• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:00 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Mikä auto minulle?

Dieselien huollot on myös hintavammat, ainakin nykyautotoissa hiukkassuodatinta sun muuta. Toi dpf huoltaminen/uusiminenkaan ei ole ihan halpaa lystiä ole. Itsellä maksoi vm 2014 bensa-auton huolto tänä vuonna 90e ja edellisenä vuonna 130e, tosin merkkihuollon hinta olisikin sitten ollut suolaisempi. Siihen verot ja vakuutukset päälle n. 500e/vuosi niin jäädään ihan reilusti alle tonnin. En nyt silti ole ihan varma mitä laskit kiinteisiin kustannuksiin.

Itsellä ainakin bensakoneen kanssa pitkän ajan/tankkauksen jälkeinen todellinen kulutus on n. litran ilmoitettua vähemmän. Joo paljon maantieajoa kuten edellisessä viestissä totesin mutta saan myös maantieajon tippumaan alle ilmoitetun jos nollaan käynnistyksen jälkeisen laskurin maantien alussa. Todellinen kaupunkikulutus on taas on n. litran ilmoitettua enemmän, toisaalta kytken aina start ja stop järjestelmän pois käytöstä kun käynnistän auton mikä nostaa tuota kaupunkikulutusta liikennevaloissa hieman.

Uudemmissa autoissa huolto/korjauskulut (yleensä) jäävät rutkuja pienemmiksi, mutta arvonalenema pitää kyllä huolen siitä, että kustannukset menevät heittämällä sinne tonniluokkaan. Hyvin usein uudempia autoja myös käytetään liikkeessä huoltamassa, jossa äkkiä määräaikaishuoltoonkin palaa satasia kymppien nesteiden ja suodattimien sijaan.

Halvalla olet kyllä päässyt, kun ei ole renkaitakaan tarvinnut ostella. Tuolla hinnalla korjaamolla ei kyllä vaihdeta kuin öljyt ja suodattimia, eli myös otoksesi on vähän suppean oloinen ottaen huomioon kaikki muutkin kaikissa autoissa kuluvat huoltokohteet (hihnat, jarrut, alusta jne.).

Dieselin kalliin huollon perusteleminen dpf:llä on vähän huvittavaa, sillä puhuttaessa komponentista, jonka elinikä on vähintään 200-300 tkm, edes sen tuhannen euron hinta ei kilometrihintaan vaikuta juuri pätkääkään (varsinkaan ennen vaihtoa omistavalle :p). Ja esimerkiksi psa-konsernin vehkeisiin loukun saa jopa alle parilla sadalla.

Bensoissa taas on pienemmän vääntönsä vuoksi heikompia voimansiirron komponentteja, joka näkyy esim. kytkimen vaihtotarpeena usein pienemmillä kilometreillä, mutta tämä vänkäys kannattaa jättää omaan ketjuunsa ;).

Millä vehkeellä pääsee alle luvattujen lukemien? :eek: Ja lisäksi puhutaanko tässä nyt ajotietokoneen "kulutuksesta" vai tankkauksesta mitatuista lukemista?
 
Onko Hyundaista mihinkään? i20 ois uutena n. 17k bensa automaatti 0% korolla. Aika tehoton 100hv moottori tosin. 7v takuu.
7 vaihteinen automaatti näyttää olevan, eli varmaan aivan sopiva paketti olisi.
  • 7” värikosketusnäyttö
  • Apple Carplay ja Android Auto -valmiudet
  • Bluetooth -ääniohjauksella
  • Peruutuskamera dynaamisilla apuviivoilla
Kaupan päälle saat myös markkinoiden parhaan takuun – 7 vuotta ilman kilometrirajaa. Tarjous koskee i20 Hatchback ja Active Cross 1,0 T-GDI 74 kW (100 hv) 7DCT-kaksoiskytkinautomaattivaihteistomalleja ja on voimassa 30.8.2019 saakka.
i20 Hatchback ja i20 Active Cross - Tech Pack veloituksetta - Hyundai

Esim Fiesta taitaa olla vähän kalliimpi.
 
Dieselien huollot on myös hintavammat, ainakin nykyautotoissa hiukkassuodatinta sun muuta. Toi dpf huoltaminen/uusiminenkaan ei ole ihan halpaa lystiä ole. Itsellä maksoi vm 2014 bensa-auton huolto tänä vuonna 90e ja edellisenä vuonna 130e, tosin merkkihuollon hinta olisikin sitten ollut suolaisempi.
Nuo dieselin korkeat huoltokulut on kyllä käytännössä urbaanilegenda. Voihan siellä vähän isompi öljytilavuus olla, jonka takia muutama killingin voi perus öljyhuollon hinta nousta, mutta käytännössä vai tiedolla diesel vai bensa ei pysty mitenkään edes arvaamaan kumpi on halvempi huoltaa. Paljon enemmän se riippuu merkistä, mallista, voimalinjasta jne. kuin käyttövoimasta. Hiukkassuodattimet voi jossain yksittäisessä mallissa olla ongelma (samoin kuin jossain yksittäisissä bensoissa on ongelmia esim. öljynsyönnin kanssa), mutta eipä noistakaan paljon riesaa ole ollut omassa lähipiirissä, ja jos sattuu menemään niin suurinpaan osaan kärryistä on muutaman satasen osa.

Mitä tulee hinta-esimerkkiin niin jos jaksaisin sniiduilla niin öljyt dieselkärryyn on 20€, suodatin kympin ja vaihtaa voi itse. Eli bensojen huollot maksaa siis kolme kertaa enemmän :D... tai sitten nämä yksittäiset esimerkit ei kerro oikein mitään.
Siihen verot ja vakuutukset päälle n. 500e/vuosi niin jäädään ihan reilusti alle tonnin. En nyt silti ole ihan varma mitä laskit kiinteisiin kustannuksiin.
Tuossa lienee vain liikennevakuutus ja arvonalenemaa ei ole huomioitu ollenkaan. Mutta vaikka nyt minimoitaisiin kuinka kiinteitä kuluja, niin ei silti sitä muuta sitä alkuperäistä pointtia, ettei se pieni ero veroissa yleensä kauhean iso osa autoilun kuluista ole, ellei sitten aja todella vähän. Kuitenkin esim se 350€, joka aiemmin mainittiin pätee sekin vain jos et aja metriäkään. Joka kilometrillä ero pienenee, niin että että edes vähäisillä ajoilla ei puhuta yleensä isoista rahoista.

Tosin tämän hetken polttoainehinnoilla vertailu on siinä mielessä epäreilua, että kesällä yleensä diesel on halpaa ja bensa kallista (suhteessa), ja talvella toisinpäin.

Toki jos ajaa 5000 km vuodessa tai alle, niin diesel tuskin kannattaa. Toki silloinkin auton vaihdon tappio on sen verran suuri, että vaihto olemassaolevasta dieselistä bensaan tulee silti kalliimmaksi, ainakin liikkeeessä, kuin dieselillä ajelu (toki sama pätee toisinpäin, jos kilometrejä kertyy vaikka 20k ja alla on suht taloudellinen bensakärry).

Suurimmalle osalle keskivertokilometrejä ajelevalle tosiaan se käyttövoima ei ole oleellisin tekijä kuluja määrittämässä. Jos ajaa huomattavan paljon tai ei juuri mitään niin sitten homma voi olla eri.
 
Totta. Nyt innoistun tosin tosta i30 mallista kun olisi vähän isompi ja ehkä parempi? Täytyy käydä ihmettelemässä liikkeessä uudestaan. Mielestäni alennusta ei ollut tuolla viimeksi kuin katsoin pari päivää sitten.
Tuo i30 on kyllä houkutteleva. Joko tuolta autoverkkokaupasta, tai sitten kysellä tarjousta myös autoliikkeestä.
Autoverkkokauppa.fi — Kampanjat - Kesän kunniaksi Hyundai i30 Hatchback 1.0 T-GDi 120 hv fresh vain 17 990 € tai 187 €/kk.
 
Nuo litraiset Hyundain koneet ovat vain ihan hengettömiä alakierroksilla eli pilaavat muuten ihan ok auton. Jopa se tehottomampi 1.2 vapari vääntää paremmin alhaalta. Etenkin manuaalina hirveä ajettava.
 
Noniin, omissa hankinnoissa on nyt käyty -08 Focus testaamassa 1.6 ghia, ajotuntuma "iha kiva", vähän äänekäs, ruosteen alkuja ovissa, vähän 50-50 että onko tuhnu, muovinen sisusta, mm. kyynertuki vai mikä se siinä vaihdekepillä keskikonsolissa onkaan, oli suhteellisen kovaa muovia... Ei suomessa taida olla myyty noita 1.8 flexifueleita tai ainakaan kovin montaa mutta ruotsissa noita olisi, ehkä sellaista titanium varustetasolla jos saa "halvalla". Mutta tämä yksilö ei ainakaan jatkoon. Ensi viikolla ois tarkotus nyt kuitenkin käydä testaamassa mazda 6 -08, mondeo -07 ja fiestaa -14, -13.
Jos on MK3 Mondeo, niin kannattaa myös katsoa ne ovien alareunat, sama ruosteongelma melkein kaikissa tuon ikäluokan Fordeissa mutta onneksi aika helppo korjata. Tämän lisäksi jos on bensakoneella, niin kun kone on lämmin, avaa konepelti ja kuuntele kuuluuko imusarjasta rallattavaa kolinaa. Noissa on tyyppivikana imusarjan läppien irtoaminen jonka seurauksena moottoririkko. Kytkimen ja vauhtipyörän toiminta kannattaa myös tarkistaa, ei pitäis kuulua mitään ylimääräistä ääntä tai värinää kun on vaihde vapaalla ja kytkintä laahamalla ei saisi kytkinpolkimessa tuntua tärinää jos antaa samalla hieman kaasua.
 
Läppien kalkatus on helppo testata nykäisemällä se keskeltä lähtevä alipaineletku irti, jos ääni muuttuu siistimmäksi niin läpät/akseli/väliholkit on kuluneet.
 
Noniin, omissa hankinnoissa on nyt käyty -08 Focus testaamassa 1.6 ghia, ajotuntuma "iha kiva", vähän äänekäs, ruosteen alkuja ovissa, vähän 50-50 että onko tuhnu, muovinen sisusta, mm. kyynertuki vai mikä se siinä vaihdekepillä keskikonsolissa onkaan, oli suhteellisen kovaa muovia... Ei suomessa taida olla myyty noita 1.8 flexifueleita tai ainakaan kovin montaa mutta ruotsissa noita olisi, ehkä sellaista titanium varustetasolla jos saa "halvalla". Mutta tämä yksilö ei ainakaan jatkoon. Ensi viikolla ois tarkotus nyt kuitenkin käydä testaamassa mazda 6 -08, mondeo -07 ja fiestaa -14, -13.
Nyt käyty testaamassa mazda 6 -08 2.0, kia ceed -07 1.6, fiesta -09 82hv, fiesta -14 100hv. Mondeo oli jo myyty. Mazda oli jotenkin aivan hirveä, maantiellä rullatessa ihan kiva mutta muuten ei jatkoon. Kia ceed oli kanssa "ihan kiva" mutta sisältä todella halvan oloinen ja muovinen. Fiesta 82hv ja vanhalla korimallilla, ei kyllä liiku mihinkään ja sisätiloissakin oli ahdasta. Mutta tuo -14 100hv ecoboosti oli kyllä todella jees ja näppärä, aa että. Pieni ruokainen mutta liikahti tarvittaessa, eihän sekään vielä mikään raketti ollut ja isolla tiellä ohitukset varmasti voivat vaatia vaihteiden vaihtelua mutta kyllä siitä jäi paras fiilis, ainakin tähän asti. Sisälläkin oli tilaa ja auto tuntui isommalta kuin onkaan, suhteellisen tunnokaskin vaikka ohjaustehostin olikin aika voimakas. Harmi vain että noissa alkaa jo sitten hinnat olemaan siellä kympin luokkaa jos haluaa vakkarin ja vähän kilometrejä. Paljonkohan tuollaisella litrasella ecoboostilla mahtaa olla elinkaarta? Tätä testattua yksiliöäkin oli ajettu jo 170tkm. Kysyinpä myös huvikseni tarjousta ihan uudesta fiestasta kun nyt saa 0% kulut ja korot mutta kyllä sen hinta nousi per kk 300€ paremmalle puolelle, ei vielä ihan mahdu opiskelija budjettiin, ehkä sitten valmistujaislahjaksi itselle...
 
Paljonkohan tuollaisella litrasella ecoboostilla mahtaa olla elinkaarta? Tätä testattua yksiliöäkin oli ajettu jo 170tkm.
Asiaa liipaten jos meinaat pitkään pitää; litraiselle Ecoboostilla on muuten 240tkm/10v (jos niin pitkään uskaltaa pitää) jakohihnan vaihtoväli ja vaihto maksaa teetettynä pitkälti yli tonnin.

Mahtaa 10v iässä kun auton arvo on mitä on, olla tosi paljon kiinnostusta tuohon huoltoon N:nnellä omistajalla? ;)
 
Nyt käyty testaamassa mazda 6 -08 2.0, kia ceed -07 1.6, fiesta -09 82hv, fiesta -14 100hv.
Mutta tuo -14 100hv ecoboosti oli kyllä todella jees ja näppärä, aa että. Pieni ruokainen mutta liikahti tarvittaessa, eihän sekään vielä mikään raketti ollut ja isolla tiellä ohitukset varmasti voivat vaatia vaihteiden vaihtelua mutta kyllä siitä jäi paras fiilis, ainakin tähän asti. Sisälläkin oli tilaa ja auto tuntui isommalta kuin onkaan, suhteellisen tunnokaskin vaikka ohjaustehostin olikin aika voimakas. Harmi vain että noissa alkaa jo sitten hinnat olemaan siellä kympin luokkaa jos haluaa vakkarin ja vähän kilometrejä. Paljonkohan tuollaisella litrasella ecoboostilla mahtaa olla elinkaarta? Tätä testattua yksiliöäkin oli ajettu jo 170tkm. Kysyinpä myös huvikseni tarjousta ihan uudesta fiestasta kun nyt saa 0% kulut ja korot mutta kyllä sen hinta nousi per kk 300€ paremmalle puolelle, ei vielä ihan mahdu opiskelija budjettiin, ehkä sitten valmistujaislahjaksi itselle...
Tuollainen -15 mallinen ecoboost löytyy eläkeläiseltä ja tykkäsin siitä kyllä kaupunki käytössä. Kaupunkien ulkopuolella toki jää laiskaksi ja erityisesti rekkojen ohittelu on hieman tuskaa (vrt 240hv octavia), vaatii reilua pykältämistä ja ennakointia. Lisäksi lyhyt akseliväli aiheuttaa tietynlaisen kiikkeryyden. Lisäksi laitteesta puuttuu vakkari.

Iske kiinni, jos muuten miellyttää ja et ajele joka päivä kymmeniä kilometrejä kaupunkien ulkopuolella. Tuon kokeillunkin pääasiallinen käyttökohde on 13km suuntaan olevat kauppamatkat ja on siihen enemmän kuin hyvä. Itse lainasin sitä keväällä ja kävin tuollaisen reippaan 700km matkan sillä. Menetteli siihenkin, mutta en suosittele pääasialliseksi ajoneuvoksi.
 
Tuollainen -15 mallinen ecoboost löytyy eläkeläiseltä ja tykkäsin siitä kyllä kaupunki käytössä. Kaupunkien ulkopuolella toki jää laiskaksi ja erityisesti rekkojen ohittelu on hieman tuskaa (vrt 240hv octavia), vaatii reilua pykältämistä ja ennakointia. Lisäksi lyhyt akseliväli aiheuttaa tietynlaisen kiikkeryyden. Lisäksi laitteesta puuttuu vakkari.

Iske kiinni, jos muuten miellyttää ja et ajele joka päivä kymmeniä kilometrejä kaupunkien ulkopuolella. Tuon kokeillunkin pääasiallinen käyttökohde on 13km suuntaan olevat kauppamatkat ja on siihen enemmän kuin hyvä. Itse lainasin sitä keväällä ja kävin tuollaisen reippaan 700km matkan sillä. Menetteli siihenkin, mutta en suosittele pääasialliseksi ajoneuvoksi.
Tuo Fiestan "kiikkeryys" on sen joko paras tai pahin ominaisuus riippuen kuskista. Jos kuskia yhtään leikittää tuota kippoa voi viedä poikittain ties missä ja miten. Jos taas kuski on mallia amatööri eikä tajua mikä on vastaohjaus voi tuo teoriassa yllättää talvella. Kyseessä on kuitenkin etuveto jossa perä lähtee ekana. Itselläkin oli tilanne tai kaksi tuon ST mallilla mikä oli pari autoa sitten kun perä lähti jäällä irti 70-90kmh vauhdeissa vaihtelevan pidon alueella tiukkenevassa mutkassa alamäessä tai sohjoisessa urassa. Helppo saada kiinni mutta pitää tietää mitä tekee jos/kun tuo tapahtuu. Ja mitä vakkariin tuolee niin sen saa lisättyä ja on suosittu modi ainakin ST malleissa. Suomessa en ole varma saiko ST:tä edes ilman vakkaria mutta ainakin briteissä sai ja siellä noita lisäilevät. Ostavat romikselta tms Titanium tms mallin ratin jossa cruise löytyy ja vaihtavat lätkät yms merkit ratissa täsmäämään autoon ja aktivoivat Fordscanilla ja obd piuhalla vakkarin. Sama onnistuu kuulema esim taittuviin peileihin. Tämä siis oletuksella että myös noissa halvemmissa malleissa on johtosarja ja muut valmiina.
 
Asiaa liipaten jos meinaat pitkään pitää; litraiselle Ecoboostilla on muuten 240tkm/10v (jos niin pitkään uskaltaa pitää) jakohihnan vaihtoväli ja vaihto maksaa teetettynä pitkälti yli tonnin.

Mahtaa 10v iässä kun auton arvo on mitä on, olla tosi paljon kiinnostusta tuohon huoltoon N:nnellä omistajalla? ;)
jakohihnan vaihto nois tais olla jo 7 tai 8 vuoden aikana elikas varmaan vaihdettu jos jos huoltokirjan mukkan mennään. tosiaan se hihna ui siellä öljyssä niin yli 1k
Taisi ihan lukea huoltoohjelmassa 7-8v kun sitä 2016 viimeksi luin. mk3 alkoi suomeen valuu 2011
 
Viimeksi muokattu:
jakohihnan vaihto nois tais olla jo 7 tai 8 vuoden aikana elikas varmaan vaihdettu jos jos huoltokirjan mukkan mennään. tosiaan se hihna ui siellä öljyssä niin yli 1k

10v/240t km on yleensä vaihtoväli ja tonnin se ottaa.

EcoBoost on siitä hauska moottori, että kun se esiteltiin, netissä tiedettiin, että ei kestä vuottakaan ajoa, sittemmin niistä ei sen pahemmin ole pidetty meteliä ja hyvinhän nuo tuntuu kestävän. Tuo Fiestojen 80hv pata on samaa tekoa mutta ilman turboa, aikalailla rauhassa niilläkin ihmiset ajelee. Tietty on tarkka öljystä, vain sitä E 5W-20 kun laittaa, niin toimii oikein, eikä mitään lisäaineita öljyyn.

Mitäs nuo tuli, 2012 paikkeilla ensimmäiset, joten kohtahan noissa alkaa jakohihnojen vaihdot ensimmäisissä (ellei kilsat ole tullut täyteen ennen tätä).
 
jakohihnan vaihto nois tais olla jo 7 tai 8 vuoden aikana elikas varmaan vaihdettu jos jos huoltokirjan mukkan mennään. tosiaan se hihna ui siellä öljyssä niin yli 1k
Miksi 2014 malliseen mistä oli puhe olisi tehty hihnahuolto puolet ohjelmaa aikaisemmin?

Noista >tonnin hihnanvaihto-koneista tulee mieleen Alfat, ym. mitkä alkaa menemään helposti täysin arvottomiksi kun auton hinta alkaa olemaan 1-2x hihnan vaihdon hinnan.

Veikkaan ettei noita ecoboosteja tulla näkemään yhtä pitkään kuin vanhoja ”patarauta” Fiestoja... :D
 
Jos tykkää kepittää & vedättää konetta ja diisselit tuntuvat siltä, että ne puutuvat juuri vedon alettua, kannattaa ostaa bensakone. Jos taas tykkää diisselin väännöstä ja paremmasta PA-taloudellisuudesta, kannattaa ottaa sellainen :tup:.
Juuri tämä. Ääripäitä lukuunottamatta, suhteellisen normaaleilla ajomäärillä, käyttövoiman valinta kannattaa tehdä ihan mieltymyksen perusteella. Moni muu seikka vaikuttaa kokonaiskuluihin enemmän.

Käyttötapa ja omat tottumukset vaikuttavat myös kovasti siihen, miten se teoreettinen laskelma vastaa totuutta. Turbodiesel tai jossain määrin ahdettu downsizing-bensakonekin on tunnottomampi kovalle ajolle, pätkävedoille ja kylmäkäynnistyksille, kun katsotaan todellista kulutusta. Joku saattaa jopa antaa arvoa paremman moottoriversion mukana tulevalle sähköiselle sisäilman lämmitykselle. Käy vähemmän tyhjää kylmiltään ulkoa lähtiessä ja on muutenkin kivempi. Itse en paljon pääse käyttämään tai jaksa käyttää tolppalämmitystä, ja öljypolttimeen en halua sijoittaa, joten nykyisessäkään autossa ei ole mitään esilämmitysvarustetta.
 
nykyajan kaikki autot kertakayttökamaa 3-5v uus tilalle takuun loputtua
Sama piti enemmän paikkansa kolmella edellisellä vuosikymmenellä, mutta olen samaa mieltä. Noinhan se menee jos on varaa valita.
Noista >tonnin hihnanvaihto-koneista tulee mieleen Alfat, ym. mitkä alkaa menemään helposti täysin arvottomiksi kun auton hinta alkaa olemaan 1-2x hihnan vaihdon hinnan.
Onhan noita VAG v6-koneellisiakin tuossa huoltohintatasossa. Kallis remppa ja riskillä voi mennä kauan. Jos ei vaihtoväli ole ihan lähellä, niin voihan arvo olla ihan ikään sidoksissa. Tosin kulutus ja vero vaikuttavat myös kovasti.
 
Viimeksi muokattu:
En haluaisi maalailla piruja seinälle, mutta. Ostin kans muutama vuosi sitten 2-koppasen Focuksen Kamuxilta. Oli viimeinen Foordi-, ja viimeinen kerta kun Kamuxilta ostan mitään.

Eli ostit jonkun kiertopalkinnon ja nyt kaikki kamuxit ja foordit on paskoja?:facepalm:

Jos ei autoista mitään ymmärrä ja ei osaa koeajolla vikakohteita katsoa niin kannattaa ostaa vain uutta autoa.
 
500 k on kyllä autolla, kun autolla ajettu jo tosi paljon.

Kevyestä kalustosta ainoastaan Hiacea tai Hiluxia voi kutsua "sisäänajetuksi", kun mittarissa rupeaa olemaan puoli miljoonaa, raskaassa kalustossahan tuollainen 500 000 km on aika normaali ajomäärä 2-3 vuotta vanhassa veturissa ja kyllä se kertyy pullautoihin yms. aika nopeasti, kun joka päivä veivaa.
 
Eli ostit jonkun kiertopalkinnon ja nyt kaikki kamuxit ja foordit on paskoja?:facepalm:

Jos ei autoista mitään ymmärrä ja ei osaa koeajolla vikakohteita katsoa niin kannattaa ostaa vain uutta autoa.

Kamuxilla on kyllä lähes kaikki tarjonta sellaista kuraa, että sieltä ei ainakaan minun tarvitse enää autoa katsella.
 
Kamuxilla on kyllä lähes kaikki tarjonta sellaista kuraa, että sieltä ei ainakaan minun tarvitse enää autoa katsella.
Mitään mistään tiedä mutta samanlaisia autoja siellä näyttää olevan myynnissä kuin muuallakin vai onko jotain tarkempaa tietoa?
 
Mitään mistään tiedä mutta samanlaisia autoja siellä näyttää olevan myynnissä kuin muuallakin vai onko jotain tarkempaa tietoa?

Tietoa on sen verran, että kävin aikoinaan Kamuxilla katsomassa noin 7-8 netissä lupaavan oloista autoa ja kaikki ne olivat enemmän tai vähemmän nuhjuisia ja epämääräisiä pommeja, vaikka hinnan ( kaikki noin 20 k€ kieppeillä ) perusteella niiden olisi voinut olettaa olevan ihan ikää ja kilometrejä vastaavassa kunnossa.

Ehkä olen vain liian tarkka, kun ne näyttävät hyvin kelpaavan tavalliselle sukankuluttajalle.


Hyvä tietää, kuka ne pommit ostaa Kamuxin, Sakan ja muiden jobbareiden pihasta.

Vai oletko Kamuxin innokas automyyjä, kun sitä puollustat?
 
@Jims Luukkonen vaikuttaa Kamuxin myyjältä. Voihan siellä niidenkin valikoimissa raatojen joukossa muutama hyvä yksilö olla, mutta hirveän työlästä on sieltä etsiä. Mielummin ostaa muualta.
 
Yhden <10K pommin ostanut Kamuxilta itse, muutaman vuoden tyytyväisenä ajellut sillä. Kai se on ihan paska paikka silti. Hitto kun en tiennyt ennen kauppoja. :(
 
Itse en ole havainnut jossain kaupoissa olevan keskimääräistä rikkinäisempää kalustoa kun toisissa. Itse katson enemmän sitä autoa yksilönä, kuin minkä logon alle se on raahattu. Varmasti joka liikkeessä löytyy niitä raatoja ja parempikin. Autojen kunnon määrittää aika paljon se edellinen omistaja eikö liike mihin on sen kipannut.
 
Ei ne Kamuxilla taida autojen kuntoa edes tutkia. Lyhyt koeajo korttelin ympäri sileällä pikitiellä ja auto riviin odottamaan uutta omistajaa.
 
Ei ne Kamuxilla taida autojen kuntoa edes tutkia. Lyhyt koeajo korttelin ympäri sileällä pikitiellä ja auto riviin odottamaan uutta omistajaa.
Kuten ei juuri mikään muukaan liike. Mitä viimeksi vaihtanut auton isossa merkkiliikkeessä niin vaihtoauton tutkivat ajamalla parkkiksen ympäri ja katsomalla huoltokirjan.
 
Aika monessa tutkitaan, ja annetaan ihan tarkastuspöytäkirja mukaan.
Annahan esimerkki kun alkoi kiinnostamaan. Viimeksi kun C-mersua olin katsomassa niin myyjä oli lenkin sillä ajanut ja sanoi että hyvä peli. Tarjosi myös mahdollisesta vaihdokista hyvän hinnan ikkunasta vilkaisemalla. Rinta-Joupista tässä tapauksessa kyse.
 
Taitaa olla lähinnä noi merkkiliikkeet jotka myy "takuuvaihtoautoja". Tällöin kyseessä maahantuojan myöntämä lisätakuu (Esim. BMW Premium Selection, Toyota Titaani), joka luonnollisesti vaatii sen tarkastuksen ja raportin.
 
Kyllähän niissä liikkeissä vain valitettavasti on omat hoksottimet oltava herkillä...

Itse vaihdoin eräässä kuopiolaisessa autoliikkeessä auton ja kerroin siitä kaikki viat ja annoin mukaan mm uuden ilmastoinnin kompuran laakerin, myyjä koeajolla käytyään totesi myös alapallon olevan väljä, kuten olikin. Tuumaili siihen vain että heille tulee aika paljon kuluja koska joutuvat vaihdattamaan laakerin ja alapallon.

Pari viikkoa myöhemmin uusi omistaja soitti ja kyseli auton historiaa, samalla kertoi myös kuinka ilmastoinnin laakeri oli hirttänyt kiinni tuhoten ohjainrullat yms, myös alapallo oli yhä väljä. Kompurassa oli ollut vanha kuivanut laakeri ja uudesta ei jälkeäkään.

Kun kerroin hänelle kertoneeni kaikki viat myyjälle ja että aikoivat kaikki ne korjata oli hän hieman hämillään. Liikkeessä myyjät olivat kehunneet autoa erittäin hyväksi yksilöksi.

Listasin myyjille myös muitakin vikoja ja uudelta omistajalta sain kuulla että ne kaikki ovat yhä tallessa.
 
Jobbariliikkeistä en ostaisi enää ikinä yhtä ainutta autoa. En edes sitä kuuluisaa tonnin pommia. Suurempia kusettajia ei ole millään alalla töissä.
 
Annahan esimerkki kun alkoi kiinnostamaan. Viimeksi kun C-mersua olin katsomassa niin myyjä oli lenkin sillä ajanut ja sanoi että hyvä peli. Tarjosi myös mahdollisesta vaihdokista hyvän hinnan ikkunasta vilkaisemalla. Rinta-Joupista tässä tapauksessa kyse.

Onhan näitä, Bilia, Autokeskus, Veho jne. Kaikki pikkasen paremmat liikkeet edes yrittävät hoitaa homman kunnolla. ALD on myös hyvä paikka ostaa autoja.
 
Jostain tuntemattomasta syystä Kamuxille vain tuntuu päätyvän sellaista huonolla pidolla ollutta katiskaa.

Ehkä lupaavat kohtuu hyvän vaihtohyvityksen kunnosta riippumatta, kun tietävät että se menee kuitenkin ilman isompaa ehostusta kaupaksi melkein markkinahintaan ja 95% ostajista ei edes tajua valittaa viosta.

Itseäni ei vain innosta maksaa markkinahintaa autosta, jonka saa viedä ensimmäisenä maalarille, myllyttää kauttaaltaan ja puunata & käsitellä sisustan kuntoon, uusia tai maalauttaa kanttariin ajetut vanteet + uusia renkaat samalla ja vaihtaa läjän niveliä, antureita, polttimoita yms.

Mielummin sitä hakee samalla rahalla siistimmän yksilön jostain oikeasta liikkeestä.
Homma olisi ihan ok, jos Kamuxi tinkisi hinnoista vikojen perusteella, mutta kun ei tulla vastaan, niin minä en ainakaan osta.
 
Tietoa on sen verran, että kävin aikoinaan Kamuxilla katsomassa noin 7-8 netissä lupaavan oloista autoa ja kaikki ne olivat enemmän tai vähemmän nuhjuisia ja epämääräisiä pommeja, vaikka hinnan ( kaikki noin 20 k€ kieppeillä ) perusteella niiden olisi voinut olettaa olevan ihan ikää ja kilometrejä vastaavassa kunnossa.

Ehkä olen vain liian tarkka, kun ne näyttävät hyvin kelpaavan tavalliselle sukankuluttajalle.



Hyvä tietää, kuka ne pommit ostaa Kamuxin, Sakan ja muiden jobbareiden pihasta.

Vai oletko Kamuxin innokas automyyjä, kun sitä puollustat?

No itsellä ei ainakaan ole pahaa sanottavaa Kamuxista. Maaliskuun lopussa ostettiin sieltä 29tkm ajettu ruotsintuonti Giulia.

Tiedän tarinoita ja myös asioita joista Kamux on ollut tapetilla. Kuten sanoin ei ko. Kamuxin kanssa tarvinnut taistella mistään vaan olivat todella palvelualttiita ja avoimia pyynnöille kauppoja tehdessä.
Tarjosivat myös eniten vaihdossa menneestä Fabia Monte Carlosta.
Aion käyttää ko. Kamuxia toistekin asioimiseen.

Autoon tehtiin sopimuksella 30tkm huolto(Kamuxin laskuun), pyöränkulmat tarkistettiin pyynnöstä(Kamuxin laskuun) ja myöhemmin toimitettiin vielä kitkarenkaat sovitusti kun ne kuului kauppaan.
Myöhemmin autoon myös teetettiin ohjelmistopäivitykset Espoon Aritalla ja se meni Alfan laskuun(Itselle ei tullut lisäkuluja vaikka sijaisauto kuului mukaan).

Huhtikuusta tullut 14tkm mittariin eikä mitään ongelmia tai vikoja.

Mustamaalata voi mutta faktat on oltava kunnossa :vihellys:
 
Itse kävin Kamuxilla ajamassa uutta Optimaa niin pääsin sillä 50 metriä niin vaihteisto hirtti kiinni ja nykien pääsin tekemään uukkarin ja ajamaan takaisin liikkeen pihaan. Jo tyhjäkäynnillä auto kuulosti todella oudolta eikä sitä ollut kukaan varmasti mitenkään katsonut ennen myyntiin laittoa. Ruotsin tuonti ja alle 2 vuotta vanha ja noin 50tkm mittarissa.
 
@Jims Luukkonen vaikuttaa Kamuxin myyjältä. Voihan siellä niidenkin valikoimissa raatojen joukossa muutama hyvä yksilö olla, mutta hirveän työlästä on sieltä etsiä. Mielummin ostaa muualta.

Minä Kamuxin myyjä:rofl:

Kyllä mä myyntityössä olen, mutta en ihan autotellisuudessa:tup:
 
Jobbariliikkeistä en ostaisi enää ikinä yhtä ainutta autoa. En edes sitä kuuluisaa tonnin pommia. Suurempia kusettajia ei ole millään alalla töissä.

Tähän olen itsekkin päätynyt, joko ostan kunnon merkkiliikkeestä tai sitten yksityiseltä halvemmalla.
Jobbarit, kuten Saka, Kamux, Delta ja muut häkkiturkit eivät saa minua asiakkaakseen.

Onhan näitä, Bilia, Autokeskus, Veho jne. Kaikki pikkasen paremmat liikkeet edes yrittävät hoitaa homman kunnolla. ALD on myös hyvä paikka ostaa autoja.

ALD:illa on ainakin pääosin ihan ok kuntoista kalustoa, kun on palautunutta leasing autoa, jonka huoltamisesta ja korjaamisesta ei ole käyttäjän tarvinnut maksaa, niin on raskittu käydä korjaamollakin.
Tietty samasta syystä osa käyttäjistä ei ole välittänyt yhtään auton pidosta, kun ei ole penniäkään omaa rahaa kiinni autossa.

Mustamaalata voi mutta faktat on oltava kunnossa :vihellys:

Kuten kerroin, en ole tehnyt Kamuxin kanssa kauppaa, niin ei ole kokemusta miten he hoitavat takuu yms. asiat, hyvä tietää että ainakin sinun tapauksessasi ovat hoitaneet asiat mallikkaasti.

Lähinnä vain autoa ostaessani petyin useamman kerran netissä ihan hyvältä vaikuttaneeseen autoon, kun menin sitä katsomaan paikan päälle, joten olen sen jälkeen automaattisesti ohittanut Kamuxin myymät yksilöt nettiautossa.
 
Mä en Kamuxia ja muita näitä isompia ketjuja laske "jobbareiksi" vaan just nämä "Kaken Koiratarvike ja Käytetyt Autot" liikkeet. Kamuxista olen yhden auton ostanut ja ihan asiallisesti hoitivat rekkulat (joita riitti yllättävän paljon), joten sieltä voisin ehkä ostaa uudemmankin kerran jos olisi onnekas olo. Kamuxin ja monen muun ketjuliikkeen lisätakuissa kun yleensä on jonkinlainen omavastuu per vika ja sitten kun autosta löytyy tai siihen ilmaantuu huonolla säkällä 4-5 vikaa siinä vuoden aikana niin ei se naurata sen enempää Kamuxia kuin asiakastakaan.
 
@Jims ALD:llä on myös hyvä 12kk takuu. Jos tulee pajalle asiaa, niin hoitavat myös sijaisauton. 2 kertaa käytin omaa ALD:ltä ostettus autoa pajalla, ja molemmilla kerroilla homma pelasi. Ei napistu korjauskuluista vaan pahoiteltiin vikoja.
 
Mites tuota toimiiko Kamux autoteollisuudessa? Hope not.

Taidat olla sellainen tyhmä ihminen jos et ymmärtänyt asiayhteyttä?

Se nyt vaan on fakta että jos myydään paljon autoja ja vaihtuvuus on suurta niin siellä on niitä mätiä omenoita joukossa.

Jos liikkeeseen tuodaan katsastettu 150tkm ajettu auto niin saa olla aika puupää jos luulee sen olevan ongelmaton tapaus ja sattuu vielä uskomaan että joku liike syynää sen hirveän tarkasti läpi.

Ostajalla on sellainen mahdollisuus kuin tarkistaa tuote ja jos epäilyttää niin jättää ostamatta. Mä olen ostanut kymmeniä autoja eri liikkeistä ja koskaan en ole sellaista mätää omenaa ostanut, koska tarkistan mitä olen ostamassa, niin se käytetyn tavaran ostaminen toimii.
 
Jostain tuntemattomasta syystä Kamuxille vain tuntuu päätyvän sellaista huonolla pidolla ollutta katiskaa.
Vähän samat fiilikset jäi viime syksynä kun autoa katselin. Vähänkin ajettuja pelejä pari tuli käytyä katsomassa ja varsin kulahtaneessa kunnossa olivat. Toki siellä oli hallissa siistejäkin kamppeita, mutta enpä tuon perusteella uskaltaisi Kamuxilta ostaa kotiin toimituksena mitä paljon mainostavat.
 
Kamuxilta yhden viiden tonnin ritsan ostanut, eikä sinänsä valittamista. Tulivat alkuperäisestä hinnasta 1200e vastaan ja korjasivat etukaaresta löytämäni pintaruosteen alun ennen luovutusta. Tietysti olisi vituttanut ankarasti jos olisi jäänyt ruostekohta huomaamatta ja olisin pahemmin tinkaamatta maksanut sen yli 6000e.

Keväällä taasen kävin 30kE tuontimerssua koeajamassa ja laite paljastui elinkelvottomaksi tupakoiduksi ja VIN-numeron perusteella pienempikoneiseksi mitä olivat ilmoittaneet. Nämä pikkuasiat eivät myyjän kaupantekohaluja mitenkään hillinneet, vaikka tein hyvin selväksi ettei kyseinen yksilö ole mun seuraava auto :D

Viimekertaisen perusteella en ehkä uskaltaisi mitään kymppitonnien vehkeitä sieltä ostaa, mutta tapauskohtaisesti voisin halvemmista laitteista käydä kyselemässä.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
257 220
Viestejä
4 469 304
Jäsenet
73 907
Uusin jäsen
kaitsun6

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom