Dieselien huollot on myös hintavammat, ainakin nykyautotoissa hiukkassuodatinta sun muuta. Toi dpf huoltaminen/uusiminenkaan ei ole ihan halpaa lystiä ole. Itsellä maksoi vm 2014 bensa-auton huolto tänä vuonna 90e ja edellisenä vuonna 130e, tosin merkkihuollon hinta olisikin sitten ollut suolaisempi.
Nuo dieselin korkeat huoltokulut on kyllä käytännössä urbaanilegenda. Voihan siellä vähän isompi öljytilavuus olla, jonka takia muutama killingin voi perus öljyhuollon hinta nousta, mutta käytännössä vai tiedolla diesel vai bensa ei pysty mitenkään edes arvaamaan kumpi on halvempi huoltaa. Paljon enemmän se riippuu merkistä, mallista, voimalinjasta jne. kuin käyttövoimasta. Hiukkassuodattimet voi jossain yksittäisessä mallissa olla ongelma (samoin kuin jossain yksittäisissä bensoissa on ongelmia esim. öljynsyönnin kanssa), mutta eipä noistakaan paljon riesaa ole ollut omassa lähipiirissä, ja jos sattuu menemään niin suurinpaan osaan kärryistä on muutaman satasen osa.
Mitä tulee hinta-esimerkkiin niin jos jaksaisin sniiduilla niin öljyt dieselkärryyn on 20€, suodatin kympin ja vaihtaa voi itse. Eli bensojen huollot maksaa siis kolme kertaa enemmän

... tai sitten nämä yksittäiset esimerkit ei kerro oikein mitään.
Siihen verot ja vakuutukset päälle n. 500e/vuosi niin jäädään ihan reilusti alle tonnin. En nyt silti ole ihan varma mitä laskit kiinteisiin kustannuksiin.
Tuossa lienee vain liikennevakuutus ja arvonalenemaa ei ole huomioitu ollenkaan. Mutta vaikka nyt minimoitaisiin kuinka kiinteitä kuluja, niin ei silti sitä muuta sitä alkuperäistä pointtia, ettei se pieni ero veroissa yleensä kauhean iso osa autoilun kuluista ole, ellei sitten aja todella vähän. Kuitenkin esim se 350€, joka aiemmin mainittiin pätee sekin vain jos et aja metriäkään. Joka kilometrillä ero pienenee, niin että että edes vähäisillä ajoilla ei puhuta yleensä isoista rahoista.
Tosin tämän hetken polttoainehinnoilla vertailu on siinä mielessä epäreilua, että kesällä yleensä diesel on halpaa ja bensa kallista (suhteessa), ja talvella toisinpäin.
Toki jos ajaa 5000 km vuodessa tai alle, niin diesel tuskin kannattaa. Toki silloinkin auton vaihdon tappio on sen verran suuri, että vaihto olemassaolevasta dieselistä bensaan tulee silti kalliimmaksi, ainakin liikkeeessä, kuin dieselillä ajelu (toki sama pätee toisinpäin, jos kilometrejä kertyy vaikka 20k ja alla on suht taloudellinen bensakärry).
Suurimmalle osalle keskivertokilometrejä ajelevalle tosiaan se käyttövoima ei ole oleellisin tekijä kuluja määrittämässä. Jos ajaa huomattavan paljon tai ei juuri mitään niin sitten homma voi olla eri.