Mopokuumetta

Saako tuollaisella uudella 125 Monkeylla ajaa kakspäällä jos siihen laittaa jotenkin pelkääjän jalkatapit? :)
Hankalaksi ainakin menee, kun jalkatapeille ei ole mitään paikkaa. Muistaakseni Monkeyn kantavuuskin on vain (noin?) 105kg, eli jousitus ei välttämättä kestä kovin raskasta kuormaa.

Sen huomasin, että Honda Dax 125 on jopa kaksipaikkainen :) Eli toiset jalkatapit löytyy vakiona ilmeisesti.
 
Hankalaksi ainakin menee, kun jalkatapeille ei ole mitään paikkaa. Muistaakseni Monkeyn kantavuuskin on vain (noin?) 105kg, eli jousitus ei välttämättä kestä kovin raskasta kuormaa.

Sen huomasin, että Honda Dax 125 on jopa kaksipaikkainen :) Eli toiset jalkatapit löytyy vakiona ilmeisesti.
Ookoo! Näin vähän pelkäsinkin. :) Daxit, Gromit jne ei niinkään kiinnostelisi mutta Monkey olis itselle sellaiseks hauskan päivän kulkineeks varsin oivallinen. Ja isolla customilla kun ei metsäpoluille juuri ole asiaa - tai ehkä on muttei välttämättä pois enää. :D Ihan kuin olisin jostain nähnyt että Monkeyyn kyllä saa kyytiläisen tapit mutten tiedä vaatiiko miten modausta. Toisena tekiskö se kyydittämisestä yhtään sallitumpaa - ja kolmantena tuo kantavuus mikä tulee vastaan heti. No perhana.

Niin ja tietty mahtuuko tuohon jakkaralle oikeasti edes 2 istumaan edes silleen "käydään jätskillä tossa 5km päässä" vai onko jo sekin tuhoontuomittua. :D
 
Monkey olis itselle sellaiseks hauskan päivän kulkineeks varsin oivallinen. Ja isolla customilla kun ei metsäpoluille juuri ole asiaa - tai ehkä on muttei välttämättä pois enää. :D Ihan kuin olisin jostain nähnyt että Monkeyyn kyllä saa kyytiläisen tapit mutten tiedä vaatiiko miten modausta. Toisena tekiskö se kyydittämisestä yhtään sallitumpaa - ja kolmantena tuo kantavuus mikä tulee vastaan heti. No perhana.

Niin ja tietty mahtuuko tuohon jakkaralle oikeasti edes 2 istumaan edes silleen "käydään jätskillä tossa 5km päässä" vai onko jo sekin tuhoontuomittua. :D
Monkeyn penkki on iso, eli kyllä siihen kaksi juuri ja juuri mahtuu.

Nyt kävin mutkatiellä ekaa kertaa ajamassa ja onhan se vauhti vähän jännempää, kun mopon koko on niin pieni. Ilmeisesti vielä kovempi tuuli, kun myötätuuleen menee 109. Rengaspaineet on 2.5 bar, eli saa vähentää, kun kuuluisi olla 2.0. Voisi lisäksi olla parempi ajaa mutkissa katurenkailla, kun nyt alla on ne alkuperäiset jonkinlaiset nappularenkaat? Toki nappulat sopii sitten hiekalle ja nurmelle paremmin.

Voisi ajaa avolla tai isommalla mopolla, mutta jotenkin se Monkey viehättää, kun sillä haluaa lähteä.
 
Tuli hankittua Aprilia Tuareg 660 ja aloinpa pohtimaan, että tarviiko takuuajan (24kk) huollot tehdä merkkiliikessä jotta valmistajan takuu säilyy?
 
Tuli hankittua Aprilia Tuareg 660 ja aloinpa pohtimaan, että tarviiko takuuajan (24kk) huollot tehdä merkkiliikessä jotta valmistajan takuu säilyy?
Täältä voi lueskella: Merkkihuolto ja takuun pysyminen
Lyhyesti: EU ryhmäpoikkeusasetus ei koske moottoripyöriä. Jos haluaa, että ongelmia takuun kanssa ei varmasti tule, on huollot hyvä tehdä merkkiliikkeessä. Asia ei kuitenkaan ole ihan mustavalkoinen.
 
^ Kiitoksia vastauksesta. Pitää tuo varmuudeksi kiikuttaa merkkiliikkeeseen, eipä se paljon maksa.
 
Monestihan myös nuo merkkiliikeet tarjoavat jotain lisäpalveluita "ilmaiseksi" kun huollattaa kulkineensa merkkiliikeessä. ( ainakin autopuolella ).

Ongelma ulkopuolisessa huollossa on se, että ongelmien ilmantuessa pitää olla todella hyvä dokumentaatio siitä mitä kulkineelle on tehty jossain toisessa huoltoliikkessä. Mitä öljyjä, mitä osia yms. on käytetty. Todistetaakka lankeaa kulkineen omistajalle loppupelissä. Jos todisteita ei ole, voi maahantuoja pahimmillaan vedota siihen, että se ei tiedä tarkalleen mitä kulkineelle on tehty ja onko huoltosuosituksia noudatettu oikein.

Eli jos huollattaa jossain muualla, pitä tarkistaa huolellisesti että huoltanut liike laittaa kaiken tarkasti paperille. ;Mitä on tehty ja mitä on käytetty. Näin asiat sujuu paljon jouheammin ja välttyy turhalta väännöltä. Kokemuksesta puhun.
 
Tämä ensimmäisen italialaisen omistaminen lähti hyvin liikkeelle.

Eilen huomasin öljyä pohjapanssarin päällä ja paikansin vuodon, tulee vesipumpun vieressä olevasta "weep holesta". Ei vissiin mikään pieni juttu vaan pitäisi vesipumpulta vaihtaa akselin stefa. No soittelin Ouluun mistä pitäisi Aprilian sivujen mukaan löytyä kaksikin merkkihuoltoa EMC että Sparewheel ja yllätys oli kun tuumasivat molemmista paikoista etteivät tee takuuhuoltoja, pelkästään huoltoja ja heiltä ei edes uusinta testeriä löydy jotta voisi huollon kuitata pois moposta. Täytyy maanantaina soitella Vantaalle bike worldille mistä pyörän ostin, että miten asian kans edetään.

Kyllähän tässä hieman paskan maku on suussa kun pyörän ostin siinä uskossa, että huollot onnistuu (lähellä, +100km) Oulussa, eikä tarvitse sen kauemmas viedä, mutta eipä siltä vaikuta. Kaupan purku käynyt kans mielessä olisko lie mahdollista tehdä.
 
Tämä ensimmäisen italialaisen omistaminen lähti hyvin liikkeelle.

Eilen huomasin öljyä pohjapanssarin päällä ja paikansin vuodon, tulee vesipumpun vieressä olevasta "weep holesta". Ei vissiin mikään pieni juttu vaan pitäisi vesipumpulta vaihtaa akselin stefa. No soittelin Ouluun mistä pitäisi Aprilian sivujen mukaan löytyä kaksikin merkkihuoltoa EMC että Sparewheel ja yllätys oli kun tuumasivat molemmista paikoista etteivät tee takuuhuoltoja, pelkästään huoltoja ja heiltä ei edes uusinta testeriä löydy jotta voisi huollon kuitata pois moposta. Täytyy maanantaina soitella Vantaalle bike worldille mistä pyörän ostin, että miten asian kans edetään.

Kyllähän tässä hieman paskan maku on suussa kun pyörän ostin siinä uskossa, että huollot onnistuu (lähellä, +100km) Oulussa, eikä tarvitse sen kauemmas viedä, mutta eipä siltä vaikuta. Kaupan purku käynyt kans mielessä olisko lie mahdollista tehdä.

Valitettavasti Aprilian kanssa tuollainen jumppa tullee olemaan enemmän tai vähemmän normaalia. Toivotaan, että vähemmän.
 
Onpa tympeää kun pyörä on uusi ja aprilian huoltoverkosto on mikä on. Helpoimmalla pääsee kun suosii tylsiä japanilaisia pyöriä ja mielellään sellaisia jotka on vuosien varrella todettu luotettaviksi.
 
Onpa tympeää kun pyörä on uusi ja aprilian huoltoverkosto on mikä on. Helpoimmalla pääsee kun suosii tylsiä japanilaisia pyöriä ja mielellään sellaisia jotka on vuosien varrella todettu luotettaviksi.
Joo, kyllähän tuo tämän sopan perusteella vaihtuu 2023 kesänä takasin jaappanilaiseen pyörään.. Harmi sinänsä, tuo Tuareg kyllä todella mukava ajettava, mutta eipä siitä tule mitään jos pitääkin viedä aina pietarsaareen asti takuuhuoltoon, mikäli siis ongelmia ilmenee.

Onko muuten kenelläkään kokemusta kaupan purusta moottoripyörissä? Lie kovin yksiselitteinen juttu?
 
Onko muuten kenelläkään kokemusta kaupan purusta moottoripyörissä? Lie kovin yksiselitteinen juttu?
Myyjällä on lähtökohtaisesti aina oikeus yrittää korjata virhe. Mitään edellytyksiä kaupan purulle tuskin on ellei myyjä siihen hyvää hyvyyttään suostu.
 
Joo, kyllähän tuo tämän sopan perusteella vaihtuu 2023 kesänä takasin jaappanilaiseen pyörään.. Harmi sinänsä, tuo Tuareg kyllä todella mukava ajettava, mutta eipä siitä tule mitään jos pitääkin viedä aina pietarsaareen asti takuuhuoltoon, mikäli siis ongelmia ilmenee.

Onko muuten kenelläkään kokemusta kaupan purusta moottoripyörissä? Lie kovin yksiselitteinen juttu?
Takuu on varmaan 2 vuotta vaan? Kun takuu on loppu, niin silloinhan voi huollattaa lähellä, eli lähes missä vaan. Mutta tuo nyt oli jo tiedossakin.

Itsekin kävin Aprilian mallit koeajamassa juuri Pietarsaaressa, mutta turhan pitkä sinne olisi viedä huoltoon (täältä edestakaisin 3h).
 
Millä perusteella ajattelit purkaa? Mitään myyjää velvoittavaa syytä et ainakaan ole tuonut ilmi.
Silläpäs juuri kysymyksen heitin, että mitä voisi olla mahdollisia syitä.. Ja lähinnä meinasin jos olisi onnistunut vaihtaa toisen merkkiseen pyörään liikkeestä.

Pyörän siinä uskossa laitoin, että huollot (minkälaiset vain) onnistuisi Oulussa, mutta ei, eipä onnistu. Piaggio Group tässä tuntuu lähinnä olevan "vastuussa" koko sopasta kun heidän että Aprilian sivuilla lukee, että huollot onnistuu Oulussa kahdessa paikkaan, mutta tämä nyt tuskin on mikään varteen otettava syy. Ja näistä huolloista vielä myyjälle painotin, että onpa hyvä kun löytyy suhteellisen läheltä.

Tänään soittelin myös vakuutusyhtiöön, että voiko mopon hinauttaa Pietarsaareen asti. Ei suoraan osannut sanoa vain pitää soittaa huomenna vielä paikallis haaraan. Vähän veikkaan ettei onnistu kun Aprilian huolto pitäisi olla Oulussa.
 
Monta vuotta on tullut jahkailtua, mutta vihdoin sain aikaiseksi päivittää vuosien takaisen kevarikortin isoksi A:ksi. Nyt tietysti järkyttävä mopokuume päällä, ja pitäisi joku kiva pyörä löytää vielä tähän loppukesään. Itsellä ei ole oikeastaan sen suurempaa tuntemusta pyöristä, niin etsisinkin ehdotuksia mahdollisesta menopelistä.

Adventure-pyörät kiinnostavat eniten, umpimetsikköön tuskin olen matkalla mutta kaksi päällä pidempää matkaa, ja yksin pienempiä sorateitä ja metsäteitä olisi kiva ajella. Ulkonäön ja ominaisuuksien puolesta BMW:n GS ja Ducatin Multistradan kaltaiset pyörät aiheuttavat kivoja tunteita, mutta vastaavia pyöriä löytyisi varmaan japanilaisilta valmistajilta vähän halvemmalla? Budjetin puolesta en ole yhtään perillä mitä pyörästä kannattaisi maksaa, parasta mahdollista hinta-laatusuhdetta lähinnä etsin. Alle kymppitonnilla olisi kiva selvitä, mutta kaikkea saa ehdottaa, ei varsinaisesti ole ihan euron päälle suuntaan eikä toiseen.
 
Monta vuotta on tullut jahkailtua, mutta vihdoin sain aikaiseksi päivittää vuosien takaisen kevarikortin isoksi A:ksi. Nyt tietysti järkyttävä mopokuume päällä, ja pitäisi joku kiva pyörä löytää vielä tähän loppukesään. Itsellä ei ole oikeastaan sen suurempaa tuntemusta pyöristä, niin etsisinkin ehdotuksia mahdollisesta menopelistä.

Adventure-pyörät kiinnostavat eniten, umpimetsikköön tuskin olen matkalla mutta kaksi päällä pidempää matkaa, ja yksin pienempiä sorateitä ja metsäteitä olisi kiva ajella. Ulkonäön ja ominaisuuksien puolesta BMW:n GS ja Ducatin Multistradan kaltaiset pyörät aiheuttavat kivoja tunteita, mutta vastaavia pyöriä löytyisi varmaan japanilaisilta valmistajilta vähän halvemmalla? Budjetin puolesta en ole yhtään perillä mitä pyörästä kannattaisi maksaa, parasta mahdollista hinta-laatusuhdetta lähinnä etsin. Alle kymppitonnilla olisi kiva selvitä, mutta kaikkea saa ehdottaa, ei varsinaisesti ole ihan euron päälle suuntaan eikä toiseen.

Tenere 700 voisi olla oma valinta. Tietysti jos haluaa isomman, niin sitten 1200 malli tai 1100 Africa Twin (afrikkalaisen hinta karkaa). Kotarilla on miljoona ja yksi mallia, niistäkin voisi joku mennä, mutta japanilaiset pysyvät ehkä varmemmin kasassa.
 
Monta vuotta on tullut jahkailtua, mutta vihdoin sain aikaiseksi päivittää vuosien takaisen kevarikortin isoksi A:ksi. Nyt tietysti järkyttävä mopokuume päällä, ja pitäisi joku kiva pyörä löytää vielä tähän loppukesään. Itsellä ei ole oikeastaan sen suurempaa tuntemusta pyöristä, niin etsisinkin ehdotuksia mahdollisesta menopelistä.

Adventure-pyörät kiinnostavat eniten, umpimetsikköön tuskin olen matkalla mutta kaksi päällä pidempää matkaa, ja yksin pienempiä sorateitä ja metsäteitä olisi kiva ajella. Ulkonäön ja ominaisuuksien puolesta BMW:n GS ja Ducatin Multistradan kaltaiset pyörät aiheuttavat kivoja tunteita, mutta vastaavia pyöriä löytyisi varmaan japanilaisilta valmistajilta vähän halvemmalla? Budjetin puolesta en ole yhtään perillä mitä pyörästä kannattaisi maksaa, parasta mahdollista hinta-laatusuhdetta lähinnä etsin. Alle kymppitonnilla olisi kiva selvitä, mutta kaikkea saa ehdottaa, ei varsinaisesti ole ihan euron päälle suuntaan eikä toiseen.

Mites Moto Guzzi V85 ? Kun adventuresta on kyse niin lähtisin kardaanista liikkeelle. Ketjujen huolto ei ole hauskaa edes perus pyörässä niin tuolla pääsee siitä kokonaan eroon.
Guzzia ei kympillä saa (15K€), mutta sillä rahalla saisi sitten uuden (tosin 2021 vuoden) pyörän takuineen.
 
Tenereä täälläkin miettinyt toiseksi pyöräksi kun haluaisi joskus ajaa hiekkatietä ja metsäteitä, mutta en nyt hemmetti ala maksamaan 800€ vuodessa vakuutuksia :facepalm:

Tässä nykyisessä 800cc Trumpassa osakaskolla 185€/v niin en voi kyllä mitenkään perustella tuota 800€ hintaa, laiton vielä viestiä omaan vakuutusyhtiöön että voiko hinnalle mitään tehdä niin ei kuulemma voi:facepalm:
 
Tenereä täälläkin miettinyt toiseksi pyöräksi kun haluaisi joskus ajaa hiekkatietä ja metsäteitä, mutta en nyt hemmetti ala maksamaan 800€ vuodessa vakuutuksia :facepalm:

Tässä nykyisessä 800cc Trumpassa osakaskolla 185€/v niin en voi kyllä mitenkään perustella tuota 800€ hintaa, laiton vielä viestiä omaan vakuutusyhtiöön että voiko hinnalle mitään tehdä niin ei kuulemma voi:facepalm:
Yhtiö vaihtoon ja asia ratkaistu. Kyllähän noita saa pyörissäkin, joka vuosi olla kyselemässä ja kun pyörä vaihtuu niin usein vaihtuu yhtiö. Itsellä nykyisessä Hyperissä täyskaskon kanssa noin 390e/v ja jos tiputtaa seisomaan hyvissä ajoin niin tippuu maksukin.
 
Yhtiö vaihtoon ja asia ratkaistu. Kyllähän noita saa pyörissäkin, joka vuosi olla kyselemässä ja kun pyörä vaihtuu niin usein vaihtuu yhtiö. Itsellä nykyisessä Hyperissä täyskaskon kanssa noin 390e/v ja jos tiputtaa seisomaan hyvissä ajoin niin tippuu maksukin.

Ei pysty, Trumpan vakuutus kolminkertaistuisi ja auto kaksinkertaistuisi, kokeiltu on kaikkea. Eikä yhdelle pyörälle saa hyvää vakuutusta eri yhtiöstä, saa niitä 600€ tarjouksia, mutta kokonaisuus tässä nyt ratkasee If:n eduksi.

Hauskin on sähköpyörä, If osaa hinnoitella sen liikenne+osakasko 120€ kun muissa yhtiöissä +200€/v :facepalm:
 
OP Pohjola on ainakin itselle halvin. Paitsi Monkey 125cc olikin Lähitapiolassa jotain 100€ halvempi. Ilmeisesti siis kevarin maksut on suurempia, kun kuskit saattaa olla vasta 16v täyttäneitäkin.
 
Ei pysty, Trumpan vakuutus kolminkertaistuisi ja auto kaksinkertaistuisi, kokeiltu on kaikkea. Eikä yhdelle pyörälle saa hyvää vakuutusta eri yhtiöstä, saa niitä 600€ tarjouksia, mutta kokonaisuus tässä nyt ratkasee If:n eduksi.

Hauskin on sähköpyörä, If osaa hinnoitella sen liikenne+osakasko 120€ kun muissa yhtiöissä +200€/v :facepalm:
Ei sitä Trumpan vakuutusta tarvitse vaihtaa eri yhtiöön, vaan uuden pyörän laittaa toiseen yhtiöön. Minulla ollut kahdessa tai kolmessakin yhtiössä joskus vakuutuksia samaan aikaan. Olen kyllä saanut tarjouksia yhdellekin pyörälle ja vaikka ei olisi mitään muuta vakuutettavaa. Toisaalta en ymmärrä, että 16ke pyörän hommaaminen kaatuisi vakuutusmaksun määrään.
 
Ei sitä Trumpan vakuutusta tarvitse vaihtaa eri yhtiöön, vaan uuden pyörän laittaa toiseen yhtiöön. Minulla ollut kahdessa tai kolmessakin yhtiössä joskus vakuutuksia samaan aikaan. Olen kyllä saanut tarjouksia yhdellekin pyörälle ja vaikka ei olisi mitään muuta vakuutettavaa. Toisaalta en ymmärrä, että 16ke pyörän hommaaminen kaatuisi vakuutusmaksun määrään.

Juu ei tarvitse, mutta jos se tarjous sieltä toisesta on tenereen 600€/v niin aika tyyris hinta vieläkin.

Sitten kun ne sanoo että siirretään kaikki sinne toiseen niin vuosimaksu teneressä putoaa ehkä sinne 400-500€ luokkaan, mutta kokonaissumma nousee huomattavasti Ifiä ylemmäs kun trumpan summa kolminkertaistuu, auto nousee, sähköpyörä kaksinkertaistuu.

Tenere jos olisi ainoa pyörä niin sillä vakuutussumalla nyt ei olisikaan niin väliä, mutta älytöntä maksaa tuollaisia summia monesta pyörästä kun yhdellä sitä vain kerralla ajetaan
 
OP Pohjola on ainakin itselle halvin. Paitsi Monkey 125cc olikin Lähitapiolassa jotain 100€ halvempi. Ilmeisesti siis kevarin maksut on suurempia, kun kuskit saattaa olla vasta 16v täyttäneitäkin.

Tämä on toinen älytön asia, jos minä +40v ostan piikin niin sen vakuutus on enemmän kuin tuossa 800cc trumpassa :btooth:

Mikä logiikka? Mulla vain ihan jo periaate sanoo etten ala maksamaan tyhjästä joten ajelen yhdellä prätkällä...
 
Minä ostin kesällä uuden Teneren enkä alle 800€:n vakuutusta saanut mistään vaikka bonukset ovat täydet ja ikääkin alkaa olla itsellä aivan liikaa.
 
Minä ostin kesällä uuden Teneren enkä alle 800€:n vakuutusta saanut mistään vaikka bonukset ovat täydet ja ikääkin alkaa olla itsellä aivan liikaa.
Se olisi kiva tietää mikä tuon aiheuttaa? Luokitellaanko se jotenkin riskiksi kun vähän nappularengasta ja pidempää jousitusta?
 
Se olisi kiva tietää mikä tuon aiheuttaa? Luokitellaanko se jotenkin riskiksi kun vähän nappularengasta ja pidempää jousitusta?
Ei kai kun nuubi adventure tyyppien mopo. Kylellään ja katollaan ahneesti.

Kai tuo 800 oli täyskaskolla.
 
Ei kai kun nuubi adventure tyyppien mopo. Kylellään ja katollaan ahneesti.

Kai tuo 800 oli täyskaskolla.
Ei kai tenere mikään nuubien mopo ole, pikemminkin päinvastoin. Ei ne isot möntit kuten gessut kaikkialle ja kaikille sovi.
Mutta on kyllä hullua että teneren vakuutus maksaa samat kuin mulla vuoden vanhassa x3:ssa, se on kuitenkin 70000€:n auto.
 
Joidenkin moottoripyörien vakuutusten hinnoissa ei ole mitään järkeä. Työkaveri (50v mies) katsoi juuri vakuutusta 125 mankiin ja pelkkä liikenne on 125€/kk ilman bonuksia. Samalla hintaa vakuuttaa 10x isommankin pyörän.
 
Mulle IF tarjosi tuosta Tenerestä 80 bonareilla 1200€/vuosi täyskaskolla ;()
 
Kävimpäs ajelemassa ekaa kertaa radan puolella :D olihan se mukavaa, mutta voi taivas että voi olla kujalla vaikka luulee osaavansa ajaa :rofl2:
Kyllä siinä vaan oppii uutta ja tosi paljon :) Itse olen muutamia kertoja käynyt Botniaringillä. Vähän vaan itsellä kiirettä, niin jäänyt ihan viimeiset ajot aika vähiin.


Teneren laskin vielä Lähitapiolassa, joka oli halvempi (kuten myös Monkey 125cc). 70% bonus.

254€
Osakasko 354€
Kasko 625€
 
Trumppa osakaskolla 185€/v 80% bonuksilla
Vanha pyörä ja huono teho-painosuhde vaikuttaa suoraan vakuutuksen hintoihin. Triumphi on todennäköisesti vielä pyörätyyppinä kovimmille hurjastelijoille kelpaamaton,
eli vahinkoja tilastoissa vähän, niin vakuutus alenee entisestään.
 
Kävimpäs ajelemassa ekaa kertaa radan puolella :D olihan se mukavaa, mutta voi taivas että voi olla kujalla vaikka luulee osaavansa ajaa :rofl2:
Pisteet tästä, siinä oppii paljon. Monesti sanotaan, että rata-ajo on turvallisuuden kannalta parasta mitä katukuski voi itselleen tehdä. En kuitenkaan tiennyt tämän tarkoittavan sitä, että rata-ajon myötä katuajo saattaa loppua kokonaan, kuten itselleni on käytännössä käynyt. :D
 
Tenere 700 voisi olla oma valinta. Tietysti jos haluaa isomman, niin sitten 1200 malli tai 1100 Africa Twin (afrikkalaisen hinta karkaa). Kotarilla on miljoona ja yksi mallia, niistäkin voisi joku mennä, mutta japanilaiset pysyvät ehkä varmemmin kasassa.
Tästä ehdin jo innostua, tuntui (koeajamatta, speksien perusteella) aika täydelliseltä pyörältä omiin tarkoituksiin. Harmillisesti vakuutus oli sitten aivan törkyinen, vähän tuohon kaatuu.
Mites Moto Guzzi V85 ? Kun adventuresta on kyse niin lähtisin kardaanista liikkeelle. Ketjujen huolto ei ole hauskaa edes perus pyörässä niin tuolla pääsee siitä kokonaan eroon.
Guzzia ei kympillä saa (15K€), mutta sillä rahalla saisi sitten uuden (tosin 2021 vuoden) pyörän takuineen.
Tämäkin voisi olla ihan potentiaalinen, vaikka ulkonäöllisesti tykkään enemmän Tenerestä. Paljonkohan tässä olisi vakuutukset, en löytänyt nettimotosta sopivia rekkareita
 
Minä tutkin vielä omaa teneren vakuutusta, siinä ei näköjään ollutkaan täysiä bonuksia. Liikenne oli 55% ja kasko 70. Autossa kuitenkin molemmat 80%. Onko se sitten nykyään niin että samat bonukset eivät tulekaan molempiin? Lähi-tapiola kyseessä.
Lunastusturvakin maksoi melkein satasen vuodessa.
Tuolla jonkun mainostamassa turvan vakuutuksessa hämää se että siinä oli ekaksi vuodeksi -25% ylimääräinen alennus.

En kyllä tenereä hylkäisi vakuutusten takia, on se vaan mainio pyörä. Tietenkin sillä ehdolla että uusia on saatavilla. Näyttää yksityiset pyytävän käytetyistä melkein uuden hintoja.
 
Tästä ehdin jo innostua, tuntui (koeajamatta, speksien perusteella) aika täydelliseltä pyörältä omiin tarkoituksiin. Harmillisesti vakuutus oli sitten aivan törkyinen, vähän tuohon kaatuu.

Paljonko se Teneren vakuutus sitten oli? Jos kerran iso A on aivan tuore niin nollasta lähdet liikennevakuutuksen suhteen. Tuskin siis saat mitenkään merkittävästi edullisempia vakuutuksia mihinkään muuhunkaan vastaavaan pyörään.

Esim itselle Lähitapiola antaa 700:lle Tenerelle 770e laajalla kaskolla, liikennevakuutus 30% bonuksilla ja kasko 70%. Vakuutuksen ottajana M37, Pori ja kortti reilun vuoden vanha. Tallissa olevasta vm-21 Tridentistä saa maksaa vielä hiukan enemmän, mutta ne alun kalliit vuodet vaan on maksettava jos harrastuksen haluaa aloittaa.
 
Paljonko se Teneren vakuutus sitten oli? Jos kerran iso A on aivan tuore niin nollasta lähdet liikennevakuutuksen suhteen. Tuskin siis saat mitenkään merkittävästi edullisempia vakuutuksia mihinkään muuhunkaan vastaavaan pyörään.

Esim itselle Lähitapiola antaa 700:lle Tenerelle 770e laajalla kaskolla, liikennevakuutus 30% bonuksilla ja kasko 70%. Vakuutuksen ottajana M37, Pori ja kortti reilun vuoden vanha. Tallissa olevasta vm-21 Tridentistä saa maksaa vielä hiukan enemmän, mutta ne alun kalliit vuodet vaan on maksettava jos harrastuksen haluaa aloittaa.
Pikavilkaisin noita aikasemmin pelkällä Ifillä joka antoi jostain syystä aivan tolkuttoman melkein 2,5k€ tarjouksen. Lähitapiolassa oli jo järkevämpi, reilu 930€.
 
Ei kai tenere mikään nuubien mopo ole, pikemminkin päinvastoin. Ei ne isot möntit kuten gessut kaikkialle ja kaikille sovi.
Mutta on kyllä hullua että teneren vakuutus maksaa samat kuin mulla vuoden vanhassa x3:ssa, se on kuitenkin 70000€:n auto.
No ei nuubien niinkö moottoripyörä harrastuksen nimisä, mutta edullinen hinta on saanu monet kallistuun tuonne matkaenduro skeneen katupuolelta. Eli nuubien siinö muelessä että uusia harrastajia tuolla genresä.

Pyörä on ihan hieno. Mutta inhan se putjetti laitteen olonen. Hyvin välitetty niin ei edes tunnu niin hengettömälle kun olettaa.
 
Nyt kun olen ehtinyt vähän tutkia noita seikkailupyörävaihtoehtoja, niin äkkiseltään parhaiksi vaihtoehdoiksi itselle ovat rajautuneet speksien / arvosteluiden puolesta joko Yamaha XTZ 700 Tenere (World Raid?) tai sitten Husqvarna 901 Norden. Kumpaakaan pyörää en ole ehtinyt vielä koeajamaan kun ei ihan läheisistä liikkeistä ole löytynyt testimalleja, mutta tämä tavoitteena lähitulevaisuudessa.

Toki ratkeaa varmaan koeajolla oma mieltymys, mutta mitä mieltä olisitte speksien puolesta, mihin laittaisitte rahanne kiinni? Normaali Tenere 700 joko uutena n, 13,5k€ (huonosti saatavilla) tai vähän käytettynä mutta valmiiksi kaatumaraudoilla tms. varustettuna ja ensihuollettuina (n. 12 000€), vai sitten uuten World Raid -version (n. 16,7k€). Kallein vaihtoehto olisi sitten tuo uusi 901 Norden 20,2k€. Tai jotain muutakin pyörää saa vielä ehdottaa.

Kolmantena jokerina voisi sitten olla huhuttu tuleva GS800-uudismalli, jos pyörän ostoa lykkäisi hamaan tulevaisuuteen, mutta tuon ilmestymisen ajankohta toki edelleen täysi mysteeri.
 
Nyt kun olen ehtinyt vähän tutkia noita seikkailupyörävaihtoehtoja, niin äkkiseltään parhaiksi vaihtoehdoiksi itselle ovat rajautuneet speksien / arvosteluiden puolesta joko Yamaha XTZ 700 Tenere (World Raid?) tai sitten Husqvarna 901 Norden. Kumpaakaan pyörää en ole ehtinyt vielä koeajamaan kun ei ihan läheisistä liikkeistä ole löytynyt testimalleja, mutta tämä tavoitteena lähitulevaisuudessa.

Toki ratkeaa varmaan koeajolla oma mieltymys, mutta mitä mieltä olisitte speksien puolesta, mihin laittaisitte rahanne kiinni? Normaali Tenere 700 joko uutena n, 13,5k€ (huonosti saatavilla) tai vähän käytettynä mutta valmiiksi kaatumaraudoilla tms. varustettuna (n. 12 000€), vai sitten uuten World Raid -version (n. 16,7k€). Kallein vaihtoehto olisi sitten tuo uusi 901 Norden 20,2k€. Tai jotain muutakin pyörää saa vielä ehdottaa.

Kolmantena jokerina voisi sitten olla huhuttu tuleva GS800-uudismalli, jos pyörän ostoa lykkäisi hamaan tulevaisuuteen, mutta tuon ilmestymisen ajankohta toki edelleen täysi mysteeri.
Esitetyistä vaihtoehdoista ottaisin ehdottomasti vähän käytetyn ja valmiiksi lisävarustellun vaihtoehdon. Tähän aikaan vuodesta alkaa yksityisillä myyjillä olla hinnoissa jo ihan kivasti tinkausvaraa.
 
Husqvarna 901 Norden. Kumpaakaan pyörää en ole ehtinyt vielä koeajamaan kun ei ihan läheisistä liikkeistä ole löytynyt testimalleja, mutta tämä tavoitteena lähitulevaisuudessa.

Toki ratkeaa varmaan koeajolla oma mieltymys, mutta mitä mieltä olisitte speksien puolesta, mihin laittaisitte rahanne kiinni? Normaali Tenere 700 joko uutena n, 13,5k€ (huonosti saatavilla) tai vähän käytettynä mutta valmiiksi kaatumaraudoilla tms. varustettuna ja ensihuollettuina (n. 12 000€), vai sitten uuten World Raid -version (n. 16,7k€). Kallein vaihtoehto olisi sitten tuo uusi 901 Norden 20,2k€. Tai jotain muutakin pyörää saa vielä ehdottaa.

Kolmantena jokerina voisi sitten olla huhuttu tuleva GS800-uudismalli, jos pyörän ostoa lykkäisi hamaan tulevaisuuteen, mutta tuon ilmestymisen ajankohta toki edelleen täysi mysteeri.
Itse olen (myös) tuon 901 mallin koeajanut. On ihan tehokas ja muutenkin kiva peli. Ilmeisesti KTM 890 olisi lähes sama pyörä, eli se varmaan kannattaa ottaa mietintään myös?


 
Nyt kun olen ehtinyt vähän tutkia noita seikkailupyörävaihtoehtoja, niin äkkiseltään parhaiksi vaihtoehdoiksi itselle ovat rajautuneet speksien / arvosteluiden puolesta joko Yamaha XTZ 700 Tenere (World Raid?) tai sitten Husqvarna 901 Norden. Kumpaakaan pyörää en ole ehtinyt vielä koeajamaan kun ei ihan läheisistä liikkeistä ole löytynyt testimalleja, mutta tämä tavoitteena lähitulevaisuudessa.

Kannattaa käydä Teneren World Raid koeajamassa jos mahdollista. Siinä on huomattavasti parempi alusta kuin normiversiossa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 629
Viestejä
4 511 354
Jäsenet
74 445
Uusin jäsen
hupsistarallaa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom