Mopokuumetta

Ei tuosta pysty haastamaan oikeuteen kun ei ole sovittuja tapoja ilmottaa tehoa, vääntöä, kiihtyvyyttä jne. Ootas kun kuulet että hevosvoimastakin on useampi eri määritelmä tai että hevosessa on useampi hevosvoima tehoa. Tuon takia myös ulkopuolisten testit on tärkeitä, muuten ei pysty tietämään kusettaako valmistaja, ei olisi eka kerta kun kierroslukumittari valehtelee tarkoituksellisesti. Eikä toi ole mikään uusi asia että sähkölaitteissa keulitaan rengasväännöllä. esim Tesla Roadsterin 10 000nm ilmotettu vääntö ei eroa kauheasti normi urheiluauton väännöstä vrt. Ferrari F8: 770nm x 3,334 (1. vaihde) x 4,375 (toisiovälitys) = 11 231nm. Tuosta häviöt pois niin ollaan about samoissa luvuissa roadsterin kanssa. Tän kaltaset perus mekaniikat pitäisi olla selkeitä jokaiselle mopoilijalle, muuten voi yllättää tiukemmin kaartaessa kun pyörä laittaakin enemmän vääntöä tiehen kuin suoralla täysin pystyllä ajaessa... Ja hittoakos spekseillä on väliä, fiiliksen takia prätkiä ajellaan.

Sähkömoottorit yhtälailla uhraa vääntöä nopeudelle, tuolta voit katella yhden sähköauton dynokarttoja: https://electrek.co/2017/02/21/tesla-model-s-p100d-ludicrous-torque-dyno/ Väännöstä on ~puolet saatavilla 140-150km/h nopeudessa. Vertailun vuoksi tuo Honda Rebel 1100 tarttee noihin vauhteihin 4. vaihteen josta löytyy vääntöä 451nm (= 98nm x 1,717 (ensiö) x 1,23 (4. vaihde) x 2,625 (toisio) x 0,87 (häviö)) eli 41% täydestä väännöstä. Eiköhän sopivasti valitsemalla pyörä ja moottori löydy laite jossa on enemmän käytettävissä olevaa vääntöä jokaisella nopeudella.
 
Näköjään kaikesta voi tehdä tiedettä :D En ole tuotakaan vääntöaspektia tiennyt, mutta hyvin olen pärjännyt ja toisaalta niitä konetehoja aina katsotaankin. Ei ole tullut vielä perehdyttyä sähköisiin kun niihin siirtyminen on vielä niin kaukana.

Tän kaltaset perus mekaniikat pitäisi olla selkeitä jokaiselle mopoilijalle, muuten voi yllättää tiukemmin kaartaessa kun pyörä laittaakin enemmän vääntöä tiehen kuin suoralla täysin pystyllä ajaessa... Ja hittoakos spekseillä on väliä, fiiliksen takia prätkiä ajellaan.

Mitä juttu tämä on ? Lisää kaasua niin tulee lisää kanttausvaraa vai meinaatko että lähtee perä piirtelemään helpommin ?
 
Mitä juttu tämä on ? Lisää kaasua niin tulee lisää kanttausvaraa vai meinaatko että lähtee perä piirtelemään helpommin ?

Prätkän kumin kulutuspinta on U:n mallinen niin pyörää kallistaessa akselin ja asfaltissa olevan kontaktipinnan välinen etäisyys eli vipuvarsi lyhenee. Tämän myötä sama (rengas)vääntö siirtää enemmän vääntöä kumille. Samalla moottorin kierrokset nousee, sen pystyy kuulemaan/näkemään tuosta videosta, ~15k rpm suoralla, kallistaessa kierrokset nousee ~16k.


Autopuolellahan useasti lasketaa nopeusmittarin virheitä eri rengaskoilla, isompi rengas = enemmän nopeutta samalla kierrosluvulla = vähemmän vääntöä kumin ja asfaltin välillä. Prätkällä rengaskoko muuttuu kallistuskulmasta riippuen, kun kallistaa enemmän niin rengaskoko pienenee. Punaista kehää käytetään suoralla ajaessa ja sininstä kallistettuna.
Screenshot 2022-11-29 at 20.04.39.png
 
Prätkän kumin kulutuspinta on U:n mallinen niin pyörää kallistaessa akselin ja asfaltissa olevan kontaktipinnan välinen etäisyys eli vipuvarsi lyhenee. Tämän myötä sama (rengas)vääntö siirtää enemmän vääntöä kumille. Samalla moottorin kierrokset nousee, sen pystyy kuulemaan/näkemään tuosta videosta, ~15k rpm suoralla, kallistaessa kierrokset nousee ~16k.


Autopuolellahan useasti lasketaa nopeusmittarin virheitä eri rengaskoilla, isompi rengas = enemmän nopeutta samalla kierrosluvulla = vähemmän vääntöä kumin ja asfaltin välillä. Prätkällä rengaskoko muuttuu kallistuskulmasta riippuen, kun kallistaa enemmän niin rengaskoko pienenee. Punaista kehää käytetään suoralla ajaessa ja sininstä kallistettuna.
Screenshot 2022-11-29 at 20.04.39.png


Eipä ole tullut tätäkään ajateltua eli aina oppii uutta vaikkei nyt maailmaa mullistakaan :D Kiitoksia.
 
Prätkän kumin kulutuspinta on U:n mallinen niin pyörää kallistaessa akselin ja asfaltissa olevan kontaktipinnan välinen etäisyys eli vipuvarsi lyhenee. Tämän myötä sama (rengas)vääntö siirtää enemmän vääntöä kumille.
Vääntö pysyy vakiona, voima kasvaa. F = M/r

Poikkeuksellinen talvi menossa, kun pyörää ei ole vielä purettu lainkaan eikä ole mitään suunnitelmiakaan aiheeseen liittyen. Kiinnostus vähän lopahtanut ja pyörän myymistäkin harkinnut. :(

 
Vääntö pysyy vakiona, voima kasvaa. F = M/r

Poikkeuksellinen talvi menossa, kun pyörää ei ole vielä purettu lainkaan eikä ole mitään suunnitelmiakaan aiheeseen liittyen. Kiinnostus vähän lopahtanut ja pyörän myymistäkin harkinnut. :(

Sama, mutta pois en myy... Perus huolto ja korjataan rikkoutuneet paikat.

Venttilinkopan tiiviste alkoi hikoilemaan niin pitää se vaihtaa samalla kun tarkistaa venttiilinvälykset, toivottavasti ei tarvitse alkaa säätämään, kun sitten pitää purkaa enemmän kun palasäädöillä.
 
Pitäsköhän talvi ajoille joku mopo. Mikä oisi kevyt ja pääsee jopa vähä lumessa? Joku kevari piikeillä menisi. Laiskahan se oisi mutta menisi se. Mopo ois menny mutta möin pois kun verojen pelko perseessä. 100km/h vielä ihan ajettava oli dt mopokin.

Onko sitä mitää kevyitä +250kuutioisia ja kohtuu edullisia rekisterissä olevia mitä suositella juuri talveksi vaan? Eli ei siis kyykkyä tms
 
Pitäsköhän talvi ajoille joku mopo. Mikä oisi kevyt ja pääsee jopa vähä lumessa? Joku kevari piikeillä menisi. Laiskahan se oisi mutta menisi se. Mopo ois menny mutta möin pois kun verojen pelko perseessä. 100km/h vielä ihan ajettava oli dt mopokin.

Onko sitä mitää kevyitä +250kuutioisia ja kohtuu edullisia rekisterissä olevia mitä suositella juuri talveksi vaan? Eli ei siis kyykkyä tms



En tosin tiedä miten suhtautuis suomen poliisi setämiähet ku kävis hakee jonku parin tonnin stuntti ruiskun ja painelis tuolla betoniruuvit kumeissa

Edit: Lisäys ketjuun onko muita joita ahdistaa se että todennäköisesti ventiilit säädettävä tänä talvena ja siksi pyörään ei vielä huoltoa aloitettu... joulun jälkee jos alkais.....
 
Viimeksi muokattu:
Jos on isompaan korttia niin kevaria ei välttämättä kannata hankkia talveksi koska nuorempien ajotyylit nostaa niiden vakuutuksia. 250cc on parempi koko mistä aloittaa, KTM EXC valkokilpisenä esim ei olisi laiska muttei aivan edullinenkaan https://www.nettimoto.com/ktm/250/2876852
 
Kyllähän myyjä saa myydä sillä hinnalla millä se menee kaupaksi. Eihän MP myynti ole mitään hyvintekeväisyyttä.

Tämä on sinäänsä totta, mutta onhan tuo hintaero aivan posketon Suomen ja Saksan välillä.

Hinta ei ole toki ainut tekijä, koska esimerkiksi MT 07 hinta-laatusuhteeltaan ylivoimainen. Tämä voidaan todeta esim. TM 13/2020 A2-vertailussa, jossa Yamaha pyyhki muilla lattiaa, ollessa samaan aikaan vertailun edullisin.

Harmittaa sillä näen uudessa Hornetissa huikean nostalgia arvon lisäksi aidosti potentiaalia myös omaksi pyöräksi. Nyt se on kuitenkin suomessa hinnoiteltu sen verran pilalle, jolloin se ei ole minulle, eikä varmasti monelle muulle vaihtoehto.
 
Tämä on sinäänsä totta, mutta onhan tuo hintaero aivan posketon Suomen ja Saksan välillä.

Hinta ei ole toki ainut tekijä, koska esimerkiksi MT 07 hinta-laatusuhteeltaan ylivoimainen. Tämä voidaan todeta esim. TM 13/2020 A2-vertailussa, jossa Yamaha pyyhki muilla lattiaa, ollessa samaan aikaan vertailun edullisin.

Harmittaa sillä näen uudessa Hornetissa huikean nostalgia arvon lisäksi aidosti potentiaalia myös omaksi pyöräksi. Nyt se on kuitenkin suomessa hinnoiteltu sen verran pilalle, jolloin se ei ole minulle, eikä varmasti monelle muulle vaihtoehto.
Hornetissa kyllä minimit nostalgia-arvoa kun laittoivat twinin. Ja Brandtihan ottaa noista ihan reilusti välistä joka selittää hintoja :psmoke:
 
Hornetissa kyllä minimit nostalgia-arvoa kun laittoivat twinin. Ja Brandtihan ottaa noista ihan reilusti välistä joka selittää hintoja :psmoke:

Toki nykyisillä kustannuksilla nelisylinterinen A2 Hornet olisi käytännössä täysi mahdottomuus. Kuten aiemman sivu taulukosta voidaan todeta, Yamahan ja Hondan hintaero saksassa on marginaalinen (reilu 200€). Tämä on Keski-Euroopan kuluttajalle optimaalinen tilanne, kun pyörien välillä on aito kilpailu. Toisin kuin suomessa, jossa Honda kilpailee vain ja ainoastaan sillä brändillä.
 
Tenereen pitäisi hommata kevääksi valmiiksi uudet renkaat. Eikös tämä Scorpion rally ole ihan tavallinen scorpion rally, vaikka kuvauksesta puuttuukin STR? Eikai mitään ei-STR:ää ole edes olemassa? Pirelli Rengas Scorpion Rally M/C 70R TL M+S Hopeinen | Motardinn

Nyt vaihtoehtoina olisivat uudet scorpparit yhteensä n. 300€ tai Mitas E07 Dakarit n. 250€. Kummat valitsisitte, tai joku yhdistelmä? Ajo noin 50/50 päällystetty / ei-päällystetty
 
Tenereen pitäisi hommata kevääksi valmiiksi uudet renkaat. Eikös tämä Scorpion rally ole ihan tavallinen scorpion rally, vaikka kuvauksesta puuttuukin STR? Eikai mitään ei-STR:ää ole edes olemassa?
Nyt vaihtoehtoina olisivat uudet scorpparit yhteensä n. 300€ tai Mitas E07 Dakarit n. 250€. Kummat valitsisitte, tai joku yhdistelmä? Ajo noin 50/50 päällystetty / ei-päällystetty
Tuo on Scorpion Rally ja semmoinen on olemassa. Se on karkeampi kuin Rally STR.

Itse otin vastaavassa tilanteessa Michelin Anakee Wild eteen ja Mitas E07+ taakse. Minusta E07 etusen kuvio ei ole ihan paras ja Wild takanen ei kestä niin hyvin joten näin päin kombo parempi.

Tässä näkee kuvion eroa

 
Tosta kuvasta nyt ei ihan saa selvää mutta ainakin uusimmassa str:ssä on sellaset pikku urat noissa nappuloissa pitkittäin ja poikittain, kuvan renkaasta ei tällästä nää.

Misukan anakee wildit on omassa kotarissa ja hyvin pitää soralla ja asfaltilla.
 
Tuo on Scorpion Rally ja semmoinen on olemassa. Se on karkeampi kuin Rally STR.

Itse otin vastaavassa tilanteessa Michelin Anakee Wild eteen ja Mitas E07+ taakse. Minusta E07 etusen kuvio ei ole ihan paras ja Wild takanen ei kestä niin hyvin joten näin päin kombo parempi.

Tässä näkee kuvion eroa

kiitos vastauksesta! Toi rallykin taitaa olla tieliikennesallittu, niin onko merkittävästi huonompi kuin str-malli? Netistä löytyi aika nihkeästi tietoa tosta normimallista. Vai olisko esim rally str eteen ja mitas e07+ dakar taakse hyvä yhdistelmä?

Netin perusteella myös 140/80 kokoinen takarengas menisi Tenereen, ja noi kumit on vielä vähän halvempia, ja ehkä vähän parempia offariajoon. Onko jotain huonoja puolia, jos vaihtaa tohon kokoon?
 
Viimeksi muokattu:
Nyt kun tätä koko threadia olen selaillut, niin aivan hirveä mopokuume iski. Ostohousut on pesty, silitetty, ja jalassa.
Vakavassa harkinnassa on Yamahan MT-09. Vuosimalli olisi 2014, 2015, tai 2016. Hinta tuommoisille on noin 8000€ - 10000€.
Mitä täytyy ja kannattaa ottaa huomioon, jos tuommoista mopoa lähtee ostamaan tähän aikaan vuodesta? Koeajo on pois laskuista, eli haluaisin mopon olevan keväällä ensimmäisen mopoiluilman tultua valmiina sotaan.
Huollot sun muut toki asianmukaisesti tehtynä, mutta onko jollain ensikäden kokemuksia ko. moposta?
 
Kovalta tuntuu käytettyjen mt-09 hinnat. Uuden saa muutaman tonnin lisäsijoituksella.
Jep, en nyt käytettyjen hintoja itse katsonut mutta uusi näytti olevan 14 000€ ja Khauron kertoi että 2014-2016-vuotiset olisivat 8000-10000€... Kyllä minäkin noilla hinnoilla ostaisin uuden, ihan ehdottomasti. 2016-vuotisetkin ovat kuitenkin jo 7 vuotta vanhoja ja uusi on aina uusi ja uuden ostaminen on jo kokemus itsessään sekin. Tietty kaikki on budjetista kiinni.
 
Nyt kun tätä koko threadia olen selaillut, niin aivan hirveä mopokuume iski. Ostohousut on pesty, silitetty, ja jalassa.
Vakavassa harkinnassa on Yamahan MT-09. Vuosimalli olisi 2014, 2015, tai 2016. Hinta tuommoisille on noin 8000€ - 10000€.
Mitä täytyy ja kannattaa ottaa huomioon, jos tuommoista mopoa lähtee ostamaan tähän aikaan vuodesta? Koeajo on pois laskuista, eli haluaisin mopon olevan keväällä ensimmäisen mopoiluilman tultua valmiina sotaan.
Huollot sun muut toki asianmukaisesti tehtynä, mutta onko jollain ensikäden kokemuksia ko. moposta?

En lähtis käytettyä ostaan ilman koeajoa, Jarrulevyt mutkalla sä et milliä kahta silmällä erota mutta kyllä tunnet kahvasta kun vauhtia yli 50. pyöränlaakerit abs.. kytkin.. vaihteet... iskareiden kunto jne... kun nakupyörä jolla nostaa kyllä kokematonkin keulaa jos uskaltaa kääntää kahvaa... Ostat liikkeestä ja meet puhiseen keväällä että miksi on x ja y pielessä kun piti olla valmis ajoon. yksityiseltä saat vaat vittuilua että jos uutta olisit halunnut nii hait pyörän väärästä paikkaa.
 
Jep, en nyt käytettyjen hintoja itse katsonut mutta uusi näytti olevan 14 000€ ja Khauron kertoi että 2014-2016-vuotiset olisivat 8000-10000€... Kyllä minäkin noilla hinnoilla ostaisin uuden, ihan ehdottomasti. 2016-vuotisetkin ovat kuitenkin jo 7 vuotta vanhoja ja uusi on aina uusi ja uuden ostaminen on jo kokemus itsessään sekin. Tietty kaikki on budjetista kiinni.
Näyttää itseasiassa saavan uutena liikkeestä alle 13000 euroonkin. Ehkä jotain "toimituskuluja" voi tulla päälle mutta eiköhän niistäkin selviä puhumalla.
Ei mielestäni mielekäs idea ostaa puoli vuosikymmentä vanhaa pari tonnia halvemmalla, uusi malli varmasti paranneltukin jne.
Ihan vaan ajatuksia herättämään tämä jos vaan mitenkään mahdollista saada kerättyä rahaa uuteenkin. Välillä näillä markkinoilla se uusi tuntuu yllättävän järkevältä vaihtoehdolta käytettyyn verrattuna.

Autoa tuskin ostan koskaan uutena... ellen sitten lotossa voita.
 
En lähtis käytettyä ostaan ilman koeajoa, Jarrulevyt mutkalla sä et milliä kahta silmällä erota mutta kyllä tunnet kahvasta kun vauhtia yli 50. pyöränlaakerit abs.. kytkin.. vaihteet... iskareiden kunto jne... kun nakupyörä jolla nostaa kyllä kokematonkin keulaa jos uskaltaa kääntää kahvaa... Ostat liikkeestä ja meet puhiseen keväällä että miksi on x ja y pielessä kun piti olla valmis ajoon. yksityiseltä saat vaat vittuilua että jos uutta olisit halunnut nii hait pyörän väärästä paikkaa.
Aissaatana, hyviä pointteja. Kiitos.
 
En lähtis käytettyä ostaan ilman koeajoa, Jarrulevyt mutkalla sä et milliä kahta silmällä erota mutta kyllä tunnet kahvasta kun vauhtia yli 50. pyöränlaakerit abs.. kytkin.. vaihteet... iskareiden kunto jne... kun nakupyörä jolla nostaa kyllä kokematonkin keulaa jos uskaltaa kääntää kahvaa... Ostat liikkeestä ja meet puhiseen keväällä että miksi on x ja y pielessä kun piti olla valmis ajoon. yksityiseltä saat vaat vittuilua että jos uutta olisit halunnut nii hait pyörän väärästä paikkaa.
Minä olen ostanut kolme moottoripyörää talvella koeajamatta niitä metriäkään. Ensimmäinen tosin oli tehdasuusi Honda VTR1000F vuonna 2002, joten siinä ei suurempaa riskiä. Olin ajanut kaverin samanlaista aika paljon joten tiesin mitä olin ostamassa. Toinen oli käytetty Hayabusa jolla oli ajettu alle 10tkm, ja siinäkään ei yllätyksiä tullut kun oli vain pari vuotta vanha ja pienellä kilsamäärällä. Sama pyörä edelleen tallissa, 13 vuotta ja 140tkm itse ajettua kilsaa myöhemmin. Busaakin olin kokeillut aiemmin joten siinäkään ei tullut yllätyksiä, ja monta busaa omistanut kaveri oli mukana asiantuntiajana. Viimeisen pyörän ostin tammikuussa 2022, vanha ja suhteellisen paljon ajettu Suzuki Savage 650 kakkospyöräksi busan kaveriksi. Tässäkin sama juttu, paljon sellaista vuokrapyöränä Kreetalla ajaneena tiesin mitä olin hankkimassa ja miksi. Hieman toki jännitti viime keväällä lähteä ensiajelulle kun sitä ei tosiaan voinut talvella koeajaa, mutta hyvin siinäkin sitten meni, ei suurempia ongelmia. Eli kyllä niitä pyöriä voi ostaa myös koeajamatta, mutta pitää vaan olla hieman tarkempi ja ottaa selvää hankinnoistaan etukäteen. Ja osaava/tietävä kaveri mukaan ei myöskään ole haitaksi jos itseä epäilyttää.
 
Jep, en nyt käytettyjen hintoja itse katsonut mutta uusi näytti olevan 14 000€ ja Khauron kertoi että 2014-2016-vuotiset olisivat 8000-10000€... Kyllä minäkin noilla hinnoilla ostaisin uuden, ihan ehdottomasti. 2016-vuotisetkin ovat kuitenkin jo 7 vuotta vanhoja ja uusi on aina uusi ja uuden ostaminen on jo kokemus itsessään sekin. Tietty kaikki on budjetista kiinni.
Mt-09 uusiutui 2021 ja sitä uudempi on myös vanhaa ajettavampi. Kumpaakaan en ole ajanut, mutta testaajat ovat maininneet.
 
Nyt kun tätä koko threadia olen selaillut, niin aivan hirveä mopokuume iski. Ostohousut on pesty, silitetty, ja jalassa.
Vakavassa harkinnassa on Yamahan MT-09. Vuosimalli olisi 2014, 2015, tai 2016. Hinta tuommoisille on noin 8000€ - 10000€.
Mitä täytyy ja kannattaa ottaa huomioon, jos tuommoista mopoa lähtee ostamaan tähän aikaan vuodesta? Koeajo on pois laskuista, eli haluaisin mopon olevan keväällä ensimmäisen mopoiluilman tultua valmiina sotaan.
Huollot sun muut toki asianmukaisesti tehtynä, mutta onko jollain ensikäden kokemuksia ko. moposta?

Olet päätymässä hyvään pyörään. Tosiaan MT 09, kuten myös 07 tapauksessa pyörät ovat uutena hinnoiteltu varsin reilusti. Tämä taisi tulla myös aiemmissa vastauksessa ilmi mutta, kovan suosion ja edellä mainitun syyn takia käytettyjen MT:n hinnat ovat mielestäni aivan liian korkeita.

Esim. tässä uusi alle 12 000 euroa : https://www.nettimoto.com/yamaha/mt-09/2526513 , nettimoton halvin MT 09 (9 vuotta vanha, maapallon ympäri ajettu maksaa tällä hetkellä 8000 euroa.
 
Kovilta näyttää hintojen korotukset. 900 GT Tracer 2022 noin 19000 ja 2023 22000.
Onko mallissa jotain muutoksia?
 
Jokos täällä odotellaan ajokelejä? Siinä omaa Tridenttiä viime kesältä. Uudet tangopääpeilit pitäisi hankkia sillä toisesta onnistuin katkaisemaan pultin. Ehdotuksia peileistä kuvan pyörään?
 

Liitteet

  • 2F6F011C-3457-4A40-96D4-5D7F7AB055CF.jpeg
    2F6F011C-3457-4A40-96D4-5D7F7AB055CF.jpeg
    519,8 KB · Luettu: 158
Kolme viikkoa sitten tuli haettua projekti, vm -70 jawa 350cc, sivuvaunuaihiokin tuli mukaan.
9310292107.jpg

Tänään tuli koeajo tehtyä. Paljon tehtävää vielä, mutta onpahan nyt kasassa, eikä palasina tallissa.
Sivuvaunu pitäis seuraavaksi sovittaa runkoon, pyörän kiinnikkeet on jo paikallaan. Sovituksen jälkeen sitten taas palasiksi ja maalailua.
20230302_141613.jpg

20230302_141635.jpg
 
Kukaan täällä käynyt teippauttamassa pyöräänsä? Tarkoitus olisi yhteen omaan pyörään (intruder) muokkailla uusi takalokari.. Ja koska maalihommat on hankala toteuttaa paskaisessa tallissa niin tuli mieleen tälläinen vaihtoehto. Jos jollain on kokemuksia tai suositella pajaa tre hki välistä niin otan mielellään neuvoja vastaan
 
Kukaan täällä käynyt teippauttamassa pyöräänsä? Tarkoitus olisi yhteen omaan pyörään (intruder) muokkailla uusi takalokari.. Ja koska maalihommat on hankala toteuttaa paskaisessa tallissa niin tuli mieleen tälläinen vaihtoehto. Jos jollain on kokemuksia tai suositella pajaa tre hki välistä niin otan mielellään neuvoja vastaan
Ensimmäisenä tulee meielee, että kuinka paljon on hintaeroa maalaukseen. Oletettavasti kummassakin pitää osat ottaa irti ja laittaa takaisin. Kummassakin osat pitää puhdistaa. Työmäärältään vaikuttavat samansuuntaisilta vaikkakin maalaus vaatii tilat ja enemmän pohjatöitä. Toisaalta tulos kestää paremmin.
 
En suosittele teippausta noin kuluvaan paikkaan. Alan liikkeissä maksat varmaankin saman teippauksesta mitä maalauksesta. Suosittelen kyllä Helsingin tattarisuolla semmoista maalaamoa kuin pro-paint oy. Pari vuotta sitten vein sinne oman mopon somisteita maalattavaksi kiiltävän mustiksi ja sovittiin etukäteen hinnaksi 150€. Noudettaessa toinen myyjä kyllä sanoi ettei olisi niin halvalla tehnyt niitä 9FB9E91E-ADE0-4EFC-9D56-7DC4599A9717.jpegEE3FAB11-582D-4DA5-B63B-1ACC595081CD.jpeg
 
En suosittele teippausta noin kuluvaan paikkaan. Alan liikkeissä maksat varmaankin saman teippauksesta mitä maalauksesta. Suosittelen kyllä Helsingin tattarisuolla semmoista maalaamoa kuin pro-paint oy. Pari vuotta sitten vein sinne oman mopon somisteita maalattavaksi kiiltävän mustiksi ja sovittiin etukäteen hinnaksi 150€. Noudettaessa toinen myyjä kyllä sanoi ettei olisi niin halvalla tehnyt niitä 9FB9E91E-ADE0-4EFC-9D56-7DC4599A9717.jpegEE3FAB11-582D-4DA5-B63B-1ACC595081CD.jpeg
Hieno pyörä ja parani vielä osien maalauksella. Paljonko on tullut ajeltua ja mitä oot tykänny?
 
Hieno pyörä ja parani vielä osien maalauksella. Paljonko on tullut ajeltua ja mitä oot tykänny?
Kiitti. Ostin tuon ensi pyöräksi -21 kesällä ja ajoa kerkesi tulla vaivaiset 5,5tkm. Pyörä on todella ketterä ja ajoin tuolla myös A kortin käsittelykokeen sekä inssin. Viime kesänä päivitin vielä putkiston jolla yritin saada innostusta lisää tuohon pyörään mutta isompaa jäi silti kaipailemaan niin kävin sitten viime viikolla vaihtamassa tuon indian scout bobberiin
 
Ois tälle kesälle tarkotus katsella ensimmäinen isompi pyörä. Kaksipyöräisistä kokemusta on lähinnä mopoajoilta, mutta silloin tuli kyllä kikkailtua aika reilusti ja muutenkin otettua mopoilusta irti se mitä otettavissa on. Tähtäimessä olisi nakupyörä, mutta mietityttää vähän mikä seuraavista olisi fiksuin hankinta.

3k€-luokasta löytyisi Kawan ER-6N mistä aika paljon löytyy kehuja, mutta kannattaisiko venyttää budjettia 5-6k€ hintaluokkaan, jolloin vaihtoehtoina olisi myös Z650, Z750, MT-07, Street Triple ja 690 Duke? Tuota isompia pyöriä tuskin kannattaa tällä taustalla katsoa?
 
3k€-luokasta löytyisi Kawan ER-6N mistä aika paljon löytyy kehuja, mutta kannattaisiko venyttää budjettia 5-6k€ hintaluokkaan, jolloin vaihtoehtoina olisi myös Z650, Z750, MT-07, Street Triple ja 690 Duke? Tuota isompia pyöriä tuskin kannattaa tällä taustalla katsoa?
Itsellä on ollut Kawan 750cc nakupyörä, josta ihan tykkäsin. Myös Speed Triple ja Speed Four on ollut ja jälkimmäinen oli parempi (isompi moottori). Ktm 690, 990 (2kpl) ja 1290. Noista 990 on vielä tallissa. Minusta 990 Super Duke on parempi kuin tuo 690 Duke.

Hondan 1000cc kyykky oli myös oikein luotettava ja hienon värinenkin (Repsol), mutta se ei tosiaan nakupyörä ole.

Mulla eka pyörä oli 112hv Kawasaki zx6-r. Vain 600cc. Jos vaan ajelee maltilla, niin kyllä 1000 kuutioinen voisi olla aivan hyvä? Tai sitten esim Kawan Z750.
 
Kannattaa venyttää budjettia sen verran että saat ABS jarrut. Ne vähentävät kuoleman ja kaatumisen riskiä oleellisesti. Mt-07 ja kilpailijansa ovat suosittuja ja hyviä ensimmäisiä isoja pyöriä. Street triplen lasken jo selvästi isommaksi pyöräksi yli 100hv tehollaan.
 
Kannattaa venyttää budjettia sen verran että saat ABS jarrut. Ne vähentävät kuoleman ja kaatumisen riskiä oleellisesti.

Mulla ei ole ollut koskaan ABS jarruja prätkässä, toki johtuu varmaan siitä että silloin kun aloitin prätkäilyn niin abs jarruja oli tyyliin bemarin ja hondan matkapyörissä niin sitä vähän niinku pakosta oppi ajamaan ja arvostamaan fysiikan lakeja, mutta suurin riski on ihan siinä oikeassa ranteessa ja vaikka pari kertaa olen yli satasen vauhdissa etusen lukinnut niin en silti halua omaan pyörääni ABS jarruja.

Totta toki että helpottaa ajamista kokemattomalle kuskille ja vähentää esim. sateella kaatumisen riskiä, mutta itselle arkiliikenteessä ei ole koskaan ollut läheltä piti tilanteita sen takia että olisin liukkaalla meinannut kaatua.

Ehkä tässäkin on se että kun en ole koskaan ajanut ABS jarrullista niin en oikein osaa edes kaivata niitä, tunnen pyöräni ja sen käytöksen niin hyvin että osaan olla pehmeä jarrujen kanssa esimerkiksi juuri sateella...
 
Mulla ei ole ollut koskaan ABS jarruja prätkässä, toki johtuu varmaan siitä että silloin kun aloitin prätkäilyn niin abs jarruja oli tyyliin bemarin ja hondan matkapyörissä niin sitä vähän niinku pakosta oppi ajamaan ja arvostamaan fysiikan lakeja, mutta suurin riski on ihan siinä oikeassa ranteessa ja vaikka pari kertaa olen yli satasen vauhdissa etusen lukinnut niin en silti halua omaan pyörääni ABS jarruja.

Totta toki että helpottaa ajamista kokemattomalle kuskille ja vähentää esim. sateella kaatumisen riskiä, mutta itselle arkiliikenteessä ei ole koskaan ollut läheltä piti tilanteita sen takia että olisin liukkaalla meinannut kaatua.

Ehkä tässäkin on se että kun en ole koskaan ajanut ABS jarrullista niin en oikein osaa edes kaivata niitä, tunnen pyöräni ja sen käytöksen niin hyvin että osaan olla pehmeä jarrujen kanssa esimerkiksi juuri sateella...
Varmaan juuri sade ja sitten jos on hiekkaa asfaltilla joissakin kohdissa. Eli lukea tietä, että tie olisi varmasti puhdas, eikä olisi rekiä tiessä.

Itse oon sitäkin miettinyt, että ensin hieman rauhallisemmin, kun renkaat on kylmät ja kun renkaissa alkaisi olla edes vähän lämpöä, niin jarrutus/kaarrenopeus voisi olla vähän voimakkaampi/nopeampi.

Ja että renkaat on puhtaat myös.

---
Ktm 690 Duken myyminen joskus hieman harmittaa, vaikka tehoja ei ole paljon, niin oli jotenkin hauska 1 sylinterinen pyörä. Tuossa ei vielä abs jarruja ollut.
 
Viimeksi muokattu:
3k€-luokasta löytyisi Kawan ER-6N mistä aika paljon löytyy kehuja, mutta kannattaisiko venyttää budjettia 5-6k€ hintaluokkaan

Muutama vuosi takaperin olin juuri tuossa tilanteessa ja kävinkin ER-6Nää kojottamassa. Ihan sinänsä ok-laitteelta vaikutti, mutta jokin ajoi kojottamaan vähän kalliimpia vaihtoehtoja. Kawan Z750 ja BMW F800R olivat vieressä ja pari muutakin laitetta tuli siinä parin viikon sisään testattua. ER taisi karsiutua listalta samantien kun Bemarilla lähti liikkeelle ja sehän lähti sitten loppuunsa matkaan parin päivän harkinnan jälkeen. Väitän että budjetin ylittyminen ei nyt kauhean paljoa jäänyt kaivelemaan.
 
Kiitoksia vastauksista. Ikävä on kyllä ettiä ABS-jarrullisia pyöriä nettimotosta. Ei oo tuo varusteiden listaus ihan samanlaista kuin nettiauton puolella.

Hoksasin, että olin ajatellut nuo pyöräluokat väärin. Taitaa olla enemmänkin näin:

ER-6N vs FZ-6N vs GSR-600 vs CB-600 F Hornet
Z750 vs MT-07 vs Street Triple vs GSR-750

Pitää kortin jälkeen vain käydä koeajolla ahkerasti. KTM putosi jo pois laskuista epäluotettavan maineensa takia, vaikka muuten on ihan pidetty pyörä.
 
VM. 2016 alkaen ABS-jarrut on kaikissa pyörissä, sillä tulivat pakolliseksi. Kawan pyöristä z650 on paljon lähempänä MT-07:aa kuin vanhempi 4-pyttyinen z750. Suzukilta löytyy sitten SV650. Näitä kaikkia yhdistää 2-pyttyinen rivimoottori suht pienessä nakupyörässä.
 
Ois tälle kesälle tarkotus katsella ensimmäinen isompi pyörä. Kaksipyöräisistä kokemusta on lähinnä mopoajoilta, mutta silloin tuli kyllä kikkailtua aika reilusti ja muutenkin otettua mopoilusta irti se mitä otettavissa on. Tähtäimessä olisi nakupyörä, mutta mietityttää vähän mikä seuraavista olisi fiksuin hankinta.

3k€-luokasta löytyisi Kawan ER-6N mistä aika paljon löytyy kehuja, mutta kannattaisiko venyttää budjettia 5-6k€ hintaluokkaan, jolloin vaihtoehtoina olisi myös Z650, Z750, MT-07, Street Triple ja 690 Duke? Tuota isompia pyöriä tuskin kannattaa tällä taustalla katsoa?
ER-6N en kyllä ostaisi. Varmasit hvä ja heppo pyörä ajaa (en siis itse ole kokeillut) mutta oma käsitys on että nuo tuppaavat hyvin nopeasti vaihtumaan seuraavalle omistajalle sillä kyseessä ei ilmeisesti ole kovinkaan kummoinen tehomylly - siis vaikkei nyt hurjastelisikaan tms. Eli ota suosiolla isompi, varmasti mukavampaa matkantekoa ja uskon että jos saat jonkin tarakkaharakan kyytiin niin senkin kanssa mukavampi kurvailla jos koneessa on vähän enemmän puhtia. :)
 
Suzukilta löytyy sitten SV650. Näitä kaikkia yhdistää 2-pyttyinen rivimoottori suht pienessä nakupyörässä.
Semmoinen hajahuomio tähän, että SV650:ssä on kylläkin 90 asteen V-twin (ja kokoluokassaan varsin hyvä sellainen). Ja jos joku miettii että onko SV, ER-6N tai muu saman kokoluokan pyörä "tarpeeksi nopea" ensimmäiseksi isoksi pyöräksi, niin kyllä ne usein monelle nopeahkoksi mielletylle autolle stripillä pärjää. Jos tällä nyt on merkitystä arjessa :).

Suzuki SV650 Drag Races | Challenge SV!

Joskus n. 20 vuotta sitten koeajoin kaverin SV650:stä ja kaveri minun silloista Honda VTR1000F:ää. Oli kiva kokemus, ja twini, vaikka VTR:ää pienempi olikin, niin oli luonteeltaan erinomainen. Ja pyörä oli huomattavasti kevyempi käsitellä kun vaikkapa minun nykyinen busa, joka ei ole höyhenenkevyt sitten millään (en ole muuten minäkään).
 
Noissa pienissä pyörissä korostuu "fiilis". Er-6n on sellainen autokoulupyörä ja oli aika tylsä ajettava. 690 duke taas oli hauska laitos. Toki alkupäässä oli hieman ongelmia moottorin kanssa. Erot eivät oikein näy paperilla.
 
ER-6N
Autokoulupyörä mainittu jo ylempänä. Itse ajoin kortin kyseisellä pyörällä ja eipä se suurempia fiiliksiä herättänyt. Toki valvovan silmän alla on hieman eri ajella, mutta silti.

FZ-6N
Kävin tätä koeajamassa, kun harkitsin ensimmäistä pyörää. Yllättävän kapea/pienen tuntuinen, mikä toisaalta näkyy sitten ketteryytenä. Moottori oli aika hengetön alakierroksilla. Olisin ehkä saattanut jopa ostaa, mutta ajamani yksilö oli melko rujossa kunnossa niin ostohalut karisi.

MT-07
Kaverilla on tämmöinen ja onhan se hauska peli. Moottorissa on vääntöä kivasti alhaalta asti, eikä ohjaamokaan tunnu niin pieneltä kuin joissain vastaavan kokoluokan pyörissä.

Koeajolla se oma pyörä löytyy. Itse päädyin lopulta hieman isomman kokoluokan pyörään (yamaha fz1), kun se tuntui sopivan omiin mittoihin paremmin.
 
Kiitoksia vastauksista. Ikävä on kyllä ettiä ABS-jarrullisia pyöriä nettimotosta. Ei oo tuo varusteiden listaus ihan samanlaista kuin nettiauton puolella.

Hoksasin, että olin ajatellut nuo pyöräluokat väärin. Taitaa olla enemmänkin näin:

ER-6N vs FZ-6N vs GSR-600 vs CB-600 F Hornet
Z750 vs MT-07 vs Street Triple vs GSR-750

Pitää kortin jälkeen vain käydä koeajolla ahkerasti. KTM putosi jo pois laskuista epäluotettavan maineensa takia, vaikka muuten on ihan pidetty pyörä.
Aikoinaan kun päädyin GSR 600:en kävin kokeilemassa FZ-6:tta ja se oli kyllä hengettömämpi alakierroksilla kuin Suzuki. Sen verran olen tykännyt GSR:stä että se on ollut 12 vuotta nyt. Aina välillä tehnyt mieli vaihtaa, mutta jotenkin on aina tuntunut siltä, että ei saa oikein rahoille vastinetta.
GSR:ssä on tosi joustava kone, vetää hyvin ihan alhaalta asti ja tehoakin löytyy, kun jaksaa kierrättää. Alusta nyt on budjetti-luokkaa, että ei mikään ihmeellinen, mutta on toiminut, kun keulaan laittoi hiukan jäykempää öljyä. Mitään vikoja ei ole ollut. Edellinen oli SV 650 S ja siinä alkoi ajoasento painamaan. Moottori siinäkin oli kyllä hyvä.
Pyörän hankintaa ohjaa niin paljon makuasiat, että ei muuta kuin kovasti koeajolle vaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 620
Viestejä
4 511 211
Jäsenet
74 443
Uusin jäsen
hupsistarallaa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom