Talvirenkaat - yleisketju

No, arvon raati, mitkä ne parhaat kitkat on, jos auton käyttövoima on sähkö? Niin kalliita tavallisen auton renkaita ei olekaan että säästäisin.

Eli ne parhaat haussa.

Pitkän pohdinnan jälkeen olen itse päätynyt hankkimaan Conti Viking 7. Luonnollisesti siis parhaat saatavilla olevat. Samalla myös elämäni ensimmäiset kitkat.
 
No, arvon raati, mitkä ne parhaat kitkat on, jos auton käyttövoima on sähkö? Niin kalliita tavallisen auton renkaita ei olekaan että säästäisin.

Eli ne parhaat haussa.

Ai siis lyhyin jarrutusmatka lumella? Vai paras pito ajossa jäällä? Vai tarkoitatko sittenkin niitä hiljaisimpia? Vai oliko niin että rengasmelulla ei ole väliä? Ai niin sähköauto, puhutkin niistä joissa pienin vierintävastus!
 
Pitkän pohdinnan jälkeen olen itse päätynyt hankkimaan Conti Viking 7. Luonnollisesti siis parhaat saatavilla olevat. Samalla myös elämäni ensimmäiset kitkat.


Hyvä valinta. Otin noi molempiin uusiin autoihin eli nyt tulee tulevaan vaimon uuteen autoonkiin ekaa kertaa vaimolle kunnon kitkat, koska noi on ekat kitkat joista sekin tykkää (Nokian R2:t piti laittaa pois 6-7-millisinä ja 3,5-vuotiaina kun ei pitänyt yhtään täällä etelärannikon pikkuteillä ja vaihtoon menevään autoon oli pakko hommata X-ice north 4 lopputalvesta. Vaimo valitti ettei tee kitkoilla mitään ja kävin itse toteemassa saman... sitte taas CVC7 ei mitään ropleemaa ja piti kuin nasta). Toinen auto tosiaan saatiinmaaliskuun 31. ja ai että oli hyvät ja hiljaset. Noiden jälkeen ku heitin uudet Michelin Pilot sport 4:t alle, niin oli melu niinku ois siirtyny kesärenkaista nastoihin... Toki leveyttä 10 mm ja tuumakokoa +1" lisää kesävalssien myötä (ja heti kulutusta +1 litra).
 
Ai siis lyhyin jarrutusmatka lumella? Vai paras pito ajossa jäällä? Vai tarkoitatko sittenkin niitä hiljaisimpia? Vai oliko niin että rengasmelulla ei ole väliä? Ai niin sähköauto, puhutkin niistä joissa pienin vierintävastus!

No, valtaosa kilometreistä etelässä, eli varmaan se perinteinen märkäpito * melu , ja koska sähkö niin lisätään se * vierintävastus. Ja ei varmaan haittaa, jos vähän parempi pito kylmänä peruskesärenkaaseen verrattuna.
 
Hyvä valinta. Otin noi molempiin uusiin autoihin eli nyt tulee tulevaan vaimon uuteen autoonkiin ekaa kertaa vaimolle kunnon kitkat, koska noi on ekat kitkat joista sekin tykkää (Nokian R2:t piti laittaa pois 6-7-millisinä ja 3,5-vuotiaina kun ei pitänyt yhtään täällä etelärannikon pikkuteillä ja vaihtoon menevään autoon oli pakko hommata X-ice north 4 lopputalvesta. Vaimo valitti ettei tee kitkoilla mitään ja kävin itse toteemassa saman... sitte taas CVC7 ei mitään ropleemaa ja piti kuin nasta). Toinen auto tosiaan saatiinmaaliskuun 31. ja ai että oli hyvät ja hiljaset. Noiden jälkeen ku heitin uudet Michelin Pilot sport 4:t alle, niin oli melu niinku ois siirtyny kesärenkaista nastoihin... Toki leveyttä 10 mm ja tuumakokoa +1" lisää kesävalssien myötä (ja heti kulutusta +1 litra).

Oliko käsitystä Contin kulutusominaisuuksista?

PS4 on hyvä rengas, jos autoa ajaa siellä sakko- ja ärsytysrajan takana, mutta arkiajossa en paljon paskempaa rengasta ns. moderneista kumeista osaa nimetä.
 
Pitäisi ostaa talveksi sekä vanteet, että renkaat. Olin kallistunut jo 16" kokoon, mutta jos harkitsisi vielä 17" kokoa ja laittaisi auton mukana tulleisiin vanteisiin kitkat ja päivittäisi näyttävämmät vanteet ensi kesäksi. Kyseessä tämän vuoden fiesta, eli rengaskoko on hieman hassu 205-45-17. Onko porukalla kokemuksia noista edullisemman pään kitkoista, esim. Hankook?
 
Pitäisi ostaa talveksi sekä vanteet, että renkaat. Olin kallistunut jo 16" kokoon, mutta jos harkitsisi vielä 17" kokoa ja laittaisi auton mukana tulleisiin vanteisiin kitkat ja päivittäisi näyttävämmät vanteet ensi kesäksi. Kyseessä tämän vuoden fiesta, eli rengaskoko on hieman hassu 205-45-17. Onko porukalla kokemuksia noista edullisemman pään kitkoista, esim. Hankook?
Kitkoista ei kokemusta mutta nastoista on, omat kokemukset ovat positiivisia. Tässä vertailussa oli myös Hankookin kitkarengas Hankook Winter I cept iZ2:
Tässä ihan pätevä testi viime vuodelta, missä vertailtu pohjoismaisia talvirenkaita: 2020 Nordic and Studded Winter Tyre Test - Tyre Reviews and Tests
Ihan hyvin näyttäisi pärjäävän.
 
Moottori lehdessä on tämän vuoden nastarenkaista testit ja nokian hkpl 10 tuon voitti. Sellaiset itsellenikin tarkoitus talveksi pyöräyttää alle.
 
Neljä talvea meni hyvin itselläni IceLinkeillä, viides oli jo vähän liikaa. Eli oman kokemuksen perusteella ainakin kolme talvea kestävät hyvin. Pintaa on vieläkin hyvin mutta pito puuttuu :D
Kilometrejä en osaa arvioida, muutama tuhat kilometriä talvessa taisi tulla rullailtua.
Pitoahan noissa ei kamalasti ole, varsinkaan pienessä sivuttaisliikkeessä. Loistavat kumit omega talvileluun kyllä.
Hankookin rs2 lähtee nyt itsellä toinen talvi käyttöautossa ja tavoite olisi päästä pari vielä, ekana talvena tuli ~15tkm ja yllättynyt ettei keväällä nastoja ollut juuri poikki menny. Mut toinen talvi aina kertoo kestävyyden
 
Kellään kokemusta Goodyearin UG Ice SUV Gen 1 kitkoista? Sain hyvän tarjouksen niistä, niin kiinnostaisi tietää pysyykö niillä tiellä :D
 
Täällä oli kolme talvea alla Hankook RS2 W429 ja nyt pitää vaihtaa pois, kun pito oli viime keväänä aika huono. Renkaissa pintaa 6 mm, mutta paljon puuttuu nastankärkiä.

Odottelen uusinta TM:n talvirengastestiä, mutta luulenpa ettei tuo uusi Linglong GreenMax Winter Grip 2 ~250 nastallaan ole päässyt testiin.

Tuumailen, josko ottaisi ihan sokkona nuo Linglongit kakkosautoon.
 
Viimeksi muokattu:
Täällä oli kolme talvea alla Hankook RS2 W429 ja nyt pitää vaihtaa pois, kun pito oli viime keväänä aika huono. Renkaissa pintaa 6 mm, mutta paljon puuttuu nastankärkiä.

Odottelen uusinta TM:n talvirengastestiä, mutta luulenpa ettei tuo uusi Linglong GreenMax Winter Grip 2 ~250 nastallaan ole päässyt testiin.

Tuumailen, josko ottaisi ihan sokkona nuo Linglongit kakkosautoon.
Aiemmin linkkaamassani testissä viime vuodelta löytyy nuo renkaat. Pärjänneet mielestäni erittäin hyvin ja yhden talven kokemuksella erittäin hyvät renkaat. Olen aiemminkin kirjoitellut tähän ketjuun kokemuksia
 
Kellään kokemusta Goodyearin UG Ice SUV Gen 1 kitkoista? Sain hyvän tarjouksen niistä, niin kiinnostaisi tietää pysyykö niillä tiellä :D
Good traction and short braking distances on ice, short braking distances and good handling in the wet, low rolling resistance.
Relatively low lateral stability on ice, tendency to understeer in the snow, poor steering response in the dry.
Kellään kokemusta Goodyearin UG Ice SUV Gen 1 kitkoista? Sain hyvän tarjouksen niistä, niin kiinnostaisi tietää pysyykö niillä tiellä :D
Ei oo just noista, kun olen erityisen tyytyväinen ollut näihin Nokian R sarjan kitkoihin. Varsinkin R3:t on erityisen hiljaiset ja kulutus parempi kuin kesärenkailla. Pito jopa jäällä on melkein ällistyttävän hyvä. Mutta täällä on jotain muutakin kuin kotimaista vertailua. Kyllähän nuo Goodyaeritkin hyviltä vaikuttaa.

 
Tänään tuli käytyä rengaskaupoilla, valinta päätyi lopulta Michelinin X-ice Snow malliin ja hankinta paikalliseen liikkeeseen. Renkaille tuli hintaa 525 euroa vanteelle asennettuna (205/55R16), painenturit nosti hintaa vielä 180 eurolla.

Testien ja käyttäjäkokemusten perusteella vaikuttivat päteviltä renkailta ja mielestäni sain aika hyvään hintaan. Nyt sitten odotellaan talvea että päsee kokeilemaan kitkoilla ajoa parinkymmenen vuoden nastarenkailun jälkeen.
 
Tänään tuli käytyä rengaskaupoilla, valinta päätyi lopulta Michelinin X-ice Snow malliin ja hankinta paikalliseen liikkeeseen. Renkaille tuli hintaa 525 euroa vanteelle asennettuna (205/55R16), painenturit nosti hintaa vielä 180 eurolla.

Testien ja käyttäjäkokemusten perusteella vaikuttivat päteviltä renkailta ja mielestäni sain aika hyvään hintaan. Nyt sitten odotellaan talvea että päsee kokeilemaan kitkoilla ajoa parinkymmenen vuoden nastarenkailun jälkeen.

Noi on erittäin hyvät (ellei parhaat) kitkat, hyvä valinta.
 
Vaimolla oli Golfissa viime talvena alla ja sen alta sata kilsaa mitä sillä ajoin, niin tuntui ihan asiallisilta. Meinasin ottaa omalle ostoslistalle kolmanneksi vaihtoehdoksi yllämainittujen kanssa jahka tästä reipastuis rengaskaupoille.
 
Vaimolla oli Golfissa viime talvena alla ja sen alta sata kilsaa mitä sillä ajoin, niin tuntui ihan asiallisilta. Meinasin ottaa omalle ostoslistalle kolmanneksi vaihtoehdoksi yllämainittujen kanssa jahka tästä reipastuis rengaskaupoille.
Juu. Kun TM kehuu tätä R3:sta ja Moottori sitten taas Contia.
 
Voi että tulee arvottua ottaako corsaan kitkat vai nastat, miten noi kitkat pelaa kevyessä autossa vrt. nastoihin?
 
Voi että tulee arvottua ottaako corsaan kitkat vai nastat, miten noi kitkat pelaa kevyessä autossa vrt. nastoihin?

Missä ajat?

Jos kehätieajoa, kaupunkiajoa, suolattuja teitä ja muuta vastaavaa, niin varmasti toimii. Mutta jos taas tarvii oikeasti ajaa paljon jäisillä teillä ja kaikissa muissa keleissä hirviä ynnä muita väistellen niin sitten nastat ilman muuta.
 
Keski-suomessa, viime talvena kyllä oli kymmeniä vesijääkelipäiviä täällä päin että tuo puoltaisi noita nastarenkaita.
Pitää varmaan malttaa odottaa ja seurata tarjouksia/uusia testejä ja sitten niitten perusteella päättää.
 
Meinasin laittaa myös että R3 varauksella. Ne on useissa paikoissa noita kahta kalliimmat niin ei järkeä ja äänekkäämmät olleet testeissä.

Samaa ihmettelin kun hankin viime talvena uudet kitkat. Selkeästi kalliimmat oli kuin Michelin X Ice North joten otin ne.
 
Ensipakkasten lähestyessä alkaa mutu- keskustelu renkaista. Erityisesti nasta vs kitkoista. Molemmista on yhteensä n. miljoonan kilometrin kokemus. Ihan provona kokemusperäisesti heitänkin: Jos ajotapasi on liikennesääntöjä, siis ajonopeuksia, ajoneuvojen etäisyyksiä, jopa keliolosuhteita kohtuudella huomioiva ja polttoainetaloudellinenkin: hanki kitkat. Niillä kyllä pärjäät läpi maan kaikissa talviolosuhteissa kun valitset ns. testatuistakin parhaasta päästä. Muutoin jos ajotapasi on edellä mainittua vastakkaista lajia, älä hanki autoa lainkaan, käytä julkisia. Jos kuitenkin pakko, ehkä sitten asfalttia tuhoamaan nastarenkaat:cool::lol:
 
Ensipakkasten lähestyessä alkaa mutu- keskustelu renkaista. Erityisesti nasta vs kitkoista. Molemmista on yhteensä n. miljoonan kilometrin kokemus. Ihan provona kokemusperäisesti heitänkin: Jos ajotapasi on liikennesääntöjä, siis ajonopeuksia, ajoneuvojen etäisyyksiä, jopa keliolosuhteita kohtuudella huomioiva ja polttoainetaloudellinenkin: hanki kitkat. Niillä kyllä pärjäät läpi maan kaikissa talviolosuhteissa kun valitset ns. testatuistakin parhaasta päästä. Muutoin jos ajotapasi on edellä mainittua vastakkaista lajia, älä hanki autoa lainkaan, käytä julkisia. Jos kuitenkin pakko, ehkä sitten asfalttia tuhoamaan nastarenkaat:cool::lol:

Vääntämiselle oli erillinen ketjukin olemassa niin ei täällä ketkussa tartte väitellä ;)

Tämä ketju oli aiheesta ”Keskustelua, kokemuksia ja suosituksia hyväksi havaituista talvirenkaista.”
 
Kellään heittää ehdotuksia uusiksi kitkoiksi 2006 Honda Civiciin koossa 205/55/16?
Ajelen talvisin lähinnä etelä-suomen isoilla teillä, edelliseen autoon ostin Trianglen SnowLink kitkat jotka yllättivät kyllä ihan positiivisesti, olivat suht hiljaiset ja pitoakin tuntui löytyvän hyvin.

Olen tässä tutkaillut rengasliikkeiden tarjontaa ja kiinnostaisi kuinka paljon mahtanee olla eroa perusajossa Triangle SnowLink, Hankook I Cept Iz2 W616, Goodyear Ultra grip 2, Nokian R3, Michelin X-ice XI3 ja Continentalin VikingContact 7 välillä.
Lähinnä mietin, että kannattaako maksaa melkein tuplat jos suorituskyvyssä ei loppujen lopuksi ole massiivia eroja?
 
Hankook on hyvä jos budjetilla, mut Goodyearit yleensä lähtee kans hyvällä hintaa.

Talvirenkaissa se satasen säästö voi pahimmillaan muistua mieleen kun jonossa edelläsi oleva seisoo paikallaan ja sulla itselläs on vielä lähestymisnopeutta jäljellä vaikka jarrupoljin on pohjassa. :kahvi:
 
Liian kovaa ja lähellä kun ajaa niin renkailla ei pahemmin ole väliä. Oma ajotyyli on aika rauhallinen ja ennakoiva, pyrin pitämään hyvän välin edellä menevään ja seuraan muutenkin liikennettä enkä tuijota pelkästään edellä menevän perää.

Riekolla olisi vikingcontact7 n. 110€/kpl, mutta mahtavatko olla kuinka vanhoja?
 
Liian kovaa ja lähellä kun ajaa niin renkailla ei pahemmin ole väliä. Oma ajotyyli on aika rauhallinen ja ennakoiva, pyrin pitämään hyvän välin edellä menevään ja seuraan muutenkin liikennettä enkä tuijota pelkästään edellä menevän perää.

Riekolla olisi vikingcontact7 n. 110€/kpl, mutta mahtavatko olla kuinka vanhoja?
Tilasin itse paikallisesta nuo samat 190€/kpl sis asennustyöt vanteelle.

Sanoivat että menee 2-3vk kunnes saavat kun valmistajalla ei ollut varastossa.
 
Liian kovaa ja lähellä kun ajaa niin renkailla ei pahemmin ole väliä. Oma ajotyyli on aika rauhallinen ja ennakoiva, pyrin pitämään hyvän välin edellä menevään ja seuraan muutenkin liikennettä enkä tuijota pelkästään edellä menevän perää.

Riekolla olisi vikingcontact7 n. 110€/kpl, mutta mahtavatko olla kuinka vanhoja?
Taas tää vanhuusjuttu.. Meinaatteko että siellä on Amazon warehouse täynnä renkaita ihan vaan jotta niitä voidaan vanhentaa ja myydä halvemmalla?
 
Taas tää vanhuusjuttu.. Meinaatteko että siellä on Amazon warehouse täynnä renkaita ihan vaan jotta niitä voidaan vanhentaa ja myydä halvemmalla?
Lähinnä mietin että ovatko saaneet jostain jämäerän renkaita ja myyvät halvemmalla pois.
 
Tilasin itse paikallisesta nuo samat 190€/kpl sis asennustyöt vanteelle.

Sanoivat että menee 2-3vk kunnes saavat kun valmistajalla ei ollut varastossa.
Mikäs koko?
Itellä 205/55/16, suomessa kiskotaan kyl kovaa hintaa Contin ja Nokian renkaista. :confused2:
 
Taitaa ikä painaa kun talvirenkaat on tilattu kesälomakaudella. Conti VikingContact 7 tulossa. Kalliita nuo on, perkeleet. Mutta ei voi minkään
 
Uusille kitkarenkaille olisi tarvetta ensi talveksi ja olen niitä tässä katsellut, mutta oikeaa kokoa ei oikeastaan ole. Eteen pitäisi olla esim 245/40R18 ja taakse vaikkapa 275/35R18. Löytyneistä vaihtoehdoista lähimmäksi pääsee Nokian R3 jota saa myös 265/35R18 koossa. Noista saa kuitenkin pulittaa luokkaa käsi ja jalka, joten ajattelin tyytyä kompromissina 255/40R18 kokoon joka nurkalle. Tuolla takarengas jäänee vähän venyneen näköiseksi, mutta ehkäpä en jaksa välittää tuosta talvirenkaiden kohdalla.

Tuossa 255/40 koossa vaihtoehtoina olisi esim. Hankook Winter iCept evo 3 W330 tai Michelin X-Ice Snow. Pelkkien kumien hinnoiksi tulisi ainakin renkaatvaihtoon.fi:n hinnoilla Hankookeille 685,56 € ja Michelineille puolestaan 849,36 €. Täytyy vielä vähän miettiä kumpaanko tässä päätyy, vai löytyykö jostain vielä parempi vaihtoehto.:kahvi:
 
Mikä olisi halvin paikka ostaa nastarenkaat asuntovaunuun? Koko olisi 185/80-14 ja pitäisi olla c-renkaat tai vähintään 98 kantavuusluokaltaan. Merkillä ei väliä.
 
Kitkarenkaat, mutta mitkä? Pyysin tarjoukset kolmesta merkistä. Hintaerot melko pienet, joten se ei ratkaise. Testejä en ole katsonut.

Michelin X-Ice Snow
Nokian Hakkapeliitta R3
Continental VikingContact7

Näistä pitäisi valinta tehdä. Renkaat käytössä lähinnä kaupunkiajossa, jonkin verran moottoritieajoa, mutta kaikkiaan vähäinen ajomäärä talven aikana.
 
Kitkarenkaat, mutta mitkä? Pyysin tarjoukset kolmesta merkistä. Hintaerot melko pienet, joten se ei ratkaise. Testejä en ole katsonut.

Michelin X-Ice Snow
Nokian Hakkapeliitta R3
Continental VikingContact7

Näistä pitäisi valinta tehdä. Renkaat käytössä lähinnä kaupunkiajossa, jonkin verran moottoritieajoa, mutta kaikkiaan vähäinen ajomäärä talven aikana.

Conteihin päädyin itse lähinnä siitä syystä että Micheliniä ei sopivassa koossa löytynyt ja toisia runkovikaisia Nokialaisia tähän taloon ei tule.
 
^ Jos nyt vetäisi tästä äkkiseltään johtopäätöksen, niin jäljelle jäisi Misukka ja Conti.
 
Uusille kitkarenkaille olisi tarvetta ensi talveksi ja olen niitä tässä katsellut, mutta oikeaa kokoa ei oikeastaan ole. Eteen pitäisi olla esim 245/40R18 ja taakse vaikkapa 275/35R18. Löytyneistä vaihtoehdoista lähimmäksi pääsee Nokian R3 jota saa myös 265/35R18 koossa. Noista saa kuitenkin pulittaa luokkaa käsi ja jalka, joten ajattelin tyytyä kompromissina 255/40R18 kokoon joka nurkalle. Tuolla takarengas jäänee vähän venyneen näköiseksi, mutta ehkäpä en jaksa välittää tuosta talvirenkaiden kohdalla.

Tuossa 255/40 koossa vaihtoehtoina olisi esim. Hankook Winter iCept evo 3 W330 tai Michelin X-Ice Snow. Pelkkien kumien hinnoiksi tulisi ainakin renkaatvaihtoon.fi:n hinnoilla Hankookeille 685,56 € ja Michelineille puolestaan 849,36 €. Täytyy vielä vähän miettiä kumpaanko tässä päätyy, vai löytyykö jostain vielä parempi vaihtoehto.:kahvi:
Rengaskoko on järjetön ns. oikealle talvirenkaalle, siksi hinta on mitä on. Osta suosiolla allseason renkaat jos haluat päästä halvalla talven yli, ajo vaatii toki hieman enemmän ennakointia ja kierrosajat kärsii katu-uskottavuuden ohella.
 
^ Jos nyt vetäisi tästä äkkiseltään johtopäätöksen, niin jäljelle jäisi Misukka ja Conti.
No en ehkä vetäisi johtopäätösyä siitä, että yhdellä kaverilla on ollut jostain muusta saman valmistajan renkaasta huonoja kokemuksia.

Omassa käytössä on kahdessa autossa toisessa R3 ja toisessa VC7, molemmat hyviä renkaita erot niin pieniä että peittyvät kahden eri auton erojen alle jos perstuntumalta pitäisi vetää. Nokian on kestänyt hyvin, VC7:lla liian vähän kilsoja että voisi saoa tästä suuntaan tai toiseen.

Katso vaikka tuolta miten pärjäävän eri osa-alueissa toisiinsa nähden ja onko niistä joku itsellesi tärkeämpi kuin muut:

Ja jos ei sittenkään ratkea niin heitä noppaa, väärin ei varmasti mene millään.

Itse varmaan ottaisin kotimaisuusfaktorilla Nokian, mutta en leikiköön että sille mitään rationaalista erityistä syytä muuten olisi. Ja kakkosena misukan perusteella ”en ole vielä kokeillut”.
 
Viimeksi muokattu:
Misukka taitaa olla noista uusinta teknologiaa Contin kanssa. Misukat itsellä alla
 
Niin siiis Michelin Snow on uusi viime talvelta, laitoin alle tammikuun alussa.. Vaikea sanoa tässä vaiheessa kuinka kestää tms mutta..

giphy.gif
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 290
Viestejä
4 508 097
Jäsenet
74 349
Uusin jäsen
maaniman

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom