Mikä auto minulle?

Mitä autoja vaihtoehtona?

Farmari tai SUV, hintaluokka 4-10k.
Vakkari ja automaatti oltava, tehoa saatava ulos vähintään 150 ja ohjelmointikin käy. Penkit tulisi olla hyvät/neutraalit ja kädelle oltava lepuutuspaikka keslikonsolissa.
Siedettävän tyylikäs oltava ja hyvännäköiset vanteet laitettaneen. Luotettava pitää olla.
Mieluusti takaveto tai neliveto.

En oikein keksi, kuin mersuja (E s211) ja W203 tuohon hintaluokkaan.
 
Noi m32 lootien ongelmat otettu haltuun 2012+ jälkeen jos noilla ostatte kattokaa mitä vuotta se loota on
 
Noi m32 lootien ongelmat otettu haltuun 2012+ jälkeen jos noilla ostatte kattokaa mitä vuotta se loota on

On noihin lisäilty öljykanavia vissiin useampaan otteeseen että kiertäisi öljy paremmin. On myös puhuttu päätylaakerien esijännityksen ongelmista. Olen kyllä kuullut noita laatikoita hajoavan 2012 uudemmistakin m32 laatikoista..
 
myyny niitä vanhoja laatikoita varastoja tyhjäks...varmaan turvaline ostos jos laatikko selvitetty
 
Mitä autoja vaihtoehtona?

Farmari tai SUV, hintaluokka 4-10k.
Vakkari ja automaatti oltava, tehoa saatava ulos vähintään 150 ja ohjelmointikin käy. Penkit tulisi olla hyvät/neutraalit ja kädelle oltava lepuutuspaikka keslikonsolissa.
Siedettävän tyylikäs oltava ja hyvännäköiset vanteet laitettaneen. Luotettava pitää olla.
Mieluusti takaveto tai neliveto.

En oikein keksi, kuin mersuja (E s211) ja W203 tuohon hintaluokkaan.
Alle 10k saa myös w204. Itse tuollaista tai w211:sta koitin pari kuukautta ostaa mutta helvetin hankalaa jostain syystä oli aina. Joko oli historiatiedoissa jotain mätää/puutteita tai muuta hämärää. Kannattaa tarkkaan ottaa asioista selvää ja vaikka soittaa viimeiselle omistajalle jos liikkeestä ostaa. Itse näin yhden "pommin" vältin. Myös bemareita saa tuohon rahaan mutta n47 koneen ongelmat kannattaa tiedostaa.

Itse ostin kuitenkin, kun mersun hankkiminen oli niin jotenkin niin hankalaa, 2011 vuotisen mk3 Focuksen 1.6 tdci tehomyllyllä ja titanium varusteilla.
 
Mitä autoja vaihtoehtona?

Farmari tai SUV, hintaluokka 4-10k.
Vakkari ja automaatti oltava, tehoa saatava ulos vähintään 150 ja ohjelmointikin käy. Penkit tulisi olla hyvät/neutraalit ja kädelle oltava lepuutuspaikka keslikonsolissa.
Siedettävän tyylikäs oltava ja hyvännäköiset vanteet laitettaneen. Luotettava pitää olla.e
Mieluusti takaveto tai neliveto.

En oikein keksi, kuin mersuja (E s211) ja W203 tuohon hintaluokkaan.
Miten olisi Volvo V70? Ei tietysti takavetoa, mutta nelivetona löytyy, esim joku tämmönen: Volvo V70 TURBO NELIVETO.RUNSAS VARUSTETASO 2.5T 210 hv AWD momentum.RAHOITUS JOPA ILMAN KÄSIRAHAA.ALKAEN 69 EUR./KK.TALVI TULEEE! Farmari 2005 - Vaihtoauto - Nettiauto
 
Myös bemareita saa tuohon rahaan mutta n47 koneen ongelmat kannattaa tiedostaa.

Tämä, mutta taitaa olla enemmän tarjontaa kuitenkin M47 ja M57 koneellisista malleista tuossa hintaluokassa. Vähemmän ongelmia kuitenkin jos hommaa 6-sylinterisen Bemarin :D
 
Tarkoitus olisi siirtyä -05 Alfa 156 Crosswagonista tämän vuosikymmenen puolelle. Alustavasti katellut 320 bemareita ja Octavia RS:iä. Kaveri kun näistä enemmän tietää katsastusmiehenä löytää joka merkistä tietty jotain vikaa. Mitäs ihmiset täällä ehdottaisi?

Budjetti 20k pintaan, yli voi vähän mennä jos sillä saa selkeästi jotain parempaa.
Ajoa vähän reilu 10k vuodessa eli bensakoneellinen.
Tulee 1. autoksi eli riittävän iso mökkireissuihin feat. koira ja ehkä pari kaveria.
Enemmän tehoa kuin nykyisessä 150 hevosisessa.
Ei kuukausittain huollettava.
Takaveto/takapainotteinen neliveto olisi plussaa.
 
Itse ostaisin 320i:n xdirvenä sopivilla varusteilla ja sopivasti ajettuna.

Farkku Mondeo nelikkona on myös ihan hyvä auto ja mahtuisi budjettiinkin, mutta sitä ei ole tarjolla bensakoneella.

Heitetään vielä jokerina Lexus IS/GS, joskin nuo eivät sedaneina ole kovin koiraystävällisiä.
 
Itse ostaisin 320i:n xdirvenä sopivilla varusteilla ja sopivasti ajettuna.

Farkku Mondeo nelikkona on myös ihan hyvä auto ja mahtuisi budjettiinkin, mutta sitä ei ole tarjolla bensakoneella.

Heitetään vielä jokerina Lexus IS/GS, joskin nuo eivät sedaneina ole kovin koiraystävällisiä.
Onkos noissa 2013-2015 xDriveissa kuinka paljon ongelmia ollut etuperän kanssa? Ilmeisesti isoin syy miksi joutuu tekemään alkuaikoina kalliita remppoja. Eikä taida ton ikäsissä enää mennä mihinkään takuisiin.

Sedan malliset jää tosiaan suoraan pois laskuista, jo kolmen ihmisen mökkikamat 5 päiväksi + koira niin alkaa olla tunkua takapenkillä. Ja koira takapenkillä = karvaa joka paikassa, mielummin sen laittaa konttiin.
 
Alle 10k saa myös w204. Itse tuollaista tai w211:sta koitin pari kuukautta ostaa mutta helvetin hankalaa jostain syystä oli aina. Joko oli historiatiedoissa jotain mätää/puutteita tai muuta hämärää. Kannattaa tarkkaan ottaa asioista selvää ja vaikka soittaa viimeiselle omistajalle jos liikkeestä ostaa. Itse näin yhden "pommin" vältin. Myös bemareita saa tuohon rahaan mutta n47 koneen ongelmat kannattaa tiedostaa.

Itse ostin kuitenkin, kun mersun hankkiminen oli niin jotenkin niin hankalaa, 2011 vuotisen mk3 Focuksen 1.6 tdci tehomyllyllä ja titanium varusteilla.

Samaa itsekin tässä harmitellut. Tarjontaa pääasiassa yksityisiltä, pikkujobbareilta, tai Kamuxilta/Sakalta jotka eivät todellakaan kiinnosta.
 
Samaa itsekin tässä harmitellut. Tarjontaa pääasiassa yksityisiltä, pikkujobbareilta, tai Kamuxilta/Sakalta jotka eivät todellakaan kiinnosta.
Pääasiassa tuo on juuri se tarjonta mihin itse kyllästyin. Poislukien kylläkin Kamuxi mitä olen aina pitänyt koijariliikkeenä. Itse kuitenkin kävin 3 kertaa Kamuxin liikkeissä ajamassa eri autoja ja joka kerta oli hyvä palvelu ja kiinnostuneet myyjät. Lopuksi sitten "tilansin" Kamuxin toisesta liikkeestä Focuksen minkä sitten koeajon jälkeen ostinkin, liike laittoi vielä uuden laturin ääntävän tilalle (kuten tietysti kuuluukin). Auto ollut tosin ajossa vasta muutaman päivän niin ei ole vielä mitää ylläreitä löytynyt.
 
Onkos noissa 2013-2015 xDriveissa kuinka paljon ongelmia ollut etuperän kanssa? Ilmeisesti isoin syy miksi joutuu tekemään alkuaikoina kalliita remppoja. Eikä taida ton ikäsissä enää mennä mihinkään takuisiin.

En ole kyllä kuullut että noita etuperiä olisi massoittain hajonnut F3x-sarjan autoista, muutamalla kaverilla/tutulla on kuitenkin noita F3x xdrivejä ollut jo useampia autoja, eikä niissä ole vielä 100-150 tkm kohdalla ollut suurempia vikoja.
 
Pääasiassa tuo on juuri se tarjonta mihin itse kyllästyin. Poislukien kylläkin Kamuxi mitä olen aina pitänyt koijariliikkeenä. Itse kuitenkin kävin 3 kertaa Kamuxin liikkeissä ajamassa eri autoja ja joka kerta oli hyvä palvelu ja kiinnostuneet myyjät. Lopuksi sitten "tilansin" Kamuxin toisesta liikkeestä Focuksen minkä sitten koeajon jälkeen ostinkin, liike laittoi vielä uuden laturin ääntävän tilalle (kuten tietysti kuuluukin). Auto ollut tosin ajossa vasta muutaman päivän niin ei ole vielä mitää ylläreitä löytynyt.

En haluaisi maalailla piruja seinälle, mutta. Ostin kans muutama vuosi sitten 2-koppasen Focuksen Kamuxilta. Oli viimeinen Foordi-, ja viimeinen kerta kun Kamuxilta ostan mitään.
 
Mitä mieltä arvon asiantuntijat on tästä Seat Leon merkkisestä autosta? On tullut luettua 1.4 TSI koneiden ongelmista, eli onko tyhmän rohkeaa ostaa tuollaista? Kyseisessä autossa moottori malli on EA111 (CAXC) eli ei se "pahin" öljysyöppömalli (EA888), mutta omat ongelmat kuulemma tuossakin koneessa on...
 
Mitä mieltä arvon asiantuntijat on tästä Seat Leon merkkisestä autosta? On tullut luettua 1.4 TSI koneiden ongelmista, eli onko tyhmän rohkeaa ostaa tuollaista? Kyseisessä autossa moottori malli on EA111 (CAXC) eli ei se "pahin" öljysyöppömalli (EA888), mutta omat ongelmat kuulemma tuossakin koneessa on...
Onko tuossa jakoketju joknka kirsitin hajoaa ja sitten menee moottori vaihtoon? En maksaisi euroakaan tommosesta.
 
En haluaisi maalailla piruja seinälle, mutta. Ostin kans muutama vuosi sitten 2-koppasen Focuksen Kamuxilta. Oli viimeinen Foordi-, ja viimeinen kerta kun Kamuxilta ostan mitään.
Nojaa. Jos kaikki tarinat kuuntelisi niin ei mitään käytettyä, eikä nykyään varmaan uuttakaan, autoa uskaltaisi ostaa. Minäkin "päätin" viisi vuotta sitten ettei yhtään Fordia tule enää kun ykköskoppainen jätti motarille männänrengas antautuneena. Otin kuitenkin jonkin verran selkoa mk3 Focuksista ja pääsin päätöksestäni eroon. Paskoja nää kaikki kuitenkin on ja joutuu korjaamaan :D
 
Mitä mieltä arvon asiantuntijat on tästä Seat Leon merkkisestä autosta? On tullut luettua 1.4 TSI koneiden ongelmista, eli onko tyhmän rohkeaa ostaa tuollaista? Kyseisessä autossa moottori malli on EA111 (CAXC) eli ei se "pahin" öljysyöppömalli (EA888), mutta omat ongelmat kuulemma tuossakin koneessa on...

Onko tuossa jakoketju joknka kirsitin hajoaa ja sitten menee moottori vaihtoon? En maksaisi euroakaan tommosesta.

Ainakin noissa uudemissa tsi koneissa on paranneltu hihna en nyt muista suoraan minä vuonna tuli, mutta mahdollisesti 2013. Ainakin omassa 2014 tsi koneessa tuo on ja pitäisi olla niin kestävä että huoltokirjaan ei ole sille merkitty edes vaihtoväliä. 180k siinä taitaa kumminkin olla huolto-ohjelman mukainen vaihtoväli suomessa.
 
Muistelisin noita vikoja löytyneen myös bensakoneista kun joskus mazdaa harkitsin. Anopilla ainakin hajosi kutos mazdasta bensakone, oli tosin jo parisataa tonnia ajettu.
Olikohan minkälainen bensakone ja kuinka vanha? Tottakai ne hajoaa kaikki, kun yhdestä vuoden miekka ja kypärä mallista on mennyt?
 
Taisi olla noissa ekan korimallin mazda kutosissa niitä moottorivikoja ainakin, varsinkin 2.3 litraisia näkee usein moottorivikaisena myynnissä.

Edit: 1.8 ja 2.0 ovat mondeon kanssa samoja koneita ja niihin iskee ennemmin tai myöhemmin raju öljynkulutusongelma.

Pikavilkaisulla katsoin kymmenen mazda 6 ilmoitusta joista 7 oli lahoja ja kolmessa moottorivika.
 
Viimeksi muokattu:
2.3:ssa on ollut ongelmia, mutta eipä niitä ole tehty enää aikoihin. Mitään tekemistä noiden uudempien moottorien kanssa, joten ihan typerää sanoa, että vaikka nykyista Skyactiv-ajan Mazdaa ei kannata ostaa, kun koneet hajoo.
 
Tarkoitus olisi siirtyä -05 Alfa 156 Crosswagonista tämän vuosikymmenen puolelle. Alustavasti katellut 320 bemareita ja Octavia RS:iä. Kaveri kun näistä enemmän tietää katsastusmiehenä löytää joka merkistä tietty jotain vikaa. Mitäs ihmiset täällä ehdottaisi?

Budjetti 20k pintaan, yli voi vähän mennä jos sillä saa selkeästi jotain parempaa.
Ajoa vähän reilu 10k vuodessa eli bensakoneellinen.
Tulee 1. autoksi eli riittävän iso mökkireissuihin feat. koira ja ehkä pari kaveria.
Enemmän tehoa kuin nykyisessä 150 hevosisessa.
Ei kuukausittain huollettava.
Takaveto/takapainotteinen neliveto olisi plussaa.

Hieman vastaavilla kriteereillä itsekkin autoa etsineenä päädyin 3-sarjan farkkuun, tavaratila on riittävä ei kuitenkaan mitenkään iso jos koirahäkin laittaa, vakiona taitaa kaikissa olla suojaverkko jolloin mökkimatkaillessa voi ladata kattoa myöten. Octaviassa tavaratilat huomattavasti suuremmat, jos tällä suuri painoarvo. Suosittelen tarkastamaan myös a4 avantin 1.8 tfsi quattrossa näppärä voimalinja jos manuaali kelpaa. Kaverin hb insigniaan on myös 5-hengen mökkikamat istuneet konttiin ja hattuhyllyn poistamalla koirahäkkinin menisi kuten hb octaviaankin.
 
Noniin, omissa hankinnoissa on nyt käyty -08 Focus testaamassa 1.6 ghia, ajotuntuma "iha kiva", vähän äänekäs, ruosteen alkuja ovissa, vähän 50-50 että onko tuhnu, muovinen sisusta, mm. kyynertuki vai mikä se siinä vaihdekepillä keskikonsolissa onkaan, oli suhteellisen kovaa muovia... Ei suomessa taida olla myyty noita 1.8 flexifueleita tai ainakaan kovin montaa mutta ruotsissa noita olisi, ehkä sellaista titanium varustetasolla jos saa "halvalla". Mutta tämä yksilö ei ainakaan jatkoon. Ensi viikolla ois tarkotus nyt kuitenkin käydä testaamassa mazda 6 -08, mondeo -07 ja fiestaa -14, -13.
 
Nyt alkanu kiinnostamaan w204 facelift, vaikka mersua tai diesel autoa ei olekkaan koskaan ollut. Paljon noissa kestää olla kilometrejä alla, että kannattaa ostaa? Hirveen monessa 300tkm tai yli. Mitä muuta pitää ottaa huomioon?

Toisaalta tulee vaan vuodessa 15tkm, niin en tiedä onko diesel järkevä
 
Nyt alkanu kiinnostamaan w204 facelift, vaikka mersua tai diesel autoa ei olekkaan koskaan ollut. Paljon noissa kestää olla kilometrejä alla, että kannattaa ostaa? Hirveen monessa 300tkm tai yli. Mitä muuta pitää ottaa huomioon?

Toisaalta tulee vaan vuodessa 15tkm, niin en tiedä onko diesel järkevä
Itellä w211 200 cdi jolla ajettu sellanen 560 tkm. Edellisessä töissä oli alla Vito joka oli samaan peruskoneeseen perustuva (eli 2.2 litranen CDI), jolla oli ajettu 1,3 miljoonaa km. Että kun huoltaa ja huollettu nii kyllä ne kestää aika hyvin. Itse laskin reilu vuosi sitten että diesel/bensa on +-0 siinä 12 tkm/vuosi paikkeilla.
 
Itse laskin reilu vuosi sitten että diesel/bensa on +-0 siinä 12 tkm/vuosi paikkeilla.

Itse taas laskin jokunen vuosi sitten että pitäisi ajaa vähintään se 25k/vuosi että kääntyisi miinukselta plussalle. Tuohon on muuten ihan laskureitakin olemassa, en nyt muista mitä laskuria käytin mutta pikasella googletuksella esim.
Diesel-laskuri.net - Dieselauton kannattavuuslaskuri, Kannattaako dieselauto?
Muistaa vaan laittaa ne päivän hinnat siihen, näytti aika alhaselta toi default diesel hinta..
 
Itse taas laskin jokunen vuosi sitten että pitäisi ajaa vähintään se 25k/vuosi että kääntyisi miinukselta plussalle. Tuohon on muuten ihan laskureitakin olemassa, en nyt muista mitä laskuria käytin mutta pikasella googletuksella esim.
Diesel-laskuri.net - Dieselauton kannattavuuslaskuri, Kannattaako dieselauto?
Muistaa vaan laittaa ne päivän hinnat siihen, näytti aika alhaselta toi default diesel hinta..
Hakkasin nykyisen dieselin luvut tuohon ja sitä edeltäneen bensan, kääntyy kannattavaksi about 7tkm nurkilla
 
Riippuu varmaan paljon autosta (malli/merkki) onko diesel järkevä. Itselläni dieselvero on n 400€/vuosi, mutta sitten taas vastaavan bensakoneen co2 päästövero olisi ainakin 50€ enemmän joten veroa maksan ehkä n 350€/vuosi enemmän dieselillä. Mutta sitten toki diesel kuluttaa joku 3l/100km vähemmän ja maksaa ainakin tällähetkellä n. 20 snt/l vähemmän joten ei nyt kauheasti tarvitse ajaa jotta diesel on halvempi. Tässä automallissa bensakoneita ei juuri ole joten käytettynä diesel on halvempikin hankintahinnaltaan. Sanoisin että autoilussa muut kulut kyllä merkitsevät aikapaljon enemän kun muutama satanen dieselveroon.
 
Hakkasin nykyisen dieselin luvut tuohon ja sitä edeltäneen bensan, kääntyy kannattavaksi about 7tkm nurkilla

Joo täytinpä itsekin kokeilun vuoksi ja 8,8k jälkeen muuttui diesel halvemmaksi nykyisellä autolla vs saman auton ja vuosimallin samantehoinen diesel kone. Dieselin hintakin on vissiin tippunut, muistelin että se olisi ollut lähempänä 95 hintaa hiljattain. Oli kumminkin eri auto/edellinen auto mille tuon vertailun muutama vuosi sitten tein.
Mahdollisesti täytin muutama vuosi sitten laskurin maantiekulutuksen perusteella kun suurin osa ajosta on maantieajoa (työmatkat). Nyt laskin ilmoitetun keskikulutuksen mukaan.
 
Viimeksi muokattu:
Riippuu varmaan paljon autosta (malli/merkki) onko diesel järkevä. Itselläni dieselvero on n 400€/vuosi, mutta sitten taas vastaavan bensakoneen co2 päästövero olisi ainakin 50€ enemmän joten veroa maksan ehkä n 350€/vuosi enemmän dieselillä. Mutta sitten toki diesel kuluttaa joku 3l/100km vähemmän ja maksaa ainakin tällähetkellä n. 20 snt/l vähemmän joten ei nyt kauheasti tarvitse ajaa jotta diesel on halvempi. Tässä automallissa bensakoneita ei juuri ole joten käytettynä diesel on halvempikin hankintahinnaltaan. Sanoisin että autoilussa muut kulut kyllä merkitsevät aikapaljon enemän kun muutama satanen dieselveroon.

Vahva tämä. Itseäni ainakin huvittaa, kun tässä keskustelussa jahkaillaan parhaimmillaan jonkun satasen ympärillä puhuttaessa vehkeistä, joiden (kiinteät) kustannukset ovat tonniluokkaa vuodessa :vihellys:.

Jos tykkää kepittää & vedättää konetta ja diisselit tuntuvat siltä, että ne puutuvat juuri vedon alettua, kannattaa ostaa bensakone. Jos taas tykkää diisselin väännöstä ja paremmasta PA-taloudellisuudesta, kannattaa ottaa sellainen :tup:.

Joo täytinpä itsekin kokeilun vuoksi ja 8,8k jälkeen muuttui diesel halvemmaksi nykyisellä autolla vs saman auton ja vuosimallin samantehoinen diesel kone. Dieselin hintakin on vissiin tippunut, muistelin että se olisi ollut lähempänä 95 hintaa hiljattain. Oli kumminkin eri auto/edellinen auto mille tuon vertailun muutama vuosi sitten tein.
Mahdollisesti täytin muutama vuosi sitten laskurin maantiekulutuksen perusteella kun suurin osa ajosta on maantieajoa (työmatkat). Nyt laskin ilmoitetun keskikulutuksen mukaan.

Oman kokemukseni mukaan varsinkin uudemmilla bensoilla on helpompi saada kulutus karkaamaan aivan tähtiin ilmoitettuihin lukemiin verrattuna. Liittyneekö tämä sitten tarkasti optimoituun testisykliin ja dieselin parempaan hyötysuhteeseen (varsinkin osakuormilla).
 
Vahva tämä. Itseäni ainakin huvittaa, kun tässä keskustelussa jahkaillaan parhaimmillaan jonkun satasen ympärillä puhuttaessa vehkeistä, joiden (kiinteät) kustannukset ovat tonniluokkaa vuodessa :vihellys:.

Jos tykkää kepittää & vedättää konetta ja diisselit tuntuvat siltä, että ne puutuvat juuri vedon alettua, kannattaa ostaa bensakone. Jos taas tykkää diisselin väännöstä ja paremmasta PA-taloudellisuudesta, kannattaa ottaa sellainen :tup:.

Dieselien huollot on myös hintavammat, ainakin nykyautotoissa hiukkassuodatinta sun muuta. Toi dpf huoltaminen/uusiminenkaan ei ole ihan halpaa lystiä ole. Itsellä maksoi vm 2014 bensa-auton huolto tänä vuonna 90e ja edellisenä vuonna 130e, tosin merkkihuollon hinta olisikin sitten ollut suolaisempi. Siihen verot ja vakuutukset päälle n. 500e/vuosi niin jäädään ihan reilusti alle tonnin. En nyt silti ole ihan varma mitä laskit kiinteisiin kustannuksiin.

Oman kokemukseni mukaan varsinkin uudemmilla bensoilla on helpompi saada kulutus karkaamaan aivan tähtiin ilmoitettuihin lukemiin verrattuna. Liittyneekö tämä sitten tarkasti optimoituun testisykliin ja dieselin parempaan hyötysuhteeseen (varsinkin osakuormilla).

Itsellä ainakin bensakoneen kanssa pitkän ajan/tankkauksen jälkeinen todellinen kulutus on n. litran ilmoitettua vähemmän. Joo paljon maantieajoa kuten edellisessä viestissä totesin mutta saan myös maantieajon tippumaan alle ilmoitetun jos nollaan käynnistyksen jälkeisen laskurin maantien alussa. Todellinen kaupunkikulutus on taas on n. litran ilmoitettua enemmän, toisaalta kytken aina start ja stop järjestelmän pois käytöstä kun käynnistän auton mikä nostaa tuota kaupunkikulutusta liikennevaloissa hieman.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt alkanu kiinnostamaan w204 facelift, vaikka mersua tai diesel autoa ei olekkaan koskaan ollut. Paljon noissa kestää olla kilometrejä alla, että kannattaa ostaa? Hirveen monessa 300tkm tai yli. Mitä muuta pitää ottaa huomioon?

Toisaalta tulee vaan vuodessa 15tkm, niin en tiedä onko diesel järkevä
Öljyt kunhan on vaihdettu moottoriin ja lootaan ajallaan, niin ei pitäisi olla mitään ongelmia (moottoriöljyt 30tkm välein, lootaöljyt ~90tkm). Kardaanin ristikkonivel ja kannatinlaakeri saattaa olla väljiä, tai sitten ei. Entisessä W204:ssa alkoi ristikkonivelen jurraus kuulumaan 300tkm paikkeilla.

Ei tuo kauaa liikkeessä homehtunut, alle viikko myyntiinlaiton jälkeen oli mennyt kaupaksi, kyllä siitä uusi omistaja vielä kympin köyhtymään, kun pyyntikin oli 12700€. Eli kyllä niitä ihmiset ostaa paljon ajettuinakin aika huoletta.
 
Onko Hyundaista mihinkään? i20 ois uutena n. 17k bensa automaatti 0% korolla. Aika tehoton 100hv moottori tosin. 7v takuu.
 
Onhan ne sisarmerkki KIAn ohella nostaneet laatuaan ja ovat luotettavuudessa aikalailla kärkipäässä. Autoverkkokaupalla jatkuvasti hyviä kampanjoita, esim. nyt i30 HB on tuon mainitsemasi 17t ja korko 1% ilman muita kuluja.
 
Onhan ne sisarmerkki KIAn ohella nostaneet laatuaan ja ovat luotettavuudessa aikalailla kärkipäässä. Autoverkkokaupalla jatkuvasti hyviä kampanjoita, esim. nyt i30 HB on tuon mainitsemasi 17t ja korko 1% ilman muita kuluja.

Toi on kyllä ihan hyvä, pitää tutustua.. 1000€ kalliimpi ja manuaali automaatin sijasta...paha paha. Fiestaa sais kanssa nyt korottomasti.
 
Onko Hyundaista mihinkään? i20 ois uutena n. 17k bensa automaatti 0% korolla. Aika tehoton 100hv moottori tosin. 7v takuu.
Itse tykkäsin edellisestä mallista tosi paljon. Motarilla se oli vain vähän huono kun vakkari puuttui mutta taajamassa erittäin kiva auto.
 
Itse tykkäsin edellisestä mallista tosi paljon. Motarilla se oli vain vähän huono kun vakkari puuttui mutta taajamassa erittäin kiva auto.

Tosiaan vakkari täytyy olla melkein ainut pakollinen lisävaruste meidän kriteereissä. Ja tossa 17k i20 oli vakkari ja ilmastointi.
 
Dieselien huollot on myös hintavammat, ainakin nykyautotoissa hiukkassuodatinta sun muuta. Toi dpf huoltaminen/uusiminenkaan ei ole ihan halpaa lystiä ole. Itsellä maksoi vm 2014 bensa-auton huolto tänä vuonna 90e ja edellisenä vuonna 130e, tosin merkkihuollon hinta olisikin sitten ollut suolaisempi. Siihen verot ja vakuutukset päälle n. 500e/vuosi niin jäädään ihan reilusti alle tonnin. En nyt silti ole ihan varma mitä laskit kiinteisiin kustannuksiin.

Itsellä ainakin bensakoneen kanssa pitkän ajan/tankkauksen jälkeinen todellinen kulutus on n. litran ilmoitettua vähemmän. Joo paljon maantieajoa kuten edellisessä viestissä totesin mutta saan myös maantieajon tippumaan alle ilmoitetun jos nollaan käynnistyksen jälkeisen laskurin maantien alussa. Todellinen kaupunkikulutus on taas on n. litran ilmoitettua enemmän, toisaalta kytken aina start ja stop järjestelmän pois käytöstä kun käynnistän auton mikä nostaa tuota kaupunkikulutusta liikennevaloissa hieman.

Uudemmissa autoissa huolto/korjauskulut (yleensä) jäävät rutkuja pienemmiksi, mutta arvonalenema pitää kyllä huolen siitä, että kustannukset menevät heittämällä sinne tonniluokkaan. Hyvin usein uudempia autoja myös käytetään liikkeessä huoltamassa, jossa äkkiä määräaikaishuoltoonkin palaa satasia kymppien nesteiden ja suodattimien sijaan.

Halvalla olet kyllä päässyt, kun ei ole renkaitakaan tarvinnut ostella. Tuolla hinnalla korjaamolla ei kyllä vaihdeta kuin öljyt ja suodattimia, eli myös otoksesi on vähän suppean oloinen ottaen huomioon kaikki muutkin kaikissa autoissa kuluvat huoltokohteet (hihnat, jarrut, alusta jne.).

Dieselin kalliin huollon perusteleminen dpf:llä on vähän huvittavaa, sillä puhuttaessa komponentista, jonka elinikä on vähintään 200-300 tkm, edes sen tuhannen euron hinta ei kilometrihintaan vaikuta juuri pätkääkään (varsinkaan ennen vaihtoa omistavalle :p). Ja esimerkiksi psa-konsernin vehkeisiin loukun saa jopa alle parilla sadalla.

Bensoissa taas on pienemmän vääntönsä vuoksi heikompia voimansiirron komponentteja, joka näkyy esim. kytkimen vaihtotarpeena usein pienemmillä kilometreillä, mutta tämä vänkäys kannattaa jättää omaan ketjuunsa ;).

Millä vehkeellä pääsee alle luvattujen lukemien? :eek: Ja lisäksi puhutaanko tässä nyt ajotietokoneen "kulutuksesta" vai tankkauksesta mitatuista lukemista?
 
Onko Hyundaista mihinkään? i20 ois uutena n. 17k bensa automaatti 0% korolla. Aika tehoton 100hv moottori tosin. 7v takuu.
7 vaihteinen automaatti näyttää olevan, eli varmaan aivan sopiva paketti olisi.
  • 7” värikosketusnäyttö
  • Apple Carplay ja Android Auto -valmiudet
  • Bluetooth -ääniohjauksella
  • Peruutuskamera dynaamisilla apuviivoilla
Kaupan päälle saat myös markkinoiden parhaan takuun – 7 vuotta ilman kilometrirajaa. Tarjous koskee i20 Hatchback ja Active Cross 1,0 T-GDI 74 kW (100 hv) 7DCT-kaksoiskytkinautomaattivaihteistomalleja ja on voimassa 30.8.2019 saakka.
i20 Hatchback ja i20 Active Cross - Tech Pack veloituksetta - Hyundai

Esim Fiesta taitaa olla vähän kalliimpi.
 
Dieselien huollot on myös hintavammat, ainakin nykyautotoissa hiukkassuodatinta sun muuta. Toi dpf huoltaminen/uusiminenkaan ei ole ihan halpaa lystiä ole. Itsellä maksoi vm 2014 bensa-auton huolto tänä vuonna 90e ja edellisenä vuonna 130e, tosin merkkihuollon hinta olisikin sitten ollut suolaisempi.
Nuo dieselin korkeat huoltokulut on kyllä käytännössä urbaanilegenda. Voihan siellä vähän isompi öljytilavuus olla, jonka takia muutama killingin voi perus öljyhuollon hinta nousta, mutta käytännössä vai tiedolla diesel vai bensa ei pysty mitenkään edes arvaamaan kumpi on halvempi huoltaa. Paljon enemmän se riippuu merkistä, mallista, voimalinjasta jne. kuin käyttövoimasta. Hiukkassuodattimet voi jossain yksittäisessä mallissa olla ongelma (samoin kuin jossain yksittäisissä bensoissa on ongelmia esim. öljynsyönnin kanssa), mutta eipä noistakaan paljon riesaa ole ollut omassa lähipiirissä, ja jos sattuu menemään niin suurinpaan osaan kärryistä on muutaman satasen osa.

Mitä tulee hinta-esimerkkiin niin jos jaksaisin sniiduilla niin öljyt dieselkärryyn on 20€, suodatin kympin ja vaihtaa voi itse. Eli bensojen huollot maksaa siis kolme kertaa enemmän :D... tai sitten nämä yksittäiset esimerkit ei kerro oikein mitään.
Siihen verot ja vakuutukset päälle n. 500e/vuosi niin jäädään ihan reilusti alle tonnin. En nyt silti ole ihan varma mitä laskit kiinteisiin kustannuksiin.
Tuossa lienee vain liikennevakuutus ja arvonalenemaa ei ole huomioitu ollenkaan. Mutta vaikka nyt minimoitaisiin kuinka kiinteitä kuluja, niin ei silti sitä muuta sitä alkuperäistä pointtia, ettei se pieni ero veroissa yleensä kauhean iso osa autoilun kuluista ole, ellei sitten aja todella vähän. Kuitenkin esim se 350€, joka aiemmin mainittiin pätee sekin vain jos et aja metriäkään. Joka kilometrillä ero pienenee, niin että että edes vähäisillä ajoilla ei puhuta yleensä isoista rahoista.

Tosin tämän hetken polttoainehinnoilla vertailu on siinä mielessä epäreilua, että kesällä yleensä diesel on halpaa ja bensa kallista (suhteessa), ja talvella toisinpäin.

Toki jos ajaa 5000 km vuodessa tai alle, niin diesel tuskin kannattaa. Toki silloinkin auton vaihdon tappio on sen verran suuri, että vaihto olemassaolevasta dieselistä bensaan tulee silti kalliimmaksi, ainakin liikkeeessä, kuin dieselillä ajelu (toki sama pätee toisinpäin, jos kilometrejä kertyy vaikka 20k ja alla on suht taloudellinen bensakärry).

Suurimmalle osalle keskivertokilometrejä ajelevalle tosiaan se käyttövoima ei ole oleellisin tekijä kuluja määrittämässä. Jos ajaa huomattavan paljon tai ei juuri mitään niin sitten homma voi olla eri.
 
Totta. Nyt innoistun tosin tosta i30 mallista kun olisi vähän isompi ja ehkä parempi? Täytyy käydä ihmettelemässä liikkeessä uudestaan. Mielestäni alennusta ei ollut tuolla viimeksi kuin katsoin pari päivää sitten.
Tuo i30 on kyllä houkutteleva. Joko tuolta autoverkkokaupasta, tai sitten kysellä tarjousta myös autoliikkeestä.
Autoverkkokauppa.fi — Kampanjat - Kesän kunniaksi Hyundai i30 Hatchback 1.0 T-GDi 120 hv fresh vain 17 990 € tai 187 €/kk.
 
Nuo litraiset Hyundain koneet ovat vain ihan hengettömiä alakierroksilla eli pilaavat muuten ihan ok auton. Jopa se tehottomampi 1.2 vapari vääntää paremmin alhaalta. Etenkin manuaalina hirveä ajettava.
 
Noniin, omissa hankinnoissa on nyt käyty -08 Focus testaamassa 1.6 ghia, ajotuntuma "iha kiva", vähän äänekäs, ruosteen alkuja ovissa, vähän 50-50 että onko tuhnu, muovinen sisusta, mm. kyynertuki vai mikä se siinä vaihdekepillä keskikonsolissa onkaan, oli suhteellisen kovaa muovia... Ei suomessa taida olla myyty noita 1.8 flexifueleita tai ainakaan kovin montaa mutta ruotsissa noita olisi, ehkä sellaista titanium varustetasolla jos saa "halvalla". Mutta tämä yksilö ei ainakaan jatkoon. Ensi viikolla ois tarkotus nyt kuitenkin käydä testaamassa mazda 6 -08, mondeo -07 ja fiestaa -14, -13.
Jos on MK3 Mondeo, niin kannattaa myös katsoa ne ovien alareunat, sama ruosteongelma melkein kaikissa tuon ikäluokan Fordeissa mutta onneksi aika helppo korjata. Tämän lisäksi jos on bensakoneella, niin kun kone on lämmin, avaa konepelti ja kuuntele kuuluuko imusarjasta rallattavaa kolinaa. Noissa on tyyppivikana imusarjan läppien irtoaminen jonka seurauksena moottoririkko. Kytkimen ja vauhtipyörän toiminta kannattaa myös tarkistaa, ei pitäis kuulua mitään ylimääräistä ääntä tai värinää kun on vaihde vapaalla ja kytkintä laahamalla ei saisi kytkinpolkimessa tuntua tärinää jos antaa samalla hieman kaasua.
 
Läppien kalkatus on helppo testata nykäisemällä se keskeltä lähtevä alipaineletku irti, jos ääni muuttuu siistimmäksi niin läpät/akseli/väliholkit on kuluneet.
 
Noniin, omissa hankinnoissa on nyt käyty -08 Focus testaamassa 1.6 ghia, ajotuntuma "iha kiva", vähän äänekäs, ruosteen alkuja ovissa, vähän 50-50 että onko tuhnu, muovinen sisusta, mm. kyynertuki vai mikä se siinä vaihdekepillä keskikonsolissa onkaan, oli suhteellisen kovaa muovia... Ei suomessa taida olla myyty noita 1.8 flexifueleita tai ainakaan kovin montaa mutta ruotsissa noita olisi, ehkä sellaista titanium varustetasolla jos saa "halvalla". Mutta tämä yksilö ei ainakaan jatkoon. Ensi viikolla ois tarkotus nyt kuitenkin käydä testaamassa mazda 6 -08, mondeo -07 ja fiestaa -14, -13.
Nyt käyty testaamassa mazda 6 -08 2.0, kia ceed -07 1.6, fiesta -09 82hv, fiesta -14 100hv. Mondeo oli jo myyty. Mazda oli jotenkin aivan hirveä, maantiellä rullatessa ihan kiva mutta muuten ei jatkoon. Kia ceed oli kanssa "ihan kiva" mutta sisältä todella halvan oloinen ja muovinen. Fiesta 82hv ja vanhalla korimallilla, ei kyllä liiku mihinkään ja sisätiloissakin oli ahdasta. Mutta tuo -14 100hv ecoboosti oli kyllä todella jees ja näppärä, aa että. Pieni ruokainen mutta liikahti tarvittaessa, eihän sekään vielä mikään raketti ollut ja isolla tiellä ohitukset varmasti voivat vaatia vaihteiden vaihtelua mutta kyllä siitä jäi paras fiilis, ainakin tähän asti. Sisälläkin oli tilaa ja auto tuntui isommalta kuin onkaan, suhteellisen tunnokaskin vaikka ohjaustehostin olikin aika voimakas. Harmi vain että noissa alkaa jo sitten hinnat olemaan siellä kympin luokkaa jos haluaa vakkarin ja vähän kilometrejä. Paljonkohan tuollaisella litrasella ecoboostilla mahtaa olla elinkaarta? Tätä testattua yksiliöäkin oli ajettu jo 170tkm. Kysyinpä myös huvikseni tarjousta ihan uudesta fiestasta kun nyt saa 0% kulut ja korot mutta kyllä sen hinta nousi per kk 300€ paremmalle puolelle, ei vielä ihan mahdu opiskelija budjettiin, ehkä sitten valmistujaislahjaksi itselle...
 
Paljonkohan tuollaisella litrasella ecoboostilla mahtaa olla elinkaarta? Tätä testattua yksiliöäkin oli ajettu jo 170tkm.
Asiaa liipaten jos meinaat pitkään pitää; litraiselle Ecoboostilla on muuten 240tkm/10v (jos niin pitkään uskaltaa pitää) jakohihnan vaihtoväli ja vaihto maksaa teetettynä pitkälti yli tonnin.

Mahtaa 10v iässä kun auton arvo on mitä on, olla tosi paljon kiinnostusta tuohon huoltoon N:nnellä omistajalla? ;)
 
Nyt käyty testaamassa mazda 6 -08 2.0, kia ceed -07 1.6, fiesta -09 82hv, fiesta -14 100hv.
Mutta tuo -14 100hv ecoboosti oli kyllä todella jees ja näppärä, aa että. Pieni ruokainen mutta liikahti tarvittaessa, eihän sekään vielä mikään raketti ollut ja isolla tiellä ohitukset varmasti voivat vaatia vaihteiden vaihtelua mutta kyllä siitä jäi paras fiilis, ainakin tähän asti. Sisälläkin oli tilaa ja auto tuntui isommalta kuin onkaan, suhteellisen tunnokaskin vaikka ohjaustehostin olikin aika voimakas. Harmi vain että noissa alkaa jo sitten hinnat olemaan siellä kympin luokkaa jos haluaa vakkarin ja vähän kilometrejä. Paljonkohan tuollaisella litrasella ecoboostilla mahtaa olla elinkaarta? Tätä testattua yksiliöäkin oli ajettu jo 170tkm. Kysyinpä myös huvikseni tarjousta ihan uudesta fiestasta kun nyt saa 0% kulut ja korot mutta kyllä sen hinta nousi per kk 300€ paremmalle puolelle, ei vielä ihan mahdu opiskelija budjettiin, ehkä sitten valmistujaislahjaksi itselle...
Tuollainen -15 mallinen ecoboost löytyy eläkeläiseltä ja tykkäsin siitä kyllä kaupunki käytössä. Kaupunkien ulkopuolella toki jää laiskaksi ja erityisesti rekkojen ohittelu on hieman tuskaa (vrt 240hv octavia), vaatii reilua pykältämistä ja ennakointia. Lisäksi lyhyt akseliväli aiheuttaa tietynlaisen kiikkeryyden. Lisäksi laitteesta puuttuu vakkari.

Iske kiinni, jos muuten miellyttää ja et ajele joka päivä kymmeniä kilometrejä kaupunkien ulkopuolella. Tuon kokeillunkin pääasiallinen käyttökohde on 13km suuntaan olevat kauppamatkat ja on siihen enemmän kuin hyvä. Itse lainasin sitä keväällä ja kävin tuollaisen reippaan 700km matkan sillä. Menetteli siihenkin, mutta en suosittele pääasialliseksi ajoneuvoksi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 731
Viestejä
4 751 986
Jäsenet
77 360
Uusin jäsen
gideon

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom