tjkoo
Tukijäsen
- Liittynyt
- 20.10.2016
- Viestejä
- 3 210
Onko jollain kokemusta tällaisesta Traficomin hyväksymästä ohjelmasta? Ja miksi ne pitää katsastaa yhteistyössä A-Katsastuksen kanssa?
Ei mee läpi muilla asemilla
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Onko jollain kokemusta tällaisesta Traficomin hyväksymästä ohjelmasta? Ja miksi ne pitää katsastaa yhteistyössä A-Katsastuksen kanssa?
Juurikin näin olen ymmärtänyt.Traficomin hyväksymä tarkoittanee kai sitä että löytyy valmis tyyppihyväksyntä sille softatulle tehoversiolle. Eli se automalli tavallaan muuttuu x->y ja y on se missä isommat tehot.
Volvoihin noita tehtyinä tuli sivusta seurattua. Eli myytiin asiakkaalle se 1000€+ teho-ohjelma, sit konttorilla käynti, missä uusia numeroita papereihin, ja homma sillä selvä.
No autohan on tehtaalla testattu ja hyväksytty vakiosäädöillä, joilla on tullut tyyppihyväksynnän päästöt. Jos säätöjä muutetaan, muuttuvat päästöarvotkin. Ei se ole enää tyyppihyväksynnän mukaisessa kunnossa, vaikka päästölaitteita ei poistetakaan.Tuossa jutussa puhutaan että koskisi myös moottorinohjelman muutos, vaikka päästölaitteisiin ei kosketa, mutta sitten liikennevirhemaksun kohdalla puhutaan vain päästömanipuloidusta. Eihän tehonlisäyksessä edes tartte poistaa päästölaitteita, paitsi jos oikeasti viritetään isosti: isompaa turboa jne.
Poliisia, rajavartiolaitosta ja tullia ihan varmasti kiinnostaa alkaa tutkimaan henkilöautojen moottorinohjausta, tuskin sellaiseen on aikaakaan.No nyt aletaan laittaa tätä laitonta tehtailua ruotuun ihan kunnolla.
"Muutettujen ajoneuvojen käyttöä liikenteessä valvovat poliisi, rajavartiolaitos ja tulli. Valvova viranomainen voi määrätä päästömanipuloidun ajoneuvon omistajalle tai haltijalle 300 - 30 000 euron suuruisen liikennevirhemaksun. "
Näitä hyvin yleisiä autoja uhkaa kesäkuusta alkaen jopa kymppitonnien sakko – katsastajan tai korjaamon todistus ei enää kelpaa
Suomessa on liikenteessä valtava määrä autoja, joiden laillisuus vaatii pian muutoskatsastuksen läpäisemistä. Miina voi olla iso esimerkiksi käytetyn polttomoottoriauton ostajalle.www.is.fi
Ne tulokset muuttuvat vaihtamalla vaikka paremmin virtaava ilmanputsari.No autohan on tehtaalla testattu ja hyväksytty vakiosäädöillä, joilla on tullut tyyppihyväksynnän päästöt. Jos säätöjä muutetaan, muuttuvat päästöarvotkin. Ei se ole enää tyyppihyväksynnän mukaisessa kunnossa, vaikka päästölaitteita ei poistetakaan.
Pitäisi sitten todistaa, että ohjelmoitunakin edelleen täyttää kaikki direktiivit. Sen todistaminen on ohjelmoijan vastuulla, eli superkalliit virallisen laitoksen testit vaatisi.
Ne tulokset muuttuvat vaihtamalla vaikka paremmin virtaava ilmanputsari.
Lisäksi ei Traficom sano että jos on softattu auto ja jo muutoskatsastettu, niin käykö se tuon jälkeenkin
Voihan auton myydä niin, että ehkä on ohjelma, ehkä ei. Myyja ei tiedä eikä vastaa, asiakas ottaa tietoisen riskin?
Ja ennenkaikkea hinta tieliikennekelpoisen tasolla. Jos miettii liikkeen kulmasta: käytetyn ostaja ei ole tyytyväinen ostokseensa syystä X tai autosta hajoaa jotain isompaa -> merkkiliikkeessä viimeistään selviää että softaa kopeloitu -> kirjalliset todisteet että liike on myynyt ei-vakion ei-liikennekelpoisen auton -> kaupan purku ja/tai palautus katsastuskuntoon ja vikojen korjaus liikkeen piikkiin. Oikeudessa voi olla aika selkeä tapaus, jos voidaan osoittaa että kauppa tai edellinen omistaja on tiennyt muutoksista ja ei ole tiedottanut seuraavaa omistajaa. Autoliike tuskin on kiinnostunut olemaan maksumiehenä, jos ei ole ollut tietoinen softamuutoksista.Suurin osa vähänkään uudemmista autoista vaihdetaan / myydään liikkeiden kautta. Autoliike taas ei pysty tuollaisilla lauseilla vastuusta vapautumaan, jos auton myyntihinta on ehjän vastaavan tasolla.
Valmistajan omat softapäivitykset rullaa sitä laskuria myöskin. Katsurin pitäis saada joku checksum mitä verrata, tai kohta vaaditaan tiettyyn automalliin tiettyä ohjelmistoversiota. Logiikka on todennäköisesti siinä, että ne poistetut päästölaitteet vaatiin sen päivitetyn softan, ja kieltämällä sen myymisen tehdään laitteiden teurastamisesta hankalaa.Välillä näkee nuorisolla diesel-Bemaria ja -Audia, joissa tulee kunnon pörinä ja suhina sekä kitkerä haju pakoputkesta. Noissa on aika todennäköisesti pistetty suoraa putkea pöntön tilalle. Sen verran räikeitä tapauksia, että ei välttämättä menee enää katsastuksesta kohta läpi. Pelkkä ohjelmointi on sitten vaikeampi havaita. Vageissa ainakin TD1 flagi ja ECU:n flash counter antavat jotain vihjettä siitä. Vaatii vain vähän lisää resursseja katsastuskonttoreille, että voi alkaa vahtimaan joka merkin kohdalla noita.
Saa myös nähdä, mitä käy ohjelmointiyrittäjille. Ei välttämättä tee hyvää bisneksille tämä lakimuutos. Jos haluaa muuttaa auton myöhemmin vakioksi, niin voi olla, ettei koko yritystä ja vakiosoftan varmuuskopiota enää ole. Onkohan sitten lähdettävä hakemaan merkkihuollosta alkuperäistä softaa?
Tuolla pelottelulla on tarkoitus ajaa tuning-pajojen bisnes ahtaalle ja korottaa tavisten kynnystä mennä kyselemään muutoksia tiskin alta. Ensisijaisesti tuossa tietenkin haetaan niitä EGR-ohituksia ja muita selvästi päästöihin vaikuttavia temppuja, mutta myös ohjelmallisesti viritetyllä autolla ajamisen kynnystä halutaan nostaa uhkasakkojen varjolla, vaikka valvontaa ei käytännössä ainakaan nykytekniikalla voida tehokkaasti tehdä.Suomessa on lukuisia pajoja, jotka muokkaavat autojen tehoja ja päästöjärjestelmiä. Tarkoituksena on yleensä saada lisää tehoja tai pienentää kulutusta. Monen firman verkkosivuilla vastuuta vieritetään kuluttajalle, sillä muutoksen jälkeen auto voi olla laiton liikenteeseen.
"Nykyisenlainen toiminta, jossa muutoksia on tehty ja tarjottu kuluttajille ilman osoituksia ja selvityksiä päästötasoista tai palveluita on myyty ’ei tieliikennekäyttöön’ ilmoituksella ajoneuvoihin, joiden tiedot löytyvät liikenneasioiden rekisteristä, ei voi siis enää kesäkuussa jatkua", toteaa tiedotteessa Liikenne- ja viestintäviraston tarkastaja Kaarle Röyttä.
Autoja saa yhä virittää, mutta myyjän pitää osoittaa noudattavansa määräyksiä. Loppupeleissä kyse on ympäristöstä, jotta liikenteessä ei olisi viranomaisten seulan välttäneitä päästöpommeja.
---
Muutettujen ajoneuvojen käyttöä liikenteessä valvoo poliisi, Rajavartiolaitos ja Tulli. Luvattoman auton omistajalle tai haltijalle viranomaiset voivat määrätä 300–30 000 euron liikennevirhemaksun.
Välillä näkee nuorisolla diesel-Bemaria ja -Audia, joissa tulee kunnon pörinä ja suhina sekä kitkerä haju pakoputkesta. Noissa on aika todennäköisesti pistetty suoraa putkea pöntön tilalle. Sen verran räikeitä tapauksia, että ei välttämättä menee enää katsastuksesta kohta läpi. Pelkkä ohjelmointi on sitten vaikeampi havaita. Vageissa ainakin TD1 flagi ja ECU:n flash counter antavat jotain vihjettä siitä. Vaatii vain vähän lisää resursseja katsastuskonttoreille, että voi alkaa vahtimaan joka merkin kohdalla noita.
Saa myös nähdä, mitä käy ohjelmointiyrittäjille. Ei välttämättä tee hyvää bisneksille tämä lakimuutos. Jos haluaa muuttaa auton myöhemmin vakioksi, niin voi olla, ettei koko yritystä ja vakiosoftan varmuuskopiota enää ole. Onkohan sitten lähdettävä hakemaan merkkihuollosta alkuperäistä softaa?
Vageissa ainakin TD1 flagi ja ECU:n flash counter antavat jotain vihjettä siitä.
Siinä on vähän hommaa, varsinkin jos saastelaitteita on poistettu vikaantumisen takiaTulevaisuuden toivomme ovat niin viitseliäitä, että ne laittaa pöntöt kiinni katsastuksen ajaksi ja ottavat sen jälkeen pois.
TD1 tulee vain, jos joku ulkopuolinen koskee auton softaan. Pysyy myös, mikäli auton palauttaa vakioksi. Flash counter taitaa näyttää jokaisen kerran, kun softaa on muutettu, oli kyseessä merkkihuolto tai ohjelmoija. Jos alkuperäisen softan saa helposti talteen itselleen, niin voi olla toki ratkaisu.Tuleeko tällaisia merkintöjä, jos merkkarilla päivittelevät softaa?
Kannattaa pyytää vakio softa itselleen? Sitten sen voi palauttaa missä vaan.
Ja ennenkaikkea hinta tieliikennekelpoisen tasolla. Jos miettii liikkeen kulmasta: käytetyn ostaja ei ole tyytyväinen ostokseensa syystä X tai autosta hajoaa jotain isompaa -> merkkiliikkeessä viimeistään selviää että softaa kopeloitu -> kirjalliset todisteet että liike on myynyt ei-vakion ei-liikennekelpoisen auton -> kaupan purku ja/tai palautus katsastuskuntoon ja vikojen korjaus liikkeen piikkiin. Oikeudessa voi olla aika selkeä tapaus, jos voidaan osoittaa että kauppa tai edellinen omistaja on tiennyt muutoksista ja ei ole tiedottanut seuraavaa omistajaa. Autoliike tuskin on kiinnostunut olemaan maksumiehenä, jos ei ole ollut tietoinen softamuutoksista.
”Mikään katsastajan tai korjaamon antama yksinkertainen päästöpaperi ei kuitenkaan viranomaiselle käy."
Mitähän virkaa tuolla päästömittauksella määräaikaiskatsastuksessa on jos ei kuitenkaan kelpaa muutoskatsastukseen?
3.8.3
Pakokaasupäästöt moottorin vaihdon tai muuttamisen jälkeen
Ajoneuvon käyttövoiman muutoksen jälkeen ajoneuvoa koskevien pakokaasupääs-
tövaatimusten tulee täyttyä 6 luvussa määrätyn mukaisesti.
Pakokaasupäästöjen tulee moottorin vaihdon tai muuttamisen jälkeen täyttää muu-
toskatsastuksen yhteydessä tehtävässä pakokaasumittauksessa käytönaikaiset pa-
kokaasupäästövaatimukset. Jos ajoneuvolle ei ikänsä tai rakenteensa puolesta suo-
riteta käytönaikaista päästömittausta, riittää osoituksena päästövaatimusten täytty-
misestä kuitenkin muutoskatsastajan suorittama silmämääräinen tarkastus.
Käytönaikaisen päästömittauksen lisäksi ajoneuvon, joka on otettu käyttöön 1 päi-
vänä syyskuuta 2009 tai sen jälkeen, on osoitettava täyttävän käyttöönottoajankoh-
tana tai myöhemmin voimassa olleet ajoneuvon hyväksynnässä sovellettavat pako-
kaasupäästövaatimukset.
Edellä määrätystä poiketen silloin, jos ajoneuvon moottorinohjauksen ohjelmistoon
tehdään suurempia muutoksia kuin ajoneuvon valmistajan päivityksiä tai ajoneuvoon
asennetaan erillinen ohjelmistoon vaikuttava lisälaite ilman ajoneuvon käyttövoiman
muutosta, on ajoneuvon pakokaasupäästöjen muutoksen jälkeen täytettävä ajoneu-
von käyttöönottajankohdan mukaiset hyväksynnässä sovellettavat vaatimukset ja
moottoritehon on täytettävä kohdan 3.8.1 vaatimukset.
Tulevaisuuden toivomme ovat niin viitseliäitä, että ne laittaa pöntöt kiinni katsastuksen ajaksi ja ottavat sen jälkeen pois.
Katsastusasemien päästömittaus ei mittaa esim. hiukkaspäästöjä, jotka täytyy olla tiettyjen rajojen sisällä uudemmissa normeissa. Toisin sanoen katsastus ei ole tyyppihyväksyntää vastaava mittaus, sehän käytännössä karsii vain ihan pommit vaikkapa dieseleissä, joissa mitataan tyyliin savutusarvo.”Mikään katsastajan tai korjaamon antama yksinkertainen päästöpaperi ei kuitenkaan viranomaiselle käy."
Mitähän virkaa tuolla päästömittauksella määräaikaiskatsastuksessa on jos ei kuitenkaan kelpaa muutoskatsastukseen?
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom muistuttaa autoilijoita siitä, että ajoneuvolaki muuttuu 1.6.2024 alkaen. Laki tuo melko merkittävän muutoksen autojen päästölaitteiden manipulointiin ja autojen niin kutsuttuun ohjelmointiin, optimointiin tai virittämiseen.
Vastaisuudessa liikenteessä käytettävään auton ei voi siis myydä sellaista viritysohjelmistoa tai tehdä sellaisia muutoksia, joista myyjä ei voi osoittaa vaatimuksenmukaisuutta, siis sitä että muutosten jälkeen auto ja sen moottori täyttävät päästöjä koskevat säädökset ja määräykset.
Olikos tästä jo täällä, vastuu päästöistä siirtyyy virityspalveluiden tarjoajalle, jos oiken ymmärsin.
Autostasi voi kesäkuussa tulla laiton: Uhkana jopa 30 000 euron sakko
Kesäkuun alussa voimaan astuva laki siirtää vastuuta autojen ohjelmoinnin määräysten mukaisuudesta valmistajalle.www.tekniikkatalous.fi
Siis eihän nykyiselläänkään mikään estä tekemästä noita itse, mutta ihan yksittäisen ohjelmoinnin takia ei kyllä niitä ohjelmointilaitteita kannata ostaa ja sen takia niitä tehdäänkin pajoilla.Eiköhän tuo myyntikielto voida ohittaa ainakin harrastajille sillä että myydään vain työkalut jolla muutokset voi sitten itse asentaa? Tietysti tuo jo nostaisi kynnystä monella lähteä koko hommaan.
Jep, mutta jos tuota uutista uskomme niin jo ohjelmien myynnistä tulee laitonta jos myyjä tietää mihin se asennetaan.Siis eihän nykyiselläänkään mikään estä tekemästä noita itse, mutta ihan yksittäisen ohjelmoinnin takia ei kyllä niitä ohjelmointilaitteita kannata ostaa ja sen takia niitä tehdäänkin pajoilla.
Eiköhän tuo myyntikielto voida ohittaa ainakin harrastajille sillä että myydään vain työkalut jolla muutokset voi sitten itse asentaa? Tietysti tuo jo nostaisi kynnystä monella lähteä koko hommaan.
Eikai kaikki niin kalliita ole? Joku BSR PPC 3 näyttää maksavan 230 €.Työkalujen hinnat liikkuu tuhansissa mitä nuo käyttävät, niin ei niitä osta edes harrastajat ellei käyttö ole ammattimaista. Harrastajat ostaa työkalut kiinasta piraattina ja tuohuavat niiden kanssa kuten tähänkin mennessä.
On olemassa kaikenlaisia tuollaisia purkkeja, joilla voi asentaa valmiin softan autoon ja osassa noissa on myös mahdollisuus palauttaa takaisin alkuperäinen softa. Noita on laadullisesti laidasta laitaan, kuten niissä olevia softiakin.Eikai kaikki niin kalliita ole? Joku BSR PPC 3 näyttää maksavan 230 €.
Tietysti jos itse haluaa tehdä ohjelman muuttamalla parametreja niin sitten varmaan hieman eri hintaluokan vehkeet tarvitaan aina dynosta lähtien.
Siis eihän nykyiselläänkään mikään estä tekemästä noita itse, mutta ihan yksittäisen ohjelmoinnin takia ei kyllä niitä ohjelmointilaitteita kannata ostaa ja sen takia niitä tehdäänkin pajoilla.
Mulle on jäänyt kappiin lojumaan yksi tuollainen. Onkohan tuolla jollekin käyttöarvoa ? Nythän siinä on sisässä vanhan auton softa. Oli ihan näppärä peli vekslata softaa virin ja vakion välillä.Eikai kaikki niin kalliita ole? Joku BSR PPC 3 näyttää maksavan 230 €.
Suoraan sillä ei tee kukaan mitään, mutta jos ostaa siihen lisenssin omalle autolle, niin sitten kyllä.Mulle on jäänyt kappiin lojumaan yksi tuollainen. Onkohan tuolla jollekin käyttöarvoa ? Nythän siinä on sisässä vanhan auton softa. Oli ihan näppärä peli vekslata softaa virin ja vakion välillä.
Those of you who already own a PPC 3 device can transfer it over to another car, and only pay for the software of the new tuning kit. This is a very economical option if you, for example, sell your car and want your new car tuned. You make the transfer yourself, quickly and easily, directly on our homepage via your own login site. As soon as the transfer is complete, the support for your old car is canceled.
Harvassa autossa on adblue mittaria. Yleensä vain pyytävät lisää kun se on vähissä.Poliisi tienvarsimittauksella, katsastus samalla tavalla jos laitteisto on heillä; plus ihan katsomalla, vaikka auton valikkoa mitä näyttää adblue tilavuudeksi, se mittari saattaa näyttää höpöjä tai olla kokonaan harmaana (offline) kun on ureat ohjelmoitu pois.
Raskasta kalustoahan tuolla koitetaan jallittaa, ehkä vuosikymmenen loppuun mennessä henkilöautojakin.
Traficomin hyväksymä tarkoittanee kai sitä että löytyy valmis tyyppihyväksyntä sille softatulle tehoversiolle. Eli se automalli tavallaan muuttuu x->y ja y on se missä isommat tehot.
Volvoihin noita tehtyinä tuli sivusta seurattua. Eli myytiin asiakkaalle se 1000€+ teho-ohjelma, sit konttorilla käynti, missä uusia numeroita papereihin, ja homma sillä selvä.
Kyllä itsellä ainakin silloista yhtiötä kiinnosti. Koomista kyllä, vakuutusmaksut laskivat vaikka teho nousi.Ai jaa... No kiinnostaako vakuutusyhtiötä, että se automalli muuttuu x --> y ?
Kyllä itsellä ainakin silloista yhtiötä kiinnosti. Koomista kyllä, vakuutusmaksut laskivat vaikka teho nousi.
"Vähemmän" kolaroitu "malli" todnäk. Pieni otanta, ei kolaroituja ja hyvällä tuurilla oman ikäryhmä ulkopuolella olevien toimesta, joten pienemmät maksut.Mihin tää perustuu, että isommat tehot ja pienemmät maksut?
Eflexfuelin sivuilta suoraan hyvä tiivistelmä.