Mikä auto minulle?

Onko tuommoinen vm 2004-2005 auto sitten oikeasti nykystandardeilla todella turvaton jos hyväkuntoisen ajonvakautusjärjestelmillä olevan hankkii? Noiden 3-4tkm takia ei tekisi mieli kallista ostaa talliin arvoa alenemaan. Halpa vehje ei edes tarvitse kaskoa ja parhaassa tapauksessa 1500e autosta saa vuoden päästä tonnin niin ei olisi autoiluun paljon mennyt. Voisi ne rahat käyttää ennemmin sen lapsen hyvinvointiin kuin säädyllisemmän näköiseen autoon siksi ajaksi.
 
Onko tuommoinen vm 2004-2005 auto sitten oikeasti nykystandardeilla todella turvaton jos hyväkuntoisen ajonvakautusjärjestelmillä olevan hankkii? Noiden 3-4tkm takia ei tekisi mieli kallista ostaa talliin arvoa alenemaan. Halpa vehje ei edes tarvitse kaskoa ja parhaassa tapauksessa 1500e autosta saa vuoden päästä tonnin niin ei olisi autoiluun paljon mennyt. Voisi ne rahat käyttää ennemmin sen lapsen hyvinvointiin kuin säädyllisemmän näköiseen autoon siksi ajaksi.
Toisaalta tuollainen 2000 euroa vuoden leasarista ei tuossa tilanteessa olisi ehkä huonoin mahdollinen. Uudehko auto = halvemmat vakuutukset ja verot. Lisäksi vuoden päästä ei tarvitse murehtia mihin auton tunkee ja jos vaikka moottori leviää, ei sinulla ole siinä mitään riskiä kun ei ole edes oma auto. Vuoden päästä kun sopimus umpeutuu niin ostaa sitten jonkun hyvän auton. Lisäksi ei tarvitsisi nyt investoida tonneja vaan se pari tonnia menisi noihin kuukausikuluihin vuoden mittaan. Totuushan kuitenkin on että noita halpoja voi olla suht vaikea myydä ja voi mennä se pari tonnia kankkulan kaivoon, jos se päättää levitä.
 
Mitä suosittelisitte. Vaimo viimeisillään raskaana ja tarvitsisi vuodeksi saada joku 0-3000eur arvoinen ritsa talliin jolla vuodessa tulee arviolta max.4000km. Vaatimukset on ajonvakausjärjestelmä, abs, luistonesto ja farkku jotta rattaat saa kivutta mukaan. Katsellut nyt reilun tonnin mondeoita joissa kohtuu renkaat mukana.

Vuoden päästä kun vaimo palaa töihin ja kilsamäärä kasvaa ostetaan sitten joku oikea auto. Helppo olisi tuommoinen n. tonnin hintaluokan kiesi kun tietää ettei ikinä pääse syntymään yli tonnin vikaa, paaliin vaan siinä tapauksessa.
Joko tuo liisari mitä muut ovat ehdottaneet, tosin siinä menee 100% varmasti rahat ”hukkaan”. Tai sitten jos sattuu löytämään hyvän yksilön halvalla ostettavaksi jonka saa vielä vuoden päästä leimaan niin saattaa saada omansa pois kokonaan. Mutta toisaalta voi käydä niinkin että moottori ja vaihteisto leviää kokonaan ja vielä jossain kaukana kotoa pienellä metsätiellä keskellä yötä, niin sittenhän olet siellä 30 asteen pakkasessa vauvan kanssa odottamassa hinausautoa tms. Eli vähän arpapeliä kuten aina auton ostamisen kanssa.
 
Joku tonnin tai puolentoista Mondeo farkku 1,8-2,5 litraisella Duratec:illä on melko luotettava kapine ja sen saa vielä kaupaksi muutamalla satasella, vaikka se sattuisi leviämäänkin.
 
Toisaalta tuollainen 2000 euroa vuoden leasarista ei tuossa tilanteessa olisi ehkä huonoin mahdollinen. Uudehko auto = halvemmat vakuutukset ja verot.
Halvemmat vakuutukset, häh? Liisariin on pakko ottaa kasko. Vanhaan ritsaan riittänee liikennevakuutus.
 
Hyundai Elantra 2.0 GLS AAC 4d Porrasperä 2004 - Vaihtoauto

Nää on niitä Hyundain toisen tulemisen ensiaaltoa, näillä rakennettiin se Korean Toyotan maine viime vuoskymmenellä. Huollettuina kestää todella pitkään ja osat halpoja.

05 Elantra oli kyllä todella paska auto. Ainoa positiivinen puoli oli pieni kulutus ja kohtuullinen kiihtyvyys kun se on niin kevyt. Tosin talvella se luisteli ihan mihin sattuu eikä kunnon pitoa tuntunut löytyvän mistään. Lisäksi kone porsi 230tkm kohdilla, samoin ilmastoinnin kompura ja jarrut vuoti milloin mistäkin ja helmat ja kaaret ruostui käsiin, myös konepellin sisäreuna ja iskareiden yläpään kiinnikkeet. Varaosat oli helvetin kalliita, tossa 2 litrasessa tais olla eri vetarit kun 1.6 ja ei saanu varaosina ku marmorilta 350e/kpl. Noi on just sellasia max 10v käyttöiän omaavia vehkeitä, sitten paaliin.
 
Mitä suosittelisitte. Vaimo viimeisillään raskaana ja tarvitsisi vuodeksi saada joku 0-3000eur arvoinen ritsa talliin jolla vuodessa tulee arviolta max.4000km. Vaatimukset on ajonvakausjärjestelmä, abs, luistonesto ja farkku jotta rattaat saa kivutta mukaan. Katsellut nyt reilun tonnin mondeoita joissa kohtuu renkaat mukana.
Volvo V70, tuolla budjetilla on jo hyvin valikoimaa. Katsoo vain että on sellaisessa kunnossa ettei tarvi heti rempata, niin saa mukavaa ja turvallista kyytiä. Esim joku tällainen: Volvo V70 2.4 Kinetic Business 125kw Farmari 2006 - Vaihtoauto - Nettiauto
 
Jos löytää vaikkapa 04->1.8 mondeon joka ei syö öljyä tai imusarjan läpät kalkata niin pitäisi olla ihan kelpo kulkine, melkolailla huoleton auto, ainakin meillä olleet 3kpl(220-280tkm ajettuja)
 
Jos löytää vaikkapa 04->1.8 mondeon joka ei syö öljyä tai imusarjan läpät kalkata niin pitäisi olla ihan kelpo kulkine, melkolailla huoleton auto, ainakin meillä olleet 3kpl(220-280tkm ajettuja)

Justiinsa tuollaisen tulevaksi talveksi hankin Rintajoupin huutokaupasta. 220tkm ajettu 04-malli 1.8 110hv farmari. Hinta reilusti alle tonnin. Tulpat, puola, tulpanjohdot ja ilmansuodatin tuli vaihdettua ja nyt tuntuu kyllä ihan hyvältä käyttöautolta. Okei koiranluu ja etupyöränlaakeri myös. Mutta halpoja osia ja itse tehtynä niin eipä tuo kalliiksi tullut.

Laiskahan tuo on..
 
Vuodeksi joku halpa liisari? Esim. Autoverkkokaupasta joku ’melkein uusi vuodeksi’ 169e/kk. Suht ok kunnossa ja tuoreita, että äiti lapsineen kulkee turvallisesti.

Ei tuollaista melkein uutta saa vuodeksi vaan on tehtävä 3v soppari. Samaten tuolla 169e:llä ei sellaista autoa tuolta saa mihin ne vaunut saa kivuttomasti mukaan, farkku Clio olisi 179e / kk mutta vähänkin kookkaampien vaunujen kanssa auttamattoman ahdas on sekin. Nähtävästi noihin myös pakkomyydään jotain sikahintaista ajotapavakuutusta, joten ei tuollainen mitenkään kovin halvaksi tule.
 
Kas, näköjään vain uusia sai myös vuodeksi. Tuo pakkovakuutus on huono asia, mutta nätisti ajava saa lopulta aika edullisen vakuutuksen kun 64e/kk muuttuu 22e/kk:n parhaalla 42 euron alennuksella.

Liisareita saa toki muualtakin kuin tuolta. Autoverkkiksen etuna ns. paskat merkit joita ei omaksi osta kuin hullut suurimmaksi osaksi, joten niiden liisaus on kohtuullisen hintaista.
 
Mitä mieltä raati G Astrasta bensana? Kiinnostaisi myös erot 1.6 ja 1.8 moottoreissa, onko jompikumpi selkeästi parempi? 1.6 coupeta koeajelin ja tykästyin kovasti - helppo ajaa, tekniikka vaikutti päällisin puolin yksinkertaiselta ja sisätilojen manuaalisuus about kaikessa ihastutti, vaikka eihän tuo noilla tehoilla juuri mihinkään kulkenut. Kaupunkipyöritykseen kuitenkin sopiva, maantietä en juurikaan ajele. Näyttäisi irtoavan jopa alle 100tkm ajettuna 2k hujakoilla.

Edullinen talvi/vara-auto siis hakusessa, jota ei tarvitse ropata jokatoinen viikko. Muita vaihtoehtoja olisi täälläkin kehuttu focus mk2, joka jostain syystä hieman epäilyttää sekä pomminvarmat -00 avensis ja corolla.

Avensista ja corollaa en ole koeajanut, joten niistä ei mitään kokemusta muuta kuin matkustajana ja ihan kelpo peleiltä vaikuttivat. -06 Focuksen koeajoin, mutta oli jotenkin kovin tylsä ja hengetön, vaikka oli isketty täyteen kaikenlaisia varusteita. Focuksessa myös hintalappu alkaa kolmosella, jos haluaa 200tkm tai alle ajetun, joka entisestään kääntää katseet 1-2k hintaluokassa oleviin toyotoihin ja astroihin - voi ns. ajaa kaatopaikalle, jos tulee joku isompi hätä. Lisäksi omaan silmään jostain syystä 300tkm rullattu avensis vaikuttaa luotettavammalta, kuin 200tkm ajettu fordi.

Kokemuksia ja vinkkejä anyways kaipailisin, niin ei tarvitsisi fiilispohjalta arvailla :). Kiitoksia etukäteen!
 
Mitä mieltä raati G Astrasta bensana? Kiinnostaisi myös erot 1.6 ja 1.8 moottoreissa, onko jompikumpi selkeästi parempi? 1.6 coupeta koeajelin ja tykästyin kovasti - helppo ajaa, tekniikka vaikutti päällisin puolin yksinkertaiselta ja sisätilojen manuaalisuus about kaikessa ihastutti, vaikka eihän tuo noilla tehoilla juuri mihinkään kulkenut. Kaupunkipyöritykseen kuitenkin sopiva, maantietä en juurikaan ajele. Näyttäisi irtoavan jopa alle 100tkm ajettuna 2k hujakoilla.

Edullinen talvi/vara-auto siis hakusessa, jota ei tarvitse ropata jokatoinen viikko. Muita vaihtoehtoja olisi täälläkin kehuttu focus mk2, joka jostain syystä hieman epäilyttää sekä pomminvarmat -00 avensis ja corolla.

Avensista ja corollaa en ole koeajanut, joten niistä ei mitään kokemusta muuta kuin matkustajana ja ihan kelpo peleiltä vaikuttivat. -06 Focuksen koeajoin, mutta oli jotenkin kovin tylsä ja hengetön, vaikka oli isketty täyteen kaikenlaisia varusteita. Focuksessa myös hintalappu alkaa kolmosella, jos haluaa 200tkm tai alle ajetun, joka entisestään kääntää katseet 1-2k hintaluokassa oleviin toyotoihin ja astroihin - voi ns. ajaa kaatopaikalle, jos tulee joku isompi hätä. Lisäksi omaan silmään jostain syystä 300tkm rullattu avensis vaikuttaa luotettavammalta, kuin 200tkm ajettu fordi.

Kokemuksia ja vinkkejä anyways kaipailisin, niin ei tarvitsisi fiilispohjalta arvailla :). Kiitoksia etukäteen!

G astra, hyvä ajaa koneesta riippumatta, tehottomammilla kestää vaan kauemmin päästä vauhtiin. Kokemusta vaan tosta 75hp 8 venttiilisestä 1.6 ja aivan järkyttävän hidas. Ruosteet kannattaa katsoa, muovihelmojen alla voi muhia paljonkin ja samaten pyöränkaaret voi olla pitsiä. Porukoitten tosta 1.6 meni kansipahvi jossain 250tkm kohdalla ja nokka kului pilalle joskus ton jälkeen (karkaisuvikaa). Talvella lämmin ja lähti aina hyvin käyntiin.
 
Mitä mieltä raati G Astrasta bensana? Kiinnostaisi myös erot 1.6 ja 1.8 moottoreissa, onko jompikumpi selkeästi parempi? 1.6 coupeta koeajelin ja tykästyin kovasti - helppo ajaa, tekniikka vaikutti päällisin puolin yksinkertaiselta ja sisätilojen manuaalisuus about kaikessa ihastutti, vaikka eihän tuo noilla tehoilla juuri mihinkään kulkenut. Kaupunkipyöritykseen kuitenkin sopiva, maantietä en juurikaan ajele. Näyttäisi irtoavan jopa alle 100tkm ajettuna 2k hujakoilla.

!

Perhepiirissä oli yks 2004 vuoden farkku G Astra. Hemmetin vähän mitään ihmeellistä remppaa piti tehdä siihen. Simppeliä tekniikkaa, eli helppoa huoltaa tai huollattaa.

Helmamuovien alta katsoisin onko jo vaihdettu peltiä vai onko kohta tulossa tarvetta sille. Ei muuten menis sököksi (hyvä galvanointi!) Mutta muovin ja rungon väliin jää väkisin hiekkaa joka hiertää tyypillisesti muovin kiinnikeniittien kohdalta galvanoinnin puhki ja sitten rupeaa hapettumaan..

Huoltokirjan lukisin tarkkaan läpi, öljynvaihdot 1x vuoteen ja jarrunesteet 2-3 vuoden välein. Jakopään teettäisin heti altapois jos vähänkään haisee että on +2vuotta ikää. Samalla menee meinaan syylärinnesteet uusiksi ja talvi voi tulla. Kabiini lämpiää ja ei tarvii arpoa jäätyykö lämppärin kenno vai syyläri ensin umpeen.
 
Meillä on muutama noita g astroja ollut, ruosteet kannattaa tosiaan vilkaista, näkee jo takakaarista yleensä. Hyvä ajaa, lämmin ja pieniruokainen. Jakopään vaihtoväli 60tkm(8v ei riko mitään vaikka katkeaisi hihna)

1.6 8v(75-85hp vm. Riippuen) -luotettavin, pieniruokaisin, laiskin, yksinkertaisin. Kansipahvi, nokka tai nostajat uusilla joskus 250tkm jälkeen, kuulee kalkattavasta käyntiäänestä. Halpa korjattava.

1.6 16v 105hp ecotek, mystisiä käyntivikoja, kansivikoja, anturivikoja ja öljynsyöntiä, myöskin hengetön alavääntö. Ongelmallisin tuon ikäluokan opelin koneista(oma mielipide)

1.8-2.0 16v ecotek, suht terhakka, kohtuukulutus, kampiakselin ja nokan asentoanturit(kampiakselin anturilta yleensä johto kovettuu rapsakaksi) ja tyhjäkäyntimoottorin ongelmat yleisimpiä, nykymoottoreihin verrattuna suht luotettavia.

Kaikkiin noihin on tänäpäivänä halvat osat eikä mitään hemmetin moduulirakenteita ole joten pystyy kotonakin rassaamaan, itse välttelisin tuota 1.6 16v moottoria.
 
Kuinkas vakavasta laiminlyönnistä on kyse, jos tollasesta 1.8 astrasta jättää hihnan vaihtamatta? Kiikarissa yksilö, jossa se on vaihdettu 2013 ja 55tkm sitten, eli kilsojen puolesta olisi vielä 5tkm matkaa mutta ohjevuosissa (4v) menty pari vuotta yliajalle...? Omistaja oli epähuomiossa katsonut vuodet väärin tjsp, mutta kertoi asiasta rehdisti ja omatoimisesti, niin en dumaa suoralta kädeltä. Olisin sen noilla tiedoilla vaihtanut itse ensitöikseen, mutta hieman alkoi epäilyttää että vuodet menny reilusti yli. Voiko tuo aiheuttaa jotain vahinkoa, vaikkei hihna olekaa katki ja kaikki toimii.
 
Jakopään remmi joko on ehjä tai rikki, siinä ei ole välimuotoja. Kun kerran toimii niin huollon varaus heti vain ja uusi hihna ym kilkkeet.
 
Kuinkas vakavasta laiminlyönnistä on kyse, jos tollasesta 1.8 astrasta jättää hihnan vaihtamatta? Kiikarissa yksilö, jossa se on vaihdettu 2013 ja 55tkm sitten, eli kilsojen puolesta olisi vielä 5tkm matkaa mutta ohjevuosissa (4v) menty pari vuotta yliajalle...? Omistaja oli epähuomiossa katsonut vuodet väärin tjsp, mutta kertoi asiasta rehdisti ja omatoimisesti, niin en dumaa suoralta kädeltä. Olisin sen noilla tiedoilla vaihtanut itse ensitöikseen, mutta hieman alkoi epäilyttää että vuodet menny reilusti yli. Voiko tuo aiheuttaa jotain vahinkoa, vaikkei hihna olekaa katki ja kaikki toimii.
No jos se ehjä on ja aikomus vaihtaa niin samahan se paljonko yli oletetun vaihtovälin on.

Suomessa ollaan jotenkin hirveän hysteerisiä koko jakopäätouhusta. Omassa tuttavapiirissä on tasan yksi hihnan katkeaminen tiedossa, sekin surullisen kuulaisalla vag vehkeellä.
 
Lähinnähän se vaihtamatta jättäminen voi johtaa totaaliseen moottoririkkoon, koska hihnan suunniteltu elinikä on ummessa ja se voi katketa milloin hyvänsä. Ei vanha hihna itsessään ei ole mitään vahinkoa moottorille tehnyt jos se kerran on vielä yhdessä palassa.

Itse kyllä ostaisin auton vasta sitten kun se hihna on vaihdettu ja autoon tehty asiallinen huolto, ihan vaan oman takamuksen turvaamiseksi.
 
Näin mä vähän arvelinkin, mutta ikäni ketjukoneita ajaneena ei ole oikeastaan mitään käsitystä hihnallisista - siksi vielä varmistelen :D. Mutta näin ajattelin itsekin menetellä eli saa vanha omistaja suorittaa rempat ja katsellaan sitä sitten tarkemmin. Juurikin oman perseen varmistamiseksi koska juuri minulle jotain takuulla tapahtuisi paluumatkalla heti oston jälkeen.
 
Tuo on yhtä mustaa magiaa minkä km ja aikarajan valmistaja arpoo hihnalle. Esim. pösöllä ja sitikalla voi olla sama kone, mutta ihan erilainen kesto annettu täsmälleen samalle osalle. 55 tkm ja 6 vuotta on kuitenkin vielä "normaalin" rajoissa. Sitikoissa muistaakseni 100 tkm ja 10 v....
 
Onko tuommoinen vm 2004-2005 auto sitten oikeasti nykystandardeilla todella turvaton jos hyväkuntoisen ajonvakautusjärjestelmillä olevan hankkii? Noiden 3-4tkm takia ei tekisi mieli kallista ostaa talliin arvoa alenemaan. Halpa vehje ei edes tarvitse kaskoa ja parhaassa tapauksessa 1500e autosta saa vuoden päästä tonnin niin ei olisi autoiluun paljon mennyt. Voisi ne rahat käyttää ennemmin sen lapsen hyvinvointiin kuin säädyllisemmän näköiseen autoon siksi ajaksi.

Ford Focus voisi olla yksi sopiva. Mikäli hintahaarukkaan ei löydy miellyttävää MK2 Focusta (2005 tai uudempi), niin MK1 Focuksetkin hyviä ja varmatoimisia, sekä ajettavuutta paljon kiitelty. Itse ajoin MK1 Focuksella joskus kohtuu pitkään ja kuluvia osia vain meni (akku, puola, iskarin jousi jne.) ei mitään isompaa ja kaikki sähköt toimi hienosti, auton kääntösädekin on yllättävän pieni. Luulen että Focuksessa on ollut halvimmat kilometrit millä itse olen ajellut, auton arvokaan ei kauhesti laske parissa vuodessa joten vähäiset kilometrit voi tulla hyvinkin halvaksi. Ruostetilanne noista vanhoista toki kannattaa tarkistaa, ettei ole mitään puhkiruostumia.. pieni pintaruoste ei katsuria haittaa. :) Käsittääkseni koriltaan kunnossa olevat ovat varsin haluttuja omassa hintaluokassaan
 
Ford Focus voisi olla yksi sopiva. Mikäli hintahaarukkaan ei löydy miellyttävää MK2 Focusta (2005 tai uudempi), niin MK1 Focuksetkin hyviä ja varmatoimisia, sekä ajettavuutta paljon kiitelty. Itse ajoin MK1 Focuksella joskus kohtuu pitkään ja kuluvia osia vain meni (akku, puola, iskarin jousi jne.) ei mitään isompaa ja kaikki sähköt toimi hienosti, auton kääntösädekin on yllättävän pieni. Luulen että Focuksessa on ollut halvimmat kilometrit millä itse olen ajellut, auton arvokaan ei kauhesti laske parissa vuodessa joten vähäiset kilometrit voi tulla hyvinkin halvaksi. Ruostetilanne noista vanhoista toki kannattaa tarkistaa, ettei ole mitään puhkiruostumia.. pieni pintaruoste ei katsuria haittaa. :) Käsittääkseni koriltaan kunnossa olevat ovat varsin haluttuja omassa hintaluokassaan
MkI focus on sellainen ruostepommi, että kannattaa hankkia hitsausvehkeet ja opetella hitsaamaan...;)
 
Ford Focus voisi olla yksi sopiva. Käsittääkseni koriltaan kunnossa olevat ovat varsin haluttuja omassa hintaluokassaan
Itse aiheeseen ei ole hirveästi sanottavaa, mutta tässä juuri itsekin samanlaista katsellessani allekirjoitan kohdan "haluttuja". Ei 200tkm tai alle ajetut Focus mk2, jopa varustetasosta riippumatta, kauaa vanhene nettiautossa. Hintapyyntinä n. 2,5-3,5k ja järjestäen parin-kolmen päivän sisään ilmoituksesta menee kaupaksi. Uskoisin, että vähän ajetun kun löytää ja pitää pari vuotta, niin ei varmasti montaa satasta häviölle jää, kunhan pysyy teknisesti kasassa.
 
tuommoisessa mk2 seitenkympissä ei vaan istu edessä kun kääpiö jos takapenkillä on kaukalo.

Riippuu tietysti edessä istuvien ja kaukalon koosta. Meillä oli aikalailla sama murhe, apukuskin puolella rouva mahtui kohtalaisesti olemaan kun kaukalo takana mutta mulla oli polvet kiinni hanskalokerossa. Lyhyitä siivuja vielä meni mutta ei kovin hyvä tilanne. Takaluukun korkeus sen sijaan aika hyvä ominaisuus verrattuna muistaakseni myös tuohon Mondeoon. Saa rattaat + kopan pinottua helposti päällekkäin niin että sivulle jää vielä tilaa esim. kauppakasseille ym. muulle tavaralle.
 
Tuo on yhtä mustaa magiaa minkä km ja aikarajan valmistaja arpoo hihnalle. Esim. pösöllä ja sitikalla voi olla sama kone, mutta ihan erilainen kesto annettu täsmälleen samalle osalle. 55 tkm ja 6 vuotta on kuitenkin vielä "normaalin" rajoissa. Sitikoissa muistaakseni 100 tkm ja 10 v....

Muistaakseni V70 mk2:ssa (Diesel) on jakohihnan vaihtoväli Ruotsissa 8v/150tkm ja Suomessa 4v/150tkm. Itsellä nyt menossa jotakuinkin 5v/100tkm, täytyy miettiä uskaltaako talven yli jättää vai vaihtaako oman mielenrauhan vuoksi jo nyt.
 
Uusi tai uudehko(vähillä kilometreillä ) farmari automaattilootalla mietinnässä ~15-30k€

Vuodessa kilometrejä kertyy n. 30 tkm vuodessa, joista n. 20 tkm motaria, mistä se kesäkausi 10 tkm 120 km/h ajoja ja toinen puoli 100 km/h. Loput seka-ajoa kohtuu tasaisesti 100/80/60 km/h, PK-seudun kehäteitä, taajamaa ja matka-ajoa.

Nykyinen auto Hyundai i30 2008 vm. CRDI 2.0l 140HP diesel (manuaali), vie omissa ajoissa kohtuu raskaalla kaasujalalla keskimäärin karvan päälle 6 l/100km, matka-ajossa litran vähemmän.

Onko näille ajoille edelleen diesel se paras vaihtoehto, vai kannattaako miettiä jo jotain nykyaikaista pikku bensa turboa, kuten VAG-konsernin 1.0 TSI:tä taikka Fordin 1.5 l ecoboostia?

Tuota 1.0 TSI:tä on kehuttu aika taloudelliseksi, mutta miten motari nopeuksissa? Tehojen puolesta tosin taitaa olla aika vaisu nykyiseen verrattuna, vaikka on kehuttu kohtuu väännökkääksi? Ecoboost vissiin taasen vähän janoisempi? Fordeissa taasen epäilyttää korin kesävyys, kun omien havaintojen mukaan jo alta 5v ikäset Mondeot näyttää ruostuvan kaarista. Perus 1.0 TSI ja 1.5 Ecoboost vaikuttaa tehojen ja väännön puolesta aika vaisuilta nykyiseen verrattuna nykyiseen. Mikä olisi paras vaihtoehto, jos ei haluaisi kulkupuolesta kovin tinkiä, mutta pitää polttoaine ja verokustannukset samassa luokassa?

Seat Leon ST kiinnostaa noista VAG konsernit tekeleistä ja on kehuttu hyväksi hintalaatusuhteeltaan. Senkin hinta näyttää parissa vuodessa karanneen ja
hinnat lähtee 22,4 k€:sta, kun ennen sai halvimmillaan alta 20k€ ja saakohan tota DSG-lootalla 1.0 koneisiin ollenkaan, kun Seatin sivut ei tarjoa sitä kuin 1.5 TSI koneeseen?

Kiinnostavin ois melkeen uus Farmari Corolla 2.0. Olis hyvä päivitys nykyiseen, ja kaikkinensa toiselta planeetalta mutta, hinta menee kyllä liiaksi reilusti yli 30k€ järkevillä varusteilla.

Ehdotuksia, pieni bensaturbo (jolla ajaa max. 150tkm/5v, epäilyttää kestävyys) vai diesel jolla ajelee mahdollisesti pidempään?
 
Viimeksi muokattu:
Tällä hetkellä diesel noilla ajoilla kannattaa, mutta jatkosta tietysti hankala sanoa. Itse ostin n. 30tkm/vuosi ajoihin juuri 2017 vuoden V60 Volvon D3 automaatin. Hyvä auto ajaa. Kun tulee työn vuoksi ajettua pitkiäkin matkoja niin arvostaa mukavia penkkejä.
 
Toisaalta tuollainen 2000 euroa vuoden leasarista ei tuossa tilanteessa olisi ehkä huonoin mahdollinen. Uudehko auto = halvemmat vakuutukset ja verot. Lisäksi vuoden päästä ei tarvitse murehtia mihin auton tunkee ja jos vaikka moottori leviää, ei sinulla ole siinä mitään riskiä kun ei ole edes oma auto. Vuoden päästä kun sopimus umpeutuu niin ostaa sitten jonkun hyvän auton. Lisäksi ei tarvitsisi nyt investoida tonneja vaan se pari tonnia menisi noihin kuukausikuluihin vuoden mittaan. Totuushan kuitenkin on että noita halpoja voi olla suht vaikea myydä ja voi mennä se pari tonnia kankkulan kaivoon, jos se päättää levitä.
No tämä. Niin paljon olen vanhoilla pommeilla liikenteessä kärsinyt, etten ikinä enää aio menettää hermojani käyttämällä sellaista arkiasioihin ja miettimällä, mitä sille tekee jos kestää kasassa liian kauan, tai kannattaisiko vielä ostaa tähän uudet renkaat ja pakko olisi. Tämä vaikka tien päälle en ole ikinä jäänyt ja kotipihassakin on käynnistymättä jättämisiä ollut vain pari.

Joku hinta sille ehjällä autolla ajamiselle on laskettava. Siis muukin kuin turvallisuus ja parempi luotettavuus. Hermo lepää paremmin.
 
Ehdotuksia, pieni bensaturbo (jolla ajaa max. 150tkm/5v, epäilyttää kestävyys)
Ottamatta muuhun kantaa, niin tässä kohtaa tuli mieleen että olenko joutunut aikakoneella johonkin 70-luvulle? Olkoon iso tai pieni kone, bensa tai diesel, niin kyllähän nyt kaikkien uusien autojen koneet lähtökohtaisesti kestää paljon pidempään kuin 150tkm. Osassa on jotain fataaleja suunnittelun kukkasia jotka voi räjäyttää pannun jo aiemmin, mutta ne ei ole sidottuja käyttövoimaan tai litratilavuuteen.

Sen suhteen siis mun mielestä ihan sama kumpaan käyttövoimaan päätyy.
 
Ottamatta muuhun kantaa, niin tässä kohtaa tuli mieleen että olenko joutunut aikakoneella johonkin 70-luvulle? Olkoon iso tai pieni kone, bensa tai diesel, niin kyllähän nyt kaikkien uusien autojen koneet lähtökohtaisesti kestää paljon pidempään kuin 150tkm. Osassa on jotain fataaleja suunnittelun kukkasia jotka voi räjäyttää pannun jo aiemmin, mutta ne ei ole sidottuja käyttövoimaan tai litratilavuuteen.

Sen suhteen siis mun mielestä ihan sama kumpaan käyttövoimaan päätyy.
Joo, takoitin tolla siis, että itse haen autoa jolla ajan n. 150 tkm max. Ei sitä max. määrää jota jokin malli kestää.
 
Uusi tai uudehko(vähillä kilometreillä ) farmari automaattilootalla mietinnässä ~15-30k€

Vuodessa kilometrejä kertyy n. 30 tkm vuodessa, joista n. 20 tkm motaria, mistä se kesäkausi 10 tkm 120 km/h ajoja ja toinen puoli 100 km/h. Loput seka-ajoa kohtuu tasaisesti 100/80/60 km/h, PK-seudun kehäteitä, taajamaa ja matka-ajoa.

Nykyinen auto Hyundai i30 2008 vm. CRDI 2.0l 140HP diesel (manuaali), vie omissa ajoissa kohtuu raskaalla kaasujalalla keskimäärin karvan päälle 6 l/100km, matka-ajossa litran vähemmän.

Onko näille ajoille edelleen diesel se paras vaihtoehto, vai kannattaako miettiä jo jotain nykyaikaista pikku bensa turboa, kuten VAG-konsernin 1.0 TSI:tä taikka Fordin 1.5 l ecoboostia?

Tuota 1.0 TSI:tä on kehuttu aika taloudelliseksi, mutta miten motari nopeuksissa? Tehojen puolesta tosin taitaa olla aika vaisu nykyiseen verrattuna, vaikka on kehuttu kohtuu väännökkääksi? Ecoboost vissiin taasen vähän janoisempi? Fordeissa taasen epäilyttää korin kesävyys, kun omien havaintojen mukaan jo alta 5v ikäset Mondeot näyttää ruostuvan kaarista. Perus 1.0 TSI ja 1.5 Ecoboost vaikuttaa tehojen ja väännön puolesta aika vaisuilta nykyiseen verrattuna nykyiseen. Mikä olisi paras vaihtoehto, jos ei haluaisi kulkupuolesta kovin tinkiä, mutta pitää polttoaine ja verokustannukset samassa luokassa?

Seat Leon ST kiinnostaa noista VAG konsernit tekeleistä ja on kehuttu hyväksi hintalaatusuhteeltaan. Senkin hinta näyttää parissa vuodessa karanneen ja
hinnat lähtee 22,4 k€:sta, kun ennen sai halvimmillaan alta 20k€ ja saakohan tota DSG-lootalla 1.0 koneisiin ollenkaan, kun Seatin sivut ei tarjoa sitä kuin 1.5 TSI koneeseen?

Kiinnostavin ois melkeen uus Farmari Corolla 2.0. Olis hyvä päivitys nykyiseen, ja kaikkinensa toiselta planeetalta mutta, hinta menee kyllä liiaksi reilusti yli 30k€ järkevillä varusteilla.

Ehdotuksia, pieni bensaturbo (jolla ajaa max. 150tkm/5v, epäilyttää kestävyys) vai diesel jolla ajelee mahdollisesti pidempään?
Mites mesen diesel? On yhdeksänpykäläinen automaatti, virtaviivainen kori, adaptiivinen vakkari sekä taloudellinen moottoriversio motarille.

Mercedes-Benz C 220 d T A Premium Business ** 9G / ALV / Adapt. cruise / Peruutuskamera / Navi / Sporttipenkit ** Farmari 2017 - Vaihtoauto
 
Volkswagen Polo Comfortline 1,4 63kw 5-ov DSG MYÖS VAIHTO / RAHOITUS Esim. ilman käsirahaa 120e/kk Viistoperä 2010 - Vaihtoauto - Nettiauto
Tästä mielipiteitä "järkeväksi kaupunkiautoksi"? Jos kilometrit pitävät paikkansa niin eipä tuolla ole kovin pitkälle rullattu, ja vielä automaatti.

Myös muita vaihtoehtoja saa esittää, budjetti mielellään alle 5k mutta joustaa tarvittaessa tuonne n. 8k paikkeille. Vaatimuksena bensa, automaatista ja vakkarista isoa plussaa. Saa olla myös isompi, esim Golf

Myös 9-3 tai 9-5 saabia miettinyt. Toki se ei ole enää kaupunkiauto eikä yhtä järkevä, mutta ulkonäkö miellyttää ja tilaa olisi vähän enemmän, eikä jäisi maantielläkään jalkoihin

Esim

Saab 9-3 1.8t Vector SportCombi Farmari 2008 - Vaihtoauto - Nettiauto

Tai

Saab 9-5 Wagon 2,3t Vector BioPower Farmari 2007 - Vaihtoauto
 
Viimeksi muokattu:
Volkswagen Polo Comfortline 1,4 63kw 5-ov DSG MYÖS VAIHTO / RAHOITUS Esim. ilman käsirahaa 120e/kk Viistoperä 2010 - Vaihtoauto - Nettiauto
Tästä mielipiteitä "järkeväksi kaupunkiautoksi"? Jos kilometrit pitävät paikkansa niin eipä tuolla ole kovin pitkälle rullattu, ja vielä automaatti.

Myös muita vaihtoehtoja saa esittää, budjetti mielellään alle 5k mutta joustaa tarvittaessa tuonne n. 8k paikkeille. Vaatimuksena bensa, automaatista ja vakkarista isoa plussaa. Saa olla myös isompi, esim Golf
Onko naiselle menossa?
 
DSG tuossa on se riskin paikka, etenki kun ei ole ihan uusi menopeli kyseessä. Kaverilla -13 golffi, loota levisi täysin 90tkm paikkeilla. Maahantuoja kylläkin maksoi suurimman osan, mutta epäilen että 2010 mallissa vastaantulo ei tule olemaan yhtä avokätinen.

Muuten ihan näppärä auto, dsg myös hyvä vaihteisto toimiessaan.
 
Näppärä laite varmastikkin mutta itse en tuota poloa uskaltaisi ostaa noilla kilometreillä mikäli vaihteistolle ei ole tehty mitään.
 
Tällä hetkellä diesel noilla ajoilla kannattaa, mutta jatkosta tietysti hankala sanoa. Itse ostin n. 30tkm/vuosi ajoihin juuri 2017 vuoden V60 Volvon D3 automaatin. Hyvä auto ajaa. Kun tulee työn vuoksi ajettua pitkiäkin matkoja niin arvostaa mukavia penkkejä.

Mä ostin just -16 mallisen manuaalivaihteistolla. On kyllä yllättävän hieno peli. 50tkm ajettu ja todella hyvin pidetty. VOC onkin sitten jotain ennenkokemattoman hienoa.
 
Mites mesen diesel? On yhdeksänpykäläinen automaatti, virtaviivainen kori, adaptiivinen vakkari sekä taloudellinen moottoriversio motarille.

Mercedes-Benz C 220 d T A Premium Business ** 9G / ALV / Adapt. cruise / Peruutuskamera / Navi / Sporttipenkit ** Farmari 2017 - Vaihtoauto
Noita käyttettyjä premiumejakin oon vähän miettynyt kanssa, lähinnä 5-sarjan Bemareita. Lähemmäs 30k€ tuntuu vaan äkkiä aika hintavalta jo yli 100 tonnia ajetusta autosta jossa ei enää valmistajan takuuta. Hinnatkin noissa näyttää tippuvan tuostakin muutavassa vuodessa äkkiä sinne puoleen, vaikka suurin pudotus on jo tapahtunut uudesta. Toi 220 CDI kone lienee kyllä aika kestävää sorttia ja kestää kilometrejä, kun taas noissa Bemarin koneissa näyttää olevan kaikenmoista ongelmaa. Olisiko järkevämpää ostaa vaikka muutaman vuoden vanhempi ja ajetumpi C-Mersu n. 15-20k€:n hintaan, jos muutaman vuoden päästä vaihdan mahdollisesti pois? Se 100tkm ajettukkaan ei kumminkaan ole uusi.

Halvemmissa uusissa ois pitkien takuiden puolesta varmoja kilometrejä alkuun, mutta oishan se premium aina premium. Tosin noiden mersujen sisustaa haukuttu halvan oloiseksi ja kovasta rengasmelusta valitettu ja, jotain suhinaongelmia ollut. Bemarin tekniikka taas ei vaikuta premiumilta kaikkine jakopää ym. ongelmineen.

E: Myös joku järkevä rahoitus ois tarpeen saada. Uusiin saa vissiin useammin, jonkun hyvän rahoitustarjouksen ja niitä oon koittanut vähän metsästellä. Noissa autokauppojen perus rahoituksissa on järkiiään melko suuret kulut ja silti suuret käsirahat ja viimeiset erät.
 
Viimeksi muokattu:
Pikkubensaturboissa kulutus räjähtää käsiin motarilla. Laina-focuksella kun pistelin menemään, niin yli 7 l/100 km meni. Ja pikkukipolla motarille, hyi helvetti. Tosin ei tuo i30 myöskään varmaan hiljaisin ole.

e: Diesel nyt tai täyssähkö hieman myöhemmin.
 
Pikkubensaturboissa kulutus räjähtää käsiin motarilla. Laina-focuksella kun pistelin menemään, niin yli 7 l/100 km meni. Ja pikkukipolla motarille, hyi helvetti. Tosin ei tuo i30 myöskään varmaan hiljaisin ole.

e: Diesel nyt tai täyssähkö hieman myöhemmin.

Joo itsekin huomasin kun tuolla i20 1.0 100hv turbokoneella painaa menemään motarilla niin 6-7l menee helposti. Kuluttaako nuo 120hv vastaavat vähemmän kun niissä 6 vaihetta?

Toki 80-100 maantiellä kulutus oli sitten 5l/100.

Tosin tuo i20 on edelleen hyvin mukava ajaa motarilla.
 
I20:ssä DCT kaksoiskytkimessä kun on 7 vaihdetta ja pidemmät välitykset niin se vie vähemmän maantiellä kuin manuaali.
 
Noita käyttettyjä premiumejakin oon vähän miettynyt kanssa, lähinnä 5-sarjan Bemareita. Lähemmäs 30k€ tuntuu vaan äkkiä aika hintavalta jo yli 100 tonnia ajetusta autosta jossa ei enää valmistajan takuuta. Hinnatkin noissa näyttää tippuvan tuostakin muutavassa vuodessa äkkiä sinne puoleen, vaikka suurin pudotus on jo tapahtunut uudesta. Toi 220 CDI kone lienee kyllä aika kestävää sorttia ja kestää kilometrejä, kun taas noissa Bemarin koneissa näyttää olevan kaikenmoista ongelmaa. Olisiko järkevämpää ostaa vaikka muutaman vuoden vanhempi ja ajetumpi C-Mersu n. 15-20k€:n hintaan, jos muutaman vuoden päästä vaihdan mahdollisesti pois? Se 100tkm ajettukkaan ei kumminkaan ole uusi.

Halvemmissa uusissa ois pitkien takuiden puolesta varmoja kilometrejä alkuun, mutta oishan se premium aina premium. Tosin noiden mersujen sisustaa haukuttu halvan oloiseksi ja kovasta rengasmelusta valitettu ja, jotain suhinaongelmia ollut. Bemarin tekniikka taas ei vaikuta premiumilta kaikkine jakopää ym. ongelmineen.

E: Myös joku järkevä rahoitus ois tarpeen saada. Uusiin saa vissiin useammin, jonkun hyvän rahoitustarjouksen ja niitä oon koittanut vähän metsästellä. Noissa autokauppojen perus rahoituksissa on järkiiään melko suuret kulut ja silti suuret käsirahat ja viimeiset erät.
Onhan se iso raha reilun satkun ajetusta takuuttomasta. Ehkä johonkin yksilöön on mahdollista saada esim. vuoden takuu, jos se rauhoittaa. Liikkeestä ostetuilla on muistaakseni aina 6 kk ei-kuluviin osiin, eli esim. vaihteiston hajotessa katsotaan, että vika on ollut jo kaupantekohetkellä.

Ajat melko paljon vuodessa. Vaikka ostaisit ajamattoman/esittely tavisauton, niin siihen tulisi kuudessa vuodessa 180-190 tkm. Pikkubensassa arvoa ei välttämättä olisi enää kovin paljoa jäljellä, koska noilla moottoreilla päässee hyvässä tapauksessa 200-300 tkm. Tuolla reilun satkun ajetulla 220 cdi:llä mittarissa olisi kuuden vuoden päästä 290 tkm. Nettiautossa 2011 C 220 cdi farkuista (2017 - 6 = 2011) pyydetään 270 - 360 tkm ajettuina 9 - 13 k€. Kyseisellä moottorilla varustettuja C-mersuja on tälläkin hetkellä myynnissä 500 - 590 tkm ajettuina, joten siksi noissa noin 300 tkm ajetuissa on vielä noinkin paljon arvoa jäljellä. Sinun ajoilla arvoa katoaisi keskimäärin 3 k€/a kuuden vuoden aikana. Lisäksi huoltojen ulkopuolisia kuluja voisivat mutulla olla:
-uudet suuttimet 200 - 400 tkm kohdalla
-uudet jarruputket 1 k€ 8 - 12 v kohdalla, jos ajaa paljon hiekassa ja suolassa eikä pese alustaa ikinä

Isän C 220 cdi:stä meni juuri jarruputki puhki reilu 8v/195 tkm. Alustaa ei ole pesty, vain Shellin harjapesukoneessa käytetty. Auto on ollut uudesta asti, ja sillä on ajettu 5-8 % kilometreistä kuoppaisella hiekkatiellä 60 - 100 km/h. Yksi iskari meni takuuseen. Kuskin penkin keinonahassa on halkeama. Muuta ei ole hajonnut. Mikään ei nitise tai narise, ja ovet jysähtävät laadukkaasti. Xenoneihin vaihdoin uudet lamput 180 tkm kohdalla, kun olivat aikas himmeät ja liilat. Keskikulutus Excelissä 5,48 l@194 tkm. Eniten matkaa ja motaria sekä PKS. Hieman sorakärryn vetoa hiekkatiellä ja mönkijäkuomukärryn vetoa 100-150 km per siivu. Hissuttelemalla 90-lasissa tietokone on näyttänyt 100 km matkalla 3,6-3,7. Virhe on noin 0,4 l/100 km. Motarivauhdeissa tuo on parhaimmillaan. Kierrokset automaatin seiskavaihteella 1900@130 km/h lasissa. Tehoa on silloin samalla vaihteella käytettävissä mukavat 80 kW. Siitä riittää ilman- ja vierinvastusten vähentämisen jälkeen kiihdytyksiin/ylämäkiin 50-60 kW, joten automaatti ei ihan pienestä kiihdytyksestä vielä pudota kutoselle saati pienemmälle.

Voit kokeilla jollain uudella/uudehkolla tavis-dieselillä/-bensalla vastaavasti arvonalennusta (6v/180 tkm) nettiautosta. En ole kokeillut, mutta niilläkin arvonalennus ollee jotain 2 - 3 k€. Premiumilla vastineeksi saa:
-omistajan ylpeyttä ajokistaan
-hiljaisempi ja mukavampi kyyti (paljon ajava osaa arvostaa)
-laajahko 400 Nm:n vääntö tekee ajamisesta ja ohituksista eleettömän helppoa ja vaivatonta
-pienempi paine seuraavaan autonvaihtoon (vaihdoissa häviää aina rahaa ja aikaa)

Rengasmelut ja suhinat voivat olla ongelma, jos vertaa bemariin. Huyndaista vaihtava tuskin kokee ongelmaksi. Viimeksi perjantaina ajoin 2018 C 180 farkulla, jossa Hakkapeliitta kasit. Rapina oli hyvin vaimeaa, mutta 80-nopeudessa kuulin hieman nastarengasmaista jyrinää. Ei se paha ollut, mutta huomasi ettei ajeta kitkoilla/kesärenkailla. Bensaturbo (156 hv/250 Nm) oli aika aneeminen vs. 220 CDI (170 hv/400 Nm) ja teki autosta pikkuautomaisen pöristelijän. Olisi silläkin toki voinut ajaa sivistyneesti pienillä kierroksilla, mutta silloin rampilta liittymiset eivät olisi sujuneet niin joutuisasti kuin C-mersulta olen tottunut odottamaan.

Joku 2015-2016 C 220 T cdi voisi olla passeli. Niitä saa 21-25 k€:lla.
 
Tuota 1.0 TSI:tä on kehuttu aika taloudelliseksi, mutta miten motari nopeuksissa? Tehojen puolesta tosin taitaa olla aika vaisu nykyiseen verrattuna, vaikka on kehuttu kohtuu väännökkääksi? Ecoboost vissiin taasen vähän janoisempi? Fordeissa taasen epäilyttää korin kesävyys, kun omien havaintojen mukaan jo alta 5v ikäset Mondeot näyttää ruostuvan kaarista. Perus 1.0 TSI ja 1.5 Ecoboost vaikuttaa tehojen ja väännön puolesta aika vaisuilta nykyiseen verrattuna nykyiseen. Mikä olisi paras vaihtoehto, jos ei haluaisi kulkupuolesta kovin tinkiä, mutta pitää polttoaine ja verokustannukset samassa luokassa?
Kollegalla oli pieni TSI-Golf sijaisautona pari viikkoa. Motarilla kulutus oli muistaakseni 1-2 desiä pienempi, kuin Mazda kutosella. Mazdassa 2,5l vaparibensa ja mehumaija. Taajamissa ero oli hyvin selvä, motarilla eroa ei nimeksikään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 091
Viestejä
4 465 790
Jäsenet
73 897
Uusin jäsen
hal90210

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom