Mopokuumetta

Eikö olisi helpompaa irroittaa takapyörä ja käydä rengasliikkeessä kuin isolla hinausautolla liikutella mopoa?
 
Eikö olisi helpompaa irroittaa takapyörä ja käydä rengasliikkeessä kuin isolla hinausautolla liikutella mopoa?
Ei missään tapauksessa. Soitat hinausauton ja se vie pyörän pajalle. Menet itse samalla kyydillä tai haet myöhemmin.

Toinen vaihtoehto on hankkia kyyti kotiin, ottaa työkalut mukaan, irroittaa rengas tien päällä, viedä rengas korjaukseen, ajaa takaisin, laittaa rengas paikoilleen, viedä työkalut pois ja lopulta palata takaisin pyörän luo.
 
Nojuu tosiaan kun sen noin järkeilet niin oikeassa olet ;). Tämä oli tosin hajonnut kotipihaan missä työkalut ja kyytikin ovat.
 
Kaikista paras tilanne on kun pyörä pitää hinata jostain muualta kuin kotoa ja pyörässä on kasko. Taitaa kaikkien vakuutusyhtiöiden osakaskoonkin kuulua ilmainen hinaus.
 
Kaikista paras tilanne on kun pyörä pitää hinata jostain muualta kuin kotoa ja pyörässä on kasko. Taitaa kaikkien vakuutusyhtiöiden osakaskoonkin kuulua ilmainen hinaus.
Joo oon kerran ootellu hinausautoa jossain takametsåssä jotain 3h. Tuli vähä aika pitkåksi. Takakumi oli 4cm halki kun kivi halus nähä sisälle. No ilmanen kyyti kotiin. Ite kyllä renkaan vaihdoin.
 
Kotipihasta hinattiin aamupäivällä, kun aamulla soitin vakuutusyhtiön hinauspalveluun. Tein siinä työpäivän kotosalla ja töiden jälkeen kävin hakemassa prätkän pajalta Uberilla ja laitan myös kyydistä hakemuksen vakuutusyhtiöön. Eli ainoastaan renkaan hinta pitäisi jäädä itsellä maksettavaksi.

Pitää hieman omaakin aikaa arvostaa ja äkkiä tuommosen nyt hinurin kyytiin nostaa ja kuljettaa, varmaan puolisen tunnin keikka kaikkineensa hinurille.
 
Joo oon kerran ootellu hinausautoa jossain takametsåssä jotain 3h. Tuli vähä aika pitkåksi. Takakumi oli 4cm halki kun kivi halus nähä sisälle. No ilmanen kyyti kotiin. Ite kyllä renkaan vaihdoin.
Sama odottelun riskihän se on mitä tahansa kyytiä odotellessa. Jonkunhan sinne on ajettava tai sitten itse liftattava pois jos busseja ei kulje ohi.
 
Sama odottelun riskihän se on mitä tahansa kyytiä odotellessa. Jonkunhan sinne on ajettava tai sitten itse liftattava pois jos busseja ei kulje ohi.
Joo en missään nimesä kritisoinu. No ois sinne kärryn kans ehtiny nopeemmin, mutta mitä varten kun vakuutusta maksaa.

Rengas meni takuuseen. Reilu 500€ oli laskuss summaa kun nimmarit nykäsin siihen.

Mopoa ei oo tarvinnut kun kerran kuskata. Autoa vähä useammin :mad:
 
Kotipihasta hinattiin aamupäivällä, kun aamulla soitin vakuutusyhtiön hinauspalveluun. Tein siinä työpäivän kotosalla ja töiden jälkeen kävin hakemassa prätkän pajalta Uberilla ja laitan myös kyydistä hakemuksen vakuutusyhtiöön. Eli ainoastaan renkaan hinta pitäisi jäädä itsellä maksettavaksi.

Pitää hieman omaakin aikaa arvostaa ja äkkiä tuommosen nyt hinurin kyytiin nostaa ja kuljettaa, varmaan puolisen tunnin keikka kaikkineensa hinurille.

Oliko ruuvi renkaassa vai selvisikö syy ?
 
Kausi on taputeltu omalta osalta. Joko se kevät ois nurkalla?
Neljäs kesä tällä pyörällä ja pientä kuumetta alko heräilee vaihdon osalta. Monster, Tuono, MT-01 tai -09 nyt päällimmäisinä pyöriny mielessä. Saas nähä mitä ens kesä tuo mukanaan :btooth:
 
Sitten kun selkeästi on lumi/jää tiessä, niin nostan kädet pystyyn ja pyörä telakalle. Siihen asti kovaa ajoa :cool:
 
Kausi on taputeltu omalta osalta. Joko se kevät ois nurkalla?
Neljäs kesä tällä pyörällä ja pientä kuumetta alko heräilee vaihdon osalta. Monster, Tuono, MT-01 tai -09 nyt päällimmäisinä pyöriny mielessä. Saas nähä mitä ens kesä tuo mukanaan :btooth:

Taputtelin myös kauden pakettiin. Tänä vuonna tuli vettä naamaan joka ikisellä reissulla ja ensi viikolla sitten alkaa pakkaset niin ilmeisesti maailmankaikkeuden tapa kertoa että nyt on parempi lopettaa :D Antaa gubbejen painaa. Mites Ducatin Hypermotard tai Aprilia Dorsoduro ? Monsteri ja Yamahan MT-07&MT-09 noista on kokeiltu ja sekä Hypermotard että Dorsoduro kyllä pieksee kaikki nuo kaikessa. Ainut huono puoli on range, mutta en osaa noista sanoa onko yhdessäkään sen parempi.
 
Sitten kun selkeästi on lumi/jää tiessä, niin nostan kädet pystyyn ja pyörä telakalle. Siihen asti kovaa ajoa :cool:

Alkaa olla itselleni vähän sellaiset kelit että alkaa ajaminen jännittää:

1000169263.png


Itsellänihän ei muutenkaan ole kuin kesäkamat, eivät taida edes vettä pitää niin valitsen kesäisinkin aurinkoisia päiviä. No nyt on kahvanlämmittimet :cigar2:
 
Mites Ducatin Hypermotard tai Aprilia Dorsoduro ?

Ehkä, mutta enemmänki tuommosiin nakupyöriin osuu itellä maku kuin smotoihin. Toki F900R ois "luonnollinen päivitys" tästä F800R:stä ja voishan sitä käydä kojottaakkin, mutta ulkonäkö ei oikeen jostai syystä natsaa.
 
Kausi on taputeltu omalta osalta. Joko se kevät ois nurkalla?
Neljäs kesä tällä pyörällä ja pientä kuumetta alko heräilee vaihdon osalta. Monster, Tuono, MT-01 tai -09 nyt päällimmäisinä pyöriny mielessä. Saas nähä mitä ens kesä tuo mukanaan :btooth:
Tänään laitoin Hayabusan talviteloille, mittariin tuli n. 6100km lisää joten kokonaislukema on nyt hieman yli 153000 kilsaa, joista itse olen ajanut kaikki paitsi ensimmäiset 9995. Ostin pyörän tammikuussa 2010 mutta vuonna 2012 en ajanut metriäkään kun ei vaan huvittanut. Kyllähän kilsat alkaa jo näkyä ja tuntua, vaikka koneesta potkua edelleen löytyy aivan tarpeeksi. Mieli tekisi uutta gen-3:sta, ehkä lottovoiton jälkeen. Vai pitäisikö käyttäytyä ikäisekseen (kohta 55-vee) ja hankkia joku säyseä sohvapyörä? Ei huvittaisi. Savagella kausi jatkuu ehkä vielä pari viikkoa jos eteläsuomen viikonloppusäät sallivat.
 
Mopoa ei erikseen laiteta talviunille. Lähinnä ajoun talliin odottaan jotain mitä seuraavaksi tapahtuu.

Kilsat oli ne perinteiset jtn 6000-7000km välillä. Ei tullu niin katottua. Kohta 90 tonnia mittarissa. Kai tuo on pitopyörä kun ei noista enää noilla kilsoilla mitään saa myydessä.
 
Yllättävän hyvin tarkenee "ajofarkuissa" kun laittoi pitkät kalsarit alle.
1000169527.png


On kyllä Tiikeri turhan iso mulle. Ajattelin että kunhan lasken satulan (oli ylimmässä asennossa) jne. niin ei se paha ole, mutta säätöjen jälkeenkin vähän sellaista varpailla tipsuttelua. Ei haittaa tälläistä kruisailua, mukava ajoasento penkkeineen ja kiva painaa, mutta vähän epäilen että saattaa kevään/kesän tullessa työmatka-ajo kahdenkymmenen liikennevalon aiheuttaman pysähdyksen kanssa ruveta tökkimään. :nb:
 
On kyllä Tiikeri turhan iso mulle. Ajattelin että kunhan lasken satulan (oli ylimmässä asennossa) jne. niin ei se paha ole, mutta säätöjen jälkeenkin vähän sellaista varpailla tipsuttelua.
Mihin tarkoitukseen toi Tiikeri on alkujaan suunniteltu? Onkos se niinkuin matkaenska pääosin asfaltille vai joku sellainen "aavikko-Dakar" tyylinen ajatus? Jos tuo kerran on jotenkin tosi korkea. Itse en siis tiedä niin kysyn tälleen viisaammilta. :D
 
Mihin tarkoitukseen toi Tiikeri on alkujaan suunniteltu? Onkos se niinkuin matkaenska pääosin asfaltille vai joku sellainen "aavikko-Dakar" tyylinen ajatus? Jos tuo kerran on jotenkin tosi korkea. Itse en siis tiedä niin kysyn tälleen viisaammilta. :D
"Dual purpose/all road/tms." eli sinänsä matkaenduro, mutta tosiaan niin iso ja painava että enemmänkin toureri jolla kehtaa mennä hiekkatielle. Mallit menneet muutenkin koko ajan enemmän touring -suuntaan, tähänkin malliin tuli "faceliftissa" vakiona mukaan kovat laukut ja seuraaja oli vielä kauempana endurosta.

Kävin ajamassa reilut sata kilsaa, mukava ajaa pikkuteitä ja tykkään vääntävästä koneesta, mutta katsellaan...
 
"Dual purpose/all road/tms." eli sinänsä matkaenduro, mutta tosiaan niin iso ja painava että enemmänkin toureri jolla kehtaa mennä hiekkatielle. Mallit menneet muutenkin koko ajan enemmän touring -suuntaan, tähänkin malliin tuli "faceliftissa" vakiona mukaan kovat laukut ja seuraaja oli vielä kauempana endurosta.

Kävin ajamassa reilut sata kilsaa, mukava ajaa pikkuteitä ja tykkään vääntävästä koneesta, mutta katsellaan...
Jep kyllä tuo on vielä ihan puhtaasti matkaenduroksi laskettava eikä edes painavin aikalaisistaan. Tuo oli itellä ostoslistalla kun Varateero meni lunariin 2010, mutta osuin kuitenki Gessuun.

1050 Tiikeri onki jo puhtaammin katumopo 17 ttumasilla renkailla ja katumopon joustoilla. 1200cc taas palas tuohon alkuperäisen mallin suuntaan, mutta on melko yläpainoinen ja pässi ajettava.
 
Viime vuonna 716km, tänä vuonna 722km. Taitaa seuraavaksi olla aika palauttaa vakiokuntoon ja myydä pois :D

1698312886539.png
 
Viime vuonna 716km, tänä vuonna 722km. Taitaa seuraavaksi olla aika palauttaa vakiokuntoon ja myydä pois :D

1698312886539.png
Vähän samaa mietiskellyt itsekkin, perhekoko ja työkuviot muuttuneet niin nykyään yli 500km ajosuoritteet per kausi lasketaan hyviksi vuosiksi :D
Alkaa olla vaikea perustella 5 prätkää jopa itselleen, mutta kun ei raaskisi hyvinpidetyistä laitteista luopua
 
Laskinpa itsekin tässä threadin innoittamana:

Kawasaki ZZR-600:
ajoon maanantaina 17.4
vaihtoon perjantaina 4.8
tekee 1373 km

MV Agusta Brutale 910:
ajoon perjantaina 4.8
talvisäilöön maanantaina 2.10
tekee 912 km

Yhteensä:
2285 km
aikajaksolla 17.4 - 2.10, joka tekee 169 päivää, eli ~13.52 km per päivä.

Toki en ajanut kuin nätillä ilmalla, ja silloin kun oli aikaa ja huvitti. Vähän enemmän mitä olisi arvannut ilman faktaa. Paljon tuli "pyörittyä nurkissa", ja käytyä vain vaikka jäätelöllä.
Satakunnassa oli kaikki ajot.

Vaihtoon mennyt Kawasaki ZZR-600:
Kawasaki_ZZR-600.JPG


Tilalle tullut MV Agusta Brutale 910:
MV-Agusta_Brutale_910.JPG
 
Ai saamari tuo Brutale on nätti laite :love2:
Jeh, kiitti. Mutta on siinä saatana italialaisen super-insinöörin aivoituksia enemmän kuin tarpeeksi:
- Peilit: Nuo tehdasasennetut mikki-hiiret ovat kiinteät. Ainoa mikä liikkuu, ovat peilit kehyksien sisällä. Perkele joku 5mm. Itse 180cm ja näkyy olkapäät.
- Etuvalo: Suoraan edestä valoteho hyvä, hiukankin sivulta susipaska. Ja mielestäni ruma.
- Ajotietokone: Sitä pyöritellään vehje käynnissä startti-napista. Ja plussataan ja miinustetaan eri napeista. Aivan susipaska toteutus.
- Mittaristo: Hönkäiset sitä päin kylmällä ilmalla, niin on huurussa. Ja tietysti sisältä huurussa.
- Takajarru: Kai se super-insinööri on ajatellut, että etujarrulla mennään. Hätäjarrutestissä takajarru on lähinnä lämmittämässä. Etujarru(t) on toisaalta todella hyvät.
- Säädöt: Kun vehje on iskussa, se on todella iskussa. Aivan millintarkkaa jokaisen elementin kanssa. Mutta hiukankin kun joku lähtee luistamaan tai pois toleransseista, niin sen tuntee heti.
 
Onkos porukka rakennellu vanhempia pyöriä? Oon katellu jotain vähä freesimpää katesarjaa ysärin SRAD 600cc gixxeriin ja näkyy noita olevan kiinan markkinoilta jälkituotettuna aika hyvin, mut onkohan tollaselle jotain euromyyjiä? Sit onks jotain hyviä jalkivalmisteisia vilkkuja yms myyviä puoteja et sais vähän modernimmat mut silti toimivat ja hyvät.
 
Jeh, kiitti. Mutta on siinä saatana italialaisen super-insinöörin aivoituksia enemmän kuin tarpeeksi:
- Peilit: Nuo tehdasasennetut mikki-hiiret ovat kiinteät. Ainoa mikä liikkuu, ovat peilit kehyksien sisällä. Perkele joku 5mm. Itse 180cm ja näkyy olkapäät.
- Etuvalo: Suoraan edestä valoteho hyvä, hiukankin sivulta susipaska. Ja mielestäni ruma.
- Ajotietokone: Sitä pyöritellään vehje käynnissä startti-napista. Ja plussataan ja miinustetaan eri napeista. Aivan susipaska toteutus.
- Mittaristo: Hönkäiset sitä päin kylmällä ilmalla, niin on huurussa. Ja tietysti sisältä huurussa.
- Takajarru: Kai se super-insinööri on ajatellut, että etujarrulla mennään. Hätäjarrutestissä takajarru on lähinnä lämmittämässä. Etujarru(t) on toisaalta todella hyvät.
- Säädöt: Kun vehje on iskussa, se on todella iskussa. Aivan millintarkkaa jokaisen elementin kanssa. Mutta hiukankin kun joku lähtee luistamaan tai pois toleransseista, niin sen tuntee heti.
Mihin tarvitset takajarrua hätäjarrutuksessa? Tai jarrutuksessa ylipäätään?
 
Tilasin tuollaisen kamera setin pyörään aikaisemman auton dashcamin innoittamana. Onko kellään kokemuksia moisesta?
Ei ole kokemuksia kiinteästi asennetusta pyörissä (enkä oikein viitsisi kun on jo hieman liikaa sähköhimmeleitä muutenkin asennettuna). Sensijaan olen jo monta vuotta käyttänyt Sena Prism Tube -kameraa kypärässä dashcamina. Sen saa firmispäivityksellä kuvaamaan 3min pätkiä kortin täyttyessä vanhimmat yli aivan kuten oikeakin dashcam, ja on rankankin sateen kestävä. Laatu nyt on hieman huonohkoa 1080p:tä, mutta kyllä siitäkin näkee kuka ajoi päälle. Akkukesto n. 2,5-3 tuntia, mutta hidas micro-usb -lataus. Formfactor kypärään huomattavasti jotain GoProta järkevämpi pötkylä.

Edit: Minulla on muuten linkistä poiketen malli ilman WiFi:ä, lienee ehkä poistunut jo tuotannosta.
 
Mihin tarvitset takajarrua hätäjarrutuksessa? Tai jarrutuksessa ylipäätään?
Sporttipyörällä ei tosiaan takajarrua tarvita kuin kävelynopeudessa. Perä kevenee jarruttaessa niin että moottorijarru riittää käyttämään takarenkaan pidon.
 
Sporttipyörällä ei tosiaan takajarrua tarvita kuin kävelynopeudessa. Perä kevenee jarruttaessa niin että moottorijarru riittää käyttämään takarenkaan pidon.
Nopeassa ryhmässä rataa ja pyörän selässä yli parikymmentä vuotta, niin sillä tuota hiukan kysyinkin. Moottorijarruakin tarvitaan ainoastaan tuomaan rotaatiota perään ja hallitusti luistokytkimen avulla. Panigalessa säädettävä moottorijarrutuksen voimakkuus tätä varten.

Suoraan kun jarrutetaan maksimit, niin takapyörä on hiukan ilmassa. Ja etupainoisella pyörällä kuten tuo brutale, se takajarru ei juuri hidasta vaikka painoa ei jarrutuksella olisi edes eteen siirretty.
 
Jep tämä on helppo testata iskemällä poljin pohjaan, ei siinä kauhean nopeasti vauhti muutu tuommoisella pyörällä. Joku painava pitkä harrikka sitten jo hyötyy takajarrusta.
 
Olisipa rahaa ostaa Ducati... olen aikanaan koeajanut perusmallista hypermotardia, oli kyllä aivan älyttömän hauska (ja Hayabusaan verrattuna kevyt) vehje ajaa. Ainoa ongelma oli keula joka ajoittain vastusti painovoimalakia. Mutta kun fyrkkaa ei ole, niin ajetaan sitten tulevakin kausi 16 vuotta vanhalla ja 153tkm ajetulla, "hieman" kuluneella matkabussilla.

Eilen näin englannin BikeWorldin julkaiseman koeajovideon 2024 Ducati DesertX Rally -seikkailupyörästä, eurojackpottia odotellen. Joku tuontyyppinen kiinnostaisi, tallissa on jo e.m. busa ja Savage mutta niillä ei kovin syvälle skuttaan tai ryteikköön mennä (paitsi vahingossa). Messuilla ajattelin ainakin koeistua RoyalEnfield Himalayan 450:sen, siihen ehkä budjetti voisi vuoden kuluttua taipua. Tulisipa kevät.
 
Itsellä menossa pieni muutosleikki 2016 FXDLS:n kanssa. Aikaisempi XL tuli rakennettua "loppuun" ja nyt sitten työn alla tämä isoveli-versio. Visio kohtalaisen selkeänä mielessä ja paikalliseen näyttelyyn huhtikuulle voisi koittaa nippuun saada. Tässäkin tapauksessa muutokset tehdään siten, että kaiken saa muutettua takaisin alkuperäiseksi ja kaikki sähköpuolen muutokset tehdään alkuperäisen johtosarjan liitosten jälkeen varalle hommattuihin johtoihin.

Alla listaa muutoksista:
- Saddlemen SDC-jakkara
- Performance Machinen 9" riserit ja krossitanko
- Led-ajovalo
- Perus FXDL:n alkuperäinen pidempi takalokasuoja (pitää vielä maalata
- Kaikki takavalot yhdessä paketissa
- Minikilpiteline nousee lokasuojaan valon päälle
- Yleismallinen klubikate testissä, mutta vaihtunee RT-katteeseen vielä

Hankinnassa vielä:
- Putkistoksi tulee todennäköisesti TBR:n 2-1 turnout shorty tai V&H 2-1 Upsweep
- Mahdollisesti Trashing Supplyn kangaslaukut
 

Liitteet

  • 20231216_163546.jpg
    20231216_163546.jpg
    307,4 KB · Luettu: 161
  • 20231217_152108.jpg
    20231217_152108.jpg
    232,2 KB · Luettu: 153
Itsellä menossa pieni muutosleikki 2016 FXDLS:n kanssa. Aikaisempi XL tuli rakennettua "loppuun" ja nyt sitten työn alla tämä isoveli-versio. Visio kohtalaisen selkeänä mielessä ja paikalliseen näyttelyyn huhtikuulle voisi koittaa nippuun saada. Tässäkin tapauksessa muutokset tehdään siten, että kaiken saa muutettua takaisin alkuperäiseksi ja kaikki sähköpuolen muutokset tehdään alkuperäisen johtosarjan liitosten jälkeen varalle hommattuihin johtoihin.

Alla listaa muutoksista:
- Saddlemen SDC-jakkara
- Performance Machinen 9" riserit ja krossitanko
- Led-ajovalo
- Perus FXDL:n alkuperäinen pidempi takalokasuoja (pitää vielä maalata
- Kaikki takavalot yhdessä paketissa
- Minikilpiteline nousee lokasuojaan valon päälle
- Yleismallinen klubikate testissä, mutta vaihtunee RT-katteeseen vielä

Hankinnassa vielä:
- Putkistoksi tulee todennäköisesti TBR:n 2-1 turnout shorty tai V&H 2-1 Upsweep
- Mahdollisesti Trashing Supplyn kangaslaukut
Mitkå kontrollit tulee vai onko tuo fatbar päistään tuumanen ette vakiot voi käyttää.

Hieno suunnitelma. Laita kuvaa kun alkaa valmiilta tuntuun.
 
Mitkå kontrollit tulee vai onko tuo fatbar päistään tuumanen ette vakiot voi käyttää.

Hieno suunnitelma. Laita kuvaa kun alkaa valmiilta tuntuun.

Tuumanen on eli vakiokontrollit menee. Kytkinvaijeri ja jarruletkut menee vielä vaihtoon näköjään, kun niissä ei riitä pituus vaikka kuinka reitittäisi uudestaan.
 
Päivitelläänpä tätäkin joutessaan ja kesää odotellessa.

Syksyllä tosiaan huomasin sähköisen jousituksen säädön (ESA) temppuilevan, joten jotain toimenpiteitä sen suhteen tuli tehdä. Uudet iskarit tähän maksaisi tuhansia euroja, mutta vastoin valmistajan tietoa, ovat myös vanhat huollettavissa. Bongasin puolalaiselta mp-purkaamolta puoli-ilmaiseksi ehjäksi kehutut käytetyt, joten ajattelin että ei hukkaan mene investoida 95€ posteineen myös niihin kaiken varalta.

Eipäs siinä sitten kun purkaa pyörä osiksi ja näplätä iskarit irti. Oma hommansa varsinkin tuon duolever-keulan vuoksi, mutta ei mitään varsinaisesti hankalaa, kun löytyi netistä huoltomanuaali koneelle. Entiset ja hommatut iskarit laatikossa paikalliselle iskarihuoltajalle, joista paremmat huollettiin. Paikallaanolleista takaiskari oli vuotanut ja etusesta johto poikki. Pyörän kasaamisen jälkeen Motoscanin mukaan ei vikakoodeja ilmaantunut ja säädöt tuntuivat pelaavan. Tämän näkee kuitenkin vasta sitten ajaessa, onnistuiko korjaus, joskaan ei tämä varmasti turhaakaan ollut.

Siinä kun pyörä oli levällään, tuli putsattua ilmanottokotelo, tyhjäkäyntimoottori yms aiheeseen kuuluvaa ja vaihdettua ilmanputsari sekä öljyt suodattimineen. Jostain löysin myös käyttämättömän K1300R-mallin alkuperäisen äänenvaimentimen puoli-ilmaiseksi, joten laitoin sen ainakin kokeeksi paikalleen. Pyörän mukana oli joku mölypönttö, joka ei ollut varsinaisesti kaunis, eikä meteli oikein muutenkaan kiinnosta. Vähän modernimman näköinen nyt ainakin. Käytännössä tämänkin hyödyt ja haitat sitten näkee kun pääsee ajamaan. Ilmeisesti suunnilleen kaikki K1300R-mallit on tullut aikanaan Akrapovicin putkella, josta syystä näitä löytyy käyttämättömänä paljonkin ihmisten nurkista. Fyyisenä erona K1200R ja K1300R välillä putken osalta on K1200R-mallin seitsemän senttiä lyhempi yhdysputki. Eli putki sinällään käy, tulee vain seitsemän senttiä edemmäs ja aika lähelle takarengasta.

Koska ensi kesänä olisi tarkoitus käydä myös vähän kauempana reissussa, eikä pyörän mukana tullut laukkuja, hommasin Facebookin kautta alkuperäisen sport-sivulaukkusarjan kiinnikkeineen. Koska nuo sivulaukut ei varsinaiset tilaihmeet ole, tein varalta myös takalaukulle telineen, kun aiemmasta pyörästä jäänyt kova Givin laukku ja alusta löytyi valmiiksi hyllystä. Telineitä olisi toki saanut valmiinakin, mutta koska tekemisen riemu, värkkäsin sen itse viiden millin alumiinilevystä. Tulee siis matkustajan kahvoihin kiinni kuten kaupasta saatava valmis virityskin ja jää käytännössä kokonaan piiloon laukun ollessa paikallaan. En tosin tiedä, aionko koskaan tuota käyttää, koska takalaukut tuppaavat olemaan hirveitä purjeita, eikä myöskään varsinaisesti tällaisen pyörän tyyliin sopivia. Ehkä hommaan matkustajan paikalle pehmeän laukun, jos enemmän romua pitää saada haalattua.

Koska Puola on kiva paikka ja sieltä löytää osia sopuhintaan, bongasin sieltä myös kohtalaisessa kunnossa olevan - Power Cup –tyylisen – alakatteen, joka piti tietenkin hommata. Muutama halkeama siitä löytyi, jotka fiksasin ennen hionta- ja maalaushommaa.

alakate_kollaasi.jpg


Itse asennus oli melko suoraviivainen toimenpide puolankielisistä asennusohjeista huolimatta ja ainakin omaan silmään toteutus miellyttää. Kuvassa myös mainittu äänenvaimennin ja sen juuressa lämpösuojan ensimmäinen prototyyppi. Pientä muutosta vielä vaatii. Tämänkin ajattelin huvikseen tehdä itse, koska miksi ei; valmiitkin ratkaisut vaatisivat veistelyä ja virittelyä tuon yhdysputken pituuseron vuoksi. Ennen ja jälkeen:

ennen ja jälkeen.png
 
Itsellä vähän sama, elokuussa ostettu MV Agusta Brutale vm 2007.
Italian ihme, Italian ihmeellisyydet.. Siisti vehje, lähtee kuin ohjus, ja millintarkka joka setissä; paitsi jos joku on pielessä:
Oikean puolen etuhaarurkan stefa vuotaa, toivottavasti saatiin kuntoon. Vapaavalon tai jalan tunnistin prakaa, jalka maahan vaikka vapaalla niin sammuu. Vapaavalon tunnistin luultavasti paskana.
20230804_175237.JPG
 
Viimeksi muokattu:
Osaakos porukka täällä sanoa, mahtaako Kuusamon seudulla olla mitään palaa ajella vielä vapun tienoilla? Yks työreissu suuntautumassa sinne seudulle täältä Jyväskylästä ja mietin pyörällä menon mahdollisuutta. Lunta siellä näyttää olevan 30-50cm, todennäköisesti pientä plussakeliä päälle. Mahtaako asvalttitiet olla sulia vielä tuohon aikaan, onko menneiltä vuosilta kokemusta? Lähinnä tämmöstä idean pallottelua tässä kohtaa.
 
No mopolla ei ole kokemusta, mutta autolla on. Esimerkiksi Levillä, Ylläksellä ja Rukalla kauden viimeinen laskettelupäivä on perinteisesti äitienpäivä. Juuri tarkistin niin Rukalla kauden lopetus on tänä vuonna 5.5.2024. Ja juuri äitienpäivänä olen laskettelemassa ollut, ja nyt kun muistelen ajokelejä sinne ja takaisin, niin ei tulisi mielenkään lähteä millään mopolla reissuun. Välillä lunta, välillä räntää, välillä sulaa, välillä sataa lunta, suolaa, mustaa jäätä.
Älä lähde mopolla.
 
Tulevan kesän mopedista kaupat tehty :tup:

1707595094937.png
1098 Faitterilla tuli ajeltua useampi kesä. Räyhä peli on ja normiajoon ehkä vähän turhankin räyhä. Vähän kuin ostaisi ratahenkisen Ferrarin suorahampaisella laatikolla ja sintterikytkimellä ja ajelisi sillä kaupunkiajoa.

Hieno peli kieltämättä.
 
@B12 Muistelinkin että täällä ois jollain ollut Streetfighter :) Vähän huonoon aikaan tuo tuli ostettua kun ei saa kesäksi tehtyä oikein mitään, mutta jos ensi talvena sitten. Maailmalta on matkalla jo repullinen DP-osaa, BST:n vanteet jne.
 
Tuli ostettua huvikseen toinen pyörä. Tarkemmin näkemättä ja kokeilematta toki, kun halvalla sai. Lähinnä siis ajankuluksi ja projektiksi talliin, niin saa elämää jotenkin hyödyllisesti kulutettua myös kotioloissa. Kyseessä siis tämmöinen Aprilia RST 1000 Futura - 01:

PSX_20240225_144931.jpg


Pitäisi tuo siis hakea tai järjestää kuljetus Seinäjoki-Oulu -välille. Onko kellään vinkata, mistä kannattaisi ehkä kuljetusta kysellä? Rahtipaikkaan jo laitoin tarjouspyynnön, mutta ei ole tietoa tuon toimivuudesta. Kuljetusajankohta kuitenkin joustava. Tässä joskus lähiviikkoina kuitenkin.
 
Viimeksi muokattu:
Minkäslaiset kypäräpuhelimet/handsfreet teillä on käytössä?
En sinänsä kuuntele Born to be wildia ajellassani, mutta navigointi (ne viimeiset kymmenen mutkaa tuntemattomalle mäkille ajellessa) ja jos joskus sattuu kaverin kanssa ajelemaan niin jokin voisi olla hyvä satunnaiseen käyttöön.

Itselläni kypäränä X-Lite N-Com -valmiudella niin siihen menisi B602X tai B902X, mutta on noilla hintaakin melkein sen kypärän verran. Siinähän se headset sinänsä kulkisi mukana, käytti tai ei... :hmm:
Mutta kun kuitenkin käyttää korvatulppia pidemmillä matkoilla niin onko kukaan kokeillut kuulosuojaimia bluetoothilla, tyyliin:

1709209964009.png


1709209923033.png


Rupeaako ärsyttämään tulppia enemmän?
 
Itse tuli viime kesänä hommattua Cardo Spirit HD kypäräpuhelinsetti. Mikkiä en tosin ole edes asentanut, kuulokkeet sai ujutettua kypärässä (HJC i71) oleviin slotteihin ja itse kiinnikeen/yksikön löin vain mukana tulleella klipsillä kypärän alareunaan kiinni. Hyvin pysynyt kiinni ja kuulokkeet toimivat mainiosti. HJC yrittää tynkyttää omaa puhelinratkaisuaan kypäriin, joissa on myös takaosassa niille valmis paikka, mutta maksavat maltaita ja Cardon sain yhtä helposti omaan kypärään kiinni. Käytän lähes poikkeuksetta korvatulppia ajaessa ja tuo kuuluu myös itsellä hyvin niiden läpi ajaessa kun volyymi on melkein täysillä. Hintaa tuolla taisi silloin olla n. 130€ kun muistaakseni oli jossain tarjouksessa, mutta normaalihinta taisi olla jotain 150€ luokkaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
295 885
Viestejä
5 054 857
Jäsenet
80 996
Uusin jäsen
Anto

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom