Mikä auto minulle?

Olisi nyt vielä ennen vuodenvaihdetta autonvaihto edessä. Nykyinen bensa-SUV vaihtuu nyt joka tapauksessa hybridiin veroedun vuoksi. Tällä hetkellä vaihtoehtoina on Porschen Panamera Turbo S e-hybrid ja Bentleyn Bentayga hybrid. Aika varma olen, että otan jälkimmäisen kaiken kuran uhallakin....
1.jpg
 
Osta Bentley, noita Possuja on lähes jokaisella "rehdillä" rakennusyrittäjällä. :D

Lisäksi tuollainen ainoastaan pienen sähkömoottorin surinan siivittämänä lipuva vihreillä hybrid teksteillä ja vihreillä jarrusatuloilla varustettu Panamera on vähän masentava.
Veroetuhan tuossa Possussa ainakin on merkittävä ei hybridiin verrattuna.
 
Possuja näkyy jo tosiaan täällä pienillä kylilläkin useampia niin oisihan bentleyllä jo erikoisuusarvoakin...sitten pääseekin ihmisten kanssa keskustelemaan bentleyn keulailmeestä, kaikilla on varmasti siitä jokin mielipide.
 
Joko olisi hybridi-/täyssähköautomarkkinoilla passelia käytettyä korvaajaa perheemme nykyiselle tila-autolle (Ford S-Max)? Ajosuorite 2x 60 km päivässä, latausmahdollisuus sekä kotona, että työpaikalla. Volvo XC90 T8 joo toimisi varmaan tilansa puolesta, mutta se hinta...

Lapset ovat vielä turvaistuimissa selkä menosuuntaan, eli takapenkillä tarvitaan tilaa niin takapenkin selkänojan ja etupenkin selkänojan välillä, sekä se että turvaistuimet ovat telakassa, niin farkkuun on ihan liian tuskaista koittaa lasta mahduttaa matalan kattolinjan takia -> pitää olla korkeampi oviaukko. Nykyinen S-Max on ihan helvetin passeli perheauto, joten tuon jos saisi sähköllä/hybridinä...
Outlander? (Mainostelen tätä nyt näköjään joka ketjussa...)
Itsekkin pitkään pohdiskelin tuollaista S-Maxia, mutta kun ajelut ovat lyhyttä pätkäajoa kaupungissa...

Outlanderin takapenkki ei ole mahdottoman tilava, mutta mukavan korkealla ja ihan kohtuullisesti mahtuu tuollainen Britaxin pyörivä lastenistuin. Rattaat menee myös takakonttiin helposti, ja mahtuu sinne vielä labradorikin niiden kaveriksi tarvittaessa. Ja riippuen millaista pätkää ajaa, niin plussakelillä pitäisi päästä helposti 30-40km sähköllä.
 
Tämä keskustelu kyllä vahvisti ajatusta siitä, että sikaa ei kannata ostaa. Tilasin B:n vuodenvaihteeseen....
 
Tämä keskustelu kyllä vahvisti ajatusta siitä, että sikaa ei kannata ostaa. Tilasin B:n vuodenvaihteeseen....
Olikos sulla nyt alla se AMG:n SUV-näkemys? Geneerisiä perhefarkkuja by VAG / japskit on liikenteessä ihan tarpeeksi. Siispä virtuaalinen hatunnosto hankinnalle. :tup:
 
Ikävästi ajatellen, Possu ja Bentley ovat molemmat VAG:eja, joskin ensimmäisen kasaavat aidot kanttipäät ja toisen punakat hörökorvat. :D

Mutta onnittelut hankinnasta ja kiitokset suomalaisen autokannan monipuolistamisesta. :tup:
 
Ikävästi ajatellen, Possu ja Bentley ovat molemmat VAG:eja, joskin ensimmäisen kasaavat aidot kanttipäät ja toisen punakat hörökorvat. :D

Mutta onnittelut hankinnasta ja kiitokset suomalaisen autokannan monipuolistamisesta. :tup:

Kyllä kannattaisi joku valita kuin VAG, vaikka molemmat toki Skodaa vähän parempia.
 
Joko olisi hybridi-/täyssähköautomarkkinoilla passelia käytettyä korvaajaa perheemme nykyiselle tila-autolle (Ford S-Max)? Ajosuorite 2x 60 km päivässä, latausmahdollisuus sekä kotona, että työpaikalla. Volvo XC90 T8 joo toimisi varmaan tilansa puolesta, mutta se hinta...

Lapset ovat vielä turvaistuimissa selkä menosuuntaan, eli takapenkillä tarvitaan tilaa niin takapenkin selkänojan ja etupenkin selkänojan välillä, sekä se että turvaistuimet ovat telakassa, niin farkkuun on ihan liian tuskaista koittaa lasta mahduttaa matalan kattolinjan takia -> pitää olla korkeampi oviaukko. Nykyinen S-Max on ihan helvetin passeli perheauto, joten tuon jos saisi sähköllä/hybridinä...
Toyota Rav4:sta tulee plugari ensi vuonna. Koska on Toyota, niin voisi olettaa olevan luotettava ja pitävän arvonsakin hyvin. Jos olisin tuon tiennyt keväällä, niin olisin ehkä viivyttänyt auton vaihtoa vuodella. :(
 
Olikos sulla nyt alla se AMG:n SUV-näkemys? Geneerisiä perhefarkkuja by VAG / japskit on liikenteessä ihan tarpeeksi. Siispä virtuaalinen hatunnosto hankinnalle. :tup:
Joo tällä hetkellä M-B GLE, joka on menettänyt arvoaan *aivan perkeleesti* ja kaikki autokaupat ei edes halua ottaa vaihdossa tuota enää. Toisaalta hyvä, että saanut isot bensakoneet systeemistä ja nyt voi sitten ottaa huomattavasti edullisempia hybridejä tilalle. Nuokin Bentley ja Porsche on itse asiassa halvempia uutena kuin nykyinen. Lisäksi vielä tulee etuna nyt 1.1. alkaen tuplaverovähennykset (kiitos Antti Rinne), joten what a time vaihtaa autoa :D
 
Toki jatkuvassa pysähtelyssä hybridien edut tulevat vielä paremmin esille. Mutta kyllä se mukava on maantielläkin, kun aina on oikea vaihde, kun ei ole vaihteita (ja ei, tavallinen CVT ei tuota samaa tunnetta, kun ei ole sähkömoottoria auttamassa välittömään vääntöön). Aurikset menevät siinä 5 litran kieppeillä sataselle maantieajossa. Kesällä vähän vähemmän, talvella vähän enemmän.

Noita Nettiauton autoja kun katselee niin hybridit mahtuu juuri sinne alle 10 k€ budjettiin, mutta
kilsoja on jo noin 200k. Uskaltaako tuollaista vielä ostaa? Voin siis hyvin uskoa että Toyota kulkee vielä luotettavasti enkä ole ehkä hybridistäkään huolissani, vaan enemmän arvon laskusta ja jälleenmyynnistä. Jos siis ajan autolla pari-neljä vuotta niin saankohan vielä sen helposti myytyä sen jälkeen? Auton arvon säilyminen/alenema on ainakin omissa papereissa tärkeämpi kuin hinta mitä maksan nyt heti.

Toki se on laskettava eduksi maantieajossa, että on tehoisekseen nopea tai ainakin ketterästi reagoivan tuntuinen, sekä ennen kaikkea helppo. Toisaalta kokonaisuus maantieajon fiiliksessä häviää itseään pienemmille ja halvemmille autoille, mutta nämähän ovat makuasioita. Varsinaiset vahvuudet ovat tietenkin muualla kuin maantieajossa; auto on taloudellinen mutta ei sen enempää kuin saman kokoinen yhtä kehittyneellä pelkällä polttomoottorilla varustettu.

Hybridin taloudellisuusetu maantieajossa kiteytyy siihen, että "voimansiirrottomassa" sarjahybridissäkin kannattaa nimenomaan nopeaa ajoa varten silti olla suora välitys. Toisin sanoen se kallis hybriditekniikka ei ole maantieajossa etu laisinkaan(muuten kuin ohituskiihtyvyyden mahdollistajana) vaan taakka.

Silti toki etuakin on, vaikka ajettaisiin muuta kuin kaupunkiajoa, vaikkapa pelkkää työmatkaa taajaman ulkopuolella. Kunhan vaan hybridi on plug-in ja ajetaan Lapin reissua lyhyempiä matkoja. Jos sormia napsauttamalla normaali lämmityspistoke muuttuisi latauspistokkeeksi ja johtoa jumppaamalla voisin säästää esimerkiksi 20% tai edes 5% polttoaineesta, ryhtyisin siihen heti.

Olisiko suositella jotain muuta Hybridi-Auriksen tilalle käyttööni sitten? :)
 
Täällä jos joku miettii järkevää auton hankintaa 10 000 - 12 000€ maastoon niin voin suositella Hyundai i20 vm2016-> tuolla litran turbokoneella. Tän kaltaista mulle alunperin suositeltiin kriteerien perusteella ja en kadu hankintaa. Tuo pikkuturbo on yllättävän ärhäkkä. Kiihtyy ainakin omiin tarpeisiin paremmin kuin tarpeeksi ja muuten erinomainen ajettava. Niinkuin joistakin arvosteluista, vähän turhan muovinen on kojelaudan alue, jos miinuksena täytyy jotain keksiä.

Nuo uudet Kia Riot ei myöskään ole yhtään huonoja. Näin jälkikäteen ajateltuna tuo olisi jopa omaan käyttöön ollut parempi, koska takuuaika pidemp, tosin 150tkm rajalla. Hintaa näissä on kyllä sitten pikkuisen enemmän.
 
Vm 2019 alkaen Hyundai i20 saa 7 vuoden takuun ilman kilometrirajaa.

Tuli myös samalla kaksoiskytkin automaatti 1.0 turbon jatkeeksi ja on oikein hyvin toimiva yhdistelmä, välitykset pidemmät kuin manuaalissa niin maantiellä huutaa vähempi.
 
Vm 2019 alkaen Hyundai i20 saa 7 vuoden takuun ilman kilometrirajaa.

Tuli myös samalla kaksoiskytkin automaatti 1.0 turbon jatkeeksi ja on oikein hyvin toimiva yhdistelmä, välitykset pidemmät kuin manuaalissa niin maantiellä huutaa vähempi.

Juu niin taitaa saada 2018 vuosimallista eteenpäin. Budjetti vaan venyy aikalailla.
 
Osaisiko joku suositella autoa noilla spekseillä? Toyota ym. japskiautot kiinnostaa luotettavan maineen ansiosta, mutta toki muutkin käy. Mahdollisimman huoltovapaa ja helppo/edullinen huoltaa saisi olla, yksinkertaisimman toimenpiteet voin ehkä tehdä itse, vaikka kiinnostusta tähän ei ole. Toiveena pärjätä ~300 €/kk kokonaiskuluilla. Ja mistä autosta tietämätön kannattaa hankkia lisää infoa sen ylläpitoon?

Itse katselisin myös Kia CEED / Hyundai i30. Noita saa jo 2012-2014 diesel koneella sinne 6-8ke väliin tosi pienillä kilometreillä... Vakuutukset ja verot niin pienet että ei merkitystä onko diesel vai bensa...Löytyy kaikki perusvarusteet vakiona... Ja tarjontaa on ja varmasti käteiskaupalla saa tingattua hyvään hintaan! Ainut miinus, että sitten kun itse ajanut sen +200tkm sillä niin arvo tippuu kyllä ihan olemattomaksi mutta käyttöarvo säilyy!
 
Täällä jos joku miettii järkevää auton hankintaa 10 000 - 12 000€ maastoon niin voin suositella Hyundai i20 vm2016-> tuolla litran turbokoneella. Tän kaltaista mulle alunperin suositeltiin kriteerien perusteella ja en kadu hankintaa. Tuo pikkuturbo on yllättävän ärhäkkä. Kiihtyy ainakin omiin tarpeisiin paremmin kuin tarpeeksi ja muuten erinomainen ajettava. Niinkuin joistakin arvosteluista, vähän turhan muovinen on kojelaudan alue, jos miinuksena täytyy jotain keksiä.

Nuo uudet Kia Riot ei myöskään ole yhtään huonoja. Näin jälkikäteen ajateltuna tuo olisi jopa omaan käyttöön ollut parempi, koska takuuaika pidemp, tosin 150tkm rajalla. Hintaa näissä on kyllä sitten pikkuisen enemmän.
1.2 on myös oikein mukava kone ja viisivaihteinen manuaali toimii erinomaisesti. Siitä taisinkin jo rutista, että hiukan eri pariahan ne ovat.

Ainakin Riossa tulee PTC-lämmitin nimenomaan turbokoneen kanssa, ja sitä vähän kaipaisi.
 
1.2 on myös oikein mukava kone ja viisivaihteinen manuaali toimii erinomaisesti. Siitä taisinkin jo rutista, että hiukan eri pariahan ne ovat.

Ainakin Riossa tulee PTC-lämmitin nimenomaan turbokoneen kanssa, ja sitä vähän kaipaisi.

Enpä käynyt kokeilee noita 1.2 koneita kun tykästyin tuohon Turboon. Tosiaa tehdas lupailee 10,7s 0-100, mutta kyllä tuo omaan kaasujalkaan tuntuu ärhäkämmältä. Samallailla kiihtyy kun Seat Leon mitä kävin taannoin kokeilemassa ja 0-100 luvattiin 10s. Mutta voisi olettaa, että tuo 1.2 kiihtyy myös aika mukavasti. Vaihteet vaihtuu erittäin hyvin kyllä. Nuo 1.2 koneet ovat hieman edullisempia.

PTC-lämmitin, eli siis meinaat letkulämmitintä? Kyllähän tuo on noita vastuslämmittimiä tehokkaampi. Tosin tuo vastuslämmitin on ihan ok. Kyllä sen eron huomaa ja öljyt voitelee heti paremmin.
 
Kian 1.2 vapari on nykymittapuulla ihan luuska. Vaatii kyllä käyttäjältä rauhallista ja pitkäpinnaista asennetta. Toki silläkin pärjää mutta verrattuna iloisiin turboihin on jotain ihan muuta.
 
Voin siis hyvin uskoa että Toyota kulkee vielä luotettavasti enkä ole ehkä hybridistäkään huolissani, vaan enemmän arvon laskusta ja jälleenmyynnistä. Jos siis ajan autolla pari-neljä vuotta niin saankohan vielä sen helposti myytyä sen jälkeen? Auton arvon säilyminen/alenema on ainakin omissa papereissa tärkeämpi kuin hinta mitä maksan nyt heti.

Auto ei ole sijoitus vaan käyttöesine. Jos jäännösarvo on oleellisin juttu, niin osta sitten vaan joku tonnin pommi, sen kanssa ei voi hävitä kuin tonnin kerrallaan. Eiköhän se kymppitonnin arvokin tipahda puoleen muutamassa vuodessa edelleen.
 
Näinhän se on. Verrattavissa vaikka pelitietokoneeseen. Joku ostaa 10 000€ osat ja kahden vuoden päästä arvo tippunut järjettömästi vs 1000€ osat, jolloin arvon alenema ei ole lähellekään niin suuri.

Mutta auton hankinassa on myös hyvä punnita kokonaisuutta. Joutuuko ylimääräisiä reissuja tekemään korjaamolle sekä vakuutusmaksut.
 
Kian 1.2 vapari on nykymittapuulla ihan luuska. Vaatii kyllä käyttäjältä rauhallista ja pitkäpinnaista asennetta. Toki silläkin pärjää mutta verrattuna iloisiin turboihin on jotain ihan muuta.

Et sä voi sanoa noin, juuri oli vääntöä että huihain 1.2 on niin mukavan vääntävä kone verrattuina nykyisiin bensaturboihin verrattuna. :facepalm:

Sitten kun näytti teho/vääntökäyrät vierekkäin missä 1.2 vaparissa ei ollut missään kohtaa enemmän vääntöä kuin bensaturbossa niin hänen tuntemus oli kuulemma oikeassa ja bensaturbot on huonoja.
 
Et sä voi sanoa noin, juuri oli vääntöä että huihain 1.2 on niin mukavan vääntävä kone verrattuina nykyisiin bensaturboihin verrattuna. :facepalm:

Sitten kun näytti teho/vääntökäyrät vierekkäin missä 1.2 vaparissa ei ollut missään kohtaa enemmän vääntöä kuin bensaturbossa niin hänen tuntemus oli kuulemma oikeassa ja bensaturbot on huonoja.

:rofl:

Missä tuo vääntö muuten oli, tässä ketjussako ja onko niitä vertailukäyriä helposti nähtävillä? Monilla on tosiaan nykybensaturboista melko virheellinen käsitys, mikä kyllä yleensä korjaantuu jos niillä oikeasti ajelee eikä perusta käsitystä menneitten aikojen täysin toisen tyyppisiin turboihin.
 
:rofl:

Missä tuo vääntö muuten oli, tässä ketjussako ja onko niitä vertailukäyriä helposti nähtävillä? Monilla on tosiaan nykybensaturboista melko virheellinen käsitys, mikä kyllä yleensä korjaantuu jos niillä oikeasti ajelee eikä perusta käsitystä menneitten aikojen täysin toisen tyyppisiin turboihin.

Se oli itseasiassa eri foorumilla ja seurasin vain sivusta kuinka yksi huihai fani haukkui bensaturbot huonon alaväännön takia.
 
Et sä voi sanoa noin, juuri oli vääntöä että huihain 1.2 on niin mukavan vääntävä kone verrattuina nykyisiin bensaturboihin verrattuna. :facepalm:

Sitten kun näytti teho/vääntökäyrät vierekkäin missä 1.2 vaparissa ei ollut missään kohtaa enemmän vääntöä kuin bensaturbossa niin hänen tuntemus oli kuulemma oikeassa ja bensaturbot on huonoja.
Jos on ajanut Hyundain vapari 1.2:lla ja 1.0T:llä niin ei tuo väite mitenkään tuulesta ole temmattu. Tuo vapari vaan vääntää paremmin aivan alakierroksilla eli esimerkiksi liikkeellelähdöissä. Turbokone herää vasta siinä 2000rpm paremmalla puolella. Parhaiten tuon huomaa kun tulee risteysalueelle ja joutuu hiljentämään ihan kävelyvauhtiin. Vaparilla voi hyvin jatkaa matkaa kakkos-vaihteella eikä moottori ole siitä moksiskaan. Saman kun yrittää tehdä turbolla niin kone hyytyy aivan totaalisesti ja on pakko vaihtaa ykköselle ja antaa kierroksia huomattavasti enemmän, jotta saa jatkettua matkaa. Vauhtiin päästyä turbokone toki on pirteämpi, mutta tuollaisessa pienessä manuaalivaihteisessa taajama-autossa todella ärsyttävä ominaisuus tuo aivan kuollut alavääntö.
 
Jos on ajanut Hyundain vapari 1.2:lla ja 1.0T:llä niin ei tuo väite mitenkään tuulesta ole temmattu. Tuo vapari vaan vääntää paremmin aivan alakierroksilla eli esimerkiksi liikkeellelähdöissä. Turbokone herää vasta siinä 2000rpm paremmalla puolella. Parhaiten tuon huomaa kun tulee risteysalueelle ja joutuu hiljentämään ihan kävelyvauhtiin. Vaparilla voi hyvin jatkaa matkaa kakkos-vaihteella eikä moottori ole siitä moksiskaan. Saman kun yrittää tehdä turbolla niin kone hyytyy aivan totaalisesti ja on pakko vaihtaa ykköselle ja antaa kierroksia huomattavasti enemmän, jotta saa jatkettua matkaa. Vauhtiin päästyä turbokone toki on pirteämpi, mutta tuollaisessa pienessä manuaalivaihteisessa taajama-autossa todella ärsyttävä ominaisuus tuo aivan kuollut alavääntö.

Kyse oli huihain 1.2vaparista ja rellun 1.2turbosta.

Toki kannattaa aina muistaa että tuollainen 1.2 vapari on ihan erilainen sisukaluiltaan kuin moderni turbokone ja jo se aiheuttaa sen ettei tuollaisella turbokoneella pysty (eikä sitä ole tarkoitettu) ajamaan samallalailla kuin sillä vaparilla.

Ajotapaa kannattaa aina muuttaa moottorin mukaan eikä huutaa ratin takana "ei tämä paska jaksa mennä tyhjäkäynnillä"!?
 
Jos on ajanut Hyundain vapari 1.2:lla ja 1.0T:llä niin ei tuo väite mitenkään tuulesta ole temmattu. Tuo vapari vaan vääntää paremmin aivan alakierroksilla eli esimerkiksi liikkeellelähdöissä. Turbokone herää vasta siinä 2000rpm paremmalla puolella. Parhaiten tuon huomaa kun tulee risteysalueelle ja joutuu hiljentämään ihan kävelyvauhtiin. Vaparilla voi hyvin jatkaa matkaa kakkos-vaihteella eikä moottori ole siitä moksiskaan. Saman kun yrittää tehdä turbolla niin kone hyytyy aivan totaalisesti ja on pakko vaihtaa ykköselle ja antaa kierroksia huomattavasti enemmän, jotta saa jatkettua matkaa. Vauhtiin päästyä turbokone toki on pirteämpi, mutta tuollaisessa pienessä manuaalivaihteisessa taajama-autossa todella ärsyttävä ominaisuus tuo aivan kuollut alavääntö.

Pätee hyvin 3-sylinterisiin pikkuturboihin. Ei vaan jaksa kakkosella kävelyvauhtia vaan pakko vaihtaa ykköselle ja jatkaa siitä matkaa. Tämä siis Cliolla. Espacella sitten on ihan se ja sama, mikä vauhti eikä auto nikoittele missään vaiheessa millään vaihteella.
 
Ajotapaa kannattaa aina muuttaa moottorin mukaan eikä huutaa ratin takana "ei tämä paska jaksa mennä tyhjäkäynnillä"!?
Ei kannata muuttaa vaan on pakko muuttaa ajotapaa, koska muuten ei pääse liikkeelle. Samoin sitä ajotapaa voi adaptoida, kun hyppää sen 1.2 vaparin kyytiin ;) Vapari vaatii vain vähän enemmän kierroksia sitten kulkeakseen kun vauhtiin on päästy eli kepittää saa sitten siellä korkeammilla kierroksilla enemmän.

Omasta mielestä vain nuo pikkuturbot (nämä litraiset siis) ovat yleensä laitettu näihän pienimpiin autoihin, joilla enemmän ajetaan sitä taajamaa, jossa pysähdyksiä tulee paljon. Siinä mielessä on menty metsään, että auton moottori ja osin vaiheisto on sellainen, että siellä taajamassa mukavuus kärsii enemmän, kun liikkeellelähdöt ovat tuskaisempia.
 
Pakko yhtyä tuohon pikkuturbon omistajana, että 2-vaihteella ei meinaa lähteä liikkeelle kävelyvauhdissa, joutuu ykkösen kautta lähtee. Sikäli ärsyttävää, mutta tottunut jo siihen.

Siinä että maksaako enemmän turbosta vai vähemmän 1.2 koneesta on ihan jokaisen oma päätös. Kyllähän tuolla turbolla kiihdyttää kivasti motarille, mutta yleisesti kun ei täällä suomessa saa ajaa lujaa missään. Ohitustilanteissa saattaa turbosta olla myös etua.

Se Turbo tulee kyllä mukaan jo jossain 1600rpm jälkeen (pitäis tarkemmin vielä testaa)
 
Ei kannata muuttaa vaan on pakko muuttaa ajotapaa, koska muuten ei pääse liikkeelle. Samoin sitä ajotapaa voi adaptoida, kun hyppää sen 1.2 vaparin kyytiin ;) Vapari vaatii vain vähän enemmän kierroksia sitten kulkeakseen kun vauhtiin on päästy eli kepittää saa sitten siellä korkeammilla kierroksilla enemmän.

Omasta mielestä vain nuo pikkuturbot (nämä litraiset siis) ovat yleensä laitettu näihän pienimpiin autoihin, joilla enemmän ajetaan sitä taajamaa, jossa pysähdyksiä tulee paljon. Siinä mielessä on menty metsään, että auton moottori ja osin vaiheisto on sellainen, että siellä taajamassa mukavuus kärsii enemmän, kun liikkeellelähdöt ovat tuskaisempia.

Litrasella kun muistaa aina pitää kierrokset 1500rpm ja yli niin kyllä sekin jaksaa ihan kiitettävästi pientä autoa viedä. Tyhjäkäynniltä kun yrittää lähteä niin varamasti on ongelmia.

Omassa pidän aina siinä 2000rpm kohdilla kierroksen niin on se maksimivääntö heti käytettävissä ja vaikka olisi isompi vaihde sisällä niin jaksaa vielä lähteä eikä välttämättä tarvitse vaihtaa pienemmälle.
 
Vm 2019 alkaen Hyundai i20 saa 7 vuoden takuun ilman kilometrirajaa.

Tuli myös samalla kaksoiskytkin automaatti 1.0 turbon jatkeeksi ja on oikein hyvin toimiva yhdistelmä, välitykset pidemmät kuin manuaalissa niin maantiellä huutaa vähempi.
Tuolla viritelmällä ajo suorastaan vituttaa, kun nopeus meinaa nousta ihan itsekseen, vaikka jalka olisi tuettu johonkin. Kaasu on todella löysä, joutuu jäkittämään jalan kanssa koko ajan, että se höyhen ei liiku, jarrukin on epämääräinen. Hitaissa vauhdeissa saa olla jarrulla jatkuvasti ja kaasuun jos koskee niin hyökkää, oikea parkkipaikkojen unelma.
 
Yleensä kai kannattaa valita vaihde tilanteen ja kunkin auton ominaisuuksien mukaan, ei sen mitä vaihdetta jossain toisessa tilanteessa jollain toisella autolla käytetään. Joskus on vähän vaikea käsittää mikä ihmisiä pelottaa ykkösvaihteen käytössä, tai vaihteen vaihtamisessa ylipäätään, ei kai sillä numerolla sinänsä ole väliä vaan kepillä valitaan aina se tilanteeseen sopivin välitys. Enää ei kuitenkaan eletä synkronoimattomia aikoja, kyllähän se ykköselle laitto jossain pikkufiiatissa aikoinaan aiheutti rusahduksia.
 
Yleensä kai kannattaa valita vaihde tilanteen ja kunkin auton ominaisuuksien mukaan, ei sen mitä vaihdetta jossain toisessa tilanteessa jollain toisella autolla käytetään. Joskus on vähän vaikea käsittää mikä ihmisiä pelottaa ykkösvaihteen käytössä, tai vaihteen vaihtamisessa ylipäätään, ei kai sillä numerolla sinänsä ole väliä vaan kepillä valitaan aina se tilanteeseen sopivin välitys. Enää ei kuitenkaan eletä synkronoimattomia aikoja, kyllähän se ykköselle laitto jossain pikkufiiatissa aikoinaan aiheutti rusahduksia.

Sano se ihmiselle joka on tottunut ajamaan 3l vaparilla ja se hyppää litrasen turbon rattiin.
 
Fordin 3-pyttyinen 1.0 Focuksessa oli ainakin aivan täysin susipaska liikkeellelähdöissä. Jos kierrokset oli maltilliset, paska ei jaksanut. Jos kierroksia pisti vähääkään liikaa, turbo tuli mukaan ja liikkeelle lähtö oli turhan "sporttinen". Lainausmerkeissä, koska eihän tuo paska oikeasti mihinkään lähtenyt. Vaikea sanoa olisiko tuo ollut automaatin perässä ja pitkällä totuttelulla parempi, mutta kyllä olin täysin kypsä 10 tkm ajorupeaman jälkeen. Onneksi oli laina-auto. Rajansa siinäkin on mihin kuljettajan pitää "sopeutua".
 
Fordin 3-pyttyinen 1.0 Focuksessa oli ainakin aivan täysin susipaska liikkeellelähdöissä. Jos kierrokset oli maltilliset, paska ei jaksanut. Jos kierroksia pisti vähääkään liikaa, turbo tuli mukaan ja liikkeelle lähtö oli turhan "sporttinen". Lainausmerkeissä, koska eihän tuo paska oikeasti mihinkään lähtenyt. Vaikea sanoa olisiko tuo ollut automaatin perässä ja pitkällä totuttelulla parempi, mutta kyllä olin täysin kypsä 10 tkm ajorupeaman jälkeen. Onneksi oli laina-auto. Rajansa siinäkin on mihin kuljettajan pitää "sopeutua".

Omalle kohdalleni ei ole kyllä moisia ongelmia foorttienkaan litraisten kanssa sattunut, ei manuaalilla eikä automaattisesti arpovalla. Varmaan ollut sitten tuuria kohdalle sattuneitten yksilöitten kanssa. Jännä että ihmiset niiden kanssa pärjäävät jos ne noin pahoja ovat.
 
Pitää osata suodattaa nämä kommentit kokonaan. Oli 1L manuaali focus lainassa eikä mitään ongelmaa ajossa. Eikä oikeastaan ole ollut missään autossa ongelmia, 1.6L manuaaleissa tai 2L automaatissa. Kaikki eri merkkejä, on vaihdettu osia jne. koska vanhoja autoja. Mutta ei mikään ole ollut niin paska kun muualta jokaisesta autosta on lukenut. Yleensä negatiiviset kommentit tuodaan, ainakin voimakkaammin, esiin kun positiiviset.

Itse ainakin suodatan kyllä kokonaan nämä esimerkit että merkki/malli X tai Y on täys paska, eikä kannata koskea pitkällä tikulla.

Tuo ylempikin kommentti lähinnä kertoo enemmän siitä että suurin ongelma tässäkin on penkin ja ratin välissä eikä moottorissa.
 
Fordin 3-pyttyinen 1.0 Focuksessa oli ainakin aivan täysin susipaska liikkeellelähdöissä. Jos kierrokset oli maltilliset, paska ei jaksanut. Jos kierroksia pisti vähääkään liikaa, turbo tuli mukaan ja liikkeelle lähtö oli turhan "sporttinen". Lainausmerkeissä, koska eihän tuo paska oikeasti mihinkään lähtenyt. Vaikea sanoa olisiko tuo ollut automaatin perässä ja pitkällä totuttelulla parempi, mutta kyllä olin täysin kypsä 10 tkm ajorupeaman jälkeen. Onneksi oli laina-auto. Rajansa siinäkin on mihin kuljettajan pitää "sopeutua".

Kävin koeajaa noita litrasia Ford Fiestoja ja ajokokemus oli kyllä huonompi vrt vastaavaa Hyundai i20. Ostopäätös näiden kahden väliltä oli aika selvä.
 
Fordin 3-pyttyinen 1.0 Focuksessa oli ainakin aivan täysin susipaska liikkeellelähdöissä. Jos kierrokset oli maltilliset, paska ei jaksanut. Jos kierroksia pisti vähääkään liikaa, turbo tuli mukaan ja liikkeelle lähtö oli turhan "sporttinen". Lainausmerkeissä, koska eihän tuo paska oikeasti mihinkään lähtenyt. Vaikea sanoa olisiko tuo ollut automaatin perässä ja pitkällä totuttelulla parempi, mutta kyllä olin täysin kypsä 10 tkm ajorupeaman jälkeen. Onneksi oli laina-auto. Rajansa siinäkin on mihin kuljettajan pitää "sopeutua".
Mä en tuollaista ongelmaa havainnut omassa Focuksessani noin 50 tkm aikana. Ainoa ongelma oli, että ykköseltä kakkoselle vaihtaessa tuli herkästi nytkähdys, jos ei ollut supervarovainen kytkimen kanssa. Myöhemmin tuli takaisinkutsu, jossa asennettiin softapäivitys, joka vähensi tuota nytkähdystä. Kuulemani mukaan se vähensi moottorin vääntöä pienillä vaihteilla.
 
Mä en tuollaista ongelmaa havainnut omassa Focuksessani noin 50 tkm aikana. Ainoa ongelma oli, että ykköseltä kakkoselle vaihtaessa tuli herkästi nytkähdys, jos ei ollut supervarovainen kytkimen kanssa. Myöhemmin tuli takaisinkutsu, jossa asennettiin softapäivitys, joka vähensi tuota nytkähdystä. Kuulemani mukaan se vähensi moottorin vääntöä pienillä vaihteilla.
No tämä on vähän sama mitä hain takaa. Sai ihan hemmetin tarkkana olla miten sen kytkimen kanssa pelasi. Mulla on vielä tuossa kotikadun päässä sellainen valoristeys, jossa hyvin loiva ylämäki-lähtö ja siitä käännyn oikealle jyrkempään ylämäkeen. Talvisin vielä luonnollisesti kohta on kauttaaltaan liukas. Täysin toivoton yhtälö päästä mukavasti ja vaivattomasti ajelemaan 1.0 Focuksella. Ei tuo meidän nykyinen 2. auto vanhalla paskalla 1.8 vaparikoneellakaan kunnolla kiihdy, mutta vääntöä on sen verran enemmän, että kytkintä ei tarvitse anaalin tarkasti kytätä.

Namke, se että sinä tyydyt johonkin laatuun ei tarkoita sitä, että muidenkin pitäisi siihen tyytyä ;) Kuitenkin se auton käyttöliittymä penkin ja ratin väliin on melkoisen oleellinen osa autoilua. Ja Focuksessa se ei todellakaan toimi, oli sitten kyse moottorista tai vaihdelaatikosta.
 
Namke, se että sinä tyydyt johonkin laatuun ei tarkoita sitä, että muidenkin pitäisi siihen tyytyä ;) Kuitenkin se auton käyttöliittymä penkin ja ratin väliin on melkoisen oleellinen osa autoilua. Ja Focuksessa se ei todellakaan toimi, oli sitten kyse moottorista tai vaihdelaatikosta.
No kuten sanottua, tuohon yksittäiseen asiaan tuli myöhemmin päivitys. Itse en kokenut koskaan liukkailla keleillä ongelmia, tosin pääkaupunkiseudulla nyt muutenkin on aika harvoin erityisen liukkaita kelejä.
 
No tämä on vähän sama mitä hain takaa. Sai ihan hemmetin tarkkana olla miten sen kytkimen kanssa pelasi. Mulla on vielä tuossa kotikadun päässä sellainen valoristeys, jossa hyvin loiva ylämäki-lähtö ja siitä käännyn oikealle jyrkempään ylämäkeen. Talvisin vielä luonnollisesti kohta on kauttaaltaan liukas. Täysin toivoton yhtälö päästä mukavasti ja vaivattomasti ajelemaan 1.0 Focuksella. Ei tuo meidän nykyinen 2. auto vanhalla paskalla 1.8 vaparikoneellakaan kunnolla kiihdy, mutta vääntöä on sen verran enemmän, että kytkintä ei tarvitse anaalin tarkasti kytätä.

Namke, se että sinä tyydyt johonkin laatuun ei tarkoita sitä, että muidenkin pitäisi siihen tyytyä ;) Kuitenkin se auton käyttöliittymä penkin ja ratin väliin on melkoisen oleellinen osa autoilua. Ja Focuksessa se ei todellakaan toimi, oli sitten kyse moottorista tai vaihdelaatikosta.

Osaatteko te ajaa autoa vai mikä helvetti siinä kytkimen käytössä nyt noin vaikeaa on!?:facepalm:

Ei mulla ole mitään ongelmia lähteä autolla tai edes prätkällä ylämäkeen vaikka tyhjäkäynnillä?

Näitä pikkuturboja on tullut sitten ajettua huihailta, rellulta tai fordilta ja kaikki on ihan normaaleja ajaa, toinen herää 200rpm aikasemmin kuin toinen mutta kaikkiin pätee sama homma, ykkösellä liikkeelle ja kun liikkeessä ollaan niin kun pitää kierrokset siellä 1500rpm yläpuolella niin mikään ei hyydy mihinkään ylämäkeen.:bored:
 
Osaatteko te ajaa autoa vai mikä helvetti siinä kytkimen käytössä nyt noin vaikeaa on!?:facepalm:

Ei mulla ole mitään ongelmia lähteä autolla tai edes prätkällä ylämäkeen vaikka tyhjäkäynnillä?

Näitä pikkuturboja on tullut sitten ajettua huihailta, rellulta tai fordilta ja kaikki on ihan normaaleja ajaa, toinen herää 200rpm aikasemmin kuin toinen mutta kaikkiin pätee sama homma, ykkösellä liikkeelle ja kun liikkeessä ollaan niin kun pitää kierrokset siellä 1500rpm yläpuolella niin mikään ei hyydy mihinkään ylämäkeen.:bored:
Paska kytkin? Tai paska kytkimen toiminta yhdessä koneen kanssa? Ei mulla minkään muun kuin tuon Focuksen kanssa ole ollut erityistä ongelmaa. Ottaa se aina hetken päästä jyvälle uuden auton kanssa, mutta tuon Focuksen kanssa en ollut edes 10 tkm jälkeen sujut. Silloin imho alkaa olla ongelma autossa. Toki jos tykkää nykivästä menosta...

e: Korjaus, inhosin mä myös jonkun ikivanhan Golfin metrin pitkää kytkintä. Sillä kyllä pääsi liikkeelle, mutta muuten oli kökkö.
 
Viimeksi muokattu:
Itse ainakin suodatan kyllä kokonaan nämä esimerkit että merkki/malli X tai Y on täys paska, eikä kannata koskea pitkällä tikulla.
Ihmiset painottavat eri asioita ja jonkun tärkeänä pitämä asia A on jollekin toiselle lähes merkityksetön. Ja mielipiteitä on yhtä monta kuin...no, tämän sanonan varmaan tiedättekin.

Mielestäni automallit pitäisi myös nähdä yksilöinä ja pelkkä automerkin sokea tuijottaminen tai stereotypioihin uskominen on minusta merkki siitä, että autoista ei tajua kovinkaan paljoa.
 
Ei se pelkkä automallikaan riitä, jos katsoo esim. VAGin viime vuosien tuotoksia. Palikoista riippuen voi joko kestää tai sitten olla moottorien/vaihdelaatikkojen kierrätyslaite. Vastaavasti, jos joku geneerinen Boschin tms. palikka porsii järjestäen, niin ei se ennen hajoamista tarkasta onko se saksalaisen vai ranskalaisen merkin keulassa. Merkki vaikuttaa maahantuojaan ja tällä voi olla suuri merkitys miten vikatilanteessa asiakkaan käy.
 
Ihmiset painottavat eri asioita ja jonkun tärkeänä pitämä asia A on jollekin toiselle lähes merkityksetön. Ja mielipiteitä on yhtä monta kuin...no, tämän sanonan varmaan tiedättekin.

Mielestäni automallit pitäisi myös nähdä yksilöinä ja pelkkä automerkin sokea tuijottaminen tai stereotypioihin uskominen on minusta merkki siitä, että autoista ei tajua kovinkaan paljoa.
Painottavat, ja se on tietenkin hyvä asia ja tekee sen että ylipäätään löytyy eri merkkejä ja malleja mistä valita. Ja tuolla edellisellä viestillä oli siis tarkoitus juuri sanoa se, että en koe tuollaisia kommentteja relevanteiksi missä haukutaan koko valmistajaa tai mallia pelkästään yhden negatiivisen mielipiteen takia.

Monesti kuullut, ja varmasti muutkin, että ranskalaista ei kannata ostaa muuten kun grilliltä jne. Eli kaikki on paskaa paitsi kusi. Ja juurikin tämä on iso ongelma autojen kanssa, varsinkin julkisilla keskustelualustoilla.
 
Mielestäni automallit pitäisi myös nähdä yksilöinä ja pelkkä automerkin sokea tuijottaminen tai stereotypioihin uskominen on minusta merkki siitä, että autoista ei tajua kovinkaan paljoa.

En tiedä johtuuko se siitä, että autot ovat keskimäärin niin hinnakkaita hankintoja, että ns. oikea valinta halutaan tehdä mahdollisimman järkeviltä tuntuvin perustein, mutta poikkeuksellisen paljon mielikuvia värittävät ihan menneistä ajoista kumpuavat stereotypiat. "Italialaiset ja ranskalaiset ovat sellaisia, saksalaiset tällaisia, japanilaiset aina luotettavia"... Ehkä tyypillisimpiä esimerkkejä ovat "ranskalaiset sähköviat", vaikka esim. VAG-harrastajien yleinen vitsikin on se kun kojelauta hehkuu ties mistä vikavaloista kaiken aikaa.

On itse asiassa mielenkiintoinen ilmiö, että ihan alan harrastajat ja ammattilaisetkin sortuvat tällaiseen luutuneeseen ajatteluun aina vaan. Mielikuvat elävät vahvasti ja toisaalta hyvän brändin luominen on selvästi kullanarvoista. Ostovinkkejä pyydettäessäkin monesti mainitaan, että mistä maasta automerkki ei saa olla. Sitten kuitenkin voidaan ostaa ensimmäisen sukupolven Outlander, mutta ei Citroën C-crosseria tai Pösön 4007:aa :D
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
275 787
Viestejä
4 749 726
Jäsenet
77 387
Uusin jäsen
mansicka

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom