• Live: io-techin Black Friday -kisastudio klo 20:45 - 00:00. Käymme läpi tarjouksia suomalaisista verkkokaupoista. Arvonassa 100€ Verkkokauppa.com lahjakortti ja AOC:n 25G4SXU-pelinäyttö! Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Mikä auto minulle?

Vuodet vaikuttaa auton arvoon enemmän kuin kilometrit. Jos vierekkäin olisi myymälässä tuo 55 tkm ajettu ja sen muutoin identtinen kopio 50 tkm mittarissa, niin hintaero olisi luullakseni alle 500€, todennäköisemmin ehkä pari-kolmesataa. Tuohan oli jokin 5-vuotias perus Toyota?

Tietysti jos tarjotaan 90€ Tojo-hupparia/takkia/lippistä, niin sitä en itsekään hyväksyisi. Mutta joku bensalahjakortti tms. voisi olla nieltävissä, oppirahat meni ja ensi kerralla sitten tarkemmin.
Joo, 5v perus-Toyota. Bensalahjakorttia sieltä tarjottiin, ja menee varmaan sitten oppirahojen piikkiin. Muuten tuli auto testattua ja katsottua, mutta jotenkin tuo jäi huomaamatta. Ehkä sen takia että mittarinäkymä vaihtui.
 
5000km ei nyt hirveästi ole, mutta 90€ on kyllä vittuilua. En nyt tähän keissiin äkkiseltään osaa sanoa sopivaa hyvitystä, mutta itse sain parisen vuotta sitten neuvoteltua autoon lohko- ja sisätilanlämppärin asennuksineen, kun ilmoituksessa oli virhe. Autosta siis puuttui jokin varuste, joka ilmoituksen mukaan olisi ollut.
Itse mietin jotain sellaista, että seuraava vuosihuolto joka olisi vuoden päästä, niin olisi ilmainen. Oikeastaan vaikka kaksi seuraavaa, mutta tämä voi olla toiveajattelua. Lähinnähän tässä on vitutus kun luuli saavansa juuri sopivan auton, eikä sittenkään ole
 
Itse mietin jotain sellaista, että seuraava vuosihuolto joka olisi vuoden päästä, niin olisi ilmainen. Oikeastaan vaikka kaksi seuraavaa, mutta tämä voi olla toiveajattelua. Lähinnähän tässä on vitutus kun luuli saavansa juuri sopivan auton, eikä sittenkään ole

Joo, ei kyllä kahta ilmaista huoltoa, mutta määräaikaishuolto maksutta voisi olla win-win. Autoliikkeelle se on halvempi kuin antaa käteistä, sinä taas säästät, kun et maksa alvia palvelusta.
 
Itse mietin jotain sellaista, että seuraava vuosihuolto joka olisi vuoden päästä, niin olisi ilmainen. Oikeastaan vaikka kaksi seuraavaa, mutta tämä voi olla toiveajattelua. Lähinnähän tässä on vitutus kun luuli saavansa juuri sopivan auton, eikä sittenkään ole
Ei kai tuo 5000km mikään deal breaker ole? Kyllä se Toyota sen verran kestää, että tuo on pisara meressä. Meillä tulee Corollaan tuon verran metrejä 2-3 kuukaudessa.
 
Ei kai tuo 5000km mikään deal breaker ole? Kyllä se Toyota sen verran kestää, että tuo on pisara meressä. Meillä tulee Corollaan tuon verran metrejä 2-3 kuukaudessa.
Kestäähän se, mutta totesin tuon olevan ihan ok diili kun vertasin mitä muuta on nettiautossa tarjolla vastaavilla spekseillä. Omat kilometrit ovat pari viimeistä vuotta olleet sellaiset 7000km/vuosi niin käytännössä melkein vuoden enemmän ajettu jos omaa käyttöä miettii. En sitten tiedä että jos pidän tuon vaikka 6 vuotta ennenkuin laitan vaihtoon niin onko niillä kilometreillä enää siinä vaiheessa merkitystä, 86tkm vs. 91tkm. Mutta periaatteesta en halua että tää on vaan sellainen oho sori en huomannut juttu, tossa sulle 50€ bensalahjakortti
 
Kestäähän se, mutta totesin tuon olevan ihan ok diili kun vertasin mitä muuta on nettiautossa tarjolla vastaavilla spekseillä. Omat kilometrit ovat pari viimeistä vuotta olleet sellaiset 7000km/vuosi niin käytännössä melkein vuoden enemmän ajettu jos omaa käyttöä miettii. En sitten tiedä että jos pidän tuon vaikka 6 vuotta ennenkuin laitan vaihtoon niin onko niillä kilometreillä enää siinä vaiheessa merkitystä, 86tkm vs. 91tkm. Mutta periaatteesta en halua että tää on vaan sellainen oho sori en huomannut juttu, tossa sulle 50€ bensalahjakortti
Eipä oo suuresti merkitystä jälleenmyyntiarvossa, ikä tosiaan enempi painaa. Ja ymmärrän, että tollanen harmittaa, en itsekään 50€ lahjakorttia hyväksyisi. Sen huollon voisi tosiaan yrittää neuvotella.
 
Itse mietin jotain sellaista, että seuraava vuosihuolto joka olisi vuoden päästä, niin olisi ilmainen. Oikeastaan vaikka kaksi seuraavaa, mutta tämä voi olla toiveajattelua. Lähinnähän tässä on vitutus kun luuli saavansa juuri sopivan auton, eikä sittenkään ole
Kyllä ostajallakin täytyisi edes joku pikkiriikkinen vastuu olla ottaa selvää mitä on ostamassa, varsinkin kun se mittarilukema tärähtää joka käynnistyksellä siihen naaman eteen.

Verottajan kaava autoverotuksessa taitaa olla että 5000km alentaa verotusarvoa noin 1% tmv. eli siitä voi suuruusluokkaa haarukoida siitä minkä verran hakee korvausta.
 
Kyllä ostajallakin täytyisi edes joku pikkiriikkinen vastuu olla ottaa selvää mitä on ostamassa, varsinkin kun se mittarilukema tärähtää joka käynnistyksellä siihen naaman eteen.

Verottajan kaava autoverotuksessa taitaa olla että 5000km alentaa verotusarvoa noin 1% tmv. eli siitä voi suuruusluokkaa haarukoida siitä minkä verran hakee korvausta.
Oma moka ehdottomasti, kun ei tuo pistänyt silmään heti.
 
Tässä on ollut niin paljon säätämistä ettei uskoisikaan. Auto on koeajettu eikä mitään vikaa, enkä tajunnut koeajon aikana katsoa mittaria mutta siihähän on 5000km enemmän kuin myynti-ilmoituksessa tai tarjouksessa sanottu, mulla on siis kirjallisena tarjous missä auton kilometri sanottu väärin.

Eli karkeasti piti olla 50tkm ajettu auto, mutta olikin 55tkm ajettu. Kaupat voin vielä perua mutta en sinänsä halua kun kuitenkin kaikin tavoin sopiva. Millaista hyvitystä tästä voisi ja kannattaisi lähteä hakemaan, myyjä jo tarjosi hyvitystä minkä arvo olisi ehkä 90€ mikä kuulostaa omaan korvaan lähinnä vittuilulta. Mitään en vielä tuohon hyvitystarjoukseen vastannut.
Tai hyvitykseksi seuraava määräaikaishuolto tai jpku huolto, jos siis korjaamo myös autoliikkeen yhteydessä.
 
Tässä on tullut katseltua ekaa sähköautoa nykyisen diesel octavian tilalle. Hybridi vähän ei kiinnostava nykyään.
Katselussa on ollut nyt ID.4, Model 3 ja Polestar 2 vuosimallina 2020-2022 ja about 100tkm ajettuna.
Vetokoukku pitää löytyä ja neliveto on kiva lisä. Akku siellä 80kWh luokassa. Akkujen takuu about vuoden päivät/50tkm voimassa, mitä katsellut
Ajoprofiilina ajelen 100-350km yhteensuuntaan reissuja jonkin verran, niin isoakkuista autoa sillä katselussa. Joku toki sanoi, ettei akun koolla ole niin väliä, latausnopeudella on enemmän.
Meneekö näissä pahasti metsään?
 
2015-2017 BMW 2-sarjan active tourer kiikarissa kakkosautoksi, mitä miinoja syytä tarkastaa? Kone lienee suhteellisen luotettava 1.5L ketjukone, ei kai pitäisi olla mitään ihmeellisyyksiä? Mites automaatti, eikös ne bemuissa ole aika kestäviä perinteisesti?

Korin ruosteherkkyys, pitääkö heti käydä massat lyömään vai onko jo myöhäistä tuon ikäisessä, tod.näk. 100k+ rullatussa?
 
Tässä on tullut katseltua ekaa sähköautoa nykyisen diesel octavian tilalle. Hybridi vähän ei kiinnostava nykyään.
Katselussa on ollut nyt ID.4, Model 3 ja Polestar 2 vuosimallina 2020-2022 ja about 100tkm ajettuna.
Vetokoukku pitää löytyä ja neliveto on kiva lisä. Akku siellä 80kWh luokassa. Akkujen takuu about vuoden päivät/50tkm voimassa, mitä katsellut
Ajoprofiilina ajelen 100-350km yhteensuuntaan reissuja jonkin verran, niin isoakkuista autoa sillä katselussa. Joku toki sanoi, ettei akun koolla ole niin väliä, latausnopeudella on enemmän.
Meneekö näissä pahasti metsään?
Mites Kia ev6?
Itsellä ollut nyt reilun vuoden vm. 2023 isompiakkuinen neliveto, ja olen ollut tyytyväinen. Vetomassa 1500kg, Tiloiltaan voittaa noista sinun vaihtoehdoista Teslan ja Polestarin sekä latausnopeudessa kaikki vaihtoehtosi.
Volkkarissahan ei ole akun esilämmitystä ennen vm 2024, eli on hyvinkin hidas lataamaan kylmemmillä keleillä
 
Viimeksi muokattu:
Mites Kia ev6?
Itsellä ollut nyt reilun vuoden vm. 2023 isompiakkuinen neliveto, ja olen ollut tyytyväinen. Vetomassa 1500kg, Tiloiltaan voittaa noista sinun vaihtoehdoista Teslan ja Polestarin sekä latausnopeudessa kaikki vaihtoehtosi.
Volkkarissahan ei ole akun esilämmitystä ennen vm 2024, eli on hyvinkin hidas lataamaan kylmemmillä keleillä
Voisi olla vaihtoehto. Hinta vain tuntuu nousevan yli 30ke vähänkään järkevästi ajetuissa nelivetoisissa käytetyissä (alle satkun). Pitää käydä koeajamassa joku yksilö.

Eilen tuli käytyä koeajamassa käytetty Polestar 2 nelivetona ja kyllähän se oli hyvä ajaa, jopa turhankin tehokas (😅), tilat oli riittävät siinäkin ja varsinkin puoliso tykkäsi ulkonäöstä.

ID-4 siis pois listalta ja EV6 tilalle.
 
Voisi olla vaihtoehto. Hinta vain tuntuu nousevan yli 30ke vähänkään järkevästi ajetuissa nelivetoisissa käytetyissä (alle satkun). Pitää käydä koeajamassa joku yksilö.

Eilen tuli käytyä koeajamassa käytetty Polestar 2 nelivetona ja kyllähän se oli hyvä ajaa, jopa turhankin tehokas (😅), tilat oli riittävät siinäkin ja varsinkin puoliso tykkäsi ulkonäöstä.

ID-4 siis pois listalta ja EV6 tilalle.
Juu, taitaa ev6 olla tosiaankin vähän hintavampi kuin nuo muut, mutta Kiassa myös 7v/150 tkm takuu. Polestar itselläkin oli ehdokkaana ja tykkäsin myös ajettavuudesta ja tehosta😁. Miinuksina itselle oli heikot tilat takapenkillä, sekä hieman ahdas kuskin paikka, (keskikonsoli turhan leveä). Meillä taas emäntä ei tykännyt Polestarin ulkonäöstä😅. Kia vei minulla voiton juuri tilojen, latausnopeuden, rangen ja takuun vuoksi.
 
Autoa olen tässä kartoitellut ja yksi mielenkiintoinen yksilö on kyseessä. Vuosimallia -15 ja huollettu huolto-ohjelman mukaan muuten, mutta toiseksi viimeisin huolto on lipsahtanut moottoriöljyn vaihtoajan osalta pitkäksi. Viimeisin 6/25 129tkm ja tokavika 3/23 110tkm. Huoltoväli näissä on 12kk tai 25tkm. Kannattaako suosiolla jättää kauppaan?
 
Autoa olen tässä kartoitellut ja yksi mielenkiintoinen yksilö on kyseessä. Vuosimallia -15 ja huollettu huolto-ohjelman mukaan muuten, mutta toiseksi viimeisin huolto on lipsahtanut moottoriöljyn vaihtoajan osalta pitkäksi. Viimeisin 6/25 129tkm ja tokavika 3/23 110tkm. Huoltoväli näissä on 12kk tai 25tkm. Kannattaako suosiolla jättää kauppaan?
ja mikä auto ja moottori? Toki 10v vanhassa lintassa se ja sama, enkä usko että yksittäinen vaikuttaa mitään.
 
2015-2017 BMW 2-sarjan active tourer kiikarissa kakkosautoksi, mitä miinoja syytä tarkastaa? Kone lienee suhteellisen luotettava 1.5L ketjukone, ei kai pitäisi olla mitään ihmeellisyyksiä? Mites automaatti, eikös ne bemuissa ole aika kestäviä perinteisesti?

Korin ruosteherkkyys, pitääkö heti käydä massat lyömään vai onko jo myöhäistä tuon ikäisessä, tod.näk. 100k+ rullatussa?

Tuo oli aikanaan Auto Bildin kestotestissä, ja haukuttiin pystyyn loppuraportissa.
”Active Tourer ei ole aito BMW. Emmekä viittaa tällä etuvetoon tai 3-sylinteriseen moottoriin – ne siedämme. Viittaamme kehnoon laatuun. Moottoria uhkasi vakava vika eivätkä kytkin ja vaihteisto toimineet merkille ominaisella tavalla. Omat periaatteet ja asiakkaan odotukset on säästetty piloille.”
 
Tuo oli aikanaan Auto Bildin kestotestissä, ja haukuttiin pystyyn loppuraportissa.
”Active Tourer ei ole aito BMW. Emmekä viittaa tällä etuvetoon tai 3-sylinteriseen moottoriin – ne siedämme. Viittaamme kehnoon laatuun. Moottoria uhkasi vakava vika eivätkä kytkin ja vaihteisto toimineet merkille ominaisella tavalla. Omat periaatteet ja asiakkaan odotukset on säästetty piloille.”

Tuo 1.5 ja Active Tourer kannattaa käydä testaamassa jossain mäkisessä maastossa, on aika hengetön kone tuon 3-pyttyinen painaa sen verran tuo Tourereri
 
Tuo 1.5 ja Active Tourer kannattaa käydä testaamassa jossain mäkisessä maastossa, on aika hengetön kone tuon 3-pyttyinen painaa sen verran tuo Tourereri

Ensiksi kiitos kommentista, olet siinä täysin oikeassa että pitää käydä testaamassa ensiksi. Mutta mä en nyt oikein ymmärrärä tätä kohtaa,136hp ja 220nm pitäisi olla täysin riittävät tehot tollasen auton liikuttamiseen, mitä siinä mäkisessä maastossa pitää oikein tehdä että tehot loppuu? Ohittaa ylämäkeen jotain 35m pitkää tukkirekkaa?

Jos nyt haetaan tollasta pienehköä MPV:tä kakkosautoksi niin mä jotenkin näkisin että tässä ei mitään M/AMG sarjan kisarassia olla etsimässä jossa tehojen loppuminen olisi kovin relevantti asia.

Ensisijaiset kriteerit on siis luotettavuus, mahdolliset ruosteongelmat, tilat ja "yleinen toimivuus". Niin ja niiden mahdollisten rahareikien tunnistaminen, ei jaksaisi olla joka vuosi tiskillä vaihdattamassa jotain kallista osaa kun käyttötarkoitus on kuitenkin päivittäiset kuskailut pääasiassa taajamassa.
 
Ensiksi kiitos kommentista, olet siinä täysin oikeassa että pitää käydä testaamassa ensiksi. Mutta mä en nyt oikein ymmärrärä tätä kohtaa,136hp ja 220nm pitäisi olla täysin riittävät tehot tollasen auton liikuttamiseen, mitä siinä mäkisessä maastossa pitää oikein tehdä että tehot loppuu? Ohittaa ylämäkeen jotain 35m pitkää tukkirekkaa?

Jos nyt haetaan tollasta pienehköä MPV:tä kakkosautoksi niin mä jotenkin näkisin että tässä ei mitään M/AMG sarjan kisarassia olla etsimässä jossa tehojen loppuminen olisi kovin relevantti asia.

Ensisijaiset kriteerit on siis luotettavuus, mahdolliset ruosteongelmat, tilat ja "yleinen toimivuus". Niin ja niiden mahdollisten rahareikien tunnistaminen, ei jaksaisi olla joka vuosi tiskillä vaihdattamassa jotain kallista osaa kun käyttötarkoitus on kuitenkin päivittäiset kuskailut pääasiassa taajamassa.
Kannattaa nimenomaan itse käydä kokeilemassa. Moottorin paperilla ilmoitetut tehot ei kaikkea kerro ja osa vaan on ”hengettömiä”. (Minulla ei tuosta Bemarista ole kokemusta.)
 
Ensiksi kiitos kommentista, olet siinä täysin oikeassa että pitää käydä testaamassa ensiksi. Mutta mä en nyt oikein ymmärrärä tätä kohtaa,136hp ja 220nm pitäisi olla täysin riittävät tehot tollasen auton liikuttamiseen, mitä siinä mäkisessä maastossa pitää oikein tehdä että tehot loppuu? Ohittaa ylämäkeen jotain 35m pitkää tukkirekkaa?

No olen vastaavaa 1.5 mottista ajellut ja fiilis oli että ei sovi minulle. Saa polkea tosissaan muualla kuin tasaisella motarilla, että jaksaa mennä mutta sehän voi olla vain minun ongelmani.
 
Aika paljon kivempi luonteinen auto tuollainen 2-sarjalainen on vaikka ihan vaan sillä pikku-dieselillä. Kestääkin pidempään, viitaten tuohon että etsitään mahd huoletonta autoa.

Ja joo, varmaan joutuu muutaman satasen maksamaan jotain dieselveroja, mutta jos autoilu kaatuu siihen niin parempi sitten olla ajelematta ollenkaan.
 
Juu, taitaa ev6 olla tosiaankin vähän hintavampi kuin nuo muut, mutta Kiassa myös 7v/150 tkm takuu. Polestar itselläkin oli ehdokkaana ja tykkäsin myös ajettavuudesta ja tehosta😁. Miinuksina itselle oli heikot tilat takapenkillä, sekä hieman ahdas kuskin paikka, (keskikonsoli turhan leveä). Meillä taas emäntä ei tykännyt Polestarin ulkonäöstä😅. Kia vei minulla voiton juuri tilojen, latausnopeuden, rangen ja takuun vuoksi.
Vaikuttaa pahasti siltä, että Model 3 Long range DM taitaa tulla pihaan. Kai tuolla ajelee, kun akkutakuutakin on vielä jäljellä (65tkm/-21).
 
harkinnut itselle vw/skoda/seat farkkua tuolla 1,4 TSI PHEV voimalinjalla omat ajot n.10tkm/v löytyykö täältä keltään kokemusta voimalinjasta akusta yms.. uskaltaako tuommosta esim..100tkm ajettuna ostaa?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
293 361
Viestejä
5 017 525
Jäsenet
80 465
Uusin jäsen
Tomppa16

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom