Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Eivätkös nuo yleensä ole rekisteröity kevyt kuorma-autoiksi joten verot taitavat olla alle satasen vuoteen.
Ei tietänkään ostaahan ne Ämeriikassakin talviautoksi corollan.Tämä. Kortin vaatii ja katsastukseen leiman rajoittimesta. Muutenhan siinä on selvää säästöä. Toki jos sit vetäset ylinopeutta poliisin tutkaan
Sitä en ymmärrä miksi talvet seisoo, kun sillonhan tuollaisella on parasta ajella..?
Tämä. Kortin vaatii ja katsastukseen leiman rajoittimesta. Muutenhan siinä on selvää säästöä. Toki jos sit vetäset ylinopeutta poliisin tutkaan
Sitä en ymmärrä miksi talvet seisoo, kun sillonhan tuollaisella on parasta ajella..?
Roskiskamaa ne on jenkeissä kuten myös muissa pakettiautoissa, eli nopeurajoitus poistuiJosta tuli mieleen että tarviiko noita 80 lätkiä enää jenkkipakuissa, kun laki muuttui? Vai pitikö olla jotain abs tms systeemeitä. Eipä noita tosin kovin usein liikenteessä enää näy.
Roskiskamaa ne on jenkeissä kuten myös muissa pakettiautoissa, eli nopeurajoitus poistui
Mondeo 2016->?Etsin työmatkajuhtaa perheen ykkös- tai kakkosautoksi. Ykkösautoksi se kelpaa siinä vaiheessa, jos koko on luokka E-mersu/V90/A6.
Kriteerit
- adaptiivinen vakkari
- noh ainakin 120hv
- farmari tai hatcbackki
- pienet kulut (vakuutukset yms. ei liian isoja käyttöveroja...)
- pieni kulutus tavoitteena, jotta ns. "säästää" mahdollisimman paljon.
- luotettava
Omaa työmatka-ajoa tulee se 24 000km/vuosi ja muut päälle (jos kaikki keskitetään tälle autoa, niin varmaankin 30-38k ja jos vaan ns. minun työmatkaan + harrasteisiin, niin jäätäneen tuohon 28 tuhatta paikkeille).
Nykyinen kuluttaa karkeasti 7l/100km dieseliä.
Näillä kilometreillä ja ajoprofiililla ei varmaan plug in sovellu, kun työmatka on pitkä yhteen suuntaan.
Eli valinta todennäköisesti kannattaa tehdä pienikulutuksinen bensa, diesel tai sitten täyssähkön välillä.
-
Saksasta haku onnistuu.
Mitä olen arvaillut... --->
V90 etu- tai neliveto (2015 eteenpäin)
BMW 5-sarja farkku (vissiin vanhoissa vaan 3.0 koneet hyviä ja vasta 2015 jälkeen 2.0 ??)
Mercedes E-farkku (2013 alkaen)
Mercedes C-farkku (täältä löytyisi mallistosta mielenkiintoinen C350e hybridi pienien verojen vuoksi, mutta miten pieni tämä on?
Audista en tiedä enää, 3.0 TDI ois vissii hyvä kone.
Tesla Model S käytettynä, varmaankin olisi ostettava 2017 -mallia uudempi?
Nissan Leaf (tällöin tästä tulisi vaan kakkosauto, koska Nissan on muuten liian pieni).
-
"Eniten" kiinnostaisi tuo C350e (pienet verot), mutta miten lie bensakulutus kun ajoa tulee paljon kuitenkin ilman sähköä.
Lisäksi BMW ja Volvo kiinnostaa..
--
Jokerina olen katsellut Mazda 6 skyactive, mutta onko se sitten liian "kakkosautomainen"?
Hankalaa on.
Laskuissa olen käyttänyt 35tuhatta/vuosi määrää, sillä ne laskut voi suorittaa. Jos auto on hyvä ja täyttää tarpeen (= tarpeeksi iso ja taipuisa), niin pidän niitä 4-20 vuotta --> ja tarvittaessa uusitaan sitten kakkosauto sen sijaan, että nyt ostettava auto vaihdettaisiin..
Onkohan tuo Mazda 6 hyvä työmatkajuhta, ei hirmu kallis ole.. Ykkösautoksi tosin ei kelpaisi..
Ihan mielenkiintoinen. Liekkö tuo Mondeon hybridi mistään kotoisin, näkyy tulleen niitäkin jo markkinoille ja aika edullisia?Mondeo 2016->?
En osaa sanoa tuosta Mondeo hybridistä mitään, enkä ole koko mondeota edes ajanut. Itselle on tulossa Focus 182hv bensana. Eli aika kompaktin kokoinen auto, mutta ihan hyvä ajettavuus.Ihan mielenkiintoinen. Liekkö tuo Mondeon hybridi mistään kotoisin, näkyy tulleen niitäkin jo markkinoille ja aika edullisia?
Periaatteessa dieseliä olin arvailemassa, mutta eihän tuo hybridi paljon mitään maksa. Neutraalin näköinen auto itsessään (=ei miellytä), mutta toisaalta en nyt ulkonäköä ole harkitsemassakaan..
Ja usein on niin, ettei noihin voi laittaa vetokoukkua. Ainakaan tuohon Mondeoon ei voi.Niis, kuten monessa "hätäratkaisuhybridissä" on kiva pahka tavaratilassa, joka tekee siitä yllättävän käyttökelvottoman.
Miksei kumpikin, eli Mersun E-sarjan diesel-hybridi 300e. Tuo eemelihän kulkee perus-dieselinäkin alle kuuden isommallakin lastilla maantiellä (omat kokemukset 250CDI:stä). Akut tuovat tietenkin painoa lisää, mutta myös niitä "puoli-ilmaisia" kilometrejä.Periaatteessa dieseliä olin arvailemassa, mutta eihän tuo hybridi paljon mitään maksa. Neutraalin näköinen auto itsessään (=ei miellytä), mutta toisaalta en nyt ulkonäköä ole harkitsemassakaan..
Nyt tuli erittäin akuutti tarve kakkosautolle. Nykyisestä kakkosautosta kilahti nähtävästi vesipumppu parin viikon takaisilla -30C pakkasilla ja ruosteiden osalta on auto siinä kunnossa, etten rupea vesipumppua enää korjauttamaan (pitäisi purkaa jakopää). Auto on vielä ajokuntoinen, mutta lähiviikkojen aikana sen tilalle on löydyttävä joku muu.
Vaatimukset kakkosautolle ovat hyvin simppelit:
-edullinen ylläpitää ja ajaa, perushuollot teen itse ja kilometrejä tulee vuodessa joku 7000-10000km
-ehdottoman luotettava
-bensa/bensahybridi
-budjetti 5000-10000€
-en varmaankaan uskalla ostaa muuta kuin japsin tai korealaisen
-auton kokoluokka saisi olla sellainen, että hätätilanteessa 2 aikuista ja 2 lasta mahtuu kyytiin, normaalisti kyydissä on vain 1 aikuinen ja 1 lapsi
Mitä nyt hetken on nettiautoa tutkinut, niin vaihtoehtoja on läjä. 5000€:lla järkevin lienee 1.3 Yaris -07-09, riippuen vähän mistä asti auton jaksaa hakea. 10000€:lla rupeaa myös saamaan -17 Hyundai i20:n/Kia Rion 1.0t koneella tai vaihtoehtoisesti -12-13 Yaris hybridin. Yaris olisi automaatti ja sen tekniikka on pomminvarmaa, Hyundaissa puolestaan voisi olla 1-1,5v takuuta jäljellä (Kiassa jopa 3v). -13-> Auriksen saisi bensana myös kymppiin, se olisi isompi kuin Yaris, mutta muuten en tiedä onko se sen kummempi. Avensikset ovat samassa hintaluokassa Yariksen ja Auriksen kanssa, mutta ei jaksaisi toista avea ostaa pihaan. Autoa tulee todennäköisesti pidettyä vähintään 5 vuotta, joten kovin helposti ruostuvaa ei ole järkeä hankkia. Toyot ovat normaalisti olleet sen puolesta inhimillisiä.
Tämä. Kortin vaatii ja katsastukseen leiman rajoittimesta. Muutenhan siinä on selvää säästöä. Toki jos sit vetäset ylinopeutta poliisin tutkaan
Sitä en ymmärrä miksi talvet seisoo, kun sillonhan tuollaisella on parasta ajella..?
Katsoin videon Focus manuaalista ja adaptiivinen vakkari pysyi päällä ainakin yleensä, kun vaihtoi vaihdetta.Kuinka hyvin adaptiivinen vakkari toimii manuaalilla? Luulisi että paljon monipuolisempi automaatin parina.
Et sä mitää yks piste äkästä tehokkaampaa tarvi edes.Kävin tota 182hv 1.5 focusta kokeilemassa liisariks ja koeajoautossa oli automaatti. Kone oli oikein kiva samoin ajettavuus mutta automaatti oli aika hidas omaan makuun. Manuaalina tuon ois voinu ottaakin.
Tuossakaan Focus 1.5 182hv autossa ei ole moottorinlämmitintä. Jännä juttu, että eikö moottorinlämmitintä muka saa tuohon tehokkaampaan moottoriversioon?Tätä Vignalea ehkä kannattaa harkita:
Haussa neliveto 10.000€ budjetilla.
Subaru Foresteria ja Honda CR-V:tä näyttäisi saavan ~vm.2007 ja reilut 200tkm ajettuna tuohon budjettiin. Onko näissä jotain erityisesti huomioitavaa? Muita merkkejä/malleja joita kannattaisi harkita?
- bensa
- keskikulutus alle 10l/100km
- lastenistuin tulisi mahtua taakse ja aikuinen istumaan eteen
- perusvarmaa edullisesti huollettavaa tekniikkaa
Calix hakusanalla löytyi lohkolämmitin 400W. Vain 77€ että ei ole ainakaan kallis. Johto toki lisäksi. Täytyy vielä tutkia onko muita vaihtoehtoja. Ei tuo varmaan ole kovin vaikea asentaa ja Calixilta löytyi siihen ohjeet.Aina saa pannun öljypohjaan ja pienellä vaivalla kiertovesipumpullisen letkulämppärin, TT-thermo tai Calix.
Lämmitintyyppi | 1859200 | RE 892 | 400W |
Calix hakusanalla löytyi lohkolämmitin 400W. Vain 77€ että ei ole ainakaan kallis. Johto toki lisäksi. Täytyy vielä tutkia onko muita vaihtoehtoja. Ei tuo varmaan ole kovin vaikea asentaa ja Calixilta löytyi siihen ohjeet.
LOHKOLÄMMITIN RE892. Viite CX1859200. Arvosana. Calix LOHKOLÄMMITIN RE892. 77€
Malli: Focus IV 1.5 EcoBoost 182 2019-
Lämmitintyyppi 1859200 RE 892 400W
![]()
![]()
![]()
Calix FCH 550W moottorinlämmitin kiertovesipumpulla | Karkkainen.com verkkokauppa
FCH-lämmitin, letkulämmitin sisäänrakennetulla kiertovesipumpulla.<br/>Teho 550W @ -20°c<br/>Suojausluokitus IP46<br/>Letkulähdöt 16mm<br/>Pumppausteho n. 8l/min<br/>Mitat: 65 x 90 x 115mm.<br/><br/>Huomioithan, että asennusohje on yleisohje, eikä sisällä automallikohtaisia...www.karkkainen.com
Mut jos kerran on oikea lohkolämmittimen saatavana kuten löysit, ehdottomasti se. Ja mieluusti akkulaturi siihen mukaan, sidähaara jos haluaa kaiken. Calix BC1205 12V 5A MKMS2025 akkulaturisarja | Karkkainen.com verkkokauppa
Miettinyt pitääkö harrastusten ja satunnaisen matkailun takia vaihtaa pakettiautoon. Tai hommata joku edullinen paku ns. seisontavakuutukseen.
Nyt siis kaipaan faktatietoa, mitä nykyään tehdastekoisen pakettiauton pitäminen maksaa ilman polttoainekuluja? Eli vaihtoehdoiksi vaikka Transporter, Peugeot Boxer tai VW Maxi Caddy. Pitää olla tilaa vetää levyksi kesäisin ja pyörää yms mahtua pitkänä kyytiin.
Meillä olis diesel-farkku-mese mahdollista muuttaa pakettiautoksi työmatkajuhdaksi..
Mikähän on kuviteltu säästö?
Nyt kulut: 780e auto-ja käyttövoimavero + vakuutus on jtn. 430-490e väliä, en muista.. Paljonko tuossa käyttövoimaverossa säästää?
Minulla oli joskus -05 vuosimallin Corolla, jonka vero putos melkein 400,- vuodessa ja vakuutusmaksu yli 200,- kun muutin sen pakuksi.Laske tuolla, niin saat tarkat luvut.
Itselläni on yksi 2006 mallinen Corolla Verso, jonka aion käyttötarpeen takia muuttaa pakettiautoksi.
Siinä säästö on vajaan 300 € luokkaa vuodessa, koska pakettiautona vero menee kokonaismassan mukaan eikä päästöjen, kuten henkilöautona.
Meillä olis diesel-farkku-mese mahdollista muuttaa pakettiautoksi työmatkajuhdaksi..
Mikähän on kuviteltu säästö?
Nyt kulut: 780e auto-ja käyttövoimavero + vakuutus on jtn. 430-490e väliä, en muista.. Paljonko tuossa käyttövoimaverossa säästää?
Olisi hakusessa farkku tai maastoauto, pitää pystyä vetämään kärryä perässä ja takakonttiin pitää mahtua rattaat. Arvostan luotettavuutta ja turvallisuutta. Hintahaitari 8-14k. Ehdotuksia?
V70 on tosiaan oiva peli, sikahyvät penkitkin ja toimiva adaptiivinen vakkari noissakin hintaluokissa jo.Olisi hakusessa farkku tai maastoauto, pitää pystyä vetämään kärryä perässä ja takakonttiin pitää mahtua rattaat. Arvostan luotettavuutta ja turvallisuutta. Hintahaitari 8-14k. Ehdotuksia?
W212:sta ei alle 200tkm tuohon budjettiin saa. Toki esim. 220:n tai 200:n uskaltaa heittämällä ostaa 200+ tkm ajettuna.V70 on tosiaan oiva peli, sikahyvät penkitkin ja toimiva adaptiivinen vakkari noissakin hintaluokissa jo.
Vaihtoehtoisesti E-mersu 07---> eteenpäin joku, mieluummin toki w(s)212.
Mut Volvo on hyvä kyllä; jnk. verran kuluttaa mut ei nyt mahottomia. Kääntösäde aika heikko mut sillä ei suuremmin väliä arjessa. Ja ne penkit, ah... Ulkonäkökin hyvä/neutraali.
Tosin kysyjä halusi rattaiden mahtuvan takakonttiin. Ok, ne kyllä mahtuvat, mutta jos myös selkä menosuuntaan lastenistuin pitää saada takapenkille niin W212 on ihan saatanan ahdas. Kokemuksella sanon, ajelin tuollaisella laina-autolla kuukauden verran kun oma auto oli pajalla. Lastenistuin repsikan penkin taakse, niin en käytännössä enää mahtunut repsikan paikalle istumaan (olen huikeat 180cm mittainen). Onneksi silloin oli vasta 1 lapsi niin pärjäsi tuollakin mutta ei ole kyllä mikään pikkulapsiperheen auto.Itse katselisin E-mersua; ihan s*atanan tilavahan tuo on mitä on tullut muutama tuhat kilsaa ajeltua W212:lla.
Mikäs on verrokkiauto johon mahtuu huomattavasti paremmin?Tosin kysyjä halusi rattaiden mahtuvan takakonttiin. Ok, ne kyllä mahtuvat, mutta jos myös selkä menosuuntaan lastenistuin pitää saada takapenkille niin W212 on ihan saatanan ahdas. Kokemuksella sanon, ajelin tuollaisella laina-autolla kuukauden verran kun oma auto oli pajalla. Lastenistuin repsikan penkin taakse, niin en käytännössä enää mahtunut repsikan paikalle istumaan (olen huikeat 180cm mittainen). Onneksi silloin oli vasta 1 lapsi niin pärjäsi tuollakin mutta ei ole kyllä mikään pikkulapsiperheen auto.
Tosin kysyjä halusi rattaiden mahtuvan takakonttiin. Ok, ne kyllä mahtuvat, mutta jos myös selkä menosuuntaan lastenistuin pitää saada takapenkille niin W212 on ihan saatanan ahdas. Kokemuksella sanon, ajelin tuollaisella laina-autolla kuukauden verran kun oma auto oli pajalla. Lastenistuin repsikan penkin taakse, niin en käytännössä enää mahtunut repsikan paikalle istumaan (olen huikeat 180cm mittainen). Onneksi silloin oli vasta 1 lapsi niin pärjäsi tuollakin mutta ei ole kyllä mikään pikkulapsiperheen auto.
Skoda Kodiaq ja Superb, molemmilla mahtuu jopa ajamaan saman lastenistuimen ollessa kuskin takana.Mikäs on verrokkiauto johon mahtuu huomattavasti paremmin?
Rohkenen olla hieman eri mieltä tästä, itsellä kokemuksia 2014 W212:sta ja 2012 W204:sta ja jälkimmäisessäkin meni ihan hienosti turvaistuimet (vauvakaukalo ja selkämenosuuntaan turvaistuin) ilman että etupenkillä oli polvet leuassa.
Itsellä ei enää ollut "selkä menosuuntaan" -ikäsiä muksuja, vaan naama eteenpäin ja myöhemmin korokkeella istuvia tuon W212:n kanssa.Skoda Kodiaq ja Superb, molemmilla mahtuu jopa ajamaan saman lastenistuimen ollessa kuskin takana.
Todennäköisesti. Jaloille on kyllä ihan mukavat tilat jos takapenkillä istuu, mutta se ei lohduta turvaistuimen kanssa.Mutta veikkaan että syy tuohon on tuon mersun etupenkkien massiivisuus ja muoto; ne ovat yläreunasta aika paksuja ja alempana on "jalkatila" -urat.
Todennäköisesti. Jaloille on kyllä ihan mukavat tilat jos takapenkillä istuu, mutta se ei lohduta turvaistuimen kanssa.
Britax Römer Dualfix i-size M. Jos muistan niin voinhan mä ährätä tuon paikoilleen mersuun kun käyn seuraavan kerran isäni luona ja ottaa kuvan. Ei mulla kyllä mitään tarvetta valehdellakaan tästä ole.Muistatko mikä turvaistuin oli kyseessä koska minulla on oikeasti vaikeuksia niellä tätä väitettä.
Britax Römer Dualfix i-size M. Jos muistan niin voinhan mä ährätä tuon paikoilleen mersuun kun käyn seuraavan kerran isäni luona ja ottaa kuvan. Ei mulla kyllä mitään tarvetta valehdellakaan tästä ole.![]()