Mikä auto minulle?

Ainakin arvon syöksyminen. Ostat moisen niin on parempi ostaa se ajatuksella että ajat sen ns loppuun asti itse tai vaihdat ehkä korkeintaan toiseen hinnat sukeltavaan merkkiin.

Daciat pitää arvonsa todella hyvin. Ekan sukupolven Logan 11900 uutena ja 5-vuotiaana sai vaihdoissa 6000 € ja 2016 mallin Logan MCV Jubilemium 14900€ uutena ja 5-vuotiaana sai 8000 € vaihdossa (samalla kertaa meni kaksi autoa vaihdossa yhteen uuteen joten ois saanut varmaan yksinään enempi). Heittäkääs muita uusia samankokoisia autoja (joilla ajetaan 15 tkm/vuosi), missä uuden hinta laskee vaan 6000-7000 € viidessä vuodessa... epäilenpä ettei hirveesti ole muuta ku jotain Aygoa tv.
 
Daciat pitää arvonsa todella hyvin. Ekan sukupolven Logan 11900 uutena ja 5-vuotiaana sai vaihdoissa 6000 € ja 2016 mallin Logan MCV Jubilemium 14900€ uutena ja 5-vuotiaana sai 8000 € vaihdossa (samalla kertaa meni kaksi autoa vaihdossa yhteen uuteen joten ois saanut varmaan yksinään enempi). Heittäkääs muita uusia samankokoisia autoja, missä uuden hinta laskee vaan 6000-7000 € viidessä vuodessa... epäilenpä ettei hirveesti ole muuta ku jotain Aygoa tv.
Laske prosentuaalinen pudotus ja vertaile muiden merkkien käytettyihin. Ei tuo nyt niin eeppisen hyvä ole ainakaan mitä olen lähipiirin autojen ostoa ja myyntiä seurannut.
 
Pitäis auto ostaa ja aikani käytettyjä selatessa sainkin ajatuksen, että ostais aivan uuden. Dacia Sanderoa sais jopa kohtuu rahaan ja 0% korolla, onko tuossa nyt jotain miksi en laittaisi tilausta sisään?
Voi kai Daciastakin saada hyvän tarjouksen. Tuo uusin Sandero on ilmeisesti tullut myyntiin 2020. Ajelisihan sillä uudella autolla aika pitkään? Omakin Mondeo on jo 10 vuotta vanha, niin Dacialla vähintään sama? Omia kokemuksia ei kumminkaan Sanderosta ole. Ilmeisesti kumminkin aika tuore auto olisi.
 
Voi kai Daciastakin saada hyvän tarjouksen. Tuo uusin Sandero on ilmeisesti tullut myyntiin 2020. Ajelisihan sillä uudella autolla aika pitkään? Omakin Mondeo on jo 10 vuotta vanha, niin Dacialla vähintään sama? Omia kokemuksia ei kumminkaan Sanderosta ole. Ilmeisesti kumminkin aika tuore auto olisi.
Ei nuo tietääkseni huonoja a-b kulkimia tosiaan ole. Omat ongelmansa tietty on kuten kaikilla merkeillä mutta jos ei tarvitsisi kuin perus a-b kulkineen eikä "häpeäisi" merkkiä niin takuulla harkitsisin jos olisi tarkoitus ostaa juurikin pitkäaikaiseen käyttöön noihin budjetteihin. Uusi kun on aina uusi. Kuitenkin pääasiassa kokeiltua tekniikkaa ja eikös noissa ollut aika pitkä takuu joten tuo arvon putoaminen (kuten sanottua, prosentuaalinen) ja noiden rehellinen halpisauton maine, ajettavuus ja muut ominaisuudet eivät olisi niin kriittisiä tuossa käytössä.
 
Näin äsken jossain uutisen että Dacia Sandero olisi Euroopan myydyin auto (korjatkaa jos olen väärässä). Hyvin mahdollista, niitä näkyy niin Suomessa kuin muuallakin tällä mantereella kuin sieniä sateella. Testeissäkin kehuttu malli, nyt saa turbokoneella ja automaatilla.

Arvonalenemaa ei tosiaan kannata miettiä prosentuaalisesti tässä hintaluokassa. Kun hinta on uutenakin tarpeeksi edullinen, niin se euromääräinen putoama on melko pientä ja erot vielä pienempiä.

Isoa kallista autoa ostettaessa se vähänkäytetty on paras valinta, kun siitä on ajettu ne kalleimmat kilsat pois, mutta itse kyllä voisin hyvin katsoa tuollaisen halpa-auton suoraan uutena pakasta kotia, jos siis olisin sellaista ostamassa, kun toistaiseksi ollaan menty niillä isoilla ja iso moottorisilla vähänajetuilla. Mutta aina se mietityttää, että miksi laitan saman verran rahaa vanhaan ajettuun kun saisin uuden Dacian.
 
Laske prosentuaalinen pudotus ja vertaile muiden merkkien käytettyihin. Ei tuo nyt niin eeppisen hyvä ole ainakaan mitä olen lähipiirin autojen ostoa ja myyntiä seurannut.

Ketä kiinnostaa prosentuaalinen pudotus? Se on sitäpaitsi monissa autoissa vielä paljon suurempi esim. BMWni kun ostin uutena 2016 56k€ niin tänä vuonna sain 26,759 k€. Eikös tuossa ollut melkoinen prosentuaalinen pudotus... ja pääosassa liikkeistä hyvitys ois ollut 21-23 k€.
 
Ketä kiinnostaa prosentuaalinen pudotus? Se on sitäpaitsi monissa autoissa vielä paljon suurempi esim. BMWni kun ostin uutena 2016 56k€ niin tänä vuonna sain 26,759 k€. Eikös tuossa ollut melkoinen prosentuaalinen pudotus... ja pääosassa liikkeistä hyvitys ois ollut 21-23 k€.
Kysyttiin huonoja puolia. Sen sijaan että olisin haukkunut auton paskaksi sanoin yhden mielestäni merkittävän asian. Oli auton arvo mitä tahansa kyllä se hinnan putoaminen ärsyttää. Etenkin kun monelle autolaina on asuntolainasta seuraavaksi suurin laina. Kun valitsee merkin ja mallin oikein sen arvon putoamisen voi minimoida ja se ero voi tarkoittaa huonon paikan sattuessa aika paljoakin. Tai jos haluatkin yhtäkkiä syystä x vaihtaa uuteen, se voi olla ero 0e käsirahan ja usean tonnin käsirahan kanssa. Olen itse maksanut käsirahaa yhteen autoon koska olen onnistunut valitsemaan autoni ns "oikein" vaikka olenkin vaihtanut uusia autoja toiseen uuten jopa 1v ajamisen jälkeen. Nykyinen auto on itsellä pisimpään ajossa ollut sitten ööö öööö teinivuosien ensimmäisen käyttiksen. Nykyinen on "jo" 3v vanha ja saisin siitä tällä hetkellä käytettynä vain pari tonnia vähemmän kuin tehdastilauksesta. Houkuttaisi tavallaan mennä ja tilata uusi ihan jo takuun ja parin option vaihdon vuoksi mutta enpä taida. Liian kiintynyt nykyiseen ja uusista on pudotettu joitakin pieniä juttuja pois mitä alkupään autoissa on.
 
Ketä kiinnostaa prosentuaalinen pudotus? Se on sitäpaitsi monissa autoissa vielä paljon suurempi esim. BMWni kun ostin uutena 2016 56k€ niin tänä vuonna sain 26,759 k€. Eikös tuossa ollut melkoinen prosentuaalinen pudotus... ja pääosassa liikkeistä hyvitys ois ollut 21-23 k€.
Hyvinhän sulla meni; itse kun ostin Taudin ensimmäiseltä omistajalta 25 tonnilla niin laskin että 6 vuodessa arvonalenema vaivaiset 55 tonnia (Business malli 60teur ja parikymppiä varusteita päälle).… :D
 
Arvonalenemaa ei tosiaan kannata miettiä prosentuaalisesti tässä hintaluokassa. Kun hinta on uutenakin tarpeeksi edullinen, niin se euromääräinen putoama on melko pientä ja erot vielä pienempiä.
Tämä on totta. Tyypillisen tuoreen pikkuauton kulurakenne voisi olla vaikkapa sellainen, että arvonalenema käsittää loppulaskelmassa muutaman vuoden jälkeen noin kolmanneksen kokonaiskuluista. Se ei siis ole kovinkaan ratkaisevaa, onko jollain pitoajalla jäännösarvoa 45% vai 55%.

Nyt käytän hyvin karkeaa dataa, mutta arvioin että uuden Rion omistaminen ja käyttö on tähän mennessä maksanut yhteensä 400 euroa kuukaudessa - tai siis tulee maksamaan oletuksella että en myy sitä nyt vaan vasta parin vuoden päästä. Jos yllä olevat oletukset pitäisivät, niin kymmenen %-yksikön ero jäännösarvossa autoa lopulta vaihtaessa tarkoittaisi noin 12 euroa kuukaudessa. Moni muu seikka tai valinta aiheuttaa saman tai suuremman. Esimerkiksi jo 10-15% ero polttoaineen kulutuksessa, merkkien välinen ero huoltokuluissa, yksi konepesumaksu kuukaudessa tai ero tuoreeltaan kilpailutetun ja keskihintaisen autovakuutuksen välillä.

Tämä pätee aina vaan enemmän jos pitoaikaa pidennetään tai siirrytään Riostakin merkittävästi halvempaan autoon kuten pikku Daciaan.
 
Minkä auton ostaisit ~10k€ budjetilla?

-porrasperä tai farkku, ei ns. pikkuauto
-taloudellinen ja kohtuullisen edullinen ajaa
-ei ole kiinnostusta tai tiloja opetalla korjaamaan joten mahdollisimman luotettava

Eniten kiinnostaa Kia Optima mutta vaikea löytää ja menee todennäköisesti yli budjetin kohtuu kilometreillä. Honda Accord toinen potentiaalinen.

Mitäs muita? Onko esim Volvolla jotain mallia?

Kiitokset!
 
Jos luotettavuus on tärkeää, niin lähtisin unohtamaan euroopan ihmeet ja katsoisin japski-korea suuntaan. Toki monen eurooppalaisen, kuten Volvonkin, mallistosta löytyy luotettavia moottoreita, mutta kaikkea muuta vikaa saattaa olla liikaa. Ja toki se nyrkkisääntö, että mitä enempi herkkuja (sähkövipstaakeja) niin enempi vikakohteita. Toyotat ja Hondat ovat aina niin luotettavassa maineessa, että käytettyjen hinta on sen mukainen ja kymppitonnin tojo on ajettu satatonnia enempi kuin muut (saattaa silti olla ihan asiallainen ostos). KIA ja Hyundai ovat luotettavia vaihtoehtoja, jos löydät sellaisen mistä pidät. Yleisesti ei ole helppo keksiä isoa, hyvää ja luotettavaa (kohtuu kilsoilla) autoa tuohon hintaan.... Mazda 6? Ruostuu toki, mutta jos asennoituu että on vain käyttöauto eikä koru, niin luulisi että pysyy läjässä vielä vähän aikaa. Kuinkahan epäluotettava se Insignia loppupeleissä olisi? Siinä on ainakin perinteinen hyvä momentinmuunin automaatti eikä DSG murheita, kuten kilpailevalla saksalaismerkillä.
 
Minkä auton ostaisit ~10k€ budjetilla?

-porrasperä tai farkku, ei ns. pikkuauto
-taloudellinen ja kohtuullisen edullinen ajaa
-ei ole kiinnostusta tai tiloja opetalla korjaamaan joten mahdollisimman luotettava

Eniten kiinnostaa Kia Optima mutta vaikea löytää ja menee todennäköisesti yli budjetin kohtuu kilometreillä. Honda Accord toinen potentiaalinen.

Mitäs muita? Onko esim Volvolla jotain mallia?

Kiitokset!
Jälkikasvun perhe eli puutteessa ja kurjuudessa ilman autoa. 10 K€ olivat hakemassa, mutta ehdin hätiin ja sponssasin muutamalla tonnilla ja muutama viikko takaperin löytyi 100 Mm ajettu 2013 mallin Prius todella siistissä kunnossa. Hyvin tyytyväisiä ovat olleet autoon ja tiloihin, kun ei niillä Prius alunperin edes käynyt mielessä. Eli yhtään eivät olleet käyneet edes kattomassa. Ehkä se on niin paappa leimautunut, ettei sitä ole edes olemassa kaikille. Tuollakin oli 2 viimeistä huoltoa tehty 7000 ja 8000 km välein, kun ei ole tullut kilometrejä enempää vuodessa. Takapenkillä oli tuskin istuttu koskaan ja sama epäilytti myös etuistuinta matkustajan puolella. Navi ja peruutuskamera riitti jo iloiseksi premium säväykseksi tähän rakoon. Nyt sitten puutteessa ja kurjuudessa mutta auton kanssa.
 
Laske prosentuaalinen pudotus ja vertaile muiden merkkien käytettyihin. Ei tuo nyt niin eeppisen hyvä ole ainakaan mitä olen lähipiirin autojen ostoa ja myyntiä seurannut.
Prosenteilla ei ennenkään ole kaupasta ostettu mitään. Eurot on käypää valuuttaa.
 
Hyvinhän sulla meni; itse kun ostin Taudin ensimmäiseltä omistajalta 25 tonnilla niin laskin että 6 vuodessa arvonalenema vaivaiset 55 tonnia (Business malli 60teur ja parikymppiä varusteita päälle).… :D

Varusteet menettävät arvonsa hyvin nopeasti. Taitaa uusissa yksityisleasing sopimuksissakin valittujen lisävarusteiden hinta tulla suoraan hinnan päälle maksettavaksi sopimuskauden aikana. Faija osti esittely autona olleen A4 joka oli menettänyt arvoaan muistaakseni noin 16k alle vuodessa ajettuna luokkaa 5tkm lisävarusteita taisi olla noin kympillä.
 
Miten muuten menee korjauskulut yksityisleasing-autoissa? Onko kellään kokemuksia?
En ole niin perehtynyt mutta muistelisin että olisi hyvin sopimusriippuvaista. Osa kattaisi aivan kaiken pesusta kerran viikossa pyyhkimiin, osassa huollot katettaisiin muttei kulutusosia, jne jne.
 
Jälkikasvun perhe eli puutteessa ja kurjuudessa ilman autoa. 10 K€ olivat hakemassa, mutta ehdin hätiin ja sponssasin muutamalla tonnilla ja muutama viikko takaperin löytyi 100 Mm ajettu 2013 mallin Prius todella siistissä kunnossa. Hyvin tyytyväisiä ovat olleet autoon ja tiloihin, kun ei niillä Prius alunperin edes käynyt mielessä. Eli yhtään eivät olleet käyneet edes kattomassa. Ehkä se on niin paappa leimautunut, ettei sitä ole edes olemassa kaikille. Tuollakin oli 2 viimeistä huoltoa tehty 7000 ja 8000 km välein, kun ei ole tullut kilometrejä enempää vuodessa. Takapenkillä oli tuskin istuttu koskaan ja sama epäilytti myös etuistuinta matkustajan puolella. Navi ja peruutuskamera riitti jo iloiseksi premium säväykseksi tähän rakoon. Nyt sitten puutteessa ja kurjuudessa mutta auton kanssa.

Hyvä vinkki mutta ei vaan ulkoisesti iske yhtään muotoilu. Klassisempi porrasperä tai farkku saisi olla.
 
Kiitoksia vastauksesta. Tuossa jälkimmäisessä linkkaamassani oli myös vuosi takuuta, kun oli Volkkarin takuuvaihtoauto. Sen kohdalla erityisesti mietityttää hinta - onko 25k paljon tuollaisesta?

Mutta hyvä idea, että pitää käydä ajelemassa myös tuo uusin malli.
Kannattaa sitten varmistua mitä se takuu kattaa, edellinen omistaja laiminlyönnyt yhden huollon muutama tuhat kilometriä pitkäksi niin volkkari pesee kätensä heti takuu asioissa :tup:
 
En ole niin perehtynyt mutta muistelisin että olisi hyvin sopimusriippuvaista. Osa kattaisi aivan kaiken pesusta kerran viikossa pyyhkimiin, osassa huollot katettaisiin muttei kulutusosia, jne jne.

Voisi luulla, että jotkut esim. jarrupalojen vaihdot pitäisi maksaa itse, mutta vaikka ohjaustehostimen rikkoutuminen meni omistajan piikkiin?
 
Tällä hetkellä käytössä edelleen 08 Skoda Octavia farmari ikiliikkuja 1.9:llä ja pakuksi muutettu. Todennäköisesti samalla linjalla jatketaan vielä, sillä näin maalaisena sähköt ja kaasutkin ovat vielä melko saavuttamattomissa. Myös siksi ei kiinnosta autoihin suurien summien laitto koska tulee töiden puolesta kiskottua todella pahoihinkin paikkoihin jossa mahdollisuus saada osumaa autoon on suuri. Seuraavana varmaan vielä 2014-2016 1.6 farmari Octavia ja myös pakuksi, laskuri näyttäisi koko veropaketille eli ajoneuvo + käyttövoima noin 215€ per vuosi eli ihan kannattava diesel edelleen.

Subaru Forester olisi mielenkiintoinen pakuna, mutta jatkuvalla nelivedolla on oikeasti vähän käyttöä kesällä, vain talvella ja kelirikon aikaan on selvä etu. Tollanen farmaripaku ajaa jo yllättävän monessa asiansa.
 
Tällä hetkellä käytössä edelleen 08 Skoda Octavia farmari ikiliikkuja 1.9:llä ja pakuksi muutettu. Todennäköisesti samalla linjalla jatketaan vielä, sillä näin maalaisena sähköt ja kaasutkin ovat vielä melko saavuttamattomissa. Myös siksi ei kiinnosta autoihin suurien summien laitto koska tulee töiden puolesta kiskottua todella pahoihinkin paikkoihin jossa mahdollisuus saada osumaa autoon on suuri. Seuraavana varmaan vielä 2014-2016 1.6 farmari Octavia ja myös pakuksi, laskuri näyttäisi koko veropaketille eli ajoneuvo + käyttövoima noin 215€ per vuosi eli ihan kannattava diesel edelleen.

Subaru Forester olisi mielenkiintoinen pakuna, mutta jatkuvalla nelivedolla on oikeasti vähän käyttöä kesällä, vain talvella ja kelirikon aikaan on selvä etu. Tollanen farmaripaku ajaa jo yllättävän monessa asiansa.
Edit. My bad. En huomannu pakua.
 
Edit. My bad. En huomannu pakua.

Ite olen sen verran vanhanaikainen että ostan autot aina suoralla rahalla mieluiten. Mietin jos saan tohon nykyiseen yli 400 000 niin Rinta-Joupin 2000 euron väli voi olla ihan nappi jo suoriltaan. Tuskin saa ite myymällä juurikaan enemmän.
 
Onko noista Subarun dieseleistä mitään kokemusta? Saatiinko niistä uudemmista toimivia paketteja? Melko paljon ollu myytävänä konerikkoisia laitteita. Lähinnä nyt noi Foresterit kiinnostelis.
 
Onko noista Subarun dieseleistä mitään kokemusta? Saatiinko niistä uudemmista toimivia paketteja? Melko paljon ollu myytävänä konerikkoisia laitteita. Lähinnä nyt noi Foresterit kiinnostelis.


Ekat vuosimallit välttelisin. 2011 alkaen ilmeisesti paremmin toimivia.
 
Ihan hienon tarinan olet keksinyt.

Mikä otti noin lujille työkaverin ex-Q5:n suhteen? Pistin vielä lyhennetyn version tositarinasta. Asiassa muitakin vivahteita esim. Audi Center ryssi tuossa tarkastuksessa jonkun osan väärinpäin, minkä heti Maaningalla dsg:tä korjatessaan huomasivat ja oli aiheuttanut lisävahinkoa. Tämän takia seisoi siellä 2 viikkoa extraa kun tappelivat. Tästä sitten K-Caara lopulta joutui maksamaan korvausta ja kaveri sai 5000 € sieltä, siitä että "tarkastivat".
 
Tuo on taas takuunalainen vika.
Mutta jotta ajatusleikki olisi mielenkiintoinen, täytyy sekin ajatella loppuun asti. Kenen myöntämän takuun, eli onko se lopulta osa sopimusta? Voihan vuokra-aika olla esimerkiksi 2 vuotta autolle, jonka normaali tehdastakuu on vain yksi vuosi.
 
Mutta jotta ajatusleikki olisi mielenkiintoinen, täytyy sekin ajatella loppuun asti. Kenen myöntämän takuun, eli onko se lopulta osa sopimusta? Voihan vuokra-aika olla esimerkiksi 2 vuotta autolle, jonka normaali tehdastakuu on vain yksi vuosi.
Onko muuten nykyään merkkiä millä olisi vain 1v takuu. Mutta joo ihan hyvä pointti. Todnäk tuokin hyvin pitkälti sopparista riippuvainen.
 
Onko muuten nykyään merkkiä millä olisi vain 1v takuu. Mutta joo ihan hyvä pointti. Todnäk tuokin hyvin pitkälti sopparista riippuvainen.
Totta, ei tule heti mieleen yksityiskäytön osalta, onko moisia markkinoilla. Tietämättömyyteni ulottuisi tosin samalla tavalla vaikkapa tilanteeseen, jossa sopimuskausi on 3 vuotta ja olettamani varsinainen takuuaika 2 vuotta. Kahden vuoden takuuta ainakin on edelleen, vaikka omassa ajatusmaailmassani kolmekin vuotta on käsittämättömän vähän henkilöautolle - valmistaja/maahantuojakin siis ajattelee tuotteensa niin heikoksi, että sen oletettu käyttöikä on vain vähän yli kolme vuotta. Halvassa pölynimurissa voi olla 3 vuoden takuu. :smoke:
 
Totta, ei tule heti mieleen yksityiskäytön osalta, onko moisia markkinoilla. Tietämättömyyteni ulottuisi tosin samalla tavalla vaikkapa tilanteeseen, jossa sopimuskausi on 3 vuotta ja olettamani varsinainen takuuaika 2 vuotta. Kahden vuoden takuuta ainakin on edelleen, vaikka omassa ajatusmaailmassani kolmekin vuotta on käsittämättömän vähän henkilöautolle - valmistaja/maahantuojakin siis ajattelee tuotteensa niin heikoksi, että sen oletettu käyttöikä on vain vähän yli kolme vuotta. Halvassa pölynimurissa voi olla 3 vuoden takuu. :smoke:
Tämä, etenkin näiden pienten turbokoneiden kanssa. Koomista etenkin se että ne merkit joilla on tunnetusti ongelmia moottoreiden ja askien kanssa ovat yleensä niillä lyhyillä takuilla. Oma Ford esim on vielä takuunalainen perustakuultaan ja heikennetyllä lisätakuulla joka kuului hintaan 5v asti. Ei vituta yhtään. En esim uskaltanut pitää yhtä VAG konsernin kippoa juurikin tuon takia yli takuun loppumisen vaikka tiedetyt ongelmat oli jo selätetty ja pääosin pidin kiposta.
 
Minkä auton ostaisit ~10k€ budjetilla?

-porrasperä tai farkku, ei ns. pikkuauto
-taloudellinen ja kohtuullisen edullinen ajaa
-ei ole kiinnostusta tai tiloja opetalla korjaamaan joten mahdollisimman luotettava

Eniten kiinnostaa Kia Optima mutta vaikea löytää ja menee todennäköisesti yli budjetin kohtuu kilometreillä. Honda Accord toinen potentiaalinen.

Mitäs muita? Onko esim Volvolla jotain mallia?

Kiitokset!
Jos ei kilsoja tule hirveästi vuodessa (alle 15tkm) ja varusteluksi riittää tyyliin vakkari ja automaattinen ilmastointi, niin liisari on kanssa yksi vaihtoehto. Kialta esim farkku-Ceed, jossa on aika tilava takakontti ja muutenkin tiloiltaan ihan ok, toki pienempi kuin Optima tai Accord.

Maksaa noin 250€/kk, eli tuolla 10k€ budjetilla voisi karkeasti ajella neljä vuotta uudella autolla. Toki sen jälkeen pitää joko lunastaa auto itselleen tai vaihtaa uuteen vastaavaan. Mikään ei tietystikään estä vaihtamasta vaikka johonkin käytettyyn, kunhan autosta saa sen loppuvelan maksettua.
 
Osaakos joku sanoa vuoden 2010-2012 1,6 turbo Opel Insigniasta jotain mihin kannatta ostaessa kiinnittää huomiota. Onko muuten ihan pätevä auto? Ei täällä niin paljon ooppeleista puhuta. Vain tsi, dsg ja hiv:cool:
 
Entisen naapurin about tuon vuosimallisessa oli takakaaret puskurin liitoskohdasta kuplaa täynnä ennen kuin korjautti. Ja tämä siis jossain -15 tienoilla jo eli jos ei ollut joku yksittäisvika ko. korin pintakäsittelyssä, niin voivat olla nykyään jo tosi rapeita…
 
Osaakos joku sanoa vuoden 2010-2012 1,6 turbo Opel Insigniasta jotain mihin kannatta ostaessa kiinnittää huomiota. Onko muuten ihan pätevä auto? Ei täällä niin paljon ooppeleista puhuta. Vain tsi, dsg ja hiv:cool:
Ei puhuta ei, tämä kun on autoketju eikä Opel -ketju.

/s :D

Itse en ole nähnyt noissa hirveästi korroosiota, mutta enpä ole hirveästi katsellutkaan muuta kuin työkaverin punaista Insignificanttia. Tosin kyseessä on Opel jolla tuntuu *aina* olleen ongelmia ruosteen kanssa, oli kyseessä sitten 80-, 90-, tai 2000-luku...
 
Ei puhuta ei, tämä kun on autoketju eikä Opel -ketju.

/s :D

Itse en ole nähnyt noissa hirveästi korroosiota, mutta enpä ole hirveästi katsellutkaan muuta kuin työkaverin punaista Insignificanttia. Tosin kyseessä on Opel jolla tuntuu *aina* olleen ongelmia ruosteen kanssa, oli kyseessä sitten 80-, 90-, tai 2000-luku...

Vectra C oli yksi parhaiten suojattuja oli pari vuotta sitten vm. 03 täysin ruosteeton 350 tkm ajettu muuta vikaa siinä kuitenkin riitti.. uudemmista ei kokemusta.
 
Jos ei kilsoja tule hirveästi vuodessa (alle 15tkm) ja varusteluksi riittää tyyliin vakkari ja automaattinen ilmastointi, niin liisari on kanssa yksi vaihtoehto. Kialta esim farkku-Ceed, jossa on aika tilava takakontti ja muutenkin tiloiltaan ihan ok, toki pienempi kuin Optima tai Accord.

Maksaa noin 250€/kk, eli tuolla 10k€ budjetilla voisi karkeasti ajella neljä vuotta uudella autolla. Toki sen jälkeen pitää joko lunastaa auto itselleen tai vaihtaa uuteen vastaavaan. Mikään ei tietystikään estä vaihtamasta vaikka johonkin käytettyyn, kunhan autosta saa sen loppuvelan maksettua.

Itse pidän melko hintavana pääsääntöisesti näitä leasing sopimuksia. 10ke hinnalla varmaan kattoisin Fordin, Volvon tai VAG konsernin autoja.
 
Itse pidän melko hintavana pääsääntöisesti näitä leasing sopimuksia. 10ke hinnalla varmaan kattoisin Fordin, Volvon tai VAG konsernin autoja.
Itse pidän niitä rahamiesten hommina. Toki jos on "pakko" saada se uusi ja takuulla, niin sitten. Tosin minkään 10teur auton hinta ei 4 vuodessa putoa nollaan ja tuolla hinnalla korjaa jo auton kuin auton vaikka moottori räjähtäisi.

Mutta kun on näitä "ettei vaan tule lisäkustannuksia" -ihmisiä tässä omassakin lähipiirissä jotka ovat valmiit maksamaan ne lisäkustannukset joka kuukausi, niin toki ymmärrän... :D
 
Itse pidän niitä rahamiesten hommina. Toki jos on "pakko" saada se uusi ja takuulla, niin sitten. Tosin minkään 10teur auton hinta ei 4 vuodessa putoa nollaan ja tuolla hinnalla korjaa jo auton kuin auton vaikka moottori räjähtäisi.

Mutta kun on näitä "ettei vaan tule lisäkustannuksia" -ihmisiä tässä omassakin lähipiirissä jotka ovat valmiit maksamaan ne lisäkustannukset joka kuukausi, niin toki ymmärrän... :D

Mietin itse tuon hintaluokan autoa koska tulot ei ole ihan rahamieslevelillä vaan perusduunarihommia, ja mielessä oli juuri uuden auton arvon aleneminen. Myös tilaa autossa saisi olla ja budjetti ei salli uutta JA isoa autoa.

Olen nyt päätymässä tuohon Optimaan (jonkilaisella rahoituksella sitten, yksityiskohdat vielä epäselvät). Muuten Accordin kanssa samalla viivalla mutta ulkonäkö hivelee silmää enemmän ja itselle auto on sen verran iso ostos että kaikki boxien täytyy tikkautua. Accord tuntuu olevan myös hieman arvokkaampi, liekö Honda merkkinä sitten pidetympi. Itselle tämä sopii kyllä.

Budjettia jouduin nostamaan noin 12te tienosille jotta kilometrit on lähempänä 150tkm kuin 200tkm ja vuosimalli 2013+. Uskoisin että tuossa hintaluokassa hinta laatu-suhde kohtaa aika hyvin ja joidenkin vuosien päästä myydessäkin autosta saa vielä jotain.

Sellainen kysymys vielä että dieselin saisi vähän bensaa edullisemmin. Laskeskelin että näillä ajoilla (10-15tkm vuoteen) ei kuluissa ole hirveästi eroa. Laskin karkeasti että diesel version vero olisi noin 600e/v, bensan noin 300e/v, polttoaineen hintaerolla ~20snt, kulutuserolla, ~2L/100km ja ~15tkm/v kilometreillä bensa-auton kulut on ~300e enemmän vuoteen. Tuon rahan, plus halvemman ostohinnan voisi laittaa vaikka huoltoihin vuosien saatossa. Onko dieselmoottorissa jotain konkreettisia huonoja puolia, siis muuta kuin median rummutus kuinka se on menneisyyttä?
 
Sellainen kysymys vielä että dieselin saisi vähän bensaa edullisemmin. Laskeskelin että näillä ajoilla (10-15tkm vuoteen) ei kuluissa ole hirveästi eroa. Laskin karkeasti että diesel version vero olisi noin 600e/v, bensan noin 300e/v, polttoaineen hintaerolla ~20snt, kulutuserolla, ~2L/100km ja ~15tkm/v kilometreillä bensa-auton kulut on ~300e enemmän vuoteen. Tuon rahan, plus halvemman ostohinnan voisi laittaa vaikka huoltoihin vuosien saatossa. Onko dieselmoottorissa jotain konkreettisia huonoja puolia, siis muuta kuin median rummutus kuinka se on menneisyyttä?
Ei ole omaa kokemusta, mutta elän käsityksessä että Hondan dieselit eivät koskaan ole olleet kovin hyviä (kestäviä). Hondan osaaminenhan on aina ollut (kierrospainotteisissa) bensakoneissa.

Muutenhan dieselin "huonot puolet" ovat pikkuriikkisen kalliimmat huollot (lähes olemattoman, jos esim. tilaa itse osat - omassa erona bensaan on diesel-suodatin joka kotimassa maksaa 90€ ja sama Bosch Amazonissa 35€, tämä 90tkm välein). Lisäksi noin uudessa on varmasti DPF joka saattaa tai ei saata realisoitua kustannukseksi (omassa Audissa ei ole vielä ~240tkm:ssä). Toki senkin voi ohittaa muutamalla satasella softaamalla.

Dieselin hyviin puoliin kuuluu se että halutessaan voi, maksamalla extraa, ajaa "luontoystävällisesti" esim. MyDieselillä. Tulevaisuudestahan ei kukaan tässä maassa tiedä mitään ja diesel vs bensa pumppuhintoja on vaikea arpoa edes parin vuoden päähän. Ympäristöystävällisempi verotus halventaisi biodieselin hintaa - mutta ei täällä ympäristöstä niinkään välitetä vs verotulot... :D
 
Osaakos joku sanoa vuoden 2010-2012 1,6 turbo Opel Insigniasta jotain mihin kannatta ostaessa kiinnittää huomiota. Onko muuten ihan pätevä auto? Ei täällä niin paljon ooppeleista puhuta. Vain tsi, dsg ja hiv:cool:
Jos se on manuaali niin siellä on M32 laatikko, josta löytyy kyllä netistä ihan riittävästi juttua.
 
Osaakos joku sanoa vuoden 2010-2012 1,6 turbo Opel Insigniasta jotain mihin kannatta ostaessa kiinnittää huomiota. Onko muuten ihan pätevä auto? Ei täällä niin paljon ooppeleista puhuta. Vain tsi, dsg ja hiv:cool:

Muistelin että vaihdelaatikossa oli jotain sanomista, mutta tosiaan OCF kertonee tarkemmin tuon puolen.
 
Maksaisitko satasen kuussa enemmän siitä että saa ajaa uudella autolla? Jos et, niin sitten ajat käytetyllä. Pitää vaan muistaa budjetoida niitä touhutonneja odottelemaan mahdollisia korjauksia. Itselle ei ole mikään "pakko" ajaa uudella, mutta se on sen verran paljon mukavampaa että maksan siitä sitten enemmän.
Aika optimistisia laskuja, sanoisin. Tai sitten verrokit jotenkin ”epätasapainossa”.

Tuttu otti taannoin n. vuoden ikäisen X-Trailin liisarina ja tuossa kustannukset ovat 6000€/vuosi (siis n. 30teur auto).

Siis puolessatoista vuodessa maksaa sen mitä 10teur käytetty. Kahdessa on jo huollot mukana ja jää taskuunkin jotain.

Itse en saa tuollaista kannattamaan kyllä millään, mutta sehän se koko idea liisauksessa onkin; homma kannattaa paremmin kuin se auton myyminen. Sama kun lukee näitä ”uusi Opel vuodeksi”, missä ”takuuhyvitys” oli luokkaa ”Corsan arvo alenee 3000€ vuodessa”.

Jokaiselle siis tosiaan omansa, itsellä käynyt noiden käytettyjen kanssa sen verran hyvä onni ettei huoltokustannukset paljon päätä huimaa (tyyliin 300/vuosi + renkaat päälle ja ne kestää 15tkm/v ajossa aika pitkään, kyseessä kuitenkin isohko/V6/4-veto/automaatti)…

Toki uuden ostaminen käteisellä hieman riskipääomia hommaa nyt kun sähköt ja hybridit sekä maailmanparannus sekoittaa pakkaa kovasti. Siitä toki saa mielenrauhaa kohisten kun ei tarvitse niistä huolehtia.
 
Omituista verrata kymppitonnin käytettyä ja lähes uutta autoa keskenään ja näiden kuluja. Toisessa on takuu, toisessa ei ja touhutonneja kuluu pahimmassa tapauksessa useita.

Ei minun tarvitsisi montaa minuuttia miettiä, otanko 500 euron kuukausikululla vuosimallin 2020 auton vai jonkun 300tkm ajetun 7 vuotta vanhan "samaan hintaan".
 
En tiedä sitten onko ollut vaan hyvä tuuri mutta ostin edellisen auton 12 vuotta sitten, oli silloin just noin 10 vuotta vanha ja ajettu 100tkm. Olen nyt ajanut mittariin 230tkm ilman suuria huoltoja tai ongelmia. Kallein remppa oli 200tkm kohdalla vaihdettu jakopaa + vesipumpun hihna kun siihen meni 500€. Toki muutamia sellaiseia 100-200€ juttuja kuten laakereiden yms kuluvien osien vaihtoa mutta ei edes kerran vuoteen. Auto on siis 2010 ostettu, vuoden 2001 Accord 1.8 bensakoneella. Nyt kun se on jo 20 vuotta vanha eli oikeasti turhan retro, ja korimalli sen mukainen, ja kaikkea ärsyttävää pientä vikaa on alkanut viime aikoina ilmaantua ajattelin juuri vaihtaa samalla logikaalla auton "tämän hetken vastaavaan". Nykyinen auto on maksanut siis ostohinta jaettuna 144kk= 69€/kk tähän päivään mennessä (ja kyseessä iso auto jolla oikeasti hyvä ajaa eikö mikään Micra) ja tästä saa vielä tonnin myydessäkin.

Tokihan uudemmassa huollot yms on kalliimpia mutta esim bensakulutus ja autovero halpenee samalla. Toki tarkoitus ei ole enää ajaa 10+v samalla autolla vaan vaihtaa aikaisemmin jos ja kun autokuume taas iskee ja kriteerit muuttuu.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Omituista verrata kymppitonnin käytettyä ja lähes uutta autoa keskenään ja näiden kuluja. Toisessa on takuu, toisessa ei ja touhutonneja kuluu pahimmassa tapauksessa useita.

Ei minun tarvitsisi montaa minuuttia miettiä, otanko 500 euron kuukausikululla vuosimallin 2020 auton vai jonkun 300tkm ajetun 7 vuotta vanhan "samaan hintaan".
No on tässä tietenkin sekin ongelma ettei taida markkinoilla olla yhtään 2020 mallista <30 tonnin autoa joka kiinnoistasi ns. "hevonpaskaakaan". Vuosien saatossa omalle kohdalle on kehittynyt hirveä allergia pieniä, tehottomia ja vajaavetoisia autoja kohtaan.

Mutta jos jollakulla on vinkata nyt vaikka 500 eurolla kuussa joku ~7 sek tai alle kiihtyvä nelivetoauto johon mahtuu tilavasti 5 henkeä, mökkikamat ja koira niin vinkkejä otetaan vastaan kun vaihto alkaa olemaan ajankohtainen. :D
 
Oho, onpa yllättävää että arvonalenema oli ekana vuonna paljon. Puhuit kyllä neljästä vuodesta niin laskin sitten neljän vuoden mukaan. Arvonalenema ei toimi ihan noin että joka vuosi lähtee kuus tonnia hinnasta pois.
Niin, se yksityisleasinghinta on kyllä ihan sama joka kuukausi (~500 eur -> 6000 eur vuodessa). Vai mitä et nyt ymmärtänyt? Ei se mihinkään alene toisenakaan vuotena ja oliko tuossa nyt niin että 2 vuoden vai jopa vuoden kohdalla sai vaihtaa autoa, tms.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 589
Viestejä
4 512 479
Jäsenet
74 419
Uusin jäsen
artumarienpeerg

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom