Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tän kaltaset perus mekaniikat pitäisi olla selkeitä jokaiselle mopoilijalle, muuten voi yllättää tiukemmin kaartaessa kun pyörä laittaakin enemmän vääntöä tiehen kuin suoralla täysin pystyllä ajaessa... Ja hittoakos spekseillä on väliä, fiiliksen takia prätkiä ajellaan.
Mitä juttu tämä on ? Lisää kaasua niin tulee lisää kanttausvaraa vai meinaatko että lähtee perä piirtelemään helpommin ?
Prätkän kumin kulutuspinta on U:n mallinen niin pyörää kallistaessa akselin ja asfaltissa olevan kontaktipinnan välinen etäisyys eli vipuvarsi lyhenee. Tämän myötä sama (rengas)vääntö siirtää enemmän vääntöä kumille. Samalla moottorin kierrokset nousee, sen pystyy kuulemaan/näkemään tuosta videosta, ~15k rpm suoralla, kallistaessa kierrokset nousee ~16k.
Autopuolellahan useasti lasketaa nopeusmittarin virheitä eri rengaskoilla, isompi rengas = enemmän nopeutta samalla kierrosluvulla = vähemmän vääntöä kumin ja asfaltin välillä. Prätkällä rengaskoko muuttuu kallistuskulmasta riippuen, kun kallistaa enemmän niin rengaskoko pienenee. Punaista kehää käytetään suoralla ajaessa ja sininstä kallistettuna.
Vääntö pysyy vakiona, voima kasvaa. F = M/rPrätkän kumin kulutuspinta on U:n mallinen niin pyörää kallistaessa akselin ja asfaltissa olevan kontaktipinnan välinen etäisyys eli vipuvarsi lyhenee. Tämän myötä sama (rengas)vääntö siirtää enemmän vääntöä kumille.
Sama, mutta pois en myy... Perus huolto ja korjataan rikkoutuneet paikat.
Pitäsköhän talvi ajoille joku mopo. Mikä oisi kevyt ja pääsee jopa vähä lumessa? Joku kevari piikeillä menisi. Laiskahan se oisi mutta menisi se. Mopo ois menny mutta möin pois kun verojen pelko perseessä. 100km/h vielä ihan ajettava oli dt mopokin.
Onko sitä mitää kevyitä +250kuutioisia ja kohtuu edullisia rekisterissä olevia mitä suositella juuri talveksi vaan? Eli ei siis kyykkyä tms
Kyllähän myyjä saa myydä sillä hinnalla millä se menee kaupaksi. Eihän MP myynti ole mitään hyvintekeväisyyttä.
Hornetissa kyllä minimit nostalgia-arvoa kun laittoivat twinin. Ja Brandtihan ottaa noista ihan reilusti välistä joka selittää hintojaTämä on sinäänsä totta, mutta onhan tuo hintaero aivan posketon Suomen ja Saksan välillä.
Hinta ei ole toki ainut tekijä, koska esimerkiksi MT 07 hinta-laatusuhteeltaan ylivoimainen. Tämä voidaan todeta esim. TM 13/2020 A2-vertailussa, jossa Yamaha pyyhki muilla lattiaa, ollessa samaan aikaan vertailun edullisin.
Harmittaa sillä näen uudessa Hornetissa huikean nostalgia arvon lisäksi aidosti potentiaalia myös omaksi pyöräksi. Nyt se on kuitenkin suomessa hinnoiteltu sen verran pilalle, jolloin se ei ole minulle, eikä varmasti monelle muulle vaihtoehto.
Hornetissa kyllä minimit nostalgia-arvoa kun laittoivat twinin. Ja Brandtihan ottaa noista ihan reilusti välistä joka selittää hintoja
Tuo on Scorpion Rally ja semmoinen on olemassa. Se on karkeampi kuin Rally STR.Tenereen pitäisi hommata kevääksi valmiiksi uudet renkaat. Eikös tämä Scorpion rally ole ihan tavallinen scorpion rally, vaikka kuvauksesta puuttuukin STR? Eikai mitään ei-STR:ää ole edes olemassa?
Nyt vaihtoehtoina olisivat uudet scorpparit yhteensä n. 300€ tai Mitas E07 Dakarit n. 250€. Kummat valitsisitte, tai joku yhdistelmä? Ajo noin 50/50 päällystetty / ei-päällystetty
kiitos vastauksesta! Toi rallykin taitaa olla tieliikennesallittu, niin onko merkittävästi huonompi kuin str-malli? Netistä löytyi aika nihkeästi tietoa tosta normimallista. Vai olisko esim rally str eteen ja mitas e07+ dakar taakse hyvä yhdistelmä?Tuo on Scorpion Rally ja semmoinen on olemassa. Se on karkeampi kuin Rally STR.
Itse otin vastaavassa tilanteessa Michelin Anakee Wild eteen ja Mitas E07+ taakse. Minusta E07 etusen kuvio ei ole ihan paras ja Wild takanen ei kestä niin hyvin joten näin päin kombo parempi.
Tässä näkee kuvion eroa
Pirelli Scorpion Rally STR 180/55 R 17 M/C 73V M+S TL Re. crossirengas | Karkkainen.com verkkokauppa
Pirelli Scorpion Rally STR 180/55 R 17 M/C 73V M+S TL Re. moottoripyörän takarengas<br><br>Pirelli Scorpion Rally STR 180/55 R 17 M/C 73V M+S TL Re. motorcykel bakdäckwww.karkkainen.com
Jep, en nyt käytettyjen hintoja itse katsonut mutta uusi näytti olevan 14 000€ ja Khauron kertoi että 2014-2016-vuotiset olisivat 8000-10000€... Kyllä minäkin noilla hinnoilla ostaisin uuden, ihan ehdottomasti. 2016-vuotisetkin ovat kuitenkin jo 7 vuotta vanhoja ja uusi on aina uusi ja uuden ostaminen on jo kokemus itsessään sekin. Tietty kaikki on budjetista kiinni.Kovalta tuntuu käytettyjen mt-09 hinnat. Uuden saa muutaman tonnin lisäsijoituksella.
Nyt kun tätä koko threadia olen selaillut, niin aivan hirveä mopokuume iski. Ostohousut on pesty, silitetty, ja jalassa.
Vakavassa harkinnassa on Yamahan MT-09. Vuosimalli olisi 2014, 2015, tai 2016. Hinta tuommoisille on noin 8000€ - 10000€.
Mitä täytyy ja kannattaa ottaa huomioon, jos tuommoista mopoa lähtee ostamaan tähän aikaan vuodesta? Koeajo on pois laskuista, eli haluaisin mopon olevan keväällä ensimmäisen mopoiluilman tultua valmiina sotaan.
Huollot sun muut toki asianmukaisesti tehtynä, mutta onko jollain ensikäden kokemuksia ko. moposta?
Näyttää itseasiassa saavan uutena liikkeestä alle 13000 euroonkin. Ehkä jotain "toimituskuluja" voi tulla päälle mutta eiköhän niistäkin selviä puhumalla.Jep, en nyt käytettyjen hintoja itse katsonut mutta uusi näytti olevan 14 000€ ja Khauron kertoi että 2014-2016-vuotiset olisivat 8000-10000€... Kyllä minäkin noilla hinnoilla ostaisin uuden, ihan ehdottomasti. 2016-vuotisetkin ovat kuitenkin jo 7 vuotta vanhoja ja uusi on aina uusi ja uuden ostaminen on jo kokemus itsessään sekin. Tietty kaikki on budjetista kiinni.
Aissaatana, hyviä pointteja. Kiitos.En lähtis käytettyä ostaan ilman koeajoa, Jarrulevyt mutkalla sä et milliä kahta silmällä erota mutta kyllä tunnet kahvasta kun vauhtia yli 50. pyöränlaakerit abs.. kytkin.. vaihteet... iskareiden kunto jne... kun nakupyörä jolla nostaa kyllä kokematonkin keulaa jos uskaltaa kääntää kahvaa... Ostat liikkeestä ja meet puhiseen keväällä että miksi on x ja y pielessä kun piti olla valmis ajoon. yksityiseltä saat vaat vittuilua että jos uutta olisit halunnut nii hait pyörän väärästä paikkaa.
Minä olen ostanut kolme moottoripyörää talvella koeajamatta niitä metriäkään. Ensimmäinen tosin oli tehdasuusi Honda VTR1000F vuonna 2002, joten siinä ei suurempaa riskiä. Olin ajanut kaverin samanlaista aika paljon joten tiesin mitä olin ostamassa. Toinen oli käytetty Hayabusa jolla oli ajettu alle 10tkm, ja siinäkään ei yllätyksiä tullut kun oli vain pari vuotta vanha ja pienellä kilsamäärällä. Sama pyörä edelleen tallissa, 13 vuotta ja 140tkm itse ajettua kilsaa myöhemmin. Busaakin olin kokeillut aiemmin joten siinäkään ei tullut yllätyksiä, ja monta busaa omistanut kaveri oli mukana asiantuntiajana. Viimeisen pyörän ostin tammikuussa 2022, vanha ja suhteellisen paljon ajettu Suzuki Savage 650 kakkospyöräksi busan kaveriksi. Tässäkin sama juttu, paljon sellaista vuokrapyöränä Kreetalla ajaneena tiesin mitä olin hankkimassa ja miksi. Hieman toki jännitti viime keväällä lähteä ensiajelulle kun sitä ei tosiaan voinut talvella koeajaa, mutta hyvin siinäkin sitten meni, ei suurempia ongelmia. Eli kyllä niitä pyöriä voi ostaa myös koeajamatta, mutta pitää vaan olla hieman tarkempi ja ottaa selvää hankinnoistaan etukäteen. Ja osaava/tietävä kaveri mukaan ei myöskään ole haitaksi jos itseä epäilyttää.En lähtis käytettyä ostaan ilman koeajoa, Jarrulevyt mutkalla sä et milliä kahta silmällä erota mutta kyllä tunnet kahvasta kun vauhtia yli 50. pyöränlaakerit abs.. kytkin.. vaihteet... iskareiden kunto jne... kun nakupyörä jolla nostaa kyllä kokematonkin keulaa jos uskaltaa kääntää kahvaa... Ostat liikkeestä ja meet puhiseen keväällä että miksi on x ja y pielessä kun piti olla valmis ajoon. yksityiseltä saat vaat vittuilua että jos uutta olisit halunnut nii hait pyörän väärästä paikkaa.
Mt-09 uusiutui 2021 ja sitä uudempi on myös vanhaa ajettavampi. Kumpaakaan en ole ajanut, mutta testaajat ovat maininneet.Jep, en nyt käytettyjen hintoja itse katsonut mutta uusi näytti olevan 14 000€ ja Khauron kertoi että 2014-2016-vuotiset olisivat 8000-10000€... Kyllä minäkin noilla hinnoilla ostaisin uuden, ihan ehdottomasti. 2016-vuotisetkin ovat kuitenkin jo 7 vuotta vanhoja ja uusi on aina uusi ja uuden ostaminen on jo kokemus itsessään sekin. Tietty kaikki on budjetista kiinni.
Nyt kun tätä koko threadia olen selaillut, niin aivan hirveä mopokuume iski. Ostohousut on pesty, silitetty, ja jalassa.
Vakavassa harkinnassa on Yamahan MT-09. Vuosimalli olisi 2014, 2015, tai 2016. Hinta tuommoisille on noin 8000€ - 10000€.
Mitä täytyy ja kannattaa ottaa huomioon, jos tuommoista mopoa lähtee ostamaan tähän aikaan vuodesta? Koeajo on pois laskuista, eli haluaisin mopon olevan keväällä ensimmäisen mopoiluilman tultua valmiina sotaan.
Huollot sun muut toki asianmukaisesti tehtynä, mutta onko jollain ensikäden kokemuksia ko. moposta?
Ensimmäisenä tulee meielee, että kuinka paljon on hintaeroa maalaukseen. Oletettavasti kummassakin pitää osat ottaa irti ja laittaa takaisin. Kummassakin osat pitää puhdistaa. Työmäärältään vaikuttavat samansuuntaisilta vaikkakin maalaus vaatii tilat ja enemmän pohjatöitä. Toisaalta tulos kestää paremmin.Kukaan täällä käynyt teippauttamassa pyöräänsä? Tarkoitus olisi yhteen omaan pyörään (intruder) muokkailla uusi takalokari.. Ja koska maalihommat on hankala toteuttaa paskaisessa tallissa niin tuli mieleen tälläinen vaihtoehto. Jos jollain on kokemuksia tai suositella pajaa tre hki välistä niin otan mielellään neuvoja vastaan
Hieno pyörä ja parani vielä osien maalauksella. Paljonko on tullut ajeltua ja mitä oot tykänny?En suosittele teippausta noin kuluvaan paikkaan. Alan liikkeissä maksat varmaankin saman teippauksesta mitä maalauksesta. Suosittelen kyllä Helsingin tattarisuolla semmoista maalaamoa kuin pro-paint oy. Pari vuotta sitten vein sinne oman mopon somisteita maalattavaksi kiiltävän mustiksi ja sovittiin etukäteen hinnaksi 150€. Noudettaessa toinen myyjä kyllä sanoi ettei olisi niin halvalla tehnyt niitä
Kiitti. Ostin tuon ensi pyöräksi -21 kesällä ja ajoa kerkesi tulla vaivaiset 5,5tkm. Pyörä on todella ketterä ja ajoin tuolla myös A kortin käsittelykokeen sekä inssin. Viime kesänä päivitin vielä putkiston jolla yritin saada innostusta lisää tuohon pyörään mutta isompaa jäi silti kaipailemaan niin kävin sitten viime viikolla vaihtamassa tuon indian scout bobberiinHieno pyörä ja parani vielä osien maalauksella. Paljonko on tullut ajeltua ja mitä oot tykänny?
Itsellä on ollut Kawan 750cc nakupyörä, josta ihan tykkäsin. Myös Speed Triple ja Speed Four on ollut ja jälkimmäinen oli parempi (isompi moottori). Ktm 690, 990 (2kpl) ja 1290. Noista 990 on vielä tallissa. Minusta 990 Super Duke on parempi kuin tuo 690 Duke.3k€-luokasta löytyisi Kawan ER-6N mistä aika paljon löytyy kehuja, mutta kannattaisiko venyttää budjettia 5-6k€ hintaluokkaan, jolloin vaihtoehtoina olisi myös Z650, Z750, MT-07, Street Triple ja 690 Duke? Tuota isompia pyöriä tuskin kannattaa tällä taustalla katsoa?
Kannattaa venyttää budjettia sen verran että saat ABS jarrut. Ne vähentävät kuoleman ja kaatumisen riskiä oleellisesti.
Varmaan juuri sade ja sitten jos on hiekkaa asfaltilla joissakin kohdissa. Eli lukea tietä, että tie olisi varmasti puhdas, eikä olisi rekiä tiessä.Mulla ei ole ollut koskaan ABS jarruja prätkässä, toki johtuu varmaan siitä että silloin kun aloitin prätkäilyn niin abs jarruja oli tyyliin bemarin ja hondan matkapyörissä niin sitä vähän niinku pakosta oppi ajamaan ja arvostamaan fysiikan lakeja, mutta suurin riski on ihan siinä oikeassa ranteessa ja vaikka pari kertaa olen yli satasen vauhdissa etusen lukinnut niin en silti halua omaan pyörääni ABS jarruja.
Totta toki että helpottaa ajamista kokemattomalle kuskille ja vähentää esim. sateella kaatumisen riskiä, mutta itselle arkiliikenteessä ei ole koskaan ollut läheltä piti tilanteita sen takia että olisin liukkaalla meinannut kaatua.
Ehkä tässäkin on se että kun en ole koskaan ajanut ABS jarrullista niin en oikein osaa edes kaivata niitä, tunnen pyöräni ja sen käytöksen niin hyvin että osaan olla pehmeä jarrujen kanssa esimerkiksi juuri sateella...
3k€-luokasta löytyisi Kawan ER-6N mistä aika paljon löytyy kehuja, mutta kannattaisiko venyttää budjettia 5-6k€ hintaluokkaan
ER-6N en kyllä ostaisi. Varmasit hvä ja heppo pyörä ajaa (en siis itse ole kokeillut) mutta oma käsitys on että nuo tuppaavat hyvin nopeasti vaihtumaan seuraavalle omistajalle sillä kyseessä ei ilmeisesti ole kovinkaan kummoinen tehomylly - siis vaikkei nyt hurjastelisikaan tms. Eli ota suosiolla isompi, varmasti mukavampaa matkantekoa ja uskon että jos saat jonkin tarakkaharakan kyytiin niin senkin kanssa mukavampi kurvailla jos koneessa on vähän enemmän puhtia.Ois tälle kesälle tarkotus katsella ensimmäinen isompi pyörä. Kaksipyöräisistä kokemusta on lähinnä mopoajoilta, mutta silloin tuli kyllä kikkailtua aika reilusti ja muutenkin otettua mopoilusta irti se mitä otettavissa on. Tähtäimessä olisi nakupyörä, mutta mietityttää vähän mikä seuraavista olisi fiksuin hankinta.
3k€-luokasta löytyisi Kawan ER-6N mistä aika paljon löytyy kehuja, mutta kannattaisiko venyttää budjettia 5-6k€ hintaluokkaan, jolloin vaihtoehtoina olisi myös Z650, Z750, MT-07, Street Triple ja 690 Duke? Tuota isompia pyöriä tuskin kannattaa tällä taustalla katsoa?
Semmoinen hajahuomio tähän, että SV650:ssä on kylläkin 90 asteen V-twin (ja kokoluokassaan varsin hyvä sellainen). Ja jos joku miettii että onko SV, ER-6N tai muu saman kokoluokan pyörä "tarpeeksi nopea" ensimmäiseksi isoksi pyöräksi, niin kyllä ne usein monelle nopeahkoksi mielletylle autolle stripillä pärjää. Jos tällä nyt on merkitystä arjessa .Suzukilta löytyy sitten SV650. Näitä kaikkia yhdistää 2-pyttyinen rivimoottori suht pienessä nakupyörässä.
Aivan niin onkin! Sehän on siis aivan kuin Monsteri.Semmoinen hajahuomio tähän, että SV650:ssä on kylläkin 90 asteen V-twin (ja kokoluokassaan varsin hyvä sellainen).
Aikoinaan kun päädyin GSR 600:en kävin kokeilemassa FZ-6:tta ja se oli kyllä hengettömämpi alakierroksilla kuin Suzuki. Sen verran olen tykännyt GSR:stä että se on ollut 12 vuotta nyt. Aina välillä tehnyt mieli vaihtaa, mutta jotenkin on aina tuntunut siltä, että ei saa oikein rahoille vastinetta.Kiitoksia vastauksista. Ikävä on kyllä ettiä ABS-jarrullisia pyöriä nettimotosta. Ei oo tuo varusteiden listaus ihan samanlaista kuin nettiauton puolella.
Hoksasin, että olin ajatellut nuo pyöräluokat väärin. Taitaa olla enemmänkin näin:
ER-6N vs FZ-6N vs GSR-600 vs CB-600 F Hornet
Z750 vs MT-07 vs Street Triple vs GSR-750
Pitää kortin jälkeen vain käydä koeajolla ahkerasti. KTM putosi jo pois laskuista epäluotettavan maineensa takia, vaikka muuten on ihan pidetty pyörä.