Mikä auto minulle?

Onko kojeajaminen ilmaista puuhaa asiakkaalle? Vai tankkaillaanko auto aina täyteen tms. mitä siihen liittyy..? Entä sähköauton koeajaminen?
Nimimerkillä "en ole koskaan autoakaan koeajanut", mutta työmarkkinatilanteen vakiintuessa voisin jopa käydä testailemassa uutta Kia Ceedia, sekä myöhemmin 2.0 Toyota Corollan Hybridia. Sähköautojakin voisi käydä koeajamassa - ihan harrastamisen ilosta..
Liittyykö siihen muita kuluja tai vaateita, kuin mahdolliset kolarit.. ja mitä pitää ottaa huomioon?

Kian sivuilla näky olevan erikseen "varaa koeajo" -lomake, eli ilmeisesti sitä kautta nyt ainakin voi aikaa ehdotella..
Koeajoin kesällä tuon uuden Kia Ceedin. Ulkonäkö on lähes sama kuin vanhassa. Auto taisi olla automaatti. Muuten ihan hyvä auto, mutta rengasäänet oli minusta turhan suuret. Koeajoin sitten myös uuden Ford Focuksen 125hv manuaalina. Auto oli paljon mukavampi, koska rengasäänet oli hyvin maltilliset. Aika hiljainen auto siis ja muutenkin hyvä ajaa. Kannattaa siis koeajaa Ceed ja Focus. Skoda Octavia nastoilla oli myös suht äänekäs minusta. Viime kesänä tuli tilattua Ford Fiesta ja minusta ei ollut turhan äänekäs.

Corollasta en vielä tiedä, mutta saattaa olla ihan fiksu ostos vaikka farkkuna. Yariksen hybrid moottori on ainakin hyvä.

Vaikkapa Tesla Model 3 koeajon saa varattua netistä. Kaikilla muillakin onnistuu samoin, tai sitten pyytää liikkeestä myyjää antamaan auton koeajolle. Uusi Mazda3 tulee kanssa myyntiin.

Yaris hybridin lisäksi koeajoin Volvo XC60 t8 ja Hyundai ioniq phev. Myös ioniqissä oli aika kovat rengasäänet. Lisäksi en tykännyt tuon auton kaksoiskytkin vaihteistosta, vaikka sähköllä liikuttiin. Myös ajettavuus oli minusta lievästi outo, varmaan raskaan perän takia.
 
Autojen hiljaisuudesta puheenollen niin Clio on todella hiljainen auto rengasääniltään etenkin kitkoilla. Tuulensuhinoita on sitten jonkin verran. Mutta tässä on tullut koeajettua useampi jopa lähes 50k€ auto, joissa äänet ovat olleet kovemmat kuin tuossa Cliossa.
 
Koeajoin kesällä tuon uuden Kia Ceedin. Ulkonäkö on lähes sama kuin vanhassa. Auto taisi olla automaatti. Muuten ihan hyvä auto, mutta rengasäänet oli minusta turhan suuret.
Voi olla saman näköinen kuin vanha, mutta muuta yhteistä ei sitten olekaan. Se edellinen oli melko onneton räppänä, mutta tämä uusi on aivan vertailukelpoinen kampe eurokilpailijoihinsa verrattuna. Niin ajoltaan kuin muilta ominaisuuksiltaankin. Rengasäänet on aika tyypilliset luokassaan. On hiljaisempia, mutta on meluisampiakin autoja. Paljon se on renkaistakin kiinni tässä luokassa vielä.
 
Voi olla saman näköinen kuin vanha, mutta muuta yhteistä ei sitten olekaan. Se edellinen oli melko onneton räppänä, mutta tämä uusi on aivan vertailukelpoinen kampe eurokilpailijoihinsa verrattuna. Niin ajoltaan kuin muilta ominaisuuksiltaankin. Rengasäänet on aika tyypilliset luokassaan. On hiljaisempia, mutta on meluisampiakin autoja. Paljon se on renkaistakin kiinni tässä luokassa vielä.
Kia Ceedissä oli muistaakseni Hankook kesärenkaat. Ford Focuksessa taas Michelin Primacy 4 ja autossa oli st-line varustelu. Ainakin nuo Michelinit pitäisi olla tosi hyvät renkaat ja suht hiljaisetkin.

Vanhaa Ceediä en ole ajanut. Uusi oli tosiaan aika vastaava kuin Focus, mutta Focus oli hiljaisempi. Molemmat on hyviä ajaa. Silti noista Focus tuntui jotenkin laadukkaammalta, koska rengasäänet oli niin maltilliset. Autot oli samasta liikkeestä, niin tie oli myös sama.

Uuden Mersu A:n koeajoin myös, mutta itse pidin uutta Focusta vähän parempana, tai ainakin halvempana. Octaviaa en ole ajanut kesärenkailla, niin ei pääse suoraan vertaamaan. Astra ei ollut mikään erityisen tai huippu hiljainen.

Fiesta, Ibiza ja Polo oli ihan hyviä kokoisikseen.
 
Itse kävin myös koeajamassa Ceedin ja Focuksen. Ceed tuntuu vieläkin halvalta autolta vaikka ovat petranneet ja voittaneet testejäkin. Ajettuvuuskaan taas ei ollut ihan sitä mitä hain. Focus taas oli positiivinen yllätys. Harmillisesti focuksen peräkontti farkussa jää meidän tapauksessa vähän pieneksi, muuten olisi ostolistan kärjessä. Täytyy odottaa että saavat Mondeo hybridin koeajattavaksi. Tosin hinta voi karata ohi oman budjetin.
 
Onko kojeajaminen ilmaista puuhaa asiakkaalle? Vai tankkaillaanko auto aina täyteen tms. mitä siihen liittyy..? Entä sähköauton koeajaminen?
Nimimerkillä "en ole koskaan autoakaan koeajanut", mutta työmarkkinatilanteen vakiintuessa voisin jopa käydä testailemassa uutta Kia Ceedia, sekä myöhemmin 2.0 Toyota Corollan Hybridia. Sähköautojakin voisi käydä koeajamassa - ihan harrastamisen ilosta..
Liittyykö siihen muita kuluja tai vaateita, kuin mahdolliset kolarit.. ja mitä pitää ottaa huomioon?

Kian sivuilla näky olevan erikseen "varaa koeajo" -lomake, eli ilmeisesti sitä kautta nyt ainakin voi aikaa ehdotella..
Nyt oli jo Corollan kaikki kolme korimallia autoliikkeessä ja 1.8 ja 2.0 hybridi moottorit.

Koeajoin 1.8 farkun jollain active varustetasolla ja Nokian R3 kitkoilla. 5 ovisen ja farkun perä oli minusta ihan tyylikäs. Adaptiivinen vakionopeudensäädin toimi hyvin ja nopeusrajoitus näkyi mittaristossa. 1.8 moottori nyt normaalin käyttöön riittää ja jos enemmän tehoa tarvitsee, niin sitten varmaan 2.0 malli, jota en koeajanut. Renkaat oli 16" kokoa.

Varmaan ihan houkutteleva auto automaatin ja pienen kulutuksen takia. Farkku myös ihan riittävän tilava. Niitä eri ajotiloja en muistanut kokeilla ollenkaan. Jos pitäisi tuon kokoluokan auto ostaa, niin Corolla voisi olla aika hyvä. Vertailua sitten vaikka Focukseen.
 
Haussa olisi 4-6k väliltä joku kohtalaisen pieni hatchback tai sedan johon kuitenkin tarvittaessa mahtuu aikuisiakin takapenkille. Bensa-auto koska ajoa tulee alle 10k vuodessa. Minulle olisi tärkeää auton luotettavuus ja hyvin toteutettu suhteellisen moderni kojelauta/keskikonsoli, mistä pitäisi löytyä ainakin audio-sisäänmeno tai sitten helposti vaihdettavissa oleva soitin. Laitoin kriteereillä nettiautoon hakua niin löytyy aivan liikaa vaihtoehtoja, silmään kuitenkin pisti esimerkiksi nuo 2005 tienoilla olevat Opel Astrat. Pelkkiä japanilaisia ja saksalaisia autoja ollut aiemmin minulla, mutta pidetään nyt avoimet ovet muillekin ehdotuksille.
 
Kannattaa tarkastaa sisältyykö auton pohja hintaan. Veljellä lähti muistaakseni takaa pellit kävelemään, lopussa oli jo ihan reikäjuustoa. Tuo on kyllä uudempi, en valitettavasti muista vuosimallia niin ei voi tarkistaa onko tuo samaa settiä.

e: Eiköhän kilsat ole ihan ok, kun sun tuleva ajosuorite on naurettavan pieni. Toki kytkin esim. voi tulla vastaan, jos ei ole jo huollettu.
 
Ei kait tuossa, mulla oli 10 vuotta vanhempi punto, no se niin perustekniikalla ja mitään ylimääräistä ei ollut. Ja ihme kyllä ruosteeton yksilö. Epäilen että sillä ei ollut paljoa talvella ajettu. Talvirenkaat Nokian hakkapelita 1, mitkä täysin kovettunutta kumia, kaikki nastatkin tallella. Jos tuossa webasto ja AC pelaa, erikoinen varuste toi webasto muuten tuollaisessa kikottimessa.. Niin ja kohta leima edessä taas.
 
Tarvis jelppiä ja suosituksia. Eli olis tuoreempi auto hakusessa 15ke hujakoilla vanhan raadon tilalle näillä spekseillä:

08 ->
Bensakoneella, kilsoja vuodessa tulee 10-15k. En tiedä kannattaako kiisseli noilla kilsoilla, tuskin.
Sedan/Farkku
Automaatti, koska emäntä
Voishan se liikahtaa jos kaasua antaa, ei kuitenkaan mitään överiä.

Yksi VAGilainen DSG hirvitys on jo pihassa ja toista en välttämättä haluasi ottaa. Nettiautoa tutkaillut ja en oikein osaa mitään järkevää päätöstä tehdä, koska tuossa hintaluokassa vagilaisia on pirusti. Kiisseleitä sais halvalla mut en tiedä kannattaako. Minkä sinä ottaisit näillä spekseillä jos nyt nopeasti pitäisi valita?
 
Focus tai Mondeo powershiftillä. Ecoboosteissa ei pitäisi olla pahemmin mitään vikoja ja tarkistaa vain, että vaihteiston öljyt on vaihdettu 60k välein. Mondeossa saattaa hinnat tosin vähän karata. Litranen 125hp ecoboost liikuuttaa Focusta arkiajossa ihan riittävästi, mutta ei se mikään raketti ole. Hauskat äänet tosin.
 
Varailin pari koeajoaikaa.. Pitääpä käydä autoja testailemassa.

Kellään kokemuksia ja mielipiteitä Mitsubishin PHEV Outlander -mallista.
Katoin huvikseen, niin olisivat tarvittaessa nelivetoja, tarpeeksi isot tilat, voi vetää perässä kärryä. Hinnat aika maltillisia käytettynä - ainakin Saksassa.
Miinuksina nyt lienee ainakin tehotttomuus ja jonkinasteinen muovisuus?
 
Itsekin olen katsellut Outlander PHEViä mielenkiinnolla, koska siinä yhdistyisi sähköajo ja neliveto. En ole vielä sen tarkemmin tutustunut, kun autonvaihto ei ole vielä pariin vuoteen ajankohtaista.

Käsittääkseni 2017 mallivuodesta alkaen tuosta on löytynyt myös EV-mode nappula, jolla sähköajon saa pakotettua päälle myös talvisin?

Mitenköhän tuossa on järjestetty 12v akun lataus? Jos ajelee pelkällä sähköllä päivät pitkät niin "kyrvähtääkö" akku ennen pitkää?
 
Itsekin olen katsellut Outlander PHEViä mielenkiinnolla, koska siinä yhdistyisi sähköajo ja neliveto. En ole vielä sen tarkemmin tutustunut, kun autonvaihto ei ole vielä pariin vuoteen ajankohtaista.

Käsittääkseni 2017 mallivuodesta alkaen tuosta on löytynyt myös EV-mode nappula, jolla sähköajon saa pakotettua päälle myös talvisin?

Mitenköhän tuossa on järjestetty 12v akun lataus? Jos ajelee pelkällä sähköllä päivät pitkät niin "kyrvähtääkö" akku ennen pitkää?

Siis eikö se "orginaali" talvella toimi sähköllä? Katoin pari revikkaa, niin nelivetokin toimii pelkällä sähköllä tarvittaessa. Tuo ois oikein jees kaupunkiajeluun nelivedollaan.. Siitä mielenkiintoinen, että hinta ei "liikaa ole" ja toisaalta 4wd Plug In mallit on harvassa ainakin alle 25k..
 
Siis eikö se "orginaali" talvella toimi sähköllä? Katoin pari revikkaa, niin nelivetokin toimii pelkällä sähköllä tarvittaessa. Tuo ois oikein jees kaupunkiajeluun nelivedollaan.. Siitä mielenkiintoinen, että hinta ei "liikaa ole" ja toisaalta 4wd Plug In mallit on harvassa ainakin alle 25k..

Sitä ei saa pakotettua sähköajoon, vaan polttis hörähtää käyntiin pakkaskeleillä vaikka akku olisi täynnä.
 
Tarvis jelppiä ja suosituksia. Eli olis tuoreempi auto hakusessa 15ke hujakoilla vanhan raadon tilalle näillä spekseillä:

08 ->
Bensakoneella, kilsoja vuodessa tulee 10-15k. En tiedä kannattaako kiisseli noilla kilsoilla, tuskin.
Sedan/Farkku
Automaatti, koska emäntä
Voishan se liikahtaa jos kaasua antaa, ei kuitenkaan mitään överiä.

Yksi VAGilainen DSG hirvitys on jo pihassa ja toista en välttämättä haluasi ottaa. Nettiautoa tutkaillut ja en oikein osaa mitään järkevää päätöstä tehdä, koska tuossa hintaluokassa vagilaisia on pirusti. Kiisseleitä sais halvalla mut en tiedä kannattaako. Minkä sinä ottaisit näillä spekseillä jos nyt nopeasti pitäisi valita?
Civicci tai Mazda3 2013->.
 
Tuota katselinkin nettiautosta, mutta tuli mieleen edellinen B5 A4, jossa oli juurikin tuo 1.6L vapari ja olihan se hengetön vehje. Tiedä sitten miten hiukan pienempi kori vaikuttaisi menohaluihin. Budjettiin mahtuisi myös tuo A3 2.0 FSI:llä, onko tästä jollain sanottavaa?

Eilen bongasin 2004- Volvo S40, tämä tulisi ehdottomasti Volvon omalla 2.4L bensalla ja vaikuttaisi nopean selauksen perusteella loistavalta vaihtoehdolta poislukien bensankulutus. Mitenköhän tuon auton Geartronic -automaatti pelittää?

Edit: typo
Jos vagia katsoo, niin kannattaa ne 1.6 & 1.8 + vapari 2.0-koneet jättää väliin ja katsella 1.8T:llä jos mahdollista. Vääntää mukavasti ja kulutus jopa pienempi vapareihin verrattuna hyvän alaväännön takia.

Ja liikkuu vähän eri tavalla bonariksi.

Itsellä oli joskus 2004 v70 2.5T geatronicilla, ja en voi suositella laatikkoa. 2-3 vaihto töksähtää reilummassa kiihdytyksessä, ja kulutus suht mieletön verrattuna menoon. Ja geartronicin öljynvaihto ei kuulu huolto-ohjelmaan-->melkein kaikissa tekemättä. Vain 5 vaihdetta myös pitkä miinus.

Oma Volvo oli reilun 100tkm ajettu kun sen omistin.
 
Viimeksi muokattu:
Jos vagia katsoo, niin kannattaa ne 1.6 & 1.8 + vapari 2.0-koneet jättää väliin ja katsella 1.8T:llä jos mahdollista. Vääntää mukavasti ja kulutus jopa pienempi vapareihin verrattuna hyvän alaväännön takia.

Ja liikkuu vähän eri tavalla bonariksi.

Itsellä oli joskus 2004 v70 2.5T geatronicilla, ja en voi suositella laatikkoa. 2-3 vaihto töksähtää reilummassa kiihdytyksessä, ja kulutus suht mieletön verrattuna menoon. Ja geartronicin öljynvaihto ei kuulu huolto-ohjelmaan-->melkein kaikissa tekemättä. Vain 5 vaihdetta myös pitkä miinus.

Oma Volvo oli reilun 100tkm ajettu kun sen omistin.
2003 vuoden V40 T4 geartronic vaihtoi todella miellyttävästi vaikka olikin 5 lovinen, eikä oma yksilö kyllä töksähdellyt ronskimminkaan kiihdyttäessä.
 
Vaimon sisko olisi vaihtamassa 2015 Seat Ibiza 1.2 TSI:tä isompaan autoon.
Tällä hetkellä hänellä on mieltymykset Ford Focukseen ja Seat Leoniin.

Fordilta oli käynyt tänään hakemassa tarjouksen 1.0 Ecoboost 125hv Trend 5-ovisesta mallista.
Tarkoitus olisi myös hakea kuulemma Leonistakin tulevalla viikolla.

Itselläni ei näistä edellä mainituista ole juurikaan tietoa niin kyselenpä nyt täältä jos olisi viisaampia.
Lähinnä kokemukset ja tiedossa olevat miinukset ja plussat kiinnostaa.

Tärkeimmistä ominaisuuksista on ainakin että takakonttiin täytyisi mahtua helposti rattaat sekä ainakin pari ostoskassia tarvittaessa.
 
Vaimon sisko olisi vaihtamassa 2015 Seat Ibiza 1.2 TSI:tä isompaan autoon.
Tällä hetkellä hänellä on mieltymykset Ford Focukseen ja Seat Leoniin.

Fordilta oli käynyt tänään hakemassa tarjouksen 1.0 Ecoboost 125hv Trend 5-ovisesta mallista.
Tarkoitus olisi myös hakea kuulemma Leonistakin tulevalla viikolla.

Itselläni ei näistä edellä mainituista ole juurikaan tietoa niin kyselenpä nyt täältä jos olisi viisaampia.
Lähinnä kokemukset ja tiedossa olevat miinukset ja plussat kiinnostaa.

Tärkeimmistä ominaisuuksista on ainakin että takakonttiin täytyisi mahtua helposti rattaat sekä ainakin pari ostoskassia tarvittaessa.
Suosittelen ottamaan trendiä paremmat varusteet. Aina mukava bonus ja hinta ei kyllä pitäisi liikaa nousta. Varastoautoja saattaisi saada nyt vanhoilla päästöarvoilla vielä. Ja tila Fokkerista ei pitäisi heti loppua. Ei takapenkiltä tai kontista. Tuo 1.0 voi kuulostaa pelottavalta mutta ollut loppujen lopuksi yllättävän luotettava kone. Manuaalina ei tarvitse edes laatikkoa pelätä. Ei se ohjus ole mutta hyvä ajaa ja hyvää vastinetta rahoille. Joo ei se tila-auto ole mutta käytettävää tilaa on kivasti ja normi perheelle enemmän kuin tarpeeksi. Ja Fordissa kiva takuu plus matalat korot ainakin vs mitä itse joskus hakenut välillä tarjouksia Seatin Leon Cupraan tms. Leon on ihan kiva mutta jätti itseni aika kylmäksi Cupran tehoa lukuunottamatta. Meluisakin oli ainakin omaan korvaan. Paras on kun käy itse ja kokeilee. Kunhan pysyy erossa kuivasta DSG7:sta.
 
Suosittelen ottamaan trendiä paremmat varusteet. Aina mukava bonus ja hinta ei kyllä pitäisi liikaa nousta. Varastoautoja saattaisi saada nyt vanhoilla päästöarvoilla vielä. Ja tila Fokkerista ei pitäisi heti loppua. Ei takapenkiltä tai kontista. Tuo 1.0 voi kuulostaa pelottavalta mutta ollut loppujen lopuksi yllättävän luotettava kone. Manuaalina ei tarvitse edes laatikkoa pelätä. Ei se ohjus ole mutta hyvä ajaa ja hyvää vastinetta rahoille. Joo ei se tila-auto ole mutta käytettävää tilaa on kivasti ja normi perheelle enemmän kuin tarpeeksi. Ja Fordissa kiva takuu plus matalat korot ainakin vs mitä itse joskus hakenut välillä tarjouksia Seatin Leon Cupraan tms. Leon on ihan kiva mutta jätti itseni aika kylmäksi Cupran tehoa lukuunottamatta. Meluisakin oli ainakin omaan korvaan. Paras on kun käy itse ja kokeilee. Kunhan pysyy erossa kuivasta DSG7:sta.

Unohtui tosiaan mainita että tämä tulee vaimon siskon autoksi, heille on jo tulossa uusi Focuksen farkkumalli. Mutta 2 autoa tarvii niin tämä toinen kakkosautoksi.
Trend pakettiin olikin jo ruksittu kaiken näköstä tilpehööriä ja oli auto kuulemma mainituilla varusteilla odottamassa ostajaa. Ilmeisesti jokin tarjouspirssi. Minulla ei tarkemmin tietoa tuosta. Race Red värillä on.

Teholuokka saa olla juurikin tuo +-125hv. Työmatkaa tulee n. 20km päivässä.
 
Vaimon sisko olisi vaihtamassa 2015 Seat Ibiza 1.2 TSI:tä isompaan autoon.
Tällä hetkellä hänellä on mieltymykset Ford Focukseen ja Seat Leoniin.

Fordilta oli käynyt tänään hakemassa tarjouksen 1.0 Ecoboost 125hv Trend 5-ovisesta mallista.
Tarkoitus olisi myös hakea kuulemma Leonistakin tulevalla viikolla.

Itselläni ei näistä edellä mainituista ole juurikaan tietoa niin kyselenpä nyt täältä jos olisi viisaampia.
Lähinnä kokemukset ja tiedossa olevat miinukset ja plussat kiinnostaa.

Tärkeimmistä ominaisuuksista on ainakin että takakonttiin täytyisi mahtua helposti rattaat sekä ainakin pari ostoskassia tarvittaessa.
Ainakin itselle tuli heti eri laatuvaikutelma Focus vs. Leon ihan vaan kuskin penkille istumisesta, Foordi tuntui paljon paremmalta. Uutta Kia Ceediä kävisin ehdottomasti myös katsomassa, aika samanoloinen Focuksen kanssa. Pari vuotta pidempi takuu tulis Kiassa. Kontit on myös melko samankokoiset. Focuksesta ei ole ainakaan pahaa sanottavaa koeajon perusteella, paitsi että tuo 1 litranen kone olisi itselleni liian mopo.
 
kattelin että jos tulis sopivasti vastaan niin vois kokeilla peugeot 207cc 150hv...nyt ei tosin ole tarjolla sopivan väristä sopivaan hintaan ja noita ei muutenkaan ole tarjolla liikaa niin katsellaan

mustan kun löytäs alle 5 donan ja värikkäillä nahkajakkaroilla niin toi olis passeli

883391742_1_732x488.jpg
 
Vaimon sisko olisi vaihtamassa 2015 Seat Ibiza 1.2 TSI:tä isompaan autoon.
Tällä hetkellä hänellä on mieltymykset Ford Focukseen ja Seat Leoniin.

Fordilta oli käynyt tänään hakemassa tarjouksen 1.0 Ecoboost 125hv Trend 5-ovisesta mallista.
Tarkoitus olisi myös hakea kuulemma Leonistakin tulevalla viikolla.

Itselläni ei näistä edellä mainituista ole juurikaan tietoa niin kyselenpä nyt täältä jos olisi viisaampia.
Lähinnä kokemukset ja tiedossa olevat miinukset ja plussat kiinnostaa.

Tärkeimmistä ominaisuuksista on ainakin että takakonttiin täytyisi mahtua helposti rattaat sekä ainakin pari ostoskassia tarvittaessa.
Unohtui tosiaan mainita että tämä tulee vaimon siskon autoksi, heille on jo tulossa uusi Focuksen farkkumalli. Mutta 2 autoa tarvii niin tämä toinen kakkosautoksi.
Trend pakettiin olikin jo ruksittu kaiken näköstä tilpehööriä ja oli auto kuulemma mainituilla varusteilla odottamassa ostajaa. Ilmeisesti jokin tarjouspirssi. Minulla ei tarkemmin tietoa tuosta. Race Red värillä on.

Teholuokka saa olla juurikin tuo +-125hv. Työmatkaa tulee n. 20km päivässä.
Koeajoin kesällä tuon Focus 5-ovisen 125 hv manuaalilla ja st-line varusteilla. Omaan käyttöön tuo moottori ainakin manuaalina riittäisi ja automaattina ilmeisesti olisi vähän huonompi kiihtyvyys. Jo Trend varustetaso ihan menettelisi. Suht hiljainen auto. Seattia en ole ajanut, mutta mahtaa olla merkkinä vähän huonompi ja mallikin taitaa olla vanhempi kuin Focuksessa.

Uusi Corolla farkkuna voisi olla ihan hyvä sekin. Sellaisen koeajoin Nokian R3 kitkoilla. Corollan 5-ovinen malli on akseliväliltään lyhyempi, eli sitä ei kannattaisi varmaankaan ostaa. Vag autoista Golfista tulee kai uusi malli joskus ja sitä joutuisi odottamaan aika kauan.

5-ovisen Octavian koeajoin myös, mutta oli minusta liian äänekäs Nokian 9 nastoilla. Ei pysty kumminkaan suoraan vertaamaan, kun Corollassa oli kitkat.
 
Focus tai Mondeo powershiftillä. Ecoboosteissa ei pitäisi olla pahemmin mitään vikoja ja tarkistaa vain, että vaihteiston öljyt on vaihdettu 60k välein. Mondeossa saattaa hinnat tosin vähän karata. Litranen 125hp ecoboost liikuuttaa Focusta arkiajossa ihan riittävästi, mutta ei se mikään raketti ole. Hauskat äänet tosin.
Ei saatana nyt mitään powershi(f)tiä. Eiköhän kysyjä ole saanut jo tarpeekseen kalliista tyyppivioista, kun jotain muuta kuin vagia katselee.
 
Focus tai Mondeo powershiftillä. Ecoboosteissa ei pitäisi olla pahemmin mitään vikoja ja tarkistaa vain, että vaihteiston öljyt on vaihdettu 60k välein. Mondeossa saattaa hinnat tosin vähän karata. Litranen 125hp ecoboost liikuuttaa Focusta arkiajossa ihan riittävästi, mutta ei se mikään raketti ole. Hauskat äänet tosin.

Ei saatana nyt mitään powershi(f)tiä. Eiköhän kysyjä ole saanut jo tarpeekseen kalliista tyyppivioista, kun jotain muuta kuin vagia katselee.
Juu ei kyllä Powershiftiin kannata kepilläkään koskea. Tuo tuplakytkintoteutus on huono, vikoja on ollut paljon ja korjaukset kalliita.
 
Tarvis jelppiä ja suosituksia. Eli olis tuoreempi auto hakusessa 15ke hujakoilla vanhan raadon tilalle näillä spekseillä:

08 ->
Bensakoneella, kilsoja vuodessa tulee 10-15k. En tiedä kannattaako kiisseli noilla kilsoilla, tuskin.
Sedan/Farkku
Automaatti, koska emäntä
Voishan se liikahtaa jos kaasua antaa, ei kuitenkaan mitään överiä.

Yksi VAGilainen DSG hirvitys on jo pihassa ja toista en välttämättä haluasi ottaa. Nettiautoa tutkaillut ja en oikein osaa mitään järkevää päätöstä tehdä, koska tuossa hintaluokassa vagilaisia on pirusti. Kiisseleitä sais halvalla mut en tiedä kannattaako. Minkä sinä ottaisit näillä spekseillä jos nyt nopeasti pitäisi valita?


Itselleni omien perverssioideni ohjaamana 15 k€:llä ostaisin varmaankin tämän:

BMW 530 E60 530xi 272hp facelift upea neliveto! Porrasperä 2007 - Vaihtoauto - Nettiauto

Tuossahan ei sitten ole mitään järkeä taikka halpaa, mutta fiilistä jonkin verran.

Edit 2: En ehkä ihan tuota yksilöä ostaisi, kun on Esa "Hoikkis" Hoikan AutoCornerin Latviasta tuottama laatupeli, eli todennäköisesti kolmesta saksalaisesta mällipelistä puolassa/liettuassa/latviassa kasaan kursittu viritys.

Järkevästi ajattelevana nuukana ihmisenä ostaisin sitten tämän tai vastaavan:

Ford Fiesta 1,0 EBoost PShift Titanium A 5ov - Vähän ajettu Fiesta / Juuri huollettu Viistoperä 2014 - Vaihtoauto - Nettiauto

Edit: Ai perkule, unohtui tuo sedan/farkku kriteeri, no sitten tällainen:

Ford Focus 1,0 EcoBoost 125 hv Start/Stop A6 Trend Wagon Farmari 2016 - Vaihtoauto - Nettiauto
 
Viimeksi muokattu:
2003 vuoden V40 T4 geartronic vaihtoi todella miellyttävästi vaikka olikin 5 lovinen, eikä oma yksilö kyllä töksähdellyt ronskimminkaan kiihdyttäessä.
Jep, ei tuon viisivaihteisen Geartronicin kuulu töksähdellä vaihdoissa ja jos se näin tekee, niin silloin siinä on jotain (kallista) vikaa. Ihan huomaamatta vaihteisto ei toki vaihda ja tehoa se hukkaa reiluhkosti, mutta ihan ok sillä on ajella 2.5T moottorin kyljessä, vaparikoneen kanssa ottaisin luultavasti manuaalin.
 
Täällä Jyväskylässä kun on alkanut kaasun tankkausasemien tilanne kohentua (tai kohentuu lähitulevaisuudessa) niin hieman on kaasukäyttöinen autokin alkanut houkuttelemaan vaihtoehtona. Hintaa saisi autolla olla käytettynä(kin) max ~25k€, tilava farkku ja automaatilla. Kilometrejä tulee vuodessa se 15-20tkm.

Tähän saakka pohtinut ja pyöritellyt bensan ja dieselin välillä, mutta kiinnostaa myös tuo kaasu. Harmi vaan että siinä taitaa olla ongelmana vähän se, että vaihtoehtoja on kovin vähän. Passat, Octavia, Golf, Astra ja Leon... Liekkö muita löytyykään. Vähän sama se on hybrideissäkin, kun perustylsä Auris ei omalla kohdalla oikein ole vaihtoehto ja esim. Passat GTE:n hinta taas karkaa jo liiaksi. Lisäksi sitten lataushybridin soveltuvuus perus sähkötolppaan jne jne.

Täytynee hieman kaivella noista speksejä esim. kaasusäiliön tilavuuden osalta. Eihän siinä ole järkeä jos kaasusäiliö on niin pieni että sillä ajaa vain ~300km (nopsaan luin jonkun arvostelun Golfista jossa sanottiin näin), kai joissain malleissa on isompikin? Tämä siis siksi että olisi kiva päästä esim. ~200km siivu edestakaisin pelkällä kaasulla, kun se on itselleni sellainen väli jota tulee ajettua varsin usein. Kaupunki- / taajama-ajossahan tuo pieni kaasutankki ei ole mikään ongelma kun voi käydä tankilla koska vaan.

Mites nuo Audi A6:t vm -07 (facelift) eteenpäin. Parhaat koneet? 3.0 TDI jos pätäkkä riittää (kulutus / huoltojen hinnat)? Mites bensakoneet? C6:sta saisi vielä esim. 3.0 TDI quattrolla ja tiptronicilla. Tuota tippiä ilmeisesti pidetään varmempana vaihtoehtona kuin multitronic. Mitenkähän sitten S tronic? Näitä kun lähtee netin syövereistä lueskelamaan, niin sille ei tule loppua ja autonvalinnan kriteerit menee ehkä liiankin tiukoiksi :D
 
Juu ei kyllä Powershiftiin kannata kepilläkään koskea. Tuo tuplakytkintoteutus on huono, vikoja on ollut paljon ja korjaukset kalliita.

Ok hyvä tietää. Yhtenä iltana vähän googletin kun joutuu ehkä vaihtamaan mondeon s-maxiin :facepalm:

Silloin en löytänyt mitään hälyyttävää Powershifteista, mutta ilmeisesti asia ei näin ole.
 
Ota 2.2, niin saat aidon automaatin momentinmuuntimella.

Fordin powershift on luotettava, KUNHAN muistas öljynvaihdot 60tkm välein. Itselläni tuo momentinmuunnin awf, ja pitää varmaan käydä vaihtamassa pian litkut. Siinähän ei ole huolto-ohjelmassa öljynvaihtoa, mutta ikuisia öljyjä ei ole keksitty vielä.
 
Sain juurikin sen kuvan, että ongelmia ei pitäisi olla kunhan öljyt on vaihdettu 60k välein. Onko noissa powershifteissä ollut silti jotain ongelmia? Automaatti ei onneksi ole mikään ehdoton ominaisuus.
 
Powershift on paljon luotettavampi mitä dsg, sen olen ymmärtänyt.
Mihin DSG:hen verrattuna paljon luotettavampi? Eiks noita ole vajaat kymmenen eri laatikkoa VAG:lla.

Yleisesti ottaen, kannattaa vaihtaa laatikon öljyt, vaikka ei olisikaan huolto-ohjelmassa. Valmistajat miettii enemmän miltä huoltokustannukset näyttää lyhyella aikavälillä (liisarisopimukset) kuin laatikon kestoa.
 
Mihin DSG:hen verrattuna paljon luotettavampi? Eiks noita ole vajaat kymmenen eri laatikkoa VAG:lla.

Yleisesti ottaen, kannattaa vaihtaa laatikon öljyt, vaikka ei olisikaan huolto-ohjelmassa. Valmistajat miettii enemmän miltä huoltokustannukset näyttää lyhyella aikavälillä (liisarisopimukset) kuin laatikon kestoa.


No tarkemmin en osaa vaihteiston tyyppiä sanoa, kuin että etuvetoautomaattia vagilta ei ikäpäivänä pidä ostaa, vaikka olisi kuinka mukava ja kiva ja halpa ja vaikka mitä.


S-max/powershift kokemuksia
 
Yleisesti ottaen, kannattaa vaihtaa laatikon öljyt, vaikka ei olisikaan huolto-ohjelmassa. Valmistajat miettii enemmän miltä huoltokustannukset näyttää lyhyella aikavälillä (liisarisopimukset) kuin laatikon kestoa.

Ittellä on tuossa 160tkm ajettuna ja koskaan ei ole vielä vaihdettu edellisen omistajan toimesta öljyjä. Itte ajattelin vaihtaa tässä kunhan kerkiää
 
Ok hyvä tietää. Yhtenä iltana vähän googletin kun joutuu ehkä vaihtamaan mondeon s-maxiin :facepalm:

Silloin en löytänyt mitään hälyyttävää Powershifteista, mutta ilmeisesti asia ei näin ole.
Ongelma on Fiesta kokoluokan vanha Powershift DCT. Nykyään sekin korvattu mommarilla. Eli jenkeissä paukkui noita kuivilla kytkimillä olleita pikku Powershiftejä. Jenkeissä kun ajavat niillä kuin perinteisillä automaateilla. Suomessa ja Euroopassa noita tuskin edes on mennyt juuri niin ei niin isoja otsikoita ole noista tullut. Isompi märkälevyinen DCT Powershift on kyllä aika luotettavan maineessa mutta ei se yhtä smooth tai nopea ole kuin DSG arkiajossa ainakaan omien kokemusten mukaan.
 
Mazda liikkeeseen oli jo tullut uusi Mazda 3. Tyylikkään näköinen ulkoa ja sisältä ja ajettavuus oli myös ihan hyvä. Auto oli jollain paremmilla varusteilla, automaatilla ja 18" nastoilla. Oli tuo minusta vähän Corollaa tyylikkäämpi. Hud näyttö oli kätevä. Tuo värikin sopii muotoihin.

IMG_20190326_125655.jpg


Koeajolla näkyi myös uusi Audin sähköauto ekaa kertaa.
IMG_20190326_132635.jpg
 
oliko tuo Mazda sillä 180hv "ihme"moottorilla, jossa ei käsittääkseni ole edes sytytystulppia jos oikein ymmärsin ja on silti bensakone.
 
oliko tuo Mazda sillä 180hv "ihme"moottorilla, jossa ei käsittääkseni ole edes sytytystulppia jos oikein ymmärsin ja on silti bensakone.
Ei ollut 180hv. Se taitaa tulla vasta myöhemmin, eikä ole hintaakaan sille.

"Hatchback 2.0 (122 hv) SKYACTIV-G Moottorilla"

SKYACTIV-X olisi 181hv.

Kesällä tulee sedan ja hinta on sama tuon 5-ovisen kanssa.
 
Mazda liikkeeseen oli jo tullut uusi Mazda 3. Tyylikkään näköinen ulkoa ja sisältä ja ajettavuus oli myös ihan hyvä. Auto oli jollain paremmilla varusteilla, automaatilla ja 18" nastoilla. Oli tuo minusta vähän Corollaa tyylikkäämpi. Hud näyttö oli kätevä. Tuo värikin sopii muotoihin.

Häiritsikö nuo valtavat C-palkit näkyvyyttä taakse? Mitä on tullut revikoissa nähtyä niin hatchissa ei ole ainakaan mukava istua takapenkillä johtuen juuri C-palkkien aiheuttamasta pimeydestä ja pienten takaikkunoiden takia ulos ei näe hyvin. Mutta jos ei ole takapenkille tarvetta matkustajille niin ainoa miinus lienee nuo katvealueet (sen takia katvealueen valvontajärjestelmä lieneekin vakiovaruste).

Aika lailla näyttää tuo takaosan muotoilu jakavan mielipiteitä ja moni on sitä mieltä että sedanissa on onnistuttu paremmin tässä sukupolvessa. Mutta hatchi näyttää varmasti livenä paremmalta kuin kuvissa.
 
Häiritsikö nuo valtavat C-palkit näkyvyyttä taakse? Mitä on tullut revikoissa nähtyä niin hatchissa ei ole ainakaan mukava istua takapenkillä johtuen juuri C-palkkien aiheuttamasta pimeydestä ja pienten takaikkunoiden takia ulos ei näe hyvin. Mutta jos ei ole takapenkille tarvetta matkustajille niin ainoa miinus lienee nuo katvealueet (sen takia katvealueen valvontajärjestelmä lieneekin vakiovaruste).

Aika lailla näyttää tuo takaosan muotoilu jakavan mielipiteitä ja moni on sitä mieltä että sedanissa on onnistuttu paremmin tässä sukupolvessa. Mutta hatchi näyttää varmasti livenä paremmalta kuin kuvissa.
Takaikkuna taisi olla matala, mutta ei kyllä koeajolla yhtään haitannut takanäkyvyys. Eli ilmeisesti riittävästi näkee. Ei siis minusta eronnut muistakaan autoista. Takapenkilläkin kyllä istuin, mutta jäi se näkyvyys juttu huomioimatta. Ainakin jotain näkyi pihalle. :)
Täytyy katsoa sedanin kuvat. Koiraa varten 5-ovinen on parempi, mutta muuten taitaisi ostaminen kääntyä sedanin puolelle, kun hintakin on sama.
 
oliko tuo Mazda sillä 180hv "ihme"moottorilla, jossa ei käsittääkseni ole edes sytytystulppia jos oikein ymmärsin ja on silti bensakone.
On siinä sytytystulpat, mutta Mazdan mukaan 80% ajasta mennään puristussytyksellä. Eikä ole vielä ajettavissa. Vasta loppukesästä.
 
On siinä sytytystulpat, mutta Mazdan mukaan 80% ajasta mennään puristussytyksellä. Eikä ole vielä ajettavissa. Vasta loppukesästä.
Katsoin youtubesta muutaman videon jossa on selitetty tuon puristussytyksen toiminta. Tulppia käytetään aina sytytykseen, koska kone on suunniteltu siten että se on aina puristussyttymisen rajalla. Muuten puristussyttymistä ei olisi mahdollista hallita. Videolla on selitetty tarkemmin, miksi se ei vaan toimi samalla periaatteella kuin diesel. Tietokone mittaa jatkuvasti sylinterien paineita ja päättelee lennossa anturien ja ympäristön olosuhteiden perusteella optimaalisen ajoituksen antaa kipinä. Tuo pieni leimahdus antaa lopullisen sysäyksen joka nostaa paineen ja lämpötilan puristussyttymisrajan yli. Kaikkein suurimmilla kierroksilla ja kuormilla se vasta siirtyy perinteisempään sytytyksen ajoitukseen.

Ilmeisesti arvostelijoilla kiertäneillä prototyypeillä säädöt eivät ole vastanneet lopullista tuotantoversiosta koska moottori on vaihdellut sytytystilaa aggressiivisemmin ja se on ollut kuultavissa käyntiäänestä.



Voisi olla ihan fiksu hankinta jos sillä pääsee oikeasti dieselin kulutuslukemiin ilman dieselveroa. Harmi ettei tässä vaiheessa vielä tiedetä, voittaako se kulutukseltaan Toyotan hybridit. Ajettavuus on ainakin parempi ja kiihtyy pirteämmin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 540
Viestejä
4 745 428
Jäsenet
77 346
Uusin jäsen
hjulius

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom