Mikä auto minulle?

Kysyin jokin aika sitten alennusvaihteistolla varustettua viisipaikkaista vetoautoa saamatta järkeviä ehdotuksia. Katsastuksessa bongasin Nissan Pathfinderin. Oli asiallisen näköinen peli. Erillinen runko ja alennusvaihteisto löytyy. Risuperää makeampi olisi jäykkä taka-akseli, mutta vaikutti muuten erittäin asialliselta laitteelta. Toiseksi pahin deal breaker löytyi googletuksella, koska vaihteistoviat ovat ilmeisesti kovin yleisiä niissä. Minulle ei selvinnyt, hajoaako vaihteisto ihan omia aikojaan, vai rikkooko jäähdyttimestä vuotaava glykoli ne. Lopullinen deal breaker oli, että kaikki täällä myynnissä olevat kulkevat lämmitysöljyllä. Jossakin on moisia myyty jopa bensakasilla.
Jos haluaa alennusvaiheisen automaattiaskilla olevan auton bensakoneisena, niin esim. Jeep Grand Cherokee tai VW Touareg (edit. näissä siis alennusvaihteisto ollut kai lisävaruste, mutta saattaa sellaisen yksilön löytää).
 
Viimeksi muokattu:
Mitä raati sanoo tällaiselle ajoneuvolle:

Ajoa enintään 12 000 vuosi ja työmatka 100% kaupunkipyörittelyä. 5 vuoden rahoitus ja pahimmassa tapauksessa 120 000 km ajettu silloin, todennäköisesto 100k tai alle.

Moottori ilmeisesti EP6CDTX ja en nyt osaa muodostaa mielipidettä. Enkä muutenkaan löydä kummoisia tietoja jakopäästä. Ainakin tutun -05 pökötissä jakopään vaihtoväli olis ainoastaan 5v.

Kävin keväällä koeajamassa vastaavaa peliä. Aika pikkukippo oli, mutta kiihtyi kyllä rivakasti. Varsin edullinen peli ja tehoa riittää. Osta pois jos tuntuu käteen sopivalta.
 
Jos haluaa alennusvaiheisen automaattiaskilla olevan auton bensakoneisena, niin esim. Jeep Grand Cherokee tai VW Touareg (edit. näissä siis alennusvaihteisto ollut kai lisävaruste, mutta saattaa sellaisen yksilön löytää).
Köyhän Ihmisen Auto, jota korvaamaan auto tulisi, on vuosimallia 2007. Korvaaja saisi olla siis 2010 uudemmalta puolelta. Tällaisia Grand Cherokeita on nettiautossa myynnissä 2kpl ja molemmat maksavat yli 25 000. Jotta Volkkaria uskaltaisi harkita, pitäisi siinä olla vielä useamman vuoden ajan takuu voimassa. Toisaalta en Volkkarista olisi valmis maksamaan montaa tonnia, eli ei tarvitse sellaista yksilöä hakea. Näillä näkymin täytyy toivoa, että Köyhän Ihmisen Auton palvelee vielä useamman vuoden ilman kalliita vikoja.
 
Köyhän Ihmisen Auto, jota korvaamaan auto tulisi, on vuosimallia 2007. Korvaaja saisi olla siis 2010 uudemmalta puolelta. Tällaisia Grand Cherokeita on nettiautossa myynnissä 2kpl ja molemmat maksavat yli 25 000. Jotta Volkkaria uskaltaisi harkita, pitäisi siinä olla vielä useamman vuoden ajan takuu voimassa. Toisaalta en Volkkarista olisi valmis maksamaan montaa tonnia, eli ei tarvitse sellaista yksilöä hakea. Näillä näkymin täytyy toivoa, että Köyhän Ihmisen Auton palvelee vielä useamman vuoden ilman kalliita vikoja.
Kyllähän se automaatti + alennusvaihde + 2010- + bensakone on sellainen yhdistelmä, että yleensäkään tarjontaa ei ole liikoja ollut edes uutena, ja 15000 e budjetilla tarjonta nyt vielä tuossakin ikäluokassa kauniisti sanottuna niukkaa.

Varmaan asia on mietitty ja koettu, mutta kysyn silti: onko se alennusvaihde ihan välttämätön?
 
Kyllähän se automaatti + alennusvaihde + 2010- + bensakone on sellainen yhdistelmä, että yleensäkään tarjontaa ei ole liikoja ollut edes uutena, ja 15000 e budjetilla tarjonta nyt vielä tuossakin ikäluokassa kauniisti sanottuna niukkaa.

Varmaan asia on mietitty ja koettu, mutta kysyn silti: onko se alennusvaihde ihan välttämätön?
Ole jo itsekin huomannut tarjonnan niukaksi. Alan olemaan entistä vakuuttuneempi, että mennään KIA:lla vielä muutama vuosi. Todennäköisesti pärjäisin ilmankin alennusvaihteistoa, kunhan aski on perinteinen mehulaatikko.
 
Monessa paikassa momentinmuunnin automaattivaihteistossa voi korvata alennukset, veneen vedot liukkailta rampeilta onnistuu hyvin 4wd momentinmuuntimella jne.
 
Kysyin jokin aika sitten alennusvaihteistolla varustettua viisipaikkaista vetoautoa saamatta järkeviä ehdotuksia. Katsastuksessa bongasin Nissan Pathfinderin. Oli asiallisen näköinen peli. Erillinen runko ja alennusvaihteisto löytyy. Risuperää makeampi olisi jäykkä taka-akseli, mutta vaikutti muuten erittäin asialliselta laitteelta. Toiseksi pahin deal breaker löytyi googletuksella, koska vaihteistoviat ovat ilmeisesti kovin yleisiä niissä. Minulle ei selvinnyt, hajoaako vaihteisto ihan omia aikojaan, vai rikkooko jäähdyttimestä vuotaava glykoli ne. Lopullinen deal breaker oli, että kaikki täällä myynnissä olevat kulkevat lämmitysöljyllä. Jossakin on moisia myyty jopa bensakasilla.

Mitenkäs olisi Toyota Tundra tai Ram 1500?

Molempia saa bensa kasilla, kabiiniin mahtuu 5 ihmistä kevyesti ja 50 mm kuulalla saa vetää 3500 kg ( gooseneckillä vielä vähän enemmän ).
Taatusti kestävät käyttöä paremmin kuin KIA, tosin alennusvaihteistoa ei American-Joe ( tai Hattori ) ole katsonut tarpeelliseksi.
 
Mitenkäs olisi Toyota Tundra tai Ram 1500?

Molempia saa bensa kasilla, kabiiniin mahtuu 5 ihmistä kevyesti ja 50 mm kuulalla saa vetää 3500 kg ( gooseneckillä vielä vähän enemmän ).
Taatusti kestävät käyttöä paremmin kuin KIA, tosin alennusvaihteistoa ei American-Joe ( tai Hattori ) ole katsonut tarpeelliseksi.
Sikapunaniska-auto olisi kyllä makea. Auto toimii kuitenkin vetohommien lisäksi kauppakassina ja vaimon kulkineena, eli epäilen, ettei saisi vähääkään suosiota. Itse voisin vielä kuorma-autokortinkin suorittaa sitä varten, mutta vaimon epäilen olevan siitä yhtä innoissaan kuin autosta muutenkin.
 
Onkos fiksummilla ehdottaa autoja, jotka täyttää ehdot:
- katumaasturi, jossa yli 500l takaluukku
- 20-30k
- taaperon kanssa kun on alkanut matkustaa niin turvallisuus on noussut hyvin tärkeäksi. Haluaisin ehdottomasti auton, jossa on kaistavahti (vai -avustin? Sellainen joka yrittää pitää auton kaistalla. Millä nimellä tätä kannattaa etsiä nettiautosta?)
- automaatti
- adaptiivinen vakkari
- iso plussa olisi takaluukun hands free avaus. Jalka alle tai niin, että kun tarpeeksi kauan on seissyt siinä takana niin aukeaa.
- kilometrejä tulee ~20k vuodessa, kai se diesel olisi fiksumpi valinta
- Android Auto / Apple Carplay
- peruutuskamera
- plussaa digimittaristosta ja isosta näytöstä. Ei kuitenkaan tarvi mikään avaruusalus olla.

Peugeot 3008 olen hiukan katsellut, mutta onko muita varteenotettavia? Peugeot 3008 ainut plussa mitä olen keksinyt on (ilmeisesti) hiukan tahmaava näyttö ja fyysisten painikkeiden puute. Jotkut asiat olisi niin paljon mukavampi kytkeä päälle/pois ihan fyysisellä napilla. 3008 on tuollaiset pianonäppäimet, jotka toimivat enemmänkin "pikakuvakkeiden" tapaan, eli ohjaavat käyttöliittymän vain oikeaan paikkaan. Joka tapauksessa pitänee käydä koeajamassa tuo 3008.

Ei ole varsinaisesti kiire tämän kanssa, ihan rauhassa voin alkaa etsimään "täydellistä" yksilöä. Tiedä vaikka odottaisi black friday ja katsoo tuleeko jotain 0-korko tarjouksia käytetyistä tai uusista. Kia Sportage olisi myös ihan näppärä mutta tuo neljännen sukupolven malli on ruma. :shy: Nykyisessä Kiassani on ratinlämmitin, onkos näitä muilla valmistajilla? Talvella erittäin mukava varuste.
 
Kannattaa kokeilla ajella sellaisen kaistavahdin kanssa. Ainakin Hyundai/KIA ostastolla sen kaistavahdin kanssa on todella ärsyttävä ajaa. Tuntuu kokoajan kuin joku riuhtoisi ratista. En tiedä miten hyvin se toimii muilla merkeillä. Kokemusta itsellä on KIA Niro ja Ioniq electricin kaistavahdeista.
 
Kannattaa kokeilla ajella sellaisen kaistavahdin kanssa. Ainakin Hyundai/KIA ostastolla sen kaistavahdin kanssa on todella ärsyttävä ajaa. Tuntuu kokoajan kuin joku riuhtoisi ratista. En tiedä miten hyvin se toimii muilla merkeillä. Kokemusta itsellä on KIA Niro ja Ioniq electricin kaistavahdeista.
Tämä. Sama aktiivikruisen kanssa. Edellisissä Fordeissa kaistavahti ja nopeusrajoitusten tunnistus ovat toimeneet todella hyvin. Oli aika shokki että Teslassa jonka pitäisi olevinaan kohta kyetä ajamaan itsenäisesti tuo vahti oli aivan todella hyperaktiivinen eikä tunnista esim lähiömerkkiä oikein ja missaa erikoisemmissa paikoissa olevia nopeusrajoituksia ja aluerajoituksia huomattavan paljon enemmän ja luottaa liian monessa paikassa karttaan tallennettuun dataan.
 
Kannattaa kokeilla ajella sellaisen kaistavahdin kanssa. Ainakin Hyundai/KIA ostastolla sen kaistavahdin kanssa on todella ärsyttävä ajaa. Tuntuu kokoajan kuin joku riuhtoisi ratista. En tiedä miten hyvin se toimii muilla merkeillä. Kokemusta itsellä on KIA Niro ja Ioniq electricin kaistavahdeista.
Olen tässä jo hetken katsellut että milloin lähialueelle tulee myyntiin tuollainen kaistavahdillinen 3008, jota voisi käydä hiukan testaamassa. On tosiaan täysin mahdollista, että se lisävaruste poistuukin omalta "must have" listalta.

Tämä. Sama aktiivikruisen kanssa. Edellisissä Fordeissa kaistavahti ja nopeusrajoitusten tunnistus ovat toimeneet todella hyvin. Oli aika shokki että Teslassa jonka pitäisi olevinaan kohta kyetä ajamaan itsenäisesti tuo vahti oli aivan todella hyperaktiivinen eikä tunnista esim lähiömerkkiä oikein ja missaa erikoisemmissa paikoissa olevia nopeusrajoituksia ja aluerajoituksia huomattavan paljon enemmän ja luottaa liian monessa paikassa karttaan tallennettuun dataan.

Onko aktiivikruise siis sama kuin adaptiivinen vakkari? Sellaisella olen kerran ajanut ja itse ainakin pidin, muistaakseni Golf oli. Siinä oli jotain pieniä "ominaisuuksia", eli jos vaikka pikatiellä ohitti toista niin se saattoi vierellä olevaan autoon reagoida. Mutta muuten tykkäsin kyllä siitä todella paljon. Nopeusrajoitusten lukija on kyllä myös sellainen joka olisi todella pop, unohtui se tosta omalta listaltani.
 
Olen tässä jo hetken katsellut että milloin lähialueelle tulee myyntiin tuollainen kaistavahdillinen 3008, jota voisi käydä hiukan testaamassa. On tosiaan täysin mahdollista, että se lisävaruste poistuukin omalta "must have" listalta.



Onko aktiivikruise siis sama kuin adaptiivinen vakkari? Sellaisella olen kerran ajanut ja itse ainakin pidin, muistaakseni Golf oli. Siinä oli jotain pieniä "ominaisuuksia", eli jos vaikka pikatiellä ohitti toista niin se saattoi vierellä olevaan autoon reagoida. Mutta muuten tykkäsin kyllä siitä todella paljon. Nopeusrajoitusten lukija on kyllä myös sellainen joka olisi todella pop, unohtui se tosta omalta listaltani.
Juurikin tuo. Ota myös huomioon että osa toimii 0kmh asti, osa vain yli x nopeuden jne jne. Itselle Kehäteillä ajaessa tuo 0kmh kykenevä aktiivivakkari oli must have. Pystyn siis ajamaan periaatteessa autoa ruuhkassa pitäen käden ratilla ja auto hoitaa kaasun ja jarrun sekä ohjaamisen ja olen itse vain varmistamassa. En näin toki tee koska Tesla lähtee liian varovaisesti ja jättää monesti liian pitkän välin edellä menevään mutta siihen on optio. Mukavinhan tuo on kun vauhti heittelee jatkuvasti 10-70kmh välillä perjantairuuhkassa.
 
Onkos fiksummilla ehdottaa autoja, jotka täyttää ehdot:
- katumaasturi, jossa yli 500l takaluukku
- 20-30k
- taaperon kanssa kun on alkanut matkustaa niin turvallisuus on noussut hyvin tärkeäksi. Haluaisin ehdottomasti auton, jossa on kaistavahti (vai -avustin? Sellainen joka yrittää pitää auton kaistalla. Millä nimellä tätä kannattaa etsiä nettiautosta?)
- automaatti
- adaptiivinen vakkari
- iso plussa olisi takaluukun hands free avaus. Jalka alle tai niin, että kun tarpeeksi kauan on seissyt siinä takana niin aukeaa.
- kilometrejä tulee ~20k vuodessa, kai se diesel olisi fiksumpi valinta
- Android Auto / Apple Carplay
- peruutuskamera
- plussaa digimittaristosta ja isosta näytöstä. Ei kuitenkaan tarvi mikään avaruusalus olla.

Peugeot 3008 olen hiukan katsellut, mutta onko muita varteenotettavia? Peugeot 3008 ainut plussa mitä olen keksinyt on (ilmeisesti) hiukan tahmaava näyttö ja fyysisten painikkeiden puute. Jotkut asiat olisi niin paljon mukavampi kytkeä päälle/pois ihan fyysisellä napilla. 3008 on tuollaiset pianonäppäimet, jotka toimivat enemmänkin "pikakuvakkeiden" tapaan, eli ohjaavat käyttöliittymän vain oikeaan paikkaan. Joka tapauksessa pitänee käydä koeajamassa tuo 3008.

Ei ole varsinaisesti kiire tämän kanssa, ihan rauhassa voin alkaa etsimään "täydellistä" yksilöä. Tiedä vaikka odottaisi black friday ja katsoo tuleeko jotain 0-korko tarjouksia käytetyistä tai uusista. Kia Sportage olisi myös ihan näppärä mutta tuo neljännen sukupolven malli on ruma. :shy: Nykyisessä Kiassani on ratinlämmitin, onkos näitä muilla valmistajilla? Talvella erittäin mukava varuste.

Mites tällainen Grandland X? Taitaa olla kaikki mitä haluat. Kaistavahdin nappi näkyy kanssa vaikka ei ole varusteisiin kirjattuna.

 
Monessa paikassa momentinmuunnin automaattivaihteistossa voi korvata alennukset, veneen vedot liukkailta rampeilta onnistuu hyvin 4wd momentinmuuntimella jne.

Ole jo itsekin huomannut tarjonnan niukaksi. Alan olemaan entistä vakuuttuneempi, että mennään KIA:lla vielä muutama vuosi. Todennäköisesti pärjäisin ilmankin alennusvaihteistoa, kunhan aski on perinteinen mehulaatikko.

Näinpä juuri. Eiköhän suurin osa niistä Suomen veneistä, joita henkilöautolla ylipäänsä pystyy vetämään, siirry maantiesiirtymänsä autoilla joissa ei ole alennusvaihdetta.

Minä en venehommista tajua mitään, mutta just osti kaveri XC90:n perheautoksi ja venehommiin, sen verran jämäkkä vene, että T8:ssa ei riittänyt vetopaino niin piti olla D5 niin sai 2700 kg perään. Ei ole valitellut ettei vene tuollaisella autolla liikkuisi vaikka ei mikään varsinainen maastoauto olekaan.

Tässä @Serbetli :n projektissa suurimmat haasteet ovat hintaraja vuosimallitoiveisiin nähden ja toiseksi halu saada bensakäyttöinen auto.
Tässä autotalli.comin kaikki nelivetoiset bensakäyttöiset autot 2010- min. vetomassalla 2700 kg :

Jos siedetään dieselitkin, alkaa löytyä enempi:

Kohtuuhinnalla pääsisi Grand Cherokeen rattiin, jos diesel kelpaisi.
Mutta en kyllä yhtään tiedä, miten luotettava kulkupeli tällainen 11 v vanha yli 200000 km ajettu on.

Uudempi korimalli onkin sitten roimasti kalliimpi:
 
Mites tällainen Grandland X? Taitaa olla kaikki mitä haluat. Kaistavahdin nappi näkyy kanssa vaikka ei ole varusteisiin kirjattuna.


Hmm, totta. Eipä ollut käynyt tuo Grandland X mielessä. Melkein voisin sitäkin käydä katsomassa livenä. Thanks!
 
Näinpä juuri. Eiköhän suurin osa niistä Suomen veneistä, joita henkilöautolla ylipäänsä pystyy vetämään, siirry maantiesiirtymänsä autoilla joissa ei ole alennusvaihdetta.

Minä en venehommista tajua mitään, mutta just osti kaveri XC90:n perheautoksi ja venehommiin, sen verran jämäkkä vene, että T8:ssa ei riittänyt vetopaino niin piti olla D5 niin sai 2700 kg perään. Ei ole valitellut ettei vene tuollaisella autolla liikkuisi vaikka ei mikään varsinainen maastoauto olekaan.
Joo olen nyt ymmärtänyt millainen aarre tuo bensakoneinen Köyhän Ihmisen Auto on. :lol: Sillä mennään toistaiseksi. Varmasti pärjää ilmankin alennusvaihteistoa, mutta kun siihen on tottunut, mielummin se saisi olla jatkossakin. On hyvä olla kaikessa peräkärryvekslauksessa. Pikkuveneet nostan hitaalla takavedolla. Nelivedon pistän päälle yleensä vain siksi ajaksi, kun nostan isomman trailerin vene päällä tai ei ole betoni- tai asfalttiluiskaa. Käyttämilläni betoniluiskilla nousisi varmaan pelkällä takavedollakin, mutta ei sitten edes lipsu, kun etutassutkin vetää. Ajattelen, että on vehkeissä tai käytössä vikaa, jos kumi palaa venetouhuissa. Pari traileriveneilyreissua tein siten, että ei ollut lainkaan käsijarrua Kiassa, koska jarrukengistä irtosi pinnat toiselta puolelta. En olisi raaskinut P:n varassa pitää luiskalla ilman hidasta puolta. Hitaan puolen kerroin kuitenkin myös samassa suhteessa vähentää lukitusteljen rasituksen kuin kertoo vääntömomentin.
 
Onkos fiksummilla ehdottaa autoja, jotka täyttää ehdot:
- katumaasturi, jossa yli 500l takaluukku
- 20-30k
- taaperon kanssa kun on alkanut matkustaa niin turvallisuus on noussut hyvin tärkeäksi. Haluaisin ehdottomasti auton, jossa on kaistavahti (vai -avustin? Sellainen joka yrittää pitää auton kaistalla. Millä nimellä tätä kannattaa etsiä nettiautosta?)
- automaatti
- adaptiivinen vakkari
- iso plussa olisi takaluukun hands free avaus. Jalka alle tai niin, että kun tarpeeksi kauan on seissyt siinä takana niin aukeaa.
- kilometrejä tulee ~20k vuodessa, kai se diesel olisi fiksumpi valinta
- Android Auto / Apple Carplay
- peruutuskamera
- plussaa digimittaristosta ja isosta näytöstä. Ei kuitenkaan tarvi mikään avaruusalus olla.

Peugeot 3008 olen hiukan katsellut, mutta onko muita varteenotettavia? Peugeot 3008 ainut plussa mitä olen keksinyt on (ilmeisesti) hiukan tahmaava näyttö ja fyysisten painikkeiden puute. Jotkut asiat olisi niin paljon mukavampi kytkeä päälle/pois ihan fyysisellä napilla. 3008 on tuollaiset pianonäppäimet, jotka toimivat enemmänkin "pikakuvakkeiden" tapaan, eli ohjaavat käyttöliittymän vain oikeaan paikkaan. Joka tapauksessa pitänee käydä koeajamassa tuo 3008.

Ei ole varsinaisesti kiire tämän kanssa, ihan rauhassa voin alkaa etsimään "täydellistä" yksilöä. Tiedä vaikka odottaisi black friday ja katsoo tuleeko jotain 0-korko tarjouksia käytetyistä tai uusista. Kia Sportage olisi myös ihan näppärä mutta tuo neljännen sukupolven malli on ruma. :shy: Nykyisessä Kiassani on ratinlämmitin, onkos näitä muilla valmistajilla? Talvella erittäin mukava varuste.

V90 Cross Country voisi minusta olla näillä kriteereillä aika passeli, jos vain sopiva ja edukas yksilö löytyy.

Toki siitä voi kiistellä onko tuo katumaasturi, mutta korkeammalla istutaan ja nelivetoisena maastokelpoisempi kuin suurin osa varsinaisista katumaastureista. Kaisvahti ja muutakin turvavarustelua hirventunnistuksineen ja muineen kiitettävästi. Ja omalla kokemuksella Volvossa tuo kaista-apu ei ole mitenkään häiritsevä, vaan puuttuu peliin vain jos on oikeasti viivan päälle valumassa. Kunhan muistaa vilkkua käyttää jos viivan ylittää. Jos turvapuoli on tärkeä niin valkkaa vielä yksilö jossa on Volvo On Call, itse pitäisin vähintään yhtä merkittävänä turvatekijänä (automaattinen hätäpuhelu) kuin kaistavahtia, jos kolarin jälkeen kukaan aikuinen ei ole soittokunnossa. Toki pätee muidenkin merkkien vastaaviin hätäpuhelutoimintoihin.


Osa vaatimuslistasta on toki sitten varustekysymyksiä, eli sopivan yksilön löytämistä. Ratinlämmitin on yleensä Volvoissa samassa paketissa kuin weba, ja hyvin yleinen, adaptiivi vakkari taisi olla jopa vakio noissa, samoin handfree-takakontti (en pistä päätänäni pantiksi), digimittaristo ja semi-iso näyttö myös. Android Auto / Apple Carplay, peruutuskamera on sitten pitänyt lisävarusteista ruksia, molemmat ovat tosin myös jälkiasennettavissa, edellinen lienee muutamia satasia, jälkimmäinen tonnin luokkaa eli aika tyyris, mutta jos nyt muuten löytyy ihan perfect yksilö halvalla ja tämä on kynnyskysymys niin...

Sama koskee periaassa myös V60 Cross Countrya, mutta ne on pääsääntöisesti. Pyynnöt vähän yli kolme kymppiä halvimmissa, joten sopivalla yksilöllä ja perus tinkivaroilla ollaan budjetissa, toki ylärajoilla mutta jos autona kiinnostaa ja ei tulipalokiire ollut niin voi ainakin seurata tuleeko sopivaa vastaan.
 
Viimeksi muokattu:
Pitäisi kakkosautoksi talvikulkine saada luokassa halpa, mutta valinnanvaikeus iski. Toyota e12 olisi luottopeli, mutta hinnat karanneet ihan käsistä. Nissan Almera?
Vaatimuksina isofix ja neliovinen, hinta max 2500e.
 
Pitäisi kakkosautoksi talvikulkine saada luokassa halpa, mutta valinnanvaikeus iski. Toyota e12 olisi luottopeli, mutta hinnat karanneet ihan käsistä. Nissan Almera?
Vaatimuksina isofix ja neliovinen, hinta max 2500e.

Meillä oli useamman vuoden ajan kakkosautona Peugeot 107 (sama kampe kuin Citroen C1 ja Toyota Aygo), neliovinen, nelipaikkainen, isofixit takapenkillä. Oli varsin passeli ainakin meidän käyttöön. Ylläpito ei paljoa maksanut ja kulutuskin oli varsin kohtuullinen.
 
Vaikea valita autoa kun vaatimukset on ristiriidassa: Ituhippinä kiinnostuin biokaasulla ajamisesta, mutta autovalmistajat ovat ajamassa tuotantoa alas.

Sitten rupesin kartoittamaan plugareita, mieluiten länsimaisia. Bemarin 225XE on aika sopiva mutta kuluttaa kohtuullisen paljon otsapinta-alansa takia, eikä siihen saa peräkoukkua. VW Golf GTE on mahtava, mutta tila ei riitä kolmen mökkireissulle. Passat GTE on turhankin iso. Mitä muita mielellään länsimaisia plugareita kannattaisi koeajaa? Vähän ajettu kelpaisi, hinta mielellään lähempänä kahta kuin kolmeakymppiä. Ajaisin mieluiten eurooppalaisella autolla.
 
Seatin saa farkkuna ja menee komeasti taksinakin. Ei se kolmelle miehelle taakse ihan tilava ole, mutta kolme hoikempaa naikkosta tai kaksi isompaa miestä menee. Eli Leon ST e-hybrid tai Octavia iV testiin.
 
No väännetään sitten tangosta; kuljetuskapasiteetti ja tilojen mukavuus eivät merkittävästi vähentyneet vaihtaessa Talismanin farkusta. Myyjälle sitä luovutuksessa ihmettelin kuinka kyseinen autoluokka on kasvanut kokoa kun muistelin armeijakaverin Golf III takatilaa. Eli autolla voi kyllä sujuvasti kuljettaa neljää aikuista matkatavaroineen.
 
No väännetään sitten tangosta; kuljetuskapasiteetti ja tilojen mukavuus eivät merkittävästi vähentyneet vaihtaessa Talismanin farkusta. Myyjälle sitä luovutuksessa ihmettelin kuinka kyseinen autoluokka on kasvanut kokoa kun muistelin armeijakaverin Golf III takatilaa. Eli autolla voi kyllä sujuvasti kuljettaa neljää aikuista matkatavaroineen.
Mulla on ollut vuoden liisarina Talismanin farkku ja siinä oli mielestäni merkittävästi löyhemmät tilat, erityisesti takapenkillä, kuin esimerkiksi Golf 7 Variantissa joka on Seatin kokoluokkaa / sisarmalli. Tavaratilakin oli runsaampi, taakse sai rinnakkain kaikki neljä talvirengasta, Golfissa ei onnistunut.
 
No Talibaani on farkuista suurempia ja vertautuu Suberbbiin, mutta silti Leon/Ocu ovat nykyään ihan käypiä joukkojensiirtimiä.

Taitavat mittanauhalla uhitella jo b5 korisille.
 
Vaikea valita autoa kun vaatimukset on ristiriidassa: Ituhippinä kiinnostuin biokaasulla ajamisesta, mutta autovalmistajat ovat ajamassa tuotantoa alas.

Sitten rupesin kartoittamaan plugareita, mieluiten länsimaisia. Bemarin 225XE on aika sopiva mutta kuluttaa kohtuullisen paljon otsapinta-alansa takia, eikä siihen saa peräkoukkua. VW Golf GTE on mahtava, mutta tila ei riitä kolmen mökkireissulle. Passat GTE on turhankin iso. Mitä muita mielellään länsimaisia plugareita kannattaisi koeajaa? Vähän ajettu kelpaisi, hinta mielellään lähempänä kahta kuin kolmeakymppiä. Ajaisin mieluiten eurooppalaisella autolla.
Kulutuksista ja koukuista tiedä, mutta muita malleja löytyy.
Audi A3 Sportback e-tron
BMW 330e
Ford Mondeo Hybrid
MB C 350e
Onkos tämä plugari? https://www.nettiauto.com/volkswagen/jetta/12453736
 
Jetta ei ole plugari eikä myöskään Mondeo. Mesen 350e mallit tunnettuja siitä että range voi jäädä jopa yksinumeroiseksi :)
Muutenkin tuossa on melkolailla listattu kaikki huonoimmat plugarit, paitsi 330e ei yhtä kakka-tieriä. Välttäisin niitä vaikka halvalla saa, ei kuitenkaan hyvää.
 
Onko kenelläkään foorumistilla kokemusta Citroen DS5:sta? Tuli bongattua sellainen jokunen aika livenä, ihmettelin pitkään jopa takakopan kannen logoa, että mikä pirun merkki tuo on! Mutta oli kyllä kaunis auto, mutta millainen tuo muuten on.

Google ei oikein paljoa auttanut, kehuttu on melkoisesti ja oli vissiin jonkun kaunein muotoilukin palkinnon voittanut. YouTubessa oli muutama video, teknaviltakin suppeat videot löytyi. Vieläkö täältä löytyisi joltain sellainen?
 
Onko kenelläkään foorumistilla kokemusta Citroen DS5:sta? Tuli bongattua sellainen jokunen aika livenä, ihmettelin pitkään jopa takakopan kannen logoa, että mikä pirun merkki tuo on! Mutta oli kyllä kaunis auto, mutta millainen tuo muuten on.

Google ei oikein paljoa auttanut, kehuttu on melkoisesti ja oli vissiin jonkun kaunein muotoilukin palkinnon voittanut. YouTubessa oli muutama video, teknaviltakin suppeat videot löytyi. Vieläkö täältä löytyisi joltain sellainen?

Bensakoneella en ottaisi kuin ainut konevaihtoehto on melkoinen susi. Muutehan nuo on nyt aikalailla samaa luotettavaa tekniikkaa mitä vastaavan ikäisistä 508:seista löytyy.
 
Jetta ei ole plugari eikä myöskään Mondeo. Mesen 350e mallit tunnettuja siitä että range voi jäädä jopa yksinumeroiseksi :)

Plugari-Mondeoita (Fusion)

Muutenkin tuossa on melkolailla listattu kaikki huonoimmat plugarit, paitsi 330e ei yhtä kakka-tieriä. Välttäisin niitä vaikka halvalla saa, ei kuitenkaan hyvää.
Vähiin jää tarjonta, jos ehdot on eurooppalainen plugari ja hintana mieluusti matala 20K€
Mini Coutryman olisi kanssa plugari, mutta hinta 25K€->
 

Mitenhän näiden huolto, jos tulee jotain ongelmaa HV-puolella? En ehkä näkisi riskin arvoiseksi kun EPA-range on vaatimaton 32km. Takakontissakin näköjään mersumainen möykky eli tilat eivät oikein vastaa sitä mitä Mondeolta odottaisi. Jos jokin eksoottisempi kiinnostaa niin ennemmin katselisin vaikka Gen2. Voltia, joka on edelleen huippuplugari.
 
Tarvittaisiin mielipiteitä omaan pohdintaan. Eli nykyinen kakkosauto on melkein 20 v vanha Hyundai Getz, joka alkaa olemaan jo sitä luokkaa että kehtaa ajella vaan hämärän tullen. Takakaaretkin ruosteessa, mutta teknisesti toimiva. Kilometrejä vuodessa on tullut ~5 tkm jo 4 vuoden ajan, joten kovinkaan paljoa se ei liiku kuin lyhyttä ajoa pääasiassa taajamassa. Ensin oli ajatuksena joku yksityisleasingauto, mutta ne halvimmat tuppaa olemaan pieniä ranskalaisia ja kyllä niistäkin aika paljon kuukaudessa joutuu maksamaan. Toinen vaihtoehto mitä tässä on nyt miettinyt, olisi joku hieman vanhempi, mutta fiksumpi auto. Ajatuksena on ollut että esim BMW 1-sarjalaisia tai Audin A3:sia on tarjolla ihan hyvin, hintaluokkana about 5000-7000e. Ajattelumallina tässä se, että kun ei sillä paljoa ajeta, niin ei siihen paljoa vikoja ehdi tulemaan.

Varmasti saisi uudempia malleja muiltakin merkeiltä, mutta noissa autoissa olisi kuitenkin edes vähän fiksumman auton näköä ja ajettavuutta. Kumpaan kannattaisi kallistua, yksityisleasing halvalla ranskalaisella (kk hinta yleensä >250e/kk) vai vanhempi "premium"? Tuon vanhemman auton voisi jo melkein ostaa käteisellä, mutta en taida turhaan sitoa rahaa siihen kerralla.
 
Pidä vielä hetki ja pistä paaliin. Nuo ajot ajaa taksilla nätimmin saati pitää ajokuntoista autoa seisomassa.
 
Tarvittaisiin mielipiteitä omaan pohdintaan. Eli nykyinen kakkosauto on melkein 20 v vanha Hyundai Getz, joka alkaa olemaan jo sitä luokkaa että kehtaa ajella vaan hämärän tullen. Takakaaretkin ruosteessa, mutta teknisesti toimiva. Kilometrejä vuodessa on tullut ~5 tkm jo 4 vuoden ajan, joten kovinkaan paljoa se ei liiku kuin lyhyttä ajoa pääasiassa taajamassa. Ensin oli ajatuksena joku yksityisleasingauto, mutta ne halvimmat tuppaa olemaan pieniä ranskalaisia ja kyllä niistäkin aika paljon kuukaudessa joutuu maksamaan. Toinen vaihtoehto mitä tässä on nyt miettinyt, olisi joku hieman vanhempi, mutta fiksumpi auto. Ajatuksena on ollut että esim BMW 1-sarjalaisia tai Audin A3:sia on tarjolla ihan hyvin, hintaluokkana about 5000-7000e. Ajattelumallina tässä se, että kun ei sillä paljoa ajeta, niin ei siihen paljoa vikoja ehdi tulemaan.

Varmasti saisi uudempia malleja muiltakin merkeiltä, mutta noissa autoissa olisi kuitenkin edes vähän fiksumman auton näköä ja ajettavuutta. Kumpaan kannattaisi kallistua, yksityisleasing halvalla ranskalaisella (kk hinta yleensä >250e/kk) vai vanhempi "premium"? Tuon vanhemman auton voisi jo melkein ostaa käteisellä, mutta en taida turhaan sitoa rahaa siihen kerralla.

Yleisesti tuon hintaluokan 1-sarja ja A3 sisältää paljon mahdollisia vikakohteita bemuissa n46 ja n43 bensakoneet kannattaa tyyppiviat tarkastaa ketjua, öljynsyöntiä, suuttimia taisi olla ongelmina. Audeissa sitten eri tfsi-koneet ja niiden mahdolliset ongelmat sekä aina pelotellut dsg/s-tronic kaksoiskytkin laatikot. Toimivina löytyy kyllä paljon autoa, tietenkin alle 10k luokassa ovat muutenkin yksilöitä ja internetin foorumeilla ongelmat on yliedustettuina.
 
Alustavat pohdinnat noista autoista perustui aika pitkälti näihin teksteihin : Tyyppiviat Audi A3 Tyyppiviat BMW 1-sarja

Tuossa kun Nettiautoa selasi, niin oli aika monessa mainintana että ketju vaihdettu. Tietty muutakin voi olla ja ihan tuurista nämä on kiinni. Ajattelin myös että se on joko tuollainen halvempi auto selkeästi tai sitten mennään sinne melkein uuden hintaluokkaan (=oletettavasti täysin huoleton), koska en jaksa uskoa että 10-15 t€ autot olisi ihan viattomia myöskään. Ja sitten tulee myös arvonalennuksessa hintaa tuolle ajetulle kilometrille.

Järkevintä olisikin varmaan pitää tuo auto vielä sen aikaa kun liikkuu, mutta kun tässä alkaa jo olemaan melkein 40v ikää ja työelämässä ollaan, niin tulee välillä mieleen että tarvitseeko sitä euroa venyttää tuossa asiassa. Harmittavasti ei pärjää yhdellä autolla , koska lapset ja harrastukset. Onneksi ei tarvitse itse ajaa hirveästi tuolla, vaan pääasiassa vaimon käytössä :D
 
Tarvittaisiin mielipiteitä omaan pohdintaan. Eli nykyinen kakkosauto on melkein 20 v vanha Hyundai Getz, joka alkaa olemaan jo sitä luokkaa että kehtaa ajella vaan hämärän tullen. Takakaaretkin ruosteessa, mutta teknisesti toimiva. Kilometrejä vuodessa on tullut ~5 tkm jo 4 vuoden ajan, joten kovinkaan paljoa se ei liiku kuin lyhyttä ajoa pääasiassa taajamassa. Ensin oli ajatuksena joku yksityisleasingauto, mutta ne halvimmat tuppaa olemaan pieniä ranskalaisia ja kyllä niistäkin aika paljon kuukaudessa joutuu maksamaan. Toinen vaihtoehto mitä tässä on nyt miettinyt, olisi joku hieman vanhempi, mutta fiksumpi auto. Ajatuksena on ollut että esim BMW 1-sarjalaisia tai Audin A3:sia on tarjolla ihan hyvin, hintaluokkana about 5000-7000e. Ajattelumallina tässä se, että kun ei sillä paljoa ajeta, niin ei siihen paljoa vikoja ehdi tulemaan.

Varmasti saisi uudempia malleja muiltakin merkeiltä, mutta noissa autoissa olisi kuitenkin edes vähän fiksumman auton näköä ja ajettavuutta. Kumpaan kannattaisi kallistua, yksityisleasing halvalla ranskalaisella (kk hinta yleensä >250e/kk) vai vanhempi "premium"? Tuon vanhemman auton voisi jo melkein ostaa käteisellä, mutta en taida turhaan sitoa rahaa siihen kerralla.

Riippuu vähän minkä OVH hintainen ja ikäinen se 10-15k auto on, kuinka vähävikaiseksi voi olettaa pitkässä juoksussa. Kakkosautoksi/ pienemmäksi ja nykyistä halvemmaksi ykkösautoksi miettisin itse seuraavia.

Fiesta Van 1.5 TDI säästöpossudieselillä, pitäisi olla ihan jämäkkä ajettava. Vähemmän kilsoja omaava maksaa vielä +10-15k. Ihan pätkäajoon ei välttämättä. Tarkistaisin myös ensin paljon maksaa vakuutukset vaikka autovero tässä pieni.

Suzuki Swift Sport 1.6 vapari jos jostain saattuu yksilön löytömään. 4-5 vuotta sitten tuollaisen sai reilulla kympillä, nyt enemmän ajettuja 2 nettiautossa 6-8k. Tähän saisi ihan modernin androidmankan siististi myös vaihdettua, kun tilaa 2 din sovitteen lisäksi.

Toki pientä Suzukia saisi myös tehottomana nelivetovaparina, jos ajettavuus/kulkupuoli ei niin kiinnosta.
 
Viimeksi muokattu:
Tossahan noita hyviä plugari ehdotuksia oli, kiitos.

Tosiaan emäntä koki Passatin isoksi eikä se mikään pikkkuauto olekaan. Golf taas on meille qina riittänyt mutta alle kolmensadan litran jää tämän gte:n takatila. Farkkugolffia ei tarjolla plugarina.

Sitä 225xe:tä saa aika paljon halvemmalla kuin golffia - 20-25 =tuhannella löytyy vm 2016-17, muutaman kymmenen tuhatta ajettuja. Mahtaisko tuollaisessa olla isoakaan riski, merkki lienee melko luotettava. Perskoukkuahan siihen ei sitten sais...seatit ja ranut ja muut tekevöt plugareita mutta ovat uusia ja siksi kalliita. Tuolla hintaa jos haluaa uudemman niin bensakonehan se sitten olisi, pikkuinen turbo kuluttaa saman mutta onhan siinö sitten väjön vähemmän autoakin.
 
Viimeksi muokattu:
Ensiautoa ostamassa työmatkustukseen (~60 km arkipäivisin) ja ajoittaisiin pidempiin reissuihin.

Sais olla:
- bensa / hybrid
- automaatti
- ei kaikista tuhnuin kone, mutta mahd. taloudellinen
- viisto- tai porrasperä, isommalle ei tarvetta
- matalat huoltokulut

Yks vaihtoehto saattais olla Hyundain Ioniq muutaman vuoden takaa? Budjetti olis öbaut 20ke ja Ruotsista tarkoitus ostaa. Ei toki haittaa jos halvemmallakin selviäis. Kiitos ehdotuksista!
 
Viimeksi muokattu:
Ensiautoa ostamassa työmatkustukseen (~60 km arkipäivisin) ja ajoittaisiin pidempiin reissuihin.

Sais olla:
- bensa / hybrid
- automaatti
- ei kaikista tuhnuin kone, mutta mahd. taloudellinen
- viisto- tai porrasperä, isommalle ei tarvetta
- matalat huoltokulut

Yks vaihtoehto saattais olla Hyundain Ioniq muutaman vuoden takaa? Budjetti olis öbaut 20ke ja Ruotsista tarkoitus ostaa. Ei toki haittaa jos halvemmallakin selviäis. Kiitos ehdotuksista!
Suosittelen Toyotaa, itsellä ollut kaksi Priusta ja ovat kyllä olleet vähävikaisimpia autoja ja edullisia ylläpitää. Eihän ne toki kovin urheilullisia ole mutta luotettavuus menee ainakin mulla sen ohi. Hyundain kanssa on ainakin joka vuosi saanut jarrujen kanssa pelata, tosin mallina i40
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 953
Viestejä
4 754 573
Jäsenet
77 403
Uusin jäsen
nirazz

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom