Nasta -vai kitkarenkaat?

Suolausta vois rajoittaa risteyksiin, mäkiin ym haastaviin paikkoihin ja sitten vaan hiekkaa vaihtoehtona.

Mut luminen talvinen keli ei kaipaa suolausta pilaamaan ajokeliä.
En minäkään suolauksesta varsinaisesti tykkää, mutta se lienee välttämätön/pienin paha näissä olosuhteissa.

Aika nopsaan taitaa tulla noita ketjukolareita jne. häppeninkiä isoilla väylillä, jos liukkaudentorjunta ei ole ihan ajan tasalla. :beye:
 
Ja raskas liikenne jumiutuu ensimmäiseen ylämäkeen?

Siksi sanoinkin että minun puolesta. En aja raskaalla kalustolla eikä tarkemmin miettien oikeastaan elämäni riipu siitä että tavarat tuodaan mulle kuorkilla. Voin hakea vaikka lähimmältä lentokentältä tavarat jos kalusto hyytyy. (osittain huumorilla mutta ei täysin)

Rakennusprojektini voi odottaa sulia kelejä monestakin syystä. Täällä etelässä on edelleenkin sulaa joten oikeastaan eipä se suolauksen poisto ihan hirveästi tekisi hallaa.
 
Äkkiä voisi kuvitella, että jos suolaus tehdään vain raskaan kaluston takia niin siellä puolella voitaisiin hyvin irti oleviin telipyöriin asentaa ketjut valmiiksi tai vaihtoehtoisesti nastarenkaat. Ne laskettaisiin vain tarvittaessa (ja sitä jollain systeemillä seurattaisiin että missä paikoissa laskemista on suoritettu). Ainakin liukkaiden mäkien tapauksessa tuo olisi ihan toimiva. Tietty jos se suolaus lähinnä tehdään myös raskaalle kalustolle ja suurempana motivaationa on liikenteen sujuminen yleisesti niin ei tuo sitten toimi.
 
Siksi sanoinkin että minun puolesta. En aja raskaalla kalustolla eikä tarkemmin miettien oikeastaan elämäni riipu siitä että tavarat tuodaan mulle kuorkilla. Voin hakea vaikka lähimmältä lentokentältä tavarat jos kalusto hyytyy. (osittain huumorilla mutta ei täysin)

Rakennusprojektini voi odottaa sulia kelejä monestakin syystä. Täällä etelässä on edelleenkin sulaa joten oikeastaan eipä se suolauksen poisto ihan hirveästi tekisi hallaa.
Nykypäivänä kaikkien elämä on täysin riippuvaista siitä liikkuuko ne kuorkit vai ei. Aivan kaikki menee päin persettä heti jos niiden liikkuminen tahmaa. Tai no tietysti jos on täysin omavarainen eikä vaikka kaupasta tarvitse mitään ni sitten asia on eri. 99.9999% tilanne ei kuitenkaan ole tämä
 
Äkkiä voisi kuvitella, että jos suolaus tehdään vain raskaan kaluston takia niin siellä puolella voitaisiin hyvin irti oleviin telipyöriin asentaa ketjut valmiiksi tai vaihtoehtoisesti nastarenkaat. Ne laskettaisiin vain tarvittaessa (ja sitä jollain systeemillä seurattaisiin että missä paikoissa laskemista on suoritettu). Ainakin liukkaiden mäkien tapauksessa tuo olisi ihan toimiva. Tietty jos se suolaus lähinnä tehdään myös raskaalle kalustolle ja suurempana motivaationa on liikenteen sujuminen yleisesti niin ei tuo sitten toimi.
Joo voitaisiin joo tehdä vaikka ja mitä mutta mites saat sen vaikka romanialaisen rekkafirman asentamaan jotain tuollaisia? Saati ostamaan jotain telivetoisia vetureita? Lisäksi nastarengasjumppa satamassa tullen ja mennen olisi aika show.
 
Äkkiä voisi kuvitella, että jos suolaus tehdään vain raskaan kaluston takia niin siellä puolella voitaisiin hyvin irti oleviin telipyöriin asentaa ketjut valmiiksi tai vaihtoehtoisesti nastarenkaat. Ne laskettaisiin vain tarvittaessa (ja sitä jollain systeemillä seurattaisiin että missä paikoissa laskemista on suoritettu). Ainakin liukkaiden mäkien tapauksessa tuo olisi ihan toimiva. Tietty jos se suolaus lähinnä tehdään myös raskaalle kalustolle ja suurempana motivaationa on liikenteen sujuminen yleisesti niin ei tuo sitten toimi.
Ei kai suolausta tehdä pelkästään raskaan kaluston (tai henkilöautojen) vuoksi, vaan yleisesti liikenneturvallisuuden parantamiseksi.

Raskaalle kalustolle se vaan lienee heikomman etenemiskyvyn vuoksi usein välttämätöntä. Harvemmin näkee henkilöautoja jumissa jyrkemmissä mäissä, mutta rekkoja lähes joka talvi.

Ja onhan se nollakelin jää ihan julmetun liukasta kaikilla kumeilla. Jos miettii, että noilla rengastestien huippukumeillakin liukkaalla jäällä jarrutusmatka satasen vauhdista on lähempänä kahtasataa kuin sataa metriä, niin ei se nastakaan maantievauhdeissa autuaaksi tee. :beye:
 
Joo kyllähän se olisi mahdollista vaatia että rekkaveturit pitää olla 6x6 vetoisia talviaikaan mutta se ulinan määrä kun kaiken hinnat nousisi vielä entisestään aivan vittuna. Siihen on syy minkä takia ne ei ole jokapyörävetoisia eikä edes telivetoisia vaan halvimpia ja taloudellisimpia mitä vaan ikinä löytyy.
 
Ja raskas liikenne jumiutuu ensimmäiseen ylämäkeen? Vai laitetaanko niihinkin nastat ja katsotaan, miten nopeasti tiet oikeasti saadaan kulumaan? :whistling:

Se jää myös kulunee ajourista pois melko nopeasti, eli lopputuloksena ajettaisiin helvetin liukkailla polanteisilla pääteillä, jotka ovat kuitenkin asfaltiltaan urilla. Ei kiitos. :beye:
Arvaappa vaan käytetäänkö raskaassa kalustossa nastoja :) käytetään koska käytännössä se on vaan pakko maksimoida pito säässä kuin säässä jotta esim ruoka kulkeutuu sinne kaupan hyllylle
Äkkiä voisi kuvitella, että jos suolaus tehdään vain raskaan kaluston takia niin siellä puolella voitaisiin hyvin irti oleviin telipyöriin asentaa ketjut valmiiksi tai vaihtoehtoisesti nastarenkaat. Ne laskettaisiin vain tarvittaessa (ja sitä jollain systeemillä seurattaisiin että missä paikoissa laskemista on suoritettu). Ainakin liukkaiden mäkien tapauksessa tuo olisi ihan toimiva. Tietty jos se suolaus lähinnä tehdään myös raskaalle kalustolle ja suurempana motivaationa on liikenteen sujuminen yleisesti niin ei tuo sitten toimi.
Mihin ne ketjut valmiiksi asennetaan koska niiden käyttö pitäisi olla juuri ns ykkösvetävillä jolloin saadaan telinkeventäjällä ykkösvetäjillä painoa lisää joka tarkoittaa pitoa? Käytännössä vaihtoehdot on onspotit joiden toimivuus on paskimmassa kelissä niin ja näin. Ihan oikeiden ketjujen asentaminen rahtivehkeisiin on aika hankalaa. Nastarenkaita käytetään etenki täällä lapissa eikä nekään autuaaksi tee mutta on toki hyvä lisä
 
Ei kai suolausta tehdä pelkästään raskaan kaluston (tai henkilöautojen) vuoksi, vaan yleisesti liikenneturvallisuuden parantamiseksi.

Raskaalle kalustolle se vaan lienee heikomman etenemiskyvyn vuoksi usein välttämätöntä. Harvemmin näkee henkilöautoja jumissa jyrkemmissä mäissä, mutta rekkoja lähes joka talvi.

Ja onhan se nollakelin jää ihan julmetun liukasta kaikilla kumeilla. Jos miettii, että noilla rengastestien huippukumeillakin liukkaalla jäällä jarrutusmatka satasen vauhdista on lähempänä kahtasataa kuin sataa metriä, niin ei se nastakaan maantievauhdeissa autuaaksi tee. :beye:
Toisaalta siinä on aika oleellinen ero kun se yhdistelmä saattaa olla 76t kun henkilöauton painot reilusti alle 3.5t niin sen yhdistelmän kiskominen on lähtökohtaisesti aika haastavaa
 
Arvaappa vaan käytetäänkö raskaassa kalustossa nastoja :) käytetään koska käytännössä se on vaan pakko maksimoida pito säässä kuin säässä jotta esim ruoka kulkeutuu sinne kaupan hyllylle
Ei kai raskaiden renkaiden nastoittaminen ole vieläkään erityisen yleistä? Maitoautoihin niitä kai perinteisesti on laitettu. Enpä muista itse nähneeni nastoja muissa kuin puolustusvoimien kuorma-autoissa; otanta toki nyt ei ole valtava.
 
Ei kai raskaiden renkaiden nastoittaminen ole vieläkään erityisen yleistä? Maitoautoihin niitä kai perinteisesti on laitettu. Enpä muista itse nähneeni nastoja muissa kuin puolustusvoimien kuorma-autoissa; otanta toki nyt ei ole valtava.
Kyllä meillä ainaski lyödään nastat vähintään vetäviin täällä lapissa :) Tuossa aamuyöstä tänään kun kattelin peileistä kun thermoking(kärryn kylmäkone) kurkki ohituspaikkaa muutaman kerran niin olin ihan kiitollinen kun sai siihen vesijäähän edes jotain pitoa
 
Se on ihan hippasen eri juttu jos yariksen keula vähä lipsuu ku että joku hct yhdistelmä menee linkkuun kun pito loppuu mäessä. Ja näitähän saa vaikka kehä3 joka talvi seurata tikkurilan jälkeisessä mäessä jos ei ole ollut kunnossapito ihan ajantasalla. Sitten se liikenne seisookin vantaalta kirkkonummelle.
 
Se on ihan hippasen eri juttu jos yariksen keula vähä lipsuu ku että joku hct yhdistelmä menee linkkuun kun pito loppuu mäessä. Ja näitähän saa vaikka kehä3 joka talvi seurata tikkurilan jälkeisessä mäessä jos ei ole ollut kunnossapito ihan ajantasalla. Sitten se liikenne seisookin vantaalta kirkkonummelle.
No se hct kantokuormalla on loppujen lopuksi oikeasti jopa hyvä ajaa mutta ne ylämäet on vaan ongelma kun vauhti hyytyy ja sitten kun renkaat alkaa potkimaan tyhjää niin sit saa vaan lyödä kädet ristiin ja toivoa onnea :)
 
Arvaappa vaan käytetäänkö raskaassa kalustossa nastoja :) käytetään koska käytännössä se on vaan pakko maksimoida pito säässä kuin säässä jotta esim ruoka kulkeutuu sinne kaupan hyllylle
Kai noita jossain sivuteillä suhaavissa maitoautoissa tmv. ihan rutiinisti käytetäänkin, kuten @HK_Blues mainitsikin, mutta käsittääkseni valtaosa raskaasta liikenteestä kulkee ilman nastarenkaita vetävien pyörien talvirengaspakosta huolimatta?

Toisaalta siinä on aika oleellinen ero kun se yhdistelmä saattaa olla 76t kun henkilöauton painot reilusti alle 3.5t niin sen yhdistelmän kiskominen on lähtökohtaisesti aika haastavaa
Sepä se, henkilöautoissa yleensä vähintään ~puolet massasta on vetävällä akselilla ja nelikoissa kaikki. Yhdistelmäajoneuvoissa aika paljon vähemmän, joten se etenemiskyky on väkisin kehnompi ja liukkaus näkyy äkkiä siinä, että iso auto jää mäkeen jumiin.

Toisaalta henkilöautoja on paljon enemmän liikenteessä, niillä on suuremmat nopeudet ja enemmän vaihtelua kuskien ajotaidoissa. Autoilla ei jäädä jumiin, mutta liukkauden yllättäessä vilkkaalla väylällä saadaan sitten ketjukolari ja paljon romua aikaan. :tdown:
 
Nykypäivänä kaikkien elämä on täysin riippuvaista siitä liikkuuko ne kuorkit vai ei. Aivan kaikki menee päin persettä heti jos niiden liikkuminen tahmaa. Tai no tietysti jos on täysin omavarainen eikä vaikka kaupasta tarvitse mitään ni sitten asia on eri. 99.9999% tilanne ei kuitenkaan ole tämä
Niin kuten sanottua, saisi ne tavarat tuossa hypoteettisessa tilanteessa lentokentälle mutta joo menee jo ohi aiheen
 
Niin kuten sanottua, saisi ne tavarat tuossa hypoteettisessa tilanteessa lentokentälle mutta joo menee jo ohi aiheen
Edes tuossa hypoteettisessa tilanteessa ne kamat ei tulisi lentokentälle koska yksikään lentoyhtiö ei toisi niitä sinne, koska ei saisi tankattua konetta koska se kuorkki ei tulisi tankkaamaan. Ja vaikka se kentän oma kuorkki toimisi niin sillä ei olisi tankattavaa koska polttoainetta ei olisi tuotu kentälle. Ei kukaan lennä kentälle mistä ei pääse pois.

itseasiassa vaikka se kone tulisikin ja saataisiin purettua niin siinä ne oli sitten plattalla ja niitä ei tasan tarkkaan iau alaiset tyypit siitä koneelta minnekää rahtiterminaaliin käsin ala kantamaan kun vetoautosta on löpö loppu kun neste ei toimittanutkaan ku rekka jumissa.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
295 727
Viestejä
5 052 753
Jäsenet
80 927
Uusin jäsen
Mairouh

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom