Pyrres
Apina koulutuksessa
- Liittynyt
- 18.07.2017
- Viestejä
- 5 101
Tuo Fiestan "kiikkeryys" on sen joko paras tai pahin ominaisuus riippuen kuskista. Jos kuskia yhtään leikittää tuota kippoa voi viedä poikittain ties missä ja miten. Jos taas kuski on mallia amatööri eikä tajua mikä on vastaohjaus voi tuo teoriassa yllättää talvella. Kyseessä on kuitenkin etuveto jossa perä lähtee ekana. Itselläkin oli tilanne tai kaksi tuon ST mallilla mikä oli pari autoa sitten kun perä lähti jäällä irti 70-90kmh vauhdeissa vaihtelevan pidon alueella tiukkenevassa mutkassa alamäessä tai sohjoisessa urassa. Helppo saada kiinni mutta pitää tietää mitä tekee jos/kun tuo tapahtuu. Ja mitä vakkariin tuolee niin sen saa lisättyä ja on suosittu modi ainakin ST malleissa. Suomessa en ole varma saiko ST:tä edes ilman vakkaria mutta ainakin briteissä sai ja siellä noita lisäilevät. Ostavat romikselta tms Titanium tms mallin ratin jossa cruise löytyy ja vaihtavat lätkät yms merkit ratissa täsmäämään autoon ja aktivoivat Fordscanilla ja obd piuhalla vakkarin. Sama onnistuu kuulema esim taittuviin peileihin. Tämä siis oletuksella että myös noissa halvemmissa malleissa on johtosarja ja muut valmiina.Tuollainen -15 mallinen ecoboost löytyy eläkeläiseltä ja tykkäsin siitä kyllä kaupunki käytössä. Kaupunkien ulkopuolella toki jää laiskaksi ja erityisesti rekkojen ohittelu on hieman tuskaa (vrt 240hv octavia), vaatii reilua pykältämistä ja ennakointia. Lisäksi lyhyt akseliväli aiheuttaa tietynlaisen kiikkeryyden. Lisäksi laitteesta puuttuu vakkari.
Iske kiinni, jos muuten miellyttää ja et ajele joka päivä kymmeniä kilometrejä kaupunkien ulkopuolella. Tuon kokeillunkin pääasiallinen käyttökohde on 13km suuntaan olevat kauppamatkat ja on siihen enemmän kuin hyvä. Itse lainasin sitä keväällä ja kävin tuollaisen reippaan 700km matkan sillä. Menetteli siihenkin, mutta en suosittele pääasialliseksi ajoneuvoksi.