Mikä auto minulle?

Pojalle yhä autoa. Budjetti on tiukahko, mutta ehkä tuohon voi repiä 6 tonnia. 1,8-litrainen Civic (ufo/muna, mitä näitä lempinimiä nyt lukenut) vai 1,6-litrainen Focus? Molempia tiirattu ~200k ajettuna ja vuosimallit 2010 korvilla. Nettianekdootteja ja kaikenmoisten tietäjien tekstejä lukeneena olen itse mieltä, että Honda olisi varmempi. Koeajaa pitää ja paperit katsoa, mutta ei ole aukotonta se. Väitetysti ko. Hondan ajomukavuus ei olisi kovin hyvä, mutta liekö tuon Fordinkaan? Onko kärryistä näkemystä/kokemusta? Hyvää, huonoa tai neutraalia sanottavaa?
Osta honda.
Tolla rahalla vähän etsimällä taitaa saada jo FN koppaisen TYPE-R:n niin pääsee jo vähän fiiliksiin jälkikasvukin.
Voi jopa innostua autoista kun ei tarvitse masentua jonkun väsyneen piippailevan nykysähkiksen ratissa.
 
Osta honda.
Tolla rahalla vähän etsimällä taitaa saada jo FN koppaisen TYPE-R:n niin pääsee jo vähän fiiliksiin jälkikasvukin.
Voi jopa innostua autoista kun ei tarvitse masentua jonkun väsyneen piippailevan nykysähkiksen ratissa.
Ei kyllä iha tolla rahalla FN typeriä saa. Noideki hinnat tuntunu olevan nousemassa jos kelpo yksilö maltillisilla kilsoilla.
 
Kuvia katsoen näyttäisi, että monessa Civicissä manuaali on 6-lovinen. Lienee vain tuossa 1,8-litraisessa.

Jos jotain muistan muinaisesta -89 Civicistäni, niin ehkä erityisesti sen vaihteiston ja voimansiirron: täsmällinen ja hauska, kytkin tarkka ja terävä, mutta sillä kun oppi laittamaan kierrokset kohdalleen, niin myös täydellisen pehmeä vaihtaa.
 
Kuvia katsoen näyttäisi, että monessa Civicissä manuaali on 6-lovinen. Lienee vain tuossa 1,8-litraisessa.

Jos jotain muistan muinaisesta -89 Civicistäni, niin ehkä erityisesti sen vaihteiston ja voimansiirron: täsmällinen ja hauska, kytkin tarkka ja terävä, mutta sillä kun oppi laittamaan kierrokset kohdalleen, niin myös täydellisen pehmeä vaihtaa.

Näkyy olevan jopa siinä vajaan 1.4 litran padan kyljessä kuusi pykälää eteen.


Kumpi lie parempi pidemmän päälle käytetyssä autossa? Välitykset osuvat paremmin kohdalleen useammalla pykälällä, eli bensiiniä säästyy, mutta mahtaako kytkin ja laatikko kulua enemmän, jos/kun vaihdetta vaihdetaan useammin.
 
Tuo laatikko kyllä vähän pohdituttaa, mutta ei se riskikerroin ehkä sen suuremmin sillä yksin nouse. Lähestyn kyllä tätä koko hommaa ajatuksella, että laitan itse ainakin vähän rahaa sivuun katastrofia varten.
 
Niinhän tuo polttelisi taas auton hommaaminen, vaikkei ihan varsinaista tarvetta sille olekaan. Viime kesänä hommattiin talouteen toiseksi ajoneuvoksi BMW i3 120ah akulla ja jo tämän perusteella tiedän sanoa, että polttomoottorillista autoa ei enää kiinnosta edes katsella. Vaimohan tuon bemarin vei käytännössä kokonaan omaan käyttöönsä, niin pitäisi kai sitä itelläkin olla joku edes leikkikalun virkaa toimittamaan? Mulla nyt käytössä Skoda Yeti, jolle pitäisi siis korvike löytää. Ehkä koitan sinnitellä kesän retkeilyauton ja moottoripyörän turvin, mutta itseni tietäen, ei sitä taida malttaa syksylle saakka kuitenkaan odotella jos sopiva osuu kohdille.

Ikävä kyllä melkeipä pakollisena vaatimuksena autolle on vetokoukku. Eihän sitä usein tarvi, mutta joskus kuitenkin näin omakotitaloasujana. Tuo vaatimus supistaakin vaihtoehtotarjontaa hurjasti. Muina vaatimuksina noin 300km range kelissä kuin kelissä ihan vain omaa elämää helpottaakseen sekä edes jollain tavoin itseä miellyttävä ulkonäkö. Tilaa en paljon tarvi, yksin pääosin ajelen, eikä ole lapsia tai koiria kuskattavana. Kaupungilla en juuri pyöri, vaan käyttö olisi pääasiassa maanteillä, vuodessa tuskin enempää nykyisin kuin ehkä 15tkm. Jos vielä budjetin saisi pidettyä max 25000 eurossa, ajomäärä ehkä max 150tkm, niin silloin olisi jo aika lähellä mieluista.

Ulkonäön osalta mieluisin edes lähelle budjettia osuva olisi Polestar 2. Vw id4 tai id5 olisi toki myös jonkinlainen vaihtoehto, en vain tarvitse tilaa niin paljon. Jälkimmäinen noista omaan silmään vähän parempi. Skoda Enyaq tietenkin joo, mutta aika tylsä ja iso sekin. Tesla Model 3 voisi olla myös ihan siedettävä ja niissä hinnat ropissut alas hurjasti, mutta uskaltaako tai viitsiikö sellaista edes katsella, kun jotenkin tuuliselta vaikuttaa tilanne Teslan ympärillä?

Millaisia ajatuksia näistä? Tuleeko muita malleja mieleen, jota en ole ajatellut?
 
eikö tollanen nyt täytä aika lailla kaikki kriteerit. Kilsoja vähän enemmän kuin mitä luettelit, mutta toisaalta hintakin pienempi kuin 25k


Jos nyt olet tuolla budjetilla vanhaa teslaa tmv. ostamassa niin eiköhän se tuulisuus vaikuta lähinnä niiden kalliimman pään autojen hankintaan. Nuo alkaa olla sen ikäisiä että normi siivoajallakin alkaa kynnet riittämään, niin kyllä tuossa hintaluokassa aina ottajia löytyy.
 
eikö tollanen nyt täytä aika lailla kaikki kriteerit. Kilsoja vähän enemmän kuin mitä luettelit, mutta toisaalta hintakin pienempi kuin 25k


Jos nyt olet tuolla budjetilla vanhaa teslaa tmv. ostamassa niin eiköhän se tuulisuus vaikuta lähinnä niiden kalliimman pään autojen hankintaan. Nuo alkaa olla sen ikäisiä että normi siivoajallakin alkaa kynnet riittämään, niin kyllä tuossa hintaluokassa aina ottajia löytyy.
Jos haluaa markkinoiden vikaherkimmän tuon ikäisen kulkuvälineen kannattaa ostaa käytetty Tesla Model 3. Teslan huolto on myös aika surullisen kuuluisa pitkistä huoltoajoista ja kalliista korjauskuluista.

 
Niinhän tuo polttelisi taas auton hommaaminen, vaikkei ihan varsinaista tarvetta sille olekaan. Viime kesänä hommattiin talouteen toiseksi ajoneuvoksi BMW i3 120ah akulla ja jo tämän perusteella tiedän sanoa, että polttomoottorillista autoa ei enää kiinnosta edes katsella. Vaimohan tuon bemarin vei käytännössä kokonaan omaan käyttöönsä, niin pitäisi kai sitä itelläkin olla joku edes leikkikalun virkaa toimittamaan? Mulla nyt käytössä Skoda Yeti, jolle pitäisi siis korvike löytää. Ehkä koitan sinnitellä kesän retkeilyauton ja moottoripyörän turvin, mutta itseni tietäen, ei sitä taida malttaa syksylle saakka kuitenkaan odotella jos sopiva osuu kohdille.

Ikävä kyllä melkeipä pakollisena vaatimuksena autolle on vetokoukku. Eihän sitä usein tarvi, mutta joskus kuitenkin näin omakotitaloasujana. Tuo vaatimus supistaakin vaihtoehtotarjontaa hurjasti. Muina vaatimuksina noin 300km range kelissä kuin kelissä ihan vain omaa elämää helpottaakseen sekä edes jollain tavoin itseä miellyttävä ulkonäkö. Tilaa en paljon tarvi, yksin pääosin ajelen, eikä ole lapsia tai koiria kuskattavana. Kaupungilla en juuri pyöri, vaan käyttö olisi pääasiassa maanteillä, vuodessa tuskin enempää nykyisin kuin ehkä 15tkm. Jos vielä budjetin saisi pidettyä max 25000 eurossa, ajomäärä ehkä max 150tkm, niin silloin olisi jo aika lähellä mieluista.

Ulkonäön osalta mieluisin edes lähelle budjettia osuva olisi Polestar 2. Vw id4 tai id5 olisi toki myös jonkinlainen vaihtoehto, en vain tarvitse tilaa niin paljon. Jälkimmäinen noista omaan silmään vähän parempi. Skoda Enyaq tietenkin joo, mutta aika tylsä ja iso sekin. Tesla Model 3 voisi olla myös ihan siedettävä ja niissä hinnat ropissut alas hurjasti, mutta uskaltaako tai viitsiikö sellaista edes katsella, kun jotenkin tuuliselta vaikuttaa tilanne Teslan ympärillä?

Millaisia ajatuksia näistä? Tuleeko muita malleja mieleen, jota en ole ajatellut?
Tuo yhtälö rajaa mallivalikoiman aika pieneen ja juurikin noihin mitä listasit. Henkilökohtaisesti en Teslaa edes katselisi ja tuolla ajomäärällä jatkaisin bensavehkeellä. Halvimmat Ioniq vitoset alkavat olla jo aika lähellä budjettiasi ja itse päätyisin varmaan siihen, jos sähköhammasta niin paljon kolottaisi.
 
Olen ollut omaani tyytyväinen. Ei vikoja jne. Tämä vähän yli budjetin, mutta tingittynä? Pitkä takuu.

Voisin kyllä suositella kanssa Ford Mustang Mach-e:tä. Omassa oli kilsoja 117tkm, mutta muuten juuri samanlainen.

Katsastinkin auton hieman etukäteen, eikä siitä löytynyt mitään vikaa. Myyntihinta oli 23 000€ (kahdet renkaat). Tuo sama Länsiauto autoliike teki myös autosta tarjouksen 21750€.

Paikallisessa myymälässä oli nyt uusikin 20" renkailla, mutta hinta erittäin suolainen + 70 000€.
Screenshot_2025-03-20-09-22-53-28_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg


Itsellä vielä 8 vuotta vanha Model S 90D (228tkm). Oli myynnissä sekin, mutta ei kukaan ollut kiinnostunut vanhasta Teslasta. Omasta mielestä Model S on hieman Mustangia parempi, mutta ero on melko pieni. Ja olihan se Mustang myös 5 vuotta uudempi.

Mustang oli ollut yhdellä omistajalla ennen minua (oli 117tkm). Ei ollut mitään vikaa. Takaisinkutsuna tuulilasi vaihdettu ja rikkoontumisen takia vaihdettu vielä tousenkin kerran. Ja jarruihin tehtiin myös ohjelmistopäivitys Ford huollossa.

Juuri nyt vaan ei taida olla mitään erityisen halpaa Mustangia myynnissä. Tuossa Fordissa on myös vetomassat vetokoukulle (750kg jarruton ja jarrullinen). Mutta tuossa omassa vanhassa ei koukkua ollut asennettu.
 
Olisiko ehdotuksia tai kokemuksia edullisista pakuista/kevyt-kuorma-autoista?

Harkinnassa laite harrastus- ja mökkivermeiden kuljetukseen, mm. moottoripyörät, fillarit, sup laudat, kajatkit jne. Ajoa 5-10 tkm vuoteen.

Lähtökohtaisesti miettinyt joko halpaa tonniluokan pakua, primastar tmv. tai sitten kevytkuorkkia jatko-ohjaamolla, sprinter/iveco daily tmv. Pakun hyötynä pienempi koko pysäköidessä, huolloissa sekä ei nopeudenrajoitinta. Kuorkissa enemmän tilaa, lämmitetty "pukkari", pienemmät verot, mutta haittana koko (säilytys, huolto) ja edulliset alkaa olla aika vanhoja.

Työkalut pysyy kädessä, joten huollot voi tehdä pääosin itse, mutta kuorkki ei mahdu talliin, joten sitä voisi ropata käytännössä vain kesäsin pihalla.

Kysymyksenä on siis, että mitkä mallit ovat suositeltuja pikkupakuja tai kevytkuorkkeja alle 10 k€ hintaluokassa? Mielummin 5 k€ pintaan, mutta harrastukset maksaa. Varusteillä ei juuri väliä ilmastoinnin lisäksi, koska työkaluksi on tulossa. Ei adbluelle.
 
Jos haluaa markkinoiden vikaherkimmän tuon ikäisen kulkuvälineen kannattaa ostaa käytetty Tesla Model 3. Teslan huolto on myös aika surullisen kuuluisa pitkistä huoltoajoista ja kalliista korjauskuluista.


En tule Teslaa omistamaan enää koskaan, jos Musk on millän tavalla linkittyneenä yhtiöön, mutta omana mutuiluna ja merkkien omista suomiryhmistä sanoisin, että esim. korelaisisssa ja vaggineissa noita huoltokäyntejä riittää huomattavasti enemmän. Ja ainakin korealaisissa ne käynnit tuntuu myös kestävän osien puutteen takia jopa useita viikkoja (samaa kuullut i4:sta, mutta en ole perehtynyt asiaan). Pikkuvikoja toki pääosin (pikkuakkuja, koiranluita yms.) kuten Teslassakin. Nuo eivät vain näy katsastustilastoissa kun merkeillä on huolto-ohjelma ja korealaisten kohdalla myös pitkät takuut.
Oman omistukseni - ja ystäväpiirissäni auton omistaneiden - otoksella 3 & Y Teslat ovat luotettavia pelejä enkä niissä tota ilppien porsimista (2021->) lukuunottamatta näe oikein mitään muita uhkakuvia. Aika amerikan corolloita ne on kaikin puolin.
 
Käyttöauton vaihto alkaisi olla ajankohtaista ja tarkoitus vaihtaa tässä kohtaa polttiksesta ensimmäiseen täyssähköön, ja haussa on pidempiaikainen käytetty kulkupeli jos löytyy sopiva yksilö.

Kilsoja tulee vuodessa päivittäisessä ajossa 10-15 tuhatta, pääosin varmaankin maantieajoa 80-100 km/h ja osa työmatkasta kaupunkiajoa. Lataus onnistuu kotona ja työpaikalla. Budjetti luokkaa max 20k€ pienellä liikkumavaralla ylöspäin. Nykyautosta (vm. 2013 Seat Leon) saa ehkä muutaman tonnin vaihdossa.

Nissan Leaf olisi idioottivarma valinta, mutta latausmahdollisuudet tien päällä ei oikein miellytä kun ei tekisi mieli hankkia mitään tonnin adaptereita. Ajatuksissa on kuitenkin ollut ajella kesällä vähän enemmänkin ympäri maata jos sähkis on alla, ja toisaalta lasten opiskelupaikkakunnille kertyy sen verran matkaa, että yksi lataus saattaa hyvinkin olla pakollinen edestakaisella reissulla etenkin talvella.

Entä Hyundai Kona tai joku Kian sähkis? Olen yrittänyt kaivella jotain yleisimpiä ongelmia niistä, mutta facen ryhmistä hankalaa löytää hyvää listaa. Tavaratilalle on omakotiasujalla aina käyttöä, mutta yksin asuvana ei tarvi mitään valtavaa laivaa ihmisten kuljettamiseen. Mitään valtavan kattavaa varustelistaakaan en kaipaa, kunnon vakkari ja lämpöpumppu ja varmaan akun esilämmitys on jonkinlaiset järkevät jutut, jotka olisi hyvä löytyä?

Joku muu auto, mikä? Hirvittävän vaikeaa tämä sopivien autojen haeskelu kun virheellinen valinta kaivelee sitten pahimmillaan joka päivä :rolleyes:
 
Niinhän tuo polttelisi taas auton hommaaminen, vaikkei ihan varsinaista tarvetta sille olekaan. Viime kesänä hommattiin talouteen toiseksi ajoneuvoksi BMW i3 120ah akulla ja jo tämän perusteella tiedän sanoa, että polttomoottorillista autoa ei enää kiinnosta edes katsella. Vaimohan tuon bemarin vei käytännössä kokonaan omaan käyttöönsä, niin pitäisi kai sitä itelläkin olla joku edes leikkikalun virkaa toimittamaan? Mulla nyt käytössä Skoda Yeti, jolle pitäisi siis korvike löytää. Ehkä koitan sinnitellä kesän retkeilyauton ja moottoripyörän turvin, mutta itseni tietäen, ei sitä taida malttaa syksylle saakka kuitenkaan odotella jos sopiva osuu kohdille.

Ikävä kyllä melkeipä pakollisena vaatimuksena autolle on vetokoukku. Eihän sitä usein tarvi, mutta joskus kuitenkin näin omakotitaloasujana. Tuo vaatimus supistaakin vaihtoehtotarjontaa hurjasti. Muina vaatimuksina noin 300km range kelissä kuin kelissä ihan vain omaa elämää helpottaakseen sekä edes jollain tavoin itseä miellyttävä ulkonäkö. Tilaa en paljon tarvi, yksin pääosin ajelen, eikä ole lapsia tai koiria kuskattavana. Kaupungilla en juuri pyöri, vaan käyttö olisi pääasiassa maanteillä, vuodessa tuskin enempää nykyisin kuin ehkä 15tkm. Jos vielä budjetin saisi pidettyä max 25000 eurossa, ajomäärä ehkä max 150tkm, niin silloin olisi jo aika lähellä mieluista.

Ulkonäön osalta mieluisin edes lähelle budjettia osuva olisi Polestar 2. Vw id4 tai id5 olisi toki myös jonkinlainen vaihtoehto, en vain tarvitse tilaa niin paljon. Jälkimmäinen noista omaan silmään vähän parempi. Skoda Enyaq tietenkin joo, mutta aika tylsä ja iso sekin. Tesla Model 3 voisi olla myös ihan siedettävä ja niissä hinnat ropissut alas hurjasti, mutta uskaltaako tai viitsiikö sellaista edes katsella, kun jotenkin tuuliselta vaikuttaa tilanne Teslan ympärillä?

Millaisia ajatuksia näistä? Tuleeko muita malleja mieleen, jota en ole ajatellut?

Tietämättä yhtään, onko noi Volkkarin Id.4 ja Id.5 olleet luotettavia autoja, niin mielestäni niissä on aika asiallinen hinnoittelu perusominaisuuksien ollessa kohdillaan. Vaikka tilaa ei niin paljoa tarvitsisi, ei kai ylimääräisestä tilasta haittaakaan ole kun vaan auto mahtuu niihin paikkoihin mihin sillä on tarkoitus pysäköidä.
 
Kia Niro vois olla tutkimisen arvoinen. Alennusvaihteen öljyjä ei pelkästään kannata vaan pitää vaihtaa joskus.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
272 046
Viestejä
4 700 376
Jäsenet
76 829
Uusin jäsen
Hylje3

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom