Mikä auto minulle?

Se olis vissiin auton vaihto eessä nyt sit. Mitäs tekkiläiset suosittelevat?
Hintahaarukka: 4-7k
Nykyinen auto: 2004 vuoden 1.4 golffi, siitä varmaan pari tonnia saa välissä ehk.
Tarpeet: Lähinnä se et ois edullisesti ylläpidettävä, mutta kuitenkin ajotuntumalta parempi/samaa luokkaa kuin nykyinen auto. Ei haittaa vaik ois 3-ovinen.
Muuta: Oulussa ku ajelen niin tottakai aina vähän sääolosuhteet mietityttää ja etäisyyksien takia paljon motari/maantieajoa, niin ei ihan 1l koneel viittis pistellä.
E: niin ja Bensakoneella :)

Katellut nyt lähinnä toyotoi, hondia, jtn opeleita ja ööh mitä nyt sattunut tuolta osumaan. Jos jotain pientä vinkkiä irtois enemmän näihin perehtyneeltä?
En nyt oikein haluaisi romuttaa toiveita, mutta tuskin saat parempaa vaihdossa(olettaen, että nykyisessä ei ole vikoja). Noilta vuosimalleilta eteenpäin päästöhypetys tuli valloilleen ja vikaantuvia tekniikoita lisättiin reippaasti. Käytettävissä olevalla rahalla kiinnittäisin enemmän huomiota auton kuntoon/huoltohistoriaan, kuin merkkiin(toki lapsus-versioita kannattaa välttää).
 
Mitä autoa suosittelisitte 2008 Sorennon tilalle? Vetomassaa saisi olla mielellään 3,5t, mutta 2,7t olisi ehdoton minimi. Mielellään saisi olla alennusvaihteisto ja automaatin pitäisi olla varustettu momentin muuntimella. Hintaa ei saisi olla yli 15k€ ja istumapaikkoja tarvitaan vähintään neljä.
 
Mitä autoa suosittelisitte 2008 Sorennon tilalle? Vetomassaa saisi olla mielellään 3,5t, mutta 2,7t olisi ehdoton minimi. Mielellään saisi olla alennusvaihteisto ja automaatin pitäisi olla varustettu momentin muuntimella. Hintaa ei saisi olla yli 15k€ ja istumapaikkoja tarvitaan vähintään neljä.
olisko tollanen d-max hyvä miehistöohjaamolla: https://www.nettiauto.com/isuzu/d-max/12336696
 
Tuolla hintaerotuksella kannattaa koittaa nykyinen myydä käteiseksi ja tingata ostettavasta autosta hintaa alemmas. Jos viet vaihdossanniin törmäät siihen että tonnia tuosta tarjotaan

Joo tätä oon kyl kattonut, tosin mulla niin paljon vikoja, et yksityiselle myytäessä saa about samaa kuin liikkeestä välirahaa, tietty muutaman satkun varmaan pystyis tinkii sit hinnassa ku käteiskaupalla vetelis. Kunhan tässä miettinyt ettei huvittais tätä romuu 2 tonnil korjailla enää, ku ois sama sit siirtyä vähän uudempaan.
E: siis nykyisestä pohja lahonnut, vitusti sähkövikoi, toisen oven lukitus rikki, bensatankin kannen lukitus rikki, nivelet pitäis vaihtaa, jarrut huutaa, talvirenkaat tasoa sileä kuin vauvan pylly jnejne. Kaverit oli jo sitä mieltä et vaihtoon vaan jos vaan saa jotain järkevää, ku ei ne autoliikkeet noita pahemmin kattele. Melkein jo sekin ettei tätä ees kehtais myydä yksityisen riesaksi ja rehellisesti myytynä tuskin kukaan ostaa. 1500€ tästä jo tarjottiin välirahaa, mutta liike tunnettu siitä, että antaa erittäin huonosti välirahaa mistään, eli toi 2k ihan mahdollinen summa ja jos sil sais sit jonku järkevän hommattuu.

En nyt oikein haluaisi romuttaa toiveita, mutta tuskin saat parempaa vaihdossa(olettaen, että nykyisessä ei ole vikoja). Noilta vuosimalleilta eteenpäin päästöhypetys tuli valloilleen ja vikaantuvia tekniikoita lisättiin reippaasti. Käytettävissä olevalla rahalla kiinnittäisin enemmän huomiota auton kuntoon/huoltohistoriaan, kuin merkkiin(toki lapsus-versioita kannattaa välttää).
Joo en mä olettanutkaan et parempaa sais, kunhan ajettavuudelta/jne. Ees about samaa tasoa. Parempi ois ollu ehk kysyy et minkä merkin/mallin autot suunnilleen samaa tasoa ajomukavuudelta kuin nykyinen ja sit vaan ettiä budjettiin sopiva hyvässä kunnossa oleva. Noita Toyota Aygoja olin aiemmin vähän katsellut, mutta jotenkin toi 1l kone vähän epäilyttää maantie/motarilla, koska ei täällä oikein yhtään tuu kaupunkiajoa. Voihan se tietty olla sit et noi uudemmat 1l on vähän parempia ku 10v sitten
 
Viimeksi muokattu:
Mitäs tekkiläiset mieltä vuoden 2011 vähän yli 100000km ajetusta Skoda Fabia, 1.4 TSI RS DSG ja mitä siitä kannattaa maksaa?
 
Tuo olisi asiallinen. Taitaa silti hinta kivuta yli 20k€. Luulisi vetomassaa olevan 3,5t.


Mitäs tekkiläiset mieltä vuoden 2011 vähän yli 100000km ajetusta Skoda Fabia, 1.4 TSI RS DSG ja mitä siitä kannattaa maksaa?
Yritin keksiä jotain positiivista, mutta en keksinyt mitään. On ihan liikaa ajettu tuon konsernin tuotteeksi noilla spekseillä.
 
2011 vähän yli 100000km ajetusta Skoda Fabia, 1.4 TSI RS
Mulla oli aikanaan vastaavalla voimalinjalla 2011 Polo GTI ja se söi öljyä. Eikä ole ainoa lajissaan. Muuten kiva auto kyllä.

Ei sitä siis niin paljon mennyt kuin näillä tunnetuimmilla EA888 koneilla, mutta mun mielestä aina jos sitä joutuu vaihtovälillä lisäämään niin se on liikaa.
 
Joo tätä oon kyl kattonut, tosin mulla niin paljon vikoja, et yksityiselle myytäessä saa about samaa kuin liikkeestä välirahaa, tietty muutaman satkun varmaan pystyis tinkii sit hinnassa ku käteiskaupalla vetelis. Kunhan tässä miettinyt ettei huvittais tätä romuu 2 tonnil korjailla enää, ku ois sama sit siirtyä vähän uudempaan.
E: siis nykyisestä pohja lahonnut, vitusti sähkövikoi, toisen oven lukitus rikki, bensatankin kannen lukitus rikki, nivelet pitäis vaihtaa, jarrut huutaa, talvirenkaat tasoa sileä kuin vauvan pylly jnejne. Kaverit oli jo sitä mieltä et vaihtoon vaan jos vaan saa jotain järkevää, ku ei ne autoliikkeet noita pahemmin kattele. Melkein jo sekin ettei tätä ees kehtais myydä yksityisen riesaksi ja rehellisesti myytynä tuskin kukaan ostaa. 1500€ tästä jo tarjottiin välirahaa, mutta liike tunnettu siitä, että antaa erittäin huonosti välirahaa mistään, eli toi 2k ihan mahdollinen summa ja jos sil sais sit jonku järkevän hommattuu.

Kai ymmärrät että noilla vioilla ja puutteilla sun nykyisellä autolla ei ole mitään arvoa. Jos noilla vioilla yksityinen tuosta haluaa 500€ maksaa niin myy äkkiä! Jos kerran tiedät että korjauksiin menee 2 tonnia, miksei se ostaja sitä tajuaisi, ellet sitten huijaa ja meikkaa pahimpia vikoja piiloon. Sitä en suosittele, sillä se on petos.

Kannattaa nöyrästi laittaa leuka rintaan ja hakea romutustodistus tuolle. Tai edes yritä rehellisesti myydä näillä vioilla eniten tarjoavalle.
 
Kai ymmärrät että noilla vioilla ja puutteilla sun nykyisellä autolla ei ole mitään arvoa. Jos noilla vioilla yksityinen tuosta haluaa 500€ maksaa niin myy äkkiä! Jos kerran tiedät että korjauksiin menee 2 tonnia, miksei se ostaja sitä tajuaisi, ellet sitten huijaa ja meikkaa pahimpia vikoja piiloon. Sitä en suosittele, sillä se on petos.

Kannattaa nöyrästi laittaa leuka rintaan ja hakea romutustodistus tuolle. Tai edes yritä rehellisesti myydä näillä vioilla eniten tarjoavalle.
Eikös tuossa olisi kumminkin kelvollinen hankinta niille, jotka aikovat romutustodistusta hyväksikäyttää ja hankkia sähkiksen(ajatellen ensivuotta)? Olettaen, että leimaa jäljellä.
 
Mitäs tekkiläiset mieltä vuoden 2011 vähän yli 100000km ajetusta Skoda Fabia, 1.4 TSI RS DSG ja mitä siitä kannattaa maksaa?
Kuten edellä todettiin, öljynkulutusongelmista tunnettu kone, löytyy foorumeilta tarinaa. Oliko näissä joku vm jossa ongelmat (männänrenkaatko?) korjattu tai vähäisempiä? Hauska laite sinänsä, pikkufarkkuja ripeämpinä versioina ei pahemmin ole tarjolla. Joskus puolivakavissaan mietin tuollaista, mutta alkoi kuitenkin ujostuttamaan koska tekniikka jännittävimmästä päästä: dsg, mekaaninen & turboahdin. Taisi olla just sitä aikaa kun muutama äkäinen omistaja kommentoi kokemuksiaan takuun/virhevastuun toimivuudesta netissä. Lisäksi ainakin matalaviritteisissä versioissa noissa 1.4 koneissa on ollut niitä kuuluisia jakoketjuongelmia, tästä versiosta en tiedä.
Että huoltohistoria ja korjaukset kannattaa tutkia tarkasti…
 
Viimeksi muokattu:
Mitäs tekkiläiset mieltä vuoden 2011 vähän yli 100000km ajetusta Skoda Fabia, 1.4 TSI RS DSG ja mitä siitä kannattaa maksaa?
Jos konetta ja askia ei ole vaihdettu oliko 2014 jälkeen anna olla. DSG on heikointa 7v kuivakytkintä, kone syö öljyä ja jakopäitä mm... Omistin itse Ibiza Cupran tuolla koneella ja tykkäsin ESP:n off kytkintä lukuunottamatta. Remmi+turbo oli mahtava yhdistelmä ja diggasin remmin hennosta vinkunasta joka vaihtui turbon suhinaan kierrosten noustessa. Ei kyllä uskaltanut pitää yli takuuajan vaikka tuona vikana vuotena oli korjattu kuulema paljon ongelmista (tuttu VAG korjaamopäällikkö kertoili).
 
Ei sitä siis niin paljon mennyt kuin näillä tunnetuimmilla EA888 koneilla, mutta mun mielestä aina jos sitä joutuu vaihtovälillä lisäämään niin se on liikaa.
Vai kertooko se siitä, että polttoainetta joutuu voiteluaineen sekaan liian vähän? Okei, tämä lienee enemmän dieselmoottoreita koskeva letkautus. :smoke: Vai onko mittatikun vaihteluväli mitoitettu liian lyhyeksi?

Kyllä se toki minuakin vähän rasittaa, jos normaalilla vaihtovälillä, kuten 15k, pitää yläpäähän alunperin täytettynä lisätä. Ylipitkällä öljynvaihtovälillä kuten 25k tai 30k pidän tätä hyvinkin normaalina ja peräti odotettuna. En kyllä toivo 30k/24kk raiskuuhuoltoisen moottorin omistajan roolia, ja niin marginaalisen säästön perässä en lähtisi vaan noudattaisin silti normaalia huoltoväliä. Tietysti joku 2 vuoden leasing asia erikseen, kun ongelmat voi kipata jonkun muun niskaan.

Ammattikäytössähän tuplattu öljynvaihtoväli voi sinänsä olla ihan ok. Mikäs siinä jos 30 000 öljynvaihto tehdään 3, 4 tai viimeistään 5 kuukauden välein ja kylmäkäynnistyksiä(mukaan lukien kesäiset) tällä jaksolla kertyy 60-100 kpl. Ei hyvä jos autolla ajetaan samoilla öljyillä 2 vuotta maitokauppaan niin että melkein ehtii lämpömittari nousta kerran viikossa ja talvisin ureakone pitää muutaman viikon taukoja normaalista toiminnasta.
 
Viimeksi muokattu:
Ei hyvä jos autolla ajetaan samoilla öljyillä 2 vuotta maitokauppaan niin että melkein ehtii lämpömittari nousta kerran viikossa ja talvisin ureakone pitää muutaman viikon taukoja normaalista toiminnasta.
En usko tuollaisen olevan edes mahdollista. Ainakin kaikki mulla olevat volkkarikonsernin autot on pyytäneet sitä öljynvaihtoa jo paaaaljon ennen tuota 24kk väliä vaikka kilometrit ei ole läheskään täynnä.

Se 30tkm/24kk on lähinnä mainostemppu, omien kokemuksien mukaan. Lähelle 30tkm voi päästä jos autolla ajetaan paljon, mutta tuohon 24kk lukemaan ei kyllä millään ajolla muualla kuin mainosmiesten materiaalissa. Tai sitten mulla on vaan sattunut aina ajoprofiili sellaiseksi, että auto pyytää öljynvaihtoa yleensä noin 15-17 kuukauden välein vaikka ajomäärä jää kauas siitä 30tkm.
 
Eihän Aygoa ole edes tehty motarijurnuttamiseen vaan ketteräksi kaupunkiautoksi ahtaisiin väleihin ja kapeille kujille. Hulluhan se on, joka sellaista suunnittelee pitkille siirtymille.
 
Jos Aygo on muuten mieluinen ja ajo on enimmäkseen kaupunkia, niin ei satunnaisten maantieajojen takia kannata ostaa isompaa. Ajaa vastamelukuulokkeet päässä tai jopa tulpat korvissa, niin ei mene järki.
 
No alkuperäinen ajatus Aygosta kuuluu
Joo en mä olettanutkaan et parempaa sais, kunhan ajettavuudelta/jne. Ees about samaa tasoa. Parempi ois ollu ehk kysyy et minkä merkin/mallin autot suunnilleen samaa tasoa ajomukavuudelta kuin nykyinen ja sit vaan ettiä budjettiin sopiva hyvässä kunnossa oleva. Noita Toyota Aygoja olin aiemmin vähän katsellut, mutta jotenkin toi 1l kone vähän epäilyttää maantie/motarilla, koska ei täällä oikein yhtään tuu kaupunkiajoa. Voihan se tietty olla sit et noi uudemmat 1l on vähän parempia ku 10v sitten

Mielestäni on siis järjen köyhyyttä katsella kaupunkiautoksi suunniteltua pikkuautoa maantie/moottoritiesiirtymiin.
 
Juu ei mitään A- eikä ehkä B-segmentinkään kippoa maantie/motariajoon. Osta sitten mieluummin joku käytetty C-segmentin auto. Dieselmoottorilla jos tulee paljon kilsoja ja bensa/hybridi jos tulee vähän.
 
Pieni, korkea nelivetoauto etsinnässä ainakin talveksi ja mahdollisesti pitempäänkin riippuen hieman työkuvioista. Tuollaisia hintaluokkaa 3000 €, RAV4, X-trail, CR-V, Forrester, Outlander, Freelander olen kattellut. Onkos kellään kokemusta tuollaisista vanhana?

Toyotassa ilmeisesi kaikki koneet vähän kyseenalaisia, Land Roverissa bensakoneissa sama ja Subarussa dieselit pommeja? Nissanit ja Hondat puhkiruostuneita?

Priot:
-Isofix takana, 2 jakkaraa
-Keskikokoiselle koiralle tilaa kontissa
-Neliveto lähinnä talvella mäkiin ja maavaraa sen verran ettei yön jälkeen auraamattomalle jää jumiin tai riko autoa.
-Käyttökulut, maantie/motari/kaupunki, 20/70/10.

Plussaa:
-Hiljainen maantiellä
-Neliveto / maavara jolla voi suorittaa metsässä käynnin kärryn kanssa. Huono metsäautotie/pelto.
 
Itselleni etsisin sopivan forester, cr-v ja rav 4 joukosta. Bensakoneella, kaikkien dieselit hieman kyseenalaisessa maineessa. Xtrail ja freelander putoaa suoraan pois, sen verran paljon ollut ongelmia tuttavilla noissa. Yksikään noista ei ole hiljainen maantiellä.
 
Pieni, korkea nelivetoauto etsinnässä ainakin talveksi ja mahdollisesti pitempäänkin riippuen hieman työkuvioista. Tuollaisia hintaluokkaa 3000 €, RAV4, X-trail, CR-V, Forrester, Outlander, Freelander olen kattellut. Onkos kellään kokemusta tuollaisista vanhana
Jos kohtuu ehjän Outbackin löytäisi, bensa, manuaali, alennusvaihteet, ei ole pieni mutta on korkea ja mukava https://nettiauto.com/subaru/outback/12379472
 
Jos kohtuu ehjän Outbackin löytäisi, bensa, manuaali, alennusvaihteet, ei ole pieni mutta on korkea ja mukava https://nettiauto.com/subaru/outback/12379472
Nuo korotetut farmarit ohitin sillä että lasten lastaus hankalampaa kuin miniSUV tyyppisiin. Mittojen en kyllä kattonut onko oviaukossa paljoa eroa. Maavara tai muut ominaisuudethan noissa outback/xc70/allroad on usein tietty paremmat.
 
Tässä pitäisi pikku hijaa alkaa katselemaan isompaa kulkinetta täyssähkö Hyundai Ioniqin tilalle. Perheessä on vielä lisäksi kakkosautona ikäloppu ja perusvarma Toyota Avensis.
Vaatimukset ja tarpeet:
- Takapenkillä tilat oikeasti kolmelle. 9v, 6v ja vauva pitäis mahtua sinne sekä tarvittaessa aikuinen kahden lapsen kanssa.
- Konttiin pitää mahtua vaunut ja perus viikonloppu reissun tavarat. Lisäksi talvella kulkee laskettelukamat koko perheelle.
- Välillä tarvitsee kuljettaa polkupyöriä (BMX ja MTB) joten ainakin koukku pitää olla.
- Budjetti 15-20k€ (bensa tai diesel) ja sähköisessä vois taipua sinne n.40k€ asti. (Laskeskelin, että kk kulut menee kohtuu lähelle samaa 5v käyttöajalla sekä sähköllä on vaan mukavampi ajaa joten siitä voin maksaa pientä extraa)
- Ajoja vuoteen tulee n.25k

Tässä vähän näyttää siltä että pakko taipua johonkin MPV tyyppiseen autoon. Mietinnässä on ollut myös, että pitääkö vielä tuon Ioniqin ja hommaa sen rinnalle jonkun halvan (2000 - 5000€) MPV kuten C4 Citroen Grand Picasson. 15-20k hintaluokassa olen katsellut uudemman korimallin Grand picassoja, VW Touran, Peugeot 5008 ja Toyota Prius+ / Verso. Jotenkin näistä tuo uudemman korimallin C4 Grand Picasso on omaan silmään parhaimman näköinen ja näyttäisi olevan varusteilta/ominaisuuksilta varsin hyvä. Onko noissa jotain konemallia jota ei kannata harkita?
Prius+ olisi noista varmasti tekniikalta varmin (yhden Toyotan hybridin aiemmin omistaneena), mutta jotenkin ne on aivan ylihintaisia.

Sähköautoista ei oikeastaan tuohon 40k hintaluokkaan löydy kuin tulevat e-Berlingo/e-Rifter. Niissä range on samassa luokassa kuin nykyisen 28kwh Ioniqin joten sen puolesta nekin menisi.
 
Moro! Harkinassa pikkuauto kotitalouden kauppakassiksi ja pieniruokaiseksi työmatkakulkineeksi. Työmatkaa kaupunkiin n. 15km suuntaansa josta n. 5km kaupunkiajoa ja 10km saaristotietä 60km/h nopeusrajoituksella. Auton valtteina huolettomuus, bensapihiys sekä "järkevät" tilat vauvan turvaistuimelle. Olen katsonut vm. 2016 -> Toyota Yariksia, mutta en oikeastaan tiedä autosta mitään. Onko jotakin tyyppivikoja tms. sudenkuoppia joista tulisi olla tietoinen? Myös muut saman segmentin autot kiinnostavat.

Perheen pääkulkineena VAG-konsernin vm. 2012 farmari joka muutaman vuoden sisällä vaihtuu todennäköisesti täyssähköön. Se silmällä pitäen tuon pikkuauton hankinta myös mielessä.
 
Itselleni etsisin sopivan forester, cr-v ja rav 4 joukosta. Bensakoneella, kaikkien dieselit hieman kyseenalaisessa maineessa. Xtrail ja freelander putoaa suoraan pois, sen verran paljon ollut ongelmia tuttavilla noissa. Yksikään noista ei ole hiljainen maantiellä.

Kerro toki lisää kun samoja katselen ja Googlen perusteella Mitsun 2.2DI-D ja Hondan 2.2 i-DTEC olisi hyvinkin luotettavassa maineessa?
Bensan itsekin ostaisin JOS takapenkille olisi käyttöä, mutta kun se lähtee joka tapauksessa ensimmäisenä niin sama sitten ottaa diesel.
 
@miu ID.3 malleja on jääny jälleenmyyjien nurkkiin runsaasti kun maahantuoja niitä osti ison kasan, vuoden lopussa vois saada hyviäkin tarjouksia. Käytetty Leaf keskikokoisella akulla myös.
 
Kerro toki lisää kun samoja katselen ja Googlen perusteella Mitsun 2.2DI-D ja Hondan 2.2 i-DTEC olisi hyvinkin luotettavassa maineessa?
Bensan itsekin ostaisin JOS takapenkille olisi käyttöä, mutta kun se lähtee joka tapauksessa ensimmäisenä niin sama sitten ottaa diesel.
Minulla on ollut Accord tuolla 2.2 dieselillä. Ajelin itse sillä jotain 60-70tkm ja siinä ei ollut muuta vikaa kuin nariseva kytkinpoljin (tyyppivika). Tais olla jotain 200tkm mittarissa kun möin sen pois. Tietääkseni edellisellä omistajallakaan ei ollut siinä mitään vikaa. Paljon mukavampi diesel tuo oli ajaa kuin VW 1.9 tdi mikä minulla oli tuota ennen. Hondan diesel ei ole ehkä kaikista taloudellisin, mutta kyllä se aika luotettava peli on.
 
Kerro toki lisää kun samoja katselen ja Googlen perusteella Mitsun 2.2DI-D ja Hondan 2.2 i-DTEC olisi hyvinkin luotettavassa maineessa?
Bensan itsekin ostaisin JOS takapenkille olisi käyttöä, mutta kun se lähtee joka tapauksessa ensimmäisenä niin sama sitten ottaa diesel.
Alkuperäinen kysyjä etsi max 3k autoa ja ei taida dtec cr-v:tä vielä kolmeen tonniin saada. Aiemmissa i-tdci moottoreissa oli ainakin jakoketjun ja kansien kanssa ongelmia, moottori on tarkka oikeasta öljyn laadusta. Moottoria käytettiin jonkin aikaa myös uudemmassa 2007 tulleessa cr-v:ssä hiukkasloukun kanssa, tästä koitui ongelmia tiuhaan tukkeutuvien suodattimien muodossa, dtecissä tätä ongelmaa ei enää ollut. Mitsuista minulla ei ole omakohtaisia kokemuksia, parempi Kait se tuo 2.2 diesel on kuin se volkkarin valmistama 2 -litrainen pumppusuutinmoottori.
 
Tässä pitäisi pikku hijaa alkaa katselemaan isompaa kulkinetta täyssähkö Hyundai Ioniqin tilalle. Perheessä on vielä lisäksi kakkosautona ikäloppu ja perusvarma Toyota Avensis.
Vaatimukset ja tarpeet:
- Takapenkillä tilat oikeasti kolmelle. 9v, 6v ja vauva pitäis mahtua sinne sekä tarvittaessa aikuinen kahden lapsen kanssa.
- Konttiin pitää mahtua vaunut ja perus viikonloppu reissun tavarat. Lisäksi talvella kulkee laskettelukamat koko perheelle.
- Välillä tarvitsee kuljettaa polkupyöriä (BMX ja MTB) joten ainakin koukku pitää olla.
- Budjetti 15-20k€ (bensa tai diesel) ja sähköisessä vois taipua sinne n.40k€ asti. (Laskeskelin, että kk kulut menee kohtuu lähelle samaa 5v käyttöajalla sekä sähköllä on vaan mukavampi ajaa joten siitä voin maksaa pientä extraa)
- Ajoja vuoteen tulee n.25k

Tässä vähän näyttää siltä että pakko taipua johonkin MPV tyyppiseen autoon. Mietinnässä on ollut myös, että pitääkö vielä tuon Ioniqin ja hommaa sen rinnalle jonkun halvan (2000 - 5000€) MPV kuten C4 Citroen Grand Picasson. 15-20k hintaluokassa olen katsellut uudemman korimallin Grand picassoja, VW Touran, Peugeot 5008 ja Toyota Prius+ / Verso. Jotenkin näistä tuo uudemman korimallin C4 Grand Picasso on omaan silmään parhaimman näköinen ja näyttäisi olevan varusteilta/ominaisuuksilta varsin hyvä. Onko noissa jotain konemallia jota ei kannata harkita?
Prius+ olisi noista varmasti tekniikalta varmin (yhden Toyotan hybridin aiemmin omistaneena), mutta jotenkin ne on aivan ylihintaisia.

Sähköautoista ei oikeastaan tuohon 40k hintaluokkaan löydy kuin tulevat e-Berlingo/e-Rifter. Niissä range on samassa luokassa kuin nykyisen 28kwh Ioniqin joten sen puolesta nekin menisi.
Tuo viimeisimmät korimallin grand Picasso/spacetourer tuntuu olevan kovin yleinen ja käytettynä houkuttelevan hintainen, tutuilla on kolme (kaksi eri dieseliä ja yksi puretech) ja naapurilla vielä neljäs . Itse sanoisin että jos löydät tehokkaammalla dieselillä 160/180hv niin ota se, mutta ei ne lussummatkaan hassumpia ole. Itse olen vältellyt puretechiä, mutta tuo tuttu kehuu sitä yli kaiken (2020 vuosimalli) ja kulutuskin siinä on lähes dieselin lukemissa. Aisinin automaatit on hyviä, eli manuaaliversiot skippaisin heti. Mukavia ja hyvin varusteltuja autoja. Niin ja panoraamakatto on tuohon ihan ehdoton. Jos huollot on tehty veholla niin välttelisin sellaisia kappaleita..
 
Moro! Harkinassa pikkuauto kotitalouden kauppakassiksi ja pieniruokaiseksi työmatkakulkineeksi. Työmatkaa kaupunkiin n. 15km suuntaansa josta n. 5km kaupunkiajoa ja 10km saaristotietä 60km/h nopeusrajoituksella. Auton valtteina huolettomuus, bensapihiys sekä "järkevät" tilat vauvan turvaistuimelle. Olen katsonut vm. 2016 -> Toyota Yariksia, mutta en oikeastaan tiedä autosta mitään. Onko jotakin tyyppivikoja tms. sudenkuoppia joista tulisi olla tietoinen? Myös muut saman segmentin autot kiinnostavat.

Perheen pääkulkineena VAG-konsernin vm. 2012 farmari joka muutaman vuoden sisällä vaihtuu todennäköisesti täyssähköön. Se silmällä pitäen tuon pikkuauton hankinta myös mielessä.
Skoda mii electric? Luulisi olevan kätevä tohon matkaan.
Tuosta turvaistuimen tilasta en osaa kyllä sanoa mitään.
 
Tässä vähän näyttää siltä että pakko taipua johonkin MPV tyyppiseen autoon. Mietinnässä on ollut myös, että pitääkö vielä tuon Ioniqin ja hommaa sen rinnalle jonkun halvan (2000 - 5000€) MPV kuten C4 Citroen Grand Picasson. 15-20k hintaluokassa olen katsellut uudemman korimallin Grand picassoja, VW Touran, Peugeot 5008 ja Toyota Prius+ / Verso. Jotenkin näistä tuo uudemman korimallin C4 Grand Picasso on omaan silmään parhaimman näköinen ja näyttäisi olevan varusteilta/ominaisuuksilta varsin hyvä. Onko noissa jotain konemallia jota ei kannata harkita?
Prius+ olisi noista varmasti tekniikalta varmin (yhden Toyotan hybridin aiemmin omistaneena), mutta jotenkin ne on aivan ylihintaisia.

Joidenkin vuosimallien citikoiden yksi ongelma on tosiaan huonot moottorit. THP bensoissa ketjuvikaa ja öljynkulutusta. Myös VTI bensassa ainakin öljynkulutusta. Todistetusti konerempan käynyt saattaisi olla ok. 16-venttiilisessä vanhemmassa 1.6 hdi:ssä turbo-ongelmaa ja ketjuremppaa 200tkm jälkeen. 8-venttiiliset uudemmat 1.6 hdi:t pitäisi olla luotettavia. Ainakin kaikki e-hdi:t niitä. Ilmeisesti 2011-12 eteenpäin niitä, mutta vuosimallin perusteella ei voi olla varma. Vanhempien bmp-automaatti robottivaihteisto jättää myös toivomisen varaa, etg toimii paremmin mutta en tiedä kestävyydestä. Aito automaatti olisi tietysti paras, mutta vain harvoissa vanhemmissa malleissa. Manuaaleihin joutuu kai tekemään kytkinrempan viimeistään 200tkm paikkeilla. Uudemmista Puretech ja hdi koneista ei ole tietoa. 20tkm hintaluokassa oma valinta osui '16 Alhambraan (toivotaan ettei DSG leviä).

Omasta mielestä 1.6 hdi:llä löytyi hyvä ikä-hinta-kilometri suhde vm.2011-2013 vanhempi koppa, ~150tkm ja hinta 7000e paikkeilla. Mutta jäi meillä kuitenkin kauppaan kun etenkin kone tuntui liian laiskata ja laatuvaikutelma jossain asioissa huono. Jakopääremontti merkkiliikkeessäkin 550e, mielestäni kohtuullista. Kotiin tulleessa VAGn 2.0 TDI 150 jakopää pumppuineen merkkiliikkeessä ~1100e.

Tila-autoja on tietysti myös VW Touran, Sharan/Alhambra; Ford C-Max, S-Max, Galaxy; Renault Espace, Grand Scenic (?). Erityisesti VAG:ssa joutuu olemaan tarkka moottori-vaihteisto kombon mahd vikojen kanssa.
 
Sen verran pieni auto, että etumatkustaja ei kyllä istu mielellään jos takana on selkä menosuuntaan oleva turvaistuin.
Toisaalta kysyjä on katsellut Yarista, niin eipä se sen suurimpi auto ole. Eli liekö etumatkustajan mahtuminen ollenkaan oleellinen kysymys. Yaris on toki melkein 0,5 m pidempi, mutta akselivälissä ero on vain reilu 10 cm, Yariksen julmetut ylitykset hukkaa pirusti tilaa Kyllä sitä aletaan olla ihan minimissään jossain farkku-Focus kokoluokassa, jos meinaa, että etumatkustaja ja selkä menosuuntaan koppa mahtuvat jotenkin järkevästi peräkkäin. Jos selkä menosuuntaan vaiheesta selviää, niin onhan tuollainen pikku sähkökippo täysin ylivertainen kauppakassikäyttöön, aloittaen vaikka "webasto" toiminnoista. Napista toiminto päälle ja menet 10 min sisään lämpimään ikkunat sulana autoon tai kesähelteillä viileään autoon. Kalliimpi hankkia, mutta vuotuiset käyttökulut ja arvon säilyminen + takuu varmasti kompensoi 10 k€ bensakauppikseen nähden.

Disclaimer: Olen tietysti täysin jäävi asiassa, kun itsellä ei ole enää mitään paluuta polttomoottorivehkeisiin lähiliikenteen "kauppakassi"-luokassa.
 
Moro! Harkinassa pikkuauto kotitalouden kauppakassiksi ja pieniruokaiseksi työmatkakulkineeksi. Työmatkaa kaupunkiin n. 15km suuntaansa josta n. 5km kaupunkiajoa ja 10km saaristotietä 60km/h nopeusrajoituksella. Auton valtteina huolettomuus, bensapihiys sekä "järkevät" tilat vauvan turvaistuimelle. Olen katsonut vm. 2016 -> Toyota Yariksia, mutta en oikeastaan tiedä autosta mitään. Onko jotakin tyyppivikoja tms. sudenkuoppia joista tulisi olla tietoinen? Myös muut saman segmentin autot kiinnostavat.

Perheen pääkulkineena VAG-konsernin vm. 2012 farmari joka muutaman vuoden sisällä vaihtuu todennäköisesti täyssähköön. Se silmällä pitäen tuon pikkuauton hankinta myös mielessä.

Onko liisaus vaihtoehto? Esim Metroauto tarjoaa Renault ZOE sähköautoa 249 eur/kk 15 tkm/vuosi. Mahtuu ongelmitta lastenistuimet selkä menosuuntaan 190cm henkilön taakse.
 
Sen verran pieni auto, että etumatkustaja ei kyllä istu mielellään jos takana on selkä menosuuntaan oleva turvaistuin.

Kävin koeistumassa Miin aikanaan ja väittäisin, ettei etuistuimella yksinkertaisesti pysty istumaan, jos turvaistuin on siinä takana. Nyt on meillä C-segmentin Auris farmari ja siinäkin saa polvet suussa etupenkillä iskua, jos on turvaistuin takana. Sinänsä jännä juttu, sillä esim. Mitsu Coltissa mahtuu paljon paremmin istumaan, vaikka on pienempi auto.
 
Joidenkin vuosimallien citikoiden yksi ongelma on tosiaan huonot moottorit. THP bensoissa ketjuvikaa ja öljynkulutusta. Myös VTI bensassa ainakin öljynkulutusta. Todistetusti konerempan käynyt saattaisi olla ok. 16-venttiilisessä vanhemmassa 1.6 hdi:ssä turbo-ongelmaa ja ketjuremppaa 200tkm jälkeen. 8-venttiiliset uudemmat 1.6 hdi:t pitäisi olla luotettavia. Ainakin kaikki e-hdi:t niitä. Ilmeisesti 2011-12 eteenpäin niitä, mutta vuosimallin perusteella ei voi olla varma. Vanhempien bmp-automaatti robottivaihteisto jättää myös toivomisen varaa, etg toimii paremmin mutta en tiedä kestävyydestä. Aito automaatti olisi tietysti paras, mutta vain harvoissa vanhemmissa malleissa. Manuaaleihin joutuu kai tekemään kytkinrempan viimeistään 200tkm paikkeilla. Uudemmista Puretech ja hdi koneista ei ole tietoa. 20tkm hintaluokassa oma valinta osui '16 Alhambraan (toivotaan ettei DSG leviä).

Omasta mielestä 1.6 hdi:llä löytyi hyvä ikä-hinta-kilometri suhde vm.2011-2013 vanhempi koppa, ~150tkm ja hinta 7000e paikkeilla. Mutta jäi meillä kuitenkin kauppaan kun etenkin kone tuntui liian laiskata ja laatuvaikutelma jossain asioissa huono. Jakopääremontti merkkiliikkeessäkin 550e, mielestäni kohtuullista. Kotiin tulleessa VAGn 2.0 TDI 150 jakopää pumppuineen merkkiliikkeessä ~1100e.

Tila-autoja on tietysti myös VW Touran, Sharan/Alhambra; Ford C-Max, S-Max, Galaxy; Renault Espace, Grand Scenic (?). Erityisesti VAG:ssa joutuu olemaan tarkka moottori-vaihteisto kombon mahd vikojen kanssa.

Tuollainen vanhempi 1.6 HDI voisikin olla yksi varteenotettava vaihtoehto, mutta siinä pitää olla jo vähä tarkempana, että ostaa oikean yksilön. Pitäisi melkein löytää versio jossa ei ole robottivaihteistoa. Yhden kerran olen ajanut Peugeotin robovaihteisella bensakoneella ja oli aika hirveä kokemus. Uudemmissa tulee sit EAT6 joka on jo parempi ajettava ja oletettavasti kestävämpi.
VAG tarjonnasta olen joskus Tourania kokeillut ja jotenkin se ei säväyttänyt. Tilojen puolesta Sharan/Alhambra olisi kyllä hyvä kun siihen mahtuu pyörätkin sisälle kyytiin. Hinta vaan niillä nousee jo budjetin yli tai sitten pitää ottaa vanhempi vm. Niissä käsittääkseni paras vaihtoehto olisi juurikin tuo 150 TDI jossa tulee kestävin DSG.
Fordin (Grand) C-Max on sisätilojen puolesta liian pieni koska keskirivillä keskimmäinen istuin on paljon kapeampi kuin muut. S-Max menisi myös jos vaan sopiva yksilö löytyisi manuaalivaihteisena. Moni näyttäisi vaan olevan tuolla Powershift automaattilaatikolla joka ei ilmeisesti ole ihan kestävin laatikko.
Rellut on vähä kysymysmerkki ja pitää käydä ainakin katsomassa jos sopiva yksilö sattuu tulemaan myyntiin tähän lähelle.

Listan kärjessä vaihtoehtoina ovat nyt Citroen C4 grand picasso, Toyota Prius+ tai ihan uusi e-Rifter / e-Berlingo.
 
Tuollainen vanhempi 1.6 HDI voisikin olla yksi varteenotettava vaihtoehto, mutta siinä pitää olla jo vähä tarkempana, että ostaa oikean yksilön. Pitäisi melkein löytää versio jossa ei ole robottivaihteistoa. Yhden kerran olen ajanut Peugeotin robovaihteisella bensakoneella ja oli aika hirveä kokemus. Uudemmissa tulee sit EAT6 joka on jo parempi ajettava ja oletettavasti kestävämpi.
VAG tarjonnasta olen joskus Tourania kokeillut ja jotenkin se ei säväyttänyt. Tilojen puolesta Sharan/Alhambra olisi kyllä hyvä kun siihen mahtuu pyörätkin sisälle kyytiin. Hinta vaan niillä nousee jo budjetin yli tai sitten pitää ottaa vanhempi vm. Niissä käsittääkseni paras vaihtoehto olisi juurikin tuo 150 TDI jossa tulee kestävin DSG.
Fordin (Grand) C-Max on sisätilojen puolesta liian pieni koska keskirivillä keskimmäinen istuin on paljon kapeampi kuin muut. S-Max menisi myös jos vaan sopiva yksilö löytyisi manuaalivaihteisena. Moni näyttäisi vaan olevan tuolla Powershift automaattilaatikolla joka ei ilmeisesti ole ihan kestävin laatikko.
Rellut on vähä kysymysmerkki ja pitää käydä ainakin katsomassa jos sopiva yksilö sattuu tulemaan myyntiin tähän lähelle.

Listan kärjessä vaihtoehtoina ovat nyt Citroen C4 grand picasso, Toyota Prius+ tai ihan uusi e-Rifter / e-Berlingo.

Joo vanhempaa manuaalisitikkaa dieselillä vaikea löytää. Itse löysin yhden mutten ehtinyt koeajamaan kun oli myyty. Mainitsemastani luokasta löytyy nyt Suomessa myynnissä vain yksi ja siinäkin bmp-vaihdesto. https://www.nettiauto.com/citroen/grand-c4-picasso/12306423

Mitä muistan niin Alhambra tuntui maksavan käytännössä saman kuin Touran samoilla kilsoilla/iällä. Nyt löytyy yksi '16 yksilö, missä tuntuisi olevan ilmaa hinnassa pari tonnia. 2.0 TDI koneet myös harvinaisia manuaalilla. Oma Alhambra on myös janoisempi kuin mitä lukemat antaa odottaa. vkl 500km matka 2/3 motaria ja loput 80kmh ja vähän taajamaa meni 7l/100km, kun luvatut kulutukset 4.7/5.2/5.9. pitkää matkaa 80kmh en ole jaksanut kokeilla, mutta 80-100kmh tiestöllä tainnut 6l/100km viedä parhaimmillaan.

Kai se Fordin powershift menee samaan kategoriaan kuin 6-vaihteinen DSG mikä dieselkoneista löytyy. Eli ei huonoin vaihtoehto mutta manuaali huolettomampi.
 
Nyt olisivat hyvät neuvot tarpeen kun autoihin ei ole perehtynyt moneenkymmeneen vuoteen. Vanha faijalta ostettu 1,8l E-Mersu vm1995 on ollut luottoratsu jo pitkään, mutta hyvästä pidosta huolimatta nyt alkaa vanhalla rouvalla tulemaan kilometrit vastaan. Moottori vielä hyrräisi, mutta ruoste syö paikkamaalauksista huolimatta korin ja isompaa remppaa lienee tiedossa ainakin raidetangon ja pakoputken osalta. Auton tarve on nelihenkisen perheen lyhyttä kaupunkiajoa kauppaan ja muksujen harrastuksiin, ehkä viisi kertaa vuodessa hiukan pidempi (yhteensä 500km) reissu. Kilsoja tulee about 5000-6000km vuodessa. Eli pientä ajoa, ei suurta tavarantarvetta. Turvallisuus ja luotettavuus edellä.

Sähköautohan voisi olla monessakin mielessä fiksu, mutta tällä hetkellä taloyhtiössä ei ole mahdollisuutta ladata. Tulevaisuudessa varmasti, mutta nyt tarve on auto seuraavaksi about viideksi vuodeksi, jonka jälkeen voikin sitten varmaan vaihtaa jo käytettyyn täyssähköön. Sähköauton esteenä on myös budjetti, joka ei tällä hetkellä yli kymppitonniin repeä.

Minkämoista kiesiä/vuosimallia/kilometrimääriä kannattaisi lähteä näillä spekseillä katsomaan?
 
Sähköauton esteenä on myös budjetti, joka ei tällä hetkellä yli kymppitonniin repeä.
Minkämoista kiesiä/vuosimallia/kilometrimääriä kannattaisi lähteä näillä spekseillä katsomaan?
Nettiauto auki ja lähdet selaamaan kaikkea alle 10ke laskevassa järjestyksessä. Tutki tarkemmin niitä mitkä miellyttävät. Tuolla skaalalla vois heittää mitä vaan kun ei oo väliä täytyykö olla paljon vai vähän ajettu, uusi vai vanha, japsi vai saksalainen… Joku perustoyota, corolla, olisi aika varma valinta jos autoilu ei kiinnosta muuten kuin että paikasta toiseen on päästävä liikkumaan luotettavasti ja tylsästi.

https://nettiauto.com/toyota/corolla/12318247 Jokin tästä korista sopivalla vuosimallilla/kilometreillä. Niin tylsä auto kuin kertakaikkiaan voi olla mutta ne on ihan uskomattomia ikiliikkujia. Läheisillä tutuilla on ollut tuollainen lähemmäs 10 vuotta ja ei ole ollut mitään vikaa koskaan eikä tarvitse turhaan hienostella parkkipaikkalommoja tai pestä ikinä. Sulautuu täydellisesti joukkoon.
 
Viimeksi muokattu:
Sähköautohan voisi olla monessakin mielessä fiksu, mutta tällä hetkellä taloyhtiössä ei ole mahdollisuutta ladata.
Nyt ollaan hyvin kaukana siitä, että sähköauto olisi fiksu lojumaan käyttämättömänä. Jos sellainen vaihe tulee, se on pelkkää politiikkaa. Joka tapauksessa litiumioniakkuinen sähköauto vs. perinteinen polttomoottoriauto 5 000 kilometrin vuosiajoilla tavanomaisessa tieliikenteessä on aina ja ikuisesti lähinnä tuhlaus, piikki lihassa ja ympäristörikos.
 
Nettiauto auki ja lähdet selaamaan kaikkea alle 10ke laskevassa järjestyksessä. Tutki tarkemmin niitä mitkä miellyttävät. Tuolla skaalalla vois heittää mitä vaan kun ei oo väliä täytyykö olla paljon vai vähän ajettu, uusi vai vanha, japsi vai saksalainen… Joku perustoyota, corolla, olisi aika varma valinta jos autoilu ei kiinnosta muuten kuin että paikasta toiseen on päästävä liikkumaan luotettavasti ja tylsästi.

https://nettiauto.com/toyota/corolla/12318247 Jokin tästä korista sopivalla vuosimallilla/kilometreillä. Niin tylsä auto kuin kertakaikkiaan voi olla mutta ne on ihan uskomattomia ikiliikkujia. Läheisillä tutuilla on ollut tuollainen lähemmäs 10 vuotta ja ei ole ollut mitään vikaa koskaan eikä tarvitse turhaan hienostella parkkipaikkalommoja tai pestä ikinä. Sulautuu täydellisesti joukkoon.

Kiitoksia. Tästä pääsi jo alkuun kiinni. Ongelmahan on että jos avaan nettiauton ja alan autoja tutkimaan niin osaaminen ei riitä vertailuun. Sitten tärkeimmäksi kriteeriksi nousevatkin fiilis ja minkämoinen kuva on onnistuttu ottamaan.

Onko hintaluokassani (~10000 eur) yleisesti mitään järkeviä Volvoja tai Mersuja? Ja kääntäen onko noissa malleissa jotain korimallia/vuosimalleja joita tulisi välttää tyyppivikojen takia? Vai selaanko vain Toyotat läpi?
 
Kiitoksia. Tästä pääsi jo alkuun kiinni. Ongelmahan on että jos avaan nettiauton ja alan autoja tutkimaan niin osaaminen ei riitä vertailuun. Sitten tärkeimmäksi kriteeriksi nousevatkin fiilis ja minkämoinen kuva on onnistuttu ottamaan.

Onko hintaluokassani (~10000 eur) yleisesti mitään järkeviä Volvoja tai Mersuja? Ja kääntäen onko noissa malleissa jotain korimallia/vuosimalleja joita tulisi välttää tyyppivikojen takia? Vai selaanko vain Toyotat läpi?
Jos Diesel käy niin saahan tuohon hintaan Mersuja, jos haluaa vähemmän ajetun niin W/S211 ja jos kelpaa enempi ajettukin, niin W/S212. Ton ikäisiä bensa-Mersuja ei uskalla edes mainita kuin V8-koneisia, tai V6, koneet joissa jo CGI-kone, eli hankalaa löytää joten itse katselisin vain Dieseleitä Mersuista.
 
Onko hintaluokassani (~10000 eur) yleisesti mitään järkeviä Volvoja tai Mersuja? Ja kääntäen onko noissa malleissa jotain korimallia/vuosimalleja joita tulisi välttää tyyppivikojen takia? Vai selaanko vain Toyotat läpi?
Jos Volvoa katselet, niin Volvo V70 mk3 (2008 eteenpäin) 2.5T-moottorilla voisi olla vaihtoehto, bensaa palaa ja ajoneuvovero on päälle 400e vuodessa, mutta ruoste ei ole ongelma ja moottori on luotettava sekä riittävän tehokas normiajoihin, toki kaikissa moottoreissa on omat ongelmansa, mutta noin pääsääntöisesti ehkä joku VVT-pyörien vaihto lienee siitä kalliimmasta päästä remontteja, mutta sekin pysyy noin tuhannen eikä tuhansien eurojen hintaluokassa.

Kaikki ovat käytännössä automaatteja ja sellaista automaattia ei kannata ostaa, jonka öljyjä ei ole vaihdettu alle 100tkm välein.

Alustan osia mennee vaihtoon ennemmin tai myöhemmin, painaville autoille suht tyypilliseen tapaan.

Passiivinen koriturvallisuus varmaan ihan vertailukelpoinen täysin uusienkin autojen kanssa.
 
Onko hintaluokassani (~10000 eur) yleisesti mitään järkeviä Volvoja tai Mersuja? Ja kääntäen onko noissa malleissa jotain korimallia/vuosimalleja joita tulisi välttää tyyppivikojen takia? Vai selaanko vain Toyotat läpi?
Jos nuo merkit kiinnostavat, niin mielummin katsoisin Volvoja. Mersuissa on enemmän ongelmia moottoreissa ja koreissa. Dieseliä tuskin kannattaa hyväksyä, vaikka olisivat kuinka halpoja.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 573
Viestejä
4 511 866
Jäsenet
74 419
Uusin jäsen
KrisTNT

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom