Nasta -vai kitkarenkaat?

Jos joudut tekemään hätäjarrutuksia, kun joku lapsi tulee suojatielle, niin voisi olla syytä katsoa peiliin. Eiole renkaissa vika vaan penkin ja ratin välissä. Jos taas jossain muussa kohdassa joku hyppää puskasta eteen on ihan sama mitkä renkaat on alla, kun reagointi ja jarrutusaikaa ei ole.

Heitetääs sellainen kyssäri, että miten nopeesti talvirenkaiden kumi alkaa ikääntymisen takia menettämään pitoa. Omassa kärryssä on auton mukana tulleet nastat ja kuviota ja nastoja on vielä oikein reilusti jäljellä, mutta pito tuntuu silti melko kehnolta. Oliskohan kovettunut jo liikaa ja syytä laittaa vaihtoon?
Ilmeisesti 6 vuotta on suositus. 10 ehdoton maksimi autorengasliiton (liittoja on joka lähtöön) mukaan.
 
Jos pito tuntuu kehnolta, niin miksei vaan aja liikkeeseen ja laita sarjaa alle?
Kaupungissa ajaessa ihmiset luulee, että suojatiet on jotain hengenpelastajia, kun hypätään pimeällä, tummissa vaatteissa ja ilman heijastimia, niin saa olla vähän tarkkana,
Kyllä noilla nyt tämän talven pärjää. Kunhan vaan pohdin, kun on niin hyväkuntoisen näköiset renkaat. Ens talveks ostan kyllä kitkat tilalle. Mukavammat ajella 95% keleistä.

Suojateiden kohdalle pitää tulla niin hiljaa, että varmasti näkee onko sinne joku tulossa ja siten, että ehtii pysähtymään ilman mitään hätäjarrutuksia. Tarvittaessa siihen vaikka pysähdytään, jos näkyvyyttä ei muuten ole. Tuntuu monelta unohtuvan tuo. Tarkkana nimenomaan pitää olla eikä tulla suojatien kohtaan vauhdilla, jossa voi joutua tekemään hätäjarrutusta.
 
Keskustelu kitkat vs nastat on ollut samanlaista ainakin 20 vuotta, vaikka kitkarenkaatkin ovat kehittyneet radikaalisti vuosien mittaan. Samat kuskit, joiden mielestä kitkarenkailla on hankala pärjätä, kuitenkin ajelivat aikoinaan tyytyväisinä Nokian Hakkapeliitta seiskoilla, jotka TM 2019 talvirengastestissä Nordman 7 -nimellä osoittautuivat kokonaisuutena huonommiksi kuin parhaat kitkarenkaat olivat (CVC7). Totta kai ovat nastarenkaatkin parantuneet tässä vuosien mittaan huomattavasti, mutta kummastuttaa, minkälaisen pidon nykykuskit tarvitsevat, jos ei ominaisuuksiltaan melko moderneja nastarenkaita paremmat kitkarenkaat enää riitä.:hmm:
En ole koskaan ajanut hiihtoliiton hyväksymillä renkailla.
 
Minäkin ajoin vuosikymmeniä ihan typerällä tavalla. Aina oli kiire kiihdyttää maksimit kaupungissakin, ja sitten...

Liikennevalot.

En tajunnut tuota ongelmaa koskaan, ennenkuin aloin kuljettamaan bussia.

Kitkarenkaat ovat ihan loistavat, jahka opettelee ennakoimaan. Koettaa ainakin ajatella liikennetilanteet 5-10 sekunnin päästä.
Tiedän, että tämän fooruminkin nikeistä siihen harva pystyy, mutta jos ei ole koskaan edes asiasta kuullut niin vielä harvempi.

Jos on liukasta, niin lasketaan vauhtia. Jopa kusipää-kuskikin osaa painaa kaasua, mutta mitäs seuraavaksi?
Tarpeeksi rauhakseltaan ja ennakoiden ajaa niin tarviiko talvirenkaita laisinkaan? Ihan hyvin voi kesärenkaillakin ajella ympäri vuoden
 
Riippuu tietysti kalustosta, renkaista, paikkakunnasta ja ajoneuvon käytöstä. Joissakin tapauksissa voi ajaa talven kesärenkailla. Esimerkiksi Espanjassa usein onnistuu, mutta jätetään nyt viisastelu. :rofl2:

Esimerkiksi traktorilla pärjää hienosti samoilla pyörillä, kunhan laittaa ketjut. Joissakin ajoneuvoissa voi myös kesärenkailla olla aivan mainio pito, kunhan niihin on väännetty tarpeeksi irtonastoja tai muita ruuveja. Joillakin maastoauton mutarenkailla pääsee myös monissa talvikeleissä oikein hyvin, vaikka ei mitään mainintaa saati hyväksyntää talvikäytöstä olisi.

Yleensä moottorikelkassakin voi käyttää talvella ihan tavallista mattoa. :cigar2:
 
Eikä siitä ole edes kovin monta vuotta kun raskaalle kalustolle tuli talvirengaspakko. 5 millin urasyvyys vetävien akselien pyörille ja 3 mm muille.
 
Tarpeeksi rauhakseltaan ja ennakoiden ajaa niin tarviiko talvirenkaita laisinkaan? Ihan hyvin voi kesärenkaillakin ajella ympäri vuoden

No ei kyllä todellakaan voi :D

Kerran kokeilin niin tosiaan sama kuin pulkalla laskisi mäkiä. Meinasi auto jäädä keskelle Uponsiltaa Lahdessa kun vain sutimalla pääsi ylös :D
 
Jos miettii kitkan ominaisuuksia eli paras pito lumella ja pakkasella, eikö kitka toimisi juuri paremmin pohjoisempana kuin etelässä, jossa olosuhteet vaihtelevat enemmän. Nyt alkutalvenkin aikana on taas kelivaihtelun takia välillä kerennyt meidän suunnalla vähänkään pienemmät tiet jäätyä hyvin liukkaiksi, kun pohjoisempana oisi voinut päästellä teillä pitävämmällä lumikerroksella.
 
Vaihdoin pari vuotta sitten luultavasti alkuperäiset nastarenkaat kitkoihin tuohon kotterooni. Autolla ikää kymmenisen vuotta, oli siis renkaillakin jo ikää. Talvikilsoja tulee mulla todella vähän, joten kulumisen takia ei olisi tarvinnut. Eipä ole tänä aikana ollut sellaisia ajoretkiä, että olisi nastoja kaivannut. Eikä tartte stressata vaihtojen kanssa, kunhan muistaa vaan syksyllä aktivoitua ajoissa. Itse en aio enää nastoja hommata, toki auton vaihtuessa saattaa tulla mukana. Ajotyyliin ei vaikuta rengastus, vaan ajokeli. Pitäisi olla itsestäänselvyys.
 
Riippuu tietysti kalustosta, renkaista, paikkakunnasta ja ajoneuvon käytöstä. Joissakin tapauksissa voi ajaa talven kesärenkailla. Esimerkiksi Espanjassa usein onnistuu, mutta jätetään nyt viisastelu. :rofl2:

Esimerkiksi traktorilla pärjää hienosti samoilla pyörillä, kunhan laittaa ketjut. Joissakin ajoneuvoissa voi myös kesärenkailla olla aivan mainio pito, kunhan niihin on väännetty tarpeeksi irtonastoja tai muita ruuveja. Joillakin maastoauton mutarenkailla pääsee myös monissa talvikeleissä oikein hyvin, vaikka ei mitään mainintaa saati hyväksyntää talvikäytöstä olisi.

Yleensä moottorikelkassakin voi käyttää talvella ihan tavallista mattoa. :cigar2:
Unohdit leikkuupuimurin. Niissäkään ei ole talvirengaspakkoa.
 
Jos miettii kitkan ominaisuuksia eli paras pito lumella ja pakkasella, eikö kitka toimisi juuri paremmin pohjoisempana kuin etelässä, jossa olosuhteet vaihtelevat enemmän. Nyt alkutalvenkin aikana on taas kelivaihtelun takia välillä kerennyt meidän suunnalla vähänkään pienemmät tiet jäätyä hyvin liukkaiksi, kun pohjoisempana oisi voinut päästellä teillä pitävämmällä lumikerroksella.
Stabiileissa olosuhteissa kyllä. Pohjoisen pitkät etäisyydet ja vaihteleva keli(20asteen lämpötilavaihtelu ei ole tavatonta).
 
Stabiileissa olosuhteissa kyllä. Pohjoisen pitkät etäisyydet ja vaihteleva keli(20asteen lämpötilavaihtelu ei ole tavatonta).

Ja pohjoisessa nastojen aiheuttamat haitatkin lienevät pienempiä kuin kaupungeissa. Liikennettä on vähemmän ja kadunvarrella tiepölyä hengitteleviä vähemmän. Vaikka siinä mielessä kyllä olen alkuperäisen kirjoittajan kanssa samaa mieltä että pohjoisen olosuhteet sopivat kitkoille yllätävänkin hyvin, vaikka sielläkin keli vaihtelee niin ei se ihan samanlaista sahaamista ole kuin kultaisessa kolmiossa.
 
Kuinka paljon enemmän (jos yhtään) kitka kuluu kesällä vs. talvi? Mietin kakkosautoon pieniä 14" kitkoja joilla ajaisi 2-3v vuoden ympäri, kilsoja tulee todella vähän (luokkaa 5-7k per vuosi) ja käytännössä pelkästään urbaania ajoa.

Toinen kysymys, uskaltaako Kumhon, Hankookin yms. kitkoja (pohjoismaisia) ostaa ilman kunnon vertailuja, budjettiratkaisu hakusessa tässä kohtaa. Uskoisin että mikä tahansa uusi pohjoismainen kitka on parempi kuin nykyiset 2014 renkaat joista suuri osa nastoista katkennut tai irronnut.
 
Kuinka paljon enemmän (jos yhtään) kitka kuluu kesällä vs. talvi? Mietin kakkosautoon pieniä 14" kitkoja joilla ajaisi 2-3v vuoden ympäri, kilsoja tulee todella vähän (luokkaa 5-7k per vuosi) ja käytännössä pelkästään urbaania ajoa.

Toinen kysymys, uskaltaako Kumhon, Hankookin yms. kitkoja (pohjoismaisia) ostaa ilman kunnon vertailuja, budjettiratkaisu hakusessa tässä kohtaa. Uskoisin että mikä tahansa uusi pohjoismainen kitka on parempi kuin nykyiset 2014 renkaat joista suuri osa nastoista katkennut tai irronnut.
Menee talvikumit pilalle kesäkuumalla ja pito heikkenee pysyvästi. En suosittele. Varsinkaan kun noilla ajoilla pyörinevät alla vuosia. Luultavasti kovettuvat vielä siten, että kuluminen hidastuu.
 
Menee talvikumit pilalle kesäkuumalla ja pito heikkenee pysyvästi. En suosittele. Varsinkaan kun noilla ajoilla pyörinevät alla vuosia. Luultavasti kovettuvat vielä siten, että kuluminen hidastuu.

Ok, tapahtuuko tämä nopeuksista riippumatta eli kuumenee myös kaupunkipyörityksessä siten että menee lamellit piloille?
 
Ok, tapahtuuko tämä nopeuksista riippumatta eli kuumenee myös kaupunkipyörityksessä siten että menee lamellit piloille?
En tiedä onko tuota kukaan tutkinut missä lämpötilassa tarkalleen, mutta ne talvirenkaat tulisi säilyttää viileässä varastossa suojassa auringolta. Joten tällä tiedolla sanoisin että ne vanhenee ihan alla seisoessaankin.
Kokemuksen mukaan niillä ajaa vielä toisena talvena (joskin kunto heikennyt jo ihan huomattavasti), mutta kolmantena on jo melko kovat.
 
Menee talvikumit pilalle kesäkuumalla ja pito heikkenee pysyvästi. En suosittele. Varsinkaan kun noilla ajoilla pyörinevät alla vuosia. Luultavasti kovettuvat vielä siten, että kuluminen hidastuu.

Oma kokemus on, että kitkoilla ei kannata ajaa talvi-kesä-talvi sykliä, tai luultavasti ei pysty ajamaan tuota viimeistä talviajoa. Perustuu omaan empiiriseen kokemukseen. Ja lisäksi näissä ns. pohjolan kitkoissa todella huonot vesi-/kesäominaisuudet, joten jos yhtään arvokkaammat kitkat alla, niin suosittelen kesärenkaaksi mustaa ja pyöreää, tuskin häviää vesiominaisuuksissa.
 
Pohjoismaiset kitkat tosiaan aika vetelät kesällä ja pito huono. En suosittele.
Toiseen kysymykseen, Hankookit yllättävän hyvät kitkoiksi budjetti luokassa. Tosin piloille nekin menevät ympärivuotisessa käytössä.
 
Ja vielä lisäys; miksi ajaa urbaanissa ympäristössä talvirenkailla jotka menettäneet parhaimman pitonsa. Risteyksiä suojatietä yms. äkkitilanteita. Eli panostaisin ennemmin hyvään talvipitoon. Kesärenkaat voi olla vähän kehnommatkin. Ja ne kulunemmat kitkat voi ajaa loppuun kesällä jos tosiaan et paljon maanteillä ajele, vrt. ns. ,"ammattikuskit" (lue taksikuskit).
 
Ja vielä lisäys; miksi ajaa urbaanissa ympäristössä talvirenkailla jotka menettäneet parhaimman pitonsa. Risteyksiä suojatietä yms. äkkitilanteita. Eli panostaisin ennemmin hyvään talvipitoon. Kesärenkaat voi olla vähän kehnommatkin. Ja ne kulunemmat kitkat voi ajaa loppuun kesällä jos tosiaan et paljon maanteillä ajele, vrt. ns. ,"ammattikuskit" (lue taksikuskit).

Niin, tällä hetkellä talvirenkaat on todellakin mallia huonot eli kaikella todennäköisyydellä kitkat olisi huonoimillaankin 3v päästä samassa kunnossa kun renkaat nyt tämän keskustelun perusteella.

Autolla tosiaan ajetaan hyvin vähän, pääasiassa lyhyitä kauppa/koulureissuja ja täällä rannassa ei oikeaa talvea kovin usein ole. Risteykset ja suojatiet tulee muutoinkin ajettua todella varovaisesti alhaisilla nopeuksilla.
 
Pohjoismaisilla kitkarenkailla kesäkelissä ajeleminen on huono idea, ajoi sitten miten vähän tahansa ja missä tahansa.
 
Tilastot eivät tue nastarenkaiden turvallisuutta kitkoihin verrattuna - asia on itse asiassa päinvastoin. Syitä on tietty monia ja niistä varmaan väännetään eri keskustelupalstoilla ;)

Viimeisen 10 vuoden aikana kitkarenkaiden osuus talvikaudella tapahtuneissa talvikelionnettomuuksissa on ollut vain kuusi prosenttia. Samaan aikaan niiden osuus talviliikenteessä on noussut 12:sta lähes 20 prosenttiin.

 
Tilastot eivät tue nastarenkaiden turvallisuutta kitkoihin verrattuna - asia on itse asiassa päinvastoin. Syitä on tietty monia ja niistä varmaan väännetään eri keskustelupalstoilla ;)

Viimeisen 10 vuoden aikana kitkarenkaiden osuus talvikaudella tapahtuneissa talvikelionnettomuuksissa on ollut vain kuusi prosenttia. Samaan aikaan niiden osuus talviliikenteessä on noussut 12:sta lähes 20 prosenttiin.


Tästä saadaan varmaan "essonbaareihin" kovasti keskustelua kyllä. Pari juttua tulee ainakin heti kättelyssä mieleen.
- Kitkoilla ajavat tiedostavat paremmin, että renkaat eivät välttämättä tarjoa huippupitoa aina ja kaikkialla, ja ajavat riskikeleillä rauhallisemmin. Muutaman vuoden kitkoilla ajaneena ainakin itse tiedän, että niiden rajat tulevat vastaan aikaisemmin kuin nastoilla, ja ajan sen mukaan.
- Vanhoilla ja halvoilla autoilla ajavilla riskikuskeilla (teinit, vanhukset, päihdekuskit ym) on useammin käytössään nastat kuin kitkat. Tämä on toki puhdasta mutua, mitään tietoa tämän arvauksen pohjaksi mulla ei ole.
 
Tilastot eivät tue nastarenkaiden turvallisuutta kitkoihin verrattuna - asia on itse asiassa päinvastoin. Syitä on tietty monia ja niistä varmaan väännetään eri keskustelupalstoilla ;)

Viimeisen 10 vuoden aikana kitkarenkaiden osuus talvikaudella tapahtuneissa talvikelionnettomuuksissa on ollut vain kuusi prosenttia. Samaan aikaan niiden osuus talviliikenteessä on noussut 12:sta lähes 20 prosenttiin.

Lainauksesi sanoo "talvikelionnettomuuksissa", mutta oikeasti kyse on ihmishenkiä vaatineista kolareista, ei kaikista onnettomuuksista. Palataan asiaan sitten kun on tarjolla dataa peltikolareistakin.
 
Lainauksesi sanoo "talvikelionnettomuuksissa", mutta oikeasti kyse on ihmishenkiä vaatineista kolareista, ei kaikista onnettomuuksista. Palataan asiaan sitten kun on tarjolla dataa peltikolareistakin.
Näin taitaa olla juu. Suurin osa peltikolareista on varmaan sellaisia, ettei luotettavaa rengastietoa ole edes saatavilla. Jos poliisi on kutsuttu paikalle, niin ehkä silloin kirjataan renkaidenkin kunto/tyyppi 99% varmuudella, mutta harvoinhan poliisia peltikolareissa häiritään.
 
Näin taitaa olla juu. Suurin osa peltikolareista on varmaan sellaisia, ettei luotettavaa rengastietoa ole edes saatavilla. Jos poliisi on kutsuttu paikalle, niin ehkä silloin kirjataan renkaidenkin kunto/tyyppi 99% varmuudella, mutta harvoinhan poliisia peltikolareissa häiritään.

Vakuutusyhtiö kysyi muuten viime vuonna meiltäkin rengastyypin "kitka vai nasta vai kesä" kun meidän 2 kk vanhan auton perään ajoi joulukuussa koulutaksi sillon ku oltiin liikennevaloihin pysähtyneenä. Kuiva asfaltti ja about kesäkeli, taksi ajoi jostain 300 m päästä suoraa tietä ylinopeutta suoraan perään. Kaippa jos ois ollu kesärenkaat alla niin ois muuttanut tilannetta, mutta tilastoivat kyllä peltikolareissa rengastyypit.
 
Vakuutusyhtiö kysyi muuten viime vuonna meiltäkin rengastyypin "kitka vai nasta vai kesä" kun meidän 2 kk vanhan auton perään ajoi joulukuussa koulutaksi sillon ku oltiin liikennevaloihin pysähtyneenä. Kuiva asfaltti ja about kesäkeli, taksi ajoi jostain 300 m päästä suoraa tietä ylinopeutta suoraan perään. Kaippa jos ois ollu kesärenkaat alla niin ois muuttanut tilannetta, mutta tilastoivat kyllä peltikolareissa rengastyypit.
Joo, vakuutusyhtiöiltä löytyy varmaan dataa. Osin data on epäluotettavaa, koska se perustuu pääosin omaan ilmoitukseen, jos kolaripaikalla ei ole käynyt ketään ulkopuolista tahoa tekemässä havaintoja (yleensä ei ole). Mutta joo, vakuutusyhtiöiden lisäksi leasing-yhtiöt ovat tehneet omia tutkimuksia ja niissä ei ole löytynyt eroja rengastyyppien väliltä. Leasing-yhtiöiden osalta tilanne on siinä mielessä vakioitu, että autokanta on yleensä yhtä nuorta ja renkaiden kuntoa tarkkaillaan, lisäksi renkaat ovat luultavasti paremman pään renkaita eivätkä mitään kiinanvirityksiä.

 
Viimeksi muokattu:
Joo, vakuutusyhtiöiltä löytyy varmaan dataa. Osin data on epäluotettavaa, koska se perustuu pääosin omaan ilmoitukseen, jos kolaripaikalla ei ole käynyt ketään ulkopuolista tahoa tekemässä havaintoja (yleensä ei ole). Mutta joo, vakuutusyhtiöiden lisäksi leasing-yhtiöt ovat tehneet omia tutkimuksia ja niissä ei ole löytynyt eroja rengastyyppien väliltä. Leasing-yhtiöiden osalta tilanne on siinä mielessä vakioitu, että autokanta on yleensä yhtä nuorta ja renkaiden kuntoa tarkkaillaan, lisäksi renkaat ovat luultavasti paremman pään renkaita eivätkä mitään kiinanvirityksiä.

Eli kitkarenkaat ovatkin yliedustettuja kaikissa talviajan onnettomuuksissa. 26 % onnettomuuksista talvella 2021-2022, 31 % talvella 2020-2021. Ylen mukaan 20 % rengaskannasta. Yllättävää :think:
 
Eiköhän kitkarenkailla oteta miesten toimesta enemmän riskiä kaupunkiajossa (omallakin käytöksellä vain ajan kysymys milloin rytisee, pakko yrittää muuttaa ajotapaa ettei vanha rakas auto mene lunariin. mutta kun muut ajavat talvella niin vitun hitaasti), ajella muiden perään, ja kenties syytetä siitä omasta peräänajosta vielä muiden kuljettajien toimintaa kun ei itsessä ole mitään vikaa ja renkaatkin hyvät.

Nastarenkailla taas on yliedustus niissä vanhoissa autoissa joissa onnettomuuden sattuessa kuolema on vielä usein läsnä.
 
Eli kitkarenkaat ovatkin yliedustettuja kaikissa talviajan onnettomuuksissa. 26 % onnettomuuksista talvella 2021-2022, 31 % talvella 2020-2021. Ylen mukaan 20 % rengaskannasta. Yllättävää :think:
Liisarit vs. koko autokanta. Tosin tämähän on vain taidokasta tilastojen käyttämistä. :think:
 
Liisarit vs. koko autokanta. Tosin tämähän on vain taidokasta tilastojen käyttämistä. :think:
Aika hyvin siinä on loput muuttujat eliminoitu, kun ainoa ero on rengastyyppi. Odotetusti ero on melko vähäinen ja nastarenkaiden eduksi - tämän pitäisi olla pääteltävissä.

Taidokasta tilastojen käyttöä on vedota kuolemaan johtaviin onnettomuuksiin, jotka tapahtuvat harvoin tavallisilla tieliikennekelpoisilla autoilla ja ylikorostuneesti vanhoilla romuilla. Vanhoissa romuissa on tyypillisesti vanhat huonokuntoiset nastarenkaat, ja tämä on pelkästään korrelaatiota.
 
Aika hyvin siinä on loput muuttujat eliminoitu, kun ainoa ero on rengastyyppi.
Niin on, ja lopputulos:
LeasePlan sanoi:
Vahinkojen määrät ovat kuitenkin olleet hyvin suhteessa rengastyypin yleisyyteen, kitkarenkailla ajettujen vahinkojen osuus kasvaa suurin piirtein samassa tahdissa kuin kitkarenkaitten osuus autokannassa kasvaa.
Leaseplan ei erikseen kerro mikä on renkaiden yleisyys.
 
Aika hyvin siinä on loput muuttujat eliminoitu, kun ainoa ero on rengastyyppi.

Taidokasta tilastojen käyttöä on vedota kuolemaan johtaviin onnettomuuksiin, jotka tapahtuvat harvoin tavallisilla tieliikennekelpoisilla autoilla ja ylikorostuneesti vanhoilla romuilla. Vanhoissa romuissa on tyypillisesti vanhat huonokuntoiset nastarenkaat, ja tämä on pelkästään korrelaatiota.
LeasePlan:hän vertaa noita lukuja oman autokantansa rengasjakaumaan, eikä yleiseen rengasjakaumaan, ja sen suhteen ei eroa yleisyydessä löytynyt.

Mitään järkeä ei ole verrata jonkun kokonaan toisen otannan rengasjakaumaan.

Vanhoissa autossa on enemmän nastoja, mutta toisaalta niissä onnettomuusautojen kitkoissa korostuu yhtälailla myös huonokuntoiset Keski-Euroopan kitkat, joita ei ole oikein järkeä verrata kunnollisin Pohjoismaisiin kitkoihin.
 
Viimeksi muokattu:
Hups, aivopieraisin. Jakaumatietoa otannasta ei tosiaan ollut.

Sekin on ihan uskottava löydös, jos onnettomuustiheys on sama.
 
Ajelin pari talvea saksan (tuontiauton) kitkoilla silloin joskus kun oli oikea talvi. Yllättävän hyvät. Silti tuli juuri nastarenkaat ostettua. No auto on menossa vaihtoon, kitkat seuraavaksi.
 
En itse ihan täysin ymmärrä miten joidenkin mielestä nastojen ja kitkojen välillä olisi jotain isoja eroja. Aika monta talvea ja kesää tullut ajettua ympäri Suomea eri autoilla joissa osassa kitkat ja osassa nastat. Olin myyntiedustajana niin tuli vuokra-autot ja Suomen tiet Kemistä Helsinkiin asti tutuiksi. Tuli Pohjanmaalla tutuiksi myös pienet kapeat jäiset tiet, ettei kukaan pääse sanomaan että helppohan se on motareilla ajella.

En oikeasti pysty huomaamaan mitään isoja eroja. Ehkä noin yleisesti kitkojen pito tuntuu vähän paremmalta.

Ihan oikeasti aika vaikea keksiä miksi ajaisin nastoilla kun kitkat on hiljaisemmat ja mukavammat. Onhan se kaikissa testeissäkin näytetty että jos ajaa jotenkin järkevästi niin ei eroa ole juurikaan.
 
En itse ihan täysin ymmärrä miten joidenkin mielestä nastojen ja kitkojen välillä olisi jotain isoja eroja.
Sama, eihän se ole tärkein seikka. Hyvien ja halpojen, uusien ja puolikuntoisten tai vaikkapa sopivan ja väärän tuningkoon välillä on suurempia käytännön eroja.
Ihan oikeasti aika vaikea keksiä miksi ajaisin nastoilla kun kitkat on hiljaisemmat ja mukavammat. Onhan se kaikissa testeissäkin näytetty että jos ajaa jotenkin järkevästi niin ei eroa ole juurikaan.
Itse pääosin suosin nastoja, riippuen autosta. Syynä ei ole ensisijaisesti tieliikennepidon ero, vaan
  • Erilaiset hitaat manööverit ääriliukkaissa pihoissa ym.
  • Tietty tuntuma josta pidän
  • Joissakin autoissa ja tilanteissa keliä voi kuunnella, enkä tarkoita mitään voimakasta häiritsevää ajomelua.
 
Joissakin autoissa ja tilanteissa keliä voi kuunnella, enkä tarkoita mitään voimakasta häiritsevää ajomelua.
Se nastojen "rapina" tosiaan varoittaa pidon rajasta, erityisen hyvin tämä ropina/rapina kuuluu ohjaamoon suomalaisten suosimissa Toyota/Nissan yms.heikosti äänieristetyissä autoissa, ilmiötä korostaa auton huono ohjaustuntuntuma joka ei anna palautetta.
Kitkoilla saman ilmiön "tuntee" ilman mitään ylimääräistä ääntä jos vain ajaa autolla missä on oikealta tuntuva ohjaus...
 
Nastarenkaat jauhaa Suomen tiet urille ja aiheuttaa sen myötä epäsuoria onnettomuuksia. Haittavero uusiin nastarenkaisiin olisi pätevä tapa ohjata käyttöä parempiin vaihtoehtoihin.
Jostain syystä se kitkarenkaalla ajava haluaa aina ajaa siinä nastarenkaan tekemässä polussa. Olen ennenkin täällä maininnut ettei sillä kitkalla tarvitse samaa polkua kulkea vaan voi siinä vieressä ajaa. Näkeehän tuolla nyt joka talvi mistä nasta ja kitka on mennyt. Siellä missä on ajettu paljon kitkoilla, tiet on yhtä rytyytystä ja niin huonossa kunnossa, että nopeutta pitää alentaa pari kymppiä nopeusrajoituksesta. Kun taas siellä missä nasta on mennyt niin voidaankin ajaa ongelmitta sitä vallitsevaa nopeusrajoitusta.

Ja nyt mutuiluna, koska nastoilla voidaan ajaa kovempaa niin niitä pahempia mällejäkin joskus sattuu. Kitkat harvemmin onnettomuuksissa kun auto hajoaa alta ennen kuin käy mitään pahempaa. (Ja mutuiluunhan ei sitten tarvitse vastata yhtään mitään)
 
Viimeksi muokattu:
Siellä missä on ajettu paljon kitkoilla, tiet on yhtä rytyytystä ja niin huonossa kunnossa, että nopeutta pitää alentaa pari kymppiä nopeusrajoituksesta. Kun taas siellä missä nasta on mennyt niin voidaankin ajaa ongelmitta sitä vallitsevaa nopeusrajoitusta.

Ja nyt mutuiluna, koska nastoilla voidaan ajaa kovempaa niin niitä pahempia mällejäkin joskus sattuu. Kitkat harvemmin onnettomuuksissa kun auto hajoaa alta ennen kuin käy mitään pahempaa.
Nämä on kai olevinaan jotain huumoria?
 
Itse olen ratkaissut tämän kiistan näin: Syksyllä about syyskuun lopulla vaihdan alle kitkat ja sydäntalvella kelien mukaan vaihdan alle nastat. Keväällä taas sitten järjestys vaihtuu kelien mukaan myös mutta kitkat vaihdan huhtikuussa kesärenkaisiin jos tiestö antaa mahdollisuuden siihen. Eli 3 settiä renkaita ja rengashotelli hoitaa homman. Ei jaksa vääntää nakkeja enää itse:)
 
Nämä on kai olevinaan jotain huumoria?
Ehkä. Mutta totuushan on se että jos pelkillä kitkoilla porukat ajaa ainakin täällä missä on vielä joskus oikeaa talveakin niin liikenne ympyrät killottuvat kitkoilla melkoisiksi peileiksi. Toki pitäisi auraus/hiekotus/suolaus muuttaa siten että huomioitaisiin kitkojen ominaisuudet. Itse olen sitä mieltä että oma ajotyyli on kitkoilla huomattavasti maltillisempi ja ennakoivampi vs. nastarengas. Kaisan kaljamoilla kitkoilla ajaessa on pakko miettiä ja ennakoida kun taas nastoilla voi vedellä ihan huoletta. Toki molempien renkaiden täytyy olla ns. kunnossa jotta ne toimii. Hyviä vaihtoehtoja molemmat ja tottumiskysymys lähinnä.
 
Itse olen valinnut viimeiset kolme kertaa kitkarenkaat omiin autohini. Michelin x-icet, continental viking contact 7 ja nyt uuteen tulee myös continentalin viking contact 7. Ainut kolari minkä olen ikinä ajanut tapahtui Nokian hakkapeliitta 8 nastarenkailla. Vauhtia oli ehkä 20km/h ja tämä tapahtui jäisessä risteyksessä kun edelläni ajava teki äkkipysähdyksen kun paloauto oli tulossa 200m päässä meistä. Koskaan ei vielä ole tullut tilannetta missä ei olisi pystynyt kitkoilla samaan mihin pystyisi nastoilla. Ja ei ne nastarenkaat ainakaan minua pelastaneet ääritilanteessa.
 
Eli kitkarenkaat ovatkin yliedustettuja kaikissa talviajan onnettomuuksissa. 26 % onnettomuuksista talvella 2021-2022, 31 % talvella 2020-2021. Ylen mukaan 20 % rengaskannasta. Yllättävää :think:
Et siis usko, mitä LeasePlan kertoo? ;) Tuo 20% osuus on ihan oma tulkintasi, koska kyseisen firman rengasjakoa ei ole kerrottu missään - paitsi välillisesti, eli onnettomuusfrekvenssi noudattaa rengastyypin yleisyyttä ja eroja ei juuri ole, joten oletus on, että LeasePlanin autokannsta kitkat on selvästi yli 20%..
 
Nastarenkaat jauhaa Suomen tiet urille ja aiheuttaa sen myötä epäsuoria onnettomuuksia. Haittavero uusiin nastarenkaisiin olisi pätevä tapa ohjata käyttöä parempiin vaihtoehtoihin.
Norjassa on onnistuttu vuosittaisella kaupunkikohtaisella käyttömaksulla vaihtamaan rengaskanta nastoista kitkoihin, eli raha on hyvä motivaattori. Jaa niin, onko Norjan liikenne muuttunut vaarallisemmaksi? Ei ole. Suomessa on vahva nastarengasteollisuus ja se on onnistunut lobbaamaan nastapsykoosin ja kitkat ovat "kansan syvien rivien" mielestä suunnilleen käyttökelvottomia ;)
 
Jos olisi neliveto tai parkkipaikka ei olisi kevyesti alaspäin viettävässä mäessä niin ajaisin kyllä kitkoilla. Takavetoinen auto on liukkaalla 0-1km/h vauhdissa jotenkin niin onneton vempele että. Siinä se minimaalinen pidonlisäys jäisellä kelillä nastoissa on sen arvoista itselleni. Ja kyllä, aiemmin oli samassa autossa kitkat ja uskallan väittää että nastoilla liikkuu varmemmin ruudusta. Liikenteessä sitten vituttaa ajaa nastoilla mutta minkäs teet. Todettakoon toki vielä että olin kyllä viimetalven käsittämättömissä lumikeleissä silti jumissa parkkipaikalla.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 285
Viestejä
4 507 858
Jäsenet
74 348
Uusin jäsen
Jalkaväkimiina

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom