Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Manuaali tulisi koska automaatit taitaa olla kalliimpia, niin ainakin jo pähkäilin.Ps. Manuaali jos vuosiksi haluaa hyvän, mutta jos vaihdat 3 vuoden päästä, niin ihan sama.
Totta. 8 vaihteinen momentinmuunnin tuli siihen. Vanhemmat automaatit on varmaan vähän heikompaa tekoa.Eiks tossa 1.5:ssä ainakin ole 8F24 momentinmuunnin vaihteistona? Tuskinpa se nyt ekan 10 vuoden aikana lahoaa.
Oikeastaan molemmat on suht kalliita, mutta taitaa hankinta kääntyä manuaalin puolelle, koska hintaluokka olisi noin 5000€ halvempi.Sekin vielä, eli automaatti vaan alle. Ei noita taida saadakkaan manuaalina? Minulla oli silloin tositarkoituksella tulossa Rintajoupilta joku yksinäinen kappale joka jäänyt varastoon ja vähän edullisemmin sitä möivät, mutta silti ~32t€ ois ollut järjetön, koska 5 vuoden päästä sen arvosta olisi sulanut jo aivan liikaa. Nimenomaan 182hp ja ST-line. Pidin kaikinpuolin erittäin paljon.
Mulla on kokemusta vain vw id.3 autosta, jonka myin pois. Automaatissa toimii tosiaan hienosti, mutta manuaalista en osaa sanoa, kun en ole vielä päässyt kokeilemaan.Kuinka hyvin adaptiivinen vakkari toimii manuaalilla? Luulisi että paljon monipuolisempi automaatin parina.
Jonkun ison dieselin tai V6:n perässä varmaan ihan hyvinkin kun voi antaa mennä suurimmalla vaihteella eikä ylämäet ja kiihdytykset ole ongelma.Kuinka hyvin adaptiivinen vakkari toimii manuaalilla? Luulisi että paljon monipuolisempi automaatin parina.
Tuon pienehkön bensan vääntökin on aika laajalla kierrosluvulla. Eli ne pienimmät nopeuden vaihtelut ei välttämättä haittaisi.Jonkun ison dieselin tai V6:n perässä varmaan ihan hyvinkin kun voi antaa mennä suurimmalla vaihteella eikä ylämäet ja kiihdytykset ole ongelma.
Jollain pikkukoneella en ehkä vaivautuisi. Toki automaatti avaa ihan eri tavalla käyttöä suurilla nopeusrajoitusten vaihteluilla...
Eivätkös nuo yleensä ole rekisteröity kevyt kuorma-autoiksi joten verot taitavat olla alle satasen vuoteen.
Ei tietänkään ostaahan ne Ämeriikassakin talviautoksi corollan.Tämä. Kortin vaatii ja katsastukseen leiman rajoittimesta. Muutenhan siinä on selvää säästöä. Toki jos sit vetäset ylinopeutta poliisin tutkaan
Sitä en ymmärrä miksi talvet seisoo, kun sillonhan tuollaisella on parasta ajella..?
Tämä. Kortin vaatii ja katsastukseen leiman rajoittimesta. Muutenhan siinä on selvää säästöä. Toki jos sit vetäset ylinopeutta poliisin tutkaan
Sitä en ymmärrä miksi talvet seisoo, kun sillonhan tuollaisella on parasta ajella..?
Roskiskamaa ne on jenkeissä kuten myös muissa pakettiautoissa, eli nopeurajoitus poistuiJosta tuli mieleen että tarviiko noita 80 lätkiä enää jenkkipakuissa, kun laki muuttui? Vai pitikö olla jotain abs tms systeemeitä. Eipä noita tosin kovin usein liikenteessä enää näy.
Roskiskamaa ne on jenkeissä kuten myös muissa pakettiautoissa, eli nopeurajoitus poistui
Mondeo 2016->?Etsin työmatkajuhtaa perheen ykkös- tai kakkosautoksi. Ykkösautoksi se kelpaa siinä vaiheessa, jos koko on luokka E-mersu/V90/A6.
Kriteerit
- adaptiivinen vakkari
- noh ainakin 120hv
- farmari tai hatcbackki
- pienet kulut (vakuutukset yms. ei liian isoja käyttöveroja...)
- pieni kulutus tavoitteena, jotta ns. "säästää" mahdollisimman paljon.
- luotettava
Omaa työmatka-ajoa tulee se 24 000km/vuosi ja muut päälle (jos kaikki keskitetään tälle autoa, niin varmaankin 30-38k ja jos vaan ns. minun työmatkaan + harrasteisiin, niin jäätäneen tuohon 28 tuhatta paikkeille).
Nykyinen kuluttaa karkeasti 7l/100km dieseliä.
Näillä kilometreillä ja ajoprofiililla ei varmaan plug in sovellu, kun työmatka on pitkä yhteen suuntaan.
Eli valinta todennäköisesti kannattaa tehdä pienikulutuksinen bensa, diesel tai sitten täyssähkön välillä.
-
Saksasta haku onnistuu.
Mitä olen arvaillut... --->
V90 etu- tai neliveto (2015 eteenpäin)
BMW 5-sarja farkku (vissiin vanhoissa vaan 3.0 koneet hyviä ja vasta 2015 jälkeen 2.0 ??)
Mercedes E-farkku (2013 alkaen)
Mercedes C-farkku (täältä löytyisi mallistosta mielenkiintoinen C350e hybridi pienien verojen vuoksi, mutta miten pieni tämä on?
Audista en tiedä enää, 3.0 TDI ois vissii hyvä kone.
Tesla Model S käytettynä, varmaankin olisi ostettava 2017 -mallia uudempi?
Nissan Leaf (tällöin tästä tulisi vaan kakkosauto, koska Nissan on muuten liian pieni).
-
"Eniten" kiinnostaisi tuo C350e (pienet verot), mutta miten lie bensakulutus kun ajoa tulee paljon kuitenkin ilman sähköä.
Lisäksi BMW ja Volvo kiinnostaa..
--
Jokerina olen katsellut Mazda 6 skyactive, mutta onko se sitten liian "kakkosautomainen"?
Hankalaa on.
Laskuissa olen käyttänyt 35tuhatta/vuosi määrää, sillä ne laskut voi suorittaa. Jos auto on hyvä ja täyttää tarpeen (= tarpeeksi iso ja taipuisa), niin pidän niitä 4-20 vuotta --> ja tarvittaessa uusitaan sitten kakkosauto sen sijaan, että nyt ostettava auto vaihdettaisiin..
Onkohan tuo Mazda 6 hyvä työmatkajuhta, ei hirmu kallis ole.. Ykkösautoksi tosin ei kelpaisi..
Ihan mielenkiintoinen. Liekkö tuo Mondeon hybridi mistään kotoisin, näkyy tulleen niitäkin jo markkinoille ja aika edullisia?Mondeo 2016->?
En osaa sanoa tuosta Mondeo hybridistä mitään, enkä ole koko mondeota edes ajanut. Itselle on tulossa Focus 182hv bensana. Eli aika kompaktin kokoinen auto, mutta ihan hyvä ajettavuus.Ihan mielenkiintoinen. Liekkö tuo Mondeon hybridi mistään kotoisin, näkyy tulleen niitäkin jo markkinoille ja aika edullisia?
Periaatteessa dieseliä olin arvailemassa, mutta eihän tuo hybridi paljon mitään maksa. Neutraalin näköinen auto itsessään (=ei miellytä), mutta toisaalta en nyt ulkonäköä ole harkitsemassakaan..
Ja usein on niin, ettei noihin voi laittaa vetokoukkua. Ainakaan tuohon Mondeoon ei voi.Niis, kuten monessa "hätäratkaisuhybridissä" on kiva pahka tavaratilassa, joka tekee siitä yllättävän käyttökelvottoman.
Miksei kumpikin, eli Mersun E-sarjan diesel-hybridi 300e. Tuo eemelihän kulkee perus-dieselinäkin alle kuuden isommallakin lastilla maantiellä (omat kokemukset 250CDI:stä). Akut tuovat tietenkin painoa lisää, mutta myös niitä "puoli-ilmaisia" kilometrejä.Periaatteessa dieseliä olin arvailemassa, mutta eihän tuo hybridi paljon mitään maksa. Neutraalin näköinen auto itsessään (=ei miellytä), mutta toisaalta en nyt ulkonäköä ole harkitsemassakaan..
Nyt tuli erittäin akuutti tarve kakkosautolle. Nykyisestä kakkosautosta kilahti nähtävästi vesipumppu parin viikon takaisilla -30C pakkasilla ja ruosteiden osalta on auto siinä kunnossa, etten rupea vesipumppua enää korjauttamaan (pitäisi purkaa jakopää). Auto on vielä ajokuntoinen, mutta lähiviikkojen aikana sen tilalle on löydyttävä joku muu.
Vaatimukset kakkosautolle ovat hyvin simppelit:
-edullinen ylläpitää ja ajaa, perushuollot teen itse ja kilometrejä tulee vuodessa joku 7000-10000km
-ehdottoman luotettava
-bensa/bensahybridi
-budjetti 5000-10000€
-en varmaankaan uskalla ostaa muuta kuin japsin tai korealaisen
-auton kokoluokka saisi olla sellainen, että hätätilanteessa 2 aikuista ja 2 lasta mahtuu kyytiin, normaalisti kyydissä on vain 1 aikuinen ja 1 lapsi
Mitä nyt hetken on nettiautoa tutkinut, niin vaihtoehtoja on läjä. 5000€:lla järkevin lienee 1.3 Yaris -07-09, riippuen vähän mistä asti auton jaksaa hakea. 10000€:lla rupeaa myös saamaan -17 Hyundai i20:n/Kia Rion 1.0t koneella tai vaihtoehtoisesti -12-13 Yaris hybridin. Yaris olisi automaatti ja sen tekniikka on pomminvarmaa, Hyundaissa puolestaan voisi olla 1-1,5v takuuta jäljellä (Kiassa jopa 3v). -13-> Auriksen saisi bensana myös kymppiin, se olisi isompi kuin Yaris, mutta muuten en tiedä onko se sen kummempi. Avensikset ovat samassa hintaluokassa Yariksen ja Auriksen kanssa, mutta ei jaksaisi toista avea ostaa pihaan. Autoa tulee todennäköisesti pidettyä vähintään 5 vuotta, joten kovin helposti ruostuvaa ei ole järkeä hankkia. Toyot ovat normaalisti olleet sen puolesta inhimillisiä.
Tämä. Kortin vaatii ja katsastukseen leiman rajoittimesta. Muutenhan siinä on selvää säästöä. Toki jos sit vetäset ylinopeutta poliisin tutkaan
Sitä en ymmärrä miksi talvet seisoo, kun sillonhan tuollaisella on parasta ajella..?
Katsoin videon Focus manuaalista ja adaptiivinen vakkari pysyi päällä ainakin yleensä, kun vaihtoi vaihdetta.Kuinka hyvin adaptiivinen vakkari toimii manuaalilla? Luulisi että paljon monipuolisempi automaatin parina.
Et sä mitää yks piste äkästä tehokkaampaa tarvi edes.Kävin tota 182hv 1.5 focusta kokeilemassa liisariks ja koeajoautossa oli automaatti. Kone oli oikein kiva samoin ajettavuus mutta automaatti oli aika hidas omaan makuun. Manuaalina tuon ois voinu ottaakin.
Tuossakaan Focus 1.5 182hv autossa ei ole moottorinlämmitintä. Jännä juttu, että eikö moottorinlämmitintä muka saa tuohon tehokkaampaan moottoriversioon?Tätä Vignalea ehkä kannattaa harkita:
Haussa neliveto 10.000€ budjetilla.
Subaru Foresteria ja Honda CR-V:tä näyttäisi saavan ~vm.2007 ja reilut 200tkm ajettuna tuohon budjettiin. Onko näissä jotain erityisesti huomioitavaa? Muita merkkejä/malleja joita kannattaisi harkita?
- bensa
- keskikulutus alle 10l/100km
- lastenistuin tulisi mahtua taakse ja aikuinen istumaan eteen
- perusvarmaa edullisesti huollettavaa tekniikkaa
Calix hakusanalla löytyi lohkolämmitin 400W. Vain 77€ että ei ole ainakaan kallis. Johto toki lisäksi. Täytyy vielä tutkia onko muita vaihtoehtoja. Ei tuo varmaan ole kovin vaikea asentaa ja Calixilta löytyi siihen ohjeet.Aina saa pannun öljypohjaan ja pienellä vaivalla kiertovesipumpullisen letkulämppärin, TT-thermo tai Calix.
Lämmitintyyppi | 1859200 | RE 892 | 400W |
Calix hakusanalla löytyi lohkolämmitin 400W. Vain 77€ että ei ole ainakaan kallis. Johto toki lisäksi. Täytyy vielä tutkia onko muita vaihtoehtoja. Ei tuo varmaan ole kovin vaikea asentaa ja Calixilta löytyi siihen ohjeet.
LOHKOLÄMMITIN RE892. Viite CX1859200. Arvosana. Calix LOHKOLÄMMITIN RE892. 77€
Malli: Focus IV 1.5 EcoBoost 182 2019-
Lämmitintyyppi 1859200 RE 892 400W
Calix FCH 550W moottorinlämmitin kiertovesipumpulla | Karkkainen.com verkkokauppa
FCH-lämmitin, letkulämmitin sisäänrakennetulla kiertovesipumpulla.<br/>Teho 550W @ -20°c<br/>Suojausluokitus IP46<br/>Letkulähdöt 16mm<br/>Pumppausteho n. 8l/min<br/>Mitat: 65 x 90 x 115mm.<br/><br/>Huomioithan, että asennusohje on yleisohje, eikä sisällä automallikohtaisia...www.karkkainen.com
Mut jos kerran on oikea lohkolämmittimen saatavana kuten löysit, ehdottomasti se. Ja mieluusti akkulaturi siihen mukaan, sidähaara jos haluaa kaiken. Calix BC1205 12V 5A MKMS2025 akkulaturisarja | Karkkainen.com verkkokauppa
Miettinyt pitääkö harrastusten ja satunnaisen matkailun takia vaihtaa pakettiautoon. Tai hommata joku edullinen paku ns. seisontavakuutukseen.
Nyt siis kaipaan faktatietoa, mitä nykyään tehdastekoisen pakettiauton pitäminen maksaa ilman polttoainekuluja? Eli vaihtoehdoiksi vaikka Transporter, Peugeot Boxer tai VW Maxi Caddy. Pitää olla tilaa vetää levyksi kesäisin ja pyörää yms mahtua pitkänä kyytiin.
Meillä olis diesel-farkku-mese mahdollista muuttaa pakettiautoksi työmatkajuhdaksi..
Mikähän on kuviteltu säästö?
Nyt kulut: 780e auto-ja käyttövoimavero + vakuutus on jtn. 430-490e väliä, en muista.. Paljonko tuossa käyttövoimaverossa säästää?
Minulla oli joskus -05 vuosimallin Corolla, jonka vero putos melkein 400,- vuodessa ja vakuutusmaksu yli 200,- kun muutin sen pakuksi.Laske tuolla, niin saat tarkat luvut.
Itselläni on yksi 2006 mallinen Corolla Verso, jonka aion käyttötarpeen takia muuttaa pakettiautoksi.
Siinä säästö on vajaan 300 € luokkaa vuodessa, koska pakettiautona vero menee kokonaismassan mukaan eikä päästöjen, kuten henkilöautona.
Meillä olis diesel-farkku-mese mahdollista muuttaa pakettiautoksi työmatkajuhdaksi..
Mikähän on kuviteltu säästö?
Nyt kulut: 780e auto-ja käyttövoimavero + vakuutus on jtn. 430-490e väliä, en muista.. Paljonko tuossa käyttövoimaverossa säästää?