Mopokuumetta

Tenereen pitäisi hommata kevääksi valmiiksi uudet renkaat. Eikös tämä Scorpion rally ole ihan tavallinen scorpion rally, vaikka kuvauksesta puuttuukin STR? Eikai mitään ei-STR:ää ole edes olemassa? Pirelli Rengas Scorpion Rally M/C 70R TL M+S Hopeinen | Motardinn

Nyt vaihtoehtoina olisivat uudet scorpparit yhteensä n. 300€ tai Mitas E07 Dakarit n. 250€. Kummat valitsisitte, tai joku yhdistelmä? Ajo noin 50/50 päällystetty / ei-päällystetty
 
Tenereen pitäisi hommata kevääksi valmiiksi uudet renkaat. Eikös tämä Scorpion rally ole ihan tavallinen scorpion rally, vaikka kuvauksesta puuttuukin STR? Eikai mitään ei-STR:ää ole edes olemassa?
Nyt vaihtoehtoina olisivat uudet scorpparit yhteensä n. 300€ tai Mitas E07 Dakarit n. 250€. Kummat valitsisitte, tai joku yhdistelmä? Ajo noin 50/50 päällystetty / ei-päällystetty
Tuo on Scorpion Rally ja semmoinen on olemassa. Se on karkeampi kuin Rally STR.

Itse otin vastaavassa tilanteessa Michelin Anakee Wild eteen ja Mitas E07+ taakse. Minusta E07 etusen kuvio ei ole ihan paras ja Wild takanen ei kestä niin hyvin joten näin päin kombo parempi.

Tässä näkee kuvion eroa

 
Tosta kuvasta nyt ei ihan saa selvää mutta ainakin uusimmassa str:ssä on sellaset pikku urat noissa nappuloissa pitkittäin ja poikittain, kuvan renkaasta ei tällästä nää.

Misukan anakee wildit on omassa kotarissa ja hyvin pitää soralla ja asfaltilla.
 
Tuo on Scorpion Rally ja semmoinen on olemassa. Se on karkeampi kuin Rally STR.

Itse otin vastaavassa tilanteessa Michelin Anakee Wild eteen ja Mitas E07+ taakse. Minusta E07 etusen kuvio ei ole ihan paras ja Wild takanen ei kestä niin hyvin joten näin päin kombo parempi.

Tässä näkee kuvion eroa

kiitos vastauksesta! Toi rallykin taitaa olla tieliikennesallittu, niin onko merkittävästi huonompi kuin str-malli? Netistä löytyi aika nihkeästi tietoa tosta normimallista. Vai olisko esim rally str eteen ja mitas e07+ dakar taakse hyvä yhdistelmä?

Netin perusteella myös 140/80 kokoinen takarengas menisi Tenereen, ja noi kumit on vielä vähän halvempia, ja ehkä vähän parempia offariajoon. Onko jotain huonoja puolia, jos vaihtaa tohon kokoon?
 
Viimeksi muokattu:
Nyt kun tätä koko threadia olen selaillut, niin aivan hirveä mopokuume iski. Ostohousut on pesty, silitetty, ja jalassa.
Vakavassa harkinnassa on Yamahan MT-09. Vuosimalli olisi 2014, 2015, tai 2016. Hinta tuommoisille on noin 8000€ - 10000€.
Mitä täytyy ja kannattaa ottaa huomioon, jos tuommoista mopoa lähtee ostamaan tähän aikaan vuodesta? Koeajo on pois laskuista, eli haluaisin mopon olevan keväällä ensimmäisen mopoiluilman tultua valmiina sotaan.
Huollot sun muut toki asianmukaisesti tehtynä, mutta onko jollain ensikäden kokemuksia ko. moposta?
 
Kovalta tuntuu käytettyjen mt-09 hinnat. Uuden saa muutaman tonnin lisäsijoituksella.
Jep, en nyt käytettyjen hintoja itse katsonut mutta uusi näytti olevan 14 000€ ja Khauron kertoi että 2014-2016-vuotiset olisivat 8000-10000€... Kyllä minäkin noilla hinnoilla ostaisin uuden, ihan ehdottomasti. 2016-vuotisetkin ovat kuitenkin jo 7 vuotta vanhoja ja uusi on aina uusi ja uuden ostaminen on jo kokemus itsessään sekin. Tietty kaikki on budjetista kiinni.
 
Nyt kun tätä koko threadia olen selaillut, niin aivan hirveä mopokuume iski. Ostohousut on pesty, silitetty, ja jalassa.
Vakavassa harkinnassa on Yamahan MT-09. Vuosimalli olisi 2014, 2015, tai 2016. Hinta tuommoisille on noin 8000€ - 10000€.
Mitä täytyy ja kannattaa ottaa huomioon, jos tuommoista mopoa lähtee ostamaan tähän aikaan vuodesta? Koeajo on pois laskuista, eli haluaisin mopon olevan keväällä ensimmäisen mopoiluilman tultua valmiina sotaan.
Huollot sun muut toki asianmukaisesti tehtynä, mutta onko jollain ensikäden kokemuksia ko. moposta?

En lähtis käytettyä ostaan ilman koeajoa, Jarrulevyt mutkalla sä et milliä kahta silmällä erota mutta kyllä tunnet kahvasta kun vauhtia yli 50. pyöränlaakerit abs.. kytkin.. vaihteet... iskareiden kunto jne... kun nakupyörä jolla nostaa kyllä kokematonkin keulaa jos uskaltaa kääntää kahvaa... Ostat liikkeestä ja meet puhiseen keväällä että miksi on x ja y pielessä kun piti olla valmis ajoon. yksityiseltä saat vaat vittuilua että jos uutta olisit halunnut nii hait pyörän väärästä paikkaa.
 
Jep, en nyt käytettyjen hintoja itse katsonut mutta uusi näytti olevan 14 000€ ja Khauron kertoi että 2014-2016-vuotiset olisivat 8000-10000€... Kyllä minäkin noilla hinnoilla ostaisin uuden, ihan ehdottomasti. 2016-vuotisetkin ovat kuitenkin jo 7 vuotta vanhoja ja uusi on aina uusi ja uuden ostaminen on jo kokemus itsessään sekin. Tietty kaikki on budjetista kiinni.
Näyttää itseasiassa saavan uutena liikkeestä alle 13000 euroonkin. Ehkä jotain "toimituskuluja" voi tulla päälle mutta eiköhän niistäkin selviä puhumalla.
Ei mielestäni mielekäs idea ostaa puoli vuosikymmentä vanhaa pari tonnia halvemmalla, uusi malli varmasti paranneltukin jne.
Ihan vaan ajatuksia herättämään tämä jos vaan mitenkään mahdollista saada kerättyä rahaa uuteenkin. Välillä näillä markkinoilla se uusi tuntuu yllättävän järkevältä vaihtoehdolta käytettyyn verrattuna.

Autoa tuskin ostan koskaan uutena... ellen sitten lotossa voita.
 
En lähtis käytettyä ostaan ilman koeajoa, Jarrulevyt mutkalla sä et milliä kahta silmällä erota mutta kyllä tunnet kahvasta kun vauhtia yli 50. pyöränlaakerit abs.. kytkin.. vaihteet... iskareiden kunto jne... kun nakupyörä jolla nostaa kyllä kokematonkin keulaa jos uskaltaa kääntää kahvaa... Ostat liikkeestä ja meet puhiseen keväällä että miksi on x ja y pielessä kun piti olla valmis ajoon. yksityiseltä saat vaat vittuilua että jos uutta olisit halunnut nii hait pyörän väärästä paikkaa.
Aissaatana, hyviä pointteja. Kiitos.
 
En lähtis käytettyä ostaan ilman koeajoa, Jarrulevyt mutkalla sä et milliä kahta silmällä erota mutta kyllä tunnet kahvasta kun vauhtia yli 50. pyöränlaakerit abs.. kytkin.. vaihteet... iskareiden kunto jne... kun nakupyörä jolla nostaa kyllä kokematonkin keulaa jos uskaltaa kääntää kahvaa... Ostat liikkeestä ja meet puhiseen keväällä että miksi on x ja y pielessä kun piti olla valmis ajoon. yksityiseltä saat vaat vittuilua että jos uutta olisit halunnut nii hait pyörän väärästä paikkaa.
Minä olen ostanut kolme moottoripyörää talvella koeajamatta niitä metriäkään. Ensimmäinen tosin oli tehdasuusi Honda VTR1000F vuonna 2002, joten siinä ei suurempaa riskiä. Olin ajanut kaverin samanlaista aika paljon joten tiesin mitä olin ostamassa. Toinen oli käytetty Hayabusa jolla oli ajettu alle 10tkm, ja siinäkään ei yllätyksiä tullut kun oli vain pari vuotta vanha ja pienellä kilsamäärällä. Sama pyörä edelleen tallissa, 13 vuotta ja 140tkm itse ajettua kilsaa myöhemmin. Busaakin olin kokeillut aiemmin joten siinäkään ei tullut yllätyksiä, ja monta busaa omistanut kaveri oli mukana asiantuntiajana. Viimeisen pyörän ostin tammikuussa 2022, vanha ja suhteellisen paljon ajettu Suzuki Savage 650 kakkospyöräksi busan kaveriksi. Tässäkin sama juttu, paljon sellaista vuokrapyöränä Kreetalla ajaneena tiesin mitä olin hankkimassa ja miksi. Hieman toki jännitti viime keväällä lähteä ensiajelulle kun sitä ei tosiaan voinut talvella koeajaa, mutta hyvin siinäkin sitten meni, ei suurempia ongelmia. Eli kyllä niitä pyöriä voi ostaa myös koeajamatta, mutta pitää vaan olla hieman tarkempi ja ottaa selvää hankinnoistaan etukäteen. Ja osaava/tietävä kaveri mukaan ei myöskään ole haitaksi jos itseä epäilyttää.
 
Jep, en nyt käytettyjen hintoja itse katsonut mutta uusi näytti olevan 14 000€ ja Khauron kertoi että 2014-2016-vuotiset olisivat 8000-10000€... Kyllä minäkin noilla hinnoilla ostaisin uuden, ihan ehdottomasti. 2016-vuotisetkin ovat kuitenkin jo 7 vuotta vanhoja ja uusi on aina uusi ja uuden ostaminen on jo kokemus itsessään sekin. Tietty kaikki on budjetista kiinni.
Mt-09 uusiutui 2021 ja sitä uudempi on myös vanhaa ajettavampi. Kumpaakaan en ole ajanut, mutta testaajat ovat maininneet.
 
Nyt kun tätä koko threadia olen selaillut, niin aivan hirveä mopokuume iski. Ostohousut on pesty, silitetty, ja jalassa.
Vakavassa harkinnassa on Yamahan MT-09. Vuosimalli olisi 2014, 2015, tai 2016. Hinta tuommoisille on noin 8000€ - 10000€.
Mitä täytyy ja kannattaa ottaa huomioon, jos tuommoista mopoa lähtee ostamaan tähän aikaan vuodesta? Koeajo on pois laskuista, eli haluaisin mopon olevan keväällä ensimmäisen mopoiluilman tultua valmiina sotaan.
Huollot sun muut toki asianmukaisesti tehtynä, mutta onko jollain ensikäden kokemuksia ko. moposta?

Olet päätymässä hyvään pyörään. Tosiaan MT 09, kuten myös 07 tapauksessa pyörät ovat uutena hinnoiteltu varsin reilusti. Tämä taisi tulla myös aiemmissa vastauksessa ilmi mutta, kovan suosion ja edellä mainitun syyn takia käytettyjen MT:n hinnat ovat mielestäni aivan liian korkeita.

Esim. tässä uusi alle 12 000 euroa : https://www.nettimoto.com/yamaha/mt-09/2526513 , nettimoton halvin MT 09 (9 vuotta vanha, maapallon ympäri ajettu maksaa tällä hetkellä 8000 euroa.
 
Kovilta näyttää hintojen korotukset. 900 GT Tracer 2022 noin 19000 ja 2023 22000.
Onko mallissa jotain muutoksia?
 
Jokos täällä odotellaan ajokelejä? Siinä omaa Tridenttiä viime kesältä. Uudet tangopääpeilit pitäisi hankkia sillä toisesta onnistuin katkaisemaan pultin. Ehdotuksia peileistä kuvan pyörään?
 

Liitteet

  • 2F6F011C-3457-4A40-96D4-5D7F7AB055CF.jpeg
    2F6F011C-3457-4A40-96D4-5D7F7AB055CF.jpeg
    519,8 KB · Luettu: 165
Kolme viikkoa sitten tuli haettua projekti, vm -70 jawa 350cc, sivuvaunuaihiokin tuli mukaan.
9310292107.jpg

Tänään tuli koeajo tehtyä. Paljon tehtävää vielä, mutta onpahan nyt kasassa, eikä palasina tallissa.
Sivuvaunu pitäis seuraavaksi sovittaa runkoon, pyörän kiinnikkeet on jo paikallaan. Sovituksen jälkeen sitten taas palasiksi ja maalailua.
20230302_141613.jpg

20230302_141635.jpg
 
Kukaan täällä käynyt teippauttamassa pyöräänsä? Tarkoitus olisi yhteen omaan pyörään (intruder) muokkailla uusi takalokari.. Ja koska maalihommat on hankala toteuttaa paskaisessa tallissa niin tuli mieleen tälläinen vaihtoehto. Jos jollain on kokemuksia tai suositella pajaa tre hki välistä niin otan mielellään neuvoja vastaan
 
Kukaan täällä käynyt teippauttamassa pyöräänsä? Tarkoitus olisi yhteen omaan pyörään (intruder) muokkailla uusi takalokari.. Ja koska maalihommat on hankala toteuttaa paskaisessa tallissa niin tuli mieleen tälläinen vaihtoehto. Jos jollain on kokemuksia tai suositella pajaa tre hki välistä niin otan mielellään neuvoja vastaan
Ensimmäisenä tulee meielee, että kuinka paljon on hintaeroa maalaukseen. Oletettavasti kummassakin pitää osat ottaa irti ja laittaa takaisin. Kummassakin osat pitää puhdistaa. Työmäärältään vaikuttavat samansuuntaisilta vaikkakin maalaus vaatii tilat ja enemmän pohjatöitä. Toisaalta tulos kestää paremmin.
 
En suosittele teippausta noin kuluvaan paikkaan. Alan liikkeissä maksat varmaankin saman teippauksesta mitä maalauksesta. Suosittelen kyllä Helsingin tattarisuolla semmoista maalaamoa kuin pro-paint oy. Pari vuotta sitten vein sinne oman mopon somisteita maalattavaksi kiiltävän mustiksi ja sovittiin etukäteen hinnaksi 150€. Noudettaessa toinen myyjä kyllä sanoi ettei olisi niin halvalla tehnyt niitä 9FB9E91E-ADE0-4EFC-9D56-7DC4599A9717.jpegEE3FAB11-582D-4DA5-B63B-1ACC595081CD.jpeg
 
En suosittele teippausta noin kuluvaan paikkaan. Alan liikkeissä maksat varmaankin saman teippauksesta mitä maalauksesta. Suosittelen kyllä Helsingin tattarisuolla semmoista maalaamoa kuin pro-paint oy. Pari vuotta sitten vein sinne oman mopon somisteita maalattavaksi kiiltävän mustiksi ja sovittiin etukäteen hinnaksi 150€. Noudettaessa toinen myyjä kyllä sanoi ettei olisi niin halvalla tehnyt niitä 9FB9E91E-ADE0-4EFC-9D56-7DC4599A9717.jpegEE3FAB11-582D-4DA5-B63B-1ACC595081CD.jpeg
Hieno pyörä ja parani vielä osien maalauksella. Paljonko on tullut ajeltua ja mitä oot tykänny?
 
Hieno pyörä ja parani vielä osien maalauksella. Paljonko on tullut ajeltua ja mitä oot tykänny?
Kiitti. Ostin tuon ensi pyöräksi -21 kesällä ja ajoa kerkesi tulla vaivaiset 5,5tkm. Pyörä on todella ketterä ja ajoin tuolla myös A kortin käsittelykokeen sekä inssin. Viime kesänä päivitin vielä putkiston jolla yritin saada innostusta lisää tuohon pyörään mutta isompaa jäi silti kaipailemaan niin kävin sitten viime viikolla vaihtamassa tuon indian scout bobberiin
 
Ois tälle kesälle tarkotus katsella ensimmäinen isompi pyörä. Kaksipyöräisistä kokemusta on lähinnä mopoajoilta, mutta silloin tuli kyllä kikkailtua aika reilusti ja muutenkin otettua mopoilusta irti se mitä otettavissa on. Tähtäimessä olisi nakupyörä, mutta mietityttää vähän mikä seuraavista olisi fiksuin hankinta.

3k€-luokasta löytyisi Kawan ER-6N mistä aika paljon löytyy kehuja, mutta kannattaisiko venyttää budjettia 5-6k€ hintaluokkaan, jolloin vaihtoehtoina olisi myös Z650, Z750, MT-07, Street Triple ja 690 Duke? Tuota isompia pyöriä tuskin kannattaa tällä taustalla katsoa?
 
3k€-luokasta löytyisi Kawan ER-6N mistä aika paljon löytyy kehuja, mutta kannattaisiko venyttää budjettia 5-6k€ hintaluokkaan, jolloin vaihtoehtoina olisi myös Z650, Z750, MT-07, Street Triple ja 690 Duke? Tuota isompia pyöriä tuskin kannattaa tällä taustalla katsoa?
Itsellä on ollut Kawan 750cc nakupyörä, josta ihan tykkäsin. Myös Speed Triple ja Speed Four on ollut ja jälkimmäinen oli parempi (isompi moottori). Ktm 690, 990 (2kpl) ja 1290. Noista 990 on vielä tallissa. Minusta 990 Super Duke on parempi kuin tuo 690 Duke.

Hondan 1000cc kyykky oli myös oikein luotettava ja hienon värinenkin (Repsol), mutta se ei tosiaan nakupyörä ole.

Mulla eka pyörä oli 112hv Kawasaki zx6-r. Vain 600cc. Jos vaan ajelee maltilla, niin kyllä 1000 kuutioinen voisi olla aivan hyvä? Tai sitten esim Kawan Z750.
 
Kannattaa venyttää budjettia sen verran että saat ABS jarrut. Ne vähentävät kuoleman ja kaatumisen riskiä oleellisesti. Mt-07 ja kilpailijansa ovat suosittuja ja hyviä ensimmäisiä isoja pyöriä. Street triplen lasken jo selvästi isommaksi pyöräksi yli 100hv tehollaan.
 
Kannattaa venyttää budjettia sen verran että saat ABS jarrut. Ne vähentävät kuoleman ja kaatumisen riskiä oleellisesti.

Mulla ei ole ollut koskaan ABS jarruja prätkässä, toki johtuu varmaan siitä että silloin kun aloitin prätkäilyn niin abs jarruja oli tyyliin bemarin ja hondan matkapyörissä niin sitä vähän niinku pakosta oppi ajamaan ja arvostamaan fysiikan lakeja, mutta suurin riski on ihan siinä oikeassa ranteessa ja vaikka pari kertaa olen yli satasen vauhdissa etusen lukinnut niin en silti halua omaan pyörääni ABS jarruja.

Totta toki että helpottaa ajamista kokemattomalle kuskille ja vähentää esim. sateella kaatumisen riskiä, mutta itselle arkiliikenteessä ei ole koskaan ollut läheltä piti tilanteita sen takia että olisin liukkaalla meinannut kaatua.

Ehkä tässäkin on se että kun en ole koskaan ajanut ABS jarrullista niin en oikein osaa edes kaivata niitä, tunnen pyöräni ja sen käytöksen niin hyvin että osaan olla pehmeä jarrujen kanssa esimerkiksi juuri sateella...
 
Mulla ei ole ollut koskaan ABS jarruja prätkässä, toki johtuu varmaan siitä että silloin kun aloitin prätkäilyn niin abs jarruja oli tyyliin bemarin ja hondan matkapyörissä niin sitä vähän niinku pakosta oppi ajamaan ja arvostamaan fysiikan lakeja, mutta suurin riski on ihan siinä oikeassa ranteessa ja vaikka pari kertaa olen yli satasen vauhdissa etusen lukinnut niin en silti halua omaan pyörääni ABS jarruja.

Totta toki että helpottaa ajamista kokemattomalle kuskille ja vähentää esim. sateella kaatumisen riskiä, mutta itselle arkiliikenteessä ei ole koskaan ollut läheltä piti tilanteita sen takia että olisin liukkaalla meinannut kaatua.

Ehkä tässäkin on se että kun en ole koskaan ajanut ABS jarrullista niin en oikein osaa edes kaivata niitä, tunnen pyöräni ja sen käytöksen niin hyvin että osaan olla pehmeä jarrujen kanssa esimerkiksi juuri sateella...
Varmaan juuri sade ja sitten jos on hiekkaa asfaltilla joissakin kohdissa. Eli lukea tietä, että tie olisi varmasti puhdas, eikä olisi rekiä tiessä.

Itse oon sitäkin miettinyt, että ensin hieman rauhallisemmin, kun renkaat on kylmät ja kun renkaissa alkaisi olla edes vähän lämpöä, niin jarrutus/kaarrenopeus voisi olla vähän voimakkaampi/nopeampi.

Ja että renkaat on puhtaat myös.

---
Ktm 690 Duken myyminen joskus hieman harmittaa, vaikka tehoja ei ole paljon, niin oli jotenkin hauska 1 sylinterinen pyörä. Tuossa ei vielä abs jarruja ollut.
 
Viimeksi muokattu:
3k€-luokasta löytyisi Kawan ER-6N mistä aika paljon löytyy kehuja, mutta kannattaisiko venyttää budjettia 5-6k€ hintaluokkaan

Muutama vuosi takaperin olin juuri tuossa tilanteessa ja kävinkin ER-6Nää kojottamassa. Ihan sinänsä ok-laitteelta vaikutti, mutta jokin ajoi kojottamaan vähän kalliimpia vaihtoehtoja. Kawan Z750 ja BMW F800R olivat vieressä ja pari muutakin laitetta tuli siinä parin viikon sisään testattua. ER taisi karsiutua listalta samantien kun Bemarilla lähti liikkeelle ja sehän lähti sitten loppuunsa matkaan parin päivän harkinnan jälkeen. Väitän että budjetin ylittyminen ei nyt kauhean paljoa jäänyt kaivelemaan.
 
Kiitoksia vastauksista. Ikävä on kyllä ettiä ABS-jarrullisia pyöriä nettimotosta. Ei oo tuo varusteiden listaus ihan samanlaista kuin nettiauton puolella.

Hoksasin, että olin ajatellut nuo pyöräluokat väärin. Taitaa olla enemmänkin näin:

ER-6N vs FZ-6N vs GSR-600 vs CB-600 F Hornet
Z750 vs MT-07 vs Street Triple vs GSR-750

Pitää kortin jälkeen vain käydä koeajolla ahkerasti. KTM putosi jo pois laskuista epäluotettavan maineensa takia, vaikka muuten on ihan pidetty pyörä.
 
VM. 2016 alkaen ABS-jarrut on kaikissa pyörissä, sillä tulivat pakolliseksi. Kawan pyöristä z650 on paljon lähempänä MT-07:aa kuin vanhempi 4-pyttyinen z750. Suzukilta löytyy sitten SV650. Näitä kaikkia yhdistää 2-pyttyinen rivimoottori suht pienessä nakupyörässä.
 
Ois tälle kesälle tarkotus katsella ensimmäinen isompi pyörä. Kaksipyöräisistä kokemusta on lähinnä mopoajoilta, mutta silloin tuli kyllä kikkailtua aika reilusti ja muutenkin otettua mopoilusta irti se mitä otettavissa on. Tähtäimessä olisi nakupyörä, mutta mietityttää vähän mikä seuraavista olisi fiksuin hankinta.

3k€-luokasta löytyisi Kawan ER-6N mistä aika paljon löytyy kehuja, mutta kannattaisiko venyttää budjettia 5-6k€ hintaluokkaan, jolloin vaihtoehtoina olisi myös Z650, Z750, MT-07, Street Triple ja 690 Duke? Tuota isompia pyöriä tuskin kannattaa tällä taustalla katsoa?
ER-6N en kyllä ostaisi. Varmasit hvä ja heppo pyörä ajaa (en siis itse ole kokeillut) mutta oma käsitys on että nuo tuppaavat hyvin nopeasti vaihtumaan seuraavalle omistajalle sillä kyseessä ei ilmeisesti ole kovinkaan kummoinen tehomylly - siis vaikkei nyt hurjastelisikaan tms. Eli ota suosiolla isompi, varmasti mukavampaa matkantekoa ja uskon että jos saat jonkin tarakkaharakan kyytiin niin senkin kanssa mukavampi kurvailla jos koneessa on vähän enemmän puhtia. :)
 
Suzukilta löytyy sitten SV650. Näitä kaikkia yhdistää 2-pyttyinen rivimoottori suht pienessä nakupyörässä.
Semmoinen hajahuomio tähän, että SV650:ssä on kylläkin 90 asteen V-twin (ja kokoluokassaan varsin hyvä sellainen). Ja jos joku miettii että onko SV, ER-6N tai muu saman kokoluokan pyörä "tarpeeksi nopea" ensimmäiseksi isoksi pyöräksi, niin kyllä ne usein monelle nopeahkoksi mielletylle autolle stripillä pärjää. Jos tällä nyt on merkitystä arjessa :).

Suzuki SV650 Drag Races | Challenge SV!

Joskus n. 20 vuotta sitten koeajoin kaverin SV650:stä ja kaveri minun silloista Honda VTR1000F:ää. Oli kiva kokemus, ja twini, vaikka VTR:ää pienempi olikin, niin oli luonteeltaan erinomainen. Ja pyörä oli huomattavasti kevyempi käsitellä kun vaikkapa minun nykyinen busa, joka ei ole höyhenenkevyt sitten millään (en ole muuten minäkään).
 
Noissa pienissä pyörissä korostuu "fiilis". Er-6n on sellainen autokoulupyörä ja oli aika tylsä ajettava. 690 duke taas oli hauska laitos. Toki alkupäässä oli hieman ongelmia moottorin kanssa. Erot eivät oikein näy paperilla.
 
ER-6N
Autokoulupyörä mainittu jo ylempänä. Itse ajoin kortin kyseisellä pyörällä ja eipä se suurempia fiiliksiä herättänyt. Toki valvovan silmän alla on hieman eri ajella, mutta silti.

FZ-6N
Kävin tätä koeajamassa, kun harkitsin ensimmäistä pyörää. Yllättävän kapea/pienen tuntuinen, mikä toisaalta näkyy sitten ketteryytenä. Moottori oli aika hengetön alakierroksilla. Olisin ehkä saattanut jopa ostaa, mutta ajamani yksilö oli melko rujossa kunnossa niin ostohalut karisi.

MT-07
Kaverilla on tämmöinen ja onhan se hauska peli. Moottorissa on vääntöä kivasti alhaalta asti, eikä ohjaamokaan tunnu niin pieneltä kuin joissain vastaavan kokoluokan pyörissä.

Koeajolla se oma pyörä löytyy. Itse päädyin lopulta hieman isomman kokoluokan pyörään (yamaha fz1), kun se tuntui sopivan omiin mittoihin paremmin.
 
Kiitoksia vastauksista. Ikävä on kyllä ettiä ABS-jarrullisia pyöriä nettimotosta. Ei oo tuo varusteiden listaus ihan samanlaista kuin nettiauton puolella.

Hoksasin, että olin ajatellut nuo pyöräluokat väärin. Taitaa olla enemmänkin näin:

ER-6N vs FZ-6N vs GSR-600 vs CB-600 F Hornet
Z750 vs MT-07 vs Street Triple vs GSR-750

Pitää kortin jälkeen vain käydä koeajolla ahkerasti. KTM putosi jo pois laskuista epäluotettavan maineensa takia, vaikka muuten on ihan pidetty pyörä.
Aikoinaan kun päädyin GSR 600:en kävin kokeilemassa FZ-6:tta ja se oli kyllä hengettömämpi alakierroksilla kuin Suzuki. Sen verran olen tykännyt GSR:stä että se on ollut 12 vuotta nyt. Aina välillä tehnyt mieli vaihtaa, mutta jotenkin on aina tuntunut siltä, että ei saa oikein rahoille vastinetta.
GSR:ssä on tosi joustava kone, vetää hyvin ihan alhaalta asti ja tehoakin löytyy, kun jaksaa kierrättää. Alusta nyt on budjetti-luokkaa, että ei mikään ihmeellinen, mutta on toiminut, kun keulaan laittoi hiukan jäykempää öljyä. Mitään vikoja ei ole ollut. Edellinen oli SV 650 S ja siinä alkoi ajoasento painamaan. Moottori siinäkin oli kyllä hyvä.
Pyörän hankintaa ohjaa niin paljon makuasiat, että ei muuta kuin kovasti koeajolle vaan.
 
Aikoinaan kun päädyin GSR 600:en kävin kokeilemassa FZ-6:tta ja se oli kyllä hengettömämpi alakierroksilla kuin Suzuki. Sen verran olen tykännyt GSR:stä että se on ollut 12 vuotta nyt. Aina välillä tehnyt mieli vaihtaa, mutta jotenkin on aina tuntunut siltä, että ei saa oikein rahoille vastinetta.
GSR:ssä on tosi joustava kone, vetää hyvin ihan alhaalta asti ja tehoakin löytyy, kun jaksaa kierrättää. Alusta nyt on budjetti-luokkaa, että ei mikään ihmeellinen, mutta on toiminut, kun keulaan laittoi hiukan jäykempää öljyä. Mitään vikoja ei ole ollut. Edellinen oli SV 650 S ja siinä alkoi ajoasento painamaan. Moottori siinäkin oli kyllä hyvä.
Pyörän hankintaa ohjaa niin paljon makuasiat, että ei muuta kuin kovasti koeajolle vaan.

Tässä kun on illan taas näitä kattellu, niin kyllä tuo GSR-600 on tuossa halvemmassa hintaluokassa houkuttelevin. Noh, ei se auta ku itse todeta sitten kun kortti on taskussa.
 
Tuli hankittua Ktm adventure 390. Onko kellään kokemuksia pyörästä? Kuinka hyvin sopii maastoon?
 
Tuli hankittua Ktm adventure 390. Onko kellään kokemuksia pyörästä? Kuinka hyvin sopii maastoon?
Vuoden verran oli tuommoinen ajossa ja vakirenkaillakin pääsi mukavasti maastossa. Pitää kyllä tiedostaa joustovarat että maavara. Maavara onkin heikon osa, mutta muuten erittäin kykenevä peli maastossakin keveytensä ansiosta. Quickshifterin kanssa myös mukava hiekkateille :) Jäi kyllä positiivinen fiilis pyörästä. Omassa moottorinvikavalo syttyi muutaman kerran ja vikaa ei saatu selville.
 
Vuoden verran oli tuommoinen ajossa ja vakirenkaillakin pääsi mukavasti maastossa. Pitää kyllä tiedostaa joustovarat että maavara. Maavara onkin heikon osa, mutta muuten erittäin kykenevä peli maastossakin keveytensä ansiosta. Quickshifterin kanssa myös mukava hiekkateille :) Jäi kyllä positiivinen fiilis pyörästä. Omassa moottorinvikavalo syttyi muutaman kerran ja vikaa ei saatu selville.
Sitte tuleeki viel kyssäri ku pyöräs varusteena käytettyyn ku hommas toi takalaukku. Onko tollasee järkevää sijottaa sivulaukut ja kaatumaraudat? Sekä saaks akrapovicin siit pakoputkest sen DB killerin poijjes?
 
Sitte tuleeki viel kyssäri ku pyöräs varusteena käytettyyn ku hommas toi takalaukku. Onko tollasee järkevää sijottaa sivulaukut ja kaatumaraudat? Sekä saaks akrapovicin siit pakoputkest sen DB killerin poijjes?
KTM omat raudat on ihan kätevät ja hyvät. KTM laukut vaikutti ihan käteviltä ja tukevat raudat. Jäi itseltä ostamatta kylläkin ja Shad tekee tarvikkeena sitten kevyempiä rautoja ja laukkusettejä. Putkea en kehdannut ostaa, kun ei siitä oikein tuossa ollut mitään iloa. En tiedä onko siinä killeriä olemassa.
 
Sitte tuleeki viel kyssäri ku pyöräs varusteena käytettyyn ku hommas toi takalaukku. Onko tollasee järkevää sijottaa sivulaukut ja kaatumaraudat? Sekä saaks akrapovicin siit pakoputkest sen DB killerin poijjes?
Pääsääntöisesti taitaa noissa uusissa jälkiasenteisissa putkissa / äänenvaimentimissa olla kiinteät DB killerit. Omaan cebariin katselin akran putkistoa niin siinä joutuisi poraamaan ulostulon kauluksesta läpi että pääsisi mutteriin käsiksi vai miten olikaan toteutettu. Samoin SC-projectin putkessa olisi pitänyt lyödä hitsitäppä rikki että olisi saanut killerin vetästyä ulos.

Toki sitten on erikseen racing putkistot ym joissa ei ole killeriä, ja saman pyörämallin vanhempaan vuosimalliin voi saada muuten samanlaisen putken mutta irroitettavalla killerillä.
 
Pääsääntöisesti taitaa noissa uusissa jälkiasenteisissa putkissa / äänenvaimentimissa olla kiinteät DB killerit. Omaan cebariin katselin akran putkistoa niin siinä joutuisi poraamaan ulostulon kauluksesta läpi että pääsisi mutteriin käsiksi vai miten olikaan toteutettu. Samoin SC-projectin putkessa olisi pitänyt lyödä hitsitäppä rikki että olisi saanut killerin vetästyä ulos.

Toki sitten on erikseen racing putkistot ym joissa ei ole killeriä, ja saman pyörämallin vanhempaan vuosimalliin voi saada muuten samanlaisen putken mutta irroitettavalla killerillä.
Euro5 "katulaillisissa" putkistoissa on kiinteät killerit kiinni ja käsittääkseni Euro4 katuputkissa killerit on vielä ruuvattavissa irti. Omassa -22 vuoden Akran putkistossa oli pieni pistehitsaus jonka poraamalla sai killerin nypättyä irti.
 
No nyt on sitten kuvan mukainen uusi Fantic Motard 125 Competition tulossa taloon. Eikähän tuo ihan kelpo peli ole ajella. Minarellin 4 tahti (VVA) kone kiinni tossa, kun Fantic taitaa nykyään omistaa Minarellin. Yamahassa lienee sama kone ? Ja ilmeisesti tekniikkaa muutenkin lainattu Yamahalta kun ovat yhteistyössä keskenään.

Fantic-XMF-125-comp-white-2022.jpg
 
Hetken jo näytti, että vois Jupiterin tai Crescent nymanssin kaivaa esille, mutta kevät otti vähän takapakkia...
 
Keväthuoltaminen tuli alotettua. Takarengas, öljyt, suodatin, kilpiteline ja vähän ehostusta tiedossa mutta ei mitään sen suurempia.

IMG_20230328_073649.jpg

IMG_20230326_132149.jpg


Milloin olette vaihtanut rattaita/ketjuja? Millasen arvion tämä takaratas saa raadilta? Ei ainakaan haineviä näkyvissä?
edit: ainiin ja slipari menee vaihtoon myös. En noista hiilikuitukuvioista välitä
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä miksi, mutta omaan silmään näyttää siltä että ratas olisi kulunut "väärästä" suunnasta. Onko se joskus mahdollisesti käännetty?
Toki ei se vielä muutenkaan pahalta näytä, jos sellaisen kohtuuhintaan saa uuden niin sama kai olisi vaihtaa nyt kun on muutenkin levällään
 

Statistiikka

Viestiketjuista
295 885
Viestejä
5 054 857
Jäsenet
80 996
Uusin jäsen
Anto

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom