Tän vuoden toukokuussa on tullut jääpitomerkki näköjään.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ilmeisesti 6 vuotta on suositus. 10 ehdoton maksimi autorengasliiton (liittoja on joka lähtöön) mukaan.Jos joudut tekemään hätäjarrutuksia, kun joku lapsi tulee suojatielle, niin voisi olla syytä katsoa peiliin. Eiole renkaissa vika vaan penkin ja ratin välissä. Jos taas jossain muussa kohdassa joku hyppää puskasta eteen on ihan sama mitkä renkaat on alla, kun reagointi ja jarrutusaikaa ei ole.
Heitetääs sellainen kyssäri, että miten nopeesti talvirenkaiden kumi alkaa ikääntymisen takia menettämään pitoa. Omassa kärryssä on auton mukana tulleet nastat ja kuviota ja nastoja on vielä oikein reilusti jäljellä, mutta pito tuntuu silti melko kehnolta. Oliskohan kovettunut jo liikaa ja syytä laittaa vaihtoon?
Kyllä noilla nyt tämän talven pärjää. Kunhan vaan pohdin, kun on niin hyväkuntoisen näköiset renkaat. Ens talveks ostan kyllä kitkat tilalle. Mukavammat ajella 95% keleistä.Jos pito tuntuu kehnolta, niin miksei vaan aja liikkeeseen ja laita sarjaa alle?
Kaupungissa ajaessa ihmiset luulee, että suojatiet on jotain hengenpelastajia, kun hypätään pimeällä, tummissa vaatteissa ja ilman heijastimia, niin saa olla vähän tarkkana,
Hyvä homma kaikkiaan.Tän vuoden toukokuussa on tullut jääpitomerkki näköjään.
En ole koskaan ajanut hiihtoliiton hyväksymillä renkailla.Keskustelu kitkat vs nastat on ollut samanlaista ainakin 20 vuotta, vaikka kitkarenkaatkin ovat kehittyneet radikaalisti vuosien mittaan. Samat kuskit, joiden mielestä kitkarenkailla on hankala pärjätä, kuitenkin ajelivat aikoinaan tyytyväisinä Nokian Hakkapeliitta seiskoilla, jotka TM 2019 talvirengastestissä Nordman 7 -nimellä osoittautuivat kokonaisuutena huonommiksi kuin parhaat kitkarenkaat olivat (CVC7). Totta kai ovat nastarenkaatkin parantuneet tässä vuosien mittaan huomattavasti, mutta kummastuttaa, minkälaisen pidon nykykuskit tarvitsevat, jos ei ominaisuuksiltaan melko moderneja nastarenkaita paremmat kitkarenkaat enää riitä.
Tarpeeksi rauhakseltaan ja ennakoiden ajaa niin tarviiko talvirenkaita laisinkaan? Ihan hyvin voi kesärenkaillakin ajella ympäri vuodenMinäkin ajoin vuosikymmeniä ihan typerällä tavalla. Aina oli kiire kiihdyttää maksimit kaupungissakin, ja sitten...
Liikennevalot.
En tajunnut tuota ongelmaa koskaan, ennenkuin aloin kuljettamaan bussia.
Kitkarenkaat ovat ihan loistavat, jahka opettelee ennakoimaan. Koettaa ainakin ajatella liikennetilanteet 5-10 sekunnin päästä.
Tiedän, että tämän fooruminkin nikeistä siihen harva pystyy, mutta jos ei ole koskaan edes asiasta kuullut niin vielä harvempi.
Jos on liukasta, niin lasketaan vauhtia. Jopa kusipää-kuskikin osaa painaa kaasua, mutta mitäs seuraavaksi?
Ootko ikinä laskenu pulkalla mäkeä?Tarpeeksi rauhakseltaan ja ennakoiden ajaa niin tarviiko talvirenkaita laisinkaan? Ihan hyvin voi kesärenkaillakin ajella ympäri vuoden
Tarpeeksi rauhakseltaan ja ennakoiden ajaa niin tarviiko talvirenkaita laisinkaan? Ihan hyvin voi kesärenkaillakin ajella ympäri vuoden
Unohdit leikkuupuimurin. Niissäkään ei ole talvirengaspakkoa.Riippuu tietysti kalustosta, renkaista, paikkakunnasta ja ajoneuvon käytöstä. Joissakin tapauksissa voi ajaa talven kesärenkailla. Esimerkiksi Espanjassa usein onnistuu, mutta jätetään nyt viisastelu.
Esimerkiksi traktorilla pärjää hienosti samoilla pyörillä, kunhan laittaa ketjut. Joissakin ajoneuvoissa voi myös kesärenkailla olla aivan mainio pito, kunhan niihin on väännetty tarpeeksi irtonastoja tai muita ruuveja. Joillakin maastoauton mutarenkailla pääsee myös monissa talvikeleissä oikein hyvin, vaikka ei mitään mainintaa saati hyväksyntää talvikäytöstä olisi.
Yleensä moottorikelkassakin voi käyttää talvella ihan tavallista mattoa.
Stabiileissa olosuhteissa kyllä. Pohjoisen pitkät etäisyydet ja vaihteleva keli(20asteen lämpötilavaihtelu ei ole tavatonta).Jos miettii kitkan ominaisuuksia eli paras pito lumella ja pakkasella, eikö kitka toimisi juuri paremmin pohjoisempana kuin etelässä, jossa olosuhteet vaihtelevat enemmän. Nyt alkutalvenkin aikana on taas kelivaihtelun takia välillä kerennyt meidän suunnalla vähänkään pienemmät tiet jäätyä hyvin liukkaiksi, kun pohjoisempana oisi voinut päästellä teillä pitävämmällä lumikerroksella.
Stabiileissa olosuhteissa kyllä. Pohjoisen pitkät etäisyydet ja vaihteleva keli(20asteen lämpötilavaihtelu ei ole tavatonta).
Menee talvikumit pilalle kesäkuumalla ja pito heikkenee pysyvästi. En suosittele. Varsinkaan kun noilla ajoilla pyörinevät alla vuosia. Luultavasti kovettuvat vielä siten, että kuluminen hidastuu.Kuinka paljon enemmän (jos yhtään) kitka kuluu kesällä vs. talvi? Mietin kakkosautoon pieniä 14" kitkoja joilla ajaisi 2-3v vuoden ympäri, kilsoja tulee todella vähän (luokkaa 5-7k per vuosi) ja käytännössä pelkästään urbaania ajoa.
Toinen kysymys, uskaltaako Kumhon, Hankookin yms. kitkoja (pohjoismaisia) ostaa ilman kunnon vertailuja, budjettiratkaisu hakusessa tässä kohtaa. Uskoisin että mikä tahansa uusi pohjoismainen kitka on parempi kuin nykyiset 2014 renkaat joista suuri osa nastoista katkennut tai irronnut.
Menee talvikumit pilalle kesäkuumalla ja pito heikkenee pysyvästi. En suosittele. Varsinkaan kun noilla ajoilla pyörinevät alla vuosia. Luultavasti kovettuvat vielä siten, että kuluminen hidastuu.
En tiedä onko tuota kukaan tutkinut missä lämpötilassa tarkalleen, mutta ne talvirenkaat tulisi säilyttää viileässä varastossa suojassa auringolta. Joten tällä tiedolla sanoisin että ne vanhenee ihan alla seisoessaankin.Ok, tapahtuuko tämä nopeuksista riippumatta eli kuumenee myös kaupunkipyörityksessä siten että menee lamellit piloille?
Menee talvikumit pilalle kesäkuumalla ja pito heikkenee pysyvästi. En suosittele. Varsinkaan kun noilla ajoilla pyörinevät alla vuosia. Luultavasti kovettuvat vielä siten, että kuluminen hidastuu.
Ja vielä lisäys; miksi ajaa urbaanissa ympäristössä talvirenkailla jotka menettäneet parhaimman pitonsa. Risteyksiä suojatietä yms. äkkitilanteita. Eli panostaisin ennemmin hyvään talvipitoon. Kesärenkaat voi olla vähän kehnommatkin. Ja ne kulunemmat kitkat voi ajaa loppuun kesällä jos tosiaan et paljon maanteillä ajele, vrt. ns. ,"ammattikuskit" (lue taksikuskit).
Tilastot eivät tue nastarenkaiden turvallisuutta kitkoihin verrattuna - asia on itse asiassa päinvastoin. Syitä on tietty monia ja niistä varmaan väännetään eri keskustelupalstoilla
Viimeisen 10 vuoden aikana kitkarenkaiden osuus talvikaudella tapahtuneissa talvikelionnettomuuksissa on ollut vain kuusi prosenttia. Samaan aikaan niiden osuus talviliikenteessä on noussut 12:sta lähes 20 prosenttiin.
Nastarenkaat yliedustettuna talvikauden kuolonkolareissa – kitkarenkaiden osuus tilastoissa vähentynyt 2000-luvun alusta
Ennakoiva ja maltillinen ajotapa on silti tärkeämpi turvatekijä kuin rengastyyppi, asiantuntija korostaa.yle.fi
Lainauksesi sanoo "talvikelionnettomuuksissa", mutta oikeasti kyse on ihmishenkiä vaatineista kolareista, ei kaikista onnettomuuksista. Palataan asiaan sitten kun on tarjolla dataa peltikolareistakin.Tilastot eivät tue nastarenkaiden turvallisuutta kitkoihin verrattuna - asia on itse asiassa päinvastoin. Syitä on tietty monia ja niistä varmaan väännetään eri keskustelupalstoilla
Viimeisen 10 vuoden aikana kitkarenkaiden osuus talvikaudella tapahtuneissa talvikelionnettomuuksissa on ollut vain kuusi prosenttia. Samaan aikaan niiden osuus talviliikenteessä on noussut 12:sta lähes 20 prosenttiin.
Nastarenkaat yliedustettuna talvikauden kuolonkolareissa – kitkarenkaiden osuus tilastoissa vähentynyt 2000-luvun alusta
Ennakoiva ja maltillinen ajotapa on silti tärkeämpi turvatekijä kuin rengastyyppi, asiantuntija korostaa.yle.fi
Näin taitaa olla juu. Suurin osa peltikolareista on varmaan sellaisia, ettei luotettavaa rengastietoa ole edes saatavilla. Jos poliisi on kutsuttu paikalle, niin ehkä silloin kirjataan renkaidenkin kunto/tyyppi 99% varmuudella, mutta harvoinhan poliisia peltikolareissa häiritään.Lainauksesi sanoo "talvikelionnettomuuksissa", mutta oikeasti kyse on ihmishenkiä vaatineista kolareista, ei kaikista onnettomuuksista. Palataan asiaan sitten kun on tarjolla dataa peltikolareistakin.
Näin taitaa olla juu. Suurin osa peltikolareista on varmaan sellaisia, ettei luotettavaa rengastietoa ole edes saatavilla. Jos poliisi on kutsuttu paikalle, niin ehkä silloin kirjataan renkaidenkin kunto/tyyppi 99% varmuudella, mutta harvoinhan poliisia peltikolareissa häiritään.
Joo, vakuutusyhtiöiltä löytyy varmaan dataa. Osin data on epäluotettavaa, koska se perustuu pääosin omaan ilmoitukseen, jos kolaripaikalla ei ole käynyt ketään ulkopuolista tahoa tekemässä havaintoja (yleensä ei ole). Mutta joo, vakuutusyhtiöiden lisäksi leasing-yhtiöt ovat tehneet omia tutkimuksia ja niissä ei ole löytynyt eroja rengastyyppien väliltä. Leasing-yhtiöiden osalta tilanne on siinä mielessä vakioitu, että autokanta on yleensä yhtä nuorta ja renkaiden kuntoa tarkkaillaan, lisäksi renkaat ovat luultavasti paremman pään renkaita eivätkä mitään kiinanvirityksiä.Vakuutusyhtiö kysyi muuten viime vuonna meiltäkin rengastyypin "kitka vai nasta vai kesä" kun meidän 2 kk vanhan auton perään ajoi joulukuussa koulutaksi sillon ku oltiin liikennevaloihin pysähtyneenä. Kuiva asfaltti ja about kesäkeli, taksi ajoi jostain 300 m päästä suoraa tietä ylinopeutta suoraan perään. Kaippa jos ois ollu kesärenkaat alla niin ois muuttanut tilannetta, mutta tilastoivat kyllä peltikolareissa rengastyypit.
Eli kitkarenkaat ovatkin yliedustettuja kaikissa talviajan onnettomuuksissa. 26 % onnettomuuksista talvella 2021-2022, 31 % talvella 2020-2021. Ylen mukaan 20 % rengaskannasta. YllättävääJoo, vakuutusyhtiöiltä löytyy varmaan dataa. Osin data on epäluotettavaa, koska se perustuu pääosin omaan ilmoitukseen, jos kolaripaikalla ei ole käynyt ketään ulkopuolista tahoa tekemässä havaintoja (yleensä ei ole). Mutta joo, vakuutusyhtiöiden lisäksi leasing-yhtiöt ovat tehneet omia tutkimuksia ja niissä ei ole löytynyt eroja rengastyyppien väliltä. Leasing-yhtiöiden osalta tilanne on siinä mielessä vakioitu, että autokanta on yleensä yhtä nuorta ja renkaiden kuntoa tarkkaillaan, lisäksi renkaat ovat luultavasti paremman pään renkaita eivätkä mitään kiinanvirityksiä.
Drivalia
www.leaseplan.com
Liisarit vs. koko autokanta. Tosin tämähän on vain taidokasta tilastojen käyttämistä.Eli kitkarenkaat ovatkin yliedustettuja kaikissa talviajan onnettomuuksissa. 26 % onnettomuuksista talvella 2021-2022, 31 % talvella 2020-2021. Ylen mukaan 20 % rengaskannasta. Yllättävää
Aika hyvin siinä on loput muuttujat eliminoitu, kun ainoa ero on rengastyyppi. Odotetusti ero on melko vähäinen ja nastarenkaiden eduksi - tämän pitäisi olla pääteltävissä.Liisarit vs. koko autokanta. Tosin tämähän on vain taidokasta tilastojen käyttämistä.
Niin on, ja lopputulos:Aika hyvin siinä on loput muuttujat eliminoitu, kun ainoa ero on rengastyyppi.
Leaseplan ei erikseen kerro mikä on renkaiden yleisyys.LeasePlan sanoi:Vahinkojen määrät ovat kuitenkin olleet hyvin suhteessa rengastyypin yleisyyteen, kitkarenkailla ajettujen vahinkojen osuus kasvaa suurin piirtein samassa tahdissa kuin kitkarenkaitten osuus autokannassa kasvaa.
LeasePlan:hän vertaa noita lukuja oman autokantansa rengasjakaumaan, eikä yleiseen rengasjakaumaan, ja sen suhteen ei eroa yleisyydessä löytynyt.Aika hyvin siinä on loput muuttujat eliminoitu, kun ainoa ero on rengastyyppi.
Taidokasta tilastojen käyttöä on vedota kuolemaan johtaviin onnettomuuksiin, jotka tapahtuvat harvoin tavallisilla tieliikennekelpoisilla autoilla ja ylikorostuneesti vanhoilla romuilla. Vanhoissa romuissa on tyypillisesti vanhat huonokuntoiset nastarenkaat, ja tämä on pelkästään korrelaatiota.
Sama, eihän se ole tärkein seikka. Hyvien ja halpojen, uusien ja puolikuntoisten tai vaikkapa sopivan ja väärän tuningkoon välillä on suurempia käytännön eroja.En itse ihan täysin ymmärrä miten joidenkin mielestä nastojen ja kitkojen välillä olisi jotain isoja eroja.
Itse pääosin suosin nastoja, riippuen autosta. Syynä ei ole ensisijaisesti tieliikennepidon ero, vaanIhan oikeasti aika vaikea keksiä miksi ajaisin nastoilla kun kitkat on hiljaisemmat ja mukavammat. Onhan se kaikissa testeissäkin näytetty että jos ajaa jotenkin järkevästi niin ei eroa ole juurikaan.
Se nastojen "rapina" tosiaan varoittaa pidon rajasta, erityisen hyvin tämä ropina/rapina kuuluu ohjaamoon suomalaisten suosimissa Toyota/Nissan yms.heikosti äänieristetyissä autoissa, ilmiötä korostaa auton huono ohjaustuntuntuma joka ei anna palautetta.Joissakin autoissa ja tilanteissa keliä voi kuunnella, enkä tarkoita mitään voimakasta häiritsevää ajomelua.
Jostain syystä se kitkarenkaalla ajava haluaa aina ajaa siinä nastarenkaan tekemässä polussa. Olen ennenkin täällä maininnut ettei sillä kitkalla tarvitse samaa polkua kulkea vaan voi siinä vieressä ajaa. Näkeehän tuolla nyt joka talvi mistä nasta ja kitka on mennyt. Siellä missä on ajettu paljon kitkoilla, tiet on yhtä rytyytystä ja niin huonossa kunnossa, että nopeutta pitää alentaa pari kymppiä nopeusrajoituksesta. Kun taas siellä missä nasta on mennyt niin voidaankin ajaa ongelmitta sitä vallitsevaa nopeusrajoitusta.Nastarenkaat jauhaa Suomen tiet urille ja aiheuttaa sen myötä epäsuoria onnettomuuksia. Haittavero uusiin nastarenkaisiin olisi pätevä tapa ohjata käyttöä parempiin vaihtoehtoihin.
Nämä on kai olevinaan jotain huumoria?Siellä missä on ajettu paljon kitkoilla, tiet on yhtä rytyytystä ja niin huonossa kunnossa, että nopeutta pitää alentaa pari kymppiä nopeusrajoituksesta. Kun taas siellä missä nasta on mennyt niin voidaankin ajaa ongelmitta sitä vallitsevaa nopeusrajoitusta.
Ja nyt mutuiluna, koska nastoilla voidaan ajaa kovempaa niin niitä pahempia mällejäkin joskus sattuu. Kitkat harvemmin onnettomuuksissa kun auto hajoaa alta ennen kuin käy mitään pahempaa.
Ehkä. Mutta totuushan on se että jos pelkillä kitkoilla porukat ajaa ainakin täällä missä on vielä joskus oikeaa talveakin niin liikenne ympyrät killottuvat kitkoilla melkoisiksi peileiksi. Toki pitäisi auraus/hiekotus/suolaus muuttaa siten että huomioitaisiin kitkojen ominaisuudet. Itse olen sitä mieltä että oma ajotyyli on kitkoilla huomattavasti maltillisempi ja ennakoivampi vs. nastarengas. Kaisan kaljamoilla kitkoilla ajaessa on pakko miettiä ja ennakoida kun taas nastoilla voi vedellä ihan huoletta. Toki molempien renkaiden täytyy olla ns. kunnossa jotta ne toimii. Hyviä vaihtoehtoja molemmat ja tottumiskysymys lähinnä.Nämä on kai olevinaan jotain huumoria?
Et siis usko, mitä LeasePlan kertoo? Tuo 20% osuus on ihan oma tulkintasi, koska kyseisen firman rengasjakoa ei ole kerrottu missään - paitsi välillisesti, eli onnettomuusfrekvenssi noudattaa rengastyypin yleisyyttä ja eroja ei juuri ole, joten oletus on, että LeasePlanin autokannsta kitkat on selvästi yli 20%..Eli kitkarenkaat ovatkin yliedustettuja kaikissa talviajan onnettomuuksissa. 26 % onnettomuuksista talvella 2021-2022, 31 % talvella 2020-2021. Ylen mukaan 20 % rengaskannasta. Yllättävää
Norjassa on onnistuttu vuosittaisella kaupunkikohtaisella käyttömaksulla vaihtamaan rengaskanta nastoista kitkoihin, eli raha on hyvä motivaattori. Jaa niin, onko Norjan liikenne muuttunut vaarallisemmaksi? Ei ole. Suomessa on vahva nastarengasteollisuus ja se on onnistunut lobbaamaan nastapsykoosin ja kitkat ovat "kansan syvien rivien" mielestä suunnilleen käyttökelvottomiaNastarenkaat jauhaa Suomen tiet urille ja aiheuttaa sen myötä epäsuoria onnettomuuksia. Haittavero uusiin nastarenkaisiin olisi pätevä tapa ohjata käyttöä parempiin vaihtoehtoihin.