Mikä auto minulle?

Eivätkös nuo yleensä ole rekisteröity kevyt kuorma-autoiksi joten verot taitavat olla alle satasen vuoteen.
 
Eivätkös nuo yleensä ole rekisteröity kevyt kuorma-autoiksi joten verot taitavat olla alle satasen vuoteen.

Tämä. Kortin vaatii ja katsastukseen leiman rajoittimesta. Muutenhan siinä on selvää säästöä. Toki jos sit vetäset ylinopeutta poliisin tutkaan :cool:
Sitä en ymmärrä miksi talvet seisoo, kun sillonhan tuollaisella on parasta ajella..?
 
Tämä. Kortin vaatii ja katsastukseen leiman rajoittimesta. Muutenhan siinä on selvää säästöä. Toki jos sit vetäset ylinopeutta poliisin tutkaan :cool:
Sitä en ymmärrä miksi talvet seisoo, kun sillonhan tuollaisella on parasta ajella..?
Ei tietänkään ostaahan ne Ämeriikassakin talviautoksi corollan.
 
Tämä. Kortin vaatii ja katsastukseen leiman rajoittimesta. Muutenhan siinä on selvää säästöä. Toki jos sit vetäset ylinopeutta poliisin tutkaan :cool:
Sitä en ymmärrä miksi talvet seisoo, kun sillonhan tuollaisella on parasta ajella..?

Jos unohtaa tuon rajoittimen, tai jopa ohittaa sen - niin jos vaikka satasen rajoituksella ajaa tölkänpönttöön satasen vauhtia, niin eipä taida välähtää.

Isäukkohan otti sakot mun jenkillä aikoinaan, kun ei joko muistanut tai välittänyt että 80 lätkä GMC:n perässä. Oli ihan perus tutkaratsia.

Josta tuli mieleen että tarviiko noita 80 lätkiä enää jenkkipakuissa, kun laki muuttui? Vai pitikö olla jotain abs tms systeemeitä. Eipä noita tosin kovin usein liikenteessä enää näy.

Tjaa, nääkin olisi sopinut paremmin kahteen toiseen ketjuun mutta katotaan nyt.
 
Etsin työmatkajuhtaa perheen ykkös- tai kakkosautoksi. Ykkösautoksi se kelpaa siinä vaiheessa, jos koko on luokka E-mersu/V90/A6.

Kriteerit
- adaptiivinen vakkari
- noh ainakin 120hv
- farmari tai hatcbackki
- pienet kulut (vakuutukset yms. ei liian isoja käyttöveroja...)
- pieni kulutus tavoitteena, jotta ns. "säästää" mahdollisimman paljon.
- luotettava

Omaa työmatka-ajoa tulee se 24 000km/vuosi ja muut päälle (jos kaikki keskitetään tälle autoa, niin varmaankin 30-38k ja jos vaan ns. minun työmatkaan + harrasteisiin, niin jäätäneen tuohon 28 tuhatta paikkeille).

Nykyinen kuluttaa karkeasti 7l/100km dieseliä.

Näillä kilometreillä ja ajoprofiililla ei varmaan plug in sovellu, kun työmatka on pitkä yhteen suuntaan.

Eli valinta todennäköisesti kannattaa tehdä pienikulutuksinen bensa, diesel tai sitten täyssähkön välillä.
-
Saksasta haku onnistuu.

Mitä olen arvaillut... --->
V90 etu- tai neliveto (2015 eteenpäin)
BMW 5-sarja farkku (vissiin vanhoissa vaan 3.0 koneet hyviä ja vasta 2015 jälkeen 2.0 ??)
Mercedes E-farkku (2013 alkaen)
Mercedes C-farkku (täältä löytyisi mallistosta mielenkiintoinen C350e hybridi pienien verojen vuoksi, mutta miten pieni tämä on?
Audista en tiedä enää, 3.0 TDI ois vissii hyvä kone.
Tesla Model S käytettynä, varmaankin olisi ostettava 2017 -mallia uudempi?
Nissan Leaf (tällöin tästä tulisi vaan kakkosauto, koska Nissan on muuten liian pieni).
-
"Eniten" kiinnostaisi tuo C350e (pienet verot), mutta miten lie bensakulutus kun ajoa tulee paljon kuitenkin ilman sähköä.
Lisäksi BMW ja Volvo kiinnostaa..
--
Jokerina olen katsellut Mazda 6 skyactive, mutta onko se sitten liian "kakkosautomainen"?

Hankalaa on.
Laskuissa olen käyttänyt 35tuhatta/vuosi määrää, sillä ne laskut voi suorittaa. Jos auto on hyvä ja täyttää tarpeen (= tarpeeksi iso ja taipuisa), niin pidän niitä 4-20 vuotta --> ja tarvittaessa uusitaan sitten kakkosauto sen sijaan, että nyt ostettava auto vaihdettaisiin..

Onkohan tuo Mazda 6 hyvä työmatkajuhta, ei hirmu kallis ole.. Ykkösautoksi tosin ei kelpaisi..
 
Josta tuli mieleen että tarviiko noita 80 lätkiä enää jenkkipakuissa, kun laki muuttui? Vai pitikö olla jotain abs tms systeemeitä. Eipä noita tosin kovin usein liikenteessä enää näy.
Roskiskamaa ne on jenkeissä kuten myös muissa pakettiautoissa, eli nopeurajoitus poistui
 
Roskiskamaa ne on jenkeissä kuten myös muissa pakettiautoissa, eli nopeurajoitus poistui

Ookoo, en ollut ihan varma tuosta.

Jonkun caprice stw:n saa muuten noin satasen verolla leimattua henkilöautoksi, kun ei ole juuri minkään arvoinen verottajan näkökulmasta. Toki jos penkit löytyy jostain. Mobilisti lehdessä tais olla juttua joku vuosi sitten.
 
Etsin työmatkajuhtaa perheen ykkös- tai kakkosautoksi. Ykkösautoksi se kelpaa siinä vaiheessa, jos koko on luokka E-mersu/V90/A6.

Kriteerit
- adaptiivinen vakkari
- noh ainakin 120hv
- farmari tai hatcbackki
- pienet kulut (vakuutukset yms. ei liian isoja käyttöveroja...)
- pieni kulutus tavoitteena, jotta ns. "säästää" mahdollisimman paljon.
- luotettava

Omaa työmatka-ajoa tulee se 24 000km/vuosi ja muut päälle (jos kaikki keskitetään tälle autoa, niin varmaankin 30-38k ja jos vaan ns. minun työmatkaan + harrasteisiin, niin jäätäneen tuohon 28 tuhatta paikkeille).

Nykyinen kuluttaa karkeasti 7l/100km dieseliä.

Näillä kilometreillä ja ajoprofiililla ei varmaan plug in sovellu, kun työmatka on pitkä yhteen suuntaan.

Eli valinta todennäköisesti kannattaa tehdä pienikulutuksinen bensa, diesel tai sitten täyssähkön välillä.
-
Saksasta haku onnistuu.

Mitä olen arvaillut... --->
V90 etu- tai neliveto (2015 eteenpäin)
BMW 5-sarja farkku (vissiin vanhoissa vaan 3.0 koneet hyviä ja vasta 2015 jälkeen 2.0 ??)
Mercedes E-farkku (2013 alkaen)
Mercedes C-farkku (täältä löytyisi mallistosta mielenkiintoinen C350e hybridi pienien verojen vuoksi, mutta miten pieni tämä on?
Audista en tiedä enää, 3.0 TDI ois vissii hyvä kone.
Tesla Model S käytettynä, varmaankin olisi ostettava 2017 -mallia uudempi?
Nissan Leaf (tällöin tästä tulisi vaan kakkosauto, koska Nissan on muuten liian pieni).
-
"Eniten" kiinnostaisi tuo C350e (pienet verot), mutta miten lie bensakulutus kun ajoa tulee paljon kuitenkin ilman sähköä.
Lisäksi BMW ja Volvo kiinnostaa..
--
Jokerina olen katsellut Mazda 6 skyactive, mutta onko se sitten liian "kakkosautomainen"?

Hankalaa on.
Laskuissa olen käyttänyt 35tuhatta/vuosi määrää, sillä ne laskut voi suorittaa. Jos auto on hyvä ja täyttää tarpeen (= tarpeeksi iso ja taipuisa), niin pidän niitä 4-20 vuotta --> ja tarvittaessa uusitaan sitten kakkosauto sen sijaan, että nyt ostettava auto vaihdettaisiin..

Onkohan tuo Mazda 6 hyvä työmatkajuhta, ei hirmu kallis ole.. Ykkösautoksi tosin ei kelpaisi..
Mondeo 2016->?
 
Ihan mielenkiintoinen. Liekkö tuo Mondeon hybridi mistään kotoisin, näkyy tulleen niitäkin jo markkinoille ja aika edullisia?

Periaatteessa dieseliä olin arvailemassa, mutta eihän tuo hybridi paljon mitään maksa. Neutraalin näköinen auto itsessään (=ei miellytä), mutta toisaalta en nyt ulkonäköä ole harkitsemassakaan..
 
Niis, kuten monessa "hätäratkaisuhybridissä" on kiva pahka tavaratilassa, joka tekee siitä yllättävän käyttökelvottoman.
 
Ihan mielenkiintoinen. Liekkö tuo Mondeon hybridi mistään kotoisin, näkyy tulleen niitäkin jo markkinoille ja aika edullisia?

Periaatteessa dieseliä olin arvailemassa, mutta eihän tuo hybridi paljon mitään maksa. Neutraalin näköinen auto itsessään (=ei miellytä), mutta toisaalta en nyt ulkonäköä ole harkitsemassakaan..
En osaa sanoa tuosta Mondeo hybridistä mitään, enkä ole koko mondeota edes ajanut. Itselle on tulossa Focus 182hv bensana. Eli aika kompaktin kokoinen auto, mutta ihan hyvä ajettavuus.

Näyttää tosiaan Mondeota saavan aika edullisesti ja Focukset tahtoo olla suomessa suht kalliita.

Tuossa yksi, joka on 2018 puolella rekisteröity ruotsi auto.
 
Periaatteessa dieseliä olin arvailemassa, mutta eihän tuo hybridi paljon mitään maksa. Neutraalin näköinen auto itsessään (=ei miellytä), mutta toisaalta en nyt ulkonäköä ole harkitsemassakaan..
Miksei kumpikin, eli Mersun E-sarjan diesel-hybridi 300e. Tuo eemelihän kulkee perus-dieselinäkin alle kuuden isommallakin lastilla maantiellä (omat kokemukset 250CDI:stä). Akut tuovat tietenkin painoa lisää, mutta myös niitä "puoli-ilmaisia" kilometrejä.

Tuota taitaa olla saatavilla 2013 lähtien faceliftissä ja:
"yhdistetty kulutus on 4,1 l/100km ja CO2-päästöt 107 g/km"

 
Nyt tuli erittäin akuutti tarve kakkosautolle. Nykyisestä kakkosautosta kilahti nähtävästi vesipumppu parin viikon takaisilla -30C pakkasilla ja ruosteiden osalta on auto siinä kunnossa, etten rupea vesipumppua enää korjauttamaan (pitäisi purkaa jakopää). Auto on vielä ajokuntoinen, mutta lähiviikkojen aikana sen tilalle on löydyttävä joku muu.

Vaatimukset kakkosautolle ovat hyvin simppelit:
-edullinen ylläpitää ja ajaa, perushuollot teen itse ja kilometrejä tulee vuodessa joku 7000-10000km
-ehdottoman luotettava
-bensa/bensahybridi
-budjetti 5000-10000€
-en varmaankaan uskalla ostaa muuta kuin japsin tai korealaisen
-auton kokoluokka saisi olla sellainen, että hätätilanteessa 2 aikuista ja 2 lasta mahtuu kyytiin, normaalisti kyydissä on vain 1 aikuinen ja 1 lapsi

Mitä nyt hetken on nettiautoa tutkinut, niin vaihtoehtoja on läjä. 5000€:lla järkevin lienee 1.3 Yaris -07-09, riippuen vähän mistä asti auton jaksaa hakea. 10000€:lla rupeaa myös saamaan -17 Hyundai i20:n/Kia Rion 1.0t koneella tai vaihtoehtoisesti -12-13 Yaris hybridin. Yaris olisi automaatti ja sen tekniikka on pomminvarmaa, Hyundaissa puolestaan voisi olla 1-1,5v takuuta jäljellä (Kiassa jopa 3v). -13-> Auriksen saisi bensana myös kymppiin, se olisi isompi kuin Yaris, mutta muuten en tiedä onko se sen kummempi. Avensikset ovat samassa hintaluokassa Yariksen ja Auriksen kanssa, mutta ei jaksaisi toista avea ostaa pihaan. Autoa tulee todennäköisesti pidettyä vähintään 5 vuotta, joten kovin helposti ruostuvaa ei ole järkeä hankkia. Toyot ovat normaalisti olleet sen puolesta inhimillisiä.

Tämä tuli päätökseensä. Ostin -17 Hyundai i20:n 1.0t koneella, mutta aika karvalakkina, tosin on näissä aina ilmastointi ja ratinlämmitys. Meni sopivasti budjetin puoliväliin. Takuuta on jäljellä 1v 8kk, joten sen puolesta pitäisi olla kohtalaisen huolettomia kilometrejä tiedossa. Mittarissa on jo 122tkm, mutta rouvan vuosittaisilla ajoilla sillä ei ole isoa merkitystä. Yksi huolto pitää teettää huollossa, että saa takuun jatkumaan loppuun asti, mutta se ei ole ongelma.
 
Tämä. Kortin vaatii ja katsastukseen leiman rajoittimesta. Muutenhan siinä on selvää säästöä. Toki jos sit vetäset ylinopeutta poliisin tutkaan :cool:
Sitä en ymmärrä miksi talvet seisoo, kun sillonhan tuollaisella on parasta ajella..?

Ei ole vaihtoehto koska pitää liikkua B kortilla. Talvella seisoisi sen takia että pidempiä reissuja ei ole kovin usein, kesällä sitten mökkireissua enemmänkin.

Oliko näiden huoltokustannuksista mitään näkemyksiä tai siitä että ovatko kuinka luotettavia noin yleisesti?
 
Kuinka hyvin adaptiivinen vakkari toimii manuaalilla? Luulisi että paljon monipuolisempi automaatin parina.
Katsoin videon Focus manuaalista ja adaptiivinen vakkari pysyi päällä ainakin yleensä, kun vaihtoi vaihdetta.
Mutta onhan se automaatin kanssa silti monipuolisempi, kun vakkarilla suostuu menemään pysähdyksiin asti.
 
Kävin tota 182hv 1.5 focusta kokeilemassa liisariks ja koeajoautossa oli automaatti. Kone oli oikein kiva samoin ajettavuus mutta automaatti oli aika hidas omaan makuun. Manuaalina tuon ois voinu ottaakin.
 
Kävin tota 182hv 1.5 focusta kokeilemassa liisariks ja koeajoautossa oli automaatti. Kone oli oikein kiva samoin ajettavuus mutta automaatti oli aika hidas omaan makuun. Manuaalina tuon ois voinu ottaakin.
Et sä mitää yks piste äkästä tehokkaampaa tarvi edes.
 
Aina saa pannun öljypohjaan ja pienellä vaivalla kiertovesipumpullisen letkulämppärin, TT-thermo tai Calix.
 
Haussa neliveto 10.000€ budjetilla.
  • bensa
  • keskikulutus alle 10l/100km
  • lastenistuin tulisi mahtua taakse ja aikuinen istumaan eteen
  • perusvarmaa edullisesti huollettavaa tekniikkaa
Subaru Foresteria ja Honda CR-V:tä näyttäisi saavan ~vm.2007 ja reilut 200tkm ajettuna tuohon budjettiin. Onko näissä jotain erityisesti huomioitavaa? Muita merkkejä/malleja joita kannattaisi harkita?
 
Haussa neliveto 10.000€ budjetilla.
  • bensa
  • keskikulutus alle 10l/100km
  • lastenistuin tulisi mahtua taakse ja aikuinen istumaan eteen
  • perusvarmaa edullisesti huollettavaa tekniikkaa
Subaru Foresteria ja Honda CR-V:tä näyttäisi saavan ~vm.2007 ja reilut 200tkm ajettuna tuohon budjettiin. Onko näissä jotain erityisesti huomioitavaa? Muita merkkejä/malleja joita kannattaisi harkita?

 
Aina saa pannun öljypohjaan ja pienellä vaivalla kiertovesipumpullisen letkulämppärin, TT-thermo tai Calix.
Calix hakusanalla löytyi lohkolämmitin 400W. Vain 77€ että ei ole ainakaan kallis. Johto toki lisäksi. Täytyy vielä tutkia onko muita vaihtoehtoja. Ei tuo varmaan ole kovin vaikea asentaa ja Calixilta löytyi siihen ohjeet.


LOHKOLÄMMITIN RE892. Viite CX1859200. Arvosana. Calix LOHKOLÄMMITIN RE892. 77€
Lämmitintyyppi1859200RE 892400W
Malli: Focus IV 1.5 EcoBoost 182 2019-

Screenshot_2021-02-08-20-27-26-49_e2d5b3f32b79de1d45acd1fad96fbb0f.jpg
 
Calix hakusanalla löytyi lohkolämmitin 400W. Vain 77€ että ei ole ainakaan kallis. Johto toki lisäksi. Täytyy vielä tutkia onko muita vaihtoehtoja. Ei tuo varmaan ole kovin vaikea asentaa ja Calixilta löytyi siihen ohjeet.


LOHKOLÄMMITIN RE892. Viite CX1859200. Arvosana. Calix LOHKOLÄMMITIN RE892. 77€
Lämmitintyyppi1859200RE 892400W
Malli: Focus IV 1.5 EcoBoost 182 2019-

Screenshot_2021-02-08-20-27-26-49_e2d5b3f32b79de1d45acd1fad96fbb0f.jpg

Jos on uusi auto ja takuut tai muuta voimassa, niin eiku jollekkin asentajalle laitettavaksi. Ei tarvii sormia liata ja takuu säilyy varmasti.
Itse asensin nykyiseen Audiin tt-thermon kun paikkakin oli hyvä. Noi vesipumput tuppaa hajoamaan herkästi jos pääsee kuivana pyörii. Testimielessä. Jos hajoaa niin laitatan lohkolämmittimen seuraavaksi.
 

Mut jos kerran on oikea lohkolämmittimen saatavana kuten löysit, ehdottomasti se. Ja mieluusti akkulaturi siihen mukaan, sidähaara jos haluaa kaiken. Calix BC1205 12V 5A MKMS2025 akkulaturisarja | Karkkainen.com verkkokauppa
 

Mut jos kerran on oikea lohkolämmittimen saatavana kuten löysit, ehdottomasti se. Ja mieluusti akkulaturi siihen mukaan, sidähaara jos haluaa kaiken. Calix BC1205 12V 5A MKMS2025 akkulaturisarja | Karkkainen.com verkkokauppa

Kyllä ehdottomasti lohkolämmitin, mutta linkkisi calix on taas aika ylihintainen vekotin. Tehoton ja ei sisällä mitään muuta. TT-thermo on oikea valinta jos vesikiertoa haluaa: MOOTTORINLÄMMITIN TT-THERMO 1000XC ( Asennusvalmis paketti)
 
Miettinyt pitääkö harrastusten ja satunnaisen matkailun takia vaihtaa pakettiautoon. Tai hommata joku edullinen paku ns. seisontavakuutukseen.

Nyt siis kaipaan faktatietoa, mitä nykyään tehdastekoisen pakettiauton pitäminen maksaa ilman polttoainekuluja? Eli vaihtoehdoiksi vaikka Transporter, Peugeot Boxer tai VW Maxi Caddy. Pitää olla tilaa vetää levyksi kesäisin ja pyörää yms mahtua pitkänä kyytiin.
 
Miettinyt pitääkö harrastusten ja satunnaisen matkailun takia vaihtaa pakettiautoon. Tai hommata joku edullinen paku ns. seisontavakuutukseen.

Nyt siis kaipaan faktatietoa, mitä nykyään tehdastekoisen pakettiauton pitäminen maksaa ilman polttoainekuluja? Eli vaihtoehdoiksi vaikka Transporter, Peugeot Boxer tai VW Maxi Caddy. Pitää olla tilaa vetää levyksi kesäisin ja pyörää yms mahtua pitkänä kyytiin.

Jos ostat vuoden 2007 jälkeen valmistetun kohtuullisilla päästöillä olevan pakettiauton, niin kiinteät kulut ovat pienemmät, kuin vastaavasssa henkilöautossa.
Tuota vanhemmassa ajoneuvovero menee kokonaismassan mukaan, jolloin vero on jonkun satasen kalliimpi vuodessa, kuin päästöjen mukaan laskettuna.
Muutenhan kulut riippuvat paljon siitä, mitä huollot ja korjaukset maksavat.

Itselläni oli ennen 2016 mallinen Opel Movano ( Renault Master ), jossa verot ( ajoneuvovero + käyttövoimavero ) olivat 400 € / vuosi luokkaa ja vakuutus 650 € / vuosi luokkaa, tähän vielä päälle yksi pyöreästi 400 € hintainen huolto ( huoltoväli 40 000 km ), niin pikku hilppeiden kanssa ollaan 1500-2000 € / vuosi + arvonalenema kustannuksissa ilman polttoaineita.
 
Meillä olis diesel-farkku-mese mahdollista muuttaa pakettiautoksi työmatkajuhdaksi..

Mikähän on kuviteltu säästö?

Nyt kulut: 780e auto-ja käyttövoimavero + vakuutus on jtn. 430-490e väliä, en muista.. Paljonko tuossa käyttövoimaverossa säästää?
 
Meillä olis diesel-farkku-mese mahdollista muuttaa pakettiautoksi työmatkajuhdaksi..

Mikähän on kuviteltu säästö?

Nyt kulut: 780e auto-ja käyttövoimavero + vakuutus on jtn. 430-490e väliä, en muista.. Paljonko tuossa käyttövoimaverossa säästää?

Laske tuolla, niin saat tarkat luvut.

Itselläni on yksi 2006 mallinen Corolla Verso, jonka aion käyttötarpeen takia muuttaa pakettiautoksi.
Siinä säästö on vajaan 300 € luokkaa vuodessa, koska pakettiautona vero menee kokonaismassan mukaan eikä päästöjen, kuten henkilöautona.
 
Laske tuolla, niin saat tarkat luvut.

Itselläni on yksi 2006 mallinen Corolla Verso, jonka aion käyttötarpeen takia muuttaa pakettiautoksi.
Siinä säästö on vajaan 300 € luokkaa vuodessa, koska pakettiautona vero menee kokonaismassan mukaan eikä päästöjen, kuten henkilöautona.
Minulla oli joskus -05 vuosimallin Corolla, jonka vero putos melkein 400,- vuodessa ja vakuutusmaksu yli 200,- kun muutin sen pakuksi.
 
Meillä olis diesel-farkku-mese mahdollista muuttaa pakettiautoksi työmatkajuhdaksi..

Mikähän on kuviteltu säästö?

Nyt kulut: 780e auto-ja käyttövoimavero + vakuutus on jtn. 430-490e väliä, en muista.. Paljonko tuossa käyttövoimaverossa säästää?

Vuosimalli vaikuttaa, -08 lähtien tuli se päästöpohjainen verotus jolla näytti henkilöauton pakuksi muuttaminen olevan vielä kannattavampi kuin sitä vanhemmilla. Riippuu toki kokoluokasta, mutta ainakin E-mallin 320CDI:ssä säästöä tulisi satanen lisää. Voi olla hyvinkin järkevää, koska minimissäänkin säästö on yli 350e vuodessa.
 
Juup, noh ehkä vaan helpompi myydä ja vaihtaa vähempikulutuksiseen. Ainut vaan, että on vikakoodi viasta näytöllä, joka ei pidä paikkaansa. Eikä viitsi korjatakaan, kun vikaa ei ole (lienee jossain antureissa..).
--
Katoin automarkkinoita, niin erityisen paljon rupesi kiinnostelemaan tuollainen 2017(8) s213 E-Mersu. Siinä olis kaikki kohdallaan, eikä mitään heikkouksia omaan käyttöön. Hinta on vielä vähän reiluhko vanhempiin korimalleihin verraten, mutta taas tuossa ei ole yhtään ns. vikaa versus 212.. (3way -splitting rear seats ja infortaiment-näyttö korjattu tohon uudempaan ja penkitkin parempia).
 
En kyllä olis ostamassa ensimmäisen tuotantovuoden W213, kuten en muitakaan "vasta tulleita" malleja. Monet kollegat kiros tuon 213 verrattuna 212fl, nyt se jo pelaa.
 
Olisi hakusessa farkku tai maastoauto, pitää pystyä vetämään kärryä perässä ja takakonttiin pitää mahtua rattaat. Arvostan luotettavuutta ja turvallisuutta. Hintahaitari 8-14k. Ehdotuksia?
 
Melkein syytä kokeilla juuri haluttua mallia, tuskin ainakaan ylimääräistä tilaa on reilusti. Lisäksi takapenkki on aika pieni jalkatilojen suunnassa. Yksittäisiin kuljetustarpeisiin ehkä voisi harkita (jos ylipäätään mahtuu), mutta muuten lähtisin Focuksia katselemaan Fordin mallistosta. Varsinkin takapenkillä tilaa on mukavasti (säätää istuimien kanssa).
 
Olisi hakusessa farkku tai maastoauto, pitää pystyä vetämään kärryä perässä ja takakonttiin pitää mahtua rattaat. Arvostan luotettavuutta ja turvallisuutta. Hintahaitari 8-14k. Ehdotuksia?

Noilla spekseillä ja budjetilla en voi suositella kuin pahkakylki mk2:sta V70 Volvoa, se ostatko AWD:n vai et on kiinni omista mieltymyksistä, itse ostaisin ( ja olenkin moisen vuosia sitten omistanut ).
Tosin myös mk3 5 sylinterisellä moottorilla voisi mahtua budjettiin.

Esimerkiksi tuollainen.

Sitten on tietysti Avensis farmaria, Passattia, Skoda Octaviaa & SuperB:tä yms. dieselinä ja ehkä myös Subaru Forester.
 
Olisi hakusessa farkku tai maastoauto, pitää pystyä vetämään kärryä perässä ja takakonttiin pitää mahtua rattaat. Arvostan luotettavuutta ja turvallisuutta. Hintahaitari 8-14k. Ehdotuksia?
V70 on tosiaan oiva peli, sikahyvät penkitkin ja toimiva adaptiivinen vakkari noissakin hintaluokissa jo.
Vaihtoehtoisesti E-mersu 07---> eteenpäin joku, mieluummin toki w(s)212.

Mut Volvo on hyvä kyllä; jnk. verran kuluttaa mut ei nyt mahottomia. Kääntösäde aika heikko mut sillä ei suuremmin väliä arjessa. Ja ne penkit, ah... Ulkonäkökin hyvä/neutraali.
 
V70 on tosiaan oiva peli, sikahyvät penkitkin ja toimiva adaptiivinen vakkari noissakin hintaluokissa jo.
Vaihtoehtoisesti E-mersu 07---> eteenpäin joku, mieluummin toki w(s)212.

Mut Volvo on hyvä kyllä; jnk. verran kuluttaa mut ei nyt mahottomia. Kääntösäde aika heikko mut sillä ei suuremmin väliä arjessa. Ja ne penkit, ah... Ulkonäkökin hyvä/neutraali.
W212:sta ei alle 200tkm tuohon budjettiin saa. Toki esim. 220:n tai 200:n uskaltaa heittämällä ostaa 200+ tkm ajettuna.

V70:nen on hyvä budjettiratkaisu ja mk3:n hinnat alkaa sieltä jostain 7000 eurosta (ehdotettua mk2:sta en enää ostaisi ja 99% yksilöistä taitaa alittaa budjetin jo reilusti). Verrattuna mersuun Volvo on janoinen, varsinkin 5 sylinterisillä koneilla. W212 dieselillä pääsee 5 litralla maantiellä isollakin lastillla.
Myös joku diesel Suberb 2014-> mahtuu tuohon budjettiin jos VAGia uskaltaa kokeilla ja luiska takaikkuna ei haittaa (itseäni ei esim. Audissa kamojen kanssa niinkään, mutta koirien).

Jos @Kkokko bensamallia haluaa, niin sitten mersut voi käytännössä unohtaa tarjonnan ja CGI koneiden "laadun" takia. Bensakoneissa kannattaa katsella Avensiksia, mk 3 Mazda kutosia, tms (Outlander PHEV voisi muuten olla idea, muttei taida saada vetokoukkua).

Itse katselisin E-mersua; ihan s*atanan tilavahan tuo on mitä on tullut muutama tuhat kilsaa ajeltua W212:lla.
 
Itse katselisin E-mersua; ihan s*atanan tilavahan tuo on mitä on tullut muutama tuhat kilsaa ajeltua W212:lla.
Tosin kysyjä halusi rattaiden mahtuvan takakonttiin. Ok, ne kyllä mahtuvat, mutta jos myös selkä menosuuntaan lastenistuin pitää saada takapenkille niin W212 on ihan saatanan ahdas. Kokemuksella sanon, ajelin tuollaisella laina-autolla kuukauden verran kun oma auto oli pajalla. Lastenistuin repsikan penkin taakse, niin en käytännössä enää mahtunut repsikan paikalle istumaan (olen huikeat 180cm mittainen). Onneksi silloin oli vasta 1 lapsi niin pärjäsi tuollakin mutta ei ole kyllä mikään pikkulapsiperheen auto.
 
Tosin kysyjä halusi rattaiden mahtuvan takakonttiin. Ok, ne kyllä mahtuvat, mutta jos myös selkä menosuuntaan lastenistuin pitää saada takapenkille niin W212 on ihan saatanan ahdas. Kokemuksella sanon, ajelin tuollaisella laina-autolla kuukauden verran kun oma auto oli pajalla. Lastenistuin repsikan penkin taakse, niin en käytännössä enää mahtunut repsikan paikalle istumaan (olen huikeat 180cm mittainen). Onneksi silloin oli vasta 1 lapsi niin pärjäsi tuollakin mutta ei ole kyllä mikään pikkulapsiperheen auto.
Mikäs on verrokkiauto johon mahtuu huomattavasti paremmin?

Ainakin oma A6:nen ja edellinen mk2 V70:nen selvästi pienempiä takapenkkitiloiltaan.
 
Tosin kysyjä halusi rattaiden mahtuvan takakonttiin. Ok, ne kyllä mahtuvat, mutta jos myös selkä menosuuntaan lastenistuin pitää saada takapenkille niin W212 on ihan saatanan ahdas. Kokemuksella sanon, ajelin tuollaisella laina-autolla kuukauden verran kun oma auto oli pajalla. Lastenistuin repsikan penkin taakse, niin en käytännössä enää mahtunut repsikan paikalle istumaan (olen huikeat 180cm mittainen). Onneksi silloin oli vasta 1 lapsi niin pärjäsi tuollakin mutta ei ole kyllä mikään pikkulapsiperheen auto.

Rohkenen olla hieman eri mieltä tästä, itsellä kokemuksia 2014 W212:sta ja 2012 W204:sta ja jälkimmäisessäkin meni ihan hienosti turvaistuimet (vauvakaukalo ja selkämenosuuntaan turvaistuin) ilman että etupenkillä oli polvet leuassa.
 
Mikäs on verrokkiauto johon mahtuu huomattavasti paremmin?
Skoda Kodiaq ja Superb, molemmilla mahtuu jopa ajamaan saman lastenistuimen ollessa kuskin takana.

Rohkenen olla hieman eri mieltä tästä, itsellä kokemuksia 2014 W212:sta ja 2012 W204:sta ja jälkimmäisessäkin meni ihan hienosti turvaistuimet (vauvakaukalo ja selkämenosuuntaan turvaistuin) ilman että etupenkillä oli polvet leuassa.

Istuimia on eri kokoisia, sehän on selvä. Se malli mikä meillä on käytössä, ei kuitenkaan W212 mersuun mahdu niin että pystyisin enää etupenkillä istumaan. Edellä mainitsemiini Skodan malleihin (ja varmasti moneen muuhunkin) se mahtuu. W212 ei siis ole tilavimmasta päästä lastenistuimia ajatellen.

Jos käytössä oleva istuin mukisematta mersuun mahtuu, niin hyvä juttu, sitten ei ole mitään ongelmaa. Suosittelen kuitenkin kokeilemaan ensin. Minä ainakin yllätyin kovasti lopputuloksesta, kun olen myös pitänyt W212 mersua tilavana autona.
 
Skoda Kodiaq ja Superb, molemmilla mahtuu jopa ajamaan saman lastenistuimen ollessa kuskin takana.
Itsellä ei enää ollut "selkä menosuuntaan" -ikäsiä muksuja, vaan naama eteenpäin ja myöhemmin korokkeella istuvia tuon W212:n kanssa.

Mutta veikkaan että syy tuohon on tuon mersun etupenkkien massiivisuus ja muoto; ne ovat yläreunasta aika paksuja ja alempana on "jalkatila" -urat.


mercedesbenz_eclasssedan_w212_ser1_10[1].jpg
 
Mutta veikkaan että syy tuohon on tuon mersun etupenkkien massiivisuus ja muoto; ne ovat yläreunasta aika paksuja ja alempana on "jalkatila" -urat.
Todennäköisesti. Jaloille on kyllä ihan mukavat tilat jos takapenkillä istuu, mutta se ei lohduta turvaistuimen kanssa.
 
Britax Römer Dualfix i-size M. Jos muistan niin voinhan mä ährätä tuon paikoilleen mersuun kun käyn seuraavan kerran isäni luona ja ottaa kuvan. Ei mulla kyllä mitään tarvetta valehdellakaan tästä ole. :D

En missään tapauksessa väitä sinua valehtelijaksi, hämmästyttää vain miten voi olla niin eriävä muistikuva asiasta. Oliko sinulla matkustajan penkki kovin vinossa (=makuuasennossa), äkkiseltään se on ainoa joka voisi selittää tämän eron?

Asia sinänsä on tuttu, kävin koeajamassa muistaakseni 2017 Focuksen tuollaisen selkämenosuuntaan -turvaistuimen kanssa ja se oli aivan kamala etumatkustajalle, ei oikeati ollut yhtään tilaa vaan polvet hakkasi hanskalokeroon. Vastaavia ongelmia ei ollut lähellekkään E-sarjassa tai C-sarjassa, myöskin 3-sarjan Bemu oli ok (joskin huonompi kuin Meset)

EDIT: ja taisipa muuten turvaistuinkin olla juuri tuo sama
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 815
Viestejä
4 750 811
Jäsenet
77 392
Uusin jäsen
WKH

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom