Mopokuumetta

Kanssa-autoilijoiden ärsyyntymiskeskustelussa nousi esiin offtopiccina joku uutisjuttu prätkän käsittelykokeen haastavuudesta ja sitten kelasinkin, että pitääpä kaivella techin moottorpiyöräketju ja tulla kertomaan omista prätkäkokemuksista. Ajoin kortin vasta varttuneemmalla iällä suoraan iso A 2,5 vuotta sitten keväällä. Olin nuorempana kyllä ajellut krossipyörillä, kavereiden mopoilla ilman korttia jne, ja ajokortti-ikäisenä ostin muutama vuosi sitten skobon 50cc nurkka ajoon, kun sitä saa ajokortilla ajella.

...

Toi käsittelykoe oli itelleni autokoulun pyörällä joka oli joku tollanen 60 heppanen pystyasentoinen naku/katuendurotyylinen aika kohtuullinen, mutta en mä sitä tolla kyykyllä varmaan kovin helpolla läpäisis, en kyllä toisaalta ymmärrä ihan noita hidasajopujotteluiden merkitystäkään liikenteessä liikkumiseen. Väistöt yms on toki ihan ymmärrettäviä.

Itse ajoin kortin näin keski-ikäisenä (nykyisellä kokeella) ja minusta koe oli suorastaan naurettavan helppo autokoulun kyykyllä. Ei se kyllä kylmiltään olisi mennyt kun paras mopoiluaika oli yli 20 vuotta aikaisemmin ( :nb: ), mutta se pari tuntia treenailua autokoulussa riitti kyllä ruhtinaallisesti kokeeseen.

Tuo hidasajo oli ainut hankalampi, mutta voi mennä osin sen piikkiin että kun koko ajo-opetus aloitettiin sillä niin hieman oli alkukankeutta muutenkin pyörän hallinnassa :whistling: Kouluttaja siinä kyllä koko ajan kehotti käyttämään koko alueen ja ajamaan reunoja pitkin niin tekisin testistä itselleni helpomman, mutta jotenkin itse vältin reunoja kuin ne olisivat hälyttimen valoverhot ja vedin turhankin pientä ympyrää...
Sinänsä ei mielestäni paskempi testi tuo hidasajokaan, tuollainen perus uukkari kadulla kun tie on poikki tms., mutta testissä on niin monta vaihetta pysähdyksineen että helppo mokata vaikka pyörä pysyisikin hyvin näpeissä.
Se väistötesti oli outo kun väistö oli lähes minimaalinen, kärjistettynä vähän kuin välttäisi ajamasta kaivonkannen päältä normaaliliikenteessä :whistling:
Jarrutuskin oli tuollaisella modernilla abs-pyörällä helppoa kun senkus vetää jarrut pohjaan ja pyörä pysähtyy.
 
Itse ajoin kortin näin keski-ikäisenä (nykyisellä kokeella) ja minusta koe oli suorastaan naurettavan helppo autokoulun kyykyllä. Ei se kyllä kylmiltään olisi mennyt kun paras mopoiluaika oli yli 20 vuotta aikaisemmin ( :nb: ), mutta se pari tuntia treenailua autokoulussa riitti kyllä ruhtinaallisesti kokeeseen.

Tuo hidasajo oli ainut hankalampi, mutta voi mennä osin sen piikkiin että kun koko ajo-opetus aloitettiin sillä niin hieman oli alkukankeutta muutenkin pyörän hallinnassa :whistling: Kouluttaja siinä kyllä koko ajan kehotti käyttämään koko alueen ja ajamaan reunoja pitkin niin tekisin testistä itselleni helpomman, mutta jotenkin itse vältin reunoja kuin ne olisivat hälyttimen valoverhot ja vedin turhankin pientä ympyrää...
Sinänsä ei mielestäni paskempi testi tuo hidasajokaan, tuollainen perus uukkari kadulla kun tie on poikki tms., mutta testissä on niin monta vaihetta pysähdyksineen että helppo mokata vaikka pyörä pysyisikin hyvin näpeissä.
Se väistötesti oli outo kun väistö oli lähes minimaalinen, kärjistettynä vähän kuin välttäisi ajamasta kaivonkannen päältä normaaliliikenteessä :whistling:
Jarrutuskin oli tuollaisella modernilla abs-pyörällä helppoa kun senkus vetää jarrut pohjaan ja pyörä pysähtyy.
Joo, nuo muut testit oli aika helppoja eikä hidasajokaan periaatteessa sen vaikeampaa ole, kun olen aktiivisesti pyöräillyt ja menihän ne kerrasta nappiin tolla autokoulun pyörällä, mutta tollasella ysärin lopun kierrosherkällä kaasarikyykyllä jonka ostin voisi olla eri tarina. En siinä hidasajosetissä ihan täysin hahmota miksei jalka saisi olla maassa, jos perustellaan jollain U-käännöksellä kun tie on poikki tai muuta vastaavaa parkkipaikalla tapahtuvaa veivausta, niin saatan käännellä pyörää ihan vaan jaloilla siirrellen nykyiselläänkin ja tuollainen hidasajo jää lähinä tuollaiseen suorempaan etenemiseen. Hyvin tuossa oppi kyllä sen takajarrun merkityksen tuossa hidasajossa, joka ei ehkä fillareilla samaan tapaan välity, kun jarrutusteho ja herkkyys on eri luokkaa eikä fillareissa monesti ole joustoa keulassa ja massaa vähemmän jne.

Aika vähällä tuon ajokoulun ajokortillisena (B) pääsi, kun ei teoriatunteja ja 5 ajo-opetustuntia, josta kolme harjoteltiin parkkiksella käsittelykoetta, yksi kului käsittelykokeeseen ajaessa ja yksi kului inssiin ajaessa.
 
Ainahan on poikkeuksia. Itse ajoin tänä kesänä ison A kortin suoraan kun olen sitä ikäluokkaa joka ei sitä automaattisesti aikoinaan saanut. Eikä ollut ennestään kevari jne. korttia. Ei tuo käsittelykoe ollut paha autokoulun kawasaki Z pyörällä näin 90 luvulla viimeksi mopolla ajaneena.
Käsittelykoehan oli välillä vaikea, ei enää nykyään. Valitus aiheesta liittyy lähinnä siihen välivaiheeseen.

Sehän on varsin radikaalia että hyvin haastavaa koetta väkisin pakotettiin moottoripyöräkorttiin, jonka aikanaan sai muropaketista. Samalla henkilöauton käsittelytaitoa ei lainkaan vaadita, vaan riittää että ajokokeessa pysyy ojien välissä eikä tumppaa joka risteykseen.
 
Käsittelykoehan oli välillä vaikea, ei enää nykyään. Valitus aiheesta liittyy lähinnä siihen välivaiheeseen.

Sehän on varsin radikaalia että hyvin haastavaa koetta väkisin pakotettiin moottoripyöräkorttiin, jonka aikanaan sai muropaketista. Samalla henkilöauton käsittelytaitoa ei lainkaan vaadita, vaan riittää että ajokokeessa pysyy ojien välissä eikä tumppaa joka risteykseen.
Autolla nyt ei ehkä samanlaista käsittelyosaamistarvetta ole kun joku routareikä saattaa rikkoa renkaan, mutta tuskin aiheuttaa sen enempää, kun prätkällä voi kaatua. En kyllä käsittelykokeessa ymmärrä noita kävelyvauhtipujotteluja, koska sellasten opettelu omalla ajalla sellaseen tarpeeseen mitä kunkin kohdalle sattuu, ei aiheuta mitään vaaratilanteita prätkäkuskin hengelle ja terveydelle. Nuo nopeat väistöt yms, jotka eivät tule kaikille niin intuitiivisesti ovat ihan hyvät opettaa.

Sitä mitä mä en tajua on että miksi inssi pitää uusia eri ajoneuvolla, jos ajokortti löytyy jo ja inssi on suoritettu. Ymmärrän ylimääräsen inssin kuorkeille ja rekoille kun on oikeasti isoa kalustoa, joka saattaa vaatia erikoisempia linjoja varovaisuutta jossain kaupunkialueella, mutta prätkä vie tiellä saman tilan kuin auto niin eikö niille riitä että käsittelykoe menee läpi ja liikennesääntöosaaminen on osoitettu jo aiemmin.
 
Käsittelykoehan oli välillä vaikea, ei enää nykyään. Valitus aiheesta liittyy lähinnä siihen välivaiheeseen.

Sehän on varsin radikaalia että hyvin haastavaa koetta väkisin pakotettiin moottoripyöräkorttiin, jonka aikanaan sai muropaketista. Samalla henkilöauton käsittelytaitoa ei lainkaan vaadita, vaan riittää että ajokokeessa pysyy ojien välissä eikä tumppaa joka risteykseen.
Eikö auton ajokortin inssisä ole taskuperuutusta tai muuta vastaavaa.
 
Eikö auton ajokortin inssisä ole taskuperuutusta tai muuta vastaavaa.
Autokortin inssissä voi kyllä teknisesti olla vaikkapa mitä, esim peruutusta tai pysäköintiä, mutta inssiähän ei voida hylätä mikäli et riko liikennesääntöjä, eli periaatteessa voit vain yrittää taskuun ja kertoa inssille, että tämä ei toimi, voinko pysäköidä muualle ja tuo on ok. Itselläni oli kuorkkikortissa ainoa perus eteenpäinajamisen lisä yksi peruutus kuvitteelliseen ruutuun jossain asuinalueen reunakadulla.

Inssin ideana kun on tarkastaa, että liikkuminen on sääntöjen mukaista, muuta liikennettä huomioivaa ja seuraavaa ja turvallista, niin näen vähän tarpeettomaksi pärräinssin jos pohjilla on ajokortti ja inssisetä valvoo vieläpä käsittelykokeenkin.
 
Autokortin inssissä voi kyllä teknisesti olla vaikkapa mitä, esim peruutusta tai pysäköintiä, mutta inssiähän ei voida hylätä mikäli et riko liikennesääntöjä, eli periaatteessa voit vain yrittää taskuun ja kertoa inssille, että tämä ei toimi, voinko pysäköidä muualle ja tuo on ok. Itselläni oli kuorkkikortissa ainoa perus eteenpäinajamisen lisä yksi peruutus kuvitteelliseen ruutuun jossain asuinalueen reunakadulla.

Inssin ideana kun on tarkastaa, että liikkuminen on sääntöjen mukaista, muuta liikennettä huomioivaa ja seuraavaa ja turvallista, niin näen vähän tarpeettomaksi pärräinssin jos pohjilla on ajokortti ja inssisetä valvoo vieläpä käsittelykokeenkin.

Ainakin meidän juniorin inssi hylättiin, koska toisella kertaa mäkiparkista dumppasi kolmosella auton siihen ruutuun. Ensimmäisellä kerralla oli onnistunut hyvin mäkiparkista, siis ihan tien sivusta pysäköintiruudusta lähtemään ja pienen ajolenkin jälkeen eri paikassa sitten ei. Tuliko 3 ajokertaa ja uusi inssi palkinnoksi. Lakia ei rikottu, mutta vissiin tuon puolesta haparoivaa/osaamatonta ajoa. Toki eiköhän kaikilla tuon ikäisillä ole ajo vielä joltain osin vajaata.
 
Autolla nyt ei ehkä samanlaista käsittelyosaamistarvetta ole kun joku routareikä saattaa rikkoa renkaan, mutta tuskin aiheuttaa sen enempää, kun prätkällä voi kaatua. En kyllä käsittelykokeessa ymmärrä noita kävelyvauhtipujotteluja, koska sellasten opettelu omalla ajalla sellaseen tarpeeseen mitä kunkin kohdalle sattuu, ei aiheuta mitään vaaratilanteita prätkäkuskin hengelle ja terveydelle. Nuo nopeat väistöt yms, jotka eivät tule kaikille niin intuitiivisesti ovat ihan hyvät opettaa.

Sitä mitä mä en tajua on että miksi inssi pitää uusia eri ajoneuvolla, jos ajokortti löytyy jo ja inssi on suoritettu. Ymmärrän ylimääräsen inssin kuorkeille ja rekoille kun on oikeasti isoa kalustoa, joka saattaa vaatia erikoisempia linjoja varovaisuutta jossain kaupunkialueella, mutta prätkä vie tiellä saman tilan kuin auto niin eikö niille riitä että käsittelykoe menee läpi ja liikennesääntöosaaminen on osoitettu jo aiemmin.
Omasta mielestä hidasajo on kyllä tärkeä taito ja hyvä että katsotaan inssissä myös että sujuu. Hitaissa nopeuksissa se pyörän massa kumminkin korostuu ja oma tasapainottelu ja muu tekeminen, kytkimen ja kaasun käyttö jne. Toki ei siitä välttämättä muille aiheudu suurta vaaraa ellei jotenkin kytkinpommilla anna pyörän hyökätä jalankulkijan päälle.
 
Minä olen miettinyt tuon hidasajon merkitystä siltä kantilta, että siinä kai suurimmaksi osaksi arvioidaan henkilön yleistä tasapainoaistia sekä pään ja käsien motoriikkaa hallita pyörää haastavammassa tilanteessa.

Keneltä löytyy Sidin adventure2 saappaat? Onko toiminut, omat alkoi napsumaan kävellessä, totesin että nilkan joustomuovin alta ompeleet purkautuneet ja joku muoviniitti hankaa juuri siihen liikkuvaan nilkkaosaan. Tästä aiheutuu ikävän kuuloinen naksutttelu kävellessä:facepalm:. Kelien loppuessa ajattelin laittaa takuuremonttiin.
 
Milloin sinä olet viimeksi tarkistanut pyöränlaakereiden kunnon?

Sain tuosta hyvän muistutuksen eilen, kun olin ajamassa kotiin noin 20km:n päässä. Alkoi sellainen epämääräinen rohina / kitinä edestä, jota luulin tietty kiveksi jarruissa. Jarruttelin ja kiihdyttelin aikani, mutta ääni ei vaan loppunut. Lisäksi ohjaustankoon oli tullut sellaista mikrovärinää, kuitenkin erilaista kun se nelipyttyisen tyypillinen värinä. Maltoin viimein hidastaa enemmän ja silloin tunsin jo jarrukahvassa väpinää. Koko keula tuntui, kuin olisi jostain makaroonista tehty, muljahteli. Pysäytin ja visuaalisesti ei mitään vikaa missään. Kokeilin ohjauslaakeria myös, mutta jämäkkä oli. Päädyin lopputulemaan, että pyöränlaakeri on antanut periksi edestä. Nitkuttelin kotiin erittäin varovasti ja pyörä pukille -> rengas pois. Sieltä kurkisti kuulalaakerit toiselta puolelta :cool: Niitä oli ehkä 7kpl jäljellä, loput liiskana, sekä koko laakerin sisäkehä tipahti lattialle. Ulkokehä kivasti jumissa hubissa, mutta dremeliä näyttämällä sen sai irtoamaan. Toisen puolen laakeri oli näennäisesti ehjä, vielä, mutta pahasti korroosiossa se ns. avoin puoli. Varmaan pyörän edellinen omistaja, tai joku oikein tähdännyt painepesuria tuonne, että saa seuraava heppu jumpata tai kuolla. No, nyt siellä on molemmin puolin suljetut laakerit joilla toivottavasti pääsee vielä pitkään.

Levyt onneksi pysyivät suorina tuosta ajaen kotiin nitkuttamisesta huolimatta.

Muistan tarkistaa laakerit tästä lähtien huomattavasti useammin.
 
Eipä tullut edes mieleen kun 10+ vuotta navetassa ollutta pyörää laitoin ajokuntoon. Vaihdatin uudet kumit vanteille ja kovaa ajoa. Tosin kilsoja vasta 20 tonnia.
 
Aamulla kun olin töihin lähdössä odotti iloinen yllätys, 2000km ajettu takarengas oli puhki. Noh vakuutuksesta pajalle ja uutta kumia alle
IMG_2745.jpeg
 
Eikö olisi helpompaa irroittaa takapyörä ja käydä rengasliikkeessä kuin isolla hinausautolla liikutella mopoa?
 
Eikö olisi helpompaa irroittaa takapyörä ja käydä rengasliikkeessä kuin isolla hinausautolla liikutella mopoa?
Ei missään tapauksessa. Soitat hinausauton ja se vie pyörän pajalle. Menet itse samalla kyydillä tai haet myöhemmin.

Toinen vaihtoehto on hankkia kyyti kotiin, ottaa työkalut mukaan, irroittaa rengas tien päällä, viedä rengas korjaukseen, ajaa takaisin, laittaa rengas paikoilleen, viedä työkalut pois ja lopulta palata takaisin pyörän luo.
 
Nojuu tosiaan kun sen noin järkeilet niin oikeassa olet ;). Tämä oli tosin hajonnut kotipihaan missä työkalut ja kyytikin ovat.
 
Kaikista paras tilanne on kun pyörä pitää hinata jostain muualta kuin kotoa ja pyörässä on kasko. Taitaa kaikkien vakuutusyhtiöiden osakaskoonkin kuulua ilmainen hinaus.
 
Kaikista paras tilanne on kun pyörä pitää hinata jostain muualta kuin kotoa ja pyörässä on kasko. Taitaa kaikkien vakuutusyhtiöiden osakaskoonkin kuulua ilmainen hinaus.
Joo oon kerran ootellu hinausautoa jossain takametsåssä jotain 3h. Tuli vähä aika pitkåksi. Takakumi oli 4cm halki kun kivi halus nähä sisälle. No ilmanen kyyti kotiin. Ite kyllä renkaan vaihdoin.
 
Kotipihasta hinattiin aamupäivällä, kun aamulla soitin vakuutusyhtiön hinauspalveluun. Tein siinä työpäivän kotosalla ja töiden jälkeen kävin hakemassa prätkän pajalta Uberilla ja laitan myös kyydistä hakemuksen vakuutusyhtiöön. Eli ainoastaan renkaan hinta pitäisi jäädä itsellä maksettavaksi.

Pitää hieman omaakin aikaa arvostaa ja äkkiä tuommosen nyt hinurin kyytiin nostaa ja kuljettaa, varmaan puolisen tunnin keikka kaikkineensa hinurille.
 
Joo oon kerran ootellu hinausautoa jossain takametsåssä jotain 3h. Tuli vähä aika pitkåksi. Takakumi oli 4cm halki kun kivi halus nähä sisälle. No ilmanen kyyti kotiin. Ite kyllä renkaan vaihdoin.
Sama odottelun riskihän se on mitä tahansa kyytiä odotellessa. Jonkunhan sinne on ajettava tai sitten itse liftattava pois jos busseja ei kulje ohi.
 
Sama odottelun riskihän se on mitä tahansa kyytiä odotellessa. Jonkunhan sinne on ajettava tai sitten itse liftattava pois jos busseja ei kulje ohi.
Joo en missään nimesä kritisoinu. No ois sinne kärryn kans ehtiny nopeemmin, mutta mitä varten kun vakuutusta maksaa.

Rengas meni takuuseen. Reilu 500€ oli laskuss summaa kun nimmarit nykäsin siihen.

Mopoa ei oo tarvinnut kun kerran kuskata. Autoa vähä useammin :mad:
 
Kotipihasta hinattiin aamupäivällä, kun aamulla soitin vakuutusyhtiön hinauspalveluun. Tein siinä työpäivän kotosalla ja töiden jälkeen kävin hakemassa prätkän pajalta Uberilla ja laitan myös kyydistä hakemuksen vakuutusyhtiöön. Eli ainoastaan renkaan hinta pitäisi jäädä itsellä maksettavaksi.

Pitää hieman omaakin aikaa arvostaa ja äkkiä tuommosen nyt hinurin kyytiin nostaa ja kuljettaa, varmaan puolisen tunnin keikka kaikkineensa hinurille.

Oliko ruuvi renkaassa vai selvisikö syy ?
 
Kausi on taputeltu omalta osalta. Joko se kevät ois nurkalla?
Neljäs kesä tällä pyörällä ja pientä kuumetta alko heräilee vaihdon osalta. Monster, Tuono, MT-01 tai -09 nyt päällimmäisinä pyöriny mielessä. Saas nähä mitä ens kesä tuo mukanaan :btooth:
 
Sitten kun selkeästi on lumi/jää tiessä, niin nostan kädet pystyyn ja pyörä telakalle. Siihen asti kovaa ajoa :cool:
 
Kausi on taputeltu omalta osalta. Joko se kevät ois nurkalla?
Neljäs kesä tällä pyörällä ja pientä kuumetta alko heräilee vaihdon osalta. Monster, Tuono, MT-01 tai -09 nyt päällimmäisinä pyöriny mielessä. Saas nähä mitä ens kesä tuo mukanaan :btooth:

Taputtelin myös kauden pakettiin. Tänä vuonna tuli vettä naamaan joka ikisellä reissulla ja ensi viikolla sitten alkaa pakkaset niin ilmeisesti maailmankaikkeuden tapa kertoa että nyt on parempi lopettaa :D Antaa gubbejen painaa. Mites Ducatin Hypermotard tai Aprilia Dorsoduro ? Monsteri ja Yamahan MT-07&MT-09 noista on kokeiltu ja sekä Hypermotard että Dorsoduro kyllä pieksee kaikki nuo kaikessa. Ainut huono puoli on range, mutta en osaa noista sanoa onko yhdessäkään sen parempi.
 
Sitten kun selkeästi on lumi/jää tiessä, niin nostan kädet pystyyn ja pyörä telakalle. Siihen asti kovaa ajoa :cool:

Alkaa olla itselleni vähän sellaiset kelit että alkaa ajaminen jännittää:

1000169263.png


Itsellänihän ei muutenkaan ole kuin kesäkamat, eivät taida edes vettä pitää niin valitsen kesäisinkin aurinkoisia päiviä. No nyt on kahvanlämmittimet :cigar2:
 
Mites Ducatin Hypermotard tai Aprilia Dorsoduro ?

Ehkä, mutta enemmänki tuommosiin nakupyöriin osuu itellä maku kuin smotoihin. Toki F900R ois "luonnollinen päivitys" tästä F800R:stä ja voishan sitä käydä kojottaakkin, mutta ulkonäkö ei oikeen jostai syystä natsaa.
 
Kausi on taputeltu omalta osalta. Joko se kevät ois nurkalla?
Neljäs kesä tällä pyörällä ja pientä kuumetta alko heräilee vaihdon osalta. Monster, Tuono, MT-01 tai -09 nyt päällimmäisinä pyöriny mielessä. Saas nähä mitä ens kesä tuo mukanaan :btooth:
Tänään laitoin Hayabusan talviteloille, mittariin tuli n. 6100km lisää joten kokonaislukema on nyt hieman yli 153000 kilsaa, joista itse olen ajanut kaikki paitsi ensimmäiset 9995. Ostin pyörän tammikuussa 2010 mutta vuonna 2012 en ajanut metriäkään kun ei vaan huvittanut. Kyllähän kilsat alkaa jo näkyä ja tuntua, vaikka koneesta potkua edelleen löytyy aivan tarpeeksi. Mieli tekisi uutta gen-3:sta, ehkä lottovoiton jälkeen. Vai pitäisikö käyttäytyä ikäisekseen (kohta 55-vee) ja hankkia joku säyseä sohvapyörä? Ei huvittaisi. Savagella kausi jatkuu ehkä vielä pari viikkoa jos eteläsuomen viikonloppusäät sallivat.
 
Mopoa ei erikseen laiteta talviunille. Lähinnä ajoun talliin odottaan jotain mitä seuraavaksi tapahtuu.

Kilsat oli ne perinteiset jtn 6000-7000km välillä. Ei tullu niin katottua. Kohta 90 tonnia mittarissa. Kai tuo on pitopyörä kun ei noista enää noilla kilsoilla mitään saa myydessä.
 
Yllättävän hyvin tarkenee "ajofarkuissa" kun laittoi pitkät kalsarit alle.
1000169527.png


On kyllä Tiikeri turhan iso mulle. Ajattelin että kunhan lasken satulan (oli ylimmässä asennossa) jne. niin ei se paha ole, mutta säätöjen jälkeenkin vähän sellaista varpailla tipsuttelua. Ei haittaa tälläistä kruisailua, mukava ajoasento penkkeineen ja kiva painaa, mutta vähän epäilen että saattaa kevään/kesän tullessa työmatka-ajo kahdenkymmenen liikennevalon aiheuttaman pysähdyksen kanssa ruveta tökkimään. :nb:
 
On kyllä Tiikeri turhan iso mulle. Ajattelin että kunhan lasken satulan (oli ylimmässä asennossa) jne. niin ei se paha ole, mutta säätöjen jälkeenkin vähän sellaista varpailla tipsuttelua.
Mihin tarkoitukseen toi Tiikeri on alkujaan suunniteltu? Onkos se niinkuin matkaenska pääosin asfaltille vai joku sellainen "aavikko-Dakar" tyylinen ajatus? Jos tuo kerran on jotenkin tosi korkea. Itse en siis tiedä niin kysyn tälleen viisaammilta. :D
 
Mihin tarkoitukseen toi Tiikeri on alkujaan suunniteltu? Onkos se niinkuin matkaenska pääosin asfaltille vai joku sellainen "aavikko-Dakar" tyylinen ajatus? Jos tuo kerran on jotenkin tosi korkea. Itse en siis tiedä niin kysyn tälleen viisaammilta. :D
"Dual purpose/all road/tms." eli sinänsä matkaenduro, mutta tosiaan niin iso ja painava että enemmänkin toureri jolla kehtaa mennä hiekkatielle. Mallit menneet muutenkin koko ajan enemmän touring -suuntaan, tähänkin malliin tuli "faceliftissa" vakiona mukaan kovat laukut ja seuraaja oli vielä kauempana endurosta.

Kävin ajamassa reilut sata kilsaa, mukava ajaa pikkuteitä ja tykkään vääntävästä koneesta, mutta katsellaan...
 
"Dual purpose/all road/tms." eli sinänsä matkaenduro, mutta tosiaan niin iso ja painava että enemmänkin toureri jolla kehtaa mennä hiekkatielle. Mallit menneet muutenkin koko ajan enemmän touring -suuntaan, tähänkin malliin tuli "faceliftissa" vakiona mukaan kovat laukut ja seuraaja oli vielä kauempana endurosta.

Kävin ajamassa reilut sata kilsaa, mukava ajaa pikkuteitä ja tykkään vääntävästä koneesta, mutta katsellaan...
Jep kyllä tuo on vielä ihan puhtaasti matkaenduroksi laskettava eikä edes painavin aikalaisistaan. Tuo oli itellä ostoslistalla kun Varateero meni lunariin 2010, mutta osuin kuitenki Gessuun.

1050 Tiikeri onki jo puhtaammin katumopo 17 ttumasilla renkailla ja katumopon joustoilla. 1200cc taas palas tuohon alkuperäisen mallin suuntaan, mutta on melko yläpainoinen ja pässi ajettava.
 
Viime vuonna 716km, tänä vuonna 722km. Taitaa seuraavaksi olla aika palauttaa vakiokuntoon ja myydä pois :D

1698312886539.png
 
Viime vuonna 716km, tänä vuonna 722km. Taitaa seuraavaksi olla aika palauttaa vakiokuntoon ja myydä pois :D

1698312886539.png
Vähän samaa mietiskellyt itsekkin, perhekoko ja työkuviot muuttuneet niin nykyään yli 500km ajosuoritteet per kausi lasketaan hyviksi vuosiksi :D
Alkaa olla vaikea perustella 5 prätkää jopa itselleen, mutta kun ei raaskisi hyvinpidetyistä laitteista luopua
 
Laskinpa itsekin tässä threadin innoittamana:

Kawasaki ZZR-600:
ajoon maanantaina 17.4
vaihtoon perjantaina 4.8
tekee 1373 km

MV Agusta Brutale 910:
ajoon perjantaina 4.8
talvisäilöön maanantaina 2.10
tekee 912 km

Yhteensä:
2285 km
aikajaksolla 17.4 - 2.10, joka tekee 169 päivää, eli ~13.52 km per päivä.

Toki en ajanut kuin nätillä ilmalla, ja silloin kun oli aikaa ja huvitti. Vähän enemmän mitä olisi arvannut ilman faktaa. Paljon tuli "pyörittyä nurkissa", ja käytyä vain vaikka jäätelöllä.
Satakunnassa oli kaikki ajot.

Vaihtoon mennyt Kawasaki ZZR-600:
Kawasaki_ZZR-600.JPG


Tilalle tullut MV Agusta Brutale 910:
MV-Agusta_Brutale_910.JPG
 
Ai saamari tuo Brutale on nätti laite :love2:
Jeh, kiitti. Mutta on siinä saatana italialaisen super-insinöörin aivoituksia enemmän kuin tarpeeksi:
- Peilit: Nuo tehdasasennetut mikki-hiiret ovat kiinteät. Ainoa mikä liikkuu, ovat peilit kehyksien sisällä. Perkele joku 5mm. Itse 180cm ja näkyy olkapäät.
- Etuvalo: Suoraan edestä valoteho hyvä, hiukankin sivulta susipaska. Ja mielestäni ruma.
- Ajotietokone: Sitä pyöritellään vehje käynnissä startti-napista. Ja plussataan ja miinustetaan eri napeista. Aivan susipaska toteutus.
- Mittaristo: Hönkäiset sitä päin kylmällä ilmalla, niin on huurussa. Ja tietysti sisältä huurussa.
- Takajarru: Kai se super-insinööri on ajatellut, että etujarrulla mennään. Hätäjarrutestissä takajarru on lähinnä lämmittämässä. Etujarru(t) on toisaalta todella hyvät.
- Säädöt: Kun vehje on iskussa, se on todella iskussa. Aivan millintarkkaa jokaisen elementin kanssa. Mutta hiukankin kun joku lähtee luistamaan tai pois toleransseista, niin sen tuntee heti.
 
Onkos porukka rakennellu vanhempia pyöriä? Oon katellu jotain vähä freesimpää katesarjaa ysärin SRAD 600cc gixxeriin ja näkyy noita olevan kiinan markkinoilta jälkituotettuna aika hyvin, mut onkohan tollaselle jotain euromyyjiä? Sit onks jotain hyviä jalkivalmisteisia vilkkuja yms myyviä puoteja et sais vähän modernimmat mut silti toimivat ja hyvät.
 
Jeh, kiitti. Mutta on siinä saatana italialaisen super-insinöörin aivoituksia enemmän kuin tarpeeksi:
- Peilit: Nuo tehdasasennetut mikki-hiiret ovat kiinteät. Ainoa mikä liikkuu, ovat peilit kehyksien sisällä. Perkele joku 5mm. Itse 180cm ja näkyy olkapäät.
- Etuvalo: Suoraan edestä valoteho hyvä, hiukankin sivulta susipaska. Ja mielestäni ruma.
- Ajotietokone: Sitä pyöritellään vehje käynnissä startti-napista. Ja plussataan ja miinustetaan eri napeista. Aivan susipaska toteutus.
- Mittaristo: Hönkäiset sitä päin kylmällä ilmalla, niin on huurussa. Ja tietysti sisältä huurussa.
- Takajarru: Kai se super-insinööri on ajatellut, että etujarrulla mennään. Hätäjarrutestissä takajarru on lähinnä lämmittämässä. Etujarru(t) on toisaalta todella hyvät.
- Säädöt: Kun vehje on iskussa, se on todella iskussa. Aivan millintarkkaa jokaisen elementin kanssa. Mutta hiukankin kun joku lähtee luistamaan tai pois toleransseista, niin sen tuntee heti.
Mihin tarvitset takajarrua hätäjarrutuksessa? Tai jarrutuksessa ylipäätään?
 
Tilasin tuollaisen kamera setin pyörään aikaisemman auton dashcamin innoittamana. Onko kellään kokemuksia moisesta?
Ei ole kokemuksia kiinteästi asennetusta pyörissä (enkä oikein viitsisi kun on jo hieman liikaa sähköhimmeleitä muutenkin asennettuna). Sensijaan olen jo monta vuotta käyttänyt Sena Prism Tube -kameraa kypärässä dashcamina. Sen saa firmispäivityksellä kuvaamaan 3min pätkiä kortin täyttyessä vanhimmat yli aivan kuten oikeakin dashcam, ja on rankankin sateen kestävä. Laatu nyt on hieman huonohkoa 1080p:tä, mutta kyllä siitäkin näkee kuka ajoi päälle. Akkukesto n. 2,5-3 tuntia, mutta hidas micro-usb -lataus. Formfactor kypärään huomattavasti jotain GoProta järkevämpi pötkylä.

Edit: Minulla on muuten linkistä poiketen malli ilman WiFi:ä, lienee ehkä poistunut jo tuotannosta.
 
Mihin tarvitset takajarrua hätäjarrutuksessa? Tai jarrutuksessa ylipäätään?
Sporttipyörällä ei tosiaan takajarrua tarvita kuin kävelynopeudessa. Perä kevenee jarruttaessa niin että moottorijarru riittää käyttämään takarenkaan pidon.
 
Sporttipyörällä ei tosiaan takajarrua tarvita kuin kävelynopeudessa. Perä kevenee jarruttaessa niin että moottorijarru riittää käyttämään takarenkaan pidon.
Nopeassa ryhmässä rataa ja pyörän selässä yli parikymmentä vuotta, niin sillä tuota hiukan kysyinkin. Moottorijarruakin tarvitaan ainoastaan tuomaan rotaatiota perään ja hallitusti luistokytkimen avulla. Panigalessa säädettävä moottorijarrutuksen voimakkuus tätä varten.

Suoraan kun jarrutetaan maksimit, niin takapyörä on hiukan ilmassa. Ja etupainoisella pyörällä kuten tuo brutale, se takajarru ei juuri hidasta vaikka painoa ei jarrutuksella olisi edes eteen siirretty.
 
Jep tämä on helppo testata iskemällä poljin pohjaan, ei siinä kauhean nopeasti vauhti muutu tuommoisella pyörällä. Joku painava pitkä harrikka sitten jo hyötyy takajarrusta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 510
Viestejä
4 507 191
Jäsenet
74 427
Uusin jäsen
Domppeli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom