Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2025 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Ei missään tapauksessa. Soitat hinausauton ja se vie pyörän pajalle. Menet itse samalla kyydillä tai haet myöhemmin.Eikö olisi helpompaa irroittaa takapyörä ja käydä rengasliikkeessä kuin isolla hinausautolla liikutella mopoa?
Joo oon kerran ootellu hinausautoa jossain takametsåssä jotain 3h. Tuli vähä aika pitkåksi. Takakumi oli 4cm halki kun kivi halus nähä sisälle. No ilmanen kyyti kotiin. Ite kyllä renkaan vaihdoin.Kaikista paras tilanne on kun pyörä pitää hinata jostain muualta kuin kotoa ja pyörässä on kasko. Taitaa kaikkien vakuutusyhtiöiden osakaskoonkin kuulua ilmainen hinaus.
Sama odottelun riskihän se on mitä tahansa kyytiä odotellessa. Jonkunhan sinne on ajettava tai sitten itse liftattava pois jos busseja ei kulje ohi.Joo oon kerran ootellu hinausautoa jossain takametsåssä jotain 3h. Tuli vähä aika pitkåksi. Takakumi oli 4cm halki kun kivi halus nähä sisälle. No ilmanen kyyti kotiin. Ite kyllä renkaan vaihdoin.
Joo en missään nimesä kritisoinu. No ois sinne kärryn kans ehtiny nopeemmin, mutta mitä varten kun vakuutusta maksaa.Sama odottelun riskihän se on mitä tahansa kyytiä odotellessa. Jonkunhan sinne on ajettava tai sitten itse liftattava pois jos busseja ei kulje ohi.
Kotipihasta hinattiin aamupäivällä, kun aamulla soitin vakuutusyhtiön hinauspalveluun. Tein siinä työpäivän kotosalla ja töiden jälkeen kävin hakemassa prätkän pajalta Uberilla ja laitan myös kyydistä hakemuksen vakuutusyhtiöön. Eli ainoastaan renkaan hinta pitäisi jäädä itsellä maksettavaksi.
Pitää hieman omaakin aikaa arvostaa ja äkkiä tuommosen nyt hinurin kyytiin nostaa ja kuljettaa, varmaan puolisen tunnin keikka kaikkineensa hinurille.
Satatonnia ajettu Triumph Tiger, uhka vai mahdollisuus?No se juuri. Aivot sanoo "en tarvitse, mutta hei nythän olisi paras hetki ostaa"![]()

Mikä niistä malleista.Satatonnia ajettu Triumph Tiger, uhka vai mahdollisuus?
Ei muuten, mutta pitää varmaan kohta vaimolle selitellä miksi sellainen on pihassa kun puolivahingossa huusin sellaisen netistä![]()
955i 2004Mikä niistä malleista.
Kausi on taputeltu omalta osalta. Joko se kevät ois nurkalla?
Neljäs kesä tällä pyörällä ja pientä kuumetta alko heräilee vaihdon osalta. Monster, Tuono, MT-01 tai -09 nyt päällimmäisinä pyöriny mielessä. Saas nähä mitä ens kesä tuo mukanaan![]()
Sitten kun selkeästi on lumi/jää tiessä, niin nostan kädet pystyyn ja pyörä telakalle. Siihen asti kovaa ajoa![]()

Mites Ducatin Hypermotard tai Aprilia Dorsoduro ?
Tänään laitoin Hayabusan talviteloille, mittariin tuli n. 6100km lisää joten kokonaislukema on nyt hieman yli 153000 kilsaa, joista itse olen ajanut kaikki paitsi ensimmäiset 9995. Ostin pyörän tammikuussa 2010 mutta vuonna 2012 en ajanut metriäkään kun ei vaan huvittanut. Kyllähän kilsat alkaa jo näkyä ja tuntua, vaikka koneesta potkua edelleen löytyy aivan tarpeeksi. Mieli tekisi uutta gen-3:sta, ehkä lottovoiton jälkeen. Vai pitäisikö käyttäytyä ikäisekseen (kohta 55-vee) ja hankkia joku säyseä sohvapyörä? Ei huvittaisi. Savagella kausi jatkuu ehkä vielä pari viikkoa jos eteläsuomen viikonloppusäät sallivat.Kausi on taputeltu omalta osalta. Joko se kevät ois nurkalla?
Neljäs kesä tällä pyörällä ja pientä kuumetta alko heräilee vaihdon osalta. Monster, Tuono, MT-01 tai -09 nyt päällimmäisinä pyöriny mielessä. Saas nähä mitä ens kesä tuo mukanaan![]()

Mihin tarkoitukseen toi Tiikeri on alkujaan suunniteltu? Onkos se niinkuin matkaenska pääosin asfaltille vai joku sellainen "aavikko-Dakar" tyylinen ajatus? Jos tuo kerran on jotenkin tosi korkea. Itse en siis tiedä niin kysyn tälleen viisaammilta.On kyllä Tiikeri turhan iso mulle. Ajattelin että kunhan lasken satulan (oli ylimmässä asennossa) jne. niin ei se paha ole, mutta säätöjen jälkeenkin vähän sellaista varpailla tipsuttelua.
"Dual purpose/all road/tms." eli sinänsä matkaenduro, mutta tosiaan niin iso ja painava että enemmänkin toureri jolla kehtaa mennä hiekkatielle. Mallit menneet muutenkin koko ajan enemmän touring -suuntaan, tähänkin malliin tuli "faceliftissa" vakiona mukaan kovat laukut ja seuraaja oli vielä kauempana endurosta.Mihin tarkoitukseen toi Tiikeri on alkujaan suunniteltu? Onkos se niinkuin matkaenska pääosin asfaltille vai joku sellainen "aavikko-Dakar" tyylinen ajatus? Jos tuo kerran on jotenkin tosi korkea. Itse en siis tiedä niin kysyn tälleen viisaammilta.![]()
Jep kyllä tuo on vielä ihan puhtaasti matkaenduroksi laskettava eikä edes painavin aikalaisistaan. Tuo oli itellä ostoslistalla kun Varateero meni lunariin 2010, mutta osuin kuitenki Gessuun."Dual purpose/all road/tms." eli sinänsä matkaenduro, mutta tosiaan niin iso ja painava että enemmänkin toureri jolla kehtaa mennä hiekkatielle. Mallit menneet muutenkin koko ajan enemmän touring -suuntaan, tähänkin malliin tuli "faceliftissa" vakiona mukaan kovat laukut ja seuraaja oli vielä kauempana endurosta.
Kävin ajamassa reilut sata kilsaa, mukava ajaa pikkuteitä ja tykkään vääntävästä koneesta, mutta katsellaan...
Vähän samaa mietiskellyt itsekkin, perhekoko ja työkuviot muuttuneet niin nykyään yli 500km ajosuoritteet per kausi lasketaan hyviksi vuosiksiViime vuonna 716km, tänä vuonna 722km. Taitaa seuraavaksi olla aika palauttaa vakiokuntoon ja myydä pois
![]()
Jeh, kiitti. Mutta on siinä saatana italialaisen super-insinöörin aivoituksia enemmän kuin tarpeeksi:Ai saamari tuo Brutale on nätti laite![]()
Mihin tarvitset takajarrua hätäjarrutuksessa? Tai jarrutuksessa ylipäätään?Jeh, kiitti. Mutta on siinä saatana italialaisen super-insinöörin aivoituksia enemmän kuin tarpeeksi:
- Peilit: Nuo tehdasasennetut mikki-hiiret ovat kiinteät. Ainoa mikä liikkuu, ovat peilit kehyksien sisällä. Perkele joku 5mm. Itse 180cm ja näkyy olkapäät.
- Etuvalo: Suoraan edestä valoteho hyvä, hiukankin sivulta susipaska. Ja mielestäni ruma.
- Ajotietokone: Sitä pyöritellään vehje käynnissä startti-napista. Ja plussataan ja miinustetaan eri napeista. Aivan susipaska toteutus.
- Mittaristo: Hönkäiset sitä päin kylmällä ilmalla, niin on huurussa. Ja tietysti sisältä huurussa.
- Takajarru: Kai se super-insinööri on ajatellut, että etujarrulla mennään. Hätäjarrutestissä takajarru on lähinnä lämmittämässä. Etujarru(t) on toisaalta todella hyvät.
- Säädöt: Kun vehje on iskussa, se on todella iskussa. Aivan millintarkkaa jokaisen elementin kanssa. Mutta hiukankin kun joku lähtee luistamaan tai pois toleransseista, niin sen tuntee heti.
Ei ole kokemuksia kiinteästi asennetusta pyörissä (enkä oikein viitsisi kun on jo hieman liikaa sähköhimmeleitä muutenkin asennettuna). Sensijaan olen jo monta vuotta käyttänyt Sena Prism Tube -kameraa kypärässä dashcamina. Sen saa firmispäivityksellä kuvaamaan 3min pätkiä kortin täyttyessä vanhimmat yli aivan kuten oikeakin dashcam, ja on rankankin sateen kestävä. Laatu nyt on hieman huonohkoa 1080p:tä, mutta kyllä siitäkin näkee kuka ajoi päälle. Akkukesto n. 2,5-3 tuntia, mutta hidas micro-usb -lataus. Formfactor kypärään huomattavasti jotain GoProta järkevämpi pötkylä.Tilasin tuollaisen kamera setin pyörään aikaisemman auton dashcamin innoittamana. Onko kellään kokemuksia moisesta?
Sporttipyörällä ei tosiaan takajarrua tarvita kuin kävelynopeudessa. Perä kevenee jarruttaessa niin että moottorijarru riittää käyttämään takarenkaan pidon.Mihin tarvitset takajarrua hätäjarrutuksessa? Tai jarrutuksessa ylipäätään?
Nopeassa ryhmässä rataa ja pyörän selässä yli parikymmentä vuotta, niin sillä tuota hiukan kysyinkin. Moottorijarruakin tarvitaan ainoastaan tuomaan rotaatiota perään ja hallitusti luistokytkimen avulla. Panigalessa säädettävä moottorijarrutuksen voimakkuus tätä varten.Sporttipyörällä ei tosiaan takajarrua tarvita kuin kävelynopeudessa. Perä kevenee jarruttaessa niin että moottorijarru riittää käyttämään takarenkaan pidon.
Mitkå kontrollit tulee vai onko tuo fatbar päistään tuumanen ette vakiot voi käyttää.Itsellä menossa pieni muutosleikki 2016 FXDLS:n kanssa. Aikaisempi XL tuli rakennettua "loppuun" ja nyt sitten työn alla tämä isoveli-versio. Visio kohtalaisen selkeänä mielessä ja paikalliseen näyttelyyn huhtikuulle voisi koittaa nippuun saada. Tässäkin tapauksessa muutokset tehdään siten, että kaiken saa muutettua takaisin alkuperäiseksi ja kaikki sähköpuolen muutokset tehdään alkuperäisen johtosarjan liitosten jälkeen varalle hommattuihin johtoihin.
Alla listaa muutoksista:
- Saddlemen SDC-jakkara
- Performance Machinen 9" riserit ja krossitanko
- Led-ajovalo
- Perus FXDL:n alkuperäinen pidempi takalokasuoja (pitää vielä maalata
- Kaikki takavalot yhdessä paketissa
- Minikilpiteline nousee lokasuojaan valon päälle
- Yleismallinen klubikate testissä, mutta vaihtunee RT-katteeseen vielä
Hankinnassa vielä:
- Putkistoksi tulee todennäköisesti TBR:n 2-1 turnout shorty tai V&H 2-1 Upsweep
- Mahdollisesti Trashing Supplyn kangaslaukut
Mitkå kontrollit tulee vai onko tuo fatbar päistään tuumanen ette vakiot voi käyttää.
Hieno suunnitelma. Laita kuvaa kun alkaa valmiilta tuntuun.
Tulevan kesän mopedista kaupat tehtyJos jotakuta kiinnostaa harvinaisempi Ducati, niin pistin oman Hyperin alustavasti myyntiin. Jotain uutta projektia tekisi mieli.
1098 Faitterilla tuli ajeltua useampi kesä. Räyhä peli on ja normiajoon ehkä vähän turhankin räyhä. Vähän kuin ostaisi ratahenkisen Ferrarin suorahampaisella laatikolla ja sintterikytkimellä ja ajelisi sillä kaupunkiajoa.Tulevan kesän mopedista kaupat tehty
![]()

Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.