Mopokuumetta

En ihan ymmärrä mitä boldatulla tekstillä tarkoitetaan.
Itsellä on ollut if halvin joka kerta, kun olen kilpailuttanut pyörän vakuutukset. "Seisontarumba" tarkoittaa käytännössä paria napin painamista if mobiilisovelluksessa keväällä ja syksyllä. Toki jos tietää, että on vaikka kuukauden ajamatta, niin voi optimoida. Itse en ole jaksanut.
Eli jos tuo "osa-aikainen" olisi muuten halvempi, niin ei kannata seisontaan laittoa säikähtää.
Sepä se. Selitti jotain että 30päivää vuodessa pitää olla seisonnassa. Per päivä vakuutus hintoja ja ties mitä. Totesin että antaa olla, otan sen 1200e joka oli kuitenkin jo puolitoista hunttia halvempi kuin laskurin antama.

Onko jengillä minkälaista kokemusta Android auto näytöistä prätkään? Taittuva luuri ei aina ole optimaalinen telineisiin ja vedenpitävyysluokitus ja pölyluokitus eivät ole sitä mitä pitäisi. Haluaisin kuitenkin AA:n ihan jo nopeuden ja kunnon navigoinnin takia. Mitä katsoa ja mistä. Yksi oli ööö mikäs se liike on Vantaan Storm motorsin vieressä ja vaikutti fiksulta kun oli pikalukitus, menisi taskuun ja hardwire tai usb liittimestä virtansa ottava mutta hintaa oli moisella 250e.
 
Sepä se. Selitti jotain että 30päivää vuodessa pitää olla seisonnassa. Per päivä vakuutus hintoja ja ties mitä. Totesin että antaa olla, otan sen 1200e joka oli kuitenkin jo puolitoista hunttia halvempi kuin laskurin antama.

Onko jengillä minkälaista kokemusta Android auto näytöistä prätkään? Taittuva luuri ei aina ole optimaalinen telineisiin ja vedenpitävyysluokitus ja pölyluokitus eivät ole sitä mitä pitäisi. Haluaisin kuitenkin AA:n ihan jo nopeuden ja kunnon navigoinnin takia. Mitä katsoa ja mistä. Yksi oli ööö mikäs se liike on Vantaan Storm motorsin vieressä ja vaikutti fiksulta kun oli pikalukitus, menisi taskuun ja hardwire tai usb liittimestä virtansa ottava mutta hintaa oli moisella 250e.

Varmaan tullut joku sekaannus ja tarkoitettu seisonta-ajallisessa sitä, että yhtäjaksoisen seisotuksen pitää yleensä moottoripyörien kanssa olla vähintään 30 päivää että tulee hyvityksiä. Ts. Jos pistää pariksi viikoksi seisontaan ja sitten takaisin ajoon niin täydet maksut menee.
 
Varmaan tullut joku sekaannus ja tarkoitettu seisonta-ajallisessa sitä, että yhtäjaksoisen seisotuksen pitää yleensä moottoripyörien kanssa olla vähintään 30 päivää että tulee hyvityksiä. Ts. Jos pistää pariksi viikoksi seisontaan ja sitten takaisin ajoon niin täydet maksut menee.
En tiedä. Noh, pitää tutkia vielä. Toisaalta olen kyllä valmis maksamaan vaivattomuudesta, kun kulkuneuvoja on kuitenkin jokunen nyt niin ei tosiaan ikinä tiedä millä lähtee ja milloin. Ei unohda esim vahingossa muutella jne.

@OskuK kyseessä olisi käytännössä navinäyttö ja kuulokkeisiin sitten ääniopasteet ja musa jos siltä tuntuu. Juu Android Autoa ja Carplayta voi räplätä jotenkin, mutta ajatuksena puhtaasti hyvin toimivana navina ja GPS nopeusmittarina käyttö.
 
Sepä se. Selitti jotain että 30päivää vuodessa pitää olla seisonnassa. Per päivä vakuutus hintoja ja ties mitä. Totesin että antaa olla, otan sen 1200e joka oli kuitenkin jo puolitoista hunttia halvempi kuin laskurin antama.

Onko jengillä minkälaista kokemusta Android auto näytöistä prätkään? Taittuva luuri ei aina ole optimaalinen telineisiin ja vedenpitävyysluokitus ja pölyluokitus eivät ole sitä mitä pitäisi. Haluaisin kuitenkin AA:n ihan jo nopeuden ja kunnon navigoinnin takia. Mitä katsoa ja mistä. Yksi oli ööö mikäs se liike on Vantaan Storm motorsin vieressä ja vaikutti fiksulta kun oli pikalukitus, menisi taskuun ja hardwire tai usb liittimestä virtansa ottava mutta hintaa oli moisella 250e.

Ilmeisesti ihan toimivia. Itsekin olen harkinnut tuommoista, mutta kun kilsoja tänäkin kesänä vain 450km niin jäänyt :D
 

Ilmeisesti ihan toimivia. Itsekin olen harkinnut tuommoista, mutta kun kilsoja tänäkin kesänä vain 450km niin jäänyt :D
Hinta aika suolainen. Voi olla että pitää hakea tuollainen interphone ridesync mikä oli se mitä testailin.
 
En ihan ymmärrä mitä boldatulla tekstillä tarkoitetaan.
Itsellä on ollut if halvin joka kerta, kun olen kilpailuttanut pyörän vakuutukset. "Seisontarumba" tarkoittaa käytännössä paria napin painamista if mobiilisovelluksessa keväällä ja syksyllä. Toki jos tietää, että on vaikka kuukauden ajamatta, niin voi optimoida. Itse en ole jaksanut.
Eli jos tuo "osa-aikainen" olisi muuten halvempi, niin ei kannata seisontaan laittoa säikähtää.
Itsellä kanssa if ja seisontavakuutuksellinen. Hinta vuodessa 900e (2,5e päivässä) jos ei laita seisontaan. Tieliikenteestä poisto maksaa 6e, eli minun tapauksessa kannattaa laittaa seisontaan jos tietää ettei aja yli 3 päivään. Tulee huomattavasti halvemmaksi kuin jatkuva vakuutus, tänä kesänäkin on tullut yli kuukauden edestä säästöä.
 
On tää nyt prkl kun ei ymmärrä enää mitään. Enkä luonnollisesti saa autokoulustakaan ketään kiinni. Eli teoriakoe suoritettu, ajotunnut pitää ajaa loppuun ja sen jälkeen käsittelykoe. Tuliko sen jälkeen inssiajo liikenteessä kuten tuli B-kortissa vai onko homma siinä. Voi olla että olen liian väsynyt tai sokea, tai molemmat, mutten löydä varmaa infoa B-kortillisen kokeista.
 
On tää nyt prkl kun ei ymmärrä enää mitään. Enkä luonnollisesti saa autokoulustakaan ketään kiinni. Eli teoriakoe suoritettu, ajotunnut pitää ajaa loppuun ja sen jälkeen käsittelykoe. Tuliko sen jälkeen inssiajo liikenteessä kuten tuli B-kortissa vai onko homma siinä. Voi olla että olen liian väsynyt tai sokea, tai molemmat, mutten löydä varmaa infoa B-kortillisen kokeista.

Käsittelykoe kuuluu inssiajoon. Eli ajotunnit loppuun, jonka jälkeen varataan inssi. Itse inssi alkaa käsittelykokeella ja se kun hyväksytään niin lähdetään sitten vielä normaaliin ajokokeeseen liikenteessä.
 
Käsittelykoe kuuluu inssiajoon. Eli ajotunnit loppuun, jonka jälkeen varataan inssi. Itse inssi alkaa käsittelykokeella ja se kun hyväksytään niin lähdetään sitten vielä normaaliin ajokokeeseen liikenteessä.

Ei ne välttämättä ole samassa paketissa, täällä esim inssiajot lähtee ihan eri paikasta ja ainakin keväällä kun oli ruuhkaa niin ajattivat tiettynä päivänä vain käsittelykokeita ja toisena sitten varsinaisia inssejä.

Ennen inssiä suosittelen myös ajamaan sen viimeisen ajotunnin oikeassa liikenteessä, jotta olisi jotain hajua esim ajolinjoista.
 
Ei ne välttämättä ole samassa paketissa, täällä esim inssiajot lähtee ihan eri paikasta ja ainakin keväällä kun oli ruuhkaa niin ajattivat tiettynä päivänä vain käsittelykokeita ja toisena sitten varsinaisia inssejä.

Ennen inssiä suosittelen myös ajamaan sen viimeisen ajotunnin oikeassa liikenteessä, jotta olisi jotain hajua esim ajolinjoista.
Tämän hetken suunnitelma on vetää viimeiset neljä ajotuntia kerralla ja vika on siirtymiseen ajovarmaan. Maikka varailee näitä tänään. Hyvällä tuurilla olisi jopa tällä viikolla kortti, vähintään se mikä itseoppimislupa tms mikä olikaan jolla saa ajaa kolmion kanssa.
 
Tämän hetken suunnitelma on vetää viimeiset neljä ajotuntia kerralla ja vika on siirtymiseen ajovarmaan. Maikka varailee näitä tänään. Hyvällä tuurilla olisi jopa tällä viikolla kortti, vähintään se mikä itseoppimislupa tms mikä olikaan jolla saa ajaa kolmion kanssa.

Käsittelykokeen jälkeen voi hakea harjoitusluvan.
Itse ajoin kanssa tuolla "harkkaluvalla" ja inssin omalla mopolla koska autokoulu ehdotteli jotain juhannusviikkoa inssille toukokuun lopulla. Varasin inssin seuraavalle viikolle ja ajelin siihen asti kolmio persuksissa.
Ei siis ollut yhtään ajotuntia liikenteessä ja sanomista tuli liian oikealla ajamisesta, mutta läpi meni.
 
Käsittelykokeen jälkeen voi hakea harjoitusluvan.
Itse ajoin kanssa tuolla "harkkaluvalla" ja inssin omalla mopolla koska autokoulu ehdotteli jotain juhannusviikkoa inssille toukokuun lopulla. Varasin inssin seuraavalle viikolle ja ajelin siihen asti kolmio persuksissa.
Ei siis ollut yhtään ajotuntia liikenteessä ja sanomista tuli liian oikealla ajamisesta, mutta läpi meni.
Juu rakenneltiin itselle kuvio niin että ajan käsittelykokeen alta pois koulun prätkällä ja otan kolmion, ajelen sen kanssa itsekseni inssiä odotellessa. Saa tuntumaa siihen omaan prätkään sen yhden katutuntuajon lisäksi. Hondassa kuitenkin vissiin varsin herkkä kaasu pienissä vauhdeissa, joten parempi olla tottunut siihen ennen inssiä.
 
Juu rakenneltiin itselle kuvio niin että ajan käsittelykokeen alta pois koulun prätkällä ja otan kolmion, ajelen sen kanssa itsekseni inssiä odotellessa. Saa tuntumaa siihen omaan prätkään sen yhden katutuntuajon lisäksi. Hondassa kuitenkin vissiin varsin herkkä kaasu pienissä vauhdeissa, joten parempi olla tottunut siihen ennen inssiä.

Tää on fiksua, tein juuri näin itsekin keväällä. Se kolmio kandee leikata jostain vanhasta ämpäristä tai pesuvadista, Ajovarma nakittaa useamman Eskon siitä magneettiläpyskästä, joka tippuu satavarmasti ellei rei'itä ja virittele ruuveilla rekkarin taakse tms. Motonetissä myydään muistaakseni yhtä huonoja vastaavia
 
Miten vertaisit 250 ja 300 rallyä? Itsellä oli tommonen 250 ja nyt pohtinut 300 ostamista tai CFmoto 450 Mt tai jopa KTM 690. 690 on ollut kanssa aikoinaan, mutta silti melkein kallistumassa jompaan kumpaan noista pienistä adventureista.
Minuakin hieman kiinnostaa kokemukset tuollaisista. Olen miettinyt kolmannen pyörän hankkimista, ja se on oleva joku hiekkatiekelpoinen pienempi laite. Aikanaan minulla oli valkokilpinen Honda XR400R. Se oli tosin ihan endurospooreihin tehty, ei mikään seikkailulaite pidemmille taipaleille, ja siinä ei ollut sähköstarttia.

Isoimmat erot 250 ja 300 välillä on madaltunut istuinkorkeus, kasvanut maavara ja 300:n todella kevyt kytkin.
Iskunvaimennuksesta en osaa sanoa, tuo 300:n on MADista ostettu demo, johon maahantuoja oli päivittänyt molemmat päät sekä vaihtanut Akran putken.
250 on kyllä melkoinen trampoliini, joka tosin toimii metsässä teknisessä ajelussa erinomaisesti. Vakio 300:ssa sitä on parannettu, mutta en osaa sanoa paljonko.

Lyhyempi 1 ja 2 vaihde vaativat vähän totuttelua metsässä, mutta on minusta parempi kuin 250 kunhan siihen tottui.
6-vaihde on pidempi ja sopii nyt paremmin 100km vauhteihin, kone tuntuu paljon paremmin vääntävältä kuin 250
 
Nyt on sitten prätkä omassa pihassa. Juu on ulkona eikä liikkeessä sisällä, mutta kun seurailin touhua liikkeessä, väitän että näin on parempi. Tuttu joka ajoi prätkän on harrikkamiehiä ja oli kuulema aikamoinen ohjus ja rain mode kelpasi oikein hyvin. Ja nyt kun näin peräpeilissä hämärässä nuo huomiovalot/vilkut, oli niissä se etu että näit heti ettei oli puolipimeä auto ja vilkkujen väli on about mitä kuski on leveä.

IMG20240916224520~2 - Copy.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Mites jengi on muuten ratkonut pysäköintikiekon? Pitäisi yksityisen valvonnan alaisilla olla, joten pitäisi löytää joku todella pieni kun katteita ei ole ja stongallakin rajallisesti tilaa. Käy joku mini perinteinen tai joku hyvin pieni digitaalinen.
 
Empä ole itse ikinä kiekkoa tarvinut. Pysäköintimaksu on taas asia erikseen. Ei olis kyllä yhtään mitään paikkaakaan kiekolle. Ei niin minkäänlaista.
 
Moottoripyörä ei tarvitse kiekkoa.
Ei tarvitse kiekkoa, mutta pysäköintiaika on voitava todistaa tarpeen vaatiessa. Samalla tavalla ne prätkät on pysäköinnin valvonnan piirissä ja niihin saa näpsäkästi kuminauhalla pysäköintivirhemaksun stongaan kiinni.

Edit: Eikä näköjään sekään enää riitä: Moottoripyöräilijä pysäköi kahden tunnin kiekkopaikalle klo 13.45, sai parkkisakon klo 14.06 – yksi olennainen juttu unohtui

"Porvoon kaupungin koronarokotuksiin saapuville annettujen ohjeiden mukaisesti alueella saa pysäköidä kaksi tuntia ilmaiseksi pysäköintikiekkoa käyttämällä. Koska kuluttaja ei ole käyttänyt ajoneuvossaan pysäköintikiekkoa, ei hän ole noudattanut tätä Porvoon kaupungin rokotuksiin saapuville annettua ohjeistusta, jolloin hänen olisi pitänyt noudattaa alueella esitettyjä ehtoja maksullisesta pysäköinnistä"

...


Kuluttajariitalautakunnan mukaan kyseisen pysäköintialueen ehtojen mukaan pysäköinti alueella on ollut ilmaista kahden ensimmäisen tunnin ajan. Ehtojen mukaan saapumisaika on tuolloin pitänyt ilmoittaa pysäköintikiekolla, koska maanomistaja oli niin määrännyt.
Yksimielinen ratkaisu
Kuluttajariitalautakunnan mukaan osapuolet olivat yhtä mieltä siitä, että moottoripyörässä ei ole ollut pysäköintikiekkoa osoittamassa pysäköinnin alkamisaikaa.
– Näin ollen kuluttaja on pysäköinyt alueelle alueen ehtojen vastaisesti, ja valvontamaksu on ollut aiheellinen, lautakunta toteaa ratkaisussaan.
 
Viimeksi muokattu:
Pyörä ei tosiaan tarvitse kiekkoa, ainakaan virallisilla kunnan/kaupungin kiekkopaikoilla, mutta aikarajoituksia on noudatettava. Jos sakoista on huolta niin otan kännykkäkuvan pyörästä kun jätän sen kiekkopaikalle, jos pitää sitten vängätä. Usein etsin myös virallisen MP-pysäköinnin [1] johon kiekkojen aikarajat eivät päde (mutta siitä en ole lainkaan varma). Parkkipateista ym. en sitten osaa sen tarkemmin sanoa, välttelen niitä muutenkin. Jos taas pysäköin johonkin maksulliseen, niin pyörässä on dymolla tehty Easypark -tarra ja käynnistän apillä pysäköinnin myös pyörälle samalla tavalla kun autollekkin.

Muillakin kaupungeilla saattaa olla samanlaisia. Kotikaupungissa Porvoossa on 2 MP-pysäköintiä, toinen torin laidassa ja toinen joen rannassa. Kummassakaan ei sakkoja ole tullut, vaikka Porvoon parkkipirkot ovatkin ERITTÄIN tehokkaita.

[1] Helsingin MP-pysäköinnit täällä, mutta ei välttämättä täysin ajantasalla: Helsingin karttapalvelu
 
Ei tarvitse kiekkoa, mutta pysäköintiaika on voitava todistaa tarpeen vaatiessa. Samalla tavalla ne prätkät on pysäköinnin valvonnan piirissä ja niihin saa näpsäkästi kuminauhalla pysäköintivirhemaksun stongaan kiinni.
Ongelma kiekossa on se että kuka tahansa voi pyörässä kääntää sitä. Jos saat sakon väärästä ajasta kiekossa niin kuvittelisin että suurempi vääntö ajan todistamisesta sen kanssa tulee kuin ilman mitään kiekkoa...
 
Ongelma kiekossa on se että kuka tahansa voi pyörässä kääntää sitä. Jos saat sakon väärästä ajasta kiekossa niin kuvittelisin että suurempi vääntö ajan todistamisesta sen kanssa tulee kuin ilman mitään kiekkoa...
Itse mietin että hankin sen sähköisen microkokoisen ja kaksipuolisella vedän kiinni jolloin jonkin pitää repiä laite irti että saisi muutettua mitään.
 
Ja revit sen aina irti ja liimaat uusiksi patterinvaihtoa varten?
Miksipä ei. Ei tuota kovin usein tarvitse tehdä. Kerran vuodessa tai puolessatoista jos haluaa pelata varmanpäälle. Pari vuotta on yleensä kestäneet paristot vähintään.
 
Tuo Porvoon koronakeissi kuulostaa selkeästi poikkeukselta. Ei nyt oikeasti aleta käyttämään prätkissä parkkikiekkoja jooko. Joku hullu ehdottaa vielä rekisterikilpeä eteen seuraavaksi
Porvoon koronakeissi? Nyt en porvoolaisena ole ihan mukana :), vaikka harrastinkin koronaa lokakuussa 2022. Ja ei, en ole pyörässä kiekkoa käyttänyt enkä aio, enkä suosittele sitä muillekkaan. Mitä tuohon"kilvet myös eteen" tulee, niin onhan sitä yritetty; kaikuja 20 vuoden takaa. Muistan vieläkin tuosta virinneen keskustelun mm. nyysseissä. Eipä Lylyn aloite ottanut tuulta siipien alle, ja hyvä niin.
 
Miten sitten ratkotte tilanteen esim kaverin luo yksityisen valvonnan alla olevalla parkkiksella jossa ei easypark tms juttuja? Ei todellakaan hinkua kiekolle, muttei 60e maksuillekkaan.
 
Porvoon koronakeissi? Nyt en porvoolaisena ole ihan mukana :), vaikka harrastinkin koronaa lokakuussa 2022. Ja ei, en ole pyörässä kiekkoa käyttänyt enkä aio, enkä suosittele sitä muillekkaan. Mitä tuohon"kilvet myös eteen" tulee, niin onhan sitä yritetty; kaikuja 20 vuoden takaa. Muistan vieläkin tuosta virinneen keskustelun mm. nyysseissä. Eipä Lylyn aloite ottanut tuulta siipien alle, ja hyvä niin.
Niin eikö tuossa @Niksi linkkaamassa uutisessa puhuttu Porvoon koronarokotuksista ja parkkikiekon käytöstä, mistä tämä koko "paniikki" lähti
 
Ei ole sakkoja ainakaan vielä tullut. Aiheetonhan se olisi silloin
Miksi aiheeton? Kuluttajaviraston mukaan kuin omankin tulkinnan mukaan parkkeeraamalla hyväksyt faktan että kiekkoa on käytettävä näillä alueilla, sen ollessa ehto luvalle pysäköidä alueelle.
 
Niin eikö tuossa @Niksi linkkaamassa uutisessa puhuttu Porvoon koronarokotuksista ja parkkikiekon käytöstä, mistä tämä koko "paniikki" lähti
Niinpä olikin, missasin tuon ensin. Vahvistaa näkemykseni siitä että porvoon parkkivalvojat, oli ne sitten kunnallisia tai yksityisiä, omaavat jonku kuudennen aistin kun voivat zoomata hetkessä sakottamaan vaikka toiselta puolelta kaupunkia. En silti edelleenkän aio rätkää kiekottaa.
 
Aiemmin oli keskustwlua ifin vakuutuksista. Osaako joku selventää tarkemmin mitä se seisonta-ajallinen x kuukautta meinaa. Ymmärtääkseni toinen vaihtoehto on ihan vaan vuodenaikahinnoiteltu vuosihinta, joka muillakin yhtiöillä on. En oikein ymmärrä sitä toista tuotetta, muuten kuin että myydäänkö sitä jotenkin selkiyttämään että "3kk ajoa niin hinta on tämä". Itellä oli ifillä se vuosihinta n. 500€ ja pohjolalla n. 280€ ja olen lähinä koittanut tarkastella saisko ifille halvemman vakuutuksen jollain ratkaisulla (pelkkä liikenne) kun siellä on muitakin vakuutuksia. Bonaritkin parilta ajokaudelta aika pienesti vielä nousseet.

Pohjolalla eivät millään suostuneet kertomaan suoraan sitä vuodenaikahinnoittelun allokaatiota, mutta yksi työntekijä livautti prosenttitaulukon niin sai suht koht tarkan käsityksen siitä paljonko mikäkin kuukausi maksaa. Halpaahan toi on mutta halpa on pyöräkin.
 
Aiemmin oli keskustwlua ifin vakuutuksista. Osaako joku selventää tarkemmin mitä se seisonta-ajallinen x kuukautta meinaa. Ymmärtääkseni toinen vaihtoehto on ihan vaan vuodenaikahinnoiteltu vuosihinta, joka muillakin yhtiöillä on. En oikein ymmärrä sitä toista tuotetta, muuten kuin että myydäänkö sitä jotenkin selkiyttämään että "3kk ajoa niin hinta on tämä". Itellä oli ifillä se vuosihinta n. 500€ ja pohjolalla n. 280€ ja olen lähinä koittanut tarkastella saisko ifille halvemman vakuutuksen jollain ratkaisulla (pelkkä liikenne) kun siellä on muitakin vakuutuksia. Bonaritkin parilta ajokaudelta aika pienesti vielä nousseet.

Pohjolalla eivät millään suostuneet kertomaan suoraan sitä vuodenaikahinnoittelun allokaatiota, mutta yksi työntekijä livautti prosenttitaulukon niin sai suht koht tarkan käsityksen siitä paljonko mikäkin kuukausi maksaa. Halpaahan toi on mutta halpa on pyöräkin.
Jos seisonta-ajallisen vuosi maksaa 1200 euroa niin, joka ajokuukausi tulee maksamaan 100 euroa. Se vuosihinta on aina paljon kalliimpi kuin vuodenaikahinnoittelu, mutta voit säästää jos esimerkiksi vuodenaika maksaisi 600 euroa, mutta ajat 5 kuukautta seisonnallisella niin laskua ei tule kuin 500 euroa. On siellä toki myös tuo minimimaksu liikennevakuutukselle joka on 25 euroa vakuutuskaudessa.
 
Viimeksi muokattu:
Jos seisonta-ajallisen vuosi maksaa 1200 euroa niin, joka ajokuukausi tulee maksamaan 100 euroa. Se vuosihinta on aina paljon kalliimpi kuin vuodenaikahinnoittelu, mutta voit säästää jos esimerkiksi vuodenaika maksaisi 600 euroa, mutta ajat 5 kuukautta seisonnallisella niin laskua ei tule kuin 500 euroa. On siellä toki myös tuo minimimaksu liikennevakuutukselle joka on 25 euroa vakuutuskaudessa.
Joo, okei, mutta vuodenaikahinnoitellussakin vakuutuksessa voi pärrän laittaa seisontaan, jolloin maksua ei mene seisonta-ajalta joten ainoa ero lienee siis se, että seisonta-ajallisessa ikäänkuin kerrotaan se ajokauden hinta ennakkoon.

Ainakin pohjolalla (luulis että samoissa mennään muillakin) on kuukausihinnan prosenttiallokaatio marras-maaliskuu välillä 0% ja sit huhti-touko ja syys-loka on sellasia välimallin kalliita ja kesä-elo on sit n. 18% vuosimaksusta. Toki mikään kuukausi ei ole täysin ilmainen vaan sellanen pohjaosuus esim 30% vakuutusmaksusta itellä jakautuu tasan joka kuukaudelle ja loppu menee tolla prosenttitaulukolla eli kannattava silti seisotella talvet.

Sen puoleen jos siis ifillä tyyliin 5-6kk antaa saman hinnan kuin vuodenaikahinnoiteltu niin sama ottaa se ympärivuotinen.

Edit: katoimpa ifin laskurista just niin 6kk seisonta ajallinen olis 353€ per vuosi ja seisonta-ajallinen 328€/vuosi :D
 
Joo, okei, mutta vuodenaikahinnoitellussakin vakuutuksessa voi pärrän laittaa seisontaan, jolloin maksua ei mene seisonta-ajalta joten ainoa ero lienee siis se, että seisonta-ajallisessa ikäänkuin kerrotaan se ajokauden hinta ennakkoon.

Ainakin pohjolalla (luulis että samoissa mennään muillakin) on kuukausihinnan prosenttiallokaatio marras-maaliskuu välillä 0% ja sit huhti-touko ja syys-loka on sellasia välimallin kalliita ja kesä-elo on sit n. 18% vuosimaksusta. Toki mikään kuukausi ei ole täysin ilmainen vaan sellanen pohjaosuus esim 30% vakuutusmaksusta itellä jakautuu tasan joka kuukaudelle ja loppu menee tolla prosenttitaulukolla eli kannattava silti seisotella talvet.

Sen puoleen jos siis ifillä tyyliin 5-6kk antaa saman hinnan kuin vuodenaikahinnoiteltu niin sama ottaa se ympärivuotinen.

Edit: katoimpa ifin laskurista just niin 6kk seisonta ajallinen olis 353€ per vuosi ja seisonta-ajallinen 328€/vuosi :D
Kärjistettynä jos sulla on pyörä vuodenaikahinnoitellussa vakuutuksessa seisonnassa vaikka syyskuu>kesäkuu(ajossa heinä-elo) välin niin tuon allokaation takia vakuutus maksaisi todennäköisesti enemmän kuin 2kk seisonta-ajallinen vakuutus. Mutta jokaisen pitää tietysti miettiä paras ratkaisu omalle kohdalleen.
Siitä laskurista ei sitten kannata katsoa mitään muuta kuin se vuosihinta sieltä alapuolelta tekstinapin takaa. Varmistin myös pari viikkoa sitten sen ifiltä suoraan kun ei siinä ollut logiikkaa.
 
Kärjistettynä jos sulla on pyörä vuodenaikahinnoitellussa vakuutuksessa seisonnassa vaikka syyskuu>kesäkuu(ajossa heinä-elo) välin niin tuon allokaation takia vakuutus maksaisi todennäköisesti enemmän kuin 2kk seisonta-ajallinen vakuutus. Mutta jokaisen pitää tietysti miettiä paras ratkaisu omalle kohdalleen.
Siitä laskurista ei sitten kannata katsoa mitään muuta kuin se vuosihinta sieltä alapuolelta tekstinapin takaa. Varmistin myös pari viikkoa sitten sen ifiltä suoraan kun ei siinä ollut logiikkaa.
Joo, toi vertailu olis helppoa, jos noissa vakuutuksissa olis selkeästi laskukaava esitetty, millä toi hinta määräytyy. Tein ite pohjolan vakuutuksen pohjalta itelleni tollasen excel taulukon missä mulla on se perusmaksu taustalla ja siitä pystyy sit noilla eri kuukausipainotuksilla nopeesti tsekata kuukauden hinnan. Toki nyt kun se hinta alkaa olla joku 200€ alkava vuositasolla niin tuolla ei ole niin merkitystä, että mikä se tarkka hinta on.
 
Yksi hyvä puoli iffin seisontavakuutuksessa on se, ettei tarvi olla vähintään 30 päivää seisonnassa toisinkuin muilla vakuutusyhtiöillä. Oma täyskaskollinen vakuutus maksaa yli 1000 euroa vuosi niin viikon kahden paussilla säästää jo rahaa.
 
Yksi hyvä puoli iffin seisontavakuutuksessa on se, ettei tarvi olla vähintään 30 päivää seisonnassa toisinkuin muilla vakuutusyhtiöillä. Oma täyskaskollinen vakuutus maksaa yli 1000 euroa vuosi niin viikon kahden paussilla säästää jo rahaa.
Joo, no sitten täytyisi arvioida tilannetta uudestaan toki, nykyisellään oli näköjään alennusprosentti kivunnut jo 60 ja ilman alennuksia vuosimaksu on n. 502€ niin tuosta jää ensi vuodelle enää reilu pari sataa vaikkei seisottaisi lainkaan ja vaikka prätkä olisi ajossa touko-syyskuu välin, niin hintaa kertyisi enää reilu 150€.

Oon ottanut kaskon vaan täsmätuotteena road tripeille, niin jos jäisi tienvarteen niin ompahan hinaushommat kunnossa.
 
Yksi hyvä puoli iffin seisontavakuutuksessa on se, ettei tarvi olla vähintään 30 päivää seisonnassa toisinkuin muilla vakuutusyhtiöillä. Oma täyskaskollinen vakuutus maksaa yli 1000 euroa vuosi niin viikon kahden paussilla säästää jo rahaa.

Minulla lukee pyörän IF vakuutusehdoissa seuraavaa: "1.2 Ajoneuvon liikennekäytöstä poistaminen Ajoneuvorekisteriin merkityn ajoneuvon vakuutusmaksua palautetaan siltä ajalta, jona ajoneuvo on ollut liikennekäytöstä poistettuna. Moottoripyörillä ja pakettiautoilla yhtäjaksoisen liikenteestä poistamisen ajan tulee olla vähintään 30 vuorokautta."

Onko siis olemassa vanhoja ja uusia vakuutuksia eri ehdoilla? Omani on otettu toukokuussa tänä vuonna ja vakuutusehdoissa todettu niiden alkavan 20.4.2024.
 
Minulla lukee pyörän IF vakuutusehdoissa seuraavaa: "1.2 Ajoneuvon liikennekäytöstä poistaminen Ajoneuvorekisteriin merkityn ajoneuvon vakuutusmaksua palautetaan siltä ajalta, jona ajoneuvo on ollut liikennekäytöstä poistettuna. Moottoripyörillä ja pakettiautoilla yhtäjaksoisen liikenteestä poistamisen ajan tulee olla vähintään 30 vuorokautta."

Onko siis olemassa vanhoja ja uusia vakuutuksia eri ehdoilla? Omani on otettu toukokuussa tänä vuonna ja vakuutusehdoissa todettu niiden alkavan 20.4.2024.
Katsoinpa omaa tänä vuonna otettua Ifin vakuutusta ja sama teksti lukee myös minulla. Laskut ovat kuitenkin olleet aina todellisen ajomäärän mukaisia, vaikka laitankin esim. viikoksi seisontaan.

Tuossa lauseessa puhutaan rahojen palautuksesta, eli kyseinen kohta lienee olevan voimassa jos vakuutuksen lopettaa kesken kauden. Silloin rahoja ei palauteta alle kuukauden mittaisilta seisontajaksoilta?
 
Katsoinpa omaa tänä vuonna otettua Ifin vakuutusta ja sama teksti lukee myös minulla. Laskut ovat kuitenkin olleet aina todellisen ajomäärän mukaisia, vaikka laitankin esim. viikoksi seisontaan.

Tuossa lauseessa puhutaan rahojen palautuksesta, eli kyseinen kohta lienee olevan voimassa jos vakuutuksen lopettaa kesken kauden. Silloin rahoja ei palauteta alle kuukauden mittaisilta seisontajaksoilta?
Joo ite rimpautin ifille ja kyselin josko nettilaskurin hinnasta voitaisiin tinkiä muiden vakuutusten ollessa kuitenkin ifillä ja sielläkin vakuutusmyyjä kyllä tämän vuoden heinäkuussa mainitsi, että heillä ei ole tuota velvoitetta seisottaa yhtäjaksoisesti 30 päivää. Käytännössä jos vakuutusmaksuja alkaisi kertyä esim pari euroakin päivältä tulisi toi soppari kyllä äkkiä aika halvaksi kunhan vaan muistaa tuon liikennekäyttöönoton tehdä. Täytyy tuohon perehtyä vielä vähän tarkemmin, koska kesäkaudella on myös pohjolan pelkässä liikennevakuutuksessa lähes pari euroa per päivä ja prätkällä tulee kuitenkin ajettua lähinä viikonloppuisin jos keli on hyvä.
 
Pohjolalla eivät millään suostuneet kertomaan suoraan sitä vuodenaikahinnoittelun allokaatiota, mutta yksi työntekijä livautti prosenttitaulukon niin sai suht koht tarkan käsityksen siitä paljonko mikäkin kuukausi maksaa. Halpaahan toi on mutta halpa on pyöräkin.

Samaan törmäsin joskus ettei sitä prosenttia/kuukausi saanut kirveelläkään ulos sieltä kysyi sitten puhelimella, naamatusten tai mailitse. Nykyään se taulukko on (muistaakseni) esillä ihan heidän omilla sivuillaan siinä missä selittävät vuodenaikavakuutuksen "perusteita".

Kärjistettynä jos sulla on pyörä vuodenaikahinnoitellussa vakuutuksessa seisonnassa vaikka syyskuu>kesäkuu(ajossa heinä-elo) välin niin tuon allokaation takia vakuutus maksaisi todennäköisesti enemmän kuin 2kk seisonta-ajallinen vakuutus. Mutta jokaisen pitää tietysti miettiä paras ratkaisu omalle kohdalleen.
Siitä laskurista ei sitten kannata katsoa mitään muuta kuin se vuosihinta sieltä alapuolelta tekstinapin takaa. Varmistin myös pari viikkoa sitten sen ifiltä suoraan kun ei siinä ollut logiikkaa.

En ymmärrä vakuutus-jargoniasta juuri mitään enkä itseasiassa ymmärtänyt sitäkään mitä tarkoitit :D Sen takia varmaan helppo höynäytettävä kun ei jaksa tavata pikkupränttejä ja eroja eri yhtiöillä.
Joka tapauksessa itsellä OP-Pohjolassa ja käytännössä maksan ~50% siitä ilmoitetusta vuosihinnasta/vuosi kun pyörä on ajossa suunnilleen kesäkuun alusta - syyskuun loppuun. Eli napautan traficomin kautta pois liikennekäytöstä syksyllä ja kesällä takaisin. OP:llä on sitten joku sellainen, että pitää olla XX päivää vakuutuksissa/vuosi jotta bonukset kasvavat ja bonuksien kasvaminen on epämääräistä.

Ikinä en ole mitään hyötyä saanut pyydetyistä tarjouksista tai sliippareiden "katsotaan vakuutuksen hinta kohdilleen" jutuista.
 
Samaan törmäsin joskus ettei sitä prosenttia/kuukausi saanut kirveelläkään ulos sieltä kysyi sitten puhelimella, naamatusten tai mailitse. Nykyään se taulukko on (muistaakseni) esillä ihan heidän omilla sivuillaan siinä missä selittävät vuodenaikavakuutuksen "perusteita".



En ymmärrä vakuutus-jargoniasta juuri mitään enkä itseasiassa ymmärtänyt sitäkään mitä tarkoitit :D Sen takia varmaan helppo höynäytettävä kun ei jaksa tavata pikkupränttejä ja eroja eri yhtiöillä.
Joka tapauksessa itsellä OP-Pohjolassa ja käytännössä maksan ~50% siitä ilmoitetusta vuosihinnasta/vuosi kun pyörä on ajossa suunnilleen kesäkuun alusta - syyskuun loppuun. Eli napautan traficomin kautta pois liikennekäytöstä syksyllä ja kesällä takaisin. OP:llä on sitten joku sellainen, että pitää olla XX päivää vakuutuksissa/vuosi jotta bonukset kasvavat ja bonuksien kasvaminen on epämääräistä.

Ikinä en ole mitään hyötyä saanut pyydetyistä tarjouksista tai sliippareiden "katsotaan vakuutuksen hinta kohdilleen" jutuista.
Omakin keissi ottaa ifiin yhteyttä oli jossain facebookissa vastaan tullut vakuutusmyyjän mainos jossa mainosti just prätkävakuutuksia ja mainos oli tyyliin "katsotaan hinta kuntoon" ja ennen kun se pirautteli mulle niin katoin netistä varuiksi sen listahinnan. -> ei mitään eroa siihen eikä mitään tarjouksia
 
PRKL... tuli rikottua omaa sääntöä mustista ajopuvuista. Aina ollut etten hanki mustia näkyvyyden takia. Tuntui aamuisin varsin kolealta ja oli pakko tunnustaa tosiasia, vanha syys/kevät ajopuku ei menisi enää kiinni sisävuoren tai lämpökerrosen kanssa. Älytön munkki ja sain eilen viestin että olin joskus kesällä maksanut parit laskut tuplana ja tuloksena että sain eilen sopivasti viestiä että haluatko rahat takaisin vai et. Totesin että noh, jos en ole sitä aiemmin kaivannut niin sen voi käyttää sopiviin varusteisiin ja sain vikan sopivan koon Alpine starsin housut+takki setistä. On kyllä "hiukan" eri fiilis kun suojaa on jo vakiona enemmän ja istuvuus huomattavasti parempi kuin Sweepin takissa vaikka OVH oli sama. Onneksi sentäs prätkä ja potta ovat kirkkaan keltaiset ja puvussa on heijastimia.

Nyt on sitten kevät/syksy ja full on helle ajokamat kunnon suojilla niin ei tarvitse heti kirota kelien ja ajokamojen yhteensopivuutta.
 
PRKL... tuli rikottua omaa sääntöä mustista ajopuvuista. Aina ollut etten hanki mustia näkyvyyden takia. Tuntui aamuisin varsin kolealta ja oli pakko tunnustaa tosiasia, vanha syys/kevät ajopuku ei menisi enää kiinni sisävuoren tai lämpökerrosen kanssa. Älytön munkki ja sain eilen viestin että olin joskus kesällä maksanut parit laskut tuplana ja tuloksena että sain eilen sopivasti viestiä että haluatko rahat takaisin vai et. Totesin että noh, jos en ole sitä aiemmin kaivannut niin sen voi käyttää sopiviin varusteisiin ja sain vikan sopivan koon Alpine starsin housut+takki setistä. On kyllä "hiukan" eri fiilis kun suojaa on jo vakiona enemmän ja istuvuus huomattavasti parempi kuin Sweepin takissa vaikka OVH oli sama. Onneksi sentäs prätkä ja potta ovat kirkkaan keltaiset ja puvussa on heijastimia.

Nyt on sitten kevät/syksy ja full on helle ajokamat kunnon suojilla niin ei tarvitse heti kirota kelien ja ajokamojen yhteensopivuutta.

Ihan turhaan sitä näkyvyyttä lisää ajovarusteilla, prätkällä kun on liikenteessä niin mielentila pitää olla se että kaikki muut yrittää tappaa sua. Näin 25v kokemuksella.

Itsellä nykyään musta prätkä, mustat ajokengät, mustat ajofarkut, musta farkkutakki, mustat hanskat ja musta kypärä. Toki en aja mitään adventure ajoa kelissä kuin kelissä ja esimerkiksi nämä syksyn sumuiset aamut, niin autolla töihin.

Näiden kamoja voin suositella jos tykkää tyylistä, kestää jos katuu, mutta mukavat käyttää ihan normaalissa arjessakin!

 
Ihan turhaan sitä näkyvyyttä lisää ajovarusteilla, prätkällä kun on liikenteessä niin mielentila pitää olla se että kaikki muut yrittää tappaa sua. Näin 25v kokemuksella.

Itsellä nykyään musta prätkä, mustat ajokengät, mustat ajofarkut, musta farkkutakki, mustat hanskat ja musta kypärä. Toki en aja mitään adventure ajoa kelissä kuin kelissä ja esimerkiksi nämä syksyn sumuiset aamut, niin autolla töihin.

Näiden kamoja voin suositella jos tykkää tyylistä, kestää jos katuu, mutta mukavat käyttää ihan normaalissa arjessakin!

Eh... itse otin tarkoituksella kirkkaan kypärän keltamustan prätkän lisäksi. Pieni lisänäkyvyys ei ikinä haittaa. Ei sitä itsekään aina voi olla täydellinen ja huomata kaikkea. Plus itse taas painelen ihan sama millä laitteella kelissä kuin kelissä jos moinen on hankittu. Joulukuu 0c niin avossa on katto alhaalla jos ei sada, skootterilla ajeltiin -37c töihin, TL krossimönkkärillä vesisade oli hupia ja polkupyörällä vedetään keskellä lumimyrskyä musa bt kajarista soiden ja kaverin kanssa paskaa jauhaen.

IMG20240913160345 - Copy.jpg
 
Omakin keissi ottaa ifiin yhteyttä oli jossain facebookissa vastaan tullut vakuutusmyyjän mainos jossa mainosti just prätkävakuutuksia ja mainos oli tyyliin "katsotaan hinta kuntoon" ja ennen kun se pirautteli mulle niin katoin netistä varuiksi sen listahinnan. -> ei mitään eroa siihen eikä mitään tarjouksia

Mä en edes vastannut sen soitteluun, ei normaali jaksa kaikenmaailman myyjien kansa. Jollei emailiin tule tarjousta niin pitäköön jauhantansa.

Toinen asia: millä katsotte mittarinnäyttämän? Jollain sport trackerilla? Pelkkä live gps-näyttö ei kiinnosta, mielummin joku mikä tallentaa kulloisenkin nopeuden...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 574
Viestejä
4 511 904
Jäsenet
74 419
Uusin jäsen
KrisTNT

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom