Mikä auto minulle?

Nollapostaus
Kyllä auto on se vihoviimeinen juttu minkä hommaan, vaikka svea economy maksaisi mielummin luxus auton kun semmoisen samanhintaisen yksikön, joka tuottaisi rahaa minulle.
 
Pitäisi uusi auto vaihtaa. Mikähän olisi ~30k työmatka/kauppakassi.
Jos jollain on hyviä ehdotuksia niin saa ehdottaa.

Fillari olisi hyvä mahtua kyytiin jollain tavalla.

E:
Ajelen sellaset 15tkm vuodessa. Auton mallilla ei niin väliä onko farkku vai sedan. Hybrid kiinnostaa koska kaupunki ajoa jonkin verran.

Tuossa olisi vaihtoehto, joskin ajettu 4 tkm "liikaa" ja onhan tuo jo kohta 4 vuotta vanha.
Mutta olisi hybridi hyvillä varusteilla.
 
Tuossa olisi vaihtoehto, joskin ajettu 4 tkm "liikaa" ja onhan tuo jo kohta 4 vuotta vanha.
Mutta olisi hybridi hyvillä varusteilla.
Mondeon hybridin kohdalla kannattaa huomata, että akku haukkaa tavaratilaa. Tällä voi olla merkitystä, jos pitäisi fillaria kuljetella.
 
Millaisia kokemuksia palstalaisilta löytyy LCI F10 BMW 5-sarjalaisesta? Takaveto saa olla ja jotenkin kiehtoo 518d/520d. Tuo numeroiden valossa tussumpi ei taida hävitä käytännön suorituskyvyssä juuri lainkaan?
 
Tuo numeroiden valossa tussumpi on aivan järkyttävän hidas. 20d jo potkii ihan mukavasti. Takavedossa on vähemmän vikoja, mutta vaihdelaatikko on kovemmalla, nelivedossa taas edessä nivelet kuluvat herkästi. Onhan se ihan ok auto ajaa, mutta ei bemarin paras 5-sarjalainen, mutta toisaalta ehkä yksi mukavimmista.

18d on kuitenkin toivottoman tussu. 20d alkaa olemaan ok, 30d on se moottori mikä tuohon parhaiten dieseleistä passaa. Kuitenkin 18d en voi suositella, sillä ei oikein ohi pääse muuten kuin pitkällä suoralla.
 
Tuossa olisi vaihtoehto, joskin ajettu 4 tkm "liikaa" ja onhan tuo jo kohta 4 vuotta vanha.
Mutta olisi hybridi hyvillä varusteilla.

Kävin joskus hybridi Mondeota katsomassa ja muistikuvaksi jäi ettei siihen saanut vetokoukkua eikä takapenkit kääntyneet. Eli fillarin saa ainoastaan katolle, jos siihen saa laittaa kattotelineet :rolleyes:.
 
Kuuluisi varmaan "tyhmiin kysymyksiin" tai jotain:confused:

Mietin että onko finnish problems. No googlaus trailer, niin löytyi tietenkin matkailuvaunuja, autotrailereita. Ja niihin sopivia autoja, eli vähän isompaa autoa vielä enempi rapakon takaa. Noita perisuomalaisia peräkärryjä ei oikeastaan montaakaan.

Tai sitten tow hook, niin vielä vähemmän tulosta.

Vetokoukku näillä hauilla onkin hankalampi rasti. Kehittyneemmissä maissa ei kai tuollaisia tarvita, kun kalusto tarpeen mukaan millä kuljettaa ilman perässä vedettävää, kun tilaa on riittävästi, tai sitten auto on luokkaa truck millä hinata.

Myönnän että tämä on typerä postaus, mutta kunhan tuli mieleen että mikä siinä peräkoukussa on niin hankalaa, ja muut setit.:btooth:
 
Millaisia kokemuksia palstalaisilta löytyy LCI F10 BMW 5-sarjalaisesta? Takaveto saa olla ja jotenkin kiehtoo 518d/520d. Tuo numeroiden valossa tussumpi ei taida hävitä käytännön suorituskyvyssä juuri lainkaan?

Ehdottomasti kannattaa ostaa 518d ennemmin, kuin 520d. Yleensä saat 518:n halvemmalla. Molemmissa täysin sama moottori. Ohjelmointi maksaa sen 350-600e ja tällöin ollaan siinä 220-240hp tehoissa, joka liikahtaa jo kohtuullisesti.

Eli jos löydät hyvin varustellun 518:n, niin ota se ja vie optimointiin.
 
Tuo numeroiden valossa tussumpi on aivan järkyttävän hidas. 20d jo potkii ihan mukavasti. Takavedossa on vähemmän vikoja, mutta vaihdelaatikko on kovemmalla, nelivedossa taas edessä nivelet kuluvat herkästi. Onhan se ihan ok auto ajaa, mutta ei bemarin paras 5-sarjalainen, mutta toisaalta ehkä yksi mukavimmista.

18d on kuitenkin toivottoman tussu. 20d alkaa olemaan ok, 30d on se moottori mikä tuohon parhaiten dieseleistä passaa. Kuitenkin 18d en voi suositella, sillä ei oikein ohi pääse muuten kuin pitkällä suoralla.

Onko tosiaan 518d vakiona ihan lussu? Kuitenkin taitaa olla samat suuttimet ja ahdin, kuin 520d:ssä mitä @Diplomaatti tuossa epäilikin? Ajattelin, että matalammat tehot olivat vain paperilla? Lastuttaminen ei kauheasti innosta, kun pitäisi teettää päästötestit ja muutoskatsastaa, joihin uppoaisi pirusti rahaa.
 
Huomautus: Asiaton käytös
Onko tosiaan 518d vakiona ihan lussu? Kuitenkin taitaa olla samat suuttimet ja ahdin, kuin 520d:ssä mitä @Diplomaatti tuossa epäilikin? Ajattelin, että matalammat tehot olivat vain paperilla? Lastuttaminen ei kauheasti innosta, kun pitäisi teettää päästötestit ja muutoskatsastaa, joihin uppoaisi pirusti rahaa.
Joo koska juuri näin kaikki sen tekee ja katsastusmieskin näkee suoraan että on lastutettu ja täten laiton..
 
Onko tosiaan 518d vakiona ihan lussu? Kuitenkin taitaa olla samat suuttimet ja ahdin, kuin 520d:ssä mitä @Diplomaatti tuossa epäilikin? Ajattelin, että matalammat tehot olivat vain paperilla? Lastuttaminen ei kauheasti innosta, kun pitäisi teettää päästötestit ja muutoskatsastaa, joihin uppoaisi pirusti rahaa.

Kyllä sillä pärjää liikenteessä hyvin. Matka-ajossa 150hp riittänee useimmille.

Miksi pitää muutoskatsastaa?
 
Kyllä vakiolla F10:llä 518d:llä pärjää arkiajossa aivan hyvin, mutta kyllähän 500-sarjan BMW:hen kuuluu myös riittävä suorituskyky.

B47 koneella olevasta 518d:stä saa ohjelmoimalla ihan kohtuulliset tehot irti, AJ Tech:in tai CDI Tuikun ohjelmaa boksiin, niin alkaa kulkemaan.

Virallisesti softavirit pitäisi muutoskatsastaa ja suorittaa kaikki VTT:n ( tai vastaavan ilmoitetun laitoksen ) viralliset päästötestit, jos softan valmistaja ei niitä ole teettänyt, mutta koska se maksaa mansikoita ja mannaryynejä, niin ei kukaan niitä tee tai muutoskatsasta autoaan softauksen jälkeen.
 
Onnittelut, tätä kuolasin pitkään ennen edellistä autonvaihtoa mutta ei vaan pystynyt nykykilsoilla noin pientä ja bensakoneista ottamaan. Oli ihan pirun hauska ajaa ja esim. hytti/kojelauta on valovuosia kilpailijoita edellä. :tup:
Polo GTI on kyllä varsin nätti ja mukava paketti. Siinä oli koeajolla vain yksi mutta. Se oli valitettavan tylsä ja liian isokokoisen tuntuinen verrattuna esimerkiksi uuteen Fiesta ST:hen. Jopa VAG:n toisen merkin Ibiza FR litraisella moottorilla oli hauskempi ajettava kuin tuo Polo. Ibizaa oli todella hauska heitellä mutkiin hiukan tiukempaan ja jopa tuolla mopon moottorilla se oli todella pirteä kulkemaan. Tästä syystä oma Polo GTI harkinta jäi jäihin ja jäin odottelemaan uutta Cupra Ibizaa, josta tosin ei ole kuulunut pitkään aikaan yhtään mitään.

Tietääkö kukaan onko tuo Cupra Ibiza tulossa ja jos on niin milloin?
 
Minusta toi 518d ei ole ollenkaan liian vajaatehoinen. Itselläkin on 150 hv ja momentinmuunnin. Kyllä ohittelee tosi kivasti maakunnissa pikkuteillä eikä jää kenenkään jalkoihin. Karvan verran paremmin kiihtyy kun entinen pienempi 120 hv + momentinmuuntimella varustettu auto.

Lisäksi softalla sitten lisää tehoa. Ei sitä kukaan katsuri mistään näe, tai jos näkee niin siitä kyllä leviää tieto netissä hyvissä ajoin ennenkun alat omaasi softaamaan...

E: näyttäis olevan se n. 1700 kg painoinen niinkuin omakin V60... Itelle tuo perspektiiviä kun saa välillä ajella 1.6 TDI Passatilla (nykyinen sukupolvi), sekin kiihtyy loppujen lopuksi ohituksiin pirun hyvin kun ihan hieman ennakoi. DSG tarjoaa sen verran paremman kiihtyvyyden ja nopeamman kickdownin että paikkaa hyvin pienen koneen onnetonta luonnetta muutoin.



Onnittelut, tätä kuolasin pitkään ennen edellistä autonvaihtoa mutta ei vaan pystynyt nykykilsoilla noin pientä ja bensakoneista ottamaan. Oli ihan pirun hauska ajaa ja esim. hytti/kojelauta on valovuosia kilpailijoita edellä. :tup:

D3 150hp on suorastaan ärhäkkä verrattuna tohon bemarin 150-heppaiseen kuristettuun moottoriin. D3 150hp S90 tuntuu lentävän, kun taas F10 518d ei kulje mihinkään. Kahdella F10 LCI 518d:llä olen ajanut pari työvuoroa ja ihan oikeasti ne on älyttömän laiskoja, kun taas D3 150hp S90 ei ollut ollenkaan laiskan tuntuinen. En tiedä mistä johtuu, mutta tällaiset fiilikset niistä saa. Siksi suosittelen ihan suoraan 20d:tä ja myös siksi kun noita N47 ja B47-koneisia bemareita on ollut taksina todella monta (kuusi N47-moottorilla ja nyt menossa kolmas auto B47-moottorilla), eikä ikinä itse moottoreissa ole ollut vikoja, jos ei EGR:n vaihtoja lasketa.
 
Polo GTI on kyllä varsin nätti ja mukava paketti. Siinä oli koeajolla vain yksi mutta. Se oli valitettavan tylsä ja liian isokokoisen tuntuinen verrattuna esimerkiksi uuteen Fiesta ST:hen. Jopa VAG:n toisen merkin Ibiza FR litraisella moottorilla oli hauskempi ajettava kuin tuo Polo. Ibizaa oli todella hauska heitellä mutkiin hiukan tiukempaan ja jopa tuolla mopon moottorilla se oli todella pirteä kulkemaan. Tästä syystä oma Polo GTI harkinta jäi jäihin ja jäin odottelemaan uutta Cupra Ibizaa, josta tosin ei ole kuulunut pitkään aikaan yhtään mitään.

Tietääkö kukaan onko tuo Cupra Ibiza tulossa ja jos on niin milloin?

Mulla jäi fiesta hankkimatta noiden penkkien takia vaikka hauska peli olikin. Lisäks Polo oli vaan parempi kompromossi hauskuuden ja mukavuuden/käytännöllisyyden kannalta. Ei haittaa itseä tuo kokokaan, mahtuupa kamaa kyytiin
 
Onkohan nää swift sportit millaisia: Suzuki Swift Sport 1,6 Viistoperä 2015 - Vaihtoauto - Nettiauto Lapset alkaa oleen aikuisia ja pienempi sekä taloudellisempi peli riittää yksinajeluun 407 tilalle, tosin jotain autossa pitää olla ettei o ihan se karvalakkimalli. Swiftissä tosin takakontti uhrautuu lähes kokonaan subbarille.
Hauska ajaa, pirun muovinen sisusta, ok varusteet (oli ainakin siihen aikaan kun kävin itse koeajamassa yhtä), luotettavan maineessa (paitsi jos jotain hajoaa niin saa kuulema osia odottaa sanoi tuttu mekaanikko joka noitakin korjaili) mutta tuo kone ei itselle kelpaa kyllä käyttikseen. Ei MITÄÄN vääntöä. Aina pykältämässä ihan normi ajossa liikenteen mukana pysäkseenkin ja jos haluat että liikahtaa edes hiukan niin kierroksia on käytettävä. Harrasteena fine kinda mutta harrasteena kaipaisi sitten kyllä enemmän tehoakin ehkä tuon alaväännön puuttumisen perusteluksi.
 
Kellään kokemusta c5 aircross grip controllista? Tekisi mieli tuollainen laittaa ja kaipailis kokemuksia tuosta automaatin kanssa.
 
D3 150hp on suorastaan ärhäkkä verrattuna tohon bemarin 150-heppaiseen kuristettuun moottoriin. D3 150hp S90 tuntuu lentävän, kun taas F10 518d ei kulje mihinkään. Kahdella F10 LCI 518d:llä olen ajanut pari työvuoroa ja ihan oikeasti ne on älyttömän laiskoja, kun taas D3 150hp S90 ei ollut ollenkaan laiskan tuntuinen. En tiedä mistä johtuu, mutta tällaiset fiilikset niistä saa. Siksi suosittelen ihan suoraan 20d:tä ja myös siksi kun noita N47 ja B47-koneisia bemareita on ollut taksina todella monta (kuusi N47-moottorilla ja nyt menossa kolmas auto B47-moottorilla), eikä ikinä itse moottoreissa ole ollut vikoja, jos ei EGR:n vaihtoja lasketa.

Onko nämä olleet takseja? Millaisia kilsoja noilla on päästelty?
N47 kiinnostaisi, toisessa kopassa tosin, mutta se ketju vähän askarruttaa.
 
Onko nämä olleet takseja? Millaisia kilsoja noilla on päästelty?
N47 kiinnostaisi, toisessa kopassa tosin, mutta se ketju vähän askarruttaa.

Eiköhän ne ole yleensä noin 75 000km vuosi ja parin vuoden jälkeen vaihto.

Hyviä vehkeitä. Laatu on erittäin kohdallaan.
 
Oliko tämä mutua vai henkilökohtaista kokemusta ko systeemistä?

Ei omakohtaista kokemusta mutta the grand tourissa james may? Koeajoi c3 aircrossin ja ihmetteli kuinka hyvin auto etenee vajaavetoiseksi


Eiköhän noista netistä videoita/testejä löytyne.
 
Ei omakohtaista kokemusta mutta the grand tourissa james may? Koeajoi c3 aircrossin ja ihmetteli kuinka hyvin auto etenee vajaavetoiseksi


Eiköhän noista netistä videoita/testejä löytyne.

No,eipä toi ole kuin 400€ investointi. Sama vaikkei toimisikaan.
 
Onko nämä olleet takseja? Millaisia kilsoja noilla on päästelty?
N47 kiinnostaisi, toisessa kopassa tosin, mutta se ketju vähän askarruttaa.

Taksejahan ne. N47 ei koskaan ollut ketjun kanssa ongelmaa, niillä päästeltiin sen 90-250 000 kilsaa. Yhdellä B47 päästeltiin 200 000 kilsaa. Autoja pidettiin 1-2,5 vuotta. Se ketju on lähinnä ongelma jos on huonosti vaihdeltu öljyjä/käytetty mitä sattuu öljyjä, meillä öljynvaihtoväli pyörinyt siellä 14000-18000km taksiajossa. Noihin kilometreihin voi lisätä käyntitunteja aika reilusti etenkin talvella ja hyvin rajua/runsasta kaasupolkimen käyttöä sievästi ajelun lisäksi.

Itse moottorit on hyviä, tosin päästöjärjestelmät ovat perseestä, esim. F10 B47 koneiden Adbluen lämmitin (500€), joka menee säännöllisesti talvipakkasilla noissa about kerran kahdessa vuodessa. Tietty hiukkassuodattimet kannattaa tutkia, etteivät ole tukossa, meillä meni kahdesta autosta aika täyteen, mutta puhdistus auttoi. Ei kannata ostaa N47/B47 mottista bemaria jos kuluttavat polttoainetta maantiellä, yleensä kasvanut polttoaineenkulutus on hyvä merkki esim. Täyttyneestä hiukkassuodattimesta, toimimattomasta egr:stä (myös jäähdytysnestettä alkaa kulumaan jos EGR on rikki) tai vaikkapa tukkeutuneista suuttimista.
 
Onko kokemuksia / mielipiteitä Jaguareista tuossa 15 000 - 25 000 hintaluokassa? Omaan silmään perkeleen tyylikkäitä autoja omassa hintaluokassaan ja nyt lueskellut vähän testejä niin varsin positiivisen kuvan saanut varsinkin XF ja XE -malleista.

Uudemmat XE-mallit houkuttelevat erityisesti, 25 000e saa jo reilusti alle 100 000 km rullattuja autoja vm 2016->.

XFiä on paremmin tarjolla jopa alle 15 000e mutta kilometrejä ja ikävuosia noihin on kertynyt sitten vähän enemmän.

Tässä pari esimerkkiä Nettiautosta. Katselin myös että Ruotsissa noiden hinta on vielä muutaman tonnin edullisempi, mutta en sitten tiedä meneekö hyödyt hakukustannuksiin.

Minkähänlaisia huoltokustannuksia näihin olisi odotettavissa? Onko kaukaa viisasta laittaa ostohinnassa muutama tonni enemmän esim tuollaiseen pari vuotta vanhaan XE-malliin vs. pelätä että vanhempaan XFään tulee isompaa vikaa?

Jaguar XE Pure E-Performance Plus 120KW Aut. -Xenon, Navi- Porrasperä 2016 - Vaihtoauto - Nettiauto

Jaguar XF 2,7D V6 Luxury Business A Porrasperä 2008 - Vaihtoauto - Nettiauto

Jaguar XF 2,7D V6 Luxury Business A Porrasperä 2009 - Vaihtoauto - Nettiauto

Jaguar XF Sportbrake 2,2 i4 Td 163 Luxury Business ** JUURI SAAPUNUT / Huippuvarusteet / Nahkasisusta ** Farmari 2013 - Vaihtoauto - Nettiauto

Jaguar XF 3,0 d Business A Porrasperä 2010 - Vaihtoauto - Nettiauto

Jaguar XF 3,0 d Business A Porrasperä 2010 - Vaihtoauto - Nettiauto
 
Viimeksi muokattu:
Aika arvokkaitahan noi on huoltaa. Veikkaisin että tommoseen 10v vanhaan saattaa osiakin joutua odottelemaan jos jotain sattuu.
 
XE ja XF on sama juttu, ku 3 ja 5-sarjoissa. Samaan hintaan melkein molemmat. XE on aika ahdas ja vähän lelumaisen oloinen. Itse olen XF:ää miettinyt ja uudempaa koska tuon vanhan näyttö systeemi on naurettava. Tosin uudessakin se muistuttaa focusta ja on vähän halvahkon oloinen.

En usko, että nuo huollot sen kalliimpia ole. Jokainen fixus paja osaa perushuillot

Tässä uudempaa

Jaguar XF 20d Portfolio #Aktiivinen vakkari Porrasperä 2016 - Vaihtoauto
 
Viimeksi muokattu:
Hyvää auto olisi hakusessa alle 10000 euroon. Käyttö suurimmalta osin noin 50km päivässä, ehkä kerran pari viikossa pidempi pätkä moottoritieajoa. Alla olevat tulleet esille vahvimpina vaihtoehtoina, mutta mitä mieltä täällä ollaan näistä? Onko näissä jotain suuria nou nou juttuja vai onko harkinnan arvoisia. :)

Ford Fiesta 1,6 120 hv Titanium S M5 5-ovinen**KORKOTARJOUS 1.9%+kulut** Viistoperä 2012 - Vaihtoauto

FORD Fiesta 1,0 EcoBoost 125hv Start/Stop Sport M5 3-ovinen ** Merkkihuollettu Suomiauto / Vakionopeudensäädin / vaihtoauto | Autotie

Renault Clio Energy TCe 90 GT Line NAVIGOINTI Korkotarjous 1.9 % + kulut Viistoperä 2015 - Vaihtoauto
 
Hyvää auto olisi hakusessa alle 10000 euroon. Käyttö suurimmalta osin noin 50km päivässä, ehkä kerran pari viikossa pidempi pätkä moottoritieajoa. Alla olevat tulleet esille vahvimpina vaihtoehtoina, mutta mitä mieltä täällä ollaan näistä? Onko näissä jotain suuria nou nou juttuja vai onko harkinnan arvoisia. :)

Ford Fiesta 1,6 120 hv Titanium S M5 5-ovinen**KORKOTARJOUS 1.9%+kulut** Viistoperä 2012 - Vaihtoauto

FORD Fiesta 1,0 EcoBoost 125hv Start/Stop Sport M5 3-ovinen ** Merkkihuollettu Suomiauto / Vakionopeudensäädin / vaihtoauto | Autotie

Renault Clio Energy TCe 90 GT Line NAVIGOINTI Korkotarjous 1.9 % + kulut Viistoperä 2015 - Vaihtoauto
Noista kahdesta Fiestasta ainakin suosittelen tuota Ecoboost pohjaista jos haluaa järkevän käyttöalueen tehoille. Ei ehkä juuri noista yksilöistä mutta ylipäänsä. Erikoisena huomiona ST Fiestan vanteet tuossa kyseisessä. Voi kertoa ehkä hiukan minkälaisessa ajossa on ollut jo. Relluun en itse vaan kykenisi. Oli aivan kauhea kun oli kertaallen sijaisautona moinen, ei miellyttänyt sisusta, laatuvaikutelma ajettavuus eikä moottori (tosin en tiedä mikä bensakone siinä kipossa oli).
 
Hyvää auto olisi hakusessa alle 10000 euroon. Käyttö suurimmalta osin noin 50km päivässä, ehkä kerran pari viikossa pidempi pätkä moottoritieajoa. Alla olevat tulleet esille vahvimpina vaihtoehtoina, mutta mitä mieltä täällä ollaan näistä? Onko näissä jotain suuria nou nou juttuja vai onko harkinnan arvoisia. :)

Ford Fiesta 1,6 120 hv Titanium S M5 5-ovinen**KORKOTARJOUS 1.9%+kulut** Viistoperä 2012 - Vaihtoauto

FORD Fiesta 1,0 EcoBoost 125hv Start/Stop Sport M5 3-ovinen ** Merkkihuollettu Suomiauto / Vakionopeudensäädin / vaihtoauto | Autotie

Renault Clio Energy TCe 90 GT Line NAVIGOINTI Korkotarjous 1.9 % + kulut Viistoperä 2015 - Vaihtoauto

Ehdottomasti Clio. Erittäin pitkän linjan harrastajana ja ammattilaisena on tullut opittua kaikenlaista mm. autojen kestävyydestä ja luotettavuudesta.

Se on totta, että Fiesta on hivenen parempi ajaa, mutta Clio4 on kyllä todella hieno ajaa sekin, selkeästi luokkansa kakkonen Fiestan jälkeen.

Mulla on myös harrasteautona ollut niin Fordeja kuin Rellujakin, joten mielelläni annan rehellisen mielipiteen.

2010 jälkeen melkein jokaisessa autossa on moottoripuolen tyyppivikoja. Ja useimmissa pahoja sellaisia. Valitettavasti Fordin Ecoboostit ovat surullisen kuuluisia vakavista ongelmistaan. Tuttavapiirissä yksikään Ecoboost ei ole kestänyt. Kivoja ajaa, pahuksen kalliita pitää. Tuo 1.6 vapari on selvästi parempi, muttei mikään ikiliikkuja sekään.

Myös Clion moottori- ja voimansiirtopuoli heikkeni kunnolla kun siirryttiin Clio3:sta Clio4:ään. 1.2 vapari on onnettoman laiska, ja kaikki muut moottorit kärsivät moninaisista tyyppivioista. Paitsi TCe 90 ;) Nimittäin siinä on normaaliin liikennöintiin tarpeeksi voimaa ja moottorissa ei ole mitään tyyppivikoja. TCe 120:ssä on pahojakin puolestaan. Ne ongelmat mitkä taas tuosta TCe 90:stä puuttuvat ovat jakoketjun venymiset ja imukanavien karstoittumiset. Nääs jakopää tulee eri tuotantolinjalta ja karstaa ei tule koska tässä kolmepyttyisessä ei ole suoraruiskua kuten isommassa. Eikä onneksi automaattioptiota (Renaultin automaatti omaksui tuolloin kaksoskytkinrakenteen ja luotettavuus romahti kuten kaikilla muillakin DCT-autoilla on ongelmana).

Tuossa hintaluokassa Clio on aivan lyömätön kunhan se on TCe90. Peugeot 208 PureTech olisi toinen ehdokas, muttei lähimainkaan yhtä hyvä ajaa. Renault- ja Peugeot -konserneilla on myös luokkansa selkeästi paras korroosiokestävyys. Ja mikä parasta autot saa halvalla koska suomalaiset eivät tiedä miten hyvistä peleistä kyse. Cliokin silti Euroopan eniten myyty auto ja luokkansa turvallisin kaupan päälle... Joitain pikkuvikoja joskus on, mutta kaikki halpoja hoitaa.

Jos taas äärimmäistä huolettomuutta kaipaa, niin sitten saa maksaa ekstraa jonkin verran ja ostaa Yariksen. Suorituskyky jää heikoksi mutta käyttökulut ja jälleenmyyntiarvo huippuhyvät. Eikä uusimman 2010-> valmistetun Yaris-sukupolven ajo-ominaisuuksissakaan ole enää vikaa toisin kuin vanhemmissa.

Vanhana VW-harrastajana sanon vielä senkin että tuossa ikä- ja kokoluokassa on viisainta kiertää kaukaa ko. yhtymän tuotteet. Uutena voi niitä ostaa kyllä kunhan myy 3 vuoden sisällä pois. Surulliselle tasolle mennyt laadunvalvonta :/

Kunnolla hyviä autoja ei tällä hetkellä valmistetakaan. Mutta tuossa nyt muutamia tiedonjyviä 25 vuoden kokemuksella. Eikä tarvi kenenkään vetää näistä herneitä nenään; ihan jokaisessa autossa on omat ongelmansa. Toisissa hankalammat kuin toisissa.
 
Viimeksi muokattu:
Tästä kuulisin mielellään lisää. Oma käsitys on, että ecoboostit ovat näistä pikkuturboista parhaimmasta päästä.

Moinen väite kiinnostaa itseänikin, sillä vastaan ei ole tullut yhtään juttua ecoboostin leviämisestä. Niitä pyörii työpaikkapiireissä, kuin myös tuttavapiireissä sen verran paljon, että sama otanta TSI/DSG kombolla olisi johtanut jo lähemmäs kymmeneen leviämiseen parhaimpina vuosina.
 
Olisin myös kiinnostunut koska niin monella lähipiirissä on niitä enkä ole netistäkään lukenut ongelmista tai muuten kuullut niistä. Tosin, jos joku vakavalla naamalla tarjoaa Rellun Cliota vaihtoehdoksi, niin ehkä tuon muunkin satuilun voi ottaa suolan kanssa. :D
 
Ainakin Volvo myyjä piti viereistä Renaultia ihan peltisenä ja heikkona esityksenä. Ei ole toisaalta tullut yhtään Renaultia koeajettua, koska ei ne vaan hirmuisesti säväytä. Ford Fiesta tai Toyota Yaris voisi olla kaksi vaihtoehtoa. Yaris mielellään hybridinä.
 
Tästä kuulisin mielellään lisää. Oma käsitys on, että ecoboostit ovat näistä pikkuturboista parhaimmasta päästä.

Vaikka niin olisikin niin se ei paljoa lupaisi vielä :( Ei nimittäin meinaa löytyä oikeastaan yhtään pikkuturboa jossa ei jotain tyyppivikaa olisi. Nuo Renaultin 0.9 TCe:t ovat yksi iloinen poikkeus ja myös Peugeot-yhtymän PureTech tuntuu toistaiseksi olevan melko huoleton.

Ecoboosteissa on mm. männänrengasongelmia, mäntäongelmia, kannentiivisteongelmia, kansiongelmia jne. Osa on kestänyt kohtuullisen hyvin (siis suurissa otoksissa) , mutta valitettavan paljon on noita viallisia eikä valitettavasti ole kyse pikkuongelmista. Jäähdytysnestevuotoja on yritetty selittää heppoisilla muoviputkilla letkukierrossa, mistä on tehty laaja takaisinkutsukin. Mutta ongelmat eivät rajoitu siihen. Kansia halkeaa, mäntiä halkeaa, männänrenkaita jumittuu ja öljyn- ja jäähdytysnesteen kulutusta ilmenee. Ja erikoisinta on se, että esim. nuo vuotavat kannentiivisteet näyttävät kiusaavan suurinta osaa 2010-luvun Ecoboost-moottoriperheestä, ihan litraisesta 2.3-litraiseen asti (ja jopa dieseleissäkin samaa vikaa!). Erikoinen juttu, ehkä joskus selviää mikä kaiken takana. Ja sitten on tietenkin se perusjuttu mitä useimmilla automerkeillä, eli selittämätöntä suurta öljynkulutusta.

Ei noita vikoja tietenkään ole jokaisessa yksilössä, mutta kun noihin lisää muilla osa-alueilla ilmenevät ongelmat, niin sanoisin kyllä että pitkässä juoksussa on viisainta tällä hetkellä tähytä Ranskan ja Japanin suuntaan. Mutta sittenkin pitää olla tosi tarkkana mitä ostaa, koska tosiaan useimmassa pikkuautossa valmistusmaasta riippumatta on ongelmansa.

Suositeltavia IMHO olisi Clio IV 0.9TCe, Toyota Yaris 2010>, Peugeot 208 PureTech. Miksei periaatteessa myös nykyistä edeltävän sukupolven Suzuki Swift, joka on kyllä luotettava ja kestävä, mutta kori ei kestä yhtä hyvin kuin noissa muissa.
 
Olisin myös kiinnostunut koska niin monella lähipiirissä on niitä enkä ole netistäkään lukenut ongelmista tai muuten kuullut niistä. Tosin, jos joku vakavalla naamalla tarjoaa Rellun Cliota vaihtoehdoksi, niin ehkä tuon muunkin satuilun voi ottaa suolan kanssa. :D

Kaikki pitää ottaa suolan kanssa mutta aivan erityisesti yleiset mielipiteet. Joukossa tyhmyys tiivistyy, sen takia luotan itse todellisiin ammattilaisiin, kuten esim. mekaanikkoihin joilla on 40v merkkikokemus. Itse ammattilaisena pääsee käsiksi paljoon sellaiseen tietoon mitä kansan syvillä riveillä ei yksinkertaisesti ole eikä oikein voikaan olla. Mutta nämä merkkien arvostukset ovat kyllä erilaiset muualla Euroopassa, eli suuretkin massat ovat joskus kykeneväisiä huomaamaan mikä tuote on hyvä ja mikä ei.

Tässähän on täysin kaksi eri asiaa mikä auto on autona hyvä ja mikä luotettava ja kestävä. Jos molemmat pitää yhdistää niin sitten tulee vaikeaa. Ei sellaisia autoja ollut kultavuosinakaan monia, nykyään ovatkin jo ääriharvinaisia.

Toyota on edelleen kaikista varmin, mutta ranskalaisiin verrattuna ajo- ja turvallisuuspuoli ei edusta samaa sukupolvea. Ja korostan edelleen, että malli- ja moottoriversiota myöten pitää olla tarkka. Esim. Renaultia ei missään nimessä kannata ostaa 1.5 dCI-moottorilla taikka kaksoiskytkinautomaatilla. Ja kyllähän esim. II-sukupolven Meganessa ja Lagunassa oli sähkövikoja. Mutta suuret viat eivät ole vaivanneet ennen viimeisintä mallisukupolvea, pikkuturboja ja DCT-vaihteistoja.

Ja mitä tulee hybrideihin, niin niitäkin voi ostaa kyllä, mutta kannattaa huomioida että 8-12 vuoden iässä tulee iso piikki korjaustarpeessa kun hybridilinjan isot komponentit alkavat kaivata vaihtamista (generaattori, akkupakka). Taas jos korjausalan ammattilaisia kuuntelee niin hybridiä ei kannata ostaa ainakaan isoilla kilometreillä tai yli kymmenvuotiaana.

Mitä tulee saksalaisiin autoihin yleensä, niin esim. VW-ryhmä teki aikanaan todella hyviä autoja. Sillä maineella voidaan nyt ratsastaa vaikka laajoja laatuongelmia on ollut jo varsin pitkään. Ford puolestaan on aina ollut maailmanlaajuinen volyymibisnes sillä systeemillä, että tehdään periaatteessa hyvä tuote mutta yleinen laatutaso ei ole niin tärkeä. Laadunvaihtelu on se suurin ongelma, suuri osa yksilöistä on ihan OK. Jos on "pakko" hommata saksalainen, niin sitten varmin ratkaisu on manuaalivaihteinen Skoda. Joo, Tsekissä koottu tietysti, mutta jostain syystä yleislaatutaso on parempi kuin emomerkillä. Nyt seurataan joko uusin moottorisukupolvi (taas hihnajakopäällä) kestäisi viimeisiä paremmin. Toivoakin voi olla.

Ja mitä tulee siihen "satuiluun" niin tulihan sitä itsekin luultua monta asiaa ennenkuin niihin syvällisesti perehdyin. Ja mitä syvällisemmin perehtyy aiheeseen kuin aiheeseen niin yleensä sen kauemmas valtavirran käsityksistä joutuu.
 
Jäähdytysnestevuotoja on yritetty selittää heppoisilla muoviputkilla letkukierrossa, mistä on tehty laaja takaisinkutsukin. Mutta ongelmat eivät rajoitu siihen.

Omassa 1.6 Ecoboostissa oli juurikin jäähdytysnestevuoto. Tietysti pelkäsin pahinta, mutta vika korjaantui onneksi täysin letkun vaihdolla. Öljyä moottori ei syö vaikka kilsoja on jo melkein 170k

edit:

Sain takaisinkutsun liittyen jäähdytysnesteanturiin. Eli ei ne vuodot varmaan ihan yksittäisiä ole. Harmi jos vuotaviin letkuihin tulee takaisinkutsu, koska ehdin hoitaa homman jo itse. Yleisesti Fordilla toimii homma hyvin takaisinkutsujen suhteen. Sain omaan autoon esimerkiksi uuden kytkimen takaisinkutsussa ja nyt tulee tuo anturi.
 
Viimeksi muokattu:
Omassa 1.6 Ecoboostissa oli juurikin jäähdytysnestevuoto. Tietysti pelkäsin pahinta, mutta vika korjaantui onneksi täysin letkun vaihdolla. Öljyä moottori ei syö vaikka kilsoja on jo melkein 170k

Kannattaa muuten seurata sitä jäähdytysnesteen tasoa nyt huolella. Toivotaan tietysti että mitään muuta ei ole, mutta juuri näissä tapauksissa on välillä ilmennyt vuotoa myös kannessa tai kannentiivisteessä. Nimittäin ne letkuongelmat voivat myös aiheutua moottorissa olevasta vuodosta eikä ainoastaan toisinpäin. En maalaile piruja seinille, totean vaan mitä harrastajatuttavankin kohdalla on huomattu, että nestepintaa tosiaan kannattaa seurata niin voi välttyä monelta murheelta. Joka tapauksessa onnea matkaan ja hauskoja kilometrejä!
 
  • Tykkää
Reactions: ers
Ainakin Volvo myyjä piti viereistä Renaultia ihan peltisenä ja heikkona esityksenä. Ei ole toisaalta tullut yhtään Renaultia koeajettua, koska ei ne vaan hirmuisesti säväytä. Ford Fiesta tai Toyota Yaris voisi olla kaksi vaihtoehtoa. Yaris mielellään hybridinä.

Aika huono Volvo-myyjä olisi jos Renaultia sulle ylistäisi. :lol:
 
Aika huono Volvo-myyjä olisi jos Renaultia sulle ylistäisi. :lol:
Totta joo. :) Mutta Volvolta puuttuu esim Clio kokoluokan auto, mutta eihän sitä toki kannata mainita.

Renaultitkin on ihan tyylikkäitä, mutta sisätilat ei ole ihan viimeisen päälle tyylikkäät.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 820
Viestejä
4 754 710
Jäsenet
77 366
Uusin jäsen
AtomiTamminen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom