Mikä auto minulle?

Tässä olisi vähän erilaisempi kysymys autonhankintaan liittyen. Hellekeleillä (viime kesä...) takapenkiltä valitettiin, että on liian kuuma vaikka autossa on ilmastointi(automaatti). Ilmeisesti puhalluksen voimakkuus ei riitä taakse asti. Jos puhalluksen laittaa käsisäädöllä suurelle taikka lämpötilan kylmälle, niin etupenkillä jäätyy. Tämän vuoksi seuraavassa autossa olisi hyvä olla omat suuttimet takamatkustajille.

Näitä olen koettanut bongailla huonolla tuloksella. Olen katsellut keskikokoluokan autoja (focus/golf/auris yms.), niissä ei vaan tunnu tulevan vastaan sellaista, jossa olisi nämä takasuuttimet. No joo, Golfissa kyllä olisi, mutta olen omistanut yhden VAG-auton ja sen ongelmien vuoksi ei tekisi mieli toista saman konsernin tuotetta laittaa. Toisaalta isommista autoista (esim. Mondeo) nämä löytyy, kuten myös premium malleista (esim. Volvo V60/V70). Mutta löytyykö jonkun merkin keskikokoisista näitä?
 
Tässä olisi vähän erilaisempi kysymys autonhankintaan liittyen. Hellekeleillä (viime kesä...) takapenkiltä valitettiin, että on liian kuuma vaikka autossa on ilmastointi(automaatti). Ilmeisesti puhalluksen voimakkuus ei riitä taakse asti. Jos puhalluksen laittaa käsisäädöllä suurelle taikka lämpötilan kylmälle, niin etupenkillä jäätyy. Tämän vuoksi seuraavassa autossa olisi hyvä olla omat suuttimet takamatkustajille.

Näitä olen koettanut bongailla huonolla tuloksella. Olen katsellut keskikokoluokan autoja (focus/golf/auris yms.), niissä ei vaan tunnu tulevan vastaan sellaista, jossa olisi nämä takasuuttimet. No joo, Golfissa kyllä olisi, mutta olen omistanut yhden VAG-auton ja sen ongelmien vuoksi ei tekisi mieli toista saman konsernin tuotetta laittaa. Toisaalta isommista autoista (esim. Mondeo) nämä löytyy, kuten myös premium malleista (esim. Volvo V60/V70). Mutta löytyykö jonkun merkin keskikokoisista näitä?
Mitä itse autoja katselin niin esimerkiksi Kia Carensissa riippui varustetasosta oliko takapenkillle suuttimia vai ei.
 
Tässä olisi vähän erilaisempi kysymys autonhankintaan liittyen. Hellekeleillä (viime kesä...) takapenkiltä valitettiin, että on liian kuuma vaikka autossa on ilmastointi(automaatti). Ilmeisesti puhalluksen voimakkuus ei riitä taakse asti. Jos puhalluksen laittaa käsisäädöllä suurelle taikka lämpötilan kylmälle, niin etupenkillä jäätyy. Tämän vuoksi seuraavassa autossa olisi hyvä olla omat suuttimet takamatkustajille.

Näitä olen koettanut bongailla huonolla tuloksella. Olen katsellut keskikokoluokan autoja (focus/golf/auris yms.), niissä ei vaan tunnu tulevan vastaan sellaista, jossa olisi nämä takasuuttimet. No joo, Golfissa kyllä olisi, mutta olen omistanut yhden VAG-auton ja sen ongelmien vuoksi ei tekisi mieli toista saman konsernin tuotetta laittaa. Toisaalta isommista autoista (esim. Mondeo) nämä löytyy, kuten myös premium malleista (esim. Volvo V60/V70). Mutta löytyykö jonkun merkin keskikokoisista näitä?
Esim. C-mersusta löytyy takaa ainakin keskeltä. A:sta en mene vannomaan.
 
Tässä olisi vähän erilaisempi kysymys autonhankintaan liittyen. Hellekeleillä (viime kesä...) takapenkiltä valitettiin, että on liian kuuma vaikka autossa on ilmastointi(automaatti). Ilmeisesti puhalluksen voimakkuus ei riitä taakse asti. Jos puhalluksen laittaa käsisäädöllä suurelle taikka lämpötilan kylmälle, niin etupenkillä jäätyy. Tämän vuoksi seuraavassa autossa olisi hyvä olla omat suuttimet takamatkustajille.

Näitä olen koettanut bongailla huonolla tuloksella. Olen katsellut keskikokoluokan autoja (focus/golf/auris yms.), niissä ei vaan tunnu tulevan vastaan sellaista, jossa olisi nämä takasuuttimet. No joo, Golfissa kyllä olisi, mutta olen omistanut yhden VAG-auton ja sen ongelmien vuoksi ei tekisi mieli toista saman konsernin tuotetta laittaa. Toisaalta isommista autoista (esim. Mondeo) nämä löytyy, kuten myös premium malleista (esim. Volvo V60/V70). Mutta löytyykö jonkun merkin keskikokoisista näitä?

Lasien tummennukset taakse niin helpottaa, autosta riippuen 250€ paikkeilla hintaa
 
Esim. C-mersusta löytyy takaa ainakin keskeltä. A:sta en mene vannomaan.
Mersu menee vahvasti premiumin puolelle. Varmasti hyvä auto, mutta itse näen sen siten että x-määrällä rahaa saa tuoreemman/vähemmän ajetun, kun pitäytyy premiumien ulkopuolella :)
 
Tässä olisi vähän erilaisempi kysymys autonhankintaan liittyen. Hellekeleillä (viime kesä...) takapenkiltä valitettiin, että on liian kuuma vaikka autossa on ilmastointi(automaatti). Ilmeisesti puhalluksen voimakkuus ei riitä taakse asti. Jos puhalluksen laittaa käsisäädöllä suurelle taikka lämpötilan kylmälle, niin etupenkillä jäätyy. Tämän vuoksi seuraavassa autossa olisi hyvä olla omat suuttimet takamatkustajille.

Näitä olen koettanut bongailla huonolla tuloksella. Olen katsellut keskikokoluokan autoja (focus/golf/auris yms.), niissä ei vaan tunnu tulevan vastaan sellaista, jossa olisi nämä takasuuttimet. No joo, Golfissa kyllä olisi, mutta olen omistanut yhden VAG-auton ja sen ongelmien vuoksi ei tekisi mieli toista saman konsernin tuotetta laittaa. Toisaalta isommista autoista (esim. Mondeo) nämä löytyy, kuten myös premium malleista (esim. Volvo V60/V70). Mutta löytyykö jonkun merkin keskikokoisista näitä?
Jos takapenkin kuumuus on auton ainoa puute, niin ongelmaan on halpa ja nopea ratkaisu:
1. Valitse puhallus keskivartalolle (tai jalat ja keskiv.).
2. Suuntaa kojelaudan kaikki keskisuulakkeet puhaltamaan (ilman puhalluksen rajoitusta) tarkasti etuistuinten välistä kohti takapenkkiä.
3. Suuntaa myös reunasuulakkeet puhaltamaan oven ja etupenkin raosta takapenkille (jos viilentää liikaa sinua, niin rajoita puhallusta näistä reunasuulakkeista).
4. Sitten vain säädät AC:n asteet riittävän alas.

Takaan että huolletulla ilmastoinnilla takapenkillä on tämän jälkeen vilakkaa, ja kuski on kuitenkin suojassa viimalta.
 
Imo parempi tapa on suunnata kojelaudan keskisuulakkeet puhaltamaan ylös katon kautta viileää ilmaa taakse. Reunasuulakkeet kannattaa myös koittaa suunnata selvästi yläviistoon puhaltamaan ikkunaan päin.
 
Viimeksi muokattu:
Jos takapenkin kuumuus on auton ainoa puute, niin ongelmaan on halpa ja nopea ratkaisu:
1. Valitse puhallus keskivartalolle (tai jalat ja keskiv.).
2. Suuntaa kojelaudan kaikki keskisuulakkeet puhaltamaan (ilman puhalluksen rajoitusta) tarkasti etuistuinten välistä kohti takapenkkiä.
3. Suuntaa myös reunasuulakkeet puhaltamaan oven ja etupenkin raosta takapenkille (jos viilentää liikaa sinua, niin rajoita puhallusta näistä reunasuulakkeista).
4. Sitten vain säädät AC:n asteet riittävän alas.

Takaan että huolletulla ilmastoinnilla takapenkillä on tämän jälkeen vilakkaa, ja kuski on kuitenkin suojassa viimalta.
Tämä suutinasia ei ole ainoa puute nykyisessä kärryssä, mutta se tuntuu hankalimmalta ratkaista, jos pitäydytään keskikokoisissa autoissa. Tuo sinun ohje toiminee, mutta siinä vähän niin kuin häviää se automaatti-ilmastoinnin idea...

Mutta niitä vinkkejä saa edelleen heittää autoista, joissa olisi suuttimet takana
 
Vähän käytetystä F31 3-sarjan BMW:stä ainakin löytyy. En ole varma onko tuossa 2018 Astrassa mikä pihalla on. Käväsen kaupassa sillä ja päivitän tänne jos siinä on.
 
Emännälle kahtelussa nissan qashqai 1.3 140 mt6 2019. Ajelua tulloo reipas 30tkm vuoteen. Laskin että bensa muutaman kympin kalliimpi kuussa kun tiisseli kustannuksiltaa. Ilman huoltoja tosin. Hankinta hinnoissa kuitenkin eroa useampi tonni kun velkarahalla ostamassa.
 
Tämä suutinasia ei ole ainoa puute nykyisessä kärryssä, mutta se tuntuu hankalimmalta ratkaista, jos pitäydytään keskikokoisissa autoissa. Tuo sinun ohje toiminee, mutta siinä vähän niin kuin häviää se automaatti-ilmastoinnin idea...

Mutta niitä vinkkejä saa edelleen heittää autoista, joissa olisi suuttimet takana

Mun Meganessa (vm. 2017) on suuttimet takana. En sitten tiedä kelpaako sulle ranskattaret;)
 
Emännälle kahtelussa nissan qashqai 1.3 140 mt6 2019. Ajelua tulloo reipas 30tkm vuoteen. Laskin että bensa muutaman kympin kalliimpi kuussa kun tiisseli kustannuksiltaa. Ilman huoltoja tosin. Hankinta hinnoissa kuitenkin eroa useampi tonni kun velkarahalla ostamassa.

Laskitkohan nyt varmasti dieselin ja bensan kustannukset oikein? Tuolla kilometrimäärällä tyypillisesti tulisi eroa jo 500-1000€/v dieselin eduksi.
 
Tämä suutinasia ei ole ainoa puute nykyisessä kärryssä, mutta se tuntuu hankalimmalta ratkaista, jos pitäydytään keskikokoisissa autoissa. Tuo sinun ohje toiminee, mutta siinä vähän niin kuin häviää se automaatti-ilmastoinnin idea...

Mutta niitä vinkkejä saa edelleen heittää autoista, joissa olisi suuttimet takana

Ilman omakohtaista kokemusta kuullut b-pilareihin sijoitettujen suuttimien toimivan sekä jäähdytys että lämmitys käytössä huomattavasti keskikonsoli versioita paremmin näitä on ainakin volvoissa ja superbissa.
 
No jos dieselin ja bensan hintaero on perus 2wd mallissa 2000€, ja käyttövero bensassa 400€ vähemmän vuodessa, saadaan tästä 3200€ ero kolmeen vuoteen eli 1066€/vuosi.
Jos bensaa palaa 7l/100 (1,45€/l) ja dieseliä 6l/100 (1,30€/l), saadaan hintaeroksi 2,35€/100km dieselin eduksi joka tarkoittaa että vasta yli 45tkm vuotuisella ajolla diesel tulisi halvemmaksi jos ei huoltoja ja jälleenmyyntiarvoa huomioida.
 
Eihän tuossa laskussa ole juuri päätä eikä häntää ellei tavoitteena ole uskotella bensan olevan aina hyvä vaihtoehto. Otat 2 k€ dieselin tappioksi hankinnassa, mutta kuten totesit, et edes yritä myyntitilanteessa arvioida eroa... Reilusti rullattuna dieselistä kuitenkin saa varmasti enemmän, bensakoneen hinnanlasku saattaa jopa syödä hankintahinnan eron.

Vain litran ero kulutuksissa on mielestäni myös aika utopiaa, hyvin todennäköisesti on reaalimaailmassa enemmän. Ja kun tuo laskelma on äärimmäisen herkkä kulutuserolle, isoin osa säästöstä tulee tuosta. Ts. jo pienikin bensan lisäkulutus tiputtaa dieselin vaatimia kilometrejä huomattavasti.

e: Dieselissä on myös pienemmät päästöt paperilla ja nykyiset hallituspuolueet huomioiden jokainen voi arvata mitä tapahtuu päästöperustaiselle verolle...
 
No jos dieselin ja bensan hintaero on perus 2wd mallissa 2000€, ja käyttövero bensassa 400€ vähemmän vuodessa, saadaan tästä 3200€ ero kolmeen vuoteen eli 1066€/vuosi.
Jos bensaa palaa 7l/100 (1,45€/l) ja dieseliä 6l/100 (1,30€/l), saadaan hintaeroksi 2,35€/100km dieselin eduksi joka tarkoittaa että vasta yli 45tkm vuotuisella ajolla diesel tulisi halvemmaksi jos ei huoltoja ja jälleenmyyntiarvoa huomioida.

Kuten edellä jo mainittiinkin, laskehan uudelleen... Se sinun diesel autosi on myös vaihtoarvoltaan edelleen sen pari tonnia kalliimpi, ei sen arvosta mystisesti katoa kahta tonnia ostaessa. Lisäksi dieselin ja bensan todellinen kulutusero on enemmän kuin litra, sanotaan nyt 2l, kun verrataan kahta saman kokoista autoa toisiinsa. Näillä luvuilla todetaankin dieselin kannattavan jo 11tkm vuosiajolla.
 
Emännälle kahtelussa nissan qashqai 1.3 140 mt6 2019. Ajelua tulloo reipas 30tkm vuoteen. Laskin että bensa muutaman kympin kalliimpi kuussa kun tiisseli kustannuksiltaa. Ilman huoltoja tosin. Hankinta hinnoissa kuitenkin eroa useampi tonni kun velkarahalla ostamassa.
Kuten tuossa oli jo laskettu, niin ero on tosi paljon isompi oikeasti. Kannattaa siis valita diesel. Ja kukaan ei halua ostaa paljon ajettua bensaa, niin senkin puolesta kannattaa valita diesel. Diesel on vähän kalliimpi ostaa, mutta hintaeron sitten vastaavasti huomaa myös myydessä joskus pois.

41tkm ajettu 2018 diesel olisi 20 500€, eli vähän 2019 bensaa halvempi.
Toinen vaihtoehto olisi 20tkm 6-2018 diesel, 22 500€.
Kolmas 5tkm 2019 diesel, 24 900€.
Nissan Qashqai diesel vaihtoautot - Nettiauto

21 900€ Nissan Qashqai vaihtoautot - Nettiauto
 
Viime syksynä hätäpäissään ostettu (muutto maalle ja välitön tarve kakkosautolle töiden takia) Citroën C3 -03 alkaa olla vähän nähty (tähän mennessä vaihdettu lambdat, katti sekä x määrä muita pikkuvikoja). Kivahan se on auton kanssa harrastaa ja näin, mutta ajattelin nyt että kun auto syksyllä menee vielä tuurilla leimaan niin voisi katsella jotain järkevämpää kakkosautoa. Tonninhan tuo vaan maksoi, mutta yli tonni on kyllä menny jo huoltoihinkin.

Tuosta romusta saattaisi saada sen tonnin hyvitystä vaihdossa, joten mitäs merkkiä ja mallia kannattaisi katsella siellä 4000-5000 euron kieppeillä? Ei tarvitse mitään mukavuuksia ja mahdollisimman pieni, vähäkulutuksinen auto. Ei käytetä tosiaan kuin vaan työssäkäymiseen jos ei satu työajat sopimaan niin että vaimon kanssa päästään samalla kyydillä. Melkein eniten arvostaisi käyttövarmuutta ja halpoja osia - ja mitä enemmän pystyy itse huoltamaan niin sen parempi.

Sanotaanko näin, että ranskattaret alkaa olla nähty... :)
 
Ja kukaan ei halua ostaa paljon ajettua bensaa, niin senkin puolesta kannattaa valita diesel.
Ihan mielenkiinnosta miksi se diesel on paljon ajettuna niin paljon parempi kuin bensa? Itse kun mieluusti taas maksan vaikka extraa ettei vaan tartte dieselillä ajella, vaikka se kuinka olisikin halvempaa.
 
Ihan mielenkiinnosta miksi se diesel on paljon ajettuna niin paljon parempi kuin bensa? Itse kun mieluusti taas maksan vaikka extraa ettei vaan tartte dieselillä ajella, vaikka se kuinka olisikin halvempaa.
Kyllä se vanha klisee edelleenkin mielestäni pitää paikkansa, eli "dieselit kestää pidempään" (olkoonkin DPF:t ja korkeapainepumput nykyvehkeissä). Toki Nettiautossa on noita 300-400+tkm ajettuja dieseleitä 99,99% enemmän kuin bensavehkeitä osittain koska niitä ostaa ne paljon ajavat jolloin se ero polttoainekustannuksissa on se tärkein valintakriteeri.

Itselläni ei ole oikeastaan mitään nykydieseleitä vastaan vaikka ennen olin vannoitunut V6/turbobensa -mies; suuressa osassa ei huomaa mitään käytännön eroa vaikka kierroslukumittari loppuu 1000 kierrosta ennen kuin bensavehkeessä. Esim. kaksoisahdetut dieselit vetää perus bensaturboja (jos puhutaan yli 2 litraisista) melkein 5-0 kunnon automaattilaatikon kanssa (esim. 250CDI 7G:n kanssa jos perus perhe-vehkeistä puhutaan). Jos pysytään siis näissä normaaleiden henkilöiden autoissa eikä mennä sinne 400+hv sporttibiileihin joissa asiakas maksaa jo pelkästään siitä että pääsee kuulemaan 10000 kierroksen ujelluksen. :D

Tietty jos "nakutuskammo" häiritsee autonvalintaa, niin sitten voi unohtaa nuo V6/V8 dieselitkin (ja samalla sähköautot kun ne ei murise kunnolla :p ).
 
Ei ole neuvotteluvaraa, verotusarvo menee suoraan hinnaston mukaan. Ainoa tapa saada alennusta on ostaa silloin, kun on jokin kampanja, jonka ansiosta kaikki saavat alennusta. Ilmaisia kaupanpäällisiä ei verottaja salli, ellei ole kyse jostain hyvin pienestä summasta. Itse sain leasingautoon suojapinnoituksen ja tavaratilaan kaukalon, kun auto tuli niin paljon luvattua myöhemmin.

Leasingyhtiön mukaan muuten verotusarvo menee ihan sen autoliikkeeltä saadun tarjouksen mukaan eli sieltä katsotaan auton ja lisävarusteiden hinta. Toki se on toinen asia miten paljon liikkeeltä saa alennuksia.
 
Ihan mielenkiinnosta miksi se diesel on paljon ajettuna niin paljon parempi kuin bensa? Itse kun mieluusti taas maksan vaikka extraa ettei vaan tartte dieselillä ajella, vaikka se kuinka olisikin halvempaa.
No tuossa tapauksessa toki ei ole vaihtoehtoja, jos bensa on ainut vaihtoehto. :) Paitsi sitten tavallinen bensa ja ladattava bensa (ei Nissanilla). Dieselit on siitä vanhanaikaisia, että sähköä niihin ei ole oikein laitettu. Ei kai ole järkevää. Lisäksi dieselvero söisi kannattavuuden.

5 vuotta vanhat ja 145-205tkm ajetut autot. Noista suurin osa on juuri dieseleitä. Eli keskimäärin diesellillä aina ajetaan enemmän.
Nissan Qashqai vaihtoautot - Nettiauto

Minä ainakin valitsisin vähemmän ajetun bensan, koska bensoissa on paljon parempi valikoima vähän ajetuissa.

Enkä sanonut että diesel olisi paljon ajettuna parempi kuin bensa. Mutta yleensä vain kaikki dieselit on enemmän ajettuja. Huonompi valikoima sitten noissa vähän ajetuissa, koska vähän ajaminen ei tietenkään ole kannattavaa dieselillä.

En tiedä sitten miten Nissanin kohdalla nuo bensa/diesel hinnat menee ja toki diesel on huonossa maineessa. Syystä tai syyttä? Dieselillä voi kumminkin säästää jos ajaa oikein paljon.
Nyt E10 näyttää olevan 1.5€ ja diesel 1.32€, mutta talvellahan tuo ero on pienempi. Diesel kuluttaa myös vähemmän. Itsekin ajan bensalla, koska autoverossa säästyy vähän ja bensan korkeampi hinta ei niin haittaa. Jos ajaisin enemmän, niin sitten diesel paku olisi halvin.

Ajelua tullee reipas 30tkm vuoteen.
Tuolle matkalle diesel olisi minusta parempi.
 
:bored: Volvo V60 D6 AWD Summum plug in hybrid aut ** Nahkapenkit / Navi / Muisti / Koukku ** Farmari 2014 - Vaihtoauto - Nettiauto
:cool:

Toki se kannattavuus menee tuohon melkein 600 euron vuosiveroon, mutta ei ne ulkomailla katsele suomen verotuksia kun autoja suunnittelee... :D
Totta :D Volvo vaan taisi luopua tuosta diesel hybridistä ja alkoi tekemään tilalle T8 bensaa. Myös XC40 T5 ladattava tulee joskus, mutta sille ei ollut vielä hintaa. Dieselit on sitten aivan tavallisia uusissa Volvoissa.

Ja jos haluaa juuri uuden S60 mallin, niin sitä ei saa dieselinä, koska auto tehdään jossain eri tehtaalla ilmeisesti.
 
Totta :D Volvo vaan taisi luopua tuosta diesel hybridistä ja alkoi tekemään tilalle T8 bensaa. Myös XC40 T5 ladattava tulee joskus, mutta sille ei ollut vielä hintaa. Dieselit on sitten aivan tavallisia uusissa Volvoissa.

Ja jos haluaa juuri uuden S60 mallin, niin sitä ei saa dieselinä, koska auto tehdään jossain eri tehtaalla ilmeisesti.
Jenkeissä valmistettava S60 oli ensimmäinen Volvon malli johon ei saanut. Eikös se Volvo ilmoittanut luopuvansa kokonaan dieseleisstä about 2023, eli ei sinänsä ihme kun uutta moottorisukupolvea ei enää kehitetä (samalla veikkaan että Volvo tippuu kisasta Mersun, Bemarin ja Audin kanssa paljon ajavien keskuudessa...).
 
Viime syksynä hätäpäissään ostettu (muutto maalle ja välitön tarve kakkosautolle töiden takia) Citroën C3 -03 alkaa olla vähän nähty (tähän mennessä vaihdettu lambdat, katti sekä x määrä muita pikkuvikoja). Kivahan se on auton kanssa harrastaa ja näin, mutta ajattelin nyt että kun auto syksyllä menee vielä tuurilla leimaan niin voisi katsella jotain järkevämpää kakkosautoa. Tonninhan tuo vaan maksoi, mutta yli tonni on kyllä menny jo huoltoihinkin.

Tuosta romusta saattaisi saada sen tonnin hyvitystä vaihdossa, joten mitäs merkkiä ja mallia kannattaisi katsella siellä 4000-5000 euron kieppeillä? Ei tarvitse mitään mukavuuksia ja mahdollisimman pieni, vähäkulutuksinen auto. Ei käytetä tosiaan kuin vaan työssäkäymiseen jos ei satu työajat sopimaan niin että vaimon kanssa päästään samalla kyydillä. Melkein eniten arvostaisi käyttövarmuutta ja halpoja osia - ja mitä enemmän pystyy itse huoltamaan niin sen parempi.

Sanotaanko näin, että ranskattaret alkaa olla nähty... :)
15 vuotta vanhassa tonnin autossa joutuu vaihtamaan "kulutusosia", eikä :confused: Älä nyt vaan tee klassista, että myyt juuri korjaamasi auton pois... Kori tuossa lienee vielä kunnossa, kun on "ranskatar". Japsit, esim. Honda Jazz ovat tekniikaltaan hyviä, mutta arvostustasot ovat sen verran korkeita, että aika vanhaan mennääntuolla 4-5 k€ budjetilla. Ja sit sun päänsärkynä on pellit (tai niiden puute).
 
Jenkeissä valmistettava S60 oli ensimmäinen Volvon malli johon ei saanut. Eikös se Volvo ilmoittanut luopuvansa kokonaan dieseleisstä about 2023, eli ei sinänsä ihme kun uutta moottorisukupolvea ei enää kehitetä (samalla veikkaan että Volvo tippuu kisasta Mersun, Bemarin ja Audin kanssa paljon ajavien keskuudessa...).
Tuli mieleen että Volvohan voisi sitten ostaa dieselmoottorin joltain toiselta merkiltä, mutta ilmeisesti sekään vaihtoehto ei ole Volvon suunnitelmissa. Nuo nykyiset moottorithan on Volvon itse suunnittelemia.

Ilmeisesti luopuvat dieselistä sitten, kun pitäisi taas kehittää pienempipäästöinen dieselmoottori. Oli se jotain 2023 paikkeilla. Pienelle valmistajalle kun moottorin kehittäminen on liian kallista ja kun bensalla ja sähkölläkin pitäisi jo sitten pärjätä.
 
Viime syksynä hätäpäissään ostettu (muutto maalle ja välitön tarve kakkosautolle töiden takia) Citroën C3 -03 alkaa olla vähän nähty (tähän mennessä vaihdettu lambdat, katti sekä x määrä muita pikkuvikoja). Kivahan se on auton kanssa harrastaa ja näin, mutta ajattelin nyt että kun auto syksyllä menee vielä tuurilla leimaan niin voisi katsella jotain järkevämpää kakkosautoa. Tonninhan tuo vaan maksoi, mutta yli tonni on kyllä menny jo huoltoihinkin.

Tuosta romusta saattaisi saada sen tonnin hyvitystä vaihdossa, joten mitäs merkkiä ja mallia kannattaisi katsella siellä 4000-5000 euron kieppeillä? Ei tarvitse mitään mukavuuksia ja mahdollisimman pieni, vähäkulutuksinen auto. Ei käytetä tosiaan kuin vaan työssäkäymiseen jos ei satu työajat sopimaan niin että vaimon kanssa päästään samalla kyydillä. Melkein eniten arvostaisi käyttövarmuutta ja halpoja osia - ja mitä enemmän pystyy itse huoltamaan niin sen parempi.

Sanotaanko näin, että ranskattaret alkaa olla nähty... :)
Mulla oli Citroen Xantia joka maksoi 425€ ja myin sen pois 700 eurolla. Oli ihan toimiva ja hyvä auto.

2013 Ostin Peugeot 406:n 950€ ja se on vieläkin käytössä. 77tkm on tullut sillä itse ajettua. Bensa Opel Vectra 2001 ostin keväällä katsastettuna 300€. Siinä on vähän pintaruostetta jossain ja eniten taitaa olla farkun takakontissa.

No kumminkin kun oot autosi juuri saanut korjattua kuntoon, niin aja nyt ainakin tämä katsastus loppuun. Sitten käy katsastamassa, niin saa 2kk lisää ajoaikaa jatkoksi. Sulla on niin halpa auto ja hyväkuntoinen, että ei sitä kannata mihinkään 4000-5000€ pommiin vaihtaa. :)

Jos siis saat katsastettua, niin se katsastusaika kannattaa toki hyödyntää, kun autoa on noin paljon huollettu. C3 ei ole kyllä tuttu, mutta ainakin 406 on ollut toimintavarma, vaikka on 525tkm ajettu. Ei ole tarvinnut mitään lambdoja tai kattia vaihdella. Jotain normaaleja kuluvia osia vain. Laturi oli jo ennestään ehditty vaihtamaan.
 
Mulla oli Citroen Xantia joka maksoi 425€ ja myin sen pois 700 eurolla. Oli ihan toimiva ja hyvä auto.

2013 Ostin Peugeot 406:n 950€ ja se on vieläkin käytössä. 77tkm on tullut sillä itse ajettua. Bensa Opel Vectra 2001 ostin keväällä katsastettuna 300€. Siinä on vähän pintaruostetta jossain ja eniten taitaa olla farkun takakontissa.

No kumminkin kun oot autosi juuri saanut korjattua kuntoon, niin aja nyt ainakin tämä katsastus loppuun. Sitten käy katsastamassa, niin saa 2kk lisää ajoaikaa jatkoksi. Sulla on niin halpa auto ja hyväkuntoinen, että ei sitä kannata mihinkään 4000-5000€ pommiin vaihtaa. :)

Jos siis saat katsastettua, niin se katsastusaika kannattaa toki hyödyntää, kun autoa on noin paljon huollettu. C3 ei ole kyllä tuttu, mutta ainakin 406 on ollut toimintavarma, vaikka on 525tkm ajettu. Ei ole tarvinnut mitään lambdoja tai kattia vaihdella. Jotain normaaleja kuluvia osia vain. Laturi oli jo ennestään ehditty vaihtamaan.

No, tuo on kyllä hyvä pointti että sieltä 4000-5000 euron kieppeiltä tuskin sen kovin paljoa sen varmempaa autoa siltikään saa jos nyt vaan huoltaa tuota ja ajelee tuon ns. loppuun. Kilometrejähän tuossa ei ole vasta kuin 250k eli voisi hyvinkin mennä vielä tuon seuraavan katsastusvälin ja ellei jopa sitä seuraavan.
 
Leasingyhtiön mukaan muuten verotusarvo menee ihan sen autoliikkeeltä saadun tarjouksen mukaan eli sieltä katsotaan auton ja lisävarusteiden hinta. Toki se on toinen asia miten paljon liikkeeltä saa alennuksia.
Väärin meni leasing yhtiöllä. Auton hinta maahantuojan hinnastosta. Lisävarusteet ehkä tarjouksesta, paitsi jos " Jos työnantajan lisävarusteista saama alennus ylittää tavanomaisen käteis- tms. alennuksen, lisävarusteiden arvona käytetään niiden yleistä suositushintaa. "
 
Dieselit on siitä vanhanaikaisia, että sähköä niihin ei ole oikein laitettu. Ei kai ole järkevää. Lisäksi dieselvero söisi kannattavuuden.
MB E300de nyt esimerkiksi. Saman koneen taitaa saada myös C:hen, mutta ei ehkä Suomessa. Lisäksi jo aiemmin oli E 300 bluetec hybrid W212-sarjassa.

Myös XC40 T5 ladattava tulee joskus, mutta sille ei ollut vielä hintaa.
On sille hinta Volvon sivuilla. N. 47 tonnia hinnat alkaen. Valitettavasti etuveto.
 
Väärin meni leasing yhtiöllä. Auton hinta maahantuojan hinnastosta. Lisävarusteet ehkä tarjouksesta, paitsi jos " Jos työnantajan lisävarusteista saama alennus ylittää tavanomaisen käteis- tms. alennuksen, lisävarusteiden arvona käytetään niiden yleistä suositushintaa. "

No perhana näin se näköjään verottajalla lukee. Mitähän tuo viimeinen siteeraattu lause käytännösss tarkoittaa.

Ja onko tietoa voiko liike ottaa kuitenki vaihdossa oman auton? Ei nyt sillä että välttämättä mitään järkevää tarjousta tekis. Mutta onhan tuo liikkeellekkin vähän nihkeetä jos ei millään alennuksilla voi kilpailla.
 
Näinhän se menee. Itsellä myöskin yhtenä vaihtoehtona seuraavaksi farkku RS (eniten kiinnostaisi facelift) tai sitten L&K Octavia/Superb. Pitäisi vaan käydä katsomassa miltä nuo L&K:n penkit näyttää livenä, muutoinhan niissä(kin) on varustus kunnossa. Superb toki jo aika laiva kooltaan. Omaan autoon on asennettu irrotettava koukku jälkikäteen, mutta en osaa hinnasta sanoa. Eiköhän tuohon dieseliinkin saa softattua lisää tehoa tarvittaessa, konehan siinä taitaa olla perus 2.0 tdi eli RS:ssä sama kone kuin perus dieselissä.

Tuli viime viikolla RS octavia -14 188tkm DSG farkku. Ainakin olen vielä tuhannen kilometrin jälkeen tyytyväinen. Automaattina vaan todella mukava ajaa ja adaptiivisen vakkarin kanssa helppo ajettava. Tarkoitus ajella noin 3v ja vaihtaa vähemmän ajettuun (alle 300tkm). Perus RS varusteilla, ei oikeastaan mitään ylimääräistä.

Haettiin kaverin kanssa ja kaverille tuli kanssa samalla kauhea autokuume. Osti -15 200tkm ajetun farkku golffin hyvillä varusteilla, melkolailla samanlainen käyttöauto kuin itsellä.

Vanha -06 octavia seisoo vielä pihalla, venttiilikoneista ääntää. Ruostettakin jo pukkaa parista kohtaa ja pakoputki vuotaa. Katsastusta vielä lokakuuhun jäljellä. Mitä tuosta kehtaisi pyytää? 3000e? Priimat noin 5ke :bored:
 
Oliko kokemusta tai tietoa saako autojen ajotietokoneiden/käyttöjärjestelmien kieliasetuksia muutettua? Jos vaikka toisi Ruotsista auton, mutta haluaisi suomeksi käyttää järjestelmää.
 
Oliko kokemusta tai tietoa saako autojen ajotietokoneiden/käyttöjärjestelmien kieliasetuksia muutettua? Jos vaikka toisi Ruotsista auton, mutta haluaisi suomeksi käyttää järjestelmää.

Yks volvo tullut vastaan, tai siis siirsin sen paikasta toiseen. Ilmoituskielet ruotsiksi, tuosta kysäisin niin perus OBD jutuilla (jos siis riittävät softat) kieli vaihtuu kyllä. Seuraavan kerran kun akun joutuu irroittamaan, niin svenska talande ilmestyy takaisin. Marmorilla sen käsittääkseni saa pysyvästi vaikka suomeksi. Näin siis Volvossa, joku V70 T5 4WD mikälie...
 
Yks volvo tullut vastaan, tai siis siirsin sen paikasta toiseen. Ilmoituskielet ruotsiksi, tuosta kysäisin niin perus OBD jutuilla (jos siis riittävät softat) kieli vaihtuu kyllä. Seuraavan kerran kun akun joutuu irroittamaan, niin svenska talande ilmestyy takaisin. Marmorilla sen käsittääkseni saa pysyvästi vaikka suomeksi. Näin siis Volvossa, joku V70 T5 4WD mikälie...

Mitäköhän ne mahtaa marmorilla veloittaa, jos edes suostuvat tuohon? Jotain katkeruutta voi omaa tuontia kohtaan olla?
 
Tossa jo viime vuoden puolella kyselin autoa vanhan -96 mondeon tilalle ja silloin pääasiassa ehdoteltiin focusta tai uudempaa mondeota, mutta se homma jäi silloin siihen, no nyt tuo raukka ei saanut enää leimaa ja uutta tarttis saada. Tämä autojen katselu vaan tuppaa olemaan jotenkin niin hankalaa eikä ikinä budjettiin sopivaa... Excelissä on jo listattuna Focus, fiesta, mondeo, astra j, insignia, mazda 6, kia ceed, hyundai i30, auris, avensis, corolla. Mutta kaikista tuntuu löytyvän jotain huonoa. Kia Rio ja Hyundai i30 tuli jo testattua, Rio oli aivan liian pieni, hyundai taasen oli muuten "ihan jees" ajaa, 1.4 koneella toki vieläkin vähän tuhnu mutta äänekäs, huonot penkit eikä toivottuja lisävarusteita. Tällä viikolla testaamaan ainakin mk2 focusta, mutta onhan se nyt aika ruma, mutta uudemmat ecoboostit ei mahdu budjettiin, myöskään fiestassa, eikös noissa alun ecoboosteissa ollut jotakin jäähdytysputkien ylikuumentumista?
Turbo astra tällä hetkellä itsellä se paperilla kivoin vehje ja löytyy alle 10k, mietteitä?

Muita merkkejä ja malleja mitä vielä voisi aloittaa tutkimaan? Myös ruotsista tuonti on mahdollinen, mutta ei omaan silmääni ainakaa sattunut mitään mikä olisi huomattavasti halvempi.

Merkillä ei ole väliä kunhan se ei ole VAG tai ranskalainen.
60/40 kaupunki/maantie-ajoa, maantie-ajot pääasiassa ~30km viikottain tai pidempää >300km reissua muutaman kerran vuodessa.
Tilaa ei tarvitse hirveästi mutta 5 ovea, koska takapenkillä joku matkustaa kuitenkin aika usein, pieniä matkoja kylläkin. Ei farkkua.
Hinta < 10k€, todella mielellään jopa luokkaa 5k€.
Pieni ruokainen mutta liikahtaa tarvittaessa.
Hiljainen.
Ilmastointi ja vakkari.

Käynyt myös mielessä että ostais jonkun väliaikaisen tonnin pelin ja sillä lisäaikaa etsimiselle kun tuo leima umpeutuu jo ensi kuun alussa. Helposti se etsiminen vaa sitten tyssää siihen.
 
Turbo astra tällä hetkellä itsellä se paperilla kivoin vehje ja löytyy alle 10k, mietteitä?
Astra oli itsellä yhtenä vaihtoehtona mutta aika paljon löytyi kirjoituksia 1.4T koneen ongelmista että tiputin sen pois listalta.
 
Jos m32 laatikolla niin saattapi hyvinkin hajota. Itse en koskisi kyseisellä laatikolla varustettuihin autoihin. Mielummin vaikka automaattina.

Astra oli itsellä yhtenä vaihtoehtona mutta aika paljon löytyi kirjoituksia 1.4T koneen ongelmista että tiputin sen pois listalta.

Pätee myös myös manuaali 1.4t astraan tämä, taitaa tuossa olla sama M32 laatikko..

Opel miehet tietää aiheesta enemmän:

m32 ongelmat - Google-haku
 
Merkillä ei ole väliä kunhan se ei ole VAG tai ranskalainen.

Ei kannata myöskään ostaa gm (paljon vikoja, manuaali laatikot hajoaa käsiin), mazda (moottorit hajoaa), mersut lähtee lavetilla muuten vaan, osta vaikka bemari kun vaan et osta niitä vanhempia missä jakopään ketjut pomppii tai niitä viellä vanhempia missä automaattilaatikot hajoaa. :btooth:
 
Viimeksi muokattu:
No se siitä astrasta sitten. Mazdasta en oo kyllä kuullut muuta huonoa kuin ruoste ja sekin parantunut 2008+, kone ongelmia googlettelin niin osu silmään vaan diesel versioita. Noita saisi vain hyvillä varusteilla jo alle 8k€, toki en tiedä onko jo jopa liian iso omille tarpeille koko auto.
 
Muistelisin noita vikoja löytyneen myös bensakoneista kun joskus mazdaa harkitsin. Anopilla ainakin hajosi kutos mazdasta bensakone, oli tosin jo parisataa tonnia ajettu.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 731
Viestejä
4 751 986
Jäsenet
77 360
Uusin jäsen
gideon

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom