Mopokuumetta

Liittynyt
23.04.2023
Viestejä
36
Sellainen kypärä joka on sopivan tiivis päähän. 3 vuotta niin tää minun kypärä HJC R-PHA 70 oli niin hiljainen että ei tarvinut tulppia käyttää.
Itselläkin tuo RPHA 70 ja mulla ainakin visiirin yläpäästä tulee aina jotain tuulta läpi ja vihellystä jne. Mietin, että onkohan visiiri kasattu tehtaalta huonosti vai onko vaan ominaisuus?
 
Liittynyt
17.12.2021
Viestejä
28
Itselläkin tuo RPHA 70 ja mulla ainakin visiirin yläpäästä tulee aina jotain tuulta läpi ja vihellystä jne. Mietin, että onkohan visiiri kasattu tehtaalta huonosti vai onko vaan ominaisuus?
Ylempää ruuvia löysälle(tai molempia, mikäli tuossa tarvitsee) ja mekanismia hieman sisäänpäin, että visiiri asettuu tiivisteeseen nätisti.

Edit. Ylempää ruuvia tietystikin
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.04.2018
Viestejä
1 248
Tuollainen oli joskus 30v sitten haaveissa. Ei se pahalta näytä vieläkään vaikka onkin reilusti museoikäinen.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
463
Lauantaina aamuna lento Brisbanesta Canberraan ja sieltä sitten takaisin tuli ajettua, about ~1200km.
Viikonloppuu tässä oli aikaa niin jäi seikkailu lyhyeksi että melkolailla suurin osa moottoritietä sisämaan kautta.
Matkapyöränä ainakin tää r1150gs on parempi kun toi edellinen 08 Vstrom DL1000 millä ajelin 43000 kilsaa 3 vuoden aikana.

Thunderbolt Way oli ehkä matkan kohokohta




A4.jpg
20230827_090557.jpg
20230827_101426.jpg
20230827_101430.jpg
20230827_101854_001.jpg
20230827_102218.jpg
20230827_111655.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
171
Lauantaina aamuna lento Brisbanesta Canberraan ja sieltä sitten takaisin tuli ajettua, about ~1200km.
Viikonloppuu tässä oli aikaa niin jäi seikkailu lyhyeksi että melkolailla suurin osa moottoritietä sisämaan kautta.
Matkapyöränä ainakin tää r1150gs on parempi kun toi edellinen 08 Vstrom DL1000 millä ajelin 43000 kilsaa 3 vuoden aikana.

Thunderbolt Way oli ehkä matkan kohokohta




Upea Gessu. Ja väriki upea Mandarin gelb.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 152
Mikä on se kypärä, jossa ei tuuli soi eikä putki metkasta?
Tämä siis ei ole henkilökohtaisesti näille, vaan ihan sillä, että heti ostan kypärän jossa ei tuuli puhalla korvaan. Oma pyörä naku, ja tietysti ilman katteita. Pituutta itsellä 180cm, ja tuntuu että joka vehkeessä kypärä "puhaltaa". Olisiko jotain suosituksia, ja miten näitä testataan? Ihan kypärä päähän ja kovaa ajoa, josta seuraava?
Schuberth muinoin mainosti itseään hiljaisimmaksi kypäräksi markkinoilla. Taisi joissakin testeissä sisämelu jäädä alle 95dB, tämä toki omien hatarien muistikuviin pohjautuen.
Mutta tuskin he mitään ovat niin radikaalisesti muuttaneet, että merkistä olisi meluisampi tullut.

Moniin kypäriin on myös saatavilla sellaisia "leuanaluslappusia". Mitä lienee oikealta nimeltään, mutta ne hiljentävät myös hyvin melua kypärän sisällä. Voit vaikka kokeilla sellaisen vaikutusta laittamalla ajaessa käden leuan alle.
 
Liittynyt
11.04.2022
Viestejä
140
Schuberth muinoin mainosti itseään hiljaisimmaksi kypäräksi markkinoilla. Taisi joissakin testeissä sisämelu jäädä alle 95dB, tämä toki omien hatarien muistikuviin pohjautuen.
Mutta tuskin he mitään ovat niin radikaalisesti muuttaneet, että merkistä olisi meluisampi tullut.

Moniin kypäriin on myös saatavilla sellaisia "leuanaluslappusia". Mitä lienee oikealta nimeltään, mutta ne hiljentävät myös hyvin melua kypärän sisällä. Voit vaikka kokeilla sellaisen vaikutusta laittamalla ajaessa käden leuan alle.
Itse käytän Shoei Neotec 2:sta jossa on tuo leukalappu vakiona. Kypärä on kaikista aikojen saatossa käyttämistä avattavista kypäristä hiljasin (käytän aina avattavia koska rillit), vaikka ei edeltäjä Neotec 1 sekään kovin äänekäs ollut. Käytän aina busalla ajaessa korvatulppia (tavalliset Earit tai 3M:n keltaiset). Toisaalta, kun lähden Savagella papattelemaan kypärä vaihtuu avokypärään, ja kun sillä pyörällä vauhti harvoin nousee yli 80kmh niin tulpille (tai hiljaiselle kypärälle) ei ole tarvetta. Täällä jotain matkapainotteista koostetta hiljaisista nykymalleista.
 
Liittynyt
17.04.2017
Viestejä
467
Mulla kyllä pitää olla korvatulppat muuten toi tuulenmelu alkaa käydä korville(Kuule jopa se mopon äänet paremin kun ei tuulemelu peitä sitä). Ehkä pitää hankia uusi kypärä ensi vuodeksi, tänään vuonna tuli se 5v täyteen.
Onko tullut ajettua bussilla pitkää reissua? Lukemattomia 100-200km pätkiä tullut ajettua, mutta rykäisin tuossa viime sunnuntaina ekaa kertaa pidemmän, 917,5km päivälenkin. Mikään paikka ei ollut milleskään, olisin pikemminkin voinut lähteä vaikka nukkumisen jälkeen uudelleen. Käsittämätön peli kyllä ja laite menee kuin kiskoilla kovemmissa nopeuksissa.
 
Liittynyt
11.04.2022
Viestejä
140
Onko tullut ajettua bussilla pitkää reissua? Lukemattomia 100-200km pätkiä tullut ajettua, mutta rykäisin tuossa viime sunnuntaina ekaa kertaa pidemmän, 917,5km päivälenkin. Mikään paikka ei ollut milleskään, olisin pikemminkin voinut lähteä vaikka nukkumisen jälkeen uudelleen. Käsittämätön peli kyllä ja laite menee kuin kiskoilla kovemmissa nopeuksissa.
Pisin päivämatka omalla bussilla (Gen-2) oli huhtikuussa 2010 Italian Genoasta Madridiin Espanjaan, Zaragozan kautta. Yhteensä noin 1460km ja alle 14 tuntia (saatoin ehkä hetkellisesti ylittää suurimman sallitun jollakin autiolla maksutiellä). Sama kokemus, kropassa ei tuntunut juuri miltään, mutta henkisesti hieman väsy fiilis. Jouduin Barcelonasta länteen vuoristossa ukkosmyrskyyn, vaati hieman soveltamista ajamiseen kun salamat iski maahan 500 metrin päähän. Yhdyn täysin ylläolevaan, käsittämätön ja vakaa peli, myös rajoittamattomissa autobaanavauhdeissa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 372
Lauantaina aamuna lento Brisbanesta Canberraan ja sieltä sitten takaisin tuli ajettua, about ~1200km.
Viikonloppuu tässä oli aikaa niin jäi seikkailu lyhyeksi että melkolailla suurin osa moottoritietä sisämaan kautta.
Matkapyöränä ainakin tää r1150gs on parempi kun toi edellinen 08 Vstrom DL1000 millä ajelin 43000 kilsaa 3 vuoden aikana.

Thunderbolt Way oli ehkä matkan kohokohta




Toimititko prätkän etupeltoon jollain palvelulla lähtöpaikkaan vai miten toimit?
 
Liittynyt
21.09.2018
Viestejä
2 898
Itsellä on tuollaiset, ja olen tykännyt:
Miinuksena voi sanoa, ettei mukana tule asetinta (sitä tikkua mikä helpottaa korvaan pistämistä).
Pääsin nyt vasta testaamaan näitä paskojen ajokelien vuoksi, mutta täytyy sanoa että on kyllä hyvät. Tuulen humina ei kuulu enää ollenkaan ja silti musiikki soi hyvin läpi. Muun liikenteen äänistä en osaa sanoa juuta enkä jaata, kun vasta reilun tunnin ajellut nämä päässä. Jäin Helsingin ytimessä mielenosotuksen takia jumiin ja poliisisedän puheet kuulin selkeästi, kun tuli kertomaan mikä tilanne on päällä. Ja näissä ainakin on sellainen kiinteä tikku mistä voi helposti sulloa päähän tulpat.
 

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 107
Oletteko muuten käyttäneet moottorin pesuaineita prätkän moottorissa? Esimerkiksi STP Engine Flush.
Vaihdoin keväällä öljyt Motul 5000 -> 5100 ja nyt pyörässä palaa öljyvalo jonkin aikaa kylmänä käynnistyksen jälkeen. Öljyä koneessa kuitenkin on ja valmistajan mukaan öljyn pitäisi sopia pyörään. Voisi kokeilla koneen puhdistusta seuraavan öljynvaihdon yhteydessä.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Oletteko muuten käyttäneet moottorin pesuaineita prätkän moottorissa? Esimerkiksi STP Engine Flush.
Vaihdoin keväällä öljyt Motul 5000 -> 5100 ja nyt pyörässä palaa öljyvalo jonkin aikaa kylmänä käynnistyksen jälkeen. Öljyä koneessa kuitenkin on ja valmistajan mukaan öljyn pitäisi sopia pyörään. Voisi kokeilla koneen puhdistusta seuraavan öljynvaihdon yhteydessä.
Onko viskositeetti sama?
 

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 107
Onko viskositeetti sama?
Muistaakseni on mutta pitää tarkistaa! Enpäs ajatellutkaan että samalla nimellä myydään eri viskositeetin öljyä. Voi hyvin olla eri viskositeetti kun en purkkia kovin tarkasti tutkinut, varmistin vaan valmistajan sivulta että nimellä sopii pyörään. Vähän hätäisesti tuli napattua öljy kun olin Motonetissä muilla asioilla käymässä :)
 
Liittynyt
26.04.2017
Viestejä
28
Näin keski-iän tienoilla tekisi mieli moottoripyörää vaihtoehdoksi (ei verrattavissa) suhteessa kalliimmille sähköfillareille.
Aikaisempaa kokemusta ei ole ja ensiksi mietin, että jos ajaisi vain A2 kortin, mutta koska ikää on tuplasti vaaditun A2 verran, niin lienee järkevämpää ajaa suoraan A-kortti.
A2 ajatuksissani olin tykästynyt Hondan CB500 x malliin, mutta nyt kun ei tarvitse suoraan rajoittaa tehoja, niin tuon sijaan Yamahan Tenere 700 olisikin aika kiinnostava.

Mutta miksi Yamahan listahinta on Suomessa n. 30% korkeampi vs Ranska, Espanja, Saksa tai Ruotsi?
Tuskin muiden maiden web-sivuilta puuttuu alvit koska tuokaan ei selitä esim. World Raid mallin Suomi 17k vs Ranska 13k eur hintaeroa...
 
Liittynyt
26.04.2017
Viestejä
28
lol, aivan, kiitos :D
Taitaa ollakin aika merkityksellinen vs. kun hinta nousee aika monta tonnia vs tuo Hondan CB500X, jossa autovero ei tuntunut vielä näin paljoa...
 
Liittynyt
11.04.2022
Viestejä
140
Olipa eilen paljon pyöriä liikeellä :thumbsup: oisko se "viimeisen kesälauantain" efekti
Jep. Mekin lähdettiin eilen neljän ukon voimin syysajelulle, Lahden moottoripyörämuseo ensimmäisenä kohteena. Sielläkin parkissa useita kymmeniä pyöriä, ja paljon porukkaa mm. museon hienoa Jawa-näyttelyä katselemassa. Ensi viikonloppuna siellä on Royal Enfield koeajot yleisölle (Himalayan on hieman kiinnostanut itseäkin, ehkä lähden taas sinne).

Matkan varrella kohdattiin myös usean kymmenen mopon joukon, enimmäkseen vanhoja Tuntureita ja muutama harvinainen Suzuki Solifer. Lämmitti kaltaiseni vanhan setämiehen nostalgista sydäntä nähdä noita liikkeellä noinkin lukuisina. Jotain 350km tuli mittariin kauniissa syys-säässä.
 
Liittynyt
11.04.2022
Viestejä
140
Aikaisempaa kokemusta ei ole ja ensiksi mietin, että jos ajaisi vain A2 kortin, mutta koska ikää on tuplasti vaaditun A2 verran, niin lienee järkevämpää ajaa suoraan A-kortti.
A2 ajatuksissani olin tykästynyt Hondan CB500 x malliin, mutta nyt kun ei tarvitse suoraan rajoittaa tehoja, niin tuon sijaan Yamahan Tenere 700 olisikin aika kiinnostava.
Jos ei ole minkäänlaista ajokokemusta moottoripyöristä tai edes mopoista, iästä riippumatta, niin en täysin varuksetta välttämättä suosittelisi ensipyöräksi mitään ihan upouutta laitetta, oli se minkä hintainen tai tehoinen tahansa. Ensimmäisen vuoden ajaisin jollakin pienemmällä halvahkolla nakupyörällä (esim. Kawa ER500, Honda CB500 tms), jossa ei haittaa KUN sen kaataa parkkipaikalla, syksyn liukkaisiin lehtiin tai öljyläikkään (olen aikojen saatossa tehnyt kaikkea tuota ja enemmänkin). Ja jos lompakko riittää niin satsaisin ehkä johonkin hieman uudempaan jossa ainakin abs-jarrut. Vasta sen ensimmäisen harjoitteluvuoden jälkeen harkitsisin vaihtamista aivan uuteen ja mahdollisesti tehokkaampaan.

Vaikka helppoahan tässä minun on viisastella ja olla tietävinäni paremmin kun ei ole ihan vielä edes 30 vuotta ajokokemusta takana. Oli miten oli, suosittelen vahvasti harrastuken aloittamista pyörästä riippumatta! Eikä myöskään kannata kuunnella ketään joka naljailee jostain setämiesten keski-iän kriisistä tms, ne on vaan kateellisia meille :).
 
Liittynyt
28.07.2017
Viestejä
885
Voiko alumiinia taittaa ihan kylmiltään ? Pitäisi tehdä vilkuille jokin rauta taakse ja alumiini tietysti oli kevein ja helpoin. Muistaakseni täällä on kuitenkin ollut juttua katkenneista kilpitelineistä jne. joiden alumiinin tärinä on murtanut ? Olisiko ihan perus rauta parempi ?

Ei se monimutkainen teline ole eli käytännössä vain suoraa lattaa josta päät taitetaan 90 asteen kulmaan.
 
Liittynyt
15.07.2022
Viestejä
456
Voi taivuttaa kylmiltään. Kun oletan että kyseessä joku muutaman millin paksuinen levy josta askarrellaan.

Alumiiniseoksia on useaa lajia. Toiset kestää taivuttamista, ja muita voimia paremmin kuin toiset laadut.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 152
Ne katkenneet kilpitelineet johtuu siitä, että se kilpi pääsee tärisemään -> rasittaa ja väsyttää telinettä -> teline repeää (tai siis käytännössä väsyy ja murtuu).
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Voiko alumiinia taittaa ihan kylmiltään ? Pitäisi tehdä vilkuille jokin rauta taakse ja alumiini tietysti oli kevein ja helpoin. Muistaakseni täällä on kuitenkin ollut juttua katkenneista kilpitelineistä jne. joiden alumiinin tärinä on murtanut ? Olisiko ihan perus rauta parempi ?

Ei se monimutkainen teline ole eli käytännössä vain suoraa lattaa josta päät taitetaan 90 asteen kulmaan.
Mulla meni juuri alumiininen teline poikki, taivutin teräksestä uuden, katsotaan kauan se nyt kestää...
 
Liittynyt
28.07.2017
Viestejä
885
Voi taivuttaa kylmiltään. Kun oletan että kyseessä joku muutaman millin paksuinen levy josta askarrellaan.

Alumiiniseoksia on useaa lajia. Toiset kestää taivuttamista, ja muita voimia paremmin kuin toiset laadut.
Ne katkenneet kilpitelineet johtuu siitä, että se kilpi pääsee tärisemään -> rasittaa ja väsyttää telinettä -> teline repeää (tai siis käytännössä väsyy ja murtuu).
Mulla meni juuri alumiininen teline poikki, taivutin teräksestä uuden, katsotaan kauan se nyt kestää...
Tärinälle tuokin todennäköisesti altistuu reilusti koska on kuvan mukainen eli kuvassa näkyvää alumiinin väristä osaa olen tekemässä. Tulee myös samalla tavalla kiinni kilpitelineeseen joka on takalokasuojassa kiinni. Kuva hämää sen verran, että kilpitelineen "kolmio" on oikeasti lokasuojassa kiinni noista näkyvistä pulteista. Olettaisin että kyllä V2 tuota takalokariakin jonkun verran väpättää. Ei siinä tietysti sen vakavampaa tapahdu kuin pelästyminen ja vilkku saattaa ampua metsikköön. Ikävää tietty jos satasen vilkuista toinen häviää :)

classic-rear-mudguard.jpg
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 361
Pitäisiköhän ostaa jokin "oikea" pyörä :hmm:
Sähkömopo löytyy, mutta jos kuitenkin jotain jolla pysyisi liikenteen mukana myös keskustan ulkopuolella vaikka vain työmatkaa ajankin...
Tykkään kyllä hiljaisuudesta, "automaatista" ja nollaa lähestyvästä huollontarpeesta, mutta eipä noita tehokkaampia sähkövehkeitä ole järkevään hintaan vaikka muuten jokin Zero kelpaisikin :asif:

Tykkään klassisesta lookista tyyliin 70&80-luvun CB:t, mutta siinä mennään vähän päinvastaiseen suuntaan noin joka ominaisuudessa :cigar2:
 

vasu

Tukijäsen
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
226
Pitäisiköhän ostaa jokin "oikea" pyörä :hmm:
Sähkömopo löytyy, mutta jos kuitenkin jotain jolla pysyisi liikenteen mukana myös keskustan ulkopuolella vaikka vain työmatkaa ajankin...
Tykkään kyllä hiljaisuudesta, "automaatista" ja nollaa lähestyvästä huollontarpeesta, mutta eipä noita tehokkaampia sähkövehkeitä ole järkevään hintaan vaikka muuten jokin Zero kelpaisikin :asif:

Tykkään klassisesta lookista tyyliin 70&80-luvun CB:t, mutta siinä mennään vähän päinvastaiseen suuntaan noin joka ominaisuudessa :cigar2:
Saahan noita retromman näköisiä laitteita uutenakin, esimerkiksi Yamaha XSR
1694803431589.png


Kawasaki W800
1694803621115.png


Monet triuphit on omaan silmään vanhoja tyylejä kunnioittavia. Husselta svartpilen jne.
 
Liittynyt
28.07.2017
Viestejä
885
Pitäisiköhän ostaa jokin "oikea" pyörä :hmm:
Sähkömopo löytyy, mutta jos kuitenkin jotain jolla pysyisi liikenteen mukana myös keskustan ulkopuolella vaikka vain työmatkaa ajankin...
Tykkään kyllä hiljaisuudesta, "automaatista" ja nollaa lähestyvästä huollontarpeesta, mutta eipä noita tehokkaampia sähkövehkeitä ole järkevään hintaan vaikka muuten jokin Zero kelpaisikin :asif:

Tykkään klassisesta lookista tyyliin 70&80-luvun CB:t, mutta siinä mennään vähän päinvastaiseen suuntaan noin joka ominaisuudessa :cigar2:
Retro-pyörät on aina olleet lähellä sydäntä niin tuli tutkittua aika paljon eri vaihtoehtoja noin vuosi sitten ennen valintaa;
Moto Guzzi V7
BMW R9T
Ducati Scrambler
Kawasaki W650/W800
Indian FTR1200
Yamaha XSR
Royal Enfield Interceptor 650
Triumph Speed Twin/Street Twin

Noista sitten valitsemaan ominaisuuksien ja budjetin perusteella :)
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 361
Saahan noita retromman näköisiä laitteita uutenakin, esimerkiksi Yamaha XSR


Kawasaki W800


Monet triuphit on omaan silmään vanhoja tyylejä kunnioittavia. Husselta svartpilen jne.
Tai BMW R NineT:n eri versiot.
Kyllä minä uusistakin pyöristä löydän paljon mieluisia jos ulkonäkö on ainut kriteeri :cigar2:

Edit. Jos tässä kuukauden himmailee niin pahin himo syksyn ja talven myötä hiipuu, mutta riski on että tulee pahempana keväällä :nb:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.07.2017
Viestejä
885
Tai BMW R NineT:n eri versiot.
Kyllä minä uusistakin pyöristä löydän paljon mieluisia jos ulkonäkö on ainut kriteeri :cigar2:

Edit. Jos tässä kuukauden himmailee niin pahin himo syksyn ja talven myötä hiipuu, mutta riski on että tulee pahempana keväällä :nb:
Parhaat diilit tehdään syksyllä.
 
Liittynyt
28.07.2017
Viestejä
885
No se juuri. Aivot sanoo "en tarvitse, mutta hei nythän olisi paras hetki ostaa" :whistling:
Jos fiilis on kohdillaan niin katselemaan ja ostamaan vaan. Keväällä voi taas olla eri fiilis ostamisen suhteen ja sitten kesällä ketuttaa "miksen" :D Toki jos nyt ei löydy sopivaa niin keväällä SAATTAA olla parempi valikoima. Aika moni myy syksyllä pois kun ei ole säilytyspaikkaa tai ei homma kiinnostanutkaan.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
217
Näin keski-iän tienoilla tekisi mieli moottoripyörää vaihtoehdoksi (ei verrattavissa) suhteessa kalliimmille sähköfillareille.
Aikaisempaa kokemusta ei ole ja ensiksi mietin, että jos ajaisi vain A2 kortin, mutta koska ikää on tuplasti vaaditun A2 verran, niin lienee järkevämpää ajaa suoraan A-kortti.
A2 ajatuksissani olin tykästynyt Hondan CB500 x malliin, mutta nyt kun ei tarvitse suoraan rajoittaa tehoja, niin tuon sijaan Yamahan Tenere 700 olisikin aika kiinnostava.

Mutta miksi Yamahan listahinta on Suomessa n. 30% korkeampi vs Ranska, Espanja, Saksa tai Ruotsi?
Tuskin muiden maiden web-sivuilta puuttuu alvit koska tuokaan ei selitä esim. World Raid mallin Suomi 17k vs Ranska 13k eur hintaeroa...
Kesällä oli päivän Kreikassa ajossa tuommoinen 500x. Hyvä pyörää ajaa ja käsitellä kun ajellaan alle 80kmh vauhtia. 100 vauhdissa aika puhdittomalta tuntui ja tärinää tuli ohjaustankoon. En tiedä oliko tuossa lyhennetty välejä, mutta KTM 390 Adventure tarjoaa minusta paljon paremman ajokokemuksen ja tuntuu tehokkaammalta. Sillä ajaa mukavasti 100 vauhtia. Tenere on ihan eriluokan pyörä, että jos siihen rahkeet riittää niin suosittelen, muuten katselisin 390 adventurea quickshifterillä. Sittenhän ehkä yksi voisi olla Husqvarnan 650 strada.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
110
Kesällä oli päivän Kreikassa ajossa tuommoinen 500x. Hyvä pyörää ajaa ja käsitellä kun ajellaan alle 80kmh vauhtia. 100 vauhdissa aika puhdittomalta tuntui ja tärinää tuli ohjaustankoon. En tiedä oliko tuossa lyhennetty välejä, mutta KTM 390 Adventure tarjoaa minusta paljon paremman ajokokemuksen ja tuntuu tehokkaammalta. Sillä ajaa mukavasti 100 vauhtia. Tenere on ihan eriluokan pyörä, että jos siihen rahkeet riittää niin suosittelen, muuten katselisin 390 adventurea quickshifterillä. Sittenhän ehkä yksi voisi olla Husqvarnan 650 strada.
500x on kyl matkavauhdeissa paljon parempi kuin 390 adventure. Veikkaan että vuokralaitetta oli jotenkin "tuunattu", itellä tuli kuitenkin molemmilla +10 000km ajettua. Eihän mikään noista A2 laitteista mukavasti mene 120kmh mutta onhan Hondassa enempi vääntöä (ja tehoa) joka tulee alempaa käyttöön. Kotari heräilee vasta paljon myöhemmin kierrosalueella. Honda myös tärisee vähemmän, enempi painoa ja laadukaammat materiaalit auttaa paljon. Kotarin voimansiirto toimi paljon paremmin RC390:ssä kun Alastarolla pysty pitää kierrokset ~aina ylhäällä. Toki kotarissa on todella paljon parempi alusta niin toimii paremmin maastossa missä voi myös pitää kierrokset ylhäällä helpommin kuin kadulla seikkailessa.

Nopeet plussat ja miinukset:
Honda CB500X:
+ mukavampi isolla tiellä
+ parempi laatutuntuma (vertaa esim satulan lukitusta)
- painava & painopiste korkeallahkolla

KTM 390 Adventure
+ alusta
+ quicksifter
+ takarenkaalta saa ABS pois päältä
+- luistonesto, ei oikein toimi yksimukisessa pienillä kierroksilla.
- moottorinjäähdytys tulee jaloille (Hondassa ei tule)
- kalliimpi vakuutus
- tuulelta/sateelta suojaus huonompi
- sateen jälkeen tiputtaa vedet peileistä käsille kun suoristaa pyörän jalalta
- olisi parempi ilman "äly"toimintoja, ne ei toimi ikinä kunnolla
- käynnistyy huonosti kylmällä

Onhan toi Honda vähä tylsä prätkäksi mutta siinä ei oo yritetty mitään ihmeellistä, se vaan toimii ja käynnistyy aina kuin palmun alta.
 
Liittynyt
19.04.2023
Viestejä
310
Tämä ketju taitaa olla Tech-BBS:n MP-ketju? Ei oikein muuta ainakaan löytynyt.

Eipä mulla mitään muuta ihmeempää.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 625
Kanssa-autoilijoiden ärsyyntymiskeskustelussa nousi esiin offtopiccina joku uutisjuttu prätkän käsittelykokeen haastavuudesta ja sitten kelasinkin, että pitääpä kaivella techin moottorpiyöräketju ja tulla kertomaan omista prätkäkokemuksista. Ajoin kortin vasta varttuneemmalla iällä suoraan iso A 2,5 vuotta sitten keväällä. Olin nuorempana kyllä ajellut krossipyörillä, kavereiden mopoilla ilman korttia jne, ja ajokortti-ikäisenä ostin muutama vuosi sitten skobon 50cc nurkka ajoon, kun sitä saa ajokortilla ajella.

Eka vuosi prätkäkortillisena tuli oltua ilman prätkää, mutta nyt sitten toisen kesän eli viime vuoden kesän kärvisteltyäni investoin veronpalautukset tollaseen ysäri lopun srad 600 gixxeriin. Talvi meni perushuoltoja tehdessä, pyörässä oli 77t kilsaa mittarissa, mutta mitään isompaa valittamista ei sen kummemmin löytynyt. Toinen etuiskarin stefa vuosi, joten se piti luonnollisesti vaihtaa, huolsin sitten iskaripumput kokonaisuudessaan. Ryyppyvaijeri oli vaihtoa vaille ja sit perus öljyt, jäähdytysnesteet, jarrunesteet yms. Pientä venttiilinnostajien rallatusta kone pitää, mutta se lienee kovilla nostajilla enemmänkin sääntö kuin poikkeus. Alkukesästä tulikin vedettyä frendin kanssa road trip henkinen setti virossa mutta muuten pärräily maistui pikkasen vähän ja ens kesäksi pitäs keksiä vähän enemmän reissun tapasta.

Toi käsittelykoe oli itelleni autokoulun pyörällä joka oli joku tollanen 60 heppanen pystyasentoinen naku/katuendurotyylinen aika kohtuullinen, mutta en mä sitä tolla kyykyllä varmaan kovin helpolla läpäisis, en kyllä toisaalta ymmärrä ihan noita hidasajopujotteluiden merkitystäkään liikenteessä liikkumiseen. Väistöt yms on toki ihan ymmärrettäviä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 598
Hei! Olisiko vinkkiä mahdlliseksi seuraavaksi pyöräksi? Nyt on alla Suzukin Intruder 1400VS. Mukava pyörä kurvailla mutta tälleen etukäteen vaihtoehtoja ajattelin alkaa arpomaan. :)

Vatimukset seuraavalle pyörälle:
- ruiskukone
- custom/cruiser/chopper -tyylinen
- lähtökohtaisesti luotettavan pyörän maineessa
- varaosia saisi saada sopuhintaan ja että niitä ylipäätän on kaupan
- mieluusti vähintään se 1400cc
- hinta: mielellään alle 6000e käytettynä

Pyörä tulee sellaiseen matka / sekalaiseen ajoon. Isohko koko ei haittaa, ehkä jopa plussaa.

Ja kiitos avusta jos tulee mieleen hyviä vaihtoehtoja! :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.07.2022
Viestejä
456
Hei! Olisiko vinkkiä mahdlliseksi seuraavaksi pöräksi? Nyt on alla Suzukin Intruder 1400VS. Mukava pyörä kurvailla mutta tälleen etukäteen vaihtoehtoja ajattelin alkaa arpomaan. :)

Vatimukset seuraavalle pyörälle:
- ruiskukone
- custom/cruiser/chopper -tyylinen
- lähtökohtaisesti luotettavan pyörän maineessa
- varaosia saisi saada sopuhintaan ja että niitä ylipäätän on kaupan
- mieluusti vähintään se 1400cc
- hinta: mielellään alle 6000e käytettynä

Pyörä tulee sellaiseen matka / sekalaiseen ajoon. Isohko koko ei haittaa, ehkä jopa plussaa.

Ja kiitos avusta jos tulee mieleen hyviä vaihtoehtoja! :)
Kerro ihmeessä mihin päädyt lopulta!

Itellä oli aika samoilla spekseillä viime keväänä ajatukset, silloin alkuvaiheessa kun pyörää katselin. Pikkuhiljaa nostin budjettia ja aloin uudempiakin ja ihan uusiakin kattomaan.
Päädyin lupulta ostamaan Vrodin (2013NRS), tässä kävi sitten ohrasesti kaikkien kiemuroiden ja ikävien sattumuksien jälkeen ja taas avoinna ehdotuksille/ajatuksille mitä alle.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
105
Itellä sama pyörä nyt ja vähän himottas tommonen VL 1500 (c 90 ) ruisku versio, olikohan vm. 2006-2010 näyttää vaan olevan aika harvinainen malli...
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
105
Hei! Olisiko vinkkiä mahdlliseksi seuraavaksi pöräksi? Nyt on alla Suzukin Intruder 1400VS. Mukava pyörä kurvailla mutta tälleen etukäteen vaihtoehtoja ajattelin alkaa arpomaan. :)

Vatimukset seuraavalle pyörälle:
- ruiskukone
- custom/cruiser/chopper -tyylinen
- lähtökohtaisesti luotettavan pyörän maineessa
- varaosia saisi saada sopuhintaan ja että niitä ylipäätän on kaupan
- mieluusti vähintään se 1400cc
- hinta: mielellään alle 6000e käytettynä

Pyörä tulee sellaiseen matka / sekalaiseen ajoon. Isohko koko ei haittaa, ehkä jopa plussaa.

Ja kiitos avusta jos tulee mieleen hyviä vaihtoehtoja! :)
Itellä sama pyörä nyt ja vähän himottas tommonen VL 1500 (c 90 ) ruisku versio, olikohan vm. 2006-2010 näyttää vaan olevan aika harvinainen malli...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 598
@Master_Of_Disaster @vs 1400, just selasin Nettimoton tarjonnan läpi eikä sieltä oikeen mitään löytynyt. Jotain Jammun Wild Stareja jne mutta nekin lienee kaasarivehkeitä - ja osien saannista en edes tiedä kun noita ei kai niin paljoa ole täällä liikkeellä.

Vaikeaa on, pakko tunnustaa! Kohta on varmaan joku helvetin Rocket III alla.. :D
 
Liittynyt
28.07.2017
Viestejä
885
@Master_Of_Disaster @vs 1400, just selasin Nettimoton tarjonnan läpi eikä sieltä oikeen mitään löytynyt. Jotain Jammun Wild Stareja jne mutta nekin lienee kaasarivehkeitä - ja osien saannista en edes tiedä kun noita ei kai niin paljoa ole täällä liikkeellä.

Vaikeaa on, pakko tunnustaa! Kohta on varmaan joku helvetin Rocket III alla.. :D
Vaikken välitä "möhköpyöristä" niin se uusin Rocket on aivan järjettömän hieno :D
 
Liittynyt
24.08.2018
Viestejä
186
Hei! Olisiko vinkkiä mahdlliseksi seuraavaksi pyöräksi? Nyt on alla Suzukin Intruder 1400VS. Mukava pyörä kurvailla mutta tälleen etukäteen vaihtoehtoja ajattelin alkaa arpomaan. :)

Vatimukset seuraavalle pyörälle:
- ruiskukone
- custom/cruiser/chopper -tyylinen
- lähtökohtaisesti luotettavan pyörän maineessa
- varaosia saisi saada sopuhintaan ja että niitä ylipäätän on kaupan
- mieluusti vähintään se 1400cc
- hinta: mielellään alle 6000e käytettynä

Pyörä tulee sellaiseen matka / sekalaiseen ajoon. Isohko koko ei haittaa, ehkä jopa plussaa.

Ja kiitos avusta jos tulee mieleen hyviä vaihtoehtoja! :)
Mites väinö?


edit: Työkaverilla joku 1500 vn, vaihtoi 1100 viragon siihen, ja on kehunut väinön maasta taivaaseen, omakohtaista kokemusta ei oo
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.04.2022
Viestejä
140
Vaikeaa on, pakko tunnustaa! Kohta on varmaan joku helvetin Rocket III alla.. :D
Minäkin katselin huvikseni mitä asettamillasi spekseillä nettimotossa oli, ja siellä tuli 6500e Rocket III vastaan. Koeajoin sellaista joskus ehkä 2004-05, ja vahvin muistikuva oli se vääntö jo silloin. Joskus kuvittelee että omassa busassa sitä on tarpeeksi, mutta sitten tosiaan muistuukin tuon möhkäleen koeajo. Ei se tosin raskaalta tuntunut kun pääsi liikkeelle, mutta en haluaisi nostaa sitä ylös kun sivujalka on uponnut sulavan kevätlumen pehmentämään maahan (ei tartte kysyä miksi tiedän miltä se tuntuu).
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
171
Butjettia joutunet vähä venäyttää että Hoodeen saat. Taitaa 9000€ nurkilla alkaa ruiskulla olevia saamaan. Ehkä.

Ite jos customin laittasin joskus niin HD se ois kyllä.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
241 632
Viestejä
4 222 023
Jäsenet
71 072
Uusin jäsen
Maker's Marq

Hinta.fi

Ylös Bottom