Uusi tai uudehko(vähillä kilometreillä ) farmari automaattilootalla mietinnässä ~15-30k€
Vuodessa kilometrejä kertyy n. 30 tkm vuodessa, joista n. 20 tkm motaria, mistä se kesäkausi 10 tkm 120 km/h ajoja ja toinen puoli 100 km/h. Loput seka-ajoa kohtuu tasaisesti 100/80/60 km/h, PK-seudun kehäteitä, taajamaa ja matka-ajoa.
Nykyinen auto Hyundai i30 2008 vm. CRDI 2.0l 140HP diesel (manuaali), vie omissa ajoissa kohtuu raskaalla kaasujalalla keskimäärin karvan päälle 6 l/100km, matka-ajossa litran vähemmän.
Onko näille ajoille edelleen diesel se paras vaihtoehto, vai kannattaako miettiä jo jotain nykyaikaista pikku bensa turboa, kuten VAG-konsernin 1.0 TSI:tä taikka Fordin 1.5 l ecoboostia?
Tuota 1.0 TSI:tä on kehuttu aika taloudelliseksi, mutta miten motari nopeuksissa? Tehojen puolesta tosin taitaa olla aika vaisu nykyiseen verrattuna, vaikka on kehuttu kohtuu väännökkääksi? Ecoboost vissiin taasen vähän janoisempi? Fordeissa taasen epäilyttää korin kesävyys, kun omien havaintojen mukaan jo alta 5v ikäset Mondeot näyttää ruostuvan kaarista. Perus 1.0 TSI ja 1.5 Ecoboost vaikuttaa tehojen ja väännön puolesta aika vaisuilta nykyiseen verrattuna nykyiseen. Mikä olisi paras vaihtoehto, jos ei haluaisi kulkupuolesta kovin tinkiä, mutta pitää polttoaine ja verokustannukset samassa luokassa?
Seat Leon ST kiinnostaa noista VAG konsernit tekeleistä ja on kehuttu hyväksi hintalaatusuhteeltaan. Senkin hinta näyttää parissa vuodessa karanneen ja
hinnat lähtee 22,4 k€:sta, kun ennen sai halvimmillaan alta 20k€ ja saakohan tota DSG-lootalla 1.0 koneisiin ollenkaan, kun Seatin sivut ei tarjoa sitä kuin 1.5 TSI koneeseen?
Kiinnostavin ois melkeen uus Farmari Corolla 2.0. Olis hyvä päivitys nykyiseen, ja kaikkinensa toiselta planeetalta mutta, hinta menee kyllä liiaksi reilusti yli 30k€ järkevillä varusteilla.
Ehdotuksia, pieni bensaturbo (jolla ajaa max. 150tkm/5v, epäilyttää kestävyys) vai diesel jolla ajelee mahdollisesti pidempään?