- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 346
Dieselien huollot on myös hintavammat, ainakin nykyautotoissa hiukkassuodatinta sun muuta. Toi dpf huoltaminen/uusiminenkaan ei ole ihan halpaa lystiä ole. Itsellä maksoi vm 2014 bensa-auton huolto tänä vuonna 90e ja edellisenä vuonna 130e, tosin merkkihuollon hinta olisikin sitten ollut suolaisempi. Siihen verot ja vakuutukset päälle n. 500e/vuosi niin jäädään ihan reilusti alle tonnin. En nyt silti ole ihan varma mitä laskit kiinteisiin kustannuksiin.
Itsellä ainakin bensakoneen kanssa pitkän ajan/tankkauksen jälkeinen todellinen kulutus on n. litran ilmoitettua vähemmän. Joo paljon maantieajoa kuten edellisessä viestissä totesin mutta saan myös maantieajon tippumaan alle ilmoitetun jos nollaan käynnistyksen jälkeisen laskurin maantien alussa. Todellinen kaupunkikulutus on taas on n. litran ilmoitettua enemmän, toisaalta kytken aina start ja stop järjestelmän pois käytöstä kun käynnistän auton mikä nostaa tuota kaupunkikulutusta liikennevaloissa hieman.
Uudemmissa autoissa huolto/korjauskulut (yleensä) jäävät rutkuja pienemmiksi, mutta arvonalenema pitää kyllä huolen siitä, että kustannukset menevät heittämällä sinne tonniluokkaan. Hyvin usein uudempia autoja myös käytetään liikkeessä huoltamassa, jossa äkkiä määräaikaishuoltoonkin palaa satasia kymppien nesteiden ja suodattimien sijaan.
Halvalla olet kyllä päässyt, kun ei ole renkaitakaan tarvinnut ostella. Tuolla hinnalla korjaamolla ei kyllä vaihdeta kuin öljyt ja suodattimia, eli myös otoksesi on vähän suppean oloinen ottaen huomioon kaikki muutkin kaikissa autoissa kuluvat huoltokohteet (hihnat, jarrut, alusta jne.).
Dieselin kalliin huollon perusteleminen dpf:llä on vähän huvittavaa, sillä puhuttaessa komponentista, jonka elinikä on vähintään 200-300 tkm, edes sen tuhannen euron hinta ei kilometrihintaan vaikuta juuri pätkääkään (varsinkaan ennen vaihtoa omistavalle ). Ja esimerkiksi psa-konsernin vehkeisiin loukun saa jopa alle parilla sadalla.
Bensoissa taas on pienemmän vääntönsä vuoksi heikompia voimansiirron komponentteja, joka näkyy esim. kytkimen vaihtotarpeena usein pienemmillä kilometreillä, mutta tämä vänkäys kannattaa jättää omaan ketjuunsa .
Millä vehkeellä pääsee alle luvattujen lukemien? Ja lisäksi puhutaanko tässä nyt ajotietokoneen "kulutuksesta" vai tankkauksesta mitatuista lukemista?