Etsin työmatkajuhtaa perheen ykkös- tai kakkosautoksi. Ykkösautoksi se kelpaa siinä vaiheessa, jos koko on luokka E-mersu/V90/A6.
Kriteerit
- adaptiivinen vakkari
- noh ainakin 120hv
- farmari tai hatcbackki
- pienet kulut (vakuutukset yms. ei liian isoja käyttöveroja...)
- pieni kulutus tavoitteena, jotta ns. "säästää" mahdollisimman paljon.
- luotettava
Omaa työmatka-ajoa tulee se 24 000km/vuosi ja muut päälle (jos kaikki keskitetään tälle autoa, niin varmaankin 30-38k ja jos vaan ns. minun työmatkaan + harrasteisiin, niin jäätäneen tuohon 28 tuhatta paikkeille).
Nykyinen kuluttaa karkeasti 7l/100km dieseliä.
Näillä kilometreillä ja ajoprofiililla ei varmaan plug in sovellu, kun työmatka on pitkä yhteen suuntaan.
Eli valinta todennäköisesti kannattaa tehdä pienikulutuksinen bensa, diesel tai sitten täyssähkön välillä.
-
Saksasta haku onnistuu.
Mitä olen arvaillut... --->
V90 etu- tai neliveto (2015 eteenpäin)
BMW 5-sarja farkku (vissiin vanhoissa vaan 3.0 koneet hyviä ja vasta 2015 jälkeen 2.0 ??)
Mercedes E-farkku (2013 alkaen)
Mercedes C-farkku (täältä löytyisi mallistosta mielenkiintoinen C350e hybridi pienien verojen vuoksi, mutta miten pieni tämä on?
Audista en tiedä enää, 3.0 TDI ois vissii hyvä kone.
Tesla Model S käytettynä, varmaankin olisi ostettava 2017 -mallia uudempi?
Nissan Leaf (tällöin tästä tulisi vaan kakkosauto, koska Nissan on muuten liian pieni).
-
"Eniten" kiinnostaisi tuo C350e (pienet verot), mutta miten lie bensakulutus kun ajoa tulee paljon kuitenkin ilman sähköä.
Lisäksi BMW ja Volvo kiinnostaa..
--
Jokerina olen katsellut Mazda 6 skyactive, mutta onko se sitten liian "kakkosautomainen"?
Hankalaa on.
Laskuissa olen käyttänyt 35tuhatta/vuosi määrää, sillä ne laskut voi suorittaa. Jos auto on hyvä ja täyttää tarpeen (= tarpeeksi iso ja taipuisa), niin pidän niitä 4-20 vuotta --> ja tarvittaessa uusitaan sitten kakkosauto sen sijaan, että nyt ostettava auto vaihdettaisiin..
Onkohan tuo Mazda 6 hyvä työmatkajuhta, ei hirmu kallis ole.. Ykkösautoksi tosin ei kelpaisi..