Maksaisitko satasen kuussa enemmän siitä että saa ajaa uudella autolla? Jos et, niin sitten ajat käytetyllä. Pitää vaan muistaa budjetoida niitä touhutonneja odottelemaan mahdollisia korjauksia. Itselle ei ole mikään "pakko" ajaa uudella, mutta se on sen verran paljon mukavampaa että maksan siitä sitten enemmän.
Mitähän nämä autot on, joissa menee tonneja korjauksiin?
Ainoat tapaukset joissa olen tonneista kuullut on jotain Audi, Mersu, vw ja bmw merkkisiä.
Siis lähinnä ihmettelen, että ei kai se nyt ole mikään sääntö, vaan ennemminkin poikkeus että autoon tulee tonnien vikoja. Tonnien vika kun on käytännössä lähinnä pahasti hajonnut moottori, niin ei tuo kovin todennäköistä ole.
Tottakai jossain "premiumeissa" on osat ja huollot ylihintaisia ja pienikin juttu voi maksaa tonnin, mutta jos on tarkoitus ajaa edullisesti niin ei tietenkään kannata ostaa autoa jonka potentiaaliset korjauskulut on älyttömät.
Hyvässä perusautossa vaihtaa tonnilla jo paljon osia töineen, ja ainut isompi kohde on jos se motti räjähtää ja sitä tuskin taas käy.
Itsellä on ollut pelkästään 10-20v vanhoja huonosti huollettuja halpiksia, eikä näissäkään ole mitään paria satasta(töineen) ikinä hajonnut. Ei ole muistaakseni edes periaatteessa hajonnut mitään, kuluvia osia kuten jarrut vaan. Eikä ole kertaakaan jättänyt tielle.
Itselle on vaan muodostunut sellainen kuva, että lähes aina jos joku luulee että autojen huollot ja korjaukset maksaa tonneja tai että autot vaatii hinausta = kyseessä on joku saksalainen premium tai perusmerkki.
Ehkä onkin mielekkäintä verrata käytettyä perusvarmaa japsia uuteen tms, niin että ei valita sellaista merkkiä ja mallia jossa niitä touhutonneja tarvitsee edes miettiä.
Itsekin oon tässä uutta katsellut jo pitkään, mutta kun nykyisen 16v vanhan fiat Punton aivan kaikki kulut on olleet ~60-70€/kk + bensat 5v keskiarvolla, niin uudemmalla noi 5-10 kertaistuu ja alkaa tuntumaan liian kalliilta.
Halvalla ei ehkä saa hyvää, mutta kestävän voi saada