Siis K-Astraako tarkoitat? Siitä on kokemusta 1.4 150hv turbo farkusta.
Hyvä ajaa, vei manuaalina sellaisen 6-6,2l/100km, innovationissa jo hyvät varusteet. Itse suosittelisin erityisesti AGR-penkkejä, ovat todella hyvät istuimet.
Ennen 2018 syksyä valmistetuissa esiintyy tyyppivikana oikean ledimatriisivalon hajoamista, oma meni takuuseen. Jos ei menisi takuuseen/virhevastuuseen, niin uusi umpio saattaa maksaa tonninkin.
- 10000€ (helmen kohdalla voi joustaa)
- alle 130tkm
- Mahdollisimman uusi/uudempi kuin 2010 (no tässäkin joustetaan vanhempaa mikäli hyviä löytyy)
- Moottori saisi vähintään olla 100hv/turbo tai vastaava eli 0-100 korkeintaan 11s
- Manuaali
- Mieluiten bensiini (tai kaasu)
- Lisävarusteita ei oikeastaan tarvitse olla muuta kuin mitä tehtaalla pusketaan ulos, mutta aina nämä ovat plussaa
- En tarvitse ylimääräistä tilaa
- Moottoritie/kaupunki pääasiassa, mutta myös maanteitä
- Tällä hetkellä menee vuodessa alle 20000km, mutta muutoksia edessä ja tämä kyllä sitten ylittyy
- omaan silmään miellyttävä/täytyy se olla ulkoisesti tyydyttävän näköinen
Eli nyt katsonut noita suht uusia Ford Fiestoja (1.0l turbokone) ja Huyndai i20 (1.0l turbokone ja uusi korimalli) ja tänää kävin paria koeajamassa. Saa vähä osviittaa minkälaisia pelejä ovat. Huyndai nyt oli aika paljon yli budjetin, mutta noita vastaavia löytää sinne lähemmäksi 10000€. Näitä siis kävin kokeilee:
Huyndai i20 näyttää omaan silmään ulkoa paremmalta. Sisältä tuntui isommalta, tilavammalta, laadukkaammalta ja kun astui sisään, niin tuli suoraa sellainen fiilis, että on panostettu enemmän sisustukseen. Lähes kaikki herkut löytyi ja mukava oli ajella. Sen verran täytyy mainita, että kylmäkäynti paikallaa tuntui hieman "resonoivan" ja moottori pitää hieman enemmän ääntä kuin Fiesta.
Ford Fiesta ei ole niin hieno ulkoa ja tuntui Huyndaihin verrattuna heti pienemmältä ja sisustus hieman sekavammalta, mutta ihan tyylikäs sekin. Motarilla tuntui, että ratti hieman tärisi, tai ei ollut ihan niin vakaa ajaa kuin Huyndai (toki en päässyt Huyndaita motarilla testaa). Samat lisävarusteet taisi olla.
Toisinsanoen Huyndai tuntui paremmalta, mutta Fiestan saisi suhteessa halvemmalla.
Hyundai i20 on uudempi malli ja siinä on pitempi akseliväli, mikä tuo lisätilaa sisälle ja tekee siitä vakaamman ajaa. Fiestasta on tullut uudempi korimalli myöhemmin, mutta jostain syystä päättivät pitää akselivälin ennallaan. Kuulostaa kyllä, että Fiestassa oli jotain vikaa, koska ei ratin pitäisi täristää motarilla.
Mulla on 150hp 1.4T automaatti farkku vuodelta 2016.
Erittäin mukava ajaa etenkin kesäkeleillä, tosin peruspenkit ei kovin ihmeelliset, suosittelen AGR:iä (itse ostin käytettynä niin ei saanut valita kun muuten oli sopiva auto). AGR:ien kanssa pätevä matka-auto, peruspenkeilläkin muuten, mutta niitä penkkejä ei tosiaan ole siunattu liialla mukavuudella ja säätövaralla, joten edelleen, hanki malli jossa on AGR:t jos vaan mahdollista.
Talvella meinaa yliaktiivinen luistonestojärjestelmä tappaa menohalut kun ei anna just yhtään renkaan sutia ja auton liirtää edes hallitusti, mutta vastapanona toki pitää auton tiellä ja vauhdit maltillisena. Pöperölumessa ajaessa auto tuntuu jopa epävakaalta koska se jatkuvasti korjaa suuntaa ja vähentää vetoa koska pöperössä nyt aina rengas sutii. Jos löytää itsensä oikein vittumaisesta paikasta talvella niin luistonesto pitää nypätä napista pois jotta pääsee ollenkaan eteenpäin... Kesällä ei pelästy vauhdikkaampaakaan menoa, ja auto on hyvin eleetön sekä mukava ajettava, ei kiiku turhaan mutkissa ja alusta pelaa oikein kivasti muutenkin.
Äänieristys on luokan normaalia tasoa, eli ei nyt ihan hirveän ihmeellinen. Itse vedin lisäeristeet kontin lattiaan rengasmelua hiljentämään, johon se auttoikin aika hyvin. Nastarenkaista nimittäin kuului aikamoinen humina etenkin motarinopeuksissa, mutta ei enää.
Mun ajoprofiililla bensaa menee kesällä ~6,5-7 l/100 km talvella jotain 7,5-8 l/100 km, ajot pääosin taajamaa ja motaria. Kesälomilla kun tulee enemmän ajettua maantiepätkää niin kulutus on jossain 6-6,5 l/100 km, kasikympin maantietä menee varmaan alle kutosella mutta ei ole tullut tankkaamalla tarkistettua pelkän maantievedon jälkeen. Talvella taas jos tulee paljon kaupunkipyöritystä kylmällä koneella ja vaihteistolla niin ysin lukemat voi olla lähellä.
Australiassa ei lumesta oikeastaan tarvitse huolehtia ei ainakaan täällä pohjoisosissa
Samaan hintaa saa kia cerato tai hyundai i30/elantran 2l moottorilla. Corolla maksaa muutaman tonnin enemmän mutta niissä on toi cvt-laatikko ja mazda 3 jo huomattavasti enemmän uutena.
Taas viikon verran jahkailtu auton hankkimisen kanssa ja tuntuu siltä, että mitä kauemmin miettii niin sitä kauemmaksi mopo karkaa käsistä. Olisi pitänyt vaan mennä hakemaan se litran Hyundai i20 eikä edes katsella muita vaihtoehtoja.
Mitäs mieltä täällä ollaan Mazda 3 MPS:stä tai Mazdoista ylipäätään?
Jos koppimopolla ajelu käy, niin miksei samalla Aygo? Muuten säästäisin hermoja ja Auris olisi varmaan hieman mukavampi jos tuollaiset työmatkat. Sitten jos ja kun ei kilsat mittarissa pelota niin joku diesel ehkä voisi tulla kysymykseen. Mutta itse en missään punto kokoluokan autossa istuisi tuollaista matkaa päivittäin.
Jos koppimopolla ajelu käy, niin miksei samalla Aygo? Muuten säästäisin hermoja ja Auris olisi varmaan hieman mukavampi jos tuollaiset työmatkat. Sitten jos ja kun ei kilsat mittarissa pelota niin joku diesel ehkä voisi tulla kysymykseen. Mutta itse en missään punto kokoluokan autossa istuisi tuollaista matkaa päivittäin.
Tulee rouvalle
Hän on rullannut vuosien varrella 2002 Yariksella 100000km. Edullinen on ollut
Oma valinta siis.
Kia vaihtuis sitten 3 vuoden päästä taas uuteen...
Pari kk sitten ostettu vm18 TDI ajettu 23tkm Superppi lähdössä toistamiseen takuuhuoltoon. Viimeksi vaihteisto ja nyt ilmeisesti keyless entry. Hieman alkaa huolestuttaa tämän pitäminen takuuajan umpeutumisen jälkeen. Mielipiteitä, kannattaisiko suosiolla alkaa etsiä muita vaihtoehtoja, vai tuleeko vaihtaessa sen verran turpaan että sillä rahalla jo korjailisikin?
Kriteerit autolle:
Suuri tavaratila, pitää mahtua lastenvaunut ja 25kg koira samalla kertaa.
Hyvät takatilat, eteen pitäisi mahtua istumaan telakasta huolimatta.
Ajettu alle 50tkm
Luotettava
Uudehko
Alle 40kE
Ajoa suunnilleen 30tkm vuosi, enimmäkseen maantietä ja ruuhka-ajoa pk-seudun kehä- ja ulosmenoteillä. Kotona ei mahdollisuutta ladata akkuja.
Superbiin olen ollut muuten todella tyytyväinen, mutta luotettavuuden suhteen on tainnut osua jonkinlainen maanantaikappale.
Tulee rouvalle
Hän on rullannut vuosien varrella 2002 Yariksella 100000km. Edullinen on ollut
Oma valinta siis.
Kia vaihtuis sitten 3 vuoden päästä taas uuteen...
Okei siis rouvalle. No eräs tuttava osti joku aika sitten Auris automaatin ilman hybridiä ja pienemmillä kilsoilla. Epämääräisen sekavalla matka-ajolla ajotietokone näytti lukemaa 5,1/100km. Viimeksi en muistanut vilkaista mittaria mitä näytti paikallisella nurkkapyörityksellä, tuskin hirveää eroa. Jos siis jättöisi hybridin ehkä pois ja katselisi vähemmän ajettua. Ja tai toisaalta jos niitä kilsoja tulee tuohon malliin ja autokin pysyy taloudessa pitkään... niin silti ajelisin vähän mukavammalla isommalla autolla.
Noilla kilsoilla hybrid Auriksen hinnoissakin on melkoista heittoa mitä katsoin, ja rajasin pois kaikki vähemmän ajetut.
Okei siis rouvalle. No eräs tuttava osti joku aika sitten Auris automaatin ilman hybridiä ja pienemmillä kilsoilla. Epämääräisen sekavalla matka-ajolla ajotietokone näytti lukemaa 5,1/100km. Viimeksi en muistanut vilkaista mittaria mitä näytti paikallisella nurkkapyörityksellä, tuskin hirveää eroa. Jos siis jättöisi hybridin ehkä pois ja katselisi vähemmän ajettua. Ja tai toisaalta jos niitä kilsoja tulee tuohon malliin ja autokin pysyy taloudessa pitkään... niin silti ajelisin vähän mukavammalla isommalla autolla.
Noilla kilsoilla hybrid Auriksen hinnoissakin on melkoista heittoa mitä katsoin, ja rajasin pois kaikki vähemmän ajetut.
2002 Yaris litran koneella on Emännän ajossa on kyllä ollut bensapihi.
Viime vuonna joutui jo hitsaus hommiin katsastuksessa ja tänä vuonna oli sitten takakaaret vuorossa.
Aika vaihtaa
Pari kk sitten ostettu vm18 TDI ajettu 23tkm Superppi lähdössä toistamiseen takuuhuoltoon. Viimeksi vaihteisto ja nyt ilmeisesti keyless entry. Hieman alkaa huolestuttaa tämän pitäminen takuuajan umpeutumisen jälkeen. Mielipiteitä, kannattaisiko suosiolla alkaa etsiä muita vaihtoehtoja, vai tuleeko vaihtaessa sen verran turpaan että sillä rahalla jo korjailisikin?
Kriteerit autolle:
Suuri tavaratila, pitää mahtua lastenvaunut ja 25kg koira samalla kertaa.
Hyvät takatilat, eteen pitäisi mahtua istumaan telakasta huolimatta.
Ajettu alle 50tkm
Luotettava
Uudehko
Alle 40kE
Ajoa suunnilleen 30tkm vuosi, enimmäkseen maantietä ja ruuhka-ajoa pk-seudun kehä- ja ulosmenoteillä. Kotona ei mahdollisuutta ladata akkuja.
Superbiin olen ollut muuten todella tyytyväinen, mutta luotettavuuden suhteen on tainnut osua jonkinlainen maanantaikappale.
Kysy, jos saat vaihtaa liikkeen johonkin muuhun (Superb-)autoon sopuhinnalla (=hyvittävät tuosta saman mitä itse "maksoit"). Toki jos nuo ovat ns. pikkuvikoja, jotka on päivässä korjattu, niin sitten voi olla hankala perustella moista tempausta. Normaalissa vaihdossa tulee varmasti tonneja turpiin, tosin VAGin korjaamiseenhan se menee heittämällä...
Pari kk sitten ostettu vm18 TDI ajettu 23tkm Superppi lähdössä toistamiseen takuuhuoltoon. Viimeksi vaihteisto ja nyt ilmeisesti keyless entry. Hieman alkaa huolestuttaa tämän pitäminen takuuajan umpeutumisen jälkeen. Mielipiteitä, kannattaisiko suosiolla alkaa etsiä muita vaihtoehtoja, vai tuleeko vaihtaessa sen verran turpaan että sillä rahalla jo korjailisikin?
Kriteerit autolle:
Suuri tavaratila, pitää mahtua lastenvaunut ja 25kg koira samalla kertaa.
Hyvät takatilat, eteen pitäisi mahtua istumaan telakasta huolimatta.
Ajettu alle 50tkm
Luotettava
Uudehko
Alle 40kE
Ajoa suunnilleen 30tkm vuosi, enimmäkseen maantietä ja ruuhka-ajoa pk-seudun kehä- ja ulosmenoteillä. Kotona ei mahdollisuutta ladata akkuja.
Superbiin olen ollut muuten todella tyytyväinen, mutta luotettavuuden suhteen on tainnut osua jonkinlainen maanantaikappale.
Kysy, jos saat vaihtaa liikkeen johonkin muuhun (Superb-)autoon sopuhinnalla (=hyvittävät tuosta saman mitä itse "maksoit"). Toki jos nuo ovat ns. pikkuvikoja, jotka on päivässä korjattu, niin sitten voi olla hankala perustella moista tempausta. Normaalissa vaihdossa tulee varmasti tonneja turpiin, tosin VAGin korjaamiseenhan se menee heittämällä...
Viimeisin meni softapäivtyksellä tunnissa, vaihteiston mekatroniikkayksikön vaihto oli noin viikon homma osien tilauksineen. Periaatteessahan ensisijainen ratkaisu näihin on aina korjauttaminen, joten sinänsä liikkeellä ei kai ole mitään varsinaista velvollisuutta ottaa autoa näiden takia takaisin. Yksi iso ja yksi pieni takuuseen ei vielä hirveesti tee mitään, mutta hieman jatkon kannalta huolestuttaa kun takuu ensi vuonna umpeutuu.
Viikonloppuna katkesi vm 2005 citroen c4:sesta jakopään hihna motarilla ja nyt on sen verta iso konevaurio, että tuota ei enää kannata elvyttää. Oli muuten n. 55 tkm ajettu hihna, eli joko maanantaikappale tai sitten koneen pienen öljyvuodon (1l / 10 tkm) seurauksena kastunut ja päässyt hapertumaan.
Uuden kaaran hankinta siis edessä viimeistään ensi kesäksi, jotta pääsee mökille. Toki muutakin ajoa on, mutta ne periaatteessa hoituvat myös julkisilla ainakin talven yli.
Vuodessa ajoa tulee n. 15 tkm; 10-20 km päivässä kaupungissa + n. 20 kpl 500 km työ / vapaa-ajan matkaa.
Varusteina pitäisi olla: ilmastointi, vakkari, ajonvakautus+abs, kääntyvät takaselkänojat sekä väh. n. 100 hv tehoa. Laadukkaista kabiinimateriaaleista ja tehosta plussaa. Tilaa pitäisi olla kahdelle aikuiselle.
Työkalut pysyy kädessä, joten pienehköt huollot voin tehdä itse.
Näillä puheilla varmaan joku b-segmentin auto lienee paras? Hankintahinta alle 10ke mielummin lähempänä 5 ke. Kannattaakohan katsoa uudehkoja litrasia turboja fiesta, clio, i20 vai vanhoja "premiumeja" A3, 1-sarja jne.
Onko noissa pikkuautoissa jotain erityisen hyvää mallia tai erityisen huonoa, jota ainakin kannattaa välttää?
Viikonloppuna katkesi vm 2005 citroen c4:sesta jakopään hihna motarilla ja nyt on sen verta iso konevaurio, että tuota ei enää kannata elvyttää. Oli muuten n. 55 tkm ajettu hihna, eli joko maanantaikappale tai sitten koneen pienen öljyvuodon (1l / 10 tkm) seurauksena kastunut ja päässyt hapertumaan.
Uuden kaaran hankinta siis edessä viimeistään ensi kesäksi, jotta pääsee mökille. Toki muutakin ajoa on, mutta ne periaatteessa hoituvat myös julkisilla ainakin talven yli.
Vuodessa ajoa tulee n. 15 tkm; 10-20 km päivässä kaupungissa + n. 20 kpl 500 km työ / vapaa-ajan matkaa.
Varusteina pitäisi olla: ilmastointi, vakkari, ajonvakautus+abs, kääntyvät takaselkänojat sekä väh. n. 100 hv tehoa. Laadukkaista kabiinimateriaaleista ja tehosta plussaa. Tilaa pitäisi olla kahdelle aikuiselle.
Työkalut pysyy kädessä, joten pienehköt huollot voin tehdä itse.
Näillä puheilla varmaan joku b-segmentin auto lienee paras? Hankintahinta alle 10ke mielummin lähempänä 5 ke. Kannattaakohan katsoa uudehkoja litrasia turboja fiesta, clio, i20 vai vanhoja "premiumeja" A3, 1-sarja jne.
Onko noissa pikkuautoissa jotain erityisen hyvää mallia tai erityisen huonoa, jota ainakin kannattaa välttää?
Oliko minkä ikäinen hihna? Vaimon -06 kauppakassipösössä on varmaa 30tkm ajettu hihna mutta 5v vanha. Suosittivat vaihtoa vastottain mutta en enää kyseisee autoon vaihda, katketkoon jos katketakseen.
Oliko minkä ikäinen hihna? Vaimon -06 kauppakassipösössä on varmaa 30tkm ajettu hihna mutta 5v vanha. Suosittivat vaihtoa vastottain mutta en enää kyseisee autoon vaihda, katketkoon jos katketakseen.
Muistaakseni 2015 alkuvuodesta vaihdettu, kilsat oli vaihtohetkellä jotain 180-190 tkm ja laukesi nyt 238 tkm. Vaihtoväli taisi olla 6v tai 80 tkm. Voin tarkistaa illallla huoltokirjasta, jos muistan.
Erittäin kiva, melko äänekäs tosin. Aika pieni kans kilpailijoihin nähden. Ottaisin ehdottomasti automaattina, luotettavat askit noissa Volvon omien koneiden jatkona kumminkin.
Melua itsekin vähän epäilin, vaikka jostain luin olevan hiljaisempi, kuin ennen faceliftausta tehty malli. Renkaat ilmeisesti isoin melun lähde? Manuaalissa taitaa päästöarvot olla reilusti paremmat. Kone lienee tosiaan Volvon oma 150hv malli, ja ilmeisesti luotettavampi kuin isoveli D4, joka kärsi jostain tyyppiviasta?
En tiedä mitä eroja tyyppivioissa on, sama pytty vaihtelevalla määrällä turboja ja varmaan jotain muuta pientä eroja voi olla...
Mulla oli tollanen vähän ajettu T3 A sijaisautona, oma auto on toi uusin korimalli. Ero rengasmelussa aivan järkyttävä, ja ei toi uusinkaan mikään Mersu sen suhteen ole
Päästöarvoista en tiedä enkä niin välitä, ei se vero vuodessa montaa euroa suurempi automaatilla ole jos edes on. Kannattaa se ainakin kokeilla josko semmoisella ottais, käy sitten paremmin kaupaksi seuraavassa vaihdossa kumminkin.
Landsaileilla Volvokin varmaan hiljenee... Ei tosiaan ollutkaan kovin iso ero päästöissä manuaali 105CO2, ja automaatti 109CO2. Mulla oli -13 mallinen V40 t3 manuaalilla, joka oli todella hyvän tuntuinen vaihteisto. Onhan automaatti toki todella mukava.
Melua itsekin vähän epäilin, vaikka jostain luin olevan hiljaisempi, kuin ennen faceliftausta tehty malli. Renkaat ilmeisesti isoin melun lähde? Manuaalissa taitaa päästöarvot olla reilusti paremmat. Kone lienee tosiaan Volvon oma 150hv malli, ja ilmeisesti luotettavampi kuin isoveli D4, joka kärsi jostain tyyppiviasta?
Muilla on V60 (tosin CC) ja minusta se on kovin hiljainen ja mukava muutenkin. Voisin veikata, että metelöinti tulee pääasiassa renkaista ja erityisesti niiden koko vaikuttaa. Laittaa 16" vanteille hiljaiset renkaat niin eiköhän tuo matalampikin V ole ihan hiljainen.
"D4" mallimerkinnällä myydään useampaakin moottoria, osa on Volvon omia. Omassa on 190hv 5-syl D4, joka käsittääkseni löytyy AWD-malleista.
Muilla on V60 (tosin CC) ja minusta se on kovin hiljainen ja mukava muutenkin. Voisin veikata, että metelöinti tulee pääasiassa renkaista ja erityisesti niiden koko vaikuttaa. Laittaa 16" vanteille hiljaiset renkaat niin eiköhän tuo matalampikin V ole ihan hiljainen.
"D4" mallimerkinnällä myydään useampaakin moottoria, osa on Volvon omia. Omassa on 190hv 5-syl D4, joka käsittääkseni löytyy AWD-malleista.
215/55/16 taitaa olla tuo yleisin rengaskoko noissa, eikä närästä yhtään, kun mukavuutta autolta toivon. Tuo vika mitä muistelin, niin olisiko ollut uusissa 2-litraisissa D4:ssa ja liittynyt runsaaseen öljynkulutukseen?
En tiedä mitä eroja tyyppivioissa on, sama pytty vaihtelevalla määrällä turboja ja varmaan jotain muuta pientä eroja voi olla...
Mulla oli tollanen vähän ajettu T3 A sijaisautona, oma auto on toi uusin korimalli. Ero rengasmelussa aivan järkyttävä, ja ei toi uusinkaan mikään Mersu sen suhteen ole
Päästöarvoista en tiedä enkä niin välitä, ei se vero vuodessa montaa euroa suurempi automaatilla ole jos edes on. Kannattaa se ainakin kokeilla josko semmoisella ottais, käy sitten paremmin kaupaksi seuraavassa vaihdossa kumminkin.
Jos tuossa nyt D3:sta ja D4:sta puhuttiin niin ei ne nyt todellakaan sama mylly ole kun puhutaan uudesta D4:sta. D3 aina 5 sylinterinen, D4 ihan ensimmäiset faceliftissä myös 5 sylinterisiä, sekä nelivedossa aina viisi sylinterisiä. Sitten on tuo faceliftiin tullut uusi D4 VEA joka on ihan täysin eri kone ja nelisylinterinen. Myös automaatit on vitosissa aina vanhoja 6 vaihteisia ja vain VEA koneen yhteydessä saa uuden huomattavasti modernimman 8 vaihteisen laatikon.
Ostin nyt kesällä vm. 2017, V60 D3, tosin automaattina enkä kyllä manuaalia ostaisi, tuli sekin kokeiltua, mutta ei vaan jaksa enää vaihteita räpeltää.
Joku tuossa äänekkyydestä kirjoitti, mutta omasta mielestäni kovin hiljainen on kyllä. 17" 215 50 renkaat alla.
Ei ole oikeen mitään valittamista ollut kyllä. Tosiaan ei mikään isoin auto sisätiloiltaan, mutta ainakin minulle riittää hyvin.
Mersun E-sarjan 350 CDI vm 2011-2014 tai BMW:n uusi 3-sarjalainen (320d farmarina) vm 2019 vähän houkuttelisi.. ei sillä että budjetti riittäisi tollaisiin..
Polttelis vaihtaa kulkine Focukseen (nykyinen kulkine ollu jo 4vk pajalla kun petti jakohihna). Ajatuksissa oli tuollainen vm -15 1.0 ecoboost, ajettu 98 tkm.
Mutta alkoi mietityttää tuon koneen kestävyys kun luki Fordin foorumeita. Noitahan on näemmä paukkunu alle 100tkm, kun on vesiletku tai kannentiiviste pettänyt .
Uskaltaako tollasta ostaa? Vai olisko se 1.6 ecoboost varmempi valinta?
Kävin koeajamassa myös Ceedin, mutta kyllä toi Focus olis parempi ajettava.
Jahas, tää pohdinta ratkes siihen että Opel Astran Innovative varustetaso ja farkun takatilat siunas ostopäätökseen öbaut samantien kun ne kaikki tuli tutuiksi. Jumankekka, sinnehän mahtuu oikeasti +180 pitkä lapsi istumaan. Toisin kuin turhan monessa testatussa. Auton mallinen auto eikä vesipisara.
Jahas, tää pohdinta ratkes siihen että Opel Astran Innovative varustetaso ja farkun takatilat siunas ostopäätökseen öbaut samantien kun ne kaikki tuli tutuiksi. Jumankekka, sinnehän mahtuu oikeasti +180 pitkä lapsi istumaan. Toisin kuin turhan monessa testatussa. Auton mallinen auto eikä vesipisara.
Milläs koneella ja vaihteistolla biili tulee?
Takatilat oli meilläkin yksi ratkaiseva tekijä, mahtuu itsekin eteen istumaan rennosti vaikka on turvaistuin takana. Farkun perälootaan menee kanssa aika kivasti kamaa tarpeen vaatiessa.
Tää on 1.0 Turbo pensalla. 5MT aski. Ja ostin vähä herätteenä rapian 20k ajetun koska hinta oli todella kohdallaan - ja sai saman tien ajoon. Vielä hetken tehdas takuuta jäljellä.
Tuosta on ooppelifoorumilta lueskellut ihan positiivisia kokemuksia. Ilmeisesti suht vähäruokainen ja peruspyöritykseen toimiva pannu. Just joku postaili odometristä kuvan kun tuli 200tonnia täyteen tuolla koneella
Mulla on 1.4T tehokkaampana versiona automaatilla, muuten kiva peli, mutta vähän turhan janoinen mun ajoprofiililla. Varustetasona alempi Enjoy kampanjalisukkeilla, ja tuli myös hankittua noin 25k rullattuna kun sai aika hyvällä diilillä. Silloin 1,5v sitten noita ei pahemmin ollut vielä vähän ajettuna tarjolla, nykyään varmaan hintataso mukavampi ostajan kannalta
Itselläni autokuume polttelee. Täsmälääke olisi uudehko, hyvin varusteltu ja pikkuisen karvalakkia tehokkaampi bensa-automaatti. Joko golf-luokan farmarina tai sitten isompi auto liftbackinä vai fastbackinä vai mikä se nyt on...
Jotenkin vaan liian krantuksi ja mielikuvien vietäväksi tullut. Perustumatta kovinkaan kummoisiin faktoihin, niin eniten kiinnostaa Opel Astra ja Renault Megane (tai Talisman 200 heppaisena). Kumpikin parhaalla varustetasolla toki. Merkeistä taas vähiten ostohousuja kahistaa Toyota, Volkkarit ja Peugeot.
Täällä parikin on ollut tyytyväisiä uuteen Astraan. Itselläni tökkäisee monessa paikassa mainittu rengasmelu. En ole vielä päässyt sitä itseäni kiinnostavinta mallia (1.6) kokeilemaan, mutta ainakin 1.4 innovationissa renkaiden jyrinä oli ihan selvästi häiritsevä 100 vauhdissa. Ei mitenkään älyttömän kova, mutta siihen kiinnitti huomiota. En millään premiumilla ajele nytkään, mutta hölmöltä tuntuisi vaihtaa meluisampaan autoon. Liekö tuo 200-heppanen mitenkään erilainen äänieristykseltään...
Insignia olisi hieno ja varmasti hiljaisempi. Mutta onko se jotenkin hölmöä ostaa isompi auto, vaikka pienemmällä pärjäisi hyvin (mahtuisi jopa paremmin talliin).
Relluista tullut jotenkin läheisiä, kun pari viimeistä autoa on moisia ollut. Ja kumpikin ollut oikein mukava, hyvä ja luotettava kulkine, eikä korjaamolla ole tarvinut käydä. Toki melko uusista vehkeistä on kyse, mutta ei ne taida kaikki merkit ihan viattomia olla edes kohtuu uutena. Megane uudella 160-heppaisella koneella olisi aika hyvä ja Talisman Tce200 vielä parempi. Talismanin olen koeajanut ja olihan se mukavaa kyytiä. Ei vaan uuteen ole varaa ja käytettyjä tosi niukasti tarjolla.
Plan c/d olisi Seat Leon (oikeastaan ainut VAG, mikä jollain lailla kiinnostaa) tai jompi kumpi korealainen. Tai en minä tiedä. Johonkin se 25 - 30 keuroa pitäisi tuhlata, ettei nyt sentään sijoitettua tulisi.
Itselle eniten tökkii melussa suhinat. Astrassa kuuluu kyllä rengasääniä läpi, mutta ohi ajavista autoista ei kuulu ikkunoista läpi vastaavaa ääntä kuin saksalaisessa kilpailijassa - tosin kuulo on aina omakohtainen kokemus. Michelinit kesäsissä ja Contin kitkat talvikumeissa. Yllättävän sujuva ja taloudellinen tuo 1.0 kyllä on. Ei samperi kun ei kaupungissa saa 6.6 litraa pahempaa saanu aikaseen, hieman säästelyä opettelemalla.
*EDIT: Niin siis sitä yritin sanoa, että Astrassa ei ovet vihellä tai suhise ja siihen olen todella tyytyväinen. Se että jos renkaista jotain ääntä kuuluu - kuulukoot. Eir autojen rateissa testailtuani, esimerkiksi muuten mukava Mitsubishin ASX on näiltä osin huomattavasti häiritsevämmin jyrisevä.
Tuossa 1.6T:ssä taitaa ainakin olla parempi akselisto (takana Watt-linkki), ja ainakin jossain vaiheessa niihin tuli myös parempi äänieristys Acoustic Packin muodossa. Rengasmelua tosiaan on jonkin verran, itse eristin takalootan pohjan niiltä osin kun sinne käsiksi pääsi helposti ja äänimaailma kyllä muuttui miellyttävämmäksi..
@frogbot Talisman kannattaa ehdottomasti hakea "ulkoa" ellei riesana ole vaihtoautoa. Täällä ei ole noita parhaita Initiale Paris varustetasoja edes saatavana Relluihin, Talisman on mukavan pehmeä kulkine, valitettavasti harvat siihen päätyvät VAG leirin sijasta.
@frogbot Talisman kannattaa ehdottomasti hakea "ulkoa" ellei riesana ole vaihtoautoa. Täällä ei ole noita parhaita Initiale Paris varustetasoja edes saatavana Relluihin, Talisman on mukavan pehmeä kulkine, valitettavasti harvat siihen päätyvät VAG leirin sijasta.
Täytyy kyllä sanoa, näin ei-asiaan paneutuneena, että aika hyvännäköinen auton tuo Talisman. 250hv ja neliveto-automaatti jos olisi dieselinä, niin saattaisi Diudi quattro lähteä vaihtoon.
älkää nyt sanoko että tuollainen kokoonpano löytyy?
Pari viikkoa on tuommoinen ollut. Mitä enemmän on uutta tekniikkaa, niin sitä enemmän sitä pitäisi päästä muokkaamaan omiin haluihin. Ei nyt vielä mitään ihan hirveää ole tullut vastaan, mutta näytöllä voisi pysyä sammutuksen yli se näkymä mikä viimeksikin on ollut ja kartan asetukset samoina ja mikä ihmeen aivopieru se on, että istuimen muisti ei muista myös peilien asetuksia.
Pari viikkoa on tuommoinen ollut. Mitä enemmän on uutta tekniikkaa, niin sitä enemmän sitä pitäisi päästä muokkaamaan omiin haluihin. Ei nyt vielä mitään ihan hirveää ole tullut vastaan, mutta näytöllä voisi pysyä sammutuksen yli se näkymä mikä viimeksikin on ollut ja kartan asetukset samoina ja mikä ihmeen aivopieru se on, että istuimen muisti ei muista myös peilien asetuksia.
Hyvännäköinen peli. Itsellä myös joku hybridi harkinnassa, esim. RAV4 ja KIA Niro. Ehkä CR-Vkin. Niro on tyypattu, ihan kiva peli, hintakin edukkaampi. Onko tuossa sun vehkeessä sähköinen takaluukku? Tuossa askarruttaa esim. se, että meillä on suhteelisen matala autotalli (reilu 2m kuitenkin), että mites tuon takaluukun avaaminen, jos sähköisellä luukulla auton hommaa. Saahan sen toki ilmankin moista lisuketta, mutta jos uuden kaaran hommaan niin en nyt mitään blanco-karvalakkia kuitenkaan.
Toinen asia. Anopilla on kesä/-mökkikaarana vanha kunnon vm. 1994 BMW 316iA Compact. Se on oikein hyvin palvellut peli, mutta kyllä nyt alkaa vuodet tekemään tehtävänsä. Olisiko ehdotusta jostain luotettavasta tuoreemmasta vehkestä? Ei haittais, jos olis enemmän ovia, muttei kuitenkaan hirveästi nykyistä isompi peli. Ilmastointi, vakkari, automaattilaatikko ois must. Budjetti ehkä max. 5000€, mutta tarvittaessa löytyy vähän ekstraakin. Merkillä ei väliä, mutta saa se bemarikin olla.
Onko tuossa sun vehkeessä sähköinen takaluukku? Tuossa askarruttaa esim. se, että meillä on suhteelisen matala autotalli (reilu 2m kuitenkin), että mites tuon takaluukun avaaminen, jos sähköisellä luukulla auton hommaa. Saahan sen toki ilmankin moista lisuketta, mutta jos uuden kaaran hommaan niin en nyt mitään blanco-karvalakkia kuitenkaan.
Suomessa myynnissä olevissa malleissa taitaa nyt kaikissa olla sähköinen takaluukku. Enpä ole tullut ajatelleeksi kuinka paljon yli vaakatason se nousee, mutta tuskin reilu 2 metriä mitään rajoittaa tuon suhteen, ei auto kuitenkaan ole kuin 1,7 m korkea. Mutta jos se on ongelma, niin avautumiskulman saa kyllä asetettua pienemmäksi.
Hyvännäköinen peli. Itsellä myös joku hybridi harkinnassa, esim. RAV4 ja KIA Niro. Ehkä CR-Vkin. Niro on tyypattu, ihan kiva peli, hintakin edukkaampi. Onko tuossa sun vehkeessä sähköinen takaluukku? Tuossa askarruttaa esim. se, että meillä on suhteelisen matala autotalli (reilu 2m kuitenkin), että mites tuon takaluukun avaaminen, jos sähköisellä luukulla auton hommaa. Saahan sen toki ilmankin moista lisuketta, mutta jos uuden kaaran hommaan niin en nyt mitään blanco-karvalakkia kuitenkaan.
En ole törmännyt yhteenkään sähköluukulla varustettuun autoon jonka luukun aukeamiskorkeutta ei voisi säätää/rajoittaa. Useimmissa se onnistuu itse tekemällä, esim avataan, pysäytetään napista haluttuun korkeuteen ja pidetään nappia hetken pohjassa jolloin uusi taso on tallennettu muistiin.
Mitä suosittelisitte. Vaimo viimeisillään raskaana ja tarvitsisi vuodeksi saada joku 0-3000eur arvoinen ritsa talliin jolla vuodessa tulee arviolta max.4000km. Vaatimukset on ajonvakausjärjestelmä, abs, luistonesto ja farkku jotta rattaat saa kivutta mukaan. Katsellut nyt reilun tonnin mondeoita joissa kohtuu renkaat mukana.
Vuoden päästä kun vaimo palaa töihin ja kilsamäärä kasvaa ostetaan sitten joku oikea auto. Helppo olisi tuommoinen n. tonnin hintaluokan kiesi kun tietää ettei ikinä pääse syntymään yli tonnin vikaa, paaliin vaan siinä tapauksessa.
Vuodeksi joku halpa liisari? Esim. Autoverkkokaupasta joku ’melkein uusi vuodeksi’ 169e/kk. Suht ok kunnossa ja tuoreita, että äiti lapsineen kulkee turvallisesti.