Mikä auto minulle?

Ps. Manuaali jos vuosiksi haluaa hyvän, mutta jos vaihdat 3 vuoden päästä, niin ihan sama.
 
1.0 tosiaan liian pieni tuon kokoiseen. Käytettynä saa 182hv manuaalin, mutta uudessa hinnastossa on vain 182hv automaatti. Hintakin aika reipas automaatilla 31890€.

Ps. Manuaali jos vuosiksi haluaa hyvän, mutta jos vaihdat 3 vuoden päästä, niin ihan sama.
Manuaali tulisi koska automaatit taitaa olla kalliimpia, niin ainakin jo pähkäilin.

St-line tosiaan. Jossain ainakin oli varusteina lämmitettävä tuulilasi ja ratti, sekä adaptiivinen vakkari.

Vähän aiemmin katselin noita ihan halvimpiakin 2018-2019 Focuksia, mutta ei onneksi edes löytynyt lähistöltä. Eli sellainen 2 vuotta vanha (2019) käytetty 1.5 182hv olisi optimaalinen :)
 
Sekin vielä, eli automaatti vaan alle. Ei noita taida saadakkaan manuaalina? :rofl: Minulla oli silloin tositarkoituksella tulossa Rintajoupilta joku yksinäinen kappale joka jäänyt varastoon ja vähän edullisemmin sitä möivät, mutta silti ~32t€ ois ollut järjetön, koska 5 vuoden päästä sen arvosta olisi sulanut jo aivan liikaa. Nimenomaan 182hp ja ST-line. Pidin kaikinpuolin erittäin paljon.
 
Sekin vielä, eli automaatti vaan alle. Ei noita taida saadakkaan manuaalina? :rofl: Minulla oli silloin tositarkoituksella tulossa Rintajoupilta joku yksinäinen kappale joka jäänyt varastoon ja vähän edullisemmin sitä möivät, mutta silti ~32t€ ois ollut järjetön, koska 5 vuoden päästä sen arvosta olisi sulanut jo aivan liikaa. Nimenomaan 182hp ja ST-line. Pidin kaikinpuolin erittäin paljon.
Oikeastaan molemmat on suht kalliita, mutta taitaa hankinta kääntyä manuaalin puolelle, koska hintaluokka olisi noin 5000€ halvempi.

23 900€ halvin alle 40tkm ajettu vm2019. 182hv st-line ja tuo olisi manuaali.

28 600€ halvin 182hv st-line automaatti.

Edit:
Halvimmista näyttää puuttuvan adaptiivinen vakkari. Eli ne ei itselle käy.

25 900€ manuaali jossa myös tuo adaptiivinen vakkari. ST merkit vaan vähän oudot.
 
Viimeksi muokattu:
Kuinka hyvin adaptiivinen vakkari toimii manuaalilla? Luulisi että paljon monipuolisempi automaatin parina.
 
Kuinka hyvin adaptiivinen vakkari toimii manuaalilla? Luulisi että paljon monipuolisempi automaatin parina.
Mulla on kokemusta vain vw id.3 autosta, jonka myin pois. Automaatissa toimii tosiaan hienosti, mutta manuaalista en osaa sanoa, kun en ole vielä päässyt kokeilemaan.

Luulisin että adaptiivinen vakkari menee pois päältä, kun vaihtaa vaihdetta?
 
Kuinka hyvin adaptiivinen vakkari toimii manuaalilla? Luulisi että paljon monipuolisempi automaatin parina.
Jonkun ison dieselin tai V6:n perässä varmaan ihan hyvinkin kun voi antaa mennä suurimmalla vaihteella eikä ylämäet ja kiihdytykset ole ongelma.

Jollain pikkukoneella en ehkä vaivautuisi. Toki automaatti avaa ihan eri tavalla käyttöä suurilla nopeusrajoitusten vaihteluilla...
 
Jonkun ison dieselin tai V6:n perässä varmaan ihan hyvinkin kun voi antaa mennä suurimmalla vaihteella eikä ylämäet ja kiihdytykset ole ongelma.

Jollain pikkukoneella en ehkä vaivautuisi. Toki automaatti avaa ihan eri tavalla käyttöä suurilla nopeusrajoitusten vaihteluilla...
Tuon pienehkön bensan vääntökin on aika laajalla kierrosluvulla. Eli ne pienimmät nopeuden vaihtelut ei välttämättä haittaisi.

"R3, turbo, 1499 cm³, 134 kW (182 hv)/6000 r/min, 240 Nm/1600–5000 r/min"
Ford ecoboost.
 
Tulipa tässä mieleen mökkireissun aikana että kuinkakohan kalliita ylläpitää on nuo amerikan jätti SUVit eli Suburbanit yms. 8-paikkaiset möhköt? Bensakoneella toki syö varmaan kevyelläkin jalalla sen 12-13 litraa maantiellä mutta mites muuten? Verot on kalliit eikä vakuutuksetkaan liene edullisia mutta mites huoltopuoli, olen siinä uskossa että nuo isot jenkki-vaparit on suht luotettavia eikä niissä ole mitään TSI/TFSI-tyyppisiä pommeja eikä automaateistakaan löydy mitään ihmeellistä? Verot ja vakuutukset saa ruotuun sillä että pitää seisonnassa talvet (pl. satunnaiset hiihtoreissut).

Miettinyt hyvin alustavasti tuollaista 2000-luvun alkupuolen mallia, siinä olisi tilaa yllinkyllin ja lienee suhteellisen maasto/talvikeli-kelpoinen vaikka takavetoisia lienevät ainakin suurin osa.

Näkemyksiä? Mitä muita tuohon luokkaan menee kuijn Suburban, jenkit on hieman hämärä alue itselleni ja malleja on niin perusti.
 
Eivätkös nuo yleensä ole rekisteröity kevyt kuorma-autoiksi joten verot taitavat olla alle satasen vuoteen.
 
Eivätkös nuo yleensä ole rekisteröity kevyt kuorma-autoiksi joten verot taitavat olla alle satasen vuoteen.

Tämä. Kortin vaatii ja katsastukseen leiman rajoittimesta. Muutenhan siinä on selvää säästöä. Toki jos sit vetäset ylinopeutta poliisin tutkaan :cool:
Sitä en ymmärrä miksi talvet seisoo, kun sillonhan tuollaisella on parasta ajella..?
 
Tämä. Kortin vaatii ja katsastukseen leiman rajoittimesta. Muutenhan siinä on selvää säästöä. Toki jos sit vetäset ylinopeutta poliisin tutkaan :cool:
Sitä en ymmärrä miksi talvet seisoo, kun sillonhan tuollaisella on parasta ajella..?
Ei tietänkään ostaahan ne Ämeriikassakin talviautoksi corollan.
 
Tämä. Kortin vaatii ja katsastukseen leiman rajoittimesta. Muutenhan siinä on selvää säästöä. Toki jos sit vetäset ylinopeutta poliisin tutkaan :cool:
Sitä en ymmärrä miksi talvet seisoo, kun sillonhan tuollaisella on parasta ajella..?

Jos unohtaa tuon rajoittimen, tai jopa ohittaa sen - niin jos vaikka satasen rajoituksella ajaa tölkänpönttöön satasen vauhtia, niin eipä taida välähtää.

Isäukkohan otti sakot mun jenkillä aikoinaan, kun ei joko muistanut tai välittänyt että 80 lätkä GMC:n perässä. Oli ihan perus tutkaratsia.

Josta tuli mieleen että tarviiko noita 80 lätkiä enää jenkkipakuissa, kun laki muuttui? Vai pitikö olla jotain abs tms systeemeitä. Eipä noita tosin kovin usein liikenteessä enää näy.

Tjaa, nääkin olisi sopinut paremmin kahteen toiseen ketjuun mutta katotaan nyt.
 
Etsin työmatkajuhtaa perheen ykkös- tai kakkosautoksi. Ykkösautoksi se kelpaa siinä vaiheessa, jos koko on luokka E-mersu/V90/A6.

Kriteerit
- adaptiivinen vakkari
- noh ainakin 120hv
- farmari tai hatcbackki
- pienet kulut (vakuutukset yms. ei liian isoja käyttöveroja...)
- pieni kulutus tavoitteena, jotta ns. "säästää" mahdollisimman paljon.
- luotettava

Omaa työmatka-ajoa tulee se 24 000km/vuosi ja muut päälle (jos kaikki keskitetään tälle autoa, niin varmaankin 30-38k ja jos vaan ns. minun työmatkaan + harrasteisiin, niin jäätäneen tuohon 28 tuhatta paikkeille).

Nykyinen kuluttaa karkeasti 7l/100km dieseliä.

Näillä kilometreillä ja ajoprofiililla ei varmaan plug in sovellu, kun työmatka on pitkä yhteen suuntaan.

Eli valinta todennäköisesti kannattaa tehdä pienikulutuksinen bensa, diesel tai sitten täyssähkön välillä.
-
Saksasta haku onnistuu.

Mitä olen arvaillut... --->
V90 etu- tai neliveto (2015 eteenpäin)
BMW 5-sarja farkku (vissiin vanhoissa vaan 3.0 koneet hyviä ja vasta 2015 jälkeen 2.0 ??)
Mercedes E-farkku (2013 alkaen)
Mercedes C-farkku (täältä löytyisi mallistosta mielenkiintoinen C350e hybridi pienien verojen vuoksi, mutta miten pieni tämä on?
Audista en tiedä enää, 3.0 TDI ois vissii hyvä kone.
Tesla Model S käytettynä, varmaankin olisi ostettava 2017 -mallia uudempi?
Nissan Leaf (tällöin tästä tulisi vaan kakkosauto, koska Nissan on muuten liian pieni).
-
"Eniten" kiinnostaisi tuo C350e (pienet verot), mutta miten lie bensakulutus kun ajoa tulee paljon kuitenkin ilman sähköä.
Lisäksi BMW ja Volvo kiinnostaa..
--
Jokerina olen katsellut Mazda 6 skyactive, mutta onko se sitten liian "kakkosautomainen"?

Hankalaa on.
Laskuissa olen käyttänyt 35tuhatta/vuosi määrää, sillä ne laskut voi suorittaa. Jos auto on hyvä ja täyttää tarpeen (= tarpeeksi iso ja taipuisa), niin pidän niitä 4-20 vuotta --> ja tarvittaessa uusitaan sitten kakkosauto sen sijaan, että nyt ostettava auto vaihdettaisiin..

Onkohan tuo Mazda 6 hyvä työmatkajuhta, ei hirmu kallis ole.. Ykkösautoksi tosin ei kelpaisi..
 
Josta tuli mieleen että tarviiko noita 80 lätkiä enää jenkkipakuissa, kun laki muuttui? Vai pitikö olla jotain abs tms systeemeitä. Eipä noita tosin kovin usein liikenteessä enää näy.
Roskiskamaa ne on jenkeissä kuten myös muissa pakettiautoissa, eli nopeurajoitus poistui
 
Roskiskamaa ne on jenkeissä kuten myös muissa pakettiautoissa, eli nopeurajoitus poistui

Ookoo, en ollut ihan varma tuosta.

Jonkun caprice stw:n saa muuten noin satasen verolla leimattua henkilöautoksi, kun ei ole juuri minkään arvoinen verottajan näkökulmasta. Toki jos penkit löytyy jostain. Mobilisti lehdessä tais olla juttua joku vuosi sitten.
 
Etsin työmatkajuhtaa perheen ykkös- tai kakkosautoksi. Ykkösautoksi se kelpaa siinä vaiheessa, jos koko on luokka E-mersu/V90/A6.

Kriteerit
- adaptiivinen vakkari
- noh ainakin 120hv
- farmari tai hatcbackki
- pienet kulut (vakuutukset yms. ei liian isoja käyttöveroja...)
- pieni kulutus tavoitteena, jotta ns. "säästää" mahdollisimman paljon.
- luotettava

Omaa työmatka-ajoa tulee se 24 000km/vuosi ja muut päälle (jos kaikki keskitetään tälle autoa, niin varmaankin 30-38k ja jos vaan ns. minun työmatkaan + harrasteisiin, niin jäätäneen tuohon 28 tuhatta paikkeille).

Nykyinen kuluttaa karkeasti 7l/100km dieseliä.

Näillä kilometreillä ja ajoprofiililla ei varmaan plug in sovellu, kun työmatka on pitkä yhteen suuntaan.

Eli valinta todennäköisesti kannattaa tehdä pienikulutuksinen bensa, diesel tai sitten täyssähkön välillä.
-
Saksasta haku onnistuu.

Mitä olen arvaillut... --->
V90 etu- tai neliveto (2015 eteenpäin)
BMW 5-sarja farkku (vissiin vanhoissa vaan 3.0 koneet hyviä ja vasta 2015 jälkeen 2.0 ??)
Mercedes E-farkku (2013 alkaen)
Mercedes C-farkku (täältä löytyisi mallistosta mielenkiintoinen C350e hybridi pienien verojen vuoksi, mutta miten pieni tämä on?
Audista en tiedä enää, 3.0 TDI ois vissii hyvä kone.
Tesla Model S käytettynä, varmaankin olisi ostettava 2017 -mallia uudempi?
Nissan Leaf (tällöin tästä tulisi vaan kakkosauto, koska Nissan on muuten liian pieni).
-
"Eniten" kiinnostaisi tuo C350e (pienet verot), mutta miten lie bensakulutus kun ajoa tulee paljon kuitenkin ilman sähköä.
Lisäksi BMW ja Volvo kiinnostaa..
--
Jokerina olen katsellut Mazda 6 skyactive, mutta onko se sitten liian "kakkosautomainen"?

Hankalaa on.
Laskuissa olen käyttänyt 35tuhatta/vuosi määrää, sillä ne laskut voi suorittaa. Jos auto on hyvä ja täyttää tarpeen (= tarpeeksi iso ja taipuisa), niin pidän niitä 4-20 vuotta --> ja tarvittaessa uusitaan sitten kakkosauto sen sijaan, että nyt ostettava auto vaihdettaisiin..

Onkohan tuo Mazda 6 hyvä työmatkajuhta, ei hirmu kallis ole.. Ykkösautoksi tosin ei kelpaisi..
Mondeo 2016->?
 
Ihan mielenkiintoinen. Liekkö tuo Mondeon hybridi mistään kotoisin, näkyy tulleen niitäkin jo markkinoille ja aika edullisia?

Periaatteessa dieseliä olin arvailemassa, mutta eihän tuo hybridi paljon mitään maksa. Neutraalin näköinen auto itsessään (=ei miellytä), mutta toisaalta en nyt ulkonäköä ole harkitsemassakaan..
 
Niis, kuten monessa "hätäratkaisuhybridissä" on kiva pahka tavaratilassa, joka tekee siitä yllättävän käyttökelvottoman.
 
Ihan mielenkiintoinen. Liekkö tuo Mondeon hybridi mistään kotoisin, näkyy tulleen niitäkin jo markkinoille ja aika edullisia?

Periaatteessa dieseliä olin arvailemassa, mutta eihän tuo hybridi paljon mitään maksa. Neutraalin näköinen auto itsessään (=ei miellytä), mutta toisaalta en nyt ulkonäköä ole harkitsemassakaan..
En osaa sanoa tuosta Mondeo hybridistä mitään, enkä ole koko mondeota edes ajanut. Itselle on tulossa Focus 182hv bensana. Eli aika kompaktin kokoinen auto, mutta ihan hyvä ajettavuus.

Näyttää tosiaan Mondeota saavan aika edullisesti ja Focukset tahtoo olla suomessa suht kalliita.

Tuossa yksi, joka on 2018 puolella rekisteröity ruotsi auto.
 
Periaatteessa dieseliä olin arvailemassa, mutta eihän tuo hybridi paljon mitään maksa. Neutraalin näköinen auto itsessään (=ei miellytä), mutta toisaalta en nyt ulkonäköä ole harkitsemassakaan..
Miksei kumpikin, eli Mersun E-sarjan diesel-hybridi 300e. Tuo eemelihän kulkee perus-dieselinäkin alle kuuden isommallakin lastilla maantiellä (omat kokemukset 250CDI:stä). Akut tuovat tietenkin painoa lisää, mutta myös niitä "puoli-ilmaisia" kilometrejä.

Tuota taitaa olla saatavilla 2013 lähtien faceliftissä ja:
"yhdistetty kulutus on 4,1 l/100km ja CO2-päästöt 107 g/km"

 
Nyt tuli erittäin akuutti tarve kakkosautolle. Nykyisestä kakkosautosta kilahti nähtävästi vesipumppu parin viikon takaisilla -30C pakkasilla ja ruosteiden osalta on auto siinä kunnossa, etten rupea vesipumppua enää korjauttamaan (pitäisi purkaa jakopää). Auto on vielä ajokuntoinen, mutta lähiviikkojen aikana sen tilalle on löydyttävä joku muu.

Vaatimukset kakkosautolle ovat hyvin simppelit:
-edullinen ylläpitää ja ajaa, perushuollot teen itse ja kilometrejä tulee vuodessa joku 7000-10000km
-ehdottoman luotettava
-bensa/bensahybridi
-budjetti 5000-10000€
-en varmaankaan uskalla ostaa muuta kuin japsin tai korealaisen
-auton kokoluokka saisi olla sellainen, että hätätilanteessa 2 aikuista ja 2 lasta mahtuu kyytiin, normaalisti kyydissä on vain 1 aikuinen ja 1 lapsi

Mitä nyt hetken on nettiautoa tutkinut, niin vaihtoehtoja on läjä. 5000€:lla järkevin lienee 1.3 Yaris -07-09, riippuen vähän mistä asti auton jaksaa hakea. 10000€:lla rupeaa myös saamaan -17 Hyundai i20:n/Kia Rion 1.0t koneella tai vaihtoehtoisesti -12-13 Yaris hybridin. Yaris olisi automaatti ja sen tekniikka on pomminvarmaa, Hyundaissa puolestaan voisi olla 1-1,5v takuuta jäljellä (Kiassa jopa 3v). -13-> Auriksen saisi bensana myös kymppiin, se olisi isompi kuin Yaris, mutta muuten en tiedä onko se sen kummempi. Avensikset ovat samassa hintaluokassa Yariksen ja Auriksen kanssa, mutta ei jaksaisi toista avea ostaa pihaan. Autoa tulee todennäköisesti pidettyä vähintään 5 vuotta, joten kovin helposti ruostuvaa ei ole järkeä hankkia. Toyot ovat normaalisti olleet sen puolesta inhimillisiä.

Tämä tuli päätökseensä. Ostin -17 Hyundai i20:n 1.0t koneella, mutta aika karvalakkina, tosin on näissä aina ilmastointi ja ratinlämmitys. Meni sopivasti budjetin puoliväliin. Takuuta on jäljellä 1v 8kk, joten sen puolesta pitäisi olla kohtalaisen huolettomia kilometrejä tiedossa. Mittarissa on jo 122tkm, mutta rouvan vuosittaisilla ajoilla sillä ei ole isoa merkitystä. Yksi huolto pitää teettää huollossa, että saa takuun jatkumaan loppuun asti, mutta se ei ole ongelma.
 
Tämä. Kortin vaatii ja katsastukseen leiman rajoittimesta. Muutenhan siinä on selvää säästöä. Toki jos sit vetäset ylinopeutta poliisin tutkaan :cool:
Sitä en ymmärrä miksi talvet seisoo, kun sillonhan tuollaisella on parasta ajella..?

Ei ole vaihtoehto koska pitää liikkua B kortilla. Talvella seisoisi sen takia että pidempiä reissuja ei ole kovin usein, kesällä sitten mökkireissua enemmänkin.

Oliko näiden huoltokustannuksista mitään näkemyksiä tai siitä että ovatko kuinka luotettavia noin yleisesti?
 
Kuinka hyvin adaptiivinen vakkari toimii manuaalilla? Luulisi että paljon monipuolisempi automaatin parina.
Katsoin videon Focus manuaalista ja adaptiivinen vakkari pysyi päällä ainakin yleensä, kun vaihtoi vaihdetta.
Mutta onhan se automaatin kanssa silti monipuolisempi, kun vakkarilla suostuu menemään pysähdyksiin asti.
 
Kävin tota 182hv 1.5 focusta kokeilemassa liisariks ja koeajoautossa oli automaatti. Kone oli oikein kiva samoin ajettavuus mutta automaatti oli aika hidas omaan makuun. Manuaalina tuon ois voinu ottaakin.
 
Kävin tota 182hv 1.5 focusta kokeilemassa liisariks ja koeajoautossa oli automaatti. Kone oli oikein kiva samoin ajettavuus mutta automaatti oli aika hidas omaan makuun. Manuaalina tuon ois voinu ottaakin.
Et sä mitää yks piste äkästä tehokkaampaa tarvi edes.
 
Aina saa pannun öljypohjaan ja pienellä vaivalla kiertovesipumpullisen letkulämppärin, TT-thermo tai Calix.
 
Haussa neliveto 10.000€ budjetilla.
  • bensa
  • keskikulutus alle 10l/100km
  • lastenistuin tulisi mahtua taakse ja aikuinen istumaan eteen
  • perusvarmaa edullisesti huollettavaa tekniikkaa
Subaru Foresteria ja Honda CR-V:tä näyttäisi saavan ~vm.2007 ja reilut 200tkm ajettuna tuohon budjettiin. Onko näissä jotain erityisesti huomioitavaa? Muita merkkejä/malleja joita kannattaisi harkita?
 
Haussa neliveto 10.000€ budjetilla.
  • bensa
  • keskikulutus alle 10l/100km
  • lastenistuin tulisi mahtua taakse ja aikuinen istumaan eteen
  • perusvarmaa edullisesti huollettavaa tekniikkaa
Subaru Foresteria ja Honda CR-V:tä näyttäisi saavan ~vm.2007 ja reilut 200tkm ajettuna tuohon budjettiin. Onko näissä jotain erityisesti huomioitavaa? Muita merkkejä/malleja joita kannattaisi harkita?

 
Aina saa pannun öljypohjaan ja pienellä vaivalla kiertovesipumpullisen letkulämppärin, TT-thermo tai Calix.
Calix hakusanalla löytyi lohkolämmitin 400W. Vain 77€ että ei ole ainakaan kallis. Johto toki lisäksi. Täytyy vielä tutkia onko muita vaihtoehtoja. Ei tuo varmaan ole kovin vaikea asentaa ja Calixilta löytyi siihen ohjeet.


LOHKOLÄMMITIN RE892. Viite CX1859200. Arvosana. Calix LOHKOLÄMMITIN RE892. 77€
Lämmitintyyppi1859200RE 892400W
Malli: Focus IV 1.5 EcoBoost 182 2019-

Screenshot_2021-02-08-20-27-26-49_e2d5b3f32b79de1d45acd1fad96fbb0f.jpg
 
Calix hakusanalla löytyi lohkolämmitin 400W. Vain 77€ että ei ole ainakaan kallis. Johto toki lisäksi. Täytyy vielä tutkia onko muita vaihtoehtoja. Ei tuo varmaan ole kovin vaikea asentaa ja Calixilta löytyi siihen ohjeet.


LOHKOLÄMMITIN RE892. Viite CX1859200. Arvosana. Calix LOHKOLÄMMITIN RE892. 77€
Lämmitintyyppi1859200RE 892400W
Malli: Focus IV 1.5 EcoBoost 182 2019-

Screenshot_2021-02-08-20-27-26-49_e2d5b3f32b79de1d45acd1fad96fbb0f.jpg

Jos on uusi auto ja takuut tai muuta voimassa, niin eiku jollekkin asentajalle laitettavaksi. Ei tarvii sormia liata ja takuu säilyy varmasti.
Itse asensin nykyiseen Audiin tt-thermon kun paikkakin oli hyvä. Noi vesipumput tuppaa hajoamaan herkästi jos pääsee kuivana pyörii. Testimielessä. Jos hajoaa niin laitatan lohkolämmittimen seuraavaksi.
 

Mut jos kerran on oikea lohkolämmittimen saatavana kuten löysit, ehdottomasti se. Ja mieluusti akkulaturi siihen mukaan, sidähaara jos haluaa kaiken. Calix BC1205 12V 5A MKMS2025 akkulaturisarja | Karkkainen.com verkkokauppa
 

Mut jos kerran on oikea lohkolämmittimen saatavana kuten löysit, ehdottomasti se. Ja mieluusti akkulaturi siihen mukaan, sidähaara jos haluaa kaiken. Calix BC1205 12V 5A MKMS2025 akkulaturisarja | Karkkainen.com verkkokauppa

Kyllä ehdottomasti lohkolämmitin, mutta linkkisi calix on taas aika ylihintainen vekotin. Tehoton ja ei sisällä mitään muuta. TT-thermo on oikea valinta jos vesikiertoa haluaa: MOOTTORINLÄMMITIN TT-THERMO 1000XC ( Asennusvalmis paketti)
 
Miettinyt pitääkö harrastusten ja satunnaisen matkailun takia vaihtaa pakettiautoon. Tai hommata joku edullinen paku ns. seisontavakuutukseen.

Nyt siis kaipaan faktatietoa, mitä nykyään tehdastekoisen pakettiauton pitäminen maksaa ilman polttoainekuluja? Eli vaihtoehdoiksi vaikka Transporter, Peugeot Boxer tai VW Maxi Caddy. Pitää olla tilaa vetää levyksi kesäisin ja pyörää yms mahtua pitkänä kyytiin.
 
Miettinyt pitääkö harrastusten ja satunnaisen matkailun takia vaihtaa pakettiautoon. Tai hommata joku edullinen paku ns. seisontavakuutukseen.

Nyt siis kaipaan faktatietoa, mitä nykyään tehdastekoisen pakettiauton pitäminen maksaa ilman polttoainekuluja? Eli vaihtoehdoiksi vaikka Transporter, Peugeot Boxer tai VW Maxi Caddy. Pitää olla tilaa vetää levyksi kesäisin ja pyörää yms mahtua pitkänä kyytiin.

Jos ostat vuoden 2007 jälkeen valmistetun kohtuullisilla päästöillä olevan pakettiauton, niin kiinteät kulut ovat pienemmät, kuin vastaavasssa henkilöautossa.
Tuota vanhemmassa ajoneuvovero menee kokonaismassan mukaan, jolloin vero on jonkun satasen kalliimpi vuodessa, kuin päästöjen mukaan laskettuna.
Muutenhan kulut riippuvat paljon siitä, mitä huollot ja korjaukset maksavat.

Itselläni oli ennen 2016 mallinen Opel Movano ( Renault Master ), jossa verot ( ajoneuvovero + käyttövoimavero ) olivat 400 € / vuosi luokkaa ja vakuutus 650 € / vuosi luokkaa, tähän vielä päälle yksi pyöreästi 400 € hintainen huolto ( huoltoväli 40 000 km ), niin pikku hilppeiden kanssa ollaan 1500-2000 € / vuosi + arvonalenema kustannuksissa ilman polttoaineita.
 
Meillä olis diesel-farkku-mese mahdollista muuttaa pakettiautoksi työmatkajuhdaksi..

Mikähän on kuviteltu säästö?

Nyt kulut: 780e auto-ja käyttövoimavero + vakuutus on jtn. 430-490e väliä, en muista.. Paljonko tuossa käyttövoimaverossa säästää?
 
Meillä olis diesel-farkku-mese mahdollista muuttaa pakettiautoksi työmatkajuhdaksi..

Mikähän on kuviteltu säästö?

Nyt kulut: 780e auto-ja käyttövoimavero + vakuutus on jtn. 430-490e väliä, en muista.. Paljonko tuossa käyttövoimaverossa säästää?

Laske tuolla, niin saat tarkat luvut.

Itselläni on yksi 2006 mallinen Corolla Verso, jonka aion käyttötarpeen takia muuttaa pakettiautoksi.
Siinä säästö on vajaan 300 € luokkaa vuodessa, koska pakettiautona vero menee kokonaismassan mukaan eikä päästöjen, kuten henkilöautona.
 
Laske tuolla, niin saat tarkat luvut.

Itselläni on yksi 2006 mallinen Corolla Verso, jonka aion käyttötarpeen takia muuttaa pakettiautoksi.
Siinä säästö on vajaan 300 € luokkaa vuodessa, koska pakettiautona vero menee kokonaismassan mukaan eikä päästöjen, kuten henkilöautona.
Minulla oli joskus -05 vuosimallin Corolla, jonka vero putos melkein 400,- vuodessa ja vakuutusmaksu yli 200,- kun muutin sen pakuksi.
 
Meillä olis diesel-farkku-mese mahdollista muuttaa pakettiautoksi työmatkajuhdaksi..

Mikähän on kuviteltu säästö?

Nyt kulut: 780e auto-ja käyttövoimavero + vakuutus on jtn. 430-490e väliä, en muista.. Paljonko tuossa käyttövoimaverossa säästää?

Vuosimalli vaikuttaa, -08 lähtien tuli se päästöpohjainen verotus jolla näytti henkilöauton pakuksi muuttaminen olevan vielä kannattavampi kuin sitä vanhemmilla. Riippuu toki kokoluokasta, mutta ainakin E-mallin 320CDI:ssä säästöä tulisi satanen lisää. Voi olla hyvinkin järkevää, koska minimissäänkin säästö on yli 350e vuodessa.
 
Juup, noh ehkä vaan helpompi myydä ja vaihtaa vähempikulutuksiseen. Ainut vaan, että on vikakoodi viasta näytöllä, joka ei pidä paikkaansa. Eikä viitsi korjatakaan, kun vikaa ei ole (lienee jossain antureissa..).
--
Katoin automarkkinoita, niin erityisen paljon rupesi kiinnostelemaan tuollainen 2017(8) s213 E-Mersu. Siinä olis kaikki kohdallaan, eikä mitään heikkouksia omaan käyttöön. Hinta on vielä vähän reiluhko vanhempiin korimalleihin verraten, mutta taas tuossa ei ole yhtään ns. vikaa versus 212.. (3way -splitting rear seats ja infortaiment-näyttö korjattu tohon uudempaan ja penkitkin parempia).
 
En kyllä olis ostamassa ensimmäisen tuotantovuoden W213, kuten en muitakaan "vasta tulleita" malleja. Monet kollegat kiros tuon 213 verrattuna 212fl, nyt se jo pelaa.
 
Olisi hakusessa farkku tai maastoauto, pitää pystyä vetämään kärryä perässä ja takakonttiin pitää mahtua rattaat. Arvostan luotettavuutta ja turvallisuutta. Hintahaitari 8-14k. Ehdotuksia?
 
Mahtuuko tuollaiseen uudistettuun Fiestaan mitkään lastenrattaat järkevästi?
 
Melkein syytä kokeilla juuri haluttua mallia, tuskin ainakaan ylimääräistä tilaa on reilusti. Lisäksi takapenkki on aika pieni jalkatilojen suunnassa. Yksittäisiin kuljetustarpeisiin ehkä voisi harkita (jos ylipäätään mahtuu), mutta muuten lähtisin Focuksia katselemaan Fordin mallistosta. Varsinkin takapenkillä tilaa on mukavasti (säätää istuimien kanssa).
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 636
Viestejä
4 511 397
Jäsenet
74 445
Uusin jäsen
hupsistarallaa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom