- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 612
Vähän outo artikkeli kun tuo tehonlisäys eli "optimointi" on ilman muutoskatsastusta ollut aina laitonta, ja harvoihin autoihin se muutoskatsastus onnistuu järkevillä kustannuksilla (kalliit mittaukset yms). Ei ainakaan tuo videon Audi ole enää tieliikennekelpoinen "softattuna". Volvoihin on kyllä ollu niitä optimointeja, ja ne on laillisia kun ne käytetään katsastuskonttorilla toimenpiteen jälkeen (sille on tehty tyyppihyväksynnät myös sillä optimointipaketilla, toisinkuin tuolle..)
Tuo myyjä tossa videossa ton kertookin, mutta eipä taida kuulua se muutoskatsastus siihen ohjelmointihommaan. Veikkaisin että yleisesti asiakas jättää sen tekemättä, jos ei olekkaan ihan läpihuutojuttu.
Juu, varsinkin ahdettujen autojen tehonlisäys omatoimisesti on ollut aika nihkeetä. Saabilla oli tehdasviri 150 Hv => 185 Hv, joka onnistui ilman mutinoita muutoskatsastuksella. Muistaakseni myös 9-5 Aero:n päivitys 250 Hv => 305 Hv Hirsch - paketilla oli aika kivuton operaatio konttorilla, mutta ei lompakolla
EDIT: Piti varmistaa ennen muokkausta, ahdettujen rakentelusäännöksiäkin on lievennetty jokunen vuosi sitten ihan kivasti.
Esimerkkinä alunperin 230 heppainen ahdettu auto, joka on muutoskatsastettu 335 hepan tehoille. Kaikki muutokset otteessa, ei mitään kallita VTT:n päästömittauksia.
Viimeksi muokattu: