- Liittynyt
- 24.08.2018
- Viestejä
- 193
Savage vanhus sai kaverikseen toisen vanhuksen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Lauantaina aamuna lento Brisbanesta Canberraan ja sieltä sitten takaisin tuli ajettua, about ~1200km.
Viikonloppuu tässä oli aikaa niin jäi seikkailu lyhyeksi että melkolailla suurin osa moottoritietä sisämaan kautta.
Matkapyöränä ainakin tää r1150gs on parempi kun toi edellinen 08 Vstrom DL1000 millä ajelin 43000 kilsaa 3 vuoden aikana.
Thunderbolt Way oli ehkä matkan kohokohta
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Schuberth muinoin mainosti itseään hiljaisimmaksi kypäräksi markkinoilla. Taisi joissakin testeissä sisämelu jäädä alle 95dB, tämä toki omien hatarien muistikuviin pohjautuen.Mikä on se kypärä, jossa ei tuuli soi eikä putki metkasta?
Tämä siis ei ole henkilökohtaisesti näille, vaan ihan sillä, että heti ostan kypärän jossa ei tuuli puhalla korvaan. Oma pyörä naku, ja tietysti ilman katteita. Pituutta itsellä 180cm, ja tuntuu että joka vehkeessä kypärä "puhaltaa". Olisiko jotain suosituksia, ja miten näitä testataan? Ihan kypärä päähän ja kovaa ajoa, josta seuraava?
Itse käytän Shoei Neotec 2:sta jossa on tuo leukalappu vakiona. Kypärä on kaikista aikojen saatossa käyttämistä avattavista kypäristä hiljasin (käytän aina avattavia koska rillit), vaikka ei edeltäjä Neotec 1 sekään kovin äänekäs ollut. Käytän aina busalla ajaessa korvatulppia (tavalliset Earit tai 3M:n keltaiset). Toisaalta, kun lähden Savagella papattelemaan kypärä vaihtuu avokypärään, ja kun sillä pyörällä vauhti harvoin nousee yli 80kmh niin tulpille (tai hiljaiselle kypärälle) ei ole tarvetta. Täällä jotain matkapainotteista koostetta hiljaisista nykymalleista.Schuberth muinoin mainosti itseään hiljaisimmaksi kypäräksi markkinoilla. Taisi joissakin testeissä sisämelu jäädä alle 95dB, tämä toki omien hatarien muistikuviin pohjautuen.
Mutta tuskin he mitään ovat niin radikaalisesti muuttaneet, että merkistä olisi meluisampi tullut.
Moniin kypäriin on myös saatavilla sellaisia "leuanaluslappusia". Mitä lienee oikealta nimeltään, mutta ne hiljentävät myös hyvin melua kypärän sisällä. Voit vaikka kokeilla sellaisen vaikutusta laittamalla ajaessa käden leuan alle.
Mulla kyllä pitää olla korvatulppat muuten toi tuulenmelu alkaa käydä korville(Kuule jopa se mopon äänet paremin kun ei tuulemelu peitä sitä). Ehkä pitää hankia uusi kypärä ensi vuodeksi, tänään vuonna tuli se 5v täyteen.
![]()
Pisin päivämatka omalla bussilla (Gen-2) oli huhtikuussa 2010 Italian Genoasta Madridiin Espanjaan, Zaragozan kautta. Yhteensä noin 1460km ja alle 14 tuntia (saatoin ehkä hetkellisesti ylittää suurimman sallitun jollakin autiolla maksutiellä). Sama kokemus, kropassa ei tuntunut juuri miltään, mutta henkisesti hieman väsy fiilis. Jouduin Barcelonasta länteen vuoristossa ukkosmyrskyyn, vaati hieman soveltamista ajamiseen kun salamat iski maahan 500 metrin päähän. Yhdyn täysin ylläolevaan, käsittämätön ja vakaa peli, myös rajoittamattomissa autobaanavauhdeissa.Onko tullut ajettua bussilla pitkää reissua? Lukemattomia 100-200km pätkiä tullut ajettua, mutta rykäisin tuossa viime sunnuntaina ekaa kertaa pidemmän, 917,5km päivälenkin. Mikään paikka ei ollut milleskään, olisin pikemminkin voinut lähteä vaikka nukkumisen jälkeen uudelleen. Käsittämätön peli kyllä ja laite menee kuin kiskoilla kovemmissa nopeuksissa.
Lauantaina aamuna lento Brisbanesta Canberraan ja sieltä sitten takaisin tuli ajettua, about ~1200km.
Viikonloppuu tässä oli aikaa niin jäi seikkailu lyhyeksi että melkolailla suurin osa moottoritietä sisämaan kautta.
Matkapyöränä ainakin tää r1150gs on parempi kun toi edellinen 08 Vstrom DL1000 millä ajelin 43000 kilsaa 3 vuoden aikana.
Thunderbolt Way oli ehkä matkan kohokohta
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Itsellä on tuollaiset, ja olen tykännyt:
Miinuksena voi sanoa, ettei mukana tule asetinta (sitä tikkua mikä helpottaa korvaan pistämistä).![]()
Tilaa NoNoise moottoripyörän korvatulpat | Korvatulpat.fi
Haluatko ostaa NoNoise moottoripyörän korvatulpat? Palauta 30 päivän kuluessa.korvatulpat.fi
Oletteko muuten käyttäneet moottorin pesuaineita prätkän moottorissa? Esimerkiksi STP Engine Flush.
Vaihdoin keväällä öljyt Motul 5000 -> 5100 ja nyt pyörässä palaa öljyvalo jonkin aikaa kylmänä käynnistyksen jälkeen. Öljyä koneessa kuitenkin on ja valmistajan mukaan öljyn pitäisi sopia pyörään. Voisi kokeilla koneen puhdistusta seuraavan öljynvaihdon yhteydessä.
Muistaakseni on mutta pitää tarkistaa! Enpäs ajatellutkaan että samalla nimellä myydään eri viskositeetin öljyä. Voi hyvin olla eri viskositeetti kun en purkkia kovin tarkasti tutkinut, varmistin vaan valmistajan sivulta että nimellä sopii pyörään. Vähän hätäisesti tuli napattua öljy kun olin Motonetissä muilla asioilla käymässäOnko viskositeetti sama?
Jep. Mekin lähdettiin eilen neljän ukon voimin syysajelulle, Lahden moottoripyörämuseo ensimmäisenä kohteena. Sielläkin parkissa useita kymmeniä pyöriä, ja paljon porukkaa mm. museon hienoa Jawa-näyttelyä katselemassa. Ensi viikonloppuna siellä on Royal Enfield koeajot yleisölle (Himalayan on hieman kiinnostanut itseäkin, ehkä lähden taas sinne).Olipa eilen paljon pyöriä liikeelläoisko se "viimeisen kesälauantain" efekti
Jos ei ole minkäänlaista ajokokemusta moottoripyöristä tai edes mopoista, iästä riippumatta, niin en täysin varuksetta välttämättä suosittelisi ensipyöräksi mitään ihan upouutta laitetta, oli se minkä hintainen tai tehoinen tahansa. Ensimmäisen vuoden ajaisin jollakin pienemmällä halvahkolla nakupyörällä (esim. Kawa ER500, Honda CB500 tms), jossa ei haittaa KUN sen kaataa parkkipaikalla, syksyn liukkaisiin lehtiin tai öljyläikkään (olen aikojen saatossa tehnyt kaikkea tuota ja enemmänkin). Ja jos lompakko riittää niin satsaisin ehkä johonkin hieman uudempaan jossa ainakin abs-jarrut. Vasta sen ensimmäisen harjoitteluvuoden jälkeen harkitsisin vaihtamista aivan uuteen ja mahdollisesti tehokkaampaan.Aikaisempaa kokemusta ei ole ja ensiksi mietin, että jos ajaisi vain A2 kortin, mutta koska ikää on tuplasti vaaditun A2 verran, niin lienee järkevämpää ajaa suoraan A-kortti.
A2 ajatuksissani olin tykästynyt Hondan CB500 x malliin, mutta nyt kun ei tarvitse suoraan rajoittaa tehoja, niin tuon sijaan Yamahan Tenere 700 olisikin aika kiinnostava.
Voiko alumiinia taittaa ihan kylmiltään ? Pitäisi tehdä vilkuille jokin rauta taakse ja alumiini tietysti oli kevein ja helpoin. Muistaakseni täällä on kuitenkin ollut juttua katkenneista kilpitelineistä jne. joiden alumiinin tärinä on murtanut ? Olisiko ihan perus rauta parempi ?
Ei se monimutkainen teline ole eli käytännössä vain suoraa lattaa josta päät taitetaan 90 asteen kulmaan.
Voi taivuttaa kylmiltään. Kun oletan että kyseessä joku muutaman millin paksuinen levy josta askarrellaan.
Alumiiniseoksia on useaa lajia. Toiset kestää taivuttamista, ja muita voimia paremmin kuin toiset laadut.
Ne katkenneet kilpitelineet johtuu siitä, että se kilpi pääsee tärisemään -> rasittaa ja väsyttää telinettä -> teline repeää (tai siis käytännössä väsyy ja murtuu).
Mulla meni juuri alumiininen teline poikki, taivutin teräksestä uuden, katsotaan kauan se nyt kestää...
Saahan noita retromman näköisiä laitteita uutenakin, esimerkiksi Yamaha XSRPitäisiköhän ostaa jokin "oikea" pyörä
Sähkömopo löytyy, mutta jos kuitenkin jotain jolla pysyisi liikenteen mukana myös keskustan ulkopuolella vaikka vain työmatkaa ajankin...
Tykkään kyllä hiljaisuudesta, "automaatista" ja nollaa lähestyvästä huollontarpeesta, mutta eipä noita tehokkaampia sähkövehkeitä ole järkevään hintaan vaikka muuten jokin Zero kelpaisikin
Tykkään klassisesta lookista tyyliin 70&80-luvun CB:t, mutta siinä mennään vähän päinvastaiseen suuntaan noin joka ominaisuudessa![]()
Pitäisiköhän ostaa jokin "oikea" pyörä
Sähkömopo löytyy, mutta jos kuitenkin jotain jolla pysyisi liikenteen mukana myös keskustan ulkopuolella vaikka vain työmatkaa ajankin...
Tykkään kyllä hiljaisuudesta, "automaatista" ja nollaa lähestyvästä huollontarpeesta, mutta eipä noita tehokkaampia sähkövehkeitä ole järkevään hintaan vaikka muuten jokin Zero kelpaisikin
Tykkään klassisesta lookista tyyliin 70&80-luvun CB:t, mutta siinä mennään vähän päinvastaiseen suuntaan noin joka ominaisuudessa![]()
Tai BMW R NineT:n eri versiot.Saahan noita retromman näköisiä laitteita uutenakin, esimerkiksi Yamaha XSR
![]()
Kawasaki W800
![]()
Monet triuphit on omaan silmään vanhoja tyylejä kunnioittavia. Husselta svartpilen jne.
Tai BMW R NineT:n eri versiot.
Kyllä minä uusistakin pyöristä löydän paljon mieluisia jos ulkonäkö on ainut kriteeri
Edit. Jos tässä kuukauden himmailee niin pahin himo syksyn ja talven myötä hiipuu, mutta riski on että tulee pahempana keväällä![]()
No se juuri. Aivot sanoo "en tarvitse, mutta hei nythän olisi paras hetki ostaa"Parhaat diilit tehdään syksyllä.
Yamahan Tenere 700
BMW R NineT
No se juuri. Aivot sanoo "en tarvitse, mutta hei nythän olisi paras hetki ostaa"![]()
Kesällä oli päivän Kreikassa ajossa tuommoinen 500x. Hyvä pyörää ajaa ja käsitellä kun ajellaan alle 80kmh vauhtia. 100 vauhdissa aika puhdittomalta tuntui ja tärinää tuli ohjaustankoon. En tiedä oliko tuossa lyhennetty välejä, mutta KTM 390 Adventure tarjoaa minusta paljon paremman ajokokemuksen ja tuntuu tehokkaammalta. Sillä ajaa mukavasti 100 vauhtia. Tenere on ihan eriluokan pyörä, että jos siihen rahkeet riittää niin suosittelen, muuten katselisin 390 adventurea quickshifterillä. Sittenhän ehkä yksi voisi olla Husqvarnan 650 strada.Näin keski-iän tienoilla tekisi mieli moottoripyörää vaihtoehdoksi (ei verrattavissa) suhteessa kalliimmille sähköfillareille.
Aikaisempaa kokemusta ei ole ja ensiksi mietin, että jos ajaisi vain A2 kortin, mutta koska ikää on tuplasti vaaditun A2 verran, niin lienee järkevämpää ajaa suoraan A-kortti.
A2 ajatuksissani olin tykästynyt Hondan CB500 x malliin, mutta nyt kun ei tarvitse suoraan rajoittaa tehoja, niin tuon sijaan Yamahan Tenere 700 olisikin aika kiinnostava.
Mutta miksi Yamahan listahinta on Suomessa n. 30% korkeampi vs Ranska, Espanja, Saksa tai Ruotsi?
Tuskin muiden maiden web-sivuilta puuttuu alvit koska tuokaan ei selitä esim. World Raid mallin Suomi 17k vs Ranska 13k eur hintaeroa...
500x on kyl matkavauhdeissa paljon parempi kuin 390 adventure. Veikkaan että vuokralaitetta oli jotenkin "tuunattu", itellä tuli kuitenkin molemmilla +10 000km ajettua. Eihän mikään noista A2 laitteista mukavasti mene 120kmh mutta onhan Hondassa enempi vääntöä (ja tehoa) joka tulee alempaa käyttöön. Kotari heräilee vasta paljon myöhemmin kierrosalueella. Honda myös tärisee vähemmän, enempi painoa ja laadukaammat materiaalit auttaa paljon. Kotarin voimansiirto toimi paljon paremmin RC390:ssä kun Alastarolla pysty pitää kierrokset ~aina ylhäällä. Toki kotarissa on todella paljon parempi alusta niin toimii paremmin maastossa missä voi myös pitää kierrokset ylhäällä helpommin kuin kadulla seikkailessa.Kesällä oli päivän Kreikassa ajossa tuommoinen 500x. Hyvä pyörää ajaa ja käsitellä kun ajellaan alle 80kmh vauhtia. 100 vauhdissa aika puhdittomalta tuntui ja tärinää tuli ohjaustankoon. En tiedä oliko tuossa lyhennetty välejä, mutta KTM 390 Adventure tarjoaa minusta paljon paremman ajokokemuksen ja tuntuu tehokkaammalta. Sillä ajaa mukavasti 100 vauhtia. Tenere on ihan eriluokan pyörä, että jos siihen rahkeet riittää niin suosittelen, muuten katselisin 390 adventurea quickshifterillä. Sittenhän ehkä yksi voisi olla Husqvarnan 650 strada.
Kerro ihmeessä mihin päädyt lopulta!Hei! Olisiko vinkkiä mahdlliseksi seuraavaksi pöräksi? Nyt on alla Suzukin Intruder 1400VS. Mukava pyörä kurvailla mutta tälleen etukäteen vaihtoehtoja ajattelin alkaa arpomaan.
Vatimukset seuraavalle pyörälle:
- ruiskukone
- custom/cruiser/chopper -tyylinen
- lähtökohtaisesti luotettavan pyörän maineessa
- varaosia saisi saada sopuhintaan ja että niitä ylipäätän on kaupan
- mieluusti vähintään se 1400cc
- hinta: mielellään alle 6000e käytettynä
Pyörä tulee sellaiseen matka / sekalaiseen ajoon. Isohko koko ei haittaa, ehkä jopa plussaa.
Ja kiitos avusta jos tulee mieleen hyviä vaihtoehtoja!![]()
Hei! Olisiko vinkkiä mahdlliseksi seuraavaksi pöräksi? Nyt on alla Suzukin Intruder 1400VS. Mukava pyörä kurvailla mutta tälleen etukäteen vaihtoehtoja ajattelin alkaa arpomaan.
Vatimukset seuraavalle pyörälle:
- ruiskukone
- custom/cruiser/chopper -tyylinen
- lähtökohtaisesti luotettavan pyörän maineessa
- varaosia saisi saada sopuhintaan ja että niitä ylipäätän on kaupan
- mieluusti vähintään se 1400cc
- hinta: mielellään alle 6000e käytettynä
Pyörä tulee sellaiseen matka / sekalaiseen ajoon. Isohko koko ei haittaa, ehkä jopa plussaa.
Ja kiitos avusta jos tulee mieleen hyviä vaihtoehtoja!![]()
Itellä sama pyörä nyt ja vähän himottas tommonen VL 1500 (c 90 ) ruisku versio, olikohan vm. 2006-2010 näyttää vaan olevan aika harvinainen malli...
@Master_Of_Disaster @vs 1400, just selasin Nettimoton tarjonnan läpi eikä sieltä oikeen mitään löytynyt. Jotain Jammun Wild Stareja jne mutta nekin lienee kaasarivehkeitä - ja osien saannista en edes tiedä kun noita ei kai niin paljoa ole täällä liikkeellä.
Vaikeaa on, pakko tunnustaa! Kohta on varmaan joku helvetin Rocket III alla..![]()
Hei! Olisiko vinkkiä mahdlliseksi seuraavaksi pyöräksi? Nyt on alla Suzukin Intruder 1400VS. Mukava pyörä kurvailla mutta tälleen etukäteen vaihtoehtoja ajattelin alkaa arpomaan.
Vatimukset seuraavalle pyörälle:
- ruiskukone
- custom/cruiser/chopper -tyylinen
- lähtökohtaisesti luotettavan pyörän maineessa
- varaosia saisi saada sopuhintaan ja että niitä ylipäätän on kaupan
- mieluusti vähintään se 1400cc
- hinta: mielellään alle 6000e käytettynä
Pyörä tulee sellaiseen matka / sekalaiseen ajoon. Isohko koko ei haittaa, ehkä jopa plussaa.
Ja kiitos avusta jos tulee mieleen hyviä vaihtoehtoja!![]()
Väinökin voisi mennä, niitä ainakin on liikkeellä.
Minäkin katselin huvikseni mitä asettamillasi spekseillä nettimotossa oli, ja siellä tuli 6500e Rocket III vastaan. Koeajoin sellaista joskus ehkä 2004-05, ja vahvin muistikuva oli se vääntö jo silloin. Joskus kuvittelee että omassa busassa sitä on tarpeeksi, mutta sitten tosiaan muistuukin tuon möhkäleen koeajo. Ei se tosin raskaalta tuntunut kun pääsi liikkeelle, mutta en haluaisi nostaa sitä ylös kun sivujalka on uponnut sulavan kevätlumen pehmentämään maahan (ei tartte kysyä miksi tiedän miltä se tuntuu).Vaikeaa on, pakko tunnustaa! Kohta on varmaan joku helvetin Rocket III alla..![]()
Kanssa-autoilijoiden ärsyyntymiskeskustelussa nousi esiin offtopiccina joku uutisjuttu prätkän käsittelykokeen haastavuudesta ja sitten kelasinkin, että pitääpä kaivella techin moottorpiyöräketju ja tulla kertomaan omista prätkäkokemuksista. Ajoin kortin vasta varttuneemmalla iällä suoraan iso A 2,5 vuotta sitten keväällä. Olin nuorempana kyllä ajellut krossipyörillä, kavereiden mopoilla ilman korttia jne, ja ajokortti-ikäisenä ostin muutama vuosi sitten skobon 50cc nurkka ajoon, kun sitä saa ajokortilla ajella.
...
Toi käsittelykoe oli itelleni autokoulun pyörällä joka oli joku tollanen 60 heppanen pystyasentoinen naku/katuendurotyylinen aika kohtuullinen, mutta en mä sitä tolla kyykyllä varmaan kovin helpolla läpäisis, en kyllä toisaalta ymmärrä ihan noita hidasajopujotteluiden merkitystäkään liikenteessä liikkumiseen. Väistöt yms on toki ihan ymmärrettäviä.
Joo, nuo muut testit oli aika helppoja eikä hidasajokaan periaatteessa sen vaikeampaa ole, kun olen aktiivisesti pyöräillyt ja menihän ne kerrasta nappiin tolla autokoulun pyörällä, mutta tollasella ysärin lopun kierrosherkällä kaasarikyykyllä jonka ostin voisi olla eri tarina. En siinä hidasajosetissä ihan täysin hahmota miksei jalka saisi olla maassa, jos perustellaan jollain U-käännöksellä kun tie on poikki tai muuta vastaavaa parkkipaikalla tapahtuvaa veivausta, niin saatan käännellä pyörää ihan vaan jaloilla siirrellen nykyiselläänkin ja tuollainen hidasajo jää lähinä tuollaiseen suorempaan etenemiseen. Hyvin tuossa oppi kyllä sen takajarrun merkityksen tuossa hidasajossa, joka ei ehkä fillareilla samaan tapaan välity, kun jarrutusteho ja herkkyys on eri luokkaa eikä fillareissa monesti ole joustoa keulassa ja massaa vähemmän jne.Itse ajoin kortin näin keski-ikäisenä (nykyisellä kokeella) ja minusta koe oli suorastaan naurettavan helppo autokoulun kyykyllä. Ei se kyllä kylmiltään olisi mennyt kun paras mopoiluaika oli yli 20 vuotta aikaisemmin (), mutta se pari tuntia treenailua autokoulussa riitti kyllä ruhtinaallisesti kokeeseen.
Tuo hidasajo oli ainut hankalampi, mutta voi mennä osin sen piikkiin että kun koko ajo-opetus aloitettiin sillä niin hieman oli alkukankeutta muutenkin pyörän hallinnassaKouluttaja siinä kyllä koko ajan kehotti käyttämään koko alueen ja ajamaan reunoja pitkin niin tekisin testistä itselleni helpomman, mutta jotenkin itse vältin reunoja kuin ne olisivat hälyttimen valoverhot ja vedin turhankin pientä ympyrää...
Sinänsä ei mielestäni paskempi testi tuo hidasajokaan, tuollainen perus uukkari kadulla kun tie on poikki tms., mutta testissä on niin monta vaihetta pysähdyksineen että helppo mokata vaikka pyörä pysyisikin hyvin näpeissä.
Se väistötesti oli outo kun väistö oli lähes minimaalinen, kärjistettynä vähän kuin välttäisi ajamasta kaivonkannen päältä normaaliliikenteessä
Jarrutuskin oli tuollaisella modernilla abs-pyörällä helppoa kun senkus vetää jarrut pohjaan ja pyörä pysähtyy.