Mikä auto minulle?

Muulle kuin japanilaiselle olisi ilmiömäinen suoritus, mutta:


bensakone + japanilainen valmistaja tietää yleensä huolettomia kilometreja.

Niin, tuskin nykyaikaisemmalta autolta voi odottaa samanlaista varmuutta mutta jos muutaman vuoden edes ajelisi suht huolettomasti. Tästä syystä toinen Accord tai sitten tuo Optima kiinnosti kun pitäisi olla myös luotettava laite.
 
Oikeastihan tilanne menee niin, että otat sen yhden liisarin 500 eur/kk vaikka sitten neljäksi vuodeksi. Neljännen vuoden lopussa sulla on autosta jämäriä 6 tonnia, mutta auton arvo on 15 tonnia. Autoliike on antanut sulle sopimuksen jossa he suostuu ostamaan auton 6 tonnilla takaisin. Et varmaankaan sitä heille 6 tonnilla myy, vaan pistät vaikka Rintajoupille sähköpostia ja myyt sen sinne 15 tonnilla. Loppujen lopuksi hintaa jäi se 312 euroa kuukaudessa.
Siis autoliike liisaa mulle 30 tonnin auton 4 vuodeksi (48kk) 500 eurolla kuussa, eli maksan heille tästä ilosta 24000 eur. Jäämäarvo on 6000 eur millä auton voi lunastaa. Eli yhteensä 30 tonnia rahaa autoliikken suuntaan. Eli käytännössä leasing on ns. nollakorolla?

Tuollaiseen diiliin minäkin voisin lähteä. :rolleyes: Totuus taitaa nyt olla kuitenkin hieman erilainen ja jäännösarvo millä auton saat itsellesi lunastaa on vähintään puolet pielessä (ei ne autoliikkeet hyväntekeväisyyttä tee ja laske noille 2-3 kertaa arvoaan pienempiä lunastusarvoja).

Itseasiassa todella monessa yksityisleasing, ym. mainoksissa tuntuu tuo jäännösarvo olevan melko kiven alla kaivella ellei tee tarjouspyyntöä oikeasti. Tietty jos sulla on nyt ihan konkreettinen esimerkki minkä voi lunastaa nyt kauppaan kävelemällä niin olisi mielenkiintoista nähdä mikä se on (mielellään joku mikä koskee useampaakin automerkkiä ja mallia eikä jotain erikoiserää taskuun mahtuvasta kauppakassista). Itseasiassa tuollaiseen 6000 euron jäännösarvoon, eli taattuun hyvityshintaan, ei pääse kuin jollain ~17 tonnin Huyndailla 3 vuotiaana.

Ihan oikeita esimerkkejä kun katsoo, niin esim
- ALD leasaa sulle 4 vuodeksi 440 eurolla nyt vaikka 32 tonnin Renault Meganen. Maksat heille 21 tonnia, *etkä* saa lunastaa autoa ("koska ALVillista toimintaa").

- Wetteri tarjoaa 3 vuodeksi ~450 eurolla kuussa uutta 1.0 TSI Octaviaa (30 tonnin auto), ongelmana vain 4,5 tonnin käsiraha ja 17,8 tonnin "suurempi erä", eli autolle tulee hintaa 3 vuodessa 38,500 eur (sis toki huollot ja yhdet renkaat, mutten niille ja mielenrauhalle 8500 euroa arvoksi laskisi). Jäännösarvo 30 tonnin Oculle on 3 vuoden kohdalla ~17,5 tonnia (ylläripylläri :D ), joten 4 vuoden kohdalla tuskin vielä 6 tonniin päästään.

- Autolle.com tarjoaa esim. 2018 mallista Toyotan CH-Rää 500 eurolla kuussa (vastaavat nettiautossa ~25 tonnia) - ilmeisesti autoa ei saa lunastaa itselleen (siitä voi luopua halutessaan vuoden päästä kk irtisanomisajalla - tällainen 500 eur / kk diili on tuttavalla, sis. huollot).
 
Toisessa ääripäässä on niitä keissejä, kuk lehdestä lukea että 10000km matkalla on autoa jouduttu remontoimaan usealla tuhannella eurolla

Niin, sen lisäksi että mulla oli paska tsägä uuden BMW:n kanssa niin nyt on ollu tänä vuonna v.2017 Nissani puolet tähänastisen vuoden viikoista korjaamolla. Onneks on 5 tähden lisäturva/takuu... En välttis olis halunnu maksaa kun yhdenkin kerran auto oli 8 viikkoa korjaamolla. Sitte hajos välissä vielä radiokin, mikä ei kuulu lisätakuuseen kun ei kuulu medialaitteet edes 3 vuoden tehdastakuuseen... Ei kyl tarvinu lopulta sitä laskua maksaa kun kauniisti pyysi ja perusteli, että sais 36 k€ autossa kestää vähä kauemmin ku 50 tkm / 3,5 vuotta.

Nyt kun Nissani kunnossa niin uus Kia tulossa / oottaa jo Suomessa.

On nää nykyautot semmosia ihmeitä, että 7 vuoden takuu helpottaa elämää kummasti, ei näitä mitään enää uskalla pitää yli takuuajan.

Väyrynen (Mersu) oli viimesin millä uskalsi paahtaa 12-vuotiaaksi ja 300 tkm. Ja faijalla c320cdi vm. 2009 tuntuu olevan pomminvarma, tosin vasta 285 tkm mittarissa. On siinäkin toimintarahaa toki mennyt kun kivi ILSsiumpioon (umpiohan maksaa 2500 € niin ebaysta käytetty 500 €) jne. mutta ei mitään laatuvikoja. Uudet Mersut kyllä ihan paskoja / lapsellisia vikoja.
 
Miksi kutsua osamaksua vuokraukseksi? Joo, lopputulos voi joskus olla sama, jos ehdot ja luvut osuvat yhteen ja yhdessä tilanteessa liike lupaa maksaa takuuhinnan takaisinostosta, tai toisessa vuokraorja voi lunastaa.

Kuitenkaan mitenkään oletuksena ei liisatessa ole osto-oikeutta tai osamaksurahoituksessa lupauksia ostaa takaisin hintaan x. On siis kaksi aivan eri tapausta, joiden sekoittaminen on yhtä väärin kuin sanoa polkupyörää satelliitiksi. Automyyjille ja autoja vuokralle tarjoaville on tietysti eduksi sekoittaa asiakkaan päätä, ainakin uusille tulokkaille markkinoilla. Muiden ei kuitenkaan pitäisi osallistua peliin vaan ärjyä kovaääniset perkeleet joka kerta kun yritetään sumuttaa. Auto kuukausierällä on joko osamaksurahoitus tai vuokraus, ei koskaan molempia. Välimuodot ovat aina vain lisäpalvelua ja lisäehtoja jompaan kumpaan.

Leasingmainonnassa(tai vaikka minkä diilin mainoksissa) kuluttajille ihan selkeästi pyritään esittämään aina jokin uusi törkyhintainen paskadiili edullisena tai jopa ainoana vaihtoehtona käteiskaupalle. Ilmeisesti samanlaista kohderyhmäajattelua kuin huijausmaileissa; yhteydenottoa kaivataan vain vähälahjaisimmilta.
 
...Sitte hajos välissä vielä radiokin, mikä ei kuulu lisätakuuseen kun ei kuulu medialaitteet edes 3 vuoden tehdastakuuseen...


On nää nykyautot semmosia ihmeitä, että 7 vuoden takuu helpottaa elämää kummasti, ei näitä mitään enää uskalla pitää yli takuuajan.
Oletkos selvittänyt, mitä kaikkea Kian 7 vuoden takuu kattaa ettei tule samanlaista yllätystä kuin Nissanissa?
 
Mutta nää on näitä, eiköhän se pointti nyt tullut selväksi. Kyse on vain siitä että miten paljon haluaa tai ei halua maksaa siitä, että ajaa uudella autolla. Joku satanen kaksi kuussa olisi itselle aika pieni raha siitä ilosta, jolle kulle toiselle päinvastoin.
No ei oikein tullut, jos ihan rehellisiä ollaan. Edelleen odotan sitä linkkiä sinne firmaan mikä liisaa mulle 30 tonnin auton niin että saan lunastaa se 500 euron kk erien jälkeen 6 tonnilla pois (rautalankaa: mikään firma ei arvioi auton hintaa noin alas, mikä tarkoittaa että sinä, kuluttaja, häviät siinä hommassa).

Ja jos nyt rehellisiä ollaan, niin sinä tuohon 500 eur / kk ja 30 tonnia fiksoiduit ja aloit puhumaan epärealistisesta 6 tonnin jämähinnasta ja 312 euron kk-erästä. Minä olin tässä vaiheessa vain todennut että tuttu oli liisannut ~30 tonnin auton (tarkkaa hintaa en tiedä kun en kysynyt) 500 eurolla kuussa (Autolle.com huoltoleasing).

Laakkosenkin 30 tonnin 1.5 TSI Ocullekin tulee kuitenkin yli 34 tonnia hintaa itselle lunastettuna, eli vaivaiset 3,86% korkoa (ja rehellisesti sanoen; kenelle riittää tuo 337 euron kk-erän 10tkm vuodessa?). Stetson-menetelmällä laskettuna tuollaisen 4-vuotiaan, vähän ajetun Octavian hinta on autoliikkeessä siellä 17-20 tonnin nurkilla *ennen tinkimistä*, mutta koska myyt sitä yksityisenä ilman takuuta tai virhevastuuta, niin hinta lienee helposti ~20% alle liikkeiden hinnan. Veikkaan että joku fiksumpi myyntimies kuin meistä kumpikaan on laskenut tuon luotto- sekä lunastushinnan niin ettei siinä asiakas helposti voitolle jää...

Eikä siinä mitään jos haluaa liisailla tai ostaa osarilla - rahalleen saa helposti yli 4% korkoa niin kauan kuin pörssit ovat nousussa. Mutta ei homma ihan niin halpaa kuitenkaan ole mitä ensin annoit ymmärtää.

Wetterin "huoleton" Ocu huoltosopparilla on muuten täällä: Škoda - Wetteri


Edit: heitetään nyt tähänkin kommentti:
Miksi kutsua osamaksua vuokraukseksi? Joo, lopputulos voi joskus olla sama, jos ehdot ja luvut osuvat yhteen ja yhdessä tilanteessa liike lupaa maksaa takuuhinnan takaisinostosta, tai toisessa vuokraorja voi lunastaa.
Vuokraus ei voi päättyä auton ostoon. Eli esim. ALD ei saa myydä autoa sinulle "leasinging" päätteeksi ALV-syistä koska verottaja katsoo tuon olevan vuokrausta.
 
Vuokraus ei voi päättyä auton ostoon. Eli esim. ALD ei saa myydä autoa sinulle "leasinging" päätteeksi ALV-syistä koska verottaja katsoo tuon olevan vuokrausta.
Anteeksi maalaisuuteni. En ole koskaan vakavissani tutkinut suomalaisittain saatavilla olevaa leasingtarjontaa, koska syyt. Mutta onko se täällä tosissaan mahdotonta vai pelkästään rajusti tappiollista, minkä takia siihen ei ryhdytä? Yleismaailmallisestihan tiedetään, että tuotteita(autojakin) liisataan ilman lunastusmahdollisuutta siten, että vain firman politiikka on esteenä.
 
- Autolle.com tarjoaa esim. 2018 mallista Toyotan CH-Rää 500 eurolla kuussa (vastaavat nettiautossa ~25 tonnia) - ilmeisesti autoa ei saa lunastaa itselleen (siitä voi luopua halutessaan vuoden päästä kk irtisanomisajalla - tällainen 500 eur / kk diili on tuttavalla, sis. huollot).
Jos Toyotan haluaa liisata, niin yksi vaihtoehto on Toyota kuukausitilaus. Esim. C-HR irtoaa 529 eurolla kuussa, MUTTA se sisältää myös vakuutuksen, ja autosta pääsee eroon kuukauden irtisanomisajalla.
 
Maksaisitko satasen kuussa enemmän siitä että saa ajaa uudella autolla? Jos et, niin sitten ajat käytetyllä. Pitää vaan muistaa budjetoida niitä touhutonneja odottelemaan mahdollisia korjauksia. Itselle ei ole mikään "pakko" ajaa uudella, mutta se on sen verran paljon mukavampaa että maksan siitä sitten enemmän.

Mitähän nämä autot on, joissa menee tonneja korjauksiin?

Ainoat tapaukset joissa olen tonneista kuullut on jotain Audi, Mersu, vw ja bmw merkkisiä.

Siis lähinnä ihmettelen, että ei kai se nyt ole mikään sääntö, vaan ennemminkin poikkeus että autoon tulee tonnien vikoja. Tonnien vika kun on käytännössä lähinnä pahasti hajonnut moottori, niin ei tuo kovin todennäköistä ole.

Tottakai jossain "premiumeissa" on osat ja huollot ylihintaisia ja pienikin juttu voi maksaa tonnin, mutta jos on tarkoitus ajaa edullisesti niin ei tietenkään kannata ostaa autoa jonka potentiaaliset korjauskulut on älyttömät.

Hyvässä perusautossa vaihtaa tonnilla jo paljon osia töineen, ja ainut isompi kohde on jos se motti räjähtää ja sitä tuskin taas käy.

Itsellä on ollut pelkästään 10-20v vanhoja huonosti huollettuja halpiksia, eikä näissäkään ole mitään paria satasta(töineen) ikinä hajonnut. Ei ole muistaakseni edes periaatteessa hajonnut mitään, kuluvia osia kuten jarrut vaan. Eikä ole kertaakaan jättänyt tielle.

Itselle on vaan muodostunut sellainen kuva, että lähes aina jos joku luulee että autojen huollot ja korjaukset maksaa tonneja tai että autot vaatii hinausta = kyseessä on joku saksalainen premium tai perusmerkki.

Ehkä onkin mielekkäintä verrata käytettyä perusvarmaa japsia uuteen tms, niin että ei valita sellaista merkkiä ja mallia jossa niitä touhutonneja tarvitsee edes miettiä.

Itsekin oon tässä uutta katsellut jo pitkään, mutta kun nykyisen 16v vanhan fiat Punton aivan kaikki kulut on olleet ~60-70€/kk + bensat 5v keskiarvolla, niin uudemmalla noi 5-10 kertaistuu ja alkaa tuntumaan liian kalliilta.

Halvalla ei ehkä saa hyvää, mutta kestävän voi saada :D
 
Joku ruostekorjaus on helposti tonnin, jos helmat joutuu teettämään. Katti jää tielle, nin 500 euroa lähtee varmasti... ABS-keskusyksikkö jumittelee. Dieselin suuttimet euro6-perusautoon á 500 e/kpl. Bensa Hondasta kajahti bensakoneen suutin + ECU, onneksi takuun viimeisenä päivänä... Sä et oriental ole tainnut päästä vielä tarpeeksi uusiin autoihin :think: Kyllä mäkin tuota vanhaa täysi-ikäistä C5:sta rassaan satkuilla vaikka minkä verran, mutta se onkin vielä ihan perustekniikkaa. Jousituksen tolppiin/palloihin, jos tulee vikaa, niin uudet osat lienee vähintään auton hinnan verran siinäkin. Muutaman tonnin pommit ovat kaikkein hankalimpia, sellaisen romuttaminen jo vähän kirpaisee. Kalliimman kuluista huolimatta korjaa, alle tonnin pommin pistää paaliin/varaosa-autoksi.
 
Uutta autoa tarvitsisi katsoa. Pakettiauton mieluiten ottaisin, mutta valitettavasti niissä ei oikein tunnu hinta/laatu kohtaavan eli pitäisi ostaa melkein uusi tai max pari vuotta vanha (+35K€) eli toiveet;

- Maksimaalisen luotettava
- Farmari tai suv. Tila tavaroille on tärkeää.
- Mieluiten diesel, koska ensimmäiseksi otan joka tapauksessa takapenkin pois->pakuksi.
- Automaatti
- Max noin 15K€, koska 20K€ jälkeen ollaan jo lähellä pakun hintaa.
- Hyvistä ajovaloista plussaa, mutta ei ratkaiseva kriteeri.

Äkkiseltään ei tule muita kriteereitä mieleen. Tällä hetkellä Hondalta Accord ja CR-V (2010-2013) on vahvoilla. Kia Ceed ja Hyundai i30 farkkuina olisivat myös vaihtoehtoja, koska noita saa sitten jo 7K€ hintaan, mutta ovat selvästi pienempiä. Tuleeko muita mieleen noilla kriteereillä. Merkillä ei ole juurikaan väliä.

Paljoakaan en autoista tiedä kun se on nykyään vain pakollinen väline liikkumiseen, joten onko tuollainen 2010-2012 jo auttamatta liian vanha vaikka kilometrejä olisikin vain 100-180tkm ? Joskus olen kuullut 200tkm olevan kriittinen raja, mutta tietysti se huolto vaikuttaa. Halvempi on aina parempi, mutta ei jaksa enää epäluotettavia romujaan joten mieluummin sitten otan kalliimman (rahoituksella) kuin uuden murheen. Perushuollot onnistuu eli jarrujen remppaaminen, öljyjen vaihto jne. mutta muuten joutuu käyttämään korjaamoa.
 
Oletkos selvittänyt, mitä kaikkea Kian 7 vuoden takuu kattaa ettei tule samanlaista yllätystä kuin Nissanissa?

Joo, ostin Kian samalta jälleenmyyjältä ku Nissaninkin niin korjaavat kaiken kiltisti ja mulla on ollu tänä vuonna sijaisautokin (parempi ku Nissan ku antavat Kian plugareita tai täyssähköjä) 18 viikkoa ilmaseksi.
 
Joku ruostekorjaus on helposti tonnin, jos helmat joutuu teettämään. Katti jää tielle, nin 500 euroa lähtee varmasti... ABS-keskusyksikkö jumittelee. Dieselin suuttimet euro6-perusautoon á 500 e/kpl. Bensa Hondasta kajahti bensakoneen suutin + ECU, onneksi takuun viimeisenä päivänä... Sä et oriental ole tainnut päästä vielä tarpeeksi uusiin autoihin :think: Kyllä mäkin tuota vanhaa täysi-ikäistä C5:sta rassaan satkuilla vaikka minkä verran, mutta se onkin vielä ihan perustekniikkaa. Jousituksen tolppiin/palloihin, jos tulee vikaa, niin uudet osat lienee vähintään auton hinnan verran siinäkin. Muutaman tonnin pommit ovat kaikkein hankalimpia, sellaisen romuttaminen jo vähän kirpaisee. Kalliimman kuluista huolimatta korjaa, alle tonnin pommin pistää paaliin/varaosa-autoksi.
Onko nää kullalla ja timanteilla päällystetty Citikalla kun Audillekin maksaa suuttimet (uudet/Bosch, ei korjatut) ~200 eur / kappale ja katinkin saa 200-300 euroon? :D
 
Joo, ostin Kian samalta jälleenmyyjältä ku Nissaninkin niin korjaavat kaiken kiltisti
Meidän keväällä uutena hankitun KIAn takuuehdoissa kyllä lukee, että infotainmentin vikoja takuu kattaa vain kahden vuoden ajan, vaikka autossa muuten onkin 7 vuoden takuu. :hmm:
 
Onko nää kullalla ja timanteilla päällystetty Citikalla kun Audillekin maksaa suuttimet (uudet/Bosch, ei korjatut) ~200 eur / kappale ja katinkin saa 200-300 euroon? :D
Mistä maasta? Marmorilta nuo hinnat ja ei ollut sitikkaan. Toki pösö nyt on lähellä… Ei ne muistaaksen Hondan bensaankaan ne suuttimet halpoja olleet, onneksi en itse maksanut. Katti on sitikan paskeeseen mätänetistä, tuskin olis marmorilla ainakaan halvempi. Siinä on siis integroitu jousto-osaa sun muuta mukaan. Menee paskaksi yleensä sellaisesta paikasta, että pelkän katin vaihto ei ole järkevää/mahdollista.
 
Mistä maasta? Marmorilta nuo hinnat ja ei ollut sitikkaan. Toki pösö nyt on lähellä… Ei ne muistaaksen Hondan bensaankaan ne suuttimet halpoja olleet, onneksi en itse maksanut. Katti on sitikan paskeeseen mätänetistä, tuskin olis marmorilla ainakaan halvempi. Siinä on siis integroitu jousto-osaa sun muuta mukaan. Menee paskaksi yleensä sellaisesta paikasta, että pelkän katin vaihto ei ole järkevää/mahdollista.
Ihan nyt vaikka Autodocin paskakaupasta. Aero motorsilla näyttää olevan hieman kalliimpi (242 eur, vaihto-osana 187 eur).
 
Ihan nyt vaikka Autodocin paskakaupasta. Aero motorsilla näyttää olevan hieman kalliimpi (242 eur, vaihto-osana 187 eur).
Oliko sulla joku pointti tässä? Meinaat että huollon pojat toteaa ”ok” kun auto on siinä leviänä ja ehdotan halvempien vagin osien tilaamista pösöön Saksasta? Sinällään ei olis kyllä edes pösössä omat osat auttanut, saatanan kalliit oli Saksassakin. Euro5 koneeseen toki olis saanut satkulla.
 
Oliko sulla joku pointti tässä? Meinaat että huollon pojat toteaa ”ok” kun auto on siinä leviänä ja ehdotan halvempien vagin osien tilaamista pösöön Saksasta? Sinällään ei olis kyllä edes pösössä omat osat auttanut, saatanan kalliit oli Saksassakin. Euro5 koneeseen toki olis saanut satkulla.
Pointti oli ihmetellä miksi ranskiksessa on noin hemmetin kalliit osat. (Ilmeisesti kompensoi hyvin puolet nopeampaa arvon alenemista.)

Koska tämä on "mikä auto minulle" -ketju niin siitä johtaen keskustelu siihen suuntaan ettei niitä halpoja ranskiksia kannata ostaa halpuuden takia koska näyttää olevan osatkin kalliita. Toki paskojahan nuo on jo uudempinakin; täällä päässä kolmatta viikkoa odotetaan että saataisiin 2015 Masteri korjattua kun vika on hyvin ranskismainen "jos auton käynnistää lopettaa sisäpuhallin toimintansa"... :rolleyes:

Itsellä siis on tapana, jos jotani haluaa säästää, tilata ne osat siinä kohdin missä huoltokin - yleensä siis pari viikkoa ennen itse tapahtumaa. Jos on isompi vika niin sitten ensin diagnostiikka -visiitti (ainoa esittämistäsi vioista joka voi jättää tielle ja estää viikko-pari ajamista on ECU, muilla kyllä ajelee sen aikaa kun sinä tai se firma tilaa osat jos säästö on luokkaa "satasia"). Jos vielä käy niin ettei osaa ole paikallisessa, niin melkolailla sama aikakin menee (esim. Aerosta saa kamat yleensä alle viikossa, kannattaa joskus kokeilla tai käskeä huoltofirmaa tilaamaan suoraan kuten omakin tekee jos pyytää).

Tosiaan vain ihmetytti miten "perus-ranskiksella" (?) on varaosahinnat tuota luokkaa jos näihin "kalliisiin saksalaismerkkeihin" (omat kokemukset nelivetoisia V6:ia turbolla ja ilman) saa halvemmalla.
 
Pointti oli ihmetellä miksi ranskiksessa on noin hemmetin kalliit osat. (Ilmeisesti kompensoi hyvin puolet nopeampaa arvon alenemista.)

Koska tämä on "mikä auto minulle" -ketju niin siitä johtaen keskustelu siihen suuntaan ettei niitä halpoja ranskiksia kannata ostaa halpuuden takia koska näyttää olevan osatkin kalliita. Toki paskojahan nuo on jo uudempinakin; täällä päässä kolmatta viikkoa odotetaan että saataisiin 2015 Masteri korjattua kun vika on hyvin ranskismainen "jos auton käynnistää lopettaa sisäpuhallin toimintansa"... :rolleyes:

Itsellä siis on tapana, jos jotani haluaa säästää, tilata ne osat siinä kohdin missä huoltokin - yleensä siis pari viikkoa ennen itse tapahtumaa. Jos on isompi vika niin sitten ensin diagnostiikka -visiitti (ainoa esittämistäsi vioista joka voi jättää tielle ja estää viikko-pari ajamista on ECU, muilla kyllä ajelee sen aikaa kun sinä tai se firma tilaa osat jos säästö on luokkaa "satasia"). Jos vielä käy niin ettei osaa ole paikallisessa, niin melkolailla sama aikakin menee (esim. Aerosta saa kamat yleensä alle viikossa, kannattaa joskus kokeilla tai käskeä huoltofirmaa tilaamaan suoraan kuten omakin tekee jos pyytää).

Tosiaan vain ihmetytti miten "perus-ranskiksella" (?) on varaosahinnat tuota luokkaa jos näihin "kalliisiin saksalaismerkkeihin" (omat kokemukset nelivetoisia V6:ia turbolla ja ilman) saa halvemmalla.

Pointti taisi mennä vähän ohi, kun alkuperäinen kirjoittaja valitteli siitä, kuinka uusissa autoissa osat ovat kalliita ja sinä keulit jonkun yli 15-vuotiaan Euro 4 -luokituksen diisselikrematorion edullisilla suuttimilla?
:speak:

Ainakin oman kokemukseni mukaan premium-saksalaisten marmoritiskit myyvät osat aivan tähtitieteellisellä hinnoittelulla. Tavallisia kulutusosia saa onneksi muualtakin, mutta on niissäkin usein +50-100% enemmän hintaa kansanmalleihin verrattuna, oletettavasti ihan vaan osien järeyden ja pienemmän volyymin vuoksi.

"Taloudellisesti haastavaksi" nuo premium-saksalaiset muodostuvat usein siinä kohtaa, kun pitää saada joku mallispesifi osa jota ei saa aftermarkettina ja/tai konepellin alle on ruksittu se isoin mylly. Tällöin alkaa herkästi kulumaan niitä touhutonneja, kun se työn osuuskaan harvemmin helpottuu lisäsylinterien sullomisella konetilaan. :beye:

Edit: Mutta mennee vähän OT:ksi tämä aihe. Jos itse mietin "järkevän" vähän erikoisemman käyttöauton hommaamista, niin pyrkisin kuitenkin aina katselemaan sellaisen tekniikan konepellin alle, jota löytyy myös niistä yleisemmistä malleista.
 
Viimeksi muokattu:
Ranskanperunat maksa mitään, jouduin (unohduksen) takia ostamaan viimeiseen huoltoon OEM tukivarren marmorilta, jumalauta maksoi 3x enemmän kuin vahvistettu HD Mahle tarvikemyymälästä.
:hammer:
 
Pointti taisi mennä vähän ohi, kun alkuperäinen kirjoittaja valitteli siitä, kuinka uusissa autoissa osat ovat kalliita ja sinä keulit jonkun yli 15-vuotiaan Euro 4 -luokituksen diisselikrematorion edullisilla suuttimilla?
Ahh, sekoitin vissiin kun tuossa puhuttiin 12-vuotiaista, ym. kieseistä sekaisin. :p

Edit: ja ihan valideja pointteja noista moottoreista, ym.

Toki sillä erolla että ranskiksessa se 3-litrainen on "harvinainen premium mallin moottori" kun jossain sakemannissa saattaa olla malliston myydyin joita löytyy sisarmalleista joka puolelta (nyt vaikka sama motti 300-sarjan, 500-sarjan, X5:n, X6:n jne keulilla vs 3-litrainen päsön motti joka löytyy about yhdestä mallista 508:ia ja yhdestä Jaggesta). Pitää mennä oikeasti erikoisempiin V8 / V10 motteihin että noita osien saatavuus-/hintaongelmia löytyy.

Edit2: piti käydä tarkistamassa nuo hinnat; esim. 2015 malliseen 3-litraiseen diesel-krematorioon ne on oikeastaan ihan samoissa hinnoissa; alkaen 200 eur, Boschit 299, jne. Oletan että kelpaa verrokiksi (eli pösössä kestää edes 5-6 vuotta ne suuttimet?).
(Johtuen osittain siitä että se 3-litrainen ei ihan hirvittävästi ole muuttunut viimeiseen 15 vuoteen, muuta kuin taloudellisemmaksi ja isketty useampaa vaihdetta autoon...)
 
Viimeksi muokattu:
Uutta autoa tarvitsisi katsoa. Pakettiauton mieluiten ottaisin, mutta valitettavasti niissä ei oikein tunnu hinta/laatu kohtaavan eli pitäisi ostaa melkein uusi tai max pari vuotta vanha (+35K€) eli toiveet;

- Maksimaalisen luotettava
- Farmari tai suv. Tila tavaroille on tärkeää.
- Mieluiten diesel, koska ensimmäiseksi otan joka tapauksessa takapenkin pois->pakuksi.
- Automaatti
- Max noin 15K€, koska 20K€ jälkeen ollaan jo lähellä pakun hintaa.
- Hyvistä ajovaloista plussaa, mutta ei ratkaiseva kriteeri.

Äkkiseltään ei tule muita kriteereitä mieleen. Tällä hetkellä Hondalta Accord ja CR-V (2010-2013) on vahvoilla. Kia Ceed ja Hyundai i30 farkkuina olisivat myös vaihtoehtoja, koska noita saa sitten jo 7K€ hintaan, mutta ovat selvästi pienempiä. Tuleeko muita mieleen noilla kriteereillä. Merkillä ei ole juurikaan väliä.

Paljoakaan en autoista tiedä kun se on nykyään vain pakollinen väline liikkumiseen, joten onko tuollainen 2010-2012 jo auttamatta liian vanha vaikka kilometrejä olisikin vain 100-180tkm ? Joskus olen kuullut 200tkm olevan kriittinen raja, mutta tietysti se huolto vaikuttaa. Halvempi on aina parempi, mutta ei jaksa enää epäluotettavia romujaan joten mieluummin sitten otan kalliimman (rahoituksella) kuin uuden murheen. Perushuollot onnistuu eli jarrujen remppaaminen, öljyjen vaihto jne. mutta muuten joutuu käyttämään korjaamoa.
Eikö noi vaihtoehdot ole kaikki aika pieniä jos tavaratilan koko oli isolla prioriteetilla? Land Rover Discovery, Mersu GL tai E, ehkä Volvo V70 tai XC90, Toyota Land Cruiser (jos purkaa penkit pois), jne.
 
Uutta autoa tarvitsisi katsoa. Pakettiauton mieluiten ottaisin, mutta valitettavasti niissä ei oikein tunnu hinta/laatu kohtaavan eli pitäisi ostaa melkein uusi tai max pari vuotta vanha (+35K€) eli toiveet;

- Maksimaalisen luotettava
- Farmari tai suv. Tila tavaroille on tärkeää.
- Mieluiten diesel, koska ensimmäiseksi otan joka tapauksessa takapenkin pois->pakuksi.
- Automaatti
- Max noin 15K€, koska 20K€ jälkeen ollaan jo lähellä pakun hintaa.
- Hyvistä ajovaloista plussaa, mutta ei ratkaiseva kriteeri.

Äkkiseltään ei tule muita kriteereitä mieleen. Tällä hetkellä Hondalta Accord ja CR-V (2010-2013) on vahvoilla. Kia Ceed ja Hyundai i30 farkkuina olisivat myös vaihtoehtoja, koska noita saa sitten jo 7K€ hintaan, mutta ovat selvästi pienempiä. Tuleeko muita mieleen noilla kriteereillä. Merkillä ei ole juurikaan väliä.

Paljoakaan en autoista tiedä kun se on nykyään vain pakollinen väline liikkumiseen, joten onko tuollainen 2010-2012 jo auttamatta liian vanha vaikka kilometrejä olisikin vain 100-180tkm ? Joskus olen kuullut 200tkm olevan kriittinen raja, mutta tietysti se huolto vaikuttaa. Halvempi on aina parempi, mutta ei jaksa enää epäluotettavia romujaan joten mieluummin sitten otan kalliimman (rahoituksella) kuin uuden murheen. Perushuollot onnistuu eli jarrujen remppaaminen, öljyjen vaihto jne. mutta muuten joutuu käyttämään korjaamoa.

Kian ja Hyundain osalta on tietysti tarjolla Optima ja i40, mikäli (tavara)tilaa tarvitaan enemmän.
 
Meidän keväällä uutena hankitun KIAn takuuehdoissa kyllä lukee, että infotainmentin vikoja takuu kattaa vain kahden vuoden ajan, vaikka autossa muuten onkin 7 vuoden takuu. :hmm:

Joo näin muistelisin että mun tän vuotisessa Proceedissakin ja kai vaimon tulevassa Xceedissä sama. Nissanissa oli lisätakuustakin poissuljettu myös mutta kun 20 vuotta olen ollu Auto-kehän asiakas ja sitä rataa niin radiohomma hoitui pr:nä.
 
Edit2: piti käydä tarkistamassa nuo hinnat; esim. 2015 malliseen 3-litraiseen diesel-krematorioon ne on oikeastaan ihan samoissa hinnoissa; alkaen 200 eur, Boschit 299, jne. Oletan että kelpaa verrokiksi (eli pösössä kestää edes 5-6 vuotta ne suuttimet?).
(Johtuen osittain siitä että se 3-litrainen ei ihan hirvittävästi ole muuttunut viimeiseen 15 vuoteen, muuta kuin taloudellisemmaksi ja isketty useampaa vaihdetta autoon...)
Tuijottelet edelleen euro5-hintoja, en ainakaan muista, että 2.0 isompaa olis ollut euro6 tarjolla. En helvetti ymmärrä mitä vänkäämistä tästä on, kun mulla on suoraan omasta kokemuksesta noiden uusien palikoiden hinnat selvillä. Kallis mikä kallis.

e: Euro6 koneet tuli just 2015 tienoilla, myivät hetken ristiin. Sinällään kilometrit ne suuttimet reissuautoissa tappaa ennen ikää…
 
Viimeksi muokattu:
Eikö noi vaihtoehdot ole kaikki aika pieniä jos tavaratilan koko oli isolla prioriteetilla? Land Rover Discovery, Mersu GL tai E, ehkä Volvo V70 tai XC90, Toyota Land Cruiser (jos purkaa penkit pois), jne.

Noi kaikki karkaa budjetin yli. Land Rover ei enää innosta, Mersussa IMHO maksaa merkki liikaa laatuun nähden. Volvo V70 tuli katsottua läpi, mutta niissä jäädään sitten vuosimallissa aika kauas ja/tai kilometreissä vaikka ilmeisen luotettava onkin. Land Cruiser olisi kyllä passeli, mutta kun katsoo hintoja :eek:

Ja tosiaan se takapenkki lähtee heti pois niin kyllä sinne sitten jo tavaraa kyytiin saa (uskoakseni) vaikkei paku olekaan. En ole vielä ehtinyt testaamaan mitään.
 
Kian ja Hyundain osalta on tietysti tarjolla Optima ja i40, mikäli (tavara)tilaa tarvitaan enemmän.

Hyundai vaikutti alkuun todella kiinnostavalta (sekä i30 että i40), mutta nuo käyttökokemukset pidemmältä ajalta eivät ole kovin mairittelevia mitä googletin. Enkä katsonut suomi24:sta vaan merkkifoorumia :D Optima täytyy tarkistaa, koska olen missannut kokonaan.
 
Vinkkejä/ehdotuksia 20-30k välimaastoon osuvasta autosta. Toivomukset: bensakone, hiljainen, kohtuullisen tilava esim. Mökkireissuja varten. Kilsoja kertyy n. 20k vuodessa. Jos käytetty niin alle 60k ajettu
 
Kannattaa sitten miettiä minkä muotoista kamaa kuskaat. Farkussa tulee todella äkkiä katto vastaan. Joku GLK mersu on korkea ja pystyperäinen mutta vähän sit taas lyhyempi. Eli suosittelen tarkkaan katsomaan mitan kanssa ettei tule liian pientä ostettua.

Monen auton muotoilu aiheuttaa sen että näyttää siltä että sinne mahtuu vaikka mitä mutta sit kun pitäis joku neliskanttinen asia tunkea sinne, niin eipä mene itkemälläkään.
Etenkin nuo takalasien kiva kallistus aiheuttaa välillä hupia. Kontissa olisi pohjaa katsoen tilaa vaikka mille mutta kontin lasin kallistus aiheuttaa että tila kutistuu korkeita asioita kuskatessa tolkuttomasti.
 
tätä on odoteltu kuin kuuta nousevaa, halpa ja tilava auto, toivottavasti suomessa ei käydä ahneeksi hinnoittelussa..


Dacialla tosiaan karvalakkimallit edullisia mutta suht. paljon hinta nousee jos valitsee paremmin varusteltuja versioita.
 
No ei nyt ihan niinkään, esimerkiksi Dusterin osalta halvin maksaa 17399 euroa ja kallein 23999 euroa. Aika maltillinen ero noissa kuitenkin, ottaen huomioon että kalliimmassa on nelivetoa, paljon tehokkaampi moottori jne.

Edelleen melko edullinen auto kuitenkin, 24t euroa.
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaa sitten miettiä minkä muotoista kamaa kuskaat. Farkussa tulee todella äkkiä katto vastaan. Joku GLK mersu on korkea ja pystyperäinen mutta vähän sit taas lyhyempi. Eli suosittelen tarkkaan katsomaan mitan kanssa ettei tule liian pientä ostettua.

Monen auton muotoilu aiheuttaa sen että näyttää siltä että sinne mahtuu vaikka mitä mutta sit kun pitäis joku neliskanttinen asia tunkea sinne, niin eipä mene itkemälläkään.

Juu. V70 ja C-Vectra on todettu sopivan kokoisiksi jo. Land Cruiser epäilemättä olisi paras ratkaisu, mutta sillä hintaa saa sitten tosiaan sen pakunkin jo. Mutta katsotaan ja kuunnellaan jos tulee ehdotuksia. Taitaa kyllä olla nettiauton kaikki mallit selailtu läpi :D
 
tätä on odoteltu kuin kuuta nousevaa, halpa ja tilava auto, toivottavasti suomessa ei käydä ahneeksi hinnoittelussa..

Jos duoda vain etupenkit paikoillaan tilaa on 1,8kuutoita, niin onhan tuo helkkarin pieni 7paikkaiseksi :rolleyes: Mulla oli tovin 3 kuution tilavuus autossa vain etupenkit paikoillaan ja ei sekään mikään autuaaksi tekevä ole. 170ltr kaikki penkit käytössä on naurettavan pieni.
 
Juu. V70 ja C-Vectra on todettu sopivan kokoisiksi jo. Land Cruiser epäilemättä olisi paras ratkaisu, mutta sillä hintaa saa sitten tosiaan sen pakunkin jo. Mutta katsotaan ja kuunnellaan jos tulee ehdotuksia. Taitaa kyllä olla nettiauton kaikki mallit selailtu läpi :D

Avensis t27, ei kovin korkea ole kontti, mutta koko isompi kuin C Vectra.
 
tätä on odoteltu kuin kuuta nousevaa, halpa ja tilava auto, toivottavasti suomessa ei käydä ahneeksi hinnoittelussa..

Onhan jo pitkään ollut saatavilla Dacia Lodgy. Siihen mahtuu 7-paikkaisena 207 l ja 2-paikkaisena huimat 2617 l. Stepway-maastoversio Lodgystä maksaa 20 399 €/20 999 € (bensa/diesel).

Jogger on selvästi pienempi tiloiltaan, mutta toisaalta hinta asettunee johonkin 16 499-17 499 euroon. Onhan se 3,5 k€ iso raha noissa hinnoissa, mutta mielestäni Lodgyäkin voisi sanoa halvaksi ja tilavaksi.

 
Onhan jo pitkään ollut saatavilla Dacia Lodgy. Siihen mahtuu 7-paikkaisena 207 l ja 2-paikkaisena huimat 2617 l. Stepway-maastoversio Lodgystä maksaa 20 399 €/20 999 € (bensa/diesel).

Jogger on selvästi pienempi tiloiltaan, mutta toisaalta hinta asettunee johonkin 16 499-17 499 euroon. Onhan se 3,5 k€ iso raha noissa hinnoissa, mutta mielestäni Lodgyäkin voisi sanoa halvaksi ja tilavaksi.


ainoa ongelma, että tuo Lodgy on todella ruma ja sisällä ei ole mitään varustelua, kuten automaatti-ilmastointi jne. Tuo uusi sentään alkaa olla moderni.
 
itse en laske 7 paikkaisuudelle mitään arvoa, voi olla, että tuota jopa myydään myös 5 paikkaisena. Sille lasken arvoa, että kaikkien näiden invalidimaastureiden joukossa (cross over, SUV, citymaasturi jne) vai mitä eläkeläisautoja ne nyt onkaan, joukkoon tulee vihdoin auto jossa tavaratila ei ole pikkuautoluokkaa. Skodasta on helppo siirtyä Daciaan, ei kivistä naapureita sen enempää. Heti kun lainasin autopaikkaa kaverille jolta lähti kortti hetkeksi, niin parkissa omalla maksetulla paikalla seissyt Audi hiersi niin valtavasti naapureita, että piti ihan isännöitsijällekin soitella, että kenen tuo auto on.. Kerrostaloelämää..
 
Hyundai vaikutti alkuun todella kiinnostavalta (sekä i30 että i40), mutta nuo käyttökokemukset pidemmältä ajalta eivät ole kovin mairittelevia mitä googletin. Enkä katsonut suomi24:sta vaan merkkifoorumia :D Optima täytyy tarkistaa, koska olen missannut kokonaan.
Kia ja Hyundai tulevat 90km päässä toisistaan olevista tehtaista EU-alueelle. Käytännössä tuo merkkien välinen yhteistyö on todella tiivistä. Jos sinua huolettaa autojen kesto, niin osta muutamaa vuotta uudempi, missä olisi vielä takuuta jäljellä (lähinnä moottori + voimansiirtoon varmuutta + tarkista että huollot tehty ajallaan ja mieluiten merkkiliikkeessä) Liikkeellä on myös aina minimissään 6kk virhevastuu, eli jos se kaikkien pelkäämä ketju pomppaa tai kannentiiviste antautuu niin yksin et koko lystiä joudu kustantamaan.
 
itse en laske 7 paikkaisuudelle mitään arvoa, voi olla, että tuota jopa myydään myös 5 paikkaisena. Sille lasken arvoa, että kaikkien näiden invalidimaastureiden joukossa (cross over, SUV, citymaasturi jne) vai mitä eläkeläisautoja ne nyt onkaan, joukkoon tulee vihdoin auto jossa tavaratila ei ole pikkuautoluokkaa.
Luvanneet 5-paikkaisena, mutta tuleeko Suomeen asti. Saa siitä ainakin mainoksiin hinnat-alkaen mallin kätevästi.
Kuten yllä todettiin, Lodgy on niin ruma että sen hankinta edellyttää todellista tilantarvetta. Siinä mielessä tosi jees että tulee <20k hintaluokkaan suht moderni ja tolkullisen näköinen 7h vaihtoehto. Touranien ja vastaavien (käytetyiden) hinnoissa näkee kyllä että lisäpenkeille on kysyntää.

Lisäpenkit tuo kyllä vapausasteita perhekäytössä, koska takapenkin keskipaikka on yleensä aika onneton melkein autoluokasta riippumatta. Ja muuttuu mahdottomaksi jos on isot lastenistuimet reunapaikoilla. Käytännössä kyytiin saisi mummon, tädin tai serkun ilman amputointeja ja puolet kontista vielä käytössä. Vaihtoehtoisesti voi kaataa peräkkäisiä penkkejä pitkille tavaroille ja silti sopii taakse väkeä vielä kyytiin. Jossain sakuvideossa 180 cm juontaja väitti sopivansa takariville hyvin. No, kaikki ei tarvi edes takapenkkiä.

Tuohon maksimitavaratilakeskusteluun; Jogger on kuitenkin jossain reilun 4.5 m luokassa pituudeltaan, ei sen isompi vaikka akseliväli on pitkä. Eikä suhteessa kovin korkeakaan kun lähtökohta kuitenkin on sandero. Eli ulkomitat rajoittaa.

Jossain väitettiin Joggerissa olevan 20 cm maavaraa. Ei huono jos totta. Yritin eilen ettiä datataulukkoa mutta ei osunut silmiin.
 
Luvanneet 5-paikkaisena, mutta tuleeko Suomeen asti. Saa siitä ainakin mainoksiin hinnat-alkaen mallin kätevästi.
Kuten yllä todettiin, Lodgy on niin ruma että sen hankinta edellyttää todellista tilantarvetta. Siinä mielessä tosi jees että tulee <20k hintaluokkaan suht moderni ja tolkullisen näköinen 7h vaihtoehto. Touranien ja vastaavien (käytetyiden) hinnoissa näkee kyllä että lisäpenkeille on kysyntää.

Lisäpenkit tuo kyllä vapausasteita perhekäytössä, koska takapenkin keskipaikka on yleensä aika onneton melkein autoluokasta riippumatta. Ja muuttuu mahdottomaksi jos on isot lastenistuimet reunapaikoilla. Käytännössä kyytiin saisi mummon, tädin tai serkun ilman amputointeja ja puolet kontista vielä käytössä. Vaihtoehtoisesti voi kaataa peräkkäisiä penkkejä pitkille tavaroille ja silti sopii taakse väkeä vielä kyytiin. Jossain sakuvideossa 180 cm juontaja väitti sopivansa takariville hyvin. No, kaikki ei tarvi edes takapenkkiä.

Tuohon maksimitavaratilakeskusteluun; Jogger on kuitenkin jossain reilun 4.5 m luokassa pituudeltaan, ei sen isompi vaikka akseliväli on pitkä. Eikä suhteessa kovin korkeakaan kun lähtökohta kuitenkin on sandero. Eli ulkomitat rajoittaa.

Jossain väitettiin Joggerissa olevan 20 cm maavaraa. Ei huono jos totta. Yritin eilen ettiä datataulukkoa mutta ei osunut silmiin.
Itse näen tuossa autossa vain Dacian version Qashqai +2:sta
 
Ei tuossa promokuvissa konttitila näytä kauhean hääviltä kun 7 jakkaraa käytössä.
Taaimmaista riviä siis meinasin lähinnä, qashqaissa todella onneton. Kontti on tosiaan pieni, mutta ei se tossa kokoluokassa ole oikeen missään vaihtoehdossa oikeasti käyttökelpoinen kaikki istuimet käytössä. Esim. Touranissa hiukan pienempi.
 
Taaimmaista riviä siis meinasin lähinnä, qashqaissa todella onneton. Kontti on tosiaan pieni, mutta ei se tossa kokoluokassa ole oikeen missään vaihtoehdossa oikeasti käyttökelpoinen kaikki istuimet käytössä. Esim. Touranissa hiukan pienempi.
Joskus oli 7aikuista miestä 807:ssa, niin ei siinäkään konttitilaan hirveitä jäänyt, mitä nyt yhden lätkäkassin sai kyytiin(kaikissa penkeissä sai selkänojaa säädettyä taaksepäin).
 
Se olis vissiin auton vaihto eessä nyt sit. Mitäs tekkiläiset suosittelevat?
Hintahaarukka: 4-7k
Nykyinen auto: 2004 vuoden 1.4 golffi, siitä varmaan pari tonnia saa välissä ehk.
Tarpeet: Lähinnä se et ois edullisesti ylläpidettävä, mutta kuitenkin ajotuntumalta parempi/samaa luokkaa kuin nykyinen auto. Ei haittaa vaik ois 3-ovinen.
Muuta: Oulussa ku ajelen niin tottakai aina vähän sääolosuhteet mietityttää ja etäisyyksien takia paljon motari/maantieajoa, niin ei ihan 1l koneel viittis pistellä.
E: niin ja Bensakoneella :)

Katellut nyt lähinnä toyotoi, hondia, jtn opeleita ja ööh mitä nyt sattunut tuolta osumaan. Jos jotain pientä vinkkiä irtois enemmän näihin perehtyneeltä?
 
Jos nyt ajat 1.4 golfilla niin uusi litrainen kone on ihan eri maata, ei kannata sitä pelätä. Tuskin saat kahta tonnia vaihdossa tosin. kannattanee katsoa jotain Kia ceediä tai hyundaita tuossa hintaluokassa
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 574
Viestejä
4 511 904
Jäsenet
74 419
Uusin jäsen
KrisTNT

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom