Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2025 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Perhetutulla vastaava V50, oisko 258tkm mittarissa. Webasto levisi, hiukkasloukku pitäs uusia ja ennen näitä +2k€ remppoihin mennyt. Näissä oli että piti joku tarkempi huolto 200tkm nurkilla tehdä tai lompakko kiittää.Jälleen kerran kysymys.
Volvo V50 2.0D automaatti, Momentum ja VM 2008. Rullattu sen 200tkm, mitä pahaa sanottavaa keksitte?
Perhetutulla vastaava V50, oisko 258tkm mittarissa. Webasto levisi, hiukkasloukku pitäs uusia ja ennen näitä +2k€ remppoihin mennyt. Näissä oli että piti joku tarkempi huolto 200tkm nurkilla tehdä tai lompakko kiittää.
Noissa Ford/PSA 2.0 dieseleissä on Volvon omaa suunnittelua olevista dieseleistä poiketen muistini mukaan tarve vaihtaa hiukkaspönttö määräajoin vaihtovälin ollessa 100 vaiko 120 tkm. Siis jos auto on sellaisella varusteltu. Riippuu siitä, onko auto mallivuotta 2009 vai 2008, kun mv. 2009 hiukkaspönttö taisi olla jo vakiovaruste. Vaihteistona taitaa olla se Powershift. Millaista huoltoa tuo vaihteisto sitten kestääkseen vaatiikaan niin kannattaa varmistua, että ne huollot on tehty. V50:ssä pyöränlaakereitakin piti vaihdella, olikohan tyypillisesti kesto n. 100000 km. Mutta usein heikommiksi osoittautuneita osia kehitellään automallin elinkaaren aikana vahvemmiksi, niin liekö sitten sekin osa jo parantunut niin, että jos kerran on vaihdettu, niin sen jälkeen ei tarvitse enää?Jälleen kerran kysymys.
Volvo V50 2.0D automaatti, Momentum ja VM 2008. Rullattu sen 200tkm, mitä pahaa sanottavaa keksitte?
Kun ei siihen aikaan ollut momentinmuuntimen lukkoja joka vaihteella vaan vain isoimmalla niin kaupungissa luistaa laatikko koko ajan turhaan. Jatkuvat liikkeelle lähdöt painavalla autolla ja luistavalla laatikolla vievät kyllä. Mukavaahan se on mutta ei taloudellista.Itselleni muistui myös mieleen, että aikoinaan omistamani Saab 9-5 2.3t vanhanaikaisella 4-lovisella automaatilla varustettuna kulutti kyllä kaupunkiajossa järjettömästi, mutta maantie/moottoritie ajossa kulutus tippui hyvin radikaalisti alaspäin ja oli jopa tehoon/painoon nöhden melko kohtuullinen, muistaakseni 7-8l välillä per 100km.
Mahtaako olla tuhti vääntömomentti jo alhaisilla kierroksilla, mikä laskee kulutusta matka-ajossa?
Samaa puulaakia ja osat samat pösössä ja sitikassa. C3 on vain luokkaa pienempi, mitä 308sw. Se ajamasi C3 ei ollut kunnossa.Ylempää citroen kysymykseen en koskisi citroeniin ollenkaan mutta moottorit ok. Tuli vuokrattua sellainen c3 ei yhtään kiva ajettava ja kulutti ihmeen paljon. Kokoajan sai rattia oikoa.
Jos ranskis niin peugeout 308sw samalla moottorilla automaattina. Kulutuskin oli mitätön viikon minkä sillä ajoin. oli hyvä ajokokemus. Voisin omistaa sellaisen itse. Pieniratti plussaa imo.
alkanut kuume nousemaan ajatuksissa uusi skoda fabia.
Mitä mieltä ostaa nyt vielä uusi bensakone
Itse ajattelen että jos paikkaansa pitää että kehitys ja valmistus bensakoneisiin tulee kohta loppumaan niin voisiko joskus 10-20v päästä vielä hyvällä yksilöllä,oleva sellaista arvoa kun vielä on bensa vehje. Moni varmaa mielellään ajaa bensalla pitkään suomessa. Vai kestääkö nää 1l bensa koneet +10vuosia
En osaa sanoa.Mites Fordin manuaalilaatikot? Olikos Fordissa mitään muita yleisiä tyyppivikoja tai juttuja mitkä kannattaa tietää jos Fordiin päätyy?
Volvon oma 4-sylinterinen diesel (vea) omaa sitten omat ongelmansa egr-ventiiliin ja "päästön estojen" suhteen. Volvo forumilta voi lukea lisää.S/V40 D2:ssa taisi olla mallivuoteen 2015 asti PSA:n 1.6 diesel ja pahamaineinen Powershift. Muistaakseni mv 2016 lähtien myös D2 oli Volvon oma kone ja sen mukana huollettuna melko ikuinen Aisinin Geartronic vaihteistona.
Tehokkaammat dieselit noissa ovat Volvon omia 5-sylinterisiä Geartronic-automaatilla ja D4:ssä mallivuodesta 2015 lähtien uudempi 4-sylinterinen 2-litrainen 8-portaisella Aisinilla. Paras diilihän näistä olisi tuollainen 2014 kevään jälkeen valmistettu mv. 2015- D4 uudemman sukupolven tekniikalla ellei hinta karkaa sietokyvyn yli.
Volvoista 40-sarjalle vaihtoehtona voisi olla S/V60 jos sattuu hyvä yksilö kohdalle. Hintaeroa jostain syystä ei näytä olevan oikein mitään 40/60 sarjoilla jostain syystä.
Tän päivän citikoista ei ole kokemusta.Ylempää citroen kysymykseen en koskisi citroeniin ollenkaan mutta moottorit ok.
2xTD(1.9)ja HDI sarjan koneista kokemusta runsaasti(2x 1.6 110hp, 2x 2.0 90hp, 2.0 110hp, 2.0 120hp ja 2.0 140hp). Yhdessäkään moottorissa ei mitään vikaa(viimeiseksi mainittu ajossa par aikaa). Ajomäärät ostaessa(57-220tkm) ja vaihtuessa (197-397tkm). 4kpl nuista porukoiden ajossa, sekä sekaisin pösöä ja sitikkaa. Mallit 306, xsara, xsara picasso, 807, C4 ja C5. Kulutus kaikissa maltillista, tai tarkemmin sekmentin pienemmästä päästä. Yhdessäkään näissä 306/xsarassa ei ollut taka-akselin tyyppivikaa. Koiranluita vaihdettu kaikista paitsi xsara picasso, 807 ja C5. 306/xsarasta meni koiranluita vaihtoon kerran- tai joka toinen vuosi(paljon huonolaatuista tarviketta myynnissä).Tän päivän citikoista ei ole kokemusta.
Ajoin citroeneilla, ZX ja C4 14v vuotta eikä pahaa sanottavaa, muutama ongelma oli mutta pienillä kustannuksilla selvittiin.
Volvon oma 4-sylinterinen diesel (vea) omaa sitten omat ongelmansa egr-ventiiliin ja "päästön estojen" suhteen. Volvo forumilta voi lukea lisää.
alkanut kuume nousemaan ajatuksissa uusi skoda fabia.
Mitä mieltä ostaa nyt vielä uusi bensakone
Itse ajattelen että jos paikkaansa pitää että kehitys ja valmistus bensakoneisiin tulee kohta loppumaan niin voisiko joskus 10-20v päästä vielä hyvällä yksilöllä,oleva sellaista arvoa kun vielä on bensa vehje. Moni varmaa mielellään ajaa bensalla pitkään suomessa. Vai kestääkö nää 1l bensa koneet +10vuosia
Minkälainen toimitusaika?Täällä myös uuden Fabian hankinta suunnittelupöydällä. Viimeisiä tarjouksia odotellaan, mutta siltä alkaa vaikuttamaan, että Autokeskukselta tullaan isolohko-Fabia tilaamaan.
Tarjosivat välipäivien korkokampanjalla (0,99%) jo nyt sekä -8% auton verottomasta hinnasta.
Muista sitten katsoa sellainen jossa jo jakopää vaihdettu. Suomessa Volvolla on jakopään vaihto 5v välein. Kilometrirajaa en muista. Lisäksi noilla kilsoilla on vaihteistoöljyjen sekä jos neliveto niin siihen kuuluvien öljyjen vaihto.Pitäisi nykyiseen autoon laitella jakopäätä, uudet kesärenkaat ja moottorin tukikumet niin alko taas auton vaihtaminen tuntumaan hyvältä vaihtoehdolta. Mulla on ollut monta vuotta ns. unelma-auto tuommonen V90 volvo ja niitä dieselinä saisikin alle 30k€, tuollaisia 150-200K ajettuja (neliveto olisi ehdoton jos ottaa D3 koneella että on hieman iloa ajamiseen). Diesel sinänsä ei ole järkevä kun kilometrejä tulee nyt korona-aikaan alle 10k vuodessa mutta ajot on silti suurimmalta osin vähintään 50kmh taajamaa ja enimmäkseen tuommoiista 80kmh vääntöä. Tarviiko sitä aina auton laitossa järkeä olla jos kerran laittaisi sellaisen mikä itseä miellyttääOnko täällä porukalla tietoa noista, mitä koneita välttää missäkin iässä jne niin voisi hieman haarukoida tarjontaa vaikka ei noita montaa kandidaattia täällä pohjoisempana olekaan.
Oikein hyvä pointti. Alkupään mallien ongelma nuo takalyhdyt ja se on taivahan tosi ettei volvo vastaan tule noilla kilsoilla ja varsinkaan kun 2. Omistajasitten noista taitaa sammuilla takapään led valot, en tiedä mitä moisen korjaaminen, eli uusiminen maksaa, mutta arvatenkin todella paljon. Tuleva iso ongelma käytetyissä autoissa kun led umpioita joutuu vaihtamaan ellei niitä ala tarvikevalmistajat tekemään..
Neliveto kannattaa ehdottomasti ottaa kun pohjoisessa on tarkoitus ajella. Mitään erityisiä pommeja eivät noissa kai mitkään ole. Dieselit ainakin D3 (näissä AWD:ssa tuplaturbo ja perus D3:ssa vain yksi ahdin) ja D4 tarjoavat mukavaa ja taloudellista kyytiä. D3 saattaa olla aavistuksen hengetön reippaamissa ohituksissa, mutta silläkin pärjännee.Pitäisi nykyiseen autoon laitella jakopäätä, uudet kesärenkaat ja moottorin tukikumet niin alko taas auton vaihtaminen tuntumaan hyvältä vaihtoehdolta. Mulla on ollut monta vuotta ns. unelma-auto tuommonen V90 volvo ja niitä dieselinä saisikin alle 30k€, tuollaisia 150-200K ajettuja (neliveto olisi ehdoton jos ottaa D3 koneella että on hieman iloa ajamiseen). Diesel sinänsä ei ole järkevä kun kilometrejä tulee nyt korona-aikaan alle 10k vuodessa mutta ajot on silti suurimmalta osin vähintään 50kmh taajamaa ja enimmäkseen tuommoiista 80kmh vääntöä. Tarviiko sitä aina auton laitossa järkeä olla jos kerran laittaisi sellaisen mikä itseä miellyttääOnko täällä porukalla tietoa noista, mitä koneita välttää missäkin iässä jne niin voisi hieman haarukoida tarjontaa vaikka ei noita montaa kandidaattia täällä pohjoisempana olekaan.
Itsellä tällä hetkellä 2019 V60 D4 AWD. just tuli 120 000km huollosta, jossa kerrottiin 150 000km olevan jakohihnan normaali vaihtoväli.Muista sitten katsoa sellainen jossa jo jakopää vaihdettu. Suomessa Volvolla on jakopään vaihto 5v välein. Kilometrirajaa en muista. Lisäksi noilla kilsoilla on vaihteistoöljyjen sekä jos neliveto niin siihen kuuluvien öljyjen vaihto.
Totta.Samalla tavalla on kaikki muutkin pitäneet arvonsa kun autoista on krooninen pula.
Tuota tuli itse käytettyä oma edellinen auto vaihtoon lyödessä. Sai hyvin katettua käsirahan ja vähän yli. Lisänä nykyinen on uitettu liikkeen toimesta Saksasta niin eivät kehdanneet pyytää uuden suomesta ostetun hintoja vaikka kilometrejä olikin mittarissa vain sen 10tkm ja kyseessä haluttu malli. Tälläkin hetkellä voisin vain myydä kipon pois ja parhaimmillaan jopa tehdä pientä voittoa.![]()
Komponenttipulan erikoinen seuraus: käytetty auto voi nyt maksaa jopa tuhansia euroja enemmän kuin uusi
Pitkät toimitusajat ovat nostaneet käytettyjen autojen hintoja. Uutta autoa joutuu odottamaan jopa yli vuoden. Osa on valmis maksamaan vähän käytetystä autosta enemmän kun uudesta.yle.fi
Uutisen mukaan käytetystä maksetaan jopa enemmän kuin uudesta - jota joutuisi odottamaan esim. vuoden.
Käsittänee melkein käyttämätöntä autoa. Mutta kovastihan liikkeet mainostaa että ostavat hyviä käytettyjä.
Totta.
Koronan aikana monet uudehkot käytetyt autot ovat jopa kallistuneet, esim.Corolla hybridien pyynnit ovat nousseet jopa 2-3000€ reilun vuoden aikana vaikka kilometrejä on tullut lisää.
Meillä olevan alle 10k€:n kauppakassin hyvityshinta liikkeitä kysyttynä on myös parantunut lähes 1000€ verrattuna kahden vuoden takaiseen, toki tässä on muitakin muuttujia hyvityshinnassa.
Käytettyjen saatavuus on aivan naurettavaa paikoin. Omaa autoa ostaessa tuli mieleen melkein jo että onko tässä joku juju tms kunnes selvisi tuo Saksan uitto kun ei oltu uuden auton hinnoissa koska uusien jonotusaika oli jo mukavan pitkä ja hinnat käytetyissä melkeinpä uuden hinnoissa. Kun uusia ei saa, käytettyjen arvo on pompannut aivan naurettavasti. Siinä vaiheessa jos BMW ja kumppanit joutuvat luopumaan kosketusnäytöistä, Tesla joutuu jälkiasentamaan niinkin simppeliä asiaa kuin USB-C portteja uusiin autoihin toimituksen jälkeen jne jne niin tietää että tilanne on vähintään erikoinen.Corollasta puheenollen, vilkaisin pitkästä aikaa mitä Auris farkku hybrid maksaa, tai saatavuus ylipäätänsä. Tasan yksi kappale löytyi. Sitten vaan farkku hybrid toyota niin löytyi neljä toukkaa lisää, maakunnassa....
Parisen vuotta sitten noita zoomailin ja vähän ajettuja oli hyvinkin tarjolla, jossain kohtaa vaan paljoan ajettuja.
Käytettyjen saatavuus on aivan naurettavaa paikoin. Omaa autoa ostaessa tuli mieleen melkein jo että onko tässä joku juju tms kunnes selvisi tuo Saksan uitto kun ei oltu uuden auton hinnoissa koska uusien jonotusaika oli jo mukavan pitkä ja hinnat käytetyissä melkeinpä uuden hinnoissa. Kun uusia ei saa, käytettyjen arvo on pompannut aivan naurettavasti. Siinä vaiheessa jos BMW ja kumppanit joutuvat luopumaan kosketusnäytöistä, Tesla joutuu jälkiasentamaan niinkin simppeliä asiaa kuin USB-C portteja uusiin autoihin toimituksen jälkeen jne jne niin tietää että tilanne on vähintään erikoinen.
Näin on, mutta huomattavan pieni arvonpudotus luultavasti pitäisi kärsiä normaaliaikoihin nähden ja etenkin jos panisi tilaten uuden auton, joiden hinnat entisellä tasolla. Tosin niissä on saatavuusongelmia koska tuo mystinen komponenttipula tekee tuhojaan. Eipä sen puoleen ole autonvaihdon tarvettakaan.Hyvin varmaan pitää hintansa mutta en jaksa uskoa että samaa rahaa saat nyt myydessäsi millä ostitkin.
Eiköhän me kaikki täällä markkinamekanismin perusidea oikein hyvin ymmärretä. Kunhan nyt keskustellaan sen akuutista vaikutuksesta ja ilmenemisestä nykyisillä automarkkinoilla.Tottakai niitä myydään kalliimmalla kun on porukkaa jotka viittivät maksaa ylimääräistä. Ihan yksinkertanen asia.
Itseäni tässä on silti yllättänyt isojen dieseleiden kova arvostus hinnoissa. Pitkäaikainen rummutus dieseleiden katoavasta kysynnästä ei näy millään tavalla esim. oman uteliaisuuteni kohdeautoissa, joiden kysyntä vaikuttaa vankalta hinnoista päätellen.
Ilmeisesti siitä hyvästä Mii:stä täytyisi saada 3000€ voittoa?Vielä kun sais autokaupan maksamaan vanhasta. K-auto mainostaa kovasti ostavansa autoja, mutta mitään ei kyllä haluta maksaa. Kysäisin piruuttani mitä merkkiliike antais tuosta uudenkarheasta sähkö-miistä, jos ostan heiltä isomman (Bornin) tilalle. Pyytävät samoilla spekseillä olevista 21-22 k€ ja kuulemma reilusti alle 18 k€ voisivat maksaa, jos heti annan avaimet. Bornista ei luonnollisesti pysty yhtään tulemaan vastaan, kun ovat vaan "välittäjiä". Sanoin kaverille suoraan, että vittuiletko sä mulleOlis varmaan r.i.p. puhelin, jos nettiautoon pistäisin alle 20 k€ tuon Miin. Tokihan nyt loppuunmyydyn sähköauton hinta tippuu toiset renkaat huomioiden 30 % puolessa vuodessa ja 4 tkm:ssa. Kyllähän niidenkin täytyy tienata, mutta tuo nyt meni jo saatanan härskiksi.
Kulutus pitää paikkansa, mutta halvemmasta en niinkään puhuisi. Itse tankannut ”´luontoystävällistä” My Dieseliä, niin ollut jopa kalliimpaa kuin 98.Eihän dieselissä muuta vikaa ole kuin muutaman satasen käyttövoimavero, josta osan saa vähemmänkin ajava takaisin halvemman polttoaineen ja pienemmän kulutuksen merkeissä (verrattuna bensakoneiseen vastaavaan autoon, hybrideillä asetelma voi olla jommin kummin päin ajotyypistä ja latausmahdollisuuksista riippuen). Lisäksi diesel ei ole järkevä pelkkään lyhyeen pätkäajoon. Mutta jos tulee jonkin verran maantieajoakin ja käyttövoimavero ei ole ongelma, ei diesel ole lainkaan hassumpi auto. Jos haluaa/tarvitsee esim. V90-tyyppisen tai vastaavan auton käytettynä, dieseleissä tarjonta on huomattavasti monipuolisempaa ja laajempaa sekä myös edullisempaa dieseleinä kuin bensakoneella. Sillä niiden kysyntä ja hinnat ovat vielä suurehkoja. Octavia-kokoluokassa ja pienemmissä ehkä valitsisin jo ennemmin bensan, ellei tulisi todella paljon kilsoja.
Jonkin verran alkaa toki lataushybridejä tulla vaihtoautomarkkinoille, niissä on omat hyvät ja huonot puolensa, mutta rahaa saa esim. V90:n ostaja laittaa tiskiin huomattavasti enemmän kuin dieselin ostamalla. Itte varmaan ajelen dieselillä siihen saakka kunnes sähköautoissa edistytään uudempaan sukupolveen ja alkaa olla parempaa ja monipuolisempaa kalustoa tarjolla.
Sitä ei kyllä onneksi kukaan (ainakaan vielä) pakota tankkaamaan.Kulutus pitää paikkansa, mutta halvemmasta en niinkään puhuisi. Itse tankannut ”´luontoystävällistä” My Dieseliä, niin ollut jopa kalliimpaa kuin 98.
Kivempaa toki omalle nenälle ja ehkä luonnolle, muttei tosiaan lompakolle.Kulutus pitää paikkansa, mutta halvemmasta en niinkään puhuisi. Itse tankannut ”´luontoystävällistä” My Dieseliä, niin ollut jopa kalliimpaa kuin 98.
No eipä siitä voittoa tarvitse saada ja tämä toinen on hankittu ilman sitä parin tonnin alea, muuten vanhalla hinnalla. Mut reilu markkinahinta sentään olisi kohtuullinen, varsinkin jos on vaihdosta saman merkin uuteen kyse. Nyt nämä yritti ryöstää molemmissa, ostan siis muualta ja muun merkkisen. Hitaasti liikkuvassa tuotteessa ymmärrän isomman voiton, mutta kuten myyjäkin myönsi näiden liikkuvan hyvin vikkelään, niin vähintään 3 k€ kate on törkeä vaade. Pistän varmaan itse myyntiin kun aika tuler, eiköhän siitä heittämällä saa 1,5 k€ enemmän mitä noiden pellejen tarjous oli.Ilmeisesti siitä hyvästä Mii:stä täytyisi saada 3000€ voittoa?Itse myin Mii+:n vielä kun hinnat oli vähän halvempia, taisi olla 18 900€. Meni yksityiselle.
Eipä tämä GTE malleissa käytetty TSI+DSG yhdistelmä mikään pommi ole, kuten ehkä oli siellä 2010 luvun alkupuolella.VAG konsernin autoissa on käytössä pahamaineinen yhdistelmä 1,4 tsi + dsg. Onko näissä uusissa enää ongelmia vai kannattaako ne jättää kauppaan?
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.