Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
H-D Sportster, alkuperäisenä muokkaamattomana, keskikontrolleilla varustettuna tietenkin, eli siis jalkatapit "keskellä". Oma lehmä ojassa mutta on osoittautunut aivan loistopeliksi kaikenlaiseen kruisailuun minkälaisilla teillä tahansa. Muutenkin helvetin hyviä koneita.En ole ajanut mitään yli 15 vuoteen ja silloinkin crosseilla suljetuilla radoilla. Nyt on alkanut taas kiinnostamaan moottoripyörät. Käyttö olisi lähinnä kotimaanmatkailua PK-seudun alueella, voisi käydä penkomassa vähän miltä kehyskunnat näyttävät. Ajelisi vaikka myös Hämeenlinnaan katsomaan panssarivaunuja. Olisihan se kiva myös jos anoppia ja vanhempia voisi käydä moikkaamassa kerran tai pari kesässä. Vähän kyllä epäilyttää onko se kuinka käytännöllistä kun molemmille on moottoritietä pitkin 250km ja 150km. Haminaan pääsee kivasti myös seututie 170 pitkin niin ei tarvitse moottoritiellä väkisin ajella, Mikkeliin onkin sitten sen verran pidempi matka että olisi kyllä melkoinen projekti ajella motarilla tai halutessaan seututie 140:llä. Autollakaan tuo pätkä motarilla ei ole mitään herkkua.
Nuo pyörät mitkä itseä kiinnostaisi ovat näitä pienempiä "modern classic" -tyylisiä n. 350-400cc kokoluokassa tyyliin Benelli Imperiale 400, Royal Enfield Meteor sekä vastaavat ja kokemuksia lukemalla nuo eivät ole mukavimpia pelejä moottoriteillä.
Onko vinkkiä minkälaista pyörää voisin harkita jos pidetään mielessä että päätarkoitus on vain kruisalla omaksi iloksi, mutta olisi myös hyvä jos sillä olisi realistista matkustaa vähän pidempiäkin matkoja silloin tällöin?
H-D Sportster, alkuperäisenä muokkaamattomana, keskikontrolleilla varustettuna tietenkin, eli siis jalkatapit "keskellä". Oma lehmä ojassa mutta on osoittautunut aivan loistopeliksi kaikenlaiseen kruisailuun minkälaisilla teillä tahansa. Muutenkin helvetin hyviä koneita.
"Modern classic" tyylisiä on paljon muitakin ja kyllä niillä kaikilla varmasti mielellään ajelee, vähän isompikoneisilla tietty aina vähän mukavampi isoja teitä ajella. Niitähän siis on esimerkiksi Triumphilla eri malleja mm. Bonnevillet, Moto Guzzilla eri malleja mm. V7 ja V9, Yamaha XV 950 eli Bolt, Ducatillakin Scrambler...
Mutta mikä jottei uudehkolla Benellillä tai Royalillakin ajelisi, ne ovat pienikoneisina selvästi tehottomampia ja rauhallisempia ja köykäisempiä mutta asenteesta se isomman tien ajaminen on vain kiinni, pyörä kulkee kyllä. Enemmän vaan tekemisen meininkiä. Tosi hienoja ne on omasta mielestäni ja hinnaltaankin halpoja isompiin verrattuna.
Pikkuteillä tuollaiset pienemmät pyörät ovatkin sitten vallan loistavia, näppäriä ajettavia ja niiden kanssa saavuttaa sen suupieliä nostattavan ajofiiliksen maltillisemmillakin vauhdeilla. Mää tykkään. Isot suorat baanat ja motarit ovat helvetin tylsiä oli pyörä mikä tahansa.
Totuus on että ongelmitta noilla vähän pienemmilläkin kiertää vaikka maapallon.
Harrikka on aina Harrikka ja sopii nuorille, vanhoille ja keski-ikäisillekin.H-D Sportster vaikuttaisi oiken hyvältä vaihtoehdolta. Hintakin budjetin keskivaiheilla. Bonukset vielä siitä että H-D huutaa kunnolla keski-iän kriisiä! Pitää tutustua tarkemmin.
Triumphin eri mallit olivat itseasiassa ne jotka saivat tästä tyylistä kiinnostumaan. Erityisesti Bonneville jota löytyy myös alle 10k eurolla jonka asetin ylärajaksi. Nuo muutkin jotka mainitsit ja monta muutakin kävin jo aikaisemmin läpi sillä tasolla että tarkistin hintaluokkaa nettimotossa. Jotkut mallit vaikuttaisivat olevan Suomessa vähemmän suosittuja niin tällä hetkellä ei ainankaan ollut paljon tarjontaa käytetyissä ja hintaluokan arviointi jäi vähän vajaaksi monen osalta.
Nuo pienemmät kiehtovat ehkäpä juurikin tuon vuoksi että moni on niitä kehunut hauskoiksi pienillä teillä. Tuo maantieajo tulee olemaan niin pieni osuus loppupeleissä. Eikai tässä muu auta kun kerätä listaa paperille ja ensi kesänä käy kokeilemassa muutamaa niin saa vähän paremman kuvan mikä on se oikea. Moottoripyöriä on vaan niin pirusti ja kun ei ole yhtään seurannut mitä merkkejä tai malleja on niin melkoinen suo kaivaa sieltä sopivat.
onkos sporterissä 883 jo vakiona enemmin kuin 32 hv
Harmi homma! 690 (smc, enduro tai duke) ktm oli kyllä itelläkin vaihtoehtona, kun tänä kesänä ensimmäistä pyörää ostin. Olin jo päättäny, että lähden seuraavana päivänä ostamaan yhtä smc:tä, mutta peruin viime hetkellä. Duke 690:n kävin koeajamassa viime vuonna ja tykkäsin kyllä kovasti ajettavuudesta ja tehosta. Tärinä matalilla kierroksilla vähän häiritsi. Toivon, että saisit tuon palauttaa, mutta en kyllä usko että se noin toimii. Eikös autoliikkeetkin pukkaa aina epäilyttävät tapaukset huutokauppaan, että pääsevät irti vastuista.Ktm osoitti luotettavuutensa. Ajattelin, että vaihdan tuohon varmuuden vuoksi öljyt ennen talviunille laittoa, ehdin ajaa 15km. Hyvä kun rupesin vaihtamaan koska öljysihti oli täynnä metallisilppua ja öljy oli metallihileistä -> koneen laakerit ovat hajalla. Onni onnettomuudessa on, että tämä on ostettu huutokaupat.com:n kautta ja tällä on käsittääkseni 14vrk palautusoikeus. Ei tarvitse tällä kokemuksella toista kotaria ihan heti ostaa.
Se vain, että minkä tässä ostaa. Ajoasento kotarissa oli just eikä melkein, samoin koneen ominaisuudet ja ajettavuus. Vastaavilla spekseillä ei ole mitään japsia tarjolla ja muihin en enää sekaannu.
Ihan kiitettävä määrä satulassa istumista.Talviunille menee tällä viikolla. Viimeiset ajelut tuli ajeltua jo. N. 10tkm tuli kesän aikana mittariin
Joo tuli odotettua enemmän, kun eka kesä prätkän kanssa kyseessä. Tuli myös käytyä töissä melkein joka päivä pyörälläIhan kiitettävä määrä satulassa istumista.
Itse ajelin alkuvuoden Kawan Z900:lla n. 2tkm ja vaihdoin kesken kesää KTM 1290 Super Duke R:ään. Sekin meni jo syyskuun lopulla talviunille, kun en jaksanut tälle kaudelle enää ostaa uusia renkaita. Takarengas kului yllättävän nopeasti kankaille. Dukella ajelin n. 3tkm.
Minun vanha 2008 Hayabusa menee varmaan viikonloppuna talviunille. Tänä kesänä tuli ajettua vain n. 4000 kilsaa. Kokonaislukema lähenee 150tkm josta itse olen ajanut noin 140tkm vuodesta 2010 alkaen kun vaihdoin Blackbirdini Suizaan. En viitsi enää ajaa työmatkaa kun on kylmää ja pimeätä, olen liian mukavuudenhaluinen ja teen paljon etänä. Enimmillään on tullut vuodessa 29.000km joten hieman on ajohalut vähentyneet.Joko on pyörät pukattu säilöön? Itse taidan luovuttaa ja pistää avoauton säilöön. Jonkun 4tuhatta kerkesin rullata mittariin erinäisistä syistä johtuen, jospa ens kesänä enemmän.
Kirjaimellisesti avoauto on jo säilössä, maxiskootterin laitoin viikko sitten talliin. Pyörällä meinasin lähteä kohta ajelulle kun työt loppuu, täällä alkoi just paistamaan aurinko.Joko on pyörät pukattu säilöön? Itse taidan luovuttaa ja pistää avoauton säilöön. Jonkun 4tuhatta kerkesin rullata mittariin erinäisistä syistä johtuen, jospa ens kesänä enemmän.
Oli tarkoitus tehdä kausihuolto mutta hieno sää vei voiton, olihan 15k huoltoon vielä 1200 km matkaa. 300 km maakuntamatkailua takana, ja yllättävän hyvin pysyi muoviluotien vauhdissa. Toki pidemmälle matkaa varmaan hommattava touring -mallin pleksi ja laukut. Tänään sitten huoltojen kimppuun...
Eli ohjelmassa seuraavaa:
-ölpät ja suodatin
-ilmansuodatin
-jarrunesteet
-jäähdytinnesteet
-tulpat
Huollot tuli tehtyä ja kesällä käytiin kaverin kanssa mukava 1700 km rautaperseturnee to-su. Tuli huomattua että tässä vivahteikkaassa italodisco -moottorissa touring -moodi on nimensä veroinen. Sawon sydämestä lähdettiin töiden jälkeen iltapäivällä, jonka jälkeen eka yö Ilomantsin tuntumassa Mekrijärvellä, sieltä lasketeltiin aivan itärajaa nuollen Haminan Bastioniin. On muuten muutama aivan huikea mutkapätkä tuolla välillä, silloin piti jo vaihtaa moottorinohjaus urheilullisempaan asentoon. Alas vaihtaessa ja moottorijarrulla aivan järkyttävä pauke tuosta SC Projectin putkistosta, korvanappeja ja hyvää soittolistaa kiittäminen etten ole tämän kuurompi. Kolmas ja viimeinen yö vietettiin extempore -majoituksessa huittislaisessa ratsastuskeskuksessa, oli muuten anuksesta ajella peilivisiirillä klo 1.00 yöllä säkkipimeässä kaverin takavaloa seuraten, seuraavalla kerralla siis muistettava ottaa myös kirkas pleksi mukaan. Giddy-up, horsey!
Tai sitten investoi sellaiseen kypärään missä molemmat visiirit = voittajavalinta!
Joko on pyörät pukattu säilöön?
Mitä nuo arvoitukselliset öljyt on.määrätyt öljyt tuppaa haihtumaan kuumalla kelillä
Noniin, parin kuukauden haeskelun jälkeen Tenere löysi vielä näin kauden päätteeksi tiensä talliin kevättä odottamaan. Puoli vuotta vanha Rally Edition n. 10K ajettuna, ei paljoa uudelle hävennyt kunnon puolesta. Ainoastaan renkaat alkavat olla aika kuluneet, ne pitäisi uusia. Onko ehdotusta hyvistä renkaista, jos oma ajoprofiili on ehkä 65 % soraa / maastoa ja loput matka-ajoa maanteillä?Nyt kun olen ehtinyt vähän tutkia noita seikkailupyörävaihtoehtoja, niin äkkiseltään parhaiksi vaihtoehdoiksi itselle ovat rajautuneet speksien / arvosteluiden puolesta joko Yamaha XTZ 700 Tenere (World Raid?) tai sitten Husqvarna 901 Norden. Kumpaakaan pyörää en ole ehtinyt vielä koeajamaan kun ei ihan läheisistä liikkeistä ole löytynyt testimalleja, mutta tämä tavoitteena lähitulevaisuudessa.
Toki ratkeaa varmaan koeajolla oma mieltymys, mutta mitä mieltä olisitte speksien puolesta, mihin laittaisitte rahanne kiinni? Normaali Tenere 700 joko uutena n, 13,5k€ (huonosti saatavilla) tai vähän käytettynä mutta valmiiksi kaatumaraudoilla tms. varustettuna ja ensihuollettuina (n. 12 000€), vai sitten uuten World Raid -version (n. 16,7k€). Kallein vaihtoehto olisi sitten tuo uusi 901 Norden 20,2k€. Tai jotain muutakin pyörää saa vielä ehdottaa.
Kolmantena jokerina voisi sitten olla huhuttu tuleva GS800-uudismalli, jos pyörän ostoa lykkäisi hamaan tulevaisuuteen, mutta tuon ilmestymisen ajankohta toki edelleen täysi mysteeri.
Alkuperäiset Pirelli Rally STR:t toimii hyvin kovilla hiekka- ja sorateillä sekä asfaltilla. Pehmeällä hiekalla ja liejulla todella liukkaat.Noniin, parin kuukauden haeskelun jälkeen Tenere löysi vielä näin kauden päätteeksi tiensä talliin kevättä odottamaan. Puoli vuotta vanha Rally Edition n. 10K ajettuna, ei paljoa uudelle hävennyt kunnon puolesta. Ainoastaan renkaat alkavat olla aika kuluneet, ne pitäisi uusia. Onko ehdotusta hyvistä renkaista, jos oma ajoprofiili on ehkä 65 % soraa / maastoa ja loput matka-ajoa maanteillä?
Renkaiden ohella pitäisi alkaa metsästää päiviteltyjä ajokamoja. Onkohan näitä yleensä saanut black fridaysta järkeviin hintoihin? Onko suositella jotain verkkokauppoja joiden valikoimaan kannattaa tutustua, tai joissa voisi olla alennusmyyntejä jo nyt? Oikeastaan kaikki kamat olisi hakusessa, joten hyviä diilejä saa ehdottaa
Tuossa vanhassa yömahasa on muistaakseni outo 20w40 suositus.joo muisti teki tenän mopo oli ilmajäähdytteinen 1200 fj yamaha ja öljyt motul jotain mut keskieuruupan motarilla paremmissa nopeuksissa kuumalla kesäkelillä öljyn kulutus oli huomattavaa
Ei oo juuri tullu seurattua että onko mp kamoja läk fraidaysä. Tuntuu ettei kun ei oo oikein sesongi tuote, mutta voin olla hukasa.Noniin, parin kuukauden haeskelun jälkeen Tenere löysi vielä näin kauden päätteeksi tiensä talliin kevättä odottamaan. Puoli vuotta vanha Rally Edition n. 10K ajettuna, ei paljoa uudelle hävennyt kunnon puolesta. Ainoastaan renkaat alkavat olla aika kuluneet, ne pitäisi uusia. Onko ehdotusta hyvistä renkaista, jos oma ajoprofiili on ehkä 65 % soraa / maastoa ja loput matka-ajoa maanteillä?
Renkaiden ohella pitäisi alkaa metsästää päiviteltyjä ajokamoja. Onkohan näitä yleensä saanut black fridaysta järkeviin hintoihin? Onko suositella jotain verkkokauppoja joiden valikoimaan kannattaa tutustua, tai joissa voisi olla alennusmyyntejä jo nyt? Oikeastaan kaikki kamat olisi hakusessa, joten hyviä diilejä saa ehdottaa
Viikonlopuksi oli luvattu vielä hyvää keliä, josko lähtisi koeponnistamaan 1190 Adventure R:ää erinäiseen maastoon. Takarenkaassa on vielä hieman kulutuspintaa, joten totta kai se on kulutettava loppuun ennen talvea.
En kyllä ymmärrä miksi olen tähän asti ajanut vain asfaltilla, maastossa on lystikäs painaa menemään kykenevällä pyörällä.
Et kai nollapostaa yykoolle?
Olihan tuossa sisältöä kerrakseen.Et kai nollapostaa yykoolle?
Hinta Saksassa | Hinta Suomessa | Hintaero maiden välillä prosentteina | |
Yamaha MT-07 | 7 674 € / 8 374 € (-23 vm) | 9 694,23 € / 10 441 € (-23 vm) | +26,3 % / +24,7 % (-23 vm) |
Kawasaki Z650 | 7 995 € | 9 690 € | +21,2 % |
Honda 750 Hornet | 7 890 € | 11 890 | +50,7 % |
Joo mutta menekkiinhän se vaikuttaa. Ei pikku tenere oo niin helvetin hyvä mopo että kaikki haluaa vaan hinta on hyvä siihen pyörään. Uus Tranalppi sen sijaan on suht hyvin hinnoteltu ollen tällä hetkellä n. 16 tonnia.Kyllähän myyjä saa myydä sillä hinnalla millä se menee kaupaksi. Eihän MP myynti ole mitään hyvintekeväisyyttä.
Verge TS sai hinnat. Hinnat alkaen 33 356€ ja Pro malli alkaen 40 709€. Pidinkin alkaen ilmoitettua noin 25 t€ jopa edullisena. Lopulliseen sarjatuotantomalliin hinta näköjään karkasi melko korkealle.
Mielenkiintoista nähdä arvostelua tästä. Tähän asti mitä olen nähnyt pätkiä niin ovat olleet enemmän mainoksia kuin arvioita. Olisi tätä mielenkiintoinen koeajaa vaan ei taida Suomen markkinat kovin paljoa kiinnostaa että tulis koeajoa Pohjois-Suomeen
TS Model Configurator - Verge Motorcycles
Select a Verge TS model and start configuring your new electric superbike!www.vergemotorcycles.com
Katoin tuon mutta ei tuo mikään koeajo varsinaisesti ole, enemmänkin mainos. Sama homma videossa:Eikös Teknavissa ollut juttua tuosta, suomalainen laite.
Luulisi nyt Suomessakin koeajettavissa.
Koeajo: Suomalainen sähköprätkä Verge – 1000 nM, 0-100 km/h 3,5 sekunnissa, 25 000 euroa - Teknavi
Teknavin Anniina Pohjosen ja Arttu Stenbergin käsittelyssä myös huippuväkevä, suomalainen Verge-sähköprätkä taipuu miltei mihin vain.teknavi.fi
Katoin tuon mutta ei tuo mikään koeajo varsinaisesti ole, enemmänkin mainos. Sama homma videossa:
Laskekaas joku huvikseen paljonko tonniluokan vääntökone antaa takapyörältään vääntöä, niin saadaan vertailukohtaa.. Yht'äkkiä ei ollakkaan enää välttämättä niin maagisissa lukemissa näiden sähköpyörien osalta..tolla vääntömomentilla pitää olla pakka kunnossa ja helvetellinen kasa takarenkaita
pitääkö laitta dyno paperi näkyviin vai etkö oikeen hahmota. Kyllä se on 10 x kertainen
No lasketaas, esimerkkinä Honda Rebel 1100:
- Moottorin vääntö: 98nm
- Ensiövälitys: 1,717:1
- 1. vaihteen välitys: 2,866:1
- Toisiovälitys: 2,625:1
- Häviö: otetaan vaikkapa tuo edellisen viestin 13%
98nm x 1,717 x 2,866 x 2,625 x 0,87 = 1101nm
Eli vääntöä löytyy enemmän kuin sähkömoposta. Ensinmäinen vaihde on pätevä vertauskohta koska sähkömoottorin vääntö laskee kierrosten (= nopeuden koska suoraveto) noustessa, samoin kuin polttomoottorilla laskee vääntö isommilla vaihteilla.