Mikä auto minulle?

Jos nuo merkit kiinnostavat, niin mielummin katsoisin Volvoja. Mersuissa on enemmän ongelmia moottoreissa ja koreissa. Dieseliä tuskin kannattaa hyväksyä, vaikka olisivat kuinka halpoja.
Toisaalta Mersulta ei taida tuosta ikäluokasta löytyä yhtään moottoria joka leipoo kiinni apulaitehihnan katkeamisen takia... ;)
 
Toisaalta Mersulta ei taida tuosta ikäluokasta löytyä yhtään moottoria joka leipoo kiinni apulaitehihnan katkeamisen takia... ;)
Totta, mersulta löytyy koneita jotka menee jumiin ihan itsekseen kun kiertokangen laakerit pyörähtää. :D

(ei, en sano että kumpikaan olisi toista huonompi ostos, mutta vikoja löytyy kaikista)
 
Uusi Peugeot 308 SW on kyllä aika maukkaan näköinen auto, pitää käydä koeponnistamassa kunhan tulee mahdolliseksi. Ulkonäkö miellyttäisi omaa silmää ja saanut parissa katsomassani testissä kehuja hiljaisuudesta ohjaamossa. Takapenkkien tilat on hieman kysymysmerkki joten pitäisi sovitella lastenistuinta kuskin taakse. Allure Launch Edition varustepaketilla voisi saada vielä tälle vuotta toimitukseen 30k€ hintaan, tuossa olisikin jo tärkeimmät hilppeet. Polttomoottorivehkeet hieman tuhnuja tuolla 130HP speksillä mutta kaippa sillä liikkuisi, PHEV hinta pompsahtaisi tuonne 36500€ mikä sekin on ihan kilpailukykyinen mielestäni.
 
Pieni, korkea nelivetoauto etsinnässä ainakin talveksi ja mahdollisesti pitempäänkin riippuen hieman työkuvioista. Tuollaisia hintaluokkaa 3000 €, RAV4, X-trail, CR-V, Forrester, Outlander, Freelander olen kattellut. Onkos kellään kokemusta tuollaisista vanhana?

Toyotassa ilmeisesi kaikki koneet vähän kyseenalaisia, Land Roverissa bensakoneissa sama ja Subarussa dieselit pommeja? Nissanit ja Hondat puhkiruostuneita?

Priot:
-Isofix takana, 2 jakkaraa
-Keskikokoiselle koiralle tilaa kontissa
-Neliveto lähinnä talvella mäkiin ja maavaraa sen verran ettei yön jälkeen auraamattomalle jää jumiin tai riko autoa.
-Käyttökulut, maantie/motari/kaupunki, 20/70/10.

Plussaa:
-Hiljainen maantiellä
-Neliveto / maavara jolla voi suorittaa metsässä käynnin kärryn kanssa. Huono metsäautotie/pelto.
Jos jotakuta kiinnostaa niin tälläkin kertaa lopputulos yllätti itse taikurinkin. Kävin nuo kaikki pikkumaasturit kokeilemassa mutta lopulta edes ehjät yksilöt eivät houkuttaneet lähinnä metelin ja ajettavuuden takia. Siirryin sitten katselemaan korotettuja farmareita, outback viehätti muuten mutta kuskin tilat ja korotetun japsin ajo tuntui vähän vieraalta SWE/DE tottuneelle. XC70 on jo yksi ollut ja vaikka tyytyväinen lopulta olin niin ei ehkä hinta kohdannut halua. A6 allroadia taas valikoima aika pieni ja hankala löytää sopiva. Lopulta sitten -06 A6 farmari quattro jäi hanurin alle. Metsäteillä käynnit ja lasten helppo lastaus jäi nyt vähän vajaaksi mutta koitetaan pärjätä.
 
Kotimaan autolomalla pikkupatongilla (C3) ajelu alkoi vähän tuntua ikävältä, ja muutenkin jo jonkin aikaa päässä on itänyt ajatus antaa periksi pappaantumiselle ja ostaa mersu. Olen katsellut C W204 tai E W212 malleja, spekseinä vm. 2010 tai uudempi ja kilometrit ehdoton maksimi 200k, mieluiten reilusti vähemmän, bensakone ja sedan. Varusteista ei ole erityisiä vaatimuksia vakiotarjonnan lisäksi ja moottorin mallikaan ei ole tärkeä, koska pienimmissäkin tarjolla olleissa teho riittää. Hintaluokka noissa näyttäisi yleisesti lähtevän 15000€ molemmin puolin eli tämä plusmiinus pari tonnia voisi olla haarukkana.

En ole ajanut kumpaakaan koskaan, ainut kosketus näihin on satunnainen istuminen E-taksimersun takapenkillä. Onko täällä kokemuksia noista, lähinnä kiinnostaa C- ja E-mallien erot, esim. ajotuntuma, sisämelu ja tavaratilat? Lisäksi yleisesti laatu ja sudenkuopat tai vältettävät malliversiot jos niitä on.

Nettiauton tämän hetken tarjonnasta pikaisella haulla esim. nämä voisivat olla hyvin spekseissä:

Myös muita spekseihin meneviä saa ehdottaa, saksalais- tai ranskalaismerkeiltä, ensisijaisesti muut kuin vag. Tavoite olisi löytää isohko, hiljainen, ajoltaan mukava auto jolla voi olettaa ajavansa 150-200t km ja10v ilman isoja ongelmia.

Tässä kävi hyvin perinteiset, eli alkuperäinen ajatus ja lopputulos olivat aika erilaisia. Katselin aluksi mersuja, mutta päädyin aika nopeasti sille kannalle, että vaikka ovatkin varmasti ajoltaan ja tuntumaltaan viimeisen päälle premiumia, niin kestävyys voi olla vähän niin ja näin noissa omaan hintahaitariin sopivissa. Siirryin siitä hakemaan muita ns. Passat-luokan autoja, ja pienen haarukoinnin jälkeen erityisesti Hyundain i40:stä, joka on sekä nätti että ilmeisesti luotettava. Lopulta päädyin kuitenkin käytännön seikkojen ja rahankin takia etsimään kuitenkin vielä pienempiä autoja. Käytännön seikkoina mm. nykyisen parkkihallipaikan ahtaus, rahan puolesta taas pudotin nuukuuksissani hintahaitarin yläpään 10t€ luokkaan, en sittenkään halua laittaa tuon enempää rahaa autoon.

Kaiken tämän 1,5kk nettiauton selaamisen jälkeen hallissa seisoo edelleen Sitikka, nyt C4 vm. 2013. Asialliset alle 100tkm mittarissa, riittävät varusteet ja kokoisekseen mukava ajella. PSA tuotteiden ominai(/tui)suudet ovat muuten tuttuja jo liki 20v ajalta, ja tuossa mallissa (1.6 VTI) perimätiedon perusteella pitäisi olla aika vähän mitään fataaleja tyyppivikoja, kunhan jakoketjun kunnosta pitää huolta.
 
Kaiken tämän 1,5kk nettiauton selaamisen jälkeen hallissa seisoo edelleen Sitikka, nyt C4 vm. 2013. Asialliset alle 100tkm mittarissa, riittävät varusteet ja kokoisekseen mukava ajella. PSA tuotteiden ominai(/tui)suudet ovat muuten tuttuja jo liki 20v ajalta, ja tuossa mallissa (1.6 VTI) perimätiedon perusteella pitäisi olla aika vähän mitään fataaleja tyyppivikoja, kunhan jakoketjun kunnosta pitää huolta.

Jonkun mukaan öljy voi VTI koneellekin maistua. Ilmeisesti hyvin samankaltainen moottori kuin huonomaineinen thp, mutta vähemmän ongelmia?
 
Vähemmän kait tuossa vti:ssä ongelmia on kuin thp:ssä mutta kyllä noissa melko yleistä näkyy tuo raju öljynsyönti olevan, olipa sitten bmw:n tai psa:n keulalla. Kannattaa seurailla kulutusta ainakin näin alkuun.
 
Mitä raati sanoo tällaiselle ajoneuvolle:

Ajoa enintään 12 000 vuosi ja työmatka 100% kaupunkipyörittelyä. 5 vuoden rahoitus ja pahimmassa tapauksessa 120 000 km ajettu silloin, todennäköisesto 100k tai alle.

Moottori ilmeisesti EP6CDTX ja en nyt osaa muodostaa mielipidettä. Enkä muutenkaan löydä kummoisia tietoja jakopäästä. Ainakin tutun -05 pökötissä jakopään vaihtoväli olis ainoastaan 5v.
 
Mitä raati sanoo tällaiselle ajoneuvolle:

Ajoa enintään 12 000 vuosi ja työmatka 100% kaupunkipyörittelyä. 5 vuoden rahoitus ja pahimmassa tapauksessa 120 000 km ajettu silloin, todennäköisesto 100k tai alle.

Moottori ilmeisesti EP6CDTX ja en nyt osaa muodostaa mielipidettä. Enkä muutenkaan löydä kummoisia tietoja jakopäästä. Ainakin tutun -05 pökötissä jakopään vaihtoväli olis ainoastaan 5v.

Kyseessä on muuten btwnä jonkun Rovion johtajan ex. auto. Itselläni on omassa harrastekulkineessa sama moottori ja sen kanssa ei ole ollut mitään muita murheita, paitsi ahtimen hukkaportin alipaineen säätöventtili hajosi 90tkm:n kohdalla. Ketjukonehan tuo on, mutta näissä THP200-pohjaisissa ei ole ollut jakoketjumurheita samassa luokassa kuin THP150-pohjaissa. Ainut mikä tuossa on huomioitavaa, että nuo kitkarenkaat on Keski-euroopan kitkat. Kiva pikkuauto ajaa ja pidemmillä matkoillahan se on vähän meluisa, mutta se kuuluu melkeinpä luonteeseen.
 
Kyseessä on muuten btwnä jonkun Rovion johtajan ex. auto. Itselläni on omassa harrastekulkineessa sama moottori ja sen kanssa ei ole ollut mitään muita murheita, paitsi ahtimen hukkaportin alipaineen säätöventtili hajosi 90tkm:n kohdalla. Ketjukonehan tuo on, mutta näissä THP200-pohjaisissa ei ole ollut jakoketjumurheita samassa luokassa kuin THP150-pohjaissa. Ainut mikä tuossa on huomioitavaa, että nuo kitkarenkaat on Keski-euroopan kitkat. Kiva pikkuauto ajaa ja pidemmillä matkoillahan se on vähän meluisa, mutta se kuuluu melkeinpä luonteeseen.
Tämä linkkaamani yksilö vai? Joko kaivoit kuvetta trafin sivulla vai kuinka tiedät?
Kuvastako myös tunnistit, että keski-euroopan kitkat?
Olen ollut teslan kyydissä missä keski-euroopan kitkat -3c pilvettömänä marraskuisena iltana. En siis itse ajanut mutta vähän jäi liukkaan oloinen maku..

Mitä tuon säätöventtiilin korjaaminen maksaa? Tosin ei ilmeisesti tästä yksilöstä ole hajoamassa toivon mukaan hetkeen.

Ja tämä on siis THP200-pohjainen kone? En saanut varmaa käsitystä wikipediasta.
 
Tämä linkkaamani yksilö vai? Joko kaivoit kuvetta trafin sivulla vai kuinka tiedät?
Kuvastako myös tunnistit, että keski-euroopan kitkat?
Olen ollut teslan kyydissä missä keski-euroopan kitkat -3c pilvettömänä marraskuisena iltana. En siis itse ajanut mutta vähän jäi liukkaan oloinen maku..

Mitä tuon säätöventtiilin korjaaminen maksaa? Tosin ei ilmeisesti tästä yksilöstä ole hajoamassa toivon mukaan hetkeen.

Ja tämä on siis THP200-pohjainen kone? En saanut varmaa käsitystä wikipediasta.

Tuttu yksilö niin sen takia tiedä. Muistaakseni näitä 208 GTi by PSP:tä on Suomessa hurjat 5 kappaletta. Säätöventtiili on muistaakseni 200 euron luokkaa töineen, mutta siitä on olemassa TSB-tiedote jolloin valmistaja maksaa siitä osan myös takuun ulkopuolella jos ehdot täyttyvät. Ja kyllä kyseessä on THP200-pohjainen moottori.
Edit: jos tuohon haluaa oikeat talvirenkaat se onnistuu, jos vannekoko vaihdetaan 17":siksi ja etsii sopivan ohuilla puolilla olevat vanteet (esim. OZ Superturismo)
 
Kysyin jokin aika sitten alennusvaihteistolla varustettua viisipaikkaista vetoautoa saamatta järkeviä ehdotuksia. Katsastuksessa bongasin Nissan Pathfinderin. Oli asiallisen näköinen peli. Erillinen runko ja alennusvaihteisto löytyy. Risuperää makeampi olisi jäykkä taka-akseli, mutta vaikutti muuten erittäin asialliselta laitteelta. Toiseksi pahin deal breaker löytyi googletuksella, koska vaihteistoviat ovat ilmeisesti kovin yleisiä niissä. Minulle ei selvinnyt, hajoaako vaihteisto ihan omia aikojaan, vai rikkooko jäähdyttimestä vuotaava glykoli ne. Lopullinen deal breaker oli, että kaikki täällä myynnissä olevat kulkevat lämmitysöljyllä. Jossakin on moisia myyty jopa bensakasilla.
 
Kysyin jokin aika sitten alennusvaihteistolla varustettua viisipaikkaista vetoautoa saamatta järkeviä ehdotuksia. Katsastuksessa bongasin Nissan Pathfinderin. Oli asiallisen näköinen peli. Erillinen runko ja alennusvaihteisto löytyy. Risuperää makeampi olisi jäykkä taka-akseli, mutta vaikutti muuten erittäin asialliselta laitteelta. Toiseksi pahin deal breaker löytyi googletuksella, koska vaihteistoviat ovat ilmeisesti kovin yleisiä niissä. Minulle ei selvinnyt, hajoaako vaihteisto ihan omia aikojaan, vai rikkooko jäähdyttimestä vuotaava glykoli ne. Lopullinen deal breaker oli, että kaikki täällä myynnissä olevat kulkevat lämmitysöljyllä. Jossakin on moisia myyty jopa bensakasilla.
Jos haluaa alennusvaiheisen automaattiaskilla olevan auton bensakoneisena, niin esim. Jeep Grand Cherokee tai VW Touareg (edit. näissä siis alennusvaihteisto ollut kai lisävaruste, mutta saattaa sellaisen yksilön löytää).
 
Viimeksi muokattu:
Mitä raati sanoo tällaiselle ajoneuvolle:

Ajoa enintään 12 000 vuosi ja työmatka 100% kaupunkipyörittelyä. 5 vuoden rahoitus ja pahimmassa tapauksessa 120 000 km ajettu silloin, todennäköisesto 100k tai alle.

Moottori ilmeisesti EP6CDTX ja en nyt osaa muodostaa mielipidettä. Enkä muutenkaan löydä kummoisia tietoja jakopäästä. Ainakin tutun -05 pökötissä jakopään vaihtoväli olis ainoastaan 5v.

Kävin keväällä koeajamassa vastaavaa peliä. Aika pikkukippo oli, mutta kiihtyi kyllä rivakasti. Varsin edullinen peli ja tehoa riittää. Osta pois jos tuntuu käteen sopivalta.
 
Jos haluaa alennusvaiheisen automaattiaskilla olevan auton bensakoneisena, niin esim. Jeep Grand Cherokee tai VW Touareg (edit. näissä siis alennusvaihteisto ollut kai lisävaruste, mutta saattaa sellaisen yksilön löytää).
Köyhän Ihmisen Auto, jota korvaamaan auto tulisi, on vuosimallia 2007. Korvaaja saisi olla siis 2010 uudemmalta puolelta. Tällaisia Grand Cherokeita on nettiautossa myynnissä 2kpl ja molemmat maksavat yli 25 000. Jotta Volkkaria uskaltaisi harkita, pitäisi siinä olla vielä useamman vuoden ajan takuu voimassa. Toisaalta en Volkkarista olisi valmis maksamaan montaa tonnia, eli ei tarvitse sellaista yksilöä hakea. Näillä näkymin täytyy toivoa, että Köyhän Ihmisen Auton palvelee vielä useamman vuoden ilman kalliita vikoja.
 
Köyhän Ihmisen Auto, jota korvaamaan auto tulisi, on vuosimallia 2007. Korvaaja saisi olla siis 2010 uudemmalta puolelta. Tällaisia Grand Cherokeita on nettiautossa myynnissä 2kpl ja molemmat maksavat yli 25 000. Jotta Volkkaria uskaltaisi harkita, pitäisi siinä olla vielä useamman vuoden ajan takuu voimassa. Toisaalta en Volkkarista olisi valmis maksamaan montaa tonnia, eli ei tarvitse sellaista yksilöä hakea. Näillä näkymin täytyy toivoa, että Köyhän Ihmisen Auton palvelee vielä useamman vuoden ilman kalliita vikoja.
Kyllähän se automaatti + alennusvaihde + 2010- + bensakone on sellainen yhdistelmä, että yleensäkään tarjontaa ei ole liikoja ollut edes uutena, ja 15000 e budjetilla tarjonta nyt vielä tuossakin ikäluokassa kauniisti sanottuna niukkaa.

Varmaan asia on mietitty ja koettu, mutta kysyn silti: onko se alennusvaihde ihan välttämätön?
 
Kyllähän se automaatti + alennusvaihde + 2010- + bensakone on sellainen yhdistelmä, että yleensäkään tarjontaa ei ole liikoja ollut edes uutena, ja 15000 e budjetilla tarjonta nyt vielä tuossakin ikäluokassa kauniisti sanottuna niukkaa.

Varmaan asia on mietitty ja koettu, mutta kysyn silti: onko se alennusvaihde ihan välttämätön?
Ole jo itsekin huomannut tarjonnan niukaksi. Alan olemaan entistä vakuuttuneempi, että mennään KIA:lla vielä muutama vuosi. Todennäköisesti pärjäisin ilmankin alennusvaihteistoa, kunhan aski on perinteinen mehulaatikko.
 
Monessa paikassa momentinmuunnin automaattivaihteistossa voi korvata alennukset, veneen vedot liukkailta rampeilta onnistuu hyvin 4wd momentinmuuntimella jne.
 
Kysyin jokin aika sitten alennusvaihteistolla varustettua viisipaikkaista vetoautoa saamatta järkeviä ehdotuksia. Katsastuksessa bongasin Nissan Pathfinderin. Oli asiallisen näköinen peli. Erillinen runko ja alennusvaihteisto löytyy. Risuperää makeampi olisi jäykkä taka-akseli, mutta vaikutti muuten erittäin asialliselta laitteelta. Toiseksi pahin deal breaker löytyi googletuksella, koska vaihteistoviat ovat ilmeisesti kovin yleisiä niissä. Minulle ei selvinnyt, hajoaako vaihteisto ihan omia aikojaan, vai rikkooko jäähdyttimestä vuotaava glykoli ne. Lopullinen deal breaker oli, että kaikki täällä myynnissä olevat kulkevat lämmitysöljyllä. Jossakin on moisia myyty jopa bensakasilla.

Mitenkäs olisi Toyota Tundra tai Ram 1500?

Molempia saa bensa kasilla, kabiiniin mahtuu 5 ihmistä kevyesti ja 50 mm kuulalla saa vetää 3500 kg ( gooseneckillä vielä vähän enemmän ).
Taatusti kestävät käyttöä paremmin kuin KIA, tosin alennusvaihteistoa ei American-Joe ( tai Hattori ) ole katsonut tarpeelliseksi.
 
Mitenkäs olisi Toyota Tundra tai Ram 1500?

Molempia saa bensa kasilla, kabiiniin mahtuu 5 ihmistä kevyesti ja 50 mm kuulalla saa vetää 3500 kg ( gooseneckillä vielä vähän enemmän ).
Taatusti kestävät käyttöä paremmin kuin KIA, tosin alennusvaihteistoa ei American-Joe ( tai Hattori ) ole katsonut tarpeelliseksi.
Sikapunaniska-auto olisi kyllä makea. Auto toimii kuitenkin vetohommien lisäksi kauppakassina ja vaimon kulkineena, eli epäilen, ettei saisi vähääkään suosiota. Itse voisin vielä kuorma-autokortinkin suorittaa sitä varten, mutta vaimon epäilen olevan siitä yhtä innoissaan kuin autosta muutenkin.
 
Onkos fiksummilla ehdottaa autoja, jotka täyttää ehdot:
- katumaasturi, jossa yli 500l takaluukku
- 20-30k
- taaperon kanssa kun on alkanut matkustaa niin turvallisuus on noussut hyvin tärkeäksi. Haluaisin ehdottomasti auton, jossa on kaistavahti (vai -avustin? Sellainen joka yrittää pitää auton kaistalla. Millä nimellä tätä kannattaa etsiä nettiautosta?)
- automaatti
- adaptiivinen vakkari
- iso plussa olisi takaluukun hands free avaus. Jalka alle tai niin, että kun tarpeeksi kauan on seissyt siinä takana niin aukeaa.
- kilometrejä tulee ~20k vuodessa, kai se diesel olisi fiksumpi valinta
- Android Auto / Apple Carplay
- peruutuskamera
- plussaa digimittaristosta ja isosta näytöstä. Ei kuitenkaan tarvi mikään avaruusalus olla.

Peugeot 3008 olen hiukan katsellut, mutta onko muita varteenotettavia? Peugeot 3008 ainut plussa mitä olen keksinyt on (ilmeisesti) hiukan tahmaava näyttö ja fyysisten painikkeiden puute. Jotkut asiat olisi niin paljon mukavampi kytkeä päälle/pois ihan fyysisellä napilla. 3008 on tuollaiset pianonäppäimet, jotka toimivat enemmänkin "pikakuvakkeiden" tapaan, eli ohjaavat käyttöliittymän vain oikeaan paikkaan. Joka tapauksessa pitänee käydä koeajamassa tuo 3008.

Ei ole varsinaisesti kiire tämän kanssa, ihan rauhassa voin alkaa etsimään "täydellistä" yksilöä. Tiedä vaikka odottaisi black friday ja katsoo tuleeko jotain 0-korko tarjouksia käytetyistä tai uusista. Kia Sportage olisi myös ihan näppärä mutta tuo neljännen sukupolven malli on ruma. :shy: Nykyisessä Kiassani on ratinlämmitin, onkos näitä muilla valmistajilla? Talvella erittäin mukava varuste.
 
Kannattaa kokeilla ajella sellaisen kaistavahdin kanssa. Ainakin Hyundai/KIA ostastolla sen kaistavahdin kanssa on todella ärsyttävä ajaa. Tuntuu kokoajan kuin joku riuhtoisi ratista. En tiedä miten hyvin se toimii muilla merkeillä. Kokemusta itsellä on KIA Niro ja Ioniq electricin kaistavahdeista.
 
Kannattaa kokeilla ajella sellaisen kaistavahdin kanssa. Ainakin Hyundai/KIA ostastolla sen kaistavahdin kanssa on todella ärsyttävä ajaa. Tuntuu kokoajan kuin joku riuhtoisi ratista. En tiedä miten hyvin se toimii muilla merkeillä. Kokemusta itsellä on KIA Niro ja Ioniq electricin kaistavahdeista.
Tämä. Sama aktiivikruisen kanssa. Edellisissä Fordeissa kaistavahti ja nopeusrajoitusten tunnistus ovat toimeneet todella hyvin. Oli aika shokki että Teslassa jonka pitäisi olevinaan kohta kyetä ajamaan itsenäisesti tuo vahti oli aivan todella hyperaktiivinen eikä tunnista esim lähiömerkkiä oikein ja missaa erikoisemmissa paikoissa olevia nopeusrajoituksia ja aluerajoituksia huomattavan paljon enemmän ja luottaa liian monessa paikassa karttaan tallennettuun dataan.
 
Kannattaa kokeilla ajella sellaisen kaistavahdin kanssa. Ainakin Hyundai/KIA ostastolla sen kaistavahdin kanssa on todella ärsyttävä ajaa. Tuntuu kokoajan kuin joku riuhtoisi ratista. En tiedä miten hyvin se toimii muilla merkeillä. Kokemusta itsellä on KIA Niro ja Ioniq electricin kaistavahdeista.
Olen tässä jo hetken katsellut että milloin lähialueelle tulee myyntiin tuollainen kaistavahdillinen 3008, jota voisi käydä hiukan testaamassa. On tosiaan täysin mahdollista, että se lisävaruste poistuukin omalta "must have" listalta.

Tämä. Sama aktiivikruisen kanssa. Edellisissä Fordeissa kaistavahti ja nopeusrajoitusten tunnistus ovat toimeneet todella hyvin. Oli aika shokki että Teslassa jonka pitäisi olevinaan kohta kyetä ajamaan itsenäisesti tuo vahti oli aivan todella hyperaktiivinen eikä tunnista esim lähiömerkkiä oikein ja missaa erikoisemmissa paikoissa olevia nopeusrajoituksia ja aluerajoituksia huomattavan paljon enemmän ja luottaa liian monessa paikassa karttaan tallennettuun dataan.

Onko aktiivikruise siis sama kuin adaptiivinen vakkari? Sellaisella olen kerran ajanut ja itse ainakin pidin, muistaakseni Golf oli. Siinä oli jotain pieniä "ominaisuuksia", eli jos vaikka pikatiellä ohitti toista niin se saattoi vierellä olevaan autoon reagoida. Mutta muuten tykkäsin kyllä siitä todella paljon. Nopeusrajoitusten lukija on kyllä myös sellainen joka olisi todella pop, unohtui se tosta omalta listaltani.
 
Olen tässä jo hetken katsellut että milloin lähialueelle tulee myyntiin tuollainen kaistavahdillinen 3008, jota voisi käydä hiukan testaamassa. On tosiaan täysin mahdollista, että se lisävaruste poistuukin omalta "must have" listalta.



Onko aktiivikruise siis sama kuin adaptiivinen vakkari? Sellaisella olen kerran ajanut ja itse ainakin pidin, muistaakseni Golf oli. Siinä oli jotain pieniä "ominaisuuksia", eli jos vaikka pikatiellä ohitti toista niin se saattoi vierellä olevaan autoon reagoida. Mutta muuten tykkäsin kyllä siitä todella paljon. Nopeusrajoitusten lukija on kyllä myös sellainen joka olisi todella pop, unohtui se tosta omalta listaltani.
Juurikin tuo. Ota myös huomioon että osa toimii 0kmh asti, osa vain yli x nopeuden jne jne. Itselle Kehäteillä ajaessa tuo 0kmh kykenevä aktiivivakkari oli must have. Pystyn siis ajamaan periaatteessa autoa ruuhkassa pitäen käden ratilla ja auto hoitaa kaasun ja jarrun sekä ohjaamisen ja olen itse vain varmistamassa. En näin toki tee koska Tesla lähtee liian varovaisesti ja jättää monesti liian pitkän välin edellä menevään mutta siihen on optio. Mukavinhan tuo on kun vauhti heittelee jatkuvasti 10-70kmh välillä perjantairuuhkassa.
 
Onkos fiksummilla ehdottaa autoja, jotka täyttää ehdot:
- katumaasturi, jossa yli 500l takaluukku
- 20-30k
- taaperon kanssa kun on alkanut matkustaa niin turvallisuus on noussut hyvin tärkeäksi. Haluaisin ehdottomasti auton, jossa on kaistavahti (vai -avustin? Sellainen joka yrittää pitää auton kaistalla. Millä nimellä tätä kannattaa etsiä nettiautosta?)
- automaatti
- adaptiivinen vakkari
- iso plussa olisi takaluukun hands free avaus. Jalka alle tai niin, että kun tarpeeksi kauan on seissyt siinä takana niin aukeaa.
- kilometrejä tulee ~20k vuodessa, kai se diesel olisi fiksumpi valinta
- Android Auto / Apple Carplay
- peruutuskamera
- plussaa digimittaristosta ja isosta näytöstä. Ei kuitenkaan tarvi mikään avaruusalus olla.

Peugeot 3008 olen hiukan katsellut, mutta onko muita varteenotettavia? Peugeot 3008 ainut plussa mitä olen keksinyt on (ilmeisesti) hiukan tahmaava näyttö ja fyysisten painikkeiden puute. Jotkut asiat olisi niin paljon mukavampi kytkeä päälle/pois ihan fyysisellä napilla. 3008 on tuollaiset pianonäppäimet, jotka toimivat enemmänkin "pikakuvakkeiden" tapaan, eli ohjaavat käyttöliittymän vain oikeaan paikkaan. Joka tapauksessa pitänee käydä koeajamassa tuo 3008.

Ei ole varsinaisesti kiire tämän kanssa, ihan rauhassa voin alkaa etsimään "täydellistä" yksilöä. Tiedä vaikka odottaisi black friday ja katsoo tuleeko jotain 0-korko tarjouksia käytetyistä tai uusista. Kia Sportage olisi myös ihan näppärä mutta tuo neljännen sukupolven malli on ruma. :shy: Nykyisessä Kiassani on ratinlämmitin, onkos näitä muilla valmistajilla? Talvella erittäin mukava varuste.

Mites tällainen Grandland X? Taitaa olla kaikki mitä haluat. Kaistavahdin nappi näkyy kanssa vaikka ei ole varusteisiin kirjattuna.

 
Monessa paikassa momentinmuunnin automaattivaihteistossa voi korvata alennukset, veneen vedot liukkailta rampeilta onnistuu hyvin 4wd momentinmuuntimella jne.

Ole jo itsekin huomannut tarjonnan niukaksi. Alan olemaan entistä vakuuttuneempi, että mennään KIA:lla vielä muutama vuosi. Todennäköisesti pärjäisin ilmankin alennusvaihteistoa, kunhan aski on perinteinen mehulaatikko.

Näinpä juuri. Eiköhän suurin osa niistä Suomen veneistä, joita henkilöautolla ylipäänsä pystyy vetämään, siirry maantiesiirtymänsä autoilla joissa ei ole alennusvaihdetta.

Minä en venehommista tajua mitään, mutta just osti kaveri XC90:n perheautoksi ja venehommiin, sen verran jämäkkä vene, että T8:ssa ei riittänyt vetopaino niin piti olla D5 niin sai 2700 kg perään. Ei ole valitellut ettei vene tuollaisella autolla liikkuisi vaikka ei mikään varsinainen maastoauto olekaan.

Tässä @Serbetli :n projektissa suurimmat haasteet ovat hintaraja vuosimallitoiveisiin nähden ja toiseksi halu saada bensakäyttöinen auto.
Tässä autotalli.comin kaikki nelivetoiset bensakäyttöiset autot 2010- min. vetomassalla 2700 kg :

Jos siedetään dieselitkin, alkaa löytyä enempi:

Kohtuuhinnalla pääsisi Grand Cherokeen rattiin, jos diesel kelpaisi.
Mutta en kyllä yhtään tiedä, miten luotettava kulkupeli tällainen 11 v vanha yli 200000 km ajettu on.

Uudempi korimalli onkin sitten roimasti kalliimpi:
 
Mites tällainen Grandland X? Taitaa olla kaikki mitä haluat. Kaistavahdin nappi näkyy kanssa vaikka ei ole varusteisiin kirjattuna.


Hmm, totta. Eipä ollut käynyt tuo Grandland X mielessä. Melkein voisin sitäkin käydä katsomassa livenä. Thanks!
 
Näinpä juuri. Eiköhän suurin osa niistä Suomen veneistä, joita henkilöautolla ylipäänsä pystyy vetämään, siirry maantiesiirtymänsä autoilla joissa ei ole alennusvaihdetta.

Minä en venehommista tajua mitään, mutta just osti kaveri XC90:n perheautoksi ja venehommiin, sen verran jämäkkä vene, että T8:ssa ei riittänyt vetopaino niin piti olla D5 niin sai 2700 kg perään. Ei ole valitellut ettei vene tuollaisella autolla liikkuisi vaikka ei mikään varsinainen maastoauto olekaan.
Joo olen nyt ymmärtänyt millainen aarre tuo bensakoneinen Köyhän Ihmisen Auto on. :lol: Sillä mennään toistaiseksi. Varmasti pärjää ilmankin alennusvaihteistoa, mutta kun siihen on tottunut, mielummin se saisi olla jatkossakin. On hyvä olla kaikessa peräkärryvekslauksessa. Pikkuveneet nostan hitaalla takavedolla. Nelivedon pistän päälle yleensä vain siksi ajaksi, kun nostan isomman trailerin vene päällä tai ei ole betoni- tai asfalttiluiskaa. Käyttämilläni betoniluiskilla nousisi varmaan pelkällä takavedollakin, mutta ei sitten edes lipsu, kun etutassutkin vetää. Ajattelen, että on vehkeissä tai käytössä vikaa, jos kumi palaa venetouhuissa. Pari traileriveneilyreissua tein siten, että ei ollut lainkaan käsijarrua Kiassa, koska jarrukengistä irtosi pinnat toiselta puolelta. En olisi raaskinut P:n varassa pitää luiskalla ilman hidasta puolta. Hitaan puolen kerroin kuitenkin myös samassa suhteessa vähentää lukitusteljen rasituksen kuin kertoo vääntömomentin.
 
Onkos fiksummilla ehdottaa autoja, jotka täyttää ehdot:
- katumaasturi, jossa yli 500l takaluukku
- 20-30k
- taaperon kanssa kun on alkanut matkustaa niin turvallisuus on noussut hyvin tärkeäksi. Haluaisin ehdottomasti auton, jossa on kaistavahti (vai -avustin? Sellainen joka yrittää pitää auton kaistalla. Millä nimellä tätä kannattaa etsiä nettiautosta?)
- automaatti
- adaptiivinen vakkari
- iso plussa olisi takaluukun hands free avaus. Jalka alle tai niin, että kun tarpeeksi kauan on seissyt siinä takana niin aukeaa.
- kilometrejä tulee ~20k vuodessa, kai se diesel olisi fiksumpi valinta
- Android Auto / Apple Carplay
- peruutuskamera
- plussaa digimittaristosta ja isosta näytöstä. Ei kuitenkaan tarvi mikään avaruusalus olla.

Peugeot 3008 olen hiukan katsellut, mutta onko muita varteenotettavia? Peugeot 3008 ainut plussa mitä olen keksinyt on (ilmeisesti) hiukan tahmaava näyttö ja fyysisten painikkeiden puute. Jotkut asiat olisi niin paljon mukavampi kytkeä päälle/pois ihan fyysisellä napilla. 3008 on tuollaiset pianonäppäimet, jotka toimivat enemmänkin "pikakuvakkeiden" tapaan, eli ohjaavat käyttöliittymän vain oikeaan paikkaan. Joka tapauksessa pitänee käydä koeajamassa tuo 3008.

Ei ole varsinaisesti kiire tämän kanssa, ihan rauhassa voin alkaa etsimään "täydellistä" yksilöä. Tiedä vaikka odottaisi black friday ja katsoo tuleeko jotain 0-korko tarjouksia käytetyistä tai uusista. Kia Sportage olisi myös ihan näppärä mutta tuo neljännen sukupolven malli on ruma. :shy: Nykyisessä Kiassani on ratinlämmitin, onkos näitä muilla valmistajilla? Talvella erittäin mukava varuste.

V90 Cross Country voisi minusta olla näillä kriteereillä aika passeli, jos vain sopiva ja edukas yksilö löytyy.

Toki siitä voi kiistellä onko tuo katumaasturi, mutta korkeammalla istutaan ja nelivetoisena maastokelpoisempi kuin suurin osa varsinaisista katumaastureista. Kaisvahti ja muutakin turvavarustelua hirventunnistuksineen ja muineen kiitettävästi. Ja omalla kokemuksella Volvossa tuo kaista-apu ei ole mitenkään häiritsevä, vaan puuttuu peliin vain jos on oikeasti viivan päälle valumassa. Kunhan muistaa vilkkua käyttää jos viivan ylittää. Jos turvapuoli on tärkeä niin valkkaa vielä yksilö jossa on Volvo On Call, itse pitäisin vähintään yhtä merkittävänä turvatekijänä (automaattinen hätäpuhelu) kuin kaistavahtia, jos kolarin jälkeen kukaan aikuinen ei ole soittokunnossa. Toki pätee muidenkin merkkien vastaaviin hätäpuhelutoimintoihin.


Osa vaatimuslistasta on toki sitten varustekysymyksiä, eli sopivan yksilön löytämistä. Ratinlämmitin on yleensä Volvoissa samassa paketissa kuin weba, ja hyvin yleinen, adaptiivi vakkari taisi olla jopa vakio noissa, samoin handfree-takakontti (en pistä päätänäni pantiksi), digimittaristo ja semi-iso näyttö myös. Android Auto / Apple Carplay, peruutuskamera on sitten pitänyt lisävarusteista ruksia, molemmat ovat tosin myös jälkiasennettavissa, edellinen lienee muutamia satasia, jälkimmäinen tonnin luokkaa eli aika tyyris, mutta jos nyt muuten löytyy ihan perfect yksilö halvalla ja tämä on kynnyskysymys niin...

Sama koskee periaassa myös V60 Cross Countrya, mutta ne on pääsääntöisesti. Pyynnöt vähän yli kolme kymppiä halvimmissa, joten sopivalla yksilöllä ja perus tinkivaroilla ollaan budjetissa, toki ylärajoilla mutta jos autona kiinnostaa ja ei tulipalokiire ollut niin voi ainakin seurata tuleeko sopivaa vastaan.
 
Viimeksi muokattu:
Pitäisi kakkosautoksi talvikulkine saada luokassa halpa, mutta valinnanvaikeus iski. Toyota e12 olisi luottopeli, mutta hinnat karanneet ihan käsistä. Nissan Almera?
Vaatimuksina isofix ja neliovinen, hinta max 2500e.
 
Pitäisi kakkosautoksi talvikulkine saada luokassa halpa, mutta valinnanvaikeus iski. Toyota e12 olisi luottopeli, mutta hinnat karanneet ihan käsistä. Nissan Almera?
Vaatimuksina isofix ja neliovinen, hinta max 2500e.

Meillä oli useamman vuoden ajan kakkosautona Peugeot 107 (sama kampe kuin Citroen C1 ja Toyota Aygo), neliovinen, nelipaikkainen, isofixit takapenkillä. Oli varsin passeli ainakin meidän käyttöön. Ylläpito ei paljoa maksanut ja kulutuskin oli varsin kohtuullinen.
 
Vaikea valita autoa kun vaatimukset on ristiriidassa: Ituhippinä kiinnostuin biokaasulla ajamisesta, mutta autovalmistajat ovat ajamassa tuotantoa alas.

Sitten rupesin kartoittamaan plugareita, mieluiten länsimaisia. Bemarin 225XE on aika sopiva mutta kuluttaa kohtuullisen paljon otsapinta-alansa takia, eikä siihen saa peräkoukkua. VW Golf GTE on mahtava, mutta tila ei riitä kolmen mökkireissulle. Passat GTE on turhankin iso. Mitä muita mielellään länsimaisia plugareita kannattaisi koeajaa? Vähän ajettu kelpaisi, hinta mielellään lähempänä kahta kuin kolmeakymppiä. Ajaisin mieluiten eurooppalaisella autolla.
 
Seatin saa farkkuna ja menee komeasti taksinakin. Ei se kolmelle miehelle taakse ihan tilava ole, mutta kolme hoikempaa naikkosta tai kaksi isompaa miestä menee. Eli Leon ST e-hybrid tai Octavia iV testiin.
 
No väännetään sitten tangosta; kuljetuskapasiteetti ja tilojen mukavuus eivät merkittävästi vähentyneet vaihtaessa Talismanin farkusta. Myyjälle sitä luovutuksessa ihmettelin kuinka kyseinen autoluokka on kasvanut kokoa kun muistelin armeijakaverin Golf III takatilaa. Eli autolla voi kyllä sujuvasti kuljettaa neljää aikuista matkatavaroineen.
 
No väännetään sitten tangosta; kuljetuskapasiteetti ja tilojen mukavuus eivät merkittävästi vähentyneet vaihtaessa Talismanin farkusta. Myyjälle sitä luovutuksessa ihmettelin kuinka kyseinen autoluokka on kasvanut kokoa kun muistelin armeijakaverin Golf III takatilaa. Eli autolla voi kyllä sujuvasti kuljettaa neljää aikuista matkatavaroineen.
Mulla on ollut vuoden liisarina Talismanin farkku ja siinä oli mielestäni merkittävästi löyhemmät tilat, erityisesti takapenkillä, kuin esimerkiksi Golf 7 Variantissa joka on Seatin kokoluokkaa / sisarmalli. Tavaratilakin oli runsaampi, taakse sai rinnakkain kaikki neljä talvirengasta, Golfissa ei onnistunut.
 
No Talibaani on farkuista suurempia ja vertautuu Suberbbiin, mutta silti Leon/Ocu ovat nykyään ihan käypiä joukkojensiirtimiä.

Taitavat mittanauhalla uhitella jo b5 korisille.
 
Vaikea valita autoa kun vaatimukset on ristiriidassa: Ituhippinä kiinnostuin biokaasulla ajamisesta, mutta autovalmistajat ovat ajamassa tuotantoa alas.

Sitten rupesin kartoittamaan plugareita, mieluiten länsimaisia. Bemarin 225XE on aika sopiva mutta kuluttaa kohtuullisen paljon otsapinta-alansa takia, eikä siihen saa peräkoukkua. VW Golf GTE on mahtava, mutta tila ei riitä kolmen mökkireissulle. Passat GTE on turhankin iso. Mitä muita mielellään länsimaisia plugareita kannattaisi koeajaa? Vähän ajettu kelpaisi, hinta mielellään lähempänä kahta kuin kolmeakymppiä. Ajaisin mieluiten eurooppalaisella autolla.
Kulutuksista ja koukuista tiedä, mutta muita malleja löytyy.
Audi A3 Sportback e-tron
BMW 330e
Ford Mondeo Hybrid
MB C 350e
Onkos tämä plugari? https://www.nettiauto.com/volkswagen/jetta/12453736
 
Jetta ei ole plugari eikä myöskään Mondeo. Mesen 350e mallit tunnettuja siitä että range voi jäädä jopa yksinumeroiseksi :)
Muutenkin tuossa on melkolailla listattu kaikki huonoimmat plugarit, paitsi 330e ei yhtä kakka-tieriä. Välttäisin niitä vaikka halvalla saa, ei kuitenkaan hyvää.
 
Onko kenelläkään foorumistilla kokemusta Citroen DS5:sta? Tuli bongattua sellainen jokunen aika livenä, ihmettelin pitkään jopa takakopan kannen logoa, että mikä pirun merkki tuo on! Mutta oli kyllä kaunis auto, mutta millainen tuo muuten on.

Google ei oikein paljoa auttanut, kehuttu on melkoisesti ja oli vissiin jonkun kaunein muotoilukin palkinnon voittanut. YouTubessa oli muutama video, teknaviltakin suppeat videot löytyi. Vieläkö täältä löytyisi joltain sellainen?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 549
Viestejä
4 511 123
Jäsenet
74 420
Uusin jäsen
Patiw

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom