- Liittynyt
- 19.10.2016
- Viestejä
- 2 559
Kanssa-autoilijoiden ärsyyntymiskeskustelussa nousi esiin offtopiccina joku uutisjuttu prätkän käsittelykokeen haastavuudesta ja sitten kelasinkin, että pitääpä kaivella techin moottorpiyöräketju ja tulla kertomaan omista prätkäkokemuksista. Ajoin kortin vasta varttuneemmalla iällä suoraan iso A 2,5 vuotta sitten keväällä. Olin nuorempana kyllä ajellut krossipyörillä, kavereiden mopoilla ilman korttia jne, ja ajokortti-ikäisenä ostin muutama vuosi sitten skobon 50cc nurkka ajoon, kun sitä saa ajokortilla ajella.
...
Toi käsittelykoe oli itelleni autokoulun pyörällä joka oli joku tollanen 60 heppanen pystyasentoinen naku/katuendurotyylinen aika kohtuullinen, mutta en mä sitä tolla kyykyllä varmaan kovin helpolla läpäisis, en kyllä toisaalta ymmärrä ihan noita hidasajopujotteluiden merkitystäkään liikenteessä liikkumiseen. Väistöt yms on toki ihan ymmärrettäviä.
Itse ajoin kortin näin keski-ikäisenä (nykyisellä kokeella) ja minusta koe oli suorastaan naurettavan helppo autokoulun kyykyllä. Ei se kyllä kylmiltään olisi mennyt kun paras mopoiluaika oli yli 20 vuotta aikaisemmin ( ), mutta se pari tuntia treenailua autokoulussa riitti kyllä ruhtinaallisesti kokeeseen.
Tuo hidasajo oli ainut hankalampi, mutta voi mennä osin sen piikkiin että kun koko ajo-opetus aloitettiin sillä niin hieman oli alkukankeutta muutenkin pyörän hallinnassa Kouluttaja siinä kyllä koko ajan kehotti käyttämään koko alueen ja ajamaan reunoja pitkin niin tekisin testistä itselleni helpomman, mutta jotenkin itse vältin reunoja kuin ne olisivat hälyttimen valoverhot ja vedin turhankin pientä ympyrää...
Sinänsä ei mielestäni paskempi testi tuo hidasajokaan, tuollainen perus uukkari kadulla kun tie on poikki tms., mutta testissä on niin monta vaihetta pysähdyksineen että helppo mokata vaikka pyörä pysyisikin hyvin näpeissä.
Se väistötesti oli outo kun väistö oli lähes minimaalinen, kärjistettynä vähän kuin välttäisi ajamasta kaivonkannen päältä normaaliliikenteessä
Jarrutuskin oli tuollaisella modernilla abs-pyörällä helppoa kun senkus vetää jarrut pohjaan ja pyörä pysähtyy.