Nasta -vai kitkarenkaat?

Pitäisi ostaa uudet talvirenkaat, ajot 99% pk-seudulla. Jos lumettomia talvia niin kuluuko nastat suhteessa nopeammin kuin kitkat? Jos kuluvat, niin montako talvea pitää ajaa että pito jäällä on kitkoilla parempi? Vai käykö noin renkaiden käyttöiän aikana ikinä?
Jos päätät ostaa kitkat, niin suosittelen jotain testivoittajia, jotka on kaikkein parhaimpia.

Nastoiksi taas riittäisi halvemmatkin, esim Hankook.

Jos ei kiihdyttele kaasu pohjassa ja tee paniikkijarrutuksia, niin kyllä ne renkaan nastatkin yleensä pysyy suht hyvinä aika pitkään.
 
ne on paistettu muistaakseni 2012, olivat melko tuoreet kun ne autoon hankittiin uutena, kyllä niillä viime talvena ihan hyvin pärjäsi, looginen käytös jne mutta toki huomaa, että vetopito on heikentynyt. Itsehän olen sen luokan rattimies, että selviän vaikka kiinalaisilla kitkoilla, viime talvena ajoin tuolla oulunkin korkeudella autolla jossa oli michelin cross climate renkaat, yllättävän hyvät lumella, jäällä sitten yllättävät mutta ei hyvät..

mitä nastapyörien kestoon tulee, niin ihan tärkein on oikeanlainen sisäänajo, silloin nastan kansa tekee itselleen uran nastareiän pohjaan ja pysyy siellä, jos heti ajaa kovaa tai revittelee, ne nousee nastareiän pohjasta eikä sitten pysy enää yhtä hyvin. Näin annoin rengasalan erikoismiehen itselleni kertoa ja uskon.
 
ne on paistettu muistaakseni 2012, olivat melko tuoreet kun ne autoon hankittiin uutena, kyllä niillä viime talvena ihan hyvin pärjäsi, looginen käytös jne mutta toki huomaa, että vetopito on heikentynyt. Itsehän olen sen luokan rattimies, että selviän vaikka kiinalaisilla kitkoilla, viime talvena ajoin tuolla oulunkin korkeudella autolla jossa oli michelin cross climate renkaat, yllättävän hyvät lumella, jäällä sitten yllättävät mutta ei hyvät..

Nokitan näillä mitä nyt ei enää viitsisi alle laittaa
6E9E9D38-E949-43ED-87A6-45ED2DEC1AB8.jpeg
 
Taidan päätyä Hakkapeliitta 10:iin ihan sen takia että ovat uutuusrenkaat, saa varmasti tuoreen paistoksen. Kitkarenkaista ei taida olla uutuuksia tälle vuodelle, uusimmat mitä löysin on me misukan Snow kitkat mitkä tuli edellistalvelle, ja niillä teki testeissä edelleen tiukkaa CVC7:aa vastaan.
 
Täällä lähti ekat kitkat tilaukseen, 215/55/R17 koon Hakkapeliitta R3. Katsotaan talven mittaan kuinka liukkaat nuo sitten ovat. Aikaisemmin pelkästään Hakkapeliitan nastoilla tullut ajettua. Tällanen testi tuli vastaan aikaisemmin tässä ketjussa, mutta R3 suorituskyky näyttää jopa liian hyvältä... :

 
Jostain syystä nyt kun nastat ropisee vähintään joka toisen auton alla, on taas autojen kyljet kurassa ja ilma sakeana katupölystä. Eikä täällä ole ehditty vielä kylvää hiekoitushiekkaakaan minnekkään.
 
Jostain syystä nyt kun nastat ropisee vähintään joka toisen auton alla, on taas autojen kyljet kurassa ja ilma sakeana katupölystä. Eikä täällä ole ehditty vielä kylvää hiekoitushiekkaakaan minnekkään.
Suola tuolla nyt sotkee kun ei meinaa auto lähteä puhtaaksi viikon pesuvälillä. Tiepölyn saisi pestyä ihan huuhtomalla.
 
Jostain syystä nyt kun nastat ropisee vähintään joka toisen auton alla, on taas autojen kyljet kurassa ja ilma sakeana katupölystä. Eikä täällä ole ehditty vielä kylvää hiekoitushiekkaakaan minnekkään.
Näinhän se aina menee. Marraskuussa viimeistään alkaa se jatkuva rapasuihku vaikkei kertaakaan oltaisi edes käyty pakkasella (pk-seudusta nyt puhun). Ei siihen muuta selitystä ole kuin nastojen ilmestyminen autojen alle.
 
Näinhän se aina menee. Marraskuussa viimeistään alkaa se jatkuva rapasuihku vaikkei kertaakaan oltaisi edes käyty pakkasella (pk-seudusta nyt puhun). Ei siihen muuta selitystä ole kuin nastojen ilmestyminen autojen alle.
Näin se on ja turha siitä on mielestäni edes väitellä tai kiistellä, nastat jauhavat tienpintaa tehokkaasti, siksipä niiden käyttö on monessa maassa joko kokonaan kielletty tai käyttöä on vähintään rajoitettu, niin kuin Suomessakin. Puhtaasti suolalla roiskitut autot näyttävät ihan erilaisilta kuin meidän kotoiset automme, niin kuin jostain Keski-Euroopasta tiedämme. Sitä paitsi suolaa ei tällaislla plussakeleillä edes käytetä.
 
Onhan tuolla tiellä nyt kaikkea eloperäistä jätettäkin mössöksi jauhettuna joka roiskuu. Vai mitä meinasitte että lehdille ym tapahtuu. Ei niitä kaikkia pois kerättyä saada.
 
Onhan tuolla tiellä nyt kaikkea eloperäistä jätettäkin mössöksi jauhettuna joka roiskuu. Vai mitä meinasitte että lehdille ym tapahtuu. Ei niitä kaikkia pois kerättyä saada.
On toki pienemmillä kaduilla mutta ei missään kehäteillä, josta tuuli ja ilmavirta heittää ne pois.

Fakta vaan on, että suurin osa siitä ravasta mikä tuolla talvikaudella lentää on nastojen irroittamaa tien pintaa.
 
Eikö tuo ole vähä väärä rapsa, kun lainauskin viittaa lähinnä muihin tutkimuksiin ja perusteet esityksille on muualla. Suoria tutkimuksia aiheesta olisi mielummin ehkä nuo tuossa mainitutkin:

Mutta joo, faktaahan tuo varsin todennäköisesti näyttää olevan.
 
Näin se on ja turha siitä on mielestäni edes väitellä tai kiistellä, nastat jauhavat tienpintaa tehokkaasti, siksipä niiden käyttö on monessa maassa joko kokonaan kielletty tai käyttöä on vähintään rajoitettu, niin kuin Suomessakin. Puhtaasti suolalla roiskitut autot näyttävät ihan erilaisilta kuin meidän kotoiset automme, niin kuin jostain Keski-Euroopasta tiedämme. Sitä paitsi suolaa ei tällaislla plussakeleillä edes käytetä.
Tämä. Ei tosiaan voi olla sattumaa että lika alkaa pinttyä autoihin samoihin aikoihin kuin talvirengaskausi alkaa.

Itse ajan viidettä talvea kitkoilla (etelä-Suomessa) ja ei ole paluuta nastoihin. On kitkat niin verrattomat. Ja ainakin laatukitkat (Continentalit ja Nokialaiset) pitää hämmästyttävän hyvin jäisellä tielläkin. Ainoa, mikä kitkoista puuttuu on se, että siinä missä nastarenkailla alkavan luiston kuulee nastojen äänestä ennen kuin sitä huomaa perseellä, kitkoilla tämä ei ole mahdollista.
 
Tämä. Ei tosiaan voi olla sattumaa että lika alkaa pinttyä autoihin samoihin aikoihin kuin talvirengaskausi alkaa.

Itse ajan viidettä talvea kitkoilla (etelä-Suomessa) ja ei ole paluuta nastoihin. On kitkat niin verrattomat. Ja ainakin laatukitkat (Continentalit ja Nokialaiset) pitää hämmästyttävän hyvin jäisellä tielläkin. Ainoa, mikä kitkoista puuttuu on se, että siinä missä nastarenkailla alkavan luiston kuulee nastojen äänestä ennen kuin sitä huomaa perseellä, kitkoilla tämä ei ole mahdollista.

Ja tämä. Itse toista talvea Contin kitkoilla ja ei kyllä syytä palata nastoihin enää. Tuo jääpito yllätti positiivisesti ja ainakaan noilla talven vanhoilla eroa nastoihin en ole huomannut paitsi nastojen rouskutuksen puutteena. Näissäkin selkeästi kehitys kehittyy ja karavaani kulkee.
 
Kitkoista (Nokian R3) nyt ensitunnelmina se että sivuttaispito ja käytös parempi kuin nastoilla, vetopito huonompi, mutta senkin menetys hyvin lineaarista, kitka sutii usein vähän mutta pitää sutiessaankin jonkun verran, nasta pitää sutimatta pidempään mutta luistaa sitten kunnolla kun alkaa luistamaan. Jarrupitoja ei toivottavasti tarvitse koskaan joutua kokeilemaan mutta lehtien testeistähän ne voi katsoa.

Neliveto kitkoilla olisi varmaan hyvä. Nastoja tuskin koskaan enää ostan? Riippuu miltä nämä kitkat tuntuvat toisena ja kolmantena talvena. Nastoista paras terä on ekan talven jälkeen jo syöty.
 
@baggio itsellä 2. talvi menossa CVC7 kanssa ja eipä huomaa eroa 1. talven suuntaan.
2017 CVC6 alkaa olla liukkaat sivuttaispidon osalta. Tosin kuvio on näissä todella selvästi erimallinen. Onhan noissa jo ikää ja kilsoja (25-30 tkm)
 
Kitkoista (Nokian R3) nyt ensitunnelmina se että sivuttaispito ja käytös parempi kuin nastoilla, vetopito huonompi, mutta senkin menetys hyvin lineaarista, kitka sutii usein vähän mutta pitää sutiessaankin jonkun verran, nasta pitää sutimatta pidempään mutta luistaa sitten kunnolla kun alkaa luistamaan. Jarrupitoja ei toivottavasti tarvitse koskaan joutua kokeilemaan mutta lehtien testeistähän ne voi katsoa.

Neliveto kitkoilla olisi varmaan hyvä. Nastoja tuskin koskaan enää ostan? Riippuu miltä nämä kitkat tuntuvat toisena ja kolmantena talvena. Nastoista paras terä on ekan talven jälkeen jo syöty.

VC7 kitkoilla parasta juurikin kiihdytellä siinä pidon rajamailla. Etuvetoisella hybridillä, mistä löytyy hyvin vääntöä heti liikkeellelähdössä.

Tuntuu että sillä pienellä sutimisella se haukkaa vielä enemmän pitoa, eikä luistonesto/ajovakautuksen tarvitse suuremmin vilkutella. Korostuu toki lumella, mutta hyvin riittää pitoa myös jäisellä asvaltilla. Ei nastojen rapinaa tai pelkoa niiden ennenaikaisesta irtoamisesta.
 
Tämä. Ei tosiaan voi olla sattumaa että lika alkaa pinttyä autoihin samoihin aikoihin kuin talvirengaskausi alkaa.

Itse ajan viidettä talvea kitkoilla (etelä-Suomessa) ja ei ole paluuta nastoihin. On kitkat niin verrattomat. Ja ainakin laatukitkat (Continentalit ja Nokialaiset) pitää hämmästyttävän hyvin jäisellä tielläkin. Ainoa, mikä kitkoista puuttuu on se, että siinä missä nastarenkailla alkavan luiston kuulee nastojen äänestä ennen kuin sitä huomaa perseellä, kitkoilla tämä ei ole mahdollista.
Itsellä myös toinen talvi menossa Pirelli Ice Zero FR -kitkoilla ja ihan samoja tuntemuksia. Alkuun jääpito jännitti ja ajoin turhan varovasti mutkiin, mutta jossain vaiheessa tajusin, että noilla voi ajaa ihan samalla tavalla kuin nastoillakin. Viime talvena jossain vaiheessa oli paljon pääkallokelejä, eli pikkutiet olivat jäässä, keli plussan puolella ja vettä satoi päälle. Pisimmillään ajoin 10 kilometrin matkan kitkoilla tuollaista metsätietä ongelmitta ja mökillekin pääsi aina perille. Tänään on muutama aste pakkasta, mutta vettä oikein ropisee. Edelleen yllätyn, miten hyvin kitkat repii aivan peilijäisestä tiestä pitoa ja tuntuvat ihan samanlaisilta kuin uutenakin. Viime talven ja 9000 kilometrin aikana eturenkaat kuluivat 0.4mm ja takarenkaat 0.2mm, eli senkin puolesta vaikuttavat pitkäikäisiltä renkailta. Edelliset Contin IceContact 2:t menettivät pidon kolmannen talven aikana, eli uskon kitkojen pääsevän ainakin samaan.

Kitkoillakin itse oppinut huomaamaan, milloin aletaan mennä pidon rajoilla. TM:n testissä Pirellit olivat nopeimmat jääradalla ja sivuttaispito sai erityisesti kehuja. Näillä tuntee muljuamisena, kun aletaan mennä pidon rajoilla. Ja mikä tärkeintä, niin sivuttaispito ei lopu äkkiseltään varoittamatta vaan vielä luisussakin tuntuvat raapivan pitoa tiestä. Toki tuo vaatii myös autolta tarkan ohjaustuntuman, jotta tietää, mitä renkaiden puolella tapahtuu.

Isä on ajanut autoilla kohta 50 vuotta ja aina ollut vain nastarenkaita. Muistan, kun kitkoja ostaessa sain hirveät varoittelut siitä, että ne ei voi pitää jäällä hyvin ja että osta nastat. Ostin kuitenkin kitkat ja pakotin isän ajamaan omalla autolla pahalla jääkelillä ja nyt kuulemma ostaa seuraavaksi myös kitkarenkaat. Ja samaan aikaan kun itse ostin kitkat, osti isä auton, jossa oli ihan uudet Nokian Nordman 7:t. Lumella omat Pirellit pitivät selvästi paremmin, jäällä vähintään yhtä pitävät, mutta suurin ero tuli sulalla asfaltilla. Nordmanit tuntuivat kelluvan nastojen päällä ja rengasmelu oli päätä huumaava. Pirellin kitkat taas olivat kesärengasmaisen jämäkät ja melun puolesta menivät kuin sukkasiltaan. Nyt Nordmanit ovat kuulemma jo hiljentyneet, mutta johtuu varmaan nastojen kulumisesta, kun luistavat vain joka suuntaan.

Mutta en kyllä tule enää koskemaan nastarenkaisiin. Nyt 11000km takana kitkoilla ihan kaikessa mahdollisessa kelissä etuvetoisella autolla ja kertaakaan ei ole tullut kaivattua nastoja. Jos esimerkiksi seuraavaa autoa ostaessa sen alla on nastat, niin kaupan ehtona kyllä tulee olemaan kitkojen vaihtaminen :think:

Tuossa vielä kuva pahimmasta kelistä, mikä kitkoilla tuli vastaan. Kuvan jälkeen mäkilähtö onnistui vielä, vaikka tiukkaa teki. Tuon pahempaa jäätä ei voi enää vastaan tulla.

1639226736250.jpeg
 
PirelIi ice zero fr kitkat täälläkin. Tulivat auton mukana kesällä. Nää on varmasti alkuperäiset renkaat, paistettu helmikuussa 2017. Lisäksi tää on se huonompi versio kun parannettu versio tuli kehiin myöhemmin 2017.
Yllättävän hyvin nää pitää kuitenkin, pintaa jäljellä hyvin. Tänään oli täällä Tampereellakin aika paha keli kun vettä tuli taivaalta ja jäätyi tiehen. Piti ajella pidempään ja hakea tuntumaa kun viimeisimmät kitkakokemukset 10 v. takaa. Todella positiiviset kokemukset kelissä jossa nastoillakin tuntui olevan vaikeuksia.
 
Lisätään nyt vielä pienet moitteet ettei mene ihan hehkutukseksi. Tuo VC7 salmiakkikuvio ei syrjäytä kovin hyvin vettä/loskaa, joka on tullut huomattua jo plussakeleillä isommissa lätäköissä. Varsinkin eilen iltasella PK-seudulla, kun oli märkää loskaa sivuteillä suti helpommin kuin yleensä. Kai ne lamellit ei enää pääse puremaan kovaan jäähän, kun siinä on päällä sentti loskaa pyörän kaariin heitettäväksi.
 
Lisätään nyt vielä pienet moitteet ettei mene ihan hehkutukseksi. Tuo VC7 salmiakkikuvio ei syrjäytä kovin hyvin vettä/loskaa, joka on tullut huomattua jo plussakeleillä isommissa lätäköissä. Varsinkin eilen iltasella PK-seudulla, kun oli märkää loskaa sivuteillä suti helpommin kuin yleensä. Kai ne lamellit ei enää pääse puremaan kovaan jäähän, kun siinä on päällä sentti loskaa pyörän kaariin heitettäväksi.
Jään päällä oleva loska on myrkkyä kaikille renkaille, pito on melko heikkoa valmistajasta riipumatta.
Tänään itärajan tuntumassa oli todella liukas keli, välillä satoi vettä vaikka pakkasta oli 5 astetta. Lähdin autokaupoille "kauppakassilla" (alla 2014 paistetut Nordman 7 nastat) pitoa oli todella heikosti, pienikin suunnanmuutos tai kiihdytys/jarrutus niin nastat varoittaa rapinalla ja auto pyrkii jatkamaan suuntaan x. Noille nokialaisille pitää kuitenkin antaa kiitosta helposta käsiteltävyydestä pidon rajalla, kaikki liikeet ovat loogisia ja odottetavia ilman yllätyksiä.
Autoliikeestä koeajoon tuli uudempi iso suv jossa renkaina oli juurikin mainitsemasi VC7 renkaat, paistovuotta en hoksannut katsoa. Auto käyttäytyi mielenkiintoisesti liukkaissa olosuhteissa. Pitoa tuntui olevan suhteellisen hyvin, mutta kun se menetettiin niin auto tuntui "halvaantuvan" eikä reagoinut ohjausliikkeisiin tai muuttanut suuntaa ennen kuin vauhti oli todella alhainen, vetopito sen sijaan tuntui yllättävän hyvätä . Hankala sanoa lyhyen testin perusteella oliko vika autossa vai renkaissa mutta tuo kombinaatio ei toiminut omalla kohdalla, tunnoton "puskeminen" jäisissä olosuhteissa ei tunnu mukavalta.
Omissa autoissa kitkarenkaista on kokemusta muutaman vuoden takaa, jokunen talvi tuli ajttua Nokian R2 kitkoilla ja pienessä farmarissa nuo toimivat aivan ok.
 
Jään päällä oleva loska on myrkkyä kaikille renkaille, pito on melko heikkoa valmistajasta riipumatta.
Tänään itärajan tuntumassa oli todella liukas keli, välillä satoi vettä vaikka pakkasta oli 5 astetta. Lähdin autokaupoille "kauppakassilla" (alla 2014 paistetut Nordman 7 nastat) pitoa oli todella heikosti, pienikin suunnanmuutos tai kiihdytys/jarrutus niin nastat varoittaa rapinalla ja auto pyrkii jatkamaan suuntaan x. Noille nokialaisille pitää kuitenkin antaa kiitosta helposta käsiteltävyydestä pidon rajalla, kaikki liikeet ovat loogisia ja odottetavia ilman yllätyksiä.
Autoliikeestä koeajoon tuli uudempi iso suv jossa renkaina oli juurikin mainitsemasi VC7 renkaat, paistovuotta en hoksannut katsoa. Auto käyttäytyi mielenkiintoisesti liukkaissa olosuhteissa. Pitoa tuntui olevan suhteellisen hyvin, mutta kun se menetettiin niin auto tuntui "halvaantuvan" eikä reagoinut ohjausliikkeisiin tai muuttanut suuntaa ennen kuin vauhti oli todella alhainen, vetopito sen sijaan tuntui yllättävän hyvätä . Hankala sanoa lyhyen testin perusteella oliko vika autossa vai renkaissa mutta tuo kombinaatio ei toiminut omalla kohdalla, tunnoton "puskeminen" jäisissä olosuhteissa ei tunnu mukavalta.
Omissa autoissa kitkarenkaista on kokemusta muutaman vuoden takaa, jokunen talvi tuli ajttua Nokian R2 kitkoilla ja pienessä farmarissa nuo toimivat aivan ok.
Juuri näin.
Tuollainen keli vaativa,oli sitten nasta tai kitkat.
 
Täytyy kertoa omatkin kokemukset (keski-Euroopan) kitkoista. Ykkösautossa semmoset on merkkiä RoadX. Sanotaanko, että hiukan jännitti ekoilla liukkailla ja kovilla pakkasilla lähteä liikkeelle, mutta mitä vielä. Pitoahan oli ihan hyvin. Auto menee sinne minne rattia kääntää, eikä mitään yllättäviä luisuja ole ollut.
Kakkosautossa on Hankookin nastat muistaakseni vuodelta 2018. Pintaa on uudenveroisesti, koska kilometrejä ei sillä paljon tule. Tämä se vasta kunnon liukuri on. Vajaa sata kaakkia ja aavikkovälitykset, silti kolmosella sutii viidestäkympistä samoilla keleillä.
No okei ykkösessä on neliveto ja hiukka alle 2 tonnia painoa, että sillä saattaa olla jotain tekemistä asian kanssa. Mutta vois kuvitella, että sitä helpommin mutkat menisi suoriksi.
Kakkosessa etuveto ja noin tonni painoa.
Sitä mä vaan, että autolla ja autolla on eroa.

Aikaisempiin kommentteihin liittyen, kyllähän se nyt on selvä, että nastoilla on oltava parempi pito, siitähän se asfaltin kuluminenkin kertoo, mutta kyllä niillä kitkoillakin pärjää, jos sattuu auto olemaan sopiva niiden käyttöön.
 
Aikaisempiin kommentteihin liittyen, kyllähän se nyt on selvä, että nastoilla on oltava parempi pito, siitähän se asfaltin kuluminenkin kertoo, mutta kyllä niillä kitkoillakin pärjää, jos sattuu auto olemaan sopiva niiden käyttöön.

Mitenköhän se 2k painoa ja neliveto auttaa kun se pikku-Anneli 5v hyppää eteen suojatielle ja teet hätäjarrutuksen niillä Saksankitkoilla?
 
@baggio itsellä 2. talvi menossa CVC7 kanssa ja eipä huomaa eroa 1. talven suuntaan.
2017 CVC6 alkaa olla liukkaat sivuttaispidon osalta. Tosin kuvio on näissä todella selvästi erimallinen. Onhan noissa jo ikää ja kilsoja (25-30 tkm)

Itsellä 2. talvi kans CVC7 kans (1. talvi maaliskuusta lähtien tynkä). Keskimäärin oikein hyvät ja riittävät, mutta ei nää loskaisella tai märällä jäällä pidä mitään vrt. nastarenkaat joilla aina ennen ajellu tähän asti omassa autossa. Vaimolla oli Nokian R2, mitkä piti vaihtaa Michelinin nastoihin. Nyt sillä uus auto missä CVC7 niin valitteleehan tuokin pidosta välillä, että nastat olis kivat pidon kannalta (pärjää toki noillakin). Rannikkoseudun pienet tiet, kiillotetut liittymät, ympyrät pahimpia, ei ongelmia jos hangessa ajaa tai motarille pääsee. Testivoittajanastat voittaa nämä heittämällä kaikissa jääpinnan pito- ja hallintaominaisuuksissa.
 
Toki tässä voi olla eroja kuskeissa. Jotkut odottavat kelin olevan pidon kannalta sama talvella kuin kesällä, koska pääasiassa tiet suolataan etelässä sulaksi. Itseäni ei haittaa korjata ratilla ja polkimilla sitä minkä ESP missaa. Tällä suolaloska on pahinta mitä voi olla. Ei mitenkään ennakoitavissa se pidon puute mikä suolapatjasta syntyy. Ympyröissä pääsee parhaiten sivuluisussa etenemään, mutta se on enemmän ratin asennosta kiinni mihin päin mennään kevyessä nelipyörä piirrossa. Kuuluu talveen.
 
Mitenköhän se 2k painoa ja neliveto auttaa kun se pikku-Anneli 5v hyppää eteen suojatielle ja teet hätäjarrutuksen niillä Saksankitkoilla?

Siten, että se pysähtyy nopeammin, kuin tuo toinen auto niillä nastoilla. Vai onko sulla parempaa kokemusta mun autoista? Ja pikku-Annelia sattuu varmasti ihan yhtä pahasti, jos se tonni rautaa on siinä niskassa.
 
Siis mitä minä luin? Että kahden tonnin painoinen neliveto pysähtyy lyhyemmällä matkalla saksankitkoilla talvikelillä vs vastaava auto jossa on oikeat talvirenkaat? Ehkä jos tie on sula/märkä ja ulkona +5, mutta ei taatusti lumella/jäällä/loskalla.

Nelivedosta ei ole mitään hyötyä muussa kuin suoraan eteenpäin etenemisessä, jos renkaissa ei yksinkertaisesti ole pitoa.
 
Siis mitä minä luin? Että kahden tonnin painoinen neliveto pysähtyy lyhyemmällä matkalla saksankitkoilla talvikelillä vs vastaava auto jossa on oikeat talvirenkaat?
Et lukenut tai et osaa lukea. Vertailuauto oli joku pikkukippo jonka nastarenkaiden kunto on kysymysmerkki (pintaa kuulemma on, nastat sitten eri juttu).
 
Nollan molemmin puolin kun seikkailee, kyllä nää Contin kitkat vaan yllättää. Varsinkin lähtö on aika kivutonta ja käytös on edelleenkin loogista. Normaali ennakkointi liikenteessä riittää kitkoilla kun ajaa. Yllätykseksi ei ole vielä ilmaantunut lähdöissä ongelmia, mutta liikenneympyröissä kyllä huomaa, et on ihan peilijäätä. Ne on ainoat kohdat, joissa on selkeä ero kitkoilla ja nastoilla. Samat ympyrät menee nastoilla huomattavasti kivuttomammin.
 
Yariksessa kitkat mitkä sopii tuolle autolle hyvin ja äänistaso todella mukava, menee aivan kuin sukkasilla verrattuna matalaprofiilisiin kesärenkaisiin. Landcruiserissa sitten nastarenkaat koska sillä ajetaan sellaisissa paikoissa missä ilman nastoja ei pärjää vaikka kuinka lukittava neliveto ja joskus silläkin joutuu ajamaan metsän puolelta kun mökillä ylämäki niin pahasti jäässä ettei vain pito riitä kärryn kanssa tulla ylös, puoli metriä kun ottaa toisen puolen renkaat metsän puolelle niin jo nousee iloisesti ylös.
 
Et lukenut tai et osaa lukea. Vertailuauto oli joku pikkukippo jonka nastarenkaiden kunto on kysymysmerkki (pintaa kuulemma on, nastat sitten eri juttu).

Jos eurokitkat tarjoavat parempaa talvipitoa kuin nastarenkaat, niin nämä nastarenkaat lienevät 10 vuotta sitten paistetut korput tai sitten jotkut äärimmäisen surkeat halpisrenkaat. Niin tai näin, niin yksikään edellämainituista vaihtoehdoista ei tarjoa kummoista suorituskykyä suomalaiseen talveen ja niillä vaarantaa sekä itsensä että muut tielläliikkujat.
 
Siis mitä minä luin? Että kahden tonnin painoinen neliveto pysähtyy lyhyemmällä matkalla saksankitkoilla talvikelillä vs vastaava auto jossa on oikeat talvirenkaat? Ehkä jos tie on sula/märkä ja ulkona +5, mutta ei taatusti lumella/jäällä/loskalla.

Nelivedosta ei ole mitään hyötyä muussa kuin suoraan eteenpäin etenemisessä, jos renkaissa ei yksinkertaisesti ole pitoa.
Noinko mä kirjoitin? Pitäisi jokainen yksityiskohta kirjoittaa näköjään, kun ei osata järkeä käyttää.

En kirjoittanut, että neliveto siihen pysähtymiseen mitenkään vaikuttaisi.

Ja kyllä, pysähtyy paremmin kuin tuo pikkukippo oikeilla talvirenkailla, ainakin näissä olosuhteissa missä minä olen ajanut (lumi, -20 pakkanen, jäätävä tihku). Jäällä en ole päässyt testaamaan, enkä nyt odota, että kitkat siellä nyt erityisen hyvin pitäisikään.

Et lukenut tai et osaa lukea. Vertailuauto oli joku pikkukippo jonka nastarenkaiden kunto on kysymysmerkki (pintaa kuulemma on, nastat sitten eri juttu).


Siinä pikkukipossa on ne 5 vuotta vanhat Hankook i'pike RS -renkaat ja ainakin lähes kaikki nastat on paikoillaan. En ole laskenut.

Mulle nyt on ihan sama miksi noi Kiinalaiset saksankitkat pitää paremmin useimmissa olosuhteissa, kuin Hankookit. Ehkä se on renkaiden ikä, noi kitkat kun on uudet. Ei mulla ainakaan odotukset ollut kummoiset, enkä itse ostaisi yksiäkään Kiinan kumeja, mutta sellaset nyt sattu autossa olemaan, kun sen ostin.
 
Jos eurokitkat tarjoavat parempaa talvipitoa kuin nastarenkaat, niin nämä nastarenkaat lienevät 10 vuotta sitten paistetut korput tai sitten jotkut äärimmäisen surkeat halpisrenkaat. Niin tai näin, niin yksikään edellämainituista vaihtoehdoista ei tarjoa kummoista suorituskykyä suomalaiseen talveen ja niillä vaarantaa sekä itsensä että muut tielläliikkujat.
Näin minäkin luulin ennen.

Ilmeisesti sitten olen vaarallisin tielläliikkuja, tai osaan vaan käyttää järkeä, ennakoida ja olla yliarvioimatta pitoa.
 
Näin minäkin luulin ennen.

Ilmeisesti sitten olen vaarallisin tielläliikkuja, tai osaan vaan käyttää järkeä, ennakoida ja olla yliarvioimatta pitoa.

Eurokitkoilla pärjää kyllä oikein mainiosti vähemmän vaativissa talviolosuhteissa, mutta olosuhteiden hankaloituessa suorituskyky on pohjoismaista kitkarengasta heikompi mm. jarrutusmatkojen suhteen.

Järjenkäyttöä ja ennakointia on ihan hyvä harjoittaa rengastyypistä riippumatta. Yllättäviä tilanteita on kuitenkin hiukan hankala ennakoida ja näissä renkaan suorituskyky on kuitenkin iso tekijä. Itselläni siis alla Continentalin CVC7-kitkat, hyvin ovat pitäneet haastavimmissakin paikoissa.
 
Eurokitkoilla pärjää kyllä oikein mainiosti vähemmän vaativissa talviolosuhteissa, mutta olosuhteiden hankaloituessa suorituskyky on pohjoismaista kitkarengasta heikompi mm. jarrutusmatkojen suhteen.

Järjenkäyttöä ja ennakointia on ihan hyvä harjoittaa rengastyypistä riippumatta. Yllättäviä tilanteita on kuitenkin hiukan hankala ennakoida ja näissä renkaan suorituskyky on kuitenkin iso tekijä. Itselläni siis alla Continentalin CVC7-kitkat, hyvin ovat pitäneet haastavimmissakin paikoissa.
Mutta nastarenkaissa olis pito parempi. Sun täytyy ehdottomasti ostaa sellaset. Muuten vaarannat kaikki tielläliikkujat.
 
Ja kyllä, pysähtyy paremmin kuin tuo pikkukippo oikeilla talvirenkailla, ainakin näissä olosuhteissa missä minä olen ajanut (lumi, -20 pakkanen, jäätävä tihku). Jäällä en ole päässyt testaamaan, enkä nyt odota, että kitkat siellä nyt erityisen hyvin pitäisikään.

Siinä pikkukipossa on ne 5 vuotta vanhat Hankook i'pike RS -renkaat ja ainakin lähes kaikki nastat on paikoillaan. En ole laskenut.

Mulle nyt on ihan sama miksi noi Kiinalaiset saksankitkat pitää paremmin useimmissa olosuhteissa, kuin Hankookit. Ehkä se on renkaiden ikä, noi kitkat kun on uudet. Ei mulla ainakaan odotukset ollut kummoiset, enkä itse ostaisi yksiäkään Kiinan kumeja, mutta sellaset nyt sattu autossa olemaan, kun sen ostin.

No nuo Hankookit olivat paskoja jo uutena, ajoin yhtä autoa jossa oli kyseiset renkaat yhden vuoron. F10 520d xDrive oli se auto. Meidän omassa täysin samanlaisessa F10 520d xDrive:ssä oli silloin alla Hakkapeliitta 8:t ja ero oli kuin yöllä ja päivällä. Hankookit olivat aivan surkeat verrattuna Nokialaisiin, kummillakin renkailla ei ollut paljoa ajettu kummassakaan autossa.

Joten ei ihme, että näin on. 5-vuotta vanhat talvirenkaat alkavat olla jo niin kovettuneet, että kohta aika vaihtaa vs jotkut uudet. Ja nuo i'piket aikoinaan olivat jo silloin meleko huonon tuntuiset talvikelissä.
 
No nuo Hankookit olivat paskoja jo uutena, ajoin yhtä autoa jossa oli kyseiset renkaat yhden vuoron. F10 520d xDrive oli se auto. Meidän omassa täysin samanlaisessa F10 520d xDrive:ssä oli silloin alla Hakkapeliitta 8:t ja ero oli kuin yöllä ja päivällä. Hankookit olivat aivan surkeat verrattuna Nokialaisiin, kummillakin renkailla ei ollut paljoa ajettu kummassakaan autossa.

Joten ei ihme, että näin on. 5-vuotta vanhat talvirenkaat alkavat olla jo niin kovettuneet, että kohta aika vaihtaa vs jotkut uudet. Ja nuo i'piket aikoinaan olivat jo silloin meleko huonon tuntuiset talvikelissä.
Tämä se syy saattaa olla. En oo kattonut yhtään testiä kyseisistä renkaista, mutta Hankookit nyt yleensä on ollut ihan ok renkaita.
Noilla kilometreillä mitä tuolla Suzukilla tulee, en kyllä ihan heti ala uusia renkaita hankkimaan. Eikä tota ajettavuuttakaan varmaan pelkästään renkailla hyväksi saa.
 
No nuo Hankookit olivat paskoja jo uutena, ajoin yhtä autoa jossa oli kyseiset renkaat yhden vuoron. F10 520d xDrive oli se auto. Meidän omassa täysin samanlaisessa F10 520d xDrive:ssä oli silloin alla Hakkapeliitta 8:t ja ero oli kuin yöllä ja päivällä. Hankookit olivat aivan surkeat verrattuna Nokialaisiin, kummillakin renkailla ei ollut paljoa ajettu kummassakaan autossa.

Joten ei ihme, että näin on. 5-vuotta vanhat talvirenkaat alkavat olla jo niin kovettuneet, että kohta aika vaihtaa vs jotkut uudet. Ja nuo i'piket aikoinaan olivat jo silloin meleko huonon tuntuiset talvikelissä.
Manan Nokian mainostus kyllä tunnetaan jo...
Ei noi Hankookit huonot olleet. Ajelin niillä vajaavetoisella e61 farkulla 7 vuotta. Hyvät renkaat niin pidoltaan kuin muilta ominaisuuksiltaan. Myös testeissä pärjänneet, ollen pienellä erolla merkkirenkaiden takana.
Ei tarvitse olla pelkästään omien mielipiteiden varassa.
 
Teslassa kitkat, pickupissa nastat.

Miten noi talvirenkaat edes tunnistaa? Meinaan euroopan ja pohjolan? Trafin mukaan 3PMSF merkintä tarkoittaa talvirengasta. Mutta se lienee myös niissä ns euroopan kitkoissa?
 
Teslassa kitkat, pickupissa nastat.

Miten noi talvirenkaat edes tunnistaa? Meinaan euroopan ja pohjolan? Trafin mukaan 3PMSF merkintä tarkoittaa talvirengasta. Mutta se lienee myös niissä ns euroopan kitkoissa?
Jep, sama merkintä löytyy noista RoadX renkaista. Nopeusluokka kertoo jo paljon enemmän. Jos H tai V, niin silloin on kyse eurokitkoista.
 
Teslassa kitkat, pickupissa nastat.

Miten noi talvirenkaat edes tunnistaa? Meinaan euroopan ja pohjolan? Trafin mukaan 3PMSF merkintä tarkoittaa talvirengasta. Mutta se lienee myös niissä ns euroopan kitkoissa?
Ei tossa taida olla mitään yhtenäistä käytäntöä merkinnästä. Tosiaan toi 3PMSF kertoo vain paremmasta jää- ja lumiominaisuuksista mutta ei kerro onko pohjois- vai keskieuroopan talvirengas.
Google ja rengasliike kertoo kyllä jos oma tietämys ei riitä.
 
multipleArticles_mountainSnowflake.png


Merkintä tarkoittaa talvirengasta, sitä ei käsittääkseni löydy "keskieuroopan" kitkoista, se on vain Nordic renkaissa.
 
Mitenköhän se 2k painoa ja neliveto auttaa kun se pikku-Anneli 5v hyppää eteen suojatielle ja teet hätäjarrutuksen niillä Saksankitkoilla?
Jos joudut tekemään hätäjarrutuksia, kun joku lapsi tulee suojatielle, niin voisi olla syytä katsoa peiliin. Eiole renkaissa vika vaan penkin ja ratin välissä. Jos taas jossain muussa kohdassa joku hyppää puskasta eteen on ihan sama mitkä renkaat on alla, kun reagointi ja jarrutusaikaa ei ole.

Heitetääs sellainen kyssäri, että miten nopeesti talvirenkaiden kumi alkaa ikääntymisen takia menettämään pitoa. Omassa kärryssä on auton mukana tulleet nastat ja kuviota ja nastoja on vielä oikein reilusti jäljellä, mutta pito tuntuu silti melko kehnolta. Oliskohan kovettunut jo liikaa ja syytä laittaa vaihtoon?
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 286
Viestejä
4 507 912
Jäsenet
74 349
Uusin jäsen
maaniman

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom