Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2025 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Koeistuin yhden bemarin supermoton ja ei kyllä herättänyt mitään. Mutta se oli ihan puhdas supermoto.
Kura tulee toisten renkaista jotka heittää sen ilmaan ja sinä ajat siinä.
Tarttee opetella vanhoila päivillä ajamaan puskureissa kiinni ;-D
Ensimmäinen ajotunti takana. Fiiliksiä: Hidas ajo on kokemattomalle raskasta. Tunnin loppu oli jo siinä vaiheessa että pystyin tekemään kahdeksikon tiukat käännökset kun en ollut boxissa, mutta aivot vain olivat loppu ei nyt stressistä vaan niin paljon uutta ja huomasi että alkoi tehdä typeriä virheitä. Mutta ensimmäisenä ollut 40kmh väistö oli aika jännä fiilis. Ensimmäiset pari menivät siinä ettei oikein ollut pokkaa vetää pyörää niin kallelleen. Sen jälkeen loksahti ja homma oli ei nyt helppoa tai välttämättä nättiä mutta sujui. Ryömitys oli helppoa se 5kmh tunnissa. Kääntyessä minimi oli about 7kmh tunnissa. Stop&go oli helppoa myös alas pykältäen. Sain kaikki ns. "läpi" paitsi kahdeksikon. Ensi kerralla sitten 50kmh väistö ja loput jutut/hiomista. Pyöränä Suzuki SV650.
Vuonna 2006 ekan "ison" pyörän hommaanena tein sen virheen, että satapiikillä kun aloitin naama edellä ajoni kakstahti suzuki rg:llä vuonna 1997, ajattelin ison pyöräni suhteen jotain muuta, kuin sen tonnisen fzr:n julisteen seinältäni.
Joten ostin ekaks pöyräkseni fzs-600
Siihen kyllästyin jo ekojen parin tonnin ajeluiden aikana ja hoksasin, että R1.
Niin sitä vain suosittelen kaikille pärräilyn aloittajille, että hommatkaa ekaks just se pyörä mitä ootte kuolannu. Sitte ne tulee vaihtumaan ajan mittaan, mutta elkää tuhlakko rahojanne "järkeen".
Vuonna 2006 ekan "ison" pyörän hommaanena tein sen virheen, että satapiikillä kun aloitin naama edellä ajoni kakstahti suzuki rg:llä vuonna 1997, ajattelin ison pyöräni suhteen jotain muuta, kuin sen tonnisen fzr:n julisteen seinältäni.
Joten ostin ekaks pöyräkseni fzs-600
Siihen kyllästyin jo ekojen parin tonnin ajeluiden aikana ja hoksasin, että R1.
Niin sitä vain suosittelen kaikille pärräilyn aloittajille, että hommatkaa ekaks just se pyörä mitä ootte kuolannu. Sitte ne tulee vaihtumaan ajan mittaan, mutta elkää tuhlakko rahojanne "järkeen".

60hv ja 230kg moottoripyörä menee 4,5s 0-100km/hVähän noista syistä se 70hp prätkä ei ajatuksena innosta. Tunnen itseni ja vaikka nyt se autokoulun Suzuki tuntui ripeältä, siihen tottuu pirun nopeasti. Teslan 3.1s 0-100kmh oli vain normia itselle kun muut suunnilleen kiljuvat vieressä että lähtee taju.
Samoilla linjoilla. Suomessa kun nopeusrajoitukset ovat mitä ovat, ei niillä isoilla tehoilla paljoa tee. Täälläkin naureskeltu ER-5 itsellä alla ja kyllä sillä tehojen puolesta kerkeää. Menoa hidastaa kytkin, jarrut ja alusta, jotka tekevät tuosta rautakangen taajamissa. Uusi, kevyt näppärä pyörä itsellä kiikarissa seuraavaksi. Hevosia on ihan riittävästi.Kylläpä ootte kummissanne kun huomaatte parin kesän ajeluiden jälkeen että kaikki lähiseudun päällystetiet on nähty. Itselläni kehityskaari isojen pyörien suhteen on mennyt seuraavasti: 1000cc / 150hp -> 1000cc / 150hp -> 650cc / 70hp -> 300cc / 40hp
Tehon määrä on siis tipahtanut n. kolmasosaan siitä mitä joskus vuosia sitten oli, mutta vauhdintuntu harrastaessa ei ole vähentynyt ollenkaan, pikemminkin päinvastoin. Olen lähes joka kesä käynyt eräällä Speed Triplellä ajamassa jonkun pikku pyräyksen, mutta itse en ole saanut enää pitkiin aikoihin mitään mielihyvää asvalttiteiden turruuttelusta. Moottoriradalle olisi pitkä matka ja katupyörällä ajoharjoittelu julkisilla teillä on vaarallista itselle ja sivullisille. Isolla ja tehokkaalla pyörällä ajoharjoittelu on muutenkin paljon vaikeampaa kuin pienemmällä.
Kannattaa ehdottomasti hankkia sellainen laite mikä on itselle mieleinen, mutta ajamista jos haluaa harjoitella niin pienempi voi olla parempi valinta. Nakkikiskan edessä kiihdyttelyyn isompi on luonnollisesti parempi.
ER-5 on mielestäni täysin aliarvostettu pyörä. Toimivaan perustekniikkaa, aivan tarpeeksi tehoja arkikäyttöön ja ilmeisesti halpoja vakuuttaa ja ylläpitää. Itse ajoin joskus kauan sitten päivän verran BikeWorldin laina-ER:llä kun oma VTR1000F oli isossa määräaikaishuollossa. Ensin ajattelin että "eihän tää lähe minnekkään", mutta sitten hoksasin että jos ei päästä kierroksia alle 6000 ja tanssii steppiä vaihdepolkimella niin jopas lähti, ja hauskaa oli. Ensituntuma varmaan tuli siitä kun 500:nen rivi-2 ei kuitenkaan ollut ihan yhtä alavääntöinen kun tonninen V-twin.Samoilla linjoilla. Suomessa kun nopeusrajoitukset ovat mitä ovat, ei niillä isoilla tehoilla paljoa tee. Täälläkin naureskeltu ER-5 itsellä alla ja kyllä sillä tehojen puolesta kerkeää. Menoa hidastaa kytkin, jarrut ja alusta, jotka tekevät tuosta rautakangen taajamissa. Uusi, kevyt näppärä pyörä itsellä kiikarissa seuraavaksi. Hevosia on ihan riittävästi.
Tuo kone käy laihalla pienillä kierroksilla, neuloja pitäis hieman nostaa, jos jaksais shimmit jostain hankkia. Jarrut ovat lähinnä vitsi, joten en voisi suositella aloittelevalle motoristille aloittelupyöräksi. Toimii parhaiten siinä roolissa mihin alunperin luotukin, työmatkapyöräksi.ER-5 on mielestäni täysin aliarvostettu pyörä. Toimivaan perustekniikkaa, aivan tarpeeksi tehoja arkikäyttöön ja ilmeisesti halpoja vakuuttaa ja ylläpitää. Itse ajoin joskus kauan sitten päivän verran BikeWorldin laina-ER:llä kun oma VTR1000F oli isossa määräaikaishuollossa. Ensin ajattelin että "eihän tää lähe minnekkään", mutta sitten hoksasin että jos ei päästä kierroksia alle 6000 ja tanssii steppiä vaihdepolkimella niin jopas lähti, ja hauskaa oli. Ensituntuma varmaan tuli siitä kun 500:nen rivi-2 ei kuitenkaan ollut ihan yhtä alavääntöinen kun tonninen V-twin.

postaten pojan kevarista kuvan jonka etulokari on asiantuntijan mukaan ihan paska.
Sen saa helposti käymään rikkaammalla, ei vaan ikinä vaihda ilmansuodatintaTuo kone käy laihalla pienillä kierroksilla, neuloja pitäis hieman nostaa, jos jaksais shimmit jostain hankkia. Jarrut ovat lähinnä vitsi, joten en voisi suositella aloittelevalle motoristille aloittelupyöräksi. Toimii parhaiten siinä roolissa mihin alunperin luotukin, työmatkapyöräksi.
Mutta tuossa pyörässä on jotain ajatonta kauneutta![]()
Tuo suomalainen MP kilpi hieman kookas.
Ei tainu ottaa tuulta alleen sen smoton(?) aloite MP rekisterikilpien koon muutokseen?
En ole huomannut mitään keskustelua enää kyseisestä asiasta.
Tuo Suomalainen MP kilpi hieman kookas.
Sen saa helposti käymään rikkaammalla, ei vaan ikinä vaihda ilmansuodatinta. Jarrut on varmaan päivitettävissä (ilmeisesti ovat maailmalla laitelleet uudemman ER-5:sen ja ER-6:sen jarrusatuloita kun niissä on isompi mäntä). Ja jos ei sitä tee niin ainakin jotku paremmat jarrupalat (itse käytän EBC:n sinttereitä busassa), piparkakkujarrulevy ja teräspunoletkut voisi jo auttaa. Mutta ei se ehkä silti ole paras aloittelijan pyörä mitä jarruihin tulee, kun ei ole ABS:sää. Ja juu, nätti ajaton peruspyörä ilman mitään turhia himmeleitä.
Juu, en minäkään ole ABS- tai TC- pyörää ikinä omistanut enkä silti ole niitten puutteen takia (ainakaan vielä) kaatunut. Viimeinen kunnon pannu oli 1998, ja siinäkin auto ajoi päälleni (en laske endurohäröilyjä skuttassa kaatumisiksi).En ole koskaan omistanut pyörää missä ABS tai luistonesto ja niiden puutteiden takia en ole kaatunut.
Mä olen 4v ajellut pikkukilvellä (showplate.se), eihän se laillinen ole, mutta kertaakaan ei poliisi asiasta maininnut.
![]()
Ducati on vähän moottoripyörien Ferrari. Laadukkaita osia ja hienoja yksityiskohtia. 6 kesää ajoin 1098 Streetfighterilla. Muuten upea laite, mutta vähän liian race Suomen kuoppaisille mutkateille.Ducatista on vaikea keksiä pahaa sanottavaa. Huolto toimii, varaosia saa ja hinnat ovat kohtuullisia. Apriliasta en tiedä miten hommat toimii.

Jos oikein väännetään (ei väännetä), niin Ducati on moottoripyörien Alfa Romeo; MV Agusta on se Ferrari / Lambo. Siinä meinaan vetää suun mutruun kun katsoo MV Agustan osien hintoja ja saatavuutta. On kummassakin varmaan väännetty miten saadaan yleisestä osasta poro-pietariaDucati on vähän moottoripyörien Ferrari. Laadukkaita osia ja hienoja yksityiskohtia. 6 kesää ajoin 1098 Streetfighterilla. Muuten upea laite, mutta vähän liian race Suomen kuoppaisille mutkateille.
Triumphista kokemusta n. 15v. Laatuvehkeitä.
No, nyt mentiin tosiaan ojasta allikkoon
Joo oli sen verran hyvä varusteineen että totesin että menköön. Itselle on selän takia tuo ajoasento ja edes etäisesti pehmeä jousitus aika tärkeä asia ja elektroniset avut ovat tuossa eri modeineen varsin hyvät. En tiedä olisiko tuo pysynyt varastossa kuinka kauan jos en olisi ostanut. Voi olla että olisi, mutta voi olla ettei. Plus tuo väri on tosiaan se mikä Hornetissa pitää olla (sääli vain että on matta). Niin moni myynnissä olevista ovat tylsiä mustia tai harmaita. Ja on tosiaan kaksipyttyinen 270asteen kiertokangella joten v-twin äänet.Onnea ja turvallisia kilometrejähyvä väri kuvan perusteella kans, vaan enpä tienny Hornetin olevan nykyään 2-pyttynen.
Meinasin heittää villinä korttina F-sarjan bemarit kun niitä ei kukaan ollut heittänyt vaan ostohousut oli näköjään tiukasti jo jalassa. 2012 vuotisella F800R:llä ajelin neljä kautta hyvin tyytyväisenä, tänä kesänä sitten italopsykoosi otti vallan ja tilalle tuli muutaman vuoden uudempi Monster 821. Mieli teki laittaa isompaa vaan tää tuntu parhaimmalta koeajetuista ja selvisi helpolla rahan puolesta.
Corollaan vertasin liikkeessä ja oli samaa mieltä tietyissä asioissa.Honda hornet on moottoripyörissä vähän kuin Skoda Octavia autoissa, arjen harmaa ja ostetaan kun ei muuta keksitä, mutta ensi pyöräksi silti ihan fiksu vaihtoehto.
Tasapainoilin noiden välillä, se mikä sai itseni kääntymään Hornettiin oli kai uudempi elektroniikka (tuosta puuttuu esim ajomodet jne) ja se että on paljon enemmän kierroskone joka taas tarkoittaa että vauhti kasvaa välittömästi jos haluaa nauttia koko kierrosalueesta. Molemmissa oli puolensa jotka havaitsi ihan jo ajamatta. Sähköisellä kytkimellä en tekisi mitään. Tuo nelipyttyisen putkisto oli kyllä varsin makea ja keula nätimpi. Värit vain ihan hanurista. Äänet Hornetin ja tuon välillä olivat erilaiset, mutta itse tykkäsin molemmista.Voi prkl
Kylläpä alkoi kiinnostaa Honda CB650R 2024...
Pitääpä käydä kokeilemassa, ja sitten rouva sanoo Ei, ja jatkan 2007 suzukilla kuten aina![]()
Corollaan vertasin liikkeessä ja oli samaa mieltä tietyissä asioissa.
Ei näitä voi kukaan väärin harrastaaTervetuloa harrastuksen pariin. Ensimmäisen oppitunnin jo saitkin eli kaikki muut harrastaa väärinHieno pyörä ja varmasti hyvä. Modaamalla saa sitten vielä enemmän oman näköisensä. Mopojen Corolla olisi ehkä MT-07 ennemmin, mutta makuasioita
ABS+TC ovat ihan hyviä. Ilmankin pärjää, mutta eipä niistä haittakaan ole, varsinkaan ABSeista. TC:stä voi olla montaa mieltä ja riippuu valmistajasta miten se toimii. Sora-/hiekkateillä joutuu kytkemään pois, mutta sateella ihan kätevä. Jotkut vanhanliiton äijät vaan ovat sitä mieltä että kaikkien pitäisi ajaa keppivaihteisilla ja ilman mitään sähköisiä apuja, suunnilleen bensamittarikin on nössöjen homma![]()
Ei näitä voi kukaan väärin harrastaa. Typerästi (kuka idiootti ostaa melkein uuden prätkän ennen kuin on edes korttia), mutta ei sekään väärin ole. Kukin tykkää mistä tykkää ja se on rikkaus. Ihan kuin autoharrastus. Ja kysyin tosiaan miten myyjä vertaisi Hornettia automerkkeihin ja heitin että käyttiksenä on tylsä Corolla ja myyjän kommentti oli että Hornet on tavallaan hyvin samantyyppinen monilta osin. MT-07 tuntui satulaan istuessa jostain syystä välittömästi väärältä enkä edes sitten vaivautunut tutustumaan tarkemmin.
Ja takuulla pärjää ilmankin, mutta itselle tuo on niin iso hyppy mopoista ja mönkkäreistä että parempi olla ainakin ABS. TC:n halusin juurikin noita liukkaampia sateita ajatellen ja etenkin alussa hyvä kun kun totuttelee eri pintojen käytökseen. Autoissa ABS on kiva, muut ovat pääasiassa hauskuuden hidastajia tai täysiä tappajia (VAG groupin tietyn aikakauden hot hatcheistä noita ei saanut edes kytkettyä pois). Siksi nykyinen harraste on iältään auto missä ei ole mitään apuja ja takaveto 50/50 painojakaumalla.
EDIT: Ja ajomodet sen takia että on ns laajennettavuutta kun taitoa tulee lisää.
No, nyt mentiin tosiaan ojasta allikkoon. Totesin että kaipa se on mentävä riskillä kun sain erittäin asialliseen summaan Arain kypärä+peilivisiiri setin, Alpine starsin kengät, hyvät hanskat, peitteen, quick shifterin, kilventelineen jne jne. En mä ihan mettään usko menneeni. Katselee syksyn ja kesän jälkeen miltä maistuu ja sitten vaihtaa tarvittaessa.
Prätkä on demokäytössä ollut Honda Hornet 750 2023/2024 1600km mittarissa ja uuden takuu. Optioita ei ole kuin kilpiteline ja huomenna asentavat sen shifterin. Ajoasento oli mukava, takajarrulle pääsi Suzukia paremmin ja uskon että 2pyttyisen vääntö ja keveyden tuoma ketteryys on se itselle tällä hetkellä olennaisin. Tuntui heti satulaan istuessa kodikkaalta.
Kortti näillä näkymin kuun loppuun mennessä, riippuen miten aikataulut sopivat.
![]()
Tunsin lievän osuman (olen kohta 56-vee), ja toisessa pyörässä ei edes ole bensamittaria. Sen antaman hyödyn opin tässä alkukesällä kun menin Savage 650:llä Porvoosta toimistolle Otaniemeen. Kotimatkalla kustomi sitten hyytyi täysin ohittaessani Porvoota motarilla. Ajattelin että "tähän tää nyt sit sammui", ja kiroilin hetken. Sit kiroilin hieman lisää kun muistinkin että tässähän on antiikkinen bensahana, joka piti vääntää ressulle jotta matka jatkuisi mittarilleJotkut vanhanliiton äijät vaan ovat sitä mieltä että kaikkien pitäisi ajaa keppivaihteisilla ja ilman mitään sähköisiä apuja, suunnilleen bensamittarikin on nössöjen homma![]()
Nopeasti vaan totean että näin tän ei melko varmuudella kyllä kuuluisi olla. Voin melkein lyödä myös vetoa, että jos noita ajattelisi jonkinmoisina "päivävaloina" niin niiden väri ei kyllä ainakaan saa olla keltainen.
Joo näin mietin itse. Ja suomipyörä (maahantuojan demo). Ja äärivalot saisivat kuulemma olla oranssit. Pitää melkein pyytää että lyövät käyntiin ja katsovat sammuvatko. Valot palavat vain edessä.Nopeasti vaan totean että näin tän ei melko varmuudella kyllä kuuluisi olla. Voin melkein lyödä myös vetoa, että jos noita ajattelisi jonkinmoisina "päivävaloina" niin niiden väri ei kyllä ainakaan saa olla keltainen.
Enpä ole kertaakaan nähnyt moista Suomessa, enkä kyllä ulkomaillakaan. Voiko tuo pyörä olla tuotu jostain missä nuo asiat "ei ole niin justiinsa"?
Tuossakin on se tietty raja, jonka jälkeen tulee näkymättömäksi.Kirkkaat led-valot on myös hyvä turvallisuutta lisäävä juttu. Omassa Kawasaki Z900 -21 oli ainakin kirkkaat lyhyet, niin pitäisi tulla hieman paremmin huomatuksi.
Vilkut ei kyllä siinä ainakaan palaneet, vaikka pyörä ei ollut käynnissä.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.