Mikä auto minulle?

Onko kenelläkään foorumistilla kokemusta Citroen DS5:sta? Tuli bongattua sellainen jokunen aika livenä, ihmettelin pitkään jopa takakopan kannen logoa, että mikä pirun merkki tuo on! Mutta oli kyllä kaunis auto, mutta millainen tuo muuten on.

Google ei oikein paljoa auttanut, kehuttu on melkoisesti ja oli vissiin jonkun kaunein muotoilukin palkinnon voittanut. YouTubessa oli muutama video, teknaviltakin suppeat videot löytyi. Vieläkö täältä löytyisi joltain sellainen?

Bensakoneella en ottaisi kuin ainut konevaihtoehto on melkoinen susi. Muutehan nuo on nyt aikalailla samaa luotettavaa tekniikkaa mitä vastaavan ikäisistä 508:seista löytyy.
 
Jetta ei ole plugari eikä myöskään Mondeo. Mesen 350e mallit tunnettuja siitä että range voi jäädä jopa yksinumeroiseksi :)

Plugari-Mondeoita (Fusion)

Muutenkin tuossa on melkolailla listattu kaikki huonoimmat plugarit, paitsi 330e ei yhtä kakka-tieriä. Välttäisin niitä vaikka halvalla saa, ei kuitenkaan hyvää.
Vähiin jää tarjonta, jos ehdot on eurooppalainen plugari ja hintana mieluusti matala 20K€
Mini Coutryman olisi kanssa plugari, mutta hinta 25K€->
 

Mitenhän näiden huolto, jos tulee jotain ongelmaa HV-puolella? En ehkä näkisi riskin arvoiseksi kun EPA-range on vaatimaton 32km. Takakontissakin näköjään mersumainen möykky eli tilat eivät oikein vastaa sitä mitä Mondeolta odottaisi. Jos jokin eksoottisempi kiinnostaa niin ennemmin katselisin vaikka Gen2. Voltia, joka on edelleen huippuplugari.
 
Tarvittaisiin mielipiteitä omaan pohdintaan. Eli nykyinen kakkosauto on melkein 20 v vanha Hyundai Getz, joka alkaa olemaan jo sitä luokkaa että kehtaa ajella vaan hämärän tullen. Takakaaretkin ruosteessa, mutta teknisesti toimiva. Kilometrejä vuodessa on tullut ~5 tkm jo 4 vuoden ajan, joten kovinkaan paljoa se ei liiku kuin lyhyttä ajoa pääasiassa taajamassa. Ensin oli ajatuksena joku yksityisleasingauto, mutta ne halvimmat tuppaa olemaan pieniä ranskalaisia ja kyllä niistäkin aika paljon kuukaudessa joutuu maksamaan. Toinen vaihtoehto mitä tässä on nyt miettinyt, olisi joku hieman vanhempi, mutta fiksumpi auto. Ajatuksena on ollut että esim BMW 1-sarjalaisia tai Audin A3:sia on tarjolla ihan hyvin, hintaluokkana about 5000-7000e. Ajattelumallina tässä se, että kun ei sillä paljoa ajeta, niin ei siihen paljoa vikoja ehdi tulemaan.

Varmasti saisi uudempia malleja muiltakin merkeiltä, mutta noissa autoissa olisi kuitenkin edes vähän fiksumman auton näköä ja ajettavuutta. Kumpaan kannattaisi kallistua, yksityisleasing halvalla ranskalaisella (kk hinta yleensä >250e/kk) vai vanhempi "premium"? Tuon vanhemman auton voisi jo melkein ostaa käteisellä, mutta en taida turhaan sitoa rahaa siihen kerralla.
 
Pidä vielä hetki ja pistä paaliin. Nuo ajot ajaa taksilla nätimmin saati pitää ajokuntoista autoa seisomassa.
 
Tarvittaisiin mielipiteitä omaan pohdintaan. Eli nykyinen kakkosauto on melkein 20 v vanha Hyundai Getz, joka alkaa olemaan jo sitä luokkaa että kehtaa ajella vaan hämärän tullen. Takakaaretkin ruosteessa, mutta teknisesti toimiva. Kilometrejä vuodessa on tullut ~5 tkm jo 4 vuoden ajan, joten kovinkaan paljoa se ei liiku kuin lyhyttä ajoa pääasiassa taajamassa. Ensin oli ajatuksena joku yksityisleasingauto, mutta ne halvimmat tuppaa olemaan pieniä ranskalaisia ja kyllä niistäkin aika paljon kuukaudessa joutuu maksamaan. Toinen vaihtoehto mitä tässä on nyt miettinyt, olisi joku hieman vanhempi, mutta fiksumpi auto. Ajatuksena on ollut että esim BMW 1-sarjalaisia tai Audin A3:sia on tarjolla ihan hyvin, hintaluokkana about 5000-7000e. Ajattelumallina tässä se, että kun ei sillä paljoa ajeta, niin ei siihen paljoa vikoja ehdi tulemaan.

Varmasti saisi uudempia malleja muiltakin merkeiltä, mutta noissa autoissa olisi kuitenkin edes vähän fiksumman auton näköä ja ajettavuutta. Kumpaan kannattaisi kallistua, yksityisleasing halvalla ranskalaisella (kk hinta yleensä >250e/kk) vai vanhempi "premium"? Tuon vanhemman auton voisi jo melkein ostaa käteisellä, mutta en taida turhaan sitoa rahaa siihen kerralla.

Yleisesti tuon hintaluokan 1-sarja ja A3 sisältää paljon mahdollisia vikakohteita bemuissa n46 ja n43 bensakoneet kannattaa tyyppiviat tarkastaa ketjua, öljynsyöntiä, suuttimia taisi olla ongelmina. Audeissa sitten eri tfsi-koneet ja niiden mahdolliset ongelmat sekä aina pelotellut dsg/s-tronic kaksoiskytkin laatikot. Toimivina löytyy kyllä paljon autoa, tietenkin alle 10k luokassa ovat muutenkin yksilöitä ja internetin foorumeilla ongelmat on yliedustettuina.
 
Alustavat pohdinnat noista autoista perustui aika pitkälti näihin teksteihin : Tyyppiviat Audi A3 Tyyppiviat BMW 1-sarja

Tuossa kun Nettiautoa selasi, niin oli aika monessa mainintana että ketju vaihdettu. Tietty muutakin voi olla ja ihan tuurista nämä on kiinni. Ajattelin myös että se on joko tuollainen halvempi auto selkeästi tai sitten mennään sinne melkein uuden hintaluokkaan (=oletettavasti täysin huoleton), koska en jaksa uskoa että 10-15 t€ autot olisi ihan viattomia myöskään. Ja sitten tulee myös arvonalennuksessa hintaa tuolle ajetulle kilometrille.

Järkevintä olisikin varmaan pitää tuo auto vielä sen aikaa kun liikkuu, mutta kun tässä alkaa jo olemaan melkein 40v ikää ja työelämässä ollaan, niin tulee välillä mieleen että tarvitseeko sitä euroa venyttää tuossa asiassa. Harmittavasti ei pärjää yhdellä autolla , koska lapset ja harrastukset. Onneksi ei tarvitse itse ajaa hirveästi tuolla, vaan pääasiassa vaimon käytössä :D
 
Tarvittaisiin mielipiteitä omaan pohdintaan. Eli nykyinen kakkosauto on melkein 20 v vanha Hyundai Getz, joka alkaa olemaan jo sitä luokkaa että kehtaa ajella vaan hämärän tullen. Takakaaretkin ruosteessa, mutta teknisesti toimiva. Kilometrejä vuodessa on tullut ~5 tkm jo 4 vuoden ajan, joten kovinkaan paljoa se ei liiku kuin lyhyttä ajoa pääasiassa taajamassa. Ensin oli ajatuksena joku yksityisleasingauto, mutta ne halvimmat tuppaa olemaan pieniä ranskalaisia ja kyllä niistäkin aika paljon kuukaudessa joutuu maksamaan. Toinen vaihtoehto mitä tässä on nyt miettinyt, olisi joku hieman vanhempi, mutta fiksumpi auto. Ajatuksena on ollut että esim BMW 1-sarjalaisia tai Audin A3:sia on tarjolla ihan hyvin, hintaluokkana about 5000-7000e. Ajattelumallina tässä se, että kun ei sillä paljoa ajeta, niin ei siihen paljoa vikoja ehdi tulemaan.

Varmasti saisi uudempia malleja muiltakin merkeiltä, mutta noissa autoissa olisi kuitenkin edes vähän fiksumman auton näköä ja ajettavuutta. Kumpaan kannattaisi kallistua, yksityisleasing halvalla ranskalaisella (kk hinta yleensä >250e/kk) vai vanhempi "premium"? Tuon vanhemman auton voisi jo melkein ostaa käteisellä, mutta en taida turhaan sitoa rahaa siihen kerralla.

Riippuu vähän minkä OVH hintainen ja ikäinen se 10-15k auto on, kuinka vähävikaiseksi voi olettaa pitkässä juoksussa. Kakkosautoksi/ pienemmäksi ja nykyistä halvemmaksi ykkösautoksi miettisin itse seuraavia.

Fiesta Van 1.5 TDI säästöpossudieselillä, pitäisi olla ihan jämäkkä ajettava. Vähemmän kilsoja omaava maksaa vielä +10-15k. Ihan pätkäajoon ei välttämättä. Tarkistaisin myös ensin paljon maksaa vakuutukset vaikka autovero tässä pieni.

Suzuki Swift Sport 1.6 vapari jos jostain saattuu yksilön löytömään. 4-5 vuotta sitten tuollaisen sai reilulla kympillä, nyt enemmän ajettuja 2 nettiautossa 6-8k. Tähän saisi ihan modernin androidmankan siististi myös vaihdettua, kun tilaa 2 din sovitteen lisäksi.

Toki pientä Suzukia saisi myös tehottomana nelivetovaparina, jos ajettavuus/kulkupuoli ei niin kiinnosta.
 
Viimeksi muokattu:
Tossahan noita hyviä plugari ehdotuksia oli, kiitos.

Tosiaan emäntä koki Passatin isoksi eikä se mikään pikkkuauto olekaan. Golf taas on meille qina riittänyt mutta alle kolmensadan litran jää tämän gte:n takatila. Farkkugolffia ei tarjolla plugarina.

Sitä 225xe:tä saa aika paljon halvemmalla kuin golffia - 20-25 =tuhannella löytyy vm 2016-17, muutaman kymmenen tuhatta ajettuja. Mahtaisko tuollaisessa olla isoakaan riski, merkki lienee melko luotettava. Perskoukkuahan siihen ei sitten sais...seatit ja ranut ja muut tekevöt plugareita mutta ovat uusia ja siksi kalliita. Tuolla hintaa jos haluaa uudemman niin bensakonehan se sitten olisi, pikkuinen turbo kuluttaa saman mutta onhan siinö sitten väjön vähemmän autoakin.
 
Viimeksi muokattu:
Ensiautoa ostamassa työmatkustukseen (~60 km arkipäivisin) ja ajoittaisiin pidempiin reissuihin.

Sais olla:
- bensa / hybrid
- automaatti
- ei kaikista tuhnuin kone, mutta mahd. taloudellinen
- viisto- tai porrasperä, isommalle ei tarvetta
- matalat huoltokulut

Yks vaihtoehto saattais olla Hyundain Ioniq muutaman vuoden takaa? Budjetti olis öbaut 20ke ja Ruotsista tarkoitus ostaa. Ei toki haittaa jos halvemmallakin selviäis. Kiitos ehdotuksista!
 
Viimeksi muokattu:
Ensiautoa ostamassa työmatkustukseen (~60 km arkipäivisin) ja ajoittaisiin pidempiin reissuihin.

Sais olla:
- bensa / hybrid
- automaatti
- ei kaikista tuhnuin kone, mutta mahd. taloudellinen
- viisto- tai porrasperä, isommalle ei tarvetta
- matalat huoltokulut

Yks vaihtoehto saattais olla Hyundain Ioniq muutaman vuoden takaa? Budjetti olis öbaut 20ke ja Ruotsista tarkoitus ostaa. Ei toki haittaa jos halvemmallakin selviäis. Kiitos ehdotuksista!
Suosittelen Toyotaa, itsellä ollut kaksi Priusta ja ovat kyllä olleet vähävikaisimpia autoja ja edullisia ylläpitää. Eihän ne toki kovin urheilullisia ole mutta luotettavuus menee ainakin mulla sen ohi. Hyundain kanssa on ainakin joka vuosi saanut jarrujen kanssa pelata, tosin mallina i40
 
Suosittelen Toyotaa, itsellä ollut kaksi Priusta ja ovat kyllä olleet vähävikaisimpia autoja ja edullisia ylläpitää. Eihän ne toki kovin urheilullisia ole mutta luotettavuus menee ainakin mulla sen ohi. Hyundain kanssa on ainakin joka vuosi saanut jarrujen kanssa pelata, tosin mallina i40
Muistelen että Tekniikan maailman pitkässä käyttötestissä taka-akselisto/jarrut oli vähän ongelmaiset i40-mallissa.
 
Itsellä oli Ioniqissa 90k 2v ajettuna takapalat aika loppu tai ainakin olisivat vaatineet herkistelyä. Vaihtoivat huollossa ja hävisi myös käsijarrun pieni kiinni tarrautuminen seisonnan jälkeen.

Jos kuulee, että seisotuksen jälkeen jarrut laahaa käyttämättömyyttään tähän auttaa vähän voimakkaampi jarrutus vaihteisto N:llä.

Ensiautoa ostamassa työmatkustukseen (~60 km arkipäivisin) ja ajoittaisiin pidempiin reissuihin.

Sais olla:
- bensa / hybrid
- automaatti
- ei kaikista tuhnuin kone, mutta mahd. taloudellinen
- viisto- tai porrasperä, isommalle ei tarvetta
- matalat huoltokulut

Yks vaihtoehto saattais olla Hyundain Ioniq muutaman vuoden takaa? Budjetti olis öbaut 20ke ja Ruotsista tarkoitus ostaa. Ei toki haittaa jos halvemmallakin selviäis. Kiitos ehdotuksista!

Mielestäni Ioniq osuu spekseihisi hyvin. Etsi vain paremmin varusteltu yksilö digimittaristolla, led/xenon, sähköpenkeillä + kattoikkuna jos siitä tykkää niin ei ala karvalakkivarustelu ärsyttämään.

Ioniq on yllättävän pirteä varsinkin kaupungissa, kun kääntää sporttin vaihteenvalitsimesta päälle. Silloinkaan ei tarvitse painaa kaasua pohjaan, vaan ECO alueella pysyminen riittää sähköavustuksen väännön kanssa.

Oma 22k km keskikulutus nyt 4.47 l/100 km. Kesäkelillä pienimmät tankilliset olleet 3.8 l/100 km. Ioniqiin mahtuu myös hämmästyttävän paljon muuttoromua takapenkit käännettynä.
 
Perheelle tulossa laajennusta, joten alkaa olla auton päivitys kohta ajankohtainen. Esikoinen on taaperoikäinen, eli vaatii myös turvaistuinta vielä useamman vuoden. Nykyisenä autona on mennyt Citroen C4 2.0 HDI -08 ruoska. Muuten palvellut ihan hyvin, mutta takakontti on aivan liian pieni jo nykyiselläänkin, kun käytännössä pelkät rattaat vie suurimman osan takakontin tilasta. Ja onhan tuo nyt jo aika kammottavassa kunnossa. Farkkuja olen ensisijaisesti katsonut, mutta joku SUV/Crossover voisi myös tulla kyseeseen. Näyttää vaan noissa jälkimmäisissä olevan yleensä aika säälittävän pienet kontit ja muutenkin tuntuvat olevan suurimmaksi osaksi lähinnä korotettuja hatchbäkkejä.

Seuraavat speksit olisi oleelliset:
* TILAVA - Kaikki perheen jäsenet jokseenkin standardimittaisia, joten sisätilojen massiivisuus ei ole niin oleellista kuin se, että takakonttiin oikeasti mahtuu reilusti tavaraa.
* Hiljainen - Nykyisessä autossa on vituttanut rengasmelu suunnilleen ekasta päivästä asti
* Automaatti - Manuaalitattia on vatkattu reilut parikymmentä vuotta ja nyt olen ihan totaalisen kyllästynyt
* Hintaluokka ~15 k€, ihan ihan max. 20 k€, mutta mieluummin lähempänä tuota alarajaa.
* VM > 2012, mutta mieluummin 2015 tai yli. Alkaa noissa vanhoissa olemaan kaikenlaista ja muutenkin puuttumaan perusjuttuja kuten BT
* Ajettu mieluten max 150-160 tkm, tosin täsmä ei ole ihan ehdoton, lähinnä vaan epäilyttää isommilla kilsoilla vastaantulevat kalliit huollot (seuraava jakohihna, turbo, mahdolliset ruosteongelmat jne).

Kilsoja nykyisellä autolla on tullut viimeisen parin vuoden aikana ehkä 10-15 tkm/v, eli periaatteessa diesel ei ole enää hetkeen ollut "wöörtti", mutta toisaalta muutto on kanssa jossain kohtaa edessä ja silloin kilometrit mahdollisesti kasvaa. Plus onhan noissa dieseleiden traktorihurrutuksessa jotain sielua miellyttävää. Puolisolla on jotain ekojeesus-haaveita ja puhetta on ollut hybrideistä, mutta henkilökohtaisesti en näe oikein järkevänä kun hinnat tuntuu olevan aika reippaasti vastaavia polttomoottorivehkeitä korkeampia. Muutenkin ajatuksena on ajella tällä seuraavalla autolla ehkä sen 3-5 vuotta ja sen jälkeen katsoa löytyisikö jo kohtuuhintaan perheelle sopivia täyssähköjä.

Autot joita olen tällä hetkellä katsellut:

* Skoda Superb Mk 2 - jos tilaa kaipaa niin tämä on aika nobrainer. Kivoin olis jos löytäisi kohtuuhintaoisen alkupään Mk3 bensakoneella, mutta ne on jo semityyriitä ja Superbeissa on muutenkin suurimmaksi osaksi lähinnä dieseliä tarjolla. Epäilyttää vaan tuo DSG-laatikko ja ainakin nettiautossa tuntui aika moni valittelevan rengasmelua.
* VW Passat - käytännössä vissiin sama auto kuin edellinen, tässä olisi semikiinnostavana GTE - malli, mutta nykyisellään latausmahdollisuudet on vähän huonot ja hinnat alkaa käytännössä tuosta budjetin ylärajasta.
* Peugeot 508 I - ranskalaisen kanssa olen jo oppinut elämään, joten tämä voisi olla ihan kohtuullinen vaihtoehto. Sisätilat vissiin vähän naftit, mutta kontti on hyvän kokoinen
* Mondeo, loppupään Mk3 tai alkupään Mk4. Ajelin juuri -13 sedania ja se vaikutti pääosin aika kivalta ja sedanissa ainakin oli kohtuullisen vaikuttavan kokoinen kontti.
* Toytota Auris Hybrid - Näitä olen lähinnä katsellut puolison mieliksi. Taitaa olla vaan turhan pieni ja näissä on ilmeisesti ihan järkky rengasmelu.
* Mitsubishi Outlander PHEV - Periaatteessa kiinnostava, mutta ovat jo vähän tyyriimpiä, kontti ei liene kovin iso ja latausmahdollisuudet on edelleen huonot

Superb tuntuisi tällä hetkellä kaikista puhuttelevimmalta vaihtoehdolta, mutta olisi kiva kuulla jos olen jättänyt huomioimatta jotain spekseihin sopivia autoja ja ylipäätään saada vähän näkemyksiä ihmisiltä jotka ovat esim. noita listattuja kaaroja omistaneet. Muistakin speksipreferensseistä/päähänpinttymistä voi kommentoida jos kokee ne täysin typeriksi.

Kiittimo!

Ei varmaan ketään kiinnosta, mutta auto on nyt löytynyt. Etsintä oli pitkä ja vaikea, monta vaihtoehtoa kerkesin pohtimaan, kokeilemaan ja rajaamaan pois. Ehdinpä jopa harkitsemaan ihan uuden Toyota Corollankin ostamista, mutta siinä esteeksi nousi ennen kaikkea pitkät toimitusajat. Superb MK3 bensakoneella oli pitkään se auto, johon olin kaikista eniten jumissa, mutta lopulta päädyin siihen lopputulokseen, että siinä parinkympin paremmalla puolella pyörivät kysyntähinnat oli turhan kovia ja kirjainyhdistelmät TSI+DSG on vähän liian kuumottava. Pösön 508 olisi periaatteessa voinut olla juuri se mitä etsin, mutta e-THP-konettakin vaivaavat ketjuongelmat pelottivat pois ja dieseleinä ei vaan tahtonut löytyä kivasti varusteltua yksilöä.

Loppuviimein autoksi päätyi kuitenkin alle varsinainen musta hevonen, jota en ollut missään vaiheessa hakua edes harkinnut. Satuin kuitenkin huomaamaan kyseisen yksilön ilmoituksen puolivahingossa. Kiinnostus heräsi välittömästi, koeajo oli rakkautta ensikaasutuksella ja kaupat tehtiin kokolailla siltä istumalta. Eli niinhän siinä kävi, että Patonki vaihtui vain kokoa suurempaan ja hieman uudempaan: jatkossa perhettä kuskaa siis Citroen C5 tourer vuosimallia 2013, parisataaheppaisella 2.2 litraisella diesel-koneella ja loistavilla varusteilla (esim. kake-webasto, sähköpenkit muistilla, panorama-katto, sähköinen kontti, valoautomatiikka jne.). Ulkonäkö on tyylikäs, ohjaamon pienet kummallisuudet pääosin ennestään tuttuja ja kotoisia. Ja se kyyti! Nestakaasujousien ansiosta se on toden totta kuin taikamatolla leijumista, penkit monine säätöineen on taivaalliset ja ohjaamo on erittäin hiljainen. Puolisokin on ollut hyvin tyytyväinen. Häneltäkin ekojeesus-haaveilut kaikkosi aika hyvin kun käytiin pari isoa autoa pikkukoneella ajamassa. Lisäksi nyt kun hän on muutaman päivän Suur-Patongilla kulkenut töihin ja on ollut yöpakkasia, hän ilmoitti että meillehän ei sitten enää autoa ilman webastoa jatkossa tule.

Valinta tuntuu näin jälkikäteen täydelliseltä. Hinta oli hyvin kohtuullinen ja nyt kun miettii, niin tuntuu suorastaan typerältä ajatus siitä, että olisi ostanut lapsiperheeseen jonkun uudemman ja kalliimman auton, jota saa koko ajan varoa, varsinkin kun molemmilla harrastuksiin kuuluu myös kaikenlaista ulkona rymyämistä. Nyt maksettiin auto samantien käteisellä pois, ajellaan se mikä ajellaan ja dumpataan sitten pois kun aika tulee. Kilsoja on toisaalta vain 155 tkm ja auto erittäin hyvässä kunnossa, joten periaatteessa mikään ei estä että ajeltaisiin tuolla vaikka seuraavat kymmenen vuotta jos niikseen tulee. Kyllähän noista ranskalaisista monet auto äiät varottelee, mutta itsellä on kyllä lähes pelkästään positiivisia kokemuksia, ja eipä nuo saksalaiset (tai tsekkiläiset) tunnu tänä päivänä yhtään sen parempia olevan kestävyydeltään. Kuluvaa osaahan nuo syövät ja sähköissä saattaa olla jotain hassuuksia, mutta nuo PSAn isot diesel-koneet on kyllä yleensä olleet hyvin luotettavia.
 
Viimeksi muokattu:
@puik Pyynti oli 13 500€. Liikeessä (Mäkelän auto, Järvenpää) oli taattu minimihyvitys 1500€ kaikista leimassa olevista autoista, mikä oli minulle loistava diili vanhasta Patongista, koska kilsoja oli kuitenkin se 300 tkm, kulumaa tosi paljon, turboremppa edessä, jakohihna uusittavana jne. En varmasti olisi saanut parempaakaan diiliä mistään. Sain vielä tinkaistua kaupan päälle liikkeen 12 kk lisäturvan jonka hinta on 490€, eli kaikkineen maksoin 11 500 tai 12 000, riippuen miten sen nyt haluaa katsoa. About saman ikäisiä ja saman verran ajettuja löytyi kyllä useita reilusti alle kymppitonnillakin, mutta niissä oli yleensä manuaaliaski, pieni kone ja paljon huonommat varusteet. Mielestäni diili oli auton ominaisuuksiin ja kuntoon nähden varsin hyvä.

Kuten tuossa sanoin, Pösön 508 olisi kelvannut myös, mutta niitä tuntui olevan myynnissä pelkästään bensalla, tai pikkudieselillä ja järjestään kaikissa aika huonot varusteet.
 
Viimeksi muokattu:
Ei kai nyt kukaan Allure-varustetason 508:ia pois myy, varsinkin jos on isommalla koneella :D 2015 faceliftin ja euro6-mottien myötä Bluehdi180-koneet ovat kyllä aikamoisia yksisarvisia, tuntuu, että lähes kaikki myytiin päivitetyllä 1.6 Bluehdi120 myllyllä. Mahtoikohan uusimpiin (2018-19?) malleihin edes varsinaisesti tulla isoa dieseliä.

e: Tuleeko tossa muuten juuri 160 tkm kohdalla jakopääremppa eteen? Pikkukiisselissä se ainakin on 160 kohdalla.
 
Ei kai nyt kukaan Allure-varustetason 508:ia pois myy, varsinkin jos on isommalla koneella :D 2015 faceliftin ja euro6-mottien myötä Bluehdi180-koneet ovat kyllä aikamoisia yksisarvisia, tuntuu, että lähes kaikki myytiin päivitetyllä 1.6 Bluehdi120 myllyllä. Mahtoikohan uusimpiin (2018-19?) malleihin edes varsinaisesti tulla isoa dieseliä.

Siltä tosiaan vaikutti. Tuo 508:kin on kuitenkin sen verran iso auto, että olisi kyllä varmasti alkanut pidemmän päälle ahdistamaan sillä 120 heppaisella diesel-koneella. Kävin sillä 165-heppaisella bensakoneella koeajamassa ja tykkäsin kyllä sinänsä autosta tosi paljon, mutta hintapyyntö oli vähän turhan kova varusteisiin nähden, plus tosiaan bensakoneen mahdolliset ongelmat.

e: Tuleeko tossa muuten juuri 160 tkm kohdalla jakopääremppa eteen? Pikkukiisselissä se ainakin on 160 kohdalla.

180 tkm taitaa olla jakohihnan vaihtoväli tuossa isommassa koneessa. Ajattelin samalla automaattilaatikon öljyt vaihdattaa niin sen jälkeen pitäisi olla taas kivasti kilsoja edessä ilman isompia remppoja. Ainoa mikä tuossa vähän kuumottaa on tuo 2.0-konetta monimutkaisempi kaksisiipinen turbo, mutta käytetyn auton ostaminen nyt vaan on aina vähän lotto & jokeri.
 
Ensiautoa ostamassa työmatkustukseen (~60 km arkipäivisin) ja ajoittaisiin pidempiin reissuihin.

Sais olla:
- bensa / hybrid
- automaatti
- ei kaikista tuhnuin kone, mutta mahd. taloudellinen
- viisto- tai porrasperä, isommalle ei tarvetta
- matalat huoltokulut

Yks vaihtoehto saattais olla Hyundain Ioniq muutaman vuoden takaa? Budjetti olis öbaut 20ke ja Ruotsista tarkoitus ostaa. Ei toki haittaa jos halvemmallakin selviäis. Kiitos ehdotuksista!

Lexus IS 300h

Kaikki ranskalaiset checkautuu + helvetin mukavat kyydit
 
Siltä tosiaan vaikutti. Tuo 508:kin on kuitenkin sen verran iso auto, että olisi kyllä varmasti alkanut pidemmän päälle ahdistamaan sillä 120 heppaisella diesel-koneella. Kävin sillä 165-heppaisella bensakoneella koeajamassa ja tykkäsin kyllä sinänsä autosta tosi paljon, mutta hintapyyntö oli vähän turhan kova varusteisiin nähden, plus tosiaan bensakoneen mahdolliset ongelmat.
Ei tuo facelift Aisinin 6-pykäläisellä automaatilla ja 120 heppaisella mikään katastrofi ollut, motarinopeuksissakin ihan ok. Ei raketti, mutta ei sillä jalkoihinkaan jäänyt. Jos paljon 2-kaistaisella ohittelua harrastaa, niin sit isompi parempi. Luotettavuudessa 2.0 on enemmän ikiliikkuja, euro5 1.6 olivat herkkiä isommalle laukeamiselle isojen kilometrien ja/tai pätkäajon takia.
 
Ei tuo facelift Aisinin 6-pykäläisellä automaatilla ja 120 heppaisella mikään katastrofi ollut, motarinopeuksissakin ihan ok. Ei raketti, mutta ei sillä jalkoihinkaan jäänyt. Jos paljon 2-kaistaisella ohittelua harrastaa, niin sit isompi parempi. Luotettavuudessa 2.0 on enemmän ikiliikkuja, euro5 1.6 olivat herkkiä isommalle laukeamiselle isojen kilometrien ja/tai pätkäajon takia.

Tämän takia ei tullut keväällä enää ranskatarta pihaan, kun ei sattunut olemaan sopivaa 2.0hdi pannulla missä varusteet/hinta olisivat kohdanneet sopivasti.
 
Eli niinhän siinä kävi, että Patonki vaihtui vain kokoa suurempaan ja hieman uudempaan: jatkossa perhettä kuskaa siis Citroen C5 tourer vuosimallia 2013, parisataaheppaisella 2.2 litraisella diesel-koneella ja loistavilla varusteilla... Ja se kyyti! Nestakaasujousien ansiosta se on toden totta kuin taikamatolla leijumista, penkit monine säätöineen on taivaalliset ja ohjaamo on erittäin hiljainen.

Hieman samoin kävi kuin omalla kohdalla, koeajon jälkeen ei paljoa ollut tehtävissä vaikka tämä yksilö ilman sähkötakaluukkua ja sähköpenkkejä onkin sekä vain tuolla 163hv koneella. Eniten jäin Mondeosta kaipaamaan adaptiivistä vakkaria sekä avaimetonta kulkua, mutta näköjään sitä ihminen sopeutuu vähempäänkin. Kulkee ihan riittävästi omaan makuun (jopa ilman käyntiä Karalalla...:drool:) ja mukavasti, ja tosiaan suht hiljaakin. Reippaat 10tkm kolmessa kuukaudessa takana eikä vieläkään ole suuremmin kaduttanut.
 
Kakkosautoa tarvitsisi, mutta plugarilla ajelun myötä alkoi jo valmiiksi ärsyttämään ajatus pörisevästä ja tärisevästä krematoriosta kaupunkipyöritykseen. Siispä sähköä voisi ottaa alle. Keskimääräinen päivämatka tulee olemaan alle kymmenen kilometriä ja matkatavaroita ei tarvitse miettiä: matka-ajoa varten on se ykkösauto. Kaksi lastenistuinta täytyisi kuitenkin takapenkille mahtua, ilman että kuskilla on polvet rinnassa.

Heikolta vaan näyttää valikoima. 100 megametriä ajetusta, toista kymmentään lähestyvästä Nissan Leafista pyydetään 10 kiloeuroa, mikä tuntuu varsin jyrkältä hinta-/laatusuhteen suhteen. Haussa olisi joko muutaman tuhat euroa halvempi, tai sitten selvästi enemmän autoa tarjoileva paketti. Onko niin, että käytettyjen sähköautojen hinnat hipovat poikkeuksetta pilviä ja katse täytyy palauttaa tonnin pommeihin ja parin vuoden päästä yrittää uudelleen, vai onko jollakulla parempaa tietoa tarjouksista?
 
Kakkosautoa tarvitsisi, mutta plugarilla ajelun myötä alkoi jo valmiiksi ärsyttämään ajatus pörisevästä ja tärisevästä krematoriosta kaupunkipyöritykseen. Siispä sähköä voisi ottaa alle. Keskimääräinen päivämatka tulee olemaan alle kymmenen kilometriä ja matkatavaroita ei tarvitse miettiä: matka-ajoa varten on se ykkösauto. Kaksi lastenistuinta täytyisi kuitenkin takapenkille mahtua, ilman että kuskilla on polvet rinnassa.

Heikolta vaan näyttää valikoima. 100 megametriä ajetusta, toista kymmentään lähestyvästä Nissan Leafista pyydetään 10 kiloeuroa, mikä tuntuu varsin jyrkältä hinta-/laatusuhteen suhteen. Haussa olisi joko muutaman tuhat euroa halvempi, tai sitten selvästi enemmän autoa tarjoileva paketti. Onko niin, että käytettyjen sähköautojen hinnat hipovat poikkeuksetta pilviä ja katse täytyy palauttaa tonnin pommeihin ja parin vuoden päästä yrittää uudelleen, vai onko jollakulla parempaa tietoa tarjouksista?

Ei ehkä vastaa suoraan kysymykseen mutta autoverkkokauppa tarjoaa vuodeksi vähän ajettua sähkö Hyundai Konaa 329 €/kk 15tkm kilsoilla. Oman kokemuksen mukaan enemmän autoa vs ekan sukupolven Leaf.
 
Ei ehkä vastaa suoraan kysymykseen mutta autoverkkokauppa tarjoaa vuodeksi vähän ajettua sähkö Hyundai Konaa 329 €/kk 15tkm kilsoilla. Oman kokemuksen mukaan enemmän autoa vs ekan sukupolven Leaf.
Onpas hankala sivusto ainakin kännykällä, mutta löytyi kun tiesi mitä etsiä. Käytetyn liisaus saattaisi kyllä olla harkinnan arvoinen vaihtoehto, ja tuo hintakaan ei tunnu kovin pahalta, vaikka tietysti 4000 e/vuodessa pelkkään auton käyttöön on aika paljon enemmän kuin vaikka 20 ke auto, josta viiden vuoden päästä saa 10 ke takaisin.
 
Onpas hankala sivusto ainakin kännykällä, mutta löytyi kun tiesi mitä etsiä. Käytetyn liisaus saattaisi kyllä olla harkinnan arvoinen vaihtoehto, ja tuo hintakaan ei tunnu kovin pahalta, vaikka tietysti 4000 e/vuodessa pelkkään auton käyttöön on aika paljon enemmän kuin vaikka 20 ke auto, josta viiden vuoden päästä saa 10 ke takaisin.

Polttis tonnipommeihin verrattuna käyttökulut kaventuvat polttoaineiden ja verojen myötä jos kotona latausmahdollisuus. Tähän päälle mahdolliset korjaukset ja noissa luulisi olevan kahdet hyvät renkaat mikä ei edes 20k€ luokassa käytetyissä usein ole.

Noita näköjään saa uutenakin erinäisten tukijumppien myötä kohtuu rahaan ostettua.

 
Viimeksi muokattu:
Heikolta vaan näyttää valikoima. 100 megametriä ajetusta, toista kymmentään lähestyvästä Nissan Leafista pyydetään 10 kiloeuroa, mikä tuntuu varsin jyrkältä hinta-/laatusuhteen suhteen. Haussa olisi joko muutaman tuhat euroa halvempi, tai sitten selvästi enemmän autoa tarjoileva paketti. Onko niin, että käytettyjen sähköautojen hinnat hipovat poikkeuksetta pilviä ja katse täytyy palauttaa tonnin pommeihin ja parin vuoden päästä yrittää uudelleen, vai onko jollakulla parempaa tietoa tarjouksista?

Joo, tuota hintaa ne on. Kun katsoo Nettiauton tilastoja, niin on noita vanhimpia vielä tänä vuonnakin saanut jollain kahdeksalla tonnilla, mutta käytettyjen autojen markkinat on tällä hetkellä aivan saatanan ylikuumat ja kaikenmaailman hevoskärryistäkin pyydetään ihan poskettomia, ainakin jos kyseessä on hybridi tai sähköauto, joiden kysyntä on ollut kaikista voimakkainta.

Sinänsähän tuo Leaf voisi olla hyvinkin mitä haet ja jos päivämatkat pysyy noin lyhyinä ja kotona on latausmahdollisuus, niin ei haittaa vaikka akusta ei olisi enää kuin puolet jäljellä. Mutta en kyllä itsekään yli kympillä moista ostaisi.
 
Onko niin, että käytettyjen sähköautojen hinnat hipovat poikkeuksetta pilviä ja katse täytyy palauttaa tonnin pommeihin ja parin vuoden päästä yrittää uudelleen, vai onko jollakulla parempaa tietoa tarjouksista?
Tässä vuoden loppupuolella saataa tulla jotain (päästö) tarjouksia. Itse ostin noin vuosi sitten vw id.3 auton joka oli sopivan edullinen.

Tarjous ketjusta löytyi Nissania. Koska tosiaan käytetyt on aika kalliita jostain syystä? Vaikea vaan sanoa, että miten hinnat romahtaa vai ei. Siitä ketjusta selvisi, että my20 ja my21 autoissa on lisätty ratin etäisyyden säätö. Kun tuo puute on kaikissa vanhemmissa. Ja my21 e-connectasta löytyy ilp.

Halppis Nissan siis saattaisi olla 329€/kk Konalle yksi vaihtoehto?

Itse pähkäilen, että Leaf ei olisi kovin paljon kalliimpi kuin Seat Mii.

Käytettyjen autojen markkinat on tällä hetkellä aivan saatanan ylikuumat ja kaikenmaailman hevoskärryistäkin pyydetään ihan poskettomia, ainakin jos kyseessä on hybridi tai sähköauto, joiden kysyntä on ollut kaikista voimakkainta.

Sinänsähän tuo Leaf voisi olla hyvinkin mitä haet ja jos päivämatkat pysyy noin lyhyinä ja kotona on latausmahdollisuus, niin ei haittaa vaikka akusta ei olisi enää kuin puolet jäljellä. Mutta en kyllä itsekään yli kympillä moista ostaisi.
Sama huomio, hinnat ei ole juuri laskeneet. Vanha käytetty Leaf ei sitten vähän pitempään matkaan taida soveltua.
 
Pitäisi siskolle löytää auto. Joku halpa perus käyttis. Hinta max 6000€. Bensakone ja manuaali laatikko.
https://www.nettiauto.com/toyota/corolla/12363705
Mites tälläset corollat? Luulisi olevan suht luotettavia. Mitäs ehdotuksia teilla on, mitä merkkeja ja malleja kannattaisi katsoa?

Tulkitsenkohan huoltokirjaa väärin vai onko liike uittanut Saksasta 17v vanhan 1.6 Corollan.
 
Pitäisi siskolle löytää auto. Joku halpa perus käyttis. Hinta max 6000€. Bensakone ja manuaali laatikko.
https://www.nettiauto.com/toyota/corolla/12363705
Mites tälläset corollat? Luulisi olevan suht luotettavia. Mitäs ehdotuksia teilla on, mitä merkkeja ja malleja kannattaisi katsoa?

Tuollainen Corolla on idioottivarma auto, kauniisti sanottuna "ei niin teknisesti lahjakas" ja melko huoleton kaverini ajoi aikoinaan tuollaisella Corollalla noin 5 vuotta ja 150 000 km.
Ajo oli reipasta ja huolto huonoa ( olisiko käynyt halvimmassa huollossa 2 tai 3 kertaa, koska kaljarahat olivat huoltoa tärkeämmät ), silti Corolla meni leimasta läpi joka vuosi ja kulki kiitettävästi vuodesta toiseen.
Kerran auto jäi ruutuun, kun vanha akku tyhjeni pätkäajon takia, mutta muuten todella varma laite.

Näköjään joku on poiminut tuon Corollan helmen talteen Saksasta.

Tosiaan @Mariini n mainitsemat Jazz, Clio ja Suzuki Swift kannattaa katsoa.
Jazz on varsin kätevä auto ja Hondana myös luotettava, toki myös Civic voisi olla vaihtoehto, tuossa yksi ehdokas.

Toki myös vanhan liiton volkkari voisi olla vaihtoehto tuolla budjetilla, jos auton ikä ei ole ongelma.

https://www.nettiauto.com/volkswagen/bora/12333228
https://www.nettiauto.com/volkswagen/polo/12434008 ( vai oliko näissä 9N3:sissa vielä vaihteisto ongelmaa ? )
https://www.nettiauto.com/volkswagen/polo/12465940
https://www.nettiauto.com/volkswagen/golf/12407767
 
Olisi etsinnässä tila-auto/pikkupaku bensakäyttösenä. Hinta saisi olla n. 20k€ max.

Vaihtoehdoiksi löytynyt seuraavia:

Volkswagen Caddy 2014-> 1.2 tsi (ea211?)
Ford Tourneo Connect/Courier 2015-> 1.0 ecoboost
Ford Transit Connect/Courier 2015-> 1.0 ecoboost
Citroen Berlingo 2019 1.2 puretech

Bensakoneisia vähän heikommin tarjolla kyseisistä malleista. Peugeotillakin taisi olla joku ja Opelilla Combo. Osa näistä perustuu ilmeisesti samaan koriin/tekniikkaan.

Dieselikin kävisi, mutta menee dpf aika varmasti tukkoon omilla ajoilla ja mitään regen kikkailuja tai pöntön poistoja en jaksa.

Lähinnä mietityttää mikä näistä olisi luotettavin tekniikan puolesta ja minkälaisilla kilsoilla näitä uskaltaa ostaa?
 
Olisi etsinnässä tila-auto/pikkupaku bensakäyttösenä. Hinta saisi olla n. 20k€ max.

Vaihtoehdoiksi löytynyt seuraavia:

Volkswagen Caddy 2014-> 1.2 tsi (ea211?)
Ford Tourneo Connect/Courier 2015-> 1.0 ecoboost
Ford Transit Connect/Courier 2015-> 1.0 ecoboost
Citroen Berlingo 2019 1.2 puretech

Bensakoneisia vähän heikommin tarjolla kyseisistä malleista. Peugeotillakin taisi olla joku ja Opelilla Combo. Osa näistä perustuu ilmeisesti samaan koriin/tekniikkaan.

Dieselikin kävisi, mutta menee dpf aika varmasti tukkoon omilla ajoilla ja mitään regen kikkailuja tai pöntön poistoja en jaksa.

Lähinnä mietityttää mikä näistä olisi luotettavin tekniikan puolesta ja minkälaisilla kilsoilla näitä uskaltaa ostaa?

Oma valintani noista olisi Transit/Tourneo Courier, 1.0 Ecoboost on hyvä kone ja Courier näyttää enemmän autolta, kuin muumibussin näköinen Connect, vaikka Connect onkin isompi.

Bensa Caddyä olen joskus ajanut ja se tuntui todella tehottomalta jopa 1.6 TDI:hin verrattuna.

Combo C on omaa sukua Fiat Doblo ja Combo D on taas Stellantis ( PSA + Chrysler ) tuotantoa ja sama auto kuin Berlingo ja Partner, toki ilmeisen hyvä laite hintaluokassaan.
Combo B oli viimeinen "oikea" Rüsselsheimissa suunniteltu Wompatti, moisen Corsa pohjaisen kikottimen voisi ostaa vaikka vara-autoksi.

Joskus harkitsin hakevani jonkun tuollaisen Courierin ns. ajoautoksi ja sille sitten kaveriksi Transit/Sprinter/Crafter pohjaisen pullakaapin perälautanostimella tavaran kuljetukseen ja vetohommiin.

Nuo ovat sen verran halpoja, että kannattaa ostaa heti pari vuotta vanha ja alle 50 000 km ajettu yksilö.
Kestävät kyllä käyttöä ennen isompia remontteja sen 200-250 000 km, toki käytöllä on tähän suuri merkitys, jossain pakettirallissa, jossa kuski ei sääli autoa yhtään, voi auto olla valmis alle 100 000 kilometrin.
 
Oma valintani noista olisi Transit/Tourneo Courier, 1.0 Ecoboost on hyvä kone ja Courier näyttää enemmän autolta, kuin muumibussin näköinen Connect, vaikka Connect onkin isompi.

Bensa Caddyä olen joskus ajanut ja se tuntui todella tehottomalta jopa 1.6 TDI:hin verrattuna.

Combo C on omaa sukua Fiat Doblo ja Combo D on taas Stellantis ( PSA + Chrysler ) tuotantoa ja sama auto kuin Berlingo ja Partner, toki ilmeisen hyvä laite hintaluokassaan.
Combo C oli viimeinen "oikea" Rüsselsheimissa suunniteltu Wompatti, moisen Corsa pohjaisen kikottimen voisi ostaa vaikka vara-autoksi.

Joskus harkitsin hakevani jonkun tuollaisen Courierin ns. ajoautoksi ja sille sitten kaveriksi Transit/Sprinter/Crafter pohjaisen pullakaapin perälautanostimella tavaran kuljetukseen ja vetohommiin.

Nuo ovat sen verran halpoja, että kannattaa ostaa heti pari vuotta vanha ja alle 50 000 km ajettu yksilö.
Kestävät kyllä käyttöä ennen isompia remontteja sen 200-250 000 km, toki käytöllä on tähän suuri merkitys, jossain pakettirallissa, jossa kuski ei sääli autoa yhtään, voi auto olla valmis alle 100 000 kilometrin.

Noita Comboja ja Dobloja on tarjolla myös kaasuna jos sellainen kiinnostaa esim. polttoainekuluja laskemaan.

Uudempia 1.4t ja vanhempia 1.6 vaparina. Suomessa tarjonta ei kyllä tällä hetkellä ole kaksinen.



Kysyjän hintaluokan pari vuotta vanhat pitää hakea Ruotsista/Saksasta.
@jaakoppi
 
Viimeksi muokattu:
Pitäisi siskolle löytää auto. Joku halpa perus käyttis. Hinta max 6000€. Bensakone ja manuaali laatikko.
https://www.nettiauto.com/toyota/corolla/12363705
Mites tälläset corollat? Luulisi olevan suht luotettavia. Mitäs ehdotuksia teilla on, mitä merkkeja ja malleja kannattaisi katsoa?

Sen tarkemmin erittelemättä, tuolla budjetilla löytyy hyvällä otannalla japanilaista autoa, itse en omien kokemusten vuoksi katsoisi saksalaisia autoja tuossa hintaluokassa ollenkaan. Tuo linkkaamasi corolla on ehkä jotenkin oikein hinnoiteltu noiden kilometrien mukaan, mutta aika vanha auto tuo on.
 
Löytyykö porukalta kokemusta/näkemystä että kannattaako 15v, mutta alta 90tkm ajetuista maksaa hintapreemiota tai mitenkä vertautuvat esim 8v, mutta 150tkm ikäiseen vastaavaan autoon ?

Vaikea yleistää 15v ikäisenä ovat jo niin yksilöitä. Vähän ajettuna voi löytyä kakkos/kolmosauto jota on huollettu ja ylläpidetty aivan minimit tai voi löytyä hyvänä pidettyjä helmiä. Uudempi on todennäköisesti monilta osin huomattavasti kehittyneempi mutta tuossakin iässä rupee yksilöt ja historia erottumaan.
 
Löytyykö porukalta kokemusta/näkemystä että kannattaako 15v, mutta alta 90tkm ajetuista maksaa hintapreemiota tai mitenkä vertautuvat esim 8v, mutta 150tkm ikäiseen vastaavaan autoon ?
Riippuu varmaan paljon siitä, miten kilometrit on ajettu. 90 tkm kaupungissa pikku pyörittelyä on autolle varmasti paljon rasittavampaa kuin pitkää maantiepätkää 150 tkm. Vanhassa autossa yleisilme kertoo aika paljon, eli jos auto on ulkoa ja sisältä hyvässä kunnossa ja kaikki "turhatkin" varusteet toimivat eivätkä ole jääneet kokonaan korjaamatta tai ranetettu erilaisilla patenteilla jotenkin kokoon, niin silloin voisi ajatella, että autoa on ehkä pidetty keskimääräistä paremmin.

Itse en maksaisi hintapreemiota juuri yhtään, jos lainkaan, vähäisten kilsojen perusteella, jos autolla on ikää yli 10v. Niin ja kyllähän myös aika kuluttaa osia, ei pelkästään ajetut kilometrit.
 
Viimeksi muokattu:
Löytyykö porukalta kokemusta/näkemystä että kannattaako 15v, mutta alta 90tkm ajetuista maksaa hintapreemiota tai mitenkä vertautuvat esim 8v, mutta 150tkm ikäiseen vastaavaan autoon ?

Riippuu paljon autosta ja käytöstä, samanlaisella käytöllä vähemmän ajettu on saanut vähemmän kivisuihkua pintaansa ja lihiskäsi on hieronut rattia vähemmän.

Minä katson käytettyä autoa ostaessani auton yleisilmettä, huoltohistoriaa ja siisteyttä, en todellakaan osta edes vuoden vanhaa autoa pienillä kilsoilla, jos se on nuhjuinen sisältä ja/tai ulkoa tai ainakin se pitää saada todella edullisesti.
 
Itse en maksaisi hintapreemiota juuri yhtään, jos lainkaan, vähäisten kilsojen perusteella, jos autolla on ikää yli 10v. Niin ja kyllähän myös aika kuluttaa osia, ei pelkästään ajetut kilometrit.

Mielestäsi reilu 400tkm ajetusta voi maksaa about saman kun reilu 150tkm ajetusta? Ei aika niin pahasti pure jos perus ylläpito on kunnossa, kilometrit kuluttavat alustaa, jarruja yms.
 
Mielestäsi reilu 400tkm ajetusta voi maksaa about saman kun reilu 150tkm ajetusta? Ei aika niin pahasti pure jos perus ylläpito on kunnossa, kilometrit kuluttavat alustaa, jarruja yms.
No eipäs nyt mennä äärimmäisyyksiin, mutta vähemmän ajettu jää tosiaan ostamatta, jos hintaa on selvästi enemmän ja kunto ostotarkastuksessa on vastaava. On ollut yli 300tkm ajettuja autoja ja ei niissä sen enempää ongelmia ole ollut kuin 150tkm ajetuissa. Kuluvia osia joutuu vaihtamaan 150tkm ajettuun siinä kuin 300tkm ajettuun, enemmän ajetussa riski voi olla esim. vaihteistoon liittyvä tms. kallis remppa, mutta noi tommoset perusosat nyt menee vaihtoon joka tapauksessa jossain vaiheessa, jos puhutaan yli 10v ikäisistä autoista.

Ja minähän en tosiaan päätä sitä, millä hinnalla myyjä myy, eli jos pyyntö on vähän ajetusta selvästi enemmän, niin jää ostamatta, siinäpä se.
 
Viimeksi muokattu:
Onkos fiksummilla ehdottaa autoja, jotka täyttää ehdot:
- katumaasturi, jossa yli 500l takaluukku
- 20-30k
- taaperon kanssa kun on alkanut matkustaa niin turvallisuus on noussut hyvin tärkeäksi. Haluaisin ehdottomasti auton, jossa on kaistavahti (vai -avustin? Sellainen joka yrittää pitää auton kaistalla. Millä nimellä tätä kannattaa etsiä nettiautosta?)
- automaatti
- adaptiivinen vakkari
- iso plussa olisi takaluukun hands free avaus. Jalka alle tai niin, että kun tarpeeksi kauan on seissyt siinä takana niin aukeaa.
- kilometrejä tulee ~20k vuodessa, kai se diesel olisi fiksumpi valinta
- Android Auto / Apple Carplay
- peruutuskamera
- plussaa digimittaristosta ja isosta näytöstä. Ei kuitenkaan tarvi mikään avaruusalus olla.

Peugeot 3008 olen hiukan katsellut, mutta onko muita varteenotettavia? Peugeot 3008 ainut plussa mitä olen keksinyt on (ilmeisesti) hiukan tahmaava näyttö ja fyysisten painikkeiden puute. Jotkut asiat olisi niin paljon mukavampi kytkeä päälle/pois ihan fyysisellä napilla. 3008 on tuollaiset pianonäppäimet, jotka toimivat enemmänkin "pikakuvakkeiden" tapaan, eli ohjaavat käyttöliittymän vain oikeaan paikkaan. Joka tapauksessa pitänee käydä koeajamassa tuo 3008.

Ei ole varsinaisesti kiire tämän kanssa, ihan rauhassa voin alkaa etsimään "täydellistä" yksilöä. Tiedä vaikka odottaisi black friday ja katsoo tuleeko jotain 0-korko tarjouksia käytetyistä tai uusista. Kia Sportage olisi myös ihan näppärä mutta tuo neljännen sukupolven malli on ruma. :shy: Nykyisessä Kiassani on ratinlämmitin, onkos näitä muilla valmistajilla? Talvella erittäin mukava varuste.

Taas yksi Ketään tuskin kiinnostaa -postaus, mutta:

Kuten arvata saattaa, jostain piti karsia. Takaluukku on vain 430l eikä ole sähköinen. Dieselistä päädyttiin täyssähköön. Hinta meni aika pahasti yli, hups saatana. Autoksi valikoitui Peugeot e-2008. Vuoden vanha, takuuta vielä voimassa nelisen vuotta ja akustollakin seitsemän vuotta. Laskeskelin että sähköllä kun ajelee niin pitäisi pari tonnia vuodessa säästyä, mutta saas nähdä miten käy. :shy:
 
@vokE Itsekin kyllä himottelin täyssähköjä tuossa omassa autonetsintäpyskoosissani, mutta päädyin kuitenkin loppuviimein siihen et ajellaan nyt dieselillä vielä muutama vuosi ja katsotaan mikä on käytettyjen markkina sitten. Tykkään kyllä noiden uusien Pösöjen ohjaamosta ulkonäöllisesti, vaikka lähmänäppäimet auton kontrolleina ovat mielestäni suoranainen turvallisuusriski. Ihan mielenkiinnosta, eikö Skoda Kodiaq olisi aika hyvin sopinut noihin alkuperäisiin parametreihisi? Itse kerkesin sellaistakin kuolailemaan.
 
@vokE Itsekin kyllä himottelin täyssähköjä tuossa omassa autonetsintäpyskoosissani, mutta päädyin kuitenkin loppuviimein siihen et ajellaan nyt dieselillä vielä muutama vuosi ja katsotaan mikä on käytettyjen markkina sitten. Tykkään kyllä noiden uusien Pösöjen ohjaamosta ulkonäöllisesti, vaikka lähmänäppäimet auton kontrolleina ovat mielestäni suoranainen turvallisuusriski. Ihan mielenkiinnosta, eikö Skoda Kodiaq olisi aika hyvin sopinut noihin alkuperäisiin parametreihisi? Itse kerkesin sellaistakin kuolailemaan.

Kyllä, Kodiaq olisi ollut passeli! Mutta hintalappu paaaljon isompi. Ja tosiaan psykoosit kun oli siinä pisteessä, että olin varma sähköauton tarpeellisuudesta, katse olisi kääntynyt Enyaqiin. Joka taas on heti 20k-30k kalliimpi kuin e-2008. :beye:

EDIT: Niin tosiaan tuo on kyllä huonoa suunnittelua että kaikki tehdään näytön kautta. Ihan hyvin voisi olla lämmityksen säätö ihan mekaanisena rullana tmv.
 
Audi A4 B8 katselin kakkosautoksi ja diiselinä, mitäs kaikkea noita katsellessa kannattaa muistaa? Öljypumpun käyttöakseli on ilmeisesti vm. 2010 heikkoa tekoa, ja sen jälkeen vahvistettu?

2.0TDIe näyttää oleva edukaampi, joten mieleen juolahtaa että tuossa on joku lapsus suunnittelussa?

Budjetti tällä hetkellä max. 13t€ ja tavoitteena varautua ajamaan autolla maksimissaan n. 55tkm vuosi 4-6 vuoden ajan.
 
Audi A4 B8 katselin kakkosautoksi ja diiselinä, mitäs kaikkea noita katsellessa kannattaa muistaa? Öljypumpun käyttöakseli on ilmeisesti vm. 2010 heikkoa tekoa, ja sen jälkeen vahvistettu?

2.0TDIe näyttää oleva edukaampi, joten mieleen juolahtaa että tuossa on joku lapsus suunnittelussa?

Budjetti tällä hetkellä max. 13t€ ja tavoitteena varautua ajamaan autolla maksimissaan n. 55tkm vuosi 4-6 vuoden ajan.
Pyöräkaaret noissa on herkkiä ruostumaan. Taisi olla aikoinaan joku takaisinkutsu, jossa asialle olisi tehty jotain. Oma 09' B8 on jo hieman alkanut kukkia apukuskin puolelta.
2.0 kone hihnalla, 3.0 v6 tdi on ketjulla mutta niissä saattaa alkaa kiristäjät pettämään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 549
Viestejä
4 511 123
Jäsenet
74 420
Uusin jäsen
Patiw

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom