Nasta -vai kitkarenkaat?

Minä ennen vannoin nastarenkaiden puolesta.
Valitin kitkarenkaista perus ulinatyylillä ilman kokemusta.

Pari vuotta takaperin ensimmäinen talvi ensimmäisellä nelikolla missä oli valmiina kitkat. Tais olla Continental Viking Contact 7. Vähä epäilin aluksi että mitähän tästä tulee ja melkein ostin nastat ennen talvea tilalle. Ensimmäisten ajojen jälkeen ei ollut enää paluuta nastarenkaisiin eikä vajaavetoisiin kun käyttöautoista puhutaan.

Täksi talveksi tuli uudet Nokian kitkat, älyttömän hyvät renkaat. Hiton hiljaiset ja pitävät. Toki V90 D5 AWD tosi raskas auto niin vielä paremmin pärjää kitkoilla :)

Harrasteautot voivat olla vajaavetoisia ja takapotku talviliukureissa voi olla nastat, vielä parempi kun edessä olisi nastat ja takana mallia nypityt nastat tai kitkat ;).
 
Ei tässä kukaan ole yksityistiestä puhunutkaan. Tuo on ihan normaalia tietyillä keleillä kun poistutaan pääväyliltä, ja linja-autokuskit valittelee jatkuvasti ettei meinaa autolla päästä, kun liikkuu kaikkiin muihin suuntiin muttei eteenpäin. Kuvan tapauksessakin auto helposti lähtee sivusuuntaan luisumaan.
Asun tuollaisen tien varrella ja täällä raskas liikenne käyttää ketjuja pyörissä, kun keli on kuvan mukainen. Yhtään ketjullista autoa en ole nähnyt ojassa. Ja jos ei ole ketjuja mukana, niin auto pysäytetään heti ja odotetaan liukkaudentorjuntaa. Peilijäällä on melko vastuutonta yrittää linja-autolla ilman ketjuja vielä matkustajat kyydissä.
 
Minä ennen vannoin nastarenkaiden puolesta.
Valitin kitkarenkaista perus ulinatyylillä ilman kokemusta.

Pari vuotta takaperin ensimmäinen talvi ensimmäisellä nelikolla missä oli valmiina kitkat. Tais olla Continental Viking Contact 7. Vähä epäilin aluksi että mitähän tästä tulee ja melkein ostin nastat ennen talvea tilalle. Ensimmäisten ajojen jälkeen ei ollut enää paluuta nastarenkaisiin eikä vajaavetoisiin kun käyttöautoista puhutaan.

Täksi talveksi tuli uudet Nokian kitkat, älyttömän hyvät renkaat. Hiton hiljaiset ja pitävät. Toki V90 D5 AWD tosi raskas auto niin vielä paremmin pärjää kitkoilla :)

Harrasteautot voivat olla vajaavetoisia ja takapotku talviliukureissa voi olla nastat, vielä parempi kun edessä olisi nastat ja takana mallia nypityt nastat tai kitkat ;).
Minä en kyllä ole tarvinnut nelivetoista kun rannikon tasamaalla asutaan
 
Asun tuollaisen tien varrella ja täällä raskas liikenne käyttää ketjuja pyörissä, kun keli on kuvan mukainen. Yhtään ketjullista autoa en ole nähnyt ojassa. Ja jos ei ole ketjuja mukana, niin auto pysäytetään heti ja odotetaan liukkaudentorjuntaa. Peilijäällä on melko vastuutonta yrittää linja-autolla ilman ketjuja vielä matkustajat kyydissä.
Hyvä niin. Täällä missä meillä busseilla ajellaan ilman ketjuja on oltava tavalliset rekaat koska suurin osa on asfaltilla ajelua.
 
Tottakai ne ketjut otetaan pois asfaltille siirryttäessä. Asennus ottaa aikaa, mutta varmasti vähemmän kuin ojasta nosto.
 
kitkarenkaista pitäs tulla vakuutusmaksuihin +50% korotus, samoin tuomioihin kun aiheuttaa onnettomuuden

kainne tanskassa on iha ok


kitkoilla on hyvä vetää jarrutusmatkat 20 metriä pitkäksi ja saada olla osa onnettomuutta, siinä missä nastarenkailla olisi pysähtynyt ajoissa ja mitään ei olisi tapahtunut, jarrutusmatkoista alla kun testivoittajakitka versus wanha alahyllyn käytetty nastarengas

Ja nastarenkaiden käyttäjille tienkäyttömaksut ja nastarengasvero, kun kuluttavat muutenkin huonokuntoisen tiestön vielä huonokuntoisemmaksi. Ei se kitkarengas onnettomuuksia aiheuta vaan se, joka on siellä ratin ja penkin välissä.
 
kitkarenkaista pitäs tulla vakuutusmaksuihin +50% korotus, samoin tuomioihin kun aiheuttaa onnettomuuden

kainne tanskassa on iha ok


kitkoilla on hyvä vetää jarrutusmatkat 20 metriä pitkäksi ja saada olla osa onnettomuutta, siinä missä nastarenkailla olisi pysähtynyt ajoissa ja mitään ei olisi tapahtunut, jarrutusmatkoista alla kun testivoittajakitka versus wanha alahyllyn käytetty nastarengas

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=tcrShdsWZoE&themeRefresh=1


Jos nyt vaan katsottaisiin sitä ratin ja penkin välissä olevaa eikä sitä onko autossa mitkä renkaat alla.
 
Ja nastarenkaiden käyttäjille tienkäyttömaksut ja nastarengasvero, kun kuluttavat muutenkin huonokuntoisen tiestön vielä huonokuntoisemmaksi. Ei se kitkarengas onnettomuuksia aiheuta vaan se, joka on siellä ratin ja penkin välissä.
Nastarenkaille voisi laittaa 100€ extra veron per rengas. Tällä voitaisiin rahoittaa teiden korjauksia jotka nuo aiheuttaa. Tuolla vesisateessa ne vaan ruopii uraa tiehen.
 
Nastarenkaille voisi laittaa 100€ extra veron per rengas. Tällä voitaisiin rahoittaa teiden korjauksia jotka nuo aiheuttaa. Tuolla vesisateessa ne vaan ruopii uraa tiehen.
Lisätään tähän vielä se, että suurin osa autoilijoista ajaa orjallisesti keskellä sitä samaa uraa mitä muutkin vaikka hieman urasta sivusta voisi usein ajaa.
 
Pakko sanoa paskamyrskynkin uhalla, että näistä kirjoituksista tulee aika usein se fiilis että ollaan yksinkertaisesti paska kuski ja pistetään sen kitkarenkaiden piikkiin koska "EI KITKOILLA TEE JÄÄLLÄ MITÄÄN KUULEKKO TAJUAKSÄ!!111".

Kuka tahansa normaalijärkinen ihminen pärjää kitkarenkailla siinä missä nastoillakin muutamia ääritilanteita lukuunottamatta.
Eri asia sitten kuka tällaisen hätävarjelun liioittelun tuntee tarpeelliseksi. Nykyisessä ajan hengessä aika monikin. Mielestäni tämä vastaa vähän samaa kuin pitkää fillarikypärää kotona sisällä liikkuessaan, ettei vaan kaatuessa kolhi kupoliaan.
 
Pakko sanoa paskamyrskynkin uhalla, että näistä kirjoituksista tulee aika usein se fiilis että ollaan yksinkertaisesti paska kuski ja pistetään sen kitkarenkaiden piikkiin koska "EI KITKOILLA TEE JÄÄLLÄ MITÄÄN KUULEKKO TAJUAKSÄ!!111".

Kuka tahansa normaalijärkinen ihminen pärjää kitkarenkailla siinä missä nastoillakin muutamia ääritilanteita lukuunottamatta.
Eri asia sitten kuka tällaisen hätävarjelun liioittelun tuntee tarpeelliseksi. Nykyisessä ajan hengessä aika monikin. Mielestäni tämä vastaa vähän samaa kuin pitkää fillarikypärää kotona sisällä liikkuessaan, ettei vaan kaatuessa kolhi kupoliaan.
Tutkimuksia lukiessa itselle tuli sellainen käsitys, että kitkarenkaiden käyttäjillä todennäköisesti myös uudemmat autot paremmilla turvatekniikoilla ja myös yliedustus kokemuksessa. Kiinnostaisi vielä tietää kitkarenkaiden edustus pääkaupunkiseutu vs. muu Suomi.

Jos miettii, että joka tapauksessa olosuhteista riippumatta talviliikenteessä perseillään huonkuntoisilla nastoilla ja vanhemmilla autoilla, niin mitä se olisi, jos hunokuntoisten nastojen tilalla olisi useimmin hunokuntoiset kitkat? Vai vaikuttaako kitkat oikeasti myös ihmisten käyttäytymiseen liikenteessä, tehden ajotavasta ennakoivampaa ja varovaisempaa, kuten jotkut asiantuntijat arvioivat?
 
Vai vaikuttaako kitkat oikeasti myös ihmisten käyttäytymiseen liikenteessä, tehden ajotavasta ennakoivampaa ja varovaisempaa, kuten jotkut asiantuntijat arvioivat?
Ainakin itse huomaan rauhoittaneeni ajotapaa sen viimeisen 25v aikana kun pääsääntöisesti kitkoja on tullut hankittua. Toki ikä ja sen tuoma viisauskin vaikuttaa. Mutta pitäisihän jokaisen normaalijärjellä varustetun kuskin osata sovittaa ajotapa kelin mukaan oli alla sitten kitkat tahi nastat. Ja vaikutusta on tietysti silläkin kuinka paljon talvella ajaa, 5tkm talvella ajavan kokemus keliolosuhteista ja sen muutoksista on eri luokkaa kuin jos talvikaudessa kertyy esim 30tkm.
 
Tästä kitka/nasta väännössä voidaan myös kääntää katseet renkaiden ikään. Ihmiset ajavat jotain kympin vuodessa korkeintaan niin renkaat kovettuu hyllyyn. Vanha auto, vanhat renkaat ja vanha kuljettaja on tappava yhdistelmä. Tässä yksi iäkäs tuttu osti vanhat nastarenkaat vanhaan autoon ja oli tyytyväinen kun on paljon pintaa vaikka renkaat oli kovettuneet vuosia sitten
 
... Vai vaikuttaako kitkat oikeasti myös ihmisten käyttäytymiseen liikenteessä, tehden ajotavasta ennakoivampaa ja varovaisempaa, kuten jotkut asiantuntijat arvioivat?
Totta kai vaikuttavat. Ei nastarenkaillakaan voi ajaa jäisellä tiellä samalla tavalla kuin kuivalla kesäkelillä kesärenkailla. Jokainen meistä sovittaa aina ajotapansa olosuhteisiin, eikä tämä liity mitenkään erityisesti kitkarenkaisiin.
 
Tästä kitka/nasta väännössä voidaan myös kääntää katseet renkaiden ikään. Ihmiset ajavat jotain kympin vuodessa korkeintaan niin renkaat kovettuu hyllyyn. Vanha auto, vanhat renkaat ja vanha kuljettaja on tappava yhdistelmä. Tässä yksi iäkäs tuttu osti vanhat nastarenkaat vanhaan autoon ja oli tyytyväinen kun on paljon pintaa vaikka renkaat oli kovettuneet vuosia sitten
Bridgestone Blizzak Nordic WN-01 oli sellaiset renkaat että ne ei kulunut käytännössä ollenkaan talvikäytössä, eikä ne myöskään kovettunut siten että se olisi helppo ulkopuolelta todeta. Lopulta ominaisuudet oli niiin huonot että joka kerta kun pääkallokeleillä jalankulkija lähti yllättäen tien yli, niin meinasi tulla paskat housuun. Jäihän se vähän harmittamaan kun en saanut ajettua niitä renkaita loppuun, mutta ei vaan enää ennakointi ja hyvä reaktioaika auttanut.
 
Kitkoilla reilu 20v menty ja kilometrejä melko reilusti.

Renkaan ikä tietenkin vaikuttaa toimivuuteen, molemmissa, mutta kitkassa ehkä reilummin.

Kitkat on normaalissa talvisäässä ihan hyvä ratkaisu, kunhan vaan tunnistaa renkaan haasteet ja tuntee autonsa. Kitkolla on turha ajaa kiillotetussa urassa ja ennakointi on aina pidettävä mielessä. Ne muutamat jää/vesi kelit on kitkalle hankalimmat, mutta niistäkin yleensä selviää. Nopeus on suhteutettava keliin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
294 443
Viestejä
5 037 835
Jäsenet
80 681
Uusin jäsen
CarloBBS

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom