Perheelle tulossa laajennusta, joten alkaa olla auton päivitys kohta ajankohtainen. Esikoinen on taaperoikäinen, eli vaatii myös turvaistuinta vielä useamman vuoden. Nykyisenä autona on mennyt Citroen C4 2.0 HDI -08 ruoska. Muuten palvellut ihan hyvin, mutta takakontti on aivan liian pieni jo nykyiselläänkin, kun käytännössä pelkät rattaat vie suurimman osan takakontin tilasta. Ja onhan tuo nyt jo aika kammottavassa kunnossa. Farkkuja olen ensisijaisesti katsonut, mutta joku SUV/Crossover voisi myös tulla kyseeseen. Näyttää vaan noissa jälkimmäisissä olevan yleensä aika säälittävän pienet kontit ja muutenkin tuntuvat olevan suurimmaksi osaksi lähinnä korotettuja hatchbäkkejä.
Seuraavat speksit olisi oleelliset:
* TILAVA - Kaikki perheen jäsenet jokseenkin standardimittaisia, joten sisätilojen massiivisuus ei ole niin oleellista kuin se, että takakonttiin oikeasti mahtuu reilusti tavaraa.
* Hiljainen - Nykyisessä autossa on vituttanut rengasmelu suunnilleen ekasta päivästä asti
* Automaatti - Manuaalitattia on vatkattu reilut parikymmentä vuotta ja nyt olen ihan totaalisen kyllästynyt
* Hintaluokka ~15 k€, ihan ihan max. 20 k€, mutta mieluummin lähempänä tuota alarajaa.
* VM > 2012, mutta mieluummin 2015 tai yli. Alkaa noissa vanhoissa olemaan kaikenlaista ja muutenkin puuttumaan perusjuttuja kuten BT
* Ajettu mieluten max 150-160 tkm, tosin täsmä ei ole ihan ehdoton, lähinnä vaan epäilyttää isommilla kilsoilla vastaantulevat kalliit huollot (seuraava jakohihna, turbo, mahdolliset ruosteongelmat jne).
Kilsoja nykyisellä autolla on tullut viimeisen parin vuoden aikana ehkä 10-15 tkm/v, eli periaatteessa diesel ei ole enää hetkeen ollut "wöörtti", mutta toisaalta muutto on kanssa jossain kohtaa edessä ja silloin kilometrit mahdollisesti kasvaa. Plus onhan noissa dieseleiden traktorihurrutuksessa jotain sielua miellyttävää. Puolisolla on jotain ekojeesus-haaveita ja puhetta on ollut hybrideistä, mutta henkilökohtaisesti en näe oikein järkevänä kun hinnat tuntuu olevan aika reippaasti vastaavia polttomoottorivehkeitä korkeampia. Muutenkin ajatuksena on ajella tällä seuraavalla autolla ehkä sen 3-5 vuotta ja sen jälkeen katsoa löytyisikö jo kohtuuhintaan perheelle sopivia täyssähköjä.
Autot joita olen tällä hetkellä katsellut:
* Skoda Superb Mk 2 - jos tilaa kaipaa niin tämä on aika nobrainer. Kivoin olis jos löytäisi kohtuuhintaoisen alkupään Mk3 bensakoneella, mutta ne on jo semityyriitä ja Superbeissa on muutenkin suurimmaksi osaksi lähinnä dieseliä tarjolla. Epäilyttää vaan tuo DSG-laatikko ja ainakin nettiautossa tuntui aika moni valittelevan rengasmelua.
* VW Passat - käytännössä vissiin sama auto kuin edellinen, tässä olisi semikiinnostavana GTE - malli, mutta nykyisellään latausmahdollisuudet on vähän huonot ja hinnat alkaa käytännössä tuosta budjetin ylärajasta.
* Peugeot 508 I - ranskalaisen kanssa olen jo oppinut elämään, joten tämä voisi olla ihan kohtuullinen vaihtoehto. Sisätilat vissiin vähän naftit, mutta kontti on hyvän kokoinen
* Mondeo, loppupään Mk3 tai alkupään Mk4. Ajelin juuri -13 sedania ja se vaikutti pääosin aika kivalta ja sedanissa ainakin oli kohtuullisen vaikuttavan kokoinen kontti.
* Toytota Auris Hybrid - Näitä olen lähinnä katsellut puolison mieliksi. Taitaa olla vaan turhan pieni ja näissä on ilmeisesti ihan järkky rengasmelu.
* Mitsubishi Outlander PHEV - Periaatteessa kiinnostava, mutta ovat jo vähän tyyriimpiä, kontti ei liene kovin iso ja latausmahdollisuudet on edelleen huonot
Superb tuntuisi tällä hetkellä kaikista puhuttelevimmalta vaihtoehdolta, mutta olisi kiva kuulla jos olen jättänyt huomioimatta jotain spekseihin sopivia autoja ja ylipäätään saada vähän näkemyksiä ihmisiltä jotka ovat esim. noita listattuja kaaroja omistaneet. Muistakin speksipreferensseistä/päähänpinttymistä voi kommentoida jos kokee ne täysin typeriksi.
Kiittimo!