Mikä auto minulle?

Laske prosentuaalinen pudotus ja vertaile muiden merkkien käytettyihin. Ei tuo nyt niin eeppisen hyvä ole ainakaan mitä olen lähipiirin autojen ostoa ja myyntiä seurannut.
Prosenteilla ei ennenkään ole kaupasta ostettu mitään. Eurot on käypää valuuttaa.
 
Hyvinhän sulla meni; itse kun ostin Taudin ensimmäiseltä omistajalta 25 tonnilla niin laskin että 6 vuodessa arvonalenema vaivaiset 55 tonnia (Business malli 60teur ja parikymppiä varusteita päälle).… :D

Varusteet menettävät arvonsa hyvin nopeasti. Taitaa uusissa yksityisleasing sopimuksissakin valittujen lisävarusteiden hinta tulla suoraan hinnan päälle maksettavaksi sopimuskauden aikana. Faija osti esittely autona olleen A4 joka oli menettänyt arvoaan muistaakseni noin 16k alle vuodessa ajettuna luokkaa 5tkm lisävarusteita taisi olla noin kympillä.
 
Miten muuten menee korjauskulut yksityisleasing-autoissa? Onko kellään kokemuksia?
En ole niin perehtynyt mutta muistelisin että olisi hyvin sopimusriippuvaista. Osa kattaisi aivan kaiken pesusta kerran viikossa pyyhkimiin, osassa huollot katettaisiin muttei kulutusosia, jne jne.
 
Jälkikasvun perhe eli puutteessa ja kurjuudessa ilman autoa. 10 K€ olivat hakemassa, mutta ehdin hätiin ja sponssasin muutamalla tonnilla ja muutama viikko takaperin löytyi 100 Mm ajettu 2013 mallin Prius todella siistissä kunnossa. Hyvin tyytyväisiä ovat olleet autoon ja tiloihin, kun ei niillä Prius alunperin edes käynyt mielessä. Eli yhtään eivät olleet käyneet edes kattomassa. Ehkä se on niin paappa leimautunut, ettei sitä ole edes olemassa kaikille. Tuollakin oli 2 viimeistä huoltoa tehty 7000 ja 8000 km välein, kun ei ole tullut kilometrejä enempää vuodessa. Takapenkillä oli tuskin istuttu koskaan ja sama epäilytti myös etuistuinta matkustajan puolella. Navi ja peruutuskamera riitti jo iloiseksi premium säväykseksi tähän rakoon. Nyt sitten puutteessa ja kurjuudessa mutta auton kanssa.

Hyvä vinkki mutta ei vaan ulkoisesti iske yhtään muotoilu. Klassisempi porrasperä tai farkku saisi olla.
 
Kiitoksia vastauksesta. Tuossa jälkimmäisessä linkkaamassani oli myös vuosi takuuta, kun oli Volkkarin takuuvaihtoauto. Sen kohdalla erityisesti mietityttää hinta - onko 25k paljon tuollaisesta?

Mutta hyvä idea, että pitää käydä ajelemassa myös tuo uusin malli.
Kannattaa sitten varmistua mitä se takuu kattaa, edellinen omistaja laiminlyönnyt yhden huollon muutama tuhat kilometriä pitkäksi niin volkkari pesee kätensä heti takuu asioissa :tup:
 
En ole niin perehtynyt mutta muistelisin että olisi hyvin sopimusriippuvaista. Osa kattaisi aivan kaiken pesusta kerran viikossa pyyhkimiin, osassa huollot katettaisiin muttei kulutusosia, jne jne.

Voisi luulla, että jotkut esim. jarrupalojen vaihdot pitäisi maksaa itse, mutta vaikka ohjaustehostimen rikkoutuminen meni omistajan piikkiin?
 
Tällä hetkellä käytössä edelleen 08 Skoda Octavia farmari ikiliikkuja 1.9:llä ja pakuksi muutettu. Todennäköisesti samalla linjalla jatketaan vielä, sillä näin maalaisena sähköt ja kaasutkin ovat vielä melko saavuttamattomissa. Myös siksi ei kiinnosta autoihin suurien summien laitto koska tulee töiden puolesta kiskottua todella pahoihinkin paikkoihin jossa mahdollisuus saada osumaa autoon on suuri. Seuraavana varmaan vielä 2014-2016 1.6 farmari Octavia ja myös pakuksi, laskuri näyttäisi koko veropaketille eli ajoneuvo + käyttövoima noin 215€ per vuosi eli ihan kannattava diesel edelleen.

Subaru Forester olisi mielenkiintoinen pakuna, mutta jatkuvalla nelivedolla on oikeasti vähän käyttöä kesällä, vain talvella ja kelirikon aikaan on selvä etu. Tollanen farmaripaku ajaa jo yllättävän monessa asiansa.
 
Tällä hetkellä käytössä edelleen 08 Skoda Octavia farmari ikiliikkuja 1.9:llä ja pakuksi muutettu. Todennäköisesti samalla linjalla jatketaan vielä, sillä näin maalaisena sähköt ja kaasutkin ovat vielä melko saavuttamattomissa. Myös siksi ei kiinnosta autoihin suurien summien laitto koska tulee töiden puolesta kiskottua todella pahoihinkin paikkoihin jossa mahdollisuus saada osumaa autoon on suuri. Seuraavana varmaan vielä 2014-2016 1.6 farmari Octavia ja myös pakuksi, laskuri näyttäisi koko veropaketille eli ajoneuvo + käyttövoima noin 215€ per vuosi eli ihan kannattava diesel edelleen.

Subaru Forester olisi mielenkiintoinen pakuna, mutta jatkuvalla nelivedolla on oikeasti vähän käyttöä kesällä, vain talvella ja kelirikon aikaan on selvä etu. Tollanen farmaripaku ajaa jo yllättävän monessa asiansa.
Edit. My bad. En huomannu pakua.
 
Edit. My bad. En huomannu pakua.

Ite olen sen verran vanhanaikainen että ostan autot aina suoralla rahalla mieluiten. Mietin jos saan tohon nykyiseen yli 400 000 niin Rinta-Joupin 2000 euron väli voi olla ihan nappi jo suoriltaan. Tuskin saa ite myymällä juurikaan enemmän.
 
Onko noista Subarun dieseleistä mitään kokemusta? Saatiinko niistä uudemmista toimivia paketteja? Melko paljon ollu myytävänä konerikkoisia laitteita. Lähinnä nyt noi Foresterit kiinnostelis.
 
Onko noista Subarun dieseleistä mitään kokemusta? Saatiinko niistä uudemmista toimivia paketteja? Melko paljon ollu myytävänä konerikkoisia laitteita. Lähinnä nyt noi Foresterit kiinnostelis.


Ekat vuosimallit välttelisin. 2011 alkaen ilmeisesti paremmin toimivia.
 
Ihan hienon tarinan olet keksinyt.

Mikä otti noin lujille työkaverin ex-Q5:n suhteen? Pistin vielä lyhennetyn version tositarinasta. Asiassa muitakin vivahteita esim. Audi Center ryssi tuossa tarkastuksessa jonkun osan väärinpäin, minkä heti Maaningalla dsg:tä korjatessaan huomasivat ja oli aiheuttanut lisävahinkoa. Tämän takia seisoi siellä 2 viikkoa extraa kun tappelivat. Tästä sitten K-Caara lopulta joutui maksamaan korvausta ja kaveri sai 5000 € sieltä, siitä että "tarkastivat".
 
Tuo on taas takuunalainen vika.
Mutta jotta ajatusleikki olisi mielenkiintoinen, täytyy sekin ajatella loppuun asti. Kenen myöntämän takuun, eli onko se lopulta osa sopimusta? Voihan vuokra-aika olla esimerkiksi 2 vuotta autolle, jonka normaali tehdastakuu on vain yksi vuosi.
 
Mutta jotta ajatusleikki olisi mielenkiintoinen, täytyy sekin ajatella loppuun asti. Kenen myöntämän takuun, eli onko se lopulta osa sopimusta? Voihan vuokra-aika olla esimerkiksi 2 vuotta autolle, jonka normaali tehdastakuu on vain yksi vuosi.
Onko muuten nykyään merkkiä millä olisi vain 1v takuu. Mutta joo ihan hyvä pointti. Todnäk tuokin hyvin pitkälti sopparista riippuvainen.
 
Onko muuten nykyään merkkiä millä olisi vain 1v takuu. Mutta joo ihan hyvä pointti. Todnäk tuokin hyvin pitkälti sopparista riippuvainen.
Totta, ei tule heti mieleen yksityiskäytön osalta, onko moisia markkinoilla. Tietämättömyyteni ulottuisi tosin samalla tavalla vaikkapa tilanteeseen, jossa sopimuskausi on 3 vuotta ja olettamani varsinainen takuuaika 2 vuotta. Kahden vuoden takuuta ainakin on edelleen, vaikka omassa ajatusmaailmassani kolmekin vuotta on käsittämättömän vähän henkilöautolle - valmistaja/maahantuojakin siis ajattelee tuotteensa niin heikoksi, että sen oletettu käyttöikä on vain vähän yli kolme vuotta. Halvassa pölynimurissa voi olla 3 vuoden takuu. :smoke:
 
Totta, ei tule heti mieleen yksityiskäytön osalta, onko moisia markkinoilla. Tietämättömyyteni ulottuisi tosin samalla tavalla vaikkapa tilanteeseen, jossa sopimuskausi on 3 vuotta ja olettamani varsinainen takuuaika 2 vuotta. Kahden vuoden takuuta ainakin on edelleen, vaikka omassa ajatusmaailmassani kolmekin vuotta on käsittämättömän vähän henkilöautolle - valmistaja/maahantuojakin siis ajattelee tuotteensa niin heikoksi, että sen oletettu käyttöikä on vain vähän yli kolme vuotta. Halvassa pölynimurissa voi olla 3 vuoden takuu. :smoke:
Tämä, etenkin näiden pienten turbokoneiden kanssa. Koomista etenkin se että ne merkit joilla on tunnetusti ongelmia moottoreiden ja askien kanssa ovat yleensä niillä lyhyillä takuilla. Oma Ford esim on vielä takuunalainen perustakuultaan ja heikennetyllä lisätakuulla joka kuului hintaan 5v asti. Ei vituta yhtään. En esim uskaltanut pitää yhtä VAG konsernin kippoa juurikin tuon takia yli takuun loppumisen vaikka tiedetyt ongelmat oli jo selätetty ja pääosin pidin kiposta.
 
Minkä auton ostaisit ~10k€ budjetilla?

-porrasperä tai farkku, ei ns. pikkuauto
-taloudellinen ja kohtuullisen edullinen ajaa
-ei ole kiinnostusta tai tiloja opetalla korjaamaan joten mahdollisimman luotettava

Eniten kiinnostaa Kia Optima mutta vaikea löytää ja menee todennäköisesti yli budjetin kohtuu kilometreillä. Honda Accord toinen potentiaalinen.

Mitäs muita? Onko esim Volvolla jotain mallia?

Kiitokset!
Jos ei kilsoja tule hirveästi vuodessa (alle 15tkm) ja varusteluksi riittää tyyliin vakkari ja automaattinen ilmastointi, niin liisari on kanssa yksi vaihtoehto. Kialta esim farkku-Ceed, jossa on aika tilava takakontti ja muutenkin tiloiltaan ihan ok, toki pienempi kuin Optima tai Accord.

Maksaa noin 250€/kk, eli tuolla 10k€ budjetilla voisi karkeasti ajella neljä vuotta uudella autolla. Toki sen jälkeen pitää joko lunastaa auto itselleen tai vaihtaa uuteen vastaavaan. Mikään ei tietystikään estä vaihtamasta vaikka johonkin käytettyyn, kunhan autosta saa sen loppuvelan maksettua.
 
Osaakos joku sanoa vuoden 2010-2012 1,6 turbo Opel Insigniasta jotain mihin kannatta ostaessa kiinnittää huomiota. Onko muuten ihan pätevä auto? Ei täällä niin paljon ooppeleista puhuta. Vain tsi, dsg ja hiv:cool:
 
Entisen naapurin about tuon vuosimallisessa oli takakaaret puskurin liitoskohdasta kuplaa täynnä ennen kuin korjautti. Ja tämä siis jossain -15 tienoilla jo eli jos ei ollut joku yksittäisvika ko. korin pintakäsittelyssä, niin voivat olla nykyään jo tosi rapeita…
 
Osaakos joku sanoa vuoden 2010-2012 1,6 turbo Opel Insigniasta jotain mihin kannatta ostaessa kiinnittää huomiota. Onko muuten ihan pätevä auto? Ei täällä niin paljon ooppeleista puhuta. Vain tsi, dsg ja hiv:cool:
Ei puhuta ei, tämä kun on autoketju eikä Opel -ketju.

/s :D

Itse en ole nähnyt noissa hirveästi korroosiota, mutta enpä ole hirveästi katsellutkaan muuta kuin työkaverin punaista Insignificanttia. Tosin kyseessä on Opel jolla tuntuu *aina* olleen ongelmia ruosteen kanssa, oli kyseessä sitten 80-, 90-, tai 2000-luku...
 
Ei puhuta ei, tämä kun on autoketju eikä Opel -ketju.

/s :D

Itse en ole nähnyt noissa hirveästi korroosiota, mutta enpä ole hirveästi katsellutkaan muuta kuin työkaverin punaista Insignificanttia. Tosin kyseessä on Opel jolla tuntuu *aina* olleen ongelmia ruosteen kanssa, oli kyseessä sitten 80-, 90-, tai 2000-luku...

Vectra C oli yksi parhaiten suojattuja oli pari vuotta sitten vm. 03 täysin ruosteeton 350 tkm ajettu muuta vikaa siinä kuitenkin riitti.. uudemmista ei kokemusta.
 
Jos ei kilsoja tule hirveästi vuodessa (alle 15tkm) ja varusteluksi riittää tyyliin vakkari ja automaattinen ilmastointi, niin liisari on kanssa yksi vaihtoehto. Kialta esim farkku-Ceed, jossa on aika tilava takakontti ja muutenkin tiloiltaan ihan ok, toki pienempi kuin Optima tai Accord.

Maksaa noin 250€/kk, eli tuolla 10k€ budjetilla voisi karkeasti ajella neljä vuotta uudella autolla. Toki sen jälkeen pitää joko lunastaa auto itselleen tai vaihtaa uuteen vastaavaan. Mikään ei tietystikään estä vaihtamasta vaikka johonkin käytettyyn, kunhan autosta saa sen loppuvelan maksettua.

Itse pidän melko hintavana pääsääntöisesti näitä leasing sopimuksia. 10ke hinnalla varmaan kattoisin Fordin, Volvon tai VAG konsernin autoja.
 
Itse pidän melko hintavana pääsääntöisesti näitä leasing sopimuksia. 10ke hinnalla varmaan kattoisin Fordin, Volvon tai VAG konsernin autoja.
Itse pidän niitä rahamiesten hommina. Toki jos on "pakko" saada se uusi ja takuulla, niin sitten. Tosin minkään 10teur auton hinta ei 4 vuodessa putoa nollaan ja tuolla hinnalla korjaa jo auton kuin auton vaikka moottori räjähtäisi.

Mutta kun on näitä "ettei vaan tule lisäkustannuksia" -ihmisiä tässä omassakin lähipiirissä jotka ovat valmiit maksamaan ne lisäkustannukset joka kuukausi, niin toki ymmärrän... :D
 
Itse pidän niitä rahamiesten hommina. Toki jos on "pakko" saada se uusi ja takuulla, niin sitten. Tosin minkään 10teur auton hinta ei 4 vuodessa putoa nollaan ja tuolla hinnalla korjaa jo auton kuin auton vaikka moottori räjähtäisi.

Mutta kun on näitä "ettei vaan tule lisäkustannuksia" -ihmisiä tässä omassakin lähipiirissä jotka ovat valmiit maksamaan ne lisäkustannukset joka kuukausi, niin toki ymmärrän... :D

Mietin itse tuon hintaluokan autoa koska tulot ei ole ihan rahamieslevelillä vaan perusduunarihommia, ja mielessä oli juuri uuden auton arvon aleneminen. Myös tilaa autossa saisi olla ja budjetti ei salli uutta JA isoa autoa.

Olen nyt päätymässä tuohon Optimaan (jonkilaisella rahoituksella sitten, yksityiskohdat vielä epäselvät). Muuten Accordin kanssa samalla viivalla mutta ulkonäkö hivelee silmää enemmän ja itselle auto on sen verran iso ostos että kaikki boxien täytyy tikkautua. Accord tuntuu olevan myös hieman arvokkaampi, liekö Honda merkkinä sitten pidetympi. Itselle tämä sopii kyllä.

Budjettia jouduin nostamaan noin 12te tienosille jotta kilometrit on lähempänä 150tkm kuin 200tkm ja vuosimalli 2013+. Uskoisin että tuossa hintaluokassa hinta laatu-suhde kohtaa aika hyvin ja joidenkin vuosien päästä myydessäkin autosta saa vielä jotain.

Sellainen kysymys vielä että dieselin saisi vähän bensaa edullisemmin. Laskeskelin että näillä ajoilla (10-15tkm vuoteen) ei kuluissa ole hirveästi eroa. Laskin karkeasti että diesel version vero olisi noin 600e/v, bensan noin 300e/v, polttoaineen hintaerolla ~20snt, kulutuserolla, ~2L/100km ja ~15tkm/v kilometreillä bensa-auton kulut on ~300e enemmän vuoteen. Tuon rahan, plus halvemman ostohinnan voisi laittaa vaikka huoltoihin vuosien saatossa. Onko dieselmoottorissa jotain konkreettisia huonoja puolia, siis muuta kuin median rummutus kuinka se on menneisyyttä?
 
Sellainen kysymys vielä että dieselin saisi vähän bensaa edullisemmin. Laskeskelin että näillä ajoilla (10-15tkm vuoteen) ei kuluissa ole hirveästi eroa. Laskin karkeasti että diesel version vero olisi noin 600e/v, bensan noin 300e/v, polttoaineen hintaerolla ~20snt, kulutuserolla, ~2L/100km ja ~15tkm/v kilometreillä bensa-auton kulut on ~300e enemmän vuoteen. Tuon rahan, plus halvemman ostohinnan voisi laittaa vaikka huoltoihin vuosien saatossa. Onko dieselmoottorissa jotain konkreettisia huonoja puolia, siis muuta kuin median rummutus kuinka se on menneisyyttä?
Ei ole omaa kokemusta, mutta elän käsityksessä että Hondan dieselit eivät koskaan ole olleet kovin hyviä (kestäviä). Hondan osaaminenhan on aina ollut (kierrospainotteisissa) bensakoneissa.

Muutenhan dieselin "huonot puolet" ovat pikkuriikkisen kalliimmat huollot (lähes olemattoman, jos esim. tilaa itse osat - omassa erona bensaan on diesel-suodatin joka kotimassa maksaa 90€ ja sama Bosch Amazonissa 35€, tämä 90tkm välein). Lisäksi noin uudessa on varmasti DPF joka saattaa tai ei saata realisoitua kustannukseksi (omassa Audissa ei ole vielä ~240tkm:ssä). Toki senkin voi ohittaa muutamalla satasella softaamalla.

Dieselin hyviin puoliin kuuluu se että halutessaan voi, maksamalla extraa, ajaa "luontoystävällisesti" esim. MyDieselillä. Tulevaisuudestahan ei kukaan tässä maassa tiedä mitään ja diesel vs bensa pumppuhintoja on vaikea arpoa edes parin vuoden päähän. Ympäristöystävällisempi verotus halventaisi biodieselin hintaa - mutta ei täällä ympäristöstä niinkään välitetä vs verotulot... :D
 
Osaakos joku sanoa vuoden 2010-2012 1,6 turbo Opel Insigniasta jotain mihin kannatta ostaessa kiinnittää huomiota. Onko muuten ihan pätevä auto? Ei täällä niin paljon ooppeleista puhuta. Vain tsi, dsg ja hiv:cool:
Jos se on manuaali niin siellä on M32 laatikko, josta löytyy kyllä netistä ihan riittävästi juttua.
 
Osaakos joku sanoa vuoden 2010-2012 1,6 turbo Opel Insigniasta jotain mihin kannatta ostaessa kiinnittää huomiota. Onko muuten ihan pätevä auto? Ei täällä niin paljon ooppeleista puhuta. Vain tsi, dsg ja hiv:cool:

Muistelin että vaihdelaatikossa oli jotain sanomista, mutta tosiaan OCF kertonee tarkemmin tuon puolen.
 
Maksaisitko satasen kuussa enemmän siitä että saa ajaa uudella autolla? Jos et, niin sitten ajat käytetyllä. Pitää vaan muistaa budjetoida niitä touhutonneja odottelemaan mahdollisia korjauksia. Itselle ei ole mikään "pakko" ajaa uudella, mutta se on sen verran paljon mukavampaa että maksan siitä sitten enemmän.
Aika optimistisia laskuja, sanoisin. Tai sitten verrokit jotenkin ”epätasapainossa”.

Tuttu otti taannoin n. vuoden ikäisen X-Trailin liisarina ja tuossa kustannukset ovat 6000€/vuosi (siis n. 30teur auto).

Siis puolessatoista vuodessa maksaa sen mitä 10teur käytetty. Kahdessa on jo huollot mukana ja jää taskuunkin jotain.

Itse en saa tuollaista kannattamaan kyllä millään, mutta sehän se koko idea liisauksessa onkin; homma kannattaa paremmin kuin se auton myyminen. Sama kun lukee näitä ”uusi Opel vuodeksi”, missä ”takuuhyvitys” oli luokkaa ”Corsan arvo alenee 3000€ vuodessa”.

Jokaiselle siis tosiaan omansa, itsellä käynyt noiden käytettyjen kanssa sen verran hyvä onni ettei huoltokustannukset paljon päätä huimaa (tyyliin 300/vuosi + renkaat päälle ja ne kestää 15tkm/v ajossa aika pitkään, kyseessä kuitenkin isohko/V6/4-veto/automaatti)…

Toki uuden ostaminen käteisellä hieman riskipääomia hommaa nyt kun sähköt ja hybridit sekä maailmanparannus sekoittaa pakkaa kovasti. Siitä toki saa mielenrauhaa kohisten kun ei tarvitse niistä huolehtia.
 
Omituista verrata kymppitonnin käytettyä ja lähes uutta autoa keskenään ja näiden kuluja. Toisessa on takuu, toisessa ei ja touhutonneja kuluu pahimmassa tapauksessa useita.

Ei minun tarvitsisi montaa minuuttia miettiä, otanko 500 euron kuukausikululla vuosimallin 2020 auton vai jonkun 300tkm ajetun 7 vuotta vanhan "samaan hintaan".
 
En tiedä sitten onko ollut vaan hyvä tuuri mutta ostin edellisen auton 12 vuotta sitten, oli silloin just noin 10 vuotta vanha ja ajettu 100tkm. Olen nyt ajanut mittariin 230tkm ilman suuria huoltoja tai ongelmia. Kallein remppa oli 200tkm kohdalla vaihdettu jakopaa + vesipumpun hihna kun siihen meni 500€. Toki muutamia sellaiseia 100-200€ juttuja kuten laakereiden yms kuluvien osien vaihtoa mutta ei edes kerran vuoteen. Auto on siis 2010 ostettu, vuoden 2001 Accord 1.8 bensakoneella. Nyt kun se on jo 20 vuotta vanha eli oikeasti turhan retro, ja korimalli sen mukainen, ja kaikkea ärsyttävää pientä vikaa on alkanut viime aikoina ilmaantua ajattelin juuri vaihtaa samalla logikaalla auton "tämän hetken vastaavaan". Nykyinen auto on maksanut siis ostohinta jaettuna 144kk= 69€/kk tähän päivään mennessä (ja kyseessä iso auto jolla oikeasti hyvä ajaa eikö mikään Micra) ja tästä saa vielä tonnin myydessäkin.

Tokihan uudemmassa huollot yms on kalliimpia mutta esim bensakulutus ja autovero halpenee samalla. Toki tarkoitus ei ole enää ajaa 10+v samalla autolla vaan vaihtaa aikaisemmin jos ja kun autokuume taas iskee ja kriteerit muuttuu.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Omituista verrata kymppitonnin käytettyä ja lähes uutta autoa keskenään ja näiden kuluja. Toisessa on takuu, toisessa ei ja touhutonneja kuluu pahimmassa tapauksessa useita.

Ei minun tarvitsisi montaa minuuttia miettiä, otanko 500 euron kuukausikululla vuosimallin 2020 auton vai jonkun 300tkm ajetun 7 vuotta vanhan "samaan hintaan".
No on tässä tietenkin sekin ongelma ettei taida markkinoilla olla yhtään 2020 mallista <30 tonnin autoa joka kiinnoistasi ns. "hevonpaskaakaan". Vuosien saatossa omalle kohdalle on kehittynyt hirveä allergia pieniä, tehottomia ja vajaavetoisia autoja kohtaan.

Mutta jos jollakulla on vinkata nyt vaikka 500 eurolla kuussa joku ~7 sek tai alle kiihtyvä nelivetoauto johon mahtuu tilavasti 5 henkeä, mökkikamat ja koira niin vinkkejä otetaan vastaan kun vaihto alkaa olemaan ajankohtainen. :D
 
Oho, onpa yllättävää että arvonalenema oli ekana vuonna paljon. Puhuit kyllä neljästä vuodesta niin laskin sitten neljän vuoden mukaan. Arvonalenema ei toimi ihan noin että joka vuosi lähtee kuus tonnia hinnasta pois.
Niin, se yksityisleasinghinta on kyllä ihan sama joka kuukausi (~500 eur -> 6000 eur vuodessa). Vai mitä et nyt ymmärtänyt? Ei se mihinkään alene toisenakaan vuotena ja oliko tuossa nyt niin että 2 vuoden vai jopa vuoden kohdalla sai vaihtaa autoa, tms.
 
Muulle kuin japanilaiselle olisi ilmiömäinen suoritus, mutta:


bensakone + japanilainen valmistaja tietää yleensä huolettomia kilometreja.

Niin, tuskin nykyaikaisemmalta autolta voi odottaa samanlaista varmuutta mutta jos muutaman vuoden edes ajelisi suht huolettomasti. Tästä syystä toinen Accord tai sitten tuo Optima kiinnosti kun pitäisi olla myös luotettava laite.
 
Oikeastihan tilanne menee niin, että otat sen yhden liisarin 500 eur/kk vaikka sitten neljäksi vuodeksi. Neljännen vuoden lopussa sulla on autosta jämäriä 6 tonnia, mutta auton arvo on 15 tonnia. Autoliike on antanut sulle sopimuksen jossa he suostuu ostamaan auton 6 tonnilla takaisin. Et varmaankaan sitä heille 6 tonnilla myy, vaan pistät vaikka Rintajoupille sähköpostia ja myyt sen sinne 15 tonnilla. Loppujen lopuksi hintaa jäi se 312 euroa kuukaudessa.
Siis autoliike liisaa mulle 30 tonnin auton 4 vuodeksi (48kk) 500 eurolla kuussa, eli maksan heille tästä ilosta 24000 eur. Jäämäarvo on 6000 eur millä auton voi lunastaa. Eli yhteensä 30 tonnia rahaa autoliikken suuntaan. Eli käytännössä leasing on ns. nollakorolla?

Tuollaiseen diiliin minäkin voisin lähteä. :rolleyes: Totuus taitaa nyt olla kuitenkin hieman erilainen ja jäännösarvo millä auton saat itsellesi lunastaa on vähintään puolet pielessä (ei ne autoliikkeet hyväntekeväisyyttä tee ja laske noille 2-3 kertaa arvoaan pienempiä lunastusarvoja).

Itseasiassa todella monessa yksityisleasing, ym. mainoksissa tuntuu tuo jäännösarvo olevan melko kiven alla kaivella ellei tee tarjouspyyntöä oikeasti. Tietty jos sulla on nyt ihan konkreettinen esimerkki minkä voi lunastaa nyt kauppaan kävelemällä niin olisi mielenkiintoista nähdä mikä se on (mielellään joku mikä koskee useampaakin automerkkiä ja mallia eikä jotain erikoiserää taskuun mahtuvasta kauppakassista). Itseasiassa tuollaiseen 6000 euron jäännösarvoon, eli taattuun hyvityshintaan, ei pääse kuin jollain ~17 tonnin Huyndailla 3 vuotiaana.

Ihan oikeita esimerkkejä kun katsoo, niin esim
- ALD leasaa sulle 4 vuodeksi 440 eurolla nyt vaikka 32 tonnin Renault Meganen. Maksat heille 21 tonnia, *etkä* saa lunastaa autoa ("koska ALVillista toimintaa").

- Wetteri tarjoaa 3 vuodeksi ~450 eurolla kuussa uutta 1.0 TSI Octaviaa (30 tonnin auto), ongelmana vain 4,5 tonnin käsiraha ja 17,8 tonnin "suurempi erä", eli autolle tulee hintaa 3 vuodessa 38,500 eur (sis toki huollot ja yhdet renkaat, mutten niille ja mielenrauhalle 8500 euroa arvoksi laskisi). Jäännösarvo 30 tonnin Oculle on 3 vuoden kohdalla ~17,5 tonnia (ylläripylläri :D ), joten 4 vuoden kohdalla tuskin vielä 6 tonniin päästään.

- Autolle.com tarjoaa esim. 2018 mallista Toyotan CH-Rää 500 eurolla kuussa (vastaavat nettiautossa ~25 tonnia) - ilmeisesti autoa ei saa lunastaa itselleen (siitä voi luopua halutessaan vuoden päästä kk irtisanomisajalla - tällainen 500 eur / kk diili on tuttavalla, sis. huollot).
 
Toisessa ääripäässä on niitä keissejä, kuk lehdestä lukea että 10000km matkalla on autoa jouduttu remontoimaan usealla tuhannella eurolla

Niin, sen lisäksi että mulla oli paska tsägä uuden BMW:n kanssa niin nyt on ollu tänä vuonna v.2017 Nissani puolet tähänastisen vuoden viikoista korjaamolla. Onneks on 5 tähden lisäturva/takuu... En välttis olis halunnu maksaa kun yhdenkin kerran auto oli 8 viikkoa korjaamolla. Sitte hajos välissä vielä radiokin, mikä ei kuulu lisätakuuseen kun ei kuulu medialaitteet edes 3 vuoden tehdastakuuseen... Ei kyl tarvinu lopulta sitä laskua maksaa kun kauniisti pyysi ja perusteli, että sais 36 k€ autossa kestää vähä kauemmin ku 50 tkm / 3,5 vuotta.

Nyt kun Nissani kunnossa niin uus Kia tulossa / oottaa jo Suomessa.

On nää nykyautot semmosia ihmeitä, että 7 vuoden takuu helpottaa elämää kummasti, ei näitä mitään enää uskalla pitää yli takuuajan.

Väyrynen (Mersu) oli viimesin millä uskalsi paahtaa 12-vuotiaaksi ja 300 tkm. Ja faijalla c320cdi vm. 2009 tuntuu olevan pomminvarma, tosin vasta 285 tkm mittarissa. On siinäkin toimintarahaa toki mennyt kun kivi ILSsiumpioon (umpiohan maksaa 2500 € niin ebaysta käytetty 500 €) jne. mutta ei mitään laatuvikoja. Uudet Mersut kyllä ihan paskoja / lapsellisia vikoja.
 
Miksi kutsua osamaksua vuokraukseksi? Joo, lopputulos voi joskus olla sama, jos ehdot ja luvut osuvat yhteen ja yhdessä tilanteessa liike lupaa maksaa takuuhinnan takaisinostosta, tai toisessa vuokraorja voi lunastaa.

Kuitenkaan mitenkään oletuksena ei liisatessa ole osto-oikeutta tai osamaksurahoituksessa lupauksia ostaa takaisin hintaan x. On siis kaksi aivan eri tapausta, joiden sekoittaminen on yhtä väärin kuin sanoa polkupyörää satelliitiksi. Automyyjille ja autoja vuokralle tarjoaville on tietysti eduksi sekoittaa asiakkaan päätä, ainakin uusille tulokkaille markkinoilla. Muiden ei kuitenkaan pitäisi osallistua peliin vaan ärjyä kovaääniset perkeleet joka kerta kun yritetään sumuttaa. Auto kuukausierällä on joko osamaksurahoitus tai vuokraus, ei koskaan molempia. Välimuodot ovat aina vain lisäpalvelua ja lisäehtoja jompaan kumpaan.

Leasingmainonnassa(tai vaikka minkä diilin mainoksissa) kuluttajille ihan selkeästi pyritään esittämään aina jokin uusi törkyhintainen paskadiili edullisena tai jopa ainoana vaihtoehtona käteiskaupalle. Ilmeisesti samanlaista kohderyhmäajattelua kuin huijausmaileissa; yhteydenottoa kaivataan vain vähälahjaisimmilta.
 
...Sitte hajos välissä vielä radiokin, mikä ei kuulu lisätakuuseen kun ei kuulu medialaitteet edes 3 vuoden tehdastakuuseen...


On nää nykyautot semmosia ihmeitä, että 7 vuoden takuu helpottaa elämää kummasti, ei näitä mitään enää uskalla pitää yli takuuajan.
Oletkos selvittänyt, mitä kaikkea Kian 7 vuoden takuu kattaa ettei tule samanlaista yllätystä kuin Nissanissa?
 
Mutta nää on näitä, eiköhän se pointti nyt tullut selväksi. Kyse on vain siitä että miten paljon haluaa tai ei halua maksaa siitä, että ajaa uudella autolla. Joku satanen kaksi kuussa olisi itselle aika pieni raha siitä ilosta, jolle kulle toiselle päinvastoin.
No ei oikein tullut, jos ihan rehellisiä ollaan. Edelleen odotan sitä linkkiä sinne firmaan mikä liisaa mulle 30 tonnin auton niin että saan lunastaa se 500 euron kk erien jälkeen 6 tonnilla pois (rautalankaa: mikään firma ei arvioi auton hintaa noin alas, mikä tarkoittaa että sinä, kuluttaja, häviät siinä hommassa).

Ja jos nyt rehellisiä ollaan, niin sinä tuohon 500 eur / kk ja 30 tonnia fiksoiduit ja aloit puhumaan epärealistisesta 6 tonnin jämähinnasta ja 312 euron kk-erästä. Minä olin tässä vaiheessa vain todennut että tuttu oli liisannut ~30 tonnin auton (tarkkaa hintaa en tiedä kun en kysynyt) 500 eurolla kuussa (Autolle.com huoltoleasing).

Laakkosenkin 30 tonnin 1.5 TSI Ocullekin tulee kuitenkin yli 34 tonnia hintaa itselle lunastettuna, eli vaivaiset 3,86% korkoa (ja rehellisesti sanoen; kenelle riittää tuo 337 euron kk-erän 10tkm vuodessa?). Stetson-menetelmällä laskettuna tuollaisen 4-vuotiaan, vähän ajetun Octavian hinta on autoliikkeessä siellä 17-20 tonnin nurkilla *ennen tinkimistä*, mutta koska myyt sitä yksityisenä ilman takuuta tai virhevastuuta, niin hinta lienee helposti ~20% alle liikkeiden hinnan. Veikkaan että joku fiksumpi myyntimies kuin meistä kumpikaan on laskenut tuon luotto- sekä lunastushinnan niin ettei siinä asiakas helposti voitolle jää...

Eikä siinä mitään jos haluaa liisailla tai ostaa osarilla - rahalleen saa helposti yli 4% korkoa niin kauan kuin pörssit ovat nousussa. Mutta ei homma ihan niin halpaa kuitenkaan ole mitä ensin annoit ymmärtää.

Wetterin "huoleton" Ocu huoltosopparilla on muuten täällä: Škoda - Wetteri


Edit: heitetään nyt tähänkin kommentti:
Miksi kutsua osamaksua vuokraukseksi? Joo, lopputulos voi joskus olla sama, jos ehdot ja luvut osuvat yhteen ja yhdessä tilanteessa liike lupaa maksaa takuuhinnan takaisinostosta, tai toisessa vuokraorja voi lunastaa.
Vuokraus ei voi päättyä auton ostoon. Eli esim. ALD ei saa myydä autoa sinulle "leasinging" päätteeksi ALV-syistä koska verottaja katsoo tuon olevan vuokrausta.
 
Vuokraus ei voi päättyä auton ostoon. Eli esim. ALD ei saa myydä autoa sinulle "leasinging" päätteeksi ALV-syistä koska verottaja katsoo tuon olevan vuokrausta.
Anteeksi maalaisuuteni. En ole koskaan vakavissani tutkinut suomalaisittain saatavilla olevaa leasingtarjontaa, koska syyt. Mutta onko se täällä tosissaan mahdotonta vai pelkästään rajusti tappiollista, minkä takia siihen ei ryhdytä? Yleismaailmallisestihan tiedetään, että tuotteita(autojakin) liisataan ilman lunastusmahdollisuutta siten, että vain firman politiikka on esteenä.
 
- Autolle.com tarjoaa esim. 2018 mallista Toyotan CH-Rää 500 eurolla kuussa (vastaavat nettiautossa ~25 tonnia) - ilmeisesti autoa ei saa lunastaa itselleen (siitä voi luopua halutessaan vuoden päästä kk irtisanomisajalla - tällainen 500 eur / kk diili on tuttavalla, sis. huollot).
Jos Toyotan haluaa liisata, niin yksi vaihtoehto on Toyota kuukausitilaus. Esim. C-HR irtoaa 529 eurolla kuussa, MUTTA se sisältää myös vakuutuksen, ja autosta pääsee eroon kuukauden irtisanomisajalla.
 
Maksaisitko satasen kuussa enemmän siitä että saa ajaa uudella autolla? Jos et, niin sitten ajat käytetyllä. Pitää vaan muistaa budjetoida niitä touhutonneja odottelemaan mahdollisia korjauksia. Itselle ei ole mikään "pakko" ajaa uudella, mutta se on sen verran paljon mukavampaa että maksan siitä sitten enemmän.

Mitähän nämä autot on, joissa menee tonneja korjauksiin?

Ainoat tapaukset joissa olen tonneista kuullut on jotain Audi, Mersu, vw ja bmw merkkisiä.

Siis lähinnä ihmettelen, että ei kai se nyt ole mikään sääntö, vaan ennemminkin poikkeus että autoon tulee tonnien vikoja. Tonnien vika kun on käytännössä lähinnä pahasti hajonnut moottori, niin ei tuo kovin todennäköistä ole.

Tottakai jossain "premiumeissa" on osat ja huollot ylihintaisia ja pienikin juttu voi maksaa tonnin, mutta jos on tarkoitus ajaa edullisesti niin ei tietenkään kannata ostaa autoa jonka potentiaaliset korjauskulut on älyttömät.

Hyvässä perusautossa vaihtaa tonnilla jo paljon osia töineen, ja ainut isompi kohde on jos se motti räjähtää ja sitä tuskin taas käy.

Itsellä on ollut pelkästään 10-20v vanhoja huonosti huollettuja halpiksia, eikä näissäkään ole mitään paria satasta(töineen) ikinä hajonnut. Ei ole muistaakseni edes periaatteessa hajonnut mitään, kuluvia osia kuten jarrut vaan. Eikä ole kertaakaan jättänyt tielle.

Itselle on vaan muodostunut sellainen kuva, että lähes aina jos joku luulee että autojen huollot ja korjaukset maksaa tonneja tai että autot vaatii hinausta = kyseessä on joku saksalainen premium tai perusmerkki.

Ehkä onkin mielekkäintä verrata käytettyä perusvarmaa japsia uuteen tms, niin että ei valita sellaista merkkiä ja mallia jossa niitä touhutonneja tarvitsee edes miettiä.

Itsekin oon tässä uutta katsellut jo pitkään, mutta kun nykyisen 16v vanhan fiat Punton aivan kaikki kulut on olleet ~60-70€/kk + bensat 5v keskiarvolla, niin uudemmalla noi 5-10 kertaistuu ja alkaa tuntumaan liian kalliilta.

Halvalla ei ehkä saa hyvää, mutta kestävän voi saada :D
 
Joku ruostekorjaus on helposti tonnin, jos helmat joutuu teettämään. Katti jää tielle, nin 500 euroa lähtee varmasti... ABS-keskusyksikkö jumittelee. Dieselin suuttimet euro6-perusautoon á 500 e/kpl. Bensa Hondasta kajahti bensakoneen suutin + ECU, onneksi takuun viimeisenä päivänä... Sä et oriental ole tainnut päästä vielä tarpeeksi uusiin autoihin :think: Kyllä mäkin tuota vanhaa täysi-ikäistä C5:sta rassaan satkuilla vaikka minkä verran, mutta se onkin vielä ihan perustekniikkaa. Jousituksen tolppiin/palloihin, jos tulee vikaa, niin uudet osat lienee vähintään auton hinnan verran siinäkin. Muutaman tonnin pommit ovat kaikkein hankalimpia, sellaisen romuttaminen jo vähän kirpaisee. Kalliimman kuluista huolimatta korjaa, alle tonnin pommin pistää paaliin/varaosa-autoksi.
 
Uutta autoa tarvitsisi katsoa. Pakettiauton mieluiten ottaisin, mutta valitettavasti niissä ei oikein tunnu hinta/laatu kohtaavan eli pitäisi ostaa melkein uusi tai max pari vuotta vanha (+35K€) eli toiveet;

- Maksimaalisen luotettava
- Farmari tai suv. Tila tavaroille on tärkeää.
- Mieluiten diesel, koska ensimmäiseksi otan joka tapauksessa takapenkin pois->pakuksi.
- Automaatti
- Max noin 15K€, koska 20K€ jälkeen ollaan jo lähellä pakun hintaa.
- Hyvistä ajovaloista plussaa, mutta ei ratkaiseva kriteeri.

Äkkiseltään ei tule muita kriteereitä mieleen. Tällä hetkellä Hondalta Accord ja CR-V (2010-2013) on vahvoilla. Kia Ceed ja Hyundai i30 farkkuina olisivat myös vaihtoehtoja, koska noita saa sitten jo 7K€ hintaan, mutta ovat selvästi pienempiä. Tuleeko muita mieleen noilla kriteereillä. Merkillä ei ole juurikaan väliä.

Paljoakaan en autoista tiedä kun se on nykyään vain pakollinen väline liikkumiseen, joten onko tuollainen 2010-2012 jo auttamatta liian vanha vaikka kilometrejä olisikin vain 100-180tkm ? Joskus olen kuullut 200tkm olevan kriittinen raja, mutta tietysti se huolto vaikuttaa. Halvempi on aina parempi, mutta ei jaksa enää epäluotettavia romujaan joten mieluummin sitten otan kalliimman (rahoituksella) kuin uuden murheen. Perushuollot onnistuu eli jarrujen remppaaminen, öljyjen vaihto jne. mutta muuten joutuu käyttämään korjaamoa.
 
Oletkos selvittänyt, mitä kaikkea Kian 7 vuoden takuu kattaa ettei tule samanlaista yllätystä kuin Nissanissa?

Joo, ostin Kian samalta jälleenmyyjältä ku Nissaninkin niin korjaavat kaiken kiltisti ja mulla on ollu tänä vuonna sijaisautokin (parempi ku Nissan ku antavat Kian plugareita tai täyssähköjä) 18 viikkoa ilmaseksi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 830
Viestejä
4 747 873
Jäsenet
77 403
Uusin jäsen
nirazz

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom