Mopokuumetta

2009 Dyna. Kyselin siltä tyypiltä huollossa niin hän sanoi, että näissä ei abs malleissä käytetään dot 5 ja abs pyörissä dot4. Aloin vaan tuota sekottumista miettimään, kun ohjekirjassa lukee dot4.
Kyllä se siinä säiliön kannesa lukee. Melko varmasti on vähä menny mäskit sekasin. Saa sen sillä keinolla tukkoon paikat.
 
Kyllä se siinä säiliön kannesa lukee. Melko varmasti on vähä menny mäskit sekasin. Saa sen sillä keinolla tukkoon paikat.

Kannessa lukee dot 5 ja sitä siellä oli ja samaa lisäsin itse. Myös huolto kuitissa luki, että olisi laitettu keväällä dot 5. Ja samaa laittoi myös nyt. Joten siitä nyt tuskin lopulta oli kyse ellei ensimmäisessä huollossa laitettu silti dot 4 huoltokirjan mukaan vaikka kuitissa kuitenki dot 5.

Edti. Mielenkiinnosta kysyn tietääkö joku mitä tapahtuu, jos nesteitä sekottaa? Tapahtuuko esim. edellä mainittua nesteiden ”puuroutumista” joka saa paikat tukkoon vai jotain muuta?
 
Viimeksi muokattu:
Nyt toimii jarrut :D pääsylinteri putsattu ja satulan työsylinterissäkin jotain herkistelyä tehty. Jarrukahvan mikrokytkimen yksi pinni oli irti ja kytkin ei palautunut riittävästi mikä aiheutti hd:ssa tyypillistä jarruvalon kokoajan palamista. Tätä asiaa itseasiassa lähdinkin korjaamaan mistä koko homma sai alkunsa. Eli huomasin ajon jälkeen, että jarruvalo palaa kokoajan. Korjaus tähän on laittaa jokin ”uloke” kahvan sisään joka painaa mikrokytkintä pohjaan ettei jarruvalo pala kokoajan. Pyörittelin kahvaa siinä propun pätkää liimatessa kahvan sisään ja onnistuin sitten kääntämään säiliön ylös alasin ja ilmaa pääsi jarruihin. 260e köyhempänä + jarrunesteet ja työkalut mitä hommasin koko operaatiota varten :D halvemmaksi olisi ollut viedä suoraan pajalle, mutta asian piti olla yksinkertaista.

Tekemällä oppii eikä se ole mikään häpeä luovuttaa jos ei vaan onnistu. Tyhmempää se olisi jääräpäisesti hakata päätä seinään :) Varsinkin jarrujen kanssa on tullut opittua kantapään kautta vaikka mitä mm. se että kun käyttää kompuralla imua nipasta niin kannattaa laittaa puhelin äänettömälle :D Joskus vaihdoin nesteitä ja käytin motonetistä ostettua alipainevekotinta. Kaikki hyvin ja lisäisin nestettä säiliöön sitä mukaa kun hävisi kunnes puhelin soi ja vastasin. Ei siinä montaa sekuntia mennyt kun kuului korina ja tajusin virheeni :D Kyseisessä pyörässä oli vielä sellainen konstruktio, että ilmaukseen piti irroittaa koko takasatula ja nostaa nippareilla tms ylös. Ketutti mutta oppipahan !
Oli sitten auto tai mp niin jarruissa kun on jotain niin kannattaa vaan suosiolla laittaa kaikki uutta sen tiivistehipostelun sijaan.

Jarrunesteet on vähän kuin jäähdytinnesteet. Tuurilla voi koittaa mutta varmin on vaihtaa kokonaan ja kirjoittaa sitten ylös mitä siellä oikeasti on.
 
Kannessa lukee dot 5 ja sitä siellä oli ja samaa lisäsin itse. Myös huolto kuitissa luki, että olisi laitettu keväällä dot 5. Ja samaa laittoi myös nyt. Joten siitä nyt tuskin lopulta oli kyse ellei ensimmäisessä huollossa laitettu silti dot 4 huoltokirjan mukaan vaikka kuitissa kuitenki dot 5.

Edti. Mielenkiinnosta kysyn tietääkö joku mitä tapahtuu, jos nesteitä sekottaa? Tapahtuuko esim. edellä mainittua nesteiden ”puuroutumista” joka saa paikat tukkoon vai jotain muuta?
Kumma juttu. Katoin huvikseen HDnetistä eikä minkään 09 Dynan korjausoppassa puhuta mitään dot5 liejun käytöstä.

Tiivisteethän se yleensä tärvelee tuo väärä litku.
 
Olisiko jollain heittää suositusta mp huollosta pirkanmaalla joka tekisi jarruletkuja? Oman vs1400 -04 alkavat olla pehmeät ja tarvikeosia on huonosti saatavilla.
Eikä oikein huvittaisi kesken kauden irroittaa, mitata, tilata ja odottaa.
Eli jos olisi paikka missä olisi vehkeet ja ns ajanvarauksella saisi uuden letkun ilmattuna paikoilleen
 
Olisiko jollain heittää suositusta mp huollosta pirkanmaalla joka tekisi jarruletkuja? Oman vs1400 -04 alkavat olla pehmeät ja tarvikeosia on huonosti saatavilla.
Eikä oikein huvittaisi kesken kauden irroittaa, mitata, tilata ja odottaa.
Eli jos olisi paikka missä olisi vehkeet ja ns ajanvarauksella saisi uuden letkun ilmattuna paikoilleen
Eikai sitä irrottaa tarvi. Emännältä käännät semmosen mittanauhan ja otat sillä. Yks letku ilman jakopaloja kahvalta satulalle ja banjot sopivalla mutkalla.

Vois aatella että merkkifoorumilta lpytys mitat.
 
Olisiko jollain heittää suositusta mp huollosta pirkanmaalla joka tekisi jarruletkuja? Oman vs1400 -04 alkavat olla pehmeät ja tarvikeosia on huonosti saatavilla.
Eikä oikein huvittaisi kesken kauden irroittaa, mitata, tilata ja odottaa.
Eli jos olisi paikka missä olisi vehkeet ja ns ajanvarauksella saisi uuden letkun ilmattuna paikoilleen

Jos tämän kauden pärjää loppuun niin huhujen mukaan IKH:lla tekevät letkuja. En ole itse käynyt mutta jossain MP-keskustelussa tästä oli joskus juttua. Ei tietysti auta jos tarvitaan asap. Jos ei niin odota kauden loppuun->letkut irti ja IKH:lle. Talven aikana uudet tilalle ja ilmailut jne.
 
Kumma juttu. Katoin huvikseen HDnetistä eikä minkään 09 Dynan korjausoppassa puhuta mitään dot5 liejun käytöstä.

Tiivisteethän se yleensä tärvelee tuo väärä litku.

Joo ohjekirjassa lukee dot4. Molemmat huollot missä käyttänyt laittanut dot5 ja tää viimesin kaveri tosiaan sanoi, että abs jarrullisissa käytetään dot4 ja mulla dot5 :confused: kannessa lukee kuitenkin dot5.

edit. Onko dot4 ja dot5 säiliöissä käytössä eri tiivisteet? Siis tiivisteet jotka näyttää muuten ihan identtiseltä, mutta onko eri materiaalia käytössä?
 
Viimeksi muokattu:
Dot5 on silikoniöljyä ja dot4 ja dot5.1 glykolipohjaista. Dot5 ei saa sekoittaa minkään kanssa.
 
Joo se on tiedossa ettei dot5 saa sekottaa muiden kanssa. Lähinnä mietin onko erikseen dot5 jotain omia tiivisteitä, mutta eipä tuollaisia löydy netistä joten ei taida olla erikseen tiivistettä eri nesteille.
 
Joo se on tiedossa ettei dot5 saa sekottaa muiden kanssa. Lähinnä mietin onko erikseen dot5 jotain omia tiivisteitä, mutta eipä tuollaisia löydy netistä joten ei taida olla erikseen tiivistettä eri nesteille.
Tuntus silti että on erilaista kumia. Pitää ihan uteliaisuudesta vähä hutkia.

Kytkimen puolella ainaki on erilaiset tiivisteet kun käytetään öljyä nestevälitteisesä tai käytetään jarrunestettä.
 
Mopolla töihin ja päivän päätteeksi Yyteri Meetingiin ottamaan märkää viikonopuksi. :sbeer::sbeer::sbeer:

IMG_20230811_064741794.jpg
 
Olisiko jollain heittää suositusta mp huollosta pirkanmaalla joka tekisi jarruletkuja? Oman vs1400 -04 alkavat olla pehmeät ja tarvikeosia on huonosti saatavilla.
Eikä oikein huvittaisi kesken kauden irroittaa, mitata, tilata ja odottaa.
Eli jos olisi paikka missä olisi vehkeet ja ns ajanvarauksella saisi uuden letkun ilmattuna paikoilleen
Letkuja tekee odottaessa hydrauliikkaliikkeet kun vie mallin mukanaan. Vaihtotyö toki on sitten itse hoidettava tai huoltomies saa käydä teettämässä letkut.
 
Olisiko jollain heittää suositusta mp huollosta pirkanmaalla joka tekisi jarruletkuja? Oman vs1400 -04 alkavat olla pehmeät ja tarvikeosia on huonosti saatavilla.
Eikä oikein huvittaisi kesken kauden irroittaa, mitata, tilata ja odottaa.
Eli jos olisi paikka missä olisi vehkeet ja ns ajanvarauksella saisi uuden letkun ilmattuna paikoilleen
Purkuosat.net (noutopiste Helsingissä Malmilla) näyttäsi olevan käytetty jarruletku sylintereineen tarjolla. Minulle ei tosin aukea onko tuo sama kaikkiin vuosimalleihin, tai edes että onko kyseessä etu- vai takajarrun osa. Halvahko se ainakin on, 50e. Toinen asia on myös se että uskaltaako/haluaako laittaa käytettyjä jarrujen osia pyörään, itse ostin tosin tuolta aikanaan Hayabusaan uudemmat etujarrulevyt. Ei ongelmia hinnassa, laadussa tai saamassani palvelussa.
 
Nakkilan pyörä ja moposta joskus ite tilasin osia tuohon omaan vs 1400:seen
Purkuosat.net (noutopiste Helsingissä Malmilla) näyttäsi olevan käytetty jarruletku sylintereineen tarjolla. Minulle ei tosin aukea onko tuo sama kaikkiin vuosimalleihin, tai edes että onko kyseessä etu- vai takajarrun osa. Halvahko se ainakin on, 50e. Toinen asia on myös se että uskaltaako/haluaako laittaa käytettyjä jarrujen osia pyörään, itse ostin tosin tuolta aikanaan Hayabusaan uudemmat etujarrulevyt. Ei ongelmia hinnassa, laadussa tai saamassani palvelussa.
 
Letkuja tekee odottaessa hydrauliikkaliikkeet kun vie mallin mukanaan. Vaihtotyö toki on sitten itse hoidettava tai huoltomies saa käydä teettämässä letkut.
Porvoon mittaletku ainakin tekee hel teräspunosletkuja ihan mihin vaan vehkeeseen ja palvelu vähintäänkin erinomaista ollu aina.
 
Tuntus silti että on erilaista kumia. Pitää ihan uteliaisuudesta vähä hutkia.

Kytkimen puolella ainaki on erilaiset tiivisteet kun käytetään öljyä nestevälitteisesä tai käytetään jarrunestettä.
Dot5 eli silikoniöljy ei tee mitää millekään tiivisteille.

Joissakin kytkimissä, kuten minun Kotarin Magurassa käytetään mineraaliöljyä ja siinä oltava eri kumia, kuin jarrunesteellä toimivissa. Jos jarrunesteen tilalle laittaa mineraaliöljyä, se turvottaa tiivisteet pilalle. Dot5 silikoniöljy ei vahingoita mitään kumia.
 
Tullut ajeltua tälle kesälle kyllä paljon, vaikka toki vain tässä 200km säteellä. Oikeastaan enemmän kuin edes kuvittelin. Pyörä ollut todella mieluisa, mutta jos tässä intoutuu tulevina kesinä vaikka eurooppaa kiertämään niin pitäähän se vähän erilaista matkavehjettä alkaa kattomaan. :D No, mennään tällä toistaiseksi.

Pyörän ulkonäössä tökkinyt etulokasuoja sai väistyä ja tilalle istui suoraan K1200RS:n vastaava. Vähän sirompi nyt tuo keula:

bmw_edited.jpg

Niinkuin arvata saattoi, kuume uudempaan, isompaan, parempaan ja vähemmän ajettuun äityi sellaiseksi, vaihto tänään sovittu tällaiseen vehkeeseen:

sivusta_ostohetki2.png


Kyseessä siis BMW K1200R -08. Tehoja ja vääntöä tuplat entiseen verrattuna, varusteita ikäisekseen aika runsaasti. Erikseen mainittuna sähköisesti ajon aikana säädettävä jousitus (ESA).

Vaihtoehtoina käytännössä oli tällaisen lisäksi K1200S mutta tämän muotokieli oli mieluisampi, eikä pitkän koeajon perusteella kaivannut edes suojaavampia katteita ympärille, niin valinta oli sikäli helppo tehdä. Huoltavat vielä pyörän ennen luovutusta, mutta ensi viikolla pääsee toivottavasti baanalle.
 
Niinkuin arvata saattoi, kuume uudempaan, isompaan, parempaan ja vähemmän ajettuun äityi sellaiseksi, vaihto tänään sovittu tällaiseen vehkeeseen:

sivusta_ostohetki2.png


Kyseessä siis BMW K1200R -08. Tehoja ja vääntöä tuplat entiseen verrattuna, varusteita ikäisekseen aika runsaasti. Erikseen mainittuna sähköisesti ajon aikana säädettävä jousitus (ESA).

Vaihtoehtoina käytännössä oli tällaisen lisäksi K1200S mutta tämän muotokieli oli mieluisampi, eikä pitkän koeajon perusteella kaivannut edes suojaavampia katteita ympärille, niin valinta oli sikäli helppo tehdä. Huoltavat vielä pyörän ennen luovutusta, mutta ensi viikolla pääsee toivottavasti baanalle.

Kirjoittelehan kokemuksia. Tällainen oli yhtenä vaihtoehtona tuota nykyistä pyörää miettiessä.
 
Kirjoittelehan kokemuksia. Tällainen oli yhtenä vaihtoehtona tuota nykyistä pyörää miettiessä.

Laitetaanhan vähän kokemuksia ensimmäisen omistusviikon jälkeen. Kirjoittelin töiden lomassa ja tuli aika pitkä tarina vähästä kokemuksesta huolimatta. Eli jonkinlainen varaus että mieli tässä saattaa jossain vaiheessa vielä muuttua.

Vähän toista tuhatta kilometriä nyt takana, josta yksi vähän pidempi päiväreissu eli reilun 400km mittainen. Kyseessä on siis iso ja painava vehje - pitkällä akselivälillä - joka näyttäytyy positiivisena tuolla maantiellä; sivutuulet ja muut puuskat eivät vaikuta ajamiseen käytännössä mitenkään. Katteettomuudesta huolimatta ei Suomen rajoituksilla ole kaivannut myöskään tuon erikoisempaa tuulisuojaa eteensä. Schubertin kypärän kanssa korvatulpatkin jäänyt nyt käyttämättä ilmavirran kohdistuessa enimmäkseen rintaan ilman erityisiä pyörteitä, eikä paikallaan oleva Laserin slipari db-killerilläkään pärise häiritsevästi. Kaupungissa varmaan sitten ison pyörän huonot puolet nousevat enemmän esiin, mutta ne vähät kerrat tuolla keskustassa pyöriessä on selvitty siinä missä muillakin vehkeillä. Painopistehän tässä on kuitenkin todella matalalla, koska kone makaa tuolla alla melkeinpä poikittain. Toisenlaiset vehkeet on sitten ketterämpiä pikkupyöritykseen. Jarrut ovat ihan järkyttävän tehokkaat, vääntöä ja tehoa tuntuu olevan ihan tolkuttomasti, duolever-keula on mielekäs, kun ei niiaile perinteisen keularatkaisun tapaan. Kaikenkaikkiaan oma tarve on täyttynyt niin rauhallisemman cruisailun kuin maantieajonkin osalta niinkuin toivoinkin.

Ergonomia tuntuisi olevan itseni kokoiselle (pituus 175cm) pääsääntöisesti ihan kohdallaan. Ajoasento on hyvinkin luonteva ja on jopa erikoista että näennäisestä etunojasta huolimatta ei kädet ole omassa ajossani puutuneet missään vaiheessa. Penkki ei ole niin mukava kuin edellisessä, mutta malliltaan sellainen että ajoasentoa mahtuu tarvittaessa myös vähän muuttamaan ajon lomassa. Voisi silti katsella jossain vaiheessa parempaa penkkiä pidempiä ajoreissuja varten. Polvikulma on jyrkempi mihin viime vuosina olen tottunut, mutta se ei ole näyttäytynyt toistaiseksi mitenkään häiritsevänä. Jos jotain pientä mussutusta kuitenkin, niin kytkin- ja jarrukahvassa soisi olevan enemmän säätövaraa. Nyt jää lähimmilläänkin aavistuksen kauas omaan tottumukseen nähden. Ostaessa pyörässä oli ohjaustangon päissä peilit joista ei nähnyt mitään, joten hain Motonetistä toiset, joista vähän enemmän näkee. Ne menee kuitenkin talvella vaihtoon, koska halpa paska on halpa paska. Pitää googletella onko alkuperäiset parhaat tähän tarkoitukseen vai jotku muut.

Kulutus on pyörinyt siinä kuuden litran kieppeillä omalla ajolla. Voishan se olla vähemmänkin mutta ei juurikaan merkityksellinen asia, paitsi 19 litran tankilla bensavalo alkaa palamaan aika äkkiä. Osakasko hinausturvalla omilla bonuksilla 340€ vuodessa ei sekään kovin paha.

Niinkuin arvata saattaa käytetyn pyörän kanssa, niin jotain pieniä fiksauskohteitakin on ilmaantunut. ESA tuntuisi esimerkiksi vähän temppuilevan. Näytti jumivan jäykimpään asentoon ja vei aikansa että sain palautettua. Voi olla että ei palautunut ihan täysin, sillä tällä hetkellä comfort-ajomoodi ei varsinaisesti kovin pehmeä ole. Soisi toimivan kun tuollainen varuste kerran on. En ole vielä selvitellyt, löytyisikö joltain lähistöltä ohjelmointilaitetta tai jos itse sellaisen hommaa, niin mikä olisi järkevin, jotta saisi ehkä sopeutettua uudelleen jousituksen. Joka tapauksessa siihen olen varautunut, että jos pitääkin talvella purkaa pyörää ja huollattaa iskarit. Niitä onneksi voi huoltaa, eikä tarvitse heti lähteä tilaamaan tuhansien eurojen uusia. Tyyppivikana näissä kytkin saattaa vähän kolkattaa tyhjäkäynnillä vaihde vapaalla, joka johtuu kytkinkorin kulumisesta. Tässäkin vähän samaa oiretta, joka ei ole kallis korjattava, mutta vaatii tietenkin työtä. Talveksi projektia siinäkin, jos kokee asian häiritsevänä. Myös ilmanputsarikotelo ja tyhjäkäyntiventtiili kannattaisi kuulemma putsata joskus, mutta nehän menee siinä samalla kun pyörän levittää talliin lattialle talvella.

Uudemmasta tai paremmastakaan kun en tiedä, niin sillä tämä voi vaikuttaa tietenkin arvosteluun ja kokemuksiin. Mulle siis vaikuttaa ihan hyvältä ja tässä vaiheessa ainakin voi siis sanoa, että olen pyörään tyytyväinen. Näyttää vahvasti siltä, että tätä voisi nyt pitää pidempään. En ainakaan keksi tässä vaiheessa, millaista muutakaan tilalle haluaisin. Mittarissa 40tkm, niin sikälikin käyttöikää voisi olla edessä. Eli laitetaan kuntoon niiltä osin kun tarvii, huolletaan ennaltaehkäisevästi ja tietenkin jotain pientä modausta jotta tarpeet ja ulkonäkö miellyttäisi itseä vielä enemmän. Ei kuitenkaan mitään kiinalaisia hiilaritarroja ole tulossa vaan jotain maltillista jos sitäkään. Ajatuksena olisi ensi kesänä tuolla jossain euroopassa käydä, jos saa kaverin. Tai no miksipä ei yksinkin. Pidempää reissuelämää varten käytetyistä alkuperäisistä sivulaukuista just kaupankäynti kesken, kun kaikki muunlaiset näyttää aika pöljiltä. Takalaukku mulla olisi, mutta sellainen ei muuten ihan omaan makuun ole tämän mallisissa pyörissä.
 
Mulla kyllä pitää olla korvatulppat muuten toi tuulenmelu alkaa käydä korville(Kuule jopa se mopon äänet paremin kun ei tuulemelu peitä sitä). Ehkä pitää hankia uusi kypärä ensi vuodeksi, tänään vuonna tuli se 5v täyteen.
WhatsApp Image 2023-08-23 at 08.18.14.jpeg
 
Kun aloitin pärräilyn 30v kriisissä aikoinaan niin en tajunnut tuota korvatulppien käyttöä. Muistan että melu oli järkyttävä erityisesti silloin jos tuli hieman kaahattua. Nyt sitten soi vasen korva 24/7.
 
Olen myös tähän saakka käyttänyt käytännössä aina tulppia, mutta nykyisellä pyörällä ja kypärällä ei ole tuollaiseen ole ollut tarvetta. Ja olen vielä aika herkkä metelille muutenkin. En ole vanhalla kypärällä testannut nyt tämän kanssa että millainen suhina ja pärinä sen kanssa olisi.
 
Olisiko teillä heittää suosituksia ihan tarkoituksen mukaisiin tulppiin vai vedättekö ihan kertis tulpilla? Olisi kuitenkin kiva kuulla muun liikenteen ääni ja kypäräpuhelimen kautta musiikkia joten ei sellaisia jotka muuraa korvan umpeen.
 
Itse olen käyttänyt Samsungin galaxy budseja, eli langattomia nappikuulokkeita. Ei tarvitse huudattaa kypärän kajareita täysillä ja vaimentaa ihan tarpeeksi omaan makuun. Win-win.
 
Olisiko teillä heittää suosituksia ihan tarkoituksen mukaisiin tulppiin vai vedättekö ihan kertis tulpilla? Olisi kuitenkin kiva kuulla muun liikenteen ääni ja kypäräpuhelimen kautta musiikkia joten ei sellaisia jotka muuraa korvan umpeen.
Itsellä on tuollaiset, ja olen tykännyt:
Miinuksena voi sanoa, ettei mukana tule asetinta (sitä tikkua mikä helpottaa korvaan pistämistä).
 
Alpinen Motosafet oli itelle ekat tulpat mitä pystyn pitää pitempään kun puoli tuntia. Tuossa paketissa tulee kahdet, kovin suurta eroa en ole niiden välillä hoksinut.

Vois nuo NoNoiset pistää kans kokeiluun.
 
Motosafet meni itsellä liian syvälle korvaan ja taistelin kerran tien poskessa varmaan vartin, että sai tulpan ongittua pois. Eipä tullut sen jälkeen niitä käytettyä.

Kaikilla on erilaiset korvat, joten itselle parasta mallia täytyy etsiä kokeilemalla. korvatulpat.fi sivustolla on kattava testipaketti:
 
Korvat ovat kyllä tottuneet tulppiin sillä käyttänyt joka yö korvatulppia muutaman vuoden ajan. Sillon meluisa ympäristö ja jäin koukkuun :D tuntuu vaan, että noi vaahtomuovitulpat tai mitä lie oikeesti ovat, muuraavat korvat umpeen mikä ei toki yöllä haittaa, mutta liikenteessä kyllä.


Itsellä on tuollaiset, ja olen tykännyt:
Miinuksena voi sanoa, ettei mukana tule asetinta (sitä tikkua mikä helpottaa korvaan pistämistä).

Alpinen Motosafet oli itelle ekat tulpat mitä pystyn pitää pitempään kun puoli tuntia. Tuossa paketissa tulee kahdet, kovin suurta eroa en ole niiden välillä hoksinut.

Vois nuo NoNoiset pistää kans kokeiluun.

Nämä kaksi näyttää siltä, että saattaisi toimia liikenteessäkin

edit. Noi nonoiset näytti sen verran hyviltä, että pistin samantien tilaukseen :thumbsup: Toivottavasti sopii korvaan.
 
Viimeksi muokattu:
Motosafet meni itsellä liian syvälle korvaan ja taistelin kerran tien poskessa varmaan vartin, että sai tulpan ongittua pois. Eipä tullut sen jälkeen niitä käytettyä.
Jouduin tienpäällä ajamaan lähimpään Motonettiin, ostamaan kärkipihdit ja pyytämään ohikulkijaa onkimaan niillä korvatulpan pois korvasta. Tulpat löysivät sen jälkeen tiensä roskikseen.
 
Alpine Motosafeilla olen ajanut useamman vuoden. Kuten @Mr. Smith itsekään en huomannut eroa punaiste ja mustien välillä. Noita saa myös pareina ja tuossa tuo säilytyspussi on huomattavasti paremman kokoinen. Itseltä löytyy molemmat setit. Olleet käytössä 2-3vuotta ja tuntuu että olisi jotenkin vaimennus tai istuvuus heikentynyt. Meniskö tuo materiaali sitten "piloille" parissa vuodessa. Ei kuitenkaan paha investointi vaikka joka vuosi nappaisi uudet. Olen pessyt fairy-vedellä joten tuokin on saattanut vaikuttaa. Kyllä nuokin alkaa painamaan kun tarpeeksi kauan ajaa, mutta tuntuisi ainakin 4h menevän ongelmitta putkeen. Ei tietysti järkeä muutenkaan vetää noin pitkää pätkää ilman taukoa.

Seuraavaksi ostan varmaan valetut. Niitä kaikki kehuu ns. lopullisena ratkaisuna. Itsellä kohtalaisen ahtaat ja "mutkaiset" korvakäytävät joten esim. vaahtomuovitulppia en saa korvissa pysymään ollenkaan.
 
Tuli itsekin ensin testailtua kaikennäköisiä apteekin kamasta Motosafeihin, mutta lopulta päädyin Orelon Moto -mallisiin valettuihin. Nuo on ainot itsellä, jotka päässä voi painaa menemään vaikka koko päivän, eikä niitä käytännössä edes huomaa. Motoissa on suodatin, joka päästää puheen ja hälytysajoneuvojen äänet läpi vähän paremmin. Suodattimen ansiosta korvakäytävä ei myöskään ala hikoamaan, koska kosteus pääsee pihalle, eikä tule mitään paineen tunnetta korvaan. Jonkun verranhan nuo maksaa, mutta olen omiani käyttänyt nyt reilu 9 vuotta, joten ei se hinta vuotta kohti niin paha ole.

Varmaan endgame olisi valetut kuulokkeet suojaimien sijaan, ja joku intercom 3,5mm liitännällä, mutta niissä taitaa hinnat nousta viidensadan paremmalle puolelle joka merkillä...
 
Täällä myös vannoutunut Motosafejen käyttäjä.

Liekö aiemmilla postaajilla katkennut se nänni mikä pitäisi jäädä näkymään korvasta ja mistä pitäisi saada vedettyä tulppa pois?

64796736.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Itselläkin motosafet. Kokemus osoittaa, että parin vuoden välein täytyisi vaihtaa. Muistaakseni valmistaja itse suosittelee jopa vuosittain vaihtoa uusiin. Mielestäni saisi vähän paremmin vaimentaa motarilla tuulta, mutta kai se johtuu myös pyörästä ja potasta.
 
Itellä on Pinlockin tulpat ja varauksetta voi kehua. Vaimentaa hyvin, mutta päästää liikenteen ääniä läpi. Jaksaa pitää pitkään korvissakin, eikä ole tullut paineen tunnetta.
 
Kun aloitin pärräilyn 30v kriisissä aikoinaan niin en tajunnut tuota korvatulppien käyttöä. Muistan että melu oli järkyttävä erityisesti silloin jos tuli hieman kaahattua. Nyt sitten soi vasen korva 24/7.
Olen myös tähän saakka käyttänyt käytännössä aina tulppia, mutta nykyisellä pyörällä ja kypärällä ei ole tuollaiseen ole ollut tarvetta. Ja olen vielä aika herkkä metelille muutenkin. En ole vanhalla kypärällä testannut nyt tämän kanssa että millainen suhina ja pärinä sen kanssa olisi.
Mikä on se kypärä, jossa ei tuuli soi eikä putki metkasta?
Tämä siis ei ole henkilökohtaisesti näille, vaan ihan sillä, että heti ostan kypärän jossa ei tuuli puhalla korvaan. Oma pyörä naku, ja tietysti ilman katteita. Pituutta itsellä 180cm, ja tuntuu että joka vehkeessä kypärä "puhaltaa". Olisiko jotain suosituksia, ja miten näitä testataan? Ihan kypärä päähän ja kovaa ajoa, josta seuraava?
 
On näistä ELACIN RC NG MINIGRIP valetuista kuulosuojaimista kokemusta ? Ja miten kuuluu musiikki/kypäräpuhelin läpi. Alpine Motosafien kanssa kuuluu musiikki ihan hyvin läpi. Kypäräpuhelinta en ole koittanut kun yksin ratsastan. Jos vihdoin hommaisi valetut.
 
Mikä on se kypärä, jossa ei tuuli soi eikä putki metkasta?
Tämä siis ei ole henkilökohtaisesti näille, vaan ihan sillä, että heti ostan kypärän jossa ei tuuli puhalla korvaan. Oma pyörä naku, ja tietysti ilman katteita. Pituutta itsellä 180cm, ja tuntuu että joka vehkeessä kypärä "puhaltaa". Olisiko jotain suosituksia, ja miten näitä testataan? Ihan kypärä päähän ja kovaa ajoa, josta seuraava?
Nakupyöråhän on aika armollinen. Tuuli suhisee ja kypärämelu tulee ilman pyörteitä vapaassa ilmavirrassa ilman turbulensseja. Oikein yllätyin takavuosina kun kävin työkaverin naku Trumppaa testaa että onpa mulla hiljanen kypärä. Taas kun omalla pyörällä ajo niin hitonmoinen jylinä.

Ite käyttåny ihan perus tulppia. Ja on suuret korvakåytåvät ja tuttu juttu tuo että tulpat menee niin syvälle ettei saa pois.
 
Korvatulpista nyt puhuttaessa oltiin viime viikonloppuna pyöräreissussa ja kaveri kertoi, että alkanut käyttämään tulppia liian myöhään ja toimen korva tinnittää nykyään ilmeisesti kokoajan joten varmasti ihan aiheellinen aihe.

Samalla reissulla näin ehkä elämäni kuumottavimman tilanteen, kun ajettiin pieni pätkä moottoritietä ja samaisella kaverilla puhkesi eturengas 120kmh vauhdissa. Onneksi tiellä ei ollut muita lähettyvillä ja kaveri oli keulilla. Kerkesi kuulua ”Mitä vittua nyt tapahtuu?” ja kaveri meni laidasta laitaan hallitsemattomasti kunnes sai moottorilla ja takajarrulla hidastettua vauhdin varmaan 20kmh vauhtiin ja ennen kaidetta kaatui maahan vasemmalle kaistalle. Liukui lopulta kaiteen ali pusikkoon ilman vahinkoja onneksi. African twinissä kunnon kaatumaraudat ja jätskilaukut ottivat iskun vastaan joten pyöräkin suht kunnossa. Seuraavana päivänä ajoi kotiin, mutta ei vaihtanut vannetta suosituksista huolimatta :D renkaat 12v vanhat ja sisäkumi joka siis puhkesi varmasti samaa ikäluokkaa joten pitäkää ne renkaat kunnossa.

edit. Onni onnettomuusessa ettei mitään sattunut ja oli tilaa kurvailla. Mutka pätkällä olisi varmasti ollut pensaassa.
 
Mikä on se kypärä, jossa ei tuuli soi eikä putki metkasta?
Tämä siis ei ole henkilökohtaisesti näille, vaan ihan sillä, että heti ostan kypärän jossa ei tuuli puhalla korvaan. Oma pyörä naku, ja tietysti ilman katteita. Pituutta itsellä 180cm, ja tuntuu että joka vehkeessä kypärä "puhaltaa". Olisiko jotain suosituksia, ja miten näitä testataan? Ihan kypärä päähän ja kovaa ajoa, josta seuraava?

Mulla on Schubert C3 Pro, jossa lisänä se kypäräpuhelimen sisältävä kaulus, sikäli kuin sillä on tähän aiheeseen merkitystä.
 
Alkukesästä tuli moposkootteria ropattua ja ajeltua, siitä sit jostain eksyin kattelemaan moottoripyörävideoita youtubesta. Kuume iski. Kawasakin z900 iski silmään; hieman liikaa tehoja tällaiselle mopoilijalle, jolla ei minkään maan kokemusta mopoa isommasta pyörästä, ja vaihdemopolla tullut ajettua joskus 25vuotta sitten.

Sen verta kovaksi kuume nousi, että piti A-korttia lähteä suorittamaan. Maanantaina oli 1,5 ajotuntia, tiistaina 2 ja eilen 1,5 ja heti perään käsittelykoe ja inssi. Sieltä lipetti kouraan ja kortti tulee postissa .

Ja sit kun oli siihen Z900 silmänsä iskenyt, niin sellainen piti käydä eilen hakemassa, kaverin avustamana, kun ei itsellä vielä ajokamoja ollut, eikä oikein tietämystäkään. Tänään sit kypärää, kenkää, hanskaa ja ajoasua ostamaan, pahimman sateen loputtua kamat niskaan ja pyörä tulille.

Rain-mode tietenkin päälle, joka tiputtaa tehot 55%:iin ja kaikki avustimet täysille, ja tällä aion jatkaa vaikkei sataisikaan. Neljänkympin kriisi kun on päällä, niin osaa jo ajella harkiten, eikä enää ole tarvetta ylettömälle hurjastelullekaan, nyt on aikaa ja kärsivällisyyttä opetella.

Z900 tuntui heti kättelyssä helpommalta käsiteltävältä kuin MT-07, ja miellyttävämpi ajettavakin paremman väännön vuoksi. Ensipuraisulta pyörä on hyvin pitkälti sitä mitä odotinkin, ja tarvittaessa paljon enemmänkin. Ihan sopivasti tuntui kiskovan vajaatehoisenakin .

Ei muuta kuin rohkeasti korttia taskuun ja pyörää alle, kesä aikaa oppia ajelemaan paremmin .

IMG-20230607-WA0025.jpg

Edit. Ei näköjään hymiöitä näytä tänne tunnistavan...

N. 4500km tullut huristeltua ympäri kylää, töihin, parit pidemmät matkat, ja ohan se hauskaa puuhaa. Tehot meni täysille parin eka viikon jälkeen, avustimet löyhemmälle ehken kuukauden jälkeen ja tätä nykyä Sportilla, joka antaa keulaakin jo nostaa ja sutia ainakin jonkin verran.

Oikein passeli vehje kyläpyörittelyyn ja kruisailuun, pidemmällä matkalla joutuu tunnin välein pitämään paussia, muuten alkaa nivelet, jalat ja ahteri huutamaan hoosiannaa.

Uudet Michelin Road 6 meni alle vuosihuollon yhteydessä, ja orkkisrenkaisiin verrattuna pitoa on huomattavasti enemmän. Orkkisrenkailla tuli ajettua myös kaatosateessa eikä niilläkään ongelmia ollut, ainakaan kun piti vauhdin maltillisena, mutta niillä tuntui hieman suttasevan tyhjää kuivallakin vaikkei edes yrittänyt.

Mikä on se kypärä, jossa ei tuuli soi eikä putki metkasta?
Tämä siis ei ole henkilökohtaisesti näille, vaan ihan sillä, että heti ostan kypärän jossa ei tuuli puhalla korvaan. Oma pyörä naku, ja tietysti ilman katteita. Pituutta itsellä 180cm, ja tuntuu että joka vehkeessä kypärä "puhaltaa". Olisiko jotain suosituksia, ja miten näitä testataan? Ihan kypärä päähän ja kovaa ajoa, josta seuraava?

Itellä Shoei NXR2, kärsii ajella ilman tulppia työmatkat ja pienet kruisailut. Satasen vauhdissa alkaa olla jo suhinaa sen verran, ettei pidempiä ajeluja ilman tulppia viitsi ajella. Ja tietysti pakoputken äänet kuuluu selkeästi, ne ei vaimenen mihinkään. Tulpat korviin jokaiselle ajelulle, kuulee kypäräpuhelimen kaiuttimista musiikinkin paremmin, eikä tartte suhinoita kuunnella.
 
Asunnon myynti vapauttaa harrastusrahastoa ja pärrähän se täytyy hankkia parin vuoden tauon jälkeen. Edellinen 990 superduke osoitti, että tällä iällä ei taida olla enää paluuta kyykkypyöriin.

Vaihtoehtoina tällä hetkellä pyörinyt lähinnä BMW S nakuna ja 1290 superduke. Vakuutukset melko lailla saman hintaiset näköjään molemmissa. Bemarissa luultavasti hieman halvemmat huollot. Kotarissa taas (tarpeettomasti) enemmän voimaa.

Kokemuksia, mielipiteitä? Esson baarin stooritkin saa kertoa.
 
Mikä on se kypärä, jossa ei tuuli soi eikä putki metkasta?
Tämä siis ei ole henkilökohtaisesti näille, vaan ihan sillä, että heti ostan kypärän jossa ei tuuli puhalla korvaan. Oma pyörä naku, ja tietysti ilman katteita. Pituutta itsellä 180cm, ja tuntuu että joka vehkeessä kypärä "puhaltaa". Olisiko jotain suosituksia, ja miten näitä testataan? Ihan kypärä päähän ja kovaa ajoa, josta seuraava?
Sellainen kypärä joka on sopivan tiivis päähän. 3 vuotta niin tää minun kypärä HJC R-PHA 70 oli niin hiljainen että ei tarvinut tulppia käyttää.
 
En tiedä näistä asioista mitään, joten luvassa tyhmiä kysymyksiä:
Miten tuo GoPro ja kiinnike on tuossa kypärässä kiinni? Sopiiko mihin tahansa kypärään?
Entä tuo puhelin-setti? Sisäpuolella on varmaan korville kaiuttimet ja mikki?

Hyviä kysymyksiähän nuo.

GoPro on kiinni telineessä joka on ChinMountsin valmistama. Tekevät siis kypärämallikohtaisia mountteja johon voi sitten haluamaansa laitetta asentaa. Kameroiden mukanahan tulee universaaleja kiinnityslevyjä, mutta ihan aina niitä ei haluamaansa paikkaan saa laitettua, siksi tällainen ratkaisu mulla.

Kypäräpuhelimet ovat kyllä loistava lisävaruste niin yksin kuin porukassa ajoonkin. Kypärissä on nykyään usein kaiutinpaikat jo valmiina ja sinne laitetaan sitten puhelimen kaiuttimet ja mikrofoni tuodaan sitten suun läheisyyteen. Nämä tosiaan menevät melkein pottaan kuin pottaan. Näitä saa kyllä sitten hieroa jonkin verran, että läytävät lopulliset paikkansa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 537
Viestejä
4 508 008
Jäsenet
74 432
Uusin jäsen
Lu0pio

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom