Mopokuumetta

Jos jotakuta kiinnostaa harvinaisempi Ducati, niin pistin oman Hyperin alustavasti myyntiin. Jotain uutta projektia tekisi mieli.


D7biDfv.jpg
 
Olisipa rahaa ostaa Ducati... olen aikanaan koeajanut perusmallista hypermotardia, oli kyllä aivan älyttömän hauska (ja Hayabusaan verrattuna kevyt) vehje ajaa. Ainoa ongelma oli keula joka ajoittain vastusti painovoimalakia. Mutta kun fyrkkaa ei ole, niin ajetaan sitten tulevakin kausi 16 vuotta vanhalla ja 153tkm ajetulla, "hieman" kuluneella matkabussilla.

Eilen näin englannin BikeWorldin julkaiseman koeajovideon 2024 Ducati DesertX Rally -seikkailupyörästä, eurojackpottia odotellen. Joku tuontyyppinen kiinnostaisi, tallissa on jo e.m. busa ja Savage mutta niillä ei kovin syvälle skuttaan tai ryteikköön mennä (paitsi vahingossa). Messuilla ajattelin ainakin koeistua RoyalEnfield Himalayan 450:sen, siihen ehkä budjetti voisi vuoden kuluttua taipua. Tulisipa kevät.
 
Itsellä menossa pieni muutosleikki 2016 FXDLS:n kanssa. Aikaisempi XL tuli rakennettua "loppuun" ja nyt sitten työn alla tämä isoveli-versio. Visio kohtalaisen selkeänä mielessä ja paikalliseen näyttelyyn huhtikuulle voisi koittaa nippuun saada. Tässäkin tapauksessa muutokset tehdään siten, että kaiken saa muutettua takaisin alkuperäiseksi ja kaikki sähköpuolen muutokset tehdään alkuperäisen johtosarjan liitosten jälkeen varalle hommattuihin johtoihin.

Alla listaa muutoksista:
- Saddlemen SDC-jakkara
- Performance Machinen 9" riserit ja krossitanko
- Led-ajovalo
- Perus FXDL:n alkuperäinen pidempi takalokasuoja (pitää vielä maalata
- Kaikki takavalot yhdessä paketissa
- Minikilpiteline nousee lokasuojaan valon päälle
- Yleismallinen klubikate testissä, mutta vaihtunee RT-katteeseen vielä

Hankinnassa vielä:
- Putkistoksi tulee todennäköisesti TBR:n 2-1 turnout shorty tai V&H 2-1 Upsweep
- Mahdollisesti Trashing Supplyn kangaslaukut
 

Liitteet

  • 20231216_163546.jpg
    20231216_163546.jpg
    307,4 KB · Luettu: 147
  • 20231217_152108.jpg
    20231217_152108.jpg
    232,2 KB · Luettu: 145
Itsellä menossa pieni muutosleikki 2016 FXDLS:n kanssa. Aikaisempi XL tuli rakennettua "loppuun" ja nyt sitten työn alla tämä isoveli-versio. Visio kohtalaisen selkeänä mielessä ja paikalliseen näyttelyyn huhtikuulle voisi koittaa nippuun saada. Tässäkin tapauksessa muutokset tehdään siten, että kaiken saa muutettua takaisin alkuperäiseksi ja kaikki sähköpuolen muutokset tehdään alkuperäisen johtosarjan liitosten jälkeen varalle hommattuihin johtoihin.

Alla listaa muutoksista:
- Saddlemen SDC-jakkara
- Performance Machinen 9" riserit ja krossitanko
- Led-ajovalo
- Perus FXDL:n alkuperäinen pidempi takalokasuoja (pitää vielä maalata
- Kaikki takavalot yhdessä paketissa
- Minikilpiteline nousee lokasuojaan valon päälle
- Yleismallinen klubikate testissä, mutta vaihtunee RT-katteeseen vielä

Hankinnassa vielä:
- Putkistoksi tulee todennäköisesti TBR:n 2-1 turnout shorty tai V&H 2-1 Upsweep
- Mahdollisesti Trashing Supplyn kangaslaukut
Mitkå kontrollit tulee vai onko tuo fatbar päistään tuumanen ette vakiot voi käyttää.

Hieno suunnitelma. Laita kuvaa kun alkaa valmiilta tuntuun.
 
Mitkå kontrollit tulee vai onko tuo fatbar päistään tuumanen ette vakiot voi käyttää.

Hieno suunnitelma. Laita kuvaa kun alkaa valmiilta tuntuun.

Tuumanen on eli vakiokontrollit menee. Kytkinvaijeri ja jarruletkut menee vielä vaihtoon näköjään, kun niissä ei riitä pituus vaikka kuinka reitittäisi uudestaan.
 
Päivitelläänpä tätäkin joutessaan ja kesää odotellessa.

Syksyllä tosiaan huomasin sähköisen jousituksen säädön (ESA) temppuilevan, joten jotain toimenpiteitä sen suhteen tuli tehdä. Uudet iskarit tähän maksaisi tuhansia euroja, mutta vastoin valmistajan tietoa, ovat myös vanhat huollettavissa. Bongasin puolalaiselta mp-purkaamolta puoli-ilmaiseksi ehjäksi kehutut käytetyt, joten ajattelin että ei hukkaan mene investoida 95€ posteineen myös niihin kaiken varalta.

Eipäs siinä sitten kun purkaa pyörä osiksi ja näplätä iskarit irti. Oma hommansa varsinkin tuon duolever-keulan vuoksi, mutta ei mitään varsinaisesti hankalaa, kun löytyi netistä huoltomanuaali koneelle. Entiset ja hommatut iskarit laatikossa paikalliselle iskarihuoltajalle, joista paremmat huollettiin. Paikallaanolleista takaiskari oli vuotanut ja etusesta johto poikki. Pyörän kasaamisen jälkeen Motoscanin mukaan ei vikakoodeja ilmaantunut ja säädöt tuntuivat pelaavan. Tämän näkee kuitenkin vasta sitten ajaessa, onnistuiko korjaus, joskaan ei tämä varmasti turhaakaan ollut.

Siinä kun pyörä oli levällään, tuli putsattua ilmanottokotelo, tyhjäkäyntimoottori yms aiheeseen kuuluvaa ja vaihdettua ilmanputsari sekä öljyt suodattimineen. Jostain löysin myös käyttämättömän K1300R-mallin alkuperäisen äänenvaimentimen puoli-ilmaiseksi, joten laitoin sen ainakin kokeeksi paikalleen. Pyörän mukana oli joku mölypönttö, joka ei ollut varsinaisesti kaunis, eikä meteli oikein muutenkaan kiinnosta. Vähän modernimman näköinen nyt ainakin. Käytännössä tämänkin hyödyt ja haitat sitten näkee kun pääsee ajamaan. Ilmeisesti suunnilleen kaikki K1300R-mallit on tullut aikanaan Akrapovicin putkella, josta syystä näitä löytyy käyttämättömänä paljonkin ihmisten nurkista. Fyyisenä erona K1200R ja K1300R välillä putken osalta on K1200R-mallin seitsemän senttiä lyhempi yhdysputki. Eli putki sinällään käy, tulee vain seitsemän senttiä edemmäs ja aika lähelle takarengasta.

Koska ensi kesänä olisi tarkoitus käydä myös vähän kauempana reissussa, eikä pyörän mukana tullut laukkuja, hommasin Facebookin kautta alkuperäisen sport-sivulaukkusarjan kiinnikkeineen. Koska nuo sivulaukut ei varsinaiset tilaihmeet ole, tein varalta myös takalaukulle telineen, kun aiemmasta pyörästä jäänyt kova Givin laukku ja alusta löytyi valmiiksi hyllystä. Telineitä olisi toki saanut valmiinakin, mutta koska tekemisen riemu, värkkäsin sen itse viiden millin alumiinilevystä. Tulee siis matkustajan kahvoihin kiinni kuten kaupasta saatava valmis virityskin ja jää käytännössä kokonaan piiloon laukun ollessa paikallaan. En tosin tiedä, aionko koskaan tuota käyttää, koska takalaukut tuppaavat olemaan hirveitä purjeita, eikä myöskään varsinaisesti tällaisen pyörän tyyliin sopivia. Ehkä hommaan matkustajan paikalle pehmeän laukun, jos enemmän romua pitää saada haalattua.

Koska Puola on kiva paikka ja sieltä löytää osia sopuhintaan, bongasin sieltä myös kohtalaisessa kunnossa olevan - Power Cup –tyylisen – alakatteen, joka piti tietenkin hommata. Muutama halkeama siitä löytyi, jotka fiksasin ennen hionta- ja maalaushommaa.

alakate_kollaasi.jpg


Itse asennus oli melko suoraviivainen toimenpide puolankielisistä asennusohjeista huolimatta ja ainakin omaan silmään toteutus miellyttää. Kuvassa myös mainittu äänenvaimennin ja sen juuressa lämpösuojan ensimmäinen prototyyppi. Pientä muutosta vielä vaatii. Tämänkin ajattelin huvikseen tehdä itse, koska miksi ei; valmiitkin ratkaisut vaatisivat veistelyä ja virittelyä tuon yhdysputken pituuseron vuoksi. Ennen ja jälkeen:

ennen ja jälkeen.png
 
Itsellä vähän sama, elokuussa ostettu MV Agusta Brutale vm 2007.
Italian ihme, Italian ihmeellisyydet.. Siisti vehje, lähtee kuin ohjus, ja millintarkka joka setissä; paitsi jos joku on pielessä:
Oikean puolen etuhaarurkan stefa vuotaa, toivottavasti saatiin kuntoon. Vapaavalon tai jalan tunnistin prakaa, jalka maahan vaikka vapaalla niin sammuu. Vapaavalon tunnistin luultavasti paskana.
20230804_175237.JPG
 
Viimeksi muokattu:
Osaakos porukka täällä sanoa, mahtaako Kuusamon seudulla olla mitään palaa ajella vielä vapun tienoilla? Yks työreissu suuntautumassa sinne seudulle täältä Jyväskylästä ja mietin pyörällä menon mahdollisuutta. Lunta siellä näyttää olevan 30-50cm, todennäköisesti pientä plussakeliä päälle. Mahtaako asvalttitiet olla sulia vielä tuohon aikaan, onko menneiltä vuosilta kokemusta? Lähinnä tämmöstä idean pallottelua tässä kohtaa.
 
No mopolla ei ole kokemusta, mutta autolla on. Esimerkiksi Levillä, Ylläksellä ja Rukalla kauden viimeinen laskettelupäivä on perinteisesti äitienpäivä. Juuri tarkistin niin Rukalla kauden lopetus on tänä vuonna 5.5.2024. Ja juuri äitienpäivänä olen laskettelemassa ollut, ja nyt kun muistelen ajokelejä sinne ja takaisin, niin ei tulisi mielenkään lähteä millään mopolla reissuun. Välillä lunta, välillä räntää, välillä sulaa, välillä sataa lunta, suolaa, mustaa jäätä.
Älä lähde mopolla.
 
Tulevan kesän mopedista kaupat tehty :tup:

1707595094937.png
1098 Faitterilla tuli ajeltua useampi kesä. Räyhä peli on ja normiajoon ehkä vähän turhankin räyhä. Vähän kuin ostaisi ratahenkisen Ferrarin suorahampaisella laatikolla ja sintterikytkimellä ja ajelisi sillä kaupunkiajoa.

Hieno peli kieltämättä.
 
@B12 Muistelinkin että täällä ois jollain ollut Streetfighter :) Vähän huonoon aikaan tuo tuli ostettua kun ei saa kesäksi tehtyä oikein mitään, mutta jos ensi talvena sitten. Maailmalta on matkalla jo repullinen DP-osaa, BST:n vanteet jne.
 
Tuli ostettua huvikseen toinen pyörä. Tarkemmin näkemättä ja kokeilematta toki, kun halvalla sai. Lähinnä siis ajankuluksi ja projektiksi talliin, niin saa elämää jotenkin hyödyllisesti kulutettua myös kotioloissa. Kyseessä siis tämmöinen Aprilia RST 1000 Futura - 01:

PSX_20240225_144931.jpg


Pitäisi tuo siis hakea tai järjestää kuljetus Seinäjoki-Oulu -välille. Onko kellään vinkata, mistä kannattaisi ehkä kuljetusta kysellä? Rahtipaikkaan jo laitoin tarjouspyynnön, mutta ei ole tietoa tuon toimivuudesta. Kuljetusajankohta kuitenkin joustava. Tässä joskus lähiviikkoina kuitenkin.
 
Viimeksi muokattu:
Minkäslaiset kypäräpuhelimet/handsfreet teillä on käytössä?
En sinänsä kuuntele Born to be wildia ajellassani, mutta navigointi (ne viimeiset kymmenen mutkaa tuntemattomalle mäkille ajellessa) ja jos joskus sattuu kaverin kanssa ajelemaan niin jokin voisi olla hyvä satunnaiseen käyttöön.

Itselläni kypäränä X-Lite N-Com -valmiudella niin siihen menisi B602X tai B902X, mutta on noilla hintaakin melkein sen kypärän verran. Siinähän se headset sinänsä kulkisi mukana, käytti tai ei... :hmm:
Mutta kun kuitenkin käyttää korvatulppia pidemmillä matkoilla niin onko kukaan kokeillut kuulosuojaimia bluetoothilla, tyyliin:

1709209964009.png


1709209923033.png


Rupeaako ärsyttämään tulppia enemmän?
 
Itse tuli viime kesänä hommattua Cardo Spirit HD kypäräpuhelinsetti. Mikkiä en tosin ole edes asentanut, kuulokkeet sai ujutettua kypärässä (HJC i71) oleviin slotteihin ja itse kiinnikeen/yksikön löin vain mukana tulleella klipsillä kypärän alareunaan kiinni. Hyvin pysynyt kiinni ja kuulokkeet toimivat mainiosti. HJC yrittää tynkyttää omaa puhelinratkaisuaan kypäriin, joissa on myös takaosassa niille valmis paikka, mutta maksavat maltaita ja Cardon sain yhtä helposti omaan kypärään kiinni. Käytän lähes poikkeuksetta korvatulppia ajaessa ja tuo kuuluu myös itsellä hyvin niiden läpi ajaessa kun volyymi on melkein täysillä. Hintaa tuolla taisi silloin olla n. 130€ kun muistaakseni oli jossain tarjouksessa, mutta normaalihinta taisi olla jotain 150€ luokkaa.
 
Pottana schuberth c5 ja sc2 äänijärjestelmä siinä. Taisi olla senan tekeleitä. Selkeä äänentoisto ja mitä tulee kypärään, niin omaan makuuni hiljainen on. Toki pidän myös aina korvanappeja suojana - oli kyseessä sitten 6km siirtymä töihin tai 600km siirtymä jonnekin muualle. Kerran erehdyin lähtemään ilman kuulosuojaimia liikenteeseen ja täytyy sanoa, että oli myös viimeinen kerta :D
 
Ajattelin vielä tämän tulevan kauden ajaa Nolanin N60:lla potalla. On kypärän viides kausi, eikä olla kertaakaan isketty tai kolottu mihinkään. Tykkään erityisesti integroidusta aurinkovisiiristä joka on todella helppo pistää alas / ylös, ja jos se ei naposta niin on paikat aurinkolasien sangoille ettei ne paina.
Koko ajan vetelen tulpilla, ilman vetänyt pari kertaa ja ei kiitos. Vähän ollut kanssa haussa tulpat, jossa olisi samassa (hyvä) kuuulosuojaus sekä BT-yhteys puhelimeen. Mutta sitten aina todennut, että ei kellään nyt niin tärkeää asiaa ole, että aivan sillä sekunnilla tarvisi vastata. Ja jos puhelimen pistää takin povariin, niin hyvällä tuurilla sen värinän tuntee, joten jos värisee tyyliin kolme kertaa putkeen niin tietää että nyt on pysähdyttävä ja vastattava.
Kypärä on mielestäni äänekäs, tai oikeastaan "tuulekas". On siinä se lippa leuan alle, mutta täytyisi vaan saada aikaiseksi testata tyyliin kolmea eri kypärää samalla pätkällä ja kelillä, niin voisi tehdä edes jotain vertailua. Mielestäni kypärä suhisee liikaa, mutta toki hyvät kuulosuojaimet auttavat aivan pirusti. On niidenkin linkki tässä jossain, katson jos löydän vielä.

edit: löytyi. Eli tuollaiset on minulla, ja ei voi kuin suositella. Jaksaa pitää pidempiäkin aikoja korvassa, niiden kanssa pystyy puhumaan ja kuuntelemaan ihmisiä, ja esim. hälytysajoneuvot kuuluu:
 
Viimeksi muokattu:
Shoei Nxr 2 ja siinä cardo freecom 4x. Ihan hyvin istuu kuulokkeet sinne ja mikistäkin kuulemma ihan selkeä ääni kuuluu satasenkin vauhdissa. Helppo asentaa, äänenlaatu ihan ok. Vaatii tulpat korviin, ellei halua tuulen aiheuttamia suhinoita(nakupyörä) ja diskantteja kuunnella, tulpilla huomattavasti parempi musiikkia kuunnella.
 
Kuka muistaa minkä niminen se muovineheytys aine oli? Se oli jotain Orwel's Polytron, ja mistä sitä sais suomesta.

Hieman on jollain pinelinellä vuosia pesty pyörää ja syöny mustan liki valkoiseksi. Taustapuolella vielä alkuperäinen väritys
 

Liitteet

  • 17092307718556009754496817944732.jpg
    17092307718556009754496817944732.jpg
    270,4 KB · Luettu: 68
Kuka muistaa minkä niminen se muovineheytys aine oli? Se oli jotain Orwel's Polytron, ja mistä sitä sais suomesta.

Hieman on jollain pinelinellä vuosia pesty pyörää ja syöny mustan liki valkoiseksi. Taustapuolella vielä alkuperäinen väritys
Voisi varovasti koittaa kuumailmapuhaltimella palauttaa ja sitten vasta joku hoitoaine päälle.
 
Minkäslaiset kypäräpuhelimet/handsfreet teillä on käytössä?
En sinänsä kuuntele Born to be wildia ajellassani, mutta navigointi (ne viimeiset kymmenen mutkaa tuntemattomalle mäkille ajellessa) ja jos joskus sattuu kaverin kanssa ajelemaan niin jokin voisi olla hyvä satunnaiseen käyttöön.
Kypärä avattava Shoei Neotec 2 jossa paikat mallikohtaiselle Senan sarjalle jota tosin en halunnut. Asensin Cardo Freecom 4:sen niillä isommilla kuulokkeilla, toimii hyvin Garmin Zumo 396:sen ja Samsung xCoverin kanssa. Korvatulpilla diskantti vaimenee juuri sopivasti, ja musiikki/radio kuuluu vielä motarivauhdeissakin mainiosti. Ääninavigointia en ole koskaan käyttänyt joten siitä en osaa sanoa.

Cardo vs. Senasta yleensä; Cardo mainostaa vehkeitään vedenpitäviksi, kun Sena yleensä vain sanoo "water resistant" (mitä sitten tarkoittaakaan). Täällä jotain analyysiä eroista. Itsellä ei mikään Cardo koskaan ole sateen takia kilahtanut.
 
Herkästi laikukasta jälkeä tulee. Isoja pintoja. Se oli Owatrol Polytrol Restorer niminen tökötti, sitä kun sais.
 
Kypärä avattava Shoei Neotec 2 jossa paikat mallikohtaiselle Senan sarjalle jota tosin en halunnut. Asensin Cardo Freecom 4:sen niillä isommilla kuulokkeilla, toimii hyvin Garmin Zumo 396:sen ja Samsung xCoverin kanssa. Korvatulpilla diskantti vaimenee juuri sopivasti, ja musiikki/radio kuuluu vielä motarivauhdeissakin mainiosti. Ääninavigointia en ole koskaan käyttänyt joten siitä en osaa sanoa.

Cardo vs. Senasta yleensä; Cardo mainostaa vehkeitään vedenpitäviksi, kun Sena yleensä vain sanoo "water resistant" (mitä sitten tarkoittaakaan). Täällä jotain analyysiä eroista. Itsellä ei mikään Cardo koskaan ole sateen takia kilahtanut.

Hyvin on ainakin senan 20s evo palvellut pari vuotta ja kesti hyvin viime kesän road tripin kakkospäivän kaatosateen ja muutenkin mitä nyt joskus harvoin sade päässyt yllättämään.

Täältä myös suositus noille Nonoisen korvatulpille mitkä viime kesänä hommasin. Musiikki kuuluu normaalisti läpi, mutta tuulen humina ja hd:n moottori äänet vaimenivat varmaan 75%.
 
No näin. Laittelinki tulemaan testipurkin toimiiko toivottomiin palasiin enää.
 
Cardo vs. Senasta yleensä; Cardo mainostaa vehkeitään vedenpitäviksi, kun Sena yleensä vain sanoo "water resistant" (mitä sitten tarkoittaakaan). Täällä jotain analyysiä eroista. Itsellä ei mikään Cardo koskaan ole sateen takia kilahtanut.

On noita (vanhempia) Cardon laitteita itsellä hajonnut yht. 3 kpl viim. 15v. aikana, 2 x Q2 (ensimmäinen meni takuuseen) ja 1 x Q3. Ja tosiaan toinen Q2:n & Q3:n jonkun pidemmän sateessa ajetun taipaleen jälkeen, joten jostain noihinkin vesi voi löytää sisään. Tuo Q2 taisi hajota Norjassa kolmannen perättäisen sadepäiväin aikana, ensin rätisi, sitten alkoi ääni kiertämään ja lopulta meni mykäisi eikä herännyt enää henkiin.

Toki noilla kolmella yksiköllä tuli rullattua lähemmäs 150tkm, joten jonkin verran maailmaa näkivät ja luultavasti muutamat kolhut saivat sinä aikana. Edelleen on Cardon laitteet käytössä ja tässä talven aikana tuli Spirit HD:t kotiutettua kun halvalla sai :D
 
Kiitos vastauksista, nähtävästi siis suurin osa vetää ihan "kypäräpuhelimilla". Itselläni ei ole mitään akuuttia tarvetta, mutta pitää katsoa millä ratkaisulla menee jos tarvetta tulee.

Sähkövehkeellä jonnekin neljän-kuudenkympin nopeuksiin on ihan kiva vetää kaupunkiajoa ilman tulppia; melu on aika kevyttä. 80 km/h on jo niin kovat suhinat (moottorista riippumatta) että tulpat oltava.
 
Minkäslaiset kypäräpuhelimet/handsfreet teillä on käytössä?
En sinänsä kuuntele Born to be wildia ajellassani, mutta navigointi (ne viimeiset kymmenen mutkaa tuntemattomalle mäkille ajellessa) ja jos joskus sattuu kaverin kanssa ajelemaan niin jokin voisi olla hyvä satunnaiseen käyttöön.

Itselläni kypäränä X-Lite N-Com -valmiudella niin siihen menisi B602X tai B902X, mutta on noilla hintaakin melkein sen kypärän verran. Siinähän se headset sinänsä kulkisi mukana, käytti tai ei... :hmm:
Mutta kun kuitenkin käyttää korvatulppia pidemmillä matkoilla niin onko kukaan kokeillut kuulosuojaimia bluetoothilla, tyyliin:

1709209964009.png


1709209923033.png


Rupeaako ärsyttämään tulppia enemmän?

Vähän kaikkia on tullut kokeiltua. Mm. Sonyn vastamelunappeja (ahdistava tunne, painaa korvia), Plugfonesin moottoripyörä nappeja (langallisia), perus nappeja jne. Kaikki napit painaa enemmän tai vähemmän korvia, mutta häiritsevästi. Nyt on käytössä Shoein kypäräkohtainen kaiutin&mikki setti ja sen kylkeen Snell S-7 bluetooth vastaanotin. Snelli on erittäin hyvä ja halpa, mutta akkukesto on huono. Kesti alussa ehkä 5-6h ja nykyään (pari vuotta myöhemmin) vain 3-4h. Siitä tosin on tullut uusi versio (S-8). Itse nakkasin mikrofonin roskiin, koska en halua ajaessa puhua kenenkään kanssa. Soitan takaisin kun siltä tuntuu.
Seuraavaksi ajattelin kokeilla jotain täysin valmista settiä eli varmaan Shoei + Senan kypäräkohtaista settiä. Yllättävää, mutta tulppien (Alpine Motosafe) kanssa musiikki kuuluu selkeämmin kuin ilman. Motosafet ovat hyvät, mutta kyllä nekin alkaa painaa korvia useamman tunnin jälkeen. Itse en oikein osaa pitää taukoja reissuissa kun aika on aina kortilla.
Sanoisin että hommaa se kypäräkohtainen sarja. Jos budjetti on tiukka eikä tarvetta keskustella niin kypäräkohtaiset kajarit + tuo Snelli (jos akku riittää).
 
Vähän kaikkia on tullut kokeiltua. Mm. Sonyn vastamelunappeja (ahdistava tunne, painaa korvia), Plugfonesin moottoripyörä nappeja (langallisia), perus nappeja jne. Kaikki napit painaa enemmän tai vähemmän korvia, mutta häiritsevästi. Nyt on käytössä Shoein kypäräkohtainen kaiutin&mikki setti ja sen kylkeen Snell S-7 bluetooth vastaanotin. Snelli on erittäin hyvä ja halpa, mutta akkukesto on huono. Kesti alussa ehkä 5-6h ja nykyään (pari vuotta myöhemmin) vain 3-4h. Siitä tosin on tullut uusi versio (S-8). Itse nakkasin mikrofonin roskiin, koska en halua ajaessa puhua kenenkään kanssa. Soitan takaisin kun siltä tuntuu.
Seuraavaksi ajattelin kokeilla jotain täysin valmista settiä eli varmaan Shoei + Senan kypäräkohtaista settiä. Yllättävää, mutta tulppien (Alpine Motosafe) kanssa musiikki kuuluu selkeämmin kuin ilman. Motosafet ovat hyvät, mutta kyllä nekin alkaa painaa korvia useamman tunnin jälkeen. Itse en oikein osaa pitää taukoja reissuissa kun aika on aina kortilla.
Sanoisin että hommaa se kypäräkohtainen sarja. Jos budjetti on tiukka eikä tarvetta keskustella niin kypäräkohtaiset kajarit + tuo Snelli (jos akku riittää).

Itsellänikin motosafet niin mietin paljonko eroaisi jokin bluetooth-tulppa käyttömukavuudessa.
Omat reissut yleensä lyhyitä, mutta kyllä pelkätkin tulpat (ilman kypärää) alkaa yleensä muutaman tunnin jälkeen kertomaan olemassaolostaan.

Raha ei sinänsä ole este, enemmänkin mietin siltä kantilta että jos käytän kerran kesässä niin tulee käyttökerralle hintaa :think:
 
Itsellänikin motosafet niin mietin paljonko eroaisi jokin bluetooth-tulppa käyttömukavuudessa.
Omat reissut yleensä lyhyitä, mutta kyllä pelkätkin tulpat (ilman kypärää) alkaa yleensä muutaman tunnin jälkeen kertomaan olemassaolostaan.

Raha ei sinänsä ole este, enemmänkin mietin siltä kantilta että jos käytän kerran kesässä niin tulee käyttökerralle hintaa :think:

Se on sellaista hakuammuntaa että itse luovutin tulppien suhteen :D Kaikki valettuja kokeilleet vannovat niiden nimeen ja ainakin väittävät ettei paina yhtään pitkälläkään reissulla. Olisi tarkoitus täksi kesäksi sellaiset ottaa vaikka hintaa onkin +200€
 
Se on sellaista hakuammuntaa että itse luovutin tulppien suhteen :D Kaikki valettuja kokeilleet vannovat niiden nimeen ja ainakin väittävät ettei paina yhtään pitkälläkään reissulla. Olisi tarkoitus täksi kesäksi sellaiset ottaa vaikka hintaa onkin +200€
Tää on voittajan valinta. Kannattaa ottaa sellainen valettu, missä on filtteri, niin ei tule myökään paineen tunnetta korvaan ja tulee hälytysajoneuvojen äänet läpi. Olen itse 9 vuotta käyttänyt Orelon tulppia ja ei ne tunnu korvassa pahalta, vaikka ensin ajaisi koko päivän ja sen jälkeen laittaisi vielä yöksi nukkuessa tulpat korviin.

Jos haluaa hifistellä niin voi ostaa Intercomin, jossa on 3,5mm plugi ja moottoriurheiluun tarkoitetut valetut tulpat kuulokkeilla. Siinä vaan karkaa hinta sitten jo aika korkeaksi...
 
Tää on voittajan valinta. Kannattaa ottaa sellainen valettu, missä on filtteri, niin ei tule myökään paineen tunnetta korvaan ja tulee hälytysajoneuvojen äänet läpi. Olen itse 9 vuotta käyttänyt Orelon tulppia ja ei ne tunnu korvassa pahalta, vaikka ensin ajaisi koko päivän ja sen jälkeen laittaisi vielä yöksi nukkuessa tulpat korviin.

Jos haluaa hifistellä niin voi ostaa Intercomin, jossa on 3,5mm plugi ja moottoriurheiluun tarkoitetut valetut tulpat kuulokkeilla. Siinä vaan karkaa hinta sitten jo aika korkeaksi...

Tuleeko musiikki silti läpi noista samaan tyyliin kuin Motosafeilla ?
 
Bongattu tänään eteläsuomalaisessa pikkukaupungissa, aito kevään merkki. Isohko HD tuli vastaan ja kääntyi oikealle liikennevaloissa. Kuvanlaatu kökkö koska screencap dashcamista. Kylläpä lämmitti mieltä, vielä kun lumet sulaisi omalta takapihalta että pääsiäiseksi saisi edes toisen skootterin liikenteeseen taas.
 

Liitteet

  • kevät.jpg
    kevät.jpg
    55,7 KB · Luettu: 215
Bongattu tänään eteläsuomalaisessa pikkukaupungissa, aito kevään merkki. Isohko HD tuli vastaan ja kääntyi oikealle liikennevaloissa. Kuvanlaatu kökkö koska screencap dashcamista. Kylläpä lämmitti mieltä, vielä kun lumet sulaisi omalta takapihalta että pääsiäiseksi saisi edes toisen skootterin liikenteeseen taas.
Kova ukko. Täällä Satakunnassa on tänään sunnuntaina ollut ~3 astetta lämmintä, ja varjopaikoissa on lunta / sohjoa / jäätä ihan kaupungissakin. Plus se hiekotushiekan määrä. On mahtanut olla kova polte saada HD tulille, kamat niskaan, ja ajelulle :D

Edit: Kyllä pieni ihme on jos edes aprillipäivänä uskaltaa Brutalen ottaa alle. Viime vuonna taisi olla maanantai 17.4 kun otin silloisen ZZR:n ajoon. Talviteloille lähti kesän aikana vaihdettuun Brutaleen maanantaina 2.10. Ensilumi satoi maanantaina 30.10. Meni aika piukille.
 
Viimeksi muokattu:
Kova ukko. Täällä Satakunnassa on tänään sunnuntaina ollut ~3 astetta lämmintä, ja varjopaikoissa on lunta / sohjoa / jäätä ihan kaupungissakin. Plus se hiekotushiekan määrä. On mahtanut olla kova polte saada HD tulille, kamat niskaan, ja ajelulle :D
Itse kävelytän koiraa vielä nastakengillä kun tiet ihan jäässä, en varmaan pääsisi edes kotipihassa pyörän selkään kaatumatta :cigar2:
 
Bongattu tänään eteläsuomalaisessa pikkukaupungissa, aito kevään merkki. Isohko HD tuli vastaan ja kääntyi oikealle liikennevaloissa. Kuvanlaatu kökkö koska screencap dashcamista. Kylläpä lämmitti mieltä, vielä kun lumet sulaisi omalta takapihalta että pääsiäiseksi saisi edes toisen skootterin liikenteeseen taas.

Ja tänään ei kovinkaan kaukana tuosta risteyksestä tuli toisennäkönen pikkucustomi vastaan. Ei kyllä itellä ihan nuin paljo vielä tee mieli tien päälle, mutta eihän ne kelit voi tulla liian pian....
 
Kyllä tuo kotikatu vielä niin vellissä on, ettei huvita lähteä taiteilemaan :D Isommat tiet jo kuivat ja siten periaatteessa rauhallisesti koeajettavissa. Saas nähdä malttaako enää olla edes lyhyt koeajo viikolla tekemättä, jos sääennuste pitää paikkansa…pitäisi mennä muutaman asteen lussalle päivällä.
 
Tuli ostettua huvikseen toinen pyörä. Tarkemmin näkemättä ja kokeilematta toki, kun halvalla sai. Lähinnä siis ajankuluksi ja projektiksi talliin, niin saa elämää jotenkin hyödyllisesti kulutettua myös kotioloissa. Kyseessä siis tämmöinen Aprilia RST 1000 Futura - 01:

PSX_20240225_144931.jpg


Pitäisi tuo siis hakea tai järjestää kuljetus Seinäjoki-Oulu -välille. Onko kellään vinkata, mistä kannattaisi ehkä kuljetusta kysellä? Rahtipaikkaan jo laitoin tarjouspyynnön, mutta ei ole tietoa tuon toimivuudesta. Kuljetusajankohta kuitenkin joustava. Tässä joskus lähiviikkoina kuitenkin.


Noidannuoli iski selkään torstaina, niin ei oikein viitsinyt lähteä tallille auton rakentelua jatkamaan, mutta onneksi näitä romuja on muitakin joiden parissa vapaa-aikaansa kuluttaa. Aprilian purin tälle mallille jo viikolla, että näkisi mitä siinä on laittamista:

purettu_100324.jpg


Ei lopunperin mikään toivoton tekele ja aika hyvin sain erinäköisiä vikoja korjattua ja puutteita listattua. Latauksensäätimen johdotukset oli melkoinen räpellys, eikä se täydellinen ole vieläkään, mutta sentään kunnon liitoksilla tehty verrattuna paikallaan olleeseen viritykseen, josta johdot lähti abikoista ja sokeripaloista itsekseen irti. Täydellisen tehdäkseen pitäisi koko johtosarja saada tuolta esiin, mutta en tiedä saako sitä ilman että nostaa koko moottorin pois. Tuohon en viitsi ainakaan nyt heti alkaa. Täydellinen tässä tapauksessa tarkoittaa jotain muuta, mitä tehtaalta lähtiessä on ollut; tyyppivikanahan näissä säätimen liittimet sulaa.

Sähköhommissa jäi vielä ihmetyttämään poistettu seisontatuen anturi sekä ohitettu vapaan anturi. Näissä oletettavasti jotain vikaa, joten niiden osalta pitänee kaupoille lähteä, jos ei saa fiksattua. Johonkin matkan varrelle oli jäänyt myös penkin lukko mekanismeineen, johon liittyviä tarvikkeita jo tilasin.

Etujarrulevyt näissäkin on mallia kelluvat ja niiden mekanismit luonnollisesti jumissa. Sain ne kuitenkin herkisteltyä kuntoon pienehkön taistelun jälkeen. Iskarit pitänee käyttää huollossa samalla vaivalla, kun ei ole tiedossa, onko niille kukaan koskaan mitään tehnyt. Perushuollot tähän kuitenkin tälle keväälle oli tehtynä, joten niihin ei tarvitse erityisesti paneutua.

Vasen peili oli teipattu kasaan, jonka korjaaminen ei kummoinen rasti ollut. Alkuperäisiä peilejä ei oikein mistään saa ja näihin heittämällä menisi RSV:n vastaavat, mutta pidetään toistaiseksi alkuperäisessä kuosissa noiden osalta. Muutoinkaan en ajatellut tätä isommin pilata, vaikka aluksi visioinkin vähän muutoshommia ennenkaikkea perän osalta, joka on aika möhkö. Ulkokuoressa näkyy eletyt reilut 20 vuotta eli maalausta kuitenkin luvassa niin katteiden kuin muidenkin osien muodossa. Maalailinkin jo harmaantuneita muoveja mittariston ympäriltä ja aloitin valmistelemaan katteita maalausta varten. Katteiden ja vanteiden väriin tulee myös samalla muutosta.

Kaikenkaikkiaan kyllä tympii jokseenkin paljon näiden vehkeiden kanssa se, että aiemmat räpistelijät eivät ole vaivautuneet sijoittamaan montakaan euroa tai minuuttia eri “korjauksiin”, vaan lykätään kyytiin kaikkea mitä sattuu kotoa kaapeista löytämään, mahdollisimman hätäisesti. Ei tuo nyt kummoinen sijoitus ole ostaa oikeankokoisia liittimiä tai pultteja samalla kun käväisee Motonetissä näin esimerkkinä. Pieniä asioita tietenkin, mutta eipä tarvis korjailla, jos olisi alunperin jo tehty kunnolla.
 
Kyllä tuo kotikatu vielä niin vellissä on, ettei huvita lähteä taiteilemaan :D Isommat tiet jo kuivat ja siten periaatteessa rauhallisesti koeajettavissa. Saas nähdä malttaako enää olla edes lyhyt koeajo viikolla tekemättä, jos sääennuste pitää paikkansa…pitäisi mennä muutaman asteen lussalle päivällä.

Talvisäilytyspaikan oven edessä metrin kinos joten hetken joutuu odottamaan :D Tämä on kyllä ihan hyvä systeemi niin ei iske mitään äkillistä päähänpistoa lähteä luistelemaan :D
 
Sähköhommissa jäi vielä ihmetyttämään poistettu seisontatuen anturi sekä ohitettu vapaan anturi. Näissä oletettavasti jotain vikaa, joten niiden osalta pitänee kaupoille lähteä, jos ei saa fiksattua. Johonkin matkan varrelle oli jäänyt myös penkin lukko mekanismeineen, johon liittyviä tarvikkeita jo tilasin.
On tuossa projektia kerrakseen. Voin muuten suositella hollantilaista Motorparts-online -sivusta. Heillä näyttää olevan vaikka mitä osaa myös Aprilia RST Futuraan tarjolla. Electronics -osastolla myös esim. täysi wire harness hintaan 84e jos ei huvita kolvata itse. Osathan ovat tietenkin käytettyjä. Olen tilaillut tuolta muutamaakin osaa mun vanhaan Hayabusaa, aina on tullut mitä on tilattu, kohtuullisin kustannuksin ja melko nopeasti. Siksi suosittelen jos meidän paikallisista varaosapurkamoista ei löydy.
 
On tuossa projektia kerrakseen. Voin muuten suositella hollantilaista Motorparts-online -sivusta. Heillä näyttää olevan vaikka mitä osaa myös Aprilia RST Futuraan tarjolla. Electronics -osastolla myös esim. täysi wire harness hintaan 84e jos ei huvita kolvata itse. Osathan ovat tietenkin käytettyjä. Olen tilaillut tuolta muutamaakin osaa mun vanhaan Hayabusaa, aina on tullut mitä on tilattu, kohtuullisin kustannuksin ja melko nopeasti. Siksi suosittelen jos meidän paikallisista varaosapurkamoista ei löydy.

Joo, tuota tullut käytettyä itsekin aikojen saatossa. Tuo koko johtosarjan hinta ei niinkään hirvitä, vaan se, miten sen saisi vaihdettua kokonaisena. Enkä kyllä tässä tapauksessa tietääkseni koko johtosarjaa edes tarvisi, kunhan joissain säätimen johdoissa olisi ollut viisikin senttiä enemmän varaa, niin olisi helpottanut paljon. No, kaikki sähköhommat ei ole vielä selvitettynä, niin en tiedä vaikka muitakin yllätyksiä tulisi vielä eteen.
 
Oiskohan täällä tietoa mistä tilailla halvimmalla teräspunos jarruletkut Yamaha fz1-s vm.2010?
 
Halvin on varmaan Aliexpress tai muu kiinakauppa.

Laatuun en ota kantaa, mutta kaikissa Kiinalaisissa päristimissä ollut punosletkut tehtaalta viimeiset 20v.

No Temusta jo vähän kurkinkin, mutta en ilennyt tilata.

Kukaan täällä tilaillut ja käyttänyt kiinaletkuja?
 
Onko kellään ehdottaa mitään hyvää ja edullista ratkaisua takalaukuksi? Tarkoitus olisi tyydyttää tarve niin päiväreissuja kuin pidempiäkin matkoja varten. Eli visiona olisi sellainen laukku, joka päiväreissuilla säilöisi kätevästi hanskat, juomapullot ja vastaavat, ja tarvittaessa pidemmillä reissuilla laajennettavissa muutakin rojua varten. En halua isoa kovaa laukkua tarakalle, enkä tykkää tankkilaukuista, vaan ajattelin tätä matkustajan paikalle penkin päälle, jonka tarvittaessa voisi vaikka selkään sitten nakata. Vähän sylettää ajatus remmeillä sidottavista vehkeistä, mutta edullisilla pitää varmaan mennä sillä linjalla. Givillähän olisi toki tanklock-kiinnikkeitä myös tuota käyttötarkoitusta varten.
 
No Temusta jo vähän kurkinkin, mutta en ilennyt tilata.

Kukaan täällä tilaillut ja käyttänyt kiinaletkuja?
Eikös tää ole ollu harrastajien suosiossa jo pitkään;


Ite kyllä oon niin ujo että kiina koitetaan pitää jarruista pois.
 
Oiskohan täällä tietoa mistä tilailla halvimmalla teräspunos jarruletkut Yamaha fz1-s vm.2010?
Sen verran kriittisestä osasta kyse että itse en tilaisi kiinasta ihan vaan varmuuden vuoksi. Itse en ole vielä tilannut kun XJ600:n jarruja ei hyväksi saa vaikka minkälaiset letkut tilaa :D Mutta tätä olen harkinnut:
"Hieman" vanhan oloiset sivut joten laittaisin postia tai soittaisin ennen tilausta.
Täällä vähän ammattimaisemman oloiset sivut, mutta hinnatkin isommat:
Ehkäpä kuitenkin ensi kesänä voisi hommailla jostain uudet teräspunosletkut :think:
 
Onko kellään ehdottaa mitään hyvää ja edullista ratkaisua takalaukuksi? Tarkoitus olisi tyydyttää tarve niin päiväreissuja kuin pidempiäkin matkoja varten. Eli visiona olisi sellainen laukku, joka päiväreissuilla säilöisi kätevästi hanskat, juomapullot ja vastaavat, ja tarvittaessa pidemmillä reissuilla laajennettavissa muutakin rojua varten. En halua isoa kovaa laukkua tarakalle, enkä tykkää tankkilaukuista, vaan ajattelin tätä matkustajan paikalle penkin päälle, jonka tarvittaessa voisi vaikka selkään sitten nakata. Vähän sylettää ajatus remmeillä sidottavista vehkeistä, mutta edullisilla pitää varmaan mennä sillä linjalla. Givillähän olisi toki tanklock-kiinnikkeitä myös tuota käyttötarkoitusta varten.
Olisiko käytetty (tai uusi jos löytyy) Givi Speedpack jotain? Toimii selkäreppuna, remmikiinnikkeet (vaikkakin sinua huolestuttivat) pitää laukun paikallaan myös varsin kovissa autobaanavauhdeissa. Laajenee pohjan pehmeästä osasta suht isoksi ja kova yläosa jonka saa eriksen irti pitää pyörteilyn selän takana minimissä. Ja kovan kannen alle mahtuu kamera ym. pikkusälää ihan hyvin. Kuvassa minä vuonna 2002 menossa stadissa Travemunden (vai olikohan Rostock, en enää muista) lautalle, kyseinen laukku VTR1000F:n apukuskin penkkiin kiinittettynä. Toimi hyvin koko 10pv matkan Barcelonaan ja takaisin. Ainoa huolenaihe oli että kun on remmeillä niin on aika helposti pöllittävissä jos ei sitä vahtaa koko ajan.

speedpack.jpg
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 491
Viestejä
4 506 554
Jäsenet
74 427
Uusin jäsen
Maikson35

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom