Mikä auto minulle?

Tuossa yhden autoyksilön kustannuksia tarkkaan dokumentoituna jonkun toimesta 30tkm/vuosi ajoilla. Huollot vähenevät ajosuoritteen myötä.

100 km matkan kustannukset.

Huollon osuus..............6,47 e

Vakuutuksen osuus.......3,36 e

Veronjen osuus.............2,07 e

Polttoaineen osuus.........8,95 e

Yhteensä........20,87 e

Harvemmat joutuvat huoltamaam autoa 20ke edestä muutamassa vuodessa niin äkkiä parin tonnin huollot ovat autoilun halvib osuus

Tämä on laskettu täysin pieleen kun tarkastellaan ajokilometrin hintaa.

Ensinnäkin, vakuutukset ja verot eivät tähän kuulu, koska niissä maksetaan auton omistamisesta, eikä sillä ajamisesta.

Toisekseen, tästä puuttuu kokonaan renkaat (jotka kuluu vain ajaessa) sekä arvonalenemasta kilometrien osuus.
 
Rengassetit näytti olevan jyvitetty huoltokuluihin. Käy tuosta kirjanpidosta ainakin ilmi, että vanhenevan premiumauton huoltaminen on kallista vaikkei mitään suurempaa vikaa edes ollut. Myös suurilla vanteilla saa melkein kaksinkertaistaa renkaisiin kulutetun euromäärän. Näytti menneen talvirenkaisiin 900-1000e ja kesärenkaisiin 650e per kierros. 16 tuumaiset merkkikitkat, Viking Contact 7, saa alle ~600e sarja ja Ecocontact 6 ~300e sarja.

Autoilun hintaa/kilometri kun lasketaan niin tottakai kaikki kulut samaan kasaan. Yksilön ajoprofiilista sitten kiinni kuinka paljon ne kiinteät kulut vaikuttavat kokonaispottiin. Jos ajot hyvin satunnaista, voi auton laittaa seisontaan ja verot/liikennevakuutus katkeaa.

Toki vaikka alle 4l/100km kulutus tankille ei kirpaise niin paljoa pumpulla, mutta on toi Ioniq varmasti enemmän maksanut per kilometri itselle verrattuna kaasari 900 Saabbiin. Se vei talvella pätkäajossa 13 l/100km keskimäärin 20k matkalla 9l/100km. Pääomakulut tasan 0e ja sillä sentään tienasi kertakorvauksena ~300e kun auto tuli liikenneympyrässä perään. Huollot itse, laturi ainoa ns. ylimääräinen huolto.

Pari vuotta takaperin kun sai vielä Polo/Yaris kokoluokan uusia kausiautoja 500e 1kk/2000km, 2-3kk kesässä pätkittynä oli kohtuullinen uudesta autosta alla ilman omistajuuden taakkaa. Näillä tuli pärjättyä muutama vuosi kun Saabista oli aika jättänyt varkauden johdosta.
 
Rengassetit näytti olevan jyvitetty huoltokuluihin. Käy tuosta kirjanpidosta ainakin ilmi, että vanhenevan premiumauton huoltaminen on kallista vaikkei mitään suurempaa vikaa edes ollut. Myös suurilla vanteilla saa melkein kaksinkertaistaa renkaisiin kulutetun euromäärän. Näytti menneen talvirenkaisiin 900-1000e ja kesärenkaisiin 650e per kierros. 16 tuumaiset VC7 saa alle ~600e sarja ja Ecocontact 6 ~300e sarja.

Autoilun hintaa/kilometri kun lasketaan niin tottakai kaikki kulut samaan kasaan. Yksilön ajoprofiilista sitten kiinni kuinka paljon ne kiinteät kulut vaikuttavat kokonaispottiin. Jos ajot hyvin satunnaista, voi auton laittaa seisontaan ja verot/liikennevakuutus katkeaa.

Toki vaikka alle 4l/100km kulutus tankille ei kirpaise niin paljoa pumpulla, mutta on toi Ioniq varmasti enemmän maksanut per kilometri itselle verrattuna kaasari 900 Saabbiin. Se vei talvella pätkäajossa 13 l/100km keskimäärin 20k matkalla 9l/100km. Pääomakulut tasan 0e ja sillä sentään tienasi kertakorvauksena ~300e kun auto tuli liikenneympyrässä perään. Huollot itse, laturi ainoa ns. ylimääräinen huolto.

Pari vuotta takaperin kun sai vielä Polo/Yaris kokoluokan uusia kausiautoja 500e 1kk/2000km, 2-3kk kesässä pätkittynä oli kohtuullinen uudesta autosta alla ilman omistajuuden taakkaa. Näillä tuli pärjättyä muutama vuosi kun Saabista oli aika jättänyt varkauden johdosta.
Ainahan se on fakta että kerran kallis auto on aina kallis auto. Ei ne osat maagisesti ilmaisiksi muutu. Mitä "normaalimpi" kippo niin sen halvemmat kulut. Ja mitä renkaisiin tulee niin olisin itse enemmän kuin iloinen jos oman auton rengas-sarja olisi noin ihanan halpa orkkiskumeja vastaavilla kumeilla (joita ei enää valmisteta tuossa koossa joten seuraava satsi tulee olemaan todnäk halvempi ja tarkoituksella mutkissa hiukan liukkaampi). 18" rajumpien melkein ratasporttirenkaiden kanssa saa prkl olla iloinen jos pääsee alle tonnilla. Kaikki ns normimallista poikkeava maksaa automaattisesti monesti yli tuplahinnan. Oli kyse yhdestä napista, puskurin palasta tai vaikka ratista.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä on laskettu täysin pieleen kun tarkastellaan ajokilometrin hintaa.

Ensinnäkin, vakuutukset ja verot eivät tähän kuulu, koska niissä maksetaan auton omistamisesta, eikä sillä ajamisesta.

Toisekseen, tästä puuttuu kokonaan renkaat (jotka kuluu vain ajaessa) sekä arvonalenemasta kilometrien osuus.

Kaskot ovat omistamiseen liittyviä mutta voithan omistaa auton ilman veroja ja liikennevakuutusta mutta tätä ajoneuvoa ei voi käyttää liikenteessä. Itse pidän veroja ja liikennevakuutusta ajamisen kustannuksina.
 
Kaskot ovat omistamiseen liittyviä mutta voithan omistaa auton ilman veroja ja liikennevakuutusta mutta tätä ajoneuvoa ei voi käyttää liikenteessä. Itse pidän veroja ja liikennevakuutusta ajamisen kustannuksina.

Ne ei ole kilometrikohtaisia kustannuksia. Niiden määrä ei muutu sen mukaan, paljonko ajaa.

Liikennevakuutus ja ajoneuvovero maksetaan, että on mahdollisuus ajaa, ihan riippumatta siitä, paljonko ajaa.
 
Ne ei ole kilometrikohtaisia kustannuksia. Niiden määrä ei muutu sen mukaan, paljonko ajaa.

Liikennevakuutus ja ajoneuvovero maksetaan, että on mahdollisuus ajaa, ihan riippumatta siitä, paljonko ajaa.
Kilometrejä varten nuo maksut maksetaan eikä omistamisen iloksi, joten on älytöntä väittää, että niillä ei ole vaikutusta ajamisen kuluihin ainakaan auton peruskäyttäjällä. Kilometrikohtainen hinta näiden maksujen osalta muuttuu pääsääntöisesti sen mukaan mitä ajaa.
Jos jonkun autoon liittyvän kulun jättää huomioimatta niin huijaa vain itseään.
 
Kilometrejä varten nuo maksut maksetaan eikä omistamisen iloksi, joten on älytöntä väittää, että niillä ei ole vaikutusta ajamisen kuluihin ainakaan auton peruskäyttäjällä. Kilometrikohtainen hinta näiden maksujen osalta muuttuu pääsääntöisesti sen mukaan mitä ajaa.
Jos jonkun autoon liittyvän kulun jättää huomioimatta niin huijaa vain itseään.

Jospa nyt yrittäisit ymmärtää, mitä tarkoittaaa rajakustannus tai marginaalikustannus.



Käytännössä maksetaan tietty määrän rahaa aikayksikköä kohden siitä, että pihassa on auto, jolla voi koska tahansa lähteä liikkeelle hyvin lyhyellä varoitusajalla, ja sitten maksetaan erikseen marginaalikustannus siitä, paljonko sillä oikeasti ajetaan.

Mikä tahansa muu laskentatapa on typerä.
 
Tossa katsellut kaasuautoja - biokaasu olisi päästötö.kotimainen ja edullinen (vaikks msskasdua kslliimpi) ja meillä.on kaasuasema lähellä.

Varsinkin ruotsissa ovat edullisen näköisiä,.liekö siksi että valmistajat siirtymässä kaasuhybrideistä sähköön.kun tuossa nyt kuitenkin naapurissa on kaasu yhtä lähellänkukn bensakin niin tarttis tietää missä malleissa on niin iso bensatankki. Mitä kattelin uusia niin siellä oli 9l bensatankki - sellaisella ei paljoa tee jos kaasun jakelua vähennetääm. Missä mallissa olisi kaasutankki,.normikokoinen bensatankki ja mahdollisuus peräkoukkuun?
 
Jospa nyt yrittäisit ymmärtää, mitä tarkoittaaa rajakustannus tai marginaalikustannus.



Käytännössä maksetaan tietty määrän rahaa aikayksikköä kohden siitä, että pihassa on auto, jolla voi koska tahansa lähteä liikkeelle hyvin lyhyellä varoitusajalla, ja sitten maksetaan erikseen marginaalikustannus siitä, paljonko sillä oikeasti ajetaan.

Mikä tahansa muu laskentatapa on typerä.
Ihan sama millä nimellä kutsut mitäkin kustannusta. Mikäli et laske autoilun kustannuksiin vakuutuksia, veroja tai hankintahintaa ja vastaavia kuluja, niin petät vain itseäsi.
 
Ihan sama millä nimellä kutsut mitäkin kustannusta. Mikäli et laske autoilun kustannuksiin vakuutuksia, veroja tai hankintahintaa ja vastaavia kuluja, niin petät vain itseäsi.

Jospa opettelisit lukemaan, tai olemaan olkiukkoilematta.

Ne on kustannuksia jotka lasken mukaan. Mutta lasken mukaan ne järkevästi auton omistamisen kustannuksiksi joita ne todellisuudessa ovat, sen sijaan että laskisin ne typerästi ajokilometrikohtaisiksi kustannuksiksi mitä ne eivät ole.
 
Itsellä kun tuo ajokilometrimäärä vaihtelee jonkin verran vuosittain, niin on paljon yksinkertaisempaa miettiä että "kiinteisiin kuluihin menee noin tonni vuodessa ja lisäksi sitten x-määrä bensaa" sen sijaan että lähtisi laskemaan että paljonko niistä kiinteistä kuluista tulee jyvitettynä per kilometri.
 
Ensimmäisen auton hankinta mietteissä talouteen syntyvän esikoisen vuoksi. Hiukan auton tarve kuitenkin tasoa "elämänlaatua ja mielenterveyttä parantava", etenkään kun lapsen takia autoa ei välttämättä tarvitse heti syntymästään niin paljoa. Asutaan pääkaupunkiseudulla ja julkiset kulkuyhteydet ovat hyvät, mutta korona heittää sellaisen varjon tällä hetkellä että aikalailla eristyksissä eletään. Lisäksi perheessä kultainennoutaja, jonka kanssa harrastelu ja ulkoilu nousisivat uudelle tasolle. Myös pidempiä reissuja ( ~600km/suunta) tulee harrastettua muutaman kerran vuodessa, joten senkin vuoksi auto olisi hyvä olla.

Näiden seikkojen vuoksi hiukan pyöritellyt tuollaista uuden Corollan hankkimista alkuun vuodeksi, joita on tarjolla ~300e/kk (15 000km/vuosi):
  • Voisi opetella ensimmäisen auton ylläpitoa ja näkisi vuodessa että kuinka paljon tarvetta loppupeleissä autolle on arjessa. Tottakai riskinä on se että ilmanhan autoa ei sitten voi enää elää :)
  • Näkisi että mitä autolta lopulta vaaditaan arjessa, ennenkuin sitoutuu autoon pidemmäksi aikaa.
  • Melko riskitöntä ajoa vuoden verran
Tottakai kustannuksia pitää vielä laskeskella, mutta hyvin pian ainakin liisarin kk-hinta on katettu jo sillä että autoa esim vuokraisi sen 3x vuodessa viikon pätkiä pidemmille reissuille.

Kesällä oli vuokralla tuollainen samanlainen Corolla pari viikkoa eikä mitään suurta valittamisen aihetta ollut, hyvät varusteet jo karvalakkimallissa. Ainoa miinus oli että tavaratilan koko ei mikään järisyttävä ollut, eli voi käydä ahtaaksi ainakin pidemmällä aikavälillä, mutta varmasti tähän tilanteeseen hyvä.

Onko mielipiteitä tällaiseen ratkaisuun? Onko muita järkeviä diilejä kuin tuo Corolla?

Tämä tuli nyt tuossa perjantaina tilattua lopulta. Toimitus lokakuun lopussa eli mitenkään nopeasti autoa ei tällaisessa maailmanajassa saa, mutta jäädään odottelemaan :)
 
Tämä tuli nyt tuossa perjantaina tilattua lopulta. Toimitus lokakuun lopussa eli mitenkään nopeasti autoa ei tällaisessa maailmanajassa saa, mutta jäädään odottelemaan :)
Onnea auton omistajalle! Ei tuo nyt kovin pitkä aika ole jos tuolloin saa, nimim. maaliskuussa tilattu Octavia ja tuskin saa vielä elokuussa
 
Tämä tuli nyt tuossa perjantaina tilattua lopulta. Toimitus lokakuun lopussa eli mitenkään nopeasti autoa ei tällaisessa maailmanajassa saa, mutta jäädään odottelemaan :)
Otin vastaavanlaisen Toyota Corolla Hybrid TS Activen keväällä vuodeksi ja saattaa olla että se jää pihaan vuoden kohdalla :) Mitä auton loppuhinnaksi tuli sulle?
 
Ne on kustannuksia jotka lasken mukaan. Mutta lasken mukaan ne järkevästi auton omistamisen kustannuksiksi joita ne todellisuudessa ovat, sen sijaan että laskisin ne typerästi ajokilometrikohtaisiksi kustannuksiksi mitä ne eivät ole.

Pakkohan ne on laskea kilometrikustannuksiin mukaan. Ei yksikään auto liiku teillä laillisesti metriäkään ilman vakuutuksia tai veroja.
 
Otin vastaavanlaisen Toyota Corolla Hybrid TS Activen keväällä vuodeksi ja saattaa olla että se jää pihaan vuoden kohdalla :) Mitä auton loppuhinnaksi tuli sulle?

Tartuin tuohon Auto-Aritan tarjoukseen (299e/kk). Tarjouksen sai vielä tiskin alta pidennettyä 2 vuoteen 20 000km/vuosi (normitarjouksessa 19 000km) + 2x vuosihuollot samalla kuukausihinnalla. Ensin ajattelin että otan vain vuodeksi, mutta lopulta päätin ottaa pariksi vuodeksi, kun sen verran edukas tarjous toisella huollolla ja 2000km lisäkilometreillä. Hinta laskennassa korkojen jälkeen autolla karvan vajaa 30 k€ ja myyntihinnaltaan (+varusteet) 27 700e.

Katsoo sitten parin vuoden päästä että miten autotarpeet muuttuneet vai jääkö jopa pihaan. Mutta nyt se pikkusormi on annettu saatanalle, enää autoa ei voi olla omistamatta tulevaisuudessa :D
 
Virka-autoksi tilattu Volvo V60CC keskiviikkona. Jouluks pitäisi tulla. Jos olis halunnut BLISsit olisi lykkääntynyt ainakin puoli vuotta.
 
Pakkohan ne on laskea kilometrikustannuksiin mukaan. Ei yksikään auto liiku teillä laillisesti metriäkään ilman vakuutuksia tai veroja.
Verot ja vakuutukset voi laskea km-kustannuksiin mukaan, jos haluaa tarkastella autoilun kokonaishintaa ja verrata sitä johonkin muuhun vaihtoehtoon, kuten täysautoetuun tai autottomuuteen vuokra-autoineen, takseineen jne.

Itse en kuitenkaan tuossakaan tapauksessa lähtisi sotkemaan omistamisen kiinteitä kuluja ajomäärän mukaan muuttuviin kuluihin. On helppoa laskea yhteen kiinteät kulut ynnättynä muuttuvilla tietyllä ajomäärällä, ja verrata yhteissummaa esim. täysautoedun kk-hintaan.

Entäpä eri automallien vertaaminen toisiinsa? Autolehdet noita laskevat esim. 20 tkm/a tai 30 tkm/a -ajomäärille. Tavalliselle lukijalle nuo kaiketi ovat helposti ymmärrettäviä. On vain yksi luku per ajomäärä. Siitä voi sitten arvioida kumpi ajomäärä on lähempänä omaa tilannetta. Ongelmana on se, että ilmoitetut km-kulut pätevät vain juuri kyseisellä km-määrällä, joten homma pitää purkaa osiin ja laskea uusi km-kustannus, jos haluaa tietää eri ajomäärän.

Kun itse vertaan eri automalleja Excelissä, niin lasken (kiinteät solut) + (muuttuvat kulut) * (ajomääräsolut), jolloin saan kyseisen automallin kokonaiskulut vuotuisen ajomäärän funktiona. Eri automallien käyrät saa samaan kuvaajaan, jossa leikkauskohdista näkee ns. break even -ajomäärät. Sitten voi miettiä millä todennäköisyydellä omat ajot ovat sen verran. Jos sekä kiinteät että muuttuvat kulut menisi laskemaan kilometrikuluksi, niin eihän tuosta enää mitään kuvaajia saisi aikaiseksi Erkkikään.

Oletetaan, että jonkun on syystä tai toisesta käytännössä pakko/haluaa pitää autoa. Hän ajaa normaalisti vain 7 tkm/a uudehkolla Auris hybridillä. Auton vakuutus, vero, katsastus ja vuosihuoltojen keskiarvo ovat yhteensä 950 €/a. Bensa maksaa 0,07 €/km. Rengaskulu kesä- ja talvirenkaista yhteensä on 0,01 €/km, mutta kuitenkin vähintään 160 €/a, jos 2 * 400 € rengassarjoja käytetään märkä-/jääpidon takia enintään viisi vuotta. Käytetään arvonalennuksena vakiota 2200 €/a, johon pienet lisäkilometrit eivät juuri vaikuta, koska auto on joka tapauksessa markkinoiden vähemmän ajettuja yksilöitä.

Km-hinta, kun kiinteät ja muuttuvat sekoitetaan:
(950 € + 160 € + 2200 € + 7000 km * 0,07 €/km) / 7000 km = 0,54 €/km

Autoilija haluaa verrata 7000 kilometrin Euroopanreissua oma auto vs. joku muu väline. Nyt tuolla 0,54 €/km -arvolla ei tee sellaisenaan yhtään mitään, vaan on pakko palata kaavoihin. Jos taas laskee sekoitetun km-hinnan ulos, niin mitenkäs suu pannaan, jos kesken reissun haluaa tarkastella tuhannen kilometrin ylimääräisen koukkauksen hintaa? No tuolla toisellakaan km-hinnalla ei tee mitään, vaan taas pitää palata alkuun.

Homma on paljon helpompaa, jos laskee kiinteät ja muuttuvat erikseen:

Kiinteät: 950 + 160 + 2200 = 3310 €/a

Muuttuvat: 0,07 €/km (15 tkm/a asti, jonka jälkeen huoltokustannus siirtyy kiinteästä muuttuviin, 250 €/a -> 0,017 €/km; lisäksi 16 tkm/a jälkeen rengaskulu siirtyy kiinteistä muuttuviin ollen 0,01 €/km)

Kokonaisvuosikustannus 15 tkm/a asti:
3310 € + 0,07 €/km

Kokonaisvuosikustannus välillä 15-16 tkm/a:
3060 € + 0,087 €/km (huolto siirtyi kiinteistä muuttuviin, 250 €/a -> 0,017 €/km)

Kokonaisvuosikustannus 16 tkm/a jälkeen:
2900 € + 0,097 €/km (renkaat siirtyivät tässä kiinteistä muuttuviin, 160 €/a -> 0,01 €/km)

Jollain ajomäärällä pitäisi alkaa huomioida suurempi arvonalennus. Esim, jos ajaa 60 tkm/a, niin a.alennus on 2200 euron sijaan jo noin 3000-3200 €/a.


Nyt meillä on kyseisen automallin kiinteät ja muuttuvat nätisti erillään, jolloin laskeminen on helppoa.

A) normaali vuosi 7000 km: 3310 € + 7000 km * 0,07 €/km = 3800 €

B) 7000 km:n Euroopan reissun lisähinta: 7000 km * 0,07 €/km = 490 €

C) 1000 km ylim. koukkaus reissulla: 1000 km * 0,07 €/km = 70 €

Normaalin ajon päälle tulevien reissujen lisähinta on helppo laskea, koska vain muuttuvat kulut muuttuvat. Niin kuin nimikin jo sanoo.
 
Viimeksi muokattu:
Sähköauto-ketjussa oli ihan vastaava pilkunnussinta vähän aikaa sitten, feat. liittymämaksu sisällyttäminen kWh-hintaan. Tässä taitaa olla ihan sama juttu, toinen laskee peruutuspeilistä paljonko toteutunut oli sis. kaiken ja toinen vääntää termistöä ja kaavaa tulevan ennustamiseen. Kaksi ihan eri juttua eikä silloin ole tarpeen tulla huutelemaan väärin laskemista. Tarve on ihan eri. Ja kannattaa myös muistaa, että keskivertopulliaisen ei todellakaan tarvitse tietää sentin tarkkuudella jotain kulua, kertaluku riittää ihan hyvin. Varsinkin suureissa, jossa pelkällä kaasujalan asennolla kuski saa merkittävästi vaikutettua toteutumaan lyhyissä pätkissä. On se joskus kiva harrastaa akateemista pilkunnussintaa, mutta jokainen sentti täytyy maksaa riippumatta haluaako niille pistää kiinteän ja muuttuvan kulun laput päälle.

e: Ja Tommi, tämä ei ollut sinulle suunnattu. Sun jutut ovat asiaa (joskus ehkä vähän enemmänkin kuin tilattiin :D).
 
Rupesi kiinnostamaan muskeliauto roll cagella, OHV V8:lla, kahdella kaasarilla ja Garlitsin triple butteffly scoopilla, levyjarruilla ja manuaalivaihteistolla. Apua.. :woot: Tallin ja autonraadon tarvis, ja sit 20 vuoden kuluttua vois todeta, että tästä ei mitään tuu. Saiskohan tollasta edes leimaan, vai pitäiskö pitää ratakäytössä täällä... voi ainakin olla helvetin vaikeaa. Kai sitä rupee tulemaan keski-ikäiseksi.
 
Itse haluaisin avoauton, jossa olisi hyvä penkki ja riittävästi voimaa + hyvät äänet. Eipä ole oikein sellaistakaan tullut vastaan, niin pitää tyytyä nykyiseen CLK:n. Olis kyllä näppärää myös, jos olisi tilaa enemmän kuin yhdelle autolle.
 
Itse haluaisin avoauton, jossa olisi hyvä penkki ja riittävästi voimaa + hyvät äänet. Eipä ole oikein sellaistakaan tullut vastaan, niin pitää tyytyä nykyiseen CLK:n. Olis kyllä näppärää myös, jos olisi tilaa enemmän kuin yhdelle autolle.
Eikös noita nyt ole vaikka mitä? Esim SLK 55 AMG M113 motilla. Itse meinasin sellaisen ostaa tuossa kesällä, mutta en pidä avoautojen ulkonäöstä (vaikka tuollainen kovakattoinen ihan ok onkin). Halusin myös mekaanisesti ahdetun moottorin, koska kuulostaa paaaljon paremmalta kuin mikään vapaastihengittävä. Päädyin hankkimaan sitten CLS 55 AMG:n. Tämä vaatii pientä modifikaatiota, että saa ahtimen ujeltamaan samoin kuin jossain Dodge Demonissa, mutta mukavahan se on laitella.
 
Juu on valikoimaa, ongelma on se penkki. Todella monessa (nyky)autossa penkin istuinosa kapenee kohti selkänojaa, joka on itselleni ongelma, kun se sitten painaa ajossa. Esim nykyinen CLK, entinen Pösö 307 cc, Jaguar S-type ja niin edelleen.
 
Melumäärä on omien kokemusten mukaan suhteellisen tavanomainen tavalliseksi käyttöautoksi, siis samaa kuin jossain Golfissa, Octaviassa tai Focuksessa.

Kun googlettaa "Corolla hybrid melu" niin yllättyy kuinka paljon tulee osumia. Joka testissä puututaan äärimmäisen voimakkaaseen rengasmeluun.

Tässä yksi esimerkki: Toyota Corolla ajaa muotoilu edellä

"Toyota kuulosti sen verran meluisalta, että oli mielenkiintoista katsoa, paljonko sen sisällä oli desibelejä. Kehä ykkösellä sisämelu vaihteli 75–81 dB:n välillä. Hämeenlinnan moottoritiellä 120 km/t vauhdissa melu nousi 80–85 dB:n tasolle, ja se oli yhdistelmä rengasmelua ja melkoista tuulenhuminaa. "


80-85dB on enemmän kuin mitä esim Tekniikan Maailma on ikinä mitannut, jopa ihan ankeimmista pikkuautoista:
 
Kun googlettaa "Corolla hybrid melu" niin yllättyy kuinka paljon tulee osumia. Joka testissä puututaan äärimmäisen voimakkaaseen rengasmeluun.

Tässä yksi esimerkki: Toyota Corolla ajaa muotoilu edellä

"Toyota kuulosti sen verran meluisalta, että oli mielenkiintoista katsoa, paljonko sen sisällä oli desibelejä. Kehä ykkösellä sisämelu vaihteli 75–81 dB:n välillä. Hämeenlinnan moottoritiellä 120 km/t vauhdissa melu nousi 80–85 dB:n tasolle, ja se oli yhdistelmä rengasmelua ja melkoista tuulenhuminaa. "

80-85dB on enemmän kuin mitä esim Tekniikan Maailma on ikinä mitannut, jopa ihan ankeimmista pikkuautoista:
Tähän on helppo sanoa että toimittaja on varmaan mitannut melun nopeasti jollain kännykkäsovelluksella. Kun ei mittaa samalla tavalla kuin TM niin ei voi verrata suoraan keskenään. Pitäisi mitata ammattilaiskäyttöön tarkoitetulla kalibroidulla mittalaitteella ja mikrofonin sijoittelulla on iso merkitys. Auton matkustamo on sellainen kaikukoppa että jos ei mittaa kuljettajan pään kohdalta, voi saada ihan mitä tuloksia vaan. Olen ollut muutama kerran taksin kyydissä priuksessa ja auriksessa ja ne ovat välillä jopa yllättävän hiljaisia oikealla rengastuksella, ei lähellekään 80db. Uusi Corolla tuskin on niitä huonompi paitsi jos on aivan väkisin laitettu jotkut leveät ja matalaprofiiliset jyristävät renkaat. Pehmeillä kitkoilla taas tuntuu menevän aivan sukkasillaan, jos niillä ajaisi ympäri vuoden niin olisi oikein hyvä :p
 
Mutta jos ei sitten puututa mittauksiin, vaan keskitytään siihen että joka ainoassa Corolla testissä on haukuttu sanallisesti todella voimasta melutasoa.
 
Jospa opettelisit lukemaan, tai olemaan olkiukkoilematta.
Katse peiliin.
Ne on kustannuksia jotka lasken mukaan. Mutta lasken mukaan ne järkevästi auton omistamisen kustannuksiksi joita ne todellisuudessa ovat, sen sijaan että laskisin ne typerästi ajokilometrikohtaisiksi kustannuksiksi mitä ne eivät ole.
Jos haluat tehdä asian itsellesi vaikeaksi, niin en ole sitä estämässä. Kaikki nuo kuitenkin vaikuttavat ajamisen kuluihin kuten jo aiemmin kirjoitin.
Summat ovat jaettavissa myös per kilometri vaikka muuta väität, tai jos ei jaksa seurata ajettua matkaa niin myös vuosittain kuluva summa on toimiva. Ei ole siis yhtä ainoaa mittaria, mutta on vähemmän järkevää väittää, että ne eivät vaikuta autolla liikkumisesta maksettavaan summaan.
 
Jos Kia Stingerin arvo ei sukeltaisi ostaessa niin paljoa ja saisi fiksun rahoituksen voisin tosissani harkita moisen ostoa. Siitä puhuttiin köyhän miehen Bemarina mutta koomista kyllä sanoisin että voittaa melkein kaikilla osa-alueilla perus 3-sarjalaisen (uusinta en ole ajanut). Isoimpina vitutuksina oli matala kattolinja jonka takia esim kaveri hakkasi päätä kattoon ja sen todella säälittävä kattoikkuna joka oli postimerkin kokoinen ja ettei isoa konetta saanut sopivilla varusteilla pelkästään takavetona jne. Ei itseä hävettäisi ainakaan ajaa Kialla, laatuvaikutelma, ajettavuus yms yms ovat nousseet ihan eri tasolle takavuosien perus Riosta.

Jep. Ja käyppä kattoon / kokeileen uus Sorento. Siinä on ihan helvetisti autoa sille rahalle. Ei paljo häpee tuoreille Land Cruisereille ja lopun viimein siinä on jotain hyvin samankaltaista Lantikan fiilistä paitsi hinta 1/2 (Dubaissa ollut tuoreen V8 lantikan kyydissä ja aavikkosafarilla myös moisella). Eihän se mikään G-Mese ole ulkoisesti tai sisäisesti, mutta livenä silti kaunis ku sika pienenä ja kabiinissa kaikki on vaan niin hemmetin kohdallaan.

Sen ostan joskus kuhan mallisto vakioituu jne. Oli vielä niin uus tulokas äskettäin...
 
Uusi/uudehko auto haussa, mutta ei oikein hajua mitä koeajaa. Tähän mennessä koeajanut vain Corolla TS 1.8 ja 2.0. Jälkimmäinen oikein mukava, melu ei häirinnyt. Ajoa tulisi noin 20tkm/v. Kriteereinä: Luotettava, max 30ke, automaatti, farmari ja pieni kulutus. Tarkoituksena pitää autoa mahdollisimman pitkään, auton vaihtelu vähän väliä ei napostele.
 
Uusi/uudehko auto haussa, mutta ei oikein hajua mitä koeajaa. Tähän mennessä koeajanut vain Corolla TS 1.8 ja 2.0. Jälkimmäinen oikein mukava, melu ei häirinnyt. Ajoa tulisi noin 20tkm/v. Kriteereinä: Luotettava, max 30ke, automaatti, farmari ja pieni kulutus. Tarkoituksena pitää autoa mahdollisimman pitkään, auton vaihtelu vähän väliä ei napostele.



Tai vastaavia... paljo halvempia ja paremmin varusteltuna ku Tojot + piiiitkä takuu. Lisäksi uus Corolla on ihan karmee ajaa (hajuton ja mauton). Jos yhtään tykkäät ajaa niin Proceed GT on fiilinkiä ja Ceed SW sitten taas rauhaa. Poroseetissa se hyvä puoli, että livenä julmetun kaunis auto. Jaksaa ihastella Lunar silverinä kauneutta...

Huihai i30 wagon about sama (ku Ceed SW). Kaikkia varusteita ei saa mutta vähä halvempi (ja rumempi ja 2 vuotta lyhempi takuu). Kialla ja Huihailla hyviä kamppiksia ja todellinen tahtotila tehdä kauppaa isollakin alella.
 
Viimeksi muokattu:
Jep. Ja käyppä kattoon / kokeileen uus Sorento. Siinä on ihan helvetisti autoa sille rahalle. Ei paljo häpee tuoreille Land Cruisereille ja lopun viimein siinä on jotain hyvin samankaltaista Lantikan fiilistä paitsi hinta 1/2 (Dubaissa ollut tuoreen V8 lantikan kyydissä ja aavikkosafarilla myös moisella). Eihän se mikään G-Mese ole ulkoisesti tai sisäisesti, mutta livenä silti kaunis ku sika pienenä ja kabiinissa kaikki on vaan niin hemmetin kohdallaan.

Sen ostan joskus kuhan mallisto vakioituu jne. Oli vielä niin uus tulokas äskettäin...

Tuli itsekkin katsottua pari videota uudesta ceed farkkusta phev:n. Tuossahan on sama polttis kuin Ioniqissa, mutta sisusta ja infotainment menneet taas pykälää eteenpäin. Olin mieltänyt Ceedit halvoiksi perusautoiksi, mutta vaikutti ihan asialliselta. Toki muiden markkina-alueiden K5/Sonatat/Elantrat aika nättejä verrattuna konservatiivisiin eurooppalaisiin Ceedeihin/iX0 sarjalaisiin. Ioniq/Niro toki Globaaleja malleja.

Itse odotan milloinka saisivat tuon 1.6t HEV/PHEV pienempään koriin. "Haba"Niroonhan tuo huhujen mukaan tulisi sähköisellä nelivedolla ja voisi olla hyvä kandidaatti viimeiseksi polttikseksi ennen sähköjä.

 
Viimeksi muokattu:
Jep. Ja käyppä kattoon / kokeileen uus Sorento. Siinä on ihan helvetisti autoa sille rahalle. Ei paljo häpee tuoreille Land Cruisereille ja lopun viimein siinä on jotain hyvin samankaltaista Lantikan fiilistä paitsi hinta 1/2 (Dubaissa ollut tuoreen V8 lantikan kyydissä ja aavikkosafarilla myös moisella). Eihän se mikään G-Mese ole ulkoisesti tai sisäisesti, mutta livenä silti kaunis ku sika pienenä ja kabiinissa kaikki on vaan niin hemmetin kohdallaan.

Sen ostan joskus kuhan mallisto vakioituu jne. Oli vielä niin uus tulokas äskettäin...
Ei ole ihan meikäläisen tyyppinen auto niin tuskinpa tulee käytyä MUTTA jotain kertonee tämänhetkisestä tilanteesta että jos pitäisi äkkiä keksiä top3 hot hatchiä ja budjetti saisi olla rajaton mutta auton pitäisi olla pakasta vedetty olisi listalla käytännössä yksi Korealainen etuveto aka Hyundai i20N tai i30N, yksi Japanilainen neliveto aka Toyota Yaris GR ja yksi monikansallinen sinisen ovaalinen etuveto aka Ford Fiesta ST. Näistä parhaimman valitseminen olisi enemmän kuin hankalaa, nopeudessa, pidossa ja esim ratapäivillä Toyota vie. Hauskuus kategorian vie Ford. Yleisesti hyvä auto olisi Hyundai, niissä vielä sattuu olemaan hyvät varusteet, uskallusta muotoilussa ja vielä bonuksena pitkällä takuulla ja luotettavakin pitäisi olla eli takuuta ei niin tarvitsisi. Missä on takavuosien klassikot ja testivoittajat aka 1-sarjalainen, Mini, VW:n GTi:t, Cuprat jne. Mersulla löytyy sentään tarpeeksi hulluutta A-sarjansa kanssa mutta hinta pomppaa auton ollen silti varsin rajoittunut kyvyiltään. En olisi vielä jokunen vuosi sitten uskonut kirjoittavani moista. Itseasiassa nauroin aika räkäisesti kun näin ensimmäiset vuotokuvat i30N:stä ja mietin että tuosta nyt voi tulla ihan kivaa ääntä ja kohtuu muotoilua mutta ei se voi olla hyvä ajaa... Olin väärässä. Yaris taas osoittaa että Toyotalla löytyy välillä uskallustakin omaan silmään aika floppi GT86+Supran jäljiltä. Enpä olisi koskaan edes tullut ajatelleeksi sanovani että pitäisiköhän käydä koeajamassa Toyota Yaris. Toki tähänkin vaadittiin Mäkinen potkimaan väkeä perseelle :D. Ford nyt taas jatkaa samaa outoa tapaansa tehdä vuorotellen semi mukava jonka jälkeen tulee taas se enemmän ratakireän tuntuinen peli. MK7 Fiesta ST oli mallia kova, kireä ja vielä leikkisämpi kuin MK8 jota vähän pehmennettiin ja annettiin laaduntuntua ja varusteita sisälle ja muutettiin leikkisyys osittain myös brutaaliksi kaarrenopeudeksi jossa perä irtoaa yhä aina ensin mutta rotaation keskipiste on nyt keskemmällä autoa "mukavammin" kuskille. Osuneet vain nyt viimeiset pari korimallia putkeen kuskien ja lehdistön mieleen oli kyse siitä "mukavammasta" tai "sporttisemmasta" kopasta.
 
Suosittelen lämpimästi Kiaa kaikille helppoutta ja huolettomuutta haluuville köyhille, ketkä haluu tietää kulut ennakkoon ja saada puoleen hintaan auton missä paremmat varusteet kun puolta kalliimmassa Bemarissa.
Täältä voi myös suositella KIAa, jos Toyota ei napostele, mutta luotettava perusauto kylläkin. Meillä on vm. 2020 Niro, oikeastaan kaikki lisävarusteet poislukien kattoluukku. Sopivan pieni ulkoa ja riittävän iso sisältä. Taloudessa yks vauva ja kaiken tavaran suhteen melko minimalisteja niin hyvin ollaan pärjätty. 25tkm nyt rullattu, ei mitään ongelmia. 5,3l/100km sekakulutus koko matkalta niin tietokoneen kuin tankillisten mukaan. Hyundain sisarmalli Ioniq menee vähemmällä kun on matlampi. Tämäkin menisi jos olisi ne kulimallin 16-tuumaiset pallot, mutta tässä on 18-tuumaiset. Hiljaisempihan tämä voisi olla, mutta muuten kiva peli. Joskus vajaa 20 v. sitten naapuri osti uuden KIA Rion ja ajattelin silloin että "ei s*****a mitä p****a". Harppauksittain on kyllä tämä merkki kehittynyt. Anopilla vm. 2016 Ceed uudesta lähtien ja siinäkään ei ole mitään ongelmia ollut. (Vielä enemmän) melusampi ja huomattavasti muovisempi fiilis siinä on kyllä kuin Nirossa.
 


Tai vastaavia... paljo halvempia ja paremmin varusteltuna ku Tojot + piiiitkä takuu. Lisäksi uus Corolla on ihan karmee ajaa (hajuton ja mauton). Jos yhtään tykkäät ajaa niin Proceed GT on fiilinkiä ja Ceed SW sitten taas rauhaa. Poroseetissa se hyvä puoli, että livenä julmetun kaunis auto. Jaksaa ihastella Lunar silverinä kauneutta...

Huihai i30 wagon about sama (ku Ceed SW). Kaikkia varusteita ei saa mutta vähä halvempi (ja rumempi ja 2 vuotta lyhempi takuu). Kialla ja Huihailla hyviä kamppiksia ja todellinen tahtotila tehdä kauppaa isollakin alella.

Proceed tuolla koneella on nyky mittapuulla aika janoinen varsinkin suhteessa suorituskykyyn, joka on vain vähän parempi kuin 2-litraisessa Toyotan hybridissä. Ceed-plugari varmaan on ihan jees jos kotona voi ladata ja ajoprofiili sopii korealaiselle hybridille.
 
Proceed tuolla koneella on nyky mittapuulla aika janoinen varsinkin suhteessa suorituskykyyn, joka on vain vähän parempi kuin 2-litraisessa Toyotan hybridissä. Ceed-plugari varmaan on ihan jees jos kotona voi ladata ja ajoprofiili sopii korealaiselle hybridille.

Ai miten niin janoinen suhteessa? Just toisinpäin. 17" 225/45/17 CVC7 -kitkoilla pääsen alle 5 litran 26 km / suunta työmatkalla jossa pari kilsaa taajamaa molemmissa päissä ja välissä motaria ja 80 km/h maantietä. Ja aika vaikee oli yli 6 saada kuluttamaan normiajoilla. 18" 235/40/18 Michelin Pilot Sport kesäkumeilla kulutus pyörinyt 5,5-6,5 välillä ja olen ihan surutta välillä Sportilla kenkinyt. Aerodynaamisen mallinen auto selvästi ja hyvä kone, kun PALJON tehokkaamman tuntuinen 204 hp kuin Toyotan (Camryn) 224 hp hybridi ja kulutus sama ku Camryssa. Saahan tän toki kuluttamaan varmaan enempi jos joka kiihdytyksen vetää Sportilla kaasu pohjassa kumit vinkuen. Mutta 120 km/h motarilla matalat kierrokset ja ilmanvastus Proceedissa ilmeisesti tosi pieni.

Heitäpä nyt sitten esimerkkejä vähempijanoisista vaikka parisataaheppasista farkuista jotka on kivoja ajaa ja 0-100:kin taittuu ~7,5 s. ja sitä tärkeämpänä ohituskiihtyvyys on loistava ja lähtee vielä rampiltakin satkun vauhdista ripeesti ja eleettömästi.

Plugari Niro vie reilusti enempi 120 km/h motariajossa jos/kun akku pääsee vähiin. Ei plugari Ceedilläkään paljon säästä ja saa kaupan päälle paljon mopomman auton monimutkaisemmalla tekniikalla.
 
^Jos menee tankkauksista laskien noin vähällä niin toki ihan hyvä suoritus tehoihin nähden. Lehtien koeajoissa tuon kulutus kai on ollut lähempänä kahdeksaa litraa sataselle tai jopa yli.

*MUOKS* Ai niin kun kysyit noita esimerkkejä niin en varsinaisesti keksi pihimpää bensa-autoa noilla tehoilla, mutta käytännössä samoilla wltp-lukemilla ja toteutuneilla spritmonitor-arvoilla saa VAG:n 2.0 TSI:tä ~300-heppaisena ja siihen peilaten tuo Kian 1.6t ei ole niin kovin pihi verrattuna suorituskykyyn.
 
Viimeksi muokattu:
^Jos menee tankkauksista laskien noin vähällä niin toki ihan hyvä suoritus tehoihin nähden. Lehtien koeajoissa tuon kulutus kai on ollut lähempänä kahdeksaa litraa sataselle tai jopa yli.

*MUOKS* Ai niin kun kysyit noita esimerkkejä niin en varsinaisesti keksi pihimpää bensa-autoa noilla tehoilla, mutta käytännössä samoilla wltp-lukemilla ja toteutuneilla spritmonitor-arvoilla saa VAG:n 2.0 TSI:tä ~300-heppaisena ja siihen peilaten tuo Kian 1.6t ei ole niin kovin pihi verrattuna suorituskykyyn.

Jep tankkauksista laskien (tässä muuten ajotietokone näyttää 0,5-0,7 litraa liikaa 18" GT orggiksilla). 2020 päivityksessä 1,6 GT:n päästöt ja kulutus tippui merkittävästi. Eli samalla ku tuli se iso 10,25" infotainment sen paskan vanhan tilalle.

Tässä muuten Xceed plugin (5/2021, ei oma, meille tulossa vaimolle Xceed mild hybrid) tän päivän työmatkat aamulla täydellä akulla lähtien 26,6 km töihi ja äsken kotiin (töissä ei voi ladata). Vielä jäi akkua 19 % mutta täys-ev-rangea enää 1 km. Alkupäässä moottori hörähti käyntiin startissa kunnes ehti laittaa EV-tilaan eli jotain 400 metriä kävi motti. Eli just 53 km meni sähköllä. Motaria jos välttelis niin vois mennä 60 km:kin (kesällä). Alla 16" Michelin energy saver.

20210817_135921.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Ai miten niin janoinen suhteessa? Just toisinpäin. 17" 225/45/17 CVC7 -kitkoilla pääsen alle 5 litran 26 km / suunta työmatkalla jossa pari kilsaa taajamaa molemmissa päissä ja välissä motaria ja 80 km/h maantietä. Ja aika vaikee oli yli 6 saada kuluttamaan normiajoilla. 18" 235/40/18 Michelin Pilot Sport kesäkumeilla kulutus pyörinyt 5,5-6,5 välillä ja olen ihan surutta välillä Sportilla kenkinyt. Aerodynaamisen mallinen auto selvästi ja hyvä kone, kun PALJON tehokkaamman tuntuinen 204 hp kuin Toyotan (Camryn) 224 hp hybridi ja kulutus sama ku Camryssa. Saahan tän toki kuluttamaan varmaan enempi jos joka kiihdytyksen vetää Sportilla kaasu pohjassa kumit vinkuen. Mutta 120 km/h motarilla matalat kierrokset ja ilmanvastus Proceedissa ilmeisesti tosi pieni.

Heitäpä nyt sitten esimerkkejä vähempijanoisista vaikka parisataaheppasista farkuista jotka on kivoja ajaa ja 0-100:kin taittuu ~7,5 s. ja sitä tärkeämpänä ohituskiihtyvyys on loistava ja lähtee vielä rampiltakin satkun vauhdista ripeesti ja eleettömästi.

Plugari Niro vie reilusti enempi 120 km/h motariajossa jos/kun akku pääsee vähiin. Ei plugari Ceedilläkään paljon säästä ja saa kaupan päälle paljon mopomman auton monimutkaisemmalla tekniikalla.
Proceed oli ja on edelleen virkistävän näköinen farkku/shooting brake. Lisäksi tavaratila on iso ja 1,6 turbo on ripeä liikkumaan. Sen kulutus ei kuitenkaan keskimäärin ole lähellekään yhtä pieni kuin mainitussa Corolla 2,0 hybridissä tai 2,5 Camry hybridissä.

TM 15B/2019 vertailussa olivat mukana mm.
Corolla 2,0 hybrid (132 kW, 225/45R17) ja Kia Proceed 1,4 T-GDI DCT (103 kW, 225/40R18). Vertailun Proceedin virallinen kulutus on 6,5 l/100 km (WLTP) vs. 1,6 turbon 7,1 l/100 km (WLTP). Noista voi päätellä, että normaalissa seka-ajossa 1,4 turbo vie vähemmän kuin 1,6 turbo.

TM mittaustulokset:

Maantie: 4,3 vs. 5,5, eli Proceed vei 28 % enemmän ainetta

Taajama: 4,7 vs. 8,0, eli Proceed vei 70 % enemmän


Jos on sitä mieltä, että 1,6 turbo olisi pärjännyt paremmin 2,0 Corollaa vastaan, voi katsoa käyttäjien toteutuneet tankkaukset Spritmonitorista kyseisillä moottoreilla:

Corolla 2,0 hybrid (ka. 5,46 l/100 km):

Proceed 1,6 turbo (ka. 8,48 l/100 km):

Tuon perusteella 1,6 T kuluttaa 55 % enemmän kuin 2,0 Corolla hybrid (8,48 vs. 5,46). Jos oikeasti tuottaa vaikeuksia saada 1,6 turbon kulutusta yli kuuden litran, niin silloin pääsisit helposti Spritmonitorin ykkössijalle, joka tällä hetkellä on 6,44 l/100 km. Pitää vain merkata sovellukseen kaikki tankkaukset ylös. Jos vielä talvenkin jälkeen keikut ykkösenä, niin hienoa, mutta ei sen perusteella voi sanoa Proceedin olevan pihi. Yksittäinen kuljettaja vain on äärimmäisen taloudellinen.


Katsotaan nyt samaan hintaan se 2,5 Camry hybrid:

Kaikkien ka. on 5,91 l/100 km, mikä on yli puoli litraa vähemmän kuin parhaan käyttäjän Proceed 1,6 T. Proceed vie keskimäärin 43 % enemmän bensaa (8,48 vs. 5,91).

Voi olla monia syitä, miksi sinulla autot kuluttivat saman verran:
-ajotietokoneen virhettä ei ole huomioitu
-eri sääolosuhteet/matka
-vierasta autoa on ajettu enemmän testimielessä tai sitten kaasujalka on muuten vain levoton

Ei silti voi yleistää Camry hybridin kuluttavan yhtä paljon kuin Proceed 1,6 T.


Proceedin ilmanvastuskerroin on linjakkaan oloisesta perästä huolimatta keskinkertainen 0,30. MB CLA Shooting Brake on samaa kokoa ja korimallia. Sen Cw on erinomainen 0,22. Vanhassa 2013 Auris farkussa on 0,28.

Proceedin ilmanvastuskerroin:

CLA SB:n Cw:

Noiden kaikkien poikkipinta-alat ovat samalla hehtaarilla, joten vastusvoimat menevät kertoimien suhteessa.


Jos unohdetaan Corolla 2,0 ja Camry 2,5 (ja plugarit), niin on kieltämättä hankalaa löytää samantehoisia ja saman tai vähemmän kuluttavia farkkuja kuin Proceed 1,6 T. Suurena syynä on se, että viimeisten viiden vuoden aikana tulleista tehokkaista bensa-autoista suuri osa on pieniveroisia plugareita.

Tässä joitakin vastaavia:
(Proceed 1,6 T, 150 kW, 7,1 l/100 km)

Octavia Combi RS, 180 kW (+20 %), 7,2 l (+1,4 %)

CLA SB 4Matic, 165 kW (+10 %), 7,2 l (+1,4 %)

Audi A4 quattro, 150 kW (+0 %), 6,8 l (-4,2 %)

Volvo V60 B4, 145 kW (-3,3 %), 6,9 l (-2,8 %)

Volvo V60 XC B5 AWD, 184 kW (+23 %), 7,3 l (+2,8 %)

En mene täysin takuuseen noista kulutustiedoista, vaan ne ovat Nettiautosta sellaisia yksilöitä, joissa ei ollut selvää ristiriitaa ajoneuvoverossa suhteessa kulutukseen.

Ainoastaan A4 quattro päihittää/on tasoissa sekä tehossa että kulutuksessa. Kaupan päälle tulee neliveto. Volvo XC:ssä, Octaviassa ja Mersussa kulutus on 0,1-0,2 l suurempi, mutta vastineeksi saa 15-34 kW lisätehoa ja nelivedon, pl. Octavia. Corolla 2,0 on pykälää tehottomampi, mutta kulutus on paljon pienempi. Camry 2,5 on hieman tehokkaampi ja kulutus on paljon pienempi. Plugarit ja dieselit ovat tietenkin omaa luokkaansa tehoissa suhteessa kulutukseen.
 

Liitteet

  • Screenshot_20210817-111622.png
    Screenshot_20210817-111622.png
    305,6 KB · Luettu: 12
  • Screenshot_20210817-111700.png
    Screenshot_20210817-111700.png
    220,5 KB · Luettu: 13
  • Screenshot_20210817-111846.png
    Screenshot_20210817-111846.png
    406,6 KB · Luettu: 12
1.4 Proceed vie enempi. Ostettiin treenikaverin kans samaan aikaan loppuvuonna, sillä 2020 1.4 vanhaa varastoa 2020 alun auto 17" vanteilla (ja vanhalla infotainmentilla) ja mulla tuli tehdastilauksena 1.6 koneella 2/2021 tehtaalta ulos... Liian mopo kone se 1.4 tohon, niin vie enempi kuten mopot yleensä vinguttaessa.
 
Ai miten niin janoinen suhteessa? Just toisinpäin. 17" 225/45/17 CVC7 -kitkoilla pääsen alle 5 litran 26 km / suunta työmatkalla jossa pari kilsaa taajamaa molemmissa päissä ja välissä motaria ja 80 km/h maantietä. Ja aika vaikee oli yli 6 saada kuluttamaan normiajoilla. 18" 235/40/18 Michelin Pilot Sport kesäkumeilla kulutus pyörinyt 5,5-6,5 välillä ja olen ihan surutta välillä Sportilla kenkinyt. Aerodynaamisen mallinen auto selvästi ja hyvä kone, kun PALJON tehokkaamman tuntuinen 204 hp kuin Toyotan (Camryn) 224 hp hybridi ja kulutus sama ku Camryssa. Saahan tän toki kuluttamaan varmaan enempi jos joka kiihdytyksen vetää Sportilla kaasu pohjassa kumit vinkuen. Mutta 120 km/h motarilla matalat kierrokset ja ilmanvastus Proceedissa ilmeisesti tosi pieni.

Heitäpä nyt sitten esimerkkejä vähempijanoisista vaikka parisataaheppasista farkuista jotka on kivoja ajaa ja 0-100:kin taittuu ~7,5 s. ja sitä tärkeämpänä ohituskiihtyvyys on loistava ja lähtee vielä rampiltakin satkun vauhdista ripeesti ja eleettömästi.

Plugari Niro vie reilusti enempi 120 km/h motariajossa jos/kun akku pääsee vähiin. Ei plugari Ceedilläkään paljon säästä ja saa kaupan päälle paljon mopomman auton monimutkaisemmalla tekniikalla.

Mielenkiinnosta minkä verran dieseliä ex-bimmerisi kulutti vastaavassa ajossa.
 
Mielenkiinnosta minkä verran dieseliä ex-bimmerisi kulutti vastaavassa ajossa.

Työmatkalla kesäisin 4,9-5,3 l/100 km ja talvisin 5,4-5,7. Kesäisin takaa levee M-sport sekarengastus 17" ja talvisin Hkpl 17" nastat. Eli abouttia saman suuruusluokan dieseliä ku Proceed GT bensaa. Bemarissa oli toki xDrive (190 kaakkia).

Pitkässä lomareissussa puimurilla pääsin kerran 3,9 l/100 km. Proceedilla Suomen lomareissussa 125 motaria vakkarilla ja 87/106 km/h maantiet vakkarilla meni kesärenkailla luokkaa 5,x ja mitä pidempi matka niin sen vähempi. Sopii hyvin nopeeseen ajoon ja maantielle / kulutus ei nouse kuten monissa muissa vastaavissa vinkumopoissa.

Vaimolta menee 2017 Pulsar 1.6 Dig-T nyt kohta vaihdossa Kiaan niin eipä sekään (manuaalina 190 hp) paljon syö. Matkassa pääsee 5,x tosi helpolla ja Lohja-Jyväskylä-Lohja kesäkelissä alle vitosenkin menty kyydissä kuski + 3 henkilöä ja kassit kontissa. GY Eff grip performance 2 renkaat 205/50/17 alla.
 
Viimeksi muokattu:
Vie mitä vie, mutta taloudellisenkin tuntuinen on. Riippuuhan se paljon ajoprofiilista ja matkoista ja renkaista ja kaikesta. Ei ole tärkeä seikka kuitenkaan vähän vuodessa ajavalle. Mä ajan Proceedilla käytännössä 1000 km / kk joten se ja sama vaikka veisi 10 litraa mihin kyllä uskon olevan aika pirun vaikee päästä. Täytyis joskus koittaa miten paljo ton saa viemään jos koko tankin vetäis nilkka ojennettuna sportilla ilman sakkoja kuitenkaan. Otan proggiksen tosta seuraavalle tankilliselle
 
Perheelle tulossa laajennusta, joten alkaa olla auton päivitys kohta ajankohtainen. Esikoinen on taaperoikäinen, eli vaatii myös turvaistuinta vielä useamman vuoden. Nykyisenä autona on mennyt Citroen C4 2.0 HDI -08 ruoska. Muuten palvellut ihan hyvin, mutta takakontti on aivan liian pieni jo nykyiselläänkin, kun käytännössä pelkät rattaat vie suurimman osan takakontin tilasta. Ja onhan tuo nyt jo aika kammottavassa kunnossa. Farkkuja olen ensisijaisesti katsonut, mutta joku SUV/Crossover voisi myös tulla kyseeseen. Näyttää vaan noissa jälkimmäisissä olevan yleensä aika säälittävän pienet kontit ja muutenkin tuntuvat olevan suurimmaksi osaksi lähinnä korotettuja hatchbäkkejä.

Seuraavat speksit olisi oleelliset:
* TILAVA - Kaikki perheen jäsenet jokseenkin standardimittaisia, joten sisätilojen massiivisuus ei ole niin oleellista kuin se, että takakonttiin oikeasti mahtuu reilusti tavaraa.
* Hiljainen - Nykyisessä autossa on vituttanut rengasmelu suunnilleen ekasta päivästä asti
* Automaatti - Manuaalitattia on vatkattu reilut parikymmentä vuotta ja nyt olen ihan totaalisen kyllästynyt
* Hintaluokka ~15 k€, ihan ihan max. 20 k€, mutta mieluummin lähempänä tuota alarajaa.
* VM > 2012, mutta mieluummin 2015 tai yli. Alkaa noissa vanhoissa olemaan kaikenlaista ja muutenkin puuttumaan perusjuttuja kuten BT
* Ajettu mieluten max 150-160 tkm, tosin täsmä ei ole ihan ehdoton, lähinnä vaan epäilyttää isommilla kilsoilla vastaantulevat kalliit huollot (seuraava jakohihna, turbo, mahdolliset ruosteongelmat jne).

Kilsoja nykyisellä autolla on tullut viimeisen parin vuoden aikana ehkä 10-15 tkm/v, eli periaatteessa diesel ei ole enää hetkeen ollut "wöörtti", mutta toisaalta muutto on kanssa jossain kohtaa edessä ja silloin kilometrit mahdollisesti kasvaa. Plus onhan noissa dieseleiden traktorihurrutuksessa jotain sielua miellyttävää. Puolisolla on jotain ekojeesus-haaveita ja puhetta on ollut hybrideistä, mutta henkilökohtaisesti en näe oikein järkevänä kun hinnat tuntuu olevan aika reippaasti vastaavia polttomoottorivehkeitä korkeampia. Muutenkin ajatuksena on ajella tällä seuraavalla autolla ehkä sen 3-5 vuotta ja sen jälkeen katsoa löytyisikö jo kohtuuhintaan perheelle sopivia täyssähköjä.

Autot joita olen tällä hetkellä katsellut:

* Skoda Superb Mk 2 - jos tilaa kaipaa niin tämä on aika nobrainer. Kivoin olis jos löytäisi kohtuuhintaoisen alkupään Mk3 bensakoneella, mutta ne on jo semityyriitä ja Superbeissa on muutenkin suurimmaksi osaksi lähinnä dieseliä tarjolla. Epäilyttää vaan tuo DSG-laatikko ja ainakin nettiautossa tuntui aika moni valittelevan rengasmelua.
* VW Passat - käytännössä vissiin sama auto kuin edellinen, tässä olisi semikiinnostavana GTE - malli, mutta nykyisellään latausmahdollisuudet on vähän huonot ja hinnat alkaa käytännössä tuosta budjetin ylärajasta.
* Peugeot 508 I - ranskalaisen kanssa olen jo oppinut elämään, joten tämä voisi olla ihan kohtuullinen vaihtoehto. Sisätilat vissiin vähän naftit, mutta kontti on hyvän kokoinen
* Mondeo, loppupään Mk3 tai alkupään Mk4. Ajelin juuri -13 sedania ja se vaikutti pääosin aika kivalta ja sedanissa ainakin oli kohtuullisen vaikuttavan kokoinen kontti.
* Toytota Auris Hybrid - Näitä olen lähinnä katsellut puolison mieliksi. Taitaa olla vaan turhan pieni ja näissä on ilmeisesti ihan järkky rengasmelu.
* Mitsubishi Outlander PHEV - Periaatteessa kiinnostava, mutta ovat jo vähän tyyriimpiä, kontti ei liene kovin iso ja latausmahdollisuudet on edelleen huonot

Superb tuntuisi tällä hetkellä kaikista puhuttelevimmalta vaihtoehdolta, mutta olisi kiva kuulla jos olen jättänyt huomioimatta jotain spekseihin sopivia autoja ja ylipäätään saada vähän näkemyksiä ihmisiltä jotka ovat esim. noita listattuja kaaroja omistaneet. Muistakin speksipreferensseistä/päähänpinttymistä voi kommentoida jos kokee ne täysin typeriksi.

Kiittimo!
 
Viimeksi muokattu:
VW Passat - käytännössä vissiin sama auto kuin edellinen
Jos nimenomaan kaipaa sitä tilavuutta, niin Superb on melkein 10 senttiä pidempi auto kuin Passat ja tämä tekee kyllä eroa tiloihin.

Jos diesel kelpaa, niin kyllä tolla budjetilla jo Mk3 Superbin saa ostettua.
 
Perheelle tulossa laajennusta, joten alkaa olla auton päivitys kohta ajankohtainen. Esikoinen on taaperoikäinen, eli vaatii myös turvaistuinta vielä useamman vuoden. Nykyisenä autona on mennyt Citroen C4 2.0 HDI -08 ruoska. Muuten palvellut ihan hyvin, mutta takakontti on aivan liian pieni jo nykyiselläänkin, kun käytännössä pelkät rattaat vie suurimman osan takakontin tilasta. Ja onhan tuo nyt jo aika kammottavassa kunnossa. Farkkuja olen ensisijaisesti katsonut, mutta joku SUV/Crossover voisi myös tulla kyseeseen. Näyttää vaan noissa jälkimmäisissä olevan yleensä aika säälittävän pienet kontit ja muutenkin tuntuvat olevan suurimmaksi osaksi lähinnä korotettuja hatchbäkkejä.

Seuraavat speksit olisi oleelliset:
* TILAVA - Kaikki perheen jäsenet jokseenkin standardimittaisia, joten sisätilojen massiivisuus ei ole niin oleellista kuin se, että takakonttiin oikeasti mahtuu reilusti tavaraa.
* Hiljainen - Nykyisessä autossa on vituttanut rengasmelu suunnilleen ekasta päivästä asti
* Automaatti - Manuaalitattia on vatkattu reilut parikymmentä vuotta ja nyt olen ihan totaalisen kyllästynyt
* Hintaluokka ~15 k€, ihan ihan max. 20 k€, mutta mieluummin lähempänä tuota alarajaa.
* VM > 2012, mutta mieluummin 2015 tai yli. Alkaa noissa vanhoissa olemaan kaikenlaista ja muutenkin puuttumaan perusjuttuja kuten BT
* Ajettu mieluten max 150-160 tkm, tosin täsmä ei ole ihan ehdoton, lähinnä vaan epäilyttää isommilla kilsoilla vastaantulevat kalliit huollot (seuraava jakohihna, turbo, mahdolliset ruosteongelmat jne).

Kilsoja nykyisellä autolla on tullut viimeisen parin vuoden aikana ehkä 10-15 tkm/v, eli periaatteessa diesel ei ole enää hetkeen ollut "wöörtti", mutta toisaalta muutto on kanssa jossain kohtaa edessä ja silloin kilometrit mahdollisesti kasvaa. Plus onhan noissa dieseleiden traktorihurrutuksessa jotain sielua miellyttävää. Puolisolla on jotain ekojeesus-haaveita ja puhetta on ollut hybrideistä, mutta henkilökohtaisesti en näe oikein järkevänä kun hinnat tuntuu olevan aika reippaasti vastaavia polttomoottorivehkeitä korkeampia. Muutenkin ajatuksena on ajella tällä seuraavalla autolla ehkä sen 3-5 vuotta ja sen jälkeen katsoa löytyisikö jo kohtuuhintaan perheelle sopivia täyssähköjä.

Autot joita olen tällä hetkellä katsellut:

* Skoda Superb Mk 2 - jos tilaa kaipaa niin tämä on aika nobrainer. Kivoin olis jos löytäisi kohtuuhintaoisen alkupään Mk3 bensakoneella, mutta ne on jo semityyriitä ja Superbeissa on muutenkin suurimmaksi osaksi lähinnä dieseliä tarjolla. Epäilyttää vaan tuo DSG-laatikko ja ainakin nettiautossa tuntui aika moni valittelevan rengasmelua.
* VW Passat - käytännössä vissiin sama auto kuin edellinen, tässä olisi semikiinnostavana GTE - malli, mutta nykyisellään latausmahdollisuudet on vähän huonot ja hinnat alkaa käytännössä tuosta budjetin ylärajasta.
* Peugeot 508 I - ranskalaisen kanssa olen jo oppinut elämään, joten tämä voisi olla ihan kohtuullinen vaihtoehto. Sisätilat vissiin vähän naftit, mutta kontti on hyvän kokoinen
* Mondeo, loppupään Mk3 tai alkupään Mk4. Ajelin juuri -13 sedania ja se vaikutti pääosin aika kivalta ja sedanissa ainakin oli kohtuullisen vaikuttavan kokoinen kontti.
* Toytota Auris Hybrid - Näitä olen lähinnä katsellut puolison mieliksi. Taitaa olla vaan turhan pieni ja näissä on ilmeisesti ihan järkky rengasmelu.
* Mitsubishi Outlander PHEV - Periaatteessa kiinnostava, mutta ovat jo vähän tyyriimpiä, kontti ei liene kovin iso ja latausmahdollisuudet on edelleen huonot

Superb tuntuisi tällä hetkellä kaikista puhuttelevimmalta vaihtoehdolta, mutta olisi kiva kuulla jos olen jättänyt huomioimatta jotain spekseihin sopivia autoja ja ylipäätään saada vähän näkemyksiä ihmisiltä jotka ovat esim. noita listattuja kaaroja omistaneet. Muistakin speksipreferensseistä/päähänpinttymistä voi kommentoida jos kokee ne täysin typeriksi.

Kiittimo!

Plugaria ei ainakaan kannata ottaa jos ei ole mahdollisuutta kotilataukseen tai ei tule käytyä jatkuvasti työpaikalla jossa latausmahdollisuus. Täyssähkön voi puolestaan helposti hankkia ilman että on kotilatausta, jos omassa ruokakaupassa tms. löytyy pikalatausmahdollisuus eikä päivittäin vedä akkua täydestä tyhjäksi.

Outlander on melko meluisa, toki sitä voi lisäeristääkin hyvin, mutta ei se kontti mikään hirveän iso ole vaikka pystymallinen perä siinä onkin. Takapenkillä on mukavasti jalkatilaa mutta sivuttain ei sen enempää kuin missään muussakaan autossa, kolmea turvaistuinta ei saa vierekkäin.

Menisin kyllä tuolla Superbilla, toki dieseleissä on saastelaitteet riesana kun kilometrejä tulee ja DSG:n kanssa kannattaa myös olla varovainen, että on öljyt vaihdettu yms.
 
Kannattaa se 508 käydä kokeilemassa, on se jollain tavalla paljon miellyttävämpi siirtymä volkkariin nähden. Faceliftin 2015-> saa halvalla, jakopää tulee tehtäväksi 175 tkm huollossa muistaakseni (1.6 koneella). Sisätilat ovat ihan riittävät, superb toki vielä paljon isompi takapenkin osalta. Kulutus motarilla oli 6 litran pintaan satkulla, tosi lyhyellä pätkäajolla nousee kaupungissa, mutta ei kiisselillä moisia pitäis ajaakaan. 100+ km/h nopeuksissa rengasmelua on jonkun verran, mutta rengasvalinnalla saa todella hiljaiseksi. Useita malleja kävin läpi juuri meluisuuden osalta ennen kuin tuohon päädyin. Automaatti kannattaa ottaa, EAT6 on miellyttävä oppiva loota. Manuaaleissa saattaa synkrot huutaa jostain 80-90 km/h välissä, "feature" ja muutenkaan se laatikko ei tarkkuudeltaan ole mikään japsiautoa vastaava. 130 tkm ehdin moisella rullata suuremmitta ongelmitta, kuluvaa osaa joutui vaihtamaan, ekä laakeri meni 120 tkm kohdalla etuoikealta, 135 tkm kohdalla apulaitehihna alkoi vinkua (vaihtoväli 150 tkm).

e: Kokeile erityisesti penkki. En nyt muista tuliko alluressa vakiona sähköpenkki vai ei. Mut säädöiltään sähköinen on huomattavasti parempi perusjakkaraan nähden. Active kannattaa ottaa vain, jos saa halvalla, yleensä allureen nähden eroa ei ole (tarpeeksi).
 
e: Kokeile erityisesti penkki. En nyt muista tuliko alluressa vakiona sähköpenkki vai ei. Mut säädöiltään sähköinen on huomattavasti parempi perusjakkaraan nähden. Active kannattaa ottaa vain, jos saa halvalla, yleensä allureen nähden eroa ei ole (tarpeeksi).

Ei ole face-liftatussa Alluressa sähköpenkkiä vakiona.
 
Perheelle tulossa laajennusta, joten alkaa olla auton päivitys kohta ajankohtainen.

* Mondeo, loppupään Mk3 tai alkupään Mk4. Ajelin juuri -13 sedania ja se vaikutti pääosin aika kivalta ja sedanissa ainakin oli kohtuullisen

Mk4 Mondeo tuli 2007, mk4.5 faceliftinä 2011 ja kokonaan uusi jenkki Fusioniin perustuva mk5 2015. Tilavia, ja suhteellisen hyviä ajaa, mutta ei mitään varsinaisia kaupunkiautoja.

Opelin Insignia voisi olla tutkailun arvoinen, ainakin kohtuulliset tilat ja varusteet. Sitikan C5 (X7 eli 08-17) hydejousituksella jos ajomukavuus edellä mennään, mutta bensakoneet varmaan vähemmistönä ja niissäkin se 1.6 156THP nauttii hivenen arveluttavaa mainetta, eikä C5 tiloiltaan pärjää luokkansa parhaimmille, Volvo V70 noin oletuksena jos tilavaa perheautoa hakee, mutta näissäkin varmaan dieselit enemmistönä.

-08 mk4 farkku Mondeolla tuli ajettua 2016-2021 välillä n. 200tkm ja nyt on muutaman tkm ollut -14 C5 farkku, dieseleitä kumpikin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 608
Viestejä
4 512 633
Jäsenet
74 421
Uusin jäsen
eetu2k

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom