Mikä auto minulle?

Mitäs tekkiläiset mieltä vuoden 2011 vähän yli 100000km ajetusta Skoda Fabia, 1.4 TSI RS DSG ja mitä siitä kannattaa maksaa?
Kuten edellä todettiin, öljynkulutusongelmista tunnettu kone, löytyy foorumeilta tarinaa. Oliko näissä joku vm jossa ongelmat (männänrenkaatko?) korjattu tai vähäisempiä? Hauska laite sinänsä, pikkufarkkuja ripeämpinä versioina ei pahemmin ole tarjolla. Joskus puolivakavissaan mietin tuollaista, mutta alkoi kuitenkin ujostuttamaan koska tekniikka jännittävimmästä päästä: dsg, mekaaninen & turboahdin. Taisi olla just sitä aikaa kun muutama äkäinen omistaja kommentoi kokemuksiaan takuun/virhevastuun toimivuudesta netissä. Lisäksi ainakin matalaviritteisissä versioissa noissa 1.4 koneissa on ollut niitä kuuluisia jakoketjuongelmia, tästä versiosta en tiedä.
Että huoltohistoria ja korjaukset kannattaa tutkia tarkasti…
 
Viimeksi muokattu:
Mitäs tekkiläiset mieltä vuoden 2011 vähän yli 100000km ajetusta Skoda Fabia, 1.4 TSI RS DSG ja mitä siitä kannattaa maksaa?
Jos konetta ja askia ei ole vaihdettu oliko 2014 jälkeen anna olla. DSG on heikointa 7v kuivakytkintä, kone syö öljyä ja jakopäitä mm... Omistin itse Ibiza Cupran tuolla koneella ja tykkäsin ESP:n off kytkintä lukuunottamatta. Remmi+turbo oli mahtava yhdistelmä ja diggasin remmin hennosta vinkunasta joka vaihtui turbon suhinaan kierrosten noustessa. Ei kyllä uskaltanut pitää yli takuuajan vaikka tuona vikana vuotena oli korjattu kuulema paljon ongelmista (tuttu VAG korjaamopäällikkö kertoili).
 
Ei sitä siis niin paljon mennyt kuin näillä tunnetuimmilla EA888 koneilla, mutta mun mielestä aina jos sitä joutuu vaihtovälillä lisäämään niin se on liikaa.
Vai kertooko se siitä, että polttoainetta joutuu voiteluaineen sekaan liian vähän? Okei, tämä lienee enemmän dieselmoottoreita koskeva letkautus. :smoke: Vai onko mittatikun vaihteluväli mitoitettu liian lyhyeksi?

Kyllä se toki minuakin vähän rasittaa, jos normaalilla vaihtovälillä, kuten 15k, pitää yläpäähän alunperin täytettynä lisätä. Ylipitkällä öljynvaihtovälillä kuten 25k tai 30k pidän tätä hyvinkin normaalina ja peräti odotettuna. En kyllä toivo 30k/24kk raiskuuhuoltoisen moottorin omistajan roolia, ja niin marginaalisen säästön perässä en lähtisi vaan noudattaisin silti normaalia huoltoväliä. Tietysti joku 2 vuoden leasing asia erikseen, kun ongelmat voi kipata jonkun muun niskaan.

Ammattikäytössähän tuplattu öljynvaihtoväli voi sinänsä olla ihan ok. Mikäs siinä jos 30 000 öljynvaihto tehdään 3, 4 tai viimeistään 5 kuukauden välein ja kylmäkäynnistyksiä(mukaan lukien kesäiset) tällä jaksolla kertyy 60-100 kpl. Ei hyvä jos autolla ajetaan samoilla öljyillä 2 vuotta maitokauppaan niin että melkein ehtii lämpömittari nousta kerran viikossa ja talvisin ureakone pitää muutaman viikon taukoja normaalista toiminnasta.
 
Viimeksi muokattu:
Ei hyvä jos autolla ajetaan samoilla öljyillä 2 vuotta maitokauppaan niin että melkein ehtii lämpömittari nousta kerran viikossa ja talvisin ureakone pitää muutaman viikon taukoja normaalista toiminnasta.
En usko tuollaisen olevan edes mahdollista. Ainakin kaikki mulla olevat volkkarikonsernin autot on pyytäneet sitä öljynvaihtoa jo paaaaljon ennen tuota 24kk väliä vaikka kilometrit ei ole läheskään täynnä.

Se 30tkm/24kk on lähinnä mainostemppu, omien kokemuksien mukaan. Lähelle 30tkm voi päästä jos autolla ajetaan paljon, mutta tuohon 24kk lukemaan ei kyllä millään ajolla muualla kuin mainosmiesten materiaalissa. Tai sitten mulla on vaan sattunut aina ajoprofiili sellaiseksi, että auto pyytää öljynvaihtoa yleensä noin 15-17 kuukauden välein vaikka ajomäärä jää kauas siitä 30tkm.
 
Eihän Aygoa ole edes tehty motarijurnuttamiseen vaan ketteräksi kaupunkiautoksi ahtaisiin väleihin ja kapeille kujille. Hulluhan se on, joka sellaista suunnittelee pitkille siirtymille.
 
Jos Aygo on muuten mieluinen ja ajo on enimmäkseen kaupunkia, niin ei satunnaisten maantieajojen takia kannata ostaa isompaa. Ajaa vastamelukuulokkeet päässä tai jopa tulpat korvissa, niin ei mene järki.
 
No alkuperäinen ajatus Aygosta kuuluu
Joo en mä olettanutkaan et parempaa sais, kunhan ajettavuudelta/jne. Ees about samaa tasoa. Parempi ois ollu ehk kysyy et minkä merkin/mallin autot suunnilleen samaa tasoa ajomukavuudelta kuin nykyinen ja sit vaan ettiä budjettiin sopiva hyvässä kunnossa oleva. Noita Toyota Aygoja olin aiemmin vähän katsellut, mutta jotenkin toi 1l kone vähän epäilyttää maantie/motarilla, koska ei täällä oikein yhtään tuu kaupunkiajoa. Voihan se tietty olla sit et noi uudemmat 1l on vähän parempia ku 10v sitten

Mielestäni on siis järjen köyhyyttä katsella kaupunkiautoksi suunniteltua pikkuautoa maantie/moottoritiesiirtymiin.
 
Juu ei mitään A- eikä ehkä B-segmentinkään kippoa maantie/motariajoon. Osta sitten mieluummin joku käytetty C-segmentin auto. Dieselmoottorilla jos tulee paljon kilsoja ja bensa/hybridi jos tulee vähän.
 
Pieni, korkea nelivetoauto etsinnässä ainakin talveksi ja mahdollisesti pitempäänkin riippuen hieman työkuvioista. Tuollaisia hintaluokkaa 3000 €, RAV4, X-trail, CR-V, Forrester, Outlander, Freelander olen kattellut. Onkos kellään kokemusta tuollaisista vanhana?

Toyotassa ilmeisesi kaikki koneet vähän kyseenalaisia, Land Roverissa bensakoneissa sama ja Subarussa dieselit pommeja? Nissanit ja Hondat puhkiruostuneita?

Priot:
-Isofix takana, 2 jakkaraa
-Keskikokoiselle koiralle tilaa kontissa
-Neliveto lähinnä talvella mäkiin ja maavaraa sen verran ettei yön jälkeen auraamattomalle jää jumiin tai riko autoa.
-Käyttökulut, maantie/motari/kaupunki, 20/70/10.

Plussaa:
-Hiljainen maantiellä
-Neliveto / maavara jolla voi suorittaa metsässä käynnin kärryn kanssa. Huono metsäautotie/pelto.
 
Itselleni etsisin sopivan forester, cr-v ja rav 4 joukosta. Bensakoneella, kaikkien dieselit hieman kyseenalaisessa maineessa. Xtrail ja freelander putoaa suoraan pois, sen verran paljon ollut ongelmia tuttavilla noissa. Yksikään noista ei ole hiljainen maantiellä.
 
Pieni, korkea nelivetoauto etsinnässä ainakin talveksi ja mahdollisesti pitempäänkin riippuen hieman työkuvioista. Tuollaisia hintaluokkaa 3000 €, RAV4, X-trail, CR-V, Forrester, Outlander, Freelander olen kattellut. Onkos kellään kokemusta tuollaisista vanhana
Jos kohtuu ehjän Outbackin löytäisi, bensa, manuaali, alennusvaihteet, ei ole pieni mutta on korkea ja mukava https://nettiauto.com/subaru/outback/12379472
 
Jos kohtuu ehjän Outbackin löytäisi, bensa, manuaali, alennusvaihteet, ei ole pieni mutta on korkea ja mukava https://nettiauto.com/subaru/outback/12379472
Nuo korotetut farmarit ohitin sillä että lasten lastaus hankalampaa kuin miniSUV tyyppisiin. Mittojen en kyllä kattonut onko oviaukossa paljoa eroa. Maavara tai muut ominaisuudethan noissa outback/xc70/allroad on usein tietty paremmat.
 
Tässä pitäisi pikku hijaa alkaa katselemaan isompaa kulkinetta täyssähkö Hyundai Ioniqin tilalle. Perheessä on vielä lisäksi kakkosautona ikäloppu ja perusvarma Toyota Avensis.
Vaatimukset ja tarpeet:
- Takapenkillä tilat oikeasti kolmelle. 9v, 6v ja vauva pitäis mahtua sinne sekä tarvittaessa aikuinen kahden lapsen kanssa.
- Konttiin pitää mahtua vaunut ja perus viikonloppu reissun tavarat. Lisäksi talvella kulkee laskettelukamat koko perheelle.
- Välillä tarvitsee kuljettaa polkupyöriä (BMX ja MTB) joten ainakin koukku pitää olla.
- Budjetti 15-20k€ (bensa tai diesel) ja sähköisessä vois taipua sinne n.40k€ asti. (Laskeskelin, että kk kulut menee kohtuu lähelle samaa 5v käyttöajalla sekä sähköllä on vaan mukavampi ajaa joten siitä voin maksaa pientä extraa)
- Ajoja vuoteen tulee n.25k

Tässä vähän näyttää siltä että pakko taipua johonkin MPV tyyppiseen autoon. Mietinnässä on ollut myös, että pitääkö vielä tuon Ioniqin ja hommaa sen rinnalle jonkun halvan (2000 - 5000€) MPV kuten C4 Citroen Grand Picasson. 15-20k hintaluokassa olen katsellut uudemman korimallin Grand picassoja, VW Touran, Peugeot 5008 ja Toyota Prius+ / Verso. Jotenkin näistä tuo uudemman korimallin C4 Grand Picasso on omaan silmään parhaimman näköinen ja näyttäisi olevan varusteilta/ominaisuuksilta varsin hyvä. Onko noissa jotain konemallia jota ei kannata harkita?
Prius+ olisi noista varmasti tekniikalta varmin (yhden Toyotan hybridin aiemmin omistaneena), mutta jotenkin ne on aivan ylihintaisia.

Sähköautoista ei oikeastaan tuohon 40k hintaluokkaan löydy kuin tulevat e-Berlingo/e-Rifter. Niissä range on samassa luokassa kuin nykyisen 28kwh Ioniqin joten sen puolesta nekin menisi.
 
Moro! Harkinassa pikkuauto kotitalouden kauppakassiksi ja pieniruokaiseksi työmatkakulkineeksi. Työmatkaa kaupunkiin n. 15km suuntaansa josta n. 5km kaupunkiajoa ja 10km saaristotietä 60km/h nopeusrajoituksella. Auton valtteina huolettomuus, bensapihiys sekä "järkevät" tilat vauvan turvaistuimelle. Olen katsonut vm. 2016 -> Toyota Yariksia, mutta en oikeastaan tiedä autosta mitään. Onko jotakin tyyppivikoja tms. sudenkuoppia joista tulisi olla tietoinen? Myös muut saman segmentin autot kiinnostavat.

Perheen pääkulkineena VAG-konsernin vm. 2012 farmari joka muutaman vuoden sisällä vaihtuu todennäköisesti täyssähköön. Se silmällä pitäen tuon pikkuauton hankinta myös mielessä.
 
Itselleni etsisin sopivan forester, cr-v ja rav 4 joukosta. Bensakoneella, kaikkien dieselit hieman kyseenalaisessa maineessa. Xtrail ja freelander putoaa suoraan pois, sen verran paljon ollut ongelmia tuttavilla noissa. Yksikään noista ei ole hiljainen maantiellä.

Kerro toki lisää kun samoja katselen ja Googlen perusteella Mitsun 2.2DI-D ja Hondan 2.2 i-DTEC olisi hyvinkin luotettavassa maineessa?
Bensan itsekin ostaisin JOS takapenkille olisi käyttöä, mutta kun se lähtee joka tapauksessa ensimmäisenä niin sama sitten ottaa diesel.
 
@miu ID.3 malleja on jääny jälleenmyyjien nurkkiin runsaasti kun maahantuoja niitä osti ison kasan, vuoden lopussa vois saada hyviäkin tarjouksia. Käytetty Leaf keskikokoisella akulla myös.
 
Kerro toki lisää kun samoja katselen ja Googlen perusteella Mitsun 2.2DI-D ja Hondan 2.2 i-DTEC olisi hyvinkin luotettavassa maineessa?
Bensan itsekin ostaisin JOS takapenkille olisi käyttöä, mutta kun se lähtee joka tapauksessa ensimmäisenä niin sama sitten ottaa diesel.
Minulla on ollut Accord tuolla 2.2 dieselillä. Ajelin itse sillä jotain 60-70tkm ja siinä ei ollut muuta vikaa kuin nariseva kytkinpoljin (tyyppivika). Tais olla jotain 200tkm mittarissa kun möin sen pois. Tietääkseni edellisellä omistajallakaan ei ollut siinä mitään vikaa. Paljon mukavampi diesel tuo oli ajaa kuin VW 1.9 tdi mikä minulla oli tuota ennen. Hondan diesel ei ole ehkä kaikista taloudellisin, mutta kyllä se aika luotettava peli on.
 
Kerro toki lisää kun samoja katselen ja Googlen perusteella Mitsun 2.2DI-D ja Hondan 2.2 i-DTEC olisi hyvinkin luotettavassa maineessa?
Bensan itsekin ostaisin JOS takapenkille olisi käyttöä, mutta kun se lähtee joka tapauksessa ensimmäisenä niin sama sitten ottaa diesel.
Alkuperäinen kysyjä etsi max 3k autoa ja ei taida dtec cr-v:tä vielä kolmeen tonniin saada. Aiemmissa i-tdci moottoreissa oli ainakin jakoketjun ja kansien kanssa ongelmia, moottori on tarkka oikeasta öljyn laadusta. Moottoria käytettiin jonkin aikaa myös uudemmassa 2007 tulleessa cr-v:ssä hiukkasloukun kanssa, tästä koitui ongelmia tiuhaan tukkeutuvien suodattimien muodossa, dtecissä tätä ongelmaa ei enää ollut. Mitsuista minulla ei ole omakohtaisia kokemuksia, parempi Kait se tuo 2.2 diesel on kuin se volkkarin valmistama 2 -litrainen pumppusuutinmoottori.
 
Tässä pitäisi pikku hijaa alkaa katselemaan isompaa kulkinetta täyssähkö Hyundai Ioniqin tilalle. Perheessä on vielä lisäksi kakkosautona ikäloppu ja perusvarma Toyota Avensis.
Vaatimukset ja tarpeet:
- Takapenkillä tilat oikeasti kolmelle. 9v, 6v ja vauva pitäis mahtua sinne sekä tarvittaessa aikuinen kahden lapsen kanssa.
- Konttiin pitää mahtua vaunut ja perus viikonloppu reissun tavarat. Lisäksi talvella kulkee laskettelukamat koko perheelle.
- Välillä tarvitsee kuljettaa polkupyöriä (BMX ja MTB) joten ainakin koukku pitää olla.
- Budjetti 15-20k€ (bensa tai diesel) ja sähköisessä vois taipua sinne n.40k€ asti. (Laskeskelin, että kk kulut menee kohtuu lähelle samaa 5v käyttöajalla sekä sähköllä on vaan mukavampi ajaa joten siitä voin maksaa pientä extraa)
- Ajoja vuoteen tulee n.25k

Tässä vähän näyttää siltä että pakko taipua johonkin MPV tyyppiseen autoon. Mietinnässä on ollut myös, että pitääkö vielä tuon Ioniqin ja hommaa sen rinnalle jonkun halvan (2000 - 5000€) MPV kuten C4 Citroen Grand Picasson. 15-20k hintaluokassa olen katsellut uudemman korimallin Grand picassoja, VW Touran, Peugeot 5008 ja Toyota Prius+ / Verso. Jotenkin näistä tuo uudemman korimallin C4 Grand Picasso on omaan silmään parhaimman näköinen ja näyttäisi olevan varusteilta/ominaisuuksilta varsin hyvä. Onko noissa jotain konemallia jota ei kannata harkita?
Prius+ olisi noista varmasti tekniikalta varmin (yhden Toyotan hybridin aiemmin omistaneena), mutta jotenkin ne on aivan ylihintaisia.

Sähköautoista ei oikeastaan tuohon 40k hintaluokkaan löydy kuin tulevat e-Berlingo/e-Rifter. Niissä range on samassa luokassa kuin nykyisen 28kwh Ioniqin joten sen puolesta nekin menisi.
Tuo viimeisimmät korimallin grand Picasso/spacetourer tuntuu olevan kovin yleinen ja käytettynä houkuttelevan hintainen, tutuilla on kolme (kaksi eri dieseliä ja yksi puretech) ja naapurilla vielä neljäs . Itse sanoisin että jos löydät tehokkaammalla dieselillä 160/180hv niin ota se, mutta ei ne lussummatkaan hassumpia ole. Itse olen vältellyt puretechiä, mutta tuo tuttu kehuu sitä yli kaiken (2020 vuosimalli) ja kulutuskin siinä on lähes dieselin lukemissa. Aisinin automaatit on hyviä, eli manuaaliversiot skippaisin heti. Mukavia ja hyvin varusteltuja autoja. Niin ja panoraamakatto on tuohon ihan ehdoton. Jos huollot on tehty veholla niin välttelisin sellaisia kappaleita..
 
Moro! Harkinassa pikkuauto kotitalouden kauppakassiksi ja pieniruokaiseksi työmatkakulkineeksi. Työmatkaa kaupunkiin n. 15km suuntaansa josta n. 5km kaupunkiajoa ja 10km saaristotietä 60km/h nopeusrajoituksella. Auton valtteina huolettomuus, bensapihiys sekä "järkevät" tilat vauvan turvaistuimelle. Olen katsonut vm. 2016 -> Toyota Yariksia, mutta en oikeastaan tiedä autosta mitään. Onko jotakin tyyppivikoja tms. sudenkuoppia joista tulisi olla tietoinen? Myös muut saman segmentin autot kiinnostavat.

Perheen pääkulkineena VAG-konsernin vm. 2012 farmari joka muutaman vuoden sisällä vaihtuu todennäköisesti täyssähköön. Se silmällä pitäen tuon pikkuauton hankinta myös mielessä.
Skoda mii electric? Luulisi olevan kätevä tohon matkaan.
Tuosta turvaistuimen tilasta en osaa kyllä sanoa mitään.
 
Tässä vähän näyttää siltä että pakko taipua johonkin MPV tyyppiseen autoon. Mietinnässä on ollut myös, että pitääkö vielä tuon Ioniqin ja hommaa sen rinnalle jonkun halvan (2000 - 5000€) MPV kuten C4 Citroen Grand Picasson. 15-20k hintaluokassa olen katsellut uudemman korimallin Grand picassoja, VW Touran, Peugeot 5008 ja Toyota Prius+ / Verso. Jotenkin näistä tuo uudemman korimallin C4 Grand Picasso on omaan silmään parhaimman näköinen ja näyttäisi olevan varusteilta/ominaisuuksilta varsin hyvä. Onko noissa jotain konemallia jota ei kannata harkita?
Prius+ olisi noista varmasti tekniikalta varmin (yhden Toyotan hybridin aiemmin omistaneena), mutta jotenkin ne on aivan ylihintaisia.

Joidenkin vuosimallien citikoiden yksi ongelma on tosiaan huonot moottorit. THP bensoissa ketjuvikaa ja öljynkulutusta. Myös VTI bensassa ainakin öljynkulutusta. Todistetusti konerempan käynyt saattaisi olla ok. 16-venttiilisessä vanhemmassa 1.6 hdi:ssä turbo-ongelmaa ja ketjuremppaa 200tkm jälkeen. 8-venttiiliset uudemmat 1.6 hdi:t pitäisi olla luotettavia. Ainakin kaikki e-hdi:t niitä. Ilmeisesti 2011-12 eteenpäin niitä, mutta vuosimallin perusteella ei voi olla varma. Vanhempien bmp-automaatti robottivaihteisto jättää myös toivomisen varaa, etg toimii paremmin mutta en tiedä kestävyydestä. Aito automaatti olisi tietysti paras, mutta vain harvoissa vanhemmissa malleissa. Manuaaleihin joutuu kai tekemään kytkinrempan viimeistään 200tkm paikkeilla. Uudemmista Puretech ja hdi koneista ei ole tietoa. 20tkm hintaluokassa oma valinta osui '16 Alhambraan (toivotaan ettei DSG leviä).

Omasta mielestä 1.6 hdi:llä löytyi hyvä ikä-hinta-kilometri suhde vm.2011-2013 vanhempi koppa, ~150tkm ja hinta 7000e paikkeilla. Mutta jäi meillä kuitenkin kauppaan kun etenkin kone tuntui liian laiskata ja laatuvaikutelma jossain asioissa huono. Jakopääremontti merkkiliikkeessäkin 550e, mielestäni kohtuullista. Kotiin tulleessa VAGn 2.0 TDI 150 jakopää pumppuineen merkkiliikkeessä ~1100e.

Tila-autoja on tietysti myös VW Touran, Sharan/Alhambra; Ford C-Max, S-Max, Galaxy; Renault Espace, Grand Scenic (?). Erityisesti VAG:ssa joutuu olemaan tarkka moottori-vaihteisto kombon mahd vikojen kanssa.
 
Sen verran pieni auto, että etumatkustaja ei kyllä istu mielellään jos takana on selkä menosuuntaan oleva turvaistuin.
Toisaalta kysyjä on katsellut Yarista, niin eipä se sen suurimpi auto ole. Eli liekö etumatkustajan mahtuminen ollenkaan oleellinen kysymys. Yaris on toki melkein 0,5 m pidempi, mutta akselivälissä ero on vain reilu 10 cm, Yariksen julmetut ylitykset hukkaa pirusti tilaa Kyllä sitä aletaan olla ihan minimissään jossain farkku-Focus kokoluokassa, jos meinaa, että etumatkustaja ja selkä menosuuntaan koppa mahtuvat jotenkin järkevästi peräkkäin. Jos selkä menosuuntaan vaiheesta selviää, niin onhan tuollainen pikku sähkökippo täysin ylivertainen kauppakassikäyttöön, aloittaen vaikka "webasto" toiminnoista. Napista toiminto päälle ja menet 10 min sisään lämpimään ikkunat sulana autoon tai kesähelteillä viileään autoon. Kalliimpi hankkia, mutta vuotuiset käyttökulut ja arvon säilyminen + takuu varmasti kompensoi 10 k€ bensakauppikseen nähden.

Disclaimer: Olen tietysti täysin jäävi asiassa, kun itsellä ei ole enää mitään paluuta polttomoottorivehkeisiin lähiliikenteen "kauppakassi"-luokassa.
 
Moro! Harkinassa pikkuauto kotitalouden kauppakassiksi ja pieniruokaiseksi työmatkakulkineeksi. Työmatkaa kaupunkiin n. 15km suuntaansa josta n. 5km kaupunkiajoa ja 10km saaristotietä 60km/h nopeusrajoituksella. Auton valtteina huolettomuus, bensapihiys sekä "järkevät" tilat vauvan turvaistuimelle. Olen katsonut vm. 2016 -> Toyota Yariksia, mutta en oikeastaan tiedä autosta mitään. Onko jotakin tyyppivikoja tms. sudenkuoppia joista tulisi olla tietoinen? Myös muut saman segmentin autot kiinnostavat.

Perheen pääkulkineena VAG-konsernin vm. 2012 farmari joka muutaman vuoden sisällä vaihtuu todennäköisesti täyssähköön. Se silmällä pitäen tuon pikkuauton hankinta myös mielessä.

Onko liisaus vaihtoehto? Esim Metroauto tarjoaa Renault ZOE sähköautoa 249 eur/kk 15 tkm/vuosi. Mahtuu ongelmitta lastenistuimet selkä menosuuntaan 190cm henkilön taakse.
 
Sen verran pieni auto, että etumatkustaja ei kyllä istu mielellään jos takana on selkä menosuuntaan oleva turvaistuin.

Kävin koeistumassa Miin aikanaan ja väittäisin, ettei etuistuimella yksinkertaisesti pysty istumaan, jos turvaistuin on siinä takana. Nyt on meillä C-segmentin Auris farmari ja siinäkin saa polvet suussa etupenkillä iskua, jos on turvaistuin takana. Sinänsä jännä juttu, sillä esim. Mitsu Coltissa mahtuu paljon paremmin istumaan, vaikka on pienempi auto.
 
Joidenkin vuosimallien citikoiden yksi ongelma on tosiaan huonot moottorit. THP bensoissa ketjuvikaa ja öljynkulutusta. Myös VTI bensassa ainakin öljynkulutusta. Todistetusti konerempan käynyt saattaisi olla ok. 16-venttiilisessä vanhemmassa 1.6 hdi:ssä turbo-ongelmaa ja ketjuremppaa 200tkm jälkeen. 8-venttiiliset uudemmat 1.6 hdi:t pitäisi olla luotettavia. Ainakin kaikki e-hdi:t niitä. Ilmeisesti 2011-12 eteenpäin niitä, mutta vuosimallin perusteella ei voi olla varma. Vanhempien bmp-automaatti robottivaihteisto jättää myös toivomisen varaa, etg toimii paremmin mutta en tiedä kestävyydestä. Aito automaatti olisi tietysti paras, mutta vain harvoissa vanhemmissa malleissa. Manuaaleihin joutuu kai tekemään kytkinrempan viimeistään 200tkm paikkeilla. Uudemmista Puretech ja hdi koneista ei ole tietoa. 20tkm hintaluokassa oma valinta osui '16 Alhambraan (toivotaan ettei DSG leviä).

Omasta mielestä 1.6 hdi:llä löytyi hyvä ikä-hinta-kilometri suhde vm.2011-2013 vanhempi koppa, ~150tkm ja hinta 7000e paikkeilla. Mutta jäi meillä kuitenkin kauppaan kun etenkin kone tuntui liian laiskata ja laatuvaikutelma jossain asioissa huono. Jakopääremontti merkkiliikkeessäkin 550e, mielestäni kohtuullista. Kotiin tulleessa VAGn 2.0 TDI 150 jakopää pumppuineen merkkiliikkeessä ~1100e.

Tila-autoja on tietysti myös VW Touran, Sharan/Alhambra; Ford C-Max, S-Max, Galaxy; Renault Espace, Grand Scenic (?). Erityisesti VAG:ssa joutuu olemaan tarkka moottori-vaihteisto kombon mahd vikojen kanssa.

Tuollainen vanhempi 1.6 HDI voisikin olla yksi varteenotettava vaihtoehto, mutta siinä pitää olla jo vähä tarkempana, että ostaa oikean yksilön. Pitäisi melkein löytää versio jossa ei ole robottivaihteistoa. Yhden kerran olen ajanut Peugeotin robovaihteisella bensakoneella ja oli aika hirveä kokemus. Uudemmissa tulee sit EAT6 joka on jo parempi ajettava ja oletettavasti kestävämpi.
VAG tarjonnasta olen joskus Tourania kokeillut ja jotenkin se ei säväyttänyt. Tilojen puolesta Sharan/Alhambra olisi kyllä hyvä kun siihen mahtuu pyörätkin sisälle kyytiin. Hinta vaan niillä nousee jo budjetin yli tai sitten pitää ottaa vanhempi vm. Niissä käsittääkseni paras vaihtoehto olisi juurikin tuo 150 TDI jossa tulee kestävin DSG.
Fordin (Grand) C-Max on sisätilojen puolesta liian pieni koska keskirivillä keskimmäinen istuin on paljon kapeampi kuin muut. S-Max menisi myös jos vaan sopiva yksilö löytyisi manuaalivaihteisena. Moni näyttäisi vaan olevan tuolla Powershift automaattilaatikolla joka ei ilmeisesti ole ihan kestävin laatikko.
Rellut on vähä kysymysmerkki ja pitää käydä ainakin katsomassa jos sopiva yksilö sattuu tulemaan myyntiin tähän lähelle.

Listan kärjessä vaihtoehtoina ovat nyt Citroen C4 grand picasso, Toyota Prius+ tai ihan uusi e-Rifter / e-Berlingo.
 
Tuollainen vanhempi 1.6 HDI voisikin olla yksi varteenotettava vaihtoehto, mutta siinä pitää olla jo vähä tarkempana, että ostaa oikean yksilön. Pitäisi melkein löytää versio jossa ei ole robottivaihteistoa. Yhden kerran olen ajanut Peugeotin robovaihteisella bensakoneella ja oli aika hirveä kokemus. Uudemmissa tulee sit EAT6 joka on jo parempi ajettava ja oletettavasti kestävämpi.
VAG tarjonnasta olen joskus Tourania kokeillut ja jotenkin se ei säväyttänyt. Tilojen puolesta Sharan/Alhambra olisi kyllä hyvä kun siihen mahtuu pyörätkin sisälle kyytiin. Hinta vaan niillä nousee jo budjetin yli tai sitten pitää ottaa vanhempi vm. Niissä käsittääkseni paras vaihtoehto olisi juurikin tuo 150 TDI jossa tulee kestävin DSG.
Fordin (Grand) C-Max on sisätilojen puolesta liian pieni koska keskirivillä keskimmäinen istuin on paljon kapeampi kuin muut. S-Max menisi myös jos vaan sopiva yksilö löytyisi manuaalivaihteisena. Moni näyttäisi vaan olevan tuolla Powershift automaattilaatikolla joka ei ilmeisesti ole ihan kestävin laatikko.
Rellut on vähä kysymysmerkki ja pitää käydä ainakin katsomassa jos sopiva yksilö sattuu tulemaan myyntiin tähän lähelle.

Listan kärjessä vaihtoehtoina ovat nyt Citroen C4 grand picasso, Toyota Prius+ tai ihan uusi e-Rifter / e-Berlingo.

Joo vanhempaa manuaalisitikkaa dieselillä vaikea löytää. Itse löysin yhden mutten ehtinyt koeajamaan kun oli myyty. Mainitsemastani luokasta löytyy nyt Suomessa myynnissä vain yksi ja siinäkin bmp-vaihdesto. https://www.nettiauto.com/citroen/grand-c4-picasso/12306423

Mitä muistan niin Alhambra tuntui maksavan käytännössä saman kuin Touran samoilla kilsoilla/iällä. Nyt löytyy yksi '16 yksilö, missä tuntuisi olevan ilmaa hinnassa pari tonnia. 2.0 TDI koneet myös harvinaisia manuaalilla. Oma Alhambra on myös janoisempi kuin mitä lukemat antaa odottaa. vkl 500km matka 2/3 motaria ja loput 80kmh ja vähän taajamaa meni 7l/100km, kun luvatut kulutukset 4.7/5.2/5.9. pitkää matkaa 80kmh en ole jaksanut kokeilla, mutta 80-100kmh tiestöllä tainnut 6l/100km viedä parhaimmillaan.

Kai se Fordin powershift menee samaan kategoriaan kuin 6-vaihteinen DSG mikä dieselkoneista löytyy. Eli ei huonoin vaihtoehto mutta manuaali huolettomampi.
 
Nyt olisivat hyvät neuvot tarpeen kun autoihin ei ole perehtynyt moneenkymmeneen vuoteen. Vanha faijalta ostettu 1,8l E-Mersu vm1995 on ollut luottoratsu jo pitkään, mutta hyvästä pidosta huolimatta nyt alkaa vanhalla rouvalla tulemaan kilometrit vastaan. Moottori vielä hyrräisi, mutta ruoste syö paikkamaalauksista huolimatta korin ja isompaa remppaa lienee tiedossa ainakin raidetangon ja pakoputken osalta. Auton tarve on nelihenkisen perheen lyhyttä kaupunkiajoa kauppaan ja muksujen harrastuksiin, ehkä viisi kertaa vuodessa hiukan pidempi (yhteensä 500km) reissu. Kilsoja tulee about 5000-6000km vuodessa. Eli pientä ajoa, ei suurta tavarantarvetta. Turvallisuus ja luotettavuus edellä.

Sähköautohan voisi olla monessakin mielessä fiksu, mutta tällä hetkellä taloyhtiössä ei ole mahdollisuutta ladata. Tulevaisuudessa varmasti, mutta nyt tarve on auto seuraavaksi about viideksi vuodeksi, jonka jälkeen voikin sitten varmaan vaihtaa jo käytettyyn täyssähköön. Sähköauton esteenä on myös budjetti, joka ei tällä hetkellä yli kymppitonniin repeä.

Minkämoista kiesiä/vuosimallia/kilometrimääriä kannattaisi lähteä näillä spekseillä katsomaan?
 
Sähköauton esteenä on myös budjetti, joka ei tällä hetkellä yli kymppitonniin repeä.
Minkämoista kiesiä/vuosimallia/kilometrimääriä kannattaisi lähteä näillä spekseillä katsomaan?
Nettiauto auki ja lähdet selaamaan kaikkea alle 10ke laskevassa järjestyksessä. Tutki tarkemmin niitä mitkä miellyttävät. Tuolla skaalalla vois heittää mitä vaan kun ei oo väliä täytyykö olla paljon vai vähän ajettu, uusi vai vanha, japsi vai saksalainen… Joku perustoyota, corolla, olisi aika varma valinta jos autoilu ei kiinnosta muuten kuin että paikasta toiseen on päästävä liikkumaan luotettavasti ja tylsästi.

https://nettiauto.com/toyota/corolla/12318247 Jokin tästä korista sopivalla vuosimallilla/kilometreillä. Niin tylsä auto kuin kertakaikkiaan voi olla mutta ne on ihan uskomattomia ikiliikkujia. Läheisillä tutuilla on ollut tuollainen lähemmäs 10 vuotta ja ei ole ollut mitään vikaa koskaan eikä tarvitse turhaan hienostella parkkipaikkalommoja tai pestä ikinä. Sulautuu täydellisesti joukkoon.
 
Viimeksi muokattu:
Sähköautohan voisi olla monessakin mielessä fiksu, mutta tällä hetkellä taloyhtiössä ei ole mahdollisuutta ladata.
Nyt ollaan hyvin kaukana siitä, että sähköauto olisi fiksu lojumaan käyttämättömänä. Jos sellainen vaihe tulee, se on pelkkää politiikkaa. Joka tapauksessa litiumioniakkuinen sähköauto vs. perinteinen polttomoottoriauto 5 000 kilometrin vuosiajoilla tavanomaisessa tieliikenteessä on aina ja ikuisesti lähinnä tuhlaus, piikki lihassa ja ympäristörikos.
 
Nettiauto auki ja lähdet selaamaan kaikkea alle 10ke laskevassa järjestyksessä. Tutki tarkemmin niitä mitkä miellyttävät. Tuolla skaalalla vois heittää mitä vaan kun ei oo väliä täytyykö olla paljon vai vähän ajettu, uusi vai vanha, japsi vai saksalainen… Joku perustoyota, corolla, olisi aika varma valinta jos autoilu ei kiinnosta muuten kuin että paikasta toiseen on päästävä liikkumaan luotettavasti ja tylsästi.

https://nettiauto.com/toyota/corolla/12318247 Jokin tästä korista sopivalla vuosimallilla/kilometreillä. Niin tylsä auto kuin kertakaikkiaan voi olla mutta ne on ihan uskomattomia ikiliikkujia. Läheisillä tutuilla on ollut tuollainen lähemmäs 10 vuotta ja ei ole ollut mitään vikaa koskaan eikä tarvitse turhaan hienostella parkkipaikkalommoja tai pestä ikinä. Sulautuu täydellisesti joukkoon.

Kiitoksia. Tästä pääsi jo alkuun kiinni. Ongelmahan on että jos avaan nettiauton ja alan autoja tutkimaan niin osaaminen ei riitä vertailuun. Sitten tärkeimmäksi kriteeriksi nousevatkin fiilis ja minkämoinen kuva on onnistuttu ottamaan.

Onko hintaluokassani (~10000 eur) yleisesti mitään järkeviä Volvoja tai Mersuja? Ja kääntäen onko noissa malleissa jotain korimallia/vuosimalleja joita tulisi välttää tyyppivikojen takia? Vai selaanko vain Toyotat läpi?
 
Kiitoksia. Tästä pääsi jo alkuun kiinni. Ongelmahan on että jos avaan nettiauton ja alan autoja tutkimaan niin osaaminen ei riitä vertailuun. Sitten tärkeimmäksi kriteeriksi nousevatkin fiilis ja minkämoinen kuva on onnistuttu ottamaan.

Onko hintaluokassani (~10000 eur) yleisesti mitään järkeviä Volvoja tai Mersuja? Ja kääntäen onko noissa malleissa jotain korimallia/vuosimalleja joita tulisi välttää tyyppivikojen takia? Vai selaanko vain Toyotat läpi?
Jos Diesel käy niin saahan tuohon hintaan Mersuja, jos haluaa vähemmän ajetun niin W/S211 ja jos kelpaa enempi ajettukin, niin W/S212. Ton ikäisiä bensa-Mersuja ei uskalla edes mainita kuin V8-koneisia, tai V6, koneet joissa jo CGI-kone, eli hankalaa löytää joten itse katselisin vain Dieseleitä Mersuista.
 
Onko hintaluokassani (~10000 eur) yleisesti mitään järkeviä Volvoja tai Mersuja? Ja kääntäen onko noissa malleissa jotain korimallia/vuosimalleja joita tulisi välttää tyyppivikojen takia? Vai selaanko vain Toyotat läpi?
Jos Volvoa katselet, niin Volvo V70 mk3 (2008 eteenpäin) 2.5T-moottorilla voisi olla vaihtoehto, bensaa palaa ja ajoneuvovero on päälle 400e vuodessa, mutta ruoste ei ole ongelma ja moottori on luotettava sekä riittävän tehokas normiajoihin, toki kaikissa moottoreissa on omat ongelmansa, mutta noin pääsääntöisesti ehkä joku VVT-pyörien vaihto lienee siitä kalliimmasta päästä remontteja, mutta sekin pysyy noin tuhannen eikä tuhansien eurojen hintaluokassa.

Kaikki ovat käytännössä automaatteja ja sellaista automaattia ei kannata ostaa, jonka öljyjä ei ole vaihdettu alle 100tkm välein.

Alustan osia mennee vaihtoon ennemmin tai myöhemmin, painaville autoille suht tyypilliseen tapaan.

Passiivinen koriturvallisuus varmaan ihan vertailukelpoinen täysin uusienkin autojen kanssa.
 
Onko hintaluokassani (~10000 eur) yleisesti mitään järkeviä Volvoja tai Mersuja? Ja kääntäen onko noissa malleissa jotain korimallia/vuosimalleja joita tulisi välttää tyyppivikojen takia? Vai selaanko vain Toyotat läpi?
Jos nuo merkit kiinnostavat, niin mielummin katsoisin Volvoja. Mersuissa on enemmän ongelmia moottoreissa ja koreissa. Dieseliä tuskin kannattaa hyväksyä, vaikka olisivat kuinka halpoja.
 
Jos nuo merkit kiinnostavat, niin mielummin katsoisin Volvoja. Mersuissa on enemmän ongelmia moottoreissa ja koreissa. Dieseliä tuskin kannattaa hyväksyä, vaikka olisivat kuinka halpoja.
Toisaalta Mersulta ei taida tuosta ikäluokasta löytyä yhtään moottoria joka leipoo kiinni apulaitehihnan katkeamisen takia... ;)
 
Toisaalta Mersulta ei taida tuosta ikäluokasta löytyä yhtään moottoria joka leipoo kiinni apulaitehihnan katkeamisen takia... ;)
Totta, mersulta löytyy koneita jotka menee jumiin ihan itsekseen kun kiertokangen laakerit pyörähtää. :D

(ei, en sano että kumpikaan olisi toista huonompi ostos, mutta vikoja löytyy kaikista)
 
Uusi Peugeot 308 SW on kyllä aika maukkaan näköinen auto, pitää käydä koeponnistamassa kunhan tulee mahdolliseksi. Ulkonäkö miellyttäisi omaa silmää ja saanut parissa katsomassani testissä kehuja hiljaisuudesta ohjaamossa. Takapenkkien tilat on hieman kysymysmerkki joten pitäisi sovitella lastenistuinta kuskin taakse. Allure Launch Edition varustepaketilla voisi saada vielä tälle vuotta toimitukseen 30k€ hintaan, tuossa olisikin jo tärkeimmät hilppeet. Polttomoottorivehkeet hieman tuhnuja tuolla 130HP speksillä mutta kaippa sillä liikkuisi, PHEV hinta pompsahtaisi tuonne 36500€ mikä sekin on ihan kilpailukykyinen mielestäni.
 
Pieni, korkea nelivetoauto etsinnässä ainakin talveksi ja mahdollisesti pitempäänkin riippuen hieman työkuvioista. Tuollaisia hintaluokkaa 3000 €, RAV4, X-trail, CR-V, Forrester, Outlander, Freelander olen kattellut. Onkos kellään kokemusta tuollaisista vanhana?

Toyotassa ilmeisesi kaikki koneet vähän kyseenalaisia, Land Roverissa bensakoneissa sama ja Subarussa dieselit pommeja? Nissanit ja Hondat puhkiruostuneita?

Priot:
-Isofix takana, 2 jakkaraa
-Keskikokoiselle koiralle tilaa kontissa
-Neliveto lähinnä talvella mäkiin ja maavaraa sen verran ettei yön jälkeen auraamattomalle jää jumiin tai riko autoa.
-Käyttökulut, maantie/motari/kaupunki, 20/70/10.

Plussaa:
-Hiljainen maantiellä
-Neliveto / maavara jolla voi suorittaa metsässä käynnin kärryn kanssa. Huono metsäautotie/pelto.
Jos jotakuta kiinnostaa niin tälläkin kertaa lopputulos yllätti itse taikurinkin. Kävin nuo kaikki pikkumaasturit kokeilemassa mutta lopulta edes ehjät yksilöt eivät houkuttaneet lähinnä metelin ja ajettavuuden takia. Siirryin sitten katselemaan korotettuja farmareita, outback viehätti muuten mutta kuskin tilat ja korotetun japsin ajo tuntui vähän vieraalta SWE/DE tottuneelle. XC70 on jo yksi ollut ja vaikka tyytyväinen lopulta olin niin ei ehkä hinta kohdannut halua. A6 allroadia taas valikoima aika pieni ja hankala löytää sopiva. Lopulta sitten -06 A6 farmari quattro jäi hanurin alle. Metsäteillä käynnit ja lasten helppo lastaus jäi nyt vähän vajaaksi mutta koitetaan pärjätä.
 
Kotimaan autolomalla pikkupatongilla (C3) ajelu alkoi vähän tuntua ikävältä, ja muutenkin jo jonkin aikaa päässä on itänyt ajatus antaa periksi pappaantumiselle ja ostaa mersu. Olen katsellut C W204 tai E W212 malleja, spekseinä vm. 2010 tai uudempi ja kilometrit ehdoton maksimi 200k, mieluiten reilusti vähemmän, bensakone ja sedan. Varusteista ei ole erityisiä vaatimuksia vakiotarjonnan lisäksi ja moottorin mallikaan ei ole tärkeä, koska pienimmissäkin tarjolla olleissa teho riittää. Hintaluokka noissa näyttäisi yleisesti lähtevän 15000€ molemmin puolin eli tämä plusmiinus pari tonnia voisi olla haarukkana.

En ole ajanut kumpaakaan koskaan, ainut kosketus näihin on satunnainen istuminen E-taksimersun takapenkillä. Onko täällä kokemuksia noista, lähinnä kiinnostaa C- ja E-mallien erot, esim. ajotuntuma, sisämelu ja tavaratilat? Lisäksi yleisesti laatu ja sudenkuopat tai vältettävät malliversiot jos niitä on.

Nettiauton tämän hetken tarjonnasta pikaisella haulla esim. nämä voisivat olla hyvin spekseissä:

Myös muita spekseihin meneviä saa ehdottaa, saksalais- tai ranskalaismerkeiltä, ensisijaisesti muut kuin vag. Tavoite olisi löytää isohko, hiljainen, ajoltaan mukava auto jolla voi olettaa ajavansa 150-200t km ja10v ilman isoja ongelmia.

Tässä kävi hyvin perinteiset, eli alkuperäinen ajatus ja lopputulos olivat aika erilaisia. Katselin aluksi mersuja, mutta päädyin aika nopeasti sille kannalle, että vaikka ovatkin varmasti ajoltaan ja tuntumaltaan viimeisen päälle premiumia, niin kestävyys voi olla vähän niin ja näin noissa omaan hintahaitariin sopivissa. Siirryin siitä hakemaan muita ns. Passat-luokan autoja, ja pienen haarukoinnin jälkeen erityisesti Hyundain i40:stä, joka on sekä nätti että ilmeisesti luotettava. Lopulta päädyin kuitenkin käytännön seikkojen ja rahankin takia etsimään kuitenkin vielä pienempiä autoja. Käytännön seikkoina mm. nykyisen parkkihallipaikan ahtaus, rahan puolesta taas pudotin nuukuuksissani hintahaitarin yläpään 10t€ luokkaan, en sittenkään halua laittaa tuon enempää rahaa autoon.

Kaiken tämän 1,5kk nettiauton selaamisen jälkeen hallissa seisoo edelleen Sitikka, nyt C4 vm. 2013. Asialliset alle 100tkm mittarissa, riittävät varusteet ja kokoisekseen mukava ajella. PSA tuotteiden ominai(/tui)suudet ovat muuten tuttuja jo liki 20v ajalta, ja tuossa mallissa (1.6 VTI) perimätiedon perusteella pitäisi olla aika vähän mitään fataaleja tyyppivikoja, kunhan jakoketjun kunnosta pitää huolta.
 
Kaiken tämän 1,5kk nettiauton selaamisen jälkeen hallissa seisoo edelleen Sitikka, nyt C4 vm. 2013. Asialliset alle 100tkm mittarissa, riittävät varusteet ja kokoisekseen mukava ajella. PSA tuotteiden ominai(/tui)suudet ovat muuten tuttuja jo liki 20v ajalta, ja tuossa mallissa (1.6 VTI) perimätiedon perusteella pitäisi olla aika vähän mitään fataaleja tyyppivikoja, kunhan jakoketjun kunnosta pitää huolta.

Jonkun mukaan öljy voi VTI koneellekin maistua. Ilmeisesti hyvin samankaltainen moottori kuin huonomaineinen thp, mutta vähemmän ongelmia?
 
Vähemmän kait tuossa vti:ssä ongelmia on kuin thp:ssä mutta kyllä noissa melko yleistä näkyy tuo raju öljynsyönti olevan, olipa sitten bmw:n tai psa:n keulalla. Kannattaa seurailla kulutusta ainakin näin alkuun.
 
Mitä raati sanoo tällaiselle ajoneuvolle:

Ajoa enintään 12 000 vuosi ja työmatka 100% kaupunkipyörittelyä. 5 vuoden rahoitus ja pahimmassa tapauksessa 120 000 km ajettu silloin, todennäköisesto 100k tai alle.

Moottori ilmeisesti EP6CDTX ja en nyt osaa muodostaa mielipidettä. Enkä muutenkaan löydä kummoisia tietoja jakopäästä. Ainakin tutun -05 pökötissä jakopään vaihtoväli olis ainoastaan 5v.
 
Mitä raati sanoo tällaiselle ajoneuvolle:

Ajoa enintään 12 000 vuosi ja työmatka 100% kaupunkipyörittelyä. 5 vuoden rahoitus ja pahimmassa tapauksessa 120 000 km ajettu silloin, todennäköisesto 100k tai alle.

Moottori ilmeisesti EP6CDTX ja en nyt osaa muodostaa mielipidettä. Enkä muutenkaan löydä kummoisia tietoja jakopäästä. Ainakin tutun -05 pökötissä jakopään vaihtoväli olis ainoastaan 5v.

Kyseessä on muuten btwnä jonkun Rovion johtajan ex. auto. Itselläni on omassa harrastekulkineessa sama moottori ja sen kanssa ei ole ollut mitään muita murheita, paitsi ahtimen hukkaportin alipaineen säätöventtili hajosi 90tkm:n kohdalla. Ketjukonehan tuo on, mutta näissä THP200-pohjaisissa ei ole ollut jakoketjumurheita samassa luokassa kuin THP150-pohjaissa. Ainut mikä tuossa on huomioitavaa, että nuo kitkarenkaat on Keski-euroopan kitkat. Kiva pikkuauto ajaa ja pidemmillä matkoillahan se on vähän meluisa, mutta se kuuluu melkeinpä luonteeseen.
 
Kyseessä on muuten btwnä jonkun Rovion johtajan ex. auto. Itselläni on omassa harrastekulkineessa sama moottori ja sen kanssa ei ole ollut mitään muita murheita, paitsi ahtimen hukkaportin alipaineen säätöventtili hajosi 90tkm:n kohdalla. Ketjukonehan tuo on, mutta näissä THP200-pohjaisissa ei ole ollut jakoketjumurheita samassa luokassa kuin THP150-pohjaissa. Ainut mikä tuossa on huomioitavaa, että nuo kitkarenkaat on Keski-euroopan kitkat. Kiva pikkuauto ajaa ja pidemmillä matkoillahan se on vähän meluisa, mutta se kuuluu melkeinpä luonteeseen.
Tämä linkkaamani yksilö vai? Joko kaivoit kuvetta trafin sivulla vai kuinka tiedät?
Kuvastako myös tunnistit, että keski-euroopan kitkat?
Olen ollut teslan kyydissä missä keski-euroopan kitkat -3c pilvettömänä marraskuisena iltana. En siis itse ajanut mutta vähän jäi liukkaan oloinen maku..

Mitä tuon säätöventtiilin korjaaminen maksaa? Tosin ei ilmeisesti tästä yksilöstä ole hajoamassa toivon mukaan hetkeen.

Ja tämä on siis THP200-pohjainen kone? En saanut varmaa käsitystä wikipediasta.
 
Tämä linkkaamani yksilö vai? Joko kaivoit kuvetta trafin sivulla vai kuinka tiedät?
Kuvastako myös tunnistit, että keski-euroopan kitkat?
Olen ollut teslan kyydissä missä keski-euroopan kitkat -3c pilvettömänä marraskuisena iltana. En siis itse ajanut mutta vähän jäi liukkaan oloinen maku..

Mitä tuon säätöventtiilin korjaaminen maksaa? Tosin ei ilmeisesti tästä yksilöstä ole hajoamassa toivon mukaan hetkeen.

Ja tämä on siis THP200-pohjainen kone? En saanut varmaa käsitystä wikipediasta.

Tuttu yksilö niin sen takia tiedä. Muistaakseni näitä 208 GTi by PSP:tä on Suomessa hurjat 5 kappaletta. Säätöventtiili on muistaakseni 200 euron luokkaa töineen, mutta siitä on olemassa TSB-tiedote jolloin valmistaja maksaa siitä osan myös takuun ulkopuolella jos ehdot täyttyvät. Ja kyllä kyseessä on THP200-pohjainen moottori.
Edit: jos tuohon haluaa oikeat talvirenkaat se onnistuu, jos vannekoko vaihdetaan 17":siksi ja etsii sopivan ohuilla puolilla olevat vanteet (esim. OZ Superturismo)
 
Kysyin jokin aika sitten alennusvaihteistolla varustettua viisipaikkaista vetoautoa saamatta järkeviä ehdotuksia. Katsastuksessa bongasin Nissan Pathfinderin. Oli asiallisen näköinen peli. Erillinen runko ja alennusvaihteisto löytyy. Risuperää makeampi olisi jäykkä taka-akseli, mutta vaikutti muuten erittäin asialliselta laitteelta. Toiseksi pahin deal breaker löytyi googletuksella, koska vaihteistoviat ovat ilmeisesti kovin yleisiä niissä. Minulle ei selvinnyt, hajoaako vaihteisto ihan omia aikojaan, vai rikkooko jäähdyttimestä vuotaava glykoli ne. Lopullinen deal breaker oli, että kaikki täällä myynnissä olevat kulkevat lämmitysöljyllä. Jossakin on moisia myyty jopa bensakasilla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 953
Viestejä
4 754 573
Jäsenet
77 403
Uusin jäsen
nirazz

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom