Mikä auto minulle?


Tuommoisesta sain rahoitustarjouksen, jotenkin tuo km lukema epäilyttää, kun kuka hullu pitää dieseliä noilla kilsoilla :lol:

Edit.


Tota kävin koeajaa, mutta hinta on epäilyttävän alhainen vastaaviin verrattuna. Ja tuossa taitaa olla tuo ongelmallinen öljypumppu
 
Viimeksi muokattu:

Tuommoisesta sain rahoitustarjouksen, jotenkin tuo km lukema epäilyttää, kun kuka hullu pitää dieseliä noilla kilsoilla :lol:

Varmaan dieseli ollut kaikista halvin vaihtoehto mitä hinnastosta on löytynyt. Luultavasti todellinen suomi-auto business varusteiden lisäksi varmaan vahingossa otettu metalliväri ja laitettu lämmitin. Talvirenkaat CVC5 luultavasti alkuperäiset näyttävät olevan peltivanteilla ja audin pölykapseleilla, en tiennyt että B8 ikäiseen edes saa tälläiset.

E: CO2 on kyseisessä 119g/km taustalla saattaa olla myös työsuhdeauton päästöpolitiikka.
 
Viimeksi muokattu:
Audi A4 B8 katselin kakkosautoksi ja diiselinä, mitäs kaikkea noita katsellessa kannattaa muistaa? Öljypumpun käyttöakseli on ilmeisesti vm. 2010 heikkoa tekoa, ja sen jälkeen vahvistettu?

Täällä kakkosautona tuollainen vm.2008 farkku laiskemmalla CAGA-koneella (143 hp), mittarissa 320tkm ja ainakaan vielä ei ole öp:n käyttöakseli pyöristynyt tai dpf:ää tarvinnut vaihtaa. P2015 virhettä voi paljon ajetulla ilmetä (oli itselläkin), siihen korjauksena (satojen eurojen imusarja vaihtoineen sijaan) täältä $64 osa.

Bang&Olufsen audiolla, monivärinäytöllä ja sporttipenkeillä (nahka-alcantara) suosittelen. Ja jos vielä Quattro, niin siinä on kaikki tarvittava.
 
Mitä suosittelisitte autoksi tässä tilanteessa?

Eli vaimo päätti melko pikaisella aikataululla lopettaa hoitovapaan kun sai tarjouksen vakituisesta työpaikasta sellaisesta firmasta johon on aina halunnut, ja sen vuoksi muksu piti saada päiväkotiin nopealla aikataululla. Tällä aikataululla ei tullut muuta vaihtoehtoa kuin päiväkoti toisella puolella kaupunkia, jossa hoitoajat on tiukat 8-16. Vaimo onneksi tekee vuorotyötä ja itsellä liukuva työaika, joten vieminen ja hakeminen saadaan aina onnistumaan jomman kumman puolesta, mutta molemmat tarvitaan nyt auto. Yksi auto taloudessa on jo.

Varallisuutta irroittaa auton hankintaan ei ole tällä hetkellä kuin n. 2k, mutta tuon päiväkotiveivauksen takia auton pitäisi olla myös suht luotettava. Mietin tuossa jo ihan uuden auton hankkimista rahoituksella kun sellainen olisi tulojen puolesta mahdollista, mutta en tiedä uskaltaako sitä ottaa kun itsekin vaihtoi juuri työpaikkaa ja koeaikaa on jäljellä n. 5kk. Eli mitä suosittelisitte? Auto voisi olla jopa pieniruokainen diesel, sillä ajoja tulee kyllä paljon.
 
@Tach Aika monesta liikkeestä saa kyllä nykyään ilman käsiraha ostettua käytettyjäkin, joten sen puolesta ei pitäisi olla ongelmaa. Jos se ajo on pääosin kaupunkiajoa, niin itse katselisin varmaan jotain tämän tyylistä. Ei mikään mukavin auto motarilla, mutta kaupunkiajossa todella jees, erittäin luotettava, suhteellisen pieniruokainen ja tuon kokoluokan autossa tiloiltaan aivan täysin lyömätön. Tuollaisesta pääsee kuitenkin aina helposti eroon jos vaikka työtilanteessa tulee jotain muutosta, eikä tarvitse murehtia arvonalenemaa.

Pro-tip: jos teillä on lähempänä päiväkoteja, niin laittakaa samantien uusi hakemus vetämään lähempänä olevaan. Niinku tänään.
 
Mitä suosittelisitte autoksi tässä tilanteessa?

Eli vaimo päätti melko pikaisella aikataululla lopettaa hoitovapaan kun sai tarjouksen vakituisesta työpaikasta sellaisesta firmasta johon on aina halunnut, ja sen vuoksi muksu piti saada päiväkotiin nopealla aikataululla. Tällä aikataululla ei tullut muuta vaihtoehtoa kuin päiväkoti toisella puolella kaupunkia, jossa hoitoajat on tiukat 8-16. Vaimo onneksi tekee vuorotyötä ja itsellä liukuva työaika, joten vieminen ja hakeminen saadaan aina onnistumaan jomman kumman puolesta, mutta molemmat tarvitaan nyt auto. Yksi auto taloudessa on jo.

Varallisuutta irroittaa auton hankintaan ei ole tällä hetkellä kuin n. 2k, mutta tuon päiväkotiveivauksen takia auton pitäisi olla myös suht luotettava. Mietin tuossa jo ihan uuden auton hankkimista rahoituksella kun sellainen olisi tulojen puolesta mahdollista, mutta en tiedä uskaltaako sitä ottaa kun itsekin vaihtoi juuri työpaikkaa ja koeaikaa on jäljellä n. 5kk. Eli mitä suosittelisitte? Auto voisi olla jopa pieniruokainen diesel, sillä ajoja tulee kyllä paljon.

Itse saattaisin miettiä vastaavassa tilanteessa n. 10k luokassa olevaa käytettyä mutta tehdastakuullista autoa. Eli katsoisin jotain alta 50tkm ajettua vaikka Kia Rio 3-4v vanhana, jossa takuuta olisi vielä myös se 3-4v. Ei olisi niin iso meno vrt tehdasuuteen, mut olettaisin et menisi pienemmillä extra korjauksilla kuin 10v vanha.
 
Varallisuutta irroittaa auton hankintaan ei ole tällä hetkellä kuin n. 2k, mutta tuon päiväkotiveivauksen takia auton pitäisi olla myös suht luotettava. Mietin tuossa jo ihan uuden auton hankkimista rahoituksella kun sellainen olisi tulojen puolesta mahdollista, mutta en tiedä uskaltaako sitä ottaa kun itsekin vaihtoi juuri työpaikkaa ja koeaikaa on jäljellä n. 5kk. Eli mitä suosittelisitte? Auto voisi olla jopa pieniruokainen diesel, sillä ajoja tulee kyllä paljon.
Nelosgolffi 1.9TDI
Jos kerrallaan on vain itse ja lapsi voisi rekisteröidä pakettiautoksi ilman takapenkkejä ja säästää diiselveroissa.

Tai jos kilometrit jäisi 15tkm tienoille niin autovuodeksi 199€/kk tyyppinen takaisinostotarjous jostain uudesta 12kk ajaksi kunnes tilanteet kehittyy.
 
@Tach
Pro-tip: jos teillä on lähempänä päiväkoteja, niin laittakaa samantien uusi hakemus vetämään lähempänä olevaan. Niinku tänään.

Tämä on tehty, tosin henkeä ei tässä kannata pidätellä :D Vaimon kaveri laittoi 4kk sitten päiväkotihakemuksen (ei kiireellinen), tällä viikolla soittivat, että 2022 syksyllä avautuu paikka
 
Ihan hullun kalliita vanhat corollat. Eikä se vanha tojota välttämättä lunasta mainettaan eikä todellakaan hintaan.

* täydellinen merkkiliikkeen huoltokirja

* ollut vain yhdellä omistajalla

Noilla kilometreillä ja historialla, kyllä tuon joku ostaa.
 
Tämä on tehty, tosin henkeä ei tässä kannata pidätellä :D Vaimon kaveri laittoi 4kk sitten päiväkotihakemuksen (ei kiireellinen), tällä viikolla soittivat, että 2022 syksyllä avautuu paikka

Lain mukaan kunnan on tarjottava päivähoitopaikka muistaakseni kolmessa kuukaudessa hakemuksen jätöstä, mutta se ei kuitenkaan velvoita kuntaa antamaan hoitopaikkaa jostain tietystä päiväkodista. Tuossa keississä on siis varmaan tilanne se, että paikka siitä mieluisimmasta vaihtoehdosta aukeaa vasta syksyllä, mikä on tyypillistä koska silloin hoitoryhmät yleensä laitetaan uusiksi.

Mutta siis käsittääkseni tuo 3-4 kk käsittelyaika koskee myös vaihtohakemuksia ja jos ette olisi tehneet sellaista, niin ette olisi edes jonossa siihen mieluisampaan.

***

Mutta tosiaan vielä tuosta itse autoasiasta. Dieseliä en ehkä itse hommaisi jos autolla pääasiassa kuskataan vaan muksua päiväkotiin, käydään kaupassa jne. Tuo hiukkasloukun tukkeutuminen kun on ihan oikea ongelma (ainakin jos autolla on yhtään enemmän ikää), joka itsellä aiheutti viime talvena suunnatonta vitutusta kun ajo oli juurikin tuollaista max muutaman kilsan kaupunkiajoa. Ei nimittäin ole kovin hauskaa seisoa paukkupakkasilla hyytyneen auton vieressä, sylissä uliseva muksu jonka pitäisi olla päiväkodissa kymmenen minuuttia sitten.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta tosiaan vielä tuosta itse autoasiasta niin, dieseliä en ehkä itse hommaisi jos autolla pääasiassa kuskataan vaan muksua päiväkotiin, käydään kaupassa jne. Tuo hiukkasloukun tukkeutuminen kun on ihan oikea ongelma (ainakin jos autolla on yhtään enemmän ikää), joka itsellä aiheutti viime talvena suunnatonta vitutusta kun ajo oli juurikin tuollaista max muutaman kilsan kaupunkiajoa. Ei nimittäin ole kovin hauskaa seisoa paukkupakkasilla hyytyneen auton vieressä, sylissä uliseva muksu jonka pitäisi olla päiväkodissa kymmenen minuuttia sitten.

Tällä hetkellä yhdellä autolla tulee ajoa n. 20tkm vuodessa vaikka vaimo on hoitovapaalla, tuleva päiväkoti on n. 15km päässä ja siitä sitten vielä työpaikalle ym, joten hiukkasloukun kanssa tuskin olisi ongelmaa. Mutta dieselissä on muutakin huollettavaa paljon enemmän, joten ennemmin ehkä bensavehjettä kuitenkin.

Omia ajatuksia:

https://www.nettiauto.com/audi/a6/12440141 <- Perus vanha audi parhaalla 1.8T koneella, tosin vastaavaan passattiin olen aikanaan laittanut tuhansia euroja tukkeutuneen öljysihdin takia, mutta eipä tässä hintaluokassa kamalasti voi vaatia.

https://www.nettiauto.com/honda/civic/12163375 <- Näppärä civic, tekniikka näissä taitaa olla ydinsodan kestävää, mutta ruoste.

https://www.nettiauto.com/toyota/corolla/12495675 <- Samat kuin yllämainitussa

Toki sitten se uudempi auto rahoituksella olisi myös vaihtoehto, mutta jotenkin hirvittää ottaa rahoitusta autoon kun molemmilla uunituoreet työpaikat...
 
Autoverkkokaupasta pariksi vuodeksi käytetty farkku-clio liisarilla 159/kk.

Tuo vaikuttaisi todella hyvältä vaihtoehdolta. Ainoa este on tälle lienee oman pään sisällä, jotenkin hirvittää sitoutua autoon kahdeksi vuodeksi, kun tilanne auton tarpeen suhteen saattaa muuttua sopimusaikana. Lisäksi tuossa farkku cliossa mietityttää sen toimintavarmuus talven pakkasilla, lohkolämppäriä kun tuossa ei näytä olevan.

Mutta kiitos tästä, pitää vielä tämäkin ottaa harkintaan.
 
Clio lähtee pakkasessa kuin pakkasessa käyntiin. Lisäksi tuo 3 sylinterinen lämpeää melko nopeasti.

Ja on tuolla ainakin toinen noista farkuista varustettu lohkolämmittimellä, pistoke on rekisterikilven vieressä.
 
Parin tonnin auto ei tosiaan välttämättä ole se luotettavin, siihen saattaa se touhutonni upota helposti vuoden/parin aikana. Toki jos hyvän yksilön osaa poimia joukosta, niin ehkä silloin? Ajattelisin myös sitä muksun turvallisuutta, lapsihan se kallein aarre on. Uudemmat autot ovat turvallisempia, siinä mielessä komppaan myös tavoistani poiketen uudehkoa liisaria ennemmin kuin parin tonnin käytettyä.
 
Parin tonnin auto ei tosiaan välttämättä ole se luotettavin, siihen saattaa se touhutonni upota helposti vuoden/parin aikana. Toki jos hyvän yksilön osaa poimia joukosta, niin ehkä silloin? Ajattelisin myös sitä muksun turvallisuutta, lapsihan se kallein aarre on. Uudemmat autot ovat turvallisempia, siinä mielessä komppaan myös tavoistani poiketen uudehkoa liisaria ennemmin kuin parin tonnin käytettyä.

Touhutonnien uppoaminen ei itsessään ole ongelma, säästöjä kun alkaa taas kertyä se 500€+/kk kun vaimo palaa työelämään. Lähinnä tämä hankinnan ajankohta on paskin mahdollinen kun säästöjä käytetty hoitovapaan aikana.

Ja tuo nykyinen autokin on parin tonnin auto, joten turvallisuuden suhteen asia ei merkittävästi parane. Lasta kun tullaan kuskaamaan molemmilla autoilla noiden aikataulujen vuoksi. Tuo clio kyllä houkuttelee...
 
Tuo vaikuttaisi todella hyvältä vaihtoehdolta. Ainoa este on tälle lienee oman pään sisällä, jotenkin hirvittää sitoutua autoon kahdeksi vuodeksi, kun tilanne auton tarpeen suhteen saattaa muuttua sopimusaikana. Lisäksi tuossa farkku cliossa mietityttää sen toimintavarmuus talven pakkasilla, lohkolämppäriä kun tuossa ei näytä olevan.

Mutta kiitos tästä, pitää vielä tämäkin ottaa harkintaan.

Järkeilisin tämän niin, että saat sen kahden tonnin auton myös seisontaan/myydyksi tarvittaessa, jolloin olet vain yhden auton loukussa.

Touhutonnien uppoaminen ei itsessään ole ongelma, säästöjä kun alkaa taas kertyä se 500€+/kk kun vaimo palaa työelämään. Lähinnä tämä hankinnan ajankohta on paskin mahdollinen kun säästöjä käytetty hoitovapaan aikana.

Ja tuo nykyinen autokin on parin tonnin auto, joten turvallisuuden suhteen asia ei merkittävästi parane. Lasta kun tullaan kuskaamaan molemmilla autoilla noiden aikataulujen vuoksi. Tuo clio kyllä houkuttelee...

Touhutonneja voi mennä huonolla säkällä molempiin kahden tonnin autoihin, jolloin yhden kiinteäkuluisen voi ajatella tasaavan riskejä.

Tuossa hyvä huomioida, että vuosihuolto ei kuulu hintaan. Varmistaisin, että tehdastakuu on autossa käyttöajan voimassa/kuka maksaa, jos jotain isompaa hajoaa.

Lisäkilometrit 50e*12/10000 = 0.06e km ei myöskään hirveästi kustanna + toki extra huolto päälle. Kun nyt ei kuitenkaan yli 25k tullut vuoteen, varmaan loogisempi ajaa uudella se max 15k/1 huoltoväli vuoteen ja loput toisella autolla.
 
Tarvittaisiin mielipiteitä omaan pohdintaan. Eli nykyinen kakkosauto on melkein 20 v vanha Hyundai Getz, joka alkaa olemaan jo sitä luokkaa että kehtaa ajella vaan hämärän tullen. Takakaaretkin ruosteessa, mutta teknisesti toimiva. Kilometrejä vuodessa on tullut ~5 tkm jo 4 vuoden ajan, joten kovinkaan paljoa se ei liiku kuin lyhyttä ajoa pääasiassa taajamassa. Ensin oli ajatuksena joku yksityisleasingauto, mutta ne halvimmat tuppaa olemaan pieniä ranskalaisia ja kyllä niistäkin aika paljon kuukaudessa joutuu maksamaan. Toinen vaihtoehto mitä tässä on nyt miettinyt, olisi joku hieman vanhempi, mutta fiksumpi auto. Ajatuksena on ollut että esim BMW 1-sarjalaisia tai Audin A3:sia on tarjolla ihan hyvin, hintaluokkana about 5000-7000e. Ajattelumallina tässä se, että kun ei sillä paljoa ajeta, niin ei siihen paljoa vikoja ehdi tulemaan.

Varmasti saisi uudempia malleja muiltakin merkeiltä, mutta noissa autoissa olisi kuitenkin edes vähän fiksumman auton näköä ja ajettavuutta. Kumpaan kannattaisi kallistua, yksityisleasing halvalla ranskalaisella (kk hinta yleensä >250e/kk) vai vanhempi "premium"? Tuon vanhemman auton voisi jo melkein ostaa käteisellä, mutta en taida turhaan sitoa rahaa siihen kerralla.

Laitan nyt tähän tiedoksi oman ratkaisuni asiaan. Eli tilaukseen lähti uusi Hyundai i20 Black hybrid malli. Nollakorko, talvirenkaat 299€, hyvät varusteet hintaisekseen (mm. automaatti, peruutuskamera) ja vielä 5 vuoden takuu. Sain vielä vanhastakin pienen käsirahan niin sai kuukausierää pienemmäksi. Pitäisi olla ainakin kohtuu huoletonta ajoa ja voi sitten laittaa kiertoon jos tilanne muuttuu. Ajatuksena kuitenkin pitää 4-5 vuotta autoa ja laittaa kiertoon ennen kuin viimeinen isompi erä tulee maksettavaksi. Arvonalennus tietty voi yllättää, mutta hintaluokka huomioiden ei puhuta mistään 10 t€ menetyksestä.

Ensin ajattelin n. 4-5 v vanhaa pikkuautoa, mutta jos ajatuksena pitää vastaava aika, niin aletaan jo puhumaan 10 vuotta vanhasta autosta kun olisi aika luopua. Lisäksi jos otat 10 t€ auton lähes 100 % rahoituksella, niin maksat kuitenkin saman verran kuukaudessa kuin uudesta autosta plus lisänä voi tulla ylläreitä korjauksien muodossa. Samoin rahoituskulut vaihtoautoilla ovat yleensä ihan erilaisia kuin uusilla autoilla. Tässäkin tietty voi joku bongata hyvän korkotarjouksen, mutta vaatii seurantaa ja tuuria että korko ja vaihtoauto kohtaavat samassa liikkeessä.
 
Onko tuossa audin 2.0TDIe:ssä jotain akileen kantapäätä, vai onko tuo vaan hieno lisänimi normaalille TDI:lle jolle on tehty viherpesu
 
Tälläista "vajaavetoista" käytiin koeajamassa, ja kyllähän tuo ajoon kelpaisi ottaa:


Edellinen omistaja pitänyt autosta huolta ja kaikki kuititkin pidetty tallessa mm. Öljyt vaihdettu tiuhemmin. Vaihdeloota vaihdettu 130tkm kohdalla jonkun muun piikkiin kuin omistajan.

Kauppias kertoi että edellinen omistaja sanoi että kone ei öljyä syö, mutta tuo tieto on toistaiseksi vain puhetta
 
Parin tonnin auto ei tosiaan välttämättä ole se luotettavin, siihen saattaa se touhutonni upota helposti vuoden/parin aikana. Toki jos hyvän yksilön osaa poimia joukosta, niin ehkä silloin? Ajattelisin myös sitä muksun turvallisuutta, lapsihan se kallein aarre on. Uudemmat autot ovat turvallisempia, siinä mielessä komppaan myös tavoistani poiketen uudehkoa liisaria ennemmin kuin parin tonnin käytettyä.
Jep, nämä ovat niin yksilöitä, että voi löytyä hyvin palveleva luotettava auto, mutta voi sitten napsahtaa myös pommi. Ja helposti parin tonnin autoon jo pitää heti kättelyssä ostaa uusi talvirengassarja ja akku ja kevään tullen vielä kesärenkaatkin, jolloin on jo vuoden aikana mennyt tonni ihan perusjuttuihin. Vanhaan halpaan autoon ei edellinen omistaja välttämättä ole jaksanut kovin paljoa panostaa, etenkään jos on ollut mielessä hankkiutua autosta eroon.

Mutta jos lähtee ostamaan edullista autoa niin ehkä joku tämän tapainen voisi ajaa asiansa: https://www.nettiauto.com/peugeot/307/12457615
Huoltokirjassa on leimaa ja vissiin katsastuksestakin mennyt läpi myynti-ilmon perusteella.
 
Tälläista "vajaavetoista" käytiin koeajamassa, ja kyllähän tuo ajoon kelpaisi ottaa:


Edellinen omistaja pitänyt autosta huolta ja kaikki kuititkin pidetty tallessa mm. Öljyt vaihdettu tiuhemmin. Vaihdeloota vaihdettu 130tkm kohdalla jonkun muun piikkiin kuin omistajan.

Kauppias kertoi että edellinen omistaja sanoi että kone ei öljyä syö, mutta tuo tieto on toistaiseksi vain puhetta


Yön yli mietitty, ja hitto vie, kyllähän tuosta voisi kaupat tehdä vaikka on vajaavetoinen ja vain 2.0tdi, mutta kyllä nuo itselle riittää, kunhan ei nyt saa käsiinsä mitään pommia kun tuo hinta tuntuu A6:ski edulliselta, mutta ehkäpä tuota selittää vain yhdet vanteet ja manuaali+moottori+vetotapa yhdistelmä :D
 
Tuota asiaa nykyään myös selittää että dieseleitä ei yksinkertaisesti haluta siinä missä aimmin. Monella työkaverilla (itselläni myös) on/on ollut pykälää premiumimpaa dieseliä työmatka kulkineena, mutta koko porukan oltua pitkän aikaa etänä, niin on autot vaihtuneet, hybrideihin/muihin kulkineisiin, jossa ei vuosittaista 700e veroa. Tai ainakin tehty päätös että ei enää uutta dieseliä osta, koska arvo saattaa romahtaa nopeasti.
Myös mediassa parjataan dieseleitä jatkuvasti(=ainakin välillä) tämän kaltaisille uutisilla Diesel-autojen kysyntä romahtaa - mitä käy jälleenmyyntiarvolle?

Toki automaatti on myös nykyään paljon suositumpi "eihän kukaan hullu enää manuaalia osta uuteena".


Jos hintatrendi vielä jatkuu, niin päädyn varmaan ostamaan manuaali diesel auton silti, koska tuolla valinnalla saa enemmän autoa samaan rahaan.

E: Tai siis ihan samaahan tuossa kirjoitit :kahvi:
On tosiaan hankala tilanne ostaa kaiken kaikkiaan autoa, kun 2-5 vuoden sisään voi käydä vaikka mitä muutoksia, mulla on ystävä töissä vtt:llä ja jatkuvasti tekevät selvityksiä millä saadaan liikenne vihertämään. Sieltä on kuulema kaikkea kivaa kuritusta tulossa meille saastuttajille
 
Yön yli mietitty, ja hitto vie, kyllähän tuosta voisi kaupat tehdä vaikka on vajaavetoinen ja vain 2.0tdi, mutta kyllä nuo itselle riittää, kunhan ei nyt saa käsiinsä mitään pommia kun tuo hinta tuntuu A6:ski edulliselta, mutta ehkäpä tuota selittää vain yhdet vanteet ja manuaali+moottori+vetotapa yhdistelmä :D

Onko tuohon vaihdettu sisusta? Nahkaiset sportti penkit (ovatko jopa parempaa nahkaa?), 4 puolainen ratti, kuvien mukaan käsinoja ja ovipahvit eivät ole nahkaiset.
 
Parin tonnin auto ei tosiaan välttämättä ole se luotettavin, siihen saattaa se touhutonni upota helposti vuoden/parin aikana. Toki jos hyvän yksilön osaa poimia joukosta, niin ehkä silloin? Ajattelisin myös sitä muksun turvallisuutta, lapsihan se kallein aarre on. Uudemmat autot ovat turvallisempia, siinä mielessä komppaan myös tavoistani poiketen uudehkoa liisaria ennemmin kuin parin tonnin käytettyä.

Pitkään asiaa pohdittuani totesin että "fuck it" ja päätin hankkivani uuden Kia Ceedin vuoden liisarilla heti kun vaimo saa työsopimukseensa nimen alle. 259€/kk ja 15tkm tuntuu tässä vaiheessa hyvältä ratkaisulta, varsinkin kun kahden auton tarve voi päättyä jo ensi syksynä.
 
Onko tuohon vaihdettu sisusta? Nahkaiset sportti penkit (ovatko jopa parempaa nahkaa?), 4 puolainen ratti, kuvien mukaan käsinoja ja ovipahvit eivät ole nahkaiset.
Siltä toi näyttää, keskikonsolikin oli kankainen, vaikka nahkaa senkin pitäisi olla. Penkit oli aika priimat, mitään suurempaa kulumaa en niissä huomannut.
 
Mitä sillä on tavalliselle tallaajalle merkitystä jos Clion käyttää 2x liisariaikana huollossa marmorilla. :confused: Ei se ole Merssun marmori, se on Rellun. Ja jos on tarkan markan niin ihan perus Motonetistä voi haalia öljyt, nivelet ja jarruosat mukaan sinne huoltoon.
 
Noissa melkein uusi autoissa on takuu voimassa. Takuuaikana ei kait ole takuun voimassapysymisen vuoksi kovin suotavaa itse huoltaa autoa, toki voit viedä sen määräaikaishuoltoon valitsemaasi pisteeseen.
 
No ei minua huvita maksaa öljynvaihdosta 300 € vuodessa kun vaihtoehto on vaikka vaihtaa ne itse tai viedä johonkin missä hinta on murto-osa.

Onko sulla siis tarkempaa tietoa autoverkkokaupan sopimusehdoista huoltojen suhteen?
Onhan tuo tosiaan melko kallista. Mutta kilpailutin määräaikaishuollot, niin hinta oli sama niin muualla huollossa ja merkkihuollossa.

Vanhoille (kai 10v) autoille olisi sitten 150€ öljynvaihtohuolto, mutta esim korin tarkastukset puuttuu. Jotain vastinetta sitten 300€ vs 150€ huollolle, kun kalliimmassa autoa tutkitaan enemmän.

Autoverkkokaupalla on varmaankin mietitty, että merkkihuolto on ainut, kun silloin auton arvo pysyy korkeimpana.
 
Mikä olisi mahdollisimman kustannustehokas ja murheeton kakkosauto isofix-kiinnikkeillä? Käyttötarve ainoastaan jälkikasvun kuskaaminen päiväkotiin talvi- ja syysaikaan, kun ei pyöräkärryn kanssa viitsi kulkea tuolloin (matkan varrella hiekkatietä). Korkeintaan tonnin parin hintainen auto.
 
Toyota bensana ajalta ennen vvt-i moottoreita tai joku bensakoneinen honda. Myös 8-venttiilisellä koneella oleva 1.6 g-korin opel astra(98-03) on ok. Isofixit ovat olleet luultavasti lisävarusteena tuon ikäisissä niin kannattaa kysäistä löytyykö juuri ko. autosta niitä.
 
Tässä vielä perheelle autoa etsimässä. Koeajojen jälkeen päädyttiin että Volvo XC90 tarjoais kaiken mitä halutaan. Niin huonoja vaihtotarjouksia vain nykyisestä, että pitänee myydä ensin itse pois ja sitte ostella seuraavaa, mahdollisesti ulkomailta..

No nyt tuli sitten vihdoin pari viikkoa sitten XC90 T8 pihaan, varsin tyytyväinen ollut toistaiseksi hankintaan. Tilaa löytyy hyvin ja pitkällä matkalla pystyi aikuinen istumaan takana kahden lastenistuimen välissä mukavasti. Auto tuli hankittua ihan kotimaasta, mutta on aloittanut elämänsä Saksassa. Yllättävän ketterä käsiteltävä noinkin suureksi autoksi.
 
Mikä olisi mahdollisimman kustannustehokas ja murheeton kakkosauto isofix-kiinnikkeillä? Käyttötarve ainoastaan jälkikasvun kuskaaminen päiväkotiin talvi- ja syysaikaan, kun ei pyöräkärryn kanssa viitsi kulkea tuolloin (matkan varrella hiekkatietä). Korkeintaan tonnin parin hintainen auto.
Katso ainakin, että akku on isokokoinen ja jos on tolppapaikka, että autosta löytyy lämppäri ja sisäpistoke. Matkan pituudesta riippuen niin on aika murhaavaa autolle tuollainen ajo, hankala annetulla budjetilla murheetonta löytää kuin helvetillisellä tuurilla. En lähtis katsomaan kovassa maineessa ja hinnassa olevia japsikippoja vaan mahdollisimman uutta mikä hintarajalla löytyy. Katsastus tietty tulee voimassa olla talven yli, wanha auto nappaa helposti ruosteisiin.

e: Fordilta näyttää löytyvän malleja hintahaitariin, jossa on lämmitettävä tuulilasi. 6/5 ominaisuus lastenvientikeikkoihin.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä pitäisi pikku hijaa alkaa katselemaan isompaa kulkinetta täyssähkö Hyundai Ioniqin tilalle. Perheessä on vielä lisäksi kakkosautona ikäloppu ja perusvarma Toyota Avensis.
Vaatimukset ja tarpeet:
- Takapenkillä tilat oikeasti kolmelle. 9v, 6v ja vauva pitäis mahtua sinne sekä tarvittaessa aikuinen kahden lapsen kanssa.
- Konttiin pitää mahtua vaunut ja perus viikonloppu reissun tavarat. Lisäksi talvella kulkee laskettelukamat koko perheelle.
- Välillä tarvitsee kuljettaa polkupyöriä (BMX ja MTB) joten ainakin koukku pitää olla.
- Budjetti 15-20k€ (bensa tai diesel) ja sähköisessä vois taipua sinne n.40k€ asti. (Laskeskelin, että kk kulut menee kohtuu lähelle samaa 5v käyttöajalla sekä sähköllä on vaan mukavampi ajaa joten siitä voin maksaa pientä extraa)
- Ajoja vuoteen tulee n.25k

Tässä vähän näyttää siltä että pakko taipua johonkin MPV tyyppiseen autoon. Mietinnässä on ollut myös, että pitääkö vielä tuon Ioniqin ja hommaa sen rinnalle jonkun halvan (2000 - 5000€) MPV kuten C4 Citroen Grand Picasson. 15-20k hintaluokassa olen katsellut uudemman korimallin Grand picassoja, VW Touran, Peugeot 5008 ja Toyota Prius+ / Verso. Jotenkin näistä tuo uudemman korimallin C4 Grand Picasso on omaan silmään parhaimman näköinen ja näyttäisi olevan varusteilta/ominaisuuksilta varsin hyvä. Onko noissa jotain konemallia jota ei kannata harkita?
Prius+ olisi noista varmasti tekniikalta varmin (yhden Toyotan hybridin aiemmin omistaneena), mutta jotenkin ne on aivan ylihintaisia.

Sähköautoista ei oikeastaan tuohon 40k hintaluokkaan löydy kuin tulevat e-Berlingo/e-Rifter. Niissä range on samassa luokassa kuin nykyisen 28kwh Ioniqin joten sen puolesta nekin menisi.

Päivitystä tilanteeseen:
Päädyttiin lopulta siihen, että sähkö Ioniq jää perheeseen työmatka kulkineeksi ja vanhan Avensiksen tilalle laitetaan tila-auto hintaluokassa ~6k€. Käytiin koeajamassa Peugeot 5008 2010vm 1.6HDi koneella (manuaali) sekä yhtä uudempaa Citroen C4 Grand Picassoa (vaikka se olis kyllä mennyt yli budjetin). Selväksi tuli ainakin, että robovaihteista autoa ei tule. Sitten lopulta kävin koeajaa myös Ford S-Max 2.0 TDCi koneella ja jotenkin Ford tuntui heti jotenkin paremmalta ajaa kuin Peugeot. Lopulta pihassa nyt seisoo S-Max 2009 vm. isommalla 2.2 TDCi koneella, manuaalilaatikolla ja nahkasisustalla. Bonuksena vielä tuosta yksilöstä löytyy adaptiivinen vakkari, joka on kyllä harvinainen tuon ikäisissä autoissa.
 
Joo, tuo robo on kauhea :D Oma robon koeajo päättyi käytännössä välittömästi jahka vaan pääsin lyhyintä reittiä takaisin autokauppaan. Olen jotain 2012-13 vm 5008 ajanut ja vähän ankea oli vaikka ranskiksista tykännyt. S-max lienee ihan ok, ei ole kokemusta.
 
Onko hyviä suosituksia SUVeista/perhekinnereistä ? Nykyisenä autona cmax grand 115hv dsl. Tuo on ollut riittävän korkea sisätiloiltaan eikä muutenkaan välttämättä isompi tarvi olla, siinä missä monien farkkujen katot tulevat turha lähelle päätä.
Spekseinä automaatti, hieman nopeampi laitos kuin nykyinen. Ajot vuodessa laskeneet 40tkm-> alle 15tkm ja lyhyitä pätkiä että diisseli ei taida olla järkävä enää.
Haettu ikä max 5v/80tkm ja budjetti luokkaa 20-30k ja vielä sellainen combo että ei kalliita tyyppivikoja nurkan takana

Itse hain Outlander PHEV tuossa muutama päivä sitten.
Lyhyitä ajoja pääsääntöisesti, menee sähköllä pelkästään.
Omkt, saa ladattua kotona edullisesti, samalla kulkee jarrullinen traikku veneelle, vetokyky 1500kg laillinen. Kulkeutuu oksat, lehdet jne kaatopaikalle tavarat.

Takana pari isofix + edessä yksi, menee kaukalo mukavasti taakse ja eteen mahtuu vielä istumaan, isot emman kärryt takaluukkuun jne.

Kannattaa ajoakun kunto tsekkaa, lisäksi hieman varusteita tarkemmin. Osuisi tuohon haarukkaan esim 2018 takuun alainen alle 100tkm ajettuja mm koukulla, lämmittimellä, nahoilla, 360kameroilla, kaistavahdit, adap.vakkarit, lämmitetyt ratit jnejne
 
Onko hyviä suosituksia SUVeista/perhekinnereistä ? Nykyisenä autona cmax grand 115hv dsl. Tuo on ollut riittävän korkea sisätiloiltaan eikä muutenkaan välttämättä isompi tarvi olla, siinä missä monien farkkujen katot tulevat turha lähelle päätä.
Spekseinä automaatti, hieman nopeampi laitos kuin nykyinen. Ajot vuodessa laskeneet 40tkm-> alle 15tkm ja lyhyitä pätkiä että diisseli ei taida olla järkävä enää.
Haettu ikä max 5v/80tkm ja budjetti luokkaa 20-30k ja vielä sellainen combo että ei kalliita tyyppivikoja nurkan takana

Peugeot 5008 1.2 - 18 Puretechistä takuucase menossa. Autossa ei sikäli vikaa muutaku merkkihuolto sanoo että kaikki on normaalia eli.....
 
Onko hyviä suosituksia SUVeista/perhekinnereistä ? Nykyisenä autona cmax grand 115hv dsl. Tuo on ollut riittävän korkea sisätiloiltaan eikä muutenkaan välttämättä isompi tarvi olla, siinä missä monien farkkujen katot tulevat turha lähelle päätä.
Spekseinä automaatti, hieman nopeampi laitos kuin nykyinen. Ajot vuodessa laskeneet 40tkm-> alle 15tkm ja lyhyitä pätkiä että diisseli ei taida olla järkävä enää.
Haettu ikä max 5v/80tkm ja budjetti luokkaa 20-30k ja vielä sellainen combo että ei kalliita tyyppivikoja nurkan takana
Muutama rav4 hybrid mahtuisi tuohon haarukkan :hmm:
 
Peugeot 5008 1.2 - 18 Puretechistä takuucase menossa. Autossa ei sikäli vikaa muutaku merkkihuolto sanoo että kaikki on normaalia eli.....

Haha, ja minä kun olin tulossa ehdottamaan, että tuossa kun itsellä oli hetki sitten tässäkin ketjussa dokumentoitu auton etsintä käynnissä, tuo Pösö vaikutti hyvin mielenkiintoiselta tila-autolta, koska se ei näytä niin kamalalta kuin tila-autot yleensä.

Mikä siinä sitten on vikana?
 
Haha, ja minä kun olin tulossa ehdottamaan, että tuossa kun itsellä oli hetki sitten tässäkin ketjussa dokumentoitu auton etsintä käynnissä, tuo Pösö vaikutti hyvin mielenkiintoiselta tila-autolta, koska se ei näytä niin kamalalta kuin tila-autot yleensä.

Mikä siinä sitten on vikana?
Alunperin -20 pakkasesta kovemmalla ei antanut D-lle vaihtaa ja ilmoittaa häiriötä. Pakin kautta toimii niinku ei mitään. Vikakoodeja kun ei jää talteen niin eivät tehneet mitään ja pakkeset että takuu loppui (onneksi oli kirjallisesti reklamoitu aikaisemmin). Kun rahaa aloin pyytää korjaamattomuudesta ja muutamasta muusta pienemmästä jutusta niin summarum vaihtoivat vaihteenvalitsijan mutta myöhemmin kuulemma myös uuden vaihteiston samassa operaatiossa. (jännä miten sanomiset muuttuu).
Nyt uusi vaihteisto (kuulemma) vaihtaa tökerösti eikä osaa isommalle aina vaihtaa. Satunnaisesti ilmeisesti sopivan tyhjäkäynnin jälkeen vaihteisto ihan niinkuin Iuistattaisi, jos jatkat kaasun painamista kierrokset nousee, ei liiku nopeammin ja lopuksi moottori ja vaihteisto-ongelmaa ilmoittaa sitten heittää 3-vaihteelle joka on ainut toimiva vaihde poislukien toki parkki ja pakki. Samalla alkaa jurnuttamaan kun kaasua laittaa. Useiden käynnistysten jälkeen alkaa toki normaalisti toimimaan.
Testeriin menossa mutta häipy moottorivalo pois niin tuskin taas mitään löytyy.

Oma käsitys on että myyjäliike korjaa ainoastaan muiden laskuun eli omaan piikkiin eivät mitään aio tehdä (auto on itse speksattu paikan päällä liikkeessä).

Katellut vaihtoehtojakin mutta hankala yhtä nättiä perheautoa vastaavaan hintaan löytää.

Huolto sano että jos ei sivupeilit aina käännä suljettaessa niin on normaalia etteivät aina kosteudesta tai jopa jään takia käänny. Mutta ymmärsin että maahantuoja on tässä tapauksessa haluton ja myyjäliike ala omaa piikkiin millekkään.

E: Takuun olisivat halunneet evätä kun ei ole merkkiorganisaatiossa tehty öljynvaihdot vaan edukkaammin "nyrkkipajoilla" minkä laki myös sallii. Aivan uskomatonta. Huoltokirjassa ei ole vaihteistolle ollenkaan edes suositusta tehdä remonttia joten vaikkei määräaikaishuoltoja olisi ollenkaan tehty niin ei poissulje vaihteiston osalta takuuta.

E2: 11.08 aloitettu vaatimaan korvausta eikä vielä ratkaisua olla saatu.
 
Viimeksi muokattu:
Siis onko sulla eat6 vaihteisto, joka lämmittää itseänsä kovilla pakkasilla normaalisti? Ja satunnaisesti jäätyvät sivupeilit?
 
Siis onko sulla eat6 vaihteisto, joka lämmittää itseänsä kovilla pakkasilla normaalisti? Ja satunnaisesti jäätyvät sivupeilit?
Eat6 kyllä. Lämmittämisestä en osaa sanoa.
Noi peilit nyt kesälläkään vaihtelevalla menestyksellä oo toimineet. Aikasemmin oo tullu kateltua niin en tiiä kuin uudesta saakka ollu.
 
Eat6 kyllä. Lämmittämisestä en osaa sanoa.
Noi peilit nyt kesälläkään vaihtelevalla menestyksellä oo toimineet. Aikasemmin oo tullu kateltua niin en tiiä kuin uudesta saakka ollu.
Olen siis useat talvet ajanut eat6:lla ja loota on kylmänä ”luistava”, pitää vaihdetta pienemmällä ja vähän hassun tuntuinen ennen kuin lämpeää. Kysyin tätä marmorilta ja silloin kertovat, että ihan suunniteltu juttu, että lämpeää nopeammin. Sitä en sitten tiedä saako sen rikki, jos väkisin runnoo menemään. Kääntyvät peilit toimi mulla 99/100 kerroista, jäätävällä sateella saattoi joskus jäädä jumiin, silloinkin jään putsaus auttoi.
 
Olen siis useat talvet ajanut eat6:lla ja loota on kylmänä ”luistava”, pitää vaihdetta pienemmällä ja vähän hassun tuntuinen ennen kuin lämpeää. Kysyin tätä marmorilta ja silloin kertovat, että ihan suunniteltu juttu, että lämpeää nopeammin. Sitä en sitten tiedä saako sen rikki, jos väkisin runnoo menemään. Kääntyvät peilit toimi mulla 99/100 kerroista, jäätävällä sateella saattoi joskus jäädä jumiin, silloinkin jään putsaus auttoi.
Kyllä se samanlailla toimii tossa kylmänä tämä tuli vaihteiston irtioton jälkeen vasta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 528
Viestejä
4 510 390
Jäsenet
74 414
Uusin jäsen
Idänkäki

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom