Mitä juttu tämä on ? Lisää kaasua niin tulee lisää kanttausvaraa vai meinaatko että lähtee perä piirtelemään helpommin ?Tän kaltaset perus mekaniikat pitäisi olla selkeitä jokaiselle mopoilijalle, muuten voi yllättää tiukemmin kaartaessa kun pyörä laittaakin enemmän vääntöä tiehen kuin suoralla täysin pystyllä ajaessa... Ja hittoakos spekseillä on väliä, fiiliksen takia prätkiä ajellaan.
Prätkän kumin kulutuspinta on U:n mallinen niin pyörää kallistaessa akselin ja asfaltissa olevan kontaktipinnan välinen etäisyys eli vipuvarsi lyhenee. Tämän myötä sama (rengas)vääntö siirtää enemmän vääntöä kumille. Samalla moottorin kierrokset nousee, sen pystyy kuulemaan/näkemään tuosta videosta, ~15k rpm suoralla, kallistaessa kierrokset nousee ~16k.Mitä juttu tämä on ? Lisää kaasua niin tulee lisää kanttausvaraa vai meinaatko että lähtee perä piirtelemään helpommin ?
Eipä ole tullut tätäkään ajateltua eli aina oppii uutta vaikkei nyt maailmaa mullistakaanPrätkän kumin kulutuspinta on U:n mallinen niin pyörää kallistaessa akselin ja asfaltissa olevan kontaktipinnan välinen etäisyys eli vipuvarsi lyhenee. Tämän myötä sama (rengas)vääntö siirtää enemmän vääntöä kumille. Samalla moottorin kierrokset nousee, sen pystyy kuulemaan/näkemään tuosta videosta, ~15k rpm suoralla, kallistaessa kierrokset nousee ~16k.
Autopuolellahan useasti lasketaa nopeusmittarin virheitä eri rengaskoilla, isompi rengas = enemmän nopeutta samalla kierrosluvulla = vähemmän vääntöä kumin ja asfaltin välillä. Prätkällä rengaskoko muuttuu kallistuskulmasta riippuen, kun kallistaa enemmän niin rengaskoko pienenee. Punaista kehää käytetään suoralla ajaessa ja sininstä kallistettuna.
![]()
Vääntö pysyy vakiona, voima kasvaa. F = M/rPrätkän kumin kulutuspinta on U:n mallinen niin pyörää kallistaessa akselin ja asfaltissa olevan kontaktipinnan välinen etäisyys eli vipuvarsi lyhenee. Tämän myötä sama (rengas)vääntö siirtää enemmän vääntöä kumille.
Sama, mutta pois en myy... Perus huolto ja korjataan rikkoutuneet paikat.
Pitäsköhän talvi ajoille joku mopo. Mikä oisi kevyt ja pääsee jopa vähä lumessa? Joku kevari piikeillä menisi. Laiskahan se oisi mutta menisi se. Mopo ois menny mutta möin pois kun verojen pelko perseessä. 100km/h vielä ihan ajettava oli dt mopokin.
Onko sitä mitää kevyitä +250kuutioisia ja kohtuu edullisia rekisterissä olevia mitä suositella juuri talveksi vaan? Eli ei siis kyykkyä tms