Mopokuumetta

Vaihdoin polttimon lediin. Lähinnä esteettisistä syistä. En ajele koskaan edes oikeestaan hämärällä. En huomannut että häikisi sen enempää kuin halogeenikään, mutta jos vastaantulijat alkavat vilkuttelemaan niin vaihdetaan sitten takasin :D

IMG_20230420_103121.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Vaihdoin polttimon lediin. Lähinnä esteettisistä syistä. En ajele koskaan edes oikeestaan hämärällä. En huomannut että häikisi sen enempää kuin halogeenikään, mutta jos vastaantulijat alkavat vilkuttelemaan niin vaihdetaan sitten takasin :D
IMG_20230420_103121.jpg
Itse pitäydyn halogeenissa nimenomaan esteettisistä syistä vaikka mahdollisesti jollain muulla valonlähteellä saattaisi saada enemmän valotehoa ja pimeälläkin tulee ajettua. Omaan makuun ei vaan sovi tuollaiseen perinteiseen pyöreään umpioon ja muutenkin perinteisen näköiseen pyörään ledivalot. :D
Vaikka no, takavalo-jarruvalo-vilkku-yhdistelmät takana on kyllä ledinä jo tehtaalta mutta on sentään hyvin klassisesti muotoillut valot.
 
Itse pitäydyn halogeenissa nimenomaan esteettisistä syistä vaikka mahdollisesti jollain muulla valonlähteellä saattaisi saada enemmän valotehoa ja pimeälläkin tulee ajettua. Omaan makuun ei vaan sovi tuollaiseen perinteiseen pyöreään umpioon ja muutenkin perinteisen näköiseen pyörään ledivalot. :D
Vaikka no, takavalo-jarruvalo-vilkku-yhdistelmät takana on kyllä ledinä jo tehtaalta mutta on sentään hyvin klassisesti muotoillut valot.
Jees, ymmärrän täysin. Itsekään en laittais kaikkiin pyöriin, mutta omaan silmään sopii tähän nakuun hyvin. Noh, makuasia sanoi koira, kun muniaan nuoli :D
 
Suunnitelmissa tänä kesänä hommata kortti. Sisko vainaalta jäi tällainen er5 kuristettuna jonka meinasin ostaa itselleni. Seisonut tallissa noin 10 vuotta. Ikä riittää ajaa iso A samantien joten miten tuollainen on kuristettu? Olisiko tuollainen noin muuten hyvä ensipyörä?
 
Vaihdoin polttimon lediin. Lähinnä esteettisistä syistä. En ajele koskaan edes oikeestaan hämärällä. En huomannut että häikisi sen enempää kuin halogeenikään, mutta jos vastaantulijat alkavat vilkuttelemaan niin vaihdetaan sitten takasin :D
IMG_20230420_103121.jpg

Moottoripyörän valot nyt saattaa häikiä vaikka vakiot paikoillaan, suosittelen vaihtamaan kunnon ledivalo umpiot niin teho lisääntyy entisestään...

20220417_165038.jpg


Noita saa erikokoisina ja itsellä nyt 5v kestänyt, valot on kumminkin motoristin henkivakuutus...
 
Suunnitelmissa tänä kesänä hommata kortti. Sisko vainaalta jäi tällainen er5 kuristettuna jonka meinasin ostaa itselleni. Seisonut tallissa noin 10 vuotta. Ikä riittää ajaa iso A samantien joten miten tuollainen on kuristettu? Olisiko tuollainen noin muuten hyvä ensipyörä?
Erkki on ihan perushyvä pyörä aloittelijalle jos vain ajoasento sattuu kohdalleen, itselleni tuo oli liian ahdas kun kokeilin.

Toki jos 10 vuotta on jo seissyt niin kannattaa jo ihan suht kattavasti käydä kaasuttimet, renkaat, jarrut jne läpi. Omasta xjr:stä mureni kaasareiden sisuskalut jo parin vuoden seisomisen jälkeen mikä oli hieman yllättävää. Sisältä mm. pieniä jousia oli syöpynyt poikki, suuttimien irroitus aiheutti vain rungon murentumisen jne. Myös liukutapit jarruista oli mennyt niin pahasti jumiin ettei ehjänä saanut irti.
 
Suunnitelmissa tänä kesänä hommata kortti. Sisko vainaalta jäi tällainen er5 kuristettuna jonka meinasin ostaa itselleni. Seisonut tallissa noin 10 vuotta. Ikä riittää ajaa iso A samantien joten miten tuollainen on kuristettu? Olisiko tuollainen noin muuten hyvä ensipyörä?

Sanoisin että riippuu tosiaan minkä kokoinen olet.
Er5/gs500 on kyllä niin hutera laite kapeine renkaineen että viikset pois. Max 70km/h tommosella oikeasti viittii ajaa.
 
Sanoisin että riippuu tosiaan minkä kokoinen olet.
Er5/gs500 on kyllä niin hutera laite kapeine renkaineen että viikset pois. Max 70km/h tommosella oikeasti viittii ajaa.
No eipäs nyt liioitella. Autokoulussa ajoin A2 kortin ER5:lla ja kyllä sillä ihan mielellään ajeli, vaikkei mikään tykki ollutkaan.
 
Suunnitelmissa tänä kesänä hommata kortti. Sisko vainaalta jäi tällainen er5 kuristettuna jonka meinasin ostaa itselleni. Seisonut tallissa noin 10 vuotta. Ikä riittää ajaa iso A samantien joten miten tuollainen on kuristettu? Olisiko tuollainen noin muuten hyvä ensipyörä?
Kuristamistavaksi veikkaisin jotain ylimääräistä kanavaa pienentävää laippaa joko imu tai pakopuolella.
 
Vaihtelin 1100 Hypermotardiin öljyjä ja tän verta oli tavaraa magneetissa, sekä tuo yksi isompi pala. Pitääkö tässä olla jo huolissaan, en muista että muulloin olisi näin paljon ollut? Pyörä kumminkin itsellä ollut vuosia ja vasta 25tkm mittarissa. Palaset lienee vaihteiston kulumaa.

IMG_6921.jpeg
 
Suunnitelmissa tänä kesänä hommata kortti. Sisko vainaalta jäi tällainen er5 kuristettuna jonka meinasin ostaa itselleni. Seisonut tallissa noin 10 vuotta. Ikä riittää ajaa iso A samantien joten miten tuollainen on kuristettu? Olisiko tuollainen noin muuten hyvä ensipyörä?

Käsitykseni mukaan erittäin hyvä ensipyörä, mutta jos se on seisonut noin kauan niin veisin ihan kunnon huoltoon jossa katsovat kaikki läpi. Renkaat pitää myös vaihtaa samalla. Jos tuolla alkaa tuntua homma tylsältä niin vaihtaa sitten seuraavaan, mutta pelkästään lisätehon takia ei kannata ihan heti lähteä vaihtamaan.
 
Vaihtelin 1100 Hypermotardiin öljyjä ja tän verta oli tavaraa magneetissa, sekä tuo yksi isompi pala. Pitääkö tässä olla jo huolissaan, en muista että muulloin olisi näin paljon ollut? Pyörä kumminkin itsellä ollut vuosia ja vasta 25tkm mittarissa. Palaset lienee vaihteiston kulumaa.

IMG_6921.jpeg
Onhan tuosa tavaraa, toki itelläki ollu omassa ducatissa melkee saman verran joskus. Vaihteistostahan tuon täytyy olla. Ootko karkeasihtiä kahtonu miltä se näyttää?
 
Vaihtelin 1100 Hypermotardiin öljyjä ja tän verta oli tavaraa magneetissa, sekä tuo yksi isompi pala. Pitääkö tässä olla jo huolissaan, en muista että muulloin olisi näin paljon ollut? Pyörä kumminkin itsellä ollut vuosia ja vasta 25tkm mittarissa. Palaset lienee vaihteiston kulumaa.

IMG_6921.jpeg

RVS käsittely seuraavaksi.
 
Onhan tuosa tavaraa, toki itelläki ollu omassa ducatissa melkee saman verran joskus. Vaihteistostahan tuon täytyy olla. Ootko karkeasihtiä kahtonu miltä se näyttää?
Onhan tuota tavaraa aina jonkin verran ollut, muttei noin isoa palasta tullut. Eniten huolestuttaa tuo sivussa oleva palanen. Ei tullut karkeasihtiä nyt irrotettua, vaikka se mielessä oli. En edes muista koska se olisi irrotettu viimeksi, kun kilsat niin vähäiset vuodessa.
Pitäskö tuosta määrästä huolestua? Kaikki tuntui pelaavan kuten ennenkin.
RVS käsittely seuraavaksi.
Onko tuosta minkälaisia kokemuksia moottoripyörien osalta? Itselle ihan tuntematonta.

Ohessa vielä tuo palanen. Siinä erikoinen reuna.
 

Liitteet

  • IMG_6922.jpeg
    IMG_6922.jpeg
    145,8 KB · Luettu: 102
Viimeksi muokattu:
Onhan tuota tavaraa aina jonkin verran ollut, muttei noin isoa palasta tullut. Eniten huolestuttaa tuo sivussa oleva palanen. Ei tullut karkeasihtiä nyt irrotettua, vaikka se mielessä oli. En edes muista koska se olisi irrotettu viimeksi, kun kilsat niin vähäiset vuodessa.
Pitäskö tuosta määrästä huolestua? Kaikki tuntui pelaavan kuten ennenkin.

Onko tuosta minkälaisia kokemuksia moottoripyörien osalta? Itselle ihan tuntematonta.

Ohessa vielä tuo palanen. Siinä erikoinen reuna.

Olisiko hammaspeikko, eli jostain rattaasta lähtenyt hampaan palanen irti.

Jos ei pidä mitään erikoista ääntä niin vaihtoehtoja on kolme, myy pois, aja kunnes hajoaa, tai avaa ja korjaa...
 
https://www.nettimoto.com/yamaha/yzf-r/2926404 kait sen möisi 1000e latviaan. Ei koko kesää jaksa roikuttaa myynnissä ja satanen sinne tänne. Lähtee tonnillla suomeenki jos hakemaan tulee. Ajettu 200km tälle kesälle ja kaikki toimii. Öljyt/suodatin ja uuden akun vaihoin 18.4.23.

Kova peli ja tonnilla varmasti hintansa väärti
 
Mikäköhän rele naksuu sarjatulta startatessa Kawa r900 -97 oikealla puolella kuvan paikassa?

Eli pyörä ei starttaa käyntiin vaan kuuluu releen nopea naksunta. Pyörä lähtee käyntiin jos samaan aikaan painaa käynnistys vipua ja oikosulkee startti solenoidin penkin alta.
Pensapumpun rele on myös penkin alla näissä vanhoissa ninjoissa, joten mikäs muu rele sijaitsee tuolla oikealla tankin alla?
 

Liitteet

  • Kawa r900.JPG
    Kawa r900.JPG
    249,4 KB · Luettu: 53
Kävin vesisateessa sotkemassa "uuden" vanhan pyörän. Tuossa siis vielä melko puhtaana.

Hd:ssä ilmeisesti 883 moottoria saa paranneltua/viritettyä vaihtamalla 1200 mallin sylinterit ja männät? Itse en ole vielä tarkemmin perehtynyt siihen.

40km matka sujui oikein hyvin, paitsi että sää oli tosiaan kylmä ja sateinen.

Minusta ihan tyylikäs pyörä, vaikka alkuun vähän vierastinkin ulkonäköä.
Screenshot_2023-04-23-18-41-06-351_com.miui.gallery.jpg
 
Kävin vesisateessa sotkemassa "uuden" vanhan pyörän. Tuossa siis vielä melko puhtaana.

Hd:ssä ilmeisesti 883 moottoria saa paranneltua/viritettyä vaihtamalla 1200 mallin sylinterit ja männät? Itse en ole vielä tarkemmin perehtynyt siihen.

40km matka sujui oikein hyvin, paitsi että sää oli tosiaan kylmä ja sateinen.

Minusta ihan tyylikäs pyörä, vaikka alkuun vähän vierastinkin ulkonäköä.
Screenshot_2023-04-23-18-41-06-351_com.miui.gallery.jpg
Sylinterien vaihtamisesta en tiedä, mutta yhden 883 sylinterit porautin isompaan kokoon. Meni hyvin, mutta porari varoitteli että sylinteriholkit joskus hd;ssa ovat kovastikkin vinossa ja saattavat mennä puhki
 
Kävin vesisateessa sotkemassa "uuden" vanhan pyörän. Tuossa siis vielä melko puhtaana.

Hd:ssä ilmeisesti 883 moottoria saa paranneltua/viritettyä vaihtamalla 1200 mallin sylinterit ja männät? Itse en ole vielä tarkemmin perehtynyt siihen.

40km matka sujui oikein hyvin, paitsi että sää oli tosiaan kylmä ja sateinen.

Minusta ihan tyylikäs pyörä, vaikka alkuun vähän vierastinkin ulkonäköä.
Screenshot_2023-04-23-18-41-06-351_com.miui.gallery.jpg
Joo onhan noihin aika monasti tehty 883:sta 1200. Onhan se heti riskimpi vehje.
 
Otinpa muuten myös Hayabusan ulos viime viikonloppuna. Tämä on kolmastoista vuosi kun tuolla ajelen, mittarissa nyt noin 147.000 kilsaa (oli 9995km kun sen ostin tammikuussa 2010). Vuodet kyllä näkyvät jo, katteissa naarmuja ja kulumaa siellätäällä varmaan neljännet pyörien laakerit menossa ja 9000 jarrupalaa vaihdettu (varsinkin edessä). Satunnaisia sähkövikoja ajoittain yms. pientä säätöä. Mutta moottori on edelleen täydessä iskussa ja venttiilejä ei ole tarvinnut vieläkään säätää kertaakaan, ovat aina spekseissä kun tarkistetaan. Ja kontrasti on melko valtava kun menee tuon sarviin 650 Savagesta, se ensiajon kiihtyvyys esim. motarin rampissa ei koskaan lakkaa hämmästyttämästä. Vaikka siihen potkuun tottuu kyllä aina kauden loppupäässä, jolloin alkaa kaikenlaiset haaveet vaikkapa turbottamisesta taas nostaa päätään. Toistaiseksi olen pärjännyt ilmankin, tässä on vain kevyt ecueditor-viritys (mm. kaikki rajoittimet poistettu), japanin Yoshimuran "tehoputket" ja vapaammin virtaava ilmansuodatin yms pientä. Jos voittaisin lotossa niin ostaisin gen-3 busan (kaverilla on jo sellainen), periaatteessa sama pyörä kun tämä minun 2008 gen-2, mutta miljoona megabittiä enemmän elektroniikkaa. Minun pyörässä ei ole edes ABS-jarruja :). Ehkä sit joskus. Ja jos joku ihmettelee tuota pervon näköistä plugia tankin päällä niin se on ram-mount kiinnitys kameratelineessä.

hayabusa.jpg
 
Vaihtelin 1100 Hypermotardiin öljyjä ja tän verta oli tavaraa magneetissa, sekä tuo yksi isompi pala. Pitääkö tässä olla jo huolissaan, en muista että muulloin olisi näin paljon ollut? Pyörä kumminkin itsellä ollut vuosia ja vasta 25tkm mittarissa. Palaset lienee vaihteiston kulumaa.

IMG_6921.jpeg
Leikkaa se suodatinkin auki, jos on vielä tallella. Todennäköisesti sielläkin on pientä mujua. Itse ottaisin koneen auki viimeistään syksyllä, itsestään tai millään käsittelyillä tuo ei korjaannu.
 
@McBlade mulla toisena pyöränä Honda XX Super Blackbird , eli vähäsen kesympi. Alkuperäisten putkien tilalle vaihdettu yksi Yoshimura ja PowerCommander III .

Vanha pyörä toki, mutta minusta huippu hyvässä kunnossa on (vielä) pysynyt.
IMG_20230425_172725.jpg
 
@McBlade mulla toisena pyöränä Honda XX Super Blackbird , eli vähäsen kesympi. Alkuperäisten putkien tilalle vaihdettu yksi Yoshimura ja PowerCommander III .

Vanha pyörä toki, mutta minusta huippu hyvässä kunnossa on (vielä) pysynyt.
Hyvinkin tuttu pyörä, minulla oli sellainen 4 vuoden ajan ennen busaa. Ajelin sillä(kin) pitkää matkaa, mm yhdeltä istumalta H:gistä Karigasniemen kautta Nordkappiin. Ei tullut ihan rautapersettä (1000 mailia vuorokaudessa), mutta en virallista sellaista ollutkaan ajamassa. Oli monessa suhteessa busaa hienostuneempi ja viimeistellympi pyörä. Mielestäni esim ajovalot, jarrut, äänimerkki ja varsinkin moottorin käynti oli laadukkaamman tuntuisia. Mutta se viimeinen potku, se ehkä puuttui, vaikkei XX:ää voi vähimmässäkään määrin pitää laiskana. Valitettavasti vaan Blackbirdin seuraaja, VFR1200 oli sellainen pettymys että siirryin Suzukiin.
 
Suunnitelmissa tänä kesänä hommata kortti. Sisko vainaalta jäi tällainen er5 kuristettuna jonka meinasin ostaa itselleni. Seisonut tallissa noin 10 vuotta. Ikä riittää ajaa iso A samantien joten miten tuollainen on kuristettu? Olisiko tuollainen noin muuten hyvä ensipyörä?
Kuten muutkin ovat todenneet, ER-5 on mitä mainioin ensipyörä. Se on naku, eli *kun* sen kaataa vaikka parkkipaikalla niin ei ole katteita hajoamassa. Se on simppeliä perustekniikkaa jota on helppo korjailla itse eivätkä varaosat maksa maltaita. Kauan seissyttä pyörää kuitenkin huoltaisin pitkän kaavan kautta ennen ajoon ottamista. Kaasarit ainakin saattaisivat vaatia ultraäänipesuria yms.

Ja kannattaa myös pitää mielessä että kuristamaton ER-5 kiihtyy sen perinteisen tuikitärkeän 0-100 alle kuudessa sekunnissa (ainakin satunnaisten youtubepätkien mukaan), joten ei se nyt erityisen hidas ole jos vaikkapa perusautoa pitää mittapuuna. Joskus vuosituhannen alussa minulla oli ER-5 lainassa päivän kun oma silloinen VTR1000F oli huollossa. Aluksi tuntui että eihän tämä liiku mihinkään, kunnes hoksasin että sitä pitää ajaa kuin 2-tahtista, silleen että kierrokset ei laske alle 6000 kertaakaan. Jopas muuttui ajofiilis, ja oli vaikka kuinka kivaa. Kun vielä kuivapaino on jotain 180kg luokkaa niin mutkiinkin pystyi vetämään aika kovaa, eikä haitannut että renkaat ei ollu jotain 190 leveitä racingnakkeja :). Suosittelen!
 
Leikkaa se suodatinkin auki, jos on vielä tallella. Todennäköisesti sielläkin on pientä mujua. Itse ottaisin koneen auki viimeistään syksyllä, itsestään tai millään käsittelyillä tuo ei korjaannu.
On suodatin tallella ja voisihan sen katsoa mitä sisällä. Varmaan ajelen tämän kesän ja avaan syksyllä. Kilsoja kun tuleen noin tuhat kauteen :D
 
"Tuunasin" vähän mopoa, kun otin siitä etulokasuojan pois. Ilmeisesti lokasuoja ei ole pakollinen varuste (onko muilla tietoa)?

Jäin myös ekaa kertaa välille, kun bensahana oli unohtunut kiinni :) Täytyy muistaa seuraavalla kerralla sitten paremmin. Ajoasentoa myös hieman säädin paremmin omalle (175) pituudelle sopivammaksi.

IMG_20230426_181835.jpg


Täytyy tutustua myös, josko löytyisi etujarrulle jotain jolla sen saisi tehokkaammaksi. Toki ennakoida täytyy muutenkin hyvin, mutta voimalla täytyy tuota etujarrua puristaa. Kevyellä puristuksella jarruvoima on omasta mielestä hyvin surkea. Täytyy myös opetella takajarrun käyttö, eli jarruttaa molemmilla. Takajarru on tehokas, eli jarrut ei ole oikein balanssissa.


Alumiinisia osia voisi jollain "kiillottaa" myös, mutta sitä kyllä mietin, että olisiko siinä hommassa kumminkaan mitään järkeä? Eli liian työlästä hommaa?
 
"Tuunasin" vähän mopoa, kun otin siitä etulokasuojan pois. Ilmeisesti lokasuoja ei ole pakollinen varuste (onko muilla tietoa)?

Jäin myös ekaa kertaa välille, kun bensahana oli unohtunut kiinni :) Täytyy muistaa seuraavalla kerralla sitten paremmin. Ajoasentoa myös hieman säädin paremmin omalle (175) pituudelle sopivammaksi.

Täytyy tutustua myös, josko löytyisi etujarrulle jotain jolla sen saisi tehokkaammaksi. Toki ennakoida täytyy muutenkin hyvin, mutta voimalla täytyy tuota etujarrua puristaa. Kevyellä puristuksella jarruvoima on omasta mielestä hyvin surkea. Täytyy myös opetella takajarrun käyttö, eli jarruttaa molemmilla. Takajarru on tehokas, eli jarrut ei ole oikein balanssissa.

Alumiinisia osia voisi jollain "kiillottaa" myös, mutta sitä kyllä mietin, että olisiko siinä hommassa kumminkaan mitään järkeä? Eli liian työlästä hommaa?
On kyllä tyylipuhdas laite, tykkään! Itsekin on mietinnässä tuunata Savagesta hieman tuollainen bobber-tyylinen papatin, vaikka käytännöllisyys ehkä hieman kärsisikin.

Kuvasta en ihan nähnyt menikö etujarruun teräspunottu letku, se nyt on ainakin suht' perinteinen ja halvahko tapa parantaa etujarrun tuntumaa (mutta ei välttämättä sen tehoa). Jarrupalojakin vaihtelemalla (tavalliset vs. sintteri jne.) voi saada jotain muutoksia aikaiseksi, mutta kun jarrusatula näytti olevan yksimäntäinen niin kovin kummoista parannusta ei välttämättä edellämainituilla kikkailemalla saa. Pitänee shoppailla kokonaan uutta etujarrusettiä, onneksi Harrikoiden varaosa- ja tarvikemarkkinoilta ei valinnanvara ihan hetkessä lopu :).
 
"Tuunasin" vähän mopoa, kun otin siitä etulokasuojan pois. Ilmeisesti lokasuoja ei ole pakollinen varuste (onko muilla tietoa)?

Jäin myös ekaa kertaa välille, kun bensahana oli unohtunut kiinni :) Täytyy muistaa seuraavalla kerralla sitten paremmin. Ajoasentoa myös hieman säädin paremmin omalle (175) pituudelle sopivammaksi.

IMG_20230426_181835.jpg


Täytyy tutustua myös, josko löytyisi etujarrulle jotain jolla sen saisi tehokkaammaksi. Toki ennakoida täytyy muutenkin hyvin, mutta voimalla täytyy tuota etujarrua puristaa. Kevyellä puristuksella jarruvoima on omasta mielestä hyvin surkea. Täytyy myös opetella takajarrun käyttö, eli jarruttaa molemmilla. Takajarru on tehokas, eli jarrut ei ole oikein balanssissa.


Alumiinisia osia voisi jollain "kiillottaa" myös, mutta sitä kyllä mietin, että olisiko siinä hommassa kumminkaan mitään järkeä? Eli liian työlästä hommaa?
Et taida sitten sateella enää ajella :D Alumiini taitaa hapettua todella nopeasti kiillotuksen jälkeen joten ilo taitaa olla melko lyhyt. Lisäksi se todellakin on aika työlästä.
 
Mopokuumetta sen verran, että olen ajatellut ajaa ison A:n. Itsellä ei ole mitään kaksipyöräistä korttia ollut. Kokemusta kuitenkin löytyy mankeilla ajamisesta/vähän krossia. Pysyn siis pystyssä omasta mielestäni hyvin kokemukseeni nähden.

Helsingin seudulla (mielummin keskusta) olisi tarkoitus hankkia kortti. Katselin tuolta netistä niin hinnat heittelivät tosi paljon. Jossain saa 400e pintaan ja toisessa 600e. Yleensä kalliimmissa oli muutama extra ajotunti. Mistä löytäisi halvimmalla?

Riittääköhän tuo 5 ajotuntia? Onko tuo muuten miten nopea hankkia. Riippuuko ihan siitä miten nopeasti saa ajotunnit ajettua?
 
5 tuntia riittää korttiin mutta ajamisen joudut opettelemaan sen jälkeen itse :rofl:. Suosittelen ratapäiviä ja motorg ry:n ajotaito 2 koulutusta.

Korttihan on nopeasti hoidettu kun saat ajotunnit sovittua. Teet teoriakokeen katsastusasemalla ja sovit ajokokeen.
 
Mopokuumetta sen verran, että olen ajatellut ajaa ison A:n. Itsellä ei ole mitään kaksipyöräistä korttia ollut. Kokemusta kuitenkin löytyy mankeilla ajamisesta/vähän krossia. Pysyn siis pystyssä omasta mielestäni hyvin kokemukseeni nähden.

Helsingin seudulla (mielummin keskusta) olisi tarkoitus hankkia kortti. Katselin tuolta netistä niin hinnat heittelivät tosi paljon. Jossain saa 400e pintaan ja toisessa 600e. Yleensä kalliimmissa oli muutama extra ajotunti. Mistä löytäisi halvimmalla?

Riittääköhän tuo 5 ajotuntia? Onko tuo muuten miten nopea hankkia. Riippuuko ihan siitä miten nopeasti saa ajotunnit ajettua?

Itse alotin A-kortin Tampereella tänä keväänä halvimmalla viiden tunnin paketilla (379€). Ajokokemus kuulostaa aika samalta, eli reippaat 10v sitten kaksipyöräisellä ja se oli just jotain Mankilla keulimista pari vuotta. Viime torstaina oli eka ajotunti ja tän viikon perjantaina inssi. Teoriakokeeseen pääsi suorilta ilman mitään tunteja, eli näkisin että kortin voi suorittaa noin kahteen viikkoon helposti. Temppurata meni jo ekan tunnin lopussa aika sulavasti, mutta saa nyt nähdä miten menee perjantaina :D

Eli jos on pientäkään bensalenkkarin vikaa, niin kyllä tuo 5h on aivan tehtävissä.
 
Jess kiitoksia vastauksista. Pitää katsoa joku sopiva slotti, että saisi kaikki putkeen. Ja niin se kuulemma menee, että oikeasti sitä opetellaan vasta itse ajamalla :D Toisaalta sama se oli autossakin.
 
Epäilen, että ajoharjoitteluun löytyy mestoja Helsingin keskustasta. Autokoulu kyllä, mutta ajoharjottelua varten saa lähteä kauemmaksi, että löytyy vapaata asfalttikenttää. Ajokoe Malmilla tai Herttoniemessä.
 
Riippuu paljon koulusta missä käy. Itsellä oli myös tilanne, että reilu 10v sitten olin ajellut pv:llä viimeksi kun menin ajamaan A:ta. Yksi ajotunti kentällä jossa harjoteltiin inssin käsittelyasiat ja sitten pieni lenkki kaupungissa. Toinen kerta inssipäivänä jolloin nopea treeni käsittelykokeatta varten ja ajo katsastusasemalle hakemaan setä mukaan (tuli kouluttajan auton kyydissä)

Eli oli täysin omasta halusta kiinni paljonko halusi ajaa ennen inssiä.
 
Lievästi näihin kulkupeleihon liittyen. Pyörä poistettu liikennekäytöstä, voiko pyörän ottaa vain päiväksi takaisin liikenteesen ?
Olis tarkoitus ajaa pyörä toiselle paikkakunnalle säilytykseen. Ei kai tälle mitään estettä ole ? Onko mitään hajua paljonko päivän vakuutukset on vai onko jokin pienin "laskutusyksikkö" olemassa? Suuruusluokka ?
 
Lievästi näihin kulkupeleihon liittyen. Pyörä poistettu liikennekäytöstä, voiko pyörän ottaa vain päiväksi takaisin liikenteesen ?
Olis tarkoitus ajaa pyörä toiselle paikkakunnalle säilytykseen. Ei kai tälle mitään estettä ole ? Onko mitään hajua paljonko päivän vakuutukset on vai onko jokin pienin "laskutusyksikkö" olemassa? Suuruusluokka ?
Kyllä voi ottaa päiväksi liikenteeseen.

IF:
"Liikennevakuutuksen minimimaksu on 25 euroa."

Tuo sitten vaihtelee vähän riippuen vakuutusyhtiöstä.
 
Riittääköhän tuo 5 ajotuntia? Onko tuo muuten miten nopea hankkia. Riippuuko ihan siitä miten nopeasti saa ajotunnit ajettua?

Jos omaat jo ajokortin, niin todennäköisesti verkkoteoriakurssilla pääset vähemmällä, sekä nuo varsinaiset opetustunnit menevät melko puhtaasti käsittelykokeen treenaamiseen. Kirjalliset pitää muistaakseni suorittaa, ennenkuin menet varsinaisesti treenaamaan ajamista. Kun se käsittelyrata sujuu, niin varaat ajan käsittelykokeeseen ja sen hyväksytysti läpäistyäsi käväiset katsastuskonttorilla hakemassa väliaikaisen luvan ajamiseen. Maksaa noin 30€. Jos oma prätkä jo löytyy tuossa vaiheessa, niin kauhukolmio perään ja kovaa ajoa jopa muutaman kuukauden, kunnes käväiset lopulta inssin ajamassa ja saat varsinaisen kortin. Inssin saa ajaa omalla pyörällä, kunhan se sopii kyseisen kortin spekseihin (teho, minimipaino jne.)
 
Jos omaat jo ajokortin, niin todennäköisesti verkkoteoriakurssilla pääset vähemmällä, sekä nuo varsinaiset opetustunnit menevät melko puhtaasti käsittelykokeen treenaamiseen. Kun se sujuu, niin käsittelykokeeseen ja sen hyväksytysti läpäistyäsi käväiset katsastuskonttorilla hakemassa väliaikaisen luvan ajamiseen. Maksaa noin 30€. Jos oma prätkä jo löytyy tuossa vaiheessa, niin kauhukolmio perään ja kovaa ajoa jopa muutaman kuukauden, kunnes käväiset lopulta inssin ajamassa ja saat varsinsisen kortin.

Pakollisia teoriatunteja ei ole yhtään, jos on jo ajokortti ennestään. Enkä nyt ihan ymmärrä miksi kukaan haluaisi jollain kolmiolla ajella hyväksytyn käsittelykokeen jälkeen? Käsittelykokeessä ne mahdolliset hylyt tulee, itse inssi on ajokortilliselle vain muodollinen kruisailu kaupungilla käsittelyn perään ja sen suorittamista nyt on ihan turha lykätä.
 
Pakollisia teoriatunteja ei ole yhtään, jos on jo ajokortti ennestään. Enkä nyt ihan ymmärrä miksi kukaan haluaisi jollain kolmiolla ajella hyväksytyn käsittelykokeen jälkeen? Käsittelykokeessä ne mahdolliset hylyt tulee, itse inssi on ajokortilliselle vain muodollinen kruisailu kaupungilla käsittelyn perään ja sen suorittamista nyt on ihan turha lykätä.

Ei varmaan kukaan halua ajaa kolmio perseessä, mutta käsittääkseni käsittelykokeen jälkeen haet väliaikaisen ajoluvan ennen inssiä ja sen kanssa pitää tuo kolmio olla perseessä. Eri asia tietenkin käyttääkö sitä.
 
Ei varmaan kukaan halua ajaa kolmio perseessä, mutta käsittääkseni käsittelykokeen jälkeen haet väliaikaisen ajoluvan ennen inssiä ja sen kanssa pitää tuo kolmio olla perseessä. Eri asia tietenkin käyttääkö sitä.

Normaali käytäntö on kyllä ajaa käsittelykoe ja inssi samalla kertaa, niin ei siinä mitään kolmioita tarvita missään kohtaa.
 
Joku buki tullut IF:lle kun en saa tehtyä vakuutusta tuolle hd:lle. Aiemmin kyllä sain vakuutuksen hinnat näkyviin, mutta en ottanut vakuutusta.

Täytyy siis varmaan soitella IF:lle ja kysyä mikä vikana. Tai sitte ottaa tuo OP/Pohjola, joka olisi sekin vain 131€ vuosi.

IMG_20230426_204656.jpg


Honda xx 1100 pyörälle IF kyllä laskee hinnaksi 27€/kk, eli sen pyörän kohdalla toimii aivan normaalisti.
 
Juu käsittelykoe ja inssi vaan peräjälkeen eikä mitään kolmiopelleilyä. Hylsy tulee siinä kahdeksikkoa jurnuttaessa eikä kadulla.
 
Normaali käytäntö on kyllä ajaa käsittelykoe ja inssi samalla kertaa, niin ei siinä mitään kolmioita tarvita missään kohtaa.

Liekö sitten ruuhkaa ollut pk-seudulla. Ajelin kortin tossa muutama kesä sitten ja sillon sain n. kuukauden päähän vasta inssi ajan joten ei se ihan niin yksiselitteistä ole.
 
Olisiko hammaspeikko, eli jostain rattaasta lähtenyt hampaan palanen irti.

Jos ei pidä mitään erikoista ääntä niin vaihtoehtoja on kolme, myy pois, aja kunnes hajoaa, tai avaa ja korjaa...
Hampaan nurkkahan tuo. On niin pieni siru, että tuskin sen suurempi katastrofi.
 
Normaali käytäntö on kyllä ajaa käsittelykoe ja inssi samalla kertaa, niin ei siinä mitään kolmioita tarvita missään kohtaa.

Ei niitä aikoja vaan ole automaattisesti aina samalle päivälle. Omalla paikkakunnalla jouduin odottamaan noin kuukauden.
 
"Tuunasin" vähän mopoa, kun otin siitä etulokasuojan pois. Ilmeisesti lokasuoja ei ole pakollinen varuste (onko muilla tietoa)?

Jäin myös ekaa kertaa välille, kun bensahana oli unohtunut kiinni :) Täytyy muistaa seuraavalla kerralla sitten paremmin. Ajoasentoa myös hieman säädin paremmin omalle (175) pituudelle sopivammaksi.

IMG_20230426_181835.jpg


Täytyy tutustua myös, josko löytyisi etujarrulle jotain jolla sen saisi tehokkaammaksi. Toki ennakoida täytyy muutenkin hyvin, mutta voimalla täytyy tuota etujarrua puristaa. Kevyellä puristuksella jarruvoima on omasta mielestä hyvin surkea. Täytyy myös opetella takajarrun käyttö, eli jarruttaa molemmilla. Takajarru on tehokas, eli jarrut ei ole oikein balanssissa.


Alumiinisia osia voisi jollain "kiillottaa" myös, mutta sitä kyllä mietin, että olisiko siinä hommassa kumminkaan mitään järkeä? Eli liian työlästä hommaa?
Kuvasta ei näe, mutta kunnon palat ja kelluva levy varsinkin autaa pysähtymiseen.

Toki HD kun on niin paras olisi vaihtaa kahvasta satulaan ja levyä isommaksi niin varmasti alkaa pysähtymään. Pelkkä pyörän paino asettaa vakiojarrut koville...
 
IMG_20230426_181835.jpg


Täytyy tutustua myös, josko löytyisi etujarrulle jotain jolla sen saisi tehokkaammaksi. Toki ennakoida täytyy muutenkin hyvin, mutta voimalla täytyy tuota etujarrua puristaa. Kevyellä puristuksella jarruvoima on omasta mielestä hyvin surkea. Täytyy myös opetella takajarrun käyttö, eli jarruttaa molemmilla. Takajarru on tehokas, eli jarrut ei ole oikein balanssissa.
Näyttäisi tuon etujarrun kanssa oelvan sama homma kuin esim 1400 Intruderissa jollainen itsellä on. Eli tuo etujarru vaan on liian voimaton pysäyttämään tehokkaasti kun on ykspuoleinen levy ja kuvasta arvuuttaen "2-mäntäinen" tuo itse jarru. Se miten Intikoissa noita on parannettu on se että tuo etujarru vaihdetaan suorilta nelimäntäiseen niin muutos on todella selvä. Palojen tai levyn vaihtaminen ei juuri auta kun jarrussa vaan ei ole tarpeeksi voimaa tuollaisenaan.

Hyvä esimerkki omalla kohdalla kun aiempi pyörä oli Gixxeri jossa tuplalevyt ja 2x 4-mäntää etujarruilla. Se pysähtyi. Intikka ei. :D
 
Perinteinen HD nyt ei ole mitenkään tunnettu hyvistä jarruista. Googlettelee mistä löytyisi mahdollisimman pehmeät palat. Tuplalevyt on jo iso possakka.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 607
Viestejä
4 510 708
Jäsenet
74 443
Uusin jäsen
late1981

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom