Moottorin ohjelmointi

Traficomin hyväksymä tarkoittanee kai sitä että löytyy valmis tyyppihyväksyntä sille softatulle tehoversiolle. Eli se automalli tavallaan muuttuu x->y ja y on se missä isommat tehot.

Volvoihin noita tehtyinä tuli sivusta seurattua. Eli myytiin asiakkaalle se 1000€+ teho-ohjelma, sit konttorilla käynti, missä uusia numeroita papereihin, ja homma sillä selvä.
 
Traficomin hyväksymä tarkoittanee kai sitä että löytyy valmis tyyppihyväksyntä sille softatulle tehoversiolle. Eli se automalli tavallaan muuttuu x->y ja y on se missä isommat tehot.

Volvoihin noita tehtyinä tuli sivusta seurattua. Eli myytiin asiakkaalle se 1000€+ teho-ohjelma, sit konttorilla käynti, missä uusia numeroita papereihin, ja homma sillä selvä.
Juurikin näin olen ymmärtänyt.
 
No nyt aletaan laittaa tätä laitonta tehtailua ruotuun ihan kunnolla.

"Auton tai muun ajoneuvon moottoriin tehtyä ohjelmointia ei enää hyväksytä ilman asiantuntijan tai tutkimuslaitoksen tekemää selvitystä tai tyyppihyväksyntätodistusta, tiedottaa Traficom.

Ajoneuvolakiin kesäkuun alusta alkaen voimaantuleva muutos kääntää osoittamisvelvollisuuden riittävän alhaisista päästöistä heille, jotka tarjoavat asiakkaalle moottorien ohjelmallisia muutoksia, päästöjärjestelmien muokkauksia tai molempia.

Mikään katsastajan tai korjaamon antama yksinkertainen päästöpaperi ei kuitenkaan viranomaiselle käy."

"Muutettujen ajoneuvojen käyttöä liikenteessä valvovat poliisi, rajavartiolaitos ja tulli. Valvova viranomainen voi määrätä päästömanipuloidun ajoneuvon omistajalle tai haltijalle 300 - 30 000 euron suuruisen liikennevirhemaksun. "


Mielenkiintoista olisi nyt tietää, että minkälaista paperia nuo tuolla Auton ohjelmointi - Kustomoitu ohjelmointi 100% tyytyväisyys takuulla tarjoavat, koska se nyt on ainoa paikka joka yleensäkin tarjoaa jotain tuolla hintatasolla. Sen verran tuota lainausta voisi tarkentaa, että yksityiselle tuo sakon määrä lienee nyt siis 3000 € ja yritykselle tuo yläraja olisi 30 k€.
 
Tuossa jutussa puhutaan että koskisi myös moottorinohjelman muutos, vaikka päästölaitteisiin ei kosketa, mutta sitten liikennevirhemaksun kohdalla puhutaan vain päästömanipuloidusta. Eihän tehonlisäyksessä edes tartte poistaa päästölaitteita, paitsi jos oikeasti viritetään isosti: isompaa turboa jne.
 
Tuossa jutussa puhutaan että koskisi myös moottorinohjelman muutos, vaikka päästölaitteisiin ei kosketa, mutta sitten liikennevirhemaksun kohdalla puhutaan vain päästömanipuloidusta. Eihän tehonlisäyksessä edes tartte poistaa päästölaitteita, paitsi jos oikeasti viritetään isosti: isompaa turboa jne.
No autohan on tehtaalla testattu ja hyväksytty vakiosäädöillä, joilla on tullut tyyppihyväksynnän päästöt. Jos säätöjä muutetaan, muuttuvat päästöarvotkin. Ei se ole enää tyyppihyväksynnän mukaisessa kunnossa, vaikka päästölaitteita ei poistetakaan.

Pitäisi sitten todistaa, että ohjelmoitunakin edelleen täyttää kaikki direktiivit. Sen todistaminen on ohjelmoijan vastuulla, eli superkalliit virallisen laitoksen testit vaatisi.
 
No nyt aletaan laittaa tätä laitonta tehtailua ruotuun ihan kunnolla.

"Muutettujen ajoneuvojen käyttöä liikenteessä valvovat poliisi, rajavartiolaitos ja tulli. Valvova viranomainen voi määrätä päästömanipuloidun ajoneuvon omistajalle tai haltijalle 300 - 30 000 euron suuruisen liikennevirhemaksun. "

Poliisia, rajavartiolaitosta ja tullia ihan varmasti kiinnostaa alkaa tutkimaan henkilöautojen moottorinohjausta, tuskin sellaiseen on aikaakaan.

Ainoastaan jos se DPF dieseli päästää mustan savupilven, saattaa saada huomiota osakseen..
 
No autohan on tehtaalla testattu ja hyväksytty vakiosäädöillä, joilla on tullut tyyppihyväksynnän päästöt. Jos säätöjä muutetaan, muuttuvat päästöarvotkin. Ei se ole enää tyyppihyväksynnän mukaisessa kunnossa, vaikka päästölaitteita ei poistetakaan.

Pitäisi sitten todistaa, että ohjelmoitunakin edelleen täyttää kaikki direktiivit. Sen todistaminen on ohjelmoijan vastuulla, eli superkalliit virallisen laitoksen testit vaatisi.
Ne tulokset muuttuvat vaihtamalla vaikka paremmin virtaava ilmanputsari.
 
Lisäksi ei Traficom sano että jos on softattu auto ja jo muutoskatsastettu, niin käykö se tuon jälkeenkin
 
Lisäksi ei Traficom sano että jos on softattu auto ja jo muutoskatsastettu, niin käykö se tuon jälkeenkin

3.8.3

Pakokaasupäästöt moottorin vaihdon tai muuttamisen jälkeen
Ajoneuvon käyttövoiman muutoksen jälkeen ajoneuvoa koskevien pakokaasupääs-
tövaatimusten tulee täyttyä 6 luvussa määrätyn mukaisesti.

Pakokaasupäästöjen tulee moottorin vaihdon tai muuttamisen jälkeen täyttää muu-
toskatsastuksen yhteydessä tehtävässä pakokaasumittauksessa käytönaikaiset pa-
kokaasupäästövaatimukset. Jos ajoneuvolle ei ikänsä tai rakenteensa puolesta suo-
riteta käytönaikaista päästömittausta, riittää osoituksena päästövaatimusten täytty-
misestä kuitenkin muutoskatsastajan suorittama silmämääräinen tarkastus.
Käytönaikaisen päästömittauksen lisäksi ajoneuvon, joka on otettu käyttöön 1 päi-
vänä syyskuuta 2009 tai sen jälkeen, on osoitettava täyttävän käyttöönottoajankoh-
tana tai myöhemmin voimassa olleet ajoneuvon hyväksynnässä sovellettavat pako-
kaasupäästövaatimukset.


Edellä määrätystä poiketen silloin, jos ajoneuvon moottorinohjauksen ohjelmistoon
tehdään suurempia muutoksia kuin ajoneuvon valmistajan päivityksiä tai ajoneuvoon
asennetaan erillinen ohjelmistoon vaikuttava lisälaite ilman ajoneuvon käyttövoiman
muutosta,
on ajoneuvon pakokaasupäästöjen muutoksen jälkeen täytettävä ajoneu-
von käyttöönottajankohdan mukaiset hyväksynnässä sovellettavat vaatimukset ja
moottoritehon on täytettävä kohdan 3.8.1 vaatimukset.

 
En kanssa usko, että tulli, poliisi ja rajavartiolaitos aktiivisesti alkaa näitä ratsaamaan ainakaan heti, mutta kuten sanoin jo aiemmin, niin vakuutusyhtiöllä voi olla miljoonaintressi tutkia auton laillisuutta jälkikäteenkin. Toinen hankala tilanne on tietenkin auton myyminen. Jos myyt tuollaista autoa tieliikennekelpoisena, kyse lienee vähintäänkin petoksesta. Noh, alkuperäisten asetusten palautus on usein edullista tarvittaessa.
 
Voihan auton myydä niin, että ehkä on ohjelma, ehkä ei. Myyja ei tiedä eikä vastaa, asiakas ottaa tietoisen riskin?
 
Voihan auton myydä niin, että ehkä on ohjelma, ehkä ei. Myyja ei tiedä eikä vastaa, asiakas ottaa tietoisen riskin?

Suurin osa vähänkään uudemmista autoista vaihdetaan / myydään liikkeiden kautta. Autoliike taas ei pysty tuollaisilla lauseilla vastuusta vapautumaan, jos auton myyntihinta on ehjän vastaavan tasolla.

Noin yleisesti, niin tuskin noita on tarkoituskaan mitenkään tehoratsaamaan alkaa. Yleisessä kuvassa riittää kun enemmistö laittomista muutoksista jää tekemättä ja siihen nuo isot sanktiot tähtäävät pelotevaikutuksen kautta. Hyvin harva ajaa polttoöljylläkään, vaikka kiinni jäämisen riski on hyvin lähellä nollaa. Valvonta varmasti keskitetään raskaaseen liikeenteeseen ja ohjelmointeja tarjoaviin yrityksiin.
 
Mikähän kanta on bensavehkeiden e85 muutoksiin?
Villi arvaus, että jo pelkästään päästölaitemanipulaation valvominen on ymmärretty epäluotettavaksi, ja päätetty vaan vetää kaikki laittomaksi, ilman pienintäkään aikomusta valvoa asiaa.
Hyväähän tässä tarkoitetaan, mutta homma on kyllä vähän sama kun kieltäisi seisaaltaan kusemisen. Ketään ei kiinnosta vaikka lattia lainehtii kusesta, pönttövalmistajia kielletään tekemästä ylösnostettavaa istuinta.
 
Välillä näkee nuorisolla diesel-Bemaria ja -Audia, joissa tulee kunnon pörinä ja suhina sekä kitkerä haju pakoputkesta. Noissa on aika todennäköisesti pistetty suoraa putkea pöntön tilalle. Sen verran räikeitä tapauksia, että ei välttämättä menee enää katsastuksesta kohta läpi. Pelkkä ohjelmointi on sitten vaikeampi havaita. Vageissa ainakin TD1 flagi ja ECU:n flash counter antavat jotain vihjettä siitä. Vaatii vain vähän lisää resursseja katsastuskonttoreille, että voi alkaa vahtimaan joka merkin kohdalla noita.

Saa myös nähdä, mitä käy ohjelmointiyrittäjille. Ei välttämättä tee hyvää bisneksille tämä lakimuutos. Jos haluaa muuttaa auton myöhemmin vakioksi, niin voi olla, ettei koko yritystä ja vakiosoftan varmuuskopiota enää ole. Onkohan sitten lähdettävä hakemaan merkkihuollosta alkuperäistä softaa?
 
Suurin osa vähänkään uudemmista autoista vaihdetaan / myydään liikkeiden kautta. Autoliike taas ei pysty tuollaisilla lauseilla vastuusta vapautumaan, jos auton myyntihinta on ehjän vastaavan tasolla.
Ja ennenkaikkea hinta tieliikennekelpoisen tasolla. Jos miettii liikkeen kulmasta: käytetyn ostaja ei ole tyytyväinen ostokseensa syystä X tai autosta hajoaa jotain isompaa -> merkkiliikkeessä viimeistään selviää että softaa kopeloitu -> kirjalliset todisteet että liike on myynyt ei-vakion ei-liikennekelpoisen auton -> kaupan purku ja/tai palautus katsastuskuntoon ja vikojen korjaus liikkeen piikkiin. Oikeudessa voi olla aika selkeä tapaus, jos voidaan osoittaa että kauppa tai edellinen omistaja on tiennyt muutoksista ja ei ole tiedottanut seuraavaa omistajaa. Autoliike tuskin on kiinnostunut olemaan maksumiehenä, jos ei ole ollut tietoinen softamuutoksista.

E85-muutoksissa on omat sääntönsä, vaikka varmaan sieltäkin löytyy porsaanreikiä. Muutoksiin liittyvät säännöt on kuitenkin määritelty ja jos muutoskatsastukset on tehty niiden mukaisesti, miksipä niitä ruvettaisiin vainoamaan jälkikäteen? Lastutukset on voinut muutoskatsastaa päästötestin kautta varmaan vuosikymmeniä jo, mutta kukaan ei ole tehnyt kun valvontaa tai sanktioita ei ole ollut.

Vertailun vuoksi, käsittääkseni joissain EU-maissa _kaikki_ tekniikanmuutokset on kategorisesti kielletty, esim. Espanja. Britanniassa vakuutusyhtiölle pitää ilmoittaa kaikki muutokset suurin piirtein isommista vanteista lähtien, ja se nostaa maksuja automaattisesti. Että ei se helppoa ole muuallakaan.
 
Välillä näkee nuorisolla diesel-Bemaria ja -Audia, joissa tulee kunnon pörinä ja suhina sekä kitkerä haju pakoputkesta. Noissa on aika todennäköisesti pistetty suoraa putkea pöntön tilalle. Sen verran räikeitä tapauksia, että ei välttämättä menee enää katsastuksesta kohta läpi. Pelkkä ohjelmointi on sitten vaikeampi havaita. Vageissa ainakin TD1 flagi ja ECU:n flash counter antavat jotain vihjettä siitä. Vaatii vain vähän lisää resursseja katsastuskonttoreille, että voi alkaa vahtimaan joka merkin kohdalla noita.

Saa myös nähdä, mitä käy ohjelmointiyrittäjille. Ei välttämättä tee hyvää bisneksille tämä lakimuutos. Jos haluaa muuttaa auton myöhemmin vakioksi, niin voi olla, ettei koko yritystä ja vakiosoftan varmuuskopiota enää ole. Onkohan sitten lähdettävä hakemaan merkkihuollosta alkuperäistä softaa?
Valmistajan omat softapäivitykset rullaa sitä laskuria myöskin. Katsurin pitäis saada joku checksum mitä verrata, tai kohta vaaditaan tiettyyn automalliin tiettyä ohjelmistoversiota. Logiikka on todennäköisesti siinä, että ne poistetut päästölaitteet vaatiin sen päivitetyn softan, ja kieltämällä sen myymisen tehdään laitteiden teurastamisesta hankalaa.
 
Hesarissakin artikkeli aiheesta:

Suomessa on lukuisia pajoja, jotka muokkaavat autojen tehoja ja päästöjärjestelmiä. Tarkoituksena on yleensä saada lisää tehoja tai pienentää kulutusta. Monen firman verkkosivuilla vastuuta vieritetään kuluttajalle, sillä muutoksen jälkeen auto voi olla laiton liikenteeseen.

"Nykyisenlainen toiminta, jossa muutoksia on tehty ja tarjottu kuluttajille ilman osoituksia ja selvityksiä päästötasoista tai palveluita on myyty ’ei tieliikennekäyttöön’ ilmoituksella ajoneuvoihin, joiden tiedot löytyvät liikenneasioiden rekisteristä, ei voi siis enää kesäkuussa jatkua", toteaa tiedotteessa Liikenne- ja viestintäviraston tarkastaja Kaarle Röyttä.

Autoja saa yhä virittää, mutta myyjän pitää osoittaa noudattavansa määräyksiä. Loppupeleissä kyse on ympäristöstä, jotta liikenteessä ei olisi viranomaisten seulan välttäneitä päästöpommeja.
---
Muutettujen ajoneuvojen käyttöä liikenteessä valvoo poliisi, Rajavartiolaitos ja Tulli. Luvattoman auton omistajalle tai haltijalle viranomaiset voivat määrätä 300–30 000 euron liikennevirhemaksun.
Tuolla pelottelulla on tarkoitus ajaa tuning-pajojen bisnes ahtaalle ja korottaa tavisten kynnystä mennä kyselemään muutoksia tiskin alta. Ensisijaisesti tuossa tietenkin haetaan niitä EGR-ohituksia ja muita selvästi päästöihin vaikuttavia temppuja, mutta myös ohjelmallisesti viritetyllä autolla ajamisen kynnystä halutaan nostaa uhkasakkojen varjolla, vaikka valvontaa ei käytännössä ainakaan nykytekniikalla voida tehokkaasti tehdä.
 
Välillä näkee nuorisolla diesel-Bemaria ja -Audia, joissa tulee kunnon pörinä ja suhina sekä kitkerä haju pakoputkesta. Noissa on aika todennäköisesti pistetty suoraa putkea pöntön tilalle. Sen verran räikeitä tapauksia, että ei välttämättä menee enää katsastuksesta kohta läpi. Pelkkä ohjelmointi on sitten vaikeampi havaita. Vageissa ainakin TD1 flagi ja ECU:n flash counter antavat jotain vihjettä siitä. Vaatii vain vähän lisää resursseja katsastuskonttoreille, että voi alkaa vahtimaan joka merkin kohdalla noita.

Saa myös nähdä, mitä käy ohjelmointiyrittäjille. Ei välttämättä tee hyvää bisneksille tämä lakimuutos. Jos haluaa muuttaa auton myöhemmin vakioksi, niin voi olla, ettei koko yritystä ja vakiosoftan varmuuskopiota enää ole. Onkohan sitten lähdettävä hakemaan merkkihuollosta alkuperäistä softaa?

Tulevaisuuden toivomme ovat niin viitseliäitä, että ne laittaa pöntöt kiinni katsastuksen ajaksi ja ottavat sen jälkeen pois. :D

Vageissa ainakin TD1 flagi ja ECU:n flash counter antavat jotain vihjettä siitä.

Tuleeko tällaisia merkintöjä, jos merkkarilla päivittelevät softaa?

Kannattaa pyytää vakio softa itselleen? Sitten sen voi palauttaa missä vaan.
 
Tulevaisuuden toivomme ovat niin viitseliäitä, että ne laittaa pöntöt kiinni katsastuksen ajaksi ja ottavat sen jälkeen pois. :D
Siinä on vähän hommaa, varsinkin jos saastelaitteita on poistettu vikaantumisen takia :D

Tuleeko tällaisia merkintöjä, jos merkkarilla päivittelevät softaa?

Kannattaa pyytää vakio softa itselleen? Sitten sen voi palauttaa missä vaan.
TD1 tulee vain, jos joku ulkopuolinen koskee auton softaan. Pysyy myös, mikäli auton palauttaa vakioksi. Flash counter taitaa näyttää jokaisen kerran, kun softaa on muutettu, oli kyseessä merkkihuolto tai ohjelmoija. Jos alkuperäisen softan saa helposti talteen itselleen, niin voi olla toki ratkaisu.
 
Ja ennenkaikkea hinta tieliikennekelpoisen tasolla. Jos miettii liikkeen kulmasta: käytetyn ostaja ei ole tyytyväinen ostokseensa syystä X tai autosta hajoaa jotain isompaa -> merkkiliikkeessä viimeistään selviää että softaa kopeloitu -> kirjalliset todisteet että liike on myynyt ei-vakion ei-liikennekelpoisen auton -> kaupan purku ja/tai palautus katsastuskuntoon ja vikojen korjaus liikkeen piikkiin. Oikeudessa voi olla aika selkeä tapaus, jos voidaan osoittaa että kauppa tai edellinen omistaja on tiennyt muutoksista ja ei ole tiedottanut seuraavaa omistajaa. Autoliike tuskin on kiinnostunut olemaan maksumiehenä, jos ei ole ollut tietoinen softamuutoksista.

Autoliikkeiden kannattaa myydä KAIKKI autot tieliikennekelpoisina ja tapella tarpeen mukaan saatujen reklamaatioiden perusteella. :hmm:

Jääkö softauksesta jokin aikaleima? Voiko sen väärentää? Siinäpä tappelevat kuka on syyllinen.
 
Viimeksi muokattu:
”Mikään katsastajan tai korjaamon antama yksinkertainen päästöpaperi ei kuitenkaan viranomaiselle käy."

Mitähän virkaa tuolla päästömittauksella määräaikaiskatsastuksessa on jos ei kuitenkaan kelpaa muutoskatsastukseen?
 
”Mikään katsastajan tai korjaamon antama yksinkertainen päästöpaperi ei kuitenkaan viranomaiselle käy."

Mitähän virkaa tuolla päästömittauksella määräaikaiskatsastuksessa on jos ei kuitenkaan kelpaa muutoskatsastukseen?

Kyllä se mun mielestä kelpaa ennen 1.9.2009 käyttöönotettuihin, ainakin jos vaihtaa käyttövoimaa...

Esim. Bensiini --> E85... :hmm:

3.8.3

Pakokaasupäästöt moottorin vaihdon tai muuttamisen jälkeen
Ajoneuvon käyttövoiman muutoksen jälkeen ajoneuvoa koskevien pakokaasupääs-
tövaatimusten tulee täyttyä 6 luvussa määrätyn mukaisesti.

Pakokaasupäästöjen tulee moottorin vaihdon tai muuttamisen jälkeen täyttää muu-
toskatsastuksen yhteydessä tehtävässä pakokaasumittauksessa käytönaikaiset pa-
kokaasupäästövaatimukset. Jos ajoneuvolle ei ikänsä tai rakenteensa puolesta suo-
riteta käytönaikaista päästömittausta, riittää osoituksena päästövaatimusten täytty-
misestä kuitenkin muutoskatsastajan suorittama silmämääräinen tarkastus.
Käytönaikaisen päästömittauksen lisäksi ajoneuvon, joka on otettu käyttöön 1 päi-
vänä syyskuuta 2009 tai sen jälkeen, on osoitettava täyttävän käyttöönottoajankoh-
tana tai myöhemmin voimassa olleet ajoneuvon hyväksynnässä sovellettavat pako-
kaasupäästövaatimukset.


Edellä määrätystä poiketen silloin, jos ajoneuvon moottorinohjauksen ohjelmistoon
tehdään suurempia muutoksia kuin ajoneuvon valmistajan päivityksiä tai ajoneuvoon
asennetaan erillinen ohjelmistoon vaikuttava lisälaite ilman ajoneuvon käyttövoiman
muutosta,
on ajoneuvon pakokaasupäästöjen muutoksen jälkeen täytettävä ajoneu-
von käyttöönottajankohdan mukaiset hyväksynnässä sovellettavat vaatimukset ja
moottoritehon on täytettävä kohdan 3.8.1 vaatimukset.


 
Tulevaisuuden toivomme ovat niin viitseliäitä, että ne laittaa pöntöt kiinni katsastuksen ajaksi ja ottavat sen jälkeen pois. :D

Tätähän on jo jotkut harrastelleet pitkään katalysaattoreiden kanssa bensa-autoissa eli kattihan nostaa polttoaineenkulutusta. :p Tai sitten on tyhjennetty katti, mutta pelkät kuoret paikallaan
 
”Mikään katsastajan tai korjaamon antama yksinkertainen päästöpaperi ei kuitenkaan viranomaiselle käy."

Mitähän virkaa tuolla päästömittauksella määräaikaiskatsastuksessa on jos ei kuitenkaan kelpaa muutoskatsastukseen?
Katsastusasemien päästömittaus ei mittaa esim. hiukkaspäästöjä, jotka täytyy olla tiettyjen rajojen sisällä uudemmissa normeissa. Toisin sanoen katsastus ei ole tyyppihyväksyntää vastaava mittaus, sehän käytännössä karsii vain ihan pommit vaikkapa dieseleissä, joissa mitataan tyyliin savutusarvo.
 
Huoh. Jotenkin turhaa että alkavat polttomoottori-autoja enää kiusaamaan muutaman lisähevosvoiman ja mahdollisesti vähän lisääntyvien päästöjen vuoksi. Rahan tuhlausta tuollainen valvonta.

Ei niistä kuitenkaan pelkällä softalla saa mitään vaarallisia tykkejä eikä maailma pelastu on sitä softaa muutettu tai ei. 50 tonnilla voit ostaa kaupasta alle neljän sekunnin sataan kiihtyvän uuden (kiinalaisen) sähköauton…se vasta vaarallinen onkin.
 
Uskokaa tai älkää niin mitään radikaalia ei tule tapahtumaan autojen valvonnassa. Jos nyt ei ajele perä mustana voimasavuja savutellen tai katalysaattorin/DPF:n tilalla ole suoraa putkea niin TODELLA helvetin huono tuuri saa olla että jää kiinni mistään missään vaiheessa.
 
Mielenkiintoisinta tällä hetkellä lienee, miten ohjelmointia markkinoivat yritykset tähän reagoivat.

Valvontaan ei näytä heti tulevan mitään lisäresursseja.
 
Olikos tästä jo täällä, vastuu päästöistä siirtyyy virityspalveluiden tarjoajalle, jos oiken ymmärsin.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom muistuttaa autoilijoita siitä, että ajoneuvolaki muuttuu 1.6.2024 alkaen. Laki tuo melko merkittävän muutoksen autojen päästölaitteiden manipulointiin ja autojen niin kutsuttuun ohjelmointiin, optimointiin tai virittämiseen.

Vastaisuudessa liikenteessä käytettävään auton ei voi siis myydä sellaista viritysohjelmistoa tai tehdä sellaisia muutoksia, joista myyjä ei voi osoittaa vaatimuksenmukaisuutta, siis sitä että muutosten jälkeen auto ja sen moottori täyttävät päästöjä koskevat säädökset ja määräykset.

 
Olikos tästä jo täällä, vastuu päästöistä siirtyyy virityspalveluiden tarjoajalle, jos oiken ymmärsin.




Ei siirry vaan laittomien ohjelmien myynnistä tulee laitonta. Laittoman ohjelman myynyt firma voi siis sellaisesta toiminnasta saada sanktioita. Auton laillisuuden vastuu on edelleen omistajalla ja jos jostain onnistuu laittoman ohjelman ostamaan, niin omistaja voi ihan yhtälailla saada sakkoja.
 
Eiköhän tuo myyntikielto voida ohittaa ainakin harrastajille sillä että myydään vain työkalut jolla muutokset voi sitten itse asentaa? Tietysti tuo jo nostaisi kynnystä monella lähteä koko hommaan.
 
Eiköhän tuo myyntikielto voida ohittaa ainakin harrastajille sillä että myydään vain työkalut jolla muutokset voi sitten itse asentaa? Tietysti tuo jo nostaisi kynnystä monella lähteä koko hommaan.
Siis eihän nykyiselläänkään mikään estä tekemästä noita itse, mutta ihan yksittäisen ohjelmoinnin takia ei kyllä niitä ohjelmointilaitteita kannata ostaa ja sen takia niitä tehdäänkin pajoilla.
 
Siis eihän nykyiselläänkään mikään estä tekemästä noita itse, mutta ihan yksittäisen ohjelmoinnin takia ei kyllä niitä ohjelmointilaitteita kannata ostaa ja sen takia niitä tehdäänkin pajoilla.
Jep, mutta jos tuota uutista uskomme niin jo ohjelmien myynnistä tulee laitonta jos myyjä tietää mihin se asennetaan.
 
Eiköhän tuo myyntikielto voida ohittaa ainakin harrastajille sillä että myydään vain työkalut jolla muutokset voi sitten itse asentaa? Tietysti tuo jo nostaisi kynnystä monella lähteä koko hommaan.

Työkalujen hinnat liikkuu tuhansissa mitä nuo käyttävät, niin ei niitä osta edes harrastajat ellei käyttö ole ammattimaista. Harrastajat ostaa työkalut kiinasta piraattina ja tuohuavat niiden kanssa kuten tähänkin mennessä.
 
Työkalujen hinnat liikkuu tuhansissa mitä nuo käyttävät, niin ei niitä osta edes harrastajat ellei käyttö ole ammattimaista. Harrastajat ostaa työkalut kiinasta piraattina ja tuohuavat niiden kanssa kuten tähänkin mennessä.
Eikai kaikki niin kalliita ole? Joku BSR PPC 3 näyttää maksavan 230 €.

Tietysti jos itse haluaa tehdä ohjelman muuttamalla parametreja niin sitten varmaan hieman eri hintaluokan vehkeet tarvitaan aina dynosta lähtien.
 
Eikai kaikki niin kalliita ole? Joku BSR PPC 3 näyttää maksavan 230 €.

Tietysti jos itse haluaa tehdä ohjelman muuttamalla parametreja niin sitten varmaan hieman eri hintaluokan vehkeet tarvitaan aina dynosta lähtien.
On olemassa kaikenlaisia tuollaisia purkkeja, joilla voi asentaa valmiin softan autoon ja osassa noissa on myös mahdollisuus palauttaa takaisin alkuperäinen softa. Noita on laadullisesti laidasta laitaan, kuten niissä olevia softiakin.

Sitten on olemassa pajoja, joissa on monenlaista mittausjärjestelmäää ja joissa muokataan auton softa(t) yksilöllisesti kunkin auton ja omistajan tarpeiden mukaisesti. Ainakin jälkimmäisten kohdalla tämä lakimuutos todennäköisesti tulee laittamaan yritysten bisneksen monin paikoin uusiksi ja pelotevaikutuksen todennäköisesti myötä myös noiden erillisen softapurkkien myynti jää Suomessa aiempaa vähäisemmäksi, vaikka valvonta tässä vaiheessa onkin olematonta, tai suorastaan mahdotonta.
 
Joissain autoissa, kuten Bemareissa, softaus onnistuu halvalla Enet kaapelilla, joka on käytännössä siis RJ45, jonka toisessa päässä on OBD pistoke. Ei tarvita kuin lisenssi softaan ja tuon voi asentaa valehtelematta parissa minuutissa autoon. Jatko muutokset menee alle minuutissa, kun ECUn lukot on avattu. Palautus vakioksi onnistuu samalla lailla eli katsastukseen auton saa vakioksi ilmaiseksi.

Tuolla voi myös lukea kattavasti kaikkia moottorin antureita milloin vain, jos kiinnostaa seurata ahtopaineita, imuilman lämpöä, sytytysennakkoa, lambda-arvoa tai mitä vaan. Lokitus onnistuu myös vakiosoftalla eli voi käyttää myös oikeiden vikojen etsintään samaa työkalua/lisenssiä.

Tämmöisten softausten seuranta on melko mahdotonta minusta, kun auto on päälle päin vakio ja kaiken tarvittavan saa netistä. Ainoa fyysinen asia on tuo kaapeli, jolla voi sinänsä tehdä muutakin eli niitä tuskin valvotaan jatkossakaan tullin toimesta.
 
Eikai kaikki niin kalliita ole? Joku BSR PPC 3 näyttää maksavan 230 €.
Mulle on jäänyt kappiin lojumaan yksi tuollainen. Onkohan tuolla jollekin käyttöarvoa ? Nythän siinä on sisässä vanhan auton softa. Oli ihan näppärä peli vekslata softaa virin ja vakion välillä.
 
Mulle on jäänyt kappiin lojumaan yksi tuollainen. Onkohan tuolla jollekin käyttöarvoa ? Nythän siinä on sisässä vanhan auton softa. Oli ihan näppärä peli vekslata softaa virin ja vakion välillä.
Suoraan sillä ei tee kukaan mitään, mutta jos ostaa siihen lisenssin omalle autolle, niin sitten kyllä.

Those of you who already own a PPC 3 device can transfer it over to another car, and only pay for the software of the new tuning kit. This is a very economical option if you, for example, sell your car and want your new car tuned. You make the transfer yourself, quickly and easily, directly on our homepage via your own login site. As soon as the transfer is complete, the support for your old car is canceled.

Tosin en tiedä millainen prosessi on siirtää itse laite toiselle henkilölle/käyttäjätunnukselle, mutta luulisi onnistuvan ottamalla yhteyttä tukeen.
 
Poliisi tienvarsimittauksella, katsastus samalla tavalla jos laitteisto on heillä; plus ihan katsomalla, vaikka auton valikkoa mitä näyttää adblue tilavuudeksi, se mittari saattaa näyttää höpöjä tai olla kokonaan harmaana (offline) kun on ureat ohjelmoitu pois.

Raskasta kalustoahan tuolla koitetaan jallittaa, ehkä vuosikymmenen loppuun mennessä henkilöautojakin.
 
Poliisi tienvarsimittauksella, katsastus samalla tavalla jos laitteisto on heillä; plus ihan katsomalla, vaikka auton valikkoa mitä näyttää adblue tilavuudeksi, se mittari saattaa näyttää höpöjä tai olla kokonaan harmaana (offline) kun on ureat ohjelmoitu pois.

Raskasta kalustoahan tuolla koitetaan jallittaa, ehkä vuosikymmenen loppuun mennessä henkilöautojakin.
Harvassa autossa on adblue mittaria. Yleensä vain pyytävät lisää kun se on vähissä.
 
Traficomin hyväksymä tarkoittanee kai sitä että löytyy valmis tyyppihyväksyntä sille softatulle tehoversiolle. Eli se automalli tavallaan muuttuu x->y ja y on se missä isommat tehot.

Volvoihin noita tehtyinä tuli sivusta seurattua. Eli myytiin asiakkaalle se 1000€+ teho-ohjelma, sit konttorilla käynti, missä uusia numeroita papereihin, ja homma sillä selvä.

Ai jaa... No kiinnostaako vakuutusyhtiötä, että se automalli muuttuu x --> y ?
 
Jos täällä on joku, jolla on Volvoon Vdash, niin saa ilmottautua. Pitäisi poistaa 180kmh rajoitin. Jos on asiaton kysely niin saa poistaa.
 
Eflexfuelin sivuilta suoraan hyvä tiivistelmä.
1715625535726.png

Eli 1.9.2009 asti voi laittaa vapaasti ihan minkä ohjelman haluaa, joka näennäisesti on muokattu E85:lle ja sitten muutoskatsastus E85 polttoaineelle.
Käytännössä voi ajaa pelkällä bensalla, jos haluaa, katsastukseenkin.

Onko uudempien autojen lailliset ohjelmat moottorikohtaisia vai malli & voimalinja & moottori jne. kohtaisia?
--> Harvinaisia & kalliita?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 657
Viestejä
4 538 092
Jäsenet
74 857
Uusin jäsen
FinB

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom