Mikä auto minulle?

En nyt tiedä tuleeko oikealle osastolle, mutta:

linkin mukainen tojo olisi kiikarissa vaimolle ja muksuille:

Toyota Corolla Verso 1,8 VVT-i Linea Sol 7p MultiMode Tila-auto 2008 - Vaihtoauto - Nettiauto

mikään muu tuossa ei mietitytä kuin tuo robottivaihteisto. Ei tarvitse kenenkään paasata sen huonoudesta kunnon automaattiin verrattuna, tökkivästä vaihdosta yms. Nämä tiedetään molemmat ja niiden kanssa osataan olla kun molemmilla entuudestaan kokemusta manuaalista vain.

Lähinä mietityttää ko. Vaihteiston kestävyys pitkässä juoksussa, onko kellään siitä omakohtaisia kokemuksia? Kytkin tuohon yksilöän on vaihdettu 180tkm kohdalla
 
Tässähän on yksi ongelma että ihmiset ostavat "Volvoja" ja sitten alkavat vihaamaan Volvoja.

Nuo 40/50 -sarjan Carismat ja ranskisdiisselit ovat aika kaukana noista 60/70/80/90 sarjan panssarivaunuista. Toki uudempi S40 ja V50 yleisestikin ovat toki ensimmäistä sukupolvea parempia, nimenomaan esim. ajetavuuden puolesta. Mutta kesto, yms ovat sitten edelleen sitä "muuta kuin Volvoa".

Omat kokemukset siis lähinnä mk2 V70:stä (2.5T) sekä ei-niin-onnellisten sukulaisten ja kaverien 40/50 sarjalaisista... ;)

Joo näinhän se vähän on ettei Volvon nimeä saisi tärvätä noilla 40/50 sarjan "autoilla", kun eivät ole ns. oikeita Volvoja ;)

Itseäni kiinnosti vähän aikaa V60 D6 AWD Hybrid, mutta sitten satuin lukemaan kokemuksia tuolta foorumilta
Se toinen ruotsalainen; V60 D6 AWD Plug-In Hybrid - Foorumi – Saabclub.fi.

Alkoi nopeasti muistumaan mieleen se &#!"%, joka pääsi aina kun ajotietokoneen näytöllä vilkkui " x vaatii huollon" (x:n paikalle voi laittaa vapaasti valittavan vian). Tuo ilmoitus tietää aina rutkasti rahanmenoa ja jos se näkyy tarpeeksi usein, niin Volvo muuttuu kirosanaksi. Tuon hybridin kohdalla kompura-, akku- ja johtosarjaviat riittivät karkottamaan minut ainakin vähäksi aikaa taas muiden merkkien pariin.

Täytyy katsoa josko jossain vaiheessa Volvo pääsee taas takaisin harkittavien listalle.
 
Viimeksi muokattu:
Hairahduin tilaamaan Trafilta yhteen autoon sen omistajahistorian ym., mitä sillä parilla eurolla saa.

Mietityttää vaan, kun auto on vm. 2016, mutta tuon raportin mukaan ensimmäinen rekisteröinti on vasta tänä vuonna. Kuitenkin autolla on ajettu jo useampi kymppitonni. En ole mitenkään perillä noista koukeroista, mutta haiskahtaisi minun nenääni ainakin tuontiautolta. Kuitenkin ilmoituksessa oikein mainittiin hieno "Suomi-auto" -fraasi.

Voiko tuolle siis olla joku byrokraattinen selitys, vai onko tuo ilmoituksen "Suomi-auto" sellaista hieman muunneltua totuutta? Ei sillä, että tuontiauto sinäänsä olisi mikään punainen vaate minulle, mutta outoa jos ihan oikea autoliike sortuu moiseen harhaanjohtamiseen.
 
Hairahduin tilaamaan Trafilta yhteen autoon sen omistajahistorian ym., mitä sillä parilla eurolla saa.

Mietityttää vaan, kun auto on vm. 2016, mutta tuon raportin mukaan ensimmäinen rekisteröinti on vasta tänä vuonna. Kuitenkin autolla on ajettu jo useampi kymppitonni. En ole mitenkään perillä noista koukeroista, mutta haiskahtaisi minun nenääni ainakin tuontiautolta. Kuitenkin ilmoituksessa oikein mainittiin hieno "Suomi-auto" -fraasi.

Voiko tuolle siis olla joku byrokraattinen selitys, vai onko tuo ilmoituksen "Suomi-auto" sellaista hieman muunneltua totuutta? Ei sillä, että tuontiauto sinäänsä olisi mikään punainen vaate minulle, mutta outoa jos ihan oikea autoliike sortuu moiseen harhaanjohtamiseen.

Nyt linkkiä autoon, ja jos onnistuu tuosta trafin rapsasta jotain kuvaa.

Sikäli että itsellä ollut tuontiautoja, ja muutenkin noiden kanssa jossain määrin pelannut, pl. en ole itse tuonut tai rekannut suomeen ensimmäistäkään. Jotain tuossa nyt kuulostaa oudolta.
 
Hairahduin tilaamaan Trafilta yhteen autoon sen omistajahistorian ym., mitä sillä parilla eurolla saa.

Mietityttää vaan, kun auto on vm. 2016, mutta tuon raportin mukaan ensimmäinen rekisteröinti on vasta tänä vuonna. Kuitenkin autolla on ajettu jo useampi kymppitonni. En ole mitenkään perillä noista koukeroista, mutta haiskahtaisi minun nenääni ainakin tuontiautolta. Kuitenkin ilmoituksessa oikein mainittiin hieno "Suomi-auto" -fraasi.

Voiko tuolle siis olla joku byrokraattinen selitys, vai onko tuo ilmoituksen "Suomi-auto" sellaista hieman muunneltua totuutta? Ei sillä, että tuontiauto sinäänsä olisi mikään punainen vaate minulle, mutta outoa jos ihan oikea autoliike sortuu moiseen harhaanjohtamiseen.
Teoriassa voi olla harvinaisempi mutta mahdollinen eli varastossa pitkään istunut auto ja paljon ajava kuski. Oma ex Fiesta ST oli ollut varastossa pari vuotta koska joku liike oli sen varannut ja unohtanut ja havaitsi tilanteen useita vuosia myöhemmin. Auto oli siis 2014 tms mallia ja pari vuotta myöhemmin ensirekisteröinti. Ja joskus paljon ajavia päätyy outoihin autoihin joista sitä ei odottaisi. Kaveri on omalla Fiesta Vignale dieselillä nakuttanut jo reilusti yli 50tkm olikohan 1.5vuodessa tms.
 
Noita käyttettyjä premiumejakin oon vähän miettynyt kanssa, lähinnä 5-sarjan Bemareita. Lähemmäs 30k€ tuntuu vaan äkkiä aika hintavalta jo yli 100 tonnia ajetusta autosta jossa ei enää valmistajan takuuta. Hinnatkin noissa näyttää tippuvan tuostakin muutavassa vuodessa äkkiä sinne puoleen, vaikka suurin pudotus on jo tapahtunut uudesta. Toi 220 CDI kone lienee kyllä aika kestävää sorttia ja kestää kilometrejä, kun taas noissa Bemarin koneissa näyttää olevan kaikenmoista ongelmaa. Olisiko järkevämpää ostaa vaikka muutaman vuoden vanhempi ja ajetumpi C-Mersu n. 15-20k€:n hintaan, jos muutaman vuoden päästä vaihdan mahdollisesti pois? Se 100tkm ajettukkaan ei kumminkaan ole uusi.

Halvemmissa uusissa ois pitkien takuiden puolesta varmoja kilometrejä alkuun, mutta oishan se premium aina premium. Tosin noiden mersujen sisustaa haukuttu halvan oloiseksi ja kovasta rengasmelusta valitettu ja, jotain suhinaongelmia ollut. Bemarin tekniikka taas ei vaikuta premiumilta kaikkine jakopää ym. ongelmineen.

E: Myös joku järkevä rahoitus ois tarpeen saada. Uusiin saa vissiin useammin, jonkun hyvän rahoitustarjouksen ja niitä oon koittanut vähän metsästellä. Noissa autokauppojen perus rahoituksissa on järkiiään melko suuret kulut ja silti suuret käsirahat ja viimeiset erät.

No mikset osta semmoista missä on takuu? Itsellä on takuu 200tkm asti.

Mitä ongelmaa niissä on? Alkupään N47 oli jotain ongelmia, mutta yleisesti liioiteltuja. B47 puolestaan ei ole mitään jotka tuli vuoden 2014 lopulla. Jos haluat varman, niin sitten 530d joka on ikiliikkuja.

Egr näissä on ongelma, mutta vie ohjelmointiin, niin ohjelmalla pois ja mekaaninen tulppaus samaan syssyyn niin tuokin on blokattu.

Bemarin tekniikka on nimenomaan luokkansa paras. Paras voimalinja markkinoilla
 
Viimeksi muokattu:
Nyt linkkiä autoon, ja jos onnistuu tuosta trafin rapsasta jotain kuvaa.

Sikäli että itsellä ollut tuontiautoja, ja muutenkin noiden kanssa jossain määrin pelannut, pl. en ole itse tuonut tai rekannut suomeen ensimmäistäkään. Jotain tuossa nyt kuulostaa oudolta.

Auto on Renault Talisman. Alla vielä pätkä raportista, missä näkyy ensirekisteröintipäivä sekä omistushistoria.

Näyttökuva 2019-10-22 kello 20.49.07.png
 
Auto on Renault Talisman. Alla vielä pätkä raportista, missä näkyy ensirekisteröintipäivä sekä omistushistoria.

Näyttökuva 2019-10-22 kello 20.49.07.png
Tuossa lukee kyllä käyttöönotto ja rekisteröinti 2016. Omistaja historiaa et vain tuon enempää takautuvasti saa, eikä siitä syystä vakuutuskaan. Todennäköisesti ollut yksi aiempi omistaja noilla järjestysnumerolla.
 
Tuossa lukee kyllä käyttöönotto ja rekisteröinti 2016. Omistaja historiaa et vain tuon enempää takautuvasti saa, eikä siitä syystä vakuutuskaan. Todennäköisesti ollut yksi aiempi omistaja noilla järjestysnumerolla.

Luulin aina, että saa koko omistushistorian... Mut miksi siinä lukee, että ko. autoliike on 1. omistaja? Vai tarkoittaako tuo jotain muuta?
 
Autoliike lyönyt sen rekisteriin, ollu esittelyautona/liikkeen omassa käytössä, jollain hyvällä myyjällä käytössä esim vaihtoautopäällikkö tai liikkeen johtaja.
 
Luulin aina, että saa koko omistushistorian... Mut miksi siinä lukee, että ko. autoliike on 1. omistaja? Vai tarkoittaako tuo jotain muuta?
Jos autolla on yksi omistaja, on se aina ensimmäinen (1.) omistaja, voi olla myös toinen (2.) tai kolmas (3.) jne riippuen montako omistajaa autolla on (osaomistus)

E: se siis kertoo omistajuuden tilasta, ei monesko omistaja kyseessä.
 
Auto on Renault Talisman. Alla vielä pätkä raportista, missä näkyy ensirekisteröintipäivä sekä omistushistoria.

Näyttökuva 2019-10-22 kello 20.49.07.png

Ollut jonkun työntekijän käytössä useamman vuoden, myyntivarasto.. otteen numeroista varmaan leitamattu äskettäin, ehkä pompannut jostain ja uudelleen leimalle.

Nyt kyllä itseä väsyttää sen verran että ajatus vähän pätkii, mutta noilla seteillä menisin.
 
Ollut jonkun työntekijän käytössä useamman vuoden, myyntivarasto.. otteen numeroista varmaan leitamattu äskettäin, ehkä pompannut jostain ja uudelleen leimalle.

Nyt kyllä itseä väsyttää sen verran että ajatus vähän pätkii, mutta noilla seteillä menisin.
Ote 1: ensirekisteröinti
Ote 2: ensimmäinen katsastus 3v iässä
Ote 3: siirtynyt autoliikkeen omistukseen?

Veikkaan...
 
Jos löytää vaikkapa 04->1.8 mondeon joka ei syö öljyä tai imusarjan läpät kalkata niin pitäisi olla ihan kelpo kulkine, melkolailla huoleton auto, ainakin meillä olleet 3kpl(220-280tkm ajettuja)

Mulla oli 2005 1.8 duratec mikä ei syönnyt öljyä eikä läpät kalkattanut, jakoketjukin oli alkuperäinen kun lähti 300tkm ajettuna eteenpäin. Toki syy hyvään kuntoon oli varmaan se että markkihuolto 0->190tkm ja siitä eteenpäin 300tkm asti öljyt oli vaihdettu koko ajan 2x vuodessa ja aina käytetty Fordin omia öljyjä.

Venytäppä öljynvaihtoa ja käytä halvinta paskaa öljynä niin varmasti on öljyrenkaat tukossa ja öljyä palaa. 2005 Facelift #2 eteenpäin todella luotettava auto missä on läpät vahvistettu ja maalissakaan mitään valittamista.

Itse ajoin 6v ja 110tkm ja alla muutamia korjauksia

Kallein korjaus oli kytkin+kaksoismassa vauhtipyörä mutta sekin oli alle 1,5k€ kun ostin osat itse saksasta ja korjaamo vaihtoi ne (suomessa pelkkä vauhtipyörä oli tuon 1500€:darra:).

Jarrut tein ekana vuotena ja ne toimi loppuajan täydellisesti ja laturi piti jossain 290tkm kohdalla vaihtaa, maksoko 200€ ja tunti omaa aikaa.

Yhdet uudet renkaat ostin kumpaakin sarjaa ja kerran vaihdoin takalaakerin, makso ebaysta 50€ ja 20min omaa aikaa, toimi muuten 5v ilman ongelmia.

Yhtään niveltä, jousta/iskaria tms en vaihtanut koko aikana, en yhtään poltinta ja ainoa mikä oli oikeasti rikki kun myin pois oli kuskin penkinlämmitin.
 
Nuo 40/50 -sarjan Carismat ja ranskisdiisselit ovat aika kaukana noista 60/70/80/90 sarjan panssarivaunuista. Toki uudempi S40 ja V50 yleisestikin ovat toki ensimmäistä sukupolvea parempia, nimenomaan esim. ajetavuuden puolesta. Mutta kesto, yms ovat sitten edelleen sitä "muuta kuin Volvoa".

Lisäisin vielä -08 V50 kohdalta kovan rengasmelun ja välttävän alustan. Noi on ehkä ne selvimmät erot "oikeaan Volvoon" verrattuna mitä ajossa huomaa. Jostain pösöstä tai sitikasta irtoaa parempi ajonautinto ja ennen kaikkea hiljaisuus puoleen hintaan. Säästyneet rahat voi laittaa tuleviin korjauksiin.
 
Tulipas tällä viikolla ajettua Ruotsissa taas V90 vuokramyllyä, uudenkarhea nahkapenkein (D3, AWD, 5 tkm, autom.). Mukavuuden ja ajettavuuden puolesta ihan ok, takapenkin matkustajat haukkuivat istuimet vaikka tilaa oli. Melu nastarenkailla ok, mutta ei mitään mikä oikeuttaisi esim. 508 nähden tuplahintaa. D3 mylly oli automaatin perässä laiska kuin mikä, kiihtyvyys vähänkin suuremmalla alkuvauhdilla täysin 0. Aivovammaisen kaistavahdin osasin jo suoraan kytkeä pois päältä. Se mihin en ollut varautunut oli typerä adaptiivinen vakkari. Minimietäisyydellekin asetettuna se hidasti naurettavan paljon eteen tulevan auton takia, juuri niillä paikkeilla kun tavallisesti pistää vilkun päälle (~100 m). Vasemmalle kun siirtyi, niin sitten taas kaasutti ja tuolla koneen paskalla kesti ja kesti. Tämä kyllä alkoi selittämään sitä ihme perseilyä, mitä 1-tiellä on joskus tullut vastaan. Laiska kuski ajaa päin persettä surkeasti toimivan automatiikan takia :( Yleinen olemus 4/5, tilat 3/5, melu 4,5/5, ajettavuus 5/5, kone 1/5, automaattiloota 4/5, ajoavustimet -5/5.

tl;dr;
Osta pösö puoleen hintaan.
 
Kilometrejä tulee vuodessa pitkästä työmatkasta johtuen noin 50 000 km. Kilsoista 90% on motaria vauhdilla 120-100. Nykyinen kippo Ford Focus 1.6 bensafarkku, vuosimallia -06, ei ole tätä matkaa varten aikoinaan hankittu, matkamittarissakin on jo 350 000 rikkoutunut. Auto toimii kuitenkin hyvin ja kuluvan osan vaihdolla tähän asti menty. Rahallista arvoahan autolla ei käytännössä ole juuri mitään, käyttöarvoa sitäkin enemmän. Ajatus on painaa Fordilla vielä jonkun aikaa. Bensankulutus hieman närästää, tavaraa menee noin 7,5 - 7,8 litraa satasella tällä ajolla.

Seuraavan auton hankintaa suunnittelen. Ajatus ei ole pistää kovinkaan paljon rahaa kiinni, ehkä jotain 5 - 8 k€ maksimissaan. Polttoaineenkulutus painaa vaakakupissa näillä kilsoilla aika paljon. Olisihan se iso auto näillä kilsoilla mukava, mutta kyllä sillä pikkukipollakin toimeen tulee. Dieselhän se näillä kilsoilla varmasti tulee olemaan. Onko kokemuksia esimerkiksi Fiestan pikkudieseleistä päästäänkö motarivauhdilla kulutuksissa 5 litran tuntumaan?

Kommentteja ja mielipiteitä otetaan vastaan.
 
Kommentteja ja mielipiteitä otetaan vastaan.
Kun nyt kerran mielipiteitäkin... Mondeoon tottuneena ja myös paljon Focuksilla ajaneena sanoisin, että tuollainen Fiesta on melkoisen onneton pitkänmatka-auto. Mulla oli tommonen Fiesta päivän verran sijaisautona ja mä ihan oikeasti nauroin siellä yksin hullunnäköisenä kun kehätielle liityin. En ikinä vapaahetoisesti tuollaista ostaisi pitkään ajoon. Katsoisin hinnalla millä hyvänsä vähintään sitä Focuksen kokoista.
 
Kilometrejä tulee vuodessa pitkästä työmatkasta johtuen noin 50 000 km. Kilsoista 90% on motaria vauhdilla 120-100. Nykyinen kippo Ford Focus 1.6 bensafarkku, vuosimallia -06, ei ole tätä matkaa varten aikoinaan hankittu, matkamittarissakin on jo 350 000 rikkoutunut. Auto toimii kuitenkin hyvin ja kuluvan osan vaihdolla tähän asti menty. Rahallista arvoahan autolla ei käytännössä ole juuri mitään, käyttöarvoa sitäkin enemmän. Ajatus on painaa Fordilla vielä jonkun aikaa. Bensankulutus hieman närästää, tavaraa menee noin 7,5 - 7,8 litraa satasella tällä ajolla.

Seuraavan auton hankintaa suunnittelen. Ajatus ei ole pistää kovinkaan paljon rahaa kiinni, ehkä jotain 5 - 8 k€ maksimissaan. Polttoaineenkulutus painaa vaakakupissa näillä kilsoilla aika paljon. Olisihan se iso auto näillä kilsoilla mukava, mutta kyllä sillä pikkukipollakin toimeen tulee. Dieselhän se näillä kilsoilla varmasti tulee olemaan. Onko kokemuksia esimerkiksi Fiestan pikkudieseleistä päästäänkö motarivauhdilla kulutuksissa 5 litran tuntumaan?

Kommentteja ja mielipiteitä otetaan vastaan.
Kannattaa katsoa, että olisi kuusivaihteinen, jos manuaalin haluat. Minulla vm. 2015 diesel-Corsa, jonka keskikulutus on ollut nyt noin 4 l/100 km maantieajossa. Tuossa on kuitenkin vain 5-vaihdetta ja moottoritieajossa kulutus kyllä nousee yli viiden litran. Kuudes vaihde tiputtaisi varmasti kulutusta moottoritiellä.
 
508 farkku bluehdi 120 koneella vie 5,5-6,5 litraa satkulla vauhdista riippuen. Satasta ajaen voi päästä viidenkin pintaan. En kyllä suosittele katsomaan mitään pikkukippoa, ihan ajettavuuden ja melunkin suhteen isompi auto on noilla kilometreilla niiin paljon parempi. Kannattanee etsiä automalli, jossa mahdollisuus pidempään huoltoväliin, pösössä 25 tkm. Ei haittaa, koska ajoprofiilisi on koneystävällinen. Rengaskulutkin kannattaa katsoa, mieluummin läski halpa 16” kuin kallis ja meluisa 18”.

e: Halvimmaksi se kyllä edelleen sinulle tulisi rullata sillä bensa-focuksella kunnes mäntä kurkkaa koneen kyljestä.
 
Takavetoisesta dieselistä ois tarkoitus vaihtaa bensa nelkkuun noin 20k€ luokassa, matkat lähinnä kehä 3 sisällä eli ei pitkää matkaa, nykyisellä kertynyt noin 13t km/vuosi. Mielessä muutamia malleja,

suzuki vitara 1.6 n.2016
honda crv n.2012
subaru forester n.2012
subaru XV 2.0

Tuo vitara kiinnostaa erityisesti, sais vähän uudempaa vehjettä ja ilmeisesti aika pienellä kulutuksella keveytensä takia. Hondat ja subarut varmasti parempi ajaa mutta kulutukset nousee varmaan lähelle kymppiä, herääkö mielipiteitä?
 
Takavetoisesta dieselistä ois tarkoitus vaihtaa bensa nelkkuun noin 20k€ luokassa, matkat lähinnä kehä 3 sisällä eli ei pitkää matkaa, nykyisellä kertynyt noin 13t km/vuosi. Mielessä muutamia malleja,

suzuki vitara 1.6 n.2016
honda crv n.2012
subaru forester n.2012
subaru XV 2.0

Tuo vitara kiinnostaa erityisesti, sais vähän uudempaa vehjettä ja ilmeisesti aika pienellä kulutuksella keveytensä takia. Hondat ja subarut varmasti parempi ajaa mutta kulutukset nousee varmaan lähelle kymppiä, herääkö mielipiteitä?

Just tänään juttelin kaverin kanssa, joka etsimässä kakkosautoksi jotain pientä bensapihiä. Kun ykkösauto on Legacy, joka vetää kaupungissa helposti toiselle kympille kulutuksessa, ja on siinä muitakin ongelmia ollut, johtuen ehkä käyttäjästä. Kalliita korjata mitä se on korjaamolla käynyt.
Hondasta ei pahaa sanaa tule mieleen, no maavara taitaa olla vähän mitä on.

Itse kääntyisin Vitaran puoleen, huolettomia tekniikaltaan, ja tuolla budjetilla saattanee löytyä jo uudempaakin autoa, tätä en ole katsonut. Nuo näyttää pitävän arvonsa aika hyvin, koska olen välillä vähän vanhempia katsellut, joita ei tosiaan paljoa myynnissä ole, ja sitten kun, niin nopsaan tuntuvat menevän.
 
Vitaraa olen minäkin kyttäillyt jo vuoden ja hyvin pitävät hintansa. Sisämeluahan siinä on mutta muuten ok. Ei mikään ohjus mutta vastapainoksi erittäin pieniruokainen.

Tädin miehellä oli tuollainen 2015 mallinen gl+ ja tänävuonna vaihtoi uuteen vastaavaan, välirahaa joutui antamaan 3000€ joten hyvin liikkeetkin näkyy noista maksavan. Eihän sillä ollut tosin ajettukaan kuin jotain 18tkm.
 
Vitaran lisäksi kannattaa tsekata myös Dacia Duster, pätevä nelikko 150hp koneella 22700€ tai jotain sinne päin. Toki oletettavasti janoisempi kuin Vitara. Itse ajelen 2014 mallin diesel Dusterilla kehä ykkösen sisällä työmatka-ajoni ja kulutus on tasan 6 litraa, bensaturbo imee varmasti puolitoista-pari litraa enemmän.
 
Kun nyt kerran mielipiteitäkin... Mondeoon tottuneena ja myös paljon Focuksilla ajaneena sanoisin, että tuollainen Fiesta on melkoisen onneton pitkänmatka-auto. Mulla oli tommonen Fiesta päivän verran sijaisautona ja mä ihan oikeasti nauroin siellä yksin hullunnäköisenä kun kehätielle liityin. En ikinä vapaahetoisesti tuollaista ostaisi pitkään ajoon. Katsoisin hinnalla millä hyvänsä vähintään sitä Focuksen kokoista.
Särähti myös korvaan Fiesta ja 50tkm/vuosi :D Ihan uusimmista 2016-> ei ole kolemusta, mutta ainakaan tuota vanhemmalla en ajaisi vaikka kilsoja olisi puolet tuosta. Jollain 5-10tkm kaupunkipyörityksellä saattaisin harkita mutta pitkään maantieajoon ei hitossa. Meluisin uudehko auto mitä ajanut, kiikkerä ja kokoajan saa rattia väännellä ja lisäksi laiska kuin mikä. Niin ja penkit ei myöskään selvästikään ole tehty pitkiä siirtymiä varten.
 
Viimeksi muokattu:
Joo itsekin huomasin kun tuolla i20 1.0 100hv turbokoneella painaa menemään motarilla niin 6-7l menee helposti. Kuluttaako nuo 120hv vastaavat vähemmän kun niissä 6 vaihetta?

Toki 80-100 maantiellä kulutus oli sitten 5l/100.

Tosin tuo i20 on edelleen hyvin mukava ajaa motarilla.
Sama koskee myös vapaasti hengittävää mallia, joskin siinä menee kulutus plörinäksi jo satasen vauhdissa. Neljään litraan silläkin pääsee, jos ajaa isoäidin tapaan pikkutietä kuuttakymppiä.

Kuusi vaihdetta pitäisi joka tapauksessa etenkin vaparissa olla, jotta hyvästä moottorista olisi edes iloa. Kiihtyvyyteen ei sekään ihan riittäisi, kun tehoalue on 5500-6500. Nimenomaan 120 hv malli on se, missä viisivaihteinenkin menettelisi. Kovin on venäläisesti tekniikkavaihtoehdot rajattu. Tietenkin se jonkin verran lohduttaa, että vaihdelaatikko itsessään on vaan niin hyvä.

Ja pitäisihän tätä ehdottomasti saada 1.4 tai 1.6 ahdetulla motilla. :smoke:
 
Särähti myös korvaan Fiesta ja 50tkm/vuosi :D Ihan uusimmista 2016-> ei ole kolemusta, mutta ainakaan tuota vanhemmalla en ajaisi vaikka kilsoja olisi puolet tuosta. Jollain 5-10tkm kaupunkipyörityksellä saattaisin harkita mutta pitkään maantieajoon ei hitossa. Meluisin uudehko auto mitä ajanut, kiikkerä ja kokoajan saa rattia väännellä ja lisäksi laiska kuin mikä. Niin ja penkit ei myöskään selvästikään ole tehty pitkiä siirtymiä varten.
Tuo uusin ei ole todellakaan paha edes pitkällä matkalla. Kaverilla moinen on ja törkeitä kilsoja se sillä paukuttaa. 1.5 diesel vignale eli on 6 lovinen aski ja hyvin tehoa.
 
Tuo uusin ei ole todellakaan paha edes pitkällä matkalla. Kaverilla moinen on ja törkeitä kilsoja se sillä paukuttaa. 1.5 diesel vignale eli on 6 lovinen aski ja hyvin tehoa.
Vignaalesta puhuessa se pitää mainita erikseen, koska siinä on yhtäsun toista parempaa, mm. äänieristys. Ei voi verrata perusmalliin suoraan.
 
Tuo uusin ei ole todellakaan paha edes pitkällä matkalla. Kaverilla moinen on ja törkeitä kilsoja se sillä paukuttaa. 1.5 diesel vignale eli on 6 lovinen aski ja hyvin tehoa.
Nykyään on vain 85-hevosvoimainen diesel mallistossa ja sekin vain Trend-varustetasolla.
 
Vignaalesta puhuessa se pitää mainita erikseen, koska siinä on yhtäsun toista parempaa, mm. äänieristys. Ei voi verrata perusmalliin suoraan.
Itseasiassa JOS myyjän puheet pitävät paikkaansa niin Fiesta Vignalessa ei ole lisä äänieristystä kuten isommissa malleissa. Ja pakko sanoa ettei tuo kyllä ainakaan hiljaisempi ole kuin oma ST tai muut MK8 Fiestat mitä olen ajanut.

EDIT: Jaa ovatko poistaneet moottoreita valikoimista. No prkl. Kaverin on tuo tehokkain diesel mitä tuolloin sai (on ekoja MK8 Vignaleita suomessa).
 
Ajettavuudeltaan V50 oli mielestäni oikein hyvä ja moottorin voimavarat riittävät. 136hp/320Nm voimin pääsi ohi hitaammista ihan hyvin ja muutenkin auto oli jämäkkä ajettava.

Se mikä ei sitten ollut hyvää oli luotettavuus.
Hauskaa, miten erilaisia kokemuksia ihmisillä on. No, yksilöitähän autot on.
Minulla oli 6 vuotta ajossa 2006 V50, tosin bensakoneella ja on kyllä ollut luotettavin auto mitä olen omistanut. Reilut sata tonnia tosin tuli vain kilometrejä lisää tuossa ajassa eli ei toki kauheasti, mutta toimi kuin unelma. Huoletonta ajelua oli. Keväällä myin pois eli alkoi olla jo ikää autolla, mutta haikein mielin siitä luovuin.

6 vuoden aikana autoon tehtiin huolto-ohjelman mukaisten huoltojen lisäksi vain yksi korjaus eli laakerit meni vaihtoon. Eivät kuulemma kestä tuossa mallissa kuten pitäisi.
 
Olen vihdoin sortumassa elämäni ensimmäisen auton hankintaan, kun autoilu säästäisi päivittäin tunnin verran aikaa verrattuna julkisiin. Autot tai niiden laittaminen ei kiinnosta lainkaan, kriteereinä ovat auton luotettavuus sekä mahdollisimman alhaiset kokonaiskustannukset. Hinta voisi olla vaikkapa 5-10k, riippuen mitä suuremmalla rahamäärällä saa. Työmatka on 51 km/suunta, josta suurin osa moottoritietä, 2 kilsaa kaupunkiajoa yhteensä matkalla. Käyttöä kolme kertaa viikossa, jolloin vuodessa tulisi vajaat 15k kilsaa, eli n. 15 tonnia kun vapaa-ajan käyttökin lisääntynee jonkin verran. Vapaa-ajan käyttö olisi kaupunkiajoa. Tällä määrällä oltaisiin varmaan lähellä dieselin break-evenia? Muuten ehkä mieluummin bensa, pienemmät riskit ja jos ajankin vähemmän (tavoite minimoida) niin säästyy pienempien kiinteiden kulujen ansiosta?

Automaatti kiinnostaa, mutta jos sillä on paljon suurempi hankinta- sekä huoltokustannus ja riski niin manuaali voi myös olla vaihtoehto. Motariajolla vakionopeudensäädin on aika lailla pakollinen, mutta sen saanee asennettua jälkikäteen? Pysäköinti olisi kadunvarsipysäköinti pienellä ja ahtaalla kadulla Helsingin kantakaupungissa, joten pienestä koosta on hyötyä ja varmaan halvempaakin, tutkat ym. auttavat mutteivät varmaan löydt tämän hintaluokan autoista? Yksin liikenteessä, mutta ehkä 5-ovinen voisi olla kiva, varsinkin jos pienestä koosta huolimatta takapenkin saisi alas ja vaikkapa sukset kuljetukseen kun kerran autolla pääsee hyvin mestoille.. Audiojärjestelmästä olisi kiva löytyä bluetooth/3,5 mm plugi jotta hermot kestää, ajamisesta kun en tykkää muutenkaan.

Osaisiko joku suositella autoa noilla spekseillä? Toyota ym. japskiautot kiinnostaa luotettavan maineen ansiosta, mutta toki muutkin käy. Mahdollisimman huoltovapaa ja helppo/edullinen huoltaa saisi olla, yksinkertaisimman toimenpiteet voin ehkä tehdä itse, vaikka kiinnostusta tähän ei ole. Toiveena pärjätä ~300 €/kk kokonaiskuluilla. Ja mistä autosta tietämätön kannattaa hankkia lisää infoa sen ylläpitoon?
 
Saksassa olisi näköjään edelleen tarjolla, mutta ei taida käydä Suomessa kaupaksi.
Luulen että isoin ongelma tuossa on ettei saa tomaattina. Kaveri tarvitsee dieselin mutta pitää nopeista autoista mutta on pitkä ja iso kaveri joten kuppipenkit eivät ole ne mukavimmat joten totesi että Vignale isoimmalla dieselillä sen olla pitää. Oli kyllä erittäin pettynyt että on juu aktiivikruise yms mutta ei saa automaattia edes rahalla. Tuohon vielä se että tilasi auton about kaikilla varusteilla, sai auton ja tyyliin toimituksen aikoihin optioksi tuli led valot joita olisi kaivannut :D.
 
Samaa hommaa kun Eestissä sas Renaultin Clio/Captur diisselillä mitä täällä ri ja ylipäätään kaikki mallit tarjolla, Suomessa ei kuin muutama ja varustetasoja uupuu.
 
Olen vihdoin sortumassa elämäni ensimmäisen auton hankintaan, kun autoilu säästäisi päivittäin tunnin verran aikaa verrattuna julkisiin. Autot tai niiden laittaminen ei kiinnosta lainkaan, kriteereinä ovat auton luotettavuus sekä mahdollisimman alhaiset kokonaiskustannukset. Hinta voisi olla vaikkapa 5-10k, riippuen mitä suuremmalla rahamäärällä saa. Työmatka on 51 km/suunta, josta suurin osa moottoritietä, 2 kilsaa kaupunkiajoa yhteensä matkalla. Käyttöä kolme kertaa viikossa, jolloin vuodessa tulisi vajaat 15k kilsaa, eli n. 15 tonnia kun vapaa-ajan käyttökin lisääntynee jonkin verran. Vapaa-ajan käyttö olisi kaupunkiajoa. Tällä määrällä oltaisiin varmaan lähellä dieselin break-evenia? Muuten ehkä mieluummin bensa, pienemmät riskit ja jos ajankin vähemmän (tavoite minimoida) niin säästyy pienempien kiinteiden kulujen ansiosta?

Automaatti kiinnostaa, mutta jos sillä on paljon suurempi hankinta- sekä huoltokustannus ja riski niin manuaali voi myös olla vaihtoehto. Motariajolla vakionopeudensäädin on aika lailla pakollinen, mutta sen saanee asennettua jälkikäteen? Pysäköinti olisi kadunvarsipysäköinti pienellä ja ahtaalla kadulla Helsingin kantakaupungissa, joten pienestä koosta on hyötyä ja varmaan halvempaakin, tutkat ym. auttavat mutteivät varmaan löydt tämän hintaluokan autoista? Yksin liikenteessä, mutta ehkä 5-ovinen voisi olla kiva, varsinkin jos pienestä koosta huolimatta takapenkin saisi alas ja vaikkapa sukset kuljetukseen kun kerran autolla pääsee hyvin mestoille.. Audiojärjestelmästä olisi kiva löytyä bluetooth/3,5 mm plugi jotta hermot kestää, ajamisesta kun en tykkää muutenkaan.

Osaisiko joku suositella autoa noilla spekseillä? Toyota ym. japskiautot kiinnostaa luotettavan maineen ansiosta, mutta toki muutkin käy. Mahdollisimman huoltovapaa ja helppo/edullinen huoltaa saisi olla, yksinkertaisimman toimenpiteet voin ehkä tehdä itse, vaikka kiinnostusta tähän ei ole. Toiveena pärjätä ~300 €/kk kokonaiskuluilla. Ja mistä autosta tietämätön kannattaa hankkia lisää infoa sen ylläpitoon?

Itselläni oli vuoden alussa aikalailla sama tilanne, itse päädyin Toyota Yarikseen (09 - Automaatti - 1,33 VVT-i Linea Sol 5ov MultiMode).
Oli ajettuna tuolloin noin 103k ja maksoin vajaa 8k autosta. Yksi öljyt ja ilmastointihuolto tehtynä tänä vuonna, muuten pelittänyt oikein hyvin ja tyytyväinen autooni.
 
Samaa hommaa kun Eestissä sas Renaultin Clio/Captur diisselillä mitä täällä ri ja ylipäätään kaikki mallit tarjolla, Suomessa ei kuin muutama ja varustetasoja uupuu.
Suomessa taitaa vaikuttaa ennen kaikkea dieselvero. Ei kannata hankkia dieseliä, jos ei tule paljon ajokilometrejä vuodessa, ja sitten taas voi kiinnostaa enemmän isompi auto.
 
Osaisiko joku suositella autoa noilla spekseillä? Toyota ym. japskiautot kiinnostaa luotettavan maineen ansiosta, mutta toki muutkin käy. Mahdollisimman huoltovapaa ja helppo/edullinen huoltaa saisi olla, yksinkertaisimman toimenpiteet voin ehkä tehdä itse, vaikka kiinnostusta tähän ei ole.

No, tuohon hintaanhan saa hybridi-Aurista. Riskitön automaatti, melkein kaikista löytyy peruutuskamera/tutkat ja bluetooth (2010/11 vaativat plus-paketin olemassaolon). Dieselin kulujen tasoittumiseen tarvisi nykyään ehkä silleen tuplaten kilometrejä arvioosi nähden.

Toyota Auris hybridi vaihtoautot - Nettiauto
 
Suomessa taitaa vaikuttaa ennen kaikkea dieselvero. Ei kannata hankkia dieseliä, jos ei tule paljon ajokilometrejä vuodessa, ja sitten taas voi kiinnostaa enemmän isompi auto.

Kyllä se melkein kannattaa jos juurikin puhutaan noista isommista autoista. Siinä kaupunkikulutuksessa alkaa kuitenkin bensan ja dieselin suhteen olla useampi litra eroa. Joku 15 tkm vuodessa voi olla jo monen satkun säästö verosta huolimatta. Pienissä autoissa taas riippuu kuinka pieneksi se bensakoneen kulutus on saatu, joku litran ero ei välttämättä vielä suosi dieseliä, mutta päästäkseen pieneen kulutukseen se bensakonekin on sitten joku kolmisylinterinen litran turbo joka saattaa olla vähän aneeminen dieselin vääntöön tottuneelle.
 
No, tuohon hintaanhan saa hybridi-Aurista. Riskitön automaatti, melkein kaikista löytyy peruutuskamera/tutkat ja bluetooth (2010/11 vaativat plus-paketin olemassaolon). Dieselin kulujen tasoittumiseen tarvisi nykyään ehkä silleen tuplaten kilometrejä arvioosi nähden.

Toyota Auris hybridi vaihtoautot - Nettiauto
Eikö näiden hybridien hyöty ole lähinnä kaupunkiajossa? Minun käytöllä valtaosa on kuitenkin maantie- sekä moottoritieajoa, ja kaupunkiajoa pyrin välttelemään mahdollisimman paljon.
Noin muuten sähköautot ym. vähäpäästöiset kiinnostavat kyllä jos ovat luotettavia ja tarjoavat hyvän hinnan elinkaarensa aikana, valitettavasti lataamaan pääsisi vain töissä.
 
Kyllä se melkein kannattaa jos juurikin puhutaan noista isommista autoista. Siinä kaupunkikulutuksessa alkaa kuitenkin bensan ja dieselin suhteen olla useampi litra eroa. Joku 15 tkm vuodessa voi olla jo monen satkun säästö verosta huolimatta. Pienissä autoissa taas riippuu kuinka pieneksi se bensakoneen kulutus on saatu, joku litran ero ei välttämättä vielä suosi dieseliä, mutta päästäkseen pieneen kulutukseen se bensakonekin on sitten joku kolmisylinterinen litran turbo joka saattaa olla vähän aneeminen dieselin vääntöön tottuneelle.
Näinhän se on. Ja hyvin usein ollaan tilanteessa "mitä väliä".

Olen varmaan ennenkin ehkä jopa kyllästymiseen asti saarnannut sitä, että "diesel on paljon ajaville" -legenda ei ole hyvä ohje auton valintaan. Siitäkin huolimatta että käyttömaksut ovat nousseet taivaisiin, mikä ei koske pelkästään dieseliä vaan ihan mitä tahansa ei-supervähäpäästöistä. Jos kyseessä on suhteellisen normaali skenaario, jossa melko tuoreella, melko tavallisella vaikkapa keskikokoisella perheautolla ajetaan 15k-20k vuodessa, kannattaisi valita ihan oman maun mukaan. Muut seikat vaikuttavat elinkaarikustannukseen tai kilometrikustannukseen enemmän kuin käyttövoiman valinta bensiinin ja dieselin väliltä. Dieselautoilu ei saisi olla (eikä onneksi yleensä ole, ei nyt eikä eilen) mikään kustannuskysymys, vaan makuasia.

Tietenkin erittäin pienellä ajomäärällä, etenkin yhdistettäessä se isoon autoon, tilanne on aivan eri. Silloin toki kilometrin hinta on joka tapauksessa kallis, eikä käyttövoimavero ole ainoa ongelma. Uuden auton arvonalenema, vakuuttaminen ja merkkihuollot ym tai vanhan auton korkea bensankulutus, korjauskulut, perusvero tekevät joka tapauksessa kilometristä niin kalliin, että asian kanssa on elettävä tai luovuttava autosta. Kääntäen siinä konkurssissa ei välttämättä käyttövoimaverokaan enää tunnu missään, jos oikeasti haluaa pitää autoa ja lisäksi ajaa nimenomaan dieselillä.
 
Eikö näiden hybridien hyöty ole lähinnä kaupunkiajossa? Minun käytöllä valtaosa on kuitenkin maantie- sekä moottoritieajoa, ja kaupunkiajoa pyrin välttelemään mahdollisimman paljon.
Noin muuten sähköautot ym. vähäpäästöiset kiinnostavat kyllä jos ovat luotettavia ja tarjoavat hyvän hinnan elinkaarensa aikana, valitettavasti lataamaan pääsisi vain töissä.

Toki jatkuvassa pysähtelyssä hybridien edut tulevat vielä paremmin esille. Mutta kyllä se mukava on maantielläkin, kun aina on oikea vaihde, kun ei ole vaihteita (ja ei, tavallinen CVT ei tuota samaa tunnetta, kun ei ole sähkömoottoria auttamassa välittömään vääntöön). Aurikset menevät siinä 5 litran kieppeillä sataselle maantieajossa. Kesällä vähän vähemmän, talvella vähän enemmän.
 
Oli tuollainen vuokra-Auris ajossa ja noin 5 litraa se maantiellä vie. Maantiella aika ankea laite, meluisa eikä muutenkaan kauhean innostava, mutta kaupungissa se oli mielestäni aika hyvä perusauto ja todellakin on helppo ajella menemään.
 
Toki jatkuvassa pysähtelyssä hybridien edut tulevat vielä paremmin esille. Mutta kyllä se mukava on maantielläkin, kun aina on oikea vaihde, kun ei ole vaihteita (ja ei, tavallinen CVT ei tuota samaa tunnetta, kun ei ole sähkömoottoria auttamassa välittömään vääntöön). Aurikset menevät siinä 5 litran kieppeillä sataselle maantieajossa. Kesällä vähän vähemmän, talvella vähän enemmän.
Toki se on laskettava eduksi maantieajossa, että on tehoisekseen nopea tai ainakin ketterästi reagoivan tuntuinen, sekä ennen kaikkea helppo. Toisaalta kokonaisuus maantieajon fiiliksessä häviää itseään pienemmille ja halvemmille autoille, mutta nämähän ovat makuasioita. Varsinaiset vahvuudet ovat tietenkin muualla kuin maantieajossa; auto on taloudellinen mutta ei sen enempää kuin saman kokoinen yhtä kehittyneellä pelkällä polttomoottorilla varustettu.

Hybridin taloudellisuusetu maantieajossa kiteytyy siihen, että "voimansiirrottomassa" sarjahybridissäkin kannattaa nimenomaan nopeaa ajoa varten silti olla suora välitys. Toisin sanoen se kallis hybriditekniikka ei ole maantieajossa etu laisinkaan(muuten kuin ohituskiihtyvyyden mahdollistajana) vaan taakka.

Silti toki etuakin on, vaikka ajettaisiin muuta kuin kaupunkiajoa, vaikkapa pelkkää työmatkaa taajaman ulkopuolella. Kunhan vaan hybridi on plug-in ja ajetaan Lapin reissua lyhyempiä matkoja. Jos sormia napsauttamalla normaali lämmityspistoke muuttuisi latauspistokkeeksi ja johtoa jumppaamalla voisin säästää esimerkiksi 20% tai edes 5% polttoaineesta, ryhtyisin siihen heti.
 
Joko olisi hybridi-/täyssähköautomarkkinoilla passelia käytettyä korvaajaa perheemme nykyiselle tila-autolle (Ford S-Max)? Ajosuorite 2x 60 km päivässä, latausmahdollisuus sekä kotona, että työpaikalla. Volvo XC90 T8 joo toimisi varmaan tilansa puolesta, mutta se hinta...

Lapset ovat vielä turvaistuimissa selkä menosuuntaan, eli takapenkillä tarvitaan tilaa niin takapenkin selkänojan ja etupenkin selkänojan välillä, sekä se että turvaistuimet ovat telakassa, niin farkkuun on ihan liian tuskaista koittaa lasta mahduttaa matalan kattolinjan takia -> pitää olla korkeampi oviaukko. Nykyinen S-Max on ihan helvetin passeli perheauto, joten tuon jos saisi sähköllä/hybridinä...
 
Joko olisi hybridi-/täyssähköautomarkkinoilla passelia käytettyä korvaajaa perheemme nykyiselle tila-autolle (Ford S-Max)? Ajosuorite 2x 60 km päivässä, latausmahdollisuus sekä kotona, että työpaikalla. Volvo XC90 T8 joo toimisi varmaan tilansa puolesta, mutta se hinta...

Lapset ovat vielä turvaistuimissa selkä menosuuntaan, eli takapenkillä tarvitaan tilaa niin takapenkin selkänojan ja etupenkin selkänojan välillä, sekä se että turvaistuimet ovat telakassa, niin farkkuun on ihan liian tuskaista koittaa lasta mahduttaa matalan kattolinjan takia -> pitää olla korkeampi oviaukko. Nykyinen S-Max on ihan helvetin passeli perheauto, joten tuon jos saisi sähköllä/hybridinä...
Sen verran farmaria tuputan, että Superbin saisi nyt pistokkeella. Mulla myös lapsi telakassa selkä menosuuntaan ja hyvin on mahtunut Superttiin joka suunnassa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 788
Viestejä
4 749 774
Jäsenet
77 387
Uusin jäsen
mansicka

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom