Nasta -vai kitkarenkaat?

Minä ennen vannoin nastarenkaiden puolesta.
Valitin kitkarenkaista perus ulinatyylillä ilman kokemusta.

Pari vuotta takaperin ensimmäinen talvi ensimmäisellä nelikolla missä oli valmiina kitkat. Tais olla Continental Viking Contact 7. Vähä epäilin aluksi että mitähän tästä tulee ja melkein ostin nastat ennen talvea tilalle. Ensimmäisten ajojen jälkeen ei ollut enää paluuta nastarenkaisiin eikä vajaavetoisiin kun käyttöautoista puhutaan.

Täksi talveksi tuli uudet Nokian kitkat, älyttömän hyvät renkaat. Hiton hiljaiset ja pitävät. Toki V90 D5 AWD tosi raskas auto niin vielä paremmin pärjää kitkoilla :)

Harrasteautot voivat olla vajaavetoisia ja takapotku talviliukureissa voi olla nastat, vielä parempi kun edessä olisi nastat ja takana mallia nypityt nastat tai kitkat ;).
 
Ei tässä kukaan ole yksityistiestä puhunutkaan. Tuo on ihan normaalia tietyillä keleillä kun poistutaan pääväyliltä, ja linja-autokuskit valittelee jatkuvasti ettei meinaa autolla päästä, kun liikkuu kaikkiin muihin suuntiin muttei eteenpäin. Kuvan tapauksessakin auto helposti lähtee sivusuuntaan luisumaan.
Asun tuollaisen tien varrella ja täällä raskas liikenne käyttää ketjuja pyörissä, kun keli on kuvan mukainen. Yhtään ketjullista autoa en ole nähnyt ojassa. Ja jos ei ole ketjuja mukana, niin auto pysäytetään heti ja odotetaan liukkaudentorjuntaa. Peilijäällä on melko vastuutonta yrittää linja-autolla ilman ketjuja vielä matkustajat kyydissä.
 
Minä ennen vannoin nastarenkaiden puolesta.
Valitin kitkarenkaista perus ulinatyylillä ilman kokemusta.

Pari vuotta takaperin ensimmäinen talvi ensimmäisellä nelikolla missä oli valmiina kitkat. Tais olla Continental Viking Contact 7. Vähä epäilin aluksi että mitähän tästä tulee ja melkein ostin nastat ennen talvea tilalle. Ensimmäisten ajojen jälkeen ei ollut enää paluuta nastarenkaisiin eikä vajaavetoisiin kun käyttöautoista puhutaan.

Täksi talveksi tuli uudet Nokian kitkat, älyttömän hyvät renkaat. Hiton hiljaiset ja pitävät. Toki V90 D5 AWD tosi raskas auto niin vielä paremmin pärjää kitkoilla :)

Harrasteautot voivat olla vajaavetoisia ja takapotku talviliukureissa voi olla nastat, vielä parempi kun edessä olisi nastat ja takana mallia nypityt nastat tai kitkat ;).
Minä en kyllä ole tarvinnut nelivetoista kun rannikon tasamaalla asutaan
 
Asun tuollaisen tien varrella ja täällä raskas liikenne käyttää ketjuja pyörissä, kun keli on kuvan mukainen. Yhtään ketjullista autoa en ole nähnyt ojassa. Ja jos ei ole ketjuja mukana, niin auto pysäytetään heti ja odotetaan liukkaudentorjuntaa. Peilijäällä on melko vastuutonta yrittää linja-autolla ilman ketjuja vielä matkustajat kyydissä.
Hyvä niin. Täällä missä meillä busseilla ajellaan ilman ketjuja on oltava tavalliset rekaat koska suurin osa on asfaltilla ajelua.
 
Tottakai ne ketjut otetaan pois asfaltille siirryttäessä. Asennus ottaa aikaa, mutta varmasti vähemmän kuin ojasta nosto.
 
kitkarenkaista pitäs tulla vakuutusmaksuihin +50% korotus, samoin tuomioihin kun aiheuttaa onnettomuuden

kainne tanskassa on iha ok


kitkoilla on hyvä vetää jarrutusmatkat 20 metriä pitkäksi ja saada olla osa onnettomuutta, siinä missä nastarenkailla olisi pysähtynyt ajoissa ja mitään ei olisi tapahtunut, jarrutusmatkoista alla kun testivoittajakitka versus wanha alahyllyn käytetty nastarengas

Ja nastarenkaiden käyttäjille tienkäyttömaksut ja nastarengasvero, kun kuluttavat muutenkin huonokuntoisen tiestön vielä huonokuntoisemmaksi. Ei se kitkarengas onnettomuuksia aiheuta vaan se, joka on siellä ratin ja penkin välissä.
 
kitkarenkaista pitäs tulla vakuutusmaksuihin +50% korotus, samoin tuomioihin kun aiheuttaa onnettomuuden

kainne tanskassa on iha ok


kitkoilla on hyvä vetää jarrutusmatkat 20 metriä pitkäksi ja saada olla osa onnettomuutta, siinä missä nastarenkailla olisi pysähtynyt ajoissa ja mitään ei olisi tapahtunut, jarrutusmatkoista alla kun testivoittajakitka versus wanha alahyllyn käytetty nastarengas

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=tcrShdsWZoE&themeRefresh=1


Jos nyt vaan katsottaisiin sitä ratin ja penkin välissä olevaa eikä sitä onko autossa mitkä renkaat alla.
 
Ja nastarenkaiden käyttäjille tienkäyttömaksut ja nastarengasvero, kun kuluttavat muutenkin huonokuntoisen tiestön vielä huonokuntoisemmaksi. Ei se kitkarengas onnettomuuksia aiheuta vaan se, joka on siellä ratin ja penkin välissä.
Nastarenkaille voisi laittaa 100€ extra veron per rengas. Tällä voitaisiin rahoittaa teiden korjauksia jotka nuo aiheuttaa. Tuolla vesisateessa ne vaan ruopii uraa tiehen.
 
Nastarenkaille voisi laittaa 100€ extra veron per rengas. Tällä voitaisiin rahoittaa teiden korjauksia jotka nuo aiheuttaa. Tuolla vesisateessa ne vaan ruopii uraa tiehen.
Lisätään tähän vielä se, että suurin osa autoilijoista ajaa orjallisesti keskellä sitä samaa uraa mitä muutkin vaikka hieman urasta sivusta voisi usein ajaa.
 
Pakko sanoa paskamyrskynkin uhalla, että näistä kirjoituksista tulee aika usein se fiilis että ollaan yksinkertaisesti paska kuski ja pistetään sen kitkarenkaiden piikkiin koska "EI KITKOILLA TEE JÄÄLLÄ MITÄÄN KUULEKKO TAJUAKSÄ!!111".

Kuka tahansa normaalijärkinen ihminen pärjää kitkarenkailla siinä missä nastoillakin muutamia ääritilanteita lukuunottamatta.
Eri asia sitten kuka tällaisen hätävarjelun liioittelun tuntee tarpeelliseksi. Nykyisessä ajan hengessä aika monikin. Mielestäni tämä vastaa vähän samaa kuin pitkää fillarikypärää kotona sisällä liikkuessaan, ettei vaan kaatuessa kolhi kupoliaan.
 
Pakko sanoa paskamyrskynkin uhalla, että näistä kirjoituksista tulee aika usein se fiilis että ollaan yksinkertaisesti paska kuski ja pistetään sen kitkarenkaiden piikkiin koska "EI KITKOILLA TEE JÄÄLLÄ MITÄÄN KUULEKKO TAJUAKSÄ!!111".

Kuka tahansa normaalijärkinen ihminen pärjää kitkarenkailla siinä missä nastoillakin muutamia ääritilanteita lukuunottamatta.
Eri asia sitten kuka tällaisen hätävarjelun liioittelun tuntee tarpeelliseksi. Nykyisessä ajan hengessä aika monikin. Mielestäni tämä vastaa vähän samaa kuin pitkää fillarikypärää kotona sisällä liikkuessaan, ettei vaan kaatuessa kolhi kupoliaan.
Tutkimuksia lukiessa itselle tuli sellainen käsitys, että kitkarenkaiden käyttäjillä todennäköisesti myös uudemmat autot paremmilla turvatekniikoilla ja myös yliedustus kokemuksessa. Kiinnostaisi vielä tietää kitkarenkaiden edustus pääkaupunkiseutu vs. muu Suomi.

Jos miettii, että joka tapauksessa olosuhteista riippumatta talviliikenteessä perseillään huonkuntoisilla nastoilla ja vanhemmilla autoilla, niin mitä se olisi, jos hunokuntoisten nastojen tilalla olisi useimmin hunokuntoiset kitkat? Vai vaikuttaako kitkat oikeasti myös ihmisten käyttäytymiseen liikenteessä, tehden ajotavasta ennakoivampaa ja varovaisempaa, kuten jotkut asiantuntijat arvioivat?
 
Vai vaikuttaako kitkat oikeasti myös ihmisten käyttäytymiseen liikenteessä, tehden ajotavasta ennakoivampaa ja varovaisempaa, kuten jotkut asiantuntijat arvioivat?
Ainakin itse huomaan rauhoittaneeni ajotapaa sen viimeisen 25v aikana kun pääsääntöisesti kitkoja on tullut hankittua. Toki ikä ja sen tuoma viisauskin vaikuttaa. Mutta pitäisihän jokaisen normaalijärjellä varustetun kuskin osata sovittaa ajotapa kelin mukaan oli alla sitten kitkat tahi nastat. Ja vaikutusta on tietysti silläkin kuinka paljon talvella ajaa, 5tkm talvella ajavan kokemus keliolosuhteista ja sen muutoksista on eri luokkaa kuin jos talvikaudessa kertyy esim 30tkm.
 
Tästä kitka/nasta väännössä voidaan myös kääntää katseet renkaiden ikään. Ihmiset ajavat jotain kympin vuodessa korkeintaan niin renkaat kovettuu hyllyyn. Vanha auto, vanhat renkaat ja vanha kuljettaja on tappava yhdistelmä. Tässä yksi iäkäs tuttu osti vanhat nastarenkaat vanhaan autoon ja oli tyytyväinen kun on paljon pintaa vaikka renkaat oli kovettuneet vuosia sitten
 
... Vai vaikuttaako kitkat oikeasti myös ihmisten käyttäytymiseen liikenteessä, tehden ajotavasta ennakoivampaa ja varovaisempaa, kuten jotkut asiantuntijat arvioivat?
Totta kai vaikuttavat. Ei nastarenkaillakaan voi ajaa jäisellä tiellä samalla tavalla kuin kuivalla kesäkelillä kesärenkailla. Jokainen meistä sovittaa aina ajotapansa olosuhteisiin, eikä tämä liity mitenkään erityisesti kitkarenkaisiin.
 
Tästä kitka/nasta väännössä voidaan myös kääntää katseet renkaiden ikään. Ihmiset ajavat jotain kympin vuodessa korkeintaan niin renkaat kovettuu hyllyyn. Vanha auto, vanhat renkaat ja vanha kuljettaja on tappava yhdistelmä. Tässä yksi iäkäs tuttu osti vanhat nastarenkaat vanhaan autoon ja oli tyytyväinen kun on paljon pintaa vaikka renkaat oli kovettuneet vuosia sitten
Bridgestone Blizzak Nordic WN-01 oli sellaiset renkaat että ne ei kulunut käytännössä ollenkaan talvikäytössä, eikä ne myöskään kovettunut siten että se olisi helppo ulkopuolelta todeta. Lopulta ominaisuudet oli niiin huonot että joka kerta kun pääkallokeleillä jalankulkija lähti yllättäen tien yli, niin meinasi tulla paskat housuun. Jäihän se vähän harmittamaan kun en saanut ajettua niitä renkaita loppuun, mutta ei vaan enää ennakointi ja hyvä reaktioaika auttanut.
 
Kitkoilla reilu 20v menty ja kilometrejä melko reilusti.

Renkaan ikä tietenkin vaikuttaa toimivuuteen, molemmissa, mutta kitkassa ehkä reilummin.

Kitkat on normaalissa talvisäässä ihan hyvä ratkaisu, kunhan vaan tunnistaa renkaan haasteet ja tuntee autonsa. Kitkolla on turha ajaa kiillotetussa urassa ja ennakointi on aina pidettävä mielessä. Ne muutamat jää/vesi kelit on kitkalle hankalimmat, mutta niistäkin yleensä selviää. Nopeus on suhteutettava keliin.
 
Ainakin itse huomaan rauhoittaneeni ajotapaa sen viimeisen 25v aikana kun pääsääntöisesti kitkoja on tullut hankittua. Toki ikä ja sen tuoma viisauskin vaikuttaa. Mutta pitäisihän jokaisen normaalijärjellä varustetun kuskin osata sovittaa ajotapa kelin mukaan oli alla sitten kitkat tahi nastat. Ja vaikutusta on tietysti silläkin kuinka paljon talvella ajaa, 5tkm talvella ajavan kokemus keliolosuhteista ja sen muutoksista on eri luokkaa kuin jos talvikaudessa kertyy esim 30tkm.
Totta kai vaikuttavat. Ei nastarenkaillakaan voi ajaa jäisellä tiellä samalla tavalla kuin kuivalla kesäkelillä kesärenkailla. Jokainen meistä sovittaa aina ajotapansa olosuhteisiin, eikä tämä liity mitenkään erityisesti kitkarenkaisiin.
Väite on siis se, että kitkoilla ajelevat ajavat ennakoivammin kuin nastarenkailla, jota on käytetty yhtenä perusteena aliedustettuun tilastoon talvikelien kuolemaan johtavissa onnettomuuksissa.

Mietin vain sitä, että jos nastojen ja kitkojen määrät vaihdettaisiin päittäin, niin toisiko kitkat niille kuljettajille ennakoivuutta lisää, jotka perseilevät huonoilla nastoilla nykyään liikenteessä, vai jatkuisiko se vastaavasti vain huonoilla kitkoilla.

Noiden tutkimusten mukaan, nykyiset kitkoilla ajelijat ovat sitä kokeneempaa(rauhallisempaa) kaartia, ja ehkä myös ajelevat uusimmilla ja turvallisimmilla autoilla, joka selittänee osaltaan tutkimusten tulosta.
 
Miten niin "yleensä"? Minä olen selvinnyt aina, ja minullakin on takana +20 v kitkarenkailla ajoa.
Puhekieli ja kirjoitettu, ynnä tosikot :kahvi:

Kattelin tilastoja traficom ja theseuksien kautta, karkeasti 9/10 ajaa nastoilla, voi olla että 2025 suhde ompi 85-15


Yltä ynisytti YLEn linkki (mielipidekirjoitushan se), vale->emävale->YLE :) Jossa ei oteta kantaa ajettuihin km, saati vertailudataa moniko kitkoilla ja moniko nastoilla. Menee kuin muovipussi päähän jengillä YLEn horinat. Vai pitäiskö sanoa nykypäivänä enemmin että kuin feikkirokote hihaan ja lisää haetaan mää eka mul on kuponki
 
kitkarenkaista pitäs tulla vakuutusmaksuihin +50% korotus, samoin tuomioihin kun aiheuttaa onnettomuuden

kainne tanskassa on iha ok


kitkoilla on hyvä vetää jarrutusmatkat 20 metriä pitkäksi ja saada olla osa onnettomuutta, siinä missä nastarenkailla olisi pysähtynyt ajoissa ja mitään ei olisi tapahtunut, jarrutusmatkoista alla kun testivoittajakitka versus wanha alahyllyn käytetty nastarengas

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=tcrShdsWZoE&themeRefresh=1

Tuskinpa on tulossa +50 % kitkoille. Vakuutusyhtiö varmaankin katsoo tilastoista, että esimerkiksi talvikelissä kitkoilla on ajettu vain 6,0 % kuolonkolareista 2010-2020, vaikka niiden osuus oli 12-20 % samaan aikaan. Kitkoillehan voisi tuon perusteella antaa pientä alennusta vakuutusmaksuista. Kitkojen ansiosta tiet urautuvat ja kuluvat vähemmän, mikä vähentää vakuutuksesta korvattavia vesiliirtosuistumisia/-kolareita ja yhtiön muiden vakuutuksien alla korvattavia hengityselinsairauskäyntejä ja korvattavia astmalääkityskuluja. Tripla-alennus kitkailijoille?


Kirjoitit:
"jarrutusmatkoista alla kun testivoittajakitka versus wanha alahyllyn käytetty nastarengas"

En nähnyt videolla mitään jarrutusmatkoista. Siinä ajettiin luisteluun kelpaavalla jäällä ympyrää. Nastoilla pääsi kolme kierrosta siinä ajassa kun kitkoilla ehti vain kaksi. Nopeudet olivat karkeasti 30 km/h vs. 20 km/h.

Kaikkien pyörien ohjaava kitkavoima on yhteensä m * v ^ 2 / r. Nastoilla v oli 1,5-kertainen, joten sen "kitkakerroin" oli 2,25-kertainen. Suurempi pito on hyvä asia, mutta toisaalta videolla nastoilla oli nopeuttakin enemmän. Entä jos taivaalta olisi tipahtanut lapsi eteen? Kumpi jyräisi yli ja kuinka suurella nopeudella, nastat vai kitkat?

Kirjoitit nimittäin myös:
"kitkoilla on hyvä vetää jarrutusmatkat 20 metriä pitkäksi ja saada olla osa onnettomuutta, siinä missä nastarenkailla olisi pysähtynyt ajoissa ja mitään ei olisi tapahtunut"

Lasketaan pysähtymismatka 1,5 s reaktioajalla.

Molemmilla on täsmälleen sama jarrutusmatka, sillä nastojen 2,25-kertainen pito menee päittäin sen 1,5-kertaisen alkunopeuden kanssa. Sovitaan molempien jarrutusmatkoiksi 10 m.

Pysähtymismatkat:

Kitkoilla 1,5 s * 20 / 3,6 + 10 m = 18,33 m

Nastoilla 1,5 s * 30 / 3,6 + 10 m = 22,50 m

Jos lapsi olisi tupsahtanut videon jääympyrää ajaneiden eteen 19 m päässä, niin kitkoilla olisi pysähtynyt hieman ennen lasta, mutta nastoilla olisi liukunut lapsen yli, jos hän ei kykenisi hyppäämään alta pois.

Jos lapsi olisi tupsahtanut eteen 10 m päässä, niin kumpikaan ei olisi ehtinyt juurikaan hidastaa nopeuttaan (kitkoilla olisi ehtinyt jarruttaa vain 1,67 m ja nastoilla jarrua painetaan vasta 12,5 m kohdalla, eli 2,5 m lapsen jälkeen). Molempien nopeudet olisivat siis karkeasti 19 km/h ja 30 km/h, joista nastailijan 30 km/h aiheuttaisi vakavampia vammoja lapselle.

Jääympyrässä pidon rajalla ajaminen pakottaa nopeuserot noin suureksi, että nastakuski häviää aina jarrutuksen. Liikenteessä on suorempaa tietä, jolloin kitkakuski voisi halutessaan ajaa yhtä nopeasti kuin nastoilla, jolloin kitkakuski häviäisi jarrutusmatkassa yhtä paljon kuin rengastesteistä on luettavissa. Jos olisi noin liukasta kuin videon jääympyrässä, niin harva uskaltaisi ajaa kitkoilla yhtä lujaa kuin nastoilla, mikä parantaa kitkojen tilannetta. Ei nastakuskitkaan jääkelillä aja yhtä reippaasti mutkiin ja risteyksiin kuin kesäkelillä.

Jos joku joutuu ajamaan merkittävän osan ajoistaan vastaavalla pinnalla kuin videon jääympyrä, niin nastat ovat hyvinkin tarpeen. Joillain taas tulee vastaavaa eteen kerran vuodessa/vuosikymmenessä/ei koskaan, niin kitkoillakin voi olla mahdollista autoilla turvallisesti koko elämänsä. Ennakoiva ja kelin huomioiva ajonopeus vaikuttaa paljon paljon enemmän turvallisuuteen kuin rengastyyppi.

Itse ajoin 90-luvulla aivan saippuaksi kovettuneilla Hakkapeliitta 10:eillä (1989). Hävisin lumella ja jäällä kiihdytykset kaverin nastattomille. Joskus 1998 vaihdoin uudet nastat ja pito parani huimasti. Vuonna 2004 auto vaihtui ja renkaina olivat 1999 Hakkapeliitta 1:t. Alkuun ne olivat ok, mutta 2006 alkoi harmittamaan niiden liukkaus. Vuonna 2007 ostin ensimmäiset kitkat (RSi tai CVC). Niiden pito oli huima parannus vs. muoviset 1999 HKPL 1. Kitkat olivat nelisen vuotta hyvät, mutta pidin niitä kuitenkin 2016 asti. Silloin vaihtui auto ja siihen otin uudet Hakkapeliitta R2-kitkat. Ajoin niillä 2025 asti, eli yhdeksän vuotta. Pito säilyi loppuun asti, mitä en ole millään talvirenkaalla ennen kokenut. Lamelleissa oli hiushalkeamia, mikä saattoi lisätä pitoa, eikä kumilaatukaan ollut muuttunut liukkaaksi muoviksi. Toisessa autossa oli viisi vuotta tuoreemmat HKPL R3-kitkat, jotka eivät juuri sen pitävämmät olleet.

Nyt jatkan Contin kitkoilla, mutta liukkaalla en ole vielä ajanut. Kitkoilla ajettujen 18 vuoden saldo on:
-0 kolaria
-0 ulosajoa
-0 kanttariosumaa
-0 risteystä pitkäksi suojatielle (tai yli)
-1 krt lapiohommia auraamattomalla metsäautotiellä
-Muutamia pihaylämäkiä joutunut peruuttamaan etuvetoisella
-kerran pysähdyin epähuomiossa liikevaloissa ylämäkeen jäisiin uriin, eikä lähtenyt suoraan liikkeelle, vaan piti ohjata urien sivuun pitävämmälle

Nastoilla ajettujen 10+ vuoden saldo on:
-0 kolaria
-2 ulosajoa (ensimmäisessä valui pakkaslumen peittämällä jäällä paikaltaan lähtien mäessä perä edellä ojaan, toinen on tuo alempi kanttariosuma)
-1 kanttariosumaa (takavedolla tyhjällä teollisuusalueella kanttari oli pakkasnietoksen alla piilossa lähempänä kuin luulin)
-1 risteys metrin verran pitkäksi suojatielle (tyhjälle)
-10 krt lapiohommia auraamattomalla parkkipaikalla tai mökkitiellä
-Muutamia pihaylämäkiä joutunut peruuttamaan etuvetoisella
-muutamia kertoja pysähdyin epähuomiossa liikennevaloissa ylämäkeen jäisiin uriin, eikä lähtenyt suoraan liikkeelle, vaan piti peruutella ja ohjata urien sivuun pitävämmälle

Nastoilla tuli ajettua nuorempana, joten noista saldoistakin voi päätellä, että kuskin ajotapa ja kokemus vaikuttavat enemmän kuin rengastyyppi.



Screenshot_2025-12-07-13-28-14-09_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
 
Tuskinpa on tulossa +50 % kitkoille. Vakuutusyhtiö varmaankin katsoo tilastoista, että esimerkiksi talvikelissä kitkoilla on ajettu vain 6,0 % kuolonkolareista 2010-2020, vaikka niiden osuus oli 12-20 % samaan aikaan. Kitkoillehan voisi tuon perusteella antaa pientä alennusta vakuutusmaksuista. Kitkojen ansiosta tiet urautuvat ja kuluvat vähemmän, mikä vähentää vakuutuksesta korvattavia vesiliirtosuistumisia/-kolareita ja yhtiön muiden vakuutuksien alla korvattavia hengityselinsairauskäyntejä ja korvattavia astmalääkityskuluja. Tripla-alennus kitkailijoille?


Kirjoitit:
"jarrutusmatkoista alla kun testivoittajakitka versus wanha alahyllyn käytetty nastarengas"

En nähnyt videolla mitään jarrutusmatkoista. Siinä ajettiin luisteluun kelpaavalla jäällä ympyrää. Nastoilla pääsi kolme kierrosta siinä ajassa kun kitkoilla ehti vain kaksi. Nopeudet olivat karkeasti 30 km/h vs. 20 km/h.

Kaikkien pyörien ohjaava kitkavoima on yhteensä m * v ^ 2 / r. Nastoilla v oli 1,5-kertainen, joten sen "kitkakerroin" oli 2,25-kertainen. Suurempi pito on hyvä asia, mutta toisaalta videolla nastoilla oli nopeuttakin enemmän. Entä jos taivaalta olisi tipahtanut lapsi eteen? Kumpi jyräisi yli ja kuinka suurella nopeudella, nastat vai kitkat?

Kirjoitit nimittäin myös:
"kitkoilla on hyvä vetää jarrutusmatkat 20 metriä pitkäksi ja saada olla osa onnettomuutta, siinä missä nastarenkailla olisi pysähtynyt ajoissa ja mitään ei olisi tapahtunut"

Lasketaan pysähtymismatka 1,5 s reaktioajalla.

Molemmilla on täsmälleen sama jarrutusmatka, sillä nastojen 2,25-kertainen pito menee päittäin sen 1,5-kertaisen alkunopeuden kanssa. Sovitaan molempien jarrutusmatkoiksi 10 m.

Pysähtymismatkat:

Kitkoilla 1,5 s * 20 / 3,6 + 10 m = 18,33 m

Nastoilla 1,5 s * 30 / 3,6 + 10 m = 22,50 m

Jos lapsi olisi tupsahtanut videon jääympyrää ajaneiden eteen 19 m päässä, niin kitkoilla olisi pysähtynyt hieman ennen lasta, mutta nastoilla olisi liukunut lapsen yli, jos hän ei kykenisi hyppäämään alta pois.

Jos lapsi olisi tupsahtanut eteen 10 m päässä, niin kumpikaan ei olisi ehtinyt juurikaan hidastaa nopeuttaan (kitkoilla olisi ehtinyt jarruttaa vain 1,67 m ja nastoilla jarrua painetaan vasta 12,5 m kohdalla, eli 2,5 m lapsen jälkeen). Molempien nopeudet olisivat siis karkeasti 19 km/h ja 30 km/h, joista nastailijan 30 km/h aiheuttaisi vakavampia vammoja lapselle.

Jääympyrässä pidon rajalla ajaminen pakottaa nopeuserot noin suureksi, että nastakuski häviää aina jarrutuksen. Liikenteessä on suorempaa tietä, jolloin kitkakuski voisi halutessaan ajaa yhtä nopeasti kuin nastoilla, jolloin kitkakuski häviäisi jarrutusmatkassa yhtä paljon kuin rengastesteistä on luettavissa. Jos olisi noin liukasta kuin videon jääympyrässä, niin harva uskaltaisi ajaa kitkoilla yhtä lujaa kuin nastoilla, mikä parantaa kitkojen tilannetta. Ei nastakuskitkaan jääkelillä aja yhtä reippaasti mutkiin ja risteyksiin kuin kesäkelillä.

Jos joku joutuu ajamaan merkittävän osan ajoistaan vastaavalla pinnalla kuin videon jääympyrä, niin nastat ovat hyvinkin tarpeen. Joillain taas tulee vastaavaa eteen kerran vuodessa/vuosikymmenessä/ei koskaan, niin kitkoillakin voi olla mahdollista autoilla turvallisesti koko elämänsä. Ennakoiva ja kelin huomioiva ajonopeus vaikuttaa paljon paljon enemmän turvallisuuteen kuin rengastyyppi.

Itse ajoin 90-luvulla aivan saippuaksi kovettuneilla Hakkapeliitta 10:eillä (1989). Hävisin lumella ja jäällä kiihdytykset kaverin nastattomille. Joskus 1998 vaihdoin uudet nastat ja pito parani huimasti. Vuonna 2004 auto vaihtui ja renkaina olivat 1999 Hakkapeliitta 1:t. Alkuun ne olivat ok, mutta 2006 alkoi harmittamaan niiden liukkaus. Vuonna 2007 ostin ensimmäiset kitkat (RSi tai CVC). Niiden pito oli huima parannus vs. muoviset 1999 HKPL 1. Kitkat olivat nelisen vuotta hyvät, mutta pidin niitä kuitenkin 2016 asti. Silloin vaihtui auto ja siihen otin uudet Hakkapeliitta R2-kitkat. Ajoin niillä 2025 asti, eli yhdeksän vuotta. Pito säilyi loppuun asti, mitä en ole millään talvirenkaalla ennen kokenut. Lamelleissa oli hiushalkeamia, mikä saattoi lisätä pitoa, eikä kumilaatukaan ollut muuttunut liukkaaksi muoviksi. Toisessa autossa oli viisi vuotta tuoreemmat HKPL R3-kitkat, jotka eivät juuri sen pitävämmät olleet.

Nyt jatkan Contin kitkoilla, mutta liukkaalla en ole vielä ajanut. Kitkoilla ajettujen 18 vuoden saldo on:
-0 kolaria
-0 ulosajoa
-0 kanttariosumaa
-0 risteystä pitkäksi suojatielle (tai yli)
-1 krt lapiohommia auraamattomalla metsäautotiellä
-Muutamia pihaylämäkiä joutunut peruuttamaan etuvetoisella
-kerran pysähdyin epähuomiossa liikevaloissa ylämäkeen jäisiin uriin, eikä lähtenyt suoraan liikkeelle, vaan piti ohjata urien sivuun pitävämmälle

Nastoilla ajettujen 10+ vuoden saldo on:
-0 kolaria
-2 ulosajoa (ensimmäisessä valui pakkaslumen peittämällä jäällä paikaltaan lähtien mäessä perä edellä ojaan, toinen on tuo alempi kanttariosuma)
-1 kanttariosumaa (takavedolla tyhjällä teollisuusalueella kanttari oli pakkasnietoksen alla piilossa lähempänä kuin luulin)
-1 risteys metrin verran pitkäksi suojatielle (tyhjälle)
-10 krt lapiohommia auraamattomalla parkkipaikalla tai mökkitiellä
-Muutamia pihaylämäkiä joutunut peruuttamaan etuvetoisella
-muutamia kertoja pysähdyin epähuomiossa liikennevaloissa ylämäkeen jäisiin uriin, eikä lähtenyt suoraan liikkeelle, vaan piti peruutella ja ohjata urien sivuun pitävämmälle

Nastoilla tuli ajettua nuorempana, joten noista saldoistakin voi päätellä, että kuskin ajotapa ja kokemus vaikuttavat enemmän kuin rengastyyppi.



Screenshot_2025-12-07-13-28-14-09_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg

Talviaikaan tulisi sallia liikennöinti vain nelivetoisilta, olkoon sitten tuo 11.1-31.3. aikaväli vaikkapa

Matematiikka ei oikein riitä, kun on niin paljon muuttujia tällä kertaa :kahvi: 14metriä ero alla, kyllähän sillä painaa pitkäksi ja pääsee iltalehteen

Voi olla että laitoin väärän videon, toisessa oli tarkasteltu myös


Niin kauan kuin ajetut km eroavat ja otanta ei ole 50-50 rengastyypeissä, saadaan tilastoja kuin itärajan toisella puolen tehtynä.


Fiuuuu pläts ja perhe lanattiin suojatiellä

1000015487.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Hauskaa että näitä nastojen puolustajia riittää vaikka yllä on esitetty faktaa lähteineen kitkarenkaiden ylivertaisuudesta liikennekuolemissa.

Nämä rengashommat kyllä kesärengaspuolellakin lähentelee välillä jotain uskontoa / kulttia merkkiuskollisuuden yms. huuhaan osalta.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
294 485
Viestejä
5 039 541
Jäsenet
80 688
Uusin jäsen
Masalo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom