Mopokuumetta

Jaahas, yksi asia lisää mitä pitää varoa, takana ajava Tesla. Musk ei vissiin ole riittävän rikas laittaakseen tutkia autoihin.

 
En ole ajanut mitään yli 15 vuoteen ja silloinkin crosseilla suljetuilla radoilla. Nyt on alkanut taas kiinnostamaan moottoripyörät. Käyttö olisi lähinnä kotimaanmatkailua PK-seudun alueella, voisi käydä penkomassa vähän miltä kehyskunnat näyttävät. Ajelisi vaikka myös Hämeenlinnaan katsomaan panssarivaunuja. Olisihan se kiva myös jos anoppia ja vanhempia voisi käydä moikkaamassa kerran tai pari kesässä. Vähän kyllä epäilyttää onko se kuinka käytännöllistä kun molemmille on moottoritietä pitkin 250km ja 150km. Haminaan pääsee kivasti myös seututie 170 pitkin niin ei tarvitse moottoritiellä väkisin ajella, Mikkeliin onkin sitten sen verran pidempi matka että olisi kyllä melkoinen projekti ajella motarilla tai halutessaan seututie 140:llä. Autollakaan tuo pätkä motarilla ei ole mitään herkkua.

Nuo pyörät mitkä itseä kiinnostaisi ovat näitä pienempiä "modern classic" -tyylisiä n. 350-400cc kokoluokassa tyyliin Benelli Imperiale 400, Royal Enfield Meteor sekä vastaavat ja kokemuksia lukemalla nuo eivät ole mukavimpia pelejä moottoriteillä.

Onko vinkkiä minkälaista pyörää voisin harkita jos pidetään mielessä että päätarkoitus on vain kruisalla omaksi iloksi, mutta olisi myös hyvä jos sillä olisi realistista matkustaa vähän pidempiäkin matkoja silloin tällöin?
 
En ole ajanut mitään yli 15 vuoteen ja silloinkin crosseilla suljetuilla radoilla. Nyt on alkanut taas kiinnostamaan moottoripyörät. Käyttö olisi lähinnä kotimaanmatkailua PK-seudun alueella, voisi käydä penkomassa vähän miltä kehyskunnat näyttävät. Ajelisi vaikka myös Hämeenlinnaan katsomaan panssarivaunuja. Olisihan se kiva myös jos anoppia ja vanhempia voisi käydä moikkaamassa kerran tai pari kesässä. Vähän kyllä epäilyttää onko se kuinka käytännöllistä kun molemmille on moottoritietä pitkin 250km ja 150km. Haminaan pääsee kivasti myös seututie 170 pitkin niin ei tarvitse moottoritiellä väkisin ajella, Mikkeliin onkin sitten sen verran pidempi matka että olisi kyllä melkoinen projekti ajella motarilla tai halutessaan seututie 140:llä. Autollakaan tuo pätkä motarilla ei ole mitään herkkua.

Nuo pyörät mitkä itseä kiinnostaisi ovat näitä pienempiä "modern classic" -tyylisiä n. 350-400cc kokoluokassa tyyliin Benelli Imperiale 400, Royal Enfield Meteor sekä vastaavat ja kokemuksia lukemalla nuo eivät ole mukavimpia pelejä moottoriteillä.

Onko vinkkiä minkälaista pyörää voisin harkita jos pidetään mielessä että päätarkoitus on vain kruisalla omaksi iloksi, mutta olisi myös hyvä jos sillä olisi realistista matkustaa vähän pidempiäkin matkoja silloin tällöin?
H-D Sportster, alkuperäisenä muokkaamattomana, keskikontrolleilla varustettuna tietenkin, eli siis jalkatapit "keskellä". Oma lehmä ojassa mutta on osoittautunut aivan loistopeliksi kaikenlaiseen kruisailuun minkälaisilla teillä tahansa. Muutenkin helvetin hyviä koneita.

"Modern classic" tyylisiä on paljon muitakin ja kyllä niillä kaikilla varmasti mielellään ajelee, vähän isompikoneisilla tietty aina vähän mukavampi isoja teitä ajella. Niitähän siis on esimerkiksi Triumphilla eri malleja mm. Bonnevillet, Moto Guzzilla eri malleja mm. V7 ja V9, Yamaha XV 950 eli Bolt, Ducatillakin Scrambler...

Mutta mikä jottei uudehkolla Benellillä tai Royalillakin ajelisi, ne ovat pienikoneisina selvästi tehottomampia ja rauhallisempia ja köykäisempiä mutta asenteesta se isomman tien ajaminen on vain kiinni, pyörä kulkee kyllä. Enemmän vaan tekemisen meininkiä. Tosi hienoja ne on omasta mielestäni ja hinnaltaankin halpoja isompiin verrattuna.

Pikkuteillä tuollaiset pienemmät pyörät ovatkin sitten vallan loistavia, näppäriä ajettavia ja niiden kanssa saavuttaa sen suupieliä nostattavan ajofiiliksen maltillisemmillakin vauhdeilla. Mää tykkään. Isot suorat baanat ja motarit ovat helvetin tylsiä oli pyörä mikä tahansa.
Totuus on että ongelmitta noilla vähän pienemmilläkin kiertää vaikka maapallon.
 
Viimeksi muokattu:
H-D Sportster, alkuperäisenä muokkaamattomana, keskikontrolleilla varustettuna tietenkin, eli siis jalkatapit "keskellä". Oma lehmä ojassa mutta on osoittautunut aivan loistopeliksi kaikenlaiseen kruisailuun minkälaisilla teillä tahansa. Muutenkin helvetin hyviä koneita.

"Modern classic" tyylisiä on paljon muitakin ja kyllä niillä kaikilla varmasti mielellään ajelee, vähän isompikoneisilla tietty aina vähän mukavampi isoja teitä ajella. Niitähän siis on esimerkiksi Triumphilla eri malleja mm. Bonnevillet, Moto Guzzilla eri malleja mm. V7 ja V9, Yamaha XV 950 eli Bolt, Ducatillakin Scrambler...

Mutta mikä jottei uudehkolla Benellillä tai Royalillakin ajelisi, ne ovat pienikoneisina selvästi tehottomampia ja rauhallisempia ja köykäisempiä mutta asenteesta se isomman tien ajaminen on vain kiinni, pyörä kulkee kyllä. Enemmän vaan tekemisen meininkiä. Tosi hienoja ne on omasta mielestäni ja hinnaltaankin halpoja isompiin verrattuna.

Pikkuteillä tuollaiset pienemmät pyörät ovatkin sitten vallan loistavia, näppäriä ajettavia ja niiden kanssa saavuttaa sen suupieliä nostattavan ajofiiliksen maltillisemmillakin vauhdeilla. Mää tykkään. Isot suorat baanat ja motarit ovat helvetin tylsiä oli pyörä mikä tahansa.
Totuus on että ongelmitta noilla vähän pienemmilläkin kiertää vaikka maapallon.

H-D Sportster vaikuttaisi oiken hyvältä vaihtoehdolta. Hintakin budjetin keskivaiheilla. Bonukset vielä siitä että H-D huutaa kunnolla keski-iän kriisiä! Pitää tutustua tarkemmin.

Triumphin eri mallit olivat itseasiassa ne jotka saivat tästä tyylistä kiinnostumaan. Erityisesti Bonneville jota löytyy myös alle 10k eurolla jonka asetin ylärajaksi. Nuo muutkin jotka mainitsit ja monta muutakin kävin jo aikaisemmin läpi sillä tasolla että tarkistin hintaluokkaa nettimotossa. Jotkut mallit vaikuttaisivat olevan Suomessa vähemmän suosittuja niin tällä hetkellä ei ainankaan ollut paljon tarjontaa käytetyissä ja hintaluokan arviointi jäi vähän vajaaksi monen osalta.

Nuo pienemmät kiehtovat ehkäpä juurikin tuon vuoksi että moni on niitä kehunut hauskoiksi pienillä teillä. Tuo maantieajo tulee olemaan niin pieni osuus loppupeleissä. Eikai tässä muu auta kun kerätä listaa paperille ja ensi kesänä käy kokeilemassa muutamaa niin saa vähän paremman kuvan mikä on se oikea. Moottoripyöriä on vaan niin pirusti ja kun ei ole yhtään seurannut mitä merkkejä tai malleja on niin melkoinen suo kaivaa sieltä sopivat.
 
H-D Sportster vaikuttaisi oiken hyvältä vaihtoehdolta. Hintakin budjetin keskivaiheilla. Bonukset vielä siitä että H-D huutaa kunnolla keski-iän kriisiä! Pitää tutustua tarkemmin.

Triumphin eri mallit olivat itseasiassa ne jotka saivat tästä tyylistä kiinnostumaan. Erityisesti Bonneville jota löytyy myös alle 10k eurolla jonka asetin ylärajaksi. Nuo muutkin jotka mainitsit ja monta muutakin kävin jo aikaisemmin läpi sillä tasolla että tarkistin hintaluokkaa nettimotossa. Jotkut mallit vaikuttaisivat olevan Suomessa vähemmän suosittuja niin tällä hetkellä ei ainankaan ollut paljon tarjontaa käytetyissä ja hintaluokan arviointi jäi vähän vajaaksi monen osalta.

Nuo pienemmät kiehtovat ehkäpä juurikin tuon vuoksi että moni on niitä kehunut hauskoiksi pienillä teillä. Tuo maantieajo tulee olemaan niin pieni osuus loppupeleissä. Eikai tässä muu auta kun kerätä listaa paperille ja ensi kesänä käy kokeilemassa muutamaa niin saa vähän paremman kuvan mikä on se oikea. Moottoripyöriä on vaan niin pirusti ja kun ei ole yhtään seurannut mitä merkkejä tai malleja on niin melkoinen suo kaivaa sieltä sopivat.
Harrikka on aina Harrikka ja sopii nuorille, vanhoille ja keski-ikäisillekin.
Kyllä se vaan monille tarjoaa jonkinlaisen pykälän verran enemmän tietynlaista fiilistä mitä muut merkit eivät täysin samalla tavalla pysty antamaan. Vaikka ei mitenkään merkkiuskolliseksi sen enempää julistautuisikaan.

Sportsteri on myös vielä sen verran näppärä ja helposti ajettava peli että siihen verrattuna esim. joku 400-kuutioinen Benelli tuskin pienimmilläkään teillä tuntuu sen kummemmalta, lähinnä vaan "mopomaisemmalta" todennäköisesti...
Mutta nää on näitä mitkä lopulta selviää vain testaamalla ja kuka sitten mistäkin tykkää.
Vielä on syksylläkin kelejä käydä koeajelemassa.

Omani kyllä ostin ilman mitään kokeilua ihan sillä perusteella että se oli niin upea laite ja juuri sellainen millainen olin moottoripyörän halunnut olevankin. Iron 1200-mallinen. Kaupat tein talvella, istuin vain päälle ja totesin että tämä on kuin tehty alleni ja kaikki on juuri kohdallaan. Ei tarvinnut vertailla sen enempää, kerrankin löytyi jotain mistä tiesi heti että "tämä se on". Ja vähintään sellainen se sitten on ollutkin millaiseksi kuvittelinkin.

Koko harrastus on vahvasti sen oman fiiliksen perusteella toteutettavaa touhua...
Toisilla ne fiilikset kuuntelevat enemmän järjen ääntä kuin toisilla.
Pelkällä järjellä kuitenkin vaikea tätä touhua perustella.

Ja vielä jos Harrikasta sen verran sanoo niin plussana muihin merkkeihin verrattuna pidän erittäin laajaa ja hyvin saatavilla olevaa varaosien ja kaikenlaisten tarvikeosien kirjoa, osaavien huoltoliikkeiden suurta määrää ja virallisten jälleenmyyjienkin mielestäni kohtuuhintaiseksi osoittautunutta huoltoa... ei sillä että näitä tarvitsisi yhtään enempää huoltaa kuin muitakaan.
 
En näemmä malta olla ilman mopoa pihassa/varastossa vaikka en sillä juurikaan aja. Kävin eilen hakemassa -12 Ktm duke 690:n. Operaatio meni taas tuttuun tapaan, speksien ja ajoasennon perusteella valitsin pyörän. Ktm:n luotettavuus epäilyttää enemmän kuin vähän, mutta toivotaan, ettei mitään kovin ihmeellistä tule vastaan. Onneksi pystyn tekemään käytännössä kaikki remontit itse. Tällä on ajettu 28500km ja kansiremppa on tehty 21tkm kohdalla nokka-akselin laakeroinnin petettyä. Uutta osaa on jakoketju, jakoketjun kiristin, keinuvivut, nokka-akseli ja nokka-akselin laakerit. Katsoin nyt oston jälkeen pyörän historiatiedot (hyvä tässä vaiheessa) ja tämä on ollut ensimmäiset vuodet autokoulukäytössä, se selittää 1000€:n kansiremontin. Tämäkään kone ei tykkää siitä, että sillä ajetaan liian matalilla kierroksilla pitkiä aikoja. Toinen isompi remontti oli läppärungon vaihto pari vuotta sitten ja samalla oli korjattu johtosarjaa.

TuneECU ja sopiva kaapeli pitänee hommata kun innostuu, saa tsekattua, että mikä softa koneessa on sisällä. Tämä on papereissa 32kW (kuristamaton on 52kW), mutta mikä lie sitten todellisuus. Softan pystyy vaihtamaan itse mieleisekseen ja kuristus katoaa siinä samalla jos sellainen koneessa vielä on.

Ajamaan en ole pyörällä päässyt, mutta jos ei muuta, niin kevyt duke on työntää. Jospa sillä on myös kevyt ja mukava ajaa.

Edittiä sen verran, että kävin testaamassa pyörää kilometrin. Äänenvaimennin on pakko vaihtaa, tuosta litran kokispullon kokoisesta tulee liikaa melua minun makuuni kun katti on nostettu hyllylle. Nyt kun arvaisi, että mikä noista ~300€:n hintaisista tarvikepöntöistä on järkevimmän kuuloinen. Akraan ei budjetti riitä jos ei satu jostain löytymään käytettyä. Ja väitän, että tämä on täysitehoinen, niin terävästi vetää.

Edit 2. Tilasin Akran titaanipöntön kun löytyi Suomesta yksi kappale -50%, 359€ postikuluineen oli mielestäni vielä järkevä hinta.
 
Viimeksi muokattu:
Ktm osoitti luotettavuutensa. Ajattelin, että vaihdan tuohon varmuuden vuoksi öljyt ennen talviunille laittoa, ehdin ajaa 15km. Hyvä kun rupesin vaihtamaan koska öljysihti oli täynnä metallisilppua ja öljy oli metallihileistä -> koneen laakerit ovat hajalla. Onni onnettomuudessa on, että tämä on ostettu huutokaupat.com:n kautta ja tällä on käsittääkseni 14vrk palautusoikeus. Ei tarvitse tällä kokemuksella toista kotaria ihan heti ostaa.

Se vain, että minkä tässä ostaa. Ajoasento kotarissa oli just eikä melkein, samoin koneen ominaisuudet ja ajettavuus. Vastaavilla spekseillä ei ole mitään japsia tarjolla ja muihin en enää sekaannu.
 
Viimeksi muokattu:
Ktm osoitti luotettavuutensa. Ajattelin, että vaihdan tuohon varmuuden vuoksi öljyt ennen talviunille laittoa, ehdin ajaa 15km. Hyvä kun rupesin vaihtamaan koska öljysihti oli täynnä metallisilppua ja öljy oli metallihileistä -> koneen laakerit ovat hajalla. Onni onnettomuudessa on, että tämä on ostettu huutokaupat.com:n kautta ja tällä on käsittääkseni 14vrk palautusoikeus. Ei tarvitse tällä kokemuksella toista kotaria ihan heti ostaa.

Se vain, että minkä tässä ostaa. Ajoasento kotarissa oli just eikä melkein, samoin koneen ominaisuudet ja ajettavuus. Vastaavilla spekseillä ei ole mitään japsia tarjolla ja muihin en enää sekaannu.
Harmi homma! 690 (smc, enduro tai duke) ktm oli kyllä itelläkin vaihtoehtona, kun tänä kesänä ensimmäistä pyörää ostin. Olin jo päättäny, että lähden seuraavana päivänä ostamaan yhtä smc:tä, mutta peruin viime hetkellä. Duke 690:n kävin koeajamassa viime vuonna ja tykkäsin kyllä kovasti ajettavuudesta ja tehosta. Tärinä matalilla kierroksilla vähän häiritsi. Toivon, että saisit tuon palauttaa, mutta en kyllä usko että se noin toimii. Eikös autoliikkeetkin pukkaa aina epäilyttävät tapaukset huutokauppaan, että pääsevät irti vastuista.

Päädyin itse ostamaan 07 600 hornetin, lähinnä tuon luotettavan maineen ja mukavan koneen takia. Raskas tuo on jos Dukeen vertaa, vaikka kohtalaisen kevyt onkin käsitellä. Löyty ehkä hyvä yksilö, vaikka ikää ja omistajia onkin ehtinyt kertymään, kauppias voisi mainostaa "super siisti". Huolenpito ja huoltokirja kyllä näkyy kunnossa näissä vanhemmissa vehkeissä. Ruisku kone oli myös yksi kriteeri. Kaasarivehkeitä on rassattu tarpeeksi moottorikelkkojen ja mopojen kanssa. Hornetista oon tykänny kovasti. Äänetkin on vakio putkistolla yllättävän mukavat. Pari tonnia kerkesin tänä kesänä ajella. Vielä olisi intoa, muttei oikein mukavia kelejä.
 
Huutokaupat.com:n mukaan tuotteilla on 14vrk palautusoikeus. Reklamoin heitä eilen ja odottelen tässä tarkempia ohjeita palautukseen. 1000km tulee turhaa ajoa peräkärry perässä, mutta minkä teet.

"Huutokaupat.comin kuluttajille myymissä kohteissa on 14 vrk palautusoikeus. Ostaja vastaa palautukseen liittyvistä kustannuksista."

Ei tämäkään pyörä missään nimessä täydellinen ollut ja siksi se oli tullut huutokauppaan, mutta konevaurio on niin iso vika, etten rupea sitä 4000€:n pyörässä korjaamaan. Varsinkin kun ainoa vaihtoehto on käytännössä vaihtaa kone uuteen käytettyyn ja se ottaa 1500-2000€ itse tehtynä.

Hornettia tässä mietin, samoin street tripleä. Matkaa en aja yhtään, joten sen puolesta tärinät eivät haittaa. Pyörän ainoa tarkoitus on hetkellinen hauskanpito.
 
Viimeksi muokattu:
Honda on luotettava. Alkukesästä kaveri osti 40 tonnia ajetun 700cc Transalpin. Onneksi liikkeestä kun kone piti ihan mahotonta kolinaa. Liike ei oo vielä purkanu sitä kun kaupat peruivat, mutta epäily tällä hetkeellä on kk laakerit.

690 on kyllä kohtalaisen iso mahdollisuus iskiä kädet paskaaan. Ainaki noiden vanhojen.
 
Huutokaupat.com:n palautus meni kivuttomasti. Sain heiltä ohjeen viedä kotari ~50km päähän ja rahat palautuksesta tulivat tilille parissa päivässä. Tämän puolesta voin suositella heitä.

Surkea on pyörien tarjonta tähän aikaan vuodesta ja hinnat ovat vieläkin mielestäni liian korkealla tasolla. Yksittäisiä edullisia on, mutta ne ovat malliltaan sellaisia, ettei jaksa kiinnostaa tarpeeksi. Ei auta kuin odotella parempia aikoja.
 
Joko on pyörät pukattu säilöön? Itse taidan luovuttaa ja pistää avoauton säilöön. Jonkun 4tuhatta kerkesin rullata mittariin erinäisistä syistä johtuen, jospa ens kesänä enemmän.
IMG_20220623_155224~2.jpg
 
Talviunille menee tällä viikolla. Viimeiset ajelut tuli ajeltua jo. N. 10tkm tuli kesän aikana mittariin
Ihan kiitettävä määrä satulassa istumista.
Itse ajelin alkuvuoden Kawan Z900:lla n. 2tkm ja vaihdoin kesken kesää KTM 1290 Super Duke R:ään. Sekin meni jo syyskuun lopulla talviunille, kun en jaksanut tälle kaudelle enää ostaa uusia renkaita. Takarengas kului yllättävän nopeasti kankaille. Dukella ajelin n. 3tkm.
 
Ihan kiitettävä määrä satulassa istumista.
Itse ajelin alkuvuoden Kawan Z900:lla n. 2tkm ja vaihdoin kesken kesää KTM 1290 Super Duke R:ään. Sekin meni jo syyskuun lopulla talviunille, kun en jaksanut tälle kaudelle enää ostaa uusia renkaita. Takarengas kului yllättävän nopeasti kankaille. Dukella ajelin n. 3tkm.
Joo tuli odotettua enemmän, kun eka kesä prätkän kanssa kyseessä. Tuli myös käytyä töissä melkein joka päivä pyörällä :rofl2:
 
Joko on pyörät pukattu säilöön? Itse taidan luovuttaa ja pistää avoauton säilöön. Jonkun 4tuhatta kerkesin rullata mittariin erinäisistä syistä johtuen, jospa ens kesänä enemmän.
Minun vanha 2008 Hayabusa menee varmaan viikonloppuna talviunille. Tänä kesänä tuli ajettua vain n. 4000 kilsaa. Kokonaislukema lähenee 150tkm josta itse olen ajanut noin 140tkm vuodesta 2010 alkaen kun vaihdoin Blackbirdini Suizaan. En viitsi enää ajaa työmatkaa kun on kylmää ja pimeätä, olen liian mukavuudenhaluinen ja teen paljon etänä. Enimmillään on tullut vuodessa 29.000km joten hieman on ajohalut vähentyneet.

Ostin myös tammikuussa kakkospyöräksi Suzuki Savage 650 LS:n, joka merkkiä lukuunottamatta on Hayabusan täydellinen vastakohta. Hidas kun mikä, kevyt (160kg), yksipyttyinen kaasarikone. Sillä on tullut kruisailtua kylillä yllättävän paljon ihan huvikseen, kun ei ole pelkoa kortin menetyksestä, se vie vähimmillään 3l/100km ja on teknisesti niin simppeli että sen korjaa vaikka jeesusteipillä ja vasaralla. Se menee talliin vasta ensilumien aikaan, ja saattaa muuttua talven aikana bobberiksi (tai sitten ei, sen näkee).
 
Minä olen tässä vanhemmiten (40v+) huomannut, että vauhti ei enää kiinnosta samalla tapaa kuin ennen. Itsesuojeluvaisto on vihdoin ja viimein herännyt ja tietysti miettii sitä, että lapsilla olisi kiva olla isä. Minun seuraava pyöräni ei tule olemaan tehokas, mutta pyrin löytämään hyvän kompromissin painon, ajettavuuden ja luotettavuuden suhteen. KTM:t olisivat kahta ensimmäistä, mutta kolmas jää uupumaan. Muidenkin merkkien vaihtoehdot ovat vain aika vähissä ~150kg painoluokassa, pystyllä ajoasennolla ja edes jonkinlaisella suorituskyvyllä.
 
Joko on pyörät pukattu säilöön? Itse taidan luovuttaa ja pistää avoauton säilöön. Jonkun 4tuhatta kerkesin rullata mittariin erinäisistä syistä johtuen, jospa ens kesänä enemmän.
IMG_20220623_155224~2.jpg
Kirjaimellisesti avoauto on jo säilössä, maxiskootterin laitoin viikko sitten talliin. Pyörällä meinasin lähteä kohta ajelulle kun työt loppuu, täällä alkoi just paistamaan aurinko.
 
IMG20220510171933_01-01.jpeg


Oli tarkoitus tehdä kausihuolto mutta hieno sää vei voiton, olihan 15k huoltoon vielä 1200 km matkaa. 300 km maakuntamatkailua takana, ja yllättävän hyvin pysyi muoviluotien vauhdissa. Toki pidemmälle matkaa varmaan hommattava touring -mallin pleksi ja laukut. Tänään sitten huoltojen kimppuun...

Eli ohjelmassa seuraavaa:
-ölpät ja suodatin
-ilmansuodatin
-jarrunesteet
-jäähdytinnesteet
-tulpat

Huollot tuli tehtyä ja kesällä käytiin kaverin kanssa mukava 1700 km rautaperseturnee to-su. Tuli huomattua että tässä vivahteikkaassa italodisco -moottorissa touring -moodi on nimensä veroinen. Sawon sydämestä lähdettiin töiden jälkeen iltapäivällä, jonka jälkeen eka yö Ilomantsin tuntumassa Mekrijärvellä, sieltä lasketeltiin aivan itärajaa nuollen Haminan Bastioniin. On muuten muutama aivan huikea mutkapätkä tuolla välillä, silloin piti jo vaihtaa moottorinohjaus urheilullisempaan asentoon. Alas vaihtaessa ja moottorijarrulla aivan järkyttävä pauke tuosta SC Projectin putkistosta, korvanappeja ja hyvää soittolistaa kiittäminen etten ole tämän kuurompi. Kolmas ja viimeinen yö vietettiin extempore -majoituksessa huittislaisessa ratsastuskeskuksessa, oli muuten anuksesta ajella peilivisiirillä klo 1.00 yöllä säkkipimeässä kaverin takavaloa seuraten, seuraavalla kerralla siis muistettava ottaa myös kirkas pleksi mukaan. Giddy-up, horsey!

20220727_222951-01.jpeg
20220728_185809-01.jpeg
20220728_213409-01.jpeg
20220728_212727-01.jpeg

20220729_115235-01.jpeg
20220729_133046-01.jpeg
20220729_133750-01.jpeg
GX020215_1659161031443-01.jpeg
20220729_175607-01.jpeg

20220729_175814-01.jpeg
20220729_191432-01.jpeg
20220729_185653-01.jpeg

20220729_195729-01.jpeg
20220729_211405-01.jpeg
20220729_213548-01.jpeg
20220730_164250-01.jpeg
20220730_184420-01.jpeg

20220730_184541-01.jpeg
20220730_195617-01.jpeg
20220730_200035-01.jpeg
20220730_201028-01.jpeg
20220731_101559-01.jpeg

20220731_151816-01.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Huollot tuli tehtyä ja kesällä käytiin kaverin kanssa mukava 1700 km rautaperseturnee to-su. Tuli huomattua että tässä vivahteikkaassa italodisco -moottorissa touring -moodi on nimensä veroinen. Sawon sydämestä lähdettiin töiden jälkeen iltapäivällä, jonka jälkeen eka yö Ilomantsin tuntumassa Mekrijärvellä, sieltä lasketeltiin aivan itärajaa nuollen Haminan Bastioniin. On muuten muutama aivan huikea mutkapätkä tuolla välillä, silloin piti jo vaihtaa moottorinohjaus urheilullisempaan asentoon. Alas vaihtaessa ja moottorijarrulla aivan järkyttävä pauke tuosta SC Projectin putkistosta, korvanappeja ja hyvää soittolistaa kiittäminen etten ole tämän kuurompi. Kolmas ja viimeinen yö vietettiin extempore -majoituksessa huittislaisessa ratsastuskeskuksessa, oli muuten anuksesta ajella peilivisiirillä klo 1.00 yöllä säkkipimeässä kaverin takavaloa seuraten, seuraavalla kerralla siis muistettava ottaa myös kirkas pleksi mukaan. Giddy-up, horsey!

Tai sitten investoi sellaiseen kypärään missä molemmat visiirit = voittajavalinta! :tup:
 
Tai sitten investoi sellaiseen kypärään missä molemmat visiirit = voittajavalinta! :tup:

Tämäkin yksi vaihtoehto. Kovasti olen vain tykästynyt tuohon K-4 evoon vaikka vanha jo onkin. Istuu kuin nyrkki silmään tällaiseen munapäähän :vihellys:

Joko on pyörät pukattu säilöön?

20221007_160051-01.jpeg


Tänään tuli vietyä. Ei enää tällä iällä into riitä veivaamaan alle kaksinumeroisissa lämpötiloissa.
 
Kyllä varmaan tällä viikolla mopot seisontaan. Alkaa olla lehtiä niin paljon tiellä niin liukastakin. Ja lupaa pakkasia viikolle niin joku päivä ajella ne seisontaan ennenkuin menee siihen että kärry hommia., Mukavasti tuli kilsoja. Sekä kevariin että 600cc. Kevari oisi myynnissä jos jollain tarve siistille kemmulle yamaha yzfr125..
 
Mopokuumetta on ollut Honda Magnan suuntaan jo varmaan 5 vuotta :D Ajellut Kawasaki ER-5:lla viimeiset 8 vuotta. Sitten sain järjestettyä harraste-Saabille lämpimän tallin talveksi ja tinkasin samaan rahaan mopolle säilytyksen joka mahdollisti Magnan hankkimisen kun eihän sellaista kromikasaa voi missään ulkona säilyttää.

Siispä möin ernon tonnilla ja kävin Hauholta hakemassa violetin Magnan reilulla parilla tonnilla. Koko nimi siis Honda VF750C Magna -93 ja 75tkm mittarissa.

Kerkesin yhden viikonlopun ajella ja mainio peli, hyvä penkki, uskaltaa kallistella niin että tapit raapii maata, potkua piisaa riittävästi ja kone kehrää hienosti. Isoin miinus on naurettavan kokoinen tankki, 150km reipasta ajoa niin varatankille menee. Iisimmällä ajolla pitäisi yli 200km päästä. Kulutus pyörii 4,5-5l/100km.

Ernolla olen käynyt Ruotsissa ja Baltian maita kiertämässä ongelmitta, idioottivarma kampe ja uskon ettei Magnakaan petä tässä suhteessa.
 
Pistin tossa kuun vaihteessa pois pyörä tuli ajettu vain 2400km tänään vuonna, viimevuonna oli tasan 0km.
Huomasin kans syksyllä että Busa on alkanut syödä öljyä, pitää alkaa selvitämään onko se ventilikumit vai männät joka vuotaa öljyä, 68k km ajettu vaan.
 
Minäkin laitoin viikonloppuna busan talliin kevättä odottelemaan. Ja minullekkin tuli vain n. 4200km mittariin (enimmillään 28.000 vuodessa joskus aikanaan), syinä mm. bensan hinta, paljon muutakin tekemistä ja kakkospyörä Savage 650 jolla olen ajanut yllättävän paljon, kun se on niin helppo lyhyissä kruisailuissa kylänurkilla.

Ja mitä busan öljynkulutukseen tulee, tuo minun on vuosimallia 2008, mittarissa yli 146.000 (oli 9995km kun ostin sen 2010), eikä se vieläkään kuluta öljyä oikeastaan yhtään. Vaihdan ne noin 6tkm välein, ajot ovat enimmäkseen motaria, työmatkaa ja maantiereissailua. Harvemmin käyn radalla tai stripillä (vaikka ajoin sillä kyllä kesällä 2010 muutamiakin kierroksia Nordschleifella, kun sattui matkan varrelle eurooppa-turneélla :)).

busa.jpg
 
Nyt kun olen ehtinyt vähän tutkia noita seikkailupyörävaihtoehtoja, niin äkkiseltään parhaiksi vaihtoehdoiksi itselle ovat rajautuneet speksien / arvosteluiden puolesta joko Yamaha XTZ 700 Tenere (World Raid?) tai sitten Husqvarna 901 Norden. Kumpaakaan pyörää en ole ehtinyt vielä koeajamaan kun ei ihan läheisistä liikkeistä ole löytynyt testimalleja, mutta tämä tavoitteena lähitulevaisuudessa.

Toki ratkeaa varmaan koeajolla oma mieltymys, mutta mitä mieltä olisitte speksien puolesta, mihin laittaisitte rahanne kiinni? Normaali Tenere 700 joko uutena n, 13,5k€ (huonosti saatavilla) tai vähän käytettynä mutta valmiiksi kaatumaraudoilla tms. varustettuna ja ensihuollettuina (n. 12 000€), vai sitten uuten World Raid -version (n. 16,7k€). Kallein vaihtoehto olisi sitten tuo uusi 901 Norden 20,2k€. Tai jotain muutakin pyörää saa vielä ehdottaa.

Kolmantena jokerina voisi sitten olla huhuttu tuleva GS800-uudismalli, jos pyörän ostoa lykkäisi hamaan tulevaisuuteen, mutta tuon ilmestymisen ajankohta toki edelleen täysi mysteeri.
Noniin, parin kuukauden haeskelun jälkeen Tenere löysi vielä näin kauden päätteeksi tiensä talliin kevättä odottamaan. Puoli vuotta vanha Rally Edition n. 10K ajettuna, ei paljoa uudelle hävennyt kunnon puolesta. Ainoastaan renkaat alkavat olla aika kuluneet, ne pitäisi uusia. Onko ehdotusta hyvistä renkaista, jos oma ajoprofiili on ehkä 65 % soraa / maastoa ja loput matka-ajoa maanteillä?

Renkaiden ohella pitäisi alkaa metsästää päiviteltyjä ajokamoja. Onkohan näitä yleensä saanut black fridaysta järkeviin hintoihin? Onko suositella jotain verkkokauppoja joiden valikoimaan kannattaa tutustua, tai joissa voisi olla alennusmyyntejä jo nyt? Oikeastaan kaikki kamat olisi hakusessa, joten hyviä diilejä saa ehdottaa :D
 
Noniin, parin kuukauden haeskelun jälkeen Tenere löysi vielä näin kauden päätteeksi tiensä talliin kevättä odottamaan. Puoli vuotta vanha Rally Edition n. 10K ajettuna, ei paljoa uudelle hävennyt kunnon puolesta. Ainoastaan renkaat alkavat olla aika kuluneet, ne pitäisi uusia. Onko ehdotusta hyvistä renkaista, jos oma ajoprofiili on ehkä 65 % soraa / maastoa ja loput matka-ajoa maanteillä?

Renkaiden ohella pitäisi alkaa metsästää päiviteltyjä ajokamoja. Onkohan näitä yleensä saanut black fridaysta järkeviin hintoihin? Onko suositella jotain verkkokauppoja joiden valikoimaan kannattaa tutustua, tai joissa voisi olla alennusmyyntejä jo nyt? Oikeastaan kaikki kamat olisi hakusessa, joten hyviä diilejä saa ehdottaa :D
Alkuperäiset Pirelli Rally STR:t toimii hyvin kovilla hiekka- ja sorateillä sekä asfaltilla. Pehmeällä hiekalla ja liejulla todella liukkaat.
Minä olen tilannut varusteita Motocardilta Espanjasta sekä Pololta Saksasta, viimeisimpänä oli hyvä löytö, Rev'it Sand 4- takki hintaan 280€(norm 499€).
 
joo muisti teki tenän mopo oli ilmajäähdytteinen 1200 fj yamaha ja öljyt motul jotain mut keskieuruupan motarilla paremmissa nopeuksissa kuumalla kesäkelillä öljyn kulutus oli huomattavaa
Tuossa vanhassa yömahasa on muistaakseni outo 20w40 suositus.

Mulla oli aikanaan vähö ajetussa afrikkalaisesa semmonen ominaisuus että eka 4000km pysy öljyt sisällä ja sitte katos. Lyhensin vaihtoväliä.
 
Noniin, parin kuukauden haeskelun jälkeen Tenere löysi vielä näin kauden päätteeksi tiensä talliin kevättä odottamaan. Puoli vuotta vanha Rally Edition n. 10K ajettuna, ei paljoa uudelle hävennyt kunnon puolesta. Ainoastaan renkaat alkavat olla aika kuluneet, ne pitäisi uusia. Onko ehdotusta hyvistä renkaista, jos oma ajoprofiili on ehkä 65 % soraa / maastoa ja loput matka-ajoa maanteillä?

Renkaiden ohella pitäisi alkaa metsästää päiviteltyjä ajokamoja. Onkohan näitä yleensä saanut black fridaysta järkeviin hintoihin? Onko suositella jotain verkkokauppoja joiden valikoimaan kannattaa tutustua, tai joissa voisi olla alennusmyyntejä jo nyt? Oikeastaan kaikki kamat olisi hakusessa, joten hyviä diilejä saa ehdottaa :D
Ei oo juuri tullu seurattua että onko mp kamoja läk fraidaysä. Tuntuu ettei kun ei oo oikein sesongi tuote, mutta voin olla hukasa.

Niinkö yllä oli jo niin tuo STR on hyvä yleismalli. Musukan Anakee Adventure on samaa sorttia. Dunlopin Mission ehkäoä kans. Kahdesta aiemmasta kokemusta, viimesestä ei. Pirellin MT90AT on kans toimiva, joskun jo vanha malli.
 
Viikonlopuksi oli luvattu vielä hyvää keliä, josko lähtisi koeponnistamaan 1190 Adventure R:ää erinäiseen maastoon. :tup: Takarenkaassa on vielä hieman kulutuspintaa, joten totta kai se on kulutettava loppuun ennen talvea. :tup:

En kyllä ymmärrä miksi olen tähän asti ajanut vain asfaltilla, maastossa on lystikäs painaa menemään kykenevällä pyörällä. :hmm:
 
Viikonlopuksi oli luvattu vielä hyvää keliä, josko lähtisi koeponnistamaan 1190 Adventure R:ää erinäiseen maastoon. :tup: Takarenkaassa on vielä hieman kulutuspintaa, joten totta kai se on kulutettava loppuun ennen talvea. :tup:

En kyllä ymmärrä miksi olen tähän asti ajanut vain asfaltilla, maastossa on lystikäs painaa menemään kykenevällä pyörällä. :hmm:
:srofl:

Korjataas sitten että ostat tietenki talvitenkaat siihen. Kaverilla ois 17/19 rallinastat halvalla.
 
Viimeksi muokattu:
Onkos io-techiläiset seurannu Hondan uuden CB750 Hornetin julkaisua? Pyörä vaikuttaa kiinnostavalta ominaisuuksiltaan kilpailtuun "ensipyörä"-luokkaan. Ulkonäöllisesti pyörä vaikuttaisi olevan CB500F:n isoveli. Suurin ongelma pyörässä on täällä sen hinnoittelu (autoveron 22 % jälkeenkin). Vertailun vuoksi hinnoittelut suoraan valmistajien sivuilta (Yamahan -23 hinta Nettimotosta):
Hinta SaksassaHinta SuomessaHintaero maiden välillä prosentteina
Yamaha MT-077 674 € / 8 374 € (-23 vm)9 694,23 € / 10 441 € (-23 vm)+26,3 % / +24,7 % (-23 vm)
Kawasaki Z6507 995 €9 690 €+21,2 %
Honda 750 Hornet7 890 €11 890+50,7 %

Kuten äkkiseltään huomaatte, muille markkinoille (esim. Saksa, Britit, USA) uusi Hondan 750 Hornet on hinnoiteltu valtaamaan markkinaosuutta ja siinä tuleekin todennäköisesti onnistumaan hyvällä hinnallaan ja tarjoamillaan ominaisuuksilla. Meilläpäin pyörän hintaan on lisätty "Se on Honda"-lisää aika reilusti. Osaisiko joku sanoa paremmilla tiedoilla, miten paljon alkuperäisellä valmistajalla/brändillä on sananvaltaa tällaisiin aika selkeisiin rahastuksiin eri markkinoilla? Nythän täälläpäin ei tuolla hinnalla noudateta ollenkaan Hondan myyntistrategiaa pyörämallin osalta. Pienet myyntimäärät jne. voi jättää perusteluina välistä, sillä suorat kilpailijat eivät tuota selvästi tee samassa suuruusluokassa.
 
Kyllähän myyjä saa myydä sillä hinnalla millä se menee kaupaksi. Eihän MP myynti ole mitään hyvintekeväisyyttä.
 
Ei sitten vielä tullut loppua Ghosridereille... taas Upsalaa kohti. Toisilla se kuume kasvaa, toiset taas miettii, että miten tämä kaveri on vieläkin hengissä.

 
Kyllähän myyjä saa myydä sillä hinnalla millä se menee kaupaksi. Eihän MP myynti ole mitään hyvintekeväisyyttä.
Joo mutta menekkiinhän se vaikuttaa. Ei pikku tenere oo niin helvetin hyvä mopo että kaikki haluaa vaan hinta on hyvä siihen pyörään. Uus Tranalppi sen sijaan on suht hyvin hinnoteltu ollen tällä hetkellä n. 16 tonnia.

Hondan maahantuojalla on pariin otteeseen karannu mopo tuon hinnottelun kans. Ja muutama vuosi myöhemmin asiakkaat ylivuotisia hyvään hintaan.
 
Verge TS sai hinnat. Hinnat alkaen 33 356€ ja Pro malli alkaen 40 709€. Pidinkin alkaen ilmoitettua noin 25 t€ jopa edullisena. Lopulliseen sarjatuotantomalliin hinta näköjään karkasi melko korkealle.
Mielenkiintoista nähdä arvostelua tästä. Tähän asti mitä olen nähnyt pätkiä niin ovat olleet enemmän mainoksia kuin arvioita. Olisi tätä mielenkiintoinen koeajaa vaan ei taida Suomen markkinat kovin paljoa kiinnostaa että tulis koeajoa Pohjois-Suomeen :hmm:
 
Verge TS sai hinnat. Hinnat alkaen 33 356€ ja Pro malli alkaen 40 709€. Pidinkin alkaen ilmoitettua noin 25 t€ jopa edullisena. Lopulliseen sarjatuotantomalliin hinta näköjään karkasi melko korkealle.
Mielenkiintoista nähdä arvostelua tästä. Tähän asti mitä olen nähnyt pätkiä niin ovat olleet enemmän mainoksia kuin arvioita. Olisi tätä mielenkiintoinen koeajaa vaan ei taida Suomen markkinat kovin paljoa kiinnostaa että tulis koeajoa Pohjois-Suomeen :hmm:

Eikös Teknavissa ollut juttua tuosta, suomalainen laite.
Luulisi nyt Suomessakin koeajettavissa.
 
Tuo hintapuoli kyllä syö ostajia. Tottakai kyse sähköpyörien tulemisesta markkinnoille, mutta ei pysty perustelemaan ostamaan tuollaista kun saisi jo pari pyörää tuolla hinnalla.
 
Eikös Teknavissa ollut juttua tuosta, suomalainen laite.
Luulisi nyt Suomessakin koeajettavissa.
Katoin tuon mutta ei tuo mikään koeajo varsinaisesti ole, enemmänkin mainos. Sama homma videossa:
 
tolla vääntömomentilla pitää olla pakka kunnossa ja helvetellinen kasa takarenkaita
Laskekaas joku huvikseen paljonko tonniluokan vääntökone antaa takapyörältään vääntöä, niin saadaan vertailukohtaa.. Yht'äkkiä ei ollakkaan enää välttämättä niin maagisissa lukemissa näiden sähköpyörien osalta..
 
No lasketaas, esimerkkinä Honda Rebel 1100:
- Moottorin vääntö: 98nm
- Ensiövälitys: 1,717:1
- 1. vaihteen välitys: 2,866:1
- Toisiovälitys: 2,625:1
- Häviö: otetaan vaikkapa tuo edellisen viestin 13%

98nm x 1,717 x 2,866 x 2,625 x 0,87 = 1101nm

Eli vääntöä löytyy enemmän kuin sähkömoposta. Ensinmäinen vaihde on pätevä vertauskohta koska sähkömoottorin vääntö laskee kierrosten (= nopeuden koska suoraveto) noustessa, samoin kuin polttomoottorilla laskee vääntö isommilla vaihteilla.
 
pitääkö laitta dyno paperi näkyviin vai etkö oikeen hahmota. Kyllä se on 10 x kertainen

Siis mitä en nyt hahmota, selitätkö??

No lasketaas, esimerkkinä Honda Rebel 1100:
- Moottorin vääntö: 98nm
- Ensiövälitys: 1,717:1
- 1. vaihteen välitys: 2,866:1
- Toisiovälitys: 2,625:1
- Häviö: otetaan vaikkapa tuo edellisen viestin 13%

98nm x 1,717 x 2,866 x 2,625 x 0,87 = 1101nm

Eli vääntöä löytyy enemmän kuin sähkömoposta. Ensinmäinen vaihde on pätevä vertauskohta koska sähkömoottorin vääntö laskee kierrosten (= nopeuden koska suoraveto) noustessa, samoin kuin polttomoottorilla laskee vääntö isommilla vaihteilla.

Kiitos ajankäytöstä, tätä hain. Jos joku kuvittelee todella, että sähköpyörästä saadaan 10x vääntö kuin polttomoottorillisessa 1000-luokan pyörästä, niin toivon että hänellä on avustavat elektroniikat kunnossa.. :lol: Apples to apples..
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 626
Viestejä
4 511 325
Jäsenet
74 445
Uusin jäsen
hupsistarallaa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom