Noita käyttettyjä premiumejakin oon vähän miettynyt kanssa, lähinnä 5-sarjan Bemareita. Lähemmäs 30k€ tuntuu vaan äkkiä aika hintavalta jo yli 100 tonnia ajetusta autosta jossa ei enää valmistajan takuuta. Hinnatkin noissa näyttää tippuvan tuostakin muutavassa vuodessa äkkiä sinne puoleen, vaikka suurin pudotus on jo tapahtunut uudesta. Toi 220 CDI kone lienee kyllä aika kestävää sorttia ja kestää kilometrejä, kun taas noissa Bemarin koneissa näyttää olevan kaikenmoista ongelmaa. Olisiko järkevämpää ostaa vaikka muutaman vuoden vanhempi ja ajetumpi C-Mersu n. 15-20k€:n hintaan, jos muutaman vuoden päästä vaihdan mahdollisesti pois? Se 100tkm ajettukkaan ei kumminkaan ole uusi.
Halvemmissa uusissa ois pitkien takuiden puolesta varmoja kilometrejä alkuun, mutta oishan se premium aina premium. Tosin noiden mersujen sisustaa haukuttu halvan oloiseksi ja kovasta rengasmelusta valitettu ja, jotain suhinaongelmia ollut. Bemarin tekniikka taas ei vaikuta premiumilta kaikkine jakopää ym. ongelmineen.
E: Myös joku järkevä rahoitus ois tarpeen saada. Uusiin saa vissiin useammin, jonkun hyvän rahoitustarjouksen ja niitä oon koittanut vähän metsästellä. Noissa autokauppojen perus rahoituksissa on järkiiään melko suuret kulut ja silti suuret käsirahat ja viimeiset erät.
Onhan se iso raha reilun satkun ajetusta takuuttomasta. Ehkä johonkin yksilöön on mahdollista saada esim. vuoden takuu, jos se rauhoittaa. Liikkeestä ostetuilla on muistaakseni aina 6 kk ei-kuluviin osiin, eli esim. vaihteiston hajotessa katsotaan, että vika on ollut jo kaupantekohetkellä.
Ajat melko paljon vuodessa. Vaikka ostaisit ajamattoman/esittely tavisauton, niin siihen tulisi kuudessa vuodessa 180-190 tkm. Pikkubensassa arvoa ei välttämättä olisi enää kovin paljoa jäljellä, koska noilla moottoreilla päässee hyvässä tapauksessa 200-300 tkm. Tuolla reilun satkun ajetulla 220 cdi:llä mittarissa olisi kuuden vuoden päästä 290 tkm. Nettiautossa 2011 C 220 cdi farkuista (2017 - 6 = 2011) pyydetään 270 - 360 tkm ajettuina 9 - 13 k€. Kyseisellä moottorilla varustettuja C-mersuja on tälläkin hetkellä myynnissä 500 - 590 tkm ajettuina, joten siksi noissa noin 300 tkm ajetuissa on vielä noinkin paljon arvoa jäljellä. Sinun ajoilla arvoa katoaisi keskimäärin 3 k€/a kuuden vuoden aikana. Lisäksi huoltojen ulkopuolisia kuluja voisivat mutulla olla:
-uudet suuttimet 200 - 400 tkm kohdalla
-uudet jarruputket 1 k€ 8 - 12 v kohdalla, jos ajaa paljon hiekassa ja suolassa eikä pese alustaa ikinä
Isän C 220 cdi:stä meni juuri jarruputki puhki reilu 8v/195 tkm. Alustaa ei ole pesty, vain Shellin harjapesukoneessa käytetty. Auto on ollut uudesta asti, ja sillä on ajettu 5-8 % kilometreistä kuoppaisella hiekkatiellä 60 - 100 km/h. Yksi iskari meni takuuseen. Kuskin penkin keinonahassa on halkeama. Muuta ei ole hajonnut. Mikään ei nitise tai narise, ja ovet jysähtävät laadukkaasti. Xenoneihin vaihdoin uudet lamput 180 tkm kohdalla, kun olivat aikas himmeät ja liilat. Keskikulutus Excelissä 5,48 l@194 tkm. Eniten matkaa ja motaria sekä PKS. Hieman sorakärryn vetoa hiekkatiellä ja mönkijäkuomukärryn vetoa 100-150 km per siivu. Hissuttelemalla 90-lasissa tietokone on näyttänyt 100 km matkalla 3,6-3,7. Virhe on noin 0,4 l/100 km. Motarivauhdeissa tuo on parhaimmillaan. Kierrokset automaatin seiskavaihteella 1900@130 km/h lasissa. Tehoa on silloin samalla vaihteella käytettävissä mukavat 80 kW. Siitä riittää ilman- ja vierinvastusten vähentämisen jälkeen kiihdytyksiin/ylämäkiin 50-60 kW, joten automaatti ei ihan pienestä kiihdytyksestä vielä pudota kutoselle saati pienemmälle.
Voit kokeilla jollain uudella/uudehkolla tavis-dieselillä/-bensalla vastaavasti arvonalennusta (6v/180 tkm) nettiautosta. En ole kokeillut, mutta niilläkin arvonalennus ollee jotain 2 - 3 k€. Premiumilla vastineeksi saa:
-omistajan ylpeyttä ajokistaan
-hiljaisempi ja mukavampi kyyti (paljon ajava osaa arvostaa)
-laajahko 400 Nm:n vääntö tekee ajamisesta ja ohituksista eleettömän helppoa ja vaivatonta
-pienempi paine seuraavaan autonvaihtoon (vaihdoissa häviää aina rahaa ja aikaa)
Rengasmelut ja suhinat voivat olla ongelma, jos vertaa bemariin. Huyndaista vaihtava tuskin kokee ongelmaksi. Viimeksi perjantaina ajoin 2018 C 180 farkulla, jossa Hakkapeliitta kasit. Rapina oli hyvin vaimeaa, mutta 80-nopeudessa kuulin hieman nastarengasmaista jyrinää. Ei se paha ollut, mutta huomasi ettei ajeta kitkoilla/kesärenkailla. Bensaturbo (156 hv/250 Nm) oli aika aneeminen vs. 220 CDI (170 hv/400 Nm) ja teki autosta pikkuautomaisen pöristelijän. Olisi silläkin toki voinut ajaa sivistyneesti pienillä kierroksilla, mutta silloin rampilta liittymiset eivät olisi sujuneet niin joutuisasti kuin C-mersulta olen tottunut odottamaan.
Joku 2015-2016 C 220 T cdi voisi olla passeli. Niitä saa 21-25 k€:lla.