Mikä auto minulle?

* Mondeo, loppupään Mk3 tai alkupään Mk4. Ajelin juuri -13 sedania ja se vaikutti pääosin aika kivalta ja sedanissa ainakin oli kohtuullisen vaikuttavan kokoinen kontti.
Itsellä oli parikin Mondeo mk5 2016 autoa. Juuri bensamoottorilla, mutta manuaalina. 5 ovisia samoin kun tuo mk4.5.

Keväällä ostin Mondeo mk4.5 2011, joka on vähän tehokkaammalla 2.0 EcoBoost moottorilla. Automaatti ja nuohan on PowerShift kaksoiskytkin vaihteistoja (samoin kun dsg).

Ennen Mondeoja oli Ford Focus 182hv bensa manuaali (2019), mutta tykkäsin kyllä enempi mk5 Mondeosta.


Jos Fordia suunnittelet niin PowerShift vaihteiston vikoihin kannattaa tutustua ennakkoon. Joskus laatikoita on hajoillut ja korjaaminen on tosi kallista. Tuo oma 2011 Mondeo maksoi 5200€ ja saman verran varmaan maksaa pelkkä korjattu PowerShift vaihteistokin.
 
Ei perse. Eksyin jo selaamaan Nettiauton 59-79 vuosien manuaaleja min. 5L iskutilavuudella.. tuollainen tuli vastaan: https://www.nettiauto.com/en/ford/fairlane/12197671

Onkohan tuossa orggis loota, varmaan. Entä onko stroukattu millä ajatuksella.. jos puristussuhdetta on lisätty entisestään, niin sitä pitäis sit madaltaa jos laittaa pälle puhaltimen. Al's blower drives tekee tuollaisia kivan näköisiä Garlitsin scooppeja...

full
 
On kyllä vaikea valita Yariksen ja Corolla hatchbackin välillä. Yariksen saisi Style -varustetasolla uutena noin 25 000 eurolla, Corollan taas pari vuotta vanhana suunnilleen samalla varustetasolla noin 27 000 eurolla.

Onko tuo uusi Yaris pidemmillä matkoilla (about 250 km) miten rasittava ajettava? Kätevältähän se kaupungissa tuntuu, mutta alkaako moottoriääni ärsyttää kun rullaa 100 km/h pari tuntia putkeen?

Molemmat sinällään sopii meidän tarpeisiin ihan hyvin, mutta toki Corollan mukavuus ja tilavuus vähän houkuttaa.
Mä ajoin vanha koppasella yariksella vm. 2018 600km kesälomalla ja hyvin meni, 100 vauhdissa ihan ok vielä ajaa mutta siitä ylöspäin rengasmelu on se pahin.

Hyvä auto ajaa ei siinä mitään mutta rengasmelu motarilla on heikko lenkki, mutta pieni auto on pieni auto.
 
Perheelle tulossa laajennusta, joten alkaa olla auton päivitys kohta ajankohtainen. Esikoinen on taaperoikäinen, eli vaatii myös turvaistuinta vielä useamman vuoden. Nykyisenä autona on mennyt Citroen C4 2.0 HDI -08 ruoska. Muuten palvellut ihan hyvin, mutta takakontti on aivan liian pieni jo nykyiselläänkin, kun käytännössä pelkät rattaat vie suurimman osan takakontin tilasta. Ja onhan tuo nyt jo aika kammottavassa kunnossa. Farkkuja olen ensisijaisesti katsonut, mutta joku SUV/Crossover voisi myös tulla kyseeseen. Näyttää vaan noissa jälkimmäisissä olevan yleensä aika säälittävän pienet kontit ja muutenkin tuntuvat olevan suurimmaksi osaksi lähinnä korotettuja hatchbäkkejä.

Seuraavat speksit olisi oleelliset:
* TILAVA - Kaikki perheen jäsenet jokseenkin standardimittaisia, joten sisätilojen massiivisuus ei ole niin oleellista kuin se, että takakonttiin oikeasti mahtuu reilusti tavaraa.
* Hiljainen - Nykyisessä autossa on vituttanut rengasmelu suunnilleen ekasta päivästä asti
* Automaatti - Manuaalitattia on vatkattu reilut parikymmentä vuotta ja nyt olen ihan totaalisen kyllästynyt
* Hintaluokka ~15 k€, ihan ihan max. 20 k€, mutta mieluummin lähempänä tuota alarajaa.
* VM > 2012, mutta mieluummin 2015 tai yli. Alkaa noissa vanhoissa olemaan kaikenlaista ja muutenkin puuttumaan perusjuttuja kuten BT
* Ajettu mieluten max 150-160 tkm, tosin täsmä ei ole ihan ehdoton, lähinnä vaan epäilyttää isommilla kilsoilla vastaantulevat kalliit huollot (seuraava jakohihna, turbo, mahdolliset ruosteongelmat jne).

Kilsoja nykyisellä autolla on tullut viimeisen parin vuoden aikana ehkä 10-15 tkm/v, eli periaatteessa diesel ei ole enää hetkeen ollut "wöörtti", mutta toisaalta muutto on kanssa jossain kohtaa edessä ja silloin kilometrit mahdollisesti kasvaa. Plus onhan noissa dieseleiden traktorihurrutuksessa jotain sielua miellyttävää. Puolisolla on jotain ekojeesus-haaveita ja puhetta on ollut hybrideistä, mutta henkilökohtaisesti en näe oikein järkevänä kun hinnat tuntuu olevan aika reippaasti vastaavia polttomoottorivehkeitä korkeampia. Muutenkin ajatuksena on ajella tällä seuraavalla autolla ehkä sen 3-5 vuotta ja sen jälkeen katsoa löytyisikö jo kohtuuhintaan perheelle sopivia täyssähköjä.

Autot joita olen tällä hetkellä katsellut:

* Skoda Superb Mk 2 - jos tilaa kaipaa niin tämä on aika nobrainer. Kivoin olis jos löytäisi kohtuuhintaoisen alkupään Mk3 bensakoneella, mutta ne on jo semityyriitä ja Superbeissa on muutenkin suurimmaksi osaksi lähinnä dieseliä tarjolla. Epäilyttää vaan tuo DSG-laatikko ja ainakin nettiautossa tuntui aika moni valittelevan rengasmelua.
* VW Passat - käytännössä vissiin sama auto kuin edellinen, tässä olisi semikiinnostavana GTE - malli, mutta nykyisellään latausmahdollisuudet on vähän huonot ja hinnat alkaa käytännössä tuosta budjetin ylärajasta.
* Peugeot 508 I - ranskalaisen kanssa olen jo oppinut elämään, joten tämä voisi olla ihan kohtuullinen vaihtoehto. Sisätilat vissiin vähän naftit, mutta kontti on hyvän kokoinen
* Mondeo, loppupään Mk3 tai alkupään Mk4. Ajelin juuri -13 sedania ja se vaikutti pääosin aika kivalta ja sedanissa ainakin oli kohtuullisen vaikuttavan kokoinen kontti.
* Toytota Auris Hybrid - Näitä olen lähinnä katsellut puolison mieliksi. Taitaa olla vaan turhan pieni ja näissä on ilmeisesti ihan järkky rengasmelu.
* Mitsubishi Outlander PHEV - Periaatteessa kiinnostava, mutta ovat jo vähän tyyriimpiä, kontti ei liene kovin iso ja latausmahdollisuudet on edelleen huonot

Superb tuntuisi tällä hetkellä kaikista puhuttelevimmalta vaihtoehdolta, mutta olisi kiva kuulla jos olen jättänyt huomioimatta jotain spekseihin sopivia autoja ja ylipäätään saada vähän näkemyksiä ihmisiltä jotka ovat esim. noita listattuja kaaroja omistaneet. Muistakin speksipreferensseistä/päähänpinttymistä voi kommentoida jos kokee ne täysin typeriksi.

Kiittimo!
Samanlaiseen tarpeeseen käytiin juuri hakemassa jälkikasvun perheeseen Toyotan Prius-13 ja 100 000 km noin mittarissa. Saa nähdä miten sitten pärjäävät, mutta itte tykkäsin kyllä ajosta. Takakonttiin mahtuu melkoinen määrä rompetta kyllä. Tuo on vähän niinku piilofarmari jo ja lisää tilaa löytyi reippaasti vielä lattian altakin. Tilaa on omasta mielestä kyllä kunnolla taakse järjestetty. Sama suunnitelma on niilläkin, että 3-4 v pärjäisi. Ja Priuksen automaatti oli erityisen miellyttävä. Vähänhän se kyllä huutaa käskiessä, mutta sen tekee muutkin laitteet. Siihen tottuu melko pian ja sitten jo unohtuu. Se vanha 1,5 L versio ei kyllä jää unohtumaan, eikä sellaista pysty enää tänäpäivänä ottamaan. Kokeillessa pitää huolehtia, ettei käytä vahingossa ECO modea. Standart ja Sport on ihan käypäisiä. Kiihtyy sen 0-100 kuitenkin reilussa 10 s , niin kyllä se ihan normaalina autona käy ajella. Priuksen plugari muuten kuluttaa jopa vähemmän lataamatta, kuin tavallinen hybridi, mutta siinä on vain noissa vanhemmissa 2 takaistuinta. Tekniikan selvä parannus tuli Gen IV malliin, mutta kyllä tuo edellinenkin -10-15 malli on ihan siedettävä jo.

Tässä linkissä on jo melko ekolokiset käyttövoimamaksutkin. Kävin tuota miniälle ostettua ajamassa ja kyllä sekin meni melkoisen matalaa 4:sta ja ei tuo Prius mikään ihan kirppukokoinen kyllä ole.

 
Viimeksi muokattu:
Kiitoksia kaikille vastauksia jo raapustaneille!

Jos nimenomaan kaipaa sitä tilavuutta, niin Superb on melkein 10 senttiä pidempi auto kuin Passat ja tämä tekee kyllä eroa tiloihin.

Jos diesel kelpaa, niin kyllä tolla budjetilla jo Mk3 Superbin saa ostettua.

Aa, en tajunnutkaan että niissä on noinkin iso ero. Toisaalta Passatit tuntuu olevan syystä tai toisesta jonkin verran Superbeja halvempia, joten siinä mielesesä tuon 10 senttiä voisi ehkä antaa anteeksi, kun kontti on kuiteenkin käsittääkseni melkein samaa kokoluokkaa...

Plugaria ei ainakaan kannata ottaa jos ei ole mahdollisuutta kotilataukseen tai ei tule käytyä jatkuvasti työpaikalla jossa latausmahdollisuus. Täyssähkön voi puolestaan helposti hankkia ilman että on kotilatausta, jos omassa ruokakaupassa tms. löytyy pikalatausmahdollisuus eikä päivittäin vedä akkua täydestä tyhjäksi.

Asutaan tällä hetkellä rivarissa. Periaatteessa olisi mahdollista parkkeerata auto ulkovaraston eteen ja vetäistä sieltä shukolla latauspiuha, mutta olisi kyllä ehkä vähän turhan ryssäviritys...

Kannattaa se 508 käydä kokeilemassa, on se jollain tavalla paljon miellyttävämpi siirtymä volkkariin nähden. Faceliftin 2015-> saa halvalla, jakopää tulee tehtäväksi 175 tkm huollossa muistaakseni (1.6 koneella). Sisätilat ovat ihan riittävät, superb toki vielä paljon isompi takapenkin osalta. Kulutus motarilla oli 6 litran pintaan satkulla, tosi lyhyellä pätkäajolla nousee kaupungissa, mutta ei kiisselillä moisia pitäis ajaakaan. 100+ km/h nopeuksissa rengasmelua on jonkun verran, mutta rengasvalinnalla saa todella hiljaiseksi. Useita malleja kävin läpi juuri meluisuuden osalta ennen kuin tuohon päädyin. Automaatti kannattaa ottaa, EAT6 on miellyttävä oppiva loota. Manuaaleissa saattaa synkrot huutaa jostain 80-90 km/h välissä, "feature" ja muutenkaan se laatikko ei tarkkuudeltaan ole mikään japsiautoa vastaava. 130 tkm ehdin moisella rullata suuremmitta ongelmitta, kuluvaa osaa joutui vaihtamaan, ekä laakeri meni 120 tkm kohdalla etuoikealta, 135 tkm kohdalla apulaitehihna alkoi vinkua (vaihtoväli 150 tkm).

e: Kokeile erityisesti penkki. En nyt muista tuliko alluressa vakiona sähköpenkki vai ei. Mut säädöiltään sähköinen on huomattavasti parempi perusjakkaraan nähden. Active kannattaa ottaa vain, jos saa halvalla, yleensä allureen nähden eroa ei ole (tarpeeksi).

Ranskalaisissa olen kyllä yleensä tykännyt kyydistä ja ulkomuodosta, mutta lähinnä tuon 508:n luotettavuus hieman epäilyttää. Ei ole oikein tilastoissa loistanut ja sen lisäksi opin juuri, että takakontti ei ehkä ollutkaan ihan niin suuri kuin kuvittelin, koska litroja on haettu ominaisuuslistalle jollain mystisillä lokeroilla luukun pohjalla yms.

Mk4 Mondeo tuli 2007, mk4.5 faceliftinä 2011 ja kokonaan uusi jenkki Fusioniin perustuva mk5 2015. Tilavia, ja suhteellisen hyviä ajaa, mutta ei mitään varsinaisia kaupunkiautoja.

Opelin Insignia voisi olla tutkailun arvoinen, ainakin kohtuulliset tilat ja varusteet. Sitikan C5 (X7 eli 08-17) hydejousituksella jos ajomukavuus edellä mennään, mutta bensakoneet varmaan vähemmistönä ja niissäkin se 1.6 156THP nauttii hivenen arveluttavaa mainetta, eikä C5 tiloiltaan pärjää luokkansa parhaimmille, Volvo V70 noin oletuksena jos tilavaa perheautoa hakee, mutta näissäkin varmaan dieselit enemmistönä.

-08 mk4 farkku Mondeolla tuli ajettua 2016-2021 välillä n. 200tkm ja nyt on muutaman tkm ollut -14 C5 farkku, dieseleitä kumpikin.

Aa joo, mulla meni nyt markit sekaisin. Tarkoitin tietysti mk4(.5) loppupäätä tai mk5 alkupäätä. Insignia on toki tullut vastaan, mutta ei oikein herätä intohimoja. V70 ois todella jees, mutta harmillisesti aika moni tuntuu olevan samaa mieltä ja hinnat on sen mukaiset.
 
^508:n lisäksi voisi ehkä tsekata 308:n. Iso ja käytännöllinen kontti ja hyvin tilaa ihmisillekin.
 
Ranskalaisissa olen kyllä yleensä tykännyt kyydistä ja ulkomuodosta, mutta lähinnä tuon 508:n luotettavuus hieman epäilyttää. Ei ole oikein tilastoissa loistanut ja sen lisäksi opin juuri, että takakontti ei ehkä ollutkaan ihan niin suuri kuin kuvittelin, koska litroja on haettu ominaisuuslistalle jollain mystisillä lokeroilla luukun pohjalla yms.
En ole varsinaisesti seurannut, mutta jos siellä on tyypilliset alustanosat tilasto-ongelmana, niin en kyllä vaivais päätäni moisella ”uhalla”. Saat kuitenkin niin uuden ja vähän ajetun pelin moneen muuhun merkkiin verrattuna. Ei-facelift 1.6 euro5 diesel-koneissa oli ilmeisesti jotain tyyppivikaa, mikä on korjattu facelift euro6 koneisiin. Varmimmalla pääsee, jos löytää 2 litraisen. Ei tuossa kyllä mitään isoja tiloja kontin lattian alla ole, pieni lidlin ensiapulaukku vie jo puolet ko. tilasta. Renkaiden takana sivuilla pienet tavara”korit”. Muuten ihan suorakaide. Rullaverhon poistamalla korkeutta tulee vielä reilusti lisää. Hankala hahmottaa, että llis liian pieni kontti. Toki varmasti jostain superbista löytyy isompi, kun on ihan saamarin pitkä laiva.
 
Perheelle tulossa laajennusta, joten alkaa olla auton päivitys kohta ajankohtainen. Esikoinen on taaperoikäinen, eli vaatii myös turvaistuinta vielä useamman vuoden. Nykyisenä autona on mennyt Citroen C4 2.0 HDI -08 ruoska. Muuten palvellut ihan hyvin, mutta takakontti on aivan liian pieni jo nykyiselläänkin, kun käytännössä pelkät rattaat vie suurimman osan takakontin tilasta. Ja onhan tuo nyt jo aika kammottavassa kunnossa. Farkkuja olen ensisijaisesti katsonut, mutta joku SUV/Crossover voisi myös tulla kyseeseen. Näyttää vaan noissa jälkimmäisissä olevan yleensä aika säälittävän pienet kontit ja muutenkin tuntuvat olevan suurimmaksi osaksi lähinnä korotettuja hatchbäkkejä.

Seuraavat speksit olisi oleelliset:
* TILAVA - Kaikki perheen jäsenet jokseenkin standardimittaisia, joten sisätilojen massiivisuus ei ole niin oleellista kuin se, että takakonttiin oikeasti mahtuu reilusti tavaraa.
* Hiljainen - Nykyisessä autossa on vituttanut rengasmelu suunnilleen ekasta päivästä asti
* Automaatti - Manuaalitattia on vatkattu reilut parikymmentä vuotta ja nyt olen ihan totaalisen kyllästynyt
* Hintaluokka ~15 k€, ihan ihan max. 20 k€, mutta mieluummin lähempänä tuota alarajaa.
* VM > 2012, mutta mieluummin 2015 tai yli. Alkaa noissa vanhoissa olemaan kaikenlaista ja muutenkin puuttumaan perusjuttuja kuten BT
* Ajettu mieluten max 150-160 tkm, tosin täsmä ei ole ihan ehdoton, lähinnä vaan epäilyttää isommilla kilsoilla vastaantulevat kalliit huollot (seuraava jakohihna, turbo, mahdolliset ruosteongelmat jne).

Kilsoja nykyisellä autolla on tullut viimeisen parin vuoden aikana ehkä 10-15 tkm/v, eli periaatteessa diesel ei ole enää hetkeen ollut "wöörtti", mutta toisaalta muutto on kanssa jossain kohtaa edessä ja silloin kilometrit mahdollisesti kasvaa. Plus onhan noissa dieseleiden traktorihurrutuksessa jotain sielua miellyttävää. Puolisolla on jotain ekojeesus-haaveita ja puhetta on ollut hybrideistä, mutta henkilökohtaisesti en näe oikein järkevänä kun hinnat tuntuu olevan aika reippaasti vastaavia polttomoottorivehkeitä korkeampia. Muutenkin ajatuksena on ajella tällä seuraavalla autolla ehkä sen 3-5 vuotta ja sen jälkeen katsoa löytyisikö jo kohtuuhintaan perheelle sopivia täyssähköjä.

Autot joita olen tällä hetkellä katsellut:

* Skoda Superb Mk 2 - jos tilaa kaipaa niin tämä on aika nobrainer. Kivoin olis jos löytäisi kohtuuhintaoisen alkupään Mk3 bensakoneella, mutta ne on jo semityyriitä ja Superbeissa on muutenkin suurimmaksi osaksi lähinnä dieseliä tarjolla. Epäilyttää vaan tuo DSG-laatikko ja ainakin nettiautossa tuntui aika moni valittelevan rengasmelua.
* VW Passat - käytännössä vissiin sama auto kuin edellinen, tässä olisi semikiinnostavana GTE - malli, mutta nykyisellään latausmahdollisuudet on vähän huonot ja hinnat alkaa käytännössä tuosta budjetin ylärajasta.
* Peugeot 508 I - ranskalaisen kanssa olen jo oppinut elämään, joten tämä voisi olla ihan kohtuullinen vaihtoehto. Sisätilat vissiin vähän naftit, mutta kontti on hyvän kokoinen
* Mondeo, loppupään Mk3 tai alkupään Mk4. Ajelin juuri -13 sedania ja se vaikutti pääosin aika kivalta ja sedanissa ainakin oli kohtuullisen vaikuttavan kokoinen kontti.
* Toytota Auris Hybrid - Näitä olen lähinnä katsellut puolison mieliksi. Taitaa olla vaan turhan pieni ja näissä on ilmeisesti ihan järkky rengasmelu.
* Mitsubishi Outlander PHEV - Periaatteessa kiinnostava, mutta ovat jo vähän tyyriimpiä, kontti ei liene kovin iso ja latausmahdollisuudet on edelleen huonot

Superb tuntuisi tällä hetkellä kaikista puhuttelevimmalta vaihtoehdolta, mutta olisi kiva kuulla jos olen jättänyt huomioimatta jotain spekseihin sopivia autoja ja ylipäätään saada vähän näkemyksiä ihmisiltä jotka ovat esim. noita listattuja kaaroja omistaneet. Muistakin speksipreferensseistä/päähänpinttymistä voi kommentoida jos kokee ne täysin typeriksi.

Kiittimo!

Sama tilanne ja tarkoitus olisi löytää tarpeeksi tilava auto, jossa voi kuskin penkin laittaa maksimit taakse ja silti mahtuisi turvaistuin taakse. Onkohan tästä muilla kokemuksia, missä malleissa onnistuu?

Budjetti ei ole ihan niin tarkka, mutta ylimääräistä en halua turhaan maksaa. Superb on varmasti yksi vaihtoehto, mutta DSG vie ostohaluja. Passat GTE luultavasti on tarpeeksi tilava, mutta onko järkivalinta? Sähköautot kiinnostavat myös kovasti, kun niissä sisätilat saadaan extra-tilaviksi omalla alustoillaan. Kleinbus Volkkari sähkis, joka ensi vuonna tuodaan markkinoille olisi kyllä mainio valinta, jos jaksaa odottaa. Vaikeaksi menee…
 
Sama tilanne ja tarkoitus olisi löytää tarpeeksi tilava auto, jossa voi kuskin penkin laittaa maksimit taakse ja silti mahtuisi turvaistuin taakse. Onkohan tästä muilla kokemuksia, missä malleissa onnistuu?

Ford s-max.
 
Sama tilanne ja tarkoitus olisi löytää tarpeeksi tilava auto, jossa voi kuskin penkin laittaa maksimit taakse ja silti mahtuisi turvaistuin taakse. Onkohan tästä muilla kokemuksia, missä malleissa onnistuu?
Renault Espace, Seat Alhambra, VW Sharan
 
Kun googlettaa "Corolla hybrid melu" niin yllättyy kuinka paljon tulee osumia. Joka testissä puututaan äärimmäisen voimakkaaseen rengasmeluun.

Tässä yksi esimerkki: Toyota Corolla ajaa muotoilu edellä

"Toyota kuulosti sen verran meluisalta, että oli mielenkiintoista katsoa, paljonko sen sisällä oli desibelejä. Kehä ykkösellä sisämelu vaihteli 75–81 dB:n välillä. Hämeenlinnan moottoritiellä 120 km/t vauhdissa melu nousi 80–85 dB:n tasolle, ja se oli yhdistelmä rengasmelua ja melkoista tuulenhuminaa. "

80-85dB on enemmän kuin mitä esim Tekniikan Maailma on ikinä mitannut, jopa ihan ankeimmista pikkuautoista:
Meluisa oli 2014 Hybrid Auris TS:ssäni myös. Hiljeni huomattavasti, kun äänieristin itse ovet ja peräkontin.
Jos rengasmelu jää ainoiksi syiksi jättää ostamatta joku auto, niin sitähän voi korjata vaikkapa viemällä sen johonkin liikkeeseen vaimennettavaksi.
 
Meluisa oli 2014 Hybrid Auris TS:ssäni myös. Hiljeni huomattavasti, kun äänieristin itse ovet ja peräkontin.
Jos rengasmelu jää ainoiksi syiksi jättää ostamatta joku auto, niin sitähän voi korjata vaikkapa viemällä sen johonkin liikkeeseen vaimennettavaksi.

No se toki riippuu hinnasta. Veikkaan, että monella jää viemättä. Vähän sama kuin keväällä liikkeeestä löytämäni auto, jossa kaikki muu natsasi, mutta väri oli deal breaker. Myyjä ehdotti että viedään "teipattavaksi" niin saa haluamansa värin. Kysyin kustannusarviota ja sain vastaukseksi "Jotain paritonnia". Jatkoin etsintää ja ostin sitten valmiiksi "sopivan värisen" auton. Meluisuuden suhteen luulen, että pätee jokseenkin sama.
 
Superb on varmasti yksi vaihtoehto, mutta DSG vie ostohaluja. Passat GTE luultavasti on tarpeeksi tilava, mutta onko järkivalinta?
Omien havaintojen mukaan noissa plugarien lootissa on ollut enemmän ongelmia kuin tavallisten polttiksien. Onhan se rakenteeltaankin monimutkaisempi, kun plugarissa se ei ole kaksoiskytkinlaatikko vaan kolmoiskytkin, kun sille sähkövoimalinjalle on oma kytkimensä. Että jos tältä pohjalta lähtee miettimään, niin ennemmin ottaisin tuon Superbin jossa esim ison dieselin ja/tai nelivedon kanssa on se DQ250 joka on pisimpään ollut kehityksessä noista laatikoista.
 
Omien havaintojen mukaan noissa plugarien lootissa on ollut enemmän ongelmia kuin tavallisten polttiksien. Onhan se rakenteeltaankin monimutkaisempi, kun plugarissa se ei ole kaksoiskytkinlaatikko vaan kolmoiskytkin, kun sille sähkövoimalinjalle on oma kytkimensä. Että jos tältä pohjalta lähtee miettimään, niin ennemmin ottaisin tuon Superbin jossa esim ison dieselin ja/tai nelivedon kanssa on se DQ250 joka on pisimpään ollut kehityksessä noista laatikoista.
Mitä katselin Passatin voimalinjaa, niin se sähkömoottori on integroitu suoraan vaihteistoon ilman kytkintä. Mutta siinä on kuitenkin kolmas kytkin mikä erottaa koko voimalinjan etuakselista.
Outoa ettei se riitä että nostaa DSG:n kytkimen ja antaa auton rullata sähkömoottoria pyörittäen.

The electric motor, 6-speed gearbox and disengagement clutch are all integrated into one unit. When possible, the disengagement clutch disengages the powertrain from the driven front axle, allowing the car to coast.
 
Mutta siinä on kuitenkin kolmas kytkin mikä erottaa koko voimalinjan etuakselista
Pitipä oikein tarkistaa ja väärässä tosiaan olin. Kolmas kytkin ei pysty erottamaan sähkömoottoria voimansiirrosta vaan polttomoottorin.

Eli kun ajetaan pelkällä sähköllä niin se kolmas kytkin on auki. Jos polttomoottori osallistuu auton liikuttamiseen, niin tuo kytkin on kiinni.

Olipa tarkka toteutus millainen vain, niin ei tuo ainakaan luotettavampi ole kuin perinteinen kaksoiskytkinvaihteisto koska kytkimiä on kahden sijasta kolme.

Lähde, SSP 538.

The disengagement clutch K0 connects or separates the combustion engine to/from the electric drive motor.

The disengagement clutch K0 is engaged:
-When the electric drive motor V141 starts the combustion engine.
-When the vehicle is being driven by the combustion engine.
-When both power units drive the vehicle.

The disengagement clutch K0 is disengaged when the vehicle is driven exclusively by the electric drive motor.
 
Olipa tarkka toteutus millainen vain, niin ei tuo ainakaan luotettavampi ole kuin perinteinen kaksoiskytkinvaihteisto koska kytkimiä on kahden sijasta kolme.

En noita DSG:n vikoja juuri tunne, mutta toisaalta plugarilla kytkimen ei tarvitse luistaa liikkeellelähdöissä ja ryömiessä kuten polttiksilla ja jos päivittäiset ajot ajetaan enimmäkseen sähköllä niin kuvittelisin että vaihtotapahtumia tulee vähemmän kuin polttiksella, koska sähkömoottori toimii hyvin laajalla kierrosalueella.
 
Passatin DSG ei haittaa mutta Superbin haittaa?
Kyllähän se 6 pykäläinen DSG on ollut varsin toimiva.

Sillä kysyinkin, että onko järkivalinta (DSG:stä huolimatta). Itse en näistä enempää tiedä kuin perinteiset pelottelut hajoavista vaihteistoista. Hyviä vaihtoehtoa muitakin esitetty tilaviksi autoiksi, kiitos niistä.
 
En noita DSG:n vikoja juuri tunne, mutta toisaalta plugarilla kytkimen ei tarvitse luistaa liikkeellelähdöissä ja ryömiessä kuten polttiksilla ja jos päivittäiset ajot ajetaan enimmäkseen sähköllä niin kuvittelisin että vaihtotapahtumia tulee vähemmän kuin polttiksella, koska sähkömoottori toimii hyvin laajalla kierrosalueella.
Näinhän se menee. Valitettavasti volkkarifoorumien perusteella nuo GTE:n lootat ei ole mitenkään erityisen varmatoimisia, enemmän on mielestäni viime aikoina ollut tarinoita niiden hajoamisista kuin perinteisten polttiksien laatikoiden.

Toki otanta on huono ja vääristynyt, tarkan totuuden tietää luultavasti vain konserni itse. Joka tapauksessa, jos DSG ahdistaa niin GTE ei ole kiertotie siihen ahdistukseen.
 
Ja foorumithan kertoo, että GTEhen DSG:n remppa on paljon normi DSG:tä kalliimpi johtuen siitä sähkömoottorista. Eiköhän noi GTEt oo käytettynäkin mm. sen takia puoli-ilmaisia (myyntihinta, hyvitys on sitten varmaan puolet siitä), kuka sellaista aikapommia riesakseen haluaisi paitsi työsuhdeautoilijat/liisarit jos ei oo väliä.
 
Paljonkohan mahtaa remppa maksaa. Siinä helposti jää (polttoaine) säästöt toiseksi, jos laatikkoa joutuu remppaamaan.
 
Paljonkohan mahtaa remppa maksaa. Siinä helposti jää (polttoaine) säästöt toiseksi, jos laatikkoa joutuu remppaamaan.

Jep jep... asiasta toiseen, työkaverilla levis uutena ostamansa Audi Q5:n 3.0TDI:n (Land of quattro sport edition, hinta alkaen 99 000 € ja ei säästelly lisävarusteissa) DSG-loota. Oli käyttänyt muuten marmorilla huollossa, mutta viimeisin huolto Das Autossa eli ei marmorilla. "Unohtivat" vaihtaa DSG öljyt vaikka ois kuulunut ohjelmaan siinä huollossa. Loota porsi siitä seuraavana kuukautena (ois porsinu varmaan ölpät vaihdettunakin), maahantuoja K-Caara ei korvannu mitään (koska ölpän vaihto oli tekemäti) mutta tutkiminen maksoi 2500 €. 20 k€:llä oisivat laittaneet uuden lootan, kaverille sitte suosittelin Konehuolto Siekkistä jotta säästää ja kuntoonkin. Auto lavetilla Helsingistä Maaninkaan, 7000 € + kuljetus tuli maksamaan ja kuntoon tuli.

Sitten pari kk sen jälkeen ajoi motaria 120 km/h ja edellä ajaneesta autonosturista tippui kuopassa tukijalan alle tuleva metri x metri teräslevy minkä päälle kaveri ajoi ja auto lunariin (meni pohjan ali/leikaten rikkoen kaikki maholliset). Sai 30 k€ vakuutuksesta. Tilas uuden Toyota Priuksen 7-paikkasena awd-i hybridinä ja automurheet loppu kuulemma siihen.

DSG=rahamiesten juttuja.
 
Audi Q5:n 3.0TDI:n (Land of quattro sport edition, hinta alkaen 99 000 € ja ei säästelly lisävarusteissa) DSG-loota
Eikö 3.0 TDI:ssä ole aina momenttimuunnin, kun tone on toisin päin vrt. 2 litrasiin?

Mitä näihin lootiin tulee, niin DQ500 ja DQ381 ovat yleisesti luotettavina pidettäviä lootia. DQ200 kannattaa välttää ja DQ250 varauksella.

Se, että naapurin penan loota porsi, kun ei vaihtanut DSG öljyjä momenttimuunnin lootaan, ei välttämättä ole paras lähde siihen, että mikä on luotettava loota ja mikä ei. Todellinen data löytyy valmistajalta niinkuin aiemmin mainittiin ja foorumeilta voi koittaa kalastella suuntaa. Toki foorumiviestien määrä tulee suhteuttaa automallin myyntilukuihin.
 
250 ja 270 heppaset on S-tronic eli diudikielellä DSG ja vasta se isoin 300hp on kunnollinen ZF, näin lonkalta muistellen.
Autowikissä ainakin listataan vaan tippi kolme litrasen Q5:n alle. A-sarjalaisia on nähtävästi saanut s-tronicilla ja kolme litrasena. Aina oppii uutta :D
 
Se, että naapurin penan loota porsi, kun ei vaihtanut DSG öljyjä momenttimuunnin lootaan, ei välttämättä ole paras lähde siihen, että mikä on luotettava loota ja mikä ei.

Naapurin penasta puheen ollen, pojan ystävän isä myy autohuoltimoille lootaöljynvaihtolaitteita ja öljyjä jne... Futiskentän äärellä kun jutellaan, niin kuulee juttuja. Hänellä kestää nykyiset Seatin ja Skodan (niitä työnantajalla) dsg:t enempikin ajoa. Aiemmin kuulemma ei kestäny vaikka vaihtelikin koko ajan öljyjä demonakin jopa 10 kertaa vuodessa omaan työautoonkin, autoihin tosin tuleekin jotain 60 tkm / vuosi niin sai kuulemma olla 2-3 vuoden kohdalla aika monessa lootaa vaihdatuttamassa. Sano ettei ottas ikinä ittelleen omaksi riesaksi moisia tuomiopäivän vehkeitä.
 
Ei ole itsellä edennyt auton osto sitten viime koeajojen (Leon ST PHEV ja Kia Proceed). Leon taisi tipahtaa pelistä kun toimitusajat tuntuvat olevan todella pitkät tällä hetkellä eikä tuliterän auton ostaminen taida olla lopulta se oma juttu muutenkaan. Proceedejä olen seurannut nyt käytettynä, sellaisen voisi saada järkihintaan takuulla ja pienillä kilometreillä, mutta tuppaavat kaikki olemaan etelä-suomessa. Isommista autoista tuli vastaan myös Opel Insignia ST, noita näyttäisi olevan tuolla 25k€ hintaluokassa jonkin verran tarjolla, pitäisi katsella jos tulee myyntiin lähiseudulle niin pääsisi yhden edes koeajamaan. Jos näiden potentiaalisista ongelmista on joillain tietoa niin saa kertoa. Ei ole vieläkään hirveä kiire asian kanssa niin ehtii käydä vaihtoehtoja läpi ja jos jokin alkaa todella kiinnostamaan niin voi hetken odotella sitä sopivaa yksilöäkin.
 
Jep jep... asiasta toiseen, työkaverilla levis uutena ostamansa Audi Q5:n 3.0TDI:n (Land of quattro sport edition, hinta alkaen 99 000 € ja ei säästelly lisävarusteissa) DSG-loota. Oli käyttänyt muuten marmorilla huollossa, mutta viimeisin huolto Das Autossa eli ei marmorilla. "Unohtivat" vaihtaa DSG öljyt vaikka ois kuulunut ohjelmaan siinä huollossa. Loota porsi siitä seuraavana kuukautena (ois porsinu varmaan ölpät vaihdettunakin), maahantuoja K-Caara ei korvannu mitään (koska ölpän vaihto oli tekemäti) mutta tutkiminen maksoi 2500 €. 20 k€:llä oisivat laittaneet uuden lootan, kaverille sitte suosittelin Konehuolto Siekkistä jotta säästää ja kuntoonkin. Auto lavetilla Helsingistä Maaninkaan, 7000 € + kuljetus tuli maksamaan ja kuntoon tuli.

Sitten pari kk sen jälkeen ajoi motaria 120 km/h ja edellä ajaneesta autonosturista tippui kuopassa tukijalan alle tuleva metri x metri teräslevy minkä päälle kaveri ajoi ja auto lunariin (meni pohjan ali/leikaten rikkoen kaikki maholliset). Sai 30 k€ vakuutuksesta. Tilas uuden Toyota Priuksen 7-paikkasena awd-i hybridinä ja automurheet loppu kuulemma siihen.

DSG=rahamiesten juttuja.
Jos se oli Land of quattro 3.0 TDI ja alkaen 99 k€, niin silloin sen oli pakko olla isompi Q7. Toisaalta Q7 3.0 TDI Land of quattroissa oli aina 8-vaihteinen Tiptronic (perinteinen ja kestävä momentinmuunnin, ZF 8HP).

Kuitenkin puhuit DSG:stä ja Land of quattrosta, niin silloin sen on oltava Q5, mutta 3.0 TDI olikin 2.0 TDI ja alkaen 99 k€ olikin alkaen 57-61 k€. Alhainen 30 k€ vakuutuskorvauskin sopisi paremmin tuohon halvempaan.

Prius on varmasti huolettomampi. Prius AWD-i on tosin aina 5-paikkainen. Prius+ on 7-paikkainen, mutta siinä taas ei ole AWD-i -nelivetoa. Seitsenpaikkaisuutta ja nelivetoa ei siis saa yhteen ja samaan autoon mihinkään Priusiin.

Mutta joo, DSG voi käydä kukkarolle. Pahin omassa lähipiirissä oli 6v/64 tkm ajettu kaksoisahdettu 1,4 Fabia RS 7-DSG. Mekatroniikka meni sököksi Kivenlahden rampilla, jonka jälkeen pakki ja joka toinen vaihde lakkasivat toimimasta. Korjauslasku oli noin 2,5 k€, mistä kaveri joutui itse maksamaan 800 €. Kaveri kävi kesken korjaamisen ostamassa tuliterän erimerkkisen auton. Hän myi korjatun auton pois, koska se mokoma vei öljyäkin kuin kakstahti, 0,6-1,2 % (1 l/1000 km tai 0,5 l, jos ajoi epänormaalin varovaisesti).
 
Heti hirveet epäilykset, kun ettei voinut olla jne. kun 3.0TDI jne. Työkaverilla nyt vaan tuli 60-80 tkm vuodessa, niin kyllä se Q5:nkin hinta laskee muutamassa vuodessa ku lehmän häntä. Kyseessä oli hinnaston kallein Q5 ns. 99 000 valmiilla Sporttipenkkipaketeilla jne. ja siihen sitte normivarusteet mitä lisäili päälle. Noh oli miten oli, en mä ole varma oliko tuossa DSG mutta kaveri siitä koko ajan puhui ja että se paskoi jne... Ja Q5 3.0TDI ihan saletisti.
 
Olin siinä luulossa, että Q5 oli ainoa Audi joka ei ole ihan paska, mutta vikoja sitten ilmeisesti niissäkin on.
 
Hihnakoneet parempia kuin vanhemmat ketjuvehkeet. DSG nyt on DSG eli kestää todennäköisemmin hyvin huollettuna. Jos on leimat kirjassa (sähköisiä näissä?) kunnossa niin siitä vaan.

Käy ainakin koeajamassa myös tuo tuorein koppanen minihybridi https://www.nettiauto.com/volkswagen/golf/12331583 niin pieni on hintaero :)
Näissä olisi vielä pieni hetki tehdastakuutakin jäljellä.
 
Hihnakoneet parempia kuin vanhemmat ketjuvehkeet. DSG nyt on DSG eli kestää todennäköisemmin hyvin huollettuna. Jos on leimat kirjassa (sähköisiä näissä?) kunnossa niin siitä vaan.

Käy ainakin koeajamassa myös tuo tuorein koppanen minihybridi https://www.nettiauto.com/volkswagen/golf/12331583 niin pieni on hintaero :)
Näissä olisi vielä pieni hetki tehdastakuutakin jäljellä.
Kiitoksia vastauksesta. Tuossa jälkimmäisessä linkkaamassani oli myös vuosi takuuta, kun oli Volkkarin takuuvaihtoauto. Sen kohdalla erityisesti mietityttää hinta - onko 25k paljon tuollaisesta?

Mutta hyvä idea, että pitää käydä ajelemassa myös tuo uusin malli.
 
Kiitoksia vastauksesta. Tuossa jälkimmäisessä linkkaamassani oli myös vuosi takuuta, kun oli Volkkarin takuuvaihtoauto. Sen kohdalla erityisesti mietityttää hinta - onko 25k paljon tuollaisesta?

Mutta hyvä idea, että pitää käydä ajelemassa myös tuo uusin malli.
Olet oikeassa, en huomannut tuota lisätakuu seikkaa. Itse pidän vähän tyyriinä kun hintaeroa uusikoppaiseen vähemmän ajettuun on niin vähän. Automarkkina on muutenkin ylikuuma ja käytettyjen hinnat eivät juurikaan laske. Siinä ensi vuoden puolella kun automarkkina (ehkä) alkaa taas toimimaan oikein, niin kyllä tuo vanhempi malli nopeammin arvoaan pudottaa.

E: typo
 
Viimeksi muokattu:
Olet oikeassa, en huomannut tuota lisätakuu seikkaa. Itse pidän vähän tyyriinä kun hintaeroa uusikoppaiseen vähemmän ajettuun on niin vähän. Automarkkina on muutenkin ylikuuma ja käytettyjen hintojen hinnat eivät juurikaan laske. Siinä ensi vuoden puolella kun automarkkina (ehkä) alkaa taas toimimaan oikein, niin kyllä tuo vanhempi malli nopeammin arvoaan pudottaa.
Juu jos mahdollista niin ei todellakaan kannata ostaa autoa tällä hetkellä. Käytetyistä vähän ajetuista voi saada melkein uuden hinnan myydessä.
 
Ja foorumithan kertoo, että GTEhen DSG:n remppa on paljon normi DSG:tä kalliimpi johtuen siitä sähkömoottorista. Eiköhän noi GTEt oo käytettynäkin mm. sen takia puoli-ilmaisia (myyntihinta, hyvitys on sitten varmaan puolet siitä), kuka sellaista aikapommia riesakseen haluaisi paitsi työsuhdeautoilijat/liisarit jos ei oo väliä.
Paljonkohan mahtaa remppa maksaa. Siinä helposti jää (polttoaine) säästöt toiseksi, jos laatikkoa joutuu remppaamaan.

Omasta ruotsin tuonti vm.2017 GTE Passatista hajosi loota 142000km kohdalla viime vuonna. Volkkari/myyjäliike hoiti korjauksen heidän piikkiinsä (mekatroniikan vaihto). Summa tais olla Volkkarilla teetettynä jotain vähän vajaa 5000€. Kolme vuorokautta kesti remppa. Muuta, tässä n.1,5-vuoden omistajuuden aikana, ei ole ollut. On pelannut luotettavasti, on tilava ja mukava taittaa pitkääkin matkaa. Näitä jos itselleen miettii, niin katsoo vain, että on aukoton huoltohistoria. Sama toki pätee kaikkiin muihinkin merkkeihin, jos on vain muutaman vuoden vanhaa autoa ostamassa.
 
DSG nyt on DSG eli kestää todennäköisemmin hyvin huollettuna. Jos on leimat kirjassa (sähköisiä näissä?) kunnossa niin siitä vaan.
Noissa on kummassakin DQ200 johon ei huolto-ohjelmassa ole minkäänlaisia huoltoja, joten mitä leimoja sieltä kirjasta pitäisi etsiä? :confused:
 
Noissa on kummassakin DQ200 johon ei huolto-ohjelmassa ole minkäänlaisia huoltoja, joten mitä leimoja sieltä kirjasta pitäisi etsiä? :confused:
Näissä on ilmeisesti vaihdettu takuuseen öljyjä tietyn vuosimallin autoille, mutta muuten on taas se klassinen "ikuinen kestovoitelu". Mikä siis suomeksi tarkoittaa "max ~200tkm ja uusi loota". :P
 
Noissa on kummassakin DQ200 johon ei huolto-ohjelmassa ole minkäänlaisia huoltoja, joten mitä leimoja sieltä kirjasta pitäisi etsiä? :confused:
Olet muuten ihan oikeassa. Käsi ylös virheen merkiksi. Samoilla kurilla noilla ajetaan vikakoodeihin tai metalliääniin asti :) Silti pidän hyvää huoltokirjaa tärkeänä, varsinkin jos nyt sattuisi osumaan maanantai-kappale alle. Keskon korvausalttius aina vähän nihkeää jos kirjassa puutteita (mm. käytetty öljynlaatu ja määrä).
 
Jälkikasvun ajo-opetusta pitäisi jatkaa, mutta nykyisestä opetusautosta on sähköinen käkkäri rikki, korjaamolle vienti ei kannata ja itse en ala vapaa-aikaani moiseen uhraamaan. Onko suosituksia "kouluautoksi" hintaluokassa 1000 €? Tuore leima ja manuaalilaatikko kun löytyy niin muulla ei paljon väliä. Ihan kiusallani olen miettinyt jotain tällaista Micra
 
Näin talven lähestyessä (etenkin jos asut alueella jossa luminen talvi on enemmän sääntö kuin poikkeus) harkitsisin opetusautoksi jotain takavetoista. Volvot on suurimmalta osin takavetoisia 90-luvun puoliväliin asti, mersuja ja bemareita saa vielä nykyäänkin takavetoisina.

Nimittäin kun oppii ajamaan jollain kevyellä (kevyt peräisellä, eli liialla kaasulla perä lähtee herkästi irti) takavetoisella talviolosuhteissa, niin aika huoletta voi hypätä minkä tahansa auton rattiin sen jälkeen. Toki myös opettajalla itsellään saattaa ressitasot nousta vähän korkeammalle apukuskin paikalla. :p
 
Näin talven lähestyessä (etenkin jos asut alueella jossa luminen talvi on enemmän sääntö kuin poikkeus) harkitsisin opetusautoksi jotain takavetoista. Volvot on suurimmalta osin takavetoisia 90-luvun puoliväliin asti, mersuja ja bemareita saa vielä nykyäänkin takavetoisina.

Nimittäin kun oppii ajamaan jollain kevyellä (kevyt peräisellä, eli liialla kaasulla perä lähtee herkästi irti) takavetoisella talviolosuhteissa, niin aika huoletta voi hypätä minkä tahansa auton rattiin sen jälkeen. Toki myös opettajalla itsellään saattaa ressitasot nousta vähän korkeammalle apukuskin paikalla. :p
Itsellä on ajokokemusta takavetoisista ehkä 1000 km verran, joten tosiaan voisi stressitaso nousta liukkaalla kelillä apparin paikalla istuessa. Kehä I:n nurkilla asutaan, eli on ollut talvia, jolloin ei tarvitse lumikolaan koskea kertaakaan. Muuten laittaisin opetuspolkimen Volvoon, mutta kun se on automaatti.
 
Ois etsinnässä jotain pienillä kuluilla olevaa käyttistä, 1-3k€ luokassa. Ajot varmaan pääosin lyhyttä matkaa kehällä ja muutamia pitempiä reissuja, jos ei saa parempaa autoa niitä varten. Mielellään manuaali, mutta mahdollisimman luotettava peli ois haussa. Budjettia voi toki nostaa, mutta tarkoituksena varmaan on myydä auto pois jo esim. vuoden kuluttua. Itsellä ei oikeen oo tietoa tän hintaluokan peleistä, että mitä kantsis kattoa läpi ja mitkä mallit on havaittu hyviksi. Pienemmät korjaukset varmaan saa tehtyä itse. Noita ranskalaisia täällä vissiin jossain vaiheessa mainostettiin hyvinä peleinä tässä hintaluokassa?

Tarkoitus on aina välillä varmaan myös motarilla käydä.
 
Pitäis auto ostaa ja aikani käytettyjä selatessa sainkin ajatuksen, että ostais aivan uuden. Dacia Sanderoa sais jopa kohtuu rahaan ja 0% korolla, onko tuossa nyt jotain miksi en laittaisi tilausta sisään?
Ainakin arvon syöksyminen. Ostat moisen niin on parempi ostaa se ajatuksella että ajat sen ns loppuun asti itse tai vaihdat ehkä korkeintaan toiseen hinnat sukeltavaan merkkiin.
 
  • Tykkää
Reactions: eba

Statistiikka

Viestiketjuista
259 589
Viestejä
4 512 479
Jäsenet
74 419
Uusin jäsen
artumarienpeerg

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom