Tämä. Ei tosiaan voi olla sattumaa että lika alkaa pinttyä autoihin samoihin aikoihin kuin talvirengaskausi alkaa.
Itse ajan viidettä talvea kitkoilla (etelä-Suomessa) ja ei ole paluuta nastoihin. On kitkat niin verrattomat. Ja ainakin laatukitkat (Continentalit ja Nokialaiset) pitää hämmästyttävän hyvin jäisellä tielläkin. Ainoa, mikä kitkoista puuttuu on se, että siinä missä nastarenkailla alkavan luiston kuulee nastojen äänestä ennen kuin sitä huomaa perseellä, kitkoilla tämä ei ole mahdollista.
Itsellä myös toinen talvi menossa Pirelli Ice Zero FR -kitkoilla ja ihan samoja tuntemuksia. Alkuun jääpito jännitti ja ajoin turhan varovasti mutkiin, mutta jossain vaiheessa tajusin, että noilla voi ajaa ihan samalla tavalla kuin nastoillakin. Viime talvena jossain vaiheessa oli paljon pääkallokelejä, eli pikkutiet olivat jäässä, keli plussan puolella ja vettä satoi päälle. Pisimmillään ajoin 10 kilometrin matkan kitkoilla tuollaista metsätietä ongelmitta ja mökillekin pääsi aina perille. Tänään on muutama aste pakkasta, mutta vettä oikein ropisee. Edelleen yllätyn, miten hyvin kitkat repii aivan peilijäisestä tiestä pitoa ja tuntuvat ihan samanlaisilta kuin uutenakin. Viime talven ja 9000 kilometrin aikana eturenkaat kuluivat 0.4mm ja takarenkaat 0.2mm, eli senkin puolesta vaikuttavat pitkäikäisiltä renkailta. Edelliset Contin IceContact 2:t menettivät pidon kolmannen talven aikana, eli uskon kitkojen pääsevän ainakin samaan.
Kitkoillakin itse oppinut huomaamaan, milloin aletaan mennä pidon rajoilla. TM:n testissä Pirellit olivat nopeimmat jääradalla ja sivuttaispito sai erityisesti kehuja. Näillä tuntee muljuamisena, kun aletaan mennä pidon rajoilla. Ja mikä tärkeintä, niin sivuttaispito ei lopu äkkiseltään varoittamatta vaan vielä luisussakin tuntuvat raapivan pitoa tiestä. Toki tuo vaatii myös autolta tarkan ohjaustuntuman, jotta tietää, mitä renkaiden puolella tapahtuu.
Isä on ajanut autoilla kohta 50 vuotta ja aina ollut vain nastarenkaita. Muistan, kun kitkoja ostaessa sain hirveät varoittelut siitä, että ne ei voi pitää jäällä hyvin ja että osta nastat. Ostin kuitenkin kitkat ja pakotin isän ajamaan omalla autolla pahalla jääkelillä ja nyt kuulemma ostaa seuraavaksi myös kitkarenkaat. Ja samaan aikaan kun itse ostin kitkat, osti isä auton, jossa oli ihan uudet Nokian Nordman 7:t. Lumella omat Pirellit pitivät selvästi paremmin, jäällä vähintään yhtä pitävät, mutta suurin ero tuli sulalla asfaltilla. Nordmanit tuntuivat kelluvan nastojen päällä ja rengasmelu oli päätä huumaava. Pirellin kitkat taas olivat kesärengasmaisen jämäkät ja melun puolesta menivät kuin sukkasiltaan. Nyt Nordmanit ovat kuulemma jo hiljentyneet, mutta johtuu varmaan nastojen kulumisesta, kun luistavat vain joka suuntaan.
Mutta en kyllä tule enää koskemaan nastarenkaisiin. Nyt 11000km takana kitkoilla ihan kaikessa mahdollisessa kelissä etuvetoisella autolla ja kertaakaan ei ole tullut kaivattua nastoja. Jos esimerkiksi seuraavaa autoa ostaessa sen alla on nastat, niin kaupan ehtona kyllä tulee olemaan kitkojen vaihtaminen
Tuossa vielä kuva pahimmasta kelistä, mikä kitkoilla tuli vastaan. Kuvan jälkeen mäkilähtö onnistui vielä, vaikka tiukkaa teki. Tuon pahempaa jäätä ei voi enää vastaan tulla.