Mopokuumetta

Koeistuin yhden bemarin supermoton ja ei kyllä herättänyt mitään. Mutta se oli ihan puhdas supermoto.
 
Tarttee opetella vanhoila päivillä ajamaan puskureissa kiinni ;-D

Jos et ymmärrä mistä se kura lentää, niin kattele tätä kuvaa

hjk.png
 
Ensimmäinen ajotunti takana. Fiiliksiä: Hidas ajo on kokemattomalle raskasta. Tunnin loppu oli jo siinä vaiheessa että pystyin tekemään kahdeksikon tiukat käännökset kun en ollut boxissa, mutta aivot vain olivat loppu ei nyt stressistä vaan niin paljon uutta ja huomasi että alkoi tehdä typeriä virheitä. Mutta ensimmäisenä ollut 40kmh väistö oli aika jännä fiilis. Ensimmäiset pari menivät siinä ettei oikein ollut pokkaa vetää pyörää niin kallelleen. Sen jälkeen loksahti ja homma oli ei nyt helppoa tai välttämättä nättiä mutta sujui. Ryömitys oli helppoa se 5kmh tunnissa. Kääntyessä minimi oli about 7kmh tunnissa. Stop&go oli helppoa myös alas pykältäen. Sain kaikki ns. "läpi" paitsi kahdeksikon. Ensi kerralla sitten 50kmh väistö ja loput jutut/hiomista. Pyöränä Suzuki SV650.
 
Ensimmäinen ajotunti takana. Fiiliksiä: Hidas ajo on kokemattomalle raskasta. Tunnin loppu oli jo siinä vaiheessa että pystyin tekemään kahdeksikon tiukat käännökset kun en ollut boxissa, mutta aivot vain olivat loppu ei nyt stressistä vaan niin paljon uutta ja huomasi että alkoi tehdä typeriä virheitä. Mutta ensimmäisenä ollut 40kmh väistö oli aika jännä fiilis. Ensimmäiset pari menivät siinä ettei oikein ollut pokkaa vetää pyörää niin kallelleen. Sen jälkeen loksahti ja homma oli ei nyt helppoa tai välttämättä nättiä mutta sujui. Ryömitys oli helppoa se 5kmh tunnissa. Kääntyessä minimi oli about 7kmh tunnissa. Stop&go oli helppoa myös alas pykältäen. Sain kaikki ns. "läpi" paitsi kahdeksikon. Ensi kerralla sitten 50kmh väistö ja loput jutut/hiomista. Pyöränä Suzuki SV650.

Ketjua seurattuani taas tovin niin en ole kommentoinut sen enempää. Paitsi postaten pojan kevarista kuvan jonka etulokari on asiantuntijan mukaan ihan paska. Sitä olen meinannut monta kertaa mainita, että joku kuivana paikallaan "koeistuminen" on ihan turhaa, vaikka ei "tulekaan mitään fiiliksiä". Nämä kaksipyöräiset on sellaisia että niillä pitää ajaa kortin saatuaan että tietää mistä pitää tai ei. Joku istuminen paikallaan on ihan tyhjänpäiväistä.
 
Viimeksi muokattu:
Vuonna 2006 ekan "ison" pyörän hommaanena tein sen virheen, että satapiikillä kun aloitin naama edellä ajoni kakstahti suzuki rg:llä vuonna 1997, ajattelin ison pyöräni suhteen jotain muuta, kuin sen tonnisen fzr:n julisteen seinältäni.

Joten ostin ekaks pöyräkseni fzs-600

Siihen kyllästyin jo ekojen parin tonnin ajeluiden aikana ja hoksasin, että R1.

Niin sitä vain suosittelen kaikille pärräilyn aloittajille, että hommatkaa ekaks just se pyörä mitä ootte kuolannu. Sitte ne tulee vaihtumaan ajan mittaan, mutta elkää tuhlakko rahojanne "järkeen".
 
Vuonna 2006 ekan "ison" pyörän hommaanena tein sen virheen, että satapiikillä kun aloitin naama edellä ajoni kakstahti suzuki rg:llä vuonna 1997, ajattelin ison pyöräni suhteen jotain muuta, kuin sen tonnisen fzr:n julisteen seinältäni.

Joten ostin ekaks pöyräkseni fzs-600

Siihen kyllästyin jo ekojen parin tonnin ajeluiden aikana ja hoksasin, että R1.

Niin sitä vain suosittelen kaikille pärräilyn aloittajille, että hommatkaa ekaks just se pyörä mitä ootte kuolannu. Sitte ne tulee vaihtumaan ajan mittaan, mutta elkää tuhlakko rahojanne "järkeen".

Samaa mieltä vaikka vääntävät twinit on enemmän mun mieleen. Tuttavan harrastus innon (todennäköisesti) tappoi järkipyörä eli ER-5. Joku tuollainen on ihan hyvä jos on epävarma, mutta isoillakin pärjää jos on järkeä päässä ja muistaa, että kun tuntee olevansa sinut pyörän kanssa ei oikeasti ole. Tietysti joku 180hp RR vekotin nostaa riskiä vahingossa hieman liikaa avaamisesta jne. Aloitin myös R1:llä (muistaakseni 160hp), mutta se tuttavuus jäi lyhyeksi (1.5kautta) koska ei sellainen "vinkuja" tuntunut omalta.
 
Vuonna 2006 ekan "ison" pyörän hommaanena tein sen virheen, että satapiikillä kun aloitin naama edellä ajoni kakstahti suzuki rg:llä vuonna 1997, ajattelin ison pyöräni suhteen jotain muuta, kuin sen tonnisen fzr:n julisteen seinältäni.

Joten ostin ekaks pöyräkseni fzs-600

Siihen kyllästyin jo ekojen parin tonnin ajeluiden aikana ja hoksasin, että R1.

Niin sitä vain suosittelen kaikille pärräilyn aloittajille, että hommatkaa ekaks just se pyörä mitä ootte kuolannu. Sitte ne tulee vaihtumaan ajan mittaan, mutta elkää tuhlakko rahojanne "järkeen".

Sama juttu. Oli kevariaikana täysitehoinen aprilia (abt 34hv). Sen jälkeen välittömästi seuravaana kesänä 600cc gsxr (2003) ja puoli kesää silllä ajettuna tuntui niin saakelin laiskalta vehkeeltä. Muut vieraat seurueet parkkipaikoilla ihmettteli ja kuvasi kun oli kulunut renkaat äärireunoilta maksimit slikiksi ja keskeltä ei juuri mitään, täysin V mallinen rengas. Eivät uskoneet että se on ihan maanteillä ajettu vaan tivasivat että millä radoilla käyty.

edit: tuen sitä ajatusmaailmaa että kokemattomille tuo pelottelu jollain isolla (tehokkalla) on ihan paskaa. Kahvaa voi vääntää vähemmän ja hups heijaa eipä ole kummempaa.

ER5 :facepalm:
 
Viimeksi muokattu:
Vähän noista syistä se 70hp prätkä ei ajatuksena innosta. Tunnen itseni ja vaikka nyt se autokoulun Suzuki tuntui ripeältä, siihen tottuu pirun nopeasti. Teslan 3.1s 0-100kmh oli vain normia itselle kun muut suunnilleen kiljuvat vieressä että lähtee taju.
 
Vähän noista syistä se 70hp prätkä ei ajatuksena innosta. Tunnen itseni ja vaikka nyt se autokoulun Suzuki tuntui ripeältä, siihen tottuu pirun nopeasti. Teslan 3.1s 0-100kmh oli vain normia itselle kun muut suunnilleen kiljuvat vieressä että lähtee taju.
60hv ja 230kg moottoripyörä menee 4,5s 0-100km/h
 
Viimeksi muokattu:
Kylläpä ootte kummissanne kun huomaatte parin kesän ajeluiden jälkeen että kaikki lähiseudun päällystetiet on nähty. Itselläni kehityskaari isojen pyörien suhteen on mennyt seuraavasti: 1000cc / 150hp -> 1000cc / 150hp -> 650cc / 70hp -> 300cc / 40hp

Tehon määrä on siis tipahtanut n. kolmasosaan siitä mitä joskus vuosia sitten oli, mutta vauhdintuntu harrastaessa ei ole vähentynyt ollenkaan, pikemminkin päinvastoin. Olen lähes joka kesä käynyt eräällä Speed Triplellä ajamassa jonkun pikku pyräyksen, mutta itse en ole saanut enää pitkiin aikoihin mitään mielihyvää asvalttiteiden turruuttelusta. Moottoriradalle olisi pitkä matka ja katupyörällä ajoharjoittelu julkisilla teillä on vaarallista itselle ja sivullisille. Isolla ja tehokkaalla pyörällä ajoharjoittelu on muutenkin paljon vaikeampaa kuin pienemmällä.

Kannattaa ehdottomasti hankkia sellainen laite mikä on itselle mieleinen, mutta ajamista jos haluaa harjoitella niin pienempi voi olla parempi valinta. Nakkikiskan edessä kiihdyttelyyn isompi on luonnollisesti parempi.
 
Kylläpä ootte kummissanne kun huomaatte parin kesän ajeluiden jälkeen että kaikki lähiseudun päällystetiet on nähty. Itselläni kehityskaari isojen pyörien suhteen on mennyt seuraavasti: 1000cc / 150hp -> 1000cc / 150hp -> 650cc / 70hp -> 300cc / 40hp

Tehon määrä on siis tipahtanut n. kolmasosaan siitä mitä joskus vuosia sitten oli, mutta vauhdintuntu harrastaessa ei ole vähentynyt ollenkaan, pikemminkin päinvastoin. Olen lähes joka kesä käynyt eräällä Speed Triplellä ajamassa jonkun pikku pyräyksen, mutta itse en ole saanut enää pitkiin aikoihin mitään mielihyvää asvalttiteiden turruuttelusta. Moottoriradalle olisi pitkä matka ja katupyörällä ajoharjoittelu julkisilla teillä on vaarallista itselle ja sivullisille. Isolla ja tehokkaalla pyörällä ajoharjoittelu on muutenkin paljon vaikeampaa kuin pienemmällä.

Kannattaa ehdottomasti hankkia sellainen laite mikä on itselle mieleinen, mutta ajamista jos haluaa harjoitella niin pienempi voi olla parempi valinta. Nakkikiskan edessä kiihdyttelyyn isompi on luonnollisesti parempi.
Samoilla linjoilla. Suomessa kun nopeusrajoitukset ovat mitä ovat, ei niillä isoilla tehoilla paljoa tee. Täälläkin naureskeltu ER-5 itsellä alla ja kyllä sillä tehojen puolesta kerkeää. Menoa hidastaa kytkin, jarrut ja alusta, jotka tekevät tuosta rautakangen taajamissa. Uusi, kevyt näppärä pyörä itsellä kiikarissa seuraavaksi. Hevosia on ihan riittävästi.
 
Joo kyllä niillä pienempitehoisilla kerkeää ja rajoitukset ovat mitä ovat. Mutta itse otan mieluusti sen hiukan yli tämänhetkisten taitojen kuin alle. Kiihdyttely on kivaa, mutta ei sitäkään kaikkialla tosiaan voi tehdä, mutta pidän siitä että se on siellä jos tarvetta on.
 
Samoilla linjoilla. Suomessa kun nopeusrajoitukset ovat mitä ovat, ei niillä isoilla tehoilla paljoa tee. Täälläkin naureskeltu ER-5 itsellä alla ja kyllä sillä tehojen puolesta kerkeää. Menoa hidastaa kytkin, jarrut ja alusta, jotka tekevät tuosta rautakangen taajamissa. Uusi, kevyt näppärä pyörä itsellä kiikarissa seuraavaksi. Hevosia on ihan riittävästi.
ER-5 on mielestäni täysin aliarvostettu pyörä. Toimivaan perustekniikkaa, aivan tarpeeksi tehoja arkikäyttöön ja ilmeisesti halpoja vakuuttaa ja ylläpitää. Itse ajoin joskus kauan sitten päivän verran BikeWorldin laina-ER:llä kun oma VTR1000F oli isossa määräaikaishuollossa. Ensin ajattelin että "eihän tää lähe minnekkään", mutta sitten hoksasin että jos ei päästä kierroksia alle 6000 ja tanssii steppiä vaihdepolkimella niin jopas lähti, ja hauskaa oli. Ensituntuma varmaan tuli siitä kun 500:nen rivi-2 ei kuitenkaan ollut ihan yhtä alavääntöinen kun tonninen V-twin.
 
ER-5 on mielestäni täysin aliarvostettu pyörä. Toimivaan perustekniikkaa, aivan tarpeeksi tehoja arkikäyttöön ja ilmeisesti halpoja vakuuttaa ja ylläpitää. Itse ajoin joskus kauan sitten päivän verran BikeWorldin laina-ER:llä kun oma VTR1000F oli isossa määräaikaishuollossa. Ensin ajattelin että "eihän tää lähe minnekkään", mutta sitten hoksasin että jos ei päästä kierroksia alle 6000 ja tanssii steppiä vaihdepolkimella niin jopas lähti, ja hauskaa oli. Ensituntuma varmaan tuli siitä kun 500:nen rivi-2 ei kuitenkaan ollut ihan yhtä alavääntöinen kun tonninen V-twin.
Tuo kone käy laihalla pienillä kierroksilla, neuloja pitäis hieman nostaa, jos jaksais shimmit jostain hankkia. Jarrut ovat lähinnä vitsi, joten en voisi suositella aloittelevalle motoristille aloittelupyöräksi. Toimii parhaiten siinä roolissa mihin alunperin luotukin, työmatkapyöräksi.

Mutta tuossa pyörässä on jotain ajatonta kauneutta :love2:
 
Tuo kone käy laihalla pienillä kierroksilla, neuloja pitäis hieman nostaa, jos jaksais shimmit jostain hankkia. Jarrut ovat lähinnä vitsi, joten en voisi suositella aloittelevalle motoristille aloittelupyöräksi. Toimii parhaiten siinä roolissa mihin alunperin luotukin, työmatkapyöräksi.

Mutta tuossa pyörässä on jotain ajatonta kauneutta :love2:
Sen saa helposti käymään rikkaammalla, ei vaan ikinä vaihda ilmansuodatinta :p. Jarrut on varmaan päivitettävissä (ilmeisesti ovat maailmalla laitelleet uudemman ER-5:sen ja ER-6:sen jarrusatuloita kun niissä on isompi mäntä). Ja jos ei sitä tee niin ainakin jotku paremmat jarrupalat (itse käytän EBC:n sinttereitä busassa), piparkakkujarrulevy ja teräspunoletkut voisi jo auttaa. Mutta ei se ehkä silti ole paras aloittelijan pyörä mitä jarruihin tulee, kun ei ole ABS:sää. Ja juu, nätti ajaton peruspyörä ilman mitään turhia himmeleitä.
 
Ei tainu ottaa tuulta alleen sen smoton(?) aloite MP rekisterikilpien koon muutokseen?
En ole huomannut mitään keskustelua enää kyseisestä asiasta.


Tuo Suomalainen MP kilpi hieman kookas.
 
Ei tainu ottaa tuulta alleen sen smoton(?) aloite MP rekisterikilpien koon muutokseen?
En ole huomannut mitään keskustelua enää kyseisestä asiasta.


Tuo Suomalainen MP kilpi hieman kookas.

Mä olen 4v ajellut pikkukilvellä (showplate.se), eihän se laillinen ole, mutta kertaakaan ei poliisi asiasta maininnut.

drjy.PNG



Sen saa helposti käymään rikkaammalla, ei vaan ikinä vaihda ilmansuodatinta :p. Jarrut on varmaan päivitettävissä (ilmeisesti ovat maailmalla laitelleet uudemman ER-5:sen ja ER-6:sen jarrusatuloita kun niissä on isompi mäntä). Ja jos ei sitä tee niin ainakin jotku paremmat jarrupalat (itse käytän EBC:n sinttereitä busassa), piparkakkujarrulevy ja teräspunoletkut voisi jo auttaa. Mutta ei se ehkä silti ole paras aloittelijan pyörä mitä jarruihin tulee, kun ei ole ABS:sää. Ja juu, nätti ajaton peruspyörä ilman mitään turhia himmeleitä.

En ole koskaan omistanut pyörää missä ABS tai luistonesto ja niiden puutteiden takia en ole kaatunut.
 
En ole koskaan omistanut pyörää missä ABS tai luistonesto ja niiden puutteiden takia en ole kaatunut.
Juu, en minäkään ole ABS- tai TC- pyörää ikinä omistanut enkä silti ole niitten puutteen takia (ainakaan vielä) kaatunut. Viimeinen kunnon pannu oli 1998, ja siinäkin auto ajoi päälleni (en laske endurohäröilyjä skuttassa kaatumisiksi).

Se smoton kilpialoite Traficomille (olisiko ollut ehkä 2020) taisi vissiin kaatua byrokratiaan, siitä ei tosiaan ole kuulunut mitään vuosiin. En usko että konst-aapeli sanoo tuosta sinun sirosta kilvestä mitään jos et siellä muuten anna aihetta.
 
Mä olen 4v ajellut pikkukilvellä (showplate.se), eihän se laillinen ole, mutta kertaakaan ei poliisi asiasta maininnut.

drjy.PNG

Meinasinkin kysyä näistä "pikku"kilvistä, mutta ei kehdannut, kun jossain toisessa ketjussa taannoin huomautettiin "laittomuuksista".
Juurikin käytännön kokemuksia, että kuinka ja hanakkaan virkavalta puuttuu näihin.

Sivutelineen koko yleisemmin 4"x7" ja suomalainen kilpi vähän iso siihen. Toki sopivia saa ja voi tehdä itekin.
Kattelinkin jo viime vuonna tuolta Ruotsista noita show-kilpiä. Jäi kattelun asteelle, kun pyörä ei koskaan itselle saapunut(varkaus lähtömaassa). Toivottavasti tällä kertaa tulee kotiin asti ja pääsee kilvittämään.
 
Ducatista on vaikea keksiä pahaa sanottavaa. Huolto toimii, varaosia saa ja hinnat ovat kohtuullisia. Apriliasta en tiedä miten hommat toimii.
Ducati on vähän moottoripyörien Ferrari. Laadukkaita osia ja hienoja yksityiskohtia. 6 kesää ajoin 1098 Streetfighterilla. Muuten upea laite, mutta vähän liian race Suomen kuoppaisille mutkateille.

Triumphista kokemusta n. 15v. Laatuvehkeitä.
 
No, nyt mentiin tosiaan ojasta allikkoon. Totesin että kaipa se on mentävä riskillä kun sain erittäin asialliseen summaan Arain kypärä+peilivisiiri setin, Alpine starsin kengät, hyvät hanskat, peitteen, quick shifterin, kilventelineen jne jne. En mä ihan mettään usko menneeni. Katselee syksyn ja kesän jälkeen miltä maistuu ja sitten vaihtaa tarvittaessa.

Prätkä on demokäytössä ollut Honda Hornet 750 2023/2024 1600km mittarissa ja uuden takuu. Optioita ei ole kuin kilpiteline ja huomenna asentavat sen shifterin. Ajoasento oli mukava, takajarrulle pääsi Suzukia paremmin ja uskon että 2pyttyisen vääntö ja keveyden tuoma ketteryys on se itselle tällä hetkellä olennaisin. Tuntui heti satulaan istuessa kodikkaalta.

Kortti näillä näkymin kuun loppuun mennessä, riippuen miten aikataulut sopivat.

IMG20240911164747.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Ducati on vähän moottoripyörien Ferrari. Laadukkaita osia ja hienoja yksityiskohtia. 6 kesää ajoin 1098 Streetfighterilla. Muuten upea laite, mutta vähän liian race Suomen kuoppaisille mutkateille.

Triumphista kokemusta n. 15v. Laatuvehkeitä.
Jos oikein väännetään (ei väännetä), niin Ducati on moottoripyörien Alfa Romeo; MV Agusta on se Ferrari / Lambo. Siinä meinaan vetää suun mutruun kun katsoo MV Agustan osien hintoja ja saatavuutta. On kummassakin varmaan väännetty miten saadaan yleisestä osasta poro-pietaria :D
 
No, nyt mentiin tosiaan ojasta allikkoon

Onnea ja turvallisia kilometrejä :tup: hyvä väri kuvan perusteella kans, vaan enpä tienny Hornetin olevan nykyään 2-pyttynen.
Meinasin heittää villinä korttina F-sarjan bemarit kun niitä ei kukaan ollut heittänyt vaan ostohousut oli näköjään tiukasti jo jalassa. 2012 vuotisella F800R:llä ajelin neljä kautta hyvin tyytyväisenä, tänä kesänä sitten italopsykoosi otti vallan ja tilalle tuli muutaman vuoden uudempi Monster 821. Mieli teki laittaa isompaa vaan tää tuntu parhaimmalta koeajetuista ja selvisi helpolla rahan puolesta.
 
Viimeksi muokattu:
Onnea ja turvallisia kilometrejä :tup: hyvä väri kuvan perusteella kans, vaan enpä tienny Hornetin olevan nykyään 2-pyttynen.
Meinasin heittää villinä korttina F-sarjan bemarit kun niitä ei kukaan ollut heittänyt vaan ostohousut oli näköjään tiukasti jo jalassa. 2012 vuotisella F800R:llä ajelin neljä kautta hyvin tyytyväisenä, tänä kesänä sitten italopsykoosi otti vallan ja tilalle tuli muutaman vuoden uudempi Monster 821. Mieli teki laittaa isompaa vaan tää tuntu parhaimmalta koeajetuista ja selvisi helpolla rahan puolesta.
Joo oli sen verran hyvä varusteineen että totesin että menköön. Itselle on selän takia tuo ajoasento ja edes etäisesti pehmeä jousitus aika tärkeä asia ja elektroniset avut ovat tuossa eri modeineen varsin hyvät. En tiedä olisiko tuo pysynyt varastossa kuinka kauan jos en olisi ostanut. Voi olla että olisi, mutta voi olla ettei. Plus tuo väri on tosiaan se mikä Hornetissa pitää olla (sääli vain että on matta). Niin moni myynnissä olevista ovat tylsiä mustia tai harmaita. Ja on tosiaan kaksipyttyinen 270asteen kiertokangella joten v-twin äänet.
 
Honda hornet on moottoripyörissä vähän kuin Skoda Octavia autoissa, arjen harmaa ja ostetaan kun ei muuta keksitä, mutta ensi pyöräksi silti ihan fiksu vaihtoehto.
 
Honda hornet on moottoripyörissä vähän kuin Skoda Octavia autoissa, arjen harmaa ja ostetaan kun ei muuta keksitä, mutta ensi pyöräksi silti ihan fiksu vaihtoehto.
Corollaan vertasin liikkeessä ja oli samaa mieltä tietyissä asioissa.
 
Voi prkl
1726078938863.jpeg

Kylläpä alkoi kiinnostaa Honda CB650R 2024...
Pitääpä käydä kokeilemassa, ja sitten rouva sanoo Ei, ja jatkan 2007 suzukilla kuten aina :D
 
Voi prkl

Kylläpä alkoi kiinnostaa Honda CB650R 2024...
Pitääpä käydä kokeilemassa, ja sitten rouva sanoo Ei, ja jatkan 2007 suzukilla kuten aina :D
Tasapainoilin noiden välillä, se mikä sai itseni kääntymään Hornettiin oli kai uudempi elektroniikka (tuosta puuttuu esim ajomodet jne) ja se että on paljon enemmän kierroskone joka taas tarkoittaa että vauhti kasvaa välittömästi jos haluaa nauttia koko kierrosalueesta. Molemmissa oli puolensa jotka havaitsi ihan jo ajamatta. Sähköisellä kytkimellä en tekisi mitään. Tuo nelipyttyisen putkisto oli kyllä varsin makea ja keula nätimpi. Värit vain ihan hanurista. Äänet Hornetin ja tuon välillä olivat erilaiset, mutta itse tykkäsin molemmista.

Kukas muuten osaa kertoa, saavatko etuvilkut palaa jatkuvasti prätkissä? Ovatko ns. äärivalot?
 
-23 loppu kesästä ite ajoin kortin ja nyt olen jo kahden pyörän loukussa. Er-5 ensi pyöränä ja jokin aika sitten piti hommata honda CBR 1100 xx. Molemmille on paikkansa. En oikein tiedä myisikö erkkiä edes pois vai pitäisikö lyhyen matkan/kikkailu pyöränä. Ajoin sillä kyllä matkaakin viime kesänä päivässä Vaasasta Imatralle ja hyvin toimi siinäkin.
 
Corollaan vertasin liikkeessä ja oli samaa mieltä tietyissä asioissa.

Tervetuloa harrastuksen pariin. Ensimmäisen oppitunnin jo saitkin eli kaikki muut harrastaa väärin :D Hieno pyörä ja varmasti hyvä. Modaamalla saa sitten vielä enemmän oman näköisensä. Mopojen Corolla olisi ehkä MT-07 ennemmin, mutta makuasioita :)

ABS+TC ovat ihan hyviä. Ilmankin pärjää, mutta eipä niistä haittakaan ole, varsinkaan ABSeista. TC:stä voi olla montaa mieltä ja riippuu valmistajasta miten se toimii. Sora-/hiekkateillä joutuu kytkemään pois, mutta sateella ihan kätevä. Jotkut vanhanliiton äijät vaan ovat sitä mieltä että kaikkien pitäisi ajaa keppivaihteisilla ja ilman mitään sähköisiä apuja, suunnilleen bensamittarikin on nössöjen homma :D
 
Tervetuloa harrastuksen pariin. Ensimmäisen oppitunnin jo saitkin eli kaikki muut harrastaa väärin :D Hieno pyörä ja varmasti hyvä. Modaamalla saa sitten vielä enemmän oman näköisensä. Mopojen Corolla olisi ehkä MT-07 ennemmin, mutta makuasioita :)

ABS+TC ovat ihan hyviä. Ilmankin pärjää, mutta eipä niistä haittakaan ole, varsinkaan ABSeista. TC:stä voi olla montaa mieltä ja riippuu valmistajasta miten se toimii. Sora-/hiekkateillä joutuu kytkemään pois, mutta sateella ihan kätevä. Jotkut vanhanliiton äijät vaan ovat sitä mieltä että kaikkien pitäisi ajaa keppivaihteisilla ja ilman mitään sähköisiä apuja, suunnilleen bensamittarikin on nössöjen homma :D
Ei näitä voi kukaan väärin harrastaa :D. Typerästi (kuka idiootti ostaa melkein uuden prätkän ennen kuin on edes korttia), mutta ei sekään väärin ole. Kukin tykkää mistä tykkää ja se on rikkaus. Ihan kuin autoharrastus. Ja kysyin tosiaan miten myyjä vertaisi Hornettia automerkkeihin ja heitin että käyttiksenä on tylsä Corolla ja myyjän kommentti oli että Hornet on tavallaan hyvin samantyyppinen monilta osin. MT-07 tuntui satulaan istuessa jostain syystä välittömästi väärältä enkä edes sitten vaivautunut tutustumaan tarkemmin.

Ja takuulla pärjää ilmankin, mutta itselle tuo on niin iso hyppy mopoista ja mönkkäreistä että parempi olla ainakin ABS. TC:n halusin juurikin noita liukkaampia sateita ajatellen ja etenkin alussa hyvä kun kun totuttelee eri pintojen käytökseen. Autoissa ABS on kiva, muut ovat pääasiassa hauskuuden hidastajia tai täysiä tappajia (VAG groupin tietyn aikakauden hot hatcheistä noita ei saanut edes kytkettyä pois). Siksi nykyinen harraste on iältään auto missä ei ole mitään apuja ja takaveto 50/50 painojakaumalla.

EDIT: Ja ajomodet sen takia että on ns laajennettavuutta kun taitoa tulee lisää.
 
@Pyrres no niin väärin ostettu :hmm:

No ei vaiskaan . Kaks sylinteriä on oikeampi kun neljä. Harmi että ne on kustannus syistä nykyään R2 eikä V2. Ketterä varmaan ja teho piisaa pitkåksi aikaa. Itelle on piisannu alle 100hv nyt -98 vuodesta alkaen. Toki riskimpiäki on testattu, mutta en oo kyllä kokenu viehätystä.
 
Ei näitä voi kukaan väärin harrastaa :D. Typerästi (kuka idiootti ostaa melkein uuden prätkän ennen kuin on edes korttia), mutta ei sekään väärin ole. Kukin tykkää mistä tykkää ja se on rikkaus. Ihan kuin autoharrastus. Ja kysyin tosiaan miten myyjä vertaisi Hornettia automerkkeihin ja heitin että käyttiksenä on tylsä Corolla ja myyjän kommentti oli että Hornet on tavallaan hyvin samantyyppinen monilta osin. MT-07 tuntui satulaan istuessa jostain syystä välittömästi väärältä enkä edes sitten vaivautunut tutustumaan tarkemmin.

Ja takuulla pärjää ilmankin, mutta itselle tuo on niin iso hyppy mopoista ja mönkkäreistä että parempi olla ainakin ABS. TC:n halusin juurikin noita liukkaampia sateita ajatellen ja etenkin alussa hyvä kun kun totuttelee eri pintojen käytökseen. Autoissa ABS on kiva, muut ovat pääasiassa hauskuuden hidastajia tai täysiä tappajia (VAG groupin tietyn aikakauden hot hatcheistä noita ei saanut edes kytkettyä pois). Siksi nykyinen harraste on iältään auto missä ei ole mitään apuja ja takaveto 50/50 painojakaumalla.

EDIT: Ja ajomodet sen takia että on ns laajennettavuutta kun taitoa tulee lisää.

Se on vaan sellainen sanonta ja huomaat vielä mistä se tulee :D Muistat vaan että pääasia että olet itse tyytyväinen.

Ensimmäisellä ABSillisella oli opettelemista, että uskaltaa painaa etujarrun vaan raa`asti pohjaan. ABSittomilla kun oli paljon ajanut ja myös treenannut jarruttamista niin oli aika hyvä tuntuma miten paljon sitä kuuluu painaa, sitten kun pitikin mennä sen yli... :D Mutta niinkuin sanoin; en enää ostaisi ABSitonta...paitsi jos joku tietty malli olisi ehdottomasti saatava eikä ole tehty ABSillista.
Nykyisessä 65-70hp ja hyvin riittää myös kaksi päällä. Parhaimmillaan ollut ~180hp alla ja ajaminen on oikeastaan hauskempaa (liikenteessä) kuin 180hp vehkeillä. Huonona puolena, että tulee herkemmin ajettua reilua ylinopeutta. Riippuu tietty mitä hakee ja paljonko kuski painaa (ja mahdollinen kyytiläinen).
Tehoissa on tultu koko ajan alaspäin. Seuraavaksi (tai toivottavasti toiseksi pyöräksi) ajattelin kokeilla jotain kevyttä adventurea.
 
No, nyt mentiin tosiaan ojasta allikkoon. Totesin että kaipa se on mentävä riskillä kun sain erittäin asialliseen summaan Arain kypärä+peilivisiiri setin, Alpine starsin kengät, hyvät hanskat, peitteen, quick shifterin, kilventelineen jne jne. En mä ihan mettään usko menneeni. Katselee syksyn ja kesän jälkeen miltä maistuu ja sitten vaihtaa tarvittaessa.

Prätkä on demokäytössä ollut Honda Hornet 750 2023/2024 1600km mittarissa ja uuden takuu. Optioita ei ole kuin kilpiteline ja huomenna asentavat sen shifterin. Ajoasento oli mukava, takajarrulle pääsi Suzukia paremmin ja uskon että 2pyttyisen vääntö ja keveyden tuoma ketteryys on se itselle tällä hetkellä olennaisin. Tuntui heti satulaan istuessa kodikkaalta.

Kortti näillä näkymin kuun loppuun mennessä, riippuen miten aikataulut sopivat.

IMG20240911164747.jpg

Keltainen on kyllä upea väri:tup:

15241530.jpg
15241531.jpg
 
Mites, osaako kukaan kommentoida tuota vilkkujen päällä oloa. Ovat siis kokoajan päällä kuin äärivalot. Myyjän mukaan jopa vaatimus jossain maissa (kuulosti oudolta). En tarttunut tarkemmin koska on takuu ja kuva että ovat noin jo liikkeessä.
 
Palaako ne jos valot ei oo päällä, ikäänkuin päivävalot tai jokkut semmoset ??
 
Jotkut vanhanliiton äijät vaan ovat sitä mieltä että kaikkien pitäisi ajaa keppivaihteisilla ja ilman mitään sähköisiä apuja, suunnilleen bensamittarikin on nössöjen homma :D
Tunsin lievän osuman (olen kohta 56-vee), ja toisessa pyörässä ei edes ole bensamittaria. Sen antaman hyödyn opin tässä alkukesällä kun menin Savage 650:llä Porvoosta toimistolle Otaniemeen. Kotimatkalla kustomi sitten hyytyi täysin ohittaessani Porvoota motarilla. Ajattelin että "tähän tää nyt sit sammui", ja kiroilin hetken. Sit kiroilin hieman lisää kun muistinkin että tässähän on antiikkinen bensahana, joka piti vääntää ressulle jotta matka jatkuisi mittarille :D. Ei ole ollut pyörää bensahanalla sitten 90-luvun nääs. Ja vaikka olenkin vanhan liiton setämies, niin ei minua haittaisi jos olisikin pyörä jossa edes ABS, mutta kun lompakko sanoo että vielä ei onnistu. Ehkä ensi vuonna gen-3 Hayabusa nykyisen 2008:sin tilalle (uusissa on kaikki himmelit mitä ikinä tarttisi), kun asuntolainan viimeinen erä on nyt syyskuussa vihdoin maksettu.

Niin, ja onnea @Pyrres uuden pyörän johdosta! Tuolla on hyvä lähteä harrastamaan, ja hyvä väri pyörässä (minullakin oli aikanaan keltainen Honda, näkyi liikenteessä tosi hyvin).
 
Palaako ne jos valot ei oo päällä, ikäänkuin päivävalot tai jokkut semmoset ??
Virrat päällä, moottori ei käynnissä.

IMG20240911180540.jpg

Ja mitä väriin tulee, muodot ja kiiltävä valko/punainen puhutteli enemmän, mutta Hornet=keltainen ja juurikin tuo näkyvyys. Kypäräkin on kirkas keltainen/vihreä.
 
Itse olen tykästynyt ajelmaan ramppeja/kiihdytyskaistoja, mutta vilkkaaseen aikaan ei oikein onnistu muun liikenteen takia. Eli kai lähinnä harjoittelua "mutka-ajoon".

Radalla noita ajoapuja ei oikein tarvitse, eikä välttämättä muutenkaan. Silti ne on hyvä olla olemassa. Varsinkin kun aloittelee moottoripyöräilyä ja oppii samalla käyttämään abs-jarruja tehokkaasti.

Uskoisin että ajoavut saa olla päällä ja täydet tehot valittuna. Sateellakin oppii ajamaan niillä asetuksilla. Mutta toki voihan niitä säätöjä muutella juuri oman mieltymyksen mukaan.

Kawasaki zx6r ninja, 112hv, 600cc oli eka oma pyörä tosi pitkän aikaa. Mutta en kyllä suosittele ekaksi pyöräksi noin "ylävireistä" pyörää. Nyt varmaan olisin ostanut suoraan 1000cc ainakin sitten toiseksi pyöräksi jo. Tai joku laiskempikin menee toki ihan hyvin "aina".
 
Virrat päällä, moottori ei käynnissä.

IMG20240911180540.jpg
Nopeasti vaan totean että näin tän ei melko varmuudella kyllä kuuluisi olla. Voin melkein lyödä myös vetoa, että jos noita ajattelisi jonkinmoisina "päivävaloina" niin niiden väri ei kyllä ainakaan saa olla keltainen.

Enpä ole kertaakaan nähnyt moista Suomessa, enkä kyllä ulkomaillakaan. Voiko tuo pyörä olla tuotu jostain missä nuo asiat "ei ole niin justiinsa"?
 
Kirkkaat led-valot on myös hyvä turvallisuutta lisäävä juttu. Omassa Kawasaki Z900 -21 oli ainakin kirkkaat lyhyet, niin pitäisi tulla hieman paremmin huomatuksi.

Vilkut ei kyllä siinä ainakaan palaneet, vaikka pyörä ei ollut käynnissä.
 
Nopeasti vaan totean että näin tän ei melko varmuudella kyllä kuuluisi olla. Voin melkein lyödä myös vetoa, että jos noita ajattelisi jonkinmoisina "päivävaloina" niin niiden väri ei kyllä ainakaan saa olla keltainen.

Enpä ole kertaakaan nähnyt moista Suomessa, enkä kyllä ulkomaillakaan. Voiko tuo pyörä olla tuotu jostain missä nuo asiat "ei ole niin justiinsa"?
Joo näin mietin itse. Ja suomipyörä (maahantuojan demo). Ja äärivalot saisivat kuulemma olla oranssit. Pitää melkein pyytää että lyövät käyntiin ja katsovat sammuvatko. Valot palavat vain edessä.

EDIT: Soittelin Hondan jälleenmyyjälle ja kovasti väitti että kaikissa 2016-2017 ja uudemmissa Hondissa on tuo sama juttu. Jännä juttu kun en ole huomannut missään, etenkin kun ajoin eilen 650R:ää vastaan ja vain ajovalon DRL:t paloivat. Jos tuo pitää paikkansa, ne lasketaan ilmeisesti suomen/eu:n lainsäädännössä ääreisvaloiksi mitä näkee esim matka/custom pyörissä enemmän ja enemmän, muttei vilkuissa ole tullut nähtyä ennen oranssin värisiä.
 
Viimeksi muokattu:
Kirkkaat led-valot on myös hyvä turvallisuutta lisäävä juttu. Omassa Kawasaki Z900 -21 oli ainakin kirkkaat lyhyet, niin pitäisi tulla hieman paremmin huomatuksi.

Vilkut ei kyllä siinä ainakaan palaneet, vaikka pyörä ei ollut käynnissä.
Tuossakin on se tietty raja, jonka jälkeen tulee näkymättömäksi.
Itse ainakin käännän katseeni moposta pois, jos siinä on liian kirkkaat valot. Ja usein näitä näkee setämiesten adventure pyörissä.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
295 893
Viestejä
5 055 251
Jäsenet
80 998
Uusin jäsen
Houzei

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom