Moottorin ohjelmointi

Liittynyt
03.06.2022
Viestejä
724
Mutta koska aiheena on ohjelmointi, oletteko huomanneet turbodieseleissä kulutuksen laskeneen?

Jotenkin tuntuu nurinkuriselta, että kulutus laskee jos teho lisääntyy, koska eikö teho saada aikaan syöttöä lisäämällä? Esim. racechip maalailee 15% kulutuksen laskua ja samoja lukemia myös ohjelmointeja tekevät paikat. Jos vaikka pa-kulutus laskee 10% niin ohjelmointihan on kannattava investointi.
Ei kulutuksen lasku ole välttämättä nurinkurista. Valtaosa ajosta on kumminkin osakuormalla, jolloin lisäteholla ei ole merkitystä. Ohjelmoinnissa voidaan muuttaa ruiskutuksen ajoitusta niin, että se on optimaalinen hyötysuhteen kannalta eikä tarvitse miettiä päästönormien täyttymistä, käyntiääntä tai koneen kestävyyttä.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 533
Ei kulutuksen lasku ole välttämättä nurinkurista. Valtaosa ajosta on kumminkin osakuormalla, jolloin lisäteholla ei ole merkitystä. Ohjelmoinnissa voidaan muuttaa ruiskutuksen ajoitusta niin, että se on optimaalinen hyötysuhteen kannalta eikä tarvitse miettiä päästönormien täyttymistä, käyntiääntä tai koneen kestävyyttä.
Plus lisävääntö ei vaadi jatkuvaa koneen kierrätystä. Olen ylipäänsä huomannut että mitä parempi tehopainosuhde itsellä on autossa, sen pienempi kulutus. Jotenkin se lisäteho rauhoittaa tiettyjä tilanteita. Tiedät ettei tarvitse polkea että ehdit johonkin rakoon, tiedät että teho riittää ohitukseen puolikaasulla vs täydellä jne. Omissa on myös olleet kaikissa saastelaitteet täysin orkkikset aka ei ole niitä edes pudotettu pelistä. Ollut DPF dieseliä, DPF bensaa, korkean litratehon omaavaa bensaa ja "laiskaa" dieseliä yms.
 
Liittynyt
28.02.2020
Viestejä
260
Plus lisävääntö ei vaadi jatkuvaa koneen kierrätystä. Olen ylipäänsä huomannut että mitä parempi tehopainosuhde itsellä on autossa, sen pienempi kulutus. Jotenkin se lisäteho rauhoittaa tiettyjä tilanteita. Tiedät ettei tarvitse polkea että ehdit johonkin rakoon, tiedät että teho riittää ohitukseen puolikaasulla vs täydellä jne. Omissa on myös olleet kaikissa saastelaitteet täysin orkkikset aka ei ole niitä edes pudotettu pelistä. Ollut DPF dieseliä, DPF bensaa, korkean litratehon omaavaa bensaa ja "laiskaa" dieseliä yms.
Nyt on jännän äärellä. DPF bensa, mikä se on?


Mutta koska aiheena on ohjelmointi, oletteko huomanneet turbodieseleissä kulutuksen laskeneen?
Itsellä lähinnä vain noista MB:n dieseleistä kokemusta.

OM651 (I4) moottorisissa, joita ollut itsellä 2 kappaletta olen huomannut kulutuksen laskua, ei mitenkään hirveitä kumminkaan. OM654 (I4) moottori pysyi aikalailla samana kulutuksen suhteen, mutta tehoa siihen tuli kivasti lisää.

Ainoastaan OM642 (V6) vei ohjelmoinnin jälkeen enemmän polttoainetta, varmaan johtui siitä käsittämättömästä tehonlisäyksestä ja autoa oli kiva ns. polkea. Eli ajotyyli muuttui tehonlisäyksen myötä huomattavasti.

Taitaa se kulutus olla vaan nilkan asennosta kiinni pääsääntöisesti.
 
Liittynyt
30.03.2021
Viestejä
356
Nyt on jännän äärellä. DPF bensa, mikä se on?
GPF on bensan DPF, joissain autoissa löytyy.
Plus lisävääntö ei vaadi jatkuvaa koneen kierrätystä. Olen ylipäänsä huomannut että mitä parempi tehopainosuhde itsellä on autossa, sen pienempi kulutus. Jotenkin se lisäteho rauhoittaa tiettyjä tilanteita. Tiedät ettei tarvitse polkea että ehdit johonkin rakoon, tiedät että teho riittää ohitukseen puolikaasulla vs täydellä jne. Omissa on myös olleet kaikissa saastelaitteet täysin orkkikset aka ei ole niitä edes pudotettu pelistä. Ollut DPF dieseliä, DPF bensaa, korkean litratehon omaavaa bensaa ja "laiskaa" dieseliä yms.
Joissain autoissa ainakin vitoissa on jo ihan tehtaalta niin että pienempitehoisessa mallissa on isompi ilmoitettu kulutus kuin suurempitehoisessa. En sit tiiä mikä hyöty sen nuhapumpun ostamisessa edes on kun päästötkin on isommat.
 
Liittynyt
15.07.2022
Viestejä
452
Yleinen harhaluulo tuntuu edelleen olevan, että lisääntynyt vääntö aiheuttaa hieman pienentyneen polttoaineen kulutuksen.
Vääntö, joka ilmoitetaan/mitataan on suurimmalla mahdollisella Loadilla/kuormalla, eli ns. kaasupohjassa. Toki vääntö lisääntyy myös osakuormalla, ahtopaineen nostosta ja muista optimoinneista.
Osakuormalla, jolla ajetaan normaalisti ja tällä ajolla tehty ne havainnot polttoaineen kulutuksen laskusta, muutokset johtuu moottorin hyötysuhteen optimoinnista ja saman väännön tekemiseen tarvitaan hieman vähemmän polttoainetta. Tässä tapauksessa päästöt yleensä lisääntyy, yms., joita autonvalmistaja on halunnut välttää.

Jos oikeasti käytetään sitä lisääntynyttä vääntöä hyödyksi, niin polttoainetta kuluu enemmän kuin aiemmin.
Eli nämä vertailut, joissa yleensä havaittu polttoaineen kulutuksen lasku, on pitemmän päälle samanlaista, normaalia ajoa, jossa tarvitaan edelleen yhtä paljon vääntöä "saman liikkeen" tekemiseen kuin ennen optimointia, mutta käytetyn polttoaineen hyötysuhde on paremmin käytetty hyödyksi.



Summasummarum. Jos autoa ajetaan samoissa olosuhteissa rullilla, samanlaista kuormaa vastaan ja pyörintänopeus on sama, niin täysin saman väännön moottori tuottaa ja rullien pyörintä tarvitsee, kuin ennen ja jälkeen ohjelmoinnin. Polttoainetta saattaa kulua vähemmän, riippuen kuinka kauas valmistaja on jättänyt parametrit optimaalisesta hyötysuhteesta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
26.12.2022
Viestejä
97
Olen ylipäänsä huomannut että mitä parempi tehopainosuhde itsellä on autossa, sen pienempi kulutus.
Tuo on totta ainakin dieseleissä. Katso vaikka bemarin diisseleitä 2009-> ja huomaa pieni kulutus sekä tehokas kone jo tehtaalta verrattuna mihin tahansa muuhun saman ikäluokan autoon.

Olis pitäny ohjelmointi tajuta tehdä aikaisemmin. Tein laskuja että 0.55l/100km (10%) keskikulutuksen pudotuksella reilu kolme vuotta ja return on investment olis 1. En tiedä kauanko vielä auto pysyy, joten 500€ investointi ohjelmointiin tuntuu huonolta.
 
Liittynyt
26.12.2022
Viestejä
97
Itsellä lähinnä vain noista MB:n dieseleistä kokemusta.

OM651 (I4) moottorisissa, joita ollut itsellä 2 kappaletta olen huomannut kulutuksen laskua, ei mitenkään hirveitä kumminkaan. OM654 (I4) moottori pysyi aikalailla samana kulutuksen suhteen, mutta tehoa siihen tuli kivasti lisää.

Ainoastaan OM642 (V6) vei ohjelmoinnin jälkeen enemmän polttoainetta, varmaan johtui siitä käsittämättömästä tehonlisäyksestä ja autoa oli kiva ns. polkea. Eli ajotyyli muuttui tehonlisäyksen myötä huomattavasti.

Taitaa se kulutus olla vaan nilkan asennosta kiinni pääsääntöisesti.
Oliko noissa kaikissa sama vaihteisto? Voisi luulla, että automaattivaihteisto kaipaisi myös jonkun ohjelmoinnin moottorin ohjelmoinnin jälkeen?
 
Liittynyt
26.12.2022
Viestejä
97
Yleinen harhaluulo tuntuu edelleen olevan, että lisääntynyt vääntö aiheuttaa hieman pienentyneen polttoaineen kulutuksen.
Vääntö, joka ilmoitetaan/mitataan on suurimmalla mahdollisella Loadilla/kuormalla, eli ns. kaasupohjassa. Toki vääntö lisääntyy myös osakuormalla, ahtopaineen nostosta ja muista optimoinneista.
Osakuormalla, jolla ajetaan normaalisti ja tällä ajolla tehty ne havainnot polttoaineen kulutuksen laskusta, muutokset johtuu moottorin hyötysuhteen optimoinnista ja saman väännön tekemiseen tarvitaan hieman vähemmän polttoainetta. Tässä tapauksessa päästöt yleensä lisääntyy, yms., joita autonvalmistaja on halunnut välttää.

Jos oikeasti käytetään sitä lisääntynyttä vääntöä hyödyksi, niin polttoainetta kuluu enemmän kuin aiemmin.
Eli nämä vertailut, joissa yleensä havaittu polttoaineen kulutuksen lasku, on pitemmän päälle samanlaista, normaalia ajoa, jossa tarvitaan edelleen yhtä paljon vääntöä "saman liikkeen" tekemiseen kuin ennen optimointia, mutta käytetyn polttoaineen hyötysuhde on paremmin käytetty hyödyksi.



Summasummarum. Jos autoa ajetaan samoissa olosuhteissa rullilla, samanlaista kuormaa vastaan ja pyörintänopeus on sama, niin täysin saman väännön moottori tuottaa ja rullien pyörintä tarvitsee, kuin ennen ja jälkeen ohjelmoinnin. Polttoainetta saattaa kulua vähemmän, riippuen kuinka kauas valmistaja on jättänyt parametrit optimaalisesta hyötysuhteesta.
Koitin etsiä netistä kulutusvertailuja joissa on ohjelmoitu vs ohjelmoimaton. Kaikki oli huonoja vertailuja joiden pohjalta en tee päätelmiä.

Joku mainitsi aiemmin jälkiruiskutuksen dieseleissä ja jos se poistetaan ohjelmoinnissa käy järkeen kulutuksen lasku. Olisi kiva tietää onko sen määrä vakio, vai onko toisessa autossa suurempi jälkiruiskutuksen määrä kuin toisessa. Vai onko edes kaikissa esim. EURO5 dieseleissä sitä?

Käsittääkseni myös yleensä ohjelmoinnissa poistetaan käytöstä EGR ja/tai DPF. Voisiko siinä olla suurempi tekijä kulutuksen laskulle kuin parantunut vääntö?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 816
Kulutuksen pienentyminen johtuu osin siitä että softaajat viisveisaa moottorin päästöistä. Ne toimet joilla dieselin NOx päästöt on saatu kuriin johtaa polttoaineen kulutuksen kasvamiseen. Ja kun NOx päästöjä ei valvota esim katsastuksessa niin mikäpä siinä.
 
Liittynyt
26.12.2022
Viestejä
97
Kulutuksen pienentyminen johtuu osin siitä että softaajat viisveisaa moottorin päästöistä. Ne toimet joilla dieselin NOx päästöt on saatu kuriin johtaa polttoaineen kulutuksen kasvamiseen. Ja kun NOx päästöjä ei valvota esim katsastuksessa niin mikäpä siinä.
Voihan sen EGR poistaa tai ohjelmallisesti poistaa vaikka ei ohjelmoisi autoa. Noh, poliitikot ovat päättäneet että sähkössä on tulevaisuus, joten loppuu aikanaan NOx päästöt kaikista autoista.
 
Liittynyt
28.02.2020
Viestejä
260
Oliko noissa kaikissa sama vaihteisto? Voisi luulla, että automaattivaihteisto kaipaisi myös jonkun ohjelmoinnin moottorin ohjelmoinnin jälkeen?
Juu, muissa sama 7G+, mutta om654:ssa oli tuo 9G vaihteisto.

Vaihteistoon tehtiin muutoksia ohjelmoinnin yhteydessä.
 
Liittynyt
30.03.2021
Viestejä
356
Kulutuksen pienentyminen johtuu osin siitä että softaajat viisveisaa moottorin päästöistä. Ne toimet joilla dieselin NOx päästöt on saatu kuriin johtaa polttoaineen kulutuksen kasvamiseen. Ja kun NOx päästöjä ei valvota esim katsastuksessa niin mikäpä siinä.
Justiinsa tää, eli se ohjelmoitsija puhu jostain esi ja jälkiruiskutus kartoista millä saa näitä eri hiukkaspäästöjä pois, joita sitten ruksitaan pois ohjelmoinnissa niin kulutus pienenee. Euro5 on tuo Volvo, automaattivaihteistoon ei tehty muutoksia. EGR ohjelmoitiin pois se vaikuttaa myös kulutukseen, DPF paikoillaan sen toimintaan ei kajottu ohjelmoitsija oli sitä mieltä että se ei tuu noissa viissylinterisissä volvoissa ongelmaksi sen elinaikana. Nelisylinterisisssä sensijaan... 320tkm on nyt ajettu tuo josta reilu 50tkm ohjelmoinnin jälkeen jonka aikana ei ole ollut mitään ongelmia.
 
Liittynyt
14.10.2020
Viestejä
508
Koitin etsiä netistä kulutusvertailuja joissa on ohjelmoitu vs ohjelmoimaton. Kaikki oli huonoja vertailuja joiden pohjalta en tee päätelmiä.

Joku mainitsi aiemmin jälkiruiskutuksen dieseleissä ja jos se poistetaan ohjelmoinnissa käy järkeen kulutuksen lasku. Olisi kiva tietää onko sen määrä vakio, vai onko toisessa autossa suurempi jälkiruiskutuksen määrä kuin toisessa. Vai onko edes kaikissa esim. EURO5 dieseleissä sitä?

Käsittääkseni myös yleensä ohjelmoinnissa poistetaan käytöstä EGR ja/tai DPF. Voisiko siinä olla suurempi tekijä kulutuksen laskulle kuin parantunut vääntö?
Kumpaakaan ei poisteta yleensä ilman fyysisiä muutoksia. Egr pitää tulpata joka tapauksessa, softa vaan tekee sen ettei tuu vikavaloa. Ja dpf pitää hakata ne aineet sisältä, softa taas poistaa anturit ja hiukkaspolton. Kummallakin on iso merkitys, egr huonontaa paloilmaa lämmöllä ja valmiiksi palaneilla aineilla, dpf hidastaa/pidättää pakokaasua sen sijaan että kulkisi täysin vapaasti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 816
Justiinsa tää, eli se ohjelmoitsija puhu jostain esi ja jälkiruiskutus kartoista millä saa näitä eri hiukkaspäästöjä pois, joita sitten ruksitaan pois ohjelmoinnissa niin kulutus pienenee. Euro5 on tuo Volvo, automaattivaihteistoon ei tehty muutoksia. EGR ohjelmoitiin pois se vaikuttaa myös kulutukseen, DPF paikoillaan sen toimintaan ei kajottu ohjelmoitsija oli sitä mieltä että se ei tuu noissa viissylinterisissä volvoissa ongelmaksi sen elinaikana. Nelisylinterisisssä sensijaan... 320tkm on nyt ajettu tuo josta reilu 50tkm ohjelmoinnin jälkeen jonka aikana ei ole ollut mitään ongelmia.

Eipä ollu, se läppä ajetaan softalla kiinni ja se pysyy kiinni. Tulppaaminen siinä vaiheessa tarpeetonta. Näin ainakin oma ohjelmoitsija neuvoi.
Tavallaan näin. EGR ajetaan softalla kiinni ja sen toiminnan valvonta poistetaan. Tämä nostaa NOx päästöt pilviin mutta samalla vähentää moottorin pienhiukkastuotantoa joka taas mahdollistaa sen että DPF ei mene kohtuuttoman nopeasti tukkoon virisoftalla joka ruiskutusmäärien ja -aikojen takia luonnostaan savuaa enemmän.

Pois softattu EGR on siksi hyvä tulpata että tästä on runsaasti esimerkkejä jossa syystä tai toisesta se poistettu EGR on alkanut vuotamaan ajan kanssa ja vuotaa jatkuvasti pakokaasua imupuolelle aiheuttaen todella mielenkiintoisia käyntihäiriöitä.

Ja vienyt monia korjaamon mekaanikkoja harhaan jos ei ole kerrottu että autossa on egr delete softa. Normaalistihan vuotava EGR tekee vikakoodeja...
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 140
Kyllähän se dieselin hyötysuhdekin paranee kun ruuvaa sinne lisää ennakkoa. En mä nyt ihan varma ole mitä se päästöille tekee, mutta tuskin kovin hyvää, kun silmät alkaa vuotamaan, kun laittaa lisää ennakkoa.

Joissain vanhoissa keskinopeissa dieseleissä, siis traktoreissa ja kuorkeissa yms, ei ollut lainkaan ennakon säätöä, vaan tyhjäkäynnillä oli aina liikaa ennakkoa, jonka takia silmät valuivat vaikka moottori ihan oikein toimikin (sen aikaisen syandardin mukaan).
 

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 722
Mukavasti on poistunut noita Euro 1-4 tuunattuja dieseleitä. Huomaan siitä että kiinnittää huomiota kun ottaa henkeen ajaa perässä ja se ei ole enää edes jokapäiväistä. Aivan mahtavaa.
 
Liittynyt
24.05.2017
Viestejä
210
Tavallaan näin. EGR ajetaan softalla kiinni ja sen toiminnan valvonta poistetaan. Tämä nostaa NOx päästöt pilviin mutta samalla vähentää moottorin pienhiukkastuotantoa joka taas mahdollistaa sen että DPF ei mene kohtuuttoman nopeasti tukkoon virisoftalla joka ruiskutusmäärien ja -aikojen takia luonnostaan savuaa enemmän.

Pois softattu EGR on siksi hyvä tulpata että tästä on runsaasti esimerkkejä jossa syystä tai toisesta se poistettu EGR on alkanut vuotamaan ajan kanssa ja vuotaa jatkuvasti pakokaasua imupuolelle aiheuttaen todella mielenkiintoisia käyntihäiriöitä.

Ja vienyt monia korjaamon mekaanikkoja harhaan jos ei ole kerrottu että autossa on egr delete softa. Normaalistihan vuotava EGR tekee vikakoodeja...
Toistaiseksi 210tkm ajettu kun egr pelkästään poistettu softalla. Toistaiseksi ei ongelmia. 220cdi om651. Ja toivottavasti ei tule
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
4 012
Onko DTUK:n tuotteista kokemuksia? Tämän "pitäisi" olla ns. premium-lastu, eli ei samanlaista kuraa kuin Racechipit ja muut. DTUK mainostaa, että ei myöskään lisää pelkästään syöttöä, vaan säätää kierrosluvun mukaan ja nostaa myös ahtoja. Pelkästään positiviisia kokemuksia löytyi netistä sekä Suomesta että ulkomailta.

10% alennuksella olisi jonkun 200€ halvempi kuin ohjelmointi. Helppous olisi myös siinä, että tuon voi vain laittaa itse ja ottaa tarvittaessa pois. Aika hankalat boksit vain omalle koneelle tarjolla. 155hp/330nm on jo turhan hurja lisäys. Kevyempi polttoainetta säästävä boksi taas herättää kysymyksiä, koska parhaat yksilöt tuolla koneella antavat jo vakiona 130hp/280nm. Toki jos siihen päälle saisi 10hp ja 25nm ja pienemmän kulutuksen, niin sekin kelpaisi.

Myynti on ehkä vähän ongelmallisempi perinteisessä ohjelmoinnissa. Pitää päättää, käykö palauttamassa auton vakioksi ennen myyntiä, vai laittaako ohjelmoituna vaihtoautoriviin. Lisäksi jos tulee äkillinen autokuume, niin vakioksi palautus ei välttämättä onnistu heti samana päivänä ja ECUun jää aina jälki vageissa.

1713855073822.png
 
Liittynyt
15.07.2022
Viestejä
452
No eikö noita bulkkilastuja(flasheja) saa Suomestakin alkaen 300€?

Esim tuota optimoiautosi softaa käyttäny muutama työkaveri ja tyytyväisiä olleet. Toki tuota ei itse saa "vakioksi", kuten noita itse flashattavia, mutta ei liene tarvettakaan kun leimalla, yms ei ongelmia ole ollut.
Sitä en tiedä onko hinta sama kaikilla jälleenmyyjillä, mutta tuota 400 luokkaa aineet olla. Voin varmistaa hinnan, jos niissä etenkin eroja myyjien kesken.
 

Liitteet

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 533
Onko DTUK:n tuotteista kokemuksia? Tämän "pitäisi" olla ns. premium-lastu, eli ei samanlaista kuraa kuin Racechipit ja muut. DTUK mainostaa, että ei myöskään lisää pelkästään syöttöä, vaan säätää kierrosluvun mukaan ja nostaa myös ahtoja. Pelkästään positiviisia kokemuksia löytyi netistä sekä Suomesta että ulkomailta.

10% alennuksella olisi jonkun 200€ halvempi kuin ohjelmointi. Helppous olisi myös siinä, että tuon voi vain laittaa itse ja ottaa tarvittaessa pois. Aika hankalat boksit vain omalle koneelle tarjolla. 155hp/330nm on jo turhan hurja lisäys. Kevyempi polttoainetta säästävä boksi taas herättää kysymyksiä, koska parhaat yksilöt tuolla koneella antavat jo vakiona 130hp/280nm. Toki jos siihen päälle saisi 10hp ja 25nm ja pienemmän kulutuksen, niin sekin kelpaisi.

Myynti on ehkä vähän ongelmallisempi perinteisessä ohjelmoinnissa. Pitää päättää, käykö palauttamassa auton vakioksi ennen myyntiä, vai laittaako ohjelmoituna vaihtoautoriviin. Lisäksi jos tulee äkillinen autokuume, niin vakioksi palautus ei välttämättä onnistu heti samana päivänä ja ECUun jää aina jälki vageissa.
Itsellä oli DTUK Focus ST dieselissä kun ei viitsinyt softata koska takuunalainen auto. Auto toimi kuin vakio, mitä nyt poltteli DPF:ää aiempaa useammin. Tehoa tuli hyvin lisää ja vika koodeja ei näkynyt tai kuulunut. Ja oli nimenomaan se malli missä oli eniten sensoreita. En osaa sanoa miten hyvin toimii VAG:issa, juurikin VAG:n negatiivisen asenteen softausta yms virittelyä kohtaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
265
Onko DTUK:n tuotteista kokemuksia? Tämän "pitäisi" olla ns. premium-lastu, eli ei samanlaista kuraa kuin Racechipit ja muut. DTUK mainostaa, että ei myöskään lisää pelkästään syöttöä, vaan säätää kierrosluvun mukaan ja nostaa myös ahtoja. Pelkästään positiviisia kokemuksia löytyi netistä sekä Suomesta että ulkomailta.

10% alennuksella olisi jonkun 200€ halvempi kuin ohjelmointi. Helppous olisi myös siinä, että tuon voi vain laittaa itse ja ottaa tarvittaessa pois. Aika hankalat boksit vain omalle koneelle tarjolla. 155hp/330nm on jo turhan hurja lisäys. Kevyempi polttoainetta säästävä boksi taas herättää kysymyksiä, koska parhaat yksilöt tuolla koneella antavat jo vakiona 130hp/280nm. Toki jos siihen päälle saisi 10hp ja 25nm ja pienemmän kulutuksen, niin sekin kelpaisi.

Myynti on ehkä vähän ongelmallisempi perinteisessä ohjelmoinnissa. Pitää päättää, käykö palauttamassa auton vakioksi ennen myyntiä, vai laittaako ohjelmoituna vaihtoautoriviin. Lisäksi jos tulee äkillinen autokuume, niin vakioksi palautus ei välttämättä onnistu heti samana päivänä ja ECUun jää aina jälki vageissa.

Muistan tuollaisen yhdesta volkkarin 2.0 kiisselistä. Oli vakiasiakas korjaamolla, koska auto antoi erilaisia vikakoodeja ja sytytteli häiriövaloa. Oikeaa vikadiagnoosia ei koskaan päästy tekemään, koska asiakas ei antanut boksia poistaa edes väliaikaisesti. Poisteltiin vaan koodeja tasaisin väliajoin. Viat eivät kuulemma voineet tuosta johtua, koska auto toimii hyvin ja tehoakin kuulemma on. Itse en koeajolla tehoa huomannut. Mutta mistä minä tietäisin, enhän ole ajanut kuin kymmeniä eri autoja samalla koneella.

Asennuksen ja purkamisen helppoudesta voi olla montaa mieltä. Oletko katsonut missä moottorissasi sijaitsevat nuo anturit joihin johtosarja pitää kytkeä? Periaatetasolla katsastuksessa tuota ei kai saisi olla asennettuna. Johtosarja tuo myös kivasti ylimääräisiä potentiaalisia kontaktihäiriöpaikkoja konehuoneeseen.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 533
Muistan tuollaisen yhdesta volkkarin 2.0 kiisselistä. Oli vakiasiakas korjaamolla, koska auto antoi erilaisia vikakoodeja ja sytytteli häiriövaloa. Oikeaa vikadiagnoosia ei koskaan päästy tekemään, koska asiakas ei antanut boksia poistaa edes väliaikaisesti. Poisteltiin vaan koodeja tasaisin väliajoin. Viat eivät kuulemma voineet tuosta johtua, koska auto toimii hyvin ja tehoakin kuulemma on. Itse en koeajolla tehoa huomannut. Mutta mistä minä tietäisin, enhän ole ajanut kuin kymmeniä eri autoja samalla koneella.

Asennuksen ja purkamisen helppoudesta voi olla montaa mieltä. Oletko katsonut missä moottorissasi sijaitsevat nuo anturit joihin johtosarja pitää kytkeä? Periaatetasolla katsastuksessa tuota ei kai saisi olla asennettuna. Johtosarja tuo myös kivasti ylimääräisiä potentiaalisia kontaktihäiriöpaikkoja konehuoneeseen.
Juu ehdottomasti kannattaa katsoa missä tarvittavat anturit ovat. Fokkerissa oli varsin helppo ja nopea asennus, jossain muussa ei välttämättä olekaan.

Mitä tuohon toimivuuteen tulee, ainakin tuossa omassa oli todella selkeä ero. Ei se nyt ihan lussu ollut liikkeestä ulos ajaessa, mutta se teho ja etenkin vääntö kyllä näkyi siinä miten nopeasti mittarin neula liikkui vs vakio.
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
4 012
Muistan tuollaisen yhdesta volkkarin 2.0 kiisselistä. Oli vakiasiakas korjaamolla, koska auto antoi erilaisia vikakoodeja ja sytytteli häiriövaloa. Oikeaa vikadiagnoosia ei koskaan päästy tekemään, koska asiakas ei antanut boksia poistaa edes väliaikaisesti. Poisteltiin vaan koodeja tasaisin väliajoin. Viat eivät kuulemma voineet tuosta johtua, koska auto toimii hyvin ja tehoakin kuulemma on. Itse en koeajolla tehoa huomannut. Mutta mistä minä tietäisin, enhän ole ajanut kuin kymmeniä eri autoja samalla koneella.

Asennuksen ja purkamisen helppoudesta voi olla montaa mieltä. Oletko katsonut missä moottorissasi sijaitsevat nuo anturit joihin johtosarja pitää kytkeä? Periaatetasolla katsastuksessa tuota ei kai saisi olla asennettuna. Johtosarja tuo myös kivasti ylimääräisiä potentiaalisia kontaktihäiriöpaikkoja konehuoneeseen.
Racechipistä löytyi juuri samoja valituksia paljon. Sytyttelee vikavaloja tai vetää pahimmillaan limp-modeen koko auton. DTUK:sta ei tähän asti löytynyt mitään pahaa sanottavaa. Moni on myös laittanut Vageihin noita. Sen takia kiinnostuinkin tuosta. Asennus ei pitäisi olla mahdottomassa paikassa näissä.

Kyselin ja polttainetta säästävälle lastulle lupaavat +10% lisää tehoa ja vääntöä vakioon nähden. Jos nyt vakiona kone antaa 125hp ja 270nm, niin lastulla siinä on karvan alle 140hp ja 300nm. Ei periaatteessa paha investointi 400 eurolla etenkin, jos lastu on helposti poistettavissa itse ja ei jätä ECUun mitään jälkiä.
 
Liittynyt
23.11.2016
Viestejä
146
Samaa anturihuijausta DTUK on kuin muutkin lisäboksit. Kerran testasin kun silloisen auton ECUn suojausta ei ollut murrettu. Laitoin takaisin Britteihin, useamman viestin joutui vääntämään, jotta sai sovittua palautuksen. Antureita huijaamalla saa lisää voimaa, sikäli kun pysytään ECUn ymmärtämissä rajoissa. Laatikko ei tietysti ymmärrä lisäntyneestä väännöstä yhtään mitään ja tällä tietysti voi olla omat vaikutukset.

DTUK sponssaa monia foorumeita ja on myös aktiivisesti mukana keskusteluissa. Harvoin tosiaan löytää negatiivista. Aika nopeasti nega torpataan. Andrew hoitaa, yksittäistapaus. En miettisi kahdesti huijausboksin ja ohjelman välillä, niin pienellä lisäpanostuksella saa osaavan tekijän ohjelman.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 548
Viestejä
4 203 682
Jäsenet
70 917
Uusin jäsen
Zlama

Hinta.fi

Ylös Bottom