• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:00 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Mikä auto minulle?

Oliko kokemusta tai tietoa saako autojen ajotietokoneiden/käyttöjärjestelmien kieliasetuksia muutettua? Jos vaikka toisi Ruotsista auton, mutta haluaisi suomeksi käyttää järjestelmää.

Yks volvo tullut vastaan, tai siis siirsin sen paikasta toiseen. Ilmoituskielet ruotsiksi, tuosta kysäisin niin perus OBD jutuilla (jos siis riittävät softat) kieli vaihtuu kyllä. Seuraavan kerran kun akun joutuu irroittamaan, niin svenska talande ilmestyy takaisin. Marmorilla sen käsittääkseni saa pysyvästi vaikka suomeksi. Näin siis Volvossa, joku V70 T5 4WD mikälie...
 
Yks volvo tullut vastaan, tai siis siirsin sen paikasta toiseen. Ilmoituskielet ruotsiksi, tuosta kysäisin niin perus OBD jutuilla (jos siis riittävät softat) kieli vaihtuu kyllä. Seuraavan kerran kun akun joutuu irroittamaan, niin svenska talande ilmestyy takaisin. Marmorilla sen käsittääkseni saa pysyvästi vaikka suomeksi. Näin siis Volvossa, joku V70 T5 4WD mikälie...

Mitäköhän ne mahtaa marmorilla veloittaa, jos edes suostuvat tuohon? Jotain katkeruutta voi omaa tuontia kohtaan olla?
 
Tossa jo viime vuoden puolella kyselin autoa vanhan -96 mondeon tilalle ja silloin pääasiassa ehdoteltiin focusta tai uudempaa mondeota, mutta se homma jäi silloin siihen, no nyt tuo raukka ei saanut enää leimaa ja uutta tarttis saada. Tämä autojen katselu vaan tuppaa olemaan jotenkin niin hankalaa eikä ikinä budjettiin sopivaa... Excelissä on jo listattuna Focus, fiesta, mondeo, astra j, insignia, mazda 6, kia ceed, hyundai i30, auris, avensis, corolla. Mutta kaikista tuntuu löytyvän jotain huonoa. Kia Rio ja Hyundai i30 tuli jo testattua, Rio oli aivan liian pieni, hyundai taasen oli muuten "ihan jees" ajaa, 1.4 koneella toki vieläkin vähän tuhnu mutta äänekäs, huonot penkit eikä toivottuja lisävarusteita. Tällä viikolla testaamaan ainakin mk2 focusta, mutta onhan se nyt aika ruma, mutta uudemmat ecoboostit ei mahdu budjettiin, myöskään fiestassa, eikös noissa alun ecoboosteissa ollut jotakin jäähdytysputkien ylikuumentumista?
Turbo astra tällä hetkellä itsellä se paperilla kivoin vehje ja löytyy alle 10k, mietteitä?

Muita merkkejä ja malleja mitä vielä voisi aloittaa tutkimaan? Myös ruotsista tuonti on mahdollinen, mutta ei omaan silmääni ainakaa sattunut mitään mikä olisi huomattavasti halvempi.

Merkillä ei ole väliä kunhan se ei ole VAG tai ranskalainen.
60/40 kaupunki/maantie-ajoa, maantie-ajot pääasiassa ~30km viikottain tai pidempää >300km reissua muutaman kerran vuodessa.
Tilaa ei tarvitse hirveästi mutta 5 ovea, koska takapenkillä joku matkustaa kuitenkin aika usein, pieniä matkoja kylläkin. Ei farkkua.
Hinta < 10k€, todella mielellään jopa luokkaa 5k€.
Pieni ruokainen mutta liikahtaa tarvittaessa.
Hiljainen.
Ilmastointi ja vakkari.

Käynyt myös mielessä että ostais jonkun väliaikaisen tonnin pelin ja sillä lisäaikaa etsimiselle kun tuo leima umpeutuu jo ensi kuun alussa. Helposti se etsiminen vaa sitten tyssää siihen.
 
Turbo astra tällä hetkellä itsellä se paperilla kivoin vehje ja löytyy alle 10k, mietteitä?
Astra oli itsellä yhtenä vaihtoehtona mutta aika paljon löytyi kirjoituksia 1.4T koneen ongelmista että tiputin sen pois listalta.
 
Jos m32 laatikolla niin saattapi hyvinkin hajota. Itse en koskisi kyseisellä laatikolla varustettuihin autoihin. Mielummin vaikka automaattina.

Astra oli itsellä yhtenä vaihtoehtona mutta aika paljon löytyi kirjoituksia 1.4T koneen ongelmista että tiputin sen pois listalta.

Pätee myös myös manuaali 1.4t astraan tämä, taitaa tuossa olla sama M32 laatikko..

Opel miehet tietää aiheesta enemmän:

m32 ongelmat - Google-haku
 
Merkillä ei ole väliä kunhan se ei ole VAG tai ranskalainen.

Ei kannata myöskään ostaa gm (paljon vikoja, manuaali laatikot hajoaa käsiin), mazda (moottorit hajoaa), mersut lähtee lavetilla muuten vaan, osta vaikka bemari kun vaan et osta niitä vanhempia missä jakopään ketjut pomppii tai niitä viellä vanhempia missä automaattilaatikot hajoaa. :btooth:
 
Viimeksi muokattu:
No se siitä astrasta sitten. Mazdasta en oo kyllä kuullut muuta huonoa kuin ruoste ja sekin parantunut 2008+, kone ongelmia googlettelin niin osu silmään vaan diesel versioita. Noita saisi vain hyvillä varusteilla jo alle 8k€, toki en tiedä onko jo jopa liian iso omille tarpeille koko auto.
 
Muistelisin noita vikoja löytyneen myös bensakoneista kun joskus mazdaa harkitsin. Anopilla ainakin hajosi kutos mazdasta bensakone, oli tosin jo parisataa tonnia ajettu.
 
Mitä autoja vaihtoehtona?

Farmari tai SUV, hintaluokka 4-10k.
Vakkari ja automaatti oltava, tehoa saatava ulos vähintään 150 ja ohjelmointikin käy. Penkit tulisi olla hyvät/neutraalit ja kädelle oltava lepuutuspaikka keslikonsolissa.
Siedettävän tyylikäs oltava ja hyvännäköiset vanteet laitettaneen. Luotettava pitää olla.
Mieluusti takaveto tai neliveto.

En oikein keksi, kuin mersuja (E s211) ja W203 tuohon hintaluokkaan.
 
Noi m32 lootien ongelmat otettu haltuun 2012+ jälkeen jos noilla ostatte kattokaa mitä vuotta se loota on
 
Noi m32 lootien ongelmat otettu haltuun 2012+ jälkeen jos noilla ostatte kattokaa mitä vuotta se loota on

On noihin lisäilty öljykanavia vissiin useampaan otteeseen että kiertäisi öljy paremmin. On myös puhuttu päätylaakerien esijännityksen ongelmista. Olen kyllä kuullut noita laatikoita hajoavan 2012 uudemmistakin m32 laatikoista..
 
myyny niitä vanhoja laatikoita varastoja tyhjäks...varmaan turvaline ostos jos laatikko selvitetty
 
Mitä autoja vaihtoehtona?

Farmari tai SUV, hintaluokka 4-10k.
Vakkari ja automaatti oltava, tehoa saatava ulos vähintään 150 ja ohjelmointikin käy. Penkit tulisi olla hyvät/neutraalit ja kädelle oltava lepuutuspaikka keslikonsolissa.
Siedettävän tyylikäs oltava ja hyvännäköiset vanteet laitettaneen. Luotettava pitää olla.
Mieluusti takaveto tai neliveto.

En oikein keksi, kuin mersuja (E s211) ja W203 tuohon hintaluokkaan.
Alle 10k saa myös w204. Itse tuollaista tai w211:sta koitin pari kuukautta ostaa mutta helvetin hankalaa jostain syystä oli aina. Joko oli historiatiedoissa jotain mätää/puutteita tai muuta hämärää. Kannattaa tarkkaan ottaa asioista selvää ja vaikka soittaa viimeiselle omistajalle jos liikkeestä ostaa. Itse näin yhden "pommin" vältin. Myös bemareita saa tuohon rahaan mutta n47 koneen ongelmat kannattaa tiedostaa.

Itse ostin kuitenkin, kun mersun hankkiminen oli niin jotenkin niin hankalaa, 2011 vuotisen mk3 Focuksen 1.6 tdci tehomyllyllä ja titanium varusteilla.
 
Mitä autoja vaihtoehtona?

Farmari tai SUV, hintaluokka 4-10k.
Vakkari ja automaatti oltava, tehoa saatava ulos vähintään 150 ja ohjelmointikin käy. Penkit tulisi olla hyvät/neutraalit ja kädelle oltava lepuutuspaikka keslikonsolissa.
Siedettävän tyylikäs oltava ja hyvännäköiset vanteet laitettaneen. Luotettava pitää olla.e
Mieluusti takaveto tai neliveto.

En oikein keksi, kuin mersuja (E s211) ja W203 tuohon hintaluokkaan.
Miten olisi Volvo V70? Ei tietysti takavetoa, mutta nelivetona löytyy, esim joku tämmönen: Volvo V70 TURBO NELIVETO.RUNSAS VARUSTETASO 2.5T 210 hv AWD momentum.RAHOITUS JOPA ILMAN KÄSIRAHAA.ALKAEN 69 EUR./KK.TALVI TULEEE! Farmari 2005 - Vaihtoauto - Nettiauto
 
Myös bemareita saa tuohon rahaan mutta n47 koneen ongelmat kannattaa tiedostaa.

Tämä, mutta taitaa olla enemmän tarjontaa kuitenkin M47 ja M57 koneellisista malleista tuossa hintaluokassa. Vähemmän ongelmia kuitenkin jos hommaa 6-sylinterisen Bemarin :D
 
Tarkoitus olisi siirtyä -05 Alfa 156 Crosswagonista tämän vuosikymmenen puolelle. Alustavasti katellut 320 bemareita ja Octavia RS:iä. Kaveri kun näistä enemmän tietää katsastusmiehenä löytää joka merkistä tietty jotain vikaa. Mitäs ihmiset täällä ehdottaisi?

Budjetti 20k pintaan, yli voi vähän mennä jos sillä saa selkeästi jotain parempaa.
Ajoa vähän reilu 10k vuodessa eli bensakoneellinen.
Tulee 1. autoksi eli riittävän iso mökkireissuihin feat. koira ja ehkä pari kaveria.
Enemmän tehoa kuin nykyisessä 150 hevosisessa.
Ei kuukausittain huollettava.
Takaveto/takapainotteinen neliveto olisi plussaa.
 
Itse ostaisin 320i:n xdirvenä sopivilla varusteilla ja sopivasti ajettuna.

Farkku Mondeo nelikkona on myös ihan hyvä auto ja mahtuisi budjettiinkin, mutta sitä ei ole tarjolla bensakoneella.

Heitetään vielä jokerina Lexus IS/GS, joskin nuo eivät sedaneina ole kovin koiraystävällisiä.
 
Itse ostaisin 320i:n xdirvenä sopivilla varusteilla ja sopivasti ajettuna.

Farkku Mondeo nelikkona on myös ihan hyvä auto ja mahtuisi budjettiinkin, mutta sitä ei ole tarjolla bensakoneella.

Heitetään vielä jokerina Lexus IS/GS, joskin nuo eivät sedaneina ole kovin koiraystävällisiä.
Onkos noissa 2013-2015 xDriveissa kuinka paljon ongelmia ollut etuperän kanssa? Ilmeisesti isoin syy miksi joutuu tekemään alkuaikoina kalliita remppoja. Eikä taida ton ikäsissä enää mennä mihinkään takuisiin.

Sedan malliset jää tosiaan suoraan pois laskuista, jo kolmen ihmisen mökkikamat 5 päiväksi + koira niin alkaa olla tunkua takapenkillä. Ja koira takapenkillä = karvaa joka paikassa, mielummin sen laittaa konttiin.
 
Alle 10k saa myös w204. Itse tuollaista tai w211:sta koitin pari kuukautta ostaa mutta helvetin hankalaa jostain syystä oli aina. Joko oli historiatiedoissa jotain mätää/puutteita tai muuta hämärää. Kannattaa tarkkaan ottaa asioista selvää ja vaikka soittaa viimeiselle omistajalle jos liikkeestä ostaa. Itse näin yhden "pommin" vältin. Myös bemareita saa tuohon rahaan mutta n47 koneen ongelmat kannattaa tiedostaa.

Itse ostin kuitenkin, kun mersun hankkiminen oli niin jotenkin niin hankalaa, 2011 vuotisen mk3 Focuksen 1.6 tdci tehomyllyllä ja titanium varusteilla.

Samaa itsekin tässä harmitellut. Tarjontaa pääasiassa yksityisiltä, pikkujobbareilta, tai Kamuxilta/Sakalta jotka eivät todellakaan kiinnosta.
 
Samaa itsekin tässä harmitellut. Tarjontaa pääasiassa yksityisiltä, pikkujobbareilta, tai Kamuxilta/Sakalta jotka eivät todellakaan kiinnosta.
Pääasiassa tuo on juuri se tarjonta mihin itse kyllästyin. Poislukien kylläkin Kamuxi mitä olen aina pitänyt koijariliikkeenä. Itse kuitenkin kävin 3 kertaa Kamuxin liikkeissä ajamassa eri autoja ja joka kerta oli hyvä palvelu ja kiinnostuneet myyjät. Lopuksi sitten "tilansin" Kamuxin toisesta liikkeestä Focuksen minkä sitten koeajon jälkeen ostinkin, liike laittoi vielä uuden laturin ääntävän tilalle (kuten tietysti kuuluukin). Auto ollut tosin ajossa vasta muutaman päivän niin ei ole vielä mitää ylläreitä löytynyt.
 
Onkos noissa 2013-2015 xDriveissa kuinka paljon ongelmia ollut etuperän kanssa? Ilmeisesti isoin syy miksi joutuu tekemään alkuaikoina kalliita remppoja. Eikä taida ton ikäsissä enää mennä mihinkään takuisiin.

En ole kyllä kuullut että noita etuperiä olisi massoittain hajonnut F3x-sarjan autoista, muutamalla kaverilla/tutulla on kuitenkin noita F3x xdrivejä ollut jo useampia autoja, eikä niissä ole vielä 100-150 tkm kohdalla ollut suurempia vikoja.
 
Pääasiassa tuo on juuri se tarjonta mihin itse kyllästyin. Poislukien kylläkin Kamuxi mitä olen aina pitänyt koijariliikkeenä. Itse kuitenkin kävin 3 kertaa Kamuxin liikkeissä ajamassa eri autoja ja joka kerta oli hyvä palvelu ja kiinnostuneet myyjät. Lopuksi sitten "tilansin" Kamuxin toisesta liikkeestä Focuksen minkä sitten koeajon jälkeen ostinkin, liike laittoi vielä uuden laturin ääntävän tilalle (kuten tietysti kuuluukin). Auto ollut tosin ajossa vasta muutaman päivän niin ei ole vielä mitää ylläreitä löytynyt.

En haluaisi maalailla piruja seinälle, mutta. Ostin kans muutama vuosi sitten 2-koppasen Focuksen Kamuxilta. Oli viimeinen Foordi-, ja viimeinen kerta kun Kamuxilta ostan mitään.
 
Mitä mieltä arvon asiantuntijat on tästä Seat Leon merkkisestä autosta? On tullut luettua 1.4 TSI koneiden ongelmista, eli onko tyhmän rohkeaa ostaa tuollaista? Kyseisessä autossa moottori malli on EA111 (CAXC) eli ei se "pahin" öljysyöppömalli (EA888), mutta omat ongelmat kuulemma tuossakin koneessa on...
 
Mitä mieltä arvon asiantuntijat on tästä Seat Leon merkkisestä autosta? On tullut luettua 1.4 TSI koneiden ongelmista, eli onko tyhmän rohkeaa ostaa tuollaista? Kyseisessä autossa moottori malli on EA111 (CAXC) eli ei se "pahin" öljysyöppömalli (EA888), mutta omat ongelmat kuulemma tuossakin koneessa on...
Onko tuossa jakoketju joknka kirsitin hajoaa ja sitten menee moottori vaihtoon? En maksaisi euroakaan tommosesta.
 
En haluaisi maalailla piruja seinälle, mutta. Ostin kans muutama vuosi sitten 2-koppasen Focuksen Kamuxilta. Oli viimeinen Foordi-, ja viimeinen kerta kun Kamuxilta ostan mitään.
Nojaa. Jos kaikki tarinat kuuntelisi niin ei mitään käytettyä, eikä nykyään varmaan uuttakaan, autoa uskaltaisi ostaa. Minäkin "päätin" viisi vuotta sitten ettei yhtään Fordia tule enää kun ykköskoppainen jätti motarille männänrengas antautuneena. Otin kuitenkin jonkin verran selkoa mk3 Focuksista ja pääsin päätöksestäni eroon. Paskoja nää kaikki kuitenkin on ja joutuu korjaamaan :D
 
Mitä mieltä arvon asiantuntijat on tästä Seat Leon merkkisestä autosta? On tullut luettua 1.4 TSI koneiden ongelmista, eli onko tyhmän rohkeaa ostaa tuollaista? Kyseisessä autossa moottori malli on EA111 (CAXC) eli ei se "pahin" öljysyöppömalli (EA888), mutta omat ongelmat kuulemma tuossakin koneessa on...

Onko tuossa jakoketju joknka kirsitin hajoaa ja sitten menee moottori vaihtoon? En maksaisi euroakaan tommosesta.

Ainakin noissa uudemissa tsi koneissa on paranneltu hihna en nyt muista suoraan minä vuonna tuli, mutta mahdollisesti 2013. Ainakin omassa 2014 tsi koneessa tuo on ja pitäisi olla niin kestävä että huoltokirjaan ei ole sille merkitty edes vaihtoväliä. 180k siinä taitaa kumminkin olla huolto-ohjelman mukainen vaihtoväli suomessa.
 
Muistelisin noita vikoja löytyneen myös bensakoneista kun joskus mazdaa harkitsin. Anopilla ainakin hajosi kutos mazdasta bensakone, oli tosin jo parisataa tonnia ajettu.
Olikohan minkälainen bensakone ja kuinka vanha? Tottakai ne hajoaa kaikki, kun yhdestä vuoden miekka ja kypärä mallista on mennyt?
 
Taisi olla noissa ekan korimallin mazda kutosissa niitä moottorivikoja ainakin, varsinkin 2.3 litraisia näkee usein moottorivikaisena myynnissä.

Edit: 1.8 ja 2.0 ovat mondeon kanssa samoja koneita ja niihin iskee ennemmin tai myöhemmin raju öljynkulutusongelma.

Pikavilkaisulla katsoin kymmenen mazda 6 ilmoitusta joista 7 oli lahoja ja kolmessa moottorivika.
 
Viimeksi muokattu:
2.3:ssa on ollut ongelmia, mutta eipä niitä ole tehty enää aikoihin. Mitään tekemistä noiden uudempien moottorien kanssa, joten ihan typerää sanoa, että vaikka nykyista Skyactiv-ajan Mazdaa ei kannata ostaa, kun koneet hajoo.
 
Tarkoitus olisi siirtyä -05 Alfa 156 Crosswagonista tämän vuosikymmenen puolelle. Alustavasti katellut 320 bemareita ja Octavia RS:iä. Kaveri kun näistä enemmän tietää katsastusmiehenä löytää joka merkistä tietty jotain vikaa. Mitäs ihmiset täällä ehdottaisi?

Budjetti 20k pintaan, yli voi vähän mennä jos sillä saa selkeästi jotain parempaa.
Ajoa vähän reilu 10k vuodessa eli bensakoneellinen.
Tulee 1. autoksi eli riittävän iso mökkireissuihin feat. koira ja ehkä pari kaveria.
Enemmän tehoa kuin nykyisessä 150 hevosisessa.
Ei kuukausittain huollettava.
Takaveto/takapainotteinen neliveto olisi plussaa.

Hieman vastaavilla kriteereillä itsekkin autoa etsineenä päädyin 3-sarjan farkkuun, tavaratila on riittävä ei kuitenkaan mitenkään iso jos koirahäkin laittaa, vakiona taitaa kaikissa olla suojaverkko jolloin mökkimatkaillessa voi ladata kattoa myöten. Octaviassa tavaratilat huomattavasti suuremmat, jos tällä suuri painoarvo. Suosittelen tarkastamaan myös a4 avantin 1.8 tfsi quattrossa näppärä voimalinja jos manuaali kelpaa. Kaverin hb insigniaan on myös 5-hengen mökkikamat istuneet konttiin ja hattuhyllyn poistamalla koirahäkkinin menisi kuten hb octaviaankin.
 
Noniin, omissa hankinnoissa on nyt käyty -08 Focus testaamassa 1.6 ghia, ajotuntuma "iha kiva", vähän äänekäs, ruosteen alkuja ovissa, vähän 50-50 että onko tuhnu, muovinen sisusta, mm. kyynertuki vai mikä se siinä vaihdekepillä keskikonsolissa onkaan, oli suhteellisen kovaa muovia... Ei suomessa taida olla myyty noita 1.8 flexifueleita tai ainakaan kovin montaa mutta ruotsissa noita olisi, ehkä sellaista titanium varustetasolla jos saa "halvalla". Mutta tämä yksilö ei ainakaan jatkoon. Ensi viikolla ois tarkotus nyt kuitenkin käydä testaamassa mazda 6 -08, mondeo -07 ja fiestaa -14, -13.
 
Nyt alkanu kiinnostamaan w204 facelift, vaikka mersua tai diesel autoa ei olekkaan koskaan ollut. Paljon noissa kestää olla kilometrejä alla, että kannattaa ostaa? Hirveen monessa 300tkm tai yli. Mitä muuta pitää ottaa huomioon?

Toisaalta tulee vaan vuodessa 15tkm, niin en tiedä onko diesel järkevä
 
Nyt alkanu kiinnostamaan w204 facelift, vaikka mersua tai diesel autoa ei olekkaan koskaan ollut. Paljon noissa kestää olla kilometrejä alla, että kannattaa ostaa? Hirveen monessa 300tkm tai yli. Mitä muuta pitää ottaa huomioon?

Toisaalta tulee vaan vuodessa 15tkm, niin en tiedä onko diesel järkevä
Itellä w211 200 cdi jolla ajettu sellanen 560 tkm. Edellisessä töissä oli alla Vito joka oli samaan peruskoneeseen perustuva (eli 2.2 litranen CDI), jolla oli ajettu 1,3 miljoonaa km. Että kun huoltaa ja huollettu nii kyllä ne kestää aika hyvin. Itse laskin reilu vuosi sitten että diesel/bensa on +-0 siinä 12 tkm/vuosi paikkeilla.
 
Itse laskin reilu vuosi sitten että diesel/bensa on +-0 siinä 12 tkm/vuosi paikkeilla.

Itse taas laskin jokunen vuosi sitten että pitäisi ajaa vähintään se 25k/vuosi että kääntyisi miinukselta plussalle. Tuohon on muuten ihan laskureitakin olemassa, en nyt muista mitä laskuria käytin mutta pikasella googletuksella esim.
Diesel-laskuri.net - Dieselauton kannattavuuslaskuri, Kannattaako dieselauto?
Muistaa vaan laittaa ne päivän hinnat siihen, näytti aika alhaselta toi default diesel hinta..
 
Itse taas laskin jokunen vuosi sitten että pitäisi ajaa vähintään se 25k/vuosi että kääntyisi miinukselta plussalle. Tuohon on muuten ihan laskureitakin olemassa, en nyt muista mitä laskuria käytin mutta pikasella googletuksella esim.
Diesel-laskuri.net - Dieselauton kannattavuuslaskuri, Kannattaako dieselauto?
Muistaa vaan laittaa ne päivän hinnat siihen, näytti aika alhaselta toi default diesel hinta..
Hakkasin nykyisen dieselin luvut tuohon ja sitä edeltäneen bensan, kääntyy kannattavaksi about 7tkm nurkilla
 
Riippuu varmaan paljon autosta (malli/merkki) onko diesel järkevä. Itselläni dieselvero on n 400€/vuosi, mutta sitten taas vastaavan bensakoneen co2 päästövero olisi ainakin 50€ enemmän joten veroa maksan ehkä n 350€/vuosi enemmän dieselillä. Mutta sitten toki diesel kuluttaa joku 3l/100km vähemmän ja maksaa ainakin tällähetkellä n. 20 snt/l vähemmän joten ei nyt kauheasti tarvitse ajaa jotta diesel on halvempi. Tässä automallissa bensakoneita ei juuri ole joten käytettynä diesel on halvempikin hankintahinnaltaan. Sanoisin että autoilussa muut kulut kyllä merkitsevät aikapaljon enemän kun muutama satanen dieselveroon.
 
Hakkasin nykyisen dieselin luvut tuohon ja sitä edeltäneen bensan, kääntyy kannattavaksi about 7tkm nurkilla

Joo täytinpä itsekin kokeilun vuoksi ja 8,8k jälkeen muuttui diesel halvemmaksi nykyisellä autolla vs saman auton ja vuosimallin samantehoinen diesel kone. Dieselin hintakin on vissiin tippunut, muistelin että se olisi ollut lähempänä 95 hintaa hiljattain. Oli kumminkin eri auto/edellinen auto mille tuon vertailun muutama vuosi sitten tein.
Mahdollisesti täytin muutama vuosi sitten laskurin maantiekulutuksen perusteella kun suurin osa ajosta on maantieajoa (työmatkat). Nyt laskin ilmoitetun keskikulutuksen mukaan.
 
Viimeksi muokattu:
Riippuu varmaan paljon autosta (malli/merkki) onko diesel järkevä. Itselläni dieselvero on n 400€/vuosi, mutta sitten taas vastaavan bensakoneen co2 päästövero olisi ainakin 50€ enemmän joten veroa maksan ehkä n 350€/vuosi enemmän dieselillä. Mutta sitten toki diesel kuluttaa joku 3l/100km vähemmän ja maksaa ainakin tällähetkellä n. 20 snt/l vähemmän joten ei nyt kauheasti tarvitse ajaa jotta diesel on halvempi. Tässä automallissa bensakoneita ei juuri ole joten käytettynä diesel on halvempikin hankintahinnaltaan. Sanoisin että autoilussa muut kulut kyllä merkitsevät aikapaljon enemän kun muutama satanen dieselveroon.

Vahva tämä. Itseäni ainakin huvittaa, kun tässä keskustelussa jahkaillaan parhaimmillaan jonkun satasen ympärillä puhuttaessa vehkeistä, joiden (kiinteät) kustannukset ovat tonniluokkaa vuodessa :vihellys:.

Jos tykkää kepittää & vedättää konetta ja diisselit tuntuvat siltä, että ne puutuvat juuri vedon alettua, kannattaa ostaa bensakone. Jos taas tykkää diisselin väännöstä ja paremmasta PA-taloudellisuudesta, kannattaa ottaa sellainen :tup:.

Joo täytinpä itsekin kokeilun vuoksi ja 8,8k jälkeen muuttui diesel halvemmaksi nykyisellä autolla vs saman auton ja vuosimallin samantehoinen diesel kone. Dieselin hintakin on vissiin tippunut, muistelin että se olisi ollut lähempänä 95 hintaa hiljattain. Oli kumminkin eri auto/edellinen auto mille tuon vertailun muutama vuosi sitten tein.
Mahdollisesti täytin muutama vuosi sitten laskurin maantiekulutuksen perusteella kun suurin osa ajosta on maantieajoa (työmatkat). Nyt laskin ilmoitetun keskikulutuksen mukaan.

Oman kokemukseni mukaan varsinkin uudemmilla bensoilla on helpompi saada kulutus karkaamaan aivan tähtiin ilmoitettuihin lukemiin verrattuna. Liittyneekö tämä sitten tarkasti optimoituun testisykliin ja dieselin parempaan hyötysuhteeseen (varsinkin osakuormilla).
 
Vahva tämä. Itseäni ainakin huvittaa, kun tässä keskustelussa jahkaillaan parhaimmillaan jonkun satasen ympärillä puhuttaessa vehkeistä, joiden (kiinteät) kustannukset ovat tonniluokkaa vuodessa :vihellys:.

Jos tykkää kepittää & vedättää konetta ja diisselit tuntuvat siltä, että ne puutuvat juuri vedon alettua, kannattaa ostaa bensakone. Jos taas tykkää diisselin väännöstä ja paremmasta PA-taloudellisuudesta, kannattaa ottaa sellainen :tup:.

Dieselien huollot on myös hintavammat, ainakin nykyautotoissa hiukkassuodatinta sun muuta. Toi dpf huoltaminen/uusiminenkaan ei ole ihan halpaa lystiä ole. Itsellä maksoi vm 2014 bensa-auton huolto tänä vuonna 90e ja edellisenä vuonna 130e, tosin merkkihuollon hinta olisikin sitten ollut suolaisempi. Siihen verot ja vakuutukset päälle n. 500e/vuosi niin jäädään ihan reilusti alle tonnin. En nyt silti ole ihan varma mitä laskit kiinteisiin kustannuksiin.

Oman kokemukseni mukaan varsinkin uudemmilla bensoilla on helpompi saada kulutus karkaamaan aivan tähtiin ilmoitettuihin lukemiin verrattuna. Liittyneekö tämä sitten tarkasti optimoituun testisykliin ja dieselin parempaan hyötysuhteeseen (varsinkin osakuormilla).

Itsellä ainakin bensakoneen kanssa pitkän ajan/tankkauksen jälkeinen todellinen kulutus on n. litran ilmoitettua vähemmän. Joo paljon maantieajoa kuten edellisessä viestissä totesin mutta saan myös maantieajon tippumaan alle ilmoitetun jos nollaan käynnistyksen jälkeisen laskurin maantien alussa. Todellinen kaupunkikulutus on taas on n. litran ilmoitettua enemmän, toisaalta kytken aina start ja stop järjestelmän pois käytöstä kun käynnistän auton mikä nostaa tuota kaupunkikulutusta liikennevaloissa hieman.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt alkanu kiinnostamaan w204 facelift, vaikka mersua tai diesel autoa ei olekkaan koskaan ollut. Paljon noissa kestää olla kilometrejä alla, että kannattaa ostaa? Hirveen monessa 300tkm tai yli. Mitä muuta pitää ottaa huomioon?

Toisaalta tulee vaan vuodessa 15tkm, niin en tiedä onko diesel järkevä
Öljyt kunhan on vaihdettu moottoriin ja lootaan ajallaan, niin ei pitäisi olla mitään ongelmia (moottoriöljyt 30tkm välein, lootaöljyt ~90tkm). Kardaanin ristikkonivel ja kannatinlaakeri saattaa olla väljiä, tai sitten ei. Entisessä W204:ssa alkoi ristikkonivelen jurraus kuulumaan 300tkm paikkeilla.

Ei tuo kauaa liikkeessä homehtunut, alle viikko myyntiinlaiton jälkeen oli mennyt kaupaksi, kyllä siitä uusi omistaja vielä kympin köyhtymään, kun pyyntikin oli 12700€. Eli kyllä niitä ihmiset ostaa paljon ajettuinakin aika huoletta.
 
Onko Hyundaista mihinkään? i20 ois uutena n. 17k bensa automaatti 0% korolla. Aika tehoton 100hv moottori tosin. 7v takuu.
 
Onhan ne sisarmerkki KIAn ohella nostaneet laatuaan ja ovat luotettavuudessa aikalailla kärkipäässä. Autoverkkokaupalla jatkuvasti hyviä kampanjoita, esim. nyt i30 HB on tuon mainitsemasi 17t ja korko 1% ilman muita kuluja.
 
Onhan ne sisarmerkki KIAn ohella nostaneet laatuaan ja ovat luotettavuudessa aikalailla kärkipäässä. Autoverkkokaupalla jatkuvasti hyviä kampanjoita, esim. nyt i30 HB on tuon mainitsemasi 17t ja korko 1% ilman muita kuluja.

Toi on kyllä ihan hyvä, pitää tutustua.. 1000€ kalliimpi ja manuaali automaatin sijasta...paha paha. Fiestaa sais kanssa nyt korottomasti.
 
Onko Hyundaista mihinkään? i20 ois uutena n. 17k bensa automaatti 0% korolla. Aika tehoton 100hv moottori tosin. 7v takuu.
Itse tykkäsin edellisestä mallista tosi paljon. Motarilla se oli vain vähän huono kun vakkari puuttui mutta taajamassa erittäin kiva auto.
 
Itse tykkäsin edellisestä mallista tosi paljon. Motarilla se oli vain vähän huono kun vakkari puuttui mutta taajamassa erittäin kiva auto.

Tosiaan vakkari täytyy olla melkein ainut pakollinen lisävaruste meidän kriteereissä. Ja tossa 17k i20 oli vakkari ja ilmastointi.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
257 220
Viestejä
4 469 304
Jäsenet
73 907
Uusin jäsen
kaitsun6

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom